Twee weken geleden zo’n 22% van de twintigers gevaccineerd, nu 58%!
Dat gaat lekker
Dat gaat lekker
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Heel herkenbaar zeker icm symptomen van depressie. Wachtlijsten (lokaal tenminste) eerste-lijns psychologische zorg zijn ook bizar momenteel.LZ86 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:03:
[...]
Staat gewoon in de studie. Ze reppen niet over reukverlies maar over niet herstelt zijn van het ziekzijn door covid. Verder een enorm aandeel mensen (55%) die nog na maanden vermoeidheidsklachten hebben en depressies.
111 (26%) reported not having fully recovered. 233 (55%) participants reported symptoms of fatigue, 96 (25%) had at least grade 1 dyspnea, and 111 (26%) had DASS-21 scores indicating symptoms of depression.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Natuurlijk heeft ie dat niet. Anders zou ie niet zulke rare dingen postenYaksa schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:04:
[...]
Heb je überhaupt het (peer-reviewed) rapport doorgelezen?
Staat exact in omschreven welke lange termijn klachten de patiënten hebben.
Bron:
Maar wordt er ook duiding gegeven aan de ernstigheid van die symptomen, en de impact daarvan op de langdurige zorg of op de arbeidsmarkt?LZ86 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:03:
[...]
Staat gewoon in de studie. Ze reppen niet over reukverlies maar over niet herstelt zijn van het ziekzijn door covid. Verder een enorm aandeel mensen (55%) die nog na maanden vermoeidheidsklachten hebben en depressies.
111 (26%) reported not having fully recovered. 233 (55%) participants reported symptoms of fatigue, 96 (25%) had at least grade 1 dyspnea, and 111 (26%) had DASS-21 scores indicating symptoms of depression.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Anders lees je de paper gewoon even......Stoney3K schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:06:
[...]
Maar wordt er ook duiding gegeven aan de ernstigheid van die symptomen, en de impact daarvan op de langdurige zorg of op de arbeidsmarkt?
Als iemand normaal kan functioneren, dus geen chronische zorg nodig heeft en gewoon kan werken, dan vallen de long-covid klachten alleen maar onder het vakje 'vervelend'. En dan is het dus een risico waarvan de kans misschien hoog ligt, maar de impact in verhouding erg laag. Dan zul je daarvoor maatregelen moeten nemen die in proportie daarmee staan.
Misschien dat het falen van TvT nog wat kan bijdragen aan het succes van de vaccinaties, door nog wat twijfelaars over de streep te trekken die dan misschien nu de noodzaak wel wat meer inzien. Zou mooi zijn als we ook in die leeftijdsgroepen met een hoog percentage eindigen.eamelink schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:05:
Dat gaat lekker
[ Voor 9% gewijzigd door gekkie op 13-07-2021 23:09 ]
Voor de volledigheid, de meesten hebben nog maar 1 vaccinatie gehad. Als ze iets anders dan Jansen hebben gekregen, dan zijn ze nog niet volledig gevaccineerd.eamelink schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:05:
Dat gaat lekker
Speel ook Balls Connect en Repeat
Zoals @gws24 in het andere topic opmerkte; opkomst vs vaccinatieOnbekend schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:14:
[...]
Voor de volledigheid, de meesten hebben nog maar 1 vaccinatie gehad. Als ze iets anders dan Jansen hebben gekregen, dan zijn ze nog niet volledig gevaccineerd.
Of als ze al eerder Corona hebben gehad. Dan is 1 prik met Pfizer of Moderna ook genoeg.Onbekend schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:14:
[...]
Voor de volledigheid, de meesten hebben nog maar 1 vaccinatie gehad. Als ze iets anders dan Jansen hebben gekregen, dan zijn ze nog niet volledig gevaccineerd.
[ Voor 42% gewijzigd door Eärendil op 13-07-2021 23:19 ]
Zeker. Maar ook een enkele vaccinatie beschermt al vreselijk goed tegen ernstige ziekteOnbekend schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:14:
[...]
20ers werden toch al niet ernstig ziek van corona.eamelink schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:20:
[...]
Zeker. Maar ook een enkele vaccinatie beschermt al vreselijk goed tegen ernstige ziekte
Hij wil.
Nu kan ik legio reden verzinnen om het CDA niet te willen steunen, maar waarom zou je geen vaccin nemen? En dat is een vraag deels ingegeven door verbazing en irritatie (want dan duurt het langer voordat dit ***virus geen voedingsbodem meer heeft en duurt dit gedoe dus langer), maar ook door oprechte interesse...CMD-Snake schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:51:
[...]
Ondanks deze keuze ben ik natuurlijk er niet minder een medische paria door geworden in een wereld vol CoronaCheck apps.
Stel nu morgen dat je alleen nog mag deelnemen aan bepaalde delen van het leven als je lid bent van het CDA (willekeurig gekozen). Het is een keuze, je kan prima lid worden van het CDA en volwaardig meedoen. Je hebt er geen last van en af en toe moet je het lidmaatschapspasje tonen. Maar wat nu als je liever niet het CDA wil steunen?
Niet mogen meedoen is en blijft een vorm van uitsluiting, ook al gaat het op basis van iets wat een "keuze" is. Volwaardig meedoen is geen optie als je niet mee wil spelen. Genoeg mensen die lid worden van het CDA als je maar genoeg barrières opwerpt voor niet-leden. (Niet aan Hugo en Wopke doorvertellen.)
Frankrijk en Griekenland zetten de toon en ik ben benieuwd wie gaan volgen.
Oh nee, waarom zijn er dan vandaag 31 nieuwe ziekenhuisopnames? Ook bij jonge mensen kan het totaal verkeerd aflopen, het gebeurt alleen bij een lager percentage. Als je het virus maar de kans geeft gaan er ook heel jonge mensen heel erg ziek worden en sommigen zelfs sterven.klaaas schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:23:
[...]
20ers werden toch al niet ernstig ziek van corona.
een treffende spreuk
Dat is een belangrijke factor in het snel omlaag krijgen van de R-waarde.eamelink schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:05:
Dat gaat lekker
Ok, dus als 70+ gevaccineerd en veilig is, dan zijn we klaar?Metro2002 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:34:
[...]
Dat ligt helemaal aan de groep. 70+? Dan heb je volkomen gelijk. 40-? Die ziekenhuizen gaan echt niet vollopen.
Daarom, we waren zo dicht bij. En nu nog deze golf. Wwwwwhhhrhggaaaa. Wat een frustratie.t_captain schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:29:
[...]
Dat is een belangrijke factor in het snel omlaag krijgen van de R-waarde.
Omstreeks 20-6 begonnen we 29-jarigen te prikken (buiten de risicogroepen en zoegverleners).
