Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 131 Laatste
Acties:
  • 465.942 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:18:
Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk mag beweren dat het openen van de scholen er ook niet toe doet in de cijfers, ik moest daarvoor weken wachten hier. Maar ik weet niet wanneer ik groen licht krijg om te zeggen dat er geen opleving is door de scholen in het Noorden. Moet ik daarvoor nog 3 weken of 6 weken wachten of mag ik dat nu wel zeggen nu ze alweer een paar weken draaien?
Van mij mag je dat nu best doen en daarvoor al for that matter. Verder was deze discussie er na elke vakantie/heropening van de scholen en is er nergens ooit echt iets significants gebeurd.

Van Zandvoort verwacht ik ook niet veel geks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12:44
Fuujii schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:21:
[...]

Waarom ben je bijzonder kritisch op de evenementenbranche, maar niet op eerder genoemde voorbeelden (Zandvoort, scholen) etc.?
Zandvoort, buiten en iedereen is getest/gevaccineerd en dit wordt goed gecontroleerd. Fieldlabs en de afgelopen maanden de stadions hebben laten zien dat dit prima gaat. Zelf heb ik met name ervaring met stadions (N=1), maar daar kon niemand zonder QR code door. Geen geldige QR was direct rechtsomkeert naar huis.

Scholen, dat ging afgelopen 17 maanden altijd goed. Natuurlijk, af en toe wat klassen in quarantaine en een keer een school dicht. Vervelend, maar amper noemenswaardige uitbraken. Ik ken geen voorbeeld van een school waar ineens grote groepen kinderen/medewerkers (zeg vanaf 50% van de school) besmet waren. We hebben de scholen al maanden prima onder controle. En dat zie je nu ook terug in de adviezen, die worden steeds losser.

Evenementenbranche is een ander verhaal. Toen ze open mochten hebben ze er alles aan gedaan om gelijk vol gas te gaan. Ik noem een "Verknipt" festival, een buitenfestival wat ze hoofdzakelijk binnen hebben laten plaatsvinden in een tent. Meer dan 1000 besmettingen heeft dit opgeleverd, en dat is alleen wat we gevonden hebben. Wie weet wat er nog meer sluimerde. Coronabewijzen controleren werd amper gedaan, elke gek kon met een kopietje gewoon doorlopen, als ze al gecontroleerd werden bij de deur. Ik vind oprecht dat de evenementenbranche eind juni/begin juli duidelijk heeft laten zien dat ze nog niet toe waren aan een opening.
Maar daar wil ik wel de nuance bij maken dat ze niet aan alles iets konden doen, het "Dansen met Janssen" fiasco reken ik de evenementenbranche natuurlijk niet aan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
user109731 schreef op maandag 6 september 2021 @ 08:09:
Mogelijk versoepelingen voor de scholen
Ik snap de redenatie niet. Er circuleert nu een variant met een hogere besmettelijkheid en de groep waar het om draait is voor het allergrootste deel niet gevaccineerd. In het basisonderwijs krijgen kinderen les tot circa 12 jaar oud.

In het krantenartikel wordt door het OMT lid benoemd dat deze versoepeling in het primair onderwijs verantwoord is, omdat Nederland zo langzamerhand 'een behoorlijke vaccinatiegraad heeft opgebouwd'. Maar dat geldt toch niet voor de leerlingen?

En wat is het nu? Eerst was de boodschap dat kinderen niet of weinig of minder verspreiden, toen weer wel, toen vooral middelbare scholieren en nu dus (gezien de verwijzing naar vaccinatie) toch ook de kinderen in het primair onderwijs? Ik tag even @Mfpower die hierover recent nog iets opmerkte.

Hetzelfde OMT lid werd op 3 september geïnterviewd door de Rijksoverheid en stelt in het eerste antwoord (primair verwijzend naar de leeftijd >12, maar daarbij ook inbegrepen kinderen <12 jaar, ik heb bold aangezet):
(…) Gemiddeld worden ze er minder erg en minder vaak ziek van, vergeleken met ouderen. Maar deze groep kan ook heel erg ziek van corona worden. Kinderen kunnen ook met ernstige Covid op de Intensive Care belanden. Ook Long-Covid (langdurige Covid, een verzameling van symptomen die nog lang, na de coronavirusinfectie zelf, aanhouden, red) heeft alleen al in Nederland enkele honderden kinderen getroffen. Dat zien we bij kinderen vanaf een jaar of 9. Long-Covid kan zelfs ontstaan als een kind van de infectie zelf niet of nauwelijks ziek was. (…)
https://www.rijksoverheid...eners-en-coronavaccinatie

Even los van de vraag hoe waarschijnlijk het is dat er een exacte leeftijdsgrens zou bestaan, gaat de genoemde voorgestelde versoepeling toch voorbij aan dit punt? Waarom zou het risico op een besmetting bij Delta lager zijn geworden? Of aan de eerdere opmerkingen dat kinderen weinig zouden verspreiden?
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:18:
[...]
Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk mag beweren dat het openen van de scholen er ook niet toe doet in de cijfers, ik moest daarvoor weken wachten hier.
Dat is op zich wel een goed punt, want een explosie aan besmettingen komt inderdaad niet terug in 'de cijfers', maar dan is ook weer de vraag welke cijfers. Als je bijvoorbeeld bovenstaande interview neemt over langdurige klachten, hoe stel je dan vast of het openen van scholen er 'niet toe doet'?

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
RodeStabilo schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:27:
[...]

Van Zandvoort verwacht ik ook niet veel geks.
De kans dat bezoekers van Zandvoort symptomatische klachten krijgen én zich laten testen én er een link terug is naar dat festival evenement acht ik ook bijzonder klein.

De organisatie van Zandvoort heeft trouwens een mooie uitspraak gedaan, het moet niet overal Corona zijn wat de klok slaat en daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Online kwam ook kritiek op het feit dat bezoekers veelal rondliepen, terwijl het om een geplaceerd evenement ging. Op de voorwaarde dat toeschouwers vaste zitplaatsen zouden krijgen, mocht het evenement met twee derde van de reguliere capaciteit doorgaan.

Circuitdirecteur Van Overdijk: "Zaterdag en zondag zijn mensen langer op hun stoel blijven zitten. Dat ze naar het toilet moeten en wat willen drinken, hoort erbij." Sportief directeur Jan Lammers voegt toe: "Blij zijn en plezier hebben is ook een belangrijk deel van de volksgezondheid."
https://nos.nl/collectie/...opnieuw-kritiek-op-drukte

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 06-09-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:32:
Evenementenbranche is een ander verhaal. Toen ze open mochten hebben ze er alles aan gedaan om gelijk vol gas te gaan. Ik noem een "Verknipt" festival, een buitenfestival wat ze hoofdzakelijk binnen hebben laten plaatsvinden in een tent. Meer dan 1000 besmettingen heeft dit opgeleverd, en dat is alleen wat we gevonden hebben. Wie weet wat er nog meer sluimerde. Coronabewijzen controleren werd amper gedaan, elke gek kon met een kopietje gewoon doorlopen, als ze al gecontroleerd werden bij de deur. Ik vind oprecht dat de evenementenbranche eind juni/begin juli duidelijk heeft laten zien dat ze nog niet toe waren aan een opening.
Maar daar wil ik wel de nuance bij maken dat ze niet aan alles iets konden doen, het "Dansen met Janssen" fiasco reken ik de evenementenbranche natuurlijk niet aan.
Dus 1 festival en een paar clubs is "de evenementenbranche" ? De grote spelers die aan Fieldlabs hebben meegewerkt hebben niet eens de kans gekregen iets goed neer te zetten. Daarnaast zijn de regels door de overheid bepaald en zijn de resultaten van Fieldlabs niet meegenomen. Daarmee vind ik het vooral een faal vanuit degene die de regels bepaald heeft ipv de partij die de regels heeft uitgevoerd en kun je het dat ene festival en die paar clubs niet aanrekenen. Evt gesjoemel met codes zou onder Fieldlabs regels bijvoorbeeld niet kunnen en het Dansen met Janssen ding was gewoon ontzettend dom inderdaad.

Blijkbaar heeft het kabinet liever dat feestgangers gaan reizen naar t buitenland om feesten mee te pakken en benadelen ze daarmee onze eigen branche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Dennis schreef op maandag 6 september 2021 @ 01:49:
[...]

Voor de gein moet je mensen die er niet zoveel in thuis zijn eens vragen hoeveel mensen ze denken dat er sinds het begin van corona overleden zijn tot en met 29 jaar. Dan hoor je vaak honderden of zelfs duizenden. Als ze dan horen dat het er maar 17 zijn... en het is niet onaannemelijk dat die allemaal onderliggend lijden hadden.
Ben benieuwd wanneer ze eens gaan toegeven dat het allemaal een overdreven reactie was. Natuurlijk zijn er best veel mensen overleden en ziek geworden, ondanks alle maatregelen, maar de reactie op dit virus is net alsof het een soort rondvliegende ebola is. En dat is natuurlijk niet zo.

We zullen zien wat de winter geeft. Ik denk dat de normale griep voor meer problemen gaat zorgen dan corona. Vind het jammer dat Hugo en co niet flexibel zijn in hun denken. Als je ziet dat een Zandvoort goed gaat, demonstraties eigenlijk zonder (veel) besmettingen zijn.... waarom dan in godsnaam nog zo halsstarrig vasthouden aan die strenge regels?

In de praktijk is die 1.5 meter regel er allang niet meer. Er zijn weinig mensen nog echt mee bezig.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Over de eerste dag op Zandvoort heeft een immunoloog trouwens ook iets te zeggen ;)
De opeengepakte mensenmassa bij de Grand Prix in Zandvoort gaat leiden tot extra besmettingen, ondanks dat er in de buitenlucht minder kans op virusoverdracht is. ,,Ik zou er niet van opkijken als dit leidt tot duizend extra besmettingen’’, zegt immunoloog Ger Rijkers van het Roosevelt University College.
Toch zal het lastig zijn om straks de besmettingen te koppelen aan de Grand Prix, voorspelt Rijkers. ,,Of mensen zeggen het niet, of ze denken dat ze ergens anders besmet zijn geraakt, zoals bijvoorbeeld op school.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

Wolly schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:40:
Over de eerste dag op Zandvoort heeft een immunoloog trouwens ook iets te zeggen ;)

[...]

[...]
Iedereen was toch gevaccineerd en getest op Zandvoort? :)

Twitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Number10 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:32:
[...]

Dat is op zich wel een goed punt, want een explosie aan besmettingen komt inderdaad niet terug in 'de cijfers', maar dan is ook weer de vraag welke cijfers. Als je bijvoorbeeld bovenstaande interview neemt over langdurige klachten, hoe stel je dan vast of het openen van scholen er 'niet toe doet'?
Laten we niet net doen of kinderen, zonder Corona, niet sowieso bepaalde risico's lopen. In de normale tijd lopen ze ook het risico op diverse virussen/bacteriën waarmee ze in aanraking komen. We hebben niet voor niets aparte kinderziekenhuizen en kinder IC's.

Er worden diverse aannames gedaan, en een deel zal vast ook terecht zijn. Maar daar kan je op een gegeven moment geen beleid meer op maken. Alle scholen in Nederland dichthouden omdat er een paar gevallen met long Covid zullen optreden? Dat lijkt mij bijzonder onrealistisch. Dan moeten we de scholen nooit meer open doen, want anders krijgen de kinderen griep of een RS virus (om maar eens wat te noemen). En de vraag is of het voor kinderen een groot probleem is, long Covid is in het algemeen een probleem maar zoals het er nu uitziet komen de meeste mensen daar wel weer vanaf.

Scholen zijn zeer belangrijk. Ik heb dit in het verleden meermaals hier uitgelegd waarom ik dat vind, in de korte variant: kwetsbare kinderen hebben het bijzonder zwaar gehad. Er zijn onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat de kindermishandeling gestegen is, meer dan die paar long Covid gevallen. Als we dan eerlijk afwegen, wat heb je liever? 10 long Covid gevallen of 100 kinderen die mishandeld worden in de thuissituatie? Of welke verhouding dan ook, waar gaan we dan de grens trekken?
En dan heb ik het enkel over de situatie thuis, als we kijken naar de lange termijn dan zijn gesloten scholen een veel groter probleem. Leerachterstanden moet je absoluut niet onderschatten.

Dus wat mij betreft is het simpel, die paar gevallen long Covid onder kinderen zijn bijzonder vervelend en zou ik het liefst voorkomen, maar die wegen niet op tegen de voordelen van het openen van scholen. Net als de zeer ernstige bijwerkingen van vaccins (overlijdens) niet opwegen tegen de grote voordelen van de vaccins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dennahz schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:41:
[...]

Iedereen was toch gevaccineerd en getest op Zandvoort? :)
Dat waren ze ook toen de evenementen even los mochten.

