Dat wordt zeker een issue en gaat 'm punten kosten, kan zo maar zijn dat we aan het eind van het jaar kunnen zeggen dat Hamilton hier het kampioenschap heeft gewonnen.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:44:
Ben wel benieuwd naar de mechanische gevolgen voor Max. Naast extra kosten op het gelimiteerde budget moet er ook een nieuwe auto opgebouwd worden. Nieuw chassis? Nieuwe motor (penalty later?) Nieuwe bak (ook goed voor later nog een straf?)
Dit soort zaken zouden ook in de spelregels afgevangen mogen worden.
Red Bull verkoopt meer blikjes als Max kampioen wordt...FabianGTI schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Maar doorgaans is het voor de teams belangrijker de constructeurs titel binnen te slepen.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Dat zegt Olav Mol altijd ja, maar is in de praktijk volgens mij niet zo. Een team heeft het liefste de driver WDC, want dat is sponsortechnisch interessanter. Daarnaast is ook het constructeurs kampioenschap natuurlijk heel belangrijk.FabianGTI schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Maar doorgaans is het voor de teams belangrijker de constructeurs titel binnen te slepen.
Perez reed 11 seconden achter Ocon, dus die ging echt niet meer de 9e plek pakken en reed dus op 1pt. Dan maakt het niet uit voor het constructeurskampioenschap of je dat ene punt zelf haalt of juist weghaalt bij Mercedes. Maar het kan voor Max wel uitmaken. Voor Perez scheelt het wel 1 punt, maar dat is natuurlijk ondergeschikt.FabianGTI schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:42:
[...]
Die filmpjes kun je van elke top coureur wel vinden. Max is daar geen uitzondering op.Gynnad schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:35:
[...]
Ik zou Max dan ook liever niet meer op de baan zien, wat een gevaar is dat zeg!
[YouTube: 7 Times Max Verstappen Clashed with his Rivals]
Even klikken want FOM..
Uiteindelijk is het een race incident waar Hamilton schuldig aan is. Echter is dit wel in zo'n hoge snelheid bocht dat de impact voor Max heel groot is. En daardoor de nodige indrukken en emoties losmaakt bij iedereen.
Als Hamilton nederig was geweest na zijn overwinning minder uitbundig had gevierd zou het hem hebben gesierd ipv dat overdreven Amerikaanse gedoe dat precies bij vele in het verkeerde keelgat is gekomen.
Kon het allemaal spannender en intensiever worden dit seizoen... Daar is nu een dikke ja op gekomen
Ik denk dat er nog wel wat discussies gevoerd gaan worden omtrent het budget cap verhaal als andere teams je er op deze manier uitkegel en de auto total loss is. Ook al zullen dit soort ongelukken niet expres plaats vinden, bepaalde regels kunnen dit soort reacties wel uitlokken en er zal nooit iemand zijn die het zal toegeven.Bansheeben schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:32:
[...]
Natuurlijk, maar op deze manier gaat er wel een engine penalty aan te pas komen voor Max en voor de cost cap zal het afschrijven van een volledige auto ook niet mals zijn... De gevolgen zijn dus groter dan enkel de dnf voor RBR.
Voor de crash is het duidelijk, de schuld ligt volledig bij Hamilton. De straf was ver ondermaats gezien het een levensgevaarlijke bocht is en de FIA mag zich achter de oren krabben waar ze helemaal mee bezig zijn voor de zoveelste keer. Er zijn hogere straffen uitgedeeld voor veel minder, maar dat waren dan rijders die niet mee dingen om het kampioenschap.
Hamilton moet zich ook schamen voor het feit dat hij de baan zo goed kent en volgens vele de beste rijder is op de grid. En toch maakt je zo'n fout? Je wilt niet meteen zeggen dat hij het expres heeft gedaan, maar met zijn staat van dienst en kunde, ga ik er persoonlijk wel aan twijfelen, misschien zijn het de frustraties nu zijn auto niet de snelste is. Uiteindelijk is er voor Hamilton geen betere situatie te bedenken, naast Verstappen is hij altijd de snelste en beide rijden zonder moeite weg van de rest van de grid.
Hamilton wat een onsportief figuur is dat. Hoop dat hij de volgende race hij een dnf krijgt.
Of ouderwets zoals vroeger een matpartij in de pits 😄
Of ouderwets zoals vroeger een matpartij in de pits 😄
Al veel over geschreven hierzo denk ik. Helaas is Hamilton de schuldige in mijn ogen maar ja het is denk ik wel een race incident. Of 10 seconden dan te weinig is, is aan de experts denk ik dan. Waar ik het meeste van sta te kijken is toch wel de uitbundige viering terwijl je iemand het ziekenhuis in rijd. Dat is niet chique in mijn optiek.... Ik kan me haast niet voorstellen dat dit de manier is waar op je van iemand wilt winnen. Feit is dat Hamilton wel tot het uiterste moet gaan en dus foutjes maakt nu. Het komt hem niet aanwaaien dit jaar.
Ben wel bang voor de gevolgen ivm het afschrijven van de auto/motor zo. Want dat kan echt een zure nasmaak op gaan leveren later in het seizoen.
Ben wel bang voor de gevolgen ivm het afschrijven van de auto/motor zo. Want dat kan echt een zure nasmaak op gaan leveren later in het seizoen.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Hier was ik al bang voor.
Emoties horen bij de sport maar houd het wel netjes.
Ben ook heel bang dat tijdens de dutchGP al die hooligan Max fans zich van de verkeerde kant gaan laten zien.
Gaan we dan naar het markeren van zones waar niet ingehaald mag gaan worden?Andyk125 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:53:
[...]
Voor de crash is het duidelijk, de schuld ligt volledig bij Hamilton. De straf was ver ondermaats gezien het een levensgevaarlijke bocht is en de FIA mag zich achter de oren krabben waar ze helemaal mee bezig zijn voor de zoveelste keer. Er zijn hogere straffen uitgedeeld voor veel minder, maar dat waren dan rijders die niet mee dingen om het kampioenschap.
Kenhas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:38:
Het was van allebei niet perfect wat ze deden maar Hamilton ging het meest in fout volgens de stewards. 10 seconden straf was niet genoeg. Mocht wel een stop & go geweest zijn. Maar de straffen liggen nu eenmaal vast
deed het mij beetje aan denken; maar precies wat je zegt, twee kemp hanen ... moest keertje verkeerd gaan. Persoonlijk vond ik het een 'lompe' actie in deze bocht; race is nog lang, waarom zo'n do-or-die actie

geloof niet dat lewis dit heel bewust gedaan heeft; misschien wel, misschie niet - we zullen het nooit weten. Wel dat lewis gewoon een hele nette rijder is, en daarom niet snel zo'n actie van hem verwachtte.
Heb me in dit topic al flink verbaasd over de uitlatingen en emoties van sommigen.d-vine schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:03:
[...]
Ben ook heel bang dat tijdens de dutchGP al die hooligan Max fans zich van de verkeerde kant gaan laten zien.
Als je niet voor Max bent, dan moet je wel tegen hem zijn en een Hamilton fan zijn... Voor sommigen zit er niets tussenin en dat maakt elke discussie onmogelijk en dit topic soms echt te triest om te zien.
@DaniëlWW2Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
[...]
Heb me in dit topic al flink verbaasd over de uitlatingen en emoties van sommigen.
Als je niet voor Max bent, dan moet je wel tegen hem zijn en een Hamilton fan zijn... Voor sommigen zit er niets tussenin en dat maakt elke discussie onmogelijk en dit topic soms echt te triest om te zien.
Misschien een idee om de forum regels wat aan te scherpen en harder op te treden?
Dat valt op die momenten niet bij te houden. Dan kun je het topic alleen op slot knallen.d-vine schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:11:
[...]
@DaniëlWW2
Misschien een idee om de forum regels wat aan te scherpen en harder op te treden?
Mijn boefje is liev!
Dit kan nooit de bedoeling zijn, maar het had Lewis en de FIA ook gesierd een goed statement te maken t.a.v. het gebeurde gisteren: Enerzijds nederigheid bij Lewis, ipv: ik heb alles goed gedaan, ik ben zo geweldig. Er was geen race, omdat hij zijn concurrent met een race-incident (dat dan wel) van de baan had gekegeld.d-vine schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:03:
[...]
De FIA had een statement moeten maken dat ze de regels gaan onderzoeken/ herzien (hebben we nu niets aan, maar het moet toch beter worden), omdat dit gewoon echt een gevaarlijk precedent schept voor gevallen waar 2 teams mijlenver voorlopen op de anderen. Die kunnen elkaar dan zonder echte straf van de baan tikken, waardoor de sport een stuk gevaarlijker wordt. Racen is 1 ding, ongelukken kunnen gebeuren, maar als je een ongeluk veroorzaakt moeten de gevolgen ook passen bij hetgeen er daarmee gebeurt. Natuurlijk gaan coureurs dan voorzichtiger zijn, maar als je in een haarspeld bocht waar je 60 rijdt iemand de grindbak in, die zijn race kan vervolgen, of iemand in een bocht waar je *ruim* 200km/u rijdt die keihard in de omheining knalt.
Hiermee wil ik niet zeggen dat het een gevolg is van het ander, maar deze selectieve verontwaardiging van de FIA lijkt mij ook niet helemaal een goed beeld geven. Blijkbaar is het aanpakken van discrimineren belangrijker dan de veiligheid van de coureurs, die toch de sport maken.
Kan het niet laten, maar hier moet ik erg om lachensimons schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
During yesterday's British Grand Prix, Max Verstappen was subjected to multiple instances of racing abuse on the track leading to an in-race collision caused by Lewis Hamilton.....
Lijkt mij niet dat dat de bedoeling is inderdaad, maar zo je wiel tussen de wielen van een ander plaatsen lijkt mij ook niet de bedoeling, zal wel weer een aanpassing voor komen ij de auto's dat daar een stang komt tussen voor en achterwiel, zodat men daar niet tussen kan komen ofzo.Napo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Gaan we dan naar het markeren van zones waar niet ingehaald mag gaan worden?
offtopic:
Ben wel voor Max maar niet tegen een ander (zelfde zit ik er met voetbal ook in), vind het vooral een leuke sport en geniet vooral van strijd en het kijken ervan. Natuurlijk heb je dan een voorkeur voor een bepaalde coureur/ bepaald team, maar dat neemt niet weg dat het niet nodig is een andere partij dan maar aan te vallen.
