I have no special talent. I am only passionately curious.
Martinspire schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:29:
[...]
Mja maar in dat opzicht wordt ie straks dus dubbel genaaid. Dan heeft ie een penalty of kan ie zich het vervangen niet permitteren en Lewis rijdt lekker verder.
Kijk, dat Lewis nog wat viert is me nog tot daar aan toe, maar dat ie doet alsof het niet eens zijn fout was, toont wel weer aan. Maar goed, gezien de vorige incidenten was dat wel te verwachten.
De Britse media laat zich ook weer van de slechtste kant zien, totaal geen kritiek en alles is maar geweldig. Prima, maar lig dan ook niet te janken als Lewis straks naast de baan staat als Verstappen de tik terug geeft. Want vorig raceweekend was het nog "Perez had moeten wachten", "het is een bocht waar het niet kan" en "je tegenstander moet je maar genoeg ruimte geven".
Hamilton heeft nu al 3 Red Bull rijders eraf gereden op deze manier en bij mij is de maat gewoon vol. En waar Verstappen wel bekend staat om ruwe actie, kan ik me niet herinneren dat ie iemand eraf reed die niet verder kon rijden en hij wel, op zijn teamgenoot Ricciardo na. Ondertussen is het Hamilton al 4x in de laatste 2 jaar gebeurd. Sorry, maar dan spreek je toch echt over herhalend fout gedrag en daar mag de FIA wel wat aan doen. Maarja dat gaan ze niet doen want oh wee als er een smetje zit op het record van Hamilton.
In ieder geval heeft de racegemeenschap kunnen zien wat voor persoon Lewis is en hoe ie zijn kampioenschap wil binnenhalen. Zelfs Leclerc gaf na de wedstrijd toe, helaas wel alleen bij de Nederlandse pers natuurlijk maar die gaan ze op Reddit niet zien, dat ie na aanleiding van de crash toch maar wat meer ruimte hield. En dat is ook het probleem. Iedereen moet maar aan de kant voor meneer Hamilton, een beetje strijd dat is ie niet meer gewend.
Met het laatste statement van Mercedes is ook weer geen enkele hand in eigen boezem over het uitbundige feesten en whatnot. Nee, de racismekaart is getrokken en iedereen die nu nog kritiek heeft is een grote racist. Tuurlijk, er zijn dingen gezegd die niet door de beugel kunnen en dat moeten we als community niet willen. Ondertussen hebben de Britse fans zich ook weer lekker misdragen, maar daarvoor sluiten ze zich weer helemaal.
Zoals eerder gezegd, de Britse pers laat zich weer zien, de F1 site staat weer vol bullshit en vooringenomen partijdigheid. Het feit dat ze het hebben over racing incident, toont aan dat het ze helemaal niet gaat om gerechtigheid. Bullshit van de hoogste plank en niemand die wat kritiek durft te tonen. Buxton en Baretto voorop, hele biased artikelen (lekker cherry picken van meningen) en dat filmpje is ook echt bizar partijdig. Het feit dat ze het opnemen voor Hamilton dat ie niet genoeg ruimte zou hebben gekregen is echt bullshit.
Ik heb voor de verandering een aantal volgacties en abonnementen even weggehaald. Hopelijk doen meer dat, bij de sociale media van Mercedes en van F1 zelf. Misschien dat ik straks wel weer volg, maar nu ben ik het echt even helemaal zat.
Mijn boefje is liev!
Dat mag je doen, maar daar ben ik het totaal niet mee eens. Vooral ook dat niemand het erover wil hebben (Engelse pers hallo) en dat het een fantastische race was met best crowd, bla bla, zo nep en gemaakt.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:34:
[...]
Wat betreft die reactie van Hamilton, daar wil ik het nog wel voor hem opnemen. Hij heeft afgelopen races steeds aan het kortste eind getrokken. Dan is het logisch dat er een druk van je schouders valt als je weer een keer wint. Zeker als het ook nog je eigen thuis circuit is. Ik denk dat je dat los moet zien van het incident uit de eerste ronde, het is geen rant naar Verstappen. Puur opluchting en vreugde.
Hamilton hoort daar helemaal niet thuis, als je niet aan de kant gaat, dan beuk ik je wel aan de kant, om te kotsen.
In de RallyX heet dat een Joker lapAnkona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:31:
[...]
Dan heb je met andere strafmaten te maken. Een keer extra door de pits is ruim 20s straf (nog zonder het stilstaan).
Kan ook, maar voor zwaardere vergrijpen.
(Mooiste zou eigenlijk zijn als de een soort straflus aanleggen bij het circuit. Iets wat ongeveer 5 s extra tijd kost. Daar zou hij dan direct twee keer doorheen moeten en is de positie op de baan ook weer helder)
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Maar de meesten lijkt in dit geval de meesten NL F1 kijkers te zijn of de Max fans in het algemeen. 10 seconden voor zo'n iets is best eerlijk naar mijn idee, het is nu wel lastiger doordat het om het WK gaat en omdat Max er ongelofelijk hard af vloog.ricardo246 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:36:
Ik heb de waarheid ook niet in pacht, en ja de stewards hebben een moeilijke rol te vervullen en zullen het vanuit de fans nooit goed doen.
Wat ik wel merk is dat de meesten het erover eens zijn dat een 10s straf in deze niet rechtvaardig voelt.
Maar het blijft dat beiden op de limiet reden, Hamilton wat meer naar binnen had moeten zitten maar geen opzet had om Max van de baan te tikken. En dan heb je dus eigenlijk een vrij klein incident (wel met redelijk grote gevolgen).
Prima maar het ophemelen van de auto moet daar dan ook in meegenomen worden, want hij is eraf gevlogen en schuld is bij HAM neergelegd door de FIA. Ik weet niet hoe dat zit met vervangen van spullen maar anders wordt Max 2x genaaid.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Maar de meesten lijkt in dit geval de meesten NL F1 kijkers te zijn of de Max fans in het algemeen. 10 seconden voor zo'n iets is best eerlijk naar mijn idee, het is nu wel lastiger doordat het om het WK gaat en omdat Max er ongelofelijk hard af vloog.
Maar het blijft dat beiden op de limiet reden, Hamilton wat meer naar binnen had moeten zitten maar geen opzet had om Max van de baan te tikken. En dan heb je dus eigenlijk een vrij klein incident (wel met redelijk grote gevolgen).
Mijn boefje is liev!
Wat overigens ook weer een lastige is omdat je dan weer zit met de voordelen die een bestuurder kan halen uit een ongeluk. Het blijft al met al een lastige set aan regels en de uitwerking daarvan.JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:40:
[...]
Prima maar het ophemelen van de auto moet daar dan ook in meegenomen worden, want hij is eraf gevlogen en schuld is bij HAM neergelegd door de FIA. Ik weet niet hoe dat zit met vervangen van spullen maar anders wordt Max 2x genaaid.
Daar zouden ze inderdaad wel iets mee moeten doen maar dan in het algemeen. Bijvoorbeeld, crash met 20g of meer en je mag je kapotte onderdelen vervangen zonder dat dit meetelt. Het maakt dan niet uit wie schuldig is aan die crash (want niemand gaat dan vrijwillig zijn auto in de muur parkeren met 20g).JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:40:
[...]
Prima maar het ophemelen van de auto moet daar dan ook in meegenomen worden, want hij is eraf gevlogen en schuld is bij HAM neergelegd door de FIA. Ik weet niet hoe dat zit met vervangen van spullen maar anders wordt Max 2x genaaid.
Ja zit wat in, maar dit geval is dan toch duidelijk of? FIA geeft straf dus fout van de ander?Napo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Wat overigens ook weer een lastige is omdat je dan weer zit met de voordelen die een bestuurder kan halen uit een ongeluk. Het blijft al met al een lastige set aan regels en de uitwerking daarvan.
Mijn boefje is liev!
Heb je niet meegekregen dan, dat Hamilton zei, dat als Max geen ruimte geeft dat het vaker gaat gebeuren? Alleen daarom zou ik hem al strafpunten geven.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:39:
[...]
Maar de meesten lijkt in dit geval de meesten NL F1 kijkers te zijn of de Max fans in het algemeen. 10 seconden voor zo'n iets is best eerlijk naar mijn idee, het is nu wel lastiger doordat het om het WK gaat en omdat Max er ongelofelijk hard af vloog.