Als het systeem nu wel waterdicht is kunnen we vanaf aankomende week alle feestjes weer doen met tvt dan lijkt mij.
Geplaceerd was de F1 in elk geval niet. Er waren optredens genoeg.
Of dit is de druppel en nu kan alles weer of we gaan weer in lockdown omdat het systeem toch minder goed werkte en er duizenden besmettingen zijn.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dennahz schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:37:
Ben benieuwd wanneer ze eens gaan toegeven dat het allemaal een overdreven reactie was. Natuurlijk zijn er best veel mensen overleden en ziek geworden, ondanks alle maatregelen, maar de reactie op dit virus is net alsof het een soort rondvliegende ebola is. En dat is natuurlijk niet zo.
Je onderschat het hier. Kijk eens naar de VS waar in staten met een vaccinatiegraad rond 50% de ziekenhuizen alsnog totaal overspoeld worden en vol liggen door Delta. Met 0% vaccinatie was dit een ramp geworden. Hetzelfde zie je in Japan waar ziekenhuizen ook vol liggen.

De enige reden waarom we het nu aardig doen (nouja, constant 200 IC bezetting in de zomer..) is vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:37:
[...]

Dus 1 festival en een paar clubs is "de evenementenbranche" ?
Dit waren slechts voorbeelden, er zijn er veel meer. Eerder genoemd in dit topic en eenvoudig te vinden via Google. Maar heel simpel, nadat de evenementenbranche begon knalden we van 500 besmettingen naar 11.000 besmettingen per dag, hoofdzakelijk in de groep die bezoeker waren. Meer bewijs is er wat mij betreft niet nodig.
De grote spelers die aan Fieldlabs hebben meegewerkt hebben niet eens de kans gekregen iets goed neer te zetten. Daarnaast zijn de regels door de overheid bepaald en zijn de resultaten van Fieldlabs niet meegenomen. Daarmee vind ik het vooral een faal vanuit degene die de regels bepaald heeft ipv de partij die de regels heeft uitgevoerd en kun je het dat ene festival en die paar clubs niet aanrekenen. Evt gesjoemel met codes zou onder Fieldlabs regels bijvoorbeeld niet kunnen en het Dansen met Janssen ding was gewoon ontzettend dom inderdaad.
Ik reken het ze alles aan. Ik snap dat de situatie lastig was, ik benoem ook bewust het fiasco "Dansen met Janssen". Maar ik vind wel dat ze elke eigen verantwoording overboord hebben gegooid en gelijk vol gas zijn gegaan met alle gevolgen van dien. Ze hebben duidelijk laten zien dat ze de situatie nog niet aankunnen en aanvullende regels nodig hebben.
Blijkbaar heeft het kabinet liever dat feestgangers gaan reizen naar t buitenland om feesten mee te pakken en benadelen ze daarmee onze eigen branche.
Dat is ook te absurd voor woorden, maar daar kan je als NL overheid niets aan doen. Het zou een beetje gek zijn als wij maar alles zouden toestaan omdat land X dat ook doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:43:
[...]

Als het systeem nu wel waterdicht is kunnen we vanaf aankomende week alle feestjes weer doen met tvt dan lijkt mij.
Of dit is de druppel en nu kan alles weer of we gaan weer in lockdown omdat het systeem toch minder goed werkte en er duizenden besmettingen zijn.
Hoe ga je duizenden besmettingen (if any) vinden bij mensen die een groen vinkje hebben?

Als het vaccin bij gevaccineerden óók de symptomen grotendeels kan onderdrukken dan hebben deze mensen niets in de gaten en geen reden om zich te laten testen.

Als ze wel symptomen hebben is het voor de cijfers maar te hopen dat ze zich laten testen en niet kiezen voor uitsluitend zelfquarantaine.

En dan zit je nog met de traceerbaarheid zoals die immunoloog ook zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz

Dennahz

user109731 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:44:
[...]

Je onderschat het hier. Kijk eens naar de VS waar in staten met een vaccinatiegraad rond 50% de ziekenhuizen alsnog totaal overspoeld worden en vol liggen door Delta. Met 0% vaccinatie was dit een ramp geworden. Hetzelfde zie je in Japan waar ziekenhuizen ook vol liggen.

De enige reden waarom we het nu aardig doen (nouja, constant 200 IC bezetting in de zomer..) is vaccinatie.
In de VS zijn veel mensen - met alle respect - ook echt moddervet en ongezond. Maar yup, de vaccinatie werkt gelukkig prima voor de risicogroepen. We zullen de komende tijd zien of de huidige vaccinatiegraad genoeg is. (Veel) hoger dan dit ga je het toch niet krijgen, zeker niet bij de groepen die nu nog in het ziekenhuis terechtkomen.

Toch vind ik het frappant dat het bijvoorbeeld in Urk ook prima lijkt te gaan (als ik de statistieken bekijk toch), ondanks een zeer lage vaccinatiegraad daar. Zitten ze daar inmiddels al in de fase van natuurlijke immuniteit?
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:43:
[...]

Zolang die besmettingen niet gaan leiden naar ziekenhuisopnames is het in principe alleen maar goed. Weer duizenden mensen die (extra) antistoffen hebben opgebouwd. Al dan niet naast de vaccinatie.
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:47:
[...]

Dit waren slechts voorbeelden, er zijn er veel meer. Eerder genoemd in dit topic en eenvoudig te vinden via Google. Maar heel simpel, nadat de evenementenbranche begon knalden we van 500 besmettingen naar 11.000 besmettingen per dag, hoofdzakelijk in de groep die bezoeker waren. Meer bewijs is er wat mij betreft niet nodig.
11.000 besmettingen per dag, maar de ziekenhuizen stroomden niet vol. (Wel wat extra opnames, maar eigenlijk niks in vergelijking met het aantal mensen dat besmet was toentertijd). Terwijl de groep die besmet werd (jongeren) eigenlijk niet gevaccineerd was. Immers, na de prik gingen ze direct feesten. Zo'n prik werkt pas na 2 weken.

[ Voor 18% gewijzigd door Dennahz op 06-09-2021 09:54 ]

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
[...]

Dat is ook te absurd voor woorden, maar daar kan je als NL overheid niets aan doen. Het zou een beetje gek zijn als wij maar alles zouden toestaan omdat land X dat ook doet.
Dat mensen naar Belgie gaan om te feesten kan ik ze niet kwalijk nemen. Dat het gek zou zijn om naar het buitenland te kijken ben ik wel met je eens, maar toch is dat wat Rutte c.s. continu doen als ze ons wat proberen te verkopen. "In andere landen in Europa...".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
[...]

Ik reken het ze alles aan. Ik snap dat de situatie lastig was, ik benoem ook bewust het fiasco "Dansen met Janssen". Maar ik vind wel dat ze elke eigen verantwoording overboord hebben gegooid en gelijk vol gas zijn gegaan met alle gevolgen van dien. Ze hebben duidelijk laten zien dat ze de situatie nog niet aankunnen en aanvullende regels nodig hebben.
De uitkomsten van Fieldlabs worden genegeerd en ipv daarvan gaan we van PCR testen naar ademtesten die veel minder betrouwbaar zijn, het wordt 40 uur geldig ipv 24 uur geldig en je kunt sjoemelen met de codes. Als dat de regels zijn die je worden opgelegd en dat is waar je mee werkt (er is immers geen andere infrastructuur waar je gebruik van kunt maken als organisatie). Je verwacht dat er goed over de risico's is nagedacht en dat ging mis bij de opzet van TvT. Hoe kun je de organisatie van een implementerende partij dat kwalijk nemen?
Daar kunnen ze wel wat aan doen; de aanbevelingen gebruiken van de onderzoeken die ze nota bene zelf hebben laten uitvoeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 13:42
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:23:
Nederland doet het echt zo gek niet met over niet al te lange tijd 90% (!!) van de 18+ bevolking en 83% van de 12+ bevolking gevaccineerd. Het duurt nog heel even voor we daar zijn, de 2e prikken moeten er of nog in of nog werkzaam worden. Maar dat zijn wel iets andere getallen dan landen als de UK of Israël laten zien, ondanks dat die zo hoog opgaven over zichzelf eerder in 2021.
Gezien het resultaat daar van hun in eerste instantie prachtige cijfers, lijkt het me verstandig om hier ook niet al te vroeg al te hoog op te geven van onze eigen cijfers.

Aan het einde van de maand zullen we wel zien of er een teken is van wat het geheel heeft opgeleverd, terug van vakantie, werk, school, sport, voetbal, zandvoort, demo's enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wolly schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:50:
[...]

Dat mensen naar Belgie gaan om te feesten kan ik ze niet kwalijk nemen. Dat het gek zou zijn om naar het buitenland te kijken ben ik wel met je eens, maar toch is dat wat Rutte c.s. continu doen als ze ons wat proberen te verkopen. "In andere landen in Europa...".
Laten we het maar niet over de communicatie gaan hebben, we zullen daar namelijk op 1 lijn zitten. Ik post nu al wat maanden mee hier en als je terug zoekt dan zal je zien dat ik al heel lang bijzonder kritisch ben op de communicatie die plaatsvindt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
gekkie schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:52:
[...]

Gezien het resultaat daar van hun in eerste instantie prachtige cijfers, lijkt het me verstandig om hier ook niet al te vroeg al te hoog op te geven van onze eigen cijfers.

Aan het einde van de maand zullen we wel zien of er een teken is van wat het geheel heeft opgeleverd, terug van vakantie, werk, school, sport, voetbal, zandvoort, demo's enz.
Deze dooddoener hoor ik al sinds maart 2020. We moeten elke keer maar even wachten tot "het einde van de maand", "de komende 3 weken" of "het einde van X". En dan zitten we dadelijk op eind september en zijn alle doelpalen weer verzet en moeten we ons over andere dingen druk maken. Volgens sommige mensen hier moeten we nog steeds billenknijpen omdat er met Pasen en Pinksteren 2020 zoveel volk op het strand was.

Ik denk werkelijk dat we moeten stoppen met dat soort uitspraken, er is altijd wel wat te bedenken is gebleken.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 06-09-2021 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Number10 schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:32:
[...]

Ik snap de redenatie niet. Er circuleert nu een variant met een hogere besmettelijkheid en de groep waar het om draait is voor het allergrootste deel niet gevaccineerd. In het basisonderwijs krijgen kinderen les tot circa 12 jaar oud.

In het krantenartikel wordt door het OMT lid benoemd dat deze versoepeling in het primair onderwijs verantwoord is, omdat Nederland zo langzamerhand 'een behoorlijke vaccinatiegraad heeft opgebouwd'. Maar dat geldt toch niet voor de leerlingen?

En wat is het nu? Eerst was de boodschap dat kinderen niet of weinig of minder verspreiden, toen weer wel, toen vooral middelbare scholieren en nu dus (gezien de verwijzing naar vaccinatie) toch ook de kinderen in het primair onderwijs? Ik tag even @Mfpower die hierover recent nog iets opmerkte.

Hetzelfde OMT lid werd op 3 september geïnterviewd door de Rijksoverheid en stelt in het eerste antwoord (primair verwijzend naar de leeftijd >12, maar daarbij ook inbegrepen kinderen <12 jaar, ik heb bold aangezet):

[...]

https://www.rijksoverheid...eners-en-coronavaccinatie

Even los van de vraag hoe waarschijnlijk het is dat er een exacte leeftijdsgrens zou bestaan, gaat de genoemde voorgestelde versoepeling toch voorbij aan dit punt? Waarom zou het risico op een besmetting bij Delta lager zijn geworden? Of aan de eerdere opmerkingen dat kinderen weinig zouden verspreiden?

[...]