Consequentie van hetgeen gebeurde (de strafmaat is te klein) is nu niet in lijn met de straf en in mijn optiek is dit een gevaarlijk precedent, dat moet je als FIA willen voorkomen, want Lewis is voor zijn fout nu juist beloond in plaats van gestraft en dat kan NOOIT de bedoeling zijn van een straf.
Ben wel voor Max maar niet tegen een ander (zelfde zit ik er met voetbal ook in), vind het vooral een leuke sport en geniet vooral van strijd en het kijken ervan. Natuurlijk heb je dan een voorkeur voor een bepaalde coureur/ bepaald team, maar dat neemt niet weg dat het niet nodig is een andere partij dan maar aan te vallen.
Consequentie van hetgeen gebeurde (de strafmaat is te klein) is nu niet in lijn met de straf en in mijn optiek is dit een gevaarlijk precedent, dat moet je als FIA willen voorkomen, want Lewis is voor zijn fout nu juist beloond in plaats van gestraft en dat kan NOOIT de bedoeling zijn van een straf.
[ Voor 11% gewijzigd door jbdeiman op 19-07-2021 09:17 ]
Naja, racismekaart wordt getrokken, was wel verwacht gezien het commentaar van sommigen. Belangrijkste is hoe dat de twee samen naar de volgende race gaan, benieuwd naar het telefoontje van Ham naar Max
. Dat kan de Dutch GP breken of kraken betreft sportief gedrag van supporters, en laten we eerlijk zijn, was het andersom geweest was het wereldje aan de Engelse kant te klein geweest.
Ik vind ook niet dat het een bewusie was, wel dat het roekeloos was, iets te roekeloos en een 10 second time penalty - tsja, beslissing van de stewards. Maar het had wel iets meer impact mogen maken. En iedereen weet ondertussen toch als je aan de buitenkant zit bij Hamilton dat je er af gaat
.
Ik vind ook niet dat het een bewusie was, wel dat het roekeloos was, iets te roekeloos en een 10 second time penalty - tsja, beslissing van de stewards. Maar het had wel iets meer impact mogen maken. En iedereen weet ondertussen toch als je aan de buitenkant zit bij Hamilton dat je er af gaat
Grappig he, hij beukt vrijwel onbestraft zijn wdc concurrent van de baan, viert dat uiterst onsportief en wordt nu ook neergezet als het grote slachtoffer van dit verhaal.simons schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
During yesterday's British Grand Prix, Max Verstappen was subjected to multiple instances of racing abuse on the track leading to an in-race collision caused by Lewis Hamilton.....
(Racisme is trouwens wel uitermate achterlijk, want Lewis is zo omdat een hij een naar persoon is, dat komt niet vanwege zijn kleur).
Die is wellicht ook wat "kort door de bocht" maar het feit dat je met een 10 seconden straf alsnog de race kan winnen, is natuurlijk wel iets waar ze naar moeten kijken. Gisteren vond ik het wel mooi alsin "causing a retirement". Je veroorzaakt een crash waardoor een ander compleet uitvalt, daar moet (indien fout) een andere straf tegenover staan IMHO.jbdeiman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:14:
[...]
Hiermee wil ik niet zeggen dat het een gevolg is van het ander, maar deze selectieve verontwaardiging van de FIA lijkt mij ook niet helemaal een goed beeld geven. Blijkbaar is het aanpakken van discrimineren belangrijker dan de veiligheid van de coureurs, die toch de sport maken.
Mijn boefje is liev!
Nee dit hoop ik niet, want het is al zo moeilijk om in te halen met de huidige auto's.Napo schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:04:
[...]
Gaan we dan naar het markeren van zones waar niet ingehaald mag gaan worden?
Uiteindelijk is het en blijft het altijd een gevaarlijke sport, het kan altijd mis gaan ook op de rechte stukken. Maar ze implementeren wel regels om het zo veilig mogelijk te maken zoals dat men niet mag bewegen tijdens het inhalen of aanremmen. Maar het is uiteindelijk aan de FIA om er een goede passende straf voor uit te delen en dit hebben ze gisteren naar mijn mening niet gedaan.
Daarbij praten we hier wel over een 7 keer wereldkampioen die al 14 jaar formule 1 rijdt, en niet de eerste beste rookie in het veld.
Ik geef ook aan dat ik het zeer zeker niet 'goed wil praten', want dat kan niet, wel is het zo dat je als FIA in mijn optiek door deze lichte straffen de boel niet goed hebt geregeld en ook zou moeten aangeven daar naar te kijken. Op deze manier kegelt iemand een ander van de baan, wint de race en loopt lekker in (of uit) in het kampioenschap en dat is allemaal prima?JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Die is wellicht ook wat "kort door de bocht" maar het feit dat je met een 10 seconden straf alsnog de race kan winnen, is natuurlijk wel iets waar ze naar moeten kijken. Gisteren vond ik het wel mooi alsin "causing a retirement". Je veroorzaakt een crash waardoor een ander compleet uitvalt, daar moet (indien fout) een andere straf tegenover staan IMHO.
Ik weet dat het wat kort door de bocht is, maar had de FIA toch gesierd dat ze in elk geval aan zouden geven hiernaar te kijken, om straffen meer te laten passen bij het voordeel wat iemand door een actie heeft gehaald, ook al is het als een race-accident geïnterpreteerd/ weggezet, dan nog kan het niet zo zijn dat je door zo'n actie een enorm voordeel hebt op je directe concurrent.
En niet te vergeten op zijn 'thuisbaan', die hij met zijn ogen dicht nog fluitend rijdt. Op een nieuwe baan, ook al heb je nog zoveel ervaring in het racen is het altijd anders. Maar zelfs dan geldt in mijn optiek: Het voordeel dat je eruit haalt moet voorkomen worden, ongeacht of je Rookie bent of een ervaren coureur. De straf moet beter passen bij het voordeel wat iemand eruit haalt, wanneer het een race incident is.Andyk125 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:23:
[...]
Nee dit hoop ik niet, want het is al zo moeilijk om in te halen met de huidige auto's.
Uiteindelijk is het en blijft het altijd een gevaarlijke sport, het kan altijd mis gaan ook op de rechte stukken. Maar ze implementeren wel regels om het zo veilig mogelijk te maken zoals dat men niet mag bewegen tijdens het inhalen of aanremmen. Maar het is uiteindelijk aan de FIA om er een goede passende straf voor uit te delen en dit hebben ze gisteren naar mijn mening niet gedaan.
Daarbij praten we hier wel over een 7 keer wereldkampioen die al 14 jaar formule 1 rijdt, en niet de eerste beste rookie in het veld.
Wanneer het geen race incident is, ga je kijken naar de (mogelijke) gevolgen van de tegenpartij en handel je op basis daarvan.
[ Voor 34% gewijzigd door jbdeiman op 19-07-2021 09:26 ]
Soms kun je met een klein ongelukkig tikje iemand er ook uitknallen.JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Die is wellicht ook wat "kort door de bocht" maar het feit dat je met een 10 seconden straf alsnog de race kan winnen, is natuurlijk wel iets waar ze naar moeten kijken. Gisteren vond ik het wel mooi alsin "causing a retirement". Je veroorzaakt een crash waardoor een ander compleet uitvalt, daar moet (indien fout) een andere straf tegenover staan IMHO.
Het resultaat van een foutje mag mijns inziens niet bepalend zijn voor de strafmaat. Wel de intentie, of de mate van roekeloosheid. Wanneer het een directe concurrent is zou je kunnen beargumenteren dat de intentie vaker zal rieken naar een bewuste actie waardoor er in deze gevechten wat meer zorgvuldigheid in acht kan /moet worden genomen.
Dit dus.Andyk125 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:53:
[...]
Hamilton moet zich ook schamen voor het feit dat hij de baan zo goed kent en volgens vele de beste rijder is op de grid. En toch maakt je zo'n fout? Je wilt niet meteen zeggen dat hij het expres heeft gedaan, maar met zijn staat van dienst en kunde, ga ik er persoonlijk wel aan twijfelen, misschien zijn het de frustraties nu zijn auto niet de snelste is. Uiteindelijk is er voor Hamilton geen betere situatie te bedenken, naast Verstappen is hij altijd de snelste en beide rijden zonder moeite weg van de rest van de grid.
HAM is een zeer slimme kerel die ook veel bezig is met psychologische spelletjes. Hij haalt alles uit de kast binnen en buiten de baan. Als er iemand is die slim, handig en ervaren genoeg is om een situatie die op papier het makkelijkst is toe te schrijven aan toeval of 'race incident' te benutten voor een bewuste actie dan is hij het zeker. Erg weinig is toeval bij HAM.
En zijn gedrag na de race is alleen nog maar storender omdat hij verder de halve wereld de maat neemt met zijn politiek activisme.
Ik verwacht dat Max hem wel de baas kan op de baan dit seizoen. Laat Ham zijn eigen legacy maar lekker verder besmeuren met zijn onsportieve gedrag.
Daarnaast is het grootste issue toch ook dat de straffen niet in verhouding staan, zeker nu ook met de budgetcap.
Een regel dat in ieder geval schade ontstaan door een bestrafte actie van een concurrent niet onder de budgetcap en onderdelenvervangingsregels valt lijkt mij niet meer dan fair.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Walgelijke actie van Lewis, hij lacht om zijn kleine straf.
Onverdiend dit
Onverdiend dit
Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen
Dit ben ik niet met je eens. Lewis is afgelopen jaren niet vaak bij incidenten betrokken geweest omdat de Mercedes zoveel overspeed had dat hij amper in gevecht hoefde met andere rijders. Maar op het moment dat er wel tegen hem geraced werd dan haalt hij vaker lompe acties uit.himlims_ schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
[...]
Wel dat lewis gewoon een hele nette rijder is, en daarom niet snel zo'n actie van hem verwachtte.
Het incident van gisteren vind ik ook in dit patroon passen. Een rijder met de ervaring van Lewis moet weten dat deze actie niet goed kan gaan, en dat het resultaat een schuiver tegen een andere coureur betekent. Ik kan nog begrijpen dat Lewis in het heetst van de strijd toch een poging waagt (en ik ben het niet eens met de suggesties dat hij het met opzet heeft gedaan) maar het totale gebrek aan zelfreflectie vind ik stuitend.
Dit gebrek aan zelfreflectie was eerder al zichtbaar in Monaco waar Lewis stomverbaasd was dat iemand durfde te suggereren dat hij iets zou kunnen leren van het mislukte weekend en die van mening is dat alleen het team iets zou moeten leren van de fouten die gemaakt zijn.
