Welke rust doel je op? Was het tot nu toe onrustig als je ergens heen ging?London schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:11:
[...]
EindelijkStuk rustgevender gevoel als je nu ergens heen gaat wetende dat de app verplicht is.
We hebben in Nederland 75 IC's, dus gemiddeld iets meer dan één patiënt per IC is de max. Dat is echt belachelijk weinig. We gaan nu een periode in waarbij mensen over het algemeen sneller en ernstiger ziek worden. 100 patiënten op de IC is een totaal onrealistisch cijfer. Als we dat in de zomer al bij lange na niet halen, dan in de herfst en winter al helemaal niet. Daar gaat geen enkele maatregel of versoepeling wat aan veranderen ben ik bang.Dennis1812 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:16:
[...]
Om de normale zorg volledige doorgang te geven hebben we max 100 ic bedden voor corona. Daar zitten we al boven.
[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 12-09-2021 20:23 ]
Zorg moet behapbaar blijven. Dat komt inderdaad neer op kwetsbaren beschermen. Zowel mensen bij wie het vaccin verminderd effect heeft als bij mensen die het vaccin weigeren om reden x/y/z.SomerenV schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:11:
[...]
Ja, maar we moeten de kwetsbaren nu beschermen! Althans, dat is het verhaal. En zolang de vaccinatiegraad niet hoger is zijn die niet voldoende beschermd. Hoe de vork precies in de steel zit kan volgens mij niemand zeggen![]()
Prima als je maatregelen in wilt voeren, maar laat dan zien waarom je ze invoert en wat het verwachte effect gaat zijn. Je kunt niet iets invoeren en roepen 'ja... dat is nodig want er zijn kwetsbare mensen die we moeten beschermen'. Oké... in welke mate worden die beschermd met maatregel X of Y? Dat je aan het begin van de crisis niet veel data had en maar wat moest proberen snap ik, maar inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en vele onderzoeken. Je kunt nu niet meer aan komen zetten met verouderde cijfers die niet te onderbouwen zijn als reden om een maatregel in te voeren of uit te breiden. Dat constante gehamer op die 1,8 miljoen ongevaccineerden en 700.000 kwetsbaren is niets meer dan angst gebruiken om je zin te krijgen en heeft bar weinig meer te maken met het gericht aanpakken van de knelpunten.
Ik ben ook tegen maatregelen. Ik ben tegen die hele coronapas. Maar hoe dan wel?
En wat ga je dan doen met de patiënten die zich met ademnood melden op de SEH? Laten sterven op de gang?Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:20:
[...]
Tja dan zou ik dus melden dat de IC bedden voor corona op zijn en men dus een groot risico neemt door niet te vaccineren. Los of dit waar is (sommigen zeggen van niet) kunnen de maatregelen nog vastgehouden worden TM eind sept en dan klaar.
Maar goed, dit is slechts mijn mening he...
Wie gaat die ethische keuzes maken en de artsen en verpleegkundigen dwingen dat onmenselijke te doen? En dan ga je de ME bij elk ziekenhuis moeten zetten ivm agressieve familie.
Ik ga die patient in elk geval niet laten stikken. En ik denk geen enkele collega van mij.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dus blijven we andere ingrepen afschalen.SomerenV schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:22:
[...]
We hebben in Nederland 75 IC's, dus gemiddeld iets meer dan één patiënt per IC is de max. Dat is echt belachelijk weinig. We gaan nu een periode in waarbij mensen over het algemeen sneller en ernstiger ziek worden. 100 patiënten op de IC is een totaal onrealistisch cijfer. Als we dat in de zomer al bij lange na niet halen, dan in de herfst en winter al helemaal niet. Daar gaat geen enkele maatregel of versoepeling wat aan veranderen ben ik bang.
Dat ligt niet aan het RIVM vinkje.CMD-Snake schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:48:
[...]
Het enige wat ik weet, is dat ik geen groen vinkje heb. Enige bewijs wat ik nog heb is een geel boekje en wat dingen die ze printen voor je.
Waarschijnlijk kun je em gewoon ophalen als je inlogt.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ok ok, of een stokje dan voor je test, maar een hooivork je neus in lijkt me dan een nog minder idee, de kans dat er dan mensen je medische gegevens nodig gaan hebben is nog groterXWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:03:
[...]
Hoezo spuitje, daarmee laat je het klinken alsof alleen ongevaccineerde mensen de hooivorken zouden oppakken? Er zijn namelijk zat gevaccineerde mensen die ook tegen dit systeem zijn. Het komt er tenslotte op neer dat je een medisch gegeven nodig hebt om uit eten te kunnen, totaal ongekend natuurlijk.
Nee ik weet dat het praktisch gezien niet haalbaar is.Dennis1812 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:23:
[...]
En wat ga je dan doen met de patiënten die zich met ademnood melden op de SEH? Laten sterven op de gang?
Lastig dilemma dus:
- of je laat ze letterlijk stikken
- of je probeert te voorkomen dat ongevaccineerden ziek worden door ze af te zonderen.
Blijkbaar is optie B het beste.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Mijn inziens wel humaner. En daarmee geef je de artsen en verpleegkundigen geen ethisch dilemma en trauma's omdat ze patiënten moeten laten stikken.
Nou, tvt lag er net landelijk uit. Ik hoop dat een en ander wel wat robuuster wordt als dit de primaire maatregel wordt.
De horeca, musea en pretparken zijn al maanden zonder test te bezoeken, geen registratie of anderszins. Vanaf volgende week moet iedereen zonder vaccinatie eerst langs de teststraat, dat noem ik toch echt een serieuze aanscherping.MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 19:09:
Als het je doelstelling is om je zo weinig mogelijk van de maatregelen aan te trekken zou je het zo kunnen zien.
Benieuwd hoe ze met kinderen omgaan, ga echt niet met mijn 11 jarige naar de teststraat om daarna de olifanten in de dierentuin te kunnen zien.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ik vind het te ver gaan om alle horeco zo te controleren. Iedereen die een vaccin wilt, heeft die inmiddels wel. Hoef je het vaccin niet? Dan loop je meer risico. Iedereen raakt vroeg of laat besmet
Misschien te simpel om zo te denken..
Die vaccinatie hoeft niet per se binnen zes maanden na de positieve test, daar mag ook meer tijd tussen zitten.MarcoC schreef op zondag 12 september 2021 @ 16:52:
[...]
Dat is anders, in Nederland geldt positieve test + vaccinatie binnen zes maanden als volledig gevaccineerd. Dat verloopt niet na 180 dagen. Alleen een positieve test wel.
Zoals ik het lees, hoeft een 11-jarige niet getest te worden.hoevenpe schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:30:
[...]
Benieuwd hoe ze met kinderen omgaan, ga echt niet met mijn 11 jarige naar de teststraat om daarna de olifanten in de dierentuin te kunnen zien.
De pas wordt verplicht voor iedereen boven de dertien jaar.
Tsjah, het is simpel. We willen van alles met zijn allen, maar er is eigenlijk (nog) geen ruimte. Dan kunnen we het laten zoals het is, of een beetje aan de knoppen draaien.hoevenpe schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:30:
[...]
De horeca, musea en pretparken zijn al maanden zonder test te bezoeken, geen registratie of anderszins. Vanaf volgende week moet iedereen zonder vaccinatie eerst langs de teststraat, dat noem ik toch echt een serieuze aanscherping.
Het probleem is - althans dat is de redenatie - dat als alle ongevaccineerden relatief eenvoudig besmet kunnen raken er een tsunami van besmettingen kan komen en dus ook een (over)volle IC die naar ik nu aanneem al te vol ligt met corona patiënten waarvan het overgrote deel ongevaccineerd. Probleem daarvan is dat gewone zorg uitgesteld wordt en blijft.oosterhofjf schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:31:
Ik vind het te ver gaan om alle horeco zo te controleren. Iedereen die een vaccin wilt, heeft die inmiddels wel. Hoef je het vaccin niet? Dan loop je meer risico. Iedereen raakt vroeg of laat besmet
Alleen als ze dan ook zelf opdraaien voor de kosten mochten ze toch opgenomen moeten worden of een andermans kosten als ze die besmetten.oosterhofjf schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:31:
Ongevaccineerd kun je dus ook niet even met je kind naar de WC gaan in een horeca. Dat word afgeven bij de ingang.
Wat ik hier zie is de zoveelste Salami tactiek. 1,5m wegdoen (Waar niemand zich al aan hield) en de Corona paspoort invoeren.
