Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.918 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
XWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:51:
[...]

Laten we wel eerlijk zijn, die anderhalvemeterregel werd sinds de start van de zomer steeds minder gerespecteerd. En zeker niet in de horeca. Wat dat betreft is de afschaffing vooral symbolisch, maar we krijgen er wel toegangsbewijzen voor in de plaats.
daar heb je weer een punt wel ja. Al verwacht ik wel dat tafels weer wat strakker naast elkaar komen te staan, en theaters en bioscopen zullen weer naar 100% bezetting gaan (denk ik, nog niet keihard gelezen). Al vallen die misschien niet onder de pure definitie van horeca.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 19:11
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:48:
[...]
Als je m’n post leest dan zie je dat ik niet de enige ben die de consequenties hiervan moet ondergaan. Dat moet jij ook want ook jij moet je “onschuld” aantonen in een anders vrije samenleving. Je komt met pragmatiek, prima maar je gaat niet in op het feit dat de rechtsstaat gebouwd is op fundamenten die nu onder een scheinveiligheid onderuit gehaald worden, zeker omdat de noodzaak niet is aangetoond en er ook andere middelen mogelijk zijn welke onze grondrechten minder aantasten. Dit hele verhaal ging al mis ten tijde van de avondklok. En nu nog eens.
Tsja dat ligt dan misschien besloten in de basis beoordeling van zaken. Ik zie het niet zo zeer als "onschuld aantonen". Net zo zeer dat er in de rechtsstaat soms conflicterende belangen zijn en ook conflicteren fundamenten. Of kunnen die uitgestelde zorg patiënten geen aanspraak maken op de rechtsstaat, of kan de rechtsstaat dat weg toveren ?

Dat de noodzaak (nog) niet is aangetoond klopt deels, maar de vraag is of je zeker gezien de afgelopen 1,5 jaar wilt verlangen dat alles vooraf wordt aangetoond, gezien de potentiële gevolgen daar van.
Dus ja ik ben in deze wat pragmatischer, maakt het leven soms wat makkelijker dan steeds de kont tegen de krib gooien, "want overheid", "want rechtsstaat". Voorlopig is er wat mij betreft nog aanleiding genoeg voor om de besmettingen en ziekenhuis opnames niet de vrijloop te geven. Als het werkelijk zo geweldig ging dan hadden we ook al gemakkelijk geen IC bezetting meer gehad vanwege COVID. Dat toch nog een schare mensen het doormaken van een infectie verkiest boven vaccinatie, maakt dat het wat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:00:
[...]

Die vraag stellen is niet moeilijk . Als gastheer zou ik m alleen niet kunnen beantwoorden. Ik weet hoeveel mensen ik uitnodig , niet of ze komen. Ik weet dat ik geprikt ben , ik weet niet of de genodigden dat zijn en dat wil ik ook niet weten en zal ik daarom ook niet vragen . Wel vraag ik of mensen het weer ouderwets over auto’s en zo kunnen hebben en hun Corona standpunten op andere plaatsen dan mijn feestje willen ventileren.
Prima. Geen antwoord, dan ben ik er dus niet. Ook best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:32:
[...]
Ik betwijfel het. Veel kleinere theaters wilden juist vrij blijven van de CoronaCheck app. De grotere theaters implementeerden wel TvT omdat ze de duurdere voorstellingen zo rendabel konden houden. Iemand als Theo Maassen trekt hoe dan ook genoeg bekijks om een volle zaal te krijgen, met of zonder maatregelen. Voor minder bekende artiesten zal dat een stuk moeilijker zijn. De kleinere theaters moeten het vooral hebben van vrijwilligers en subsidies om overeind te blijven.
Het gaat slechts om 15% die een test zou moeten doen he, 85% kan zo naar binnen lopen. Nu valt per definitie 1/3 af, dan nog 15% (ok, dit is vast te simpel gerekend, maar je snapt de gedachtegang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:48
Indoubt schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:40:
[...]

Ik zit nu al 3 weken in Duitsland en ik heb hier nog nergens een bewijs van wat dan ook moeten laten zien.

Alleen mondkapjes verplicht in horeca en hotels zolang je nog niet op je plek zit
Ligt er maar net aan waar je in Duitsland bent, het aantal besmettingen per 100k geeft deelstaten keuze mogelijkheden.
Wij waren afgelopen vrijdag in Centro en konden toch echt geen kop koffie en later een bratwurst bestellen zonder een vaccinatie bewijs te laten zien. QR laten zien was voldoende, niet gescand dus, maar er gebeurde niks voor dat gedaan was. Mondkapje verplicht overal in Centro, behalve op je plek bij eten/drinken uiteraard en veel zitplekken dicht dmv tape om afstand te houden. Tevens vele GGG posters gezien bij het "eetplein"
Twee weken terug paar dagen in Bad Laasphe in een hotel, ook daar mondkapjes verplicht zodra je binnen bent en bij een aantal grote winkels ook buiten op de parkeerplaats.
Op de markt niet gezien dat/of ze verplicht waren maar iedereen had er eentje op.
Spa en Luik vorige week ook overal mondkapje verplicht zodra je binnen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:02:
[...]

Prima. Geen antwoord, dan ben ik er dus niet. Ook best.
Lijkt me prima voor de sfeer 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:00:
[...]

Maar ik kan ook besmet raken door gevaccineerden (zie cape cod verhaal in vs of situatie in Israël nu ) of door dom toeval in de supermarkt of in het ov met het wassen neuzen mondkapje waar iedereen over elkaar heen buitelt. Ik neem mijn verantwoordelijkheid door me te testen als ik symptomen heb, en door me laten vaccineren. En vooralsnog afstand te houden (zoals op die verjaardag). Wat een ander doet heb ik geen invloed op.

Je speelt de blame game terwijl ik niets fout doe.
Nou blame game is wat overdreven. Ben serieus benieuwd hoe je erin staat. Ondanks alle verantwoordelijkheid kun je -ongewild- alsnog onderdeel zijn van het probleem. Jammer maar helaas.

Maar misschien laat ik me teveel leiden door het niet willen belasten van de zorg. Als ik asymptomatisch maar gevaccineerd naar een feestje met ongevaccineerden ga, kon ik zomaar de bron van de problemen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:04

SomerenV

It's something!

MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:50:
[...]

Is het zo moeilijk om voor het bezoek te vragen hoeveel mensen er zijn, of het binnen of buiten is en of er ongevaccineerden zijn of niet?
Jij bent vast heel gezellig op feestjes :+

Het gros van de mensen die ik ken, en daar zitten gevaccineerden en ongevaccineerden bij, boeit het gewoon echt niet meer. Die zeggen vrijwel unaniem dat ze klaar zijn met leven in angst en gewoon weer willen 'leven'. De gevaccineerde personen wanen zich safe want vaccinatie, de ongevaccineerde personen zijn vaak relatief jong en gezond (veel beweging, veel buitenlucht).

Nou ben ik zelf niet van de feestjes, maar ik heb er in de omgeving genoeg voorbij zien komen. Voorheen was bijna iedereen nog voorzichtig (niet teveel mensen, willen wel afstand kunnen bewaren, alleen bekenden, etc) maar tegenwoordig maakt het allemaal niet meer uit. Wel of niet vaccineren wordt niet eens over gesproken. Sommigen weten het van elkaar, maar anderen willen het niet eens weten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ach gut.... Nu zijn mensen met enig gevoel voor de situatie ineens ongezellig... Natuurlijk...

En worden de gebruikelijke teksten van leven in angst weer uit de kast getrokken. Gatverdamme zeg.

Ik leef niet in angst, verre van. Ik kies er alleen voor om mijn bijdrage aan de oplossing te leveren door niet in grote groepen bij elkaar te komen.

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 12-09-2021 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-09 22:45

Mfpower

In dubio

MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:05:
[...]

Nou blame game is wat overdreven. Ben serieus benieuwd hoe je erin staat. Ondanks alle verantwoordelijkheid kun je -ongewild- alsnog onderdeel zijn van het probleem. Jammer maar helaas.

Maar misschien laat ik me teveel leiden door het niet willen belasten van de zorg. Als ik asymptomatisch maar gevaccineerd naar een feestje met ongevaccineerden ga, kon ik zomaar de bron van de problemen zijn.
Ik zal nog een keer in het kroegtopic aangeven hoe verbaasd ik was wat ik aantrof.

Maar met het gevaar van een whataboutism, mijn kinderen zijn te jong voor vaccinatie en de een na de ander op school raakt besmet. Ik zie dat als een groter risico dan dat ik me aan de basisregels houd op een feestje. Dat zou beteken dat ik niets meer kan want ik word omgeven door knuffelende en soms kwijlende mini-mfpowers die werkelijk elke dag met 30+ kinderen in contact staan die prima kunnen overdragen.

Daarom kun je beter die 1,5m wat langer handhaven dan met een pas werken en zonder 1,5m schijnveiligheid scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:59:
Het probleem is dat men denkt dat dit alleen ongevaccineerden raakt.

Maar het raakt mij net zo hard, als gevaccineerde. Ik moet immers telkens mijn “gezondheid” aantonen. Ik kan hier principieel echt niet mee leven, en wil niet bijdragen aan segregatie in de samenleving. Dat betekent dat deze versoepeling voor mij zorgt dat ik minder kan, ook al heb ik braaf altijd me aan de regels gehouden. Dat het kabinet dit niet beseft geeft maar weer aan in wat voor hoge toren ze leven. In mijn omgeving voelt iedereen zich geraakt door deze maatregelen, gevaccineerd of niet. Ook al ben ik gevaccineerd word ik gevraagd mijn ziel te verkopen als ik een kop koffie wil drinken. #ikdoenietmeermee
even een telefoon laten zien je ziel verkopen? Well, that escalated quickly, zoals een mooie meme zegt...

Deze versoepeling zorgt dat je minder kan... dat is dan in dat geval echt volledig je eigen keuze, dat kan je moeilijk anderen kwalijk nemen.

Edit: wat i overigens je voorgestelde alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:11:
[...]

even een telefoon laten zien je ziel verkopen? Well, that escalated quickly, zoals een mooie meme zegt...

Deze versoepeling zorgt dat je minder kan... dat is dan in dat geval echt volledig je eigen keuze, dat kan je moeilijk anderen kwalijk nemen.
Een ander inroduceert een pervers systeem, en dat mag ik die ander niet kwalijk nemen? 8)7 right.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:53:
[...]

Zoals ik aangaf betaal je zelf net zo hard de rekening, maar je ziet het niet omdat je het idee hebt dat je aan de goede kant staat. Maar in feite betaal je dezelfde prijs, namelijk het inleveren van je grondrechten doordat je een QR code moet laten zien. Wellicht sta je in de toekomst wel eens aan de andere kant en dan zie je het toch anders, dat weet je nu nog niet. Precies in tijden van crisis moet je deze rechten bewaken, omdat ze ons beschermen nu en in de toekomst.
Tsja ik zie er niet zo zeer een goede kant aan, hooguit een minder slechte.
Als het er ook maar enigszins aan zou kunnen bijdragen dat de rekening voor zorgpersoneel en patiënten met uitgestelde zorg een kleine beetje lager wordt, ruil ik dat wapperen met een QR-code daar graag voor in.
Of het uiteindelijk nodig gaat blijken te zijn is afwachten, maar enig proactief handelen kan ik wederom weer prima mee leven voor een beperkte tijd.
Mocht blijken dat de IC bezetting qua covid onder de 100 komt en duurzaam blijft, wat bij mijn weten ongeveer de limiet was voor semi ongestoorde doorgang van de zorg, dan lijkt het mij prima om het als nog snel weer af te schaffen. Helaas is het afgelopen 1,5 jaar en ook het afgelopen half jaar wel gebleken dat het aardig koffie dik kijken is wat het precieze verloop is, vandaar dat ik de keuze begrijp, het is niet dat ik er om sta te springen, maar ik kan het begrijpen en derhalve mee leven.

Maar goed succes met principieel al je rechten bewaken, voor een toch vrij beperkt deel van het leven, als je zelf er vooral last van hebt vind ik het best.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:10:
[...]

Ik zal nog een keer in het kroegtopic aangeven hoe verbaasd ik was wat ik aantrof.

Maar met het gevaar van een whataboutism, mijn kinderen zijn te jong voor vaccinatie en de een na de ander op school raakt besmet. Ik zie dat als een groter risico dan dat ik me aan de basisregels houd op een feestje. Dat zou beteken dat ik niets meer kan want ik word omgeven door knuffelende en soms kwijlende mini-mfpowers die werkelijk elke dag met 30+ kinderen in contact staan die prima kunnen overdragen.

Daarom kun je beter die 1,5m wat langer handhaven dan met een pas werken en zonder 1,5m schijnveiligheid scheppen.
Tsjah, het zal ook de situatie zijn die het perspectief bepaalt.