Dit en dat Tsunoda volgens mij dezelfde straf kreeg omdat hij de lijn van de pit-entry een klein stukje kruiste....JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:17:
[...]
Die is wellicht ook wat "kort door de bocht" maar het feit dat je met een 10 seconden straf alsnog de race kan winnen, is natuurlijk wel iets waar ze naar moeten kijken.
Maar goed als dat de regels zijn so-be-it... hoewel unfair voor mij zit de gegroeide antipathie niet in dit stuk maar toen de race afgelopen was, overigens net zo hard bij HAM als bij het team Mercedes.
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Ja precies, hij laat hem gewoon staan, bewust. Een tikje van het gas af is een gigantisch verschil bij een volgas bocht. Zeker in de context van hoe Hamilton in het verleden rijdt is het gewoon bewust, niet dat hij de intentie had, maar voor Hamilton was het 'tot hier en niet verder'. Het is een patroon, maar de sport is 90% Engels dus wordt er niks aan gedaan.Help!!!! schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Dit dus.
HAM is een zeer slimme kerel die ook veel bezig is met psychologische spelletjes. Hij haalt alles uit de kast binnen en buiten de baan. Als er iemand is die slim, handig en ervaren genoeg is om een situatie die op papier het makkelijkst is toe te schrijven aan toeval of 'race incident' te benutten voor een bewuste actie dan is hij het zeker. Erg weinig is toeval bij HAM.
...
Racisme is not done, maar hoe Wolff en Lewis zich tijdens en na de race zich gedragen hebben....... poeh, zo overduidelijk narcistisch en sociopatisch is het niet meer geweest sinds Trump.
Ik vind ook dat de Britse interviewers en journalisten wel flink wat blaam treft. Button durfde niks, Chandhok die nauwelijks wat durft te vragen, tsja, gewoon voedingsbodem voor dit type mense.
"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."
Laten we wel wezen, als Lewis ook maar 1 bericht heeft gekregen in de trant van: vieze vuile N* etc etc dan is dat meer dan 1 te veel en moet daar zeer zeker hard tegenover uitgesproken worden.dr.lowtune schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:16:
[...]
Grappig he, hij beukt vrijwel onbestraft zijn wdc concurrent van de baan, viert dat uiterst onsportief en wordt nu ook neergezet als het grote slachtoffer van dit verhaal.
(Racisme is trouwens wel uitermate achterlijk, want Lewis is zo omdat een hij een naar persoon is, dat komt niet vanwege zijn kleur).
Het had Hamilton en Mercedes wél gesiert als ze ook zo'n statement naar buiten brengen over het feit dat ze zo uitbundig lopen te juigen terwijl max in het ziekenhuis zit. Daar mogen ze best wat over zeggen want als ze dat niet doen gaat de kaart 'hij wist het niet' ook niet meer op. Ze weten het nu wel, en ze zeggen er niks over, terwijl ze er zelfs door Max zelf op zijn aangesproken.
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Het gaat natuurlijk niet zozeer om exacte de straffen die ze uitdelen, maar om hoe ze die straffen bepalen. Als ik Olav moet geloven, dan hebben ze een bibliotheek van vergelijkbare overtredingen met bijbehorende straf, waarbij 'vergelijkbaar' dan naar de interpretatie van de stewards in te vullen is (correct me if I'm worng). Maar dat laat natuurlijk vrij weinig ruimte om af te wijken van een bestaande strafmaat / -richting, aangezien incidenten immers nooit 100% identiek zijn maar er altijd wel overeenkomsten te vinden zijn tussen incidenten. Nou zeg ik niet dat ze volledig los moeten laten om naar vergelijkbare incidenten uit het verleden te kijken, maar iets meer focus op verschillen ipv overeenkomsten zou wel mogen wat mij betreft.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Het zou in ieder geval goed zijn als Verstappen met een statement komt tegen het rasicme:Crashhill schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:16:
Naja, racismekaart wordt getrokken, was wel verwacht gezien het commentaar van sommigen. Belangrijkste is hoe dat de twee samen naar de volgende race gaan, benieuwd naar het telefoontje van Ham naar Max. Dat kan de Dutch GP breken of kraken betreft sportief gedrag van supporters, en laten we eerlijk zijn, was het andersom geweest was het wereldje aan de Engelse kant te klein geweest.
Ik vind ook niet dat het een bewusie was, wel dat het roekeloos was, iets te roekeloos en een 10 second time penalty - tsja, beslissing van de stewards. Maar het had wel iets meer impact mogen maken. En iedereen weet ondertussen toch als je aan de buitenkant zit bij Hamilton dat je er af gaat.
- Het laat zien dat hij boven de hele 'zaak' kan staan
- Hij spreekt direct de rotte oranje sinaasappels aan (want ook uit die hoek zullen de nodige racistische reacties zijn gekomen)
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Deze in principe niet. Omwille van betrouwbaarheid/kosten moet de versnellingsbak 6 achtereenvolgende races meegaan, maar als je uit valt (en aannemelijk kunt maken dat de versnellingsbak daar onderdeel van uit maakt?) mag je deze straffeloos vervangen. Maar uiteraard werkt dit ook weer door op de budget cap.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:44:
Nieuwe bak (ook goed voor later nog een straf?)
Button zei tijdens de race wel dat Lewis de apex behoorlijk mist, dus dat het voor hem duidelijk was waar de fout lag. Penalty of niet, daar wil niemand zich aan wagen.siggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:28:
[...]
Ik vind ook dat de Britse interviewers en journalisten wel flink wat blaam treft. Button durfde niks, Chandhok die nauwelijks wat durft te vragen, tsja, gewoon voedingsbodem voor dit type mense.
Ze kunnen wel zo'n bibliotheek hebben, maar als je elke race andere stewarts neerzet dan werkt het nog niet.naitsoezn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:31:
Het gaat natuurlijk niet zozeer om exacte de straffen die ze uitdelen, maar om hoe ze die straffen bepalen. Als ik Olav moet geloven, dan hebben ze een bibliotheek van vergelijkbare overtredingen met bijbehorende straf, waarbij 'vergelijkbaar' dan naar de interpretatie van de stewards in te vullen is (correct me if I'm worng). Maar dat laat natuurlijk vrij weinig ruimte om af te wijken van een bestaande strafmaat / -richting, aangezien incidenten immers nooit 100% identiek zijn maar er altijd wel overeenkomsten te vinden zijn tussen incidenten. Nou zeg ik niet dat ze volledig los moeten laten om naar vergelijkbare incidenten uit het verleden te kijken, maar iets meer focus op verschillen ipv overeenkomsten zou wel mogen wat mij betreft.
Je ziet gewoon dat er a) veel willekeur is qua straffen en dat b) de straffen totaal niet in verhouding staan tot de overtreding.
Misschien een beetje off-topic (of misschien juist de wens om het off-topic te maken) maar kunnen we niet wat meer onze schouders ophalen over minder correcte opmerkingen?
Dat hele racisme wordt (overal) al veel te groot gemaakt. Als iemand een keer iets over een aap ofzo roept dan zou dat niet mijn woordkeuze zijn. Maar kom op, het gaat over de sport. Als we niet met lange tenen daar een issue van maken blijft het bij een fout gevallen opmerking, nu wordt het de discussie zelf en heb je alleen maar verliezers.
Dat hele racisme wordt (overal) al veel te groot gemaakt. Als iemand een keer iets over een aap ofzo roept dan zou dat niet mijn woordkeuze zijn. Maar kom op, het gaat over de sport. Als we niet met lange tenen daar een issue van maken blijft het bij een fout gevallen opmerking, nu wordt het de discussie zelf en heb je alleen maar verliezers.
alles kan off-topic
Het eerste ben ik maar in beperkte mate met je eens. Die willekeur valt imho reuze mee. Vanuit een gekleurd standpunt is er al snel sprake van willekeur als jouw favoriet gestrafd wordt, maar ik vind het de laatste tijd oprecht wel meevallen. Maar dat laatste ben ik wel eens en komt, imho, vooral omdat ze kijken naar vergelijkbare incidenten. Als in het verleden in het achterveld iemand op vergelijkbare wijze van de baan getikt werd, maar die kon gewoon doorrijden en eindigde 19e ipv 17e, dan zal de overtreder misschien 10s straf hebben gekregen. Omdat die straf destijds 10s was, krijgt Hamilton nu ook 10s straf, want ja: Er zijn overeenkomsten. Maar de verschillen tussen de incidenten krijgen niet het gewicht (in de straf) die ze verdienen imho.Tk55 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:35:
[...]
Ze kunnen wel zo'n bibliotheek hebben, maar als je elke race andere stewarts neerzet dan werkt het nog niet.
Je ziet gewoon dat er a) veel willekeur is qua straffen en dat b) de straffen totaal niet in verhouding staan tot de overtreding.
[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 19-07-2021 09:40 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Dit, maar frappant dat de FIA geen problemen heeft met het over the top vieren van de winst terwijl iemand het ziekenhuis in moet voor controle en met racistische uitlatingen zitten ze er bovenop. Tsja.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:37:
Misschien een beetje off-topic (of misschien juist de wens om het off-topic te maken) maar kunnen we niet wat meer onze schouders ophalen over minder correcte opmerkingen?
Er zit mijn inziens behoorlijk verschil tussen iemand een grote klootzak noemen of iemand een aap noemen. De actie doet ertoe en niet de huidskleur.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:37:
Beetje dubbel dit. Er zullen op social media gewoon figuren zitten die over lijken gaan, zoals we gisteren ook in dit topic zagen. Maar omdat Hamilton een andere afkomst heeft en er daardoor, ik zou bijna zeggen "uiteraard", ook racistische opmerkingen bij zaten wordt meteen de racisme kaart getrokken. Terwijl ik durf te wedden dat bv Verstappen in zijn eerdere carrière ook op social media is uitgekotst en verguist voor al zijn acties en daar ook vast voldoende "niet zo netjesse" opmerkingen bij zullen hebben gezeten. Maar daar hoor je dan niemand over en zegt een Verstappen gewoon "ik lees het niet eens".
Tja, ongetwijfeld heb je zelf ook een bepaalde bril op. Het internet is nou eenmaal geen goede plek om na dit soort controversiële acties op te zoeken als je gevoelig bent voor andermans mening over jou en de situatie.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
[...]
Heb me in dit topic al flink verbaasd over de uitlatingen en emoties van sommigen.