Wat ik hier zie is de zoveelste Salami tactiek. 1,5m wegdoen (Waar niemand zich al aan hield) en de Corona paspoort invoeren.
Horeca nog steeds om 00:00 dicht en nog steeds weinig uitzicht voor festivals en clubs. Vrij hypocriet nadat F1 doorging. En nee, het gaat niet alleen om 'feesten'. Er hangt een complete creatieve industrie aan. Mensen die ermee hun geld verdienen.
Gisteren zelf na lange tijd weer een feestje bijgewoond met TvT. Voelde toch vrij gek om mijn 'gezondheid' te moeten bewijzen, al heb ik er met zulke events alle begrip voor. Het voelde heel snel vanouds om weer lekker dicht op mensen te staan en te dansen. Erg fijn.
Uiteindelijk draait het allemaal om de zorg behapbaar te houden. Ik denk alleen niet dat dit systeem een groot verschil kan maken. Maar misschien heb ik het mis.
Laten we hopen dat dit van (zeer) tijdelijke aard is, maar ik verwacht het niet.
Gisteren zelf na lange tijd weer een feestje bijgewoond met TvT. Voelde toch vrij gek om mijn 'gezondheid' te moeten bewijzen, al heb ik er met zulke events alle begrip voor. Het voelde heel snel vanouds om weer lekker dicht op mensen te staan en te dansen. Erg fijn.
Ik ben het met je eens. Ik snap het voor bepaalde 'super spread events'. Maar voor een kroeg of theater? Ik vind het érg ver gaan. Gigantische impact met (denk ik) minimale winst.oosterhofjf schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:31:
Uiteindelijk draait het allemaal om de zorg behapbaar te houden. Ik denk alleen niet dat dit systeem een groot verschil kan maken. Maar misschien heb ik het mis.
Laten we hopen dat dit van (zeer) tijdelijke aard is, maar ik verwacht het niet.
Voor grote festivals en sportevenementen snap ik het best. Sterker nog, dan ben ik vóór een eigen bijdrage. Maar de voorbeelden die jij noemt (plus bioscopen) gaan erg ver.hoevenpe schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:30:
[...]
De horeca, musea en pretparken zijn al maanden zonder test te bezoeken, geen registratie of anderszins. Vanaf volgende week moet iedereen zonder vaccinatie eerst langs de teststraat, dat noem ik toch echt een serieuze aanscherping.
Overigens wilde de CoronaCheck-app gisteren mijn tweede prik niet inladen, terwijl ik naar een (klein) festival zou gaan. Een uur zitten klooien ermee. Dus helemaal vlekkeloos werkt dit systeem ook nog niet...
Absoluut gezien zullen er per weekend meer mensen naar een kroeg/feestcafe/theater gaan dan een 10.000+ event.Fuujii schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:49:
Ik ben het met je eens. Ik snap het voor bepaalde 'super spread events'. Maar voor een kroeg of theater? Ik vind het érg ver gaan. Gigantische impact met (denk ik) minimale winst.
Als je de 1,5 meter los laat vind ik het wel goed dat er TvT plaatsvindt. Anders was het onzin geweest idd dat TvT. Maar zonder 1,5 meter wil je toch beter weten wie je binnen krijgt, omdat er toch meer risico aan hangt.
[ Voor 9% gewijzigd door CyberMania op 12-09-2021 20:57 ]
Maar het gaat al lange tijd goed in de horeca, er zijn geen grote uitbraken geweest. Wat voor meerwaarde biedt het toegangsbewijs dan?Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:47:
[...]
Het probleem is - althans dat is de redenatie - dat als alle ongevaccineerden relatief eenvoudig besmet kunnen raken er een tsunami van besmettingen kan komen en dus ook een (over)volle IC die naar ik nu aanneem al te vol ligt met corona patiënten waarvan het overgrote deel ongevaccineerd. Probleem daarvan is dat gewone zorg uitgesteld wordt en blijft.
Ja omdat je 1,5 meter afstand moest houden. Straks niet meer. Dus goed om dit veilig te laten verlopen via TvT dus.XWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:57:
[...]
Maar het gaat al lange tijd goed in de horeca, er zijn geen grote uitbraken geweest. Wat voor meerwaarde biedt het toegangsbewijs dan?
[ Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 12-09-2021 20:59 ]
Moeten en doen zijn twee verschillende dingen.CyberMania schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:58:
[...]
Ja omdat je 1,5 meter afstand moet houden.
1. Mensen overhalen om toch te vaccineren. (Uit gemak want dan hoef je niet te testen)XWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:57:
[...]
Maar het gaat al lange tijd goed in de horeca, er zijn geen grote uitbraken geweest. Wat voor meerwaarde biedt het toegangsbewijs dan?
2. Het is bekend dat na de zomer de kans op een nieuwe golf stukken groter is dan tijdens de zomer.
Gezien deze maatregel duidelijk bedoeld is als dwangmiddel zou je toch verwachten dat er ook is gekeken of de doelgroep hier iets mee doet?
Die pockets in achterstandswijken in de grote steden? Really? Alsof die nu massaal niet meer naar het theater gaan waar ze voorheen wel gingen?
Of alsof die groep naar gelegenheden gaat waar controle op de eerste plaats zal staan? De feesten zijn nooit gestopt, regels of geen regels, en nu zou er iets veranderen?
Die pockets in achterstandswijken in de grote steden? Really? Alsof die nu massaal niet meer naar het theater gaan waar ze voorheen wel gingen?
Of alsof die groep naar gelegenheden gaat waar controle op de eerste plaats zal staan? De feesten zijn nooit gestopt, regels of geen regels, en nu zou er iets veranderen?
Ik dacht dat het 'dansen met Janssen' fiasco juist heeft aangetoond dat een nieuwe golf niet per se seizoensgebonden hoeft te zijn?Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:07:
[...]
2. Het is bekend dat na de zomer de kans op een nieuwe golf stukken groter is dan tijdens de zomer.
Ik durf niet goed te voorspellen of we deze winter een nieuwe golf zullen meemaken, de vaccinatiegraad in Nederland is tenslotte al heel hoog.
Er zijn heel veel variabelen die een golf in de hand werken of juist voorkomen. Een daarvan is seizoen en een ander is hutje mutje zwetend op elkaar zitten dansen. Weer een ander is een hoge vaccinatiegraad.XWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:13:
[...]
Ik dacht dat het 'dansen met Janssen' fiasco juist heeft aangetoond dat een nieuwe golf niet per se seizoensgebonden hoeft te zijn?
Dat het herfst en winter wordt helpt in ieder geval niet mee. Maar terugkerende vakantiegangers ook niet, scholen die open gaan ook niet. Maar je moet wat.
De ene horeca is de andere ook niet. Een stampvolle kroeg is wat anders dan een sterrenrestaurant om maar iets te noemen.
Dit is gewoon vaccinatiedwang. Laten we het gewoon noemen zoals het is.Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:08:
Gezien deze maatregel duidelijk bedoeld is als dwangmiddel zou je toch verwachten dat er ook is gekeken of de doelgroep hier iets mee doet?
En daarmee een grote leugen van onze "vriend" Hugo.
Je sluit bewust groepen uit, alleen doe je het andersom. Ipv uitsluiten, zeg je dat mensen mogen deelnemen. Dat klinkt wat positiever.
d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.
Ik zit de brief van de overheid nog eens te lezen die aan elk huishouden is toegestuurd en waarmee testen kunnen worden aangevraagd.
Daar staan namelijk twee/drie opvallende zinnen over de mogelijkheid om anderen te besmetten:
1. 'We weten nu ook dat dit kan als je geen klachten hebt'
2. 'En het kan ook als je volledig gevaccineerd bent. Testen blijft dus belangrijk.'
ad 1) Waarom staat er 'nu'? Dat is toch min of meer al vanaf aanvang bekend? Met dit woord lijkt het net alsof de leidende aanname was dat klachten noodzakelijk werden geacht voor overdracht. Dat is toch nooit zo geweest?
ad 2) Deze zin lijkt mij voor de toegangspas relevant, want hoe groot is dan de kans op overdracht na vaccinatie t.o.v. negatief testen? Is die kans gelijk of kleiner dan negatief testen? Ook na verloop van tijd? Want anders zie ik het nut van een toegangsbewijs op basis van een vaccin niet als daarmee testen komt te vervallen. Of is het vooral bedoeld om meer mensen zich te laten vaccineren? Maar als de kans op overdracht na vaccinatie zonder testen groter is dan die kans na negatief testen loop je wel het risico dat mensen zich onterecht veiliger wanen dan ze zijn. En je wellicht meer verspreiding hebt dan je bij negatief testen zou hebben gehad (maar dat kent uiteraard ook een kans op onterecht negatieve uitslagen).
