Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.926 views

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:57:
[...]
Welke reden kan men eigenlijk aanvoeren om te versoepelen? Men kan zeggen dat de vaccinatiegraad is gestegen, maar een positief effect op de cijfers ontbreekt dan toch?

[Twitter]

Op het besmettingsgetal uit 2020 kan je het nodige afdingen omdat mensen toen wel/niet/misschien getest mochten worden, maar de overige cijfers zijn niet bepaald rooskleuriger geworden :X
8 september zit dan ook net voor het begin van de 2e golf van vorig jaar.

Over een paar weken zullen we het zien in de vergelijkingen met vorig jaar:
https://coronadashboard.r...delijk/ziekenhuis-opnames

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb al voorbeelden genoemd, maar wat ik ook ga noemen, jouw inschatting of dat wel/niet effect heeft of volgens jou kan is volgens mij steeds de maatstaf.

Ik noem in reactie op jouw stelling over de effecten van maatregelen, dat besmettingen geassocieerd lijken te zijn met wat jij als consequentie van maatregelen benoemt. Dat lijkt mij uitermate belangrijk als je met het afschaffen van maatregelen het kind met het badwater zou weggooien.

Het lijkt mij in die afweging dus nuttiger dat jij onderbouwt dat de maatregelen die nu van kracht zijn tot vergelijkbare klachten leiden en in welke hoeveelheid, want dat was jouw stelling die je niet onderbouwt. En de vorige keer kwam je met de dia's uit de TB aanzetten na lang doorvragen, maar daaruit bleek dat het RIVM wel degelijk R>1 prognosticeert als een scenario deze winter en het OMT waarschuwt voor de potentiële opnames in combinatie met een griepgolf.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kevinp schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:14:
[...]

Oke, ik wil daar best in mee gaan. Maar laten we dan ook AUB de mensen die voor deze farce gezorgd hebben uit den haag verbannen?
Wie in den haag heeft dit virus bij elkaar verzonnen? Wie heeft er een dusdanige bende van gemaakt dat ze de afgelopen verkiezingen zijn afgestraft?

Wat deed de kamer al die tijd?

Het een heeft weinig met het ander te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 09-09-2021 22:43 ]

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Tom-Z schreef op donderdag 9 september 2021 @ 21:53:
[...]

Ik denk niet dat zo'n uitzondering er komt. De reden is dat dat het coronatoegangsbewijs juridisch kwetsbaar(-der) zou maken.
Het argument waarom met het toegangsbewijs (grond-)rechten mogen worden beperkt is omdat het toelaten van ongeteste, ongevaccineerde mensen een te groot risico op verspreiding van het coronavirus zou opleveren. Dat argument wordt wel héél wankel als je een uitzondering gaat maken voor mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. Als die ongetest naar binnen mogen zonder dat dat zo'n groot risico oplevert, waarom kan iemand die om andere redenen niet gevaccineerd wil worden, dan ook niet ongetest naar binnen?
Met zo'n uitzondering zou het kabinet impliciet aangeven dat de testplicht alleen maar is om vaccinatie-weigeraars het leven zuur te maken. En zodra we op dat punt zijn, moet de maatregel gewoon geheel vervallen.
Dat zou dus lang kunnen duren en tot die tijd kunnen we niks. Goed geregeld. Pffff. En je kunt bijna al niks. Terwijl ik beter zal opletten. Meer test locaties moeten er komen.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
BarôZZa schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:11:
[...]

Ik snap je punt, maar er is natuurlijk ook een groot deel van ons gedrag dat grotendeels afhangt van de periode van het jaar. Denk aan schoolvakanties, feestdagen, klimaat. Dat de cijfers lager lijken in de zomer lijkt goed verklaarbaar te zijn.
Er zijn zoveel variabelen die meespelen dat je op basis van n=1 deze vergelijking maken wat mij betreft zinloos is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Number10 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:36:
[...]

Ik heb al voorbeelden genoemd, maar wat ik ook ga noemen, jouw inschatting of dat wel/niet effect heeft of volgens jou kan is volgens mij steeds de maatstaf.

Ik noem in reactie op jouw stelling over de effecten van maatregelen, dat besmettingen geassocieerd lijken te zijn met wat jij als consequentie van maatregelen benoemt. Dat lijkt mij uitermate belangrijk als je met het afschaffen van maatregelen het kind met het badwater zou weggooien.

Het lijkt mij in die afweging dus nuttiger dat jij onderbouwt dat de maatregelen die nu van kracht zijn tot vergelijkbare klachten leiden en in welke hoeveelheid, want dat was jouw stelling die je niet onderbouwt. En de vorige keer kwam je met de dia's uit de TB aanzetten na lang doorvragen, maar daaruit bleek dat het RIVM wel degelijk R>1 prognosticeert als een scenario deze winter en het OMT waarschuwt voor de potentiële opnames in combinatie met een griepgolf.
Weinig boeiend dat het RIVM een r>1 heeft voor een bepaalde periode in het jaar, dat geldt coor influenza ook. Part of life. Jij leedt nog steeds met het idee dat corona uit te.roeien is.. zet dat uit je hoofd.

Kijk om je heen.. niemand volgt nog de coronamaatregelen. De 1.5 meter bestaat niet meer, het draagvlak is er gewoon niet meer, deal ermee. Dat weet de politiek ook.. burgemeesters gaat niet meer handhaven. We gaan lekker naar festivals in België.
We accepteren als maatschappij gewoon geen beperkingen meer. Elke beperking is er een teveel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
YakuzA schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:36:
Daar heeft de overheid vertrouwen in de mensen dat ze zich nog enigszins beheersen?
Zoals de waard is... Wellicht is de burger in Denemarken niet standaard een fraudeur tot het tegendeel is bewezen.

Waarom moet de burger zich beheersen? Als de maatregelen afgeschaft zijn, dan hoef je ze niet meer te volgen.
Verwijderd schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:58:
Kijkend naar Australië en Nieuw-Zeeland dan is het wel duidelijk dat je corona zelfs met de grofste maatregelen nauwelijks onder controle krijgt. Laten we zeggen dat we het met griep ook nooit hebben "willen" proberen. Als je met maatregelen corona onder controle kan houden, is influenza echt helemaal verdwenen.
Australië wil binnen afzienbare termijn weer de horeca en sportscholen openen, ondanks dat hun besmettingen voor hun doen nog altijd hoog zijn. Het lijkt erop dat daar het besef is gekomen dat ze dit niet meer gaan winnen met een lockdown, althans niet voordat het hele land aan diggelen ligt.
jadjong schreef op donderdag 9 september 2021 @ 20:01:
Als jij geen vaccin wilt omdat het niet helemaal lekker gaat met andere bugfixes :P in jouw lijf dan is het toch ook niet verstandig om ongevaccineerd tussen Jan met de pet rond te lopen? Ik neem aan dat de originele ziekte net zo onhandig uit komt als een vaccin voor jou.
Het klinkt alsof je uitgaat van het stramien: corona krijgen, doodziek worden, ziekenhuis opname, ic opname en dan tussen zes plankjes. Alleen is dat voor velen niet het scenario. Genoeg die een beetje snotteren en daarna weer verder gaan. Laten we wel wezen, al zaten de ziekenhuizen vol dat was slechts een fractie van het totaal aantal besmettingen.

Het risico is voornamelijk aan de kant van degene die bedankt voor het vaccin. Als je je prikjes hebt gehad, waar maak je dan je nog zorgen om? Jij bent toch veilig? Toekomstige beperkingen zullen weinig te maken hebben met beschermen, maar vooral met hindernissen op werpen om mensen een kant op te duwen.
Het argument waarom met het toegangsbewijs (grond-)rechten mogen worden beperkt is omdat het toelaten van ongeteste, ongevaccineerde mensen een te groot risico op verspreiding van het coronavirus zou opleveren. Dat argument wordt wel héél wankel als je een uitzondering gaat maken voor mensen die om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. Als die ongetest naar binnen mogen zonder dat dat zo'n groot risico oplevert, waarom kan iemand die om andere redenen niet gevaccineerd wil worden, dan ook niet ongetest naar binnen?
Het argument was zonder die uitzondering al wankel. Er is tegen het OMT advies in al een vrijstelling gemaakt voor een zeer grote groep, die niet geheel risicovrij is. Zij mogen niet getest rondlopen en hebben ook vrijstelling van quarantaine als bijvoorbeeld een huisgenoot besmet is.

Daarnaast zullen bij lage prevalentie van de ziekte de foutmarges van de tests een steeds grotere rol spelen. Vooral de vals negatieve uitslagen zullen het probleem worden. Die testsamenleving gaat geen zoden aan de dijk zetten qua veiligheid, de enige winnaars zijn de cowboys die gecontracteerd zijn als teststraat.

Het heeft niets met beschermen te maken en alles met nudgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:04
[...]

Oke, ik wil daar best in mee gaan. Maar laten we dan ook AUB de mensen die voor deze farce gezorgd hebben uit den haag verbannen?
Volgens mij hebben we daar halverwege de crisis de kans voor gehad. En volgens mij hebben we toen duidelijk als land gestemd op dezelfde partijen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:34:
[...]
Weinig boeiend dat het RIVM een r>1 heeft voor een bepaalde periode in het jaar, dat geldt coor influenza ook. Part of life. Jij leedt nog steeds met het idee dat corona uit te.roeien is.. zet dat uit je hoofd.
Alleen is het dat nu nog niet. Zodra iedereen gevaccineerd of covid gehad heeft zal het die kant op gaan, maar als je naar de voorspellingen kijkt zijn we aardig dichtbij, maar zijn we er ook nog niet.
Kijk om je heen.. niemand volgt nog de coronamaatregelen. De 1.5 meter bestaat niet meer, het draagvlak is er gewoon niet meer, deal ermee. Dat weet de politiek ook.. burgemeesters gaat niet meer handhaven. We gaan lekker naar festivals in België.
We accepteren als maatschappij gewoon geen beperkingen meer. Elke beperking is er een teveel.
We = vooral jouw beeld bedoel je? Want als ik om me heen kijk zie ik ook nog genoeg mensen die wel nog opletten. Dus om nu te zeggen dat de hele maatschappij geen beperkingen meer accepteert blijkt niet echt uit de praktijk. Dat we de urgentie steeds minder zien klopt natuurlijk wel, maar als je naar de cijfers kijkt is dat ook logisch. We krijgen steeds meer marge om ons minder aan de regels te houden. Maar het is b.v. niet voor niets dat heel veel mensen in Nederland op vakantie zijn geweest.

Punt is heel simpel dat we de vaccinatiegraad nog omhoog moeten krijgen en moeten zorgen dat de groep mensen, die om wat voor reden dan ook geen vaccinatie heeft gehad, geleidelijk besmet raakt. Dat moet alleen nog steeds wel op een voorzichtige manier, we hebben vorige keer gezien wat er gebeurde toen we net iets te snel de festivals open gooiden.

Maar gelukkig zie je wel dat er steeds meer mogelijk is zonder dat er echt problemen ontstaan. Als nu over een paar weken blijkt dat de scholen + F1 weinig hebben toegevoegd is dat helemaal een goed teken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:25:
[...]

Alleen is het dat nu nog niet. Zodra iedereen gevaccineerd of covid gehad heeft zal het die kant op gaan, maar als je naar de voorspellingen kijkt zijn we aardig dichtbij, maar zijn we er ook nog niet.

[...]

We = vooral jouw beeld bedoel je? Want als ik om me heen kijk zie ik ook nog genoeg mensen die wel nog opletten. Dus om nu te zeggen dat de hele maatschappij geen beperkingen meer accepteert blijkt niet echt uit de praktijk. Dat we de urgentie steeds minder zien klopt natuurlijk wel, maar als je naar de cijfers kijkt is dat ook logisch. We krijgen steeds meer marge om ons minder aan de regels te houden. Maar het is b.v. niet voor niets dat heel veel mensen in Nederland op vakantie zijn geweest.

Punt is heel simpel dat we de vaccinatiegraad nog omhoog moeten krijgen en moeten zorgen dat de groep mensen, die om wat voor reden dan ook geen vaccinatie heeft gehad, geleidelijk besmet raakt. Dat moet alleen nog steeds wel op een voorzichtige manier, we hebben vorige keer gezien wat er gebeurde toen we net iets te snel de festivals open gooiden.

Maar gelukkig zie je wel dat er steeds meer mogelijk is zonder dat er echt problemen ontstaan. Als nu over een paar weken blijkt dat de scholen + F1 weinig hebben toegevoegd is dat helemaal een goed teken.
Laat het mijn beeld zijn. Ik kan nu exact dezelfde foto's maken als 2 jaar geleden, dat was me vorig jaar niet gelukt. Eerlijk gezegd zie ik op wat verdwaalde toeristen net een mondkapje niemand "opletten", maar ik kom dan ook gewoon buiten.

