Fair enough, ik kondigde het aan als retorische vraag maar vroeg expliciet om een antwoord en dus dank dat je het antwoord geeft. Hier zijn we het dus met elkaar eens. Uiteraard kun je niet overal competent in zijn, al was het alleen maar vanwege een gebrek aan informatie.
Maar het rijmt evident niet met hetgeen je verder schreef en ik deels hieronder citeer, tenzij de uitgangsposities van de betrokkenen volstrekt gelijk zijn of er anderszins sprake is van 'equality of arms'.
Omdat een beleidsplan met allerlei dingen samenhangt waaronder beschikbare informatie of middelen deel ik de mening van @
Wolly hierboven dat het volstrekt ongeloofwaardig is om van een Kamerlid dat vrijwel alleen met minimale ondersteuning met een uitgewerkt plan moet komen om kritiek te kunnen uiten. Alleen al vanwege de informatie-achterstand is dat zeer onwaarschijnlijk.
(…) Ik ben het ook niet altijd eens met wat de regering doet, maar veelal is het wel begrijpelijk, en gezien wat je weet, een van de logische opties. (…)
Kernwoorden zijn o.a. 'wat je weet'. Daaruit volgt namelijk dat jouw instemming blijkbaar mede afhangt van wat je weet. Maar daaruit blijkt ook meteen het belang van de overheid om informatie niet ruimhartig te delen, wat wellicht een van de redenen is waarom de Wob (de Nederlandse FOI) zo
structureel moeizaam verloopt. De
onrechtmatige Wob-methode tijdens de crisis is namelijk een uitwas van beleid dat al sinds de jaren tachtig neerkomt op traineren en vertragen.
Wat ik al vermoedde wordt door jou en anderen in dit topic bevestigd: burgers in Nederland zijn bereid om in te stemmen met een bepaald beleid als ze zelf op grond van de beschikbare informatie geen andere logische keuzes zien. Maar dat gaat dus uit van volledige openheid (die er aantoonbaar niet is) en een gelijkwaardige competentie op dat gebied (wat zoals je zegt onwaarschijnlijk is).
Ik sta dus altijd open voor andere opties, maar dan moeten die wel logisch en haalbaar zijn.
Ik betwijfel gezien je antwoorden of je werkelijk 'open' staat voor andere opties want in het tweede deel van je zin maak je duidelijk dat ze moeten passen in *jouw* denkkader. En dat is lijnrecht in tegenspraak met je eerste antwoord (waarop uiteraard ook maar één logisch antwoord mogelijk is) omdat je daarmee ook veronderstelt over voldoende competenties te beschikken om over een bepaald onderwerp vol zelfvertrouwen te discussiëren met een ander. Eerder noemde @
Yaksa al het
Dunning-Krueger effect dat daarmee vaak samenhangt (hoeft niet) en waarom de uitleg van Richard Feynman zo relevant kan zijn voor de discussie.
Je was/bent er (als ik je tenminste goed begreep) zo van overtuigd dat het pp enkel door steekproeven omlaag zou kunnen worden gebracht, dat je op de John Hopkins pagina leek te lezen dat die vereiste er ook echt stond of tenminste werd geïmpliceerd. Maar het staat er dus niet en wordt ook niet geïmpliceerd. Dat is waarom ik aan het nadenken was over een antwoord, want ik was tamelijk verbaasd over je antwoorden op mijn expliciete vraag of het artikel dat per se veronderstelde en begon vooral zelf te twijfelen over hetgeen daar stond (of in de WHO documentatie).
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.