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Perfecte samenvatting. Max weet dit ook, staat daar boven en zal uiteindelijk gerechtigdheid krijgen. Er is een tijd van komen en gaan...Help!!!! schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Dit dus.
En zijn gedrag na de race is alleen nog maar storender omdat hij verder de halve wereld de maat neemt met zijn politiek activisme.
Ik verwacht dat Max hem wel de baas kan op de baan dit seizoen. Laat Ham zijn eigen legacy maar lekker verder besmeuren met zijn onsportieve gedrag.
Daarnaast is het grootste issue toch ook dat de straffen niet in verhouding staan, zeker nu ook met de budgetcap.
Een regel dat in ieder geval schade ontstaan door een bestrafte actie van een concurrent niet onder de budgetcap en onderdelenvervangingsregels valt lijkt mij niet meer dan fair.
Mijn boefje is liev!
Wat een onzin. Iedereen weet inmiddels dat iemand een "aap" noemen totaal ongepast is. Dat hoort niet. En als je je racistische opmerkingen niet voor je kunt houden, dan ga je toch even lekker afkoelen tot de volgende race? Het is allemaal niet zo moeilijk.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:37:
Daarnaast wordt er hier ook extreem veel gezeurd over Hamilton's activisme buiten de baan. In veel reacties een kleine sneer naar wat Hamilton buiten de baan probeert te bereiken. Laat hem lekker. Hou het gewoon bij wat er op de baan (en in desbetreffende interviews) gebeurt.
Best een bewogen race weekend ...
Hamilton en Mercedes zijn al bijna het hele seizoen vervelend aan het doen. Vooral Hamilton die heel hard roept niet bezig te zijn met mind games en vervolgens constant steekjes onder water geeft. Zowel zijn team als hij die heel hard roepen dat ze concurrentie zo leuk vinden en dat de sport het nodig heeft, maar ondertussen lopen te miepen bij de FIA over van alles en nog wat. Maar goed, dit hoort misschien een beetje bij een kampioensstrijd.
Het incident op de baan gisteren was volgens mij (en vele anderen) gewoon een fout van Hamilton. Opzet zal het waarschijnlijk niet zijn geweest. Echter, het feit dat er onder een rode vlag aan de auto gezeten mag worden en die ontzettend slappe straf toont aan dat er iets moet veranderen binnen de regelgeving. In dit topic is al een aantal suggesties gedaan en hopelijk dat de FIA gaat nadenken over hoe het anders kan, want het kan niet zo zijn dat je dubbel en dwars wordt beloond voor het uit de race tikken van je directe concurrent.
Hoe zuur dat ook allemaal is, het blijft racen en helaas gebeurt dit soort dingen. Wat mij het meeste heeft gestoord is het gedrag van Hamilton en Mercedes achteraf. Tuurlijk zijn ze blij, zouden de Red Bull en Verstappen fans ook zijn geweest als het omgekeerde was gebeurd, maar dit werd net even te uitbundig gevierd. Hamilton rende rond alsof hij kampioen was geworden, de boordradio's over fantastic race, amazing day, proud victory, etc. Het was allemaal too much. Het geeft eens te meer aan dat de strijd tussen Hamilton/Mercedes en Verstappen/Red Bull een hoop losmaakt (zowel positief als negatief). Van zo'n grote kampioen had ik meer klasse verwacht en het was buitengewoon frusterend en misselijkmakend om dat hele toneelstuk te aanschouwen.
Jammer genoeg kunnen sommige mensen zich weer niet inhouden en gaan over de schreef met racistische opmerkingen. Dit speelt HAM/Mercedes helemaal in de hand, want "Max is agressief en zijn fans ook maar wij zijn zo netjes en kleuren altijd binnen de lijntjes". Had eerst nog wel respect voor ze want je moet toegeven dat ze jaar in jaar uit gewoon het beste pakket hadden, maar dat is allemaal in een half seizoen teniet gedaan wat mij betreft. Gelukkig is Verstappen er heelhuids vanaf gekomen en die zal nu nog meer gemotiveerd zijn om die hele bende te verslaan. The gloves are off.
Hamilton en Mercedes zijn al bijna het hele seizoen vervelend aan het doen. Vooral Hamilton die heel hard roept niet bezig te zijn met mind games en vervolgens constant steekjes onder water geeft. Zowel zijn team als hij die heel hard roepen dat ze concurrentie zo leuk vinden en dat de sport het nodig heeft, maar ondertussen lopen te miepen bij de FIA over van alles en nog wat. Maar goed, dit hoort misschien een beetje bij een kampioensstrijd.
Het incident op de baan gisteren was volgens mij (en vele anderen) gewoon een fout van Hamilton. Opzet zal het waarschijnlijk niet zijn geweest. Echter, het feit dat er onder een rode vlag aan de auto gezeten mag worden en die ontzettend slappe straf toont aan dat er iets moet veranderen binnen de regelgeving. In dit topic is al een aantal suggesties gedaan en hopelijk dat de FIA gaat nadenken over hoe het anders kan, want het kan niet zo zijn dat je dubbel en dwars wordt beloond voor het uit de race tikken van je directe concurrent.
Hoe zuur dat ook allemaal is, het blijft racen en helaas gebeurt dit soort dingen. Wat mij het meeste heeft gestoord is het gedrag van Hamilton en Mercedes achteraf. Tuurlijk zijn ze blij, zouden de Red Bull en Verstappen fans ook zijn geweest als het omgekeerde was gebeurd, maar dit werd net even te uitbundig gevierd. Hamilton rende rond alsof hij kampioen was geworden, de boordradio's over fantastic race, amazing day, proud victory, etc. Het was allemaal too much. Het geeft eens te meer aan dat de strijd tussen Hamilton/Mercedes en Verstappen/Red Bull een hoop losmaakt (zowel positief als negatief). Van zo'n grote kampioen had ik meer klasse verwacht en het was buitengewoon frusterend en misselijkmakend om dat hele toneelstuk te aanschouwen.
Jammer genoeg kunnen sommige mensen zich weer niet inhouden en gaan over de schreef met racistische opmerkingen. Dit speelt HAM/Mercedes helemaal in de hand, want "Max is agressief en zijn fans ook maar wij zijn zo netjes en kleuren altijd binnen de lijntjes". Had eerst nog wel respect voor ze want je moet toegeven dat ze jaar in jaar uit gewoon het beste pakket hadden, maar dat is allemaal in een half seizoen teniet gedaan wat mij betreft. Gelukkig is Verstappen er heelhuids vanaf gekomen en die zal nu nog meer gemotiveerd zijn om die hele bende te verslaan. The gloves are off.
Maar dat praat natuurlijk niet goed dat er van die keyboard helden zijn die hun mening en ongenoegen direct via (a)social media moeten plaatsen en meteen racistische opmerkingen maken. Daarbij zijn het gelukkig maar woorden en zolang het daar bij blijft is het prima, maar je hoeft er maar paar gekken tussen te hebben.siggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:40:
[...]
Dit, maar frappant dat de FIA geen problemen heeft met het over the top vieren van de winst terwijl iemand het ziekenhuis in moet voor controle en met racistische uitlatingen zitten ze er bovenop. Tsja.
Daar waar jij over praat is iets wat nog wel aan de kaart gesteld wordt en laat wel zien hoe Lewis Hamilton er zelf in stond. Volgens zichzelf heeft die niets verkeerd gedaan.
Het gevecht is in ieder geval begonnen en ik denk dat er wel wat wrok zal zijn tussen Lewis en Max nu. Hopelijk laten ze paar mooie gevechten zien op de baan.
Tuurlijk praat ik het niet goed, het staat er los van. Ik schrok ook wel van sommige reacties hier. Maar ik vrees dat de FIA niks wilt doen mbt Lewis en Wolff. Op zijn zachtst gezegd onsportief.Andyk125 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:45:
[...]
Maar dat praat natuurlijk niet goed dat er van die keyboard helden zijn die hun mening en ongenoegen direct via (a)social media moeten plaatsen en meteen racistische opmerkingen maken. Daarbij zijn het gelukkig maar woorden en zolang het daar bij blijft is het prima, maar je hoeft er maar paar gekken tussen te hebben.
Daar waar jij over praat is iets wat nog wel aan de kaart gesteld wordt en laat wel zien hoe Lewis Hamilton er zelf in stond. Volgens zichzelf heeft die niets verkeerd gedaan.
Het gevecht is in ieder geval begonnen en ik denk dat er wel wat wrok zal zijn tussen Lewis en Max nu. Hopelijk laten ze paar mooie gevechten zien op de baan.
Max zal er in ieder geval nooit voor buigen, dat weet ik zeker. Hij pakt 'm wel op de baan.
Is er meer bekend dan zijn laatste tweet? Die zal toch flink op moeten krabbelen en hopelijk goed herstellen voor de volgende.
Is er meer bekend dan zijn laatste tweet? Die zal toch flink op moeten krabbelen en hopelijk goed herstellen voor de volgende.
Mijn boefje is liev!
Ik denk niet dat Max daar zijn vingers aan zal branden en het racisme gaat noemen. Ik denk wel dat hij het de reacties zal veroordelen. De racisme-kaart trekken in dit soort discussies is naar mijn mening sowieso een zwaktebod. Een andere coureur had je voor stomme Franse baquette, stokbroodvreter of dik vet Duits varken uitgemaakt. Het gaat om de persoon en niet om wat voor huidskleur iemand heeft.Joris748 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Het zou in ieder geval goed zijn als Verstappen met een statement komt tegen het rasicme:
- Hij spreekt direct de rotte oranje sinaasappels aan (want ook uit die hoek zullen de nodige racistische reacties zijn gekomen)
Wat Lewis gisteren gedaan heeft kan naar mijn mening niet door de beugel. Hij weet dondersgoed dat als jij iemand met je linker voorwiel op het rechter achterwiel raakt dat je dan fout zit. De enige verliezer in dit geheel is de sport...
"When you grow up your heart dies"
Zoiets mag je nooit de dag zelf verwachten want dat zou paniekvoetbal zijn. Ik ben er redelijk van overtuigd dat dit tijdens de stewards debriefing en vergaderingen deze week besproken gaat wordenjbdeiman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:24:
[...]
Ik weet dat het wat kort door de bocht is, maar had de FIA toch gesierd dat ze in elk geval aan zouden geven hiernaar te kijken, om straffen meer te laten passen bij het voordeel wat iemand door een actie heeft gehaald, ook al is het als een race-accident geïnterpreteerd/ weggezet, dan nog kan het niet zo zijn dat je door zo'n actie een enorm voordeel hebt op je directe concurrent.