De bijbehorende bescherming tegen infecties zet in omstreeks 4-7. Dat zie je omstreeks 12-7 in de ggd-cijfers terug.
Vanaf dat punt stijgt het percentage met omstreeks 20% per week. Nou geeft 1 prik slechts zo’n 35% vermindering van de besmettingskans, maar 1 week is dus wel een 7% reductie van de torenhoge R-waarde onder twintigers. Naast de effecten van sluiting van universiteiten voor de zomer en aanscherping van de regels voor het uitgaansleven.
een treffende spreuk
Dat de hele provincie op zwart staat komt vooral en eigenlijk alleen maar dankzij Stad. Om nog specifieker te zijn: 60.000 jongeren uit Stad trekken de hele provincie (583.000 inwoners) in het zwart.
[ Voor 39% gewijzigd door GAIAjohan op 13-07-2021 23:36 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
O shit, sarcasme tags vergeten...pro_6or schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:27:
[...]
Oh nee, waarom zijn er dan vandaag 31 nieuwe ziekenhuisopnames? Ook bij jonge mensen kan het totaal verkeerd aflopen, het gebeurt alleen bij een lager percentage. Als je het virus maar de kans geeft gaan er ook heel jonge mensen heel erg ziek worden en sommigen zelfs sterven.
Hadden we nog 6-8 weken gewacht dan waren we zo veel verder geweest met vaccineren, dan had dit niet gebeurd.
Hij wil.
Citation needed. Omvattende surveillance is toch niet hetzelfde als 'random'? Dat 'geldt' dus niet als norm, maar dat kan je als norm hanteren. Je kunt het ook niet doen en de 5% hanteren binnen een meer geselecteerde populatie die je test en bijvoorbeeld volgt uit BCO en klachten. Maar ook dan geldt dat je meer zicht verwerft door een lager percentage na te streven. Maar als blijkt dat sommige postcode gebieden onverklaard laag testen, dan kun je daaruit concluderen dat er misschien sprake is van onvoldoende volledige surveillance.redwing schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:05:
[...]
Dan nog maar een keer, die 5% geldt als norm als je een random aantal mensen gaat testen.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Het kan inderdaad, desondanks is het risico gigantisch laag. Ik denk dat long covid een reëel risico is, maar sterfte door corona is wel heel bijzonder voor gezonde jongeren. Als jongere doe je dingen (ik vroeger in elk geval wel) die een stuk riskanter zijn dan een covid besmetting.pro_6or schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:27:
[...]
Oh nee, waarom zijn er dan vandaag 31 nieuwe ziekenhuisopnames? Ook bij jonge mensen kan het totaal verkeerd aflopen, het gebeurt alleen bij een lager percentage. Als je het virus maar de kans geeft gaan er ook heel jonge mensen heel erg ziek worden en sommigen zelfs sterven.
Hadden we nog 6-8 weken gewacht dan waren we zo veel verder geweest met vaccineren, dan had dit niet gebeurd.
Zag foto's van een goed gevulde tent. Als je heel dicht op elkaar gaat staan springen en schreeuwen zal het vast niet veel uitmaken.Nox schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:38:
Hmm, dat festival 'verknipt' is al bijna bron van 1000 besmettingen. En dat was buiten... Is buiten dan toch niet de heilige graal? Of zouden er gewoon heel veel mensen ongetest en ongeprikt binnen zijn gekomen met daartussen zieken. 20k bezoekers totaal, 1 op 20 is erg veel.
1op de 20 is perfect toch! 5%! /sNox schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:38:
Hmm, dat festival 'verknipt' is al bijna bron van 1000 besmettingen. En dat was buiten... Is buiten dan toch niet de heilige graal? Of zouden er gewoon heel veel mensen ongetest en ongeprikt binnen zijn gekomen met daartussen zieken. 20k bezoekers totaal, 1 op 20 is erg veel.
codex schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:39:
[...]
Het kan inderdaad, desondanks is het risico gigantisch laag. Ik denk dat long covid een reëel risico is, maar sterfte door corona is wel heel bijzonder voor gezonde jongeren. Als jongere doe je dingen (ik vroeger in elk geval wel) die een stuk riskanter zijn dan een covid besmetting.
De schaal is wel een pak kleiner, maar in België hebben we het "schandaal van de Spanje-gangers". Een groep jongeren gaat met een koppel reisorganisaties naar Spanje. Feestje hier, feestje daar, en enkelen worden ziek. Ze worden in Spanje getest. De positief getesten komen met aparte bussen terug naar België met een gans protocol, nergens uitstappen etc. De negatief getesten komen met een aparte bus naar België en worden bij aankomst terug getest bij het UZ van Gent.redwing schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:16:
[...]
Het is inderdaad niet onmogelijk, maar op zo'n grote schaal wel heel onlogisch.
Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier
Ze sluiten elkaar niet uit, zal vast wel meer dan 1 bron binnen zijn geweest (en je mist dan nog de andere redenen waarom een besmettingsbron toch binnen kan zijn gekomen (wel getest en besmet, maar nog negatief, vallend in alles wat niet 100% werkt om diverse redenen, personeel is ook nog een mogelijkheid). Dus er kan van alles, maar het zal ook hier wel nooit bekend worden wat het precies is geweest. Belangrijkste is dat we nu wel weten dat het gebeurd, ondanks dat iedereen zegt hun best te hebben gedaan, of dat allemaal wel of niet waar is doet niet eens zo veel meer ter zake.Nox schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:38:
Ik ben gevaccineerd tegen corona. Ik weiger alleen mee te werken aan het systeem van coronapaspoorten wat ze opgetuigd hebben. Ik heb geen toestemming gegeven om de gegevens met het RIVM te delen, dus het bewijs is ineens nogal dun gezaaid buiten een geel boekje om. Privacy technisch is dat paspoort ook een draak, nog een uitstekende reden om er niet aan mee te doen.42erik schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:25:
Waarom neem jij het vaccin eigenlijk niet?
Zoals op filmpjes in dit topic te zien is waren er ook tenten, waar mensen net zo dicht op elkaar stonden als in een discotheek, zeker tijdens buien. In die tenten was waarschijnlijk wel wat meer verse lucht dan in een discotheek, maar het is wat anders dan echt in de buitenlucht.Nox schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:38:
Hmm, dat festival 'verknipt' is al bijna bron van 1000 besmettingen. En dat was buiten... Is buiten dan toch niet de heilige graal?