Verder mogen ze de regels wel een update geven, en dan kijken naar je resultaat van of de tegenpartij nog verder kan rijden of geretired is. Dat is nogal een verschil namelijk.
Kan iemand verder, dan 10 seconden. Voor een retirement is het een 10 seconden stop and go.
Het gaat ongetwijfeld nog eens gebeuren dit seizoen dat ze botsen, daar ben ik vrijwel zeker van en het zou me niet verbazen als dit al in Hongarije gebeurt. Ze zullen beiden niet aan de kant willen gaan voor de ander.Segafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:44:
[...]
Heb je niet meegekregen dan, dat Hamilton zei, dat als Max geen ruimte geeft dat het vaker gaat gebeuren? Alleen daarom zou ik hem al strafpunten geven.
Verder mogen ze de regels wel een update geven, en dan kijken naar je resultaat van of de tegenpartij nog verder kan rijden of geretired is. Dat is nogal een verschil namelijk.
Kan iemand verder, dan 10 seconden. Voor een retirement is het een 10 seconden stop and go.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik denk dat Max de volgende race gewoon op 0, reset moet beginnen en verder gaan waar hij gister in Copse gestopt werd. Dat Hamilton dit soort foutjes maakt geeft wel aan hoe hoog de druk op hem is.
Hij had hetzelfde met Rosberg tot Toto ingreep met diverse team orders. Hamilton is a fabuleus coureur, maar onder druk heb ik hem altijd minder gevonden dan, zeg, Schumacher.
Max begint daarentegen wel te stijgen in mijn waardering. Wat een messcherpe acties. Hij is echt the new kid in town die Hamilton zn jaren laat voelen.
Ja. Het gaat erom dat zijn directe én enige concurrent uitschakelt op een vuile manier.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
Ben ik dan de enige die, op de 10 sec straf na welke een stop/go had moeten zijn, de enige die het gewoon als een racing/first-lap incident ziet? En zich meer ergert aan hoe HAM er mee om gaat dan het incident zelf?
Helemaal met je eens. Zijn reactie na de race was gewoon heel zwak en slecht, had eigenlijk nog verwacht dat hij er later op Instagram op terug zou komen, als de adrenaline en emoties wat gezakt zijn maar ook dat is niet gebeurd en dat is best teleurstellend van hem.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
Ben ik dan de enige die, op de 10 sec straf na welke een stop/go had moeten zijn, de enige die het gewoon als een racing/first-lap incident ziet? En zich meer ergert aan hoe HAM er mee om gaat dan het incident zelf?
Ben benieuwd of dit zijn toon is voor de rest van het seizoen.
context meenemen in een beslissing leidt tot een soort 'armor' voor beter gerankten, waardoor niemand je meer durft in te halen die hoger staat in t klassement "want stel je voor dat ik m raak".
hamilton doet een silly, krijgt de schuld (so far voor de discussie dat t een racing incident was, nope je zit fout) en moet met een gemiddelde volgafstand van 2.5-4sec toch twee tot vier plaatsen inleveren (bij een gelukkig moment om de straf te pakken).
dat de rest van het veld met slechtere autos rijdt hoort niet mee te wegen in de strafbepaling, en te streng straffen leidt tot een suffe sport.
jammer voor ons nederlandstaligen, maar de storende factor is voor mij nu de strawman van mercedes (racismekaart), zonder officieel te reageren richting max. doe dat dan op zn minst tegelijkertijd.
Dit ongeluk is daar totaal geen voorbeeld van, Hamilton is schuldig bevonden door de FIA. En daarvoor heeft die de straf gekregen.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:36:
[...]
Het is vaak alleen niet duidelijk wie er fout zat, dit ongeluk is een goed voorbeeld, de meningen lopen enorm uiteen en zelfs als je alle experts uren naar dezelfde beelden laat kijken komen er nog verschillende oordelen uit.
Michael Masi heeft trouwens ook gereageerd en zegt dat de Teams hier uiteindelijk zelf voor hebben gekozen dat straffen op deze manier beoordeelt worden:
Velen vonden die straf veel te mild en wezen er op dat een coureur blijkbaar een zwaar ongeluk kan veroorzaken, zonder dat daar al te veel consequenties aan worden verbonden. Wedstrijdleider Michael Masi heeft daar echter geen probleem mee. Volgens de Australiër heeft de sport zelf voor zo’n systeem gekozen. “Een van de belangrijkste punten die al vele, vele jaren een steunpilaar [van het systeem] is, is dat je bij een incident niet moet kijken naar de gevolgen. Dit is al vóór mijn tijd vastgesteld tijdens discussies tussen de teams, de FIA en de F1. De teambazen waren daarover allemaal vrij onvermurwbaar”, verdedigt Masi de strafmaat en de stewards. “Als ze een incident beoordelen, beoordelen ze het incident zelf en de zwaarte van het incident, niet wat de gevolgen er van zijn. Dat is iets wat de stewards al vele jaren doen. En ze zijn van bovenaf geadviseerd om dat te doen, ik heb het dus over de betrokkenheid van het team, enzovoort. Als je rekening houdt met de gevolgen, zijn er zoveel variabelen, in plaats van het incident zelf op zijn merites te beoordelen.”
https://nl.motorsport.com...en-is-geen-optie/6633559/
Zelf ben ik het daar wel mee eens, het is onmogelijk om naar alle gevolgen te kijken. Toch als je een rijder er vanaf rijdt en die kan zijn race niet vervolgen, daar kan men wel naar reageren. Men kan dit gewoon meenemen in de strafmaat, zonder dat het heel ingewikkeld hoeft te gaan worden.
Het enige extra wat ik zie is dat HAM nu tot/over de limiet moet om te kunnen winnen, dat is hem al lang niet meer gebeurd. En dan kun je nog zo'n goeie coureur zijn, als je rond die limiet moet rijden gaan er eerder dingen fout.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
Dat heeft Max in het verleden ook ondervonden.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dat niet alleen, trekt ook meteen weer de racisme kaart, zo zwak, erachter schuilen en klaar is het.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:50:
[...]
Helemaal met je eens. Zijn reactie na de race was gewoon heel zwak en slecht, had eigenlijk nog verwacht dat hij er later op Instagram op terug zou komen, als de adrenaline en emoties wat gezakt zijn maar ook dat is niet gebeurd en dat is best teleurstellend van hem.
Ben benieuwd of dit zijn toon is voor de rest van het seizoen.
Disclaimer: ben tegen racisme, op welk vlak dan ook.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik ben geneigd er wel wat zwaarder aan te tillen dan een racing/first-lap incident. Vooral ook omdat het niet in de drukte van de eerste bocht was en Hamilton de hele ronde al erg agressief aan het rijden was. Ik had de hele ronde al het gevoel dat dat niet goed kon gaan en het was op een manier die je in andere races niet ziet.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
Volgens mij was het voor Hamilton belangrijker om niet op zijn thuis circuit verslagen te worden dan om zelf punten te pakken.
alles kan off-topic
Dan ga je er dus vanuit dat Hamilton de intentie had Max eraf te beuken.Segafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Ja. Het gaat erom dat zijn directe én enige concurrent uitschakelt op een vuile manier.
Daar geloof ik niet direct in.
Imho overduidelijk een fout van Hamilton, maar vuil spel was het imho niet. Ik heb in ieder geval geen moment het idee gehad dat Max eraf tikken zijn doel was.
Deels.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
Kwa ergeren, volledig eens
Stop & go, ook volledig eens.
First-lap incident... We hebben het over een potentieel GOAT. En wat die wilde kon gewoon niet. Deze heren kunnen, rondje op rondje, een barrier langsrijden op slechts enkele centimeters. Dat kan ik al niet met 5km/u, laat staan op 100+ km/u.
Er zijn 2 conclusies: HAM wist dondersgoed wat die deed en in het beste geval kiest die voor veel risico nemen (en slechtste geval gewoon weten "ik zet hem hier, náást de Apex, en als ik hem raak heb ik toch nauwelijks problemen").
Of: HAM is helemaal niet zo'n wonderkind als men 7 jaar al roept... En heeft gewoon een on-rails auto gehad met een 2nd rate 2nd driver.