Heb het idee dat er hier op Tweakers echt nog mensen zitten volledig thuiswerken, niet in de supermarkt komen en sociale contacten mijden.. dat is echt de grote extreme uitzondering

F1 verhaal is flink gehyped, maar bij een wedstrijd van ajax komen net zoveel mensen, die na afloop lekker op elkaar een bierrje aan het drinken is. Ook geen besmettingshaarden geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 9 september 2021 @ 23:53:
Het klinkt alsof je uitgaat van het stramien: corona krijgen, doodziek worden, ziekenhuis opname, ic opname en dan tussen zes plankjes. Alleen is dat voor velen niet het scenario. Genoeg die een beetje snotteren en daarna weer verder gaan. Laten we wel wezen, al zaten de ziekenhuizen vol dat was slechts een fractie van het totaal aantal besmettingen.
Het ging om een enkele user, in het geval van QSYS lijkt er een redelijk zwaarwegend medisch bezwaar te zijn om een vaccin te nemen. Dat is prima, maar dan vraag ik mij af of de echte ziekte doorlopen niet net zo erg is. Als je echte ziekte net zulke vervelende bijwerkingen heeft als een gemiddeld vaccin dan kan je maar beter thuis blijven en is het hele testen voor toegang in dit specifieke geval geen belemmering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Ik denk niet dat zo'n uitzondering er komt. De reden is dat dat het coronatoegangsbewijs juridisch kwetsbaar(-der) zou maken.
Met zo'n uitzondering zou het kabinet impliciet aangeven dat de testplicht alleen maar is om vaccinatie-weigeraars het leven zuur te maken. En zodra we op dat punt zijn, moet de maatregel gewoon geheel vervallen.
Dus Piet van 54 met twee nieuwe nieren en meerdere complicaties mag dan zonder test en vaccinatie naar de disco, maar Maarten van 19 niet. Dat lijkt mij inderdaad niet heel lang stand houden. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:49:
[...]

Laat het mijn beeld zijn. Ik kan nu exact dezelfde foto's maken als 2 jaar geleden, dat was me vorig jaar niet gelukt. Eerlijk gezegd zie ik op wat verdwaalde toeristen net een mondkapje niemand "opletten", maar ik kom dan ook gewoon buiten.

Heb het idee dat er hier op Tweakers echt nog mensen zitten volledig thuiswerken, niet in de supermarkt komen en sociale contacten mijden.. dat is echt de grote extreme uitzondering

F1 verhaal is flink gehyped, maar bij een wedstrijd van ajax komen net zoveel mensen, die na afloop lekker op elkaar een bierrje aan het drinken is. Ook geen besmettingshaarden geweest.
Ik zie mijzelf ook niet als de meest strikte burger meer, maar aan de andere kant heb ik dit jaar slechts twee verjaardagen bezocht en beide waren in de tuin en netjes verdeeld over de gehele dag. Ook neem ik vaker een trap in plaats van de lift en wacht ik wat langer tot degene voor mij echt weg is. Ongemerkt doe je soms een stuk meer mee dan je van plan bent. Waar ik de 1.5m afstand wel steeds vaker zie is de snelweg. :P

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 10:55
MikeyMan schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:41:
[...]

Wie in den haag heeft dit virus bij elkaar verzonnen? Wie heeft er een dusdanige bende van gemaakt dat ze de afgelopen verkiezingen zijn afgestraft?

Wat deed de kamer al die tijd?

Het een heeft weinig met het ander te maken.
Dus omdat de kamer zijn werk (ook) niet goed doet moeten de verwantwoordelijke (overigens in sommige gevallen al 10+ jaar) maar gewoon blijven.

Ik zeg helemaal niet dat iemand in den haag het virus heeft verzonnen. Jij en andere maken er altijd onzin van als iemand kritish is op het beleid met dergelijke opmerkingen.

Ik zeg dat als je bijna twee jaar verder bent, en eigenlijk niks hebt gedaan behalve wachten op een vaccin en mensen thuis opsluiten dat het dan tijd wordt dat je zelf thuis gaat zitten.

Wat ik toch minstens had verwacht:
Echte opschaling van de zorg iig financieel. En dan niet het management, maar de echte medewerkers.
Een planning "what if" het vaccin niet komkt of niet goed(genoeg) werkt. (zoals nu, want je kan met zo'n 80% vaccinatiegraat niet spreken dat we niet voldoende gevaccineerd zijn).
Het leger, daar zitten voldoende medici in, maar dat is blijkbaar niet nodig terwijl mensen in de zorg keihard moeten werken.
Geen enkele vorm van empatie tonen wanneer mensen het ergens niet mee eens zijn. Dan zijn het ineens gekkies.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:25
Kevinp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:45:
[...]

Dus omdat de kamer zijn werk (ook) niet goed doet moeten de verwantwoordelijke (overigens in sommige gevallen al 10+ jaar) maar gewoon blijven.

Ik zeg helemaal niet dat iemand in den haag het virus heeft verzonnen. Jij en andere maken er altijd onzin van als iemand kritish is op het beleid met dergelijke opmerkingen.
Ik zeg dat als je bijna twee jaar verder bent, en eigenlijk niks hebt gedaan behalve wachten op een vaccin en mensen thuis opsluiten dat het dan tijd wordt dat je zelf thuis gaat zitten.
Het één heeft niks met het ander te maken. Gebaseerd op emoties, niet op de afspraken.
Echte opschaling van de zorg iig financieel. En dan niet het management, maar de echte medewerkers.
Vrij weinig mensen willen (na deze pandemie) in de zorg werken. Bestaand personeel loopt weg uit de sector. Feit is dat het niet gaat lukken om de zorg op te schalen. Tenzij de salarissen enorm hoog worden, maar de zorg was voor de pandemie al heel duur aan het worden.
Een planning "what if" het vaccin niet komkt of niet goed(genoeg) werkt. (zoals nu, want je kan met zo'n 80% vaccinatiegraat niet spreken dat we niet voldoende gevaccineerd zijn).
Er is geen oplossing. Als het vaccin niet genoeg doet, dan weet niemand hoe het verder moet. Behalve focussen op distancing enzo. Als er meer was dan we nu gedaan hebben, dan waren we daar uiteraard al mee bezig.
Het leger, daar zitten voldoende medici in, maar dat is blijkbaar niet nodig terwijl mensen in de zorg keihard moeten werken.
Aan een IC bed staan is niet hetzelfde als medicus in het leger zijn. Daarnaast hebben de mensen in het leger gekozen voor iets in hun leven. Die kun je niet zomaar even een best wel totaal andere baan laten doen.
Geen enkele vorm van empatie tonen wanneer mensen het ergens niet mee eens zijn. Dan zijn het ineens gekkies.
Gekkies is synoniem voor mensen die maar wat lullen. Die eigenlijk geen verstand van zaken hebben en weinig analytisch vermogen. Die roepen de meest incoherente dingen die niet kloppen met de praktijk. Het is vermoeiend als we samen de crisis moeten aanpakken, maar er een heel aantal 'gekkies/wappies' zijn die puur uit onwetendheid of stugheid dwarsliggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 10:55
Playa del C. schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:00:
[...]

[...]

Het één heeft niks met het ander te maken. Gebaseerd op emoties, niet op de afspraken.

[...]

Vrij weinig mensen willen (na deze pandemie) in de zorg werken. Bestaand personeel loopt weg uit de sector. Feit is dat het niet gaat lukken om de zorg op te schalen. Tenzij de salarissen enorm hoog worden, maar de zorg was voor de pandemie al heel duur aan het worden.

[...]

Er is geen oplossing. Als het vaccin niet genoeg doet, dan weet niemand hoe het verder moet. Behalve focussen op distancing enzo. Als er meer was dan we nu gedaan hebben, dan waren we daar uiteraard al mee bezig.
Tja als mensen dat echt nog als een oplossing zien dan zou ik graag een euthenasieverklaring willen, kan ik in ieder geval zelf kiezen of ik in die onzin wil leven.

Dat mensen niet in de zorg willen werken is een politiek probleem. En het echt niet alleen salaris. Het is het falen. Druk op de mensen om te blijven werken als ze ziek zijn. Eigenlijk een managers probleem, maar ja dat is ook een keuze van de overheid.

Is dat in twee jaar op te lossen, waarschijnlijk niet. Maar ja als je daar niet eens aan begint dan wordt het nooit opgelost.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
Ik zal wel weer aan het echo-chamberen zijn, maar ik nodig iedereen uit met een sterke mening over (indirecte) vaccinatieplicht, aan welke kant van het spectrum je ook zit, om de discussie van gisteravond uit Op1 te kijken. De volgende herhaling, vanaf minuut 8 tot minuut 30.

https://www.npostart.nl/o...1/08-09-2021/POW_05148019

Ik ga mijn eigen mening niet verkondigen, maar wat heb ik ontzettend lang gewacht op een dergelijke discussie op TV. Dit debat wordt al iets langer gevoerd bij wijze van polemiek in diverse kranten, met name het NRC. Dat we dit nog véél meer en véél vaker gaan doen - dit is immers de enige wijze om een maatschappelijk thema de aandacht te geven die het verdient. Hopelijk bereikt het dan ook eindelijk het parlement, wat tot op heden erg lastig is gebleken.

[ Voor 5% gewijzigd door Jedi_Pimp op 10-09-2021 09:04 ]

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KingKoning
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-09 09:53
Jedi_Pimp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:46:

Ik ga mijn eigen mening niet verkondigen, maar wat heb ik ontzettend lang gewacht op een dergelijke discussie op TV.
ik heb dit niet gezien, maar ben het roerend met je eens dat het goed is dat éindelijk, naar mijn mening veel te laat, de discussie gevoerd wordt. Het begon deze week al met jinek, een zwak gesprek, maar in ieder geval wordt het nu gevoerd.

ik ga deze even terugkijken, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 00:49:
[...]
En weer van die aannames...... Dit is echt hoe je het zelf ziet. Als ik op ga letten hoeveel mensen afstand houden zie ik er nog genoeg. Als ik er dan op let hoeveel mensen geen afstand houden zijn dat er ook genoeg. Het is maar net waar je op let.
Ik heb eerder het idee dat je nogal veel aannames maakt omdat mensen het toevallig niet met je eens zijn en dingen wat anders bekijken. Als ik naar mezelf kijk ben ik vanaf het begin 50% op het werk geweest, heb ik mijn boodschappen gewoon in de supermarkt gedaan en ook al heb ik opgelet met contacten (vooral niet met teveel tegelijk) heb ik die zeker niet vermeden. Zo'n beetje het tegenovergestelde wat jij ervan maakt dus......
Het blijft een verschil of je met een paar vrienden een biertje gaat drinken of dat je met duizenden naast elkaar staat te hijgen. Vandaar ook dat dat biertje drinken niet zo'n probleem is, maar een festival wel. Dat hebben we in juli al heel duidelijk aangetoond, toen waren die mensen ook hun biertje aan het drinken, maar de stijging door alles echt open te gooien was toch enorm.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Op zich is die oplossing er natuurlijk wel en zijn we daar ook mee bezig. Die is nl. zoveel mogelijk vaccineren en daarnaast de rest van de mensen gedoseerd corona laten krijgen. Zodra dat bij iedereen is gebeurt is het risico veel kleiner en gaat het wel meer lijken op hoe we omgaan met de griep. De grote vraag is vooral wanneer we dat punt hebben bereikt. We zitten er iig dicht bij, maar we moeten er ook voor zorgen dat we niet (net als in juni) weer een grote opleving krijgen waarna er weer maatregelen nodig zijn om die in te dammen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Ik zal wel weer aan het echo-chamberen zijn, maar ik nodig iedereen uit met een sterke mening over (indirecte) vaccinatieplicht, aan welke kant van het spectrum je ook zit, om de discussie van gisteravond uit Op1 te kijken. De volgende herhaling, vanaf minuut 8 tot minuut 30.

Ik ga mijn eigen mening niet verkondigen, maar wat heb ik ontzettend lang gewacht op een dergelijke discussie op TV. Dit debat wordt al iets langer gevoerd bij wijze van polemiek in diverse kranten, met name het NRC. Dat we dit nog véél meer en véél vaker gaan doen - dit is immers de enige wijze om een maatschappelijk thema de aandacht te geven die het verdient. Hopelijk bereikt het dan ook eindelijk het parlement, wat tot op heden erg lastig is gebleken.
Ik heb die dit keer wel gezien en het was best een goede discussie. Het grote ding dat ik wel mis is wat ze dan wel willen. Want wat gaan we doen als we alles open gooien en het blijkt dat de ziekenhuizen alsnog vol lopen? Dan kun je zeggen dat je niet wilt pushen voor vaccinaties en ook geen maatregelen wil, maar wat dan wel?