Vrijwel al mijn beste vrienden werken in de zorg of bij de politie. Die zijn aardig naar de kloten gegaan afgelopen anderhalf jaar. Dit heeft bij mij een aardige aversie gecreëerd voor degenen die dwars (of kritisch zo je wilt) doen.

Vaccineren is niet goed, testen is niet goed, maatregelen zijn niet goed. Maar alles moet wel open en de consequenties zien we wel.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 12-09-2021 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 14:18
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:10:
[...]

Besmettingen kunnen we allang niet meer voorkomen en ik denk dat 1.5 meter tot in het einde der tijden ook geen werkbare oplossing gaat zijn. De emoties lopen hier alweer hoog op bij velen, zowel bij de voor als tegenstanders ervan. Maar dat lijkt me logisch met deze nieuwe maatregelen vers van de pers.... geef het een paar weken en je weet niet beter. Je loopt het restaurant binnen, even qr scannen en je loopt naar je tafel. (Zonder 1.5 meter of obers die je argwanend aankijken of je wel familie van elkaar bent etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

stylezzz schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:17:
[...]

Besmettingen kunnen we allang niet meer voorkomen en ik denk dat 1.5 meter tot in het einde der tijden ook geen werkbare oplossing gaat zijn. De emoties lopen hier alweer hoog op bij velen, zowel bij de voor als tegenstanders ervan. Maar dat lijkt me logisch met deze nieuwe maatregelen vers van de pers.... geef het een paar weken en je weet niet beter. Je loopt het restaurant binnen, even qr scannen en je loopt naar je tafel. (Zonder 1.5 meter of obers die je argwanend aankijken of je wel familie van elkaar bent etc)
Mee eens, maar juist die gewenning is onderdeel van het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:20
Ik weet niet hoe ik mij nu voel bij die coronapas. Om weer volle theaters en festivals enzo te kunnen hebben prima. Al zou ik toch denk kiezen om niet weer gelijk met volle capaciteit open te mogen. Maar even afwachten en langzaam naar 100 procent gaan met de pas. Maar idd voor de normale horeca weet ik het niet. Maar goed misschien is het ook wel gewoon een reactie dat de 1,5 meter in veel horeca gewoon niet goed meer word na geleefd en men natuurlijk een nieuwe Lockdown wilt voorkomen. En als door dit te doen alles in de winter gewoon open kan blijven, dan is het misschien wel waard.
Maar het kabinet moet nu gewoon een duidelijke norm stellen voor het afschaffen van de pas. Iets als zoveel ziekenhuisopnames en ic opname per dag voor zoveel weken achter elk met een totaal cijfer van zoveel in het ziekenhuis. Veel de normen maar in. Bij een R lager dan 1 natuurlijk.
Maar heel erg fan ben ik er ook niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:47:
[...]

Nee omdat zeer het gemakkelijker vinden om voor 2 groepen te denken. De mensen die niet gevaccineerd kunnen worden zijn er ook nog, en er zijn niet overal corona checkpunten. Bij mij in de buurt in ieder geval niet. Ik kan me laten testen en dan kan ik weer naar huis, binnen 24 uur ben ik nog lang niet hersteld bijvoorbeeld, ik zal echt niet de enigste zijn daarin.
hersteld? waarvan bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Cartman! schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:50:
edit:
In ander nieuws; m'n dochter in groep 4 heeft weer een besmetting in de klas dus iedereen moet weer thuis blijven. dat is de 2e keer in 4 weken tijd :{
wow... :(

laten we hopen dat die regel er dinsdag ook af gaat... OMT gaf dat al als suggestie als ik het goed heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 13:49

Patriot

Fulltime #whatpulsert

[...]

Maar ik kan ook besmet raken door gevaccineerden (zie cape cod verhaal in vs of situatie in Israël nu ) of door dom toeval in de supermarkt of in het ov met het wassen neuzen mondkapje waar iedereen over elkaar heen buitelt. Ik neem mijn verantwoordelijkheid door me te testen als ik symptomen heb, en door me laten vaccineren. En vooralsnog afstand te houden (zoals op die verjaardag). Wat een ander doet heb ik geen invloed op.

Ik vind het enorme gewicht dat je hangt aan de impliciete goedkeuring door mee te werken aan het moeten tonen van vaccinatie- en/of testbewijs in vrij schril contrast staan met de totale desinteresse in wat je medemens doet als het gaat om onverantwoordelijke dingen doen ten tijde van zo'n epidemie.

"We kunnen net zo goed geen maatregelen nemen want mensen houden zich er toch niet aan" is echt argumentatie van likmevestje waar je vrijwel iedere maatregel wel mee onderuit kan schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:22:
[...]

hersteld? waarvan bedoel je?
Van het heen en weer gaan naar de test locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Patriot schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:26:
[...]

Ik vind het enorme gewicht dat je hangt aan de impliciete goedkeuring door mee te werken aan het moeten tonen van vaccinatie- en/of testbewijs in vrij schril contrast staan met de totale desinteresse in wat je medemens doet als het gaat om onverantwoordelijke dingen doen ten tijde van zo'n epidemie.

"We kunnen net zo goed geen maatregelen nemen want mensen houden zich er toch niet aan" is echt argumentatie van likmevestje waar je vrijwel iedere maatregel wel mee onderuit kan schoppen.
Dat zeg ik helemaal niet en dat is een conclusie die je verkeerd trekt op basis van incomplete informatie, de context is voor mij een systeem waar ik niet achter sta. Ik heb me al die tijd eerder in de pandemie lopen ergeren aan het feit dat de overheid geen adequate maatregelen nam om ons te beschermen tegen (long) COVID. Maar nu ik gevaccineerd ben is het enige wat ik nog kan doen me aan de basismaatregelen houden en me laten testen bij symptomen.

Wat een ander doet kan ik misschien veroordelen, maar ik heb er geen invloed op. Dat is het enige wat ik aangeef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Besmettingen kunnen we allang niet meer voorkomen en ik denk dat 1.5 meter tot in het einde der tijden ook geen werkbare oplossing gaat zijn.
Ik denk dat de belangen afweging is geweest:
Zorg blijft een zorgenkindje, ondanks vaccinatiegraad en zomer, met onstabiele outlook, vanwege nieuw schooljaar, werk, etc., zeker op de huidige peildatum en weinig schot meer in de vaccinatie graad.
Anderzijds de wens dat een groot deel van de steunpakketten gaat stoppen, waarvoor men dus voor meer branches weer de mogelijkheid tot volledige bezetting toe zal moeten staan, ergo einde 1,5 meter aldaar.

Combinatie van beide maakt dat ik wel snap hoe ze bij dit plan zijn uitgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Patriot schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:26:

Beetje de Willem Engel lijn in z'n rechtszaken.
Mensen houden zich er niet altijd aan, dus je maatregel zou onvoldoende effectief kunnen zijn, dus je mag de maatregel niet opleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:12:
[...]

Een ander inroduceert een pervers systeem, en dat mag ik die ander niet kwalijk nemen? 8)7 right.
dat perverse systeem heeft wel tot doel om de maatschappij weer lucht te geven door die verschrikkelijke 1.5m los te kunnen laten, op zo'n manier dat de ziekenhuizen niet gek worden van een piek. Ben ik fan er fan van? Nee, natuurlijk niet, dat is niemand.

Maar het alternatief is die 1.5m langer houden (nee, dank je, dat wil niemand) of de ziekenhuizen gek krijgen (dat wil ook niemand). Dan is de minste van de kwaden. Of heb je een beter alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

afgelopen vakantie in Frankrijk geweest, waar hij elke kop koffie nodig was. Hier wen je heel snel aan, je hebt je telefoon al vast voordat ze bij je zijn met de scanner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:34:
[...]

dat perverse systeem heeft wel tot doel om de maatschappij weer lucht te geven door die verschrikkelijke 1.5m los te kunnen laten, op zo'n manier dat de ziekenhuizen niet gek worden van een piek. Ben ik fan er fan van? Nee, natuurlijk niet, dat is niemand.

Maar het alternatief is die 1.5m langer houden (nee, dank je, dat wil niemand) of de ziekenhuizen gek krijgen (dat wil ook niemand). Dan is de minste van de kwaden. Of heb je een beter alternatief?
Is mijn naam niemand? Ik heb liever voor iedereen geldende maatregelen die (vrijwel bewezen) effectief zijn gebleken dan een technocratische maatschappij uitsluitend bedoeld om een grondrecht zo moeilijk mogelijk te maken om uit te oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Niet online
Zo'n coronapas kan ook averechtste gevolgen hebben. Want iedereen die positief getest is op corona kan hiermee een herstelbewijs als coronapas verkrijgen die een half jaar geldig is vanaf het moment dat je hersteld bent van corona. Kortom, degene die nu bewust niet gevaccineerd willen worden gaan mogelijk meer risico nemen om in aanraking te komen met besmette personen om maar zo'n herstelbewijs (=coronapas) op zak te krijgen. Als je eenmaal positief getest bent, hoppa en je hebt je coronapas op zak na 10dagen. Prachtig systeem...

[ Voor 3% gewijzigd door Enforcer op 12-09-2021 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:29:
[...]

Dat zeg ik helemaal niet en dat is een conclusie die je verkeerd trekt op basis van incomplete informatie, de context is voor mij een systeem waar ik niet achter sta.
Ja ik weet dat je er niet achter staat en dat je er daarom niet aan mee wil werken, dat is de impliciete toestemming waar ik het over had. Ik vind het alleen vreemd dat je die logica - ik ga niet meewerken aan iets waar ik niet achter sta - niet lijkt toe te passen als het gaat om onverstandige feestjes van ongevaccineerde mensen waarbij je lijkt door te laten schemeren dat je in feite de enige was die zich aan enige maatregelen hield (naast dat je de enige was die was gevaccineerd).

Die impliciete toestemming die je geeft met aanwezigheid in de horeca waarvoor je een QR-code hebt moeten laten zien, daar heb je in die tweede situatie ineens compleet geen probleem meer mee.
Wat een ander doet kan ik misschien veroordelen, maar ik heb er geen invloed op. Dat is het enige wat ik aangeef.
Nee, jij hebt helemaal geen invloed op wat anderen doen? Niets van wat jij in je leven ooit hebt gezegd of gedaan heeft ook maar enige invloed gehad op een ander persoon?

"Ik heb geen invloed op wat anderen doen" is gewoon een luie manier om te zeggen dat je geen zin hebt om mensen die zich niet aan de regels houden daarop aan te spreken (of "bijvoorbeeld" door te zeggen, ik vind het onverstandig om zo'n feestje te vieren dus ik kom niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:29:
[...]
Dat zeg ik helemaal niet en dat is een conclusie die je verkeerd trekt op basis van incomplete informatie, de context is voor mij een systeem waar ik niet achter sta. Ik heb me al die tijd eerder in de pandemie lopen ergeren aan het feit dat de overheid geen adequate maatregelen nam om ons te beschermen tegen (long) COVID. Maar nu ik gevaccineerd ben is het enige wat ik nog kan doen me aan de basismaatregelen houden en me laten testen bij symptomen.

Dat is toch ook het enige wat ze van jou dan nog verlangen ?
Van de ongevaccineerden verlangen ze nog iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:26:
[...]

Van het heen en weer gaan naar de test locatie.
Oprechte vraag: is dat alleen al zo heftig? Hoe ver zit die dan wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:38:
[...]

Oprechte vraag: is dat alleen al zo heftig? Hoe ver zit die dan wel niet?
Zoals ik al eerder aangegeven heb, zware ME. Met regelmaat snel in PEM. 30km , dus 60 km heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Patriot schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:37:
[...]

Ja ik weet dat je er niet achter staat en dat je er daarom niet aan mee wil werken, dat is de impliciete toestemming waar ik het over had. Ik vind het alleen vreemd dat je die logica - ik ga niet meewerken aan iets waar ik niet achter sta - niet lijkt toe te passen als het gaat om onverstandige feestjes van ongevaccineerde mensen waarbij je lijkt door te laten schemeren dat je in feite de enige was die zich aan enige maatregelen hield (naast dat je de enige was die was gevaccineerd).
Dat was ook zo en daar had ik moeite mee, helemaal met de mensen die joviaal een hand kwamen geven. Dat heb ik geweigerd. En toen was ik de boeman. Tsja…
Die impliciete toestemming die je geeft met aanwezigheid in de horeca waarvoor je een QR-code hebt moeten laten zien, daar heb je in die tweede situatie ineens compleet geen probleem meer mee.
Ik probeer deze opmerking te snappen maar het lukt me niet. Wat wil je nu zeggen?