Omdat het alternatief van de juiste keuzes maken (dat was nu nog even de clubs en horeca gesloten houden en dus ook de festivals (waar ook iedereen de hele dag bovenop elkaar zit) nu eenmaal steeds weer hetzelfde resultaat heeft. De enige weg naar van die dwang af komen is vaccineren. Dat schiet nu heel lekker op. Het enige goede van deze nieuwe golf is dat jongeren nu ook in grotere aantallen gevaccineerd willen worden. Dat is ook wat mij altijd drijft, pragmatisme.CMD-Snake schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Ik ben gevaccineerd tegen corona. Ik weiger alleen mee te werken aan het systeem van coronapaspoorten wat ze opgetuigd hebben. Ik heb geen toestemming gegeven om de gegevens met het RIVM te delen, dus het bewijs is ineens nogal dun gezaaid buiten een geel boekje om. Privacy technisch is dat paspoort ook een draak, nog een uitstekende reden om er niet aan mee te doen.
Ik heb niets tegen vaccins, dit bewuste vaccin werkt prima en dat is bewezen. Mijn bezwaar is vooral naar dat dwangmatige zoeken naar veiligheid wat ineens ontstaan is en hoe men naarmate de situatie voortduurt telkens blijft doorslaan daarin.
een treffende spreuk
toch denk ik dat op 10cm in de oor schreeuwen van een ander ook een covidspreader in de buitenlucht kan zijn.. Zeker als er nog 10 mensen binnen 1m van je staanEärendil schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Zoals op filmpjes in dit topic te zien is waren er ook tenten, waar mensen net zo dicht op elkaar stonden als in een discotheek, zeker tijdens buien. In die tenten was waarschijnlijk wel wat meer verse lucht dan in een discotheek, maar het is wat anders dan echt in de buitenlucht.
Er is op basis van dit festival dus niet echt een conclusie te trekken voor andere buitenactiviteiten
Ah de afloop had ik nog niet meegekregen, interessant.Arator schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:49:
De schaal is wel een pak kleiner, maar in België hebben we het "schandaal van de Spanje-gangers". Een
Tja onderstaande opmerking is veelzeggend voor de uitkomst van die studie:MikeyMan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:45:
[...]
In other news, paper over long covid:
[Embed]
Participants had covid-19 infection Feb-Aug 2020 and were approached 8 months later, with only 431 out of 1309 agreeing to participate. Likely huge selection bias. You should have enrolled participants right after they tested positive.
— Han-Kwang Nienhuys 🇺🇦 (@hk_nien) 13 juli 2021
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Achja van alle dingen die je privé zou kunnen willen houden vind ik deze vaccinatie nou niet bepaald het toppunt zullen we maar zeggen, als ze zouden gokken op basis van je geboortejaar is de kans dat ze goed zitten ook vrij groot.CMD-Snake schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Ik ben gevaccineerd tegen corona. Ik weiger alleen mee te werken aan het systeem van coronapaspoorten wat ze opgetuigd hebben. Ik heb geen toestemming gegeven om de gegevens met het RIVM te delen, dus het bewijs is ineens nogal dun gezaaid buiten een geel boekje om. Privacy technisch is dat paspoort ook een draak, nog een uitstekende reden om er niet aan mee te doen.
Ik heb niets tegen vaccins, dit bewuste vaccin werkt prima en dat is bewezen. Mijn bezwaar is vooral naar dat dwangmatige zoeken naar veiligheid wat ineens ontstaan is en hoe men naarmate de situatie voortduurt telkens blijft doorslaan daarin.
Laten we nu niet direct in paniek schieten, als je het Coronadashboard bekijkt is er vrijwel iedere maandag een forse toename relatief aan de zondag ervoor. Met de dagen daarna weer een afname.pro_6or schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 22:33:
Nou, 31 ziekenhuis opnames. Daar gaan we dus. Wat gaat dat snel zeg.
Ik ben hier echt boos over.
Dit staat simpelweg in de link die door jullie is gegeven. Omvattende surveillance is dat je een grote willekeurige groep pakt (of liever nog goed geselecteerd zodat je de populatie het beste benadert). Dat is niet een keuze maken van mensen met klachten, want de kans dat iemand met klachten corona heeft is logischerwijze veel groter. Het is het verschil tussen percentage coronabesmettingen in de samenleving en percentage coronabesmettingen binnen een groep mensen met klachten. Het lijkt me nogal logisch dat de laatste een hoger percentage oplevert. Terwijl de 5% slaat op de 1e.Number10 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:37:
[...]
Citation needed. Omvattende surveillance is toch niet hetzelfde als 'random'? Dat 'geldt' dus niet als norm, maar dat kan je als norm hanteren. Je kunt het ook niet doen en de 5% hanteren binnen een meer geselecteerde populatie die je test en bijvoorbeeld volgt uit BCO en klachten.
Zoals ik al zei worden er nu dingen door elkaar gehaald. Het klopt dat je alle postocde gebieden wilt testen, maar dat staat los van je 5%. Voor de genoemde surveillance maakt een wijk trouwens niet zoveel uit, mits je maar niet elke wijk van die doelgroep mist.Maar ook dan geldt dat je meer zicht verwerft door een lager percentage na te streven. Maar als blijkt dat sommige postcode gebieden onverklaard laag testen, dan kun je daaruit concluderen dat er misschien sprake is van onvoldoende volledige surveillance.
Dat staat gewoon in het onderzoek waarnaar ik ben verwezen door jullie omdat ik vroeg waar de 5% vandaan kwam.Uit welk document leid jij nu af dat de 5% per se uit een willekeurige populatie moet komen?
Sterker nog, zolang je alleen mensen met klachten test zul je altijd hoger uitkomen dan 5%. Heel simpel is het percentage mensen met klachten die corona hebben al tijden zo'n 10-15%. En dat is dus wat er ook uit je testen zal komen.Helpen steekproeven bij een beter zicht? Ja. Kleven daar (in dit geval) nadelen aan of is dat moeilijk? Ja. Zitten wel al tijden boven de 5% bij het testen o.g.v. klachten/bco/clusters? Ja.
[removed]
Of juist wel, de meeste festivals hebben wel van dat soort tenten al was het maar voor eten/drinken. Dit is dus iets dat bij andere festivals net zo goed kan gebeuren.Eärendil schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Zoals op filmpjes in dit topic te zien is waren er ook tenten, waar mensen net zo dicht op elkaar stonden als in een discotheek, zeker tijdens buien. In die tenten was waarschijnlijk wel wat meer verse lucht dan in een discotheek, maar het is wat anders dan echt in de buitenlucht.
Er is op basis van dit festival dus niet echt een conclusie te trekken voor andere buitenactiviteiten
[removed]
Welk onderzoek? Welke link? Bedoel je de John Hopkins pagina?redwing schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:20:
[...]
Dit staat simpelweg in de link die door jullie is gegeven.