Ergens kan je dan zeggen dat hij de baan zo goed kent dat hij wist dat het wel mogelijk was want in al die jaren heeft hij er tientallen gepasseerd in die bocht.En niet te vergeten op zijn 'thuisbaan', die hij met zijn ogen dicht nog fluitend rijdt. Op een nieuwe baan, ook al heb je nog zoveel ervaring in het racen is het altijd anders. Maar zelfs dan geldt in mijn optiek: Het voordeel dat je eruit haalt moet voorkomen worden, ongeacht of je Rookie bent of een ervaren coureur. De straf moet beter passen bij het voordeel wat iemand eruit haalt, wanneer het een race incident is.
Wanneer het geen race incident is, ga je kijken naar de (mogelijke) gevolgen van de tegenpartij en handel je op basis daarvan.
Je kan ook niet vooraf weten welk voordeel iemand er uit haalt. Ze moeten binnen een bepaalde tijd een straf uitspreken. Dacht dat het in de reglementen staat dat ze binnen de x aantal ronden of tijd een uitspraak moeten doen. En daarnaast zou het forum hier dan gevuld zijn met opmerkingen dat ze er niets van kennen omdat ze geen uitspraak doen.
Een race incident moet eigenlijk niet bestraft worden want dan is het geen race incident meer.
Ook wel de reden dat ik dit topic vermeden heb tot vanmorgen. Vind het niveau van discussie de laatste twee jaar enorm gezakt. Je had vroeger veel discussies over technische zaken met dan uitleg van paar mensen die er echt wel iets van kenden. En dat was de reden dat ik het allemaal volgde. @DaniëlWW2 heeft tijdje geleden een uitleg gepost waarom een high rake wagen nu meer voordeel haalt uit de nieuwe reglementen voor de vloer. Denk dat er ongeveer vijf mensen daarop gereageerd hebben terwijl het wel het technisch interessantste was in tientallen pagina's.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:06:
[...]
Ik ben fan van de sport en niet zozeer van één bepaalde piloot. Als ik al van iemand fan moet zijn, dan zou het eerder Norris zijn.
Ik wil niet weten wat er hier in de voorbije 100 pagina's gezegd geweest is.
Dieptepunt qua "verstappen fans" (niets met dit forum te maken) was twee jaar geleden op Francorchamps toen een tiental zatte Nederlanders in vol Red Bull tenue iemand wilden "aanpakken" omdat ie een mercedes petje droeg. Gelukkig waren ze te zat om, ten eerste, te zien dat er grachtje lag tussen de camping en de weg en, ten tweede, om erover te springen.
Je kan fan zijn van iemand maar de "ik ben fan van verstappen en ik hoop dat de rest verongelukt"-gedachte gaat me te ver.
Maar allé, genoeg geklaagd. Weer terug naar de race
2x Marstek Venus E 5.12 v153 - CT003 V117 - BMS 213 en 215
Wat mij betreft verwerkt de FOM meteen het aantal strafpunten/uitgedeelde straffen in dit soort video's.siggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 08:43:
[...]
Het lijstje dat Hamilton andere mensen de baan uit duwt is langer dan dit. Overigens is o.a. de startcrash in Singapore never nooit de schuld van Max. Hij kon geen kant op, werd van twee kanten geknepen.
Welke sport? Ik beschouw F1 als puur entertainment (alhoewel ik de coureurs natuurlijk wel als topatleten zie). De sport is al lang en breed doodgemept. Ik zie het meer als een soort WWE dan een echte pure sport en die kant lijkt Liberty ook op te willen met al hun geniepige vertraagde radio messages.sjaool schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:50:
[...]
Ik denk niet dat Max daar zijn vingers aan zal branden en het racisme gaat noemen. Ik denk wel dat hij het de reacties zal veroordelen. De racisme-kaart trekken in dit soort discussies is naar mijn mening sowieso een zwaktebod. Een andere coureur had je voor stomme Franse baquette, stokbroodvreter of dik vet Duits varken uitgemaakt. Het gaat om de persoon en niet om wat voor huidskleur iemand heeft.
Wat Lewis gisteren gedaan heeft kan naar mijn mening niet door de beugel. Hij weet dondersgoed dat als jij iemand met je linker voorwiel op het rechter achterwiel raakt dat je dan fout zit. De enige verliezer in dit geheel is de sport...
I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.
Kan iemand nog voor de geest halen waarom de (ik dacht eerste) pitstop van Norris zo lang duurde? Wat ging er precies mis. Ik zag een aantal pit stops van +4 sec (Ik heb deze race niet super bewust kunnen kijken ivm met fam. bbq haha)
[ Voor 4% gewijzigd door seez op 19-07-2021 09:56 ]
@Kenhas helemaal eens. Het "fan" stukje, is natuurlijk net zo goed bij HAM zijn "aanhangers" aanwezig. Die juichten gisteren ook toen Max de banden in vloog. Hou je altijd; het kleine groepje mafklappers verpest het voor de rest. Hopelijk houden "we" ons fatsoen op Zandvoort.
Mijn boefje is liev!
Het zal jammer voor Max zijn, maar stiekem zou ik het wel leuk vinden als Russell volgend jaar Bottas' stokje overneemt en vervolgens een halve seconde per rondje sneller is dan Hamilton (en Max) en bewijst dat de Mercedes eigenlijk gewoon al die tijd al veruit de beste auto was, maar dat de rijders, inclusief Hamilton (die gezapig is geworden en lang niet meer zo scherp als vroeger), niet zo goed zijnApiekool schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:40:
Toen Russel instapte zag je eigenlijk al dat de publieke perceptie begon te veranderen naar: "Oh Russel kan zo instappen en naar voren rijden, voor Bottas".
[ Voor 88% gewijzigd door FunkyTrip op 19-07-2021 19:31 ]
Dit dus.
Naar ik me herinner ging er iets mis bij het wisselen van het rechter achterwiel.seez schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:56:
Kan iemand nog voor de geest halen waarom de (ik dacht eerste) pitstop van Norris zo lang duurde? Wat ging er precies mis. Ik zag een aantal pit stops van +4 sec (Ik heb deze race niet super bewust kunnen kijken ivm met fam. bbq haha)
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Dat is de nieuwe maatschappij. Overal het vergrootglas op leggen. Wordt alleen maar erger icm alle social media waar elke gek een podium kan pakken of (onterecht) krijgt...FunkyTrip schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:57:
[...]
Dat mensen dit verschil niet zien baart me eigenlijk nog veel meer zorgen.
Mijn boefje is liev!
Gelukkig wel ja... Nogal een wereld van verschil of niet?siggy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:40:
[...]
Dit, maar frappant dat de FIA geen problemen heeft met het over the top vieren van de winst terwijl iemand het ziekenhuis in moet voor controle en met racistische uitlatingen zitten ze er bovenop. Tsja.
Maargoed, wat we inmiddels wel kunnen concluderen is dat een inhaalpoging binnendoor altijd loont. Ofwel je haalt in, ofwel je kegelt de ander van de baan.
Opmerkingen maken over iemands afkomst getuigt of van een briljant gevoel voor humor of van een gebrek aan creativiteit.sjaool schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:50:
[...]
Ik denk niet dat Max daar zijn vingers aan zal branden en het racisme gaat noemen. Ik denk wel dat hij het de reacties zal veroordelen. De racisme-kaart trekken in dit soort discussies is naar mijn mening sowieso een zwaktebod. Een andere coureur had je voor stomme Franse baquette, stokbroodvreter of dik vet Duits varken uitgemaakt. Het gaat om de persoon en niet om wat voor huidskleur iemand heeft.
Opmerkingen maken met betrekking tot iemands huidskleur Is racisme.
Hopelijk zie je het verschil.
Wat een nare smaak heb ik van gisteren over gehouden zeg. De F1 heeft wel weer wat aanzien verloren gisteren als je het mij vraagt. De boodschap is: je kan je directe titelconcurrent er af tikken en er nagenoeg ongestraft mee weg komen. Ben dan ook benieuwd hoe dat met de rest van het seizoen moet, want ik kan me zo maar voorstellen dat dit niet het laatste incident zal zijn tussen de twee heren. Overigens is de straf die HAM kreeg wel in lijn met andere straffen voor vergelijkbare incidenten. Het wrange is dat de regels niet veel hardere straffen toelaten.
Hamilton zat 100% fout. In die bocht inhalen kan (zoals hij aan het einde van de race bij LEC liet zien), maar dan moet je wel goed insturen. En in de 1e ronde met koudere banden, vollere auto's en ook nog eens vuile banden vanwege een andere racelijn zo insturen in één van de snelste bochten in het hele WDC is gewoon niet handig. Lewis met al zijn ervaring zou beter moeten weten. Max liet genoeg ruimte, nagenoeg exact evenveel als LEC deed aan het einde van de race, dus daar lag het echt niet aan.
Ik had echt gehoopt en verwacht dat Lewis na afloop wat meer nederigheid zou tonen en zijn fout zou toegeven. Maar hij is er te trots voor blijkbaar. Ik ben altijd behoorlijk fan van Lewis geweest en vind hem in interviews meestal wel realistisch eigenlijk, zeker na afloop van races (boordradio's tijdens race zijn totaal anders, maar dat is logisch). Maar na gisteren is mijn respect voor Lewis wel behoorlijk afgebrokkeld. Ik had het een stuk beter kunnen verkroppen allemaal als hij eerlijk had gezegd: 'sorry Max, ik zat fout.' En iets ingetogener vieren had ook wel gekund. Maar in plaats daarvan gaat hij ineens super over de top met de Britse vlag ultra hard lopen vieren alsof er niets gebeurd is en alsof hij al WC is? Echt bizar.
Ik kan nu al niet wachten op Hongarije. Ik hoop zo dat Max Lewis daar weer fair and square verslaat, zonder gedoe. Ik hoop zo dat Max, die dit seizoen zo super goed en volwassen rijd, niet van de wijs wordt gebracht hierdoor. Max was in het verleden nogal eens onbesuisd, maar heeft dat vorig jaar eigenlijk al helemaal afgeleerd. Hij is nog steeds agressief, maar wel fair agressief. Hij heeft Lewis er nog nooit afgetikt, nooit. Ja, wellicht kleine tikjes, maar niet dat Lewis er gelijk uit ligt. Hopelijk blijft dat zo. Als Max zo WC wordt door Lewis eerlijk op de baan te verslaan dan smaakt het WC alleen maar zoeter!