En voor de helderheid: ook als er een kans op overdracht bestaat na vaccinatie blijf ik een groot voorstander van vaccineren en is het behalve voor jezelf ook nuttig voor anderen, o.a. gezien het algehele effect op ziekenhuisopnames en omdat de Rt erdoor zal verlagen.
Daar staan namelijk twee/drie opvallende zinnen over de mogelijkheid om anderen te besmetten:
2. 'En het kan ook als je volledig gevaccineerd bent. Testen blijft dus belangrijk.'
ad 1) Waarom staat er 'nu'? Dat is toch min of meer al vanaf aanvang bekend? Met dit woord lijkt het net alsof de leidende aanname was dat klachten noodzakelijk werden geacht voor overdracht. Dat is toch nooit zo geweest?
ad 2) Deze zin lijkt mij voor de toegangspas relevant, want hoe groot is dan de kans op overdracht na vaccinatie t.o.v. negatief testen? Is die kans gelijk of kleiner dan negatief testen? Ook na verloop van tijd? Want anders zie ik het nut van een toegangsbewijs op basis van een vaccin niet als daarmee testen komt te vervallen. Of is het vooral bedoeld om meer mensen zich te laten vaccineren? Maar als de kans op overdracht na vaccinatie zonder testen groter is dan die kans na negatief testen loop je wel het risico dat mensen zich onterecht veiliger wanen dan ze zijn. En je wellicht meer verspreiding hebt dan je bij negatief testen zou hebben gehad (maar dat kent uiteraard ook een kans op onterecht negatieve uitslagen).
En voor de helderheid: ook als er een kans op overdracht bestaat na vaccinatie blijf ik een groot voorstander van vaccineren en is het behalve voor jezelf ook nuttig voor anderen, o.a. gezien het algehele effect op ziekenhuisopnames en omdat de Rt erdoor zal verlagen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
We zien in de media alleen nog staan dat die 1,5m-regel gaat verdwijnen, maar verdwijnen hiermee ook meteen de maximum aantallen mensen in een ruimte?
Als dat zo is, dan is het wel een flinke vooruitgang.
De terrassen en bioscoopzalen kunnen bijvoorbeeld dan weer op volle capaciteit draaien.
(Persoonlijk heb ik het idee dat vorige week Zandvoort een grote test was om te kijken of er ineens veel meer besmettingen of ziekenhuisopnames bij komen. Dit is uitgebleven, terwijl we allemaal de beelden hebben gezien waarbij vele mensen door de straten liepen.)
Als deze versoepelingstap weinig extra zorgbelasting oplevert, dan verwacht ik dat in de stap erna de evenementen weer mogelijk worden.
Als dat zo is, dan is het wel een flinke vooruitgang.
(Persoonlijk heb ik het idee dat vorige week Zandvoort een grote test was om te kijken of er ineens veel meer besmettingen of ziekenhuisopnames bij komen. Dit is uitgebleven, terwijl we allemaal de beelden hebben gezien waarbij vele mensen door de straten liepen.)
Als deze versoepelingstap weinig extra zorgbelasting oplevert, dan verwacht ik dat in de stap erna de evenementen weer mogelijk worden.
Speel ook Balls Connect en Repeat
Toch heb je straks voor beide een toegangsbewijs nodigLordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:17:
[...]
De ene horeca is de andere ook niet. Een stampvolle kroeg is wat anders dan een sterrenrestaurant om maar iets te noemen.
In de praktijk was die 1.5 meter afstand er allang niet meer.CyberMania schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:58:
[...]
Ja omdat je 1,5 meter afstand moest houden. Straks niet meer. Dus goed om dit veilig te laten verlopen via TvT dus.
Sowieso. Ik verwacht en hoop dat deze periode ooit als een boemerang gaat terugslaan naar de Jonge en Rutte. Ze hebben echt veel misbruik van hun macht gemaakt om mensen een bepaalde kant op te duwen.Kevinp schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:21:
[...]
Dit is gewoon vaccinatiedwang. Laten we het gewoon noemen zoals het is.
Je sluit bewust groepen uit, alleen doe je het andersom. Ipv uitsluiten, zeg je dat mensen mogen deelnemen. Dat klinkt wat positiever.
Veel leugens, veel bedrog, veel overdrijven. Vrijwillig is vrijwillig.
Ga voorlopig wel gewoon naar België naar de horeca. Totdat ze daar natuurlijk op hetzelfde grandioze idee komen.
Hoop dat we ooit kunnen terugkijken naar deze periode als iets uit het verleden, maar ben bang dat er veel maatregelen op lange termijn gaan blijven en dat het steeds verder zal gaan met het grijpen naar macht. Maar goed... dat is een ander verhaal.
[ Voor 62% gewijzigd door Dennahz op 12-09-2021 21:27 ]
Behalve in het kader van maximum aantal toeschouwers/bezoekers in horeca/bios/et cetera. En dat scheelt toch een flinke duit voor die ondernemers (mits de zalen uitverkopen).Dennahz schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:23:
[...]
In de praktijk was die 1.5 meter afstand er allang niet meer.
Dat ben ik niet met je eens. Je kunt prima leven als niet gevaccineerde. Er was een sluiting van de horeca voor iedereen en gelukkig is het niet meer nodig om iedereen te weren uit de horeca.Kevinp schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:21:
[...]
Het is niet zo dat je geen supermarkt meer in kan of andere levensbehoeften verstoken blijven van bevrediging.
En hierboven wordt uitgelegd dat het zoveel mogelijk uitsmeren van de resterende groep mensen die de grootste kans maken op een IC-opname nog steeds nodig is en dat vind ik een valide reden.
Ja het is lastig om daar een onderscheid in te maken natuurlijk (juridisch en moreel). In Israël mag je zonder toegangsbewijs wel op een terras buiten eten maar binnen niet. Gelukkig hebben we daar het klimaat ook wel voorXWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:22:
[...]
Toch heb je straks voor beide een toegangsbewijs nodig
Dat wel. Al hebben bioscopen al aangegeven dat ze liever de huidige regels houden dan het coronapaspoort invoeren. Maar dat mocht dan weer niet... (immers: het is meestal de generatie <40 jaar die een bioscoop bezoekt. Die nemen toch net wat minder prikken dan >40-50 en kiezen dan eerder voor een filmavond thuis met Netflix of Videoland).Jovatov schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:25:
[...]
Behalve in het kader van maximum aantal toeschouwers/bezoekers in horeca/bios/et cetera. En dat scheelt toch een flinke duit voor die ondernemers (mits de zalen uitverkopen).
Het doel is en blijft gewoon het invoeren van dat paspoort.
[ Voor 15% gewijzigd door Dennahz op 12-09-2021 21:29 ]
In het nos bericht staat max 75% bezetting.Onbekend schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:22:
We zien in de media alleen nog staan dat die 1,5m-regel gaat verdwijnen, maar verdwijnen hiermee ook meteen de maximum aantallen mensen in een ruimte?
Als dat zo is, dan is het wel een flinke vooruitgang.De terrassen en bioscoopzalen kunnen bijvoorbeeld dan weer op volle capaciteit draaien.
https://nos.nl/l/2397568
Zou ook wel wat voor NL zijn. Buiten zonder qr en binnen met.Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:26:
[...]
Ja het is lastig om daar een onderscheid in te maken natuurlijk (juridisch en moreel). In Israël mag je zonder toegangsbewijs wel op een terras buiten eten maar binnen niet. Gelukkig hebben we daar het klimaat ook wel voor
PSN
Het zal. Met dat doel ben ik het niet eens. Invoeren om het invoeren is belachelijk. Voor grote evenementen kan ik het me best voorstellen maar voor een kop koffie op het terras of zo absoluut niet.Dennahz schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:29:
[...]
Dat wel. Al hebben bioscopen al aangegeven dat ze liever de huidige regels houden dan het coronapaspoort invoeren. Maar dat mocht dan weer niet... (immers: het is meestal de generatie <40 jaar die een bioscoop bezoekt. Die nemen toch net wat minder prikken dan >40-50 en kiezen dan eerder voor een filmavond thuis met Netflix of Videoland).
Net als Duitsland dus.YakuzA schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:31:
[...]
Zou ook wel wat voor NL zijn. Buiten zonder qr en binnen met.