En na dit seizoen met de fouten van HAM, en vorig jaar Russel die lachend eerste was geworden als zijn team het niet had verprutst... neig ik naar dat laatste
Echt bewijs dat hij het met oprechte opzet deed is er niet. Beide heren willen verdedigen en zetten alles op alles om P1 te houden of te pakken. Beide heren knallen de bocht in, HAM zit fout volgens de regels en krijgt dus straf, terecht. Hoe HAM met de straf en het incident omgaat als persoon is het meest storende. Wat er op de baan is gebeurd is gebeurd, bestraft en klaar. Op naar de volgende raceSegafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Ja. Het gaat erom dat zijn directe én enige concurrent uitschakelt op een vuile manier.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
|n dit geval vind ik dat niet direct zwak. Het is naar mijn mening zwak als de racisme kaart getrokken wordt wanneer er niet overduidelijk sprake is van racisme, maar misschien hoogstens van een vermoeden of minder.Segafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Dat niet alleen, trekt ook meteen weer de racisme kaart, zo zwak, erachter schuilen en klaar is het.
Disclaimer: ben tegen racisme, op welk vlak dan ook.
Hier was overduidelijk sprake van racisme, zelfs hier in het topic, waar ik dat nooit verwacht had.
Niet de eerste keer dat hij iemand eraf rijdt. En dan vooral er ook niet op terug komen.Dennism schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:53:
[...]
Dan ga je er dus vanuit dat Hamilton de intentie had Max eraf te beuken.
Daar geloof ik niet direct in.
Imho overduidelijk een fout van Hamilton, maar vuil spel was het imho niet. Ik heb in ieder geval geen moment het idee gehad dat Max eraf tikken zijn doel was.
Het is een patroon inmiddels.
Maar we zullen zien, strafmaat is bepaald nu. Je mag iemand "stiekem" en zogenaamd zonder intentie de muur in duwen en je race vervolgen.
straf: 10 seconden
williams/haas: 7 seconden
Redbull/Mercedes: 13 seconden
en dan de snelheid van de auto bepalen op basis van de snelheid/tijden die in de Q1/2/3 gehaald worden..
Zal waarschijnlijk niet veel uitmaken maar wel cool
10 seconden tijdstraf is voor de topteams een lachertje. Ook Max zou na 10 seconden tijdstraf op het podium kunnen komen. Het is wel zo dat het op dit moment een straf was die gelijk is aan andere straffen voor soortgelijke incidenten (en dat willen we toch ook, consistenter straffen). Oplossingen heb ik daar niet voor, maar de knappe koppen kunnen daar vast iets slims voor bedenken.
Maar niet alleen de straffen herzien, maar ook de strafpunten. Want het is toch een beetje vreemd dat alle punten na 12 maanden vervallen. wat mij betreft blijven punten zoals causing a collission niet 12 maar 24 maanden staan. En de lichtere vergrijpen maar 12 maanden.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Daarom ook zo sportief van Mercedes dat ze er zelf al ongeveer 12s van gemaakt hadden. Die waren echt niet scherp bij die stop.Berkeley schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:59:
moeten we tijdstraffen niet koppelen aan de snelheid van de auto? Past goed bij het big data karakter van de sport.
en dan de snelheid van de auto bepalen op basis van de snelheid/tijden die in de Q1/2/3 gehaald worden..
alles kan off-topic
Perspectief vanuit de cockpit is heel anders dan als toeschouwer waar je vanuit verschillende camera posities incidenten kan bekijken. Dus vanuit cockpit kan je heel ander beeld hebben van wat er gebeurt dan als toeschouwer. Mooi voorbeeld was bv Schumacher in 97 in Jerez na incident met Villeneuve en terug de pits in kwam en zei dat Villeneuve gediskwalificeerd moest worden. Ross Brawn zei toen tegen hem van misschien moet je eerst de beelden even terug kijken....Martinspire schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:29:
[...]
Kijk, dat Lewis nog wat viert is me nog tot daar aan toe, maar dat ie doet alsof het niet eens zijn fout was, toont wel weer aan. Maar goed, gezien de vorige incidenten was dat wel te verwachten.
Dit is een quote van Leclerc die ik online lees:In ieder geval heeft de racegemeenschap kunnen zien wat voor persoon Lewis is en hoe ie zijn kampioenschap wil binnenhalen. Zelfs Leclerc gaf na de wedstrijd toe, helaas wel alleen bij de Nederlandse pers natuurlijk maar die gaan ze op Reddit niet zien, dat ie na aanleiding van de crash toch maar wat meer ruimte hield. En dat is ook het probleem. Iedereen moet maar aan de kant voor meneer Hamilton, een beetje strijd dat is ie niet meer gewend.
"There was space on the inside. Maybe Lewis was not completely at the apex but it is also true Max was quite aggressive on the outside. Things happen. The most important today is Max is unharmed and is fine."
En van Alonso:
And Fernando Alonso, a two-time world champion, who has passed people around the outside of Copse a number of times in his career - including in the sprint race on Saturday - said: "Lewis had more than half a car alongside Max, so in a way Lewis could not disappear from that inside line. You can't vanish. So it was an unfortunate moment but nothing intentional and nothing that any of the two drivers did wrong."
Ben het er wel mee eens eigenlijk. Naar mijn idee deden beide rijders niet echt iets raars en was het gewoon een race incident. Wel een heel harde klap, maar naar mijn idee wel gewoon een race incident.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xB12RdbzxS60anV4Kw7OFsdj.png?f=user_large)
Plaatje is van Reddit trouwens.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Dat patroon zie ik niet direct, ik kan me in al zijn starts eigenlijk niet meer dan een handvol incidenten met Hamilton voor de geest halen en eigenlijk geen enkele waarbij hij overduidelijk de intentie had om de ander uit de race te rammen. Tuurlijk is er wel eens een incident waar de coureur schuld aan heeft, dat is voor Hamilton niet anders, maar dat heeft iedere coureur.Segafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:56:
[...]
Niet de eerste keer dat hij iemand eraf rijdt. En dan vooral er ook niet op terug komen.
Het is een patroon inmiddels.
Daar ga je nog steeds uit van intentieMaar we zullen zien, strafmaat is bepaald nu. Je mag iemand "stiekem" en zogenaamd zonder intentie de muur in duwen en je race vervolgen.
Dus nee, de strafmaat daar voor is zeker nog niet gezet, wanneer er sprake is van intentie moet de straf vele malen zwaarder zijn.
Het is een lachertje als dat andere topteam niet in hun nek hijgt.mjjveldt schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:02:
Het enige dat dit incident aantoont is dat het straffensysteem niet heel goed werkt in de F1.
10 seconden tijdstraf is voor de topteams een lachertje. Ook Max zou na 10 seconden tijdstraf op het podium kunnen komen. Het is wel zo dat het op dit moment een straf was die gelijk is aan andere straffen voor soortgelijke incidenten (en dat willen we toch ook, consistenter straffen). Oplossingen heb ik daar niet voor, maar de knappe koppen kunnen daar vast iets slims voor bedenken.
Maar niet alleen de straffen herzien, maar ook de strafpunten. Want het is toch een beetje vreemd dat alle punten na 12 maanden vervallen. wat mij betreft blijven punten zoals causing a collission niet 12 maar 24 maanden staan. En de lichtere vergrijpen maar 12 maanden.
Normaal rijden Hamilton, Verstappen en Bottas wel binnen de 10s (en soms zitten daar nog Perez en Norris bij ook)
alles kan off-topic
Mindset van HAM lijk mij ook mee te spelen. Zaterdag kwam hij er al snel achter dat de RBR van VER op racepace wederom niet te verslaan was. Wou hij zondag kans maken op de 1ste plek dan zou hij VER zo snel mogelijk voorbij moeten. Dat kon je ook al zien aan de druk die hij al meteen uitvoerde.Grimmie187 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:38:
Voor de duidelijkheid, als er iemand schuld heeft aan dit incident is het Lewis maar hij heeft de afgelopen tijd in directe duels met Max vaak genoeg eieren voor zijn geld gekozen. Vandaag was het duidelijk tot hier en niet verder voor Lewis en draaide hij de situatie om: ik positioneer mijn auto zo in het duel dat het dit keer aan jou is om een ongeluk te vermijden (de bekende Senna tactiek die Max ook erg goed onder de knie heeft). Max reageert zoals hij altijd doet en laat hem uiteraard staan (regelementair correct) maar ondervindt wel de gevolgen..
