Denk dat je je daar vergist. Jij stelt dat je geen regels of wetten kunt invoeren indien er niet voor 100.00% zeker is of het effect heeft. Dan kan ik je vertellen, zoals ik al zei, vrijwel niets in het leven is met 100% zekerheid te stellen en datzelfde gaat ook op voor basis die gebruikt wordt bij regels en wetten.
Ter illustratie: je mag pas vanaf 18 jaar (was ooit nog 16) alcohol kopen/drinken, met als redenatie dat (o.a.) alchohol slecht is voor je en al zeker voor opgroeiende kinderen. Is het dan op de dag dat iemand 18 wordt ineens helemaal anders? Is het dan helemaal wel veilig? Nee, het is een afweging die gemaakt wordt.
Een ander voorbeeld: snelheden op de weg. Die worden door de wegbeheerder bepaald op basis van een analyse en afweging van veiligheid, doorstroming enzovoorts. In veel binnensteden wordt tegenwoordig de maximum snelheid verlaagd van 50 naar 30 km/u, om het veiliger te maken voor met name voetgangers en fietsers. Is het risico dan door die ingreep helemaal nul? Nee natuurlijk niet, maar toch worden daar regels voor opgesteld.
Hetzelfde voor het uitschrijven van bekeuringen, of je nu ergens op de snelweg 120 of 125km/u rijdt is geen wereld van verschil qua veiligheid (harder is vrijwel altijd wel minder veilig), maar toch heeft men besloten een harde limiet te stellen en te handhaven daarboven. Nog duidelijker misschien alcohol en verkeer, tot een bepaalde hoeveelheid van 0.5 promille wordt dat "gedoogd". Heb je 0.55 promille in je adem/bloed en wordt je getest, hang je en krijg je een flinke boete en tijdelijke rijontzegging. Heb je 0.49 promille mag je doorrijden, hooguit met een licht vermanend woord van oom agent. Is de een dan een veel groter risico voor het verkeer dan de ander? Nee, maar je moet ergens een grens trekken.
Terugkomend op jouw aanname (of die van die advocaat): denken dat je op basis van een 99%+ zekerheid geen regels of wetten kunt invoeren of handhaven klopt niet.
edit:
Verrassend laag al zeg ik het zelf, percentage positieve ook weer richting de 9%.
[
Voor 3% gewijzigd door
Moi_in_actie op 13-09-2021 15:19
]