Zie wat eerder terug voor relevante artikelen die ik gepost heb. Omdat ik zelf kinderen heb, én long covid (wat nu 1,5 jaar na dato, met 80% is afgenomen, dus er is hoop) ben ik de (wetenschappelijke) ontwikkelingen op die gebieden gaan volgen. Zowel de cijfers voor long covid als de gevolgen voor kinderen zijn vaag. Long covid is niet helder gedefinieerd (de een heeft zoals ik nog wat symptomen na een lange tijd, de ander kan niet meer werken). Voor kinderen geldt dat inmiddels wordt aangenomen dat ze eigenlijk net zo hard verspreiden maar zelf niet zo ziek worden (net als gevaccineerden, pun intended). Door asymptomatische ziekte minder hard, maar dat wordt teniet gedaan door het feit dat ze in grote groepen bij elkaar komen (scholen) en nogal geneigd zijn tot knuffelen van hun ouders en geen afstand houden. Hierdoor geldt dat een peuter/kleuter als index-case binnen een gezin vaker voorkomt dan een tiener, ook al is de laatste nog besmettelijker. (zie eerdere studie)

Op dit moment moet je een belangafweging gaan maken. Ervanuitgaande dat de ouders veelal gevaccineerd zjin, moet je nu meer naar de belangen van kinderen gaan kijken. De deltavariant maakt kinderen meer ziek (studie volgt later, ik ben aan het werk) en besmettelijk dan de eerste variant maar de cijfers zijn nog onduidelijk. In de VS zijn er wat signalen geweest dat kinderen daar regelmatig moeten worden opgenomen sinds de opkomst van de delta variant. Hoeveel erger dat is is onduidelijk, en door de lage getallen kan een verhoging van 300% erg dramatisch klinken maar misschien praat je dan over 1 opname in een land naar 3 opnames. Door de onduidelijkheid in cijfers is rationeel sturen moeilijk, maar het lijkt erop dat ernstig ziek worden wel voorkomt bij kinderen, evenals long covid, maar nog steeds niet heel veel. En omdat er heel veel kinderen zijn, samen met de signalen uit andere landen zou het voorzorgsprincipe vooralsnog, tot er betere cijfers zijn, imho wel op z'n plaats zijn. Ik moet even zoeken weer, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de prevalentie van long covid vanaf een jaar of 10 begint toe te nemen, en vanaf de puberteit geen verschil meer is met andere leeftijdsgroepen. Voorzichtigheid in het PO lijkt dus wel gewenst.

Maar dat doen we dus niet. Waarom niet?

Ik denk dat het cultureel bepaald is, samen met een bias die ik niet kan verklaren. Die bias begon al in het begin van de pandemie toen het RIVM de door hun gewenste uitkomst ging onderzoeken: verspreiding door kinderen. Conclusie; ze zijn amper index-cases. Oh ja, de scholen waren wel dicht toen de studie werd uitgevoerd. En kinderen werden helemaal niet getest dus eigenlijk waren de cijfers niet duidelijk. En nog worden ze onvoldoende getest om echt duidelijke cijfers te kunnen geven. Bij het OMT zijn ze over het onderwerp kinderen zelden unaniem geweest, dat geeft wel aan dat er verschillende visies zijn.

Dan iets wat ik niet kan aantonen:
Cultureel denk ik dat wij meer dan in andere landen kinderen geneigd zijn te zien als "onschuldig" en we gunnen ze meer dan in andere landen (vgl Frankrijk) een vrije jeugd. Ik denk dat dit sentiment oproept en we daarom telkens geneigd zijn m.b.t. kinderen minder rationele beslissingen te nemen en te gaan zwabberen op basis van wat we voelen dan dat er werkelijk speelt. Ik verdenk die Illy daar sterk van, hij zwabbert het meest en stuurt vaak sentimentele opmerkingen de wereld in. Tuurlijk, er zijn andere grote belangen zoals continuiteit van onderwijs, maar ook afgelopen half jaar was de verspreiding niet zo interessant dat ouders en leraren gewoon (long) covid mochten oplopen. In veel andere landen waar kinderen anders beschouwd worden (Italie, VS (verschilt per staat)) zijn er gewoon duidelijke hygiene maatregelen omdat ze daar kinderen ook geen (long) covid gunnen.

Dit is mijn duiding maar daar zit natuurlijk ook een bias in, maar hier mag je het mee doen :)

Edit: ik vergeet nog iets: een reden om de maatregelen op basisscholen niet los te laten kan ook zijn omdat je niet wilt dat er een reservoir blijft waarin nieuwe varianten zich kunnen ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:52:
[...]

De uitkomsten van Fieldlabs worden genegeerd en ipv daarvan gaan we van PCR testen naar ademtesten die veel minder betrouwbaar zijn, het wordt 40 uur geldig ipv 24 uur geldig en je kunt sjoemelen met de codes. Als dat de regels zijn die je worden opgelegd en dat is waar je mee werkt (er is immers geen andere infrastructuur waar je gebruik van kunt maken als organisatie). Je verwacht dat er goed over de risico's is nagedacht en dat ging mis bij de opzet van TvT. Hoe kun je de organisatie van een implementerende partij dat kwalijk nemen?

[...]
Als de evenementenbranche het serieus had aangepakt hadden ze niet massaal uitgepakt met festivals waarbij ze bij binnenkomst al niet keken naar de QR codes en op de terreinen grote zweterige tenten opgebouwd hebben.

Ik vind oprecht dat ze niet vrijuit gaan. Ze hebben hun kans gehad en ze hebben hun kans verprutst. Kansen die andere branches gehad hebben, hebben dit niet verprutst. Het is wast mij betreft logisch dat we daar nu meer de focus opleggen.

Om nog een ander voorbeeld te geven. Clubs. We weten dat ventilatie een heel belangrijk iets is, ze zijn meer dan een jaar dicht geweest en de berichten van bezoekers bij de opening waren dat het zo warm was en de ventilatie nog steeds afwezig was. In plaats van dat clubs de gesloten maanden hebben gebruikt om hun pand te verbeteren hebben ze blijkbaar lekker zitten wachten?
Al kan je ook je bedenkingen hebben waarom alles zo open mocht en er niet eerst gecontroleerd is of ze afdoende ventilatie hebben. Zeker. Maar ze zijn toch volwassen mensen en bedrijven? Ze kunnen ook zelf nog wel ergens nadenken hoop ik.
Daar kunnen ze wel wat aan doen; de aanbevelingen gebruiken van de onderzoeken die ze nota bene zelf hebben laten uitvoeren.
Dus we kunnen niet kijken naar andere landen, want wat andere landen doen doet er niet toe en kunnen wij geen beleid op maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:54:
Deze dooddoener hoor ik al sinds maart 2020. We moeten elke keer maar even wachten tot "het einde van de maand", "de komende 3 weken" of "het einde van X". En dan zitten we dadelijk op eind september en zijn alle doelpalen weer verzet en moeten we ons over andere dingen druk maken.

Ik denk werkelijk dat we moeten stoppen met dat soort uitspraken, er is altijd wel wat te bedenken is gebleken.
Tsja je kunt het een dooddoener vinden, maar dan snap ik je opmerking over Israel niet, waarom zou je daar dan naar de huidige cijfers kijken, gewoon stoppen met kijken op het moment dat het nog goed ging ?

Er zijn nu nogal wat substantiële veranderingen geweest/net bezig in de mate en samenstelling van samenkomsten. En wat dat met doelpalen te maken heeft ontgaat met ook nog steeds, het is geen voetbalwedstrijdje en er veranderd ook weinig aan de doelen. Als je het dan toch met voetbal vergelijkt, is het misschien niet verstandig om voortijdig feest te gaan vieren met je 1-0 en de boel de boel te laten ipv het doelpalen geneuzel.

Het nieuwe "meetmoment" komt zo voor 20 september wat dat betreft wellicht wat aan de vroege kant (getallen zullen dan altijd nog klein zijn als er al een stijging is). Maar goed je kunt wederom best wat uitproberen, maar ik zou nog geen victorie kraaien en Israel en UK de maat gaan nemen. Dat kun je toch wel afwachten ... of is dat ook een doel van je ?

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 06-09-2021 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik ga stoppen met deze discussie; je blijft over de branche spreken alsof het 1 partij is terwijl het er honderden zijn, dan heeft het gewoon geen enkele zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:43:
[...]
Laten we niet net doen of kinderen, zonder Corona, niet sowieso bepaalde risico's lopen.(…)
Dat zeg ik toch ook helemaal niet?
(…) Alle scholen in Nederland dichthouden omdat er een paar gevallen met long Covid zullen optreden? (…)
Mijn vraag was: wat is dan 'een paar'? Nog los van de vraag wat het überhaupt nu eigenlijk is.
(…) maar zoals het er nu uitziet komen de meeste mensen daar wel weer vanaf (…)
Ik hoop het, maar 'zoals het er nu uitziet' is uiteraard niet met meer informatie dan zeg een jaar.
(…) Scholen zijn zeer belangrijk (…)
Een zeer terecht punt, maar dit is voor de discussie over de versoepeling toch een stropop? Natuurlijk is scholing belangrijk ontstaan er ontstaan allerlei ongewenste nare maatschappelijke effecten bij sluitingen, maar die effecten moeten toch ook los van de quarantaine maatregelen worden aangepakt?
(…) Of welke verhouding dan ook, waar gaan we dan de grens trekken? (…)
Ik vraag dus naar de verhouding want jij begon over 'cijfers'.
(…) Dus wat mij betreft is het simpel, die paar gevallen long Covid onder kinderen zijn bijzonder vervelend en zou ik het liefst voorkomen, maar die wegen niet op tegen de voordelen van het openen van scholen. Net als de zeer ernstige bijwerkingen van vaccins (overlijdens) niet opwegen tegen de grote voordelen van de vaccins.
Allemaal terechte stellingen maar je moet ze toch enigszins kunnen kwantificeren om daar wat over te kunnen zeggen op deze manier? Volgens mij wijst er niet veel op, maar stel dat het niet 'een paar' kinderen zijn en de langdurige klachten of effecten (bij een deel van de besmettingen) levenslang aanwezig blijken te blijven (geen idee en ik hoop het niet). Hoe is dan je overweging? Want sommige zaken zijn misschien onherstelbaar. En ik snap dat je in het leven niet alles kunt voorkomen, maar ik snap tegelijk de overweging niet om de maatregelen te versoepelen nu net op dit moment met als argument dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zou zijn.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gekkie schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:00:
[...]

Tsja je kunt het een dooddoener vinden, maar dan snap ik je opmerking over Israel niet, waarom zou je daar dan naar de huidige cijfers kijken, gewoon stoppen met kijken op het moment dat het nog goed ging ?
Ik heb altijd getracht het vergelijken van landen weg te houden uit mijn posts. Dat is mij redelijk gelukt, maar niet altijd waarvoor excuses.
Naar Israël kijk ik dus ook vanaf een afstand en trek daar conclusies uit. Maar ik vergelijk het niet met Nederland. Ik constateer dat ze daar een lage vaccinatiegraad hebben en het daar niet goed gaat. De enige vergelijking die ik kan en wil maken is dat wij hier een hogere vaccinatiegraad hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:23:
[...]

Dat hele Israël, wat zo hoog van de toren blies eind 2020 en begin 2021 is natuurlijk een lachertje. Amper 60% vaccinatiegraad. Het is leuk voor ze dat ze in het begin zo hard gingen met prikken, maar voor de rest hebben ze op alle gebieden gefaald.

In de UK hebben ze ook problemen, maar daar lijkt de vaccinatiegraad net voldoende om het hoofd boven water te houden. Al blijft het spannend daar omdat ze met een veel minder goed vaccin (AZ) hebben geprikt en vooral hebben ingezet op 1 prik in de eerste instantie.

Nederland doet het echt zo gek niet met over niet al te lange tijd 90% (!!) van de 18+ bevolking en 83% van de 12+ bevolking gevaccineerd. Het duurt nog heel even voor we daar zijn, de 2e prikken moeten er of nog in of nog werkzaam worden. Maar dat zijn wel iets andere getallen dan landen als de UK of Israël laten zien, ondanks dat die zo hoog opgaven over zichzelf eerder in 2021.
Je vergelijkt appels met peren. In Israël is 78% van de bevolking van 12 jaar en ouder volledig gevaccineerd, hier in Nederland is dat 73%. Dus ja Israël doet het beter loopt voor. Oftewel op welke gebieden hebben ze precies gefaald volgens jou?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Number10 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:02:
[...]
Mijn vraag was: wat is dan 'een paar'? Nog los van de vraag wat het überhaupt nu eigenlijk is.
Ga er straks wat verder op in, maar dat is niet bekend.
Ik hoop het, maar 'zoals het er nu uitziet' is uiteraard niet met meer informatie dan zeg een jaar.
Klopt. Helaas is dat een probleem bij een nieuw en onbekend virus. Misschien vallen bij iedereen die Corona gehad heeft de oren er wel af na 10 jaar. Ik snap dat dat een absurde stelling is, maar ik wil aangeven dat niemand het weet. Maar wat er bekend is van afgelopen jaar wijst er wel op dat het overgrote deel van de long Covid patiënten op termijn weer opkrabbelt.
Een zeer terecht punt, maar dit is voor de discussie over de versoepeling toch een stropop? Natuurlijk is scholing belangrijk ontstaan er ontstaan allerlei ongewenste nare maatschappelijke effecten bij sluitingen, maar die effecten moeten toch ook los van de quarantaine maatregelen worden aangepakt?
Absoluut. Dat staat hier helemaal los van wat mij betreft. Corona verergert de situatie in veel gevallen, maar we moeten hier altijd aandacht voor hebben.
Ik vraag dus naar de verhouding want jij begon over 'cijfers'.

[...]