Hij kon en mocht gewoon niet verliezen op Silverstone. Koninklijk huis aanwezig, Hollywood in de vorm van Cruise, Harrison Ford, Michal Douglas, 140.000 op de tribunes. HAM moest en zou gefeteerd moeten worden op zondag. Anders had je een soort Serena Williams/Monaco effect gehad. Wat helemaal de mist in ging omdat VER daar won.
Hoe die mindset heeft uitgepakt heeft iedereen gezien.
Door die verstoorde ondernam hij een move die eigenlijk niet gedaan had moeten worden.
Nee hoor, ben het daar volledig mee eens.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
Als je dan van Max leest na de sprint-race dat hij een moeilijke race verwacht omdat ze iets te veel vleugel hebben staan en dus topsnelheid tekort komen... dan had hij ook wel aan damage control kunnen doen ipv proberen z'n WK lead uit te breiden. Pak die P2, Bottas hou je met twee vingers in je neus nog achter je en op naar Hongarije.
Nu is hij dubbel de lul; WK lead kwijt en er zal waarschijnlijk nog een engine penalty aankomen.
Neemt niet weg dat ik wel van mening ben dat zowel Mercedes als Lewis zich echt van hun slechtste kant laten zien; zo uitgebreid feest vieren terwijl er op dat moment nog wat onzekerheid is over de situatie rondom Verstappen is gewoon triest. Mercedes wint jaren alles wat er te winnen valt, je zou verwachten dat ze de competitie en uitdaging van Red Bull toe zouden juichen omdat het het podium van de sport vergroot. In plaats daarvan laten ze meer en meer zien dat ze verschrikkelijk slechte verliezers zijn.
I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)
Vettel is een van mijn favoriete coureurs, geweldig karakter, samen met Kimi toch wel de oude garde die soms nog erg mooie dingen laten zien al is voor beiden het hoogtepunt van hun carriere al even geleden.Pierre schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:04:
Vettel heeft nog meegeholpen om de rommel op te ruimen![]()
[Afbeelding]
Ik denk dat dit deels ook een veiligheidje is. Die willen echt niet per ongeluk een fout maken en te vroeg aan de slag gaan. Daarnaast hadden ze natuurlijk minder druk, ook een reden voor safe te kiezen daar.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:03:
[...]
Daarom ook zo sportief van Mercedes dat ze er zelf al ongeveer 12s van gemaakt hadden. Die waren echt niet scherp bij die stop.
Als ik me dan toch op moet werpen als vrijwilliger, dan liever na een Britse GP dan na de Dutch GP. Britten maken er over het algemeen niet zo'n enorme puinhoop van als wij Nederlanders.Pierre schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:04:
Vettel heeft nog meegeholpen om de rommel op te ruimen![]()
[Afbeelding]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Volgens mij stond Hamilton er beter voor dan Max. Met z'n lagere downforce had ie meer kans om Max in te halen dan andersom.NoahAmber schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Mindset van HAM lijk mij ook mee te spelen. Zaterdag kwam hij er al snel achter dat de RBR van VER op racepace wederom niet te verslaan was. Wou hij zondag kans maken op de 1ste plek dan zou hij VER zo snel mogelijk voorbij moeten. Dat kon je ook al zien aan de druk die hij al meteen uitvoerde.
Hij kon en mocht gewoon niet verliezen op Silverstone. Koninklijk huis aanwezig, Hollywood in de vorm van Cruise, Harrison Ford, Michal Douglas, 140.000 op de tribunes. HAM moest en zou gefeteerd moeten worden op zondag. Anders had je een soort Serena Williams/Monaco effect gehad. Wat helemaal de mist in ging omdat VER daar won.
Door die verstoorde ondernam hij een move die eigenlijk niet gedaan had moeten worden.
"If you no longer go for a.."NoahAmber schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Nee laat maar, die quote is al te vaak misbruikt
En hierom vind ik het grappig dat men altijd roept "Hamilton maakt bijna nooit fouten, en daarom is hij de GOAT".Oogje schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:52:
[...]
Het enige extra wat ik zie is dat HAM nu tot/over de limiet moet om te kunnen winnen, dat is hem al lang niet meer gebeurd. En dan kun je nog zo'n goeie coureur zijn, als je rond die limiet moet rijden gaan er eerder dingen fout.
Dat heeft Max in het verleden ook ondervonden.
Hamilton staat ook bijna nooit onder druk. Hell dit is voor het eerst in jaren dat die eens níét bovenaan de chart staat in het kampioenschap. En je ziet meteen de gevolgen.
Weet je wat ik HAM ook al een tijdje niet meer heb horen zeggen? Dat die zo graag een echte uitdaging wil en hoopt dat ze on-track het kunnen uitvechten

En HAM is ook niet gek. Het hele "The red bull is faster" is vooral voor de buhne. Hij is als de dood dat na 7 jaar dominantie opeens aan het licht komt dat die, als het eindelijk eens dicht bij elkaar zit, hij toch niet helemaal de GOAT is. Dat de auto toch wel bepalend was, en zijn teamgenoot niet zo geweldig was de afgelopen jaren.
Toen Russel instapte zag je eigenlijk al dat de publieke perceptie begon te veranderen naar: "Oh Russel kan zo instappen en naar voren rijden, voor Bottas". Nu Max gelijkwaardig/iets beter materiaal heeft zien we een HAM die helemaal niet zo koel is, bij MER merken ze ook wel dat de publieke opinie opeens (veel meer) tegen ze is (waar deels underdog-champion een rol speelt, maar ook MER zelf debet aan is). En dit incident is niet eens zo'n probleem (al toont het wéér aan dat HAM niet zo koel is) maar de afhandeling is natuurlijk abominabel te noemen door zowel HAM als Toto.
Als HAM op deze koers doorgaat, en de auto's relatief dicht bij elkaar blijven liggen, en VER pakt het kampioenschap.... Dan krijg je dat veel (meer) mensen gaan twijfelen over de echte kwaliteiten van HAM.
En DAT, dat is waar HAM natuurlijk écht bang voor is. Dat zal een enorme deuk voor zijn ego zijn, voor zijn marktwaarde, marketingwaarde en als celeb ook veel betekenen. En voor zijn strijd voor BLM ook.
IMHO is gisteren de optelsom van al die zorgen van HAM. Momenteel is er maar 1 iemand die héél veel te verliezen heeft en al deels verloren heeft, en een kat in het nauw....
Overigens zeg ik zelf niet dat HAM geen groot coureur is. Zijn staat van dienst is gewoon top. Maar voor een GOAT moet je in alle facetten uitblinken IMHO. En een groot deel van die facetten zijn niet getest in zijn prime days. Daar heeft die nog wat te bewijzen à la Schumacher die ook met minder materiaal iets kon. HAM krijgt nu echt de kans om zich te bewijzen op dat vlak.
[...]
...Mooi voorbeeld was bv Schumacher in 97 in Jerez na incident met Villeneuve en terug de pits in kwam en zei dat Villeneuve gediskwalificeerd moest worden. Ross Brawn zei toen tegen hem van misschien moet je eerst de beelden even terug kijken....
[...]
Moest Ross zelf doen....echt wel dat Schumacher gelijk had

Maar nu, achter je laten, volgende race (hopelijk) gewoon helemaal Hamilton zoek rijden....beste antwoord wat je kan geven.
Ging ie maar voor de gap. Die was er namelijk ruimschoots.Grimmie187 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:10:
[...]
"If you no longer go for a.."
Denk zeker dat hij deze race had omcirkeld, helemaal na de afgelopen races.NoahAmber schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Mindset van HAM lijk mij ook mee te spelen. Zaterdag kwam hij er al snel achter dat de RBR van VER op racepace wederom niet te verslaan was. Wou hij zondag kans maken op de 1ste plek dan zou hij VER zo snel mogelijk voorbij moeten. Dat kon je ook al zien aan de druk die hij al meteen uitvoerde.