[...]
Dat staat gewoon in het onderzoek waarnaar ik ben verwezen door jullie omdat ik vroeg waar de 5% vandaan kwam.(…)
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.
Ja, dat was natuurlijk te verwachten. Ik vraag me af hoe lang het duurt voor sommige andere landen volgen. We gaan het zien.GAIAjohan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:34:
Duitsland zet provincie Groningen op zwart
https://www.sikkom.nl/dui...est-europa-met-die-kleur/
[...]
En werden er ook bussen volgepropt met bezoekers ingezet zoals in den oude tijden? Hoor je uberhaupt iets daar over wat festivals betreft?Eärendil schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:50:
[...]
Niet echt, het staat namelijk ook letterlijk in het onderzoek en verder wordt de bias ook besproken en toegelicht in de peer-review (https://journals.plos.org...1371/journal.pone.0254523). Die tweet herhaalt eigenlijk wat al benoemd wordt in het artikel.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:03:
[...]
Tja onderstaande opmerking is veelzeggend voor de uitkomst van die studie:
[Twitter]
[ Voor 12% gewijzigd door DevWouter op 14-07-2021 02:39 ]
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Nevermind, het commentaar op deze post was al geweest.eamelink schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:05:
Dat gaat lekker
[ Voor 16% gewijzigd door autje op 14-07-2021 07:15 ]
Yup, daar staat het prima in uitgelegd.Number10 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:26:
[...]
Welk onderzoek? Welke link? Bedoel je de John Hopkins pagina?
[removed]
Omdat je niet tot in den treure alles kan blijven vertroetelen. Er is altijd een bepaalde afweging. Als we tot eind 2022 hadden gewacht (als de hele wereld is ingeënt) dan is het nog veiliger. Maar dat is gewoon niet reëel als je kijkt naar wat de schade is (alleen meer besmettingen maar amper stijging van ziekenhuis en zeker IC opnames).pro_6or schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:27:
[...]
[ Voor 11% gewijzigd door thewizard2006 op 14-07-2021 08:17 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Dat het reeds benoemd is maakt het niet minder relevant.DevWouter schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 02:39:
[...]
Niet echt, het staat namelijk ook letterlijk in het onderzoek en verder wordt de bias ook besproken en toegelicht in de peer-review (https://journals.plos.org...1371/journal.pone.0254523). Die tweet herhaalt eigenlijk wat al benoemd wordt in het artikel.
Verder zijn afhankelijk hoe je dit onderzoek wilt toepassen nog meer "problemen". Zo gaat hier over Zwitserland, niet de wereld. Zo is het nog niet duidelijk welke risico's wel/geen long-covid is. En heeft het onderzoek op afstand plaats gevonden.
Allemaal benoemd in het artikel zelf onder het kopje limitations: https://journals.plos.org...urnal.pone.0254523#sec023
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Aan de andere kant, als je er van uit gaat dat de rest totaal geen klachten heeft kom je alsnog op 8% uit. Ik blijf dat toch schrikbarend hoog vinden, alhoewel ik dit ook wel in mijn omgeving zie. Al is het dan weer wel dat de meesten alleen lichtere klachten lijken te hebben.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:06:
[...]
Dat het reeds benoemd is maakt het niet minder relevant.
[removed]
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Steam ID = Ackerfiets
PS4 PSN: Dazzler2120
We zijn van een R0 van rond de 2,5 voor de originele variant naar een 7 gegaan voor delta.Family Guy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:30:
Dat R-getal, wordt dat tegenwoordig anders berekend dan pakweg een jaar geleden? Met drie-kwart van de bevolking (deels) gevaccineerd blijven mensen bv. minder lang besmet, dus dat beïnvloed de R lijkt me?
Of denk ik te moeilijk en is het gewoon een kwestie van nacalculatie, aangezien het twee weken later pas bepaald wordt?
Is dat zo? Dat lijkt me vrij stug. Hoefde het personeel zich niet te laten testen??Dennis1812 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:29:
Iedereen die iets over het lekke TvT roept en ober de tenten van Verknipt.
Vergeet niet dat personeel daar ongetest/ongevaccineerd rond loopt.
En hoe groter je festival, hoe meer personeel. Dus ook hoe meer besmet personeel.
Zeker alleen iedereen komt langs de barman. Die geeft jou ook je glas met drinken etcMikeyMan schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:45:
Hoefde IDD niet. Maargoed, de bijdrage zal als die er al is minimaal zijn. Personeel achter de bar (100 man?) VS hossende meute (20.000 man?). Ik weet wel wat niet het grootste issue was.
Nou niet mee eens dus. In bepaalde categorieën is dit wel gewenst lijkt me. Vliegtuig personeel moet zich bijv ook continue laten testen. Dus als je op een locatie komt waar 20k man loopt lijkt me dat niet heel apart. En het is niet alsof ze elke dag een festival hebbenNox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:46:
Dat lijkt me vrij logisch. Beetje zuur als je naar je werk wilt en dagelijks moet testen zowat.
[ Voor 59% gewijzigd door thewizard2006 op 14-07-2021 08:47 ]
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Hoefde IDD niet. Maargoed, de bijdrage zal als die er al is minimaal zijn. Personeel achter de bar (100 man?) VS hossende meute (20.000 man?). Ik weet wel wat niet het grootste issue was.thewizard2006 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Is dat zo? Dat lijkt me vrij stug. Hoefde het personeel zich niet te laten testen??
Dat lijkt me vrij logisch. Beetje zuur als je naar je werk wilt en dagelijks moet testen zowat.thewizard2006 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Is dat zo? Dat lijkt me vrij stug. Hoefde het personeel zich niet te laten testen??
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Personeel is uitgezonderd van het laten zien van een QR code of anderszins testen/laten zien dat je geprikt bent ja.thewizard2006 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Runners gaan door t hele veld heen, beveiliging moet fouilleren, EHBO behandeld je, je schreeuwt je bestelling naar de oren van de bieruitdeler.Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:46:
[...]
Dat lijkt me vrij logisch. Beetje zuur als je naar je werk wilt en dagelijks moet testen zowat.
Die gaat op basis van 'geen klachten? Dan werken, wel afstand houden'. Maar ik verwacht hen niet als bron, zij staan vaak achter de bar van rap 80-100cm en komen niet in heel nauw contact vermoed ik?
[ Voor 8% gewijzigd door Dennis1812 op 14-07-2021 08:49 ]
50+ is denk ik een goed doel om te hebben, vanaf die leeftijd lopen de risico's flink op.42erik schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 23:31:
[...]
Ok, dus als 70+ gevaccineerd en veilig is, dan zijn we klaar?