Allemaal terechte stellingen maar je moet ze toch enigszins kunnen kwantificeren om daar wat over te kunnen zeggen op deze manier? Volgens mij wijst er niet veel op, maar stel dat het niet 'een paar' kinderen zijn en de langdurige klachten of effecten (bij een deel van de besmettingen) levenslang aanwezig blijken te blijven (geen idee en ik hoop het niet). Hoe is dan je overweging? Want sommige zaken zijn misschien onherstelbaar. En ik snap dat je in het leven niet alles kunt voorkomen, maar ik snap tegelijk de overweging niet om de maatregelen te versoepelen nu net op dit moment met als argument dat de vaccinatiegraad hoog genoeg zou zijn.
Op dit moment zijn er volgens mij geen duidelijke cijfers bekend, en kan je daar dus niet op sturen. De afwezigheid van deze cijfers zegt wel iets, als long Covid een gigantisch probleem zou zijn onder schoolgaande kinderen dan waren daar wel meer onderzoeken en meer resultaten van geweest. Uit niks blijkt dat kinderen verregaande schade ondervinden van een Corona besmetting, de enkele uitzondering daargelaten.

Overigens heb ik het nergens over verder versoepelen gehad. Ik ben erg comfortabel met de huidige situatie. We hebben al tijden zeer stabiele cijfers en hele lichte maatregelen. Wat mij betreft een prima situatie op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:00:
[...]

Ik ga stoppen met deze discussie; je blijft over de branche spreken alsof het 1 partij is terwijl het er honderden zijn, dan heeft het gewoon geen enkele zin.
Het spijt mij dat de cijfers niet in hun voordeel uitvallen. Ik kan er niet meer van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dennahz schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:49:
[...]

In de VS zijn veel mensen - met alle respect - ook echt moddervet en ongezond. Maar yup, de vaccinatie werkt gelukkig prima voor de risicogroepen. We zullen de komende tijd zien of de huidige vaccinatiegraad genoeg is. (Veel) hoger dan dit ga je het toch niet krijgen, zeker niet bij de groepen die nu nog in het ziekenhuis terechtkomen.

Toch vind ik het frappant dat het bijvoorbeeld in Urk ook prima lijkt te gaan (als ik de statistieken bekijk toch), ondanks een zeer lage vaccinatiegraad daar. Zitten ze daar inmiddels al in de fase van natuurlijke immuniteit?

[...]

Zolang die besmettingen niet gaan leiden naar ziekenhuisopnames is het in principe alleen maar goed. Weer duizenden mensen die (extra) antistoffen hebben opgebouwd. Al dan niet naast de vaccinatie.

[...]

11.000 besmettingen per dag, maar de ziekenhuizen stroomden niet vol. (Wel wat extra opnames, maar eigenlijk niks in vergelijking met het aantal mensen dat besmet was toentertijd). Terwijl de groep die besmet werd (jongeren) eigenlijk niet gevaccineerd was. Immers, na de prik gingen ze direct feesten. Zo'n prik werkt pas na 2 weken.
Waarom is het goed als f1 dat doet en slecht als het gebeurd bij f1-de autootjes oftewel een festival zonder koning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Laguna schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:07:
[...]

Je vergelijkt appels met peren. In Israël is 78% van de bevolking van 12 jaar en ouder volledig gevaccineerd, hier in Nederland is dat 73%. Dus ja Israël doet het beter loopt voor. Oftewel op welke gebieden hebben ze precies gefaald volgens jou?
Voor zover mij bekend zaten ze op net 60%. Maar blijkbaar is dat cijfer achterhaald, bedankt voor de aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Laatst online: 20-09 15:46
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:00:
[...]

Je moet het wel als hele branche goed doen. Als één of meerdere partijen het verknallen dan kan je dus weer coronamaatregelen op je dak krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:02:
[...]
Ik heb altijd getracht het vergelijken van landen weg te houden uit mijn posts. Dat is mij redelijk gelukt, maar niet altijd waarvoor excuses.
Naar Israël kijk ik dus ook vanaf een afstand en trek daar conclusies uit. Maar ik vergelijk het niet met Nederland. Ik constateer dat ze daar een lage vaccinatiegraad hebben en het daar niet goed gaat. De enige vergelijking die ik kan en wil maken is dat wij hier een hogere vaccinatiegraad hebben.
Het is niet erg om te vergelijken, daar hoef je geen excuses voor aan te bieden. Zolang je maar enigszins voorzichtig bent omdat er vaak een hoop factoren een rol spelen.
En je vergelijking klopt en we hebben een hogere vaccinatie graad, maar of dat genoeg gaat zijn dat is de vraag. Israel en UK dachten al eerder klaar te zijn, ik denk dat het ze toch iets tegen valt, jij benoemde het als "lachertje", vandaar de opmerking dat het wellicht niet verstandig is om hier al te hard van stapel te lopen op basis van onze eigen cijfers qua vaccinaties.

"Bewezen in hun uitwerking" hebben deze zich immers nog niet echt, we krijgen binnenkort inzicht in het resultaat met de eerste lakmoes proef van wat ik opsomde, daarna zullen we er nog eentje krijgen met "de R in de maand" zullen we maar zeggen. Dus wat mij betreft blijft het nog even spannend hoe goed die hogere vaccinatie graad ons gaat helpen en of het afdoende blijkt om alles weer te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennahz schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:49:
[...]
Dat is niet helemaal waar in mijn ogen. Daar hebben we het hier eerder over gehad, je zag in de weken nadien duidelijk dat deze groep wel degelijk een stijging liet zien in de ziekenhuizen. Maar veel erger is geweest dat deze groep ouders en grootouders heeft aangestoken die wel naar de ziekenhuizen gingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldecxenhZHDA_mo-YxyJL5LTFsg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bPEoTvXAVtp2g3GWu5dZsB4b.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Plenkske schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:13:
[...]

Je moet het wel als hele branche goed doen. Als één of meerdere partijen het verknallen dan kan je dus weer coronamaatregelen op je dak krijgen.
Per vandaag dan de restaurants sluiten? Kan er zo al 5 opnoemen die zich niet aan de geldende maatregelen houden.
Pretparken idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gekkie schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:14:
[...]

Het is niet erg om te vergelijken, daar hoef je geen excuses voor aan te bieden. Zolang je maar enigszins voorzichtig bent omdat er vaak een hoop factoren een rol spelen.
Daarom wil ik liever niet vergelijken. Het is zelfs in Nederland vaak al lastig om provincies te vergelijk, laat staan landen. Ik probeer dat niet te doen, maar faal helaas ook wel eens.
En je vergelijking klopt en we hebben een hogere vaccinatie graad, maar of dat genoeg gaat zijn dat is de vraag. Israel en UK dachten al eerder klaar te zijn, ik denk dat het ze toch iets tegen valt, jij benoemde het als "lachertje", vandaar de opmerking dat het wellicht niet verstandig is om hier al te hard van stapel te lopen op basis van onze eigen cijfers qua vaccinaties.
Ik doel daarbij meer op het feit dat ze hoog van de toren geblazen hebben, maar dat er puntje bij paaltje nog steeds een probleem is. Bijvoorbeeld de UK met hun 1 prik strategie en volhardende keuze voor AZ. Ze hebben daar verzuimd om toen er meer bekend werd (1 prik niet voldoende, AZ relatief veel ernstige bijwerkingen en mindere bescherming) hun strategie aan te passen. Dat is iets wat Nederland wel constant heeft gedaan, en ik moet zeggen dat dat een van de weinige dingen is die Hugo wel direct goed heeft aangepakt. AZ is stilgelegd toen er enige verdenking was en toen Pfizer/Moderna voldoende kon leveren is er snel van strategie gewisseld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:18:
[...]

Per vandaag dan de restaurants sluiten? Kan er zo al 5 opnoemen die zich niet aan de geldende maatregelen houden.
Pretparken idem dito.
Als er aanwijzingen zijn dat er daardoor serieuze brandhaarden ontstaan, dan zou je daar zeker een punt mee hebben.

Wat overigens niet zegt dat ze de maatregelen niet moeten volgen. Ik zie het soms ook verkeerd gaan. Zelf sta ik er wat relaxter in nu ik 2x gevaccineerd ben, ik was al niet heel bang en nu helemaal niet meer. Maar regels zijn er niet voor niets en moet je wel opvolgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:13:
(Een deel van) de branche wil het ook goed doen, volgens de methodes en aanbevelingen van Fieldlabs maar ze mogen het niet, zo kunnen ze zich nooit bewijzen. De festivals die er waren zijn georganiseerd op de manier zoals opgedragen door de overheid, dat ging mis. Wie heeft t dan niet goed gedaan, degene die de regels heeft bedacht of die ze heeft uitgevoerd? En dat terwijl er een prachtig onderzoek was met hoe het goed ging in een tijd toen de besmettingen vele malen hoger waren.

Ik was erbij op t dance festival in biddinghuizen, keurig geregeld.

[ Voor 32% gewijzigd door Cartman! op 06-09-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:18:
[...]

Pretparken idem dito.
Hebben die al gezorgt voor een stijgend aantal besmettingen etc. ? Het is in veel gevallen lastig te bewijzen... maar dat was in juni/juli wel de reden dat discotheken weer dicht gingen en festivals niet meer door konden gaan.

Als je puur naar de geldende maatregelen (1,5 meter dus voornamelijk) gaat kijken moet er heel veel (weer) sluiten, gelukkig gebeurt dat niet.

Overigens komt het nog wel eens voor dat een café of restaurant dicht moet als BOA's of politie ziet dat het niet goed gaat, las het laatst nog op ed.nl over een café in Deurne. Dat kan dus ook nog gewoon.
En zo moeten klassen ook nog thuis blijven als er besmettingen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:22:
[...]

Als er aanwijzingen zijn dat er daardoor serieuze brandhaarden ontstaan, dan zou je daar zeker een punt mee hebben.

Wat overigens niet zegt dat ze de maatregelen niet moeten volgen. Ik zie het soms ook verkeerd gaan. Zelf sta ik er wat relaxter in nu ik 2x gevaccineerd ben, ik was al niet heel bang en nu helemaal niet meer. Maar regels zijn er niet voor niets en moet je wel opvolgen.
Wat is er dan met de regel:
- blijf zitten bij een geglaceerde evenement
- niet gillen en joelen (kop dicht noemde de minister het meen ik)
Gebeurd bij de f1?
En bij de pretparken met 1.5m afstand? Om en nabij de helft van de plastic schermen die hiervoor zorgen zijn kapot bij de efteling en iedereen is op elkaar gepropt in de wachtrijen.
Registratie bij horeca heb ik al weken niet meer gezien. Net als dat 1.5m in een hoop restaurants al niet meer bestaat.

Misschien moeten we accepteren dat er alleen nog theoretische regeltjes zijn die een handjevol opvolgt en we tegelijkertijd nog enkele tienduizenden mensen werkloos en uitzichtloos aan het maken zijn. (Nachtleven, festivals).

Als het over 2 weken nou nog altijd goed gaat na F1 en meerdere demonstratie. Op welke grond houden we alles nog dicht dan? Ik ben heel lang 100% met de overheid geweest. Maar wat ze afgelopen weekend geflikt hebben kan gewoon echt niet. Daar hebben ze mij en vele met mij compleet verloren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:24:
[...]

(Een deel van) de branche wil het ook goed doen, volgens de methodes en aanbevelingen van Fieldlabs maar ze mogen het niet, zo kunnen ze zich nooit bewijzen.
Voor dat deel van de branche is het daarom erg zuur. Helemaal mee eens.
Het is erg jammer dat een deel van de branche het bij de eerste kans in juni/juli verknalt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:46
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:59:
[...]

Als de evenementenbranche het serieus had aangepakt hadden ze niet massaal uitgepakt met festivals waarbij ze bij binnenkomst al niet keken naar de QR codes en op de terreinen grote zweterige tenten opgebouwd hebben.
Wacht even. Welke festivals zijn er dan in die 2 weken geweest? Ik doe iets in die branche (ok, deed) maar een feessie opzetten kost echt wel iets meer dan 2 dagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Plenkske schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:27:
[...]

Hebben die al gezorgt voor een stijgend aantal besmettingen etc. ? Het is in veel gevallen lastig te bewijzen... maar dat was in juni/juli wel de reden dat discotheken weer dicht gingen en festivals niet meer door konden gaan.

Als je puur naar de geldende maatregelen (1,5 meter dus voornamelijk) gaat kijken moet er heel veel (weer) sluiten, gelukkig gebeurt dat niet.

Overigens komt het nog wel eens voor dat een café of restaurant dicht moet als BOA's of politie ziet dat het niet goed gaat, las het laatst nog op ed.nl over een café in Deurne. Dat kan dus ook nog gewoon.
En zo moeten klassen ook nog thuis blijven als er besmettingen zijn.
Dat was niet je originele post. Daarin stond als 1 partij het verknalt moet de hele branche dicht.