Hamilton zat 100% fout. In die bocht inhalen kan (zoals hij aan het einde van de race bij LEC liet zien), maar dan moet je wel goed insturen. En in de 1e ronde met koudere banden, vollere auto's en ook nog eens vuile banden vanwege een andere racelijn zo insturen in één van de snelste bochten in het hele WDC is gewoon niet handig. Lewis met al zijn ervaring zou beter moeten weten. Max liet genoeg ruimte, nagenoeg exact evenveel als LEC deed aan het einde van de race, dus daar lag het echt niet aan.
Ik had echt gehoopt en verwacht dat Lewis na afloop wat meer nederigheid zou tonen en zijn fout zou toegeven. Maar hij is er te trots voor blijkbaar. Ik ben altijd behoorlijk fan van Lewis geweest en vind hem in interviews meestal wel realistisch eigenlijk, zeker na afloop van races (boordradio's tijdens race zijn totaal anders, maar dat is logisch). Maar na gisteren is mijn respect voor Lewis wel behoorlijk afgebrokkeld. Ik had het een stuk beter kunnen verkroppen allemaal als hij eerlijk had gezegd: 'sorry Max, ik zat fout.' En iets ingetogener vieren had ook wel gekund. Maar in plaats daarvan gaat hij ineens super over de top met de Britse vlag ultra hard lopen vieren alsof er niets gebeurd is en alsof hij al WC is? Echt bizar.
Ik kan nu al niet wachten op Hongarije. Ik hoop zo dat Max Lewis daar weer fair and square verslaat, zonder gedoe. Ik hoop zo dat Max, die dit seizoen zo super goed en volwassen rijd, niet van de wijs wordt gebracht hierdoor. Max was in het verleden nogal eens onbesuisd, maar heeft dat vorig jaar eigenlijk al helemaal afgeleerd. Hij is nog steeds agressief, maar wel fair agressief. Hij heeft Lewis er nog nooit afgetikt, nooit. Ja, wellicht kleine tikjes, maar niet dat Lewis er gelijk uit ligt. Hopelijk blijft dat zo. Als Max zo WC wordt door Lewis eerlijk op de baan te verslaan dan smaakt het WC alleen maar zoeter!
Waarom? Verstappen is daar om te racen, niet om maatschappelijke problemen op te lossen. Dat een iemand een maatschappelijk issue constant met de sport probeert te mengen en daar (al dan niet goed te praten) reacties op krijgt maakt nog niet dat iedereen zich dan voor die zaak in moet gaan zetten.Joris748 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:33:
[...]
Het zou in ieder geval goed zijn als Verstappen met een statement komt tegen het rasicme:
Racisme is niet goed, maar wordt m.i. nu vooral door de woke/blm activisten vooral aangewakkerd ipv bestreden. Dat is mijn mening.
Maar los van mijn mening, niet elk platform hoeft ongevraagd geclaimd te worden voor maatschappelijke campagnes. Laat Verstappen zich dus lekker op het racen concentreren. Dat is ook waar hij goed in is. We moeten ook een beetje af van het idee dat iemand die op een vlak goed is, vervolgens op alle andere vlakken een halfgod moet spelen. (We hebben Cruijff al gehad en Van Gaal leidt ons nu al door het leven)
alles kan off-topic
Het leek alsof de weel gun geen grip had, hij moest er een stuk of 4 keer opnieuw opgezet worden.Joris748 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:57:
[...]
Naar ik me herinner ging er iets mis bij het wisselen van het rechter achterwiel.
Rechts achter idd.
I have no special talent. I am only passionately curious.
Volg ik volledig. Jammer genoeg sijpelt dit gedrag ook door in dit forum. Op bepaalde momenten kan je het F1 topic gerust hernoemen naar "Het Grote Max-Is-God Topic".JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:56:
@Kenhas helemaal eens. Het "fan" stukje, is natuurlijk net zo goed bij HAM zijn "aanhangers" aanwezig. Die juichten gisteren ook toen Max de banden in vloog. Hou je altijd; het kleine groepje mafklappers verpest het voor de rest. Hopelijk houden "we" ons fatsoen op Zandvoort.
Als ik goe begrepen heb, zou de warmte een deel van de oorzaak kunnen zijn. Wielmoeren die niet los geraaktenseez schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:56:
Ben benieuwd of er nog een paar lui hier een ban gekregen gehad hebben, voor het uitschelden van mensen. Dat zullen we niet horen denk ik, eigenlijk wil ik het niet weten ook, dat soort lui moet hier niet rondhangen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
In het feedback topic werd gemeld dat enkele users een ban gekregen hebben ja.Pierre schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:03:
Ben benieuwd of er nog een paar lui hier een ban gekregen gehad hebben, voor het uitschelden van mensen. Dat zullen we niet horen denk ik, eigenlijk wil ik het niet weten ook, dat soort lui moet hier niet rondhangen.
Dat is het niet. Hier zijn een aantal posts verwijderd die vlak na het incident gepost worden door een aantal trieste figuren. Dat maakt het daarmee de aanleiding, en niet een rechtvaardiging of een argument.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:01:
[...]
Racisme is niet goed, maar wordt m.i. nu vooral door de woke/blm activisten vooral aangewakkerd ipv bestreden. Dat is mijn mening.
Dit racisme is zeer, zeer kwalijk en speelt overal, ook op het door ons geliefde Tweakers-forum. Door over deze zaak openlijk een standpunt over in te nemen, zoals de FIA samen met Merceds doet, is de enige juiste manier om op te reageren, en dat is dan ook zeker geen activisme-kaart trekken.
Ik heb daar gisteren niets van gezien? Sterker nog: de applaudiserende Britse fans waren overduidelijk in beeld toen Max op eigen kracht uit zijn auto kwam en aangaf dat hij ok was.JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:56:
Vind ik toch wel een verschilletje met 'onze' relnichten in Oostenrijk..

Ach, je kon er op wachten. Men is onaardig tegen een getinte man en de racisme kaart komt tevoorschijn.
Dat het niet om z'n kleur gaat maar om zijn acties/gedrag telt dan ineens niet meer.

Dat het niet om z'n kleur gaat maar om zijn acties/gedrag telt dan ineens niet meer.
Maar wat als je iedereen, ongeacht afkomst of huidskleur, een aap noemt omdat hij/zij primatengedrag vertoont? Tegenwoordig wordt de definitie van racisme nogal verbogen als het makkelijk uitkomt. We moeten allemaal eens niet vergeten dat iets alleen racisme is als het door de uitspreker ook racistisch bedoeld was, niet als de ontvanger het racistisch kan interpreteren.Tk55 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Wat een onzin. Iedereen weet inmiddels dat iemand een "aap" noemen totaal ongepast is. Dat hoort niet. En als je je racistische opmerkingen niet voor je kunt houden, dan ga je toch even lekker afkoelen tot de volgende race? Het is allemaal niet zo moeilijk.
Daarnaast wordt er hier ook extreem veel gezeurd over Hamilton's activisme buiten de baan. In veel reacties een kleine sneer naar wat Hamilton buiten de baan probeert te bereiken. Laat hem lekker. Hou het gewoon bij wat er op de baan (en in desbetreffende interviews) gebeurt.
Nou zullen er genoeg gasten tussen gezeten hebben die hun opmerking wel daadwerkelijk racistisch bedoelden, maar dat betekent niet zomaar dat alles dat enigszins zo te interpreteren valt ook daadwerkelijk zo is.
Nadien het applaus was inderdaad top! Er is een filmpje vanaf de tribune als Max de banden in vliegt. Maar goed dat hadden "de Hollanders" ook gedaan in geval van Lewis...Grimmie187 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:07:
[...]
Ik heb daar gisteren niets van gezien? Sterker nog: de applaudiserende Britse fans waren overduidelijk in beeld toen Max op eigen kracht uit zijn auto kwam en aangaf dat hij ok was.
Mijn boefje is liev!
Oké niet gezien of gelezen.toolkist schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:05:
[...]
In het feedback topic werd gemeld dat enkele users een ban gekregen hebben ja.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik zou deze zondagmiddag het liefst zo snel mogelijk uit mijn geheugen willen wissen. Wat een ontzettend nare, bittere nasmaak heeft dit zeg. De aanvaring op de baan is tot daar aan toe, en daar kan je best over discussiëren, maar het totale gebrek aan respect en empathie bij met name Hamilton maar ook zeker de Mercedes clan (Wolff) is écht om onpasselijk van te worden. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld een Vettel héél anders gereageerd zou hebben.
Ik hoop, en weet zeker, dat Max het gebeuren gaat gebruiken en weet om te zetten om sportief zijn gram te halen op Hamilton. Met het mes tussen de tanden, dat zeker. Dat gaat het enige juiste antwoord zijn, en dat gaat hem lukken ook. Hij is daar inmiddels méér dan volwassen voor geworden.
Kan niet wachten op Hongarije!
Ik hoop, en weet zeker, dat Max het gebeuren gaat gebruiken en weet om te zetten om sportief zijn gram te halen op Hamilton. Met het mes tussen de tanden, dat zeker. Dat gaat het enige juiste antwoord zijn, en dat gaat hem lukken ook. Hij is daar inmiddels méér dan volwassen voor geworden.
Een filmpje gezien hebbende dat opgenomen is vanaf de tribune waren mensen aan het juigen tijdens het ongeluk, waarbij het even de vraag is omdat dat is omdat ze dachten dat HAM VER voorbij ging, of omdat VER van de baan raakte. Denk dat we daar niet te veel kwaad achter moeten zoeken gezien het perspectief op het ongeluk en de snelheid waarmee het gebeurde.Grimmie187 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:07:
[...]
Ik heb daar gisteren niets van gezien? Sterker nog: de applaudiserende Britse fans waren overduidelijk in beeld toen Max op eigen kracht uit zijn auto kwam en aangaf dat hij ok was.
Volgens mij stopte dat gejuich wel op het moment dat VER de bandenstapel raakte.
[Offtopic] Er is gevoelsmatig toch een groot verschil tussen "Duits varken" en "Afrikaanse aap". En geen van beide opmerkingen getuigt van een goede smaak.Joris748 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:00:
[...]
Opmerkingen maken over iemands afkomst getuigt of van een briljant gevoel voor humor of van een gebrek aan creativiteit.
Opmerkingen maken met betrekking tot iemands huidskleur Is racisme.
Hopelijk zie je het verschil.
Misschien moeten wij met z'n allen proberen dat soort scheldpartijen gewoon te laten
Vind ik niks gek als je je bakkes vol met gravel krijgt. D'r kwam aardig wat over de bandenstapels.WhySoSerious schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:09:
[...]
