We zitten nu met gemiddeld 2600 besmettingen per dag op een IC-bezetting van ~200 bedden. In de eerste golf hebben we een piek gehad van ~1500 bezette IC-bedden en dat was toch wel een serieus probleem. Zelfs als je dat een toelaatbare IC-bezetting vindt (wat dus betekent dat er weer mensen naar Duitsland moeten worden verplaatst omdat we hier geen plek hebben), betekent dat dat je maximaal ~20.000 besmettingen per dag mag hebben.
Laten we uitgaan van 1,8 miljoen mensen (>=12 jaar) die nog niet immuun zijn en een splitsing van de overgebleven <12-jarigen in 1 miljoen immuune en 1 miljoen niet-immunne (die belasten welliswaar het ziekenhuis niet maar zorgen wel voor verspreiding; ik denk dat 50% immunniteit een optimistische schatting is).
Als ik met een heel simpel model schat betekent dat dat de R bij het loslaten van de maatregelen niet hoger mag komen dan 1,63 -- dat is dus het punt waarin je in de piek
week gemiddeld 20.000 besmettingen per dag zou hebben en (dus) overstromende ICs. Die piek zou dan na ongeveer 11 weken optreden.
Als je op maximaal 10.000 besmettingen mag komen (dus IC-niveau vergelijkbaar met afgelopen winter/lente) kun je een R van 1,38 tolereren. Ook dan zit de piek na ongeveer 11 weken.
Agent47 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 12:19:
Ben wel heel benieuwd wat de vervolg stappen gaan worden.
1) Gooien ze uiteindelijk ( net als België en UK) alles los en we zien wel waar het strand --> Op de gok dat ziekenhuizen niet overspoeld gaan worden.
2) Trekken ze de lijnen weer aan, met gevolg dat mensen er toch niet naar luisteren.
3) Gaan ze mensen buiten sluiten die niet gevaccineerd zijn / die geen negatieve test hebben?
4) Of laten ze alles vallen en risico is voor jezelf als je niet gevaccineerd bent?
De vervolgstappen zijn érg afhankelijk van wat de R doet bij de geplande versoepelingen. De meest recente schatting was dat de R op 16 augustus al 1,01 was. Inmiddels is die waarschijnlijk al iets hoger, en het wordt spannend wat het effect van het einde van de vakantie/begin van het schooljaar is, en daar komen dan de voorgenomen versoepelingen nog boven op. Met Dansen met Jansen hebben we op 2 juli een R van 2,97 aangetikt, de toename van de R kan héél snel gaan.
Met een beetje geluk komt de R niet té veel boven de 1 uit, komt er nog een piek(je) in de ziekenhuizen met een IC-bezetting van 500 bedden en zijn we begin december over de piek heen en hebben we groepsimmuniteit (met immuniteit ofwel door besmetting ofwel vaccinatie).
De geplande versoepelingen lijken me érg op jouw scenario (1). Als die doorgaan wordt het heel spannend wat de R gaat doen, als die te hoog dreigt uit te komen ontkom je er niet aan om (2) te doen en weer maatregelen te nemen. Ik denk niet dat scenario (3) in beeld gaat komen simpelweg omdat áls het in het najaar uit de hand dreigt te lopen je streng moet ingrijpen en niet kan experimenteren met vaccinatiebewijzen/etc. Dan gaat de horeca weer gewoon helemaal op slot. (4) is iets wat we sowieso al doen, maar met de kanttekening dat "geen plek op de IC" niet een risico is dat we mensen - ook ongevaccineerden - niet willen laten lopen.
@
Laguna Welke gevolgen voor het beleid heeft dat onderzoek überhaupt? Het zou een geluk bij een ongeluk zijn als natuurlijke besmetting goede bescherming tegen herbesmetting geeft, maar dan nog moet je eerst ziek worden om immuun te raken. Het lijkt me dat je het huidige beleid - zo veel mogelijk vaccineren - sowieso moet voorzetten ook al geeft dat misschien minder goede immuniteit dan natuurlijke ziekte. En iemand die - ondanks de (mindere) bescherming van vaccinatie - alsnog ziek wordt, krijgt dan alsnog die extra goede bescherming.