Want dat blijf ik raar vinden in die discussie, meestal wordt er maar van 1 kant gekeken (b.v. jongeren worden niet ziek-> geen risico-> lekker laten gaan), terwijl de andere kant vergeten wordt (elke golf is bij de jongeren begonnen, jongeren verspreiden het virus snel omdat ze een actief leven hebben en daarnaast zijn er ook nog eens veel jongeren die wel degelijk lang last hebben van hun besmetting).

Zo'n discussie voegt dus pas echt wat toe als naar dat hele plaatje gekeken wordt en wat ik nu op de meeste plekken zie gebeuren (ook in dit topic trouwens) is dat veel mensen vooral naar hun eigen straatje kijken.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redwing schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:06:
[...]

En weer van die aannames...... Dit is echt hoe je het zelf ziet. Als ik op ga letten hoeveel mensen afstand houden zie ik er nog genoeg. Als ik er dan op let hoeveel mensen geen afstand houden zijn dat er ook genoeg. Het is maar net waar je op let.
inderdaad hoe ik het zie, maar ook hoe de omzetcijfers van de retail het weer doen :) Vergelijk dat met vorig jaar... Je ziet inderdaad nu nog mensen die proberen afstand te houden, maar vergelijk het met vorig jaar... waren er toen veel (onbekende) mensen die geen afstand hielden? Waar het eerst opviel als iemand het niet deed (soort van asosciaal), is dat nu de norm geworden. Loop een gemiddelde supermarkt binnen, vorig jaar moest je een karretje hebben, Nu val je over elkaar heen.
Ik heb eerder het idee dat je nogal veel aannames maakt omdat mensen het toevallig niet met je eens zijn en dingen wat anders bekijken. Als ik naar mezelf kijk ben ik vanaf het begin 50% op het werk geweest, heb ik mijn boodschappen gewoon in de supermarkt gedaan en ook al heb ik opgelet met contacten (vooral niet met teveel tegelijk) heb ik die zeker niet vermeden. Zo'n beetje het tegenovergestelde wat jij ervan maakt dus......
Prima kerel.. noem jij het aannames. Ik ben de hele coronacrisis aanwezig geweest. verschil tussen nu en vorig jaar: het is 10x zo druk. Sprak gisteren met een medewerker van de bedrijfskantine, zij zien de omzet al op 45% ligt tov van precorona-tijd.. vorige jaar waren ze blij als ze de 10% aantikte. Waar je vorig jaar de regel 1 man in de lift per keer werd gerespecteerd.. kan dat simpelweg nu niet meer.
Het blijft een verschil of je met een paar vrienden een biertje gaat drinken of dat je met duizenden naast elkaar staat te hijgen. Vandaar ook dat dat biertje drinken niet zo'n probleem is, maar een festival wel. Dat hebben we in juli al heel duidelijk aangetoond, toen waren die mensen ook hun biertje aan het drinken, maar de stijging door alles echt open te gooien was toch enorm.
Ehm.. dat was 4 maanden geleden, toen max 10% van de doelgroep van die evenmenten gevaccineerd was. Ik vergelijk F1 met voetbal en zie daar 0 verschil, daarom is die heisa daarover puur voor de buhne. En eerlijk gezegd die ik weinig verschil tussen een festival waar ik een biertje drink en het supproterscafe van een voetbalclub.

Het loopt echt niet meer zo uit de hand als je de boel nu losgooit.. Kijk naar de landen om ons heen, Belgie, engeland, Frankrijk en zelfs duitsland.. daar zijn nachtclubs en festivals gewoon weer open.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Bij Jort Kelder weten wel hoe hij het gaat brengen.

Na 2 seconden wordt de stemming al gezet: “straks kom je nergens meer in zonder dat iemand een stok in je neus drukt”

8:25: “In 13 Europese landen kom je zonder vaccinatiebewijs geen bar of bioscoop meer binnen” spreekt dat weer helemaal tegen, waar is dan die stok in je neus ? Het is dus niet waar, je kan in die landen ook met een negatieve test of bewijs van herstel daar naar binnen.

9:00, suggestieve montage

10:00, overdreven termen “overal testen”, “leven onmogelijk” “nergens binnen zonder test”

11:45, hij kan beter stellen dat de ongevaccineerden een gevaar voor zichzelf zijn dan voor verspreiding, die gebeurt toch wel

14:00 “iets groter risico” is niet correct als je kijkt naar het risico voor de ongevaccineerde zelf dat 10 tot 20 keer zo hoog is op ernstige ziekte

16:00 “we zijn tot 85 procent vaccinatiegraad gekomen” en dan de rest als “een paar procent” weg te zetten terwijl het 2,55 miljoen mensen gaat.

17:26 “tien procent kan dan niet meer naar de bioscoop”, natuurlijk kan dat nog met een negatieve test. Ja, dat kost geld, net zoals de bioscoop geld kost

18:26 “Jammer dat al die mensen in het ziekenhuis komen, niks aan te doen want vrijheid”

19:28 Rosanne pleit hier voor mondkapjesplicht weer invoeren als alternatief voor vaccinatiedrang, wat vindt Jort daarvan ?

22:40 “er is wel een middenweg” als we exponentiele groei, een natuurbeginsel, negeren of wegpolderen

23:14 “we doen onze best niet genoeg de Marokkanen en Turken te bereiken” alsof dat niet al maanden geprobeerd wordt.

23:36 “als we nou van 85 naar 93 procent gaan, wat maakt dat nou uit” Jort kan niet rekenen, dit is een reductie in het aantal ongevaccineerden en dus de zorgdruk van 53%

24:30 “ik weet het niet, ik wacht nog even af” is precies waarom drang nodig is, anders zullen deze nooit zich laten prikken. Nu doet hij stoer dat hij boos wordt, iemand begon er al over maar werd afgekapt dat de drang in Frankrijk wel werkt en niet iedereen harder tegen maakt

26:35 “die paar honderdduizend mensen kunnen toch nooit de ziekenhuizen vullen”, het zijn er wel ietsje meer en het RIVM heeft al precies voorgerekend hoeveel daarvan de IC op moeten, en dat nog op basis van cijfers voor Delta

Uiteindelijk had Maarten van Rossem wel het meest genuanceerde standpunt, sommige dingen mogen niet of moet je wel doen voor het algemeen belang.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

IJzerlijm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:39:
[...]

Na 2 seconden wordt de stemming al gezet: “straks kom je nergens meer in zonder dat iemand een stok in je neus drukt”

8:25: “In 13 Europese landen kom je zonder vaccinatiebewijs geen bar of bioscoop meer binnen” spreekt dat weer helemaal tegen, waar is dan die stok in je neus ? Het is dus niet waar, je kan in die landen ook met een negatieve test of bewijs van herstel daar naar binnen.

10:00, overdreven termen “overal testen”, “leven onmogelijk” “nergens binnen zonder test”

11:45, hij kan beter stellen dat de ongevaccineerden een gevaar voor zichzelf zijn dan voor verspreiding, die gebeurt toch wel

14:00 “iets groter risico” is niet correct als je kijkt naar het risico voor de ongevaccineerde zelf dat 10 tot 20 keer zo hoog is op ernstige ziekte

16:00 “we zijn tot 85 procent vaccinatiegraad gekomen” en dan de rest als “een paar procent” weg te zetten terwijl het 2,55 miljoen mensen gaat.

17:26 “tien procent kan dan niet meer naar de bioscoop”, natuurlijk kan dat nog met een negatieve test. Ja, dat kost geld, net zoals de bioscoop geld kost

18:26 “Jammer dat al die mensen in het ziekenhuis komen, niks aan te doen want vrijheid”

19:28 Rosanne pleit hier voor mondkapjesplicht weer invoeren als alternatief voor vaccinatiedrang, wat vindt Jort daarvan ?

22:40 “er is wel een middenweg” als we exponentiele groei, een natuurbeginsel, negeren of wegpolderen

23:14 “we doen onze best niet genoeg de Marokkanen en Turken te bereiken” alsof dat niet al maanden geprobeerd wordt.

23:36 “als we nou van 85 naar 93 procent gaan, wat maakt dat nou uit” Jort kan niet rekenen, dit is een reductie in het aantal ongevaccineerden en dus de zorgdruk van 53%

24:30 “ik weet het niet, ik wacht nog even af” is precies waarom drang nodig is, anders zullen deze nooit zich laten prikken. Nu doet hij stoer dat hij boos wordt, iemand begon er al over maar werd afgekapt dat de drang in Frankrijk wel werkt en niet iedereen harder tegen maakt

26:35 “die paar honderdduizend mensen kunnen toch nooit de ziekenhuizen vullen”, het zijn er wel ietsje meer en het RIVM heeft al precies voorgerekend hoeveel daarvan de IC op moeten, en dat nog op basis van cijfers voor Delta

Uiteindelijk had Maarten van Rossem wel het meest genuanceerde standpunt, sommige dingen mogen niet of moet je wel doen voor het algemeen belang.
Nou vooral die vanaf minuut 16.

" Waarom zou je verder " dwingen" of pushen als 80% al die prikken heeft. Het scheelt maar een paar honderd ziekenhuis opnames"

Dat mens is niet goed joh. Iedere ziekenhuisopname is er 1 teveel. Het is nou niet dat we tien duizend bedden vrij hebben.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Verwijderd schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:33:
[...]

inderdaad hoe ik het zie, maar ook hoe de omzetcijfers van de retail het weer doen :) Vergelijk dat met vorig jaar... Je ziet inderdaad nu nog mensen die proberen afstand te houden, maar vergelijk het met vorig jaar... waren er toen veel (onbekende) mensen die geen afstand hielden? Waar het eerst opviel als iemand het niet deed (soort van asosciaal), is dat nu de norm geworden. Loop een gemiddelde supermarkt binnen, vorig jaar moest je een karretje hebben, Nu val je over elkaar heen.
Maar er zit een enorm verschil tussen heel veel rekening houden en helemaal geen rekening meer houden. En dat is nu net mijn punt, het zit er ergens tussenin. Ook in de supermarkt zie ik b.v. mensen nog veel vaker even wachten voor een drukke rij. Anders dan vorig jaar, maar het is zeker niet zo dat niemand zich meer aan de regels houdt, of op zijn minst probeert te houden.
Oftewel ik probeer het wat genuanceerder te krijgen :)
[...]
Prima kerel.. noem jij het aannames. Ik ben de hele coronacrisis aanwezig geweest. verschil tussen nu en vorig jaar: het is 10x zo druk. Sprak gisteren met een medewerker van de bedrijfskantine, zij zien de omzet al op 45% ligt tov van precorona-tijd.. vorige jaar waren ze blij als ze de 10% aantikte. Waar je vorig jaar de regel 1 man in de lift per keer werd gerespecteerd.. kan dat simpelweg nu niet meer.
Dus, je zit nu aan 45% en zeker geen 100%. Toch een enorm verschil. Als iemand die anti-maatregelen is zul je zeggen dat het 4.5 keer zoveel is als vorig jaar. Ik zeg dat je nog steeds onder de 50% zit van wat het voor de crisis was (en wat het ook weer wordt als je alles weer vrij laat)
[...]
Ehm.. dat was 4 maanden geleden, toen max 10% van de doelgroep van die evenmenten gevaccineerd was. Ik vergelijk F1 met voetbal en zie daar 0 verschil, daarom is die heisa daarover puur voor de buhne. En eerlijk gezegd die ik weinig verschil tussen een festival waar ik een biertje drink en het supproterscafe van een voetbalclub.
Maar wel allemaal getest of een Jansen vaccin gehad. Dat is nu inderdaad beter, maar is dat al goed genoeg?
Het verschil tussen dat cafe en een festival is of je een paar honderd man of tigduizend man bij elkaar zet. Verder ben je op een festival meestal veel actiever. Ook in juni zaten die lui al in hun supporterscafe (mocht misschien niet, maar werd wel gewoon gedaan). En toch zag je wat er gebeurde met de festivals.
Heel simpel is een festival een veel groter risico dan een cafeetje.
Het loopt echt niet meer zo uit de hand als je de boel nu losgooit.. Kijk naar de landen om ons heen, Belgie, engeland, Frankrijk en zelfs duitsland.. daar zijn nachtclubs en festivals gewoon weer open.
Heb je gezien hoeveel festivals er zijn? Voorlopig is dat nog maar een fractie van normaal. Verder zijn er op de meeste plekken maatregelen of is het pas net vrij. Zo zeker zou ik dus niet zijn.

Wat verder niet betekent dat ik niet verwacht dat we de 20e weer veel dingen open gaan gooien. En ook verwacht ik dat dat goed gaat, al vraag ik me wel af of het ook goed blijft gaan tot het einde van de winter. Want je ziet de besmettingen in verschillende landen ook alweer oplopen zonder echt duidelijke reden. Als dat sterker wordt door het winterseizoen gaat dat een probleem geven. Die vaccinatiegraad blijft dus heel belangrijk, een paar procent extra maakt nu al weer heel veel verschil.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:42:
[...]

Nou vooral die vanaf minuut 16.