Overigens niemand overtrad regels, enkel adviezen. Iets wat ik niet handig vind en duidelijk heb aangegeven niet aan mee te doen, juist omdat ik de pandemie en de daaruit volgende problemen, zoals een zorginfarct serieus neem. Dat wil niet zeggen dat ik daarmee voor een coronapas ben als oplossing voor dit probleem.
Nee, jij hebt helemaal geen invloed op wat anderen doen? Niets van wat jij in je leven ooit hebt gezegd of gedaan heeft ook maar enige invloed gehad op een ander persoon?

"Ik heb geen invloed op wat anderen doen" is gewoon een luie manier om te zeggen dat je geen zin hebt om mensen die zich niet aan de regels houden daarop aan te spreken (of "bijvoorbeeld" door te zeggen, ik vind het onverstandig om zo'n feestje te vieren dus ik kom niet).
Dit gaat nergens over. Je trekt een eenmalige situatie waar ik me in bevond in het absurde en trekt conclusies over m’n hele leven. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:36:
[...]

Is mijn naam niemand? Ik heb liever voor iedereen geldende maatregelen die (vrijwel bewezen) effectief zijn gebleken dan een technocratische maatschappij uitsluitend bedoeld om een grondrecht zo moeilijk mogelijk te maken om uit te oefenen.
en hoe ziet dat er concreet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:43:
[...]

Dat was ook zo en daar had ik moeite mee, helemaal met de mensen die joviaal een hand kwamen geven. Dat heb ik geweigerd. En toen was ik de boeman. Tsja…
Nou en?
[...]

Ik probeer deze opmerking te snappen maar het lukt me niet. Wat wil je nu zeggen?
In beide gevallen geef je impliciet toestemming aan datgene wat plaatsvindt door eraan mee te werken. Je hebt in dit topic aangegeven dat je geen gebruik gaat maken van de mogelijkheid die jij hebt als gevaccineerde om toegang te krijgen tot horeca omdat je zo tegen dat systeem bent. Je hebt dus een probleem met de erkenning die je het systeem geeft door er gebruik van te maken, en kiest er daarom om er géén gebruik van te maken.

Dat is, effectief, hetzelfde als ervoor kiezen om niet naar een feestje te gaan (of om een feestje te verlaten) waarvan je vind dat het eigenlijk niet plaats zou moeten vinden. Echter, die keuze maak je niet. Nee, in dat geval trek je je schouders op en zeg je dat je er simpelweg niets aan kan doen dat ze dat feestje houden.
Overigens niemand overtrad regels, enkel adviezen. Iets wat ik niet handig vind en duidelijk heb aangegeven niet aan mee te doen, juist omdat ik de pandemie en de daaruit volgende problemen, zoals een zorginfarct serieus neem. Dat wil niet zeggen dat ik daarmee voor een coronapas ben als oplossing voor dit probleem.
Nee, die conclusie trekt dan ook helemaal niemand.
[...]

Dit gaat nergens over. Je trekt een eenmalige situatie waar ik me in bevond in het absurde en trekt conclusies over m’n hele leven. Bizar.
Waar heb je het over? Jij geeft aan dat je geen invloed hebt op wat anderen doen en dat trek ik in twijfel. Overigens begin ik niet over "je hele leven," anders dan dat ik er niet van uitging dat jouw vermeende gebrek aan enige invloed op de mensen om je heen alleen sloeg op jouw invloed op de mate waarin ze coronamaatregelen en/of -adviezen naleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:25:
[...]
laten we hopen dat die regel er dinsdag ook af gaat
Dat zou juist een heel vreemd besluit zijn, omdat daarmee de kans op besmettingen onder kinderen nog groter wordt dan die al is met Delta en minimale maatregelen. En als gevolg daarvan weer besmettingen naar hun ouders/verzorgers, maar kinderen zouden volgens die eerdere adviezen toch 'minder' verspreiden?

Waarom zijn er zoveel mensen in dit topic die gelijke woorden gebruiken als jij? Wat is er zo ontzettend logisch aan om dat nu te gaan doen? En ja, ik snap dat quarantaine negatieve impact heeft, maar dat heeft een lockdown nog veel meer.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:41:
[...]

Zoals ik al eerder aangegeven heb, zware ME. Met regelmaat snel in PEM. 30km , dus 60 km heen en weer.
de afkortingen heb ik eerder gelezen ja, maar als ik de info lees kan ik me er nog niet veel bij voorstellen. Moet ik dat zien als een dag op bed na zo'n autorit naar de teststraat?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:46
Dus voor een kop koffie of biertje op het terras gaat de QR code ook gelden?
Dit is gewoon een impliciete vaccinatieplicht, spontaan ergens wat drinken is zonder prik onmogelijk.

Grote evenementen en nachtclubs vax-only maken ben ik voor, maar ze slaan nu echt door.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:03:
Het gaat slechts om 15% die een test zou moeten doen he, 85% kan zo naar binnen lopen. Nu valt per definitie 1/3 af, dan nog 15% (ok, dit is vast te simpel gerekend, maar je snapt de gedachtegang)
Lees even het artikel, daar leggen theaters uit waarom de app problematisch is voor ze.

Je gaat er ook van uit dat elke gevaccineerde blij is met dit systeem omdat ze er toch geen last van hebben. Dat is nogal kort door de bocht, er zijn ook gevaccineerden die er niets in zien. Dat TvT is schijnveiligheid, je zou dan 15% testen en die overige 85% mag zo doorlopen, terwijl die ook corona kunnen verspreiden. Dat is hopelijk nu toch wel duidelijk aan het worden. Het is van de zotte dat je op zoveel plekken eerst je gezondheid moet bewijzen voor je naar binnen mag.
De 1,5 meter is een hele tijd geleden als losgelaten, de wetgeving afschaffen is symbolisch en een vooruitgang is het niet te noemen. Nu introduceren we alleen een stukje schijnveiligheid wat vooral als hindernis moet gaan dienen. Die eerste twee weken TvT lieten al zien dat het systeem lek is en een grote groep mag direct doorlopen, terwijl ze nog altijd een kans hebben de ziekte te verspreiden.
MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:07:
En worden de gebruikelijke teksten van leven in angst weer uit de kast getrokken. Gatverdamme zeg.
En hoe is dat anders van de gebruikelijke repliek dat je onderdeel van de oplossing moet zijn?
MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:16:
Dit heeft bij mij een aardige aversie gecreëerd voor degenen die dwars (of kritisch zo je wilt) doen.
Vooral je mondje houden en doen wat Hugo zegt. Hugo is onfeilbaar, die heeft er zeker geen handje in gehad dat die mensen zo naar de kloten zijn gegaan. Dat zijn al die dwarsliggers. ;)

Nee, het moment dat we zo erin gaan zitten kunnen we de boel opdoeken. Een kritische blik is hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:50

Sorcerer8472

Mens sana?

Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:35:
[...]

Als dat nodig is voer je maatregelen in die voor iedereen gelden zoals dat tot nog toe altijd geweest is. En met de huidige vaccinatiegraad hoeven dat geen zware maatregelen te zijn.
In het najaar is het wellicht niet genoeg, en waar jij niet slaapt van deze "segregerende" maatregelen slaap ik er niet van als er *nog* een lockdown nodig zou zijn. Terwijl dat niet zo zou zijn als iedereen gevaccineerd was (ivm ziekenhuisopnames).

Btw als je oprecht niet ervan slaapt dan vind ik dat wel echt kut voor je en hoop ik dat het linksom of rechtsom gewoon snel weer beter gaat met je mentaal gezien!
[...]

Zviw is het enige echte probleem nu nog dat de zorg overbelast zou raken. En daar draag jij als gevaccineerde dan weer waarschijnlijk niet aan bij. De ongevaccineerde mensen dragen er statistisch gezien veel vaker aan bij. Dat het zeer lage percentages zijn die moeten worden opgenomen is sneu maar er is geen andere manier om het onderscheid te maken (tenzij je bijv. mensen onder de 30 of 40 wel vrij toegang geeft zonder tests etc. omdat zij veel minder kans op ziekenhuisopname hebben :+)

Wat wel eigenlijk cru is: ongeteste gevaccineerde mensen kunnen geteste ongevaccineerde mensen wel aansteken met mogelijk wel weer ziekenhuisopname als gevolg en daar helpt dit dus niet tegen. Maar ja, niets helpt daartegen behalve gewoon wel vaccineren. Dus wat dat betreft is dit toch wel echt vaccinatiedrang, zeker als je puur kijkt naar plekken zoals theaters met vaste zitplekken. Het preventieve effect is dan echt gerommel in de marge.

Ik heb iig geen zin in weer lockdown en weer restaurants etc. dicht. Zeker als het vermeden kan worden. Weer thuis zitten, niet meer naar restaurants etc. omdat Henk en Ingrid denken dat Bill Gates chips in vaccins kan stoppen, en niemand de moed had om een keer te zeggen "tot hier en niet verder" met die onzin. Dat geldt trouwens ook voor mensen die naar eigen zeggen "wel goede redenen" hebben om geen vaccin te nemen wat mij betreft. Ik moet weer denken aan die vrouw met een longziekte in een NOS-filmpje |:(

[ Voor 3% gewijzigd door Sorcerer8472 op 12-09-2021 23:57 ]

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:52:
[...]

de afkortingen heb ik eerder gelezen ja, maar als ik de info lees kan ik me er nog niet veel bij voorstellen. Moet ik dat zien als een dag op bed na zo'n autorit naar de teststraat?
Dat klopt en kan meestal is het bij mij een week. Dus vandaar dat ik deze situatie niet doordacht vind. Want dan kan ik echt niks leuks doen met mijn vriendin en dochter. ME is normal ME/CVS en is ongeneeslijk. Dus vandaar dat het belangrijk is als ik een keer wat energie heb om wat te doen dat het wat leuks moet zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Sorcerer8472 schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:54:
Wat wel eigenlijk cru is: ongeteste gevaccineerde mensen kunnen geteste ongevaccineerde mensen wel aansteken met mogelijk wel weer ziekenhuisopname als gevolg en daar helpt dit dus niet tegen. Maar ja, niets helpt daartegen behalve gewoon wel vaccineren.
Of iedereen laten testen ongeacht vaccinatiestatus? (Zoals het OMT aanbeveelt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Number10 schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:49:
[...]

Dat zou juist een heel vreemd besluit zijn, omdat daarmee de kans op besmettingen onder kinderen nog groter wordt dan die al is met Delta en minimale maatregelen. En als gevolg daarvan weer besmettingen naar hun ouders/verzorgers, maar kinderen zouden volgens die eerdere adviezen toch 'minder' verspreiden?

Waarom zijn er zoveel mensen in dit topic die gelijke woorden gebruiken als jij? Wat is er zo ontzettend logisch aan om dat nu te gaan doen? En ja, ik snap dat quarantaine negatieve impact heeft, maar dat heeft een lockdown nog veel meer.
ho, je begrijpt me verkeerd... Wat ik kan begrijpen, want wat ik bedoel is niet perse wat er staat.

Ik hoop, puur vanuit kinderen en onderwijs gekeken, dat er de ruimte is om die maatregel eruit te gooien. Of dat gebaseerd op de getallen ook kan, dat weet ik persoonlijk niet, want dat narekenen kan ik niet (nou ja, misschien wel kunnen, sowieso niet doen :P). Maar als OMT dit al suggereert, dan zou ik eigenlijk niet weten waarom het niet kan.

https://www.trouw.nl/onde...ele-klassen-weg~b0c37d8c/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 14-09 13:14
[...]

En hoe gaat de coronatoegangsbewijs dan de maatschappij lucht geven? Als gevaccineerde krijg je automatisch je groene vinkje en hoef je niet meer te testen op corona. Vaccinatie beschermt niet tegen besmetting en bij besmetting ben je ook nog steeds besmettelijk voor anderen. Een gevaccineerde kan een superspreader zijn ondanks zn groene vinkje, er wordt in mijn opinie veel te veel credits gegeven aan het coronatoegangsbewijs in de huidige vorm.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

hoevenpe schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:53:
Dus voor een kop koffie of biertje op het terras gaat de QR code ook gelden?
Dit is gewoon een impliciete vaccinatieplicht, spontaan ergens spontaan wat drinken is zonder prik onmogelijk.

Grote evenementen en nachtclubs vax-only maken ben ik voor, maar ze slaan nu echt door.
Echt op het terras ook? Dat hoeft zelfs in Duitsland niet. Vind ik ook wel extreem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sorcerer8472 schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:00:
Echt op het terras ook? Dat hoeft zelfs in Duitsland niet. Vind ik ook wel extreem.
En toen wilde je binnen afrekenen of naar het toilet gaan. Je zit echt niet alleen buiten bij die tenten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

CMD-Snake schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:56:
[...]

Nee, want dan verliezen de gevaccineerden al hun voordelen natuurlijk. De meeste mensen hebben zich laten prikken om hun vrijheden terug te krijgen.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Nou en niets. Daarom ook het woord “tsja”.