Overigens als je dat doortrekt verder dan covid kunnen we dan ook voetbal afschaffen als 1 club gaat rellen?
Zie je mijn punt?
Straffen doe je individueel. Omdat de kroeg in Deurne dicht moest hoefden niet alle kroegen dicht.
Waarom dan wel alle festivals als er 1 rotte appel is?

Met je voorbeeld ga je compleet tegen je eigen post in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Plenkske schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:29:
Het is erg jammer dat een deel van de branche het bij de eerste kans in juni/juli verknalt heeft.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Ik denk dat je festivals en clubs sowieso los van elkaar moet zien. En zoals ik al eerder zei; die festivals zijn georganiseerd met de regels die de overheid heeft bepaald, het is niet dat er een eigen keuze was om het anders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:24:
[...]
De festivals die er waren zijn georganiseerd op de manier zoals opgedragen door de overheid, dat ging mis. Wie heeft t dan niet goed gedaan, degene die de regels heeft bedacht of die ze heeft uitgevoerd? En dat terwijl er een prachtig onderzoek was met hoe het goed ging in een tijd toen de besmettingen vele malen hoger waren.
Ik ben dat echt niet met je eens. In geen enkele regel van de overheid stond dat ze de QR controle zeer matig moesten uitvoeren of dat ze afgesloten tenten moesten bouwen voor optredens.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:30:
[...]

Ik ben dat echt niet met je eens. In geen enkele regel van de overheid stond dat ze de QR controle zeer matig moesten uitvoeren of dat ze afgesloten tenten moesten bouwen voor optredens.
Er stond ook niet dat dat niet mocht.
Het ventilatie bordje was er toen ook nog niet en nog maar weinig mensen waren daarmee bezig.
Dat het QR systeem gratis codes uitdeelde konden de organisaties niets aan doen. Ik zou ook kappen met scannen als die codes uitgedeeld worden als compensatie of bij pakjes boter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:30:
Is er bewijs dan dat het inderdaad slecht is uitgevoerd? Was dat op ieder festival of een enkel festival? Wederom; je scheert de volledige branche over 1 kam, dat slaat nergens op. En inderdaad, het systeem was bewezen lek (al was t alleen maar omdat je 's middags kon prikken en 's avonds naar een festival mocht zonder getest te worden).

[ Voor 14% gewijzigd door Cartman! op 06-09-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:30:
[...]

Dat was niet je originele post. Daarin stond als 1 partij het verknalt moet de hele branche dicht.

Overigens als je dat doortrekt verder dan covid kunnen we dan ook voetbal afschaffen als 1 club gaat rellen?
Zie je mijn punt?
Straffen doe je individueel. Omdat de kroeg in Deurne dicht moest hoefden niet alle kroegen dicht.
Waarom dan wel alle festivals als er 1 rotte appel is?

Met je voorbeeld ga je compleet tegen je eigen post in
Dan lees het nog maar eens goed.
Ik zeg één of meerdere partijen. En ik zeg niet "hele branche dicht" , maar ik zeg dat je maatregelen op je dak kan krijgen.

kan krijgen -> als het mis gaat (besmettigen etc.)

Ik ben het met je eens dat het bij festivals wel echt lastig is. Want het is maar één dag of weekend, en hoe weet je vantevoren dat het wel of niet goed gaat....

Overigens zijn sommige festivals nog wel lekker creatief bezig met de huidige regels:
https://www.ed.nl/helmond...op-op-zn-mooist~a30bcc2f/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Plenkske schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:36:
[...]

Dan lees het nog maar eens goed.
Ik zeg één of meerdere partijen. En ik zeg niet "hele branche dicht" , maar ik zeg dat je maatregelen op je dak kan krijgen.

kan krijgen -> als het mis gaat (besmettigen etc.)

Ik ben het met je eens dat het bij festivals wel echt lastig is. Want het is maar één dag of weekend, en hoe weet je vantevoren dat het wel of niet goed gaat....

Overigens zijn sommige festivals nog wel lekker creatief bezig met de huidige regels:
Maar kom op. Een festival is 1 dag en daarom weet je niet of het goed gaat?
Dat is toch meten met 2 maten?

F1 is de eerste dag ook zwaar verkloot. Toch ging dag 2 en 3 gewoon door. Mochten ze maatregelen nemen ter verbetering. Waarom mogen festivals dat niet?
Same voor voetbal. Ging kloten--> extra kansen voor extra maatregelen en betere spreiding.
Festivals krijgen 1 kans en daarna moeten ze maar weer een jaar op een houtje bijten?
sportevenementen zijn vaak ook maar 1 dag of hooguit een weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Mfpower schreef op maandag 6 september 2021 @ 09:58:
[...]
en door de lage getallen kan een verhoging van 300% erg dramatisch klinken maar misschien praat je dan over 1 opname in een land naar 3 opnames. (…)
Goed punt, want dit wordt vaak gepresenteerd alsof de risico's toenemen, maar het gaat uiteraard om grote aantallen keer een relatief klein percentage.
(…) zou het voorzorgsprincipe vooralsnog, tot er betere cijfers zijn, imho wel op z'n plaats zijn (…)
Dat lijkt mij ook, maar de vraag is vooral waar je als maatschappij de grens legt wat dat betreft. Want zoals @Drardollan opmerkt zijn er uiteraard ook nadelige gevolgen van beperkingen in het onderwijs. Ik denk alleen dat we dat los van de maatregelen ook moeten aanpakken en niet als argument gebruiken om de versoepelingen wel/niet te bespreken. Beiden zijn relevante punten, ook als ze met elkaar samen hangen.

Wat ik vooral niet begrijp is waarom er net nu over deze versoepelingen wordt begonnen. Dat vind ik onlogisch, tenzij er dus veel meer informatie bij is gekomen. Die informatie komt in dat krantenartikel niet terug, maar tegelijkertijd wordt er in het interview op de website van de overheid waar ik naar verwees wel gewezen op de effecten van besmettingen anders dan opname, ook bij kinderen op de basisschool.
(…) Ik moet even zoeken weer, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de prevalentie van long covid vanaf een jaar of 10 begint toe te nemen, en vanaf de puberteit geen verschil meer is met andere leeftijdsgroepen. (…)
In het interview op de website van de overheid wordt 9 jaar genoemd. Maar of die grens heel hard is lijkt mij twijfelachtig. Aan de andere kant is er een overduidelijk leeftijdseffect voor wat betreft ziekenhuisopname op oudere leeftijd en met name bij volwassenen uiteraard, dus misschien geldt zo'n leeftijdseffect ook voor langdurige klachten bijvoorbeeld.
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:08:
[...]
Klopt. Helaas is dat een probleem bij een nieuw en onbekend virus. Misschien vallen bij iedereen die Corona gehad heeft de oren er wel af na 10 jaar. (…)
Het zal een bijzonder gezicht zijn :)

Even los van de oren en enkel als voorbeeld, is SSPE een bestaand gevolg van mazelen besmettingen dat nog na vele jaren kan optreden. Gelukkig heel zeldzaam en sinds de mazelenvaccinatie zullen de aantallen waarschijnlijk steeds lager worden, maar of zoiets ook kan optreden na de besmettingen van afgelopen 1,5 jaar weet natuurlijk niemand. Ik verwacht het zelf niet meteen, maar uiteraard kan niemand dat met zekerheid zeggen.

Van waterpokken is bekend dat het levenslang bij je kan blijven, dus dat bewijst dat het blijven voortbestaan van een besmetting op zich niet onmogelijk is. Waarom ontwikkelen mensen reukstoornissen bijvoorbeeld? Is dat enkel een lokaal effect of gaat het verder? En hoe zit dat dan bij kinderen? Kan dat ook een impact hebben op hun ontwikkeling waar je terecht een punt maakt voor wat betreft de maatregelen op scholen?

En wat zeg je achteraf als dit soort effecten blijken op te treden (nogmaals: onbekend en het lijkt mij niet per se waarschijnlijk) en veel vaker optreden dan 'heel zeldzaam'?
(…) Op dit moment zijn er volgens mij geen duidelijke cijfers bekend, en kan je daar dus niet op sturen. (…)
Zie het genoemde voorzorgsprincipe dat @Mfpower noemt. De vraag is uiteraard hoe ver je daarmee gaat als maatschappij, want het is theoretisch oneindig.

Een probleem bij dit soort crises is een groot staartrisico voor wat betreft sterfte (ik heb het nu niet over kinderen, maar in het algemeen). En dus is het maar de vraag of je kunt afgaan op het gemiddelde van de bulk aan observaties. Aangezien sterfte afhangt van besmettingen, verwacht ik hetzelfde risico ook voor besmettingen ('niemand zag dit aankomen' eind juni).
(…) De afwezigheid van deze cijfers zegt wel iets, als long Covid een gigantisch probleem zou zijn onder schoolgaande kinderen dan waren daar wel meer onderzoeken en meer resultaten van geweest. Uit niks blijkt dat kinderen verregaande schade ondervinden van een Corona besmetting, de enkele uitzondering daargelaten. (…)
Mede gezien het SSPE voorbeeld weet ik niet of je dat zo kunt zeggen. Ook 'weinig aandacht' zegt niet per se wat, want die aandacht voor langdurige klachten was er wel eind juni bij de persco maar nu ineens niet meer. Even los van het interview op de website van de overheid en zolang we weinig weten kan het balletje twee kanten op rollen.
(…) Overigens heb ik het nergens over verder versoepelen gehad. Ik ben erg comfortabel met de huidige situatie. We hebben al tijden zeer stabiele cijfers en hele lichte maatregelen. Wat mij betreft een prima situatie op dit moment.
Nee, maar ik 'koppelde' je aan mijn reactie op @user109731 over de versoepelingen omdat je wees op een beperkt effect van de opening van scholen in het noorden en op 'de cijfers'. Dus was mijn vraag welke cijfers je dan neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:32

SomerenV

It's something!

Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:39:
[...]

F1 is de eerste dag ook zwaar verkloot. Toch ging dag 2 en 3 gewoon door. Mochten ze maatregelen nemen ter verbetering. Waarom mogen festivals dat niet?
Same voor voetbal. Ging kloten--> extra kansen voor extra maatregelen en betere spreiding.
Festivals krijgen 1 kans en daarna moeten ze maar weer een jaar op een houtje bijten?
Is er eigenlijk bekend of het grote aantal besmettingen wel daadwerkelijk door de festivals/clubs komt? Of is het door het (tijdelijke) massale testen voor toegang vooral aan het licht gekomen door de festivals en clubs? We weten van een paar mogelijke clusters, maar dat is een druppel op de gloeiende plaat als je kijkt naar hoeveel clubs/festivals/evenementen er in totaal waren.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Plenkske schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:36:
[...]
Ik had kaartjes voor het originele festival, maar de vervanger is totaal niet vergelijkbaar, want het gaat maar over een fractie van de mensen, en tevens was er geen camping aanwezig. Creatief misschien wel, maar ik zie niet in hoe dit tegen de geest van de regels ingaat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Woy schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:42:
Creatief misschien wel, maar ik zie niet in hoe dit tegen de geest van de regels ingaat.
Gaat het toch ook niet ? Het was maar een voorbeeld van wat nu wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:39:
[...]

Eens hoor.
De overheid leeft hierbij helemaal in de theorie. Ze zijn van mening dat "geplaceerd" vs "vrij bewegen" het grote verschil maakt (bij hoge aantallen mensen bij elkaar). Maar de praktijk is natuurlijk totaal anders. Je bent maar tijdelijk geplaceerd. Alles eromheen is nog steeds vrij bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dit gaat ze ook niet de omzet opleveren die ze normaal hebben.
Enkel zorgen ze dat men hun naam niet vergeet voor als ze ooit weer echt mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:27:
[...]

Wat is er dan met de regel:
- blijf zitten bij een geglaceerde evenement
Die is er gewoon toch? En ik zag gisteren bij de F1 een hoop mensen zitten. Net als in de stadions of op andere plekken waar dat verplicht is.
- niet gillen en joelen (kop dicht noemde de minister het meen ik)
Dat is geen maatregel.
En bij de pretparken met 1.5m afstand? Om en nabij de helft van de plastic schermen die hiervoor zorgen zijn kapot bij de efteling en iedereen is op elkaar gepropt in de wachtrijen.
Registratie bij horeca heb ik al weken niet meer gezien. Net als dat 1.5m in een hoop restaurants al niet meer bestaat.
Volgens mij is registratie in de horeca ook niet meer verplicht? Maar dat weet ik niet zeker.

