Number10 schreef op zondag 5 september 2021 @ 23:03:
Ik denk dat jij en @
ZieMaar! het woord 'niet' anders interpreteren dan wordt bedoeld. De woorden 'niet' of 'zijn in staat' kun je ook onder verwijzing naar een groepsrisico lezen en dan zijn die woorden op zich juist omdat vaccins zoals jullie en de auteur terecht opmerken overdracht 'niet' (maar waarschijnlijk wel deels) kunnen voorkomen. Het is dus maar hoe je het leest.
Klopt, vandaar dat ik het in eerste instantie ook benoemde als "kort door de bocht", omdat ik dat vind en vond dat dat aspect dus niet in z'n volledige genuanceerdheid is benoemd.
Dan denk ik namelijk dat de schrijver zou moeten erkennen dat vaccinaties wel enige extra veiligheid kunnen bieden, al verwacht ik dat dat beperkt zou zijn, maar dat zou hij kunnen benoemen. Maar dat zou deels afbreuk doen aan zijn tweede punt van een kans op schijnveiligheid (ook geen zekerheidje dus).
Waarbij je dus afweging zou krijgen tussen een beperkte verhoging van de directe veiligheid en kans op introduceren van schijnveiligheid.
Zoals hij het nu heeft geschreven rest alleen de kans op schijnveiligheid en is de balans duidelijk, niet doen !
Maar ik vind dat dus iets te kort door de bocht.
Zoals ik het lees is het volstrekt logisch om ervan uit te gaan (zeker in de zorg) dat alle gevaccineerde medewerkers gemiddeld kunnen blijven overdragen en dus de preventie naast vaccineren moet blijven bestaan ongeacht vaccinatiestatus. Daar ging het artikel volgens mij vooral over.
Voor het te voeren beleid wel qua procedures etc. wel, de uitkomsten zouden wel anders kunnen liggen, al denk ik niet dat het hele grote verschillen zal maken, zeker omdat het onderwerp nu net is dat het onbekend is wie een vaccinatie heeft gehad en dus ook hoe dat verdeeld is over de verschillende afdelingen en functies. Ik zou verwachten dat bij de mensen die direct met (kwetsbare)patiënten omgaan de vaccinatiegraad wel wat hoger zal zijn dan in de ziekenhuis populatie als geheel.
Ik begrijp ook uit het NOS artikel waarnaar wordt verwezen dat de registratie kan leiden tot 'gerichte bescherming', maar ik hoop niet dat daarmee wordt bedoeld dat er minder PBM zouden kunnen worden gebruikt na vaccinatie, want dat lijkt mij zeer risicovol.
Ik ben nog niet tegen gekomen dat het afschaffen van PBM het plan of de aanleiding is. "Gerichte bescherming" is volgens mij meer bedoeld als die ongevaccineerde personeelsleden minder contact met kwetsbare patiënten te laten hebben, of het heel veel zal bijdragen is wel een vraag die je kunt hebben en of het dus de poeha allemaal waard is.
Daarnaast is er misschien enige aanleiding voor ziekenhuis besturen om dit toch te willen (of in ieder geval een gerechtelijke dan wel politieke uitspraak) vanuit een juridische afdekking van de zorgplicht voor zover mogelijk richting zowel personeel als richting patiënt. En daarin dus de juridische afweging tussen de verschillende belangen, rechten en plichten, waar men wellicht graag van een rechter een uitspraak over wil hebben. Als de rechterlijke macht zegt dat het ondanks die belangen niet mag, dan kan een ziekenhuis daarna in enige procedure aangeven dat het zich ook op dit aspect toch maximaal heeft ingespannen in het kader van haar zorgplichten.
Wat dit aspect betreft zou de voorzitter van het Rijnstate wellicht wat duidelijker kunnen zijn geweest in zijn motieven.