Is dat echt zo? De huidige ongevaccineerden zijn of mensen die niet kunnen worden gevaccineerd (dat kan een risico zijn maar is maar een hele kleine groep) of mensen die niet willen omdat ze verwachten geen enorme risico's te lopen of nog niet aan de beurt zijn, veelal jongere mensen die gemiddeld genomen niet heel erg ziek van het virus worden, geen groep die de ziekenhuizen straks weer uit gaat doen puilen.Momenteel zitten we in een aanscherping van maatregelen om de ongevaccineerden te beschermen... dus blijkbaar werkt dat niet zo. Dus daar is het wachten op, op vaccinatie. Sommigen staan te trappelen in de wachtrij, en sommigen houden het langer op.
En de tapper hoest / niest / overdraagt bacteriën via het drinken evt.Dennis1812 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:48:
[...]
Runners gaan door t hele veld heen, beveiliging moet fouilleren, EHBO behandeld je, je schreeuwt je bestelling naar de oren van de bieruitdeler.
De tapper staat op afstand. De rest niet.
Personeel is meer dan alleen barman/vrouw.
PS4 PSN: Dazzler2120
Zoals ik festivals ken staan de mensen achter de bar toch ook echt wel te schreeuwen. Al is het maar om te kunnen communiceren met de klant als die iets wil.Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:46:
[...]
Die gaat op basis van 'geen klachten? Dan werken, wel afstand houden'. Maar ik verwacht hen niet als bron, zij staan vaak achter de bar van rap 80-100cm en komen niet in heel nauw contact vermoed ik?
Dat van vliegtuigpersoneel is een internationaal dingetje vermoed ik. Ook omdat ze grenzen over gaan.thewizard2006 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Uiteraard nog steeds lastig om te bepalen of het personeel hier het grootste probleem was (ivm privacy?) maar lijkt me een vreemde zaak als dit het geval zou zijn dus.
[...]
Zeker alleen iedereen komt langs de barman. Die geeft jou ook je glas met drinken etc
[...]
Nou niet mee eens dus. In bepaalde categorieën is dit wel gewenst lijkt me. Vliegtuig personeel moet zich bijv ook continue laten testen. Dus als je op een locatie komt waar 20k man loopt lijkt me dat niet heel apart. En het is niet alsof ze elke dag een festival hebben
Ik denk dat een normaler leven ook echt wel kan als het grootste deel gevaccineerd is, maar dat er wel echt iets geleerd moet worden over hoe varianten in Nederland/EU binnengekomen zijn. Bij de deltavariant waarschuwden het RED-team en Marion Koopmans al dat in India iets goed mis aan het gaan was, dat het aantal besmettingen wel extreem snel steeg en dat hier mogelijk sprake kon zijn van een nieuwe variant. Jaap van Dissel begon in eerste instantie over het niet bestaan van een nieuwe variant en pas een week later geloof ik kwam er een inreisverbod. Toen was het al mosterd na de maaltijd. Ik denk dat echt een better safe than sorry mentaliteit m.b.t. grote oplevingen in het buitenland nodig is om te voorkomen dat we er weer achteraf achter komen dat zo'n opleving geleid heeft tot een nieuwe variant en die nu al hier blijkt te zijn.thewizard2006 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:03:
[...]
Omdat je niet tot in den treure alles kan blijven vertroetelen. Er is altijd een bepaalde afweging. Als we tot eind 2022 hadden gewacht (als de hele wereld is ingeënt) dan is het nog veiliger. Maar dat is gewoon niet reëel als je kijkt naar wat de schade is (alleen meer besmettingen maar amper stijging van ziekenhuis en zeker IC opnames).
En dan nog, als het wat stijgt is dat mja collateral damage. Je richt namelijk veel meer schade aan aan gezondheid als je alles maar op slot houd. Geen inkomen kan voor veel gezondheidsproblemen zorgen net als geen ontspanning en zo spelen er nog wel meer factoren een rol.
Gezien de rappe daling en het lage aantallen in de ziekenhuizen en IC was het niet meer te houden dat er geen (flinke) versoepelingen kwamen. Die waren niet te houden.
Het enige waar je eigenlijk over kan debatteren is in hoeverre de versoepelingen doorgevoerd hadden moeten worden. Veruit de meeste besmettingen vonden binnen plaats met veel te veel mensen in een drukke kroeg en disco. Dit hadden ze moeten zien aankomen door bijv bepaalde limieten te handhaven. Max 1/3 van de capaciteit bijv en hier dan streng op handhaven. Maarja, dat is best lastig.
Zo hebben bijv het openen van restaurants en terrassen niet bijgedragen aan een flinke stijging. Je zou dan denken dat buitenfestivals ook wel prima zijn, zeker met TvT maar ook die bleken toch kwetsbaar.
Denk jij dat het kabinet had kunnen verdedigen dat al die zaken nog op slot moesten blijven als er <500 besmettingen per dag zijn en en opnames en IC bedden bleven dalen? Dat ze ff de hele zomer konden cancelen terwijl er vrij weinig meer aan de hand was?
Ik denk dat de enige fout die ze gemaakt hebben is kroegen/disco's opengooien waar men dus binnen op elkaar gepropt staat en je de aantallen en afstand niet kan handhaven.
Schrok wel van de uitkomst van bovengenoemde festival ja. Had dat ook niet aan zien komen. Maar als je ziet hoe men daar hutje mutje in een tent staat dan zou daar hetzelfde beleid als in de kroeg moeten gelden (1.5m, 1/3 capaciteit etc). Maarja, dan handhaven....lastig. Ik zie festivals vaak wat ruimer opgezet dus daar kan nog veel verschil in zitten.
Dus wellicht festivals OK met max 5k man, geen tenten en voldoende ruimte om te bewegen?
Maar goed, ik ben wellicht wat biased want mijn eerste festival op 7/8 aug is al afgelast28aug staat de volgende al vast (van 2 jaar geleden
) dus fingers crossed
Ik lees er ongetwijfeld hopeloos overheen, maar daar staat het woord 'random' helemaal niet in. Noch kun je deze bron als werkstandaard duiden uiteraard (het is een uitleg voor het algemene publiek) en dus niet verwachten dat deze tekst op zich de norm is die het RIVM volgt.
https://www.jhsph.edu/cov...the-percent-positive.html(…)
How can we reduce the percent positive when it is too high?
Simply put, there are two ways to lower the percent positive: Reduce the amount of coronavirus transmission or increase the number of people who get tested. Fortunately, these two things often go hand-in-hand. If a place is doing more testing—and responding appropriately to positive tests, by making sure that people who might be contagious are isolated, for example—the amount of transmission should go down over time. But even without testing, measures such as stricter regulations regarding wearing masks, physical distancing, and avoiding large gatherings are all effective ways to reduce transmission. (…)
Eens maar daarmee wordt het wel een “water is nat” opmerking.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:06:
[...]