[...]
In beide gevallen geef je impliciet toestemming aan datgene wat plaatsvindt door eraan mee te werken. Je hebt in dit topic aangegeven dat je geen gebruik gaat maken van de mogelijkheid die jij hebt als gevaccineerde om toegang te krijgen tot horeca omdat je zo tegen dat systeem bent. Je hebt dus een probleem met de erkenning die je het systeem geeft door er gebruik van te maken, en kiest er daarom om er géén gebruik van te maken.
In beide gevallen? Ik sta niet achter beide situaties, hoewel, zo’n verjaardag is een privé aangelegenheid. En alle recht is er voor de gastheer om dat zo te organiseren. Ik houd mij aan de basisregels, én ik ben gevaccineerd dus ik maak de situatie niet erger. We kunnen bediscussiëren of ik een andere actie had moeten nemen maar dat heeft ook weer andere effecten (zoals de relatie tussen mij en de jarige). Misschien zou jij er anders mee omgaan, dat mag. Echter, ik hoef geen toestemming te geven voor zijn feestje, impliciet of expliciet: het is gewoon toegestaan! Ik had misschien niet kunnen gaan maar anderzijds wat ik aantrof had ik ook niet verwacht. Ik had kunnen vertrekken maar in plaats daarvan heb ik gekozen om me gewoon aan de basisregels te houden.
Dat is, effectief, hetzelfde als ervoor kiezen om niet naar een feestje te gaan (of om een feestje te verlaten) waarvan je vind dat het eigenlijk niet plaats zou moeten vinden. Echter, die keuze maak je niet. Nee, in dat geval trek je je schouders op en zeg je dat je er simpelweg niets aan kan doen dat ze dat feestje houden.
Zelfs de overheid vindt dat dat feestje gewoon plaats kan vinden. En eigenlijk vind ik dat ook, immers iedereen heeft de kans gehad zich te laten vaccineren. Ik heb me laten vaccineren - minimaal risico voor mij. Dat men zich niet aan de basisregels houdt vond ik vervelend. En dat heb ik ook aangeven. Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat zo’n feestje niet gehouden mag worden. Anders was ik niet gegaan natuurlijk.
Waar heb je het over? Jij geeft aan dat je geen invloed hebt op wat anderen doen en dat trek ik in twijfel. Overigens begin ik niet over "je hele leven," anders dan dat ik er niet van uitging dat jouw vermeende gebrek aan enige invloed op de mensen om je heen alleen sloeg op jouw invloed op de mate waarin ze coronamaatregelen en/of -adviezen naleven.
Okay maar ik vind het niet mijn plaats om op een privé feestje van een ander stennis te schoppen. Dat leidt alleen maar tot stress. Het heeft me al de relatie met m’n buurman gekost die vorig jaar op Koningsdag een groot feest gaf. Ik sprak m daarop aan maar sindsdien is het drama in de buurt door de verschillende meningen daarover. En met die realiteit leven we iedere dag. Ik heb m’n les wel geleed. Of spreek jij ook iedereen in het OV of in het openbaar aan die zich niet aan de regels houden? Dat zou ik wel knap van je vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

gambieter schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:04:
[...]

En toen wilde je binnen afrekenen of naar het toilet gaan. Je zit echt niet alleen buiten bij die tenten.
Zover ik weet is in (zo goed als?) elk land het wel mogelijk om naar het toilet te gaan en af te rekenen. Dit zijn dus uitzonderingen. Ik neem aan dat dat in Nederland ook gewoon mag, en neem trouwens sowieso aan dat het terras zonder code bereikbaar blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:49:
[...]

en hoe ziet dat er concreet uit?
Nou een selectie van de maatregelen die we al hadden natuurlijk, geldend voor iedereen. Maar door de vaccinaties hoeft het nooit meer zo streng te worden als het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

[...]

Ik ben het met je eens dat dat puur medisch gezien het juiste is voor minimale verspreiding in de totale populatie.

Tegelijkertijd is het puur medisch gezien ook het juiste om je wel te laten vaccineren, sowieso voor jezelf, maar ook zodat de meerderheid die wel een vaccin heeft niet continu een stok in z'n neus hoeft wat niet nodig zou zijn als gewoon iedereen dat vaccin haalt waardoor het virus op de totale populatie minder kwaad kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Sorcerer8472 schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:07:
Ik neem aan dat dat in Nederland ook gewoon mag, en neem trouwens sowieso aan dat het terras zonder code bereikbaar blijft.
Nee dus:
De bestrijding van de covid-crisis gaat een nieuwe fase in. Vanaf zaterdag 25 september is voor iedereen vanaf 13 jaar een coronapas noodzakelijk voor toegang tot horeca en culturele instellingen. Een deel van het kabinet, onder wie premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge, heeft dit volgens bronnen in Den Haag zondag in het Catshuis afgesproken. De details worden dinsdagavond tijdens een persconferentie bekendgemaakt.

Een coronabewijs betekent dat iemand gevaccineerd moet zijn, of hersteld van het virus of recent negatief getest. Een deel van het openbare leven is straks dus alleen toegankelijk via een QR-code op de telefoon. Het Outbreak Management Team (OMT), de groep wetenschappers die adviseert over coronabeleid, heeft het kabinet aangeraden om het coronabewijs breed in te voeren. Voor terrassen worden bijvoorbeeld geen uitzonderingen gemaakt, omdat handhaving dan ingewikkeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Lol want voor handhavers is het echt heel moeilijk om te zien of iemand op een terras zit.

Nee echt, het is allemaal volkomen rationeel wat hier gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472

Sorcerer8472

Mens sana?

In Duitsland, Frankrijk en Zwitserland lijkt het anders niet zo ingewikkeld. Maar in Nederland is alles al vaak en snel ingewikkeld :')

Gezien de grootte van sommige restaurants lijkt het me veel ingewikkelder om het ook bij de terrassen te doen. Maar goed, dit is allemaal van wat uitgelekt is, dus details kunnen nog veranderen. En wellicht is expres iets zwaarders uitgelekt zodat het straks "meevalt" allemaal.

PS: ik had deze Trouw-bron nog niet gezien, in andere bronnen staat dit (nog?) niet vermeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Sorcerer8472 op 13-09-2021 00:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Dat is het einde van de horeca en culturele sector: voor een groot evenement wil ik nog wel dat stokje in mijn neus doen maar als voor elk spontaan biertje of bitterbal op een terras echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:54:
[...]

Lees even het artikel, daar leggen theaters uit waarom de app problematisch is voor ze.
artikel gelezen, maar ik twijfel of je het zelf gedaan hebt... ze hebben het vooral over communicatie en onduidelijkheid, ja gek, als er 2 varianten zijn. Binnenkort is er eentje, klaar, duidelijk.
Je gaat er ook van uit dat elke gevaccineerde blij is met dit systeem omdat ze er toch geen last van hebben. Dat is nogal kort door de bocht, er zijn ook gevaccineerden die er niets in zien. Dat TvT is schijnveiligheid, je zou dan 15% testen en die overige 85% mag zo doorlopen, terwijl die ook corona kunnen verspreiden. Dat is hopelijk nu toch wel duidelijk aan het worden. Het is van de zotte dat je op zoveel plekken eerst je gezondheid moet bewijzen voor je naar binnen mag.
ik zeg letterlijk zelf al dat het te makkelijk gerekend is. Gevaccineerden die hier niks inzien zijn denk ik een extreme minderheid, een groot deel van Nederland zal dolblij zijn weer "open" te gaan

en ja, we weten dat je met vaccin alsnog kan verspreiden, maar zeg er dan ook bij dat die kans met ergens rond de 70% minder is.
[...]

De 1,5 meter is een hele tijd geleden als losgelaten, de wetgeving afschaffen is symbolisch en een vooruitgang is het niet te noemen. Nu introduceren we alleen een stukje schijnveiligheid wat vooral als hindernis moet gaan dienen. Die eerste twee weken TvT lieten al zien dat het systeem lek is en een grote groep mag direct doorlopen, terwijl ze nog altijd een kans hebben de ziekte te verspreiden.
je bedoelt die eerste 2 weken waarin je met een janssen prik van 2 uur door mocht lopen ipv de 4 weken die het nu is.... ja, echt goed vergelijkbaar... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik ben wel heel benieuwd wat dit voor 'buiten' locaties gaat betekenen, zoals pretparken en dierentuinen. Daar kom je veelal niet binnen, maar er zit wel horeca op die locaties en toiletten. Jammer dat daar niks over uitgelekt is (aangezien we daar begin oktober mogelijk naar toe zouden gaan :+ ).
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:23:
[...]

Ho ho, ze zijn zeker niet onfeilbaar, ik heb het afgelopen jaar best vaak zwaar geirriteerd bij persconferenties gezeten, zoals het avondklokdebacle. Maar nu zijn we zover dat we de grootste maatregel af kunnen schaffen, en alsnog lopen we op ze af te geven :?
De 'grootste maatregel' die al niet veel meer was dan een wassen neus. Dus in ruil voor een maatregel die toch al nauwelijks meer nageleefd werd moeten we nu dus nóg vaker aantonen dat we 'veilig' zijn. Het is top dat de horeca en het uitgaansleven nu meer mag (weten we de exacte invulling al?) maar de vraag is of dat wel op kan wegen tegen het verplichte toegangsbewijs. Ik kan me voorstellen dat dit voor terrasjes best een killer gaat zijn, mochten er nog wat zonnige dagen aan zitten te komen. Last minute besluiten uit te gaan eten zit er ook niet meer in als je niet gevaccineerd bent. Idem met nog even snel een filmpje pakken. Ik kan me best voorstellen dat diverse uitbaters dat aardig gaan voelen in de bezoekersaantallen.

[ Voor 65% gewijzigd door SomerenV op 13-09-2021 00:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:54:
Vooral je mondje houden en doen wat Hugo zegt. Hugo is onfeilbaar, die heeft er zeker geen handje in gehad dat die mensen zo naar de kloten zijn gegaan. Dat zijn al die dwarsliggers. ;)

Nee, het moment dat we zo erin gaan zitten kunnen we de boel opdoeken. Een kritische blik is hard nodig.
Ho ho, ze zijn zeker niet onfeilbaar, ik heb het afgelopen jaar best vaak zwaar geirriteerd bij persconferenties gezeten, zoals het avondklokdebacle. Maar nu zijn we zover dat we de grootste maatregel af kunnen schaffen, en alsnog lopen we op ze af te geven :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:55:
[...]

Dat klopt en kan meestal is het bij mij een week. Dus vandaar dat ik deze situatie niet doordacht vind. Want dan kan ik echt niks leuks doen met mijn vriendin en dochter. ME is normal ME/CVS en is ongeneeslijk. Dus vandaar dat het belangrijk is als ik een keer wat energie heb om wat te doen dat het wat leuks moet zijn.
Ah, nu begin ik het te begrijpen... de momenten dat je energie hebt zijn spaarzaam, en nu moet je eerst een deel van de energie investeren in de test doen. En dan als de uitslag er is hopen dat het energielevel nog op peil is... Oh wow, ja, dan is dit wel heel erg naar en kut...

Dat vind ik oprecht vervelend voor je...:(

Is er geen commerciële teststraat dichter in de buurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:23:
[...]
Een dag niet op Hugo gevit is een dag niet geleefd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
squaddie schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:58:
[...]

En hoe gaat de coronatoegangsbewijs dan de maatschappij lucht geven? Als gevaccineerde krijg je automatisch je groene vinkje en hoef je niet meer te testen op corona. Vaccinatie beschermt niet tegen besmetting en bij besmetting ben je ook nog steeds besmettelijk voor anderen. Een gevaccineerde kan een superspreader zijn ondanks zn groene vinkje, er wordt in mijn opinie veel te veel credits gegeven aan het coronatoegangsbewijs in de huidige vorm.
1 Vaccin geeft kleinere kans om besmet te worden, dus dan kun je het ook niet doorgeven. Dat is hier al regelmatig genoemd.
2 vaccin zorgt voor minder symptomen, er is al eerder aangetoond dat je dan ook minder besmettelijk bent
3 vaccin zorgt voor kortere duur, dus minder lang besmettelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QSYS
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:28:
[...]

Ah, nu begin ik het te begrijpen... de momenten dat je energie hebt zijn spaarzaam, en nu moet je eerst een deel van de energie investeren in de test doen. En dan als de uitslag er is hopen dat het energielevel nog op peil is... Oh wow, ja, dan is dit wel heel erg naar en kut...

Dat vind ik oprecht vervelend voor je...:(

Is er geen commerciële teststraat dichter in de buurt?
Nope helaas niet, s daarom kom ik er ook steeds op terug dat dit een lastige situatie kan zijn voor niet gevaccineerde op medische grond. Dat hebben ze niet echt een oplossing voor. Maar ja, we zullen zien hoe het gaat lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:04:
[...]