Eigenlijk zijn wij straks de strengste van de buurlanden, in Belgie heb je alleen een mondkapje nodig en in Duitsland een bewijs als je binnen wilt consumeren. Het VK is overal vanaf gestapt.
En toch voeren ze het in, terwijl ze dondersgoed weten dat het onzin is voor een restaurant of een terrasje. Dat gaat al tijden gewoon goed.Indoubt schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:31:
[...]
Het zal. Met dat doel ben ik het niet eens. Invoeren om het invoeren is belachelijk. Voor grote evenementen kan ik het me best voorstellen maar voor een kop koffie op het terras of zo absoluut niet.
Wereldwijd zie je dezelfde trend. Het ene land doet het wat sneller en rigoureuzer dan de ander, maar uiteindelijk gaat iedereen voor de bijl. Hoop dat ik het verkeerd heb, maar heb er een hard hoofd in
Eerst waren we het land met de minst strenge maatregelen en nu opeens het strengste land, terwijl de noodzaak er absoluut niet meer is. Onbegrijpelijk. Ik hoop dat hier echt keihard protest tegen gaat komen.Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:33:
[...]
Net als Duitsland dus.
Eigenlijk zijn wij straks de strengste van de buurlanden, in Belgie heb je alleen een mondkapje nodig en in Duitsland een bewijs als je binnen wilt consumeren. Het VK is overal vanaf gestapt.
Ook zeker vanuit de tweede kamer.
[ Voor 30% gewijzigd door Dennahz op 12-09-2021 21:34 ]
Dus jou voorwaarde voor "leven" is brood en water, en buiten ogen lopen waar je wil?Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:25:
[...]
Dat ben ik niet met je eens. Je kunt prima leven als niet gevaccineerde. Er was een sluiting van de horeca voor iedereen en gelukkig is het niet meer nodig om iedereen te weren uit de horeca.
Het is niet zo dat je geen supermarkt meer in kan of andere levensbehoeften verstoken blijven van bevrediging.
En hierboven wordt uitgelegd dat het zoveel mogelijk uitsmeren van de resterende groep mensen die de grootste kans maken op een IC-opname nog steeds nodig is en dat vind ik een valide reden.
Het is gewoon dwang, of minstens een dwangmiddel.
Ik zeg overigens niet dat je niet kan leven op een redelijk normale manier. Ik zeg dat het een dwangmiddel is. En daar blijf ik bij.
Het is gewoon bedoeld om de jongere groepen waarbij de graat nog wat lager is de "juiste" kant op de duwen.
Hoe krom het is ga ik nu ook zeggen.
Ik mag dus straks wel sporten met mijn team, en ongeveer knuffelen. Maar samen even iets dringen, dan moet ik een qr code laten zien. En dus elke keer getest worden of gevaccineerd worden.
Tja dus voor emotionele gezondheid moet je straks per keer 7.50 betalen. Tja op gezondheid staat geen prijs, maar ergens houd het wel op.
Lang niet zo streng iig als Duitsland met hun 2G regels.Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:33:
[...]
Net als Duitsland dus.
Of Frankrijk met pass sanitaire overal en mondkapjes buiten.
[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 12-09-2021 21:36 ]
PSN
Dat is erg lokaal heb ik begrepen. Op een terrasje koffie drinken of eten is vaak gewoon mogelijk zonder coronapas.YakuzA schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:35:
[...]
Lang niet zo streng iig als Duitsland met hun 2G regels.
Nou een lekker biefstukje en glaasje wijn met mijn vrouw als de kinderen slapen hoort er ook bij.Kevinp schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:33:
[...]
Dus jou voorwaarde voor "leven" is brood en water, en buiten ogen lopen waar je wil?
Je nuanceert jezelf gelukkig al. Maar dwang is als ze je vastbinden en een spuit in je arm zetten.Het is gewoon dwang, of minstens een dwangmiddel.
Maar allright... Misschien zou de overheid die toegangspas alleen kunnen instellen voor 40+ of welke leeftijdsgrens dan ook want volgens mij belanden er zeer weinig mensen op de IC jonger dan 40. Daar heb ik de data niet paraat voor.
Voor mijn emotionele gezondheid heb ik geen theater of horeca nodig. Maar ik ben inderdaad geen jongere meer.Tja dus voor emotionele gezondheid moet je straks per keer 7.50 betalen. Tja op gezondheid staat geen prijs, maar ergens houd het wel op.
Het is geen dwang, het is wel drang (de toegangscheck). En er is nog meer mogelijk qua drang. Laten we het dus ook geen dwang noemen.
/f/image/bRfrQI92VJMfBexgguHzcC7Y.png?f=fotoalbum_large)
Bron: https://www.gezondheidsra...n-COVID-19-vaccinatie.pdf
/f/image/bRfrQI92VJMfBexgguHzcC7Y.png?f=fotoalbum_large)
Laten we dan de woorden van Hugo de Jong.ZieMaar! schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:40:
Het is geen dwang, het is wel drang (de toegangscheck). Laten we het dus ook geen dwang noemen.
[Afbeelding]
Er komt geen dwang direct of indirect.
Oke het is geen direct dwang, want dan zou er een rechtstreekste straf op staan.
Maar indirecte dwang. Dat kan toch niemand ontkennen.
Het is geen dwang, het is drang. De woorden van Hugo de Jong zijn voor rekening van Hugo deKevinp schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:42:
[...]
Laten we dan de woorden van Hugo de Jong.
Er komt geen dwang direct of indirect.
Oke het is geen direct dwang, want dan zou er een rechtstreekste straf op staan.
Maar indirecte dwang. Dat kan toch niemand ontkennen.
Jong
Leuke ontwijking, maar de 2G regel is duidelijk strenger dan hier.Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:37:
[...]
Dat is erg lokaal heb ik begrepen. Op een terrasje koffie drinken of eten is vaak gewoon mogelijk zonder coronapas.
PSN
Testen blijft gratis. Dus het zal je een extra ritje langs de teststraat kosten ofwel je neemt een prik die bewezen effectief en ook gratis is. Dat is hoe het er werkelijk voor staat. Net zoals dat het gebeuren (net als de avondklok) van tijdelijke aard zal zijn.Kevinp schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:33:
[...]
Dus jou voorwaarde voor "leven" is brood en water, en buiten ogen lopen waar je wil?
Het is gewoon dwang, of minstens een dwangmiddel.
Ik zeg overigens niet dat je niet kan leven op een redelijk normale manier. Ik zeg dat het een dwangmiddel is. En daar blijf ik bij.
Het is gewoon bedoeld om de jongere groepen waarbij de graat nog wat lager is de "juiste" kant op de duwen.
Hoe krom het is ga ik nu ook zeggen.
Ik mag dus straks wel sporten met mijn team, en ongeveer knuffelen. Maar samen even iets dringen, dan moet ik een qr code laten zien. En dus elke keer getest worden of gevaccineerd worden.
Tja dus voor emotionele gezondheid moet je straks per keer 7.50 betalen. Tja op gezondheid staat geen prijs, maar ergens houd het wel op.
Verder geef ik je gelijk dat het een dwangmiddel is, of in elk geval dat je het zo kan noemen. Maar goed we kennen wel meer dwangmiddelen in de samenleving. Voor autorijden is een rijbewijs verplicht en als je naar buiten gaat wordt kleding aantrekken ook op prijs gesteld.
Maar wordt dit ook zo gecommuniceerd? Persoonlijk vind ik dit aspect er niet erg vanaf spatten als het wel zo bedoeld is.ZieMaar! schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:40:
Het is geen dwang, het is wel drang (de toegangscheck)
Als het bedoeld is als drang, rechtvaardigt dat de afwezigheid van testen? Dat zou kunnen als de vaccinatiegraad toeneemt (dat is immers de bedoeling van drang), maar het zou ook kunnen dat de verspreiding toeneemt als de kans op overdracht niet gelijkwaardig of kleiner is dan na negatief testen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Nou ja de 1.5m gaat er nu af, dus het zal wat krapper en voller worden weerXWB schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:57:
[...]
Dat weet ik niet. Mijn punt is vooral dat we het geen dwang moeten noemen, want dat staat gelijk aan een verplichting en dan wordt de discussie echt onzuiver. De kaders van de Gezondheidsraad zijn duidelijk, dus lijkt het me ook echt beter als we het hier drang blijven noemen. Daar mag dan uiteraard wat van gevonden wordenNumber10 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:46:
[...]
Maar wordt dit ook zo gecommuniceerd? Persoonlijk vind ik dit aspect er niet erg vanaf spatten als het wel zo bedoeld is.