Voor de rest, geen idee. Ik ben al een tijd niet in de Efteling geweest. De pretparken die ik recent bezocht heb (Toverland en Phantasialand) hadden het prima voor elkaar op dat moment.
Als het over 2 weken nou nog altijd goed gaat na F1 en meerdere demonstratie. Op welke grond houden we alles nog dicht dan? Ik ben heel lang 100% met de overheid geweest. Maar wat ze afgelopen weekend geflikt hebben kan gewoon echt niet. Daar hebben ze mij en vele met mij compleet verloren.
Als de sectoren die nog dicht zijn zorgen dat ze de boel op orde hebben, dan moet het zeker mogelijk zijn om daar komende maanden stappen in te maken lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
maartend schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:29:
[...]

Wacht even. Welke festivals zijn er dan in die 2 weken geweest? Ik doe iets in die branche (ok, deed) maar een feessie opzetten kost echt wel iets meer dan 2 dagen
Onder andere "Verknipt" in Utrecht waar het behoorlijk mis ging. Ook in discotheek Aspen ging het goed mis. En zo waren er meer, dit zijn even 2 voorbeelden die ik zo uit mijn hoofd weet.

Ik snap dat het tijd kost om iets op te zetten. Daar hebben ze toch ook wat tijd voor gehad? Het is niet zo dat ze op vrijdag hoorden dat het mocht en ze zaterdag open gingen. Volgens mij zat daar enkele weken tussen? Maar even los daarvan, als je als evenement niet kan waarborgen dat alles goed opgezet is dan moet je niet willen starten. Er was geen enkele verplichting om die 2 weken een evenement te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En hoe bewijzen ze dan dat ze alles op orde hebben als ze niks mogen?
Van de 70k hebben er vast wat gezeten. Maar indien echt geplaceerd:
- binnenkomen met zelf meegebracht flesje water vlak voor de race
- race kijken
- per tribune gefaseerd meteen wegwezen na de race
En niet nog anderhalfuur bier drinken daarna zoals nu gebeurde.
De mensen zaten tijdens het racen. Verder was het 1 groot feest zoals je op alle media kan zien.

Edit:
https://www.ad.nl/nederla...n-stadionverbod~a7b495fc/

Gewoon je bek houden waren zijn letterlijke woorden. Sorry.

[ Voor 17% gewijzigd door Dennis1812 op 06-09-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:32:
[...]

Er stond ook niet dat dat niet mocht.
Volgens mij mochten er enkel buitenfestivals plaatsvinden. Die tenten mochten volgens mij niet. Maar ik weet niet 100% zeker of dat een regel was, dat zou ik moeten nazoeken voor ik het met zekerheid kan zeggen. Dat het onverstandig was, dat lijkt mij duidelijk en geen verrassing.
Het ventilatie bordje was er toen ook nog niet en nog maar weinig mensen waren daarmee bezig.
Er wordt al 17 maanden over ventilatie gepraat. Je mag ook iets van eigen initiatief verwachten toch? Of in dit geval niet, wel op eigen initiatief de controles schrappen maar dit niet? Moet dan echt alles in regels?
Dat het QR systeem gratis codes uitdeelde konden de organisaties niets aan doen. Ik zou ook kappen met scannen als die codes uitgedeeld worden als compensatie of bij pakjes boter.
Dus jij rijdt ook 200 op de snelweg omdat de pakkans toch maar klein is? Rijbewijzen worden ook geregeld bij pakjes boter weggeven heb ik het idee.

Ofwel, wat een dooddoener. Je kan het ermee eens of oneens zijn dat mensen zomaar een QR konden krijgen (Dansen met Janssen), maar dat maakt niet dat je dan maar niet meer moet controleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:48:
[...]

Onder andere "Verknipt" in Utrecht waar het behoorlijk mis ging. Ook in discotheek Aspen ging het goed mis. En zo waren er meer, dit zijn even 2 voorbeelden die ik zo uit mijn hoofd weet.

Ik snap dat het tijd kost om iets op te zetten. Daar hebben ze toch ook wat tijd voor gehad? Het is niet zo dat ze op vrijdag hoorden dat het mocht en ze zaterdag open gingen. Volgens mij zat daar enkele weken tussen? Maar even los daarvan, als je als evenement niet kan waarborgen dat alles goed opgezet is dan moet je niet willen starten. Er was geen enkele verplichting om die 2 weken een evenement te organiseren.
Nogmaals.
Wat kan verknipt er aan doen dat de tvt testers die codes gratis uitdelen als compensatieregeling omdat je hem soms te laat hebt?
Wat kan verknipt eraan doen dat überhaupt het systeem zo lek is als een mandje?
Niks nada noppes.
Iedereen is gescand bij verknipt (ja ik stond erbij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:45:

Voor de rest, geen idee. Ik ben al een tijd niet in de Efteling geweest. De pretparken die ik recent bezocht heb (Toverland en Phantasialand) hadden het prima voor elkaar op dat moment.
Maakte de Efteling geen indruk dat je het vergeten bent ?
Drardollan in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 8"
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:48:
En hoe bewijzen ze dan dat ze alles op orde hebben als ze niks mogen?
Ze hebben dit al bewezen. Van 500 naar 11.000 besmettingen dankzij 2 weken feesten.
Edit:
https://www.ad.nl/nederla...n-stadionverbod~a7b495fc/

Gewoon je bek houden waren zijn letterlijke woorden. Sorry.
Dat gaat over 2020 en is allang overboord. Er mag gewoon gezongen en geschreeuwd worden. Bij de voetbal en de F1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:51:
[...]

Volgens mij mochten er enkel buitenfestivals plaatsvinden. Die tenten mochten volgens mij niet. Maar ik weet niet 100% zeker of dat een regel was, dat zou ik moeten nazoeken voor ik het met zekerheid kan zeggen. Dat het onverstandig was, dat lijkt mij duidelijk en geen verrassing.

[...]

Er wordt al 17 maanden over ventilatie gepraat. Je mag ook iets van eigen initiatief verwachten toch? Of in dit geval niet, wel op eigen initiatief de controles schrappen maar dit niet? Moet dan echt alles in regels?

[...]

Dus jij rijdt ook 200 op de snelweg omdat de pakkans toch maar klein is? Rijbewijzen worden ook geregeld bij pakjes boter weggeven heb ik het idee.

Ofwel, wat een dooddoener. Je kan het ermee eens of oneens zijn dat mensen zomaar een QR konden krijgen (Dansen met Janssen), maar dat maakt niet dat je dan maar niet meer moet controleren.
Als een tent verboden was geweest had het festival niet door mogen gaan. Die tenten is het regelmatig over gegaan in veiligheidsoverleg met gemeente en GGD. Was toendertijd 0.0 probleem.
Er wordt niet door de overheid al 17 maanden over ventilatie gepraat. Dat is lang afgedaan als onzin door ons kabinet.

En ja. Wil je dat iets op een bepaalde manier precies zo gebeurt moet dat in vergunningseisen of regels. Anders heb je altijd eigen invulling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Mijn laatste bezoek aan de Efteling stamt van begin 2021. Toen was het prima geregeld, maar ik weet dus niet hoe het nu is.

Toverland, Phantasialand en Slagharen heb ik de afgelopen weken bezocht en in alle 3 de parken was het op dat moment goed geregeld.

Maar antwoord op de andere vraag, de meeste pretparken in nabije omgeving maken weinig indruk meer. Daarvoor heb ik er iets teveel bezocht van vaak een ander kaliber dan wat wij hier kennen :)

[ Voor 15% gewijzigd door Drardollan op 06-09-2021 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:54:
[...]

Als een tent verboden was geweest had het festival niet door mogen gaan. Die tenten is het regelmatig over gegaan in veiligheidsoverleg met gemeente en GGD. Was toendertijd 0.0 probleem.
Er wordt niet door de overheid al 17 maanden over ventilatie gepraat. Dat is lang afgedaan als onzin door ons kabinet.

En ja. Wil je dat iets op een bepaalde manier precies zo gebeurt moet dat in vergunningseisen of regels. Anders heb je altijd eigen invulling
Prima dan toch? We hebben nu die duidelijke regels en met deze duidelijke regels gaat het prima op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Oh er hangen wat lintjes in de efteling en kapotte plastic schermen.
De helft van de rode linten waar je dus niet mag staan zwerven over de grond en iedereen staat in praktijk in elkaars nek te hijgen.

Enige plek waar het beter is is binnen in de winkels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:56:
[...]

Prima dan toch? We hebben nu die duidelijke regels en met deze duidelijke regels gaat het prima op dit moment.
Dat het prima gaat zijn enkele tienduizenden medewerkers met je oneens. Die krijgen gewoon klap op klap van de regering. Er wordt met meerdere maten gemeten. En er is ze alweer een compleet festivalseizoen aan inkomsten afgepakt.

[ Voor 20% gewijzigd door Dennis1812 op 06-09-2021 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:56:
[...]

Dat het prima gaat zijn enkele tienduizenden medewerkers met je oneens.
Dat snap ik. Ik zal ook nooit beweren dat het leuk is voor deze medewerkers. Het is een zware dobber en we moeten ook zeker zorgen dat deze medewerkers (en de branche) niet onderuit gaat.

Ik probeer een beetje naar het grotere geheel te kijken wat dat betreft. En dat grote geheel laat zien dat we het op dit moment goed onder controle hebben.

Ik zou ook liever gisteren dan vandaag alle maatregelen overboord gooien. Ook ik mis die paar feestjes per jaar die ik bezoek en ik heb de stadionbezoeken ook echt gemist. Ik probeer echter wel realistisch te blijven en zoals gezegd naar het hele land te kijken.

Laten we hopen (en voor mij is het een zekerheidje hoor) dat Zandvoort inderdaad niets oplevert. Dan kunnen we vanaf daar verder gaan kijken naar wat er meer mogelijk is de komende tijd.
Die krijgen gewoon klap op klap van de regering. Er wordt met meerdere maten gemeten. En er is ze alweer een compleet festivalseizoen aan inkomsten afgepakt.
Gelukkig krijgen ze steun vanuit de overheid en de medewerkers hoeven niet thuis te zitten, er is een schreeuwend tekort aan personeel in onder andere de horeca. Daar kunnen ze prima aan de slag als ze dat willen.

Er is ze niets afgepakt. Corona is geen keuze. Het is een pandemie die we onder controle proberen te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Drardollan op 06-09-2021 11:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Als Zandvoort niks oplevert is er toch echt geen enkele reden meer om grote festivals niet door te laten gaan?

Tegelijkertijd was een enorme massa demonstratie gisteren zonder tvt.
Over 2-4 weken zullen de ziekenhuizen dus bomvol liggen of niet.
Indien niet is het toch echt wel een keer klaar hiermee.
Ik sympathiseer mij inmiddels meer met unmute us dan met meneer schoen.

Corona is geen keuze. Mee eens. Maatregelen wel. En zeker de manier waarop.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennis1812 op 06-09-2021 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:03:
Als Zandvoort niks oplevert is er toch echt geen enkele reden meer om grote festivals niet door te laten gaan?
Dat weet ik niet. Ze verschillen in principe heel erg van elkaar.

Maar mijn standpunt heb ik denk ik al duidelijk gemaakt daarin. laat het een startpunt zijn om de evenementen weer op te gaan starten.
Die demonstratie gisteren was kleiner dan BLM. En daar kwam ook niets uit. En deze ook niet verwacht ik.
Enorm zou ik het gisteren niet noemen. Wel druk en een serieuze opkomst. Maar enorm...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dik 20k.
Als festivals tot 20k mensen mogen ontvangen staan ze te juichen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Corona is geen keuze. Mee eens. Maatregelen wel. En zeker de manier waarop.
Een van de weinige zinnige uitspraken van onze overheid was: "We moeten met 50% van de kennis 100% van het virus bestrijden.".

We hebben veel geprobeerd, en zijn een paar keer nat gegaan, maar nu zitten we met een set maatregelen die ervoor zorgt dat de boel behoorlijk stabiel is. Ik denk dat je over de huidige set met maatregelen weinig anders kan zeggen dan dat deze effectief is en hun doel bereiken.

Dat we verder moeten naar meer open, dat heb ik al een aantal keer herhaald en lijkt mij duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Daarover verschillen de meningen van de diverse bronnen behoorlijk. Er wordt uitgegaan van een range van 10k tot 20k voor zover ik heb gelezen.

Behalve bij de bezoekers trouwens, die hebben het over 250.000 tot 1,5 miljoen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online

Unmute Us was 2 weken geleden; er liepen (geschat en over meerdere steden) totaal 70.000 mensen mee (was geweldig trouwens!) en dit heeft ook niet geresulteerd in verhoogd aantal besmettingen. Aankomende zaterdag is er weer een Unmute Us (kan helaas zelf niet dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:10:
[...]

Daarover verschillen de meningen van de diverse bronnen behoorlijk. Er wordt uitgegaan van een range van 10k tot 20k voor zover ik heb gelezen.