Nee, want dan verliezen de gevaccineerden al hun voordelen natuurlijk. De meeste mensen hebben zich laten prikken om hun vrijheden terug te krijgen.
ik vond mijn gezondheid ook wel een dingetje hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:21:
[...]
artikel gelezen, maar ik twijfel of je het zelf gedaan hebt... ze hebben het vooral over communicatie en onduidelijkheid, ja gek, als er 2 varianten zijn. Binnenkort is er eentje, klaar, duidelijk.

[...]
ik zeg letterlijk zelf al dat het te makkelijk gerekend is. Gevaccineerden die hier niks inzien zijn denk ik een extreme minderheid, een groot deel van Nederland zal dolblij zijn weer "open" te gaan

en ja, we weten dat je met vaccin alsnog kan verspreiden, maar zeg er dan ook bij dat die kans met ergens rond de 70% minder is.
Geen toegangsbewijs is ook helder en duidelijk en praktisch even effectief als het toegangsbewijs in de huidige vorm, immers als we toch potentieel corona verspreiders binnenlaten, heeft het dan nog wel zin om ongevaccineerden te gaan testen op corona en bij een positieve test geen toegang te weigeren?

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:09:
[...]

Nou een selectie van de maatregelen die we al hadden natuurlijk, geldend voor iedereen. Maar door de vaccinaties hoeft het nooit meer zo streng te worden als het was.
hoe is dit concreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
QSYS schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:31:
[...]

Nope helaas niet, s daarom kom ik er ook steeds op terug dat dit een lastige situatie kan zijn voor niet gevaccineerde op medische grond. Dat hebben ze niet echt een oplossing voor. Maar ja, we zullen zien hoe het gaat lopen.
Beetje afhankelijk van hoe lang men hoopt dat dit van kracht zal gaan zijn zou hier best een oplossing voor mogen komen. Al blijft voor je zelf het risico dan natuurlijk wel als ongevaccineerde al te veel contacten te hebben.
Lastige daarbij zal zijn om iets werkbaars te vinden voor zo'n indicatie, helaas zul je vooraf al wel kunnen constateren dat we in dit land voldoende artsen hebben die voor alles een verklaring willen afgeven ook al is er in geen velden of wegen enige werkelijke medische grond. Zonder die lui die overal misbruik van willen maken (en helaas lijkt het toch een substantieel aantal) zou het nogal wat makkelijker zijn om uitzonderingen te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ja, in beide gevallen is deelnemen een impliciete goedkeuring. Dat staat los van hoe je je vervolgens feitelijk gedraagt. Ik stel alleen maar dat als iemand ervoor kiest om aanwezig te zijn bij een feestje dat diegene dan impliciet zijn goedkeuring uitspreekt over dat feestje. Ik stel ook, dat iemand die meewerkt aan de regels omtrent het tonen van een QR-code om een horecagelegenheid te mogen betreden ook impliciet zijn goedkeuring over dat systeem van regels uitspreekt.

Begrijp alsjeblieft, dat ik dus nog niks over je feitelijke gedragingen heb gezegd. Bovenstaande stukje is algemeen, en zegt nog niks over jou.
Ik sta niet achter beide situaties, hoewel, zo’n verjaardag is een privé aangelegenheid.
En dan gaan we nu over naar jouw gedrag, je zégt dat je achter beide situaties niet staat (dus dat je ze beiden afkeurt). In de horeca ga je dan heel erg principieel niet meer heen en trek je die goedkeuring dus ook echt in, maar als het dan gaat om een feestje bij iemand thuis dan wordt je ineens heel erg laissez faire.
En alle recht is er voor de gastheer om dat zo te organiseren. Ik houd mij aan de basisregels, én ik ben gevaccineerd dus ik maak de situatie niet erger.
Nee, maar als jij naar binnengaat bij een café omdat jij wel een QR-code hebt kunnen krijgen vanwege een vaccinatie dan maak je het ook niet erger of minder erg dat er een regel is die stelt dat jij die QR-code moet laten zien om naar binnen te mogen. Dus jouw weigering tot deelname is daarin volledig symbolisch, je vind de maatregel zo draconisch dat je er dus voor kiest om symbolisch je goedkeuring van het systeem in te trekken door er geen gebruik van te maken.
We kunnen bediscussiëren of ik een andere actie had moeten nemen maar dat heeft ook weer andere effecten (zoals de relatie tussen mij en de jarige).
Ah, heb je toch wel wat invloed dus.
Misschien zou jij er anders mee omgaan, dat mag.
Ah, gelukkig. Was al even bang dat dat niet meer kon.
Echter, ik hoef geen toestemming te geven voor zijn feestje, impliciet of expliciet: het is gewoon toegestaan!
Ik had het niet over toestemming, ik had het over goedkeuring. Dat zijn twee verschillende dingen.
Ik had misschien niet kunnen gaan maar anderzijds wat ik aantrof had ik ook niet verwacht. Ik had kunnen vertrekken maar in plaats daarvan heb ik gekozen om me gewoon aan de basisregels te houden.
Zover was duidelijk hoor, dat heb ik ook niet in twijfel getrokken.
[...]

Zelfs de overheid vindt dat dat feestje gewoon plaats kan vinden. En eigenlijk vind ik dat ook, immers iedereen heeft de kans gehad zich te laten vaccineren. Ik heb me laten vaccineren - minimaal risico voor mij. Dat men zich niet aan de basisregels houdt vond ik vervelend. En dat heb ik ook aangeven. Ik heb nergens gezegd dat ik vind dat zo’n feestje niet gehouden mag worden. Anders was ik niet gegaan natuurlijk.
Feestjes als deze (althans, volgens mijn interpretatie van jouw omschrijvingen) zijn misschien op praktisch vlak moeilijk te verbieden of voorkomen maar niet naar de bedoeling van de overheid. Of jij er uiteindelijk voor kiest om naar zo'n feestje te gaan en/of te blijven is uiteindelijk jouw keuze, en je keuze was in deze duidelijk. Ik vind de selectieve aard van de manier waarop je met de verontwaardigingen omgaat alleen nogal opmerkelijk.

Je bent erg tegen de maatregel, je bent op zich ook tegen de manier waarop dat feestje werd gehouden, maar als het erop aankomt dan sta je principieel op de spreekwoordelijke barricades als het gaat om het tonen van een QR-code en trek je overal je handen vanaf als je bij dat feestje komt. Ik vind dat wat je zegt en wat je zegt dat je doet dingen zijn die niet met elkaar overeenkomen.
[...]

Okay maar ik vind het niet mijn plaats om op een privé feestje van een ander stennis te schoppen. Dat leidt alleen maar tot stress. Het heeft me al de relatie met m’n buurman gekost die vorig jaar op Koningsdag een groot feest gaf. Ik sprak m daarop aan maar sindsdien is het drama in de buurt door de verschillende meningen daarover. En met die realiteit leven we iedere dag.
Voor iemand zonder invloed op wat anderen doen heeft wat je doet en zegt toch verdomd veel effect op het leven van jou en de mensen om je heen.
Ik heb m’n les wel geleed. Of spreek jij ook iedereen in het OV of in het openbaar aan die zich niet aan de regels houden? Dat zou ik wel knap van je vinden.
Nee, maar ik ga dan ook niet prat op mijn principes mits het me goed uitkomt :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:58:
[...]
Ik hoop, puur vanuit kinderen en onderwijs gekeken, dat er de ruimte is om die maatregel eruit te gooien. (…)
Welke 'ruimte'? Er staan echt hele vreemde zaken in dat artikel waaronder de opmerking dat de quarantaines iedereen zo 'overviel'. Dan heb je als betrokkenen volgens mij echt onder een steen geleefd met de opkomst van Delta en de gevolgen daarvan in de VS bijvoorbeeld. Hoe kan je dat nu 'overvallen'?

Maar het hoofdargument is wat ik vaak teruglees: vaccinatiegraad. En dat is heel raar, want kinderen tot 12 jaar kunnen niet gevaccineerd worden..Dus gaat het om de vaccinatiegraad van leraren, familie en andere verzorgers neem ik aan, maar dat is weer raar omdat kinderen al die tijd 'minder' zouden verspreiden. You can't have your cake and eat it too. Wat is het nu?

De leidende gedachte lijkt steeds weer opnieuw te zijn dat een besmetting weinig kwaad kan, maar werkelijk niemand kan weten wat er na 1,5 jaar gebeurd uiteraard. Ik hoop ook niks meer dan wat er nu bekend is, maar wat gaan we concluderen als besmettingen tot serieuze gevolgen leiden op lange termijn? 'Oeps, met de kennis van nu'?

Waterpokken zijn hinderlijk, maar je kunt er jaren later nog gordelroos van krijgen. Mazelen kan een tijdelijke afname van de afweer veroorzaken (zie 7 sept) voor allerlei andere besmettelijke ziektes en wellicht ook voor andere ziektes waarvoor wordt gevaccineerd. Hoe zit dat met deze besmettingen? In het geheel geen hard bewijs, maar deze berekening biedt wel een mogelijkheid dat een vergelijkbaar effect (in de toekomst) zou kunnen optreden. Ik vind het nogal wat dat er op lijkt te worden gegokt dat er niks gebeurt. Zou best kunnen uiteraard en eerlijk gezegd lijkt me dat ook het meest waarschijnlijk, maar daar heb je niks aan als het achteraf (heel) anders blijkt te zijn.

En dat is uiteraard het terugkerende thema in mijn reacties: het voorzorgsprincipe zou leidend moeten zijn en niet de overlast van quarantaines, hoe hinderlijk ook. Juist niet, want ze voorkomen als het goed is meer besmettingen. En al zeker niet als niet eerst overal uitgebreid zoiets als ventilatiemaatregelen zijn getroffen op scholen, of op z'n minst een meetinstrument om de luchtkwaliteit te bewaken in een klas zodat er naar gehandeld kan worden. Is dat gedaan? Dat zet je dan af tegen gekwantificeerde problemen als gevolg van quarantaines, maar ook daar zie ik niks van terug. Er zijn ongetwijfeld problemen, maar hoeveel dan en wat?

Last but not least worden deze maand de vaccinonderzoeken voor de basisschoolleeftijd afgerond volgens mij. Zou het niet veel logischer zijn om het advies van de GR af te wachten i.p.v. nu ineens die quarantaines af te bouwen? Ik mis een overtuigend argument en snap gelijktijdig echt wel de nadelen van een quarantaine voor de helderheid.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:30:
[...]

1 Vaccin geeft kleinere kans om besmet te worden, dus dan kun je het ook niet doorgeven. Dat is hier al regelmatig genoemd.
2 vaccin zorgt voor minder symptomen, er is al eerder aangetoond dat je dan ook minder besmettelijk bent
3 vaccin zorgt voor kortere duur, dus minder lang besmettelijk.
Dat zijn de voordelen van vaccinatie, maar heeft geen relatie, afgezien het automatisch groene vinkje, met het coronatoegangsbewijs en de schijnveiligheid ervan.

[ Voor 3% gewijzigd door squaddie op 13-09-2021 00:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

squaddie schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:46:
[...]

Dat zijn de voordelen van vaccinatie, maar heeft geen relatie met het coronatoegangsbewijs en de schijnveiligheid ervan.
Dat heeft het wel want het zal er toe leiden dat het virus zich makkelijker verspreid naarmate er meer ongevaccineerden worden toegelaten tot bepaalde situaties. Als mensen die gevaccineerd zijn veel minder dat virus verspreiden dan betekent dat automatisch dat het effect op het aantal besmettingen veel lager is als die mensen samenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:21:
Ik ben wel heel benieuwd wat dit voor 'buiten' locaties gaat betekenen, zoals pretparken en dierentuinen. Daar kom je veelal niet binnen, maar er zit wel horeca op die locaties en toiletten. Jammer dat daar niks over uitgelekt is (aangezien we daar begin oktober mogelijk naar toe zouden gaan :+ ).

[...]

De 'grootste maatregel' die al niet veel meer was dan een wassen neus. Dus in ruil voor een maatregel die toch al nauwelijks meer nageleefd werd moeten we nu dus nóg vaker aantonen dat we 'veilig' zijn. Het is top dat de horeca en het uitgaansleven nu meer mag (weten we de exacte invulling al?) maar de vraag is of dat wel op kan wegen tegen het verplichte toegangsbewijs. Ik kan me voorstellen dat dit voor terrasjes best een killer gaat zijn, mochten er nog wat zonnige dagen aan zitten te komen. Last minute besluiten uit te gaan eten zit er ook niet meer in als je niet gevaccineerd bent. Idem met nog even snel een filmpje pakken. Ik kan me best voorstellen dat diverse uitbaters dat aardig gaan voelen in de bezoekersaantallen.
een wassen neus die op veel plekken een max aantal gaf...