Als het bedoeld is als drang, rechtvaardigt dat de afwezigheid van testen? Dat zou kunnen als de vaccinatiegraad toeneemt (dat is immers de bedoeling van drang), maar het zou ook kunnen dat de verspreiding toeneemt als de kans op overdracht niet gelijkwaardig of kleiner is dan na negatief testen.
offtopic:
deze posts zijn daarmee misschien wel wat op het snijvlak user/mod
deze posts zijn daarmee misschien wel wat op het snijvlak user/mod
Het coronapaspoort in huidige vorm is een briljante manier om geteste 'schone', maar ongevaccineerde mensen, enigszins gecontroleerd te mengen met 'vieze' gevaccineerde personen. Dat gebeurd nu ook al, maar straks mag het 'beter' omdat afstand houden verdwijnt en de threshold van max aantal bezoekers omhoog gaat.Number10 schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:22:
Ik zit de brief van de overheid nog eens te lezen die aan elk huishouden is toegestuurd en waarmee testen kunnen worden aangevraagd.
Wat begrijp je niet aan “consumeren”? Hapje eten of kopje koffie.YakuzA schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:43:
[...]
Leuke ontwijking, maar de 2G regel is duidelijk strenger dan hier.
Of heb jij voorbeelden dat in Duitsland massaal 2g nodig is om ergens buiten te zitten bij een gelegenheid?
Laten we wel eerlijk zijn, die anderhalvemeterregel werd sinds de start van de zomer steeds minder gerespecteerd. En zeker niet in de horeca. Wat dat betreft is de afschaffing vooral symbolisch, maar we krijgen er wel toegangsbewijzen voor in de plaats.42erik schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:47:
[...]
Nou ja de 1.5m gaat er nu af, dus het zal wat krapper en voller worden weer
Uitsluiten? Iedereen mag nog steeds alles, alleen sommigen met een test. Dat is dus geen uitsluitenKevinp schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:21:
[...]
Ha, dat heb ik heel lang geleden al eens gezegd. Maar dan moet je dus ook als er nog bedden vrij zijn mensen weigeren en dat gaat gewoon niet gebeuren. Je zou dus mensen dood moeten laten gaan terwijl er nog bedden vrij zijn.Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:04:
[...]
In Nederland gaat men dus hetzelfde doen en ik ben daar pertinent op tegen... Gooi de boel gewoon open en zeg van te voren dat er xx IC bedden (bijv 50pct van de capaciteit) aan voor patiënten wordt gegeven en de rest aan gewone IC "klanten". Dan kan de gewone zorg ook weer open. Ondertussen heeft iedereen die wil wel een prik gehad, toch?
Vergis je ook niet in dat sommige mensen door alle misinformatie echt doodsbang zijn om een vaccin te nemen omdat ze echt denken dat ze gechipt worden, onvruchtbaar worden of weet ik het. Is het okee om die mensen dan maar dood te laten gaan ipv op te nemen? En zelfs de mensen die geen vaccin nemen en hard protesteren, daar zit ook een kern van onwetendheid aan ten grondslag, alleen komt het er anders uit en zijn er andere manieren om met die alternatieve realiteit te copen.
Dus wat ga je dan doen: mensen noodgedwongen tegen zichzelf en elkaar beschermen door met zaken zoals codes e.d. de boel af te remmen. Met voldoende IC-capaciteit was dat niet nodig geweest.
Overigens schijnt het jaren te duren voordat IC's echt noemenswaardig kunnen worden opgeschaald. Wat mij betreft beginnen we daar nu al mee voor de volgende pandemie
Daar waar ik in de afgelopen maanden veel kritiek had op het beleid denk ik dat men nu daadwerkelijk het beste doet wat men kan doen.
Splijting in de maatschappij is er wel ja, maar dat is imo inmiddels toch wel echt een gepasseerd station. Hopelijk blijft immuniteit goed toenemen en komt er niet weer een grote toename in de winter. Wat dat betreft is vaccinatiedrang geen slecht idee nu, op tijd voor de herfst die binnenkort alweer aanbreekt. Mensen die op het randje van wel/niet vaccineren zitten zullen hem nu toch halen gok ik zo. Zie je in andere landen ook.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Het probleem is dat men denkt dat dit alleen ongevaccineerden raakt.
Maar het raakt mij net zo hard, als gevaccineerde. Ik moet immers telkens mijn “gezondheid” aantonen. Ik kan hier principieel echt niet mee leven, en wil niet bijdragen aan segregatie in de samenleving. Dat betekent dat deze versoepeling voor mij zorgt dat ik minder kan, ook al heb ik braaf altijd me aan de regels gehouden. Dat het kabinet dit niet beseft geeft maar weer aan in wat voor hoge toren ze leven. In mijn omgeving voelt iedereen zich geraakt door deze maatregelen, gevaccineerd of niet. Ook al ben ik gevaccineerd word ik gevraagd mijn ziel te verkopen als ik een kop koffie wil drinken. #ikdoenietmeermee
Maar het raakt mij net zo hard, als gevaccineerde. Ik moet immers telkens mijn “gezondheid” aantonen. Ik kan hier principieel echt niet mee leven, en wil niet bijdragen aan segregatie in de samenleving. Dat betekent dat deze versoepeling voor mij zorgt dat ik minder kan, ook al heb ik braaf altijd me aan de regels gehouden. Dat het kabinet dit niet beseft geeft maar weer aan in wat voor hoge toren ze leven. In mijn omgeving voelt iedereen zich geraakt door deze maatregelen, gevaccineerd of niet. Ook al ben ik gevaccineerd word ik gevraagd mijn ziel te verkopen als ik een kop koffie wil drinken. #ikdoenietmeermee
En wat als ik in het ziekenhuis kom voor bijv een hartaanval/hart-bypass en ik ben dan ook besmet met COVID (asymptomatisch)?Lordy79 schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:04:
[...]
In Nederland gaat men dus hetzelfde doen en ik ben daar pertinent op tegen... Gooi de boel gewoon open en zeg van te voren dat er xx IC bedden (bijv 50pct van de capaciteit) aan voor patiënten wordt gegeven en de rest aan gewone IC "klanten". Dan kan de gewone zorg ook weer open. Ondertussen heeft iedereen die wil wel een prik gehad, toch?
Val ik dan onder de Corona-IC of de "gewone" IC klanten?
---
Een beperking aan het aantal IC plekken voor COVID-personen gaat niet werken.
[ Voor 6% gewijzigd door Ryur op 12-09-2021 22:01 ]
Die column is inmiddels achterhaald, het voorstel voor eigen bijdrage zou inmiddels gesneuveld zijn in de Eerste Kamer.Eärendil schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:19:
[...]
[...]
Lees bijvoorbeeld deze column van Rosanne Hertzberger:
https://www.nrc.nl/nieuws...aam-noemen-dwang-a4055502
In Duitsland heb je ook op veel plekken een mondkapje nodig, vaak op meer plekken dan in NL. Daarnaast zijn er in Duitsland op meerdere plekken gemeenten met 2G-regels waarin alleen gevaccineerde of herstelde mensen worden geaccepteerd terwijl je in NL nog met een test uit kunt. Duitsland is dus aanzienlijk strenger hoewel het per gemeente verschilt.Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:33:
[...]
Net als Duitsland dus.
Het VK klopt niet helemaal: alleen Engeland. Schotland, Wales en Noord-Ierland niet zviw.
Je ziel verkopen? Wat dramatisch zeg. Deze manier van ernaar kijken is tot op zekere hoogte toch ook echt een keuze.Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:59:
Zelfs "segregatie" vind ik dramatisch als woord. Mensen kiezen zelf zich niet te laten testen of vaccineren en die vallen door eigen keuze buiten de boot. En je kunt wel niet meer meedoen, prima, maar je bereikt daar dus niets mee. En vaccineren hoeft niet eens he, je kosteloos laten testen kan ook gewoon.
Ik kan ook wel ervoor kiezen om niet meer te gaan vliegen met een vliegtuig omdat ik telkens moet bewijzen dat ik uit een land kom wat het "verdient" om het andere land in te mogen.... of omdat ik moet bewijzen dat ik geen wapens e.d. bij me heb bij de security. Maar dat is dus net zo onzinnig als niet meer naar de kroeg gaan uit protest. Hetzelfde kun je zeggen over Verklaring Omtrent Gedrag of schooldiploma's.