Om toch ook een kritische noot te plaatsen bij Verstappen, had hij Hamilton niet gewoon even moeten laten uitrazen en door middel van racepace en/of tactiek proberen er later voorbij te gaan? Zelfs als dat niet was gelukt dan moet je aan damage control doen en gewoon zoveel mogelijk punten pakken. Tuurlijk had hij nooit verwacht dat Hamilton in die bocht die move zou proberen te maken en liet hij ruimte, maar om kampioen te worden hoef je niet iedere race te winnen en is het een kwestie van maximaliseren per weekend.
Dat is iets wat Max lastig kan voor mijn gevoel. Die gaat ten alle tijden voor de winst en heeft hem dus al vaak brokken opgeleverd. Je ziet dat ie wel steeds meer met grotere geheel bezig is, maar hij zal niet aan de kant gaan.JP_Frost schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:13:
[...]
Denk zeker dat hij deze race had omcirkeld, helemaal na de afgelopen races.
Om toch ook een kritische noot te plaatsen bij Verstappen, had hij Hamilton niet gewoon even moeten laten uitrazen en door middel van racepace en/of tactiek er later voorbij gaan. Zelfs als dat niet was gelukt dan moet aan je aan damage control doen en gewoon zoveel mogelijk punten pakken. Tuurlijk had hij nooit verwacht dat Hamilton in die bocht die move zou proberen te maken en liet hij ruimte, maar om kampioen te worden hoef je niet iedere race te winnen en is het een kwestie van maximaliseren per race.
Mijn boefje is liev!
Max gaf ook wat ruimte, alleen was dat voor Hamilton nog niet genoeg.JP_Frost schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:13:
[...]
Om toch ook een kritische noot te plaatsen bij Verstappen, had hij Hamilton niet gewoon even moeten laten uitrazen en door middel van racepace en/of tactiek er later voorbij gaan. Zelfs als dat niet was gelukt dan moet aan je aan damage control doen en gewoon zoveel mogelijk punten pakken. Tuurlijk had hij nooit verwacht dat Hamilton in die bocht die move zou proberen te maken en liet hij ruimte, maar om kampioen te worden hoef je niet iedere race te winnen en is het een kwestie van maximaliseren per race.
Leclerc ging ook bewust iets ruimer de bocht door, had weinig zin om (ook) in de muur te eindigen.
Denk dat daar toch nog een stuk groei zit voor Max, afgelopen jaren had ik vaak het beeld dat hij niet klaar was voor het WK qua mindset en gebrek aan kalmte. Dat lijkt hij afgelopen 1,5 of 2 jaar een stuk beter voor elkaar te hebben,stuk kalmer, meer beheersing. Uiteindelijk win je het wk niet in ronde 1 van de GP van Engeland, gewoon puntjes pakken, beseffen dat je een flink voorsprong hebt en gaan voor meer zekerheid. Zeker omdat hij wist dat de Mercedes wat sneller zou zijn, dan moet je de punten pakken die klaar liggen en dat is minstens een P3 en met wat geluk (en goed rijden) een P2 of P1.JP_Frost schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:13:
[...]
Maar, ik moet stoppen met terugkijken en op reddit/hier hangen. Niet goed voor mijn humeur.
Punt erachter en door.
[ Voor 69% gewijzigd door streamnl op 19-07-2021 11:18 ]
Tja die vind ik dus lastig. Volgens mij wás max al voorzichtig. Eerste bocht van de track af. en bij Cops al redelijk ver naar buiten (dat er meer asfalt is betekent niet dat je dat kan gebruiken met 300km/u). Max ging er gewoon vanuit (logisch) dat HAM de apex zou pakken. Tja als je daar bijna een auto extra naast gaat zitten, wat moet die dan? Uit voorzorg remmen en hem er op het rechte stuk maar voorbij laten? En Bottas dan ook maar voor de zekerheid?XyritZz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Nee hoor, ben het daar volledig mee eens.
Als je dan van Max leest na de sprint-race dat hij een moeilijke race verwacht omdat ze iets te veel vleugel hebben staan en dus topsnelheid tekort komen... dan had hij ook wel aan damage control kunnen doen ipv proberen z'n WK lead uit te breiden. Pak die P2, Bottas hou je met twee vingers in je neus nog achter je en op naar Hongarije.
Nu is hij dubbel de lul; WK lead kwijt en er zal waarschijnlijk nog een engine penalty aankomen.
Neemt niet weg dat ik wel van mening ben dat zowel Mercedes als Lewis zich echt van hun slechtste kant laten zien; zo uitgebreid feest vieren terwijl er op dat moment nog wat onzekerheid is over de situatie rondom Verstappen is gewoon triest. Mercedes wint jaren alles wat er te winnen valt, je zou verwachten dat ze de competitie en uitdaging van Red Bull toe zouden juichen omdat het het podium van de sport vergroot. In plaats daarvan laten ze meer en meer zien dat ze verschrikkelijk slechte verliezers zijn.
Als we uit voorzorg maar mensen laten passeren tjaGrimmie187 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:10:
[...]

en inderdaad, als die de gap had gepakt, hadden we deze crash niet gehad
Voor sommigen al genoeg rede om de auto in de muur te parkeren 😊Edd schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Ik heb tot op heden verder niets gezien. Ik denk dat ie wel onwijze spierpijn heeft en Kelly hem ligt te vertroetelen
Dat is vrij evident toch? Schade aan bandenmuur == rode vlag. Dan direct naar binnengaan is vanuit tactisch oogpunt niet handig zeker als je veilig door kan rijden.streamnl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:16:
Naar mijn mening, had HAM nu de PIT straat in gemoeten.
Maar... hij rijdt door. Volgens mij calculeerde ze (team Merc) al op de rode vlag en dat ze dan alles kunnen vervangen.
Ik zou anders geen reden weten waarom hij hier nu voorbij rijdt.
Het maakt hem ook deels het grote talent dat hij is en voor ons leuk om naar te kijken, maar het is wel iets waar hij nog in kan groeien denk ik. Hij is zeker volwassener geworden de laatste jaren (bijvoorbeeld per se de snelste tijd willen neerzetten in FP3 Monaco zal hij denk ik niet zo snel meer doen).JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:14:
[...]
Dat is iets wat Max lastig kan voor mijn gevoel. Die gaat ten alle tijden voor de winst en heeft hem dus al vaak brokken opgeleverd. Je ziet dat ie wel steeds meer met grotere geheel bezig is, maar hij zal niet aan de kant gaan.
Mercedes heeft ongetwijfeld de bandenstapel gezien, als die aan gort ligt dan komt er een code rood en dus geen reden om hem al naar binnen te halen, beter gewoon even rustig wachten. En op die momenten zie je toch de ervaring en professionaliteit van het team naar voren komen. Al valt het soms ook als een kaartenhuis ineen, daar zijn uit de laatste paar jaren ook genoeg voorbeelden van, er gebeurt iets onverwachts en dan gaat meteen alles fout bij ze.streamnl schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:16:
Naar mijn mening, had HAM nu de PIT straat in gemoeten.
Maar... hij rijdt door. Volgens mij calculeerde ze (team Merc) al op de rode vlag en dat ze dan alles kunnen vervangen.
Ik zou anders geen reden weten waarom hij hier nu voorbij rijdt.
[Afbeelding]
Maar, ik moet stoppen met terugkijken en op reddit/hier hangen. Niet goed voor mijn humeur.
Punt erachter en door.
En was de crash er niet geweest, dan ging er, volgens mij, van een straf geen sprake geweest zijn.
En de enigste keren dat ik Hamilton de woorden GOAT heb horen gebruiken de laatste jaren was om te zeggen dat er niet zoiets was als GOAT. Daarvoor moet je generaties vergelijken en dat kan, volgens hem, niet. Het zijn ook maar het publiek dat daarover discussieert.
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Precies! Dat uitgekookte komt er steeds meer in en dat is ook grotendeels ervaring maar hopelijk blijft ie puur zoals ie is. Niet dat toneelspel icm andere uitvluchten zoeken als het niet lekker loopt zoals nu zichtbaar bij Mercedes.JP_Frost schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:17:
[...]
Het maakt hem ook deels het grote talent dat hij is en voor ons leuk om naar te kijken, maar het is wel iets waar hij nog in kan groeien denk ik. Hij is zeker volwassener geworden de laatste jaren (bijvoorbeeld per se de snelste tijd willen neerzetten in FP3 Monaco zal hij denk ik niet zo snel meer doen).