Dat het reeds benoemd is maakt het niet minder relevant.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Op TV waren laatst wel horeca ondernemers in beeld die hun personeel hadden laten testen vlak voor de heropening. Meer weet ik ook niet, maar het gebeurt links en rechts wel. Op vrijwillige basis neem ik aan.Nox schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:52:
[...]
Dat van vliegtuigpersoneel is een internationaal dingetje vermoed ik. Ook omdat ze grenzen over gaan.
In nederland kan/mag je dat niet vereisen van je medewerkers vermoed ik. Je zou het als gewenst of aanbevolen kunnen neerzetten maar vereisen niet. En imho goed ook, dan wordt de druk op testcapaciteit enorm. In een winkel komen ook heel veel mensen. Bovendien gaan er al geluiden op dat met zulke lage besmettingsgetallen de onbetrouwbaarheid zo groot is dat het amper werkt.
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Voor een goede meting van de R0 zou je eigenlijk een representatieve willekeurige groep moeten meten. Bijvoorbeeld elke week 20.000 personen willekeurig. Het verschil in die metingen geeft dan de toe of afname aan. De cijfers kunnen in een model worden gestopt en je kunt voorspellen.Family Guy schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:30:
Dat R-getal, wordt dat tegenwoordig anders berekend dan pakweg een jaar geleden? Met drie-kwart van de bevolking (deels) gevaccineerd blijven mensen bv. minder lang besmet, dus dat beïnvloed de R lijkt me?
Of denk ik te moeilijk en is het gewoon een kwestie van nacalculatie, aangezien het twee weken later pas bepaalt wordt?
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
En wat als van die 20.000 er 3.592 niet mee willen werken ? Dat is het probleem van goede samples op de bevolking nemen, het zijn geen knikkers uit een zak halen.bert pit schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:15:
[...]
Voor een goede meting van de R0 zou je eigenlijk een representatieve willekeurige groep moeten meten. Bijvoorbeeld elke week 20.000 personen willekeurig. Het verschil in die metingen geeft dan de toe of afname aan. De cijfers kunnen in een model worden gestopt en je kunt voorspellen.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Mwah aangezien de meeste mensen alleen de abstract lezen mag dit wel benadrukt worden.DevWouter schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:09:
[...]
Eens maar daarmee wordt het wel een “water is nat” opmerking.
Benadrukt worden mag het zeker, maar men doet alsof het onderzoek ongeldig is. Het is namelijk een degelijk onderzoek die men in de juiste (en volledige) context moet beschouwen.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:35:
[...]
Mwah aangezien de meeste mensen alleen de abstract lezen mag dit wel benadrukt worden.
Tevens was er geen controle groep. Bij hoeveel mensen is hun gezondheid in deze periode überhaupt wel niet achteruit gegaan met of zonder corona infectie? Er werd veelal minder gesport/bewogen, thuisbezorgd, stress, etc.
Het gaat mij om het voorbeeld van hoe je het zou moeten meten, het wordt niet zo gedaan.IJzerlijm schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:18:
[...]
En wat als van die 20.000 er 3.592 niet mee willen werken ? Dat is het probleem van goede samples op de bevolking nemen, het zijn geen knikkers uit een zak halen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Alhoewel er kleine kortstondige momentjes zijn dat ik me zo voel heb je hier wel een punt. Het zou behoorlijk eenvoudiger zijn als je gewoon a-select kon testen maar helaas gaat dat niet echt.IJzerlijm schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:18:
[...]
En wat als van die 20.000 er 3.592 niet mee willen werken ? Dat is het probleem van goede samples op de bevolking nemen, het zijn geen knikkers uit een zak halen.
Ze hebben het erover dat je meer moet testen of ervoor moet zorgen dat minder mensen besmet worden. Voor dat meer testen vragen we iedereen met klachten al om zich te testen, en kun je dus hooguit mensen die geen klachten hebben ook gaan testen. Oftewel je moet dan meer een dwarsdoorsnede van de samenleving gaan testen.Number10 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:06:
[...]
Ik lees er ongetwijfeld hopeloos overheen, maar daar staat het woord 'random' helemaal niet in. Noch kun je deze bron als werkstandaard duiden uiteraard (het is een uitleg voor het algemene publiek) en dus niet verwachten dat deze tekst op zich de norm is die het RIVM volgt.
Waar staat volgens jou nu dat ze adviseren willekeurig te testen?
[removed]
https://coronadashboard.r...d.nl/landelijk/rioolwaterbert pit schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:43:
[...]
Het gaat mij om het voorbeeld van hoe je het zou moeten meten, het wordt niet zo gedaan.
Beter zou men de R-waarde uit de rioolcijfers kunnen halen. Maar dat stuit wellicht op problemen die ik niet kan overzien.
[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 14-07-2021 10:13 ]
Dit had ik overigens zelf intussen ook gepost, had nou gewoon nog even gewacht met de kroegen, discotheken en dan idd de festivals (voor mij ook enigszins verrassend) wanneer er tenten e.d. zijn. Ze waren er zelf in die branches ok door verrast dat het zo snel ging. Dat was echt te snel, heeft niks met vertroetelen te maken maar wel met de zeer lage vacciantie graad (0 of bijna 0).thewizard2006 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:03:
[...]
Omdat je niet tot in den treure alles kan blijven vertroetelen. Er is altijd een bepaalde afweging. Als we tot eind 2022 hadden gewacht (als de hele wereld is ingeënt) dan is het nog veiliger. Maar dat is gewoon niet reëel als je kijkt naar wat de schade is (alleen meer besmettingen maar amper stijging van ziekenhuis en zeker IC opnames).
En dan nog, als het wat stijgt is dat mja collateral damage. Je richt namelijk veel meer schade aan aan gezondheid als je alles maar op slot houd. Geen inkomen kan voor veel gezondheidsproblemen zorgen net als geen ontspanning en zo spelen er nog wel meer factoren een rol.
Gezien de rappe daling en het lage aantallen in de ziekenhuizen en IC was het niet meer te houden dat er geen (flinke) versoepelingen kwamen. Die waren niet te houden.
Het enige waar je eigenlijk over kan debatteren is in hoeverre de versoepelingen doorgevoerd hadden moeten worden. Veruit de meeste besmettingen vonden binnen plaats met veel te veel mensen in een drukke kroeg en disco. Dit hadden ze moeten zien aankomen door bijv bepaalde limieten te handhaven. Max 1/3 van de capaciteit bijv en hier dan streng op handhaven. Maarja, dat is best lastig.