" Waarom zou je verder " dwingen" of pushen als 80% al die prikken heeft. Het scheelt maar een paar honderd ziekenhuis opnames"

Dat mens is niet goed joh. Iedere ziekenhuisopname is er 1 teveel. Het is nou niet dat we tien duizend bedden vrij hebben.
Dus die dame bagatelliseert enorm volgens jou en is hierdoor "niet goed" terwijl je zelf claimt tienduizend bedden nodig te hebben :?

Maar goed, om er op in te gaan: Hoe kom je op een behoefte aan tienduizend bedden in de gestelde situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Wolly schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:48:
[...]

Dus die dame bagatelliseert enorm volgens jou en is hierdoor "niet goed" terwijl je zelf claimt tienduizend bedden nodig te hebben :?

Maar goed, om er op in te gaan: Hoe kom je op een behoefte aan tienduizend bedden in de gestelde situatie?
Ik denk dat je me niet begrijpt. Die vrouw die zegt dat van die 1,7 miljoen ( 10% van NL bevolking) er echt niet zoveel mensen in het ziekenhuis terecht komen en dat dat anders hun risico is.

Die vrouw geeft gewoon een middelvinger naar de zorg aangezien ze er maar vanuit gaat dat er plek is. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wolly schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:48:
[...]

Ze gaat er van uit dat als je dit doet er onvemijdelijk, niet tegen te houden vervolgstappen gaan komen die elke vervolgprik verplicht stellen voor iedereen en ook andere medische zaken verplicht gaan maken. En deze maatregel is de binaire ja/nee switch voor de komende tientallen jaren.

Als je dat als waar aanneemt dan wordt het een heel ander verhaal, dan moet je het nut van de maatregel niet alleen afzetten tegen de nadelen van de maatregel an sich maar ook tegen de nadelen van de 10000 opvolgende maatregelen die er een gevolg van zijn. En dan is het een hele andere afweging.

Tenslotte is de avondklok nooit afgeschaft, toch ? De overheid neemt alleen maar macht en geeft die nooit weg.

[ Voor 7% gewijzigd door IJzerlijm op 10-09-2021 09:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
[...]

Dit meen je toch niet serieus? Oprechte vraag, wat is het nut van dit topic als je deze discussie al gestuurd vindt worden door vermeende stemmingmakende moderators? Komop zeg.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Agent47 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:50:
[...]

Ik denk dat je me niet begrijpt. Die vrouw die zegt dat van die 1,7 miljoen ( 10% van NL bevolking) er echt niet zoveel mensen in het ziekenhuis terecht komen en dat dat anders hun risico is.

Die vrouw geeft gewoon een middelvinger naar de zorg aangezien ze er maar vanuit gaat dat er plek is. :+
Volgens mij zegt ze een hoop zaken maar ik heb haar niet horen zeggen hoe weinig of veel mensen in het ziekenhuis terecht komen. Op welke minuut is dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:54:
[...]

Ze gaat er van uit dat als je dit doet er onvemijdelijk, niet tegen te houden vervolgstappen gaan komen die elke vervolgprik verplicht stellen voor iedereen en ook andere medische zaken verplicht gaan maken. En deze maatregel is de binaire ja/nee switch voor de komende tientallen jaren.

Als je dat als waar aanneemt dan wordt het een heel ander verhaal, dan moet je het nut van de maatregel niet alleen afzetten tegen de nadelen van de maatregel an sich maar ook tegen de nadelen van de 10000 opvolgende maatregelen die er een gevolg van zijn. En dan is het een hele andere afweging.
Inderdaad.
Tenslotte is de avondklok nooit afgeschaft, toch ? De overheid neemt alleen maar macht en geeft die nooit weg.
De avondklok trof iedereen en was (op hondenbezitters na) niet discriminerend op grond van het een of ander. Is dat dan jouw argument dat de overheid ook wel eens een nare maatregel intrekt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
[...]

Ik heb het stuk ook net gekeken, en het probleem is dat de discussie redelijk snel van meta- naar postzegel-focus gaat.
De discussie overstijgt ons huidige probleem met corona, want de grotere vraag is: mogen wij individuen dwingen/dringen om (semi)medische ingrepen te ondergaan om de veiligheid van zichzelf en/of anderen te waarborgen, en waar ligt de grens.

Wat bij mij, en ik denk menig anderen, jeukt is dat dit een mogelijke opmaat is tot een vaccinatieplicht die ook voorbij corona gaat strekken.
Wat mij daarin nog veel meer jeukt is dat er achter de schermen grote (economische)belangen spelen als iedereen "verplicht" een medicijn moet nemen ieder jaar. Belangen die niet ons als burger dienen, maar de grote jongens. Ook staat verplichte vaccinatie in dienst van de productiviteit van bedrijven, want een zieke werknemer kost alleen maar geld. De berichten over vaccinatieplicht bij Shell, en vaccinatiedrang bij leaseplan, zijn primair om de bedrijfsvoering op peil te houden. Het verhaaltje er om heen dat het gebeurt voor het welzijn van de werknemer is window-dressing.

Daarbij lijkt er een verschuiving plaats te gaan vinden van "ziek worden gebeurt nu eenmaal", naar "ziek worden is joue EIGEN schuld". Normalisatie daarvan kan nog wel eens slecht uitpakken voor de werknemer, want dan wordt een scenario zoals "je had je MOETEN laten vaccineren, maar dat heb je niet gedaan, en nu ben JIJ verantwoordelijk voor ons productieverlies" niet ondenkbaar.

Ik hoop dat we niet zo ver doorschuiven, maar het zou me ook niet verbazen als we daar over een 10 a 20 jaar staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:56
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Aan een IC bed staan is niet hetzelfde als medicus in het leger zijn. Daarnaast hebben de mensen in het leger gekozen voor iets in hun leven. Die kun je niet zomaar even een best wel totaal andere baan laten doen.

[...]

Gekkies is synoniem voor mensen die maar wat lullen. Die eigenlijk geen verstand van zaken hebben en weinig analytisch vermogen. Die roepen de meest incoherente dingen die niet kloppen met de praktijk. Het is vermoeiend als we samen de crisis moeten aanpakken, maar er een heel aantal 'gekkies/wappies' zijn die puur uit onwetendheid of stugheid dwarsliggen.
met het risico dat mijn post weer verwijderd word... Maar wat is er precies anders aan medicus in het leger tov een " gewone" medicus?
Militaire verpleegkundigen en artsen wisselen hun groene werk met heel veel regelmaat af voor diensten in burger ziekenhuizen om zo hun skills op het juiste niveau te houden. En dat allemaal naast hun groene taken en eisen.

Die militaire verpleegkundigen zijn dan ook heel vaak ingezet de afgelopen tijd. Een flink aantal " gewone" verpleegkundigen hebben een 2 daagse aanvullende cursus gedaan en konden toen aan de slag op IC's.

Het grootste verschil zal nog wel het salaris zijn, een sergeant verpleegkundige zal minder verdienen dan de burger verpleegkundige.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kevinp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 07:45:
[...]

Je begint zelf een incorrecte argumentatie, volledig gevoed door gevoel ipv feiten, en nu is het ineens mijn schuld? Ik maak nergens onzin van.

Je schreef eerder:
[...]

Dat is dus onzinnig; want er zijn in de tussentijd nog verkiezingen geweest, en de coalitie heeft zelfs zetels gewonnen. Dus wat jij een farce noemt vinden anderen blijkbaar wel meevallen. Kamer incluis.

Frame.

Ja, de salarissen moeten omhoog. Maar diezelfde zorgmedewerkers worden er net zo goed helemaal leip van hoeveel mensen er op hun bedden terecht komen die ofwel schijt hebben aan de regels, ofwel te belazerd zijn om twee prikjes te nemen. Dat salaris lost de werkdruk niet op. Misschien de posts van @LZ86 eens rustig teruglezen.

Het leger is overigens vrij uitgebreid ingezet. Daarnaast werken die zoals gezegd vaak al part-time in een burgerziekenhuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 16:29
Kevinp schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 08:07:
[...]

Dat mensen niet in de zorg willen werken is een politiek probleem. En het echt niet alleen salaris. Het is het falen. Druk op de mensen om te blijven werken als ze ziek zijn. Eigenlijk een managers probleem, maar ja dat is ook een keuze van de overheid.
Wanneer ga jij beginnen met de opleiding voor (IC)verpleegkundige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:55
boxlessness schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:27:
[...]

Daarbij lijkt er een verschuiving plaats te gaan vinden van "ziek worden gebeurt nu eenmaal", naar "ziek worden is joue EIGEN schuld". Normalisatie daarvan kan nog wel eens slecht uitpakken voor de werknemer, want dan wordt een scenario zoals "je had je MOETEN laten vaccineren, maar dat heb je niet gedaan, en nu ben JIJ verantwoordelijk voor ons productieverlies" niet ondenkbaar.

Ik hoop dat we niet zo ver doorschuiven, maar het zou me ook niet verbazen als we daar over een 10 a 20 jaar staan.
Maar dit is geen nieuwe discussie toch? Om de zoveel tijd barst er wel ergens een discussie los over wie dat er nou aansprakelijk moet zijn als er iemand een been breekt tijdens de wintersport of voetbaltraining. Covid en de vaccinaties maken het wel weer een stuk actueler.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

boxlessness schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:27:
[...]

Ik heb het stuk ook net gekeken, en het probleem is dat de discussie redelijk snel van meta- naar postzegel-focus gaat.
De discussie overstijgt ons huidige probleem met corona, want de grotere vraag is: mogen wij individuen dwingen/dringen om (semi)medische ingrepen te ondergaan om de veiligheid van zichzelf en/of anderen te waarborgen, en waar ligt de grens.

Wat bij mij, en ik denk menig anderen, jeukt is dat dit een mogelijke opmaat is tot een vaccinatieplicht die ook voorbij corona gaat strekken.
Wat mij daarin nog veel meer jeukt is dat er achter de schermen grote (economische)belangen spelen als iedereen "verplicht" een medicijn moet nemen ieder jaar. Belangen die niet ons als burger dienen, maar de grote jongens. Ook staat verplichte vaccinatie in dienst van de productiviteit van bedrijven, want een zieke werknemer kost alleen maar geld. De berichten over vaccinatieplicht bij Shell, en vaccinatiedrang bij leaseplan, zijn primair om de bedrijfsvoering op peil te houden. Het verhaaltje er om heen dat het gebeurt voor het welzijn van de werknemer is window-dressing.

Ik blijf het niet goed vinden om nog te gebeuren zaken te betrekken in een discussie. Als het gaat over een vaccinatiedrang heb je nadelen X en voordelen Y. Waarbij de voordelen wat beter in cijfers zijn te vangen met aantallen zieken en doden terwijl de nadelen X voornamelijk principeel zijn.

Maar als je bij de nadelen alvast de toekomstige zaken Z1, Z2 en Z3 telt (vacciantieplicht voor toekomstige coronaprikken, voor griepprikken, toegang supermarkten) die niet deel uitmaken van het pakket maatregelen die nu ter discussie staan maar die naar jouw mening zo zeker gaan gebeuren dat ze er net zo goed in hadden kunnen staan, dan wordt het een andere afweging. Je moet dan ook bij de voordelen een toekomstige variant bijvoorbeeld meenemen die 50% dodelijk is voor ongevaccineerden. Of 80%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
stylezzz schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:35:
[...]

Maar dit is geen nieuwe discussie toch? Om de zoveel tijd barst er wel ergens een discussie los over wie dat er nou aansprakelijk moet zijn als er iemand een been breekt tijdens de wintersport of voetbaltraining. Covid en de vaccinaties maken het wel weer een stuk actueler.....
Klopt, je hebt gelijk.
Het verschil is dat deze discussie nu aan het polariseren is, en doorgetrokken wordt naar infectieziekten waar je "alleen maar een prikje voor hoeft te halen". Het verschil met de oude discussie is "je hebt een ongelukje gehad", naar "je had wat moeten voorkomen".

Daarbij zie ik in dit topic vaak economisch belang afgezet worden tegen een klein ongemakje: "gewoon een prikje, want dan kunnen we weer doooorrrrr". Hoe veel en hoe grote ongemakjes wil je tollereren tegen welke economische voordelen?
Ik ben sowieso van mening dat dat een stap de verkeerde kant op is: ik vind dat de economie in dienst moet staan van ons als burger, en ons gemak juist moet vergroten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:56
IJzerlijm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:53:
[...]

Ik blijf het niet goed vinden om nog te gebeuren zaken te betrekken in een discussie. Als het gaat over een vaccinatiedrang heb je nadelen X en voordelen Y. Waarbij de voordelen wat beter in cijfers zijn te vangen met aantallen zieken en doden terwijl de nadelen X voornamelijk principeel zijn.