Mijn boefje is liev!
(Dronken) Britten zijn volgens mij niet veel beter hoor, na de EK finale was het ook een puinhoop in Londen.Joris748 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:08:
[...]
Als ik me dan toch op moet werpen als vrijwilliger, dan liever na een Britse GP dan na de Dutch GP. Britten maken er over het algemeen niet zo'n enorme puinhoop van als wij Nederlanders.
Feitelijk:Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
1. Ja, dit hoort bij racen.
2. Race-control heeft straf gegeven aan HAM omdat hij 'het meest schuldig was'.
3. HAM en VER strijden om het kampioenschap. Dit wordt niet meegenomen in de beoordeling/straf en is zuur voor VER en RBR, maar dat zijn de regels zoals ze nu zijn.
4. HAM heeft gewonnen, VER heeft geen punten.
Bij bovenstaande kan ik me goed neerleggen.
Gevoelsmatig:
a. Ik vind dat er bij een dergelijk race-incident gekeken kan worden naar het voordeel dat de veroorzaker uit het ongeluk heeft gehaald en de derving in punten en de onmogelijkheid om puntenaantal als racer te verdedigen.
b. Persoonlijk vind ik het gedrag van HAM en Mercedes na de race onacceptabel. De uitbundigheid, maar vooral het met geen enkel woord reppen over VER en het volhouden van onschuld na de toewijzing van de straf.
c. Het is heel vreemd dat je als racer, op een circuit dat je heel goed kent, bij een tegenstander waarvan je weet dat die zo standvastig is, een dergelijke manoeuvre uithaalt. (je auto richting de racelijn bewegen, waar je weet dat je tegenstander zich bevindt en recht op heeft)
d. Het is nog vreemder, gezien (c) om vol te houden dat jij daar totaal niks aan kon doen.
e. In mijn ogen toont HAM dit jaar pas zijn echte karakter en I don't like it. Narcistisch, egoïstisch en totaal respectloos. Evenals meneer Wolff. We wisten natuurlijk al hoe de Hamilton-show (het lijkt wel alsof het een toneelstukje is dat hij opvoert) gaat, maar de viering van gisteren was echt verschrikkelijk om te zien. Zo ben ik in de jaren '90 om precies dezelfde reden afgehaakt bij Schumacher, wat ook een vreselijk naar mannetje bleek te zijn als het even niet ging zoals hij wilde.
Even voor de duidelijkheid: Ik ben geen fan van een specifieke coureur. Ik wil gewoon mooie wedstrijden zien. Close racing. Na 7 jaar leek het er eindelijk op dat we weer een heel seizoen met mooie, spannende wedstrijden gingen krijgen. Niks is minder waar. Het wordt een seizoen met politieke spelletjes en moddergooien. De toeschouwer heeft gisteren zwaar verloren in een steekspel waarbij tv-rechten, miljoenen aan sponsor inkomsten, merk-profilering en ego's belangrijker zijn dan waar het eigenlijk allemaal om draait: Racen.
Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.
Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant is werken met nog meer variabelen bij de straffen weer extra voer voor willekeur en discussie.Berkeley schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:59:
moeten we tijdstraffen niet koppelen aan de snelheid van de auto? Past goed bij het big data karakter van de sport.
De meningen zijn al verdeeld welke straf er toegepast moet worden puur op basis van een incident. Als je nog een extra variabele meeneemt op basis van plek/snelheid/team dan krijg je nog meer discussie.
Max gaf meer ruimte dan Leclerc. Hamilton zat ver van de kerbs af bij Max en bij Leclerc zat ie er vol op.Segafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:15:
[...]
Max gaf ook wat ruimte, alleen was dat voor Hamilton nog niet genoeg.
Leclerc ging ook bewust iets ruimer de bocht door, had weinig zin om (ook) in de muur te eindigen.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Daarom lekker straffen geven in posities ipv tijd. Jammer voor Mercedes en Red Bull dat ze dan 50 seconden verliezen als ze zich door drie man moeten laten inhalen.dcell schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:25:
[...]
Aan de ene kant heb je gelijk maar aan de andere kant is werken met nog meer variabelen bij de straffen weer extra voer voor willekeur en discussie.
De meningen zijn al verdeeld welke straf er toegepast moet worden puur op basis van een incident. Als je nog een extra variabele meeneemt op basis van plek/snelheid/team dan krijg je nog meer discussie.
Moeten ze maar minder ver voor het veld uit rijden.
Overigens; ik snap er geen pepernoot van dat de Mercedessen gisteren zoveel moeite hadden met Leclerc. Tempo toch wat matig door de bandenslijtage?
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 19-07-2021 11:36 ]
Hij reed nu toch ook 'netjes'?De_Bastaard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:36:
Wat denken we, gaat Max nu ook nog 'netjes' rijden in de volgende race?
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dus wederom een victimblaming comment?De_Bastaard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:36:
Wat heeft Max nou daadwerkelijk fout gedaan?
Ik denk dat we moeten hopen dat hij over 2 weken fysiek in staat is om zijn niveau te halen die hij tot nu toe heeft gehaald dit seizoen en niet denken over wel of niet netjes.De_Bastaard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:36:
Het was een beste klap en ik hoop maar dat hij over 2 weken weer volledig fit is en weer een topprestatie kan neerzetten
Hopelijk blijft hij netjes maar agressief rijden. Als hij Hamilton van de baan kegelt hebben we helemaal de poppen aan het dansen. Kan mij nu al voorstellen wat er dan vanuit het Mercedes kamp geroepen zal worden diskwalificaties, race bans, etc.De_Bastaard schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:36:
Dronken Britten kun je niet zoveel mee.dutchgio schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:19:
[...]
(Dronken) Britten zijn volgens mij niet veel beter hoor, na de EK finale was het ook een puinhoop in Londen.
Maar ik baseer mijn mening op bezoeken aan MotoGP en WSBK in Engeland. Dat gaat heel gedisciplineerd. In tegenstelling tot mijn ervaringen in Assen door de jaren heen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Nee hoor, als hij Hamilton op vMax de banden in kegelt zou dat ook gewoon 10 seconden straf moeten zijn.JP_Frost schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:39:
[...]
Hopelijk blijft hij netjes maar agressief rijden. Als hij Hamilton van de baan kegelt hebben we helemaal de poppen aan het dansen. Kan mij nu al voorstellen wat er dan vanuit het Mercedes kamp geroepen zal worden diskwalificaties, race bans, etc.
Hij ging ook voor die gap, maar miste m ruimschoots. Dus onkundeGrimmie187 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:10:
[...]
Eens. Maar denk je dat Toto Schwarzenegger dat zal accepteren?dr.lowtune schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Nee hoor, als hij Hamilton op vMax de banden in kegelt zou dat ook gewoon 10 seconden straf moeten zijn.
Ook in z'n koppie. Zo een ervaring over je kwetsbaarheid in de auto lijkt me onderbewust toch best lastig.dcell schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:38:
[...]
Ik denk dat we moeten hopen dat hij over 2 weken fysiek in staat is om zijn niveau te halen die hij tot nu toe heeft gehaald dit seizoen en niet denken over wel of niet netjes.
Het was een beste klap en ik hoop maar dat hij over 2 weken weer volledig fit is en weer een topprestatie kan neerzetten
Verwijderd
Wat vrijwel iedereen vergeet bij het vergelijken van Max-Ham vs Lec-Ham is de context.siggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Max gaf meer ruimte dan Leclerc. Hamilton zat ver van de kerbs af bij Max en bij Leclerc zat ie er vol op.
Het snelheidsverschil tussen de Mercedes en de Red Bull is kleiner dan tussen de Mercedes en de Ferrari.
Hamilton kwam bij Max als een duikbom aanzetten, ging over het vuil en reed daardoor over de limiet. Hij had nooit de binnenbocht kunnen houden en dat is de belangrijkste reden waarom het ongeluk zijn schuld is het was een ongecontroleerde actie. Een onbesuisde actie die we van Max in zijn rookie jaren zagen en waar Ham en Vet toen terecht over klaagden en Max ook voor bestraft is.