Recent nog in de horeca geweest?CyberMania schreef op zondag 12 september 2021 @ 20:58:
Ja omdat je 1,5 meter afstand moest houden. Straks niet meer.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Nou ja prima toch. Een klein deel hiervan heeft een goeie reden om niet te vaccineren. De rest loopt te miepen om niks. Ik ben er volledig klaar mee, hup die spuit erin. Al die *mensen die het vaccin weigeren* geven de zorg gewoon de middelvinger. Ik kan er weinig meer mee.CMD-Snake schreef op zondag 12 september 2021 @ 13:09:
[...]
Nu richten de pijlen zich op de "1,8 miljoen" (of welk ander getal, het fluctueert nogal), deze groep is nu zowel de stok als de zondebok voor wat komen gaat.
[...]
Ik moet naar Singapore volgende maand voor werk, eerste vraag op de visum aanvraag is of ik gevaccineerd ben. Nee is meteen opzouten, niet welkom, doei…
Ik kan niet wachten op de vaccinplicht en gewoon weer naar normaal. Er is nog maar 1 groep hier die Nederland gijzelt en dat is zeer zeker niet de overheid.
[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2021 08:37 . Reden: Ongewenste generalisatie ]
Ik kan dit sentiment heel goed begrijpen. Maar wat stel je dan voor? Hoe wil je dan de besmettingen en ziekenhuisopnames laag houden?Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:59:
Je ziel verkopen nog maar liefst ?Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:59:
Ook al ben ik gevaccineerd word ik gevraagd mijn ziel te verkopen als ik een kop koffie wil drinken. #ikdoenietmeermee
Klinkt als een vrij beperkte ziel dan, als dit je hele ziel en zaligheid is, maar goed het zal vermoedelijk wel weer wat aangedikte terminologie zijn.
En qua segregatie dat is dan tussen:
Enerzijds gratis gevaccineerden en mensen die zich gratis willen laten testen dan wel mensen die zich hebben laten testen en herstelt zijn van een positieve PCR test die geregistreerd is.
Anderzijds een groep die eigenlijk niets wil, behalve dan niet meedoen, behalve dan weer met allerlei hashtags.
Mijn ziel kan daar voorlopig wel mee leven, zeker gezien het afhankelijk van de ontwikkelingen qua alternatieven toch weer betekend dat andere mensen de klappen voor die principes van die zeer principielen moeten gaan opvangen.
Het is ook dramatisch. Het lijkt te gaan tussen gevaccineerd va niet-gevaccineerd maar bij mij gaat het om een systeem invoeren waar ik echt niet achter kan staan vs het behouden van basale grondrechten inclusief het kunnen gaan en staan zonder dat ik mij hoef te bewijzen.Sorcerer8472 schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:10:
[...]
Je ziel verkopen? Wat dramatisch zeg. Deze manier van ernaar kijken is tot op zekere hoogte toch ook echt een keuze.
Zelfs "segregatie" vind ik dramatisch als woord. Mensen kiezen zelf zich niet te laten testen of vaccineren en die vallen door eigen keuze buiten de boot. En je kunt wel niet meer meedoen, prima, maar je bereikt daar dus niets mee. En vaccineren hoeft niet eens he, je kosteloos laten testen kan ook gewoon.
Ik kan ook wel ervoor kiezen om niet meer te gaan vliegen met een vliegtuig omdat ik telkens moet bewijzen dat ik uit een land kom wat het "verdient" om het andere land in te mogen.... of omdat ik moet bewijzen dat ik geen wapens e.d. bij me heb bij de security. Maar dat is dus net zo onzinnig als niet meer naar de kroeg gaan uit protest. Hetzelfde kun je zeggen over Verklaring Omtrent Gedrag of schooldiploma's.
Meedoen met dit systeem is in conflict met alles waar ik voor sta in dit leven, dus ja voor mij is het ziel verkopen. Je hoeft er niet zo in te staan maar de regering duwt mij in een zwaar gewetensconflict als ik kies om een kop koffie te willen halen straks. We laten dit allemaal veel te makkelijk gebeuren maar zien niet dat we de stoelpoten van onze vrije samenleving onder onszelf vandaan zagen als we hier mee verder gaan.
Nogmaals het probleem wordt gebracht als vaxx vs non-vaxx maar ik zie het in werkelijkheid als onderdrukking vs vrije samenleving. En ja, andere landen doen het ook maar dat maakt het imho niet beter.
Zeker niet, ik slaap hier niet goed van mag je weten.gekkie schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:19:
[...]
Je ziel verkopen nog maar liefst ?
Klinkt als een vrij beperkte ziel dan, als dit je hele ziel en zaligheid is, maar goed het zal vermoedelijk wel weer wat aangedikte terminologie zijn.
Segregatie tussen hen die staan voor een samenleving waar je je niet hoeft te bewijzen vs een technocratische waar dit wel moet, verhuld als een strijd tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden, met kolen op het vuur door de overheid.En qua segregatie dat is dan tussen:
Enerzijds gratis gevaccineerden en mensen die zich gratis willen laten testen dan wel mensen die zich hebben laten testen en herstelt zijn van een positieve PCR test die geregistreerd is.
Anderzijds een groep die eigenlijk niets wil, behalve dan niet meedoen, behalve dan weer met allerlei hashtags.
Diezelfde grondbeginselen zorgen er voor dat jij en ik zijn waar we zijn, en dat we zonder overheidsinmenging ons leven kunnen leven. Dus zonder semi-recht op lichamelijke integriteit of semi-recht op vrijheid van meningsuiting. Je mag het ander zien, maar wat mij betreft zijn de fundamenten van de rechtsstaat in gevaar. Het kan nog erger zoals het nu in de vs gebeurt maar dat wil niet zeggen dat er voor mij nu echt een serieuze grens gepasseerd is.Mijn ziel kan daar voorlopig wel mee leven, zeker gezien het afhankelijk van de ontwikkelingen qua alternatieven toch weer betekend dat andere mensen de klappen voor die principes van die zeer principielen moeten gaan opvangen.
Als dat nodig is voer je maatregelen in die voor iedereen gelden zoals dat tot nog toe altijd geweest is. En met de huidige vaccinatiegraad hoeven dat geen zware maatregelen te zijn.japie06 schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:18:
[...]
Ik kan dit sentiment heel goed begrijpen. Maar wat stel je dan voor? Hoe wil je dan de besmettingen en ziekenhuisopnames laag houden?
Mijn probleem met de coronatoegangsbewijs in de huidige opzet een wassen neus is en niets anders dan een drangmiddel om meer vaccinaties te bewerkstelligen.japie06 schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:18:
[...]
Ik kan dit sentiment heel goed begrijpen. Maar wat stel je dan voor? Hoe wil je dan de besmettingen en ziekenhuisopnames laag houden?
Iemand die niet gevaccineerd is moet testen en toont daarmee in elk geval aan dat op het moment van de test geen corona gevonden is en verkleint daarmee de kans dat hij/zij besmettelijk is voor anderen. Bij gevaccineerden zegt het toegangsbewijs helemaal niets meer over de aanwezigheid van corona, laat staan de besmettelijkheid, het zegt alleen maar dat je benodigde aantal prikken hebt gehaald en de wachttijd is verstreken. Heel kort door de bocht kan deze groep superspreaders zijn.
Ik verwacht dat het aantal besmettingen omhoog gaat, maar voor de grote groep gevaccineerden zal de vaccinatie ervoor zorgen dat je uit het ziekenhuis blijft.
There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.
Volgens mij heb jij het idee dat er overal vaccinatie staten zijn. Ik heb me aan de regels gehouden al die tijd lang, zelfs op black Friday toen, toen elke schijnheilige toch snel ff ging shoppen. Maar nu kan ik dus niet maar de bioscoop, ergens wat drinken of eten. Gewoon omdat je hier in de buurt nergens kan testen.gekkie schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:19:
[...]
Je ziel verkopen nog maar liefst ?
En qua segregatie dat is dan tussen:
Mijn ziel kan daar voorlopig wel mee leven, zeker gezien het afhankelijk van de ontwikkelingen qua alternatieven toch weer betekend dat andere mensen de klappen voor die principes van die zeer principielen moeten gaan opvangen.
Die idioten dat in Den Haag denken dat alles in heel Nederland zo is als in de Randstad. Maar dat is niet zo.
Ik ben hier zwaar pissed over dat ik nu nog minder kan. Nog meer rechten worden ontnomen.
We zullen zien hoe lang dit zal gaan duren.
Wie wordt er benadeeld dan? Je kunt kiezen:Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:35:
Als dat nodig is voer je maatregelen in die voor iedereen gelden zoals dat tot nog toe altijd geweest is. En met de huidige vaccinatiegraad hoeven dat geen zware maatregelen te zijn.