Maar als je bij de nadelen alvast de toekomstige zaken Z1, Z2 en Z3 telt (vacciantieplicht voor toekomstige coronaprikken, voor griepprikken, toegang supermarkten) die niet deel uitmaken van het pakket maatregelen die nu ter discussie staan maar die naar jouw mening zo zeker gaan gebeuren dat ze er net zo goed in hadden kunnen staan, dan wordt het een andere afweging. Je moet dan ook bij de voordelen een toekomstige variant bijvoorbeeld meenemen die 50% dodelijk is voor ongevaccineerden. Of 80%.
Het is ook een drogredenering; de glijdende schaal of hellend vlak argumentatie. Maar het is een op en top manier om in te spelen op angst van mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
boxlessness schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:54:
[...]

Klopt, je hebt gelijk.
Het verschil is dat deze discussie nu aan het polariseren is, en doorgetrokken wordt naar infectieziekten waar je "alleen maar een prikje voor hoeft te halen". Het verschil met de oude discussie is "je hebt een ongelukje gehad", naar "je had wat moeten voorkomen".

Daarbij zie ik in dit topic vaak economisch belang afgezet worden tegen een klein ongemakje: "gewoon een prikje, want dan kunnen we weer doooorrrrr". Hoe veel en hoe grote ongemakjes wil je tollereren tegen welke economische voordelen?
Ik ben sowieso van mening dat dat een stap de verkeerde kant op is: ik vind dat de economie in dienst moet staan van ons als burger, en ons gemak juist moet vergroten.
Zeker, maar dat is ook omdat Covid ons alle 18 miljoen nederlanders(en feitelijk de hele wereldbevolking) aangaat. (ookal wil niet iedereen dat inzien) In het geval van een pandemie zullen we harde keuzes moeten maken om de samenleving weer compleet op gang te brengen en te houden. De jaarlijkse schade die door beenbreuken tijdens de wintersport word veroorzaakt is in verhouding nihil......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
IJzerlijm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:53:
[...]

Ik merk inderdaad aan jouw reactie dat jij meer kijkt naar de concrete en meetbare effecten.
Ik kijk meer meer naar de koers: waar we naar toe gaan als maatschappij, en hoe die zich gaat vormen als gevolg van wat we nu mee maken in deze pandemie. Voor mij zijn de huidige cijfers, zaken en trends alleen maar interessant om te gebruiken om een strategie uit te stippelen zodat ik over een 10-20 jaar niet vast zit in een hoekje waar ik niet meer uit kom. En de zaken en details an sich vind ik niet zo heel boeiend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Laatst online: 19:56
boxlessness schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:10:
[...]

Ik merk inderdaad aan jouw reactie dat jij meer kijkt naar de concrete en meetbare effecten.
Ik kijk meer meer naar de koers: waar we naar toe gaan als maatschappij, en hoe die zich gaat vormen als gevolg van wat we nu mee maken in deze pandemie. Voor mij zijn de huidige cijfers, zaken en trends alleen maar interessant om te gebruiken om een strategie uit te stippelen zodat ik over een 10-20 jaar niet vast zit in een hoekje waar ik niet meer uit kom. En de zaken en details an sich vind ik niet zo heel boeiend :P
Het probleem is dat je daarmee de huidige discussie vertroebelt. Het invoeren van testbewijzen voor horeca- en bioscoopbezoek lijdt niet tot een vaccinatieplicht. Daar moeten nog veel meer wetten en regels voor ingevoerd worden. Door dat mee te nemen in de argumentatie maak je dus een drogreden; het is niet rationeel.

Overigens ben ik het helemaal eens dat we in een andere discussie veel meer kijken naar waar we heen willen als samenleving. Vaccinatieplicht? Of juist volledige eigen keuze zonder consequenties? Die discussie moet gevoerd worden om het kader te schetsen waarbinnen de politiek marge heeft. Maar nogmaals, door dat mee te nemen in de huidige beslissing voor een test- of vaccinatiebewijs voor de horeca en bioscoop vervuil je de argumentatie. Dat zie je ook gebeuren in de discussie gisteravond bij op1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:40
https://nos.nl/artikel/23...affen-mondkapjesplicht-ov hoe lang gaan ze dat nog volhouden? Nu alles weer is begonnen zie ik echt de helft van de mensen het mondkapje niet of verkeerd gebruiken.. wie houden we nog voor de gek dat ze werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Deezers schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:00:
https://nos.nl/artikel/23...affen-mondkapjesplicht-ov hoe lang gaan ze dat nog volhouden? Nu alles weer is begonnen zie ik echt de helft van de mensen het mondkapje niet of verkeerd gebruiken.. wie houden we nog voor de gek dat ze werken?
Wie houd je voor de gek door te stellen dat ze ooit gewerkt hebben? Indien je daar echt van overtuigd bent, heb je een voorbeeld van een land wat mondkapjes gebruikt / gebruikt heeft en daar een significant en aantoonbaar betere situatie door gekregen heeft?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Agent47 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 09:42:
[...]

Iedere ziekenhuisopname is er 1 teveel. Het is nou niet dat we tien duizend bedden vrij hebben.
Met deze stellingname moeten we ook maar snel starten met een verbod op fastfood, snackbars en tabak en alcohol verkoop.

Waar zijn de spotjes van de overheid die een gezonde levensstijl promoten?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

revolution-nl schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:04:
[...]

Op elk pakje sigaretten staat er een en zit ook een enorme lifestyle boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

[...]

Met deze stellingname moeten we ook maar snel starten met een verbod op fastfood, snackbars en tabak en alcohol verkoop.

Oh maar die tijd gaan we nog in hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Agent47 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:07:
[...]

Oh maar die tijd gaan we nog in hoor ;)
Als dit de tendens is dan verwacht ik dat inderdaad wel.

Het blijft opmerkelijk dat de overheid in een gezondsheidscrisis 0 inzet op het promoten van een gezonde leefstijl.

Over obesitas wordt niet gesproken, de fastfood restaurants schieten als padestoelen uit de grond, als je maar gevaccineerd bent 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 10-09-2021 12:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boxlessness
Emgeebee schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 10:59:
[...]

Het is ook een drogredenering; de glijdende schaal of hellend vlak argumentatie. Maar het is een op en top manier om in te spelen op angst van mensen.
Allereerst: discussie over huidige feiten an sich, procentje hier procentje daar, is een zinloze exercitie. De waarde van informatie zit 'm er in of er een trend in zit die actionable is. Zie je een trend? Wat is de waarschijnlijkheid? Wat is de impact? Moet je daar iets mee? Wat dan? Wat kost dat? Hoe kun je daar voordeel uit halen? Gaat het je nadelig raken? Etc...

Ik denk een trend te zien, jij doet dat af als een hellend vlak argumentatie.
Dat is prima, daar gaan we het dan niet over eens worden :)
Emgeebee schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 11:38:
[...]

Het probleem is dat je daarmee de huidige discussie vertroebelt. Het invoeren van testbewijzen voor horeca- en bioscoopbezoek lijdt niet tot een vaccinatieplicht. Daar moeten nog veel meer wetten en regels voor ingevoerd worden. Door dat mee te nemen in de argumentatie maak je dus een drogreden; het is niet rationeel.

Overigens ben ik het helemaal eens dat we in een andere discussie veel meer kijken naar waar we heen willen als samenleving. Vaccinatieplicht? Of juist volledige eigen keuze zonder consequenties? Die discussie moet gevoerd worden om het kader te schetsen waarbinnen de politiek marge heeft. Maar nogmaals, door dat mee te nemen in de huidige beslissing voor een test- of vaccinatiebewijs voor de horeca en bioscoop vervuil je de argumentatie. Dat zie je ook gebeuren in de discussie gisteravond bij op1.
Ok, fair, dan lopen onze discussies/perspectieven dus out of sync. Dan zal ik (proberen) de neus dezelfde kant op te steken als jij ;)

Wat betreft die testbewijzen voor horeca, ik ben daar ook op tegen omdat ik dan liever zie dat ze het beestje bij de naam noemen: we gaan het jou vervelend maken zodat je je vaccinatie gaat halen. Of maak het dan gewoon verplicht, en laat het mooie verhaaltje er om heen weg.

Maar waar ik veel meer moeite mee heb is dat het de tweedeling mogelijk groter maakt, terwijl ik denk dat we eigenlijk meer cohesie kunnen gebruiken.
Ik zie dat we een risico creeeren dat er eilandjes ontstaan in onze samenleving: een niet-gevaccineerden-subcultuur. Net zoals we eilandjes hebben van mensen-met-een-migratie-achtergrond (om maar even een PC-term te gebruiken) die ook alleen maar binnen hun eigen sub-maatschappij leven.

Je ziet al in de discussie/houding richting niet-gevaccineerden dat de maatschappij ZELF die tweedeling maakt, maar dat de overheid met deze maatregel daar ook kracht bij zet vind ik een slechte zaak.
Ik zie dit als een stap naar meer polarisatie, terwijl dat naar mijn mening juist het grootste probleem is in onze samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
IJzerlijm schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:05:
[...]

Op elk pakje sigaretten staat er een en zit ook een enorme lifestyle boete.
Op alcohol zit ook flink wat belasting, en er mag zelfs sinds kort niet meer mee gestunt worden qua prijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
Dit debat wordt al iets langer gevoerd bij wijze van polemiek in diverse kranten, met name het NRC. Dat we dit nog véél meer en véél vaker gaan doen - dit is immers de enige wijze om een maatschappelijk thema de aandacht te geven die het verdient. Hopelijk bereikt het dan ook eindelijk het parlement, wat tot op heden erg lastig is gebleken.
De maatschappij is er mee bezig, maar de politiek moet meedoen en eigenlijk in de voorhoede zitten van deze discussie. Er ontstaan nu allerlei initiatieven en het kabinet laat alles lekker op zijn beloop. Leaseplan wil een vaccinatieplicht voor het personeel en gisteren sloot Shell zich daarbij aan. Medewerkers die niet vaccineren zullen ze proberen te ontslaan, al is bij dat laatste onduidelijk of ze dit bij Nederlandse bedrijfsonderdelen zullen proberen. De tijd begint nu echt te dringen voor het kabinet om voor eens en altijd duidelijkheid te verschaffen hoe zij erover denken. Niet de spelletjes die men blijft spelen.

Ik vraag mij dan af waarom het zo stil blijft vanuit het kabinet. Durven ze zich niet uit te spreken? Hopen ze een trend te creëren waar ze op kunnen aanhaken? Het is verbazingwekkend dat ze zo'n riskante discussie maar laten gaan.
hoe lang gaan ze dat nog volhouden?
Het Nederlandse OV is toch een grote reclame voor autobezit? :+

Hoe zeer handhaaft het OV personeel nog die mondkapjesplicht? Ik las toch regelmatig nieuwsberichten van conducteurs en buschauffeurs die maar niets zeggen omdat ze geen zin meer hebben in mogelijk gedoe. Of mensen die een kop koffie hebben die van Maastricht tot Groningen inhoud blijkt te hebben. Nog los van de dubbele standaard, de bonden hadden heel snel afgedwongen dat OV personeel geen mondkapjesplicht heeft. De passagiers allemaal op straffe van boete een mondkapje en de chauffeur hoeft niet, want die had een betere lobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
CMD-Snake schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:13:

Ik vraag mij dan af waarom het zo stil blijft vanuit het kabinet. Durven ze zich niet uit te spreken? Hopen ze een trend te creëren waar ze op kunnen aanhaken? Het is verbazingwekkend dat ze zo'n riskante discussie maar laten gaan.
Ik denk dat dat @Virtuozzo daar wel een mening over heeft... iets met externe consultatie en kruimels ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

CMD-Snake schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:13:
[...]

De maatschappij is er mee bezig, maar de politiek moet meedoen en eigenlijk in de voorhoede zitten van deze discussie. Er ontstaan nu allerlei initiatieven en het kabinet laat alles lekker op zijn beloop. Leaseplan wil een vaccinatieplicht voor het personeel en gisteren sloot Shell zich daarbij aan. Medewerkers die niet vaccineren zullen ze proberen te ontslaan, al is bij dat laatste onduidelijk of ze dit bij Nederlandse bedrijfsonderdelen zullen proberen. De tijd begint nu echt te dringen voor het kabinet om voor eens en altijd duidelijkheid te verschaffen hoe zij erover denken. Niet de spelletjes die men blijft spelen.

Het is demissionair, hoewel voor corona nog wel missionair denk ik dat ze proberen de niet-urgente beslissingen ook wel vooruit te schuiven. Vooralsnog is er geen plicht en gaat die vooralsnog niet komen. Dat ze het vooralsnog niet expliciet uitspreken betekent niet dat de plicht er opeens is. Let op, vooralsnog, ik verwacht dat men nog wel wat meer druk gaat zetten op ongevaccineerden. Als in toegang tot bepaalde gebouwen, evenementen etc. en testen betaald maken. Volgens mij hoef je enkel de toegang tot huisarts en ziekenhuis met coronacheck te doen en dan ben je er al om een heel groot gedeelte van het probleem op te lossen, maar dat zal dan wel niet ethisch zijn :P
[...]