Bij Leclerc had hij binnen de limiet al een overspeed op de Ferrari, dus niks te late remactie en de apex missen, je speed meenemen en het net niet redden, maar een Leclerc in een fout dwingen. Kijk het maar terug, als Leclerc niet te veel had uitgeweken en naast de baan was gekomen had Hamilton hem niet eens ingehaald daar.
Dat is inderdaad ook een factor maar ik schat Max op mentaal gebied hoog in. Boze Max is snelle Max zeggen we hier wel vakerChefbierrr schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:43:
[...]
Ook in z'n koppie. Zo een ervaring over je kwetsbaarheid in de auto lijkt me onderbewust toch best lastig.
Boze Max is bloedsnel (net als niet boze max eigenlijk, hij is vrijwel altijd waanzinnig snel), maar ook soms wat te bruut/onvoorzichtig.dcell schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Dat is inderdaad ook een factor maar ik schat Max op mentaal gebied hoog in. Boze Max is snelle Max zeggen we hier wel vaker
Maar VER zat evenmin op de ideale lijn die je normaal in die bocht neemt. Je gaat van buiten naar binnen (apex) en weer naar buiten in de ideale situatie maar met twee man gaat dat niet. Ze zitten beide aan de rechterkant van de baan bij het ingaan van de bocht omdat VER HAM knijpt. De stewards zeggen ook niet voor niets dat het 'predominantly', dus overwegend, de schuld van HAM was. Er was voor beide coureurs ruimte om contact te vermijden.siggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Max gaf meer ruimte dan Leclerc. Hamilton zat ver van de kerbs af bij Max en bij Leclerc zat ie er vol op.
Ik begrijp best dat de stewards het niet beoordelen als race incident (wat het IMO is maar dat is mijn mening) want dat zou min of meer een extra klap in het gezicht van VER geweest zijn. We willen allemaal meer gevechten op de baan zien dan moeten we ook accepteren dat het een keer mis gaat. Dit zat er al een tijd aan te komen en waarschijnlijk gaan we het nog vaker zien. Beide coureurs spelen game of chicken en geen van beide wou gisteren toegeven.
Dus bleke kaaskop is ook racisme? Racisme is niet kleur gebonden en zeker ook niet huidskleur gebonden. Zo simpel is het. Dat er nu groepen zijn die harder schreeuwen dan de ander betekent niet dat zij het alleenrecht hebben. Wat te denken van de Indianen, Chinezen, blanken en andere mensen op deze aardkloot. Maar ik hou er maar over op want deze discussie kent geen winnaars.Joris748 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:00:
[...]
Opmerkingen maken over iemands afkomst getuigt of van een briljant gevoel voor humor of van een gebrek aan creativiteit.
Opmerkingen maken met betrekking tot iemands huidskleur Is racisme.
Hopelijk zie je het verschil.
"When you grow up your heart dies"
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Het hele steward systeem van de FIA is dan ook een achterhaalde en incompetente puinzooi. Er moeten gewoon vaste stewards komen en de willekeur moet eruit. Als je iets niet kan handhaven zoals track limits, automatiseer het dan echt. En voor dit soort scenario's moet gewoon duidelijk worden wat je echt niet mag doen. En als je toch iets doet, dan moet er ook een echte straf voor staan.Verwijderd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 23:52:
[...]
Als dit andersom was geweest had de halve wereld over max heen gevallen. Met 1 heel groot verschil max had toegegeven dat die fout had gezeten en het verkeerd had ingeschat.. Onze vriend Hamilton daar in tegen is 100% overtuigd van dat hij geen fouten maakt sterker nog dat hij bijna een mede coureur de dood ingereden heeft doet hem zelfs amper iets.. Dit had zo veel fouter af kunnen lopen dan gelukkig gebeurd is maar Lewis is zich echt wel bewust geweest van het risico dat hij nam en welke gevolgen daar aan konden hangen.
Wat ik al eerder heb gezegd zou het wat mij betreft moeten zijn dat als jij als schuldige bent aangewezen door de stewards je resultaat nooit hoger mag zijn dan degene die je hebt benadeeld met die actie. In dit geval had lewis dus P20 moeten krijgen achter zijn naam. Daardoor hadden zowel Max als Lewis niks behaald met deze actie. Nu heeft Lewis voordeel behaald door zijn directe concurrent van de baan af te rijden. Dat zou mijn inziens nooit beloond mogen worden. Als je alleen schade rijdt en Max rijdt naar P3 dan had Lewis indien voor Max of er direct achter maximaal een P4 kunnen scoren. Nu heeft het hele straffen geen enkel nut gehad en was het alleen maar voor de buhne.
Tweede is dat ik denk dat Verstappen vier a vijf jaar geleden het denk ik niet toegegeven zou hebben. Maar ik kan me oprecht ook geen moment herinneren waar Max echt bewust het risico nam je in zo'n snelle bocht van de baan te tikken. Zijn stijl is altijd geweest dat hij je niet eens in de gelegenheid stelt om nog terug te vechten. Dat en een zeker vertrouwen dat de ander geen domme acties uitvoert omdat het duidelijk zou moeten zijn dat die plaats verloren is. Hij gaat ook juist vaak bij punten waar het circuit even langzamer word en maakt dan graag gebruik van bochtencombinaties.
Laatste is dat ik echt oprecht teleurgesteld zou zijn als we nu wraakacties en een beuk festijn krijgen. Dit was meer dan genoeg.

En dan de echt allerlaatste.
Je kan ook zo reageren zoals Ricciardo deed. Die was wel geschrokken toen hij het hoorde.
https://www.ziggosport.nl...-gp-van-groot-brittannie/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik durf rustig te stellen dat de Britse hooligans een graadje of wat erger zijn dan de Nederlandse.dutchgio schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:19:
(Dronken) Britten zijn volgens mij niet veel beter hoor, na de EK finale was het ook een puinhoop in Londen.
VFRRijder schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:11:
[quote]Tomcatter_31 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:03:
[...]
...Mooi voorbeeld was bv Schumacher in 97 in Jerez na incident met Villeneuve en terug de pits in kwam en zei dat Villeneuve gediskwalificeerd moest worden. Ross Brawn zei toen tegen hem van misschien moet je eerst de beelden even terug kijken....
[...]
Moest Ross zelf doen....echt wel dat Schumacher gelijk had![]()
![]()
Maar nu, achter je laten, volgende race (hopelijk) gewoon helemaal Hamilton zoek rijden....beste antwoord wat je kan geven.
maar idd, verder achter ons laten en gewoon weer lekker gaan racen.
Om toch nog even terug te komen op de eerste ronde en toch ook nog mijn visie even te delen, here it goes:
Vanaf het moment dat beide heren van hun plek waren werd er op het scherpst van de snede geraced. Lewis was duidelijk in de rechte lijn dit keer de snelste van de 2. Max had al na de kwali van vrijdag gemerkt dat ze met teveel vleugel aan het rijden waren (mocht niet meer worden aangepast want parc ferme). Dit was goed te zien want in de korte bocht was Max heer en meester! Dit kon goed opgemerkt worden, Max nam eigenlijk in deze hele eerste ronde de kortere lijn om toch steeds voor Lewis te blijven. Het inschattings vermogen van Max waar hij dit wel en niet kan doen is bijna weergaloos. Sommige mensen zien dit als agressief maar man wat is dat pure racecraft op dat moment. (of Max voor Lewis had kunnen blijven was nog maar te bezien maar goed.) Dan kwam het moment van de crash net na het rechte stuk na de eerste ronde.
Of eigenlijk.... dit begon er al net voor. Max (ook hier weer op t scherpst van de snede) besluit Hamilton naar buiten op het vuil te drijven. Dit doet hij wel volgens de letter van de wet, je mag immers op het rechtestuk 1 maal van je lijn afwijken om te verdedigen, maar moet wel genoeg ruimte over laten voor je opponent. net voor de bocht zie je Max dan de race lijn opzoeken om daarna de bocht met meer overspeed te nemen. inmiddels Heeft Lewis door het naar buiten drijven van Max, een bult vuil op zijn banden. Hij zou op dat moment moeten weten dat met volle snelheid insturen zo ie zo betekend dat er niemand thuis is! Lewis had dus moeten remmen net voor de bocht maar doet dat niet! (of in iedergeval niet voldoende) Het gevolg is overduidelijk te zien al bij het eerste proberen in te sturen van de bocht, het is net als of hij op ijs rijd en onderstuurd naar buiten tegen t achterwiel van Max! Max die echt met overspeed een stuk sneller was in deze bocht! De bocht was dan ook 100% voor Max en dit is een klassiek stukje race techniek die door Max goed uitgevoerd is, door Lewis slecht verteerd werd en enorm onderschat is, met enorme gevolgen!