Zo hebben bijv het openen van restaurants en terrassen niet bijgedragen aan een flinke stijging. Je zou dan denken dat buitenfestivals ook wel prima zijn, zeker met TvT maar ook die bleken toch kwetsbaar.
Denk jij dat het kabinet had kunnen verdedigen dat al die zaken nog op slot moesten blijven als er <500 besmettingen per dag zijn en en opnames en IC bedden bleven dalen? Dat ze ff de hele zomer konden cancelen terwijl er vrij weinig meer aan de hand was?
Ik denk dat de enige fout die ze gemaakt hebben is kroegen/disco's opengooien waar men dus binnen op elkaar gepropt staat en je de aantallen en afstand niet kan handhaven.
Schrok wel van de uitkomst van bovengenoemde festival ja. Had dat ook niet aan zien komen. Maar als je ziet hoe men daar hutje mutje in een tent staat dan zou daar hetzelfde beleid als in de kroeg moeten gelden (1.5m, 1/3 capaciteit etc). Maarja, dan handhaven....lastig. Ik zie festivals vaak wat ruimer opgezet dus daar kan nog veel verschil in zitten.
Dus wellicht festivals OK met max 5k man, geen tenten en voldoende ruimte om te bewegen?
Maar goed, ik ben wellicht wat biased want mijn eerste festival op 7/8 aug is al afgelast28aug staat de volgende al vast (van 2 jaar geleden
) dus fingers crossed
een treffende spreuk
Er is te snel paniek. Het lijkt er soms op dat men het virus tot de laatste snik wil uitroeien. Het virus zal blijven, ook in nieuwe varianten, zegt viroloog Louis Kroes. „We moeten er als maatschappij mee leren leven.”
Als het 'golfje' waar hij over spreekt aan de onderkant van de bandbreedte van het RIVM model blijft (150 IC opnames) valt het inderdaad mee. Als het aan de bovenkant van de bandbreedte uitkomt (600 opnames) levert het weer een probleem op. Het is maar wat je onterecht noemt.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:46:
Volledig eens met de zienswijze van deze hoogleraar virologie in een interview met NRC:
‘Paniek over de Deltavariant van het coronavirus is onterecht’
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2021 10:56 ]
Klopt, vrijwillig mag altijdBeQuietAndDrive schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:11:
[...]
Op TV waren laatst wel horeca ondernemers in beeld die hun personeel hadden laten testen vlak voor de heropening. Meer weet ik ook niet, maar het gebeurt links en rechts wel. Op vrijwillige basis neem ik aan.
Tja, exponentiele groei. Als je er een paar dagen naast zit met de duur van de piek zit je alweer op een verdubbeling of halvering.joppe113 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:03:
Ik vind het overigens wel bijzonder dat die bandbreedte zo groot is, tussen de 150 en 600 ic bedden. 150 houd in dat je ruigweg 50 er bij krijgt in heel Nederland. ( wat dus amper verschil maakt per ziekenhuis met nu), en 600 is wederom alles vol in de ziekenhuizen.
Na 1,5 jaar is er schijnbaar nog steeds geen pijl op te trekken. Lijkt wel een Piet Paulusma voorspellingen.
Volgens mij hebben we nog geen 1,5 jaar de combinatie van Delta en behoorlijk veel vaccinaties. We bevinden ons op redelijk onontgonnen terrein.joppe113 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:03:
Na 1,5 jaar is er schijnbaar nog steeds geen pijl op te trekken. Lijkt wel een Piet Paulusma voorspellingen.
Hij wil.
klaaas schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Volgens mij hebben we nog geen 1,5 jaar de combinatie van Delta en behoorlijk veel vaccinaties. We bevinden ons op redelijk onontgonnen terrein.
Vergeet ook niet dat er op zo'n festival echt veel meer personeel rond loopt dan die honderd man achter de bar. Je hebt het over de geluids- en lichtmensen, over de backstagemanagers, over de catering, de standhouders (afhankelijk van het soort festival) en natuurlijk de muzikanten. De bouw- en breekploeg even niet meegerekend want die komt niet direct in contact met de bezoekers, maar je zit gauw op een 1000-1500 man aan personeel en aan externe toeleveranciers.Ryur schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Klopt, vrijwillig mag altijdJe mag ook zelfs wel iets meer druk afgeven als werkgever.
Als je er maar geen consequenties aan verbindt (en je mag de gegevens niet opslaan, net zoals of je werknemers gevaccineerd zijn of niet!). Bijvoorbeeld niet testen = niet werken.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
[ Voor 19% gewijzigd door n0pe op 14-07-2021 11:12 ]
Zolang niet bekend wordt gemaakt wat de Ct score is bij de PCR testen is hier niets zinnigs over te zeggen. Je kan met een PCR analyse net zolang doorgaan tot hij positief is.n0pe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:10:
https://www.nu.nl/coronav...tests-de-mist-inging.html
Toch wel interessante cijfers in het Nu.nl artikel. Van de asymptomatische gevallen die positief testten bij een PCR test testte slechts 60% ook positief bij een antigen test.
Klopt inderdaad, zo had ik er niet over nagedacht. Blijft wel pijnlijk dat die test 48 uur geldig was, kan ook zijn dat het een "nieuwe" is infectie die na 24 uur wel andere kan besmetten.Wolly schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:12:
[...]
Zolang niet bekend wordt gemaakt wat de Ct score is bij de PCR testen is hier niets zinnigs over te zeggen. Je kan met een PCR analyse net zolang doorgaan tot hij positief is.
[ Voor 25% gewijzigd door n0pe op 14-07-2021 12:09 ]
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/testen/pcr-testWolly schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:12:
[...]
Zolang niet bekend wordt gemaakt wat de Ct score is bij de PCR testen is hier niets zinnigs over te zeggen. Je kan met een PCR analyse net zolang doorgaan tot hij positief is.
[ Voor 14% gewijzigd door MikeyMan op 14-07-2021 11:23 ]
Op basis waarvan zou je dat mogen verwachten en welke onzekerheidsmarge zou naar jouw idee dan wel acceptabel zijn?joppe113 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:08:
Ja, en toch zou je mogen verwachten dat de specialisten toch iets verder kunnen komen dan een voorspelling tussen niks aan de hand en volle ziekenhuizen....
[...]
Hij wil.
Boten, offshore, DKDB(politieke beveiliging), TV, Film, allemaal plekken die een tweedaags testpatroon hanteren. In vaste dienst zal je bij weigeren weggepromoveerd worden, als externe is het einde opdracht. Hoe flexibeler het arbeidscontract, hoe meer je er aan toe moet geven. Tenzij je iets met horeca doet, daar is zo weinig personeel dat zelfs een bejaarde met COPD nog aangenomen wordt.Ryur schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Klopt, vrijwillig mag altijdJe mag ook zelfs wel iets meer druk afgeven als werkgever.
