stylezzz schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:12:
[...]
Ja, er DJ tiesto was er inderdaad. Maar zelfs met deze DJ van wereldfaam waren de tribunes na verloop van tijd al voor 3 kwart leeggelopen. Voor het geval dat je het niet doorhad..... De meesten kwamen er voor een of andere F1 race. Met Tiesto werd gepoogd om het publiek in de hans-ernst chicane wat langer op de tribune te houden om drukte en chaos bij het verlaten van het circuit te voorkomen. F1 publiek is alleen niet per definitie allemaal liefhebber van dat soort muziek. Kortom, een hoop volk droop alsnog af.
Gaan we nu naar een festival, waarop diezelfde Tiesto de afsluitende act is..... Dan zul je zien dat de massa nog een uurtje extra uit hun dak gaat.
Er zijn zeker overeenkomsten tussen de F1 afgelopen weekend en een festival. Toch vind ik het onjuist om dat dan maar als argument gebruiken voor de festivalbranche.
Ik ben eerder van mening om alle berperkingen binnenkort op te heffen. Kunnen we al de discussies beeindigen en iedereen weer zijn vrije tijd besteden aan de dingen die hij leuk vind. De eigenwijze on-gevaccineerden hebben in mijn ogen dan echt maar even pech.....
Dat is ook wel logisch inderdaad.
Maar ik maakte de vergelijking met een voetbalstadion omdat daar dezelfde regels gelden (op dit moment) en omdat ook daar buiten de sport om muziek gedraaid wordt. Tijdens een F1 weekend zit soms wel redelijk wat tijd tussen sessies op de baan en ze probeerde in Zandvoort met de muziek er voor te zorgen dat men niet allemaal tegelijk drinken ging halen (dan werd het daar te druk).
Zelf was ik bij Spa en daar was toch een heel ander uitgangspunt, door de Belgische regels. Binnen het circuit werd er wel het eea. geadviseerd maar niks omtrent coronamaatregelen was veprlicht. Je hoefde daar niet op je stoeltje/plaats te blijven. En toch was er minder muziek dan andere jaren. Maar dan had je weer groepen die zelf een speaker meenamen
Ik vraag me overigens af of bestaande festivals uberhaupt kans hebben om een vergunning aan te vragen, ook al zouden ze met vaste zitplaatsen werken.
En voor nieuwe festivals ook.
Waarom, nou dit zijn de regels (bron rijksoverheid site)
Voor evenementen binnen met vaste zitplaats geldt:
Zonder coronatoegangsbewijzen mag 100 procent van de 1,5 meter capaciteit gebruikt worden.
Met coronatoegangsbewijzen mag maximaal tweederde van de reguliere capaciteit gebruikt worden. 1,5 meter hoeft niet te worden aangehouden.
Voor evenementen buiten met vaste zitplaats geldt:
Zonder coronatoegangsbewijzen mag 100 procent van de 1,5 meter capaciteit gebruikt worden.
Met coronatoegangsbewijzen mogen er maximaal 750 bezoekers aanwezig zijn. Voor grote locaties mag dit tweederde van de reguliere capaciteit zijn.
Voor evenementen buiten zonder vaste zitplaats geldt:
Maximaal 750 bezoekers toegestaan.
Evenementen binnen zonder vaste zitplaats zijn niet toegestaan.
Evenementen buiten zonder vaste zitplaats en zonder coronatoegangsbewijzen zijn niet toegestaan.
Bij evenementen met een doorstroom van mensen mag er maximaal 1 bezoeker per 5m2 aanwezig zijn.
Een bestaand festival is officieel niet met vaste zitplaatsen, dus zouden ze het goedkeuren als je het ombouwt ? En wat voor aantal is dan tweederde van de reguliere capaciteit ?
Een nieuw festival (waar dus nog nooit vergunning voor is verleend) heeft geen reguliere capaciteit....
stylezzz schreef op maandag 6 september 2021 @ 16:12:
Ik ben eerder van mening om alle berperkingen binnenkort op te heffen. Kunnen we al de discussies beeindigen en iedereen weer zijn vrije tijd besteden aan de dingen die hij leuk vind. De eigenwijze on-gevaccineerden hebben in mijn ogen dan echt maar even pech.....
Ik heb inderdaad ook het liefste dat alles gewoon opgeheft wordt.