Het Nederlandse OV is toch een grote reclame voor autobezit? :+

Hoe zeer handhaaft het OV personeel nog die mondkapjesplicht? Ik las toch regelmatig nieuwsberichten van conducteurs en buschauffeurs die maar niets zeggen omdat ze geen zin meer hebben in mogelijk gedoe. Of mensen die een kop koffie hebben die van Maastricht tot Groningen inhoud blijkt te hebben. Nog los van de dubbele standaard, de bonden hadden heel snel afgedwongen dat OV personeel geen mondkapjesplicht heeft. De passagiers allemaal op straffe van boete een mondkapje en de chauffeur hoeft niet, want die had een betere lobby.
OV is idd een grote reclame voor autobezit. Maar het OV heeft een voordeel: hoe dronken je ook bent het maakt niet uit. Dus als ik met vrienden uit het land centraal samen wil komen voor een drankje/etentje kan dat. Maar ik zit er eerlijk gezegd niet op te wachten dan nog mondkapjes te moeten dragen. Die ongevaccineerden denken vooral aan zichzelf als je het mij vraagt en zien geen noodzaak iets voor anderen te doen, ergo, waarom zou ik in de trein nog zo'n ding op doen? Om hun te beschermen? Daar zijn veel betere middelen voor. Dan blijft er nog de mensen met immuniteitsstoornissen over, maar ook de mondkapjes werken niet dus die groep kan ik enkel aanraden niet in een sardienblikje te gaan zitten. De conducteur hoeft er geen te dragen, waarom is hij meer dan ik? Het werkt toch als we allebei er een op hebben? Als iemand mij vraagt er een te dragen vanwege een immuniteitsstoornis geen probleem, maar die aantallen zijn nihil. Ik was van plan eerdaags met de trein te gaan maar dan gewoon lekker 1e klas te gaan zitten, waarschijnlijk met amper andere mensen zodat er geen daadwerkelijke noodzaak is. Of alles door gaat is nog even afwachten maar ondertussen ben ik er wel klaar mee

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
De woordkeuze is ook weer zo bijzonder van een minister die er niet bij iedereen even goed op staat
"En dan denk ik dat mensen met een zwakke immuunrespons - die wel gevaccineerd zijn, maar bij wie dat misschien minder goed aanslaat - er niet zo blij mee zijn dat ze tegen iemand aangeplakt staan die de hele tijd in hun nek staat te aerosolen."
Inhoud is van belang maar de vorm ook en ook daar lijkt hij de plank mis te slaan :/
Nu alles weer is begonnen zie ik echt de helft van de mensen het mondkapje niet of verkeerd gebruiken.. wie houden we nog voor de gek dat ze werken?
Dit is nooit echt anders geweest. Handhaving was minimaal maar tegenwoordig is het helemaal afwezig. Ga je kijken bij een stationsgebouw in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam of Utrecht en je zit binnen een significant deel rondlopen zonder mondneusmasker en niemand van de handhaving die ook maar enige moeite neemt om te acteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
boxlessness schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:18:
[...]

Ik denk dat dat @Virtuozzo daar wel een mening over heeft... iets met externe consultatie en kruimels ;)
Veel eenvoudiger, en misschien nog wat meer pijnlijk. Laissez-faire cultuur. Niets doen, laat maar gaan. Mensen lossen het wel op, of niet.

Zo ja, prima. Zo nee, never waste a crisis.

Is een sociaal-cultureel gevolg van internaliseren van conceptuele kaders van dominant geworden economisch gedachtegoed en de opkomst van machtspolitiek.

Bekijk het zo: markt is magisch, alles is magisch autocorrigerend en zelf herstellend dus vooral niets doen. En bij machtspolitiek moet je vooral het werk niet doen, want dat stelt je bloot aan mogelijk fouten maken en dan stel je jezelf bloot aan mogelijke concurrentie / afrekening.

Past tegenwoordig prima bij narratieven van individualisme, zelfredzaamheid, kleine overheid en zo meer. Enfin, schadelijk is het wel, maar goed, dat is geen onderwerp.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Je plaatje blijft hangen...

Volgens mij hebben we al tientallen keren in dit topic geconstateerd dat dit inderdaad een probleem is, maar geen enkele relatie heeft met de huidige problematiek.

Ik herhaal nog maar eens:
- niet besmettelijk
- geen volle ICs
- meerjaren kwestie om op te lossen

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-09-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:36

SomerenV

It's something!

Nox schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:25:
[...]

Het is demissionair, hoewel voor corona nog wel missionair denk ik dat ze proberen de niet-urgente beslissingen ook wel vooruit te schuiven. Vooralsnog is er geen plicht en gaat die vooralsnog niet komen. Dat ze het vooralsnog niet expliciet uitspreken betekent niet dat de plicht er opeens is. Let op, vooralsnog, ik verwacht dat men nog wel wat meer druk gaat zetten op ongevaccineerden. Als in toegang tot bepaalde gebouwen, evenementen etc. en testen betaald maken. Volgens mij hoef je enkel de toegang tot huisarts en ziekenhuis met coronacheck te doen en dan ben je er al om een heel groot gedeelte van het probleem op te lossen, maar dat zal dan wel niet ethisch zijn :P
Geen beslissing is ook een beslissing, al helemaal in dit geval. Op een gegeven moment gaat zoiets een eigen leven leiden als je niet ingrijpt en kun je er niet meer omheen. De druk vanuit de werkgevers is dan te hoog om te zeggen dat wat ze willen niet kan. Of dat je werknemers wel kunt vragen zich te laten vaccineren, maar dat er geen consequenties tegenover kunnen staan als ze weigeren. Nu kun je als werknemer op wettelijke basis nog gewoon weigeren en is er niks wat een werkgever kan doen. Sterker nog, ze mogen niet eens weten of je wel of niet geweigerd hebt.

Maar als je een de Jonge hebt die gewoon toegeeft dat het gesprek over vaccinatie nadrukkelijker en indringender gevoerd moet worden, om vervolgens ook meteen te zeggen dat een werknemer geen antwoord hoeft te geven. Maar daarna weer het idee opperen dat een werkgever 'die persoon' iedere dag kan laten testen of beschermende middelen kan geven om een veilige werkomgeving te creëren. Dus: praat nadrukkelijk en indringend over vaccineren met je werknemer. Die hoeft er niet op te reageren, maar kost je daarna mogelijk wel geld. Wat denk je dat er gebeurt? :+ Werknemer 1 wil toch liever gevaccineerde werknemers want dat is goedkoper veiliger. Werknemer 2 doet vervolgens mee waarna werknemer 3 komt en ga zo maar door.

Dat wil je voor zijn, maar dan moet je dus wel duidelijk zijn. Niet allerlei balletjes opgooien en daarna doen alsof je neus bloedt.

Overigens slaat de hele discussie over toegangsbewijzen nergens op wat mij betreft. 75% van 12+ is volledig gevaccineerd. Bij de ouderen is de vaccinatiegraad eerder richting de 90% of op z'n minst boven de 80%. Van die 700.000 mensen waarbij vaccineren niet kan of niet werkt kun je de veiligheid nooit helemaal garanderen dus (hoe kut het ook is) moeten 'we' accepteren dat die gewoon risico zullen blijven lopen, ook door andere ziektes en infecties. Dan heb je nog die 1,8 miljoen ongevaccineerden waarvan je niet eens weet hoe groot het totale risico van die groep is en of aanvullende maatregelen zoals toegangsbewijzen en vaccinatieverplichting op de werkvloer daar ook maar iets van een effect op zal hebben.

Als er aanvullende maatregelen ingevoerd gaan worden is dat waarschijnlijk eerder op basis van angst dan op basis van concrete cijfers.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QSYS
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 01:06
Nou misschien maar gaan kijken hoeveel mensen van die 1,8 miljoen bloedverdunners gebruiken, dan wordt het aantal misschien wel een stuk minder.

https://www.amsterdamumc....ectie-met-coronavirus.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Nox schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:25:
Het is demissionair, hoewel voor corona nog wel missionair denk ik dat ze proberen de niet-urgente beslissingen ook wel vooruit te schuiven. Vooralsnog is er geen plicht en gaat die vooralsnog niet komen. Dat ze het vooralsnog niet expliciet uitspreken betekent niet dat de plicht er opeens is.
Wanneer ze missionair of demissionair zijn lijkt nogal willekeurig op coronagebied. De quarantaineplicht en de testsamenleving kon wel ingevoerd worden bijvoorbeeld. Dan zullen ze zich nu van uitspraak onthouden? Dit is nog makkelijk ergens, als ze geen plicht willen hoeven ze het enkel te zeggen. De wet is al dusdanig dat werkgevers dit niet kunnen maken, dus het vereist geen werk buiten een persmomentje om.

VVD en D66 waren eind 2020 wel te porren voor een vaccinatieplicht en mogelijk is De Jonge daar ook wel voorstander van, alleen moeten de geesten nog rijp gemaakt worden. Hij loopt wel de kans zijn eigen partij kwijt te raken, CU haakte al af bij betalen voor testen en een vaccinatieplicht kan ook de steun van het CDA aan het wankelen brengen.
Let op, vooralsnog, ik verwacht dat men nog wel wat meer druk gaat zetten op ongevaccineerden. Als in toegang tot bepaalde gebouwen, evenementen etc. en testen betaald maken. Volgens mij hoef je enkel de toegang tot huisarts en ziekenhuis met coronacheck te doen en dan ben je er al om een heel groot gedeelte van het probleem op te lossen, maar dat zal dan wel niet ethisch zijn :P
In Frankrijk krijg je geen toegang tot niet-urgente zorg als je niet in bezit bent van een coronapas. Macron was dus bereid om zo ver te gaan. Levert die coronapas dan meer gezondheidswinst op dan schade met zo'n beleid?
De conducteur hoeft er geen te dragen, waarom is hij meer dan ik?
De conducteur had een goede lobby organisatie. Idem bijvoorbeeld voor politie en boa's. Die hoefden zich ook niet aan mondkapjesplicht te houden, was mede bedongen door hun bonden. Dat kon dus leiden tot de situatie dat je op de bon geslingerd werd voor het niet dragen van een mondkapje, door handhavers die er zelf geen droegen. Het is beleid wat voor scheve gezichten zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
QSYS schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:43:
Nou misschien maar gaan kijken hoeveel mensen van die 1,8 miljoen bloedverdunners gebruiken, dan wordt het aantal misschien wel een stuk minder.

https://www.amsterdamumc....ectie-met-coronavirus.htm
Dus... je ivermectin en hydroxychloroquine innemen met een grote lepel kristalsuiker van de super. ;)

Even een correctie: de bloedverdunner wordt in de neus ingespoten met een pufje, zodat het als barriere/"bliksemafleider" werkt zodat het virus het lichaam niet BINNEN kan dringen. Eenmaal wel in het lichaam gebruik het virus de heparansulfaten juist als transportmiddel om zich verder in het lichaam te verspreiden.
Impliciet haal ik er uit dat het virus zich sneller verspreid door het lichaam van mensen die bloedverduners gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

CMD-Snake schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:55:
[...]

Wanneer ze missionair of demissionair zijn lijkt nogal willekeurig op coronagebied. De quarantaineplicht en de testsamenleving kon wel ingevoerd worden bijvoorbeeld. Dan zullen ze zich nu van uitspraak onthouden? Dit is nog makkelijk ergens, als ze geen plicht willen hoeven ze het enkel te zeggen. De wet is al dusdanig dat werkgevers dit niet kunnen maken, dus het vereist geen werk buiten een persmomentje om.

VVD en D66 waren eind 2020 wel te porren voor een vaccinatieplicht en mogelijk is De Jonge daar ook wel voorstander van, alleen moeten de geesten nog rijp gemaakt worden. Hij loopt wel de kans zijn eigen partij kwijt te raken, CU haakte al af bij betalen voor testen en een vaccinatieplicht kan ook de steun van het CDA aan het wankelen brengen.

[...]

In Frankrijk krijg je geen toegang tot niet-urgente zorg als je niet in bezit bent van een coronapas. Macron was dus bereid om zo ver te gaan. Levert die coronapas dan meer gezondheidswinst op dan schade met zo'n beleid?
Nee, maar je maakt de last op zorg minder groot als je ongevaccineerd bent. In mijn stelling moet je dan ook accute zorg meerekenen ;) Vandaar ook 'onethisch'. Of het prioriteren van reguliere c.q. inhaalzorg meer winst geeft dan accute coronazorg weet ik niet, als je op de IC komt zijn je kansen doorgaans niet al te best en kom je er vaak belabberd vanaf. Je zou kunnen stellen dat de winst dan groter is, op tijd ingrijpen en een korte behandeling van een paar dagen die uiteindelijk levensreddend is en >95% kans op slagen heeft geeft veel meer 'winst' dan een IC-bed 2 weken bezet houden met 70% kans van slagen dat een of andere antivaxer overleeft

Goed, zoals aangegeven, redelijk onethisch maar als je gaat selecteren op zorg en de mensen met de beste kansen prioriteit geeft c.q. de coronacheck verplicht maakt voor alle zorg dan is het heel bot gezegd opgelost. Breek je je been? Even een sneltestje en je kan de gipskamer in als ongevaccineerde. Heb je toch corona en ga je er aan 'dood' heb je nog steeds een QR code van je vaccin en kan je behandeld worden. Ben je als ongevaccineerde besmet? Dan krijg je geen QR code (want positieve test) dus geen zorg :+

Maar ik snap het dat dit onethisch is, die discussie moet je elders voeren en ik ben er ook geen voorstander van. Maar het zou wel heel effectief zijn :P
[...]