Behalve bij de bezoekers trouwens, die hebben het over 250.000 tot 1,5 miljoen 8)7
Ja de bezoekers geloof ik voor geen seconde. Net als elk woord dat Baudet erover zal zeggen

Gemeente geeft nu aan 20k bij de NOS. Maargoed. Al zouden het er 10k zijn staat mijn post hetzelfde maar dan met 10k ipv 20k.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:48
Ik begrijp echt niet dat mensen hier geen onderscheid zien tussen F1 en festivals. Tuurlijk, de massa's zijn vergelijkbaar, maar op een festival zijn het dampende tenten met constant in- en uitloop vs een compleet buitenevenement als de F1. Ik heb het allebei meerdere malen bezocht, er zit echt een flink verschil tussen.

Daarnaast is er destijds overleg geweest met bijvoorbeeld Lowlands om altijd weer te testen voor toegang. Dus elke keer als een festivalganger het terrein opkomt, vanaf de camping of andere locatie, dan moet er een geldige test zijn. Dat had als gevolg dat er dus getest moest kunnen worden op het terrein, maar dat ging de organisatie van Lowlands niet lukken. F1 ging hier wel mee akkoord. Ook nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:41

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

1x 65000 man is wat anders dan elk weekend honderden festivals met honderdduizenden bezoekers.

Zit ff te kijken; zie hier https://em-cultuur.nl/festival-overzicht-2019/ dat er in 2019 > 1100 festivals met 19,5 miljoen bezoekers waren.

Ben het er wel mee eens dat het er niet lekker uitziet zo dit afgelopen weekend.

En heb al eerder gezegd; dat er best een mouw aan te passen moet zijn:
- Geen tenten
- Minder capaciteit
- Kortere testgeldigheid
- Vroeger op de dag
- Eenrichtingsverkeer
- Op locatie testen
- Op locatie vaccineren
- Meerdaagse festivals waar je maar 1 dag mag zijn als bezoeker

Er moet meer kunnen dan we nu gezien hebben. Maar de epische clusterfuck van twee weken na het dansen met jansen van meerdere kanten moeten we wel voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 06-09-2021 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:13:
[...]

Ja de bezoekers geloof ik voor geen seconde. Net als elk woord dat Baudet erover zal zeggen

Gemeente geeft nu aan 20k bij de NOS. Maargoed. Al zouden het er 10k zijn staat mijn post hetzelfde maar dan met 10k ipv 20k.
Ik begreep niet zo goed wat je met die post wilde zeggen. Natuurlijk staan mensen te juichen als er een festival is, of dat nu met 2k, 5k, 10k of 100k aan mensen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Emgeebee schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:14:
Ik begrijp echt niet dat mensen hier geen onderscheid zien tussen F1 en festivals. Tuurlijk, de massa's zijn vergelijkbaar, maar op een festival zijn het dampende tenten met constant in- en uitloop vs een compleet buitenevenement als de F1. Ik heb het allebei meerdere malen bezocht, er zit echt een flink verschil tussen.

Daarnaast is er destijds overleg geweest met bijvoorbeeld Lowlands om altijd weer te testen voor toegang. Dus elke keer als een festivalganger het terrein opkomt, vanaf de camping of andere locatie, dan moet er een geldige test zijn. Dat had als gevolg dat er dus getest moest kunnen worden op het terrein, maar dat ging de organisatie van Lowlands niet lukken. F1 ging hier wel mee akkoord. Ook nogal een verschil.
Niet ieder festival is in dampende tenten. Ik ken er genoeg volledig open air of zelfs op het strand.
F1 hadden ze beter een jaar uitgesteld dat had voor het draagvlak veel goeds gedaan gok ik zomaar. Zeker als ze festivals voorlopig niet verruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:08:
[...]
We hebben veel geprobeerd, en zijn een paar keer nat gegaan, maar nu zitten we met een set maatregelen die ervoor zorgt dat de boel behoorlijk stabiel is. Ik denk dat je over de huidige set met maatregelen weinig anders kan zeggen dan dat deze effectief is en hun doel bereiken.
Het is alleen jammer dat de overheid direct de keutel introk toen het aantal besmettingen op begon te lopen. Je weet dus niet hoeveel verder het nog op was gelopen als festivals door mochten blijven gaan en clubs open mochten blijven. In plaats daarvan is alles direct weer op slot gegooid en zegt men na stabilisatie van de cijfers 'maar goed dat we het zo gedaan hebben'.

De maatregelen lijken effectief te zijn. Meer niet. Voor hetzelfde geld was het oplopende aantal besmettingen niet te voorkomen en was het bereikte plateau niet veel anders geweest als festivals wél door konden blijven gaan. Maar volgens mij wordt er nauwelijks kritisch gekeken naar de daadwerkelijke effectiviteit van ingevoerde maatregelen. Bij de invoering wordt geroepen 'het is nodig'. Daarna wordt een plateau bereikt (wat áltijd zal gebeuren, maatregelen of niet, alleen de hoogte en duur verschilt dan) en wordt gezegd 'komt door de maatregelen'. Na een tijdje verdwijnen de maatregelen en gaan we er maar van uit dat de prognoses overeen zijn gekomen met de werkelijkheid.

Misschien dat het al gebeurt, geen idee, maar het zou niet verkeerd zijn om onafhankelijke onderzoeken te doen naar de diverse maatregelen en de daadwerkelijke effecten die ze hadden op het indammen van Covid. Dan kun je die kennis in de toekomst gebruiken om gerichter maatregelen in te zetten en hoef je niet meer met hagel te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:12:
[...]
en dit heeft ook niet geresulteerd in verhoogd aantal besmettingen
In Nederland wordt met name getest op eigen initiatief en er liepen vermoed maar weinig mensen van hoge leeftijd mee. Of het dus niet heeft geresulteerd in een verhoogd aantal besmettingen vind ik zelf wat lastig te zeggen. Misschien is dat zo, misschien ook niet.
dampende tenten met constant in- en uitloop
Tenten misschien, maar hoe zit eigenlijk het met die gezellige plastic toiletten? Klein hokje, weinig ventilatie, constante in- en uitloop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:16:
[...]

1x 65000 man is wat anders dan elk weekend honderden festivals met honderdduizenden bezoekers.

Zit ff te kijken; zie hier https://em-cultuur.nl/festival-overzicht-2019/ dat er in 2019 > 1100 festivals met 19,5 miljoen bezoekers waren.

Ben het er wel mee eens dat het er niet lekker uitziet zo dit afgelopen weekend.

En heb al eerder gezegd; dat er best een mouw aan te passen moet zijn:
- Geen tenten
- Minder capaciteit
- Kortere testgeldigheid
- Vroeger op de dag
- Eenrichtingsverkeer

Er moet meer kunnen dan we nu gezien hebben. Maar de epische clusterfuck van twee weken na het dansen met jansen van meerdere kanten moeten we wel voorkomen.
Daarom noemde ik het eerder vanochtend ook krokodillentranen.

De evenementenbranche vind zichzelf heel wat, maar toen ze mochten liep het direct de mist in. Niet alleen vanwege hun laksheid, ook de overheid had een dikke vinger in de pap.

Ik heb het gevoel dat de evenementenbranche heel veel wil, maar zelf weinig wil meebewegen. Ze wijzen vooral naar anderen waar het goed gaat, maar wat totaal onvergelijkbaar is. Een stukje zelfreflectie lijkt te ontbreken. Als ze mogen dan is het gelijk 100% vol gas, terwijl ze ook enige terughoudendheid kunnen betrachten op sommige vlakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:17:
[...]

Ik begreep niet zo goed wat je met die post wilde zeggen. Natuurlijk staan mensen te juichen als er een festival is, of dat nu met 2k, 5k, 10k of 100k aan mensen is.
Dat een demonstratie zonder tvt mag met 10k of 20k bezoekers (of 1.5 miljoen) maar een festival er maar 750 binnen mag.
Als datzelfde festival er 10k binnen mag staan ze te juichen gok ik zomaar.
En demonstratie kunnen ze ook verbieden of wegspuiten. Dat hebben we ook vaak zat gezien inmiddels. Dus er zal over nagedacht zijn neem ik aan dat ze deze massa's toelieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:20:
[...]

De evenementenbranche vind zichzelf heel wat, maar toen ze mochten liep het direct de mist in. Niet alleen vanwege hun laksheid, ook de overheid had een dikke vinger in de pap.

Ik heb het gevoel dat de evenementenbranche heel veel wil, maar zelf weinig wil meebewegen. Ze wijzen vooral naar anderen waar het goed gaat, maar wat totaal onvergelijkbaar is. Een stukje zelfreflectie lijkt te ontbreken. Als ze mogen dan is het gelijk 100% vol gas, terwijl ze ook enige terughoudendheid kunnen betrachten op sommige vlakken.
Als ze bijdehand zijn organiseren ze volgende week een festival met 50k stoelen. Onder het mom van een geplaceerd evenement. Desnoods op Zandvoort, elke bocht een podium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Number10 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:20:
[...]

Tenten misschien, maar hoe zit eigenlijk het met die gezellige plastic toiletten? Klein hokje, weinig ventilatie, constante in- en uitloop?
Misschien gebruik ik die dingen verkeerd ;) , maar dan heb je het over 1 op 1 besmettingen. Daar zit volgens mij veruit niet het grootste risico bij dergelijke massale evenementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:27

Te kort door de bocht. Netto is de kans groter bij een festival misschien. Maar het is niet alsof elk festival alleen maar overvolle tenten heeft. En het is niet alsof er niet wordt gefeest bij F1. Denk ook aan de overvolle treinen en zo.

Dat terwijl politici constant riepen 'summer of love' en 'dansen met jansen'. De hele cultuursector op z'n gat maar zo'n event als F1 mag wel door gaan...?

Het is gewoon meten met twee maten: hypocriet en killing voor eventuele toekomstige draagvlak. Jammer. Had dan alles verboden óf alles (met - realistische - maatregelen) door laten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Number10 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:20:
[...]
De meeste mensen zullen niet gezamenlijk in dat hokje staan toch? Besmetting via oppervlaktes was vorig jaar een beetje een ding, maar volgens mij is er nooit aangetoond dat dit ook daadwerkelijk het geval was. Al denk ik dat je sowieso in zo'n WC hokje liefst zo min mogelijk aanraakt.

Ik kan mij niet voorstellen dat er in zulke WC hokjes veel besmettingen zullen plaatsvinden. Je bezoekt ze alleen en relatief kort. Na de boodschap zwenkt de deur open en ventileer je sowieso al een groot deel van het hokje. Eventuele uitgestoten virusdeeltjes zullen voor de volgende binnen is ofwel weggewaaid zijn ofwel op de grond liggen.

Bij festivals zie ik best wat risico's, maar de toiletten zou ik daar niet onder scharen zelf :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Die branche deed wat ze mochten doen. Dat ging fout en vervolgens krijgt de hele branche op z'n flikker terwijl er maar een handjevol haarden waren, deels door een systeem wat zo lek was als een mandje en waar al lange tijd over gewaarschuwd werd.
Ga voor de gein eens praten met wat mensen uit de branche zou ik zeggen. Een hoop aannames van jouw kant terwijl enorm veel mensen uit de branche echt enorm hun best hebben gedaan en nog steeds doen om aan te tonen dat wat zij willen veilig gedaan kan worden. Natuurlijk zullen er rotte appels bij zitten, maar dat heb je overal.

[ Voor 3% gewijzigd door SomerenV op 06-09-2021 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb het gevoel dat de evenementenbranche heel veel wil, maar zelf weinig wil meebewegen.
Heb je weken geleden ook al eens geroepen maar de bronnen heb je niet meer kunnen vinden blijkbaar.
Ze wijzen vooral naar anderen waar het goed gaat, maar wat totaal onvergelijkbaar is.
70.000 bezoekers, een camping, een DJ erbij. Het is niet 100% hetzelfde natuurlijk maar er is nogal een verschil tussen de 750 die zij mogen en wat er bij de F1 mocht. Het is toch niet heel verrassend dat F1 gewoon een prestige/geld ding was? Voor alle duidelijkheid, ik heb gekeken op TV en vond het fantastisch om te zien maar het staat in schril contrast met wat andere mogen.
Een stukje zelfreflectie lijkt te ontbreken. Als ze mogen dan is het gelijk 100% vol gas, terwijl ze ook enige terughoudendheid kunnen betrachten op sommige vlakken.
Dat is dus echt onzin, ik blijf het zeggen: er zijn honderden organisaties die festivals geven en je scheert ze over 1 kam. De 2 grote organisaties ID&T en Mojo hebben geen festival gegeven in die 2 weken (omdat ze er veel meer de tijd voor nodig hebben) en hebben niet kunnen bewijzen dat zij het wel kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 10:54:
[...]