Volgens mij stopte dat gejuich wel op het moment dat VER de bandenstapel raakte.
Had je me dit voor gister gevraagd had ik waarschijnlijk ja gezegd daar ik ook vind dat de racisme kaart some erg snel getrokken word, echter na het posten van enkele reacties hier in het topic gister direct na de crash ben ik blij dat er in dit topic door de mods, zo lijkt het in ieder geval, redelijk hard is opgetreden.Ankona schreef op maandag 19 juli 2021 @ 09:37:
Het was echt beschamend wat er gepost werd in bepaalde gevallen, iets dat je echt totaal niet verwacht op een site als deze. Dus nee, dat schouder ophalen hoeft van mij niet (meer). Als dat soort reacties weer komen, gewoon weer keihard aanpakken.
van ná de race
er zal bij VER nog wel het een en ander bij komen dus waarschijnlijk.
3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org
Ik heb dat gisteren ook al eens aangehaald maar dat publiek stond sowieso al flink te juichen puur om het feit dat het de eerste ronde was en al die wagens volle bak die bocht induiken.. Dat geeft een flinke kick! Die stonden echt niet express te juichen omdat HAM MAX eraf tikte.. (die video vanaf de tribune gefilmd dat MAX zo richting die mensen glijd).JB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:08:
[...]
Nadien het applaus was inderdaad top! Er is een filmpje vanaf de tribune als Max de banden in vliegt. Maar goed dat hadden "de Hollanders" ook gedaan in geval van Lewis...
Sowieso konden ze niet eens echt zien wie er nu af ging met die snelheden, hoop stof, zelfde geldt was het Ham zelf die hun kant op vloog. Had niet het idee dat ze juichen omdat er iemand aan het afvliegen is inderdaad.D-Ed schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb dat gisteren ook al eens aangehaald maar dat publiek stond sowieso al flink te juichen puur om het feit dat het de eerste ronde was en al die wagens volle bak die bocht induiken.. Dat geeft een flinke kick! Die stonden echt niet express te juichen omdat HAM MAX eraf tikte.. (die video vanaf de tribune gefilmd dat MAX zo richting die mensen glijd).
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb hier altijd wel moeite mee. De één vindt dat we niet Max mogen zeggen als we het over Raikonnen en Hamilton hebben, de ander zegt dat we moeten stoppen met “onze” Max, weer een ander dat we teveel oranje brillen op hebben… Er is altijd wel wat.Kenhas schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:01:
[...]
Volg ik volledig. Jammer genoeg sijpelt dit gedrag ook door in dit forum. Op bepaalde momenten kan je het F1 topic gerust hernoemen naar "Het Grote Max-Is-God Topic".
[...]
Velen van ons hoopten 30,40,50 jaar dat we een keer een nederlandse F1 overwinning zouden krijgen. Tot een paar jaar geleden voelden we ons al verwend met een podium. Dat is dan gedaan door Jos, ons op dat moment meest succesvolle Nederlandse coureur in de F1.
Vervolgens zien we Jos met een piemke van 7 bij de NOS die extreem goed in karting is. Velen van ons houden dat met een schuin oog in de gaten. Dan zien we hem in zn puberteit komen en de successen gaan onverminderd door.
Dan zit hij op zn 16e bij Humberto en en hoor je vader Jos zeggen, ja hij is gecontracteerd door Red Bull maar nee ik vind hem nog veel te jong om in een F1 auto te stappen. Kut dan moeten we dus nog een paar jaar wachten…. Doornbos en van de Garde hoop was ook al vervlogen.
En ineens zit daar een jochie van eigen bodem in de F1 en doet hij ook nog eens de meest onmogelijke dingen in een Torro Rosso. Dat gevoel van hoop op een succes in de F1 van een nederlander groeit weer en ook de internationale pers spreekt enthousiast over Max.
En dan stapt hij in de Reb Bull en BAM, eerste overwinning. Olav Moll schoot vol, ik had de tranen in de ogen staan en met mij talloze nederlandse F1 fans. Natuurlijk is dit onze Max en onze trots in de F1. Natuurlijk kijken we door een oranje bril en lopen de emoties hoog op als het zoals gisteren flink fout gaat en je hoort dat hij naar het ziekenhuis moet.
De passie en bijbehorende emotie snappen velen niet maar ik weet ook zeker dat je het ook niet weg kunt relativeren bij de grote groep Max fans.
@Kenny_026 Met die groep supporters heb ik eigenlijk niet echt een probleem. Heb een groter probleem met de fans die er de laatste twee jaar bij gekomen zijn. Ik zal ze zeker niet allemaal over dezelfde kam scheren. Overgrote deel is echt wel fan zoals het hoort. Probeert de technische zaken te leren, probeert te leren waar het over gaat. Je kan nooit alles onmiddellijk weten. Maar er zit een groep tussen die eigenlijk geen fan zijn. Die eigenlijk geen interesse hebben in wat de F1 is zolang verstappen maar wint.
Stond twee jaar geleden naast mensen die toegaven dat ze het eigenlijk nog maar een jaar volgden. Ze stelden een hoop vragen en heb die met plezier beantwoord, zoveel ik kon. Dat vond ik dan net mooi om te zien hoe mensen geïnteresseerd kunnen geraken. Een zeer schril contrast met bepaalde andere personen
Stond twee jaar geleden naast mensen die toegaven dat ze het eigenlijk nog maar een jaar volgden. Ze stelden een hoop vragen en heb die met plezier beantwoord, zoveel ik kon. Dat vond ik dan net mooi om te zien hoe mensen geïnteresseerd kunnen geraken. Een zeer schril contrast met bepaalde andere personen
Zo'n beetje vergelijkbaar als de eerste keer de auto's de Raidillion ziet opvliegen net na de start. Het adrenaline gehalte is dan zo hoog als toeschouwer. En zeker als het al een tijd geleden is dat je nog live hebt kunnen zienD-Ed schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb dat gisteren ook al eens aangehaald maar dat publiek stond sowieso al flink te juichen puur om het feit dat het de eerste ronde was en al die wagens volle bak die bocht induiken.. Dat geeft een flinke kick! Die stonden echt niet express te juichen omdat HAM MAX eraf tikte.. (die video vanaf de tribune gefilmd dat MAX zo richting die mensen glijd).
[ Voor 38% gewijzigd door Kenhas op 19-07-2021 10:27 ]
Ik heb tot op heden verder niets gezien. Ik denk dat ie wel onwijze spierpijn heeft en Kelly hem ligt te vertroetelenJB schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:18:
Maar hoe is het met Max? Is er nog meer bekend, behalve die tweet?
-
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:31
Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
De dag erna ben ik van mening dat we een titelstrijd zien, zoals we eerder hebben gezien tussen betreffende coureurs. Scherp op de snede en de sfeer buiten de baan wordt ook grimmiger.
Coureurs gaan fouten maken in het heetst van de strijd en dan is uiteraard de vraag was het bewuste opzet of niet. De FIA moet naar mijn mening daar sturing in geven en daar was deze straf niet voldoende voor in dit geval.
Normaal zou een 10seconden straf voldoende zijn, dat is als het veld dicht bij elkaar zit. Dan komt 10 seconden echt wel aan en verlies je flink wat plaatsen die je niet zo even goed maakt.
Echter Red Bull en Mercedes hebben een dergelijke voorsprong op de rest van het veld dat ze geregeld zelfs een extra pitstop kunnen maken dan is 10 seconden echt te weinig. Met een stop en go was Hamilton wellicht derde geworden en dan had voor de Max fans deze crash in het heetst van de strijd niet zo zuur aangevoeld.
Eerlijk is eerlijk dit seizoen heeft alles wat wij jaren hebben gemist en deze gebeurtenissen gaan gebeuren. Als Hamilton en Max zo dicht bij elkaar blijven dan sluit ik het niet uit dat het de laatste keer is, hoe de FIA daarmee om gaat is de grote vraag.
Oh ja en voor ik het vergeet:
Coureurs gaan fouten maken in het heetst van de strijd en dan is uiteraard de vraag was het bewuste opzet of niet. De FIA moet naar mijn mening daar sturing in geven en daar was deze straf niet voldoende voor in dit geval.
Normaal zou een 10seconden straf voldoende zijn, dat is als het veld dicht bij elkaar zit. Dan komt 10 seconden echt wel aan en verlies je flink wat plaatsen die je niet zo even goed maakt.
Echter Red Bull en Mercedes hebben een dergelijke voorsprong op de rest van het veld dat ze geregeld zelfs een extra pitstop kunnen maken dan is 10 seconden echt te weinig. Met een stop en go was Hamilton wellicht derde geworden en dan had voor de Max fans deze crash in het heetst van de strijd niet zo zuur aangevoeld.
Eerlijk is eerlijk dit seizoen heeft alles wat wij jaren hebben gemist en deze gebeurtenissen gaan gebeuren. Als Hamilton en Max zo dicht bij elkaar blijven dan sluit ik het niet uit dat het de laatste keer is, hoe de FIA daarmee om gaat is de grote vraag.
Ik kan me ook goed voorstellen dat de Holier than thou mensen vooral op de hand van Hamilton zijn...Kenny_026 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:18:
[...]
Ik heb hier altijd wel moeite mee. De één vindt dat we niet Max mogen zeggen als we het over Raikonnen en Hamilton hebben, de ander zegt dat we moeten stoppen met “onze” Max, weer een ander dat we teveel oranje brillen op hebben… Er is altijd wel wat.
Velen van ons hoopten 30,40,50 jaar dat we een keer een nederlandse F1 overwinning zouden krijgen. Tot een paar jaar geleden voelden we ons al verwend met een podium. Dat is dan gedaan door Jos, ons op dat moment meest succesvolle Nederlandse coureur in de F1.
Vervolgens zien we Jos met een piemke van 7 bij de NOS die extreem goed in karting is. Velen van ons houden dat met een schuin oog in de gaten. Dan zien we hem in zn puberteit komen en de successen gaan onverminderd door.
Dan zit hij op zn 16e bij Humberto en en hoor je vader Jos zeggen, ja hij is gecontracteerd door Red Bull maar nee ik vind hem nog veel te jong om in een F1 auto te stappen. Kut dan moeten we dus nog een paar jaar wachten…. Doornbos en van de Garde hoop was ook al vervlogen.