De conducteur had een goede lobby organisatie. Idem bijvoorbeeld voor politie en boa's. Die hoefden zich ook niet aan mondkapjesplicht te houden, was mede bedongen door hun bonden. Dat kon dus leiden tot de situatie dat je op de bon geslingerd werd voor het niet dragen van een mondkapje, door handhavers die er zelf geen droegen. Het is beleid wat voor scheve gezichten zorgt.
Ahja, dit kan je dan vast wel binnenkort in een rechtszaal zien en dan zegt de rechter dat de boete onjuist is waarschijnlijk. Of je klaagt continu ergens tegen de conducteur dat hij er geen opheeft of negeert alles zoals de conducteur doet.

[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 10-09-2021 13:05 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Die spotjes over gezond eten, schijf van 5, voedingscentrum etc, zijn al een jaar of 30 op de buis volgens mij?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
YakuzA schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 13:07:
[...]

Die spotjes over gezond eten, schijf van 5, voedingscentrum etc, zijn al een jaar of 30 op de buis volgens mij?
Daarnaast is er een hele stichting voor in het leven geroepen die als taak heeft om dit onder de aandacht te krijgen :

https://www.voedingscentrum.nl/nl.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Ligt er dan denk ik heel erg aan waar je zit want ik zie ze juist wel gedragen worden (traject amsterdam-rotterdam-zeeland). Dat geldt overigens niet voor de trams in Den Haag, daar worden ze erg weinig gedragen al verschilt dat dus ook weer een beetje per lijn en wijk waar je rijdt. Hangt waarschijnlijk ook weer samen met het soort volk wat daar in- en uitstapt.

Is het nou echt zo'n probleem trouwens? Ik heb absoluut geen last van een mondkapje in het OV. Heb wel recent gevlogen en dat vind ik vervelender omdat ik moeilijk/niet kan slapen met zo'n ding op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Lage uitstroom voor een vrijdag.

Ondertussen https://www.telegraaf.nl/...oor-kinderen-vanaf-5-jaar
Vanaf 5 jaar binnen niet al te lange tijd en mogelijk eind van het jaar 6+ maanden.

Waarom? behalve meer omzet De RIVM-weekrapporten laten al bijna een jaar die ene dode 0-4 jaar en 2 van 15-19 zien. Dit gaat mij veel te ver om ook babies te vaccineren met zoiets.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:19:

Vanaf 5 jaar binnen niet al te lange tijd en mogelijk eind van het jaar 6+ maanden.

Waarom? behalve meer omzet De RIVM-weekrapporten laten al bijna een jaar die ene dode 0-4 jaar en 2 van 15-19 zien. Dit gaat mij veel te ver om ook babies te vaccineren met zoiets.
Ik vind dit ook echt van de zotte, kinderen hebben op een enkele onfortuinlijke enkeling na amper last van het virus omdat ze nog volop in ontwikkeling zijn en er gewoon amper vatbaar voor zijn.

Dat je kinderen preventief vaccineert tegen polio, kinkhoest, difterie, mazelen, bof en nog wat meer vind ik allemaal prima. Want daar zitten ziektes bij die ook bij kinderen heel veel leed kunnen veroorzaken. Maar corona is dat niet en er zijn zat kinderartsen die vinden dat je het gewoon lekker rond moet laten gaan bij kinderen zodat ze toch op jonge leeftijd al immuniteit opbouwen.

Maar ja, farmaceuten maken ook graag gebruik van landen waar ze veel angstiger zijn en zo gauw mogelijk hun kind willen vaccineren. Zo werkt dat nou eenmaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Bepaalde groepen kinderen zijn wel meer kwetsbaar (zwaar asthma, longklachten, ik roep maar iets hoor), dus sowieso goed dat die optie er is voor hen lijkt mij. In de VS liggen er aardig wat kinderen in het ziekenhuis met covid. Stel dat daar een onderliggend patroon is te zien zou je het die ouders misschien kunnen aanraden :)

[ Voor 8% gewijzigd door user109731 op 10-09-2021 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Baby's worden al tegen vanalles en nog wat gevaccineerd. Wat maakt dat dit voor jou een brug te ver is?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Allemaal voor de centen. Vanaf 12+ --> Middelbare school, begrijp ik nog wel. Daaronder moet je niet aan beginnen joh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Beetje kortzichtig om te roepen dat kinderen amper last van Corona hebben. Dat weten we helemaal niet. Kinderen lopen net zo goed risico's op long Covid of andere problemen (ontstoken hartspier e.d.).

Dat kinderen over het algemeen minder ziek worden, zelden in het ziekenhuis belanden en echt uiterst zelden overlijden is een feit. Logischerwijs zullen ze ook minder bijwerkingen van de vaccins hebben.

Ik vraag mij wel af of we er aan moeten beginnen. Ik denk dat we veel beter kunnen inzetten op het over de streep trekken van de twijfelaars 12+. Ik zie de groep 0-11 niet als een groot probleem eigenlijk. Zoals elke keer na een opening van het PO was er even een golf aan klassen die naar huis moesten, maar de laatste dagen lijkt ook daar de rust weer wedergekeerd en wordt er gekeken of we niet moeten stoppen met hele klassen naar huis sturen.

Als ik ook afweeg wat de bescherming is van een Corona besmetting en een vaccin, dan zou ik zeggen dat de groep 0-11 wellicht beter af is met een echte besmetting.

En de groep 0-1 heb ik nog meer vraagtekens bij, die groep heeft dankzij de moeder waarschijnlijk al een up-to-date immuunsysteem (ja, ik weet dat het vrij kort door de bocht is, het is net aan dat moeders gevaccineerd kunnen zijn en een kind gehad hebben).

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 10-09-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Agent47 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:40:
[...]

Allemaal voor de centen. Vanaf 12+ --> Middelbare school, begrijp ik nog wel. Daaronder moet je niet aan beginnen joh.
Er zijn weer aardig wat lagere scholen die nu klassen thuis hebben zitten.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-09 15:43

Ik ga maar eens een teller bijhouden hoe vaak ik dit zeg, maar het grootste probleem van Covid is en blijft het gemak waarmee het zich verspreid. Het geluk is dat het niet een heel dodelijk virus is, dus geen Ebola of iets dergelijks, maar het is ook zeker niet een simpele verkoudheid (alhoewel gezonde jongeren meestal niet heel veel meer klachten dan dat hebben).

Of je dan bij jonge kinderen massaal moet inzetten op vaccineren, indien "de rest" van de bevolking dat al gedaan heeft (alhoewel nog meer dan genoeg dit niet gedaan hebben), is een andere discussie. Maar ook recentelijk zag je wel weer heel duidelijk dat sinds de scholen weer open zijn, het aantal positieve tests onder kinderen tot 9 jaar weer explosief toenam en dat het virus zich daardoor weer heel vlot zou kunnen gaan verspreiden onder de rest van de bevolking. Want ja, die kleine kinderen leven niet in een bubbel.
Je zou je echter ook kunnen afvragen of een situatie a-la waterpokken ook hier voor kleine kinderen zinvol zou kunnen zijn: heeft een kind in de klas het, laat de hele boel het maar krijgen (bouwen ze weerstand op), maar dan moet je je wel realiseren dat diegenen waarmee die kinderen dan verder nog contact hebben ook goed op moeten letten (ouders gedurende 2 weken volledig thuiswerken, in "quarantaine").

Anderzijds, zoals @Ankona hierboven al zegt: kinderen krijgen al een hele lijst met vaccins, wat maakt 1 ding meer nog uit? Het is niet alsof inmiddels gebleken is dat de vaccins zoveel bijwerkingen geven.

Uiteindelijk lijkt me het de keuze aan de ouders die erover gaan, eventueel in overleg met hun eigen kind.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:50:
[...]

Ook dat lijkt weer fors af te nemen en was elke keer in de 2 weken na opening van PO (na lockdowns of grote vakantie). Even een opleving omdat iedereen er op focust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRpt3r55
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 11:03
Ankona schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:38:
[...]

Baby's worden al tegen vanalles en nog wat gevaccineerd. Wat maakt dat dit voor jou een brug te ver is?
Klopt wel... maar die vaccins zijn al lang en breed bewezen effectief. Wat maakt dat dit voor jou normaal is?

Etuuuuuh!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
CRpt3r55 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:58:
Klopt wel... maar die vaccins zijn al lang en breed bewezen effectief. Wat maakt dat dit voor jou normaal is?
Deze vaccins zijn toch ook bewezen effectief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die vaccins beschermen tegen levensveranderende of dodelijke ziektes. Dat is corona zeker niet voor kinderen.
user109731 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:31:
Bepaalde groepen kinderen zijn wel meer kwetsbaar (zwaar asthma, longklachten, ik roep maar iets hoor), dus sowieso goed dat die optie er is voor hen lijkt mij. In de VS liggen er aardig wat kinderen in het ziekenhuis met covid. Stel dat daar een onderliggend patroon is te zien zou je het die ouders misschien kunnen aanraden :)
De glijdende schaal is vaak dat men 'voor de zekerheid' maar iedereen doet. ;) Maar babies van 6 maanden? Kom op.
Ankona schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:50:
[...]

Dat is meer gevolg van beleid dan dat er werkelijk iets aan de hand is. Daar zou verandering in komen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CRpt3r55
Cartman! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:05:
[...]

Deze vaccins zijn toch ook bewezen effectief?
En op langer termijn?

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

In Israël zijn ze niet voor niets al druk aan het prikken met boosters.
https://www.reuters.com/w...inated-people-2021-08-29/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:35
Als 100% van de volwassenen een vaccin zou nemen. Zou het dan nog nodig zijn om de 12- groep te vaccineren?

Ik denk namelijk van niet, en dus houdt het in dat ik mijn kinderen zou moeten vaccineren, om de mensen die de prik weigeren te beschermen. En daar bedank ik gewoon voor.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CRpt3r55
Cartman! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:14:
[...]

3 maanden, 6 maanden, 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar?
Mijn punt is dat het inenten van kinderen tegen Covid-19 nogal onzinnig lijkt imo.
Effectiviteit over de jaren van dit vaccin is niet bekend, en blijft onbekend naar mate de jaren verstrijken.

Ik vind daar wel wat van. Waarom zou je een kind buiten risico van covid-19 inenten met een verhoogd risico op andere complicaties over de jaren?

Ik zou even 3x nadenken als ouder.

Etuuuuuh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-09 16:54
ConQuestador schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:19:
Als 100% van de volwassenen een vaccin zou nemen. Zou het dan nog nodig zijn om de 12- groep te vaccineren?

Ik denk namelijk van niet, en dus houdt het in dat ik mijn kinderen zou moeten vaccineren, om de mensen die de prik weigeren te beschermen. En daar bedank ik gewoon voor.
Daar bedank ik ook voor, met mijn dochter van 11, tenzij de kans op ernstige bijwerkingen van het vaccin kleiner is dan die van een besmetting met corona. Die risk/benefit afweging heb ik voor mijn zoon van 12 uiteindelijk ook gemaakt en die is dus 'gewoon' gevaccineerd.

Eerlijk gezegd verwacht ik sowieso geen positief advies tot vaccineren als het risico bij vaccineren groter is dan bij ziekte. M.a.w. je doet het altijd in elk geval óók voor je kind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
CRpt3r55 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:19:
[...]

Mijn punt is dat het inenten van kinderen tegen Covid-19 nogal onzinnig lijkt imo.
Effectiviteit over de jaren van dit vaccin is niet bekend, en blijft onbekend naar mate de jaren verstrijken.

Ik vind daar wel wat van. Waarom zou je een kind buiten risico van covid-19 inenten met een verhoogd risico op andere complicaties over de jaren?

Ik zou vooral het advies van de Gezondheidsraad afwachten, die daar prima (onderbouwd) de risk/benefit ratio voor de geselecteerde groep in meenemen. En mocht je toch denken dat er voor jouw kroost een andere ratio is, dan zou ik met zijn/haar behandeld specialist in contact treden.