Het vervelende is ook nog is dat dit in 1 van de snelste bochten van het circuit is. Het was zo ie zo altijd een ongeluk met grote gevolgen geweest! verdere analyze: Lewis had zich zelf nooit in deze positie moeten laten tillen door Max! Duidelijk was dat Lewis niet gewend is/was met zo weinig vleugel te rijden. een gedeelte van zijn verkeerde inschatting komt omdat hij met minder vleugel rijd en dus naast die vuile banden dus altijd minder downforce had gehad dan hij tot nu toe tot zijn beschikking had dit jaar!
Wat als het ongeluk niet gebeurd was?? Tja koffie dik kijken. gezien t verloop van t weekend gok ik er op dat Merc t lek boven heeft en hun nu dus ook met minder vleugel kunnen rijden! Dit betekend dat Lewis de GP zo ie zo gewonnen had! Wat betekend het voor de rest van t seizoen?? Oef als t lek echt boven is dan gaan we een titanen strijd zien tot het einde van t jaar!
kudo's voor Leclerc puike race! Maar t was aardig saai naar de eerste ronde
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Ben benieuwd wat er dan was gebeurd en hoe men dit had " opgelost" bij de FIA. Is allemaal hypothetisch natuurlijk maar ik vond het wel een interessante gedachte.
Verder vind ik het precedent wat de FIA stelt met zo een straf gewoon een vrijbrief om dit in de toekomst gewoon opnieuw te doen.
Ik kan niet wachten tot 1 augustus, wat een sensatie zal dat worden, hoop dat Max erbij is want alle ogen van de wereld zullen gericht zijn op de confrontatie. WOW!
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Ik denk dat ie nog eens extra goed kijkt naar de bonus die hij vanmorgen op zijn bankrekening bijgeschreven zag.Wom schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:54:
Hoe zou Bottas zich eigenlijk voelen? Weer maar eens bevestiging dat je persoonlijke belangen er niet toe doen, je was dit weekend weer een aardig stuk trager dan je teammaat en het lijkt er sterk op dat Russell je stoeltje overneemt.
Het viel mij op dat Bottas blijkbaar geen enkel vertrouwen meer geniet in het team. Waar in een vorige race alleen nog gezegd werd dat hij Hamilton voorbij moest laten (en hij vervolgens daarvoor het moment koos dat hem het beste uitkwam) kreeg hij nu een rechtstreekse order om het in een bepaalde bocht te doen.Wom schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:54:
Hoe zou Bottas zich eigenlijk voelen? Weer maar eens bevestiging dat je persoonlijke belangen er niet toe doen, je was dit weekend weer een aardig stuk trager dan je teammaat en het lijkt er sterk op dat Russell je stoeltje overneemt.
Begint er op te lijken dat die financiele compensatie nog het enige is waar hij mogelijk plezier uit kan halen, zo lijkt het. Had niet het idee dat hij over de boordradio veel tegengas gaf in ieder geval.MikeyMan schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:56:
[...]
Ik denk dat ie nog eens extra goed kijkt naar de bonus die hij vanmorgen op zijn bankrekening bijgeschreven zag.
Bang dat hij het een plaats zou doen die hem wel goed zou uitkomen, maar nog extra tijd voor Lewis zou kosten?Waaj schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Het viel mij op dat Bottas blijkbaar geen enkel vertrouwen meer geniet in het team. Waar in een vorige race alleen nog gezegd werd dat hij Hamilton voorbij moest laten (en hij vervolgens daarvoor het moment koos dat hem het beste uitkwam) kreeg hij nu een rechtstreekse order om het in een bepaalde bocht te doen.
[ Voor 38% gewijzigd door Wom op 19-07-2021 11:59 ]
- DaniëlWW2
- Registratie: November 2009
- Niet online
/u/324913/crop56a24cce05cd3_cropped.png?f=community)
Vettel blijft geweldig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Bottas is allang blij dat hij nog in die MER mag rijden. Als hij moeilijk gaat doen switchen ze hem direct met RUS.Waaj schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Het viel mij op dat Bottas blijkbaar geen enkel vertrouwen meer geniet in het team. Waar in een vorige race alleen nog gezegd werd dat hij Hamilton voorbij moest laten (en hij vervolgens daarvoor het moment koos dat hem het beste uitkwam) kreeg hij nu een rechtstreekse order om het in een bepaalde bocht te doen.
Gewoon slappe hap die gozer. Als hij in een eerdere fase van zijn Mercedes tijdperk had aangetoond een waardige tegenstander te zijn en potentieel wereldkampioen dan hij niet in deze positie gezeten. Op zich is er helemaal niks mis mee om tweede viool te spelen en lekker te cashen. Maar iedere keer die stoere taal van hem, Bottas versie weet ik hoeveel, "ik kan winnen vanaf de 5e plek", en als ie dan een keer wint dan staat ie daar als een aap met 7 lullen.Wom schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:54:
Ben heel benieuwd hoe Russell het daar zou kunnen doen.
Zelfde als bij Senna dus. Oh nee, die kegelde Prost er opzettelijk uit.NoahAmber schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:40:
[...]
Hij ging ook voor die gap, maar miste m ruimschoots. Dus onkunde
PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov
Volgens BOT zelf was dit al voor de race besproken: https://www.ziggosport.nl...-gp-van-groot-brittannie/ dus vandaar dat hij meewerkt.Wom schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Begint er op te lijken dat die financiele compensatie nog het enige is waar hij mogelijk plezier uit kan halen, zo lijkt het. Had niet het idee dat hij over de boordradio veel tegengas gaf in ieder geval.
[...]
Bang dat hij het een plaats zou doen die hem wel goed zou uitkomen, maar nog extra tijd voor Lewis zou kosten?
De meeste discussie die ik zie gaat vooral over zowel de straf en hoe Hamilton ermee omgaat. Maar dat het totaal geen consequentie voor Hamilton heeft is natuurlijk heel slecht. Pak daarbij hoe Hamilton/Mercedes ermee om gaat en je krijgt een hoop ergernis.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:48:
En dat er daarnaast een discussie is of Hamilton het al dan niet bewust doet is natuurlijk leuk voor de analyse, maar iets wat we nooit met zekerheid te weten zullen komen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet goed is om daar goed naar te kijken.
[removed]
Dat wist ik niet, maar dat verklaard dan ook wel een hoop inderdaad. Duidelijk dat zowel Perez als Bottas vooral hun kopmannen moeten helpen dit seizoen. Want ik vanuit teamoogpunt ook wel begrijp, maar zou er als sporter toch wel flink ziek van zijn.Jorick schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:00:
[...]
Volgens BOT zelf was dit al voor de race besproken: https://www.ziggosport.nl...-gp-van-groot-brittannie/ dus vandaar dat hij meewerkt.
Wtf? Victim Blaming?Sir_Lion schreef op maandag 19 juli 2021 @ 11:38:
[...]
Dus wederom een victimblaming comment?
Wat heeft Max nou daadwerkelijk fout gedaan?
Ik bedoel te zeggen/vragen, of Max nu nog harder gaat racen als voorheen en een klein tikje niet zal schuwen. Zoals eerder gezegd dat hij bijv. wel plek voor Lewis liet maar dat nu misschien niet meer zal doen.
Ik vraag mij af of de kosten van de reparatie en het chassis ook van de budget cap af gaan. Als dat zo is dan kun je je directe concurrent behoorlijk benadelen tijdens een kampioenschap. Een paar geniepige tikjes en je zit zo aan de paar miljoen. Aangezien hier door de stewards een schuldige is aangewezen kun je naar mijn mening Red Bull hier niet nog een keer extra mee gaan benadelen.basvn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:13:
[Afbeelding]
van ná de race
er zal bij VER nog wel het een en ander bij komen dus waarschijnlijk.
"When you grow up your heart dies"
Dit topic is gesloten.
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.