- vaccineren of testen voor dingen waar dat vereist is
- niet gaan naar plekken waar het vereist is
Zoveel meer smaakjes zijn er niet gewoon. Het is tijdelijk dus als jij er zo mee zit dan ga je gewoon niet, wacht je nog n paar maanden en dan kan t hopelijk weer wel als de zorg onder controle is.
Dat is inderdaad de consequentie, maar een hard gelag.Cartman! schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:37:
[...]
Wie wordt er benadeeld dan? Je kunt kiezen:
Zoveel meer smaakjes zijn er niet gewoon. Het is tijdelijk dus als jij er zo mee zit dan ga je gewoon niet, wacht je nog n paar maanden en dan kan t hopelijk weer wel als de zorg onder controle is.
Ik zit nu al 3 weken in Duitsland en ik heb hier nog nergens een bewijs van wat dan ook moeten laten zien.Wolly schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:33:
[...]
Net als Duitsland dus.
Alleen mondkapjes verplicht in horeca en hotels zolang je nog niet op je plek zit
Is dat niet wat heel kort door de bocht gekeken? Hebben we zo de mensen in de verzorgingshuizen niet opgesloten, zonder er bij na te denken, want dat was om hun te beschermen, maar ik denk dat zat oudere mensen er anders over dachten.Cartman! schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:37:
[...]
Wie wordt er benadeeld dan? Je kunt kiezen:
Maar mogen anderen van jou dan ook net zo ontzettend principieel zijn in de uitoefening van beroep en hun leven ?Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:33:
Zeker niet, ik slaap hier niet goed van mag je weten.
Segregatie tussen hen die staan voor een samenleving waar je je niet hoeft te bewijzen vs een technocratische waar dit wel moet, verhuld als een strijd tussen gevaccineerden en niet-gevaccineerden, met kolen op het vuur door de overheid.
Diezelfde grondbeginselen zorgen er voor dat jij en ik zijn waar we zijn, en dat we zonder overheidsinmenging ons leven kunnen leven. Dus zonder semi-recht op lichamelijke integriteit of semi-recht op vrijheid van meningsuiting. Je mag het ander zien, maar wat mij betreft zijn de fundamenten van de rechtsstaat in gevaar. Het kan nog erger zoals het nu in de vs gebeurt maar dat wil niet zeggen dat er voor mij nu echt een serieuze grens gepasseerd is.
Bijvoorbeeld zorgmedewerkers, die zeggen ik kan er niet mee leven, of wil je die wel aan hun eed houden of wil je die wel belasten met de keuzes zie ze moeten maken als gevolg van de principes van anderen ?
Of bedrijven die er zelf voor kiezen om jou niet meer op de loonlijst te hebben staan, of je niet meer als klant willen ?
Of moeten die wel alles blijven slikken ?
Zolang jij de enige bent die de gevolgen heeft te ondergaan van je principes is het vrij eenvoudig, lekker doen dat principieel zijn. Het wordt lastiger als andere mensen zich in bochten moeten gaan wringen voor jouw principes, zeker als die mensen niet achter jouw afweging staan tussen op zich twee (of meer) kwaden.
En ik denk dat er weinig mensen zijn die het ideaal vinden, maar de omstandigheden zijn ook verre van ideaal. En ik denk dat de meeste jouw principes toch ergens achter stellen bij zo veel mogelijk ruimte bieden aan proberen in te halen van achtergestelde zorg in deze.
Waar ga ik kort door de bocht precies? Er zijn toch niet meer smaakjes momenteel?QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:42:
Is dat niet wat heel kort door de bocht gekeken? Hebben we zo de mensen in de verzorgingshuizen niet opgesloten, zonder er bij na te denken, want dat was om hun te beschermen, maar ik denk dat zat oudere mensen er anders over dachten.
Dit. Ik was vrijdagmiddag op een verjaardag van iemand die ik nog niet zo goed ken. Zijn vrienden ontmoet en bleek dat ik de enige gevaccineerde was. Iets andere vriendengroep dussquaddie schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:36:
[...]
Mijn probleem met de coronatoegangsbewijs in de huidige opzet een wassen neus is en niets anders dan een drangmiddel om meer vaccinaties te bewerkstelligen.
Iemand die niet gevaccineerd is moet testen en toont daarmee in elk geval aan dat op het moment van de test geen corona gevonden is en verkleint daarmee de kans dat hij/zij besmettelijk is voor anderen. Bij gevaccineerden zegt het toegangsbewijs helemaal niets meer over de aanwezigheid van corona, laat staan de besmettelijkheid, het zegt alleen maar dat je benodigde aantal prikken hebt gehaald en de wachttijd is verstreken. Heel kort door de bocht kan deze groep superspreaders zijn.
Ik verwacht dat het aantal besmettingen omhoog gaat, maar voor de grote groep gevaccineerden zal de vaccinatie ervoor zorgen dat je uit het ziekenhuis blijft.
Op exact dat moment viel dat wel mee. De eerste sluiting toch.QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:42:
[...]
Is dat niet wat heel kort door de bocht gekeken? Hebben we zo de mensen in de verzorgingshuizen niet opgesloten, zonder er bij na te denken, want dat was om hun te beschermen, maar ik denk dat zat oudere mensen er anders over dachten.
Corona was nieuw en eng en we hadden alleen de beelden uit Wuhan en Italië waar t compleet mis ging.
Pas na een paar maanden dempte het wat.
Nee omdat zeer het gemakkelijker vinden om voor 2 groepen te denken. De mensen die niet gevaccineerd kunnen worden zijn er ook nog, en er zijn niet overal corona checkpunten. Bij mij in de buurt in ieder geval niet. Ik kan me laten testen en dan kan ik weer naar huis, binnen 24 uur ben ik nog lang niet hersteld bijvoorbeeld, ik zal echt niet de enigste zijn daarin.Cartman! schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:43:
[...]
Waar ga ik kort door de bocht precies? Er zijn toch niet meer smaakjes momenteel?
Hoe draagt naar verjaardagen in grote groepen van mensen die je niet goed kent bij?Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:43:
[...]
Dit. Ik was vrijdagmiddag op een verjaardag van iemand die ik nog niet zo goed ken. Zijn vrienden ontmoet en bleek dat ik de enige gevaccineerde was. Iets andere vriendengroep dus. Wat denk je nou, waar vinden de meeste besmettingen plaats? Juist, thuis. Dat gaat gewoon niet veranderen. Die ongevaccineerde blijven elkaar gewoon opzoeken. Dit hele gedoe is gewoon een wassen neus en vaccinatiedrang en iedereen tuint er in.
En wat is je oplossing voor deze situatie?
@QSYS vaccinatie locatie is wellicht minder moeite?
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 12-09-2021 22:48 ]
Echte principes zijn altijd duur voor je zelf, principes waar hoofdzakelijk een ander de rekening voor mag betalen vind ik betrekkelijk zwakke principes.Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:40:
[...]
Dat is inderdaad de consequentie, maar een hard gelag.
Als je m’n post leest dan zie je dat ik niet de enige ben die de consequenties hiervan moet ondergaan. Dat moet jij ook want ook jij moet je “onschuld” aantonen in een anders vrije samenleving. Je komt met pragmatiek, prima maar je gaat niet in op het feit dat de rechtsstaat gebouwd is op fundamenten die nu onder een scheinveiligheid onderuit gehaald worden, zeker omdat de noodzaak niet is aangetoond en er ook andere middelen mogelijk zijn welke onze grondrechten minder aantasten. Dit hele verhaal ging al mis ten tijde van de avondklok. En nu nog eens.gekkie schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:42:
[...]
Maar mogen anderen van jou dan ook net zo ontzettend principieel zijn in de uitoefening van beroep en hun leven ?
Bijvoorbeeld zorgmedewerkers, die zeggen ik kan er niet mee leven, of wil je die wel aan hun eed houden of wil je die wel belasten met de keuzes zie ze moeten maken als gevolg van de principes van anderen ?
Of bedrijven die er zelf voor kiezen om jou niet meer op de loonlijst te hebben staan, of je niet meer als klant willen ?
Of moeten die wel alles blijven slikken ?
Zolang jij de enige bent die de gevolgen heeft te ondergaan van je principes is het vrij eenvoudig, lekker doen dat principieel zijn. Het wordt lastiger als andere mensen zich in bochten moeten gaan wringen voor jouw principes, zeker als die mensen niet achter jouw afweging staan tussen op zich twee (of meer) kwaden.