Mijn laatste bezoek aan de Efteling stamt van begin 2021. Toen was het prima geregeld, maar ik weet dus niet hoe het nu is.

Toverland, Phantasialand en Slagharen heb ik de afgelopen weken bezocht en in alle 3 de parken was het op dat moment goed geregeld.

Maar antwoord op de andere vraag, de meeste pretparken in nabije omgeving maken weinig indruk meer. Daarvoor heb ik er iets teveel bezocht van vaak een ander kaliber dan wat wij hier kennen :)
Wat versta je onder begin 2021 ?
Ja, dit is een strikvraag.
Pretparken zijn namelijk een paar keer dicht geweest in de coronatijd.

Je bent goed in dingen recht lullen typen, ik adviseer je een baan waarbij je veel moet praten :P

Mijn vorige reactie op je was meer een grapje, ik lees al langer je berichten en weet dus vaak wel waar de korrel zout zit ;)
Tegelijkertijd waardeer ik ook vaak je bijdrages hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Fuujii schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:23:
[...]

Te kort door de bocht. Netto is de kans groter bij een festival misschien. Maar het is niet alsof elk festival alleen maar overvolle tenten heeft. En het is niet alsof er niet wordt gefeest bij F1. Denk ook aan de overvolle treinen en zo.
In treinen gelden toch extra maatregelen mbt bezetting en mondkapjes?
Dat terwijl politici constant riepen 'summer of love' en 'dansen met jansen'. De hele cultuursector op z'n gat maar zo'n event als F1 mag wel door gaan...?
Hoe kan je de overheid aanrekenen dat ze iets getracht hebben voor elkaar te krijgen (normale zomer) waarin ze dankzij een opleving virus gefaald hebben? Toen dat gelanceerd werd dachten we nog niet na over de Delta variant bijvoorbeeld en was er minder vaccinatiegraad nodig om te kunnen doen wat ze voor ogen hadden.

Ik vind het een beetje flauw om dat op de overheid af te schuiven. Dat is 100% te danken aan Corona en het onvoorspelbare gedrag van dit virus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

SomerenV schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:24:
[...]

Die branche deed wat ze mochten doen. Dat ging fout en vervolgens krijgt de hele branche op z'n flikker terwijl er maar een handjevol haarden waren, deels door een systeem wat zo lek was als een mandje en waar al lange tijd over gewaarschuwd werd.

[...]

Ga voor de gein eens praten met wat mensen uit de branche zou ik zeggen. Een hoop aannames van jouw kant terwijl enorm veel mensen uit de branche echt enorm hun best hebben gedaan en nog steeds doen om aan te tonen dat wat zij willen veilig gedaan kan worden. Natuurlijk zullen er rotte appels bij zitten, maar dat heb je overal.
Dat iets mag, zegt niet dat het ook moet. Je mag ook met je ballen tussen een stijltang gaan zitten. Of je dat ook moet doen is de vraag.

Je kunt ook zelf een beetje nadenken als branche, en above and beyond gaan op basis van de adviezen of literatuur om te voorkomen dat je nog langer of opnieuw dicht moet.

Star doen en de kantjes eraf lopen helpt geenszins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

In treinen gelden de theoretische mondkapjes inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
SomerenV schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:19:
[...]

Het is alleen jammer dat de overheid direct de keutel introk toen het aantal besmettingen op begon te lopen. Je weet dus niet hoeveel verder het nog op was gelopen als festivals door mochten blijven gaan en clubs open mochten blijven. In plaats daarvan is alles direct weer op slot gegooid en zegt men na stabilisatie van de cijfers 'maar goed dat we het zo gedaan hebben'.

De maatregelen lijken effectief te zijn. Meer niet. Voor hetzelfde geld was het oplopende aantal besmettingen niet te voorkomen en was het bereikte plateau niet veel anders geweest als festivals wél door konden blijven gaan. Maar volgens mij wordt er nauwelijks kritisch gekeken naar de daadwerkelijke effectiviteit van ingevoerde maatregelen. Bij de invoering wordt geroepen 'het is nodig'. Daarna wordt een plateau bereikt (wat áltijd zal gebeuren, maatregelen of niet, alleen de hoogte en duur verschilt dan) en wordt gezegd 'komt door de maatregelen'. Na een tijdje verdwijnen de maatregelen en gaan we er maar van uit dat de prognoses overeen zijn gekomen met de werkelijkheid.

Misschien dat het al gebeurt, geen idee, maar het zou niet verkeerd zijn om onafhankelijke onderzoeken te doen naar de diverse maatregelen en de daadwerkelijke effecten die ze hadden op het indammen van Covid. Dan kun je die kennis in de toekomst gebruiken om gerichter maatregelen in te zetten en hoef je niet meer met hagel te schieten.
Tja, in hoeverre kan je de effectiviteit van dit soort maatregelen echt testen en bewijzen. :? Jouw conclusie zou dan waarschijnlijk zijn: niet bewezen, niet invoeren. Maar ja, op die manier hou je een pandemie niet onder controle. Rijst het de pan uit, dan moet je wat. Het is risico-avers gedrag wat je van politici kan verwachten. Ik vond het al heel wat dat ze het toch ineens aandurfden en alles open gooiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Emgeebee schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:23:
[...]
maar dan heb je het over 1 op 1 besmettingen. Daar zit volgens mij veruit niet het grootste risico bij dergelijke massale evenementen.
Die toiletten worden toch door heel veel mensen achter elkaar gebruikt? Even los van de superspreaders waar terecht ook op wordt gewezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
SomerenV schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:19:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. De keutel werd ingetrokken en er werden inderdaad maatregelen genomen. Maar het gros van de maatregelen die werd afgeschaald op dat moment is ook weg gebleven.

Ik denk dat dat met hagel schieten sowieso niet meer gebeurd is de afgelopen maanden. Op en afschaling van maatregelen was vrij gericht. Daar waar we vorig jaar september de bibliotheken nog dichtdeden omdat we geen idee hadden is dat iets wat je nu niet meer ziet gebeuren.

Voor de rest met je eens hoor. Je weet nooit hoe het gelopen was. Ik denk wel dat het te rechtvaardigen is dat er een stap terug is gezet, van 500 naar 11.000 besmettingen in enkele dagen tijd was absoluut zorgwekkend. Daar zullen we het toch wel over eens zijn denk ik.

De vraag is hoe we de draad nu weer gaan oppakken. Ik denk dat we wel even de scholen moeten afwachten voor de zekerheid en ik heb al eerder gezegd dat ik evenementen tot 1 januari zou verbieden om daarmee duidelijkheid te creëren. Maar het is wel zaak om nu een plan te gaan maken, een plan wat niet elke 3 dagen veranderd, om te zorgen dat 2022 er grotendeels weer normaal uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dennis1812 schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:27:
In treinen gelden de theoretische mondkapjes inderdaad.
Laten we die discussie niet opstarten en ons beperken tot wat de maatregelen zijn. Handhaving is al genoeg over gezegd in het verleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:26:
[...]

In treinen gelden toch extra maatregelen mbt bezetting en mondkapjes?

[...]

Hoe kan je de overheid aanrekenen dat ze iets getracht hebben voor elkaar te krijgen (normale zomer) waarin ze dankzij een opleving virus gefaald hebben? Toen dat gelanceerd werd dachten we nog niet na over de Delta variant bijvoorbeeld en was er minder vaccinatiegraad nodig om te kunnen doen wat ze voor ogen hadden.

Ik vind het een beetje flauw om dat op de overheid af te schuiven. Dat is 100% te danken aan Corona en het onvoorspelbare gedrag van dit virus.
Ik quote je even (post van een paar minuten terug)
O-)
Emgeebee schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:27:
[...]

Tja, in hoeverre kan je de effectiviteit van dit soort maatregelen echt testen en bewijzen. :? Jouw conclusie zou dan waarschijnlijk zijn: niet bewezen, niet invoeren. Maar ja, op die manier hou je een pandemie niet onder controle. Rijst het de pan uit, dan moet je wat. Het is risico-avers gedrag wat je van politici kan verwachten. Ik vond het al heel wat dat ze het toch ineens aandurfden en alles open gooiden.
Zonder data moet je roeien met de riemen die je hebt. Alles om het virus onder controle te krijgen. Ik heb ook gewoon meer dan een jaar me netjes aan de maatregelen gehouden om die reden. Maar je kunt niet tot in den treuren maar lukraak van alles invoeren zonder dat je hard kunt maken dat maatregelen ook daadwerkelijk effect hebben.

Als van een bepaalde maatregel blijkt dat de effectiviteit inderdaad niet te bewijzen valt dan zou ik die in de toekomst misschien minder snel inzetten inderdaad. Meten is weten, en ik vraag me wat betreft de maatregelen echt enorm af of dat gebeurt.
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:29:
[...]

Ben ik niet helemaal met je eens. De keutel werd ingetrokken en er werden inderdaad maatregelen genomen. Maar het gros van de maatregelen die werd afgeschaald op dat moment is ook weg gebleven.

[...]

Ik denk dat dat met hagel schieten sowieso niet meer gebeurd is de afgelopen maanden. Op en afschaling van maatregelen was vrij gericht. Daar waar we vorig jaar september de bibliotheken nog dichtdeden omdat we geen idee hadden is dat iets wat je nu niet meer ziet gebeuren.

Voor de rest met je eens hoor. Je weet nooit hoe het gelopen was. Ik denk wel dat het te rechtvaardigen is dat er een stap terug is gezet, van 500 naar 11.000 besmettingen in enkele dagen tijd was absoluut zorgwekkend. Daar zullen we het toch wel over eens zijn denk ik.
Inmiddels zijn we qua maatregelen inderdaad wel wat selectiever geworden gelukkig. Wat het rap stijgende aantal besmettingen betreft: iedereen schreeuwde moord en brand. Ziekenhuizen zouden weer vol komen te liggen en het zou helemaal fout gaan. Is niet gebeurd. Ondanks een record aantal besmettingen is het in de ziekenhuizen niet fout gegaan. Toen werd gewezen naar de festivalgangers als grote boeman want door hun zou het fout gaan.

Nu zie je hetzelfde gebeuren maar wordt er gewezen naar ongevaccineerden. Het gaat nog niet fout, of het fout gaat weet niemand, maar we gaan er maar vast van uit en het komt sowieso door een bepaalde groep. Da's gewoon jammer en zorgt voor onnodige polarisatie en woede.
Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:34:
[...]

Waarmee ook duidelijk is waar een ander probleem ligt toch? Als heel Nederland zich gewoon aan alle maatregelen zou trachten te houden (natuurlijk gaat er altijd ergens wel iets mis), zouden we dan niet in een hele andere situatie zitten?
Dat weet geen mens. Je ziet dat het eigenlijk overal wel fout gaat, ondanks de enorme verscheidenheid aan maatregelen en de nalevering ervan. Covid lijkt zich er weinig van aan te trekken en verspreidt zich toch wel.

[ Voor 34% gewijzigd door SomerenV op 06-09-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:22:
[...]

Als ze bijdehand zijn organiseren ze volgende week een festival met 50k stoelen. Onder het mom van een geplaceerd evenement. Desnoods op Zandvoort, elke bocht een podium.
Dat zou ik meer dan toejuichen. Want dat zou tonen dat ze de situatie serieus nemen en werken aan een verbetering in de toekomst. Wellicht is het een goed begin wat uitgebouwd kan worden naar een meer normale situatie.

Maar vooralsnog zitten ze vooral in een hoekje te wenen en te wijzen naar anderen. Ik zie en hoor 0,0 initiatief, behalve wat protesten. Let op, dit is hoe ik het ervaar. Wellicht gebeurd het wel en krijg ik dat niet mee. Dus N=1 etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
SomerenV schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:31:
[...]

Ik quote je even (post van een paar minuten terug)
Ik heb geen idee wat je punt moet zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Drardollan op 06-09-2021 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Drardollan schreef op maandag 6 september 2021 @ 11:30:
[...]

Laten we die discussie niet opstarten en ons beperken tot wat de maatregelen zijn. Handhaving is al genoeg over gezegd in het verleden.
Ik wil er zeker geen discussie mee op starten. Maar je moet ook niet denken dat iedereen een mondkapje opheeft in de trein. Zeker in een bomvolle treinen. Daar was pre corona nooit een conducteur te vinden omdat hij zich er niet doorheen kon wurmen. Dat is nu niet anders.
Op papier hebben een mooie set regels. In praktijk valt dat best wel mee

Pagina: 1 ... 111 ... 131 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in de De Covid kroeg.

Politiek mag in De landelijke Nederlandse politiek 2021

Let op: generalisaties als ‘wappie’, 'antivaxxers' zijn niet toegestaan, ook niet op een defensieve manier (ik ben geen wappie, maar…).