Goed punt, want dit wordt vaak gepresenteerd alsof de risico's toenemen, maar het gaat uiteraard om grote aantallen keer een relatief klein percentage.
(…) zou het voorzorgsprincipe vooralsnog, tot er betere cijfers zijn, imho wel op z'n plaats zijn (…)
Dat lijkt mij ook, maar de vraag is vooral waar je als maatschappij de grens legt wat dat betreft. Want zoals @
Drardollan opmerkt zijn er uiteraard ook nadelige gevolgen van beperkingen in het onderwijs. Ik denk alleen dat we dat los van de maatregelen ook moeten aanpakken en niet als argument gebruiken om de versoepelingen wel/niet te bespreken. Beiden zijn relevante punten, ook als ze met elkaar samen hangen.
Wat ik vooral niet begrijp is waarom er net nu over deze versoepelingen wordt begonnen. Dat vind ik onlogisch, tenzij er dus veel meer informatie bij is gekomen. Die informatie komt in dat krantenartikel niet terug, maar tegelijkertijd wordt er in het interview op de website van de overheid waar ik naar verwees wel gewezen op de effecten van besmettingen anders dan opname, ook bij kinderen op de basisschool.
(…) Ik moet even zoeken weer, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de prevalentie van long covid vanaf een jaar of 10 begint toe te nemen, en vanaf de puberteit geen verschil meer is met andere leeftijdsgroepen. (…)
In het interview op de website van de overheid wordt 9 jaar genoemd. Maar of die grens heel hard is lijkt mij twijfelachtig. Aan de andere kant is er een overduidelijk leeftijdseffect voor wat betreft ziekenhuisopname op oudere leeftijd en met name bij volwassenen uiteraard, dus misschien geldt zo'n leeftijdseffect ook voor langdurige klachten bijvoorbeeld.
Het zal een bijzonder gezicht zijn
Even los van de oren en enkel als voorbeeld, is
SSPE een bestaand gevolg van mazelen besmettingen dat nog na vele jaren kan optreden. Gelukkig heel zeldzaam en sinds de mazelenvaccinatie zullen de aantallen waarschijnlijk steeds lager worden, maar of zoiets ook kan optreden na de besmettingen van afgelopen 1,5 jaar weet natuurlijk niemand. Ik verwacht het zelf niet meteen, maar uiteraard kan niemand dat met zekerheid zeggen.
Van waterpokken is bekend dat het levenslang bij je kan blijven, dus dat bewijst dat het blijven voortbestaan van een besmetting op zich niet onmogelijk is. Waarom ontwikkelen mensen reukstoornissen bijvoorbeeld? Is dat enkel een lokaal effect of gaat het verder? En hoe zit dat dan bij kinderen? Kan dat ook een impact hebben op hun ontwikkeling waar je terecht een punt maakt voor wat betreft de maatregelen op scholen?
En wat zeg je achteraf als dit soort effecten blijken op te treden (nogmaals: onbekend en het lijkt mij niet per se waarschijnlijk) en veel vaker optreden dan 'heel zeldzaam'?
(…) Op dit moment zijn er volgens mij geen duidelijke cijfers bekend, en kan je daar dus niet op sturen. (…)
Zie het genoemde voorzorgsprincipe dat @
Mfpower noemt. De vraag is uiteraard hoe ver je daarmee gaat als maatschappij, want het is theoretisch oneindig.
Een probleem bij dit soort crises is een groot staartrisico voor wat betreft sterfte (ik heb het nu niet over kinderen, maar in het algemeen). En dus is het maar de vraag of je kunt afgaan op het gemiddelde van de bulk aan observaties. Aangezien sterfte afhangt van besmettingen, verwacht ik hetzelfde risico ook voor besmettingen ('niemand zag dit aankomen' eind juni).
(…) De afwezigheid van deze cijfers zegt wel iets, als long Covid een gigantisch probleem zou zijn onder schoolgaande kinderen dan waren daar wel meer onderzoeken en meer resultaten van geweest. Uit niks blijkt dat kinderen verregaande schade ondervinden van een Corona besmetting, de enkele uitzondering daargelaten. (…)
Mede gezien het SSPE voorbeeld weet ik niet of je dat zo kunt zeggen. Ook 'weinig aandacht' zegt niet per se wat, want die aandacht voor langdurige klachten was er wel eind juni bij de persco maar nu ineens niet meer. Even los van het interview op de website van de overheid en zolang we weinig weten kan het balletje twee kanten op rollen.
(…) Overigens heb ik het nergens over verder versoepelen gehad. Ik ben erg comfortabel met de huidige situatie. We hebben al tijden zeer stabiele cijfers en hele lichte maatregelen. Wat mij betreft een prima situatie op dit moment.
Nee, maar ik 'koppelde' je aan mijn reactie op @
user109731 over de versoepelingen omdat je wees op een beperkt effect van de opening van scholen in het noorden en op 'de cijfers'. Dus was mijn vraag welke cijfers je dan neemt.
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.