En misschien dat dit de nudge is die de last minutes naar de vaccinstraat helpt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Patriot schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:38:
[...]

Ja, in beide gevallen is deelnemen een impliciete goedkeuring. Dat staat los van hoe je je vervolgens feitelijk gedraagt. Ik stel alleen maar dat als iemand ervoor kiest om aanwezig te zijn bij een feestje dat diegene dan impliciet zijn goedkeuring uitspreekt over dat feestje. Ik stel ook, dat iemand die meewerkt aan de regels omtrent het tonen van een QR-code om een horecagelegenheid te mogen betreden ook impliciet zijn goedkeuring over dat systeem van regels uitspreekt.

Begrijp alsjeblieft, dat ik dus nog niks over je feitelijke gedragingen heb gezegd. Bovenstaande stukje is algemeen, en zegt nog niks over jou.

[...]

En dan gaan we nu over naar jouw gedrag, je zégt dat je achter beide situaties niet staat (dus dat je ze beiden afkeurt). In de horeca ga je dan heel erg principieel niet meer heen en trek je die goedkeuring dus ook echt in, maar als het dan gaat om een feestje bij iemand thuis dan wordt je ineens heel erg laissez faire.

[...]

Nee, maar als jij naar binnengaat bij een café omdat jij wel een QR-code hebt kunnen krijgen vanwege een vaccinatie dan maak je het ook niet erger of minder erg dat er een regel is die stelt dat jij die QR-code moet laten zien om naar binnen te mogen. Dus jouw weigering tot deelname is daarin volledig symbolisch, je vind de maatregel zo draconisch dat je er dus voor kiest om symbolisch je goedkeuring van het systeem in te trekken door er geen gebruik van te maken.

[...]

Ah, heb je toch wel wat invloed dus.

[...]

Ah, gelukkig. Was al even bang dat dat niet meer kon.

[...]

Ik had het niet over toestemming, ik had het over goedkeuring. Dat zijn twee verschillende dingen.

[...]

Zover was duidelijk hoor, dat heb ik ook niet in twijfel getrokken.

[...]

Feestjes als deze (althans, volgens mijn interpretatie van jouw omschrijvingen) zijn misschien op praktisch vlak moeilijk te verbieden of voorkomen maar niet naar de bedoeling van de overheid. Of jij er uiteindelijk voor kiest om naar zo'n feestje te gaan en/of te blijven is uiteindelijk jouw keuze, en je keuze was in deze duidelijk. Ik vind de selectieve aard van de manier waarop je met de verontwaardigingen omgaat alleen nogal opmerkelijk.

Je bent erg tegen de maatregel, je bent op zich ook tegen de manier waarop dat feestje werd gehouden, maar als het erop aankomt dan sta je principieel op de spreekwoordelijke barricades als het gaat om het tonen van een QR-code en trek je overal je handen vanaf als je bij dat feestje komt. Ik vind dat wat je zegt en wat je zegt dat je doet dingen zijn die niet met elkaar overeenkomen.

[...]

Voor iemand zonder invloed op wat anderen doen heeft wat je doet en zegt toch verdomd veel effect op het leven van jou en de mensen om je heen.

[...]

Nee, maar ik ga dan ook niet prat op mijn principes mits het me goed uitkomt :z
Maar mijn principe is niet dat bijeenkomsten niet zouden mogen. Daar ga je de mist in. Ik ga nu ook naar het café. Het maakt me niet uit dat daar ongevaccineerden zijn. Dat er een Corona pas nodig is staat me tegen, en ja daar ben ik principieel in omdat ik dat belangrijk vind. Ik zie liever andere maatregelen. Andere zaken niet. Ik weet niet precies wat je nu probeert te doen, maar ik snap het niet meer dus ik laat het hierbij. Ik reageer serieus op je maar op de een of andere manier voelt het als feeding the troll.

Zelfs als ik wél mee zou doen aan het systeem zou ik het nog afkeuren. Maar precies dat kan ik niet over mijn geweten verkrijgen. Er zijn vast ook mensen die tegen de coronapas zijn en er toch gebruik van maken. Bij mij is hier de grens bereikt van waar ik nog aan bij kan dragen. En bij deze roep ik iedereen op die tegen dit systeem is er geen gebruik van te maken, dan wordt het al wat minder symbolisch. Voor mij en mijn pubquiz groepje is dat het geval en dat geld wordt niet langer aan de pub besteed. Ik hoop dat het protest dan meer gaat toenemen, ook van de eigenaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Mfpower op 13-09-2021 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Number10 schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:43:
[...]

Welke 'ruimte'? Er staan echt hele vreemde zaken in dat artikel waaronder de opmerking dat de quarantaines iedereen zo 'overviel'. Dan heb je als betrokkenen volgens mij echt onder een steen geleefd met de opkomst van Delta en de gevolgen daarvan in de VS bijvoorbeeld. Hoe kan je dat nu 'overvallen'?

Maar het hoofdargument is wat ik vaak teruglees: vaccinatiegraad. En dat is heel raar, want kinderen tot 12 jaar kunnen niet gevaccineerd worden..Dus gaat het om de vaccinatiegraad van leraren, familie en andere verzorgers neem ik aan, maar dat is weer raar omdat kinderen al die tijd 'minder' zouden verspreiden. You can't have your cake and eat it too. Wat is het nu?

De leidende gedachte lijkt steeds weer opnieuw te zijn dat een besmetting weinig kwaad kan, maar werkelijk niemand kan weten wat er na 1,5 jaar gebeurd uiteraard. Ik hoop ook niks meer dan wat er nu bekend is, maar wat gaan we concluderen als besmettingen tot serieuze gevolgen leiden op lange termijn? 'Oeps, met de kennis van nu'?

Waterpokken zijn hinderlijk, maar je kunt er jaren later nog gordelroos van krijgen. Mazelen kan een tijdelijke afname van de afweer veroorzaken (zie 7 sept) voor allerlei andere besmettelijke ziektes en wellicht ook voor andere ziektes waarvoor wordt gevaccineerd. Hoe zit dat met deze besmettingen? In het geheel geen hard bewijs, maar deze berekening biedt wel een mogelijkheid dat een vergelijkbaar effect (in de toekomst) zou kunnen optreden. Ik vind het nogal wat dat er op lijkt te worden gegokt dat er niks gebeurt. Zou best kunnen uiteraard en eerlijk gezegd lijkt me dat ook het meest waarschijnlijk, maar daar heb je niks aan als het achteraf (heel) anders blijkt te zijn.

En dat is uiteraard het terugkerende thema in mijn reacties: het voorzorgsprincipe zou leidend moeten zijn en niet de overlast van quarantaines, hoe hinderlijk ook. Juist niet, want ze voorkomen als het goed is meer besmettingen. En al zeker niet als niet eerst overal uitgebreid zoiets als ventilatiemaatregelen zijn getroffen op scholen, of op z'n minst een meetinstrument om de luchtkwaliteit te bewaken in een klas zodat er naar gehandeld kan worden. Is dat gedaan? Dat zet je dan af tegen gekwantificeerde problemen als gevolg van quarantaines, maar ook daar zie ik niks van terug. Er zijn ongetwijfeld problemen, maar hoeveel dan en wat?

Last but not least worden deze maand de vaccinonderzoeken voor de basisschoolleeftijd afgerond volgens mij. Zou het niet veel logischer zijn om het advies van de GR af te wachten i.p.v. nu ineens die quarantaines af te bouwen? Ik mis een overtuigend argument en snap gelijktijdig echt wel de nadelen van een quarantaine voor de helderheid.
de ruimte die het omt ziet, die al deze mitsen en maren meeneemt. Ik weet die details ook niet, dat moet je aan hun vragen. Ik merk alleen op dat ik voor de kinderen hoop dat ook hun wereld weer wat terug naar normaal kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
squaddie schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:46:
[...]

Dat zijn de voordelen van vaccinatie, maar heeft geen relatie, afgezien het automatisch groene vinkje, met het coronatoegangsbewijs en de schijnveiligheid ervan.
ehm, ik snap er nu geen bal meer van. dat zijn toch allemaal oorzaken waardoor je veel minder besmettelijk bent met een vaccin en je door die mindere besmettelijkheid wel ok bent om ergens binnen te laten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
QSYS schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:31:
[...]

Ik wens je daar heel veel sterkte mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Mfpower schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:52:
[...]

Maar mijn principe is niet dat bijeenkomsten niet zouden mogen. Daar ga je de mist in. Ik ga nu ook naar het café. Het maakt me niet uit dat daar ongevaccineerden zijn. Dat er een Corona pas nodig is staat me tegen, en ja daar ben ik principieel in omdat ik dat belangrijk vind.
Je kunt nu de keutel wel inslikken maar je speelt constant mooi weer over hoe je met de regels en adviezen omgaat, en beklaagt je over de mensen die dat niet doen (en gebruikt dat zelfs als argument waarom een coronapas niet effectief is). Als je je over die mensen beklaagt dan keur je hun gedrag dus af, maar nu is dat ineens niet meer zo?

Je bent heel erg binnen de lijntjes aan het kleuren als het gaat om omschrijven hoe je standpunt is ten opzichte van de adviezen en maatregelen tegen corona, maar (en dat is nou net de crux van deze hele discussie tussen ons twee) dat komt in mijn ogen niet overeen met wat je zegt dat je vervolgens doet.
Ik zie liever andere maatregelen. Andere zaken niet. Ik weet niet precies wat je nu probeert te doen, maar ik snap het niet meer dus ik laat het hierbij. Ik reageer serieus op je maar op de een of andere manier voelt het als feeding the troll.
En ik reageer (ok, grotendeels :+) serieus op jou, hoor. Maar als je er geen zin meer in hebt, dan heb je er geen zin meer in.

[ Voor 0% gewijzigd door Patriot op 13-09-2021 01:22 . Reden: 't is wat laat en dat merk ik aan mijn zinsbouw ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:52:
[...]

Maar mijn principe is niet dat bijeenkomsten niet zouden mogen. Daar ga je de mist in. Ik ga nu ook naar het café. Het maakt me niet uit dat daar ongevaccineerden zijn. Dat er een Corona pas nodig is staat me tegen, en ja daar ben ik principieel in omdat ik dat belangrijk vind. Ik zie liever andere maatregelen. Andere zaken niet. Ik weet niet precies wat je nu probeert te doen, maar ik snap het niet meer dus ik laat het hierbij. Ik reageer serieus op je maar op de een of andere manier voelt het als feeding the troll.

Zelfs als ik wél mee zou doen aan het systeem zou ik het nog afkeuren. Maar precies dat kan ik niet over mijn geweten verkrijgen. Er zijn vast ook mensen die tegen de coronapas zijn en er toch gebruik van maken. Bij mij is hier de grens bereikt van waar ik nog aan bij kan dragen. En bij deze roep ik iedereen op die tegen dit systeem is er geen gebruik van te maken, dan wordt het al wat minder symbolisch. Voor mij en mijn pubquiz groepje is dat het geval en dat geld wordt niet langer aan de pub besteed. Ik hoop dat het protest dan meer gaat toenemen, ook van de eigenaar.
maar een concreet alternatief ontbreekt nog steeds...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 09:53
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:51:
[...]

een wassen neus die op veel plekken een max aantal gaf...

En misschien dat dit de nudge is die de last minutes naar de vaccinstraat helpt :)
Ik ben bang dat het eerder de nudge is die mensen in de populistische, een paar misschien zelfs extremistische, hoek duwt.

Natuurlijk, het zal wat extra prikken opleveren. Maar het gros van de weigeraars nemen het vaccin niet omdat ze de overheid en het vaccin niet vertrouwen. dwang/drang gaat daar niet bij helpen, het gaat ze alleen maar sterken in hun geloof.
Dit is hoe je extremisme kweekt, door polarisatie en door regelrecht tegen je eigen beloftes in te gaan (zoals de jonge).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
KingKoning schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:23:
[...]

Ik ben bang dat het eerder de nudge is die mensen in de extremistische hoek duwt.

Natuurlijk, het zal wat extra prikken opleveren. Maar het gros van de weigeraars nemen het vaccin niet omdat ze de overheid en het vaccin niet vertrouwen. dwang/drang gaat daar niet bij helpen, het gaat ze alleen maar sterken in hun geloof.
Dit is hoe je extremisme kweekt, door polarisatie en door regelrecht tegen je eigen beloftes in te gaan (zoals de jonge).
Dat zou kunnen ja. Ik hoop het niet. Ik kan daar niet zoveel over zeggen, over de verhouding "extremisten" en "mensen die nog geen persoonlijke motivatie gehad hebben en nu wel"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negaiido
  • Laatst online: 17-09 20:38
Ik hoop eigenlijk dat ze evenementen/festivals ook gewoon door laten gaan vanaf 25 september.
Dan kan het mij niks schelen of het met behulp van een coronapas is.
Alleen geven ze pas vanaf dinsdag duidelijkheid hierover, dat is erg vreemd… waar wachten ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:19:
[...]