Als je er maar geen consequenties aan verbindt (en je mag de gegevens niet opslaan, net zoals of je werknemers gevaccineerd zijn of niet!). Bijvoorbeeld niet testen = niet werken.
Net zoals in het onderwijs, de docenten worden (o.a. door de Onderwijsbond van Rouvoet) aangespoord om te testen, zijn bijv ook gratis sneltesten beschikbaar, maar ze hoeven het niet te doen.
Voor voorspellingen wil je voortborduren op een eerder patroon van beschikbare data, samen met kennis van externe invloeden. Als je voortborduurt op de data van afgelopen twee weken dan zou het ziekenhuis als 6x vol moeten liggen, dus ergens is de correlatie besmettingen<>zware ziekte veranderd. Als je niet weet hoeveel die is veranderd kan je ook geen nuttige schattingen maken.joppe113 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:08:
Ja, en toch zou je mogen verwachten dat de specialisten toch iets verder kunnen komen dan een voorspelling tussen niks aan de hand en volle ziekenhuizen....
[...]
Die 1500 wil ik nog wel in mee gaan, maar 5000 man personeel (bij 10K bezoekers per dag) lijkt mij lichtelijk overdreven. Waren de kaartjes 200 euro?Stoney3K schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Vergeet ook niet dat er op zo'n festival echt veel meer personeel rond loopt dan die honderd man achter de bar. Je hebt het over de geluids- en lichtmensen, over de backstagemanagers, over de catering, de standhouders (afhankelijk van het soort festival) en natuurlijk de muzikanten. De bouw- en breekploeg even niet meegerekend want die komt niet direct in contact met de bezoekers, maar je zit gauw op een 1000-1500 man aan personeel en aan externe toeleveranciers.
Op het festival waar @thewizard2006 waarschijnlijk op doelt (en waar ik zelf vrijwilliger ben) is die verhouding zelfs nog anders omdat een heel groot deel van de mensen op het terrein óók standhouder is of onderdeel is van een lopende entertainmentgroep. Dan zou dus bijna de helft van de mensen op je terrein vrijgesteld zijn van TvT.
Nu.nl lijkt wat aan de hoge kant te zitten, 4500 onbewuste positievelingen past meer bij 1 miljoen tests.n0pe schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:10:
https://www.nu.nl/coronav...tests-de-mist-inging.html
Toch wel interessante cijfers in het Nu.nl artikel. Van de asymptomatische gevallen die positief testten bij een PCR test testte slechts 60% ook positief bij een antigen test volgens een studie. Daarnaast 4500 positieve testen bij TvT op een totaal van 600.000 testen.
Ervanuitgaande dat er bij TvT uitsluitend mensen getest zijn die geen symptomen vertoonden zouden er mogelijk 3000 besmette mensen bij evenementen toegelaten.
Eigenlijk geeft men hiermee de boodschap af dat men twijfelt over de werking/effectiviteit van de vaccins. Aangezien van 50+ reeds 82-93% een eerste prik heeft gehad en dus goed beschermd zou moeten zijn tegen ziekenhuisopname en al helemaal tegen IC opname.MikeyMan schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:54:
[...]
Als het 'golfje' waar hij over spreekt aan de onderkant van de bandbreedte van het RIVM model blijft (150 IC opnames) valt het inderdaad mee. Als het aan de bovenkant van de bandbreedte uitkomt (600 opnames) levert het weer een probleem op. Het is maar wat je onterecht noemt.
Ben het op zich met hem eens, maar ook hij is m.i. letterlijk een paar weken te vroeg.
klaaas schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:23:
[...]
Op basis waarvan zou je dat mogen verwachten en welke onzekerheidsmarge zou naar jouw idee dan wel acceptabel zijn?
Goed beschermd maar niet geheel beschermd. Dus als de groei van de besmettingen maar explosief genoeg is (zoals deze dat nu geheel voorkombaar heeft gedaan) dan gaan er ook relatief goed beschermden in het ziekenhuis komen. En zoals nu voor ik meen de 4e keer, er zijn op dit moment nog te veel onbeschermden. Het vaccineren in de leeftijdsgroepen die veel uitgaan was pas net begonnen.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:28:
[...]
Eigenlijk geeft men hiermee de boodschap af dat men twijfelt over de werking/effectiviteit van de vaccins. Aangezien van 50+ reeds 82-93% een eerste prik heeft gehad en dus goed beschermd zou moeten zijn tegen ziekenhuisopname en al helemaal tegen IC opname.
een treffende spreuk
Ik niet, de besmettingen namen nl. duidelijk enorm toe en ook die hoogleraar weet niet hoe dat verder uit gaat pakken. Verder zitten we met de stap die nu terug gezet is op de maatregelen zoals ze oorspronkelijk al hadden moeten zijn. Voor festivals en grote bijeenkomsten is het gewoon nog net te vroeg.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:46:
Volledig eens met de zienswijze van deze hoogleraar virologie in een interview met NRC:
[...]
[removed]
Ik gebruik deze getallen die Marino van Zelst verzameld op zijn GitHub. Die komen weer van https://data.rivm.nl/covid-19/ af. Zouden dus dezelfde getallen moeten zijn.GAIAjohan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:58:
[...]
Hoe kan het dat deze getallen zo anders (veel negatiever) zijn tov @breew al tijden in grafieken uiteenzet?
Als je iets als paniek bestempelt kun je al snel claimen dat het onterecht is. Claimen dat 'voorzichtigheid onterecht is' vraagt om een veel betere onderbouwing.redwing schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Sowieso vraag ik me af waarom er gelijk 'paniek' bij gehaald moet worden. Als er echt paniek was geweest waren we wel in lockdown gegaan, nu wordt gewoon de stap die we teveel vooruit hebben gezet weer terug gezet.
Hij wil.
Wat een helder en uiterst lezenswaardig verhaal! Geheel mee eens uiteraard. Ik hoop dat alle Kamerleden hiervan kennis nemen en ernaar handelen in het debat vandaag, in plaats van de paniek nog wat aan te zwengelen.Laguna schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:46:
[...]
Ploegendienst was 3/4 julijoppe113 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:35:
Ik lees nu ook over veel besmettingen bij het ploegendienst festival van afgelopen weekend.....maar meende dat festivals nu al helemaal niet meer mochten?
Piet Paulusma doet ook niet aan voorspellen die maakt verwachtingen.joppe113 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:03:
Schiet tussen de palen en je scoort!
xzaz schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:38:
[...]
Piet Paulusma doet ook niet aan voorspellen die maakt verwachtingen.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq