Number10 schreef op woensdag 1 september 2021 @ 14:23:
[...]
Dat heb ik al uitgelegd: met sturen op zorg is dat zo als R>1 kan ontstaan. Het gaat er niet om dat er bewust allerlei besmettelijke deeltjes worden rondgestrooid uiteraard. Maar wat is er niet bewust aan het eerste?
Je weet toch ook dat je CO2 uitstoot als je autorijdt met fosiele brandstof. Dat is niet de bedoeling, maar gebeurt gewoon en daar ben je je toch van bewust?
Natuurlijk is de overheid zich bewust van het risico op R>1. Maar dat is wat anders dan bewust sturen óp R>1.
Als je het toch met auto rijden wil vergelijken is CO2 uitstoten geen goede vergelijking. Dat doe je sowieso als je auto rijdt. Terwijl bij het huidige sturen op zorg we alleen 'het risico op R>1'-lopen. Als je het dus wil vergelijken met auto rijden kan dat beter met 'ongelukken veroorzaken'.
Auto rijden is natuurlijk niet hetzelfde als 'bewust ongelukken veroorzaken'. Maar er is wel een risico op ongelukken als je de weg op gaat. Door het risico op ongelukken toe te staan door de overheid (mogelijk maken van autorijden) zijn er wel weer vele sociale en economische voordelen te behalen. Tegelijkertijd is de overheid natuurlijk bezig om het risico op ongelukken te verkleinen door stoplichten neer te zetten, controleren op snelheid en dergelijke.
Maar het lijkt me een valse voorstelling van zaken te stellen dat de overheid door autorijden toe te staan 'bewust ongelukken veroorzaakt en daarmee beleid voert dat meer sterfte tot gevolg heeft'.
Net zomin is sturen op zorg met als risico R>1 'bewust beleid voeren dat tot meer ziekte/sterfte leidt'. Er zijn juist talloze maatregelen van kracht om ziekte/sterfte te voorkomen.
[...]
Na twee of drie jaar blijken we niks te zijn opgeschoten en variant X heeft een R0 van Y. En dan? Is malaria verdwenen in Afrika? Nee uiteraard en er is mede daardoor een hoge kindersterfte. Je kunt ook helemaal niet een jaar R>1 aanhouden en zult dus steeds maatregelen nodig hebben. Jaren lang, tenzij ergens in die jaren spontaan R=1 of R<1 ontstaat.
Of we zijn wel wat opgeschoten natuurlijk, dat kan ook gebeuren en ís zelfs nu al gebeurd als het om corona gaat. De sterfte aan corona is immers dit jaar al fors minder dan vorig jaar, terwijl het virus nog (lang) niet weg is zelfs. De situatie met vorig jaar is dus alvast veranderd. Dat zal volgend jaar dus weer anders zijn.
[...]
Nee, en je blijft steeds hyperbolen gebruiken. 'Een greintje' schrijf ik toch helemaal niet @
Jovatov of wel?
Je schrijft dat het huidige beleid meer sterfte en ziekte veroorzaakt en keurt om die reden 'sturen op zorg'- af.
Daaruit concludeer ik dat dat 'meer ziekte/sterfte' voldoende argument is om elk 'greintje' risico af te kunnen schieten.
Als dat niet zo is, en het is wel acceptabel om beleid te voeren waarbij een greintje ziekte/sterfte wél een risico is, dan is sturen op zorg (met alle risico's van dien) mogelijkerwijs dus wél een acceptabel beleid; geheel afhankelijk van hoeveel sterfte/ziekte het kost en welke maatregelen er tegenover staan.
Of anders gesteld: R<1-beleid is niet 'sowieso beter' omdat het sowieso 'minder sterfte/ziekte kent'.