Eerst nagaan of de zorg werkelijk zo onder druk komt te staan als gedacht wordt.

Op basis daarvan een subset maatregelen die er nu ook zijn. Zoals 1,5m. Max groepsgrootte. Mondkapjes. Geplaceerde horeca. Welke daarvan nodig zijn is afhankelijk van de druk op de zorg. Je kunt ook iedereen testen voor toegang*, daar zijn meer rationales voor omdat met de nieuwe varianten gevaccineerden minder, maar wel degelijk verspreiden. @CMD-Snake beweert dat het OMT dat ook voorstaat maar ik heb dat nog niet zelf gecheckt.

* maar dit introduceert in principe dezelfde problemen als waar ik geen voorstander van ben, het is hooguit rationeler.

[ Voor 8% gewijzigd door Mfpower op 13-09-2021 01:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

KingKoning schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:23:
[...]

Ik ben bang dat het eerder de nudge is die mensen in de extremistische hoek duwt.

Inderdaad. Het zal de wig in de samenleving doen toenemen (kijk maar eens naar de sociale issues in de VS en Israël bijvoorbeeld), maar dit is beleid en niemand onderkent dit probleem. Op lange termijn kan de segregatie en het uithollen van grondrechten wel eens voor grotere problemen gaan zorgen dan enkel een zorgbelasting. Als het vertrouwen geschaad is zullen de populistische partijen enkel gaan groeien. En ironisch genoeg hebben die nog minder met rechten en eenheid in de samenleving.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 13-09-2021 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Negaiido schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:28:
Ik hoop eigenlijk dat ze evenementen/festivals ook gewoon door laten gaan vanaf 25 september.
Dan kan het mij niks schelen of het met behulp van een coronapas is.
Alleen geven ze pas vanaf dinsdag duidelijkheid hierover, dat is erg vreemd… waar wachten ze op.
Op de maatschappelijke discussie en wat daar uitkomt. Zodat ze weten hoeveel gezeik/weerstand ze kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Lordy79

Vastberaden

Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:35:
[...]

Als dat nodig is voer je maatregelen in die voor iedereen gelden zoals dat tot nog toe altijd geweest is.
Waarom zou je gevaccineerden dezelfde beperkingen opleggen, wetende dat die nauwelijks bijdragen aan het IC gebruik?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58

Lordy79

Vastberaden

squaddie schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:36:
[...] . Heel kort door de bocht kan deze groep superspreaders zijn.

Ik verwacht dat het aantal besmettingen omhoog gaat, maar voor de grote groep gevaccineerden zal de vaccinatie ervoor zorgen dat je uit het ziekenhuis blijft.
Het probleem is inderdaad dat geteste ongevaccineerde mensen zichzelf alsnog een grote kans op besmetting hebben omdat iedereen "in de kroeg" het virus bij zich kan dragen, incl gevaccineerden. Dus het is dan wellicht beter ongevaccineerde helemaal te weten uit de kroeg dus ook niet met een testbewijs accepteren.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:35:
[...]

Eerst nagaan of de zorg werkelijk zo onder druk komt te staan als gedacht wordt.

Op basis daarvan een subset maatregelen die er nu ook zijn. Zoals 1,5m. Max groepsgrootte. Mondkapjes. Geplaceerde horeca. Welke daarvan nodig zijn is afhankelijk van de druk op de zorg. Je kunt ook iedereen testen voor toegang*, daar zijn meer rationales voor omdat met de nieuwe varianten gevaccineerden minder, maar wel degelijk verspreiden. @CMD-Snake beweert dat het OMT dat ook voorstaat maar ik heb dat nog niet zelf gecheckt.

* maar dit introduceert in principe dezelfde problemen als waar ik geen voorstander van ben, het is hooguit rationeler.
Dus je alternatief is niet open gaan... Sorry, maar dat vind ik nou niet echt een topidee, het hele plan was namelijk juist wel open te gaan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:19:
[...]

Wellicht is een concreet alternatief niet nodig? De maatregelen zoals die er nu nog zijn en mogelijk ingevoerd gaan worden worden verdedigd op basis van heel wat 'wat als'. Wat als die 700.000 kwetsbaren massaal ziek worden? Wat als de 1,8 miljoen ongevaccineerden massaal Covid verspreiden en/of ziek worden? Wat als we een 85% vaccinatiegraad hebben in plaats van de ~80%?

Het vervelende is alleen dat je niet goed kunt meten wat de effectiviteit van een maatregel. Je hebt geen nul-meting en kunt niet vergelijken, maar wat je vervolgens ziet gebeuren is dat men een maatregel invoert om iets te voorkomen en dat anderen er dan maar van uit gaan dat die maatregel het ook echt voorkomen heeft.

Nu ook met de toegangsbewijzen. Sommigen hier gaan er nu al van uit dat het noodzakelijk is en gaat werken, maar dat kun je niet weten. Sterker nog, als je kijkt naar de data die voorhanden is kun je het zelfs hardmaken dat het mogelijk juist niet gaat werken.

1: Ondanks dat een gevaccineerde het virus kan verspreiden hoeft diegene niet getest te worden. Een ongevaccineerde moet wel getest worden, maar onder de streep kan het virus nog steeds verspreid worden.
2: De vaccinatiegraad moet omhoog maar als je de druk op de zorg voldoende wilt verminderen moet de vaccinatiegraad voornamelijk onder bepaalde groepen omhoog. Groepen die je mogelijk niet raakt met de toegangsbewijzen-maatregel.
3: De effectiviteit van de vaccins kan mogelijk afnemen met de tijd. Terwijl de focus ligt op de toegangsbewijzen lopen ouderen steeds meer risico ondanks een vaccinatie alsnog ziek te worden.

En dan heb je nog het puntje dat de cijfers zelf misschien niet een realistisch beeld scheppen. Wanneer iemand opgenomen wordt en de patiënt blijkt positief (en er wordt al getest bij de minste verdenking) dan moet die patiënt behandeld worden als Covid-patiënt én komt ie als zodanig in de statistieken. Positief op Covid betekent namelijk automatisch dat je een potentieel gevaar vormt voor andere patiënten. Dat is een behoorlijk rompslomp. Maar zoals we inmiddels weten na de 100k+ besmettingen in juli betekent een besmetting niet automatisch dat je ziek of zelfs besmettelijk bent. Als dat wel het geval was geweest dan hadden we dat veel beter moeten zien in de ziekenhuiscijfers.

De vraag is dan: hoeveel van die 208 Covid-patiënten op de IC liggen daar ook daadwerkelijk door Covid en niet alleen met Covid?

Bij een griepepidemie geldt in ziekenhuizen dat wanneer er officieel sprake is van een epidemie het griepprotocol in werking treed: patiënten die binnenkomen op de SEH of IC worden getest en indien nodig gescheiden van andere patiënten. Er is sprake van een epidemie wanneer gedurende minimaal twee weken 51 op de 100.000 mensen griepachtige klachten heeft. Tegelijkertijd moeten er ook voldoende neus- en keelmonsters afgenomen worden waarin griepvirussen aangetroffen zijn. Afgaande op de testen en de wetenschap dat mensen testen bij klachten zitten we met zo'n 2.800 testen per dag op 16 op de 100.000. Wetende dat niet iedereen die test klachten heeft is het werkelijke aantal mensen met klachten mogelijk lager. Dat is meer dan twee keer minder dan wat de epidemiologische grens is in Nederland kijkende naar de griep.

Is alles momenteel niet gewoon véél te voorzichtig afgesteld? Volgens mij is er op het punt van testen en de diverse protocollen namelijk weinig veranderd ten opzichte van het begin van de epidemie, terwijl er qua kennis, behandeling, bescherming en noem maar op wél van alles veranderd is. Dat zou kunnen betekenen dat Covid op papier nog wel een aardige impact heeft, maar dat het in de praktijk een stuk minder ernstig is. Dat we op papier wel nog aardig wat Covid-patiënten hebben, maar dat het aantal patiënten dat dóór Covid opgenomen is een stuk lager is.

Nou kan ik bovenstaande niet volledig onderbouwen met data, want die data is er simpelweg niet, maar Nivel ondersteunt het mogelijk wel deels.

Afbeeldingslocatie: https://www.nivel.nl/sites/default/files/algemene-content/IAZ_tot_wk35.png

Nou geven ze als sidenote dat hun cijfers niet vergeleken kunnen worden met die van de GGD omdat de meeste mensen met griepachtige klachten getest worden door de GGD. Cijfers van Nivel zijn puur op basis van mensen die naar de huisarts gaan. Maar...

Afbeeldingslocatie: https://www.nivel.nl/sites/default/files/algemene-content/IAZARI_virabs_wk35.png

Er komen wel nog gewoon mensen met andere luchtweginfecties dus het niet zo dat iedereen met 'griepachtige klachten' niet meer naar de huisarts gaat. Het is ergens dus wel apart dat de situatie die het RIVM schetst zóveel verschilt van de situatie die Nivel schetst. Ook zie je bij Nivel niet de duidelijke pieken en dalen die je bij de cijfers van het RIVM wel ziet.

Mij viel het gewoon op toen ik rond aan het zoeken was naar cijfers, maar geen idee of wat ik opper klopt of kan kloppen. Iemand met meer verstand op dit gebied hier die wat meer duiding kan geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 13 september 2021 @ 03:08:
[...]

Wellicht is een concreet alternatief niet nodig?
Ik snap oprecht niet wat je hiermee bedoelt...? Geen alternatief.... Dus gewoon maar wat doen zonder plan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 14:18
Enforcer schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:36:
Zo'n coronapas kan ook averechtste gevolgen hebben. Want iedereen die positief getest is op corona kan hiermee een herstelbewijs als coronapas verkrijgen die een half jaar geldig is vanaf het moment dat je hersteld bent van corona. Kortom, degene die nu bewust niet gevaccineerd willen worden gaan mogelijk meer risico nemen om in aanraking te komen met besmette personen om maar zo'n herstelbewijs (=coronapas) op zak te krijgen. Als je eenmaal positief getest bent, hoppa en je hebt je coronapas op zak na 10dagen. Prachtig systeem...
Helemaal perfect zou ik zeggen. We moeten namelijk toe naar een bevolking die covid kan weerstaan. De easy way is vaccineren natuurlijk, maar als jij willens en wetens ergens covid wil oplopen daardoor een aantal dagen ziek wil zijn (of misschien wel erger?) om immuniteit en dat groene vinkje maar te krijgen is het ook goed. Het enige gevaar is dat als teveel mensen dat gaan proberen (zie je het al voor je)er weer druk op de ziekenhuizen gaat ontstaan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03:25
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 03:14:
[...]

Ik snap oprecht niet wat je hiermee bedoelt...? Geen alternatief.... Dus gewoon maar wat doen zonder plan...?
Nee, hoor. Geen coronamaatregelen is ook een plan.
Zie Denemarken en Engeland.
Het is alleen wel een plan met andere doelen en andere consequenties.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• slijkie
  • Laatst online: 17-09 20:29
Ik ben niet gelovig, maar dank god op mijn blote knietjes dat ik niet meer in Nederland woonachtig ben. Wat zijn die nieuwe maatregelen belachelijk zeg, alles is eeuwen vrijwillig maar alles moet en zal. Centimetertje voor centimetertje naar een totale controle staat.

Zelf dus heel erg blij dat ik in Noorwegen zit, al die ellende niet, tevens kan je hier heel rustig nog praten en discussieren met je mede-mens. Over voor/tegen bepaalde dingen, gewoon een lekker rustig gesprek, en daarna gaat het over het weer.

De extreme polarisatie tussen kampen over tigtal onderwerpen in Nederland is gewoon belachelijk. Respect voor andermans keuzes bestaat er vrijwel niet meer. Hier gelukkig wel. Hier hebben ze in het nieuws het over electische stepjes of over een andere orde van de dag, er heerst dus geen angstcultuur. Zelf afgelopen zomer op een camping gewerkt,’lekker iets buiten, even geen servers en netwerk monitoring’, er kwamen 90+% noren. Allemaal over het algemeen plezante praatjes gemaakt, na begin augustus kwamen een deel duitsers en nederlanders, en jahoor, waar ging het over? Juist, covid en de maatregelen. In de eerste paar zinnen kwam er al uit of ze gevacineerd waren of niet en daarna de rest van de onzin waarom/hoe/wat.

Dit wou ik toch even kwijt, en laat toch even weten dat wat er in het kikkerlandje (voormalig thuis) toch niet iets is wat er in de hele wereld gaande is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• squaddie
Patriot schreef op maandag 13 september 2021 @ 00:48:
[...]

