Nou ja, als je zegt dat iemand het slecht doet, maar geen beter alternatief hebt vanwege gebrek aan gegevens kun je naar mijn idee dus ook niet zeggen dat iemand het slecht doet. Je kunt uiteindelijk het beste kijken naar hoe het land het doet t.o.v. andere landen en dan doen we het gewoon goed. Dus ondanks dat ik Rutte/de Jonge ook niet het sterduo vind (zeker niet wat communicatie betreft), is de uitkomst wel degelijk goed (met een diphje de afgelopen wekenNumber10 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:37:
[...]
Maar dit is wat ik bedoel: op grond waarvan moeten we nu vaststellen of dat klopt? Jouw gevoel? Want er is voor zover mij bekend geen openbare informatie waaraan we dit kunnen toetsen. Maar dat betekent niet dat jouw of mijn stelling (niet) klopt. Enkel dat het oorzaak kan zijn die onderzocht kan worden.
Ja, dus dan zou je cijfer jiust omhoog gaan ipv omlaag. Het gaat me even niet zozeer om het testen zelf, maar of er wel zo'n impact is op de cijfers door de huidige testmethode. Ik zou nl eerder verwachten dat het cijfer nog hoger zou worden ipv lager.[...]
Om er heel kort inhoudelijk op in te gaan: dergelijke crises hebben een disproportionele impact op mensen met een laag eigen vermogen of inkomen. Daar verwacht ik ook de meeste opnames, dalend van oud naar jong. En ik zou niet verbaasd zijn dat testmogelijkheid ook beperkt is voor mensen die geen geld hebben voor een auto, fiets of het OV.
Klopt[...]
En dat is wat er wat mij betreft vooral van belang is, en ook heel frequent, want de complexiteit maakt dat veel aspecten lastig zijn te voorspellen. Daarom is de traagheid met sequencing of afschalen van datastromen bijvoorbeeld ook zo rampzalig. Het maakt de mogelijkheid om snel bij te sturen nog moeilijker.
Die 5% bij testen komt me wel bekend voor, maar niet in combinatie met een niet-gewogen testgroep.[...]
Het is een algemene norm die wereldwijd wordt gehanteerd. Het is overigens ook de norm die het RIVM zelf gebruikt blijkens een opmerking daarover tijdens een of twee technische briefings geleden. In onderstaande reactie van afgelopen zaterdag heb ik het toegelicht, inclusief verwijzing naar een uitleg door medewerkers van een gerenomeerd instituut uit de VS die daar nog veel uitgebreider op ingaan:
Number10 in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
Steekproefsgewijs testen is een optie, maar heeft ook nadelen zoals je vorige keer terecht opmerkte. De methode moet dus goed worden ingericht op de behoefte en risico's en daarvoor is de testmodaliteit en bijbehorende karakteristieken o.a. relevant, maar kan ook afhangen van de prevalentie. Er wordt overigens wel steekproefsgewijs getest bij klachten via de peilstations. Maar zicht houden met testen hoeft niet per se implicaties te hebben voor individuen zoals we bijvoorbeeld van het rioolwateronderzoek weten.
Vandaar ook dat wat we nu meten niet te vergelijken is met die 5%. We testen om positieve gevallen te vinden en niet om te kijken wat de verspreiding van het virus is. En tot nu toe was die methode prima omdat we vooral willen voorspellen wat het ziekenhuis doet. Die 15% kun je dus helemaal niet vergelijken met die 5%, het zijn weliswaar beide percentages, maar van heel verschillende dingen die we aan het meten zijn.
[removed]