De benefit/risk vraag lijkt me valide (en wordt dus ook meegenomen in adviezen), die complicaties over de jaren is een achterhaald narratief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
revolution-nl schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:18:
[...]

In Israël zijn ze niet voor niets al druk aan het prikken met boosters.
https://www.reuters.com/w...inated-people-2021-08-29/
Waarom wordt Israël steeds maar weer door toevallig de anti-vaxxers als gouden standaard genomen op gebied van vaccineren? Als je dat toch doet, doe het dan vanwege de veel kleinere kans dat een gevaccineerde in het ziekenhuis komt.

Het probleem van Israël is meer de lage vaccinatiegraad. En bij gebrek aan betere plannen ze maar elke procent verhoogde vaccinatie effectiviteit door bijvoorbeeld boosters proberen.

Maar als er niet te veel anti vaxxers waren had dat op zijn minst veel minder een rol gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:35

Kheos

FP ProMod
CRpt3r55 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:19:
[...]

Wat zijn de risico's en complicaties op lange termijn van een besmetting met Corona voor kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
Ik snap wel dat wanneer er amper kinderen/baby's in ziekenhuizen belanden, komen te overlijden of überhaupt ernstig last hebben van covid sinds we het kennen, dat ouders daar niet voor gaan vaccineren terwijl een aantoonbaar veel gevaarlijkere difterie/tetanus/mazelen wél logisch is om voor te vaccineren.

[ Voor 8% gewijzigd door DeKoetsier op 10-09-2021 15:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Polio komt toch ook nog maar amper voor, minimale kans dat je überhaupt besmet raakt. Waarvoor vaccineren we dat dan?

Herstel, sinds 1994 zijn er geen gevallen meer bekend zie ik :)

Herstel2. Voordat iemand zegt 'jamaar misschien kun je het op vakantie nog krijgen in het buitenland'. Polio komt alleen nog voor in Pakistan, Afghanistan en Nigeria. Tsjah....

[ Voor 55% gewijzigd door stylezzz op 10-09-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empathy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 12:38

Empathy

Extreme Audio

Sissors schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:42:
[...]

Waarom wordt Israël steeds maar weer door toevallig de anti-vaxxers als gouden standaard genomen op gebied van vaccineren? Als je dat toch doet, doe het dan vanwege de veel kleinere kans dat een gevaccineerde in het ziekenhuis komt.

Het probleem van Israël is meer de lage vaccinatiegraad. En bij gebrek aan betere plannen ze maar elke procent verhoogde vaccinatie effectiviteit door bijvoorbeeld boosters proberen.

Maar als er niet te veel anti vaxxers waren had dat op zijn minst veel minder een rol gespeeld.
Och, Texas en Floria werden door die lui ook als voorbeelden gebruikt waar het zo goed ging zonder maatregelen. Nu het daar ook de verkeerde kant uit gaat, hoor je ze daar ook niet meer over. 't is maar net welk land of staat die ze het beste uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor de gein wel eens gekeken waar we nog meer voor vaccineren? ;). Waarom zouden we vaccineren tegen meninhokokken (W) bv?

https://www.rivm.nl/menin...roep-w-sinds-oktober-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

[...]

Ik heb het net even teruggekeken. Wat een grap ook. Herzberger noemt betalen voor een test een soort boete voor niet gevaccineerd zijn 8)7. Is dan eten kopen dan ook een soort boete voor voedingsstoffen nodig hebben :').

Verder blijkt Maarten inderdaad weer de slimste mens (pun intended) met een nuchtere blik op de hele situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:38
https://www.metronieuws.n...elingen-toegangsbewijzen/

Horeca ondernemingen die straks na 22:00 open willen en meer dan 60dB produceren, vereisen straks een coronapas, portier en kaartverkoop.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit voor een bepaalde categorie horeca tenten niet echt positief is. Ook de kaartverkoop is een flinke drempel lijkt me. Wellicht tóch wel weer clubs gauw open? (Toch ADE?)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Deze was vandaag nog niet gepost (of ik keek er overheen)

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
ZieMaar! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:39:
[...]

Ik zou vooral het advies van de Gezondheidsraad afwachten, die daar prima (onderbouwd) de risk/benefit ratio voor de geselecteerde groep in meenemen. En mocht je toch denken dat er voor jouw kroost een andere ratio is, dan zou ik met zijn/haar behandeld specialist in contact treden.

De benefit/risk vraag lijkt me valide (en wordt dus ook meegenomen in adviezen), die complicaties over de jaren is een achterhaald narratief.
Dat was de vorige keer meer op maatschappelijke gronden dan gezondheidsgronden, waarbij de maatschappelijke gronden ook nog eens deels door de politiek bepaald worden (sluiten van scholen/klassen wel/niet). Onderschat niet moeders en jong kroost. ;)
Empathy schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:22:
[...]

Och, Texas en Floria werden door die lui ook als voorbeelden gebruikt waar het zo goed ging zonder maatregelen. Nu het daar ook de verkeerde kant uit gaat, hoor je ze daar ook niet meer over. 't is maar net welk land of staat die ze het beste uitkomt.
Dat zie je natuurlijk van beide 'kampen'. Eerst was Israël het lichtende voorbeeld, nu weer niet. Nu is Denemarken weer een land waar iedereen naar kijkt en Engeland eigenlijk ook. Ook daar lijken de cijfers vrij stabiel ondanks de geopende samenleving. Andersom hebben anderen liever Frankrijk, Australië of Nieuw-Zeeland. Je zou er bijna een 'welk land ben jij' quiz van kunnen maken.

De horeca met 60 dB? Even kijken wat dat is:
Airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine (50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger, pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:08:
[...]

Dat was de vorige keer meer op maatschappelijke gronden dan gezondheidsgronden, waarbij de maatschappelijke gronden ook nog eens deels door de politiek bepaald worden (sluiten van scholen/klassen wel/niet). Onderschat niet moeders en jong kroost. ;)

[...]
Van de Gezondheidsraad mbt vaccin adviezen? En ik onderschat ze zeker niet (in hun eigenwijsheid, volhardendheid en ‘eigen onderzoek’), precies daarom mijn post ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 10:23
ConQuestador schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:19:

Een ziekte met een reproductiegetal van R dooft uit als het aandeel mensen dat de ziekte kan doorgeven hoogstens 1/R-de deel van het toaal is. Voor de deltavariant, met R=6 tot R=7, komt dat overeen met ~85% immuniteit. Dat betekent niet dat je met ~85% vaccinatiegraad klaar bent, omdat vaccins niet 100% effectief zijn tegen overdracht (met een 100% effectief vaccin zou je 85% vaccinatiegraad moeten hebben, met een 85% effectief vaccin 100% vaccinatiegraad).
De 2 miljoen 12-minners zijn 12% van de bevolking. De resterende 88% van de bevolking zou je dan 100% moeten prikken met een 96% effectief vaccin om tot 85% te komen. Zo effectief zijn de vaccins niet en dus ontkom je er niet aan (als je met vaccinatie "ondoorbreekbare" groepsimmuniteit zou willen opbouwen) ook de 12-minners te prikken.

Het is niet bekend hoe effectief de vaccins precies zijn, maar je moet heel optimistisch zijn om te denken dat de effectiviteit minstens 85% zal zijn. Dat maakt het dus onmogelijk om zelfs met 100% vaccinatiegraad groepsimmuniteit te halen met alleen maar vaccinaties. Natuurlijke besmettingen kunnen ook meehelpen met het opbouwen van immuniteit, dus mogelijk kom je door een combinatie van een hoge vaccinatiegraad met redelijk effectieve vaccins en immuniteit opgebouwd door natuurlijk ziekteverloop toch aan de benodigde 85% immuniteit. Maar het is allemaal nogal onduidelijk hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Het enige dat je kan zeggen is dat een hogere vaccinatiegraad (onder de gehele bevolking) hoe dan ook voor een gunstiger verloop zorgt.

Mét vaccinatie van 12-minners is er een kans aanwezig dat de "droom" van groepsimmuniteit uitkomt. Zonder vaccinatie van 12-minners is het quasi onmogelijk, want dan ben je gelijk al 12% van de populatie die je mogelijk immuun kunt maken kwijt en is het eigenlijk onmogelijk om met de rest (88% van de bevolking) nog tot 85% in totaal te komen (behalve dan met heel veel natuurlijk ziekteverloop).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CMD-Snake
De Jonge: ook in het najaar nog coronamaatregelen nodig

Blij gemaakt met een dode mus, deel weet ik veel.

De kans dat maatregelen opgeheven gaan worden is klein aldus De Jonge. Dat betekent dat de mondkapjes in het OV blijven, de anderhalve meter in stand gehouden wordt en de nachtleven- en evenementensector gesloten blijven. Voor de motivatie voor deze keuze verwijst De Jonge naar de 1,8 miljoen ongevaccineerden.

Wat nou stoken in de samenleving? ;)
Fuujii schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:39:
Horeca ondernemingen die straks na 22:00 open willen en meer dan 60dB produceren, vereisen straks een coronapas, portier en kaartverkoop.
Elke vorm van spontaniteit is er dan wel uit, ondernemingen die daar van afhankelijk zijn gaan dit voelen. De anderen zullen mogelijk ook de effecten ondervinden. Barrières betekenen toch dat er klanten zullen afhaken.

De steunmaatregelen voor de horeca zijn stopgezet, dus nu heeft De Jonge ze goed tuk. Als ze niet meegaan in zijn plannetjes dan hebben ze alleen nog de afgrond als alternatief. Al werken ze mee, er is geen garantie dat hun inkomen niet aangetast is. Als hun klandizie er te veel onder te lijden heeft komt alsnog die afgrond snel in zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Graag ontopic blijven. Als iets ontopic is, maar vervolgens zo breed (of juist smal) gemaakt wordt dat het niet meer met COVID te maken heeft, dan kan het vaak beter óf in een eigen topic, óf in een topic dat daar al over gaat (binnen COR of AWM bijvoorbeeld).

Een aantal posts over de kosten van ziek zijn, zijn daarom dus ook weggehaald.

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 10-09-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
CMD-Snake schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:29:
De Jonge: ook in het najaar nog coronamaatregelen nodig

Blij gemaakt met een dode mus, deel weet ik veel.

De kans dat maatregelen opgeheven gaan worden is klein aldus De Jonge. Dat betekent dat de mondkapjes in het OV blijven, de anderhalve meter in stand gehouden wordt en de nachtleven- en evenementensector gesloten blijven. Voor de motivatie voor deze keuze verwijst De Jonge naar de 1,8 miljoen ongevaccineerden.

Wat nou stoken in de samenleving? ;)
Als ik dat artikel aanklik zie ik de volgende 1e alinea:
Ook in het najaar zullen er nog coronamaatregelen nodig zijn. Minister De Jonge (Volksgezondheid) zei na de ministerraad: "We zijn nog niet off the hook." De komende dagen wordt gekeken welke stappen er gezet kunnen worden.
..
Het kabinet heeft de deskundigen van het Outbreak Management Team om advies gevraagd, ook over de anderhalvemeterregel en het thuiswerkadvies dat nog altijd geldt. Het OMT-advies wordt naar verwachting vanavond naar het kabinet gestuurd en ligt zondag op tafel bij een overleg in het Catshuis over de coronamaatregelen. Tot die tijd worden er geen besluiten genomen, benadrukt de coronaminister.
Dat is toch gewoon heel eerlijk de onduidelijkheid die er nu nog blijkbaar is? En dat is nog definitief niets, toch? Het zal vast een optie zijn, dat geloof ik gelijk, maar dat er niets versoepeld wordt is wel een heel pessimistische interpretatie van deze woorden :). We zullen zien wat het wordt ;).

Tegelijk geloof ik direct dat de nachthoreca nog even moet wachten, wellicht mede omdat ze geen portier willen spelen: https://www.khn.nl/nieuws...-voor-sector-onacceptabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
ZieMaar! schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:40:
Dat is toch gewoon heel eerlijk de onduidelijkheid die er nu nog blijkbaar is? En dat is nog definitief niets, toch? Het zal vast een optie zijn, dat geloof ik gelijk, maar dat er niets versoepeld wordt is wel een heel pessimistische interpretatie van deze woorden :). We zullen zien wat het wordt ;).
De communicatiestrategie is altijd geweest het voormasseren, de geesten rijp maken voor wat komen gaat. Berichtgeving als dit past prima in dat straatje. Nu alvast de teleurstelling erin gooien en er proberen een munt uit te slaan om die vaccinatiegraad nog hoger te krijgen. Het verwijzen naar die groep ongevaccineerden is nu wederom van de partij.

Het idee om dit over de rug van bepaalde sectoren te doen is nogal Machiavelliaans. De ondernemers kunnen niet bedanken, want de misgelopen inkomsten krijgen ze niet meer vergoed. In De Jonge zijn boekje zal dat ongetwijfeld geen dwang of drang zijn, maar een keuze kan je het niet noemen.
Pagina: 1 ... 118 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).