Dat heeft het wel want het zal er toe leiden dat het virus zich makkelijker verspreid naarmate er meer ongevaccineerden worden toegelaten tot bepaalde situaties. Als mensen die gevaccineerd zijn veel minder dat virus verspreiden dan betekent dat automatisch dat het effect op het aantal besmettingen veel lager is als die mensen samenkomen.
Zo ver bij mij bekend is geen maximum op aantal ongevaccineerden die een locatie of evenement mag bezoeken.
42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 01:02:
[...]

ehm, ik snap er nu geen bal meer van. dat zijn toch allemaal oorzaken waardoor je veel minder besmettelijk bent met een vaccin en je door die mindere besmettelijkheid wel ok bent om ergens binnen te laten?
Nogmaals om een groen vinkje te krijgen moet je getest, gevaccineerd of hersteld zijn van corona. Voor de laatste twee groepen wordt er helemaal niet meer gekeken of iemand corona heeft en mogelijk besmettelijk is die krijgt altijd toegang. Maar waarop zou je ongevaccineerden nog willen testen voor toegang als je toch al personen met corona toelaat, waarom dan niet net zoals de Denen iedereen weer toegang geven? De enige reden is het opwerpen van een extra drempel voor ongevaccineerden, het is niets meer dan een drangmiddel voor meer vaccinaties.

Wat ik persoonlijk hier op het forum, maar ook op andere plekken vaststel dat een aanzienlijke groep blijkbaar zodanig snakken naar hun vrijheden dat ze elke maatregel die meer vrijheid geeft domweg accepteren zonder kritisch te willen kijken naar de maatregel. Persoonlijk vindt ik dat een bijzonder gevaarlijke ontwikkeling, blijkbaar is 1,5 jaar genoeg om mensen om te vormen naar schaapjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
SomerenV schreef op maandag 13 september 2021 @ 03:08:
[...]

Wellicht is een concreet alternatief niet nodig? De maatregelen zoals die er nu nog zijn en mogelijk ingevoerd gaan worden worden verdedigd op basis van heel wat 'wat als'. Wat als die 700.000 kwetsbaren massaal ziek worden? Wat als de 1,8 miljoen ongevaccineerden massaal Covid verspreiden en/of ziek worden? Wat als we een 85% vaccinatiegraad hebben in plaats van de ~80%?

Het vervelende is alleen dat je niet goed kunt meten wat de effectiviteit van een maatregel. Je hebt geen nul-meting en kunt niet vergelijken, maar wat je vervolgens ziet gebeuren is dat men een maatregel invoert om iets te voorkomen en dat anderen er dan maar van uit gaan dat die maatregel het ook echt voorkomen heeft.

Nu ook met de toegangsbewijzen. Sommigen hier gaan er nu al van uit dat het noodzakelijk is en gaat werken, maar dat kun je niet weten. Sterker nog, als je kijkt naar de data die voorhanden is kun je het zelfs hardmaken dat het mogelijk juist niet gaat werken.

1: Ondanks dat een gevaccineerde het virus kan verspreiden hoeft diegene niet getest te worden. Een ongevaccineerde moet wel getest worden, maar onder de streep kan het virus nog steeds verspreid worden.
2: De vaccinatiegraad moet omhoog maar als je de druk op de zorg voldoende wilt verminderen moet de vaccinatiegraad voornamelijk onder bepaalde groepen omhoog. Groepen die je mogelijk niet raakt met de toegangsbewijzen-maatregel.
3: De effectiviteit van de vaccins kan mogelijk afnemen met de tijd. Terwijl de focus ligt op de toegangsbewijzen lopen ouderen steeds meer risico ondanks een vaccinatie alsnog ziek te worden.

En dan heb je nog het puntje dat de cijfers zelf misschien niet een realistisch beeld scheppen. Wanneer iemand opgenomen wordt en de patiënt blijkt positief (en er wordt al getest bij de minste verdenking) dan moet die patiënt behandeld worden als Covid-patiënt én komt ie als zodanig in de statistieken. Positief op Covid betekent namelijk automatisch dat je een potentieel gevaar vormt voor andere patiënten. Dat is een behoorlijk rompslomp. Maar zoals we inmiddels weten na de 100k+ besmettingen in juli betekent een besmetting niet automatisch dat je ziek of zelfs besmettelijk bent. Als dat wel het geval was geweest dan hadden we dat veel beter moeten zien in de ziekenhuiscijfers.

De vraag is dan: hoeveel van die 208 Covid-patiënten op de IC liggen daar ook daadwerkelijk door Covid en niet alleen met Covid?

Bij een griepepidemie geldt in ziekenhuizen dat wanneer er officieel sprake is van een epidemie het griepprotocol in werking treed: patiënten die binnenkomen op de SEH of IC worden getest en indien nodig gescheiden van andere patiënten. Er is sprake van een epidemie wanneer gedurende minimaal twee weken 51 op de 100.000 mensen griepachtige klachten heeft. Tegelijkertijd moeten er ook voldoende neus- en keelmonsters afgenomen worden waarin griepvirussen aangetroffen zijn. Afgaande op de testen en de wetenschap dat mensen testen bij klachten zitten we met zo'n 2.800 testen per dag op 16 op de 100.000. Wetende dat niet iedereen die test klachten heeft is het werkelijke aantal mensen met klachten mogelijk lager. Dat is meer dan twee keer minder dan wat de epidemiologische grens is in Nederland kijkende naar de griep.

Is alles momenteel niet gewoon véél te voorzichtig afgesteld? Volgens mij is er op het punt van testen en de diverse protocollen namelijk weinig veranderd ten opzichte van het begin van de epidemie, terwijl er qua kennis, behandeling, bescherming en noem maar op wél van alles veranderd is. Dat zou kunnen betekenen dat Covid op papier nog wel een aardige impact heeft, maar dat het in de praktijk een stuk minder ernstig is. Dat we op papier wel nog aardig wat Covid-patiënten hebben, maar dat het aantal patiënten dat dóór Covid opgenomen is een stuk lager is.

Nou kan ik bovenstaande niet volledig onderbouwen met data, want die data is er simpelweg niet, maar Nivel ondersteunt het mogelijk wel deels.

[Afbeelding]

Nou geven ze als sidenote dat hun cijfers niet vergeleken kunnen worden met die van de GGD omdat de meeste mensen met griepachtige klachten getest worden door de GGD. Cijfers van Nivel zijn puur op basis van mensen die naar de huisarts gaan. Maar...

[Afbeelding]

Er komen wel nog gewoon mensen met andere luchtweginfecties dus het niet zo dat iedereen met 'griepachtige klachten' niet meer naar de huisarts gaat. Het is ergens dus wel apart dat de situatie die het RIVM schetst zóveel verschilt van de situatie die Nivel schetst. Ook zie je bij Nivel niet de duidelijke pieken en dalen die je bij de cijfers van het RIVM wel ziet.

Mij viel het gewoon op toen ik rond aan het zoeken was naar cijfers, maar geen idee of wat ik opper klopt of kan kloppen. Iemand met meer verstand op dit gebied hier die wat meer duiding kan geven?
Als ik je hele verhaal samenvat is de kern van je vraag volgens mij in hoeverre de IC-patiënten nu 'alleen' met covid-19 of juist door covid-19 worden opgenomen.
St. Nice zegt daar het volgende over:
Daaruit blijkt dat ~90-95% van de COVID-positieve IC-patienten ook met een opnamereden gerelateerd aan COVID-klachten is opgenomen en dus maar 5-10% met andere opnameredenen.
De cijfers die je post van Nivel zijn (helaas) dus inderdaad niet representatief voor de coronasituatie. Dat gaat om steekproeven, huisartsen verwijzen zelf eerst ook naar de coronateststraat voordat ze zelf gaan polsen.

Je opmerking over de 100.000 besmettingen in juli die 'kennelijk' niet ziek werden volgt ook niet. Het grootste meerendeel lag in de 18-30 groep. Daarvan is sinds het begin al bekend dat zij (gelukkig) nauwelijks in het ziekenhuis komen. De oudere leeftijdsgroepen (wiens besmettingen langzaam, maar gestaag) wel opliepen komen wel in het ziekenhuis en zijn dus onderdeel geworden van de 200+ IC-patiënten waar we nu tegenaan kijken.

Je verhaal klinkt vooral als een wensgedachte. Natuurlijk zou het ook fijn zijn als corona vooral nog een 'papieren' probleem is. Maar er is naar mijn idee geen reden om aan te nemen dat er opeens alleen nog maar mensen met 'toevallig' een positieve coronatest op de IC komen. Mocht je daar, zoals je zelf ook stelt, concrete cijfers/bronnen voor hebben dan zou dat waardevol zijn, tot die tijd zou ik de huidige situatie en de ernst van de coronapatiënten serieus nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Hoe 'tijdelijk' is dat TvT eigenlijk? Daar is zeker niets over gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

42erik schreef op maandag 13 september 2021 @ 03:04:
[...]

Dus je alternatief is niet open gaan... Sorry, maar dat vind ik nou niet echt een topidee, het hele plan was namelijk juist wel open te gaan
Het is maar de vraag of helemaal open gaan zonder maatregelen nou wel zo’n goede idee is. Er zijn veel te veel onzekerheden en het is niet duidelijk of de coronapas de problemen - als die er al gaan komen - gaat voorkomen / oplossen (vgl cape cod, Israël etc). En je vergist je, met een coronapas ben je ook niet open. Verre van. Je introduceert juist een controlestaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 13-09-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Lordy79 schreef op maandag 13 september 2021 @ 02:59:
[...]

Waarom zou je gevaccineerden dezelfde beperkingen opleggen, wetende dat die nauwelijks bijdragen aan het IC gebruik?
Om de redenen die ik gisteren in meerdere Posts voor deze heb beschreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:35
slijkie schreef op maandag 13 september 2021 @ 07:44:
Ik ben niet gelovig, maar dank god op mijn blote knietjes dat ik niet meer in Nederland woonachtig ben. Wat zijn die nieuwe maatregelen belachelijk zeg, alles is eeuwen vrijwillig maar alles moet en zal. Centimetertje voor centimetertje naar een totale controle staat.

Zelf dus heel erg blij dat ik in Noorwegen zit, al die ellende niet, tevens kan je hier heel rustig nog praten en discussieren met je mede-mens. Over voor/tegen bepaalde dingen, gewoon een lekker rustig gesprek, en daarna gaat het over het weer.

De extreme polarisatie tussen kampen over tigtal onderwerpen in Nederland is gewoon belachelijk. Respect voor andermans keuzes bestaat er vrijwel niet meer. Hier gelukkig wel. Hier hebben ze in het nieuws het over electische stepjes of over een andere orde van de dag, er heerst dus geen angstcultuur. Zelf afgelopen zomer op een camping gewerkt,’lekker iets buiten, even geen servers en netwerk monitoring’, er kwamen 90+% noren. Allemaal over het algemeen plezante praatjes gemaakt, na begin augustus kwamen een deel duitsers en nederlanders, en jahoor, waar ging het over? Juist, covid en de maatregelen. In de eerste paar zinnen kwam er al uit of ze gevacineerd waren of niet en daarna de rest van de onzin waarom/hoe/wat.

Dit wou ik toch even kwijt, en laat toch even weten dat wat er in het kikkerlandje (voormalig thuis) toch niet iets is wat er in de hele wereld gaande is.
Misschien komt het omdat je Nederland enkel nog vanaf het internet of tv ziet, maar het valt allemaal best mee hoor. Behalve in de media is het virus bijna niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudyman85
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:39
Enforcer schreef op zondag 12 september 2021 @ 23:36:
Je kan het andersom redeneren, het Vaccin neemt in werking af, zie Israel. Mensen die net met de coronapas op pad gaan, kunnen besmet zijn en uiteindelijk ziek worden, je neemt alsnog een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*knip* dit soort whataboutism voegt niets toe

[ Voor 90% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2021 08:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:11

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik blijf het ironisch vinden dat een deel van de tegenstanders van vaccinatie helaas hun eigen waarheid hebben gecreëerd, mede doordat zij weigeren is de vaccinatiegraad te laag (en nee, hoe hoog dan wel is geen randvoorwaarde om te kunnen zeggen dat ie nu te laag is).

Doordat ie te laag is, is blijkbaar drang nodig en nu zeggen ze, een deel van de weigeraars, 2 dingen:
- niet polariseren (alsof ze slachtoffer zijn en ze daar geen onderdeel van zijn)
- zie je wel dat de overheid een controle systeem er van maakt (wat wellicht niet nodig was als ze een prik hadden gehaald)

Tvt zal vast een paar mensen overhalen te gaan prikken (zeker jongeren denk ik), maar voor die kleine restgroep zal dit denk ik idd niet de juiste maatregel zijn…maar wat dan wel?
Pagina: 1 ... 123 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).