Volgens sanquin heeft inmiddels 95,1% van de bloeddonoren antistoffen. En dat zijn de mensen boven de 18. Volgens het RIVM heeft 54% van de 12-17 jarigen een vaccinatie gehad en 32% van de < 12 jarigen.Tom-Z schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:44:
We zitten nu met gemiddeld 2600 besmettingen per dag op een IC-bezetting van ~200 bedden. In de eerste golf hebben we een piek gehad van ~1500 bezette IC-bedden en dat was toch wel een serieus probleem. Zelfs als je dat een toelaatbare IC-bezetting vindt (wat dus betekent dat er weer mensen naar Duitsland moeten worden verplaatst omdat we hier geen plek hebben), betekent dat dat je maximaal ~20.000 besmettingen per dag mag hebben.
Laten we uitgaan van 1,8 miljoen mensen (>=12 jaar) die nog niet immuun zijn en een splitsing van de overgebleven <12-jarigen in 1 miljoen immuune en 1 miljoen niet-immunne (die belasten welliswaar het ziekenhuis niet maar zorgen wel voor verspreiding; ik denk dat 50% immunniteit een optimistische schatting is).
Als ik met een heel simpel model schat betekent dat dat de R bij het loslaten van de maatregelen niet hoger mag komen dan 1,63 -- dat is dus het punt waarin je in de piekweek gemiddeld 20.000 besmettingen per dag zou hebben en (dus) overstromende ICs. Die piek zou dan na ongeveer 11 weken optreden.
Als je op maximaal 10.000 besmettingen mag komen (dus IC-niveau vergelijkbaar met afgelopen winter/lente) kun je een R van 1,38 tolereren. Ook dan zit de piek na ongeveer 11 weken.
Als ik er even vanuit ga dat de donorgroep van sanquin enigszins representatief is voor de gehele bevolking komt de groep mensen die nog geen antistoffen heeft én er ernstig ziek van zal worden een stuk lager uit dan jouw berekening. 5% van 17 miljoen zijn 850.000 mensen, dat scheelt al een miljoen mensen tov jouw berekening. De minst beschermde groep (door vaccinaties, geen idee hoeveel natuurlijke immuniteit er al heerst in deze goep) zijn momenteel de jongeren en die belanden niet en masse in het ziekenhuis, getuige ook de redelijk stabiele ziekenhuiscijfers ondanks dat alles momenteel eigenlijk open is met wat kleine mitsen en maren.
Ik blijf erbij, ik denk niet dat we nog grote pieken gaan zien in de ziekenhuizen, ook niet als alles open gaat.
De groepsimmuniteit door natuurlijke immuniteit en vaccineren gaat echt niet veel beter worden dan dit.