En ik denk dat er weinig mensen zijn die het ideaal vinden, maar de omstandigheden zijn ook verre van ideaal. En ik denk dat de meeste jouw principes toch ergens achter stellen bij zo veel mogelijk ruimte bieden aan proberen in te halen van achtergestelde zorg in deze.
Die situatie is onoplosbaar. Het is een gegeven dat mensen thuis gewoon bij elkaar komen, helemaal als dat gewoon wordt toegestaan. Of wil je ook een QR code invoeren voor privé bezoek?MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:48:
[...]
Hoe draagt naar verjaardagen in grote groepen van mensen die je niet goed kent bij?
En wat is je oplossing voor deze situatie?
Je zou kunnen stellen dat er een 3e smaakje is met "deze persoon moet helaas wachten tot meer versoepelingen" maar die optie noemde ik impliciet ook al in de post waar je op reageerde. Het is gewoon niet anders, ik kan er ook niks aan doen want ik heb t ook allemaal niet verzonnen.QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:47:
[...]
Nee omdat zeer het gemakkelijker vinden om voor 2 groepen te denken. De mensen die niet gevaccineerd kunnen worden zijn er ook nog, en er zijn niet overal corona checkpunten. Bij mij in de buurt in ieder geval niet. Ik kan me laten testen en dan kan ik weer naar huis, binnen 24 uur ben ik nog lang niet hersteld bijvoorbeeld, ik zal echt niet de enigste zijn daarin.
edit:
In ander nieuws; m'n dochter in groep 4 heeft weer een besmetting in de klas dus iedereen moet weer thuis blijven. dat is de 2e keer in 4 weken tijd

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 12-09-2021 22:51 ]
verhogen van de graad, wat ook best een slim doel is immersDennahz schreef op zondag 12 september 2021 @ 21:29:
[...]
Dat wel. Al hebben bioscopen al aangegeven dat ze liever de huidige regels houden dan het coronapaspoort invoeren. Maar dat mocht dan weer niet... (immers: het is meestal de generatie <40 jaar die een bioscoop bezoekt. Die nemen toch net wat minder prikken dan >40-50 en kiezen dan eerder voor een filmavond thuis met Netflix of Videoland).
Is het zo moeilijk om voor het bezoek te vragen hoeveel mensen er zijn, of het binnen of buiten is en of er ongevaccineerden zijn of niet?Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:49:
[...]
Die situatie is onoplosbaar. Het is een gegeven dat mensen thuis gewoon bij elkaar komen, helemaal als dat gewoon wordt toegestaan. Of wil je ook een QR code invoeren voor privé bezoek?
Hoe jij het voelt is uiteraard een persoonlijke aangelegenheid, maar in de basis hoeft vaccinatiedrang niet in de weg te staan van het EVRM, zoals het EHRM in april heeft geoordeeld. Maar dat ging dus over kinderdagopvang in Tsjechië en stond in essentie los van deze crisis.Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:33:
[...]
Je mag het ander zien, maar wat mij betreft zijn de fundamenten van de rechtsstaat in gevaar. Het kan nog erger zoals het nu in de vs gebeurt maar dat wil niet zeggen dat er voor mij nu echt een serieuze grens gepasseerd is.
Vaccinatiedrang is niet per se wat jij er nu van lijkt te maken wat betreft het EHRM. In die context van het kinderdagverblijf dan en los van jouw gevoel dus.
https://www.mr-online.nl/...-vaccinatie-verplichting/
Zoals ik aangaf betaal je zelf net zo hard de rekening, maar je ziet het niet omdat je het idee hebt dat je aan de goede kant staat. Maar in feite betaal je dezelfde prijs, namelijk het inleveren van je grondrechten doordat je een QR code moet laten zien. Wellicht sta je in de toekomst wel eens aan de andere kant en dan zie je het toch anders, dat weet je nu nog niet. Precies in tijden van crisis moet je deze rechten bewaken, omdat ze ons beschermen nu en in de toekomst.gekkie schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:48:
[...]
Echte principes zijn altijd duur voor je zelf, principes waar hoofdzakelijk een ander de rekening voor mag betalen vind ik betrekkelijk zwakke principes.
Het maakt mij niet meer zoveel uit. Ik ben immers gevaccineerd. En als ik niet kom, dan zijn zij toch nog steeds bij elkaar?MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:50:
[...]
Is het zo moeilijk om voor het bezoek te vragen hoeveel mensen er zijn, of het binnen of buiten is en of er ongevaccineerden zijn of niet?
Dat wordt heel makkelijk gezegd over mensen die bijna helemaal niks kunnen, terwijl de mensen die gezond zijn piepend hebben geklaagd over de beperkingen, maar het wel noodzakelijk vinden. Ik zeg ook niet dat jij het verzinnen hebt, maar er kan ook wel gedacht worden aan de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden om medische redenen. Maar dat heeft deze demissionair regering altijd al niet zoveel mee gehad.Cartman! schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:50:
[...]
Je zou kunnen stellen dat er een 3e smaakje is met "deze persoon moet helaas wachten tot meer versoepelingen" maar die optie noemde ik impliciet ook al in de post waar je op reageerde. Het is gewoon niet anders, ik kan er ook niks aan doen want ik heb t ook allemaal niet verzonnen.
Ik weet het, maar dat wil nog niet zeggen dat ik het daarmee eens ben.Number10 schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:51:
[...]
Hoe jij het voelt is uiteraard een persoonlijke aangelegenheid, maar in de basis hoeft vaccinatiedrang niet in de weg te staan van het EVRM, zoals het EHRM in april heeft geoordeeld. Maar dat ging dus over kinderdagopvang in Tsjechië en stond in essentie los van deze crisis.
Vaccinatiedrang is niet per se wat jij er nu van lijkt te maken wat betreft het EHRM. In die context van het kinderdagverblijf dan en los van jouw gevoel dus.
https://www.mr-online.nl/...-vaccinatie-verplichting/
Wat stel jij voor dan voor de groep en wie bepaalt er wie er in die groep vallen?QSYS schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:54:
maar er kan ook wel gedacht worden aan de mensen die niet gevaccineerd kunnen worden om medische redenen. Maar dat heeft deze demissionair regering altijd al niet zoveel mee gehad.
Zegt blijkbaar niet dat je niet besmet kunt raken. En vervolgens weer anderen kunt besmetten. Of blijf je na dat feestje ook een week thuis zitten?Mfpower schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:54:
[...]
Het maakt mij niet meer zoveel uit. Ik ben immers gevaccineerd. En als ik niet kom, dan zijn zij toch nog steeds bij elkaar?
Ik dacht dat we dat mensen voor hadden die daarvoor betaald worden. Voor mij part dat we bij de huisarts kunnen testen, en dat die dan sneller behandeld worden, zodat we ze op tijd terug krijgen. Zo moeilijk is dat toch niet te bedenken.Cartman! schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:56:
[...]
Wat stel jij voor dan voor de groep en wie bepaalt er wie er in die groep vallen?
Maar ik kan ook besmet raken door gevaccineerden (zie cape cod verhaal in vs of situatie in Israël nu ) of door dom toeval in de supermarkt of in het ov met het wassen neuzen mondkapje waar iedereen over elkaar heen buitelt. Ik neem mijn verantwoordelijkheid door me te testen als ik symptomen heb, en door me laten vaccineren. En vooralsnog afstand te houden (zoals op die verjaardag). Wat een ander doet heb ik geen invloed op.MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:56:
[...]
Zegt blijkbaar niet dat je niet besmet kunt raken. En vervolgens weer anderen kunt besmetten. Of blijf je na dat feestje ook een week thuis zitten?
Je speelt de blame game terwijl ik niets fout doe.
[ Voor 3% gewijzigd door Mfpower op 12-09-2021 23:02 ]
Verwijderd
Die vraag stellen is niet moeilijk . Als gastheer zou ik m alleen niet kunnen beantwoorden. Ik weet hoeveel mensen ik uitnodig , niet of ze komen. Ik weet dat ik geprikt ben , ik weet niet of de genodigden dat zijn en dat wil ik ook niet weten en zal ik daarom ook niet vragen . Wel vraag ik of mensen het weer ouderwets over auto’s en zo kunnen hebben en hun Corona standpunten op andere plaatsen dan mijn feestje willen ventileren.MikeyMan schreef op zondag 12 september 2021 @ 22:50:
[...]
Is het zo moeilijk om voor het bezoek te vragen hoeveel mensen er zijn, of het binnen of buiten is en of er ongevaccineerden zijn of niet?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.
Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.
Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.
Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021
Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).