En ineens zit daar een jochie van eigen bodem in de F1 en doet hij ook nog eens de meest onmogelijke dingen in een Torro Rosso. Dat gevoel van hoop op een succes in de F1 van een nederlander groeit weer en ook de internationale pers spreekt enthousiast over Max.
En dan stapt hij in de Reb Bull en BAM, eerste overwinning. Olav Moll schoot vol, ik had de tranen in de ogen staan en met mij talloze nederlandse F1 fans. Natuurlijk is dit onze Max en onze trots in de F1. Natuurlijk kijken we door een oranje bril en lopen de emoties hoog op als het zoals gisteren flink fout gaat en je hoort dat hij naar het ziekenhuis moet.
De passie en bijbehorende emotie snappen velen niet maar ik weet ook zeker dat je het ook niet weg kunt relativeren bij de grote groep Max fans.
Precies dit inderdaad.tweakduke schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:20:
De dag erna ben ik van mening dat we een titelstrijd zien, zoals we eerder hebben gezien tussen betreffende coureurs. Scherp op de snede en de sfeer buiten de baan wordt ook grimmiger.
[modbreak]Er is wat gekibbel van gisteravond opgeruimd.[/]
"Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"
Gewoon nog een keer deze video:
Het publiek heeft (naast Verstappen) stiekem toch behoorlijk geluk gehad dat de wagen van Max laag bleef en niet bijvoorbeeld de hoogte inging. Een klap recht op het hek zou stukken carbon met 200kmpu op het publiek afvuren met weet ik veel wat voor een afloop, als het hek het al zou houden. Idem voor de rubberen band. Nu was het vooral wat kleine steentjes en stof, maar dit had nog zooo veeel erger kunnen zijn.
Het publiek heeft (naast Verstappen) stiekem toch behoorlijk geluk gehad dat de wagen van Max laag bleef en niet bijvoorbeeld de hoogte inging. Een klap recht op het hek zou stukken carbon met 200kmpu op het publiek afvuren met weet ik veel wat voor een afloop, als het hek het al zou houden. Idem voor de rubberen band. Nu was het vooral wat kleine steentjes en stof, maar dit had nog zooo veeel erger kunnen zijn.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Ik vind vooral zo raar dat een straf (niet perse deze, maar elke tijdstraf) uitgevoerd mag worden op een zelf gekozen moment
Gewoon direct, je krijgt straf, dus hup de pitbox in en je straf uitzitten en door!
Gewoon direct, je krijgt straf, dus hup de pitbox in en je straf uitzitten en door!
Float like a butterfly, sting like a bee.
Dat is een drivetrough of top-and-go... Die straffen bestaan wel, maar door de FIA te streng geacht voor dit vergrijp.Martinusz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:24:
Ik vind vooral zo raar dat een straf (niet perse deze, maar elke tijdstraf) uitgevoerd mag worden op een zelf gekozen moment![]()
Wat een klapper vanuit die hoek zeg. Manmanman.Jasphur schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:22:
Gewoon nog een keer deze video:
[YouTube: Max Verstappen crash 1st lap British GP]
[ Voor 44% gewijzigd door majoh op 19-07-2021 10:26 ]
Dit dus. De eerste 40 seconden van deze race waren de spannendste die ik in lange tijd gezien heb. En als F1-fan hoop ik dat Lewis en Max met maximaal 6 punten verschil de laatste race ingaan.tweakduke schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:20:
Eerlijk is eerlijk dit seizoen heeft alles wat wij jaren hebben gemist
En als Max-fan hoop ik op een onafgebroken reeks 26-punten finishes voor Max de rest van het seizoen
Gezien het wiel van Max afbrak lag het m.i. in lijn der verwachting dat het ook voor Hamilton einde verhaal zou zijn. Eigenlijk best bijzonder dat hij zonder noemenswaardige schade verder kon.Martinusz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:18:
[...]
Sowieso konden ze niet eens echt zien wie er nu af ging met die snelheden, hoop stof, zelfde geldt was het Ham zelf die hun kant op vloog. Had niet het idee dat ze juichen omdat er iemand aan het afvliegen is inderdaad.
alles kan off-topic
En voor de mensen die denken dat het publiek aan het juichen was omdat Max er af vloog.
In deze video wordt het publiek zelfs even stil.
[YouTube: Silverstone 2021 race Copse corner first lap. Verstappen crash]
In deze video wordt het publiek zelfs even stil.
[YouTube: Silverstone 2021 race Copse corner first lap. Verstappen crash]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Gewoon Hamilton op het achterwiel tikken op hoge snelheid, gisteren is daar goedkeuring voor gegevenDutchOwnage schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:09:
Ik zou deze zondagmiddag het liefst zo snel mogelijk uit mijn geheugen willen wissen. Wat een ontzettend nare, bittere nasmaak heeft dit zeg. De aanvaring op de baan is tot daar aan toe, en daar kan je best over discussiëren, maar het totale gebrek aan respect en empathie bij met name Hamilton maar ook zeker de Mercedes clan (Wolff) is écht om onpasselijk van te worden. Ik weet zeker dat bijvoorbeeld een Vettel héél anders gereageerd zou hebben.
Even zonder gekheid, diep triest wat er gisteren gebeurd is, en vooral de reactie na de race van Hamilton & Mercedes, zijn geen knip voor de neus waard.

Mja maar in dat opzicht wordt ie straks dus dubbel genaaid. Dan heeft ie een penalty of kan ie zich het vervangen niet permitteren en Lewis rijdt lekker verder.basvn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:13:
[Afbeelding]
van ná de race
er zal bij VER nog wel het een en ander bij komen dus waarschijnlijk.
Kijk, dat Lewis nog wat viert is me nog tot daar aan toe, maar dat ie doet alsof het niet eens zijn fout was, toont wel weer aan. Maar goed, gezien de vorige incidenten was dat wel te verwachten.
De Britse media laat zich ook weer van de slechtste kant zien, totaal geen kritiek en alles is maar geweldig. Prima, maar lig dan ook niet te janken als Lewis straks naast de baan staat als Verstappen de tik terug geeft. Want vorig raceweekend was het nog "Perez had moeten wachten", "het is een bocht waar het niet kan" en "je tegenstander moet je maar genoeg ruimte geven".
Hamilton heeft nu al 3 Red Bull rijders eraf gereden op deze manier en bij mij is de maat gewoon vol. En waar Verstappen wel bekend staat om ruwe actie, kan ik me niet herinneren dat ie iemand eraf reed die niet verder kon rijden en hij wel, op zijn teamgenoot Ricciardo na. Ondertussen is het Hamilton al 4x in de laatste 2 jaar gebeurd. Sorry, maar dan spreek je toch echt over herhalend fout gedrag en daar mag de FIA wel wat aan doen. Maarja dat gaan ze niet doen want oh wee als er een smetje zit op het record van Hamilton.
In ieder geval heeft de racegemeenschap kunnen zien wat voor persoon Lewis is en hoe ie zijn kampioenschap wil binnenhalen. Zelfs Leclerc gaf na de wedstrijd toe, helaas wel alleen bij de Nederlandse pers natuurlijk maar die gaan ze op Reddit niet zien, dat ie na aanleiding van de crash toch maar wat meer ruimte hield. En dat is ook het probleem. Iedereen moet maar aan de kant voor meneer Hamilton, een beetje strijd dat is ie niet meer gewend.
Met het laatste statement van Mercedes is ook weer geen enkele hand in eigen boezem over het uitbundige feesten en whatnot. Nee, de racismekaart is getrokken en iedereen die nu nog kritiek heeft is een grote racist. Tuurlijk, er zijn dingen gezegd die niet door de beugel kunnen en dat moeten we als community niet willen. Ondertussen hebben de Britse fans zich ook weer lekker misdragen, maar daarvoor sluiten ze zich weer helemaal.
Zoals eerder gezegd, de Britse pers laat zich weer zien, de F1 site staat weer vol bullshit en vooringenomen partijdigheid. Het feit dat ze het hebben over racing incident, toont aan dat het ze helemaal niet gaat om gerechtigheid. Bullshit van de hoogste plank en niemand die wat kritiek durft te tonen. Buxton en Baretto voorop, hele biased artikelen (lekker cherry picken van meningen) en dat filmpje is ook echt bizar partijdig. Het feit dat ze het opnemen voor Hamilton dat ie niet genoeg ruimte zou hebben gekregen is echt bullshit.
Ik heb voor de verandering een aantal volgacties en abonnementen even weggehaald. Hopelijk doen meer dat, bij de sociale media van Mercedes en van F1 zelf. Misschien dat ik straks wel weer volg, maar nu ben ik het echt even helemaal zat.
Iemand hier (ik kan even de post niet meer terug vinden, en dus ook niet iemand de juiste credits geven) opperde dat we een zwaardere straf moeten krijgen voor als er een retirement voortvloeit uit een actie die door de Stewards wordt veroordeeld.
Hij noemde geloof ik 40s stop en go.
Dat zou volgens mijn onderbuik gevoel wel recht doen aan de ernst van iemand uitschakelen, en zelf wel kunnen blijven doorrijden.
Ik hoop dat we die discussie nog gaan zien door de FIA.
Dat zou volgens mijn onderbuik gevoel wel recht doen aan de ernst van iemand uitschakelen, en zelf wel kunnen blijven doorrijden.
Of iets doen met de punten? Dat je dan bijv. maar 50% scoort? of geen?ricardo246 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:30:
Iemand hier (ik kan even de post niet meer terug vinden, en dus ook niet iemand de juiste credits geven) opperde dat we een zwaardere straf moeten krijgen voor als er een retirement voortvloeit uit een actie die door de Stewards wordt veroordeeld.
Dan heb je met andere strafmaten te maken. Een keer extra door de pits is ruim 20s straf (nog zonder het stilstaan).Martinusz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:24:
Ik vind vooral zo raar dat een straf (niet perse deze, maar elke tijdstraf) uitgevoerd mag worden op een zelf gekozen moment![]()
Kan ook, maar voor zwaardere vergrijpen.
(Mooiste zou eigenlijk zijn als de een soort straflus aanleggen bij het circuit. Iets wat ongeveer 5 s extra tijd kost. Daar zou hij dan direct twee keer doorheen moeten en is de positie op de baan ook weer helder)
alles kan off-topic
Maar dat is ook een gevaarlijke regel, dan kan je er dus ook voor kiezen om heel riskant te rijden, als het lukt haal je iemand in, lukt het niet en val je uit dan heb je je tegenstander toch een mooie straf aangenaaid.ricardo246 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:30:
Wat betreft die reactie van Hamilton, daar wil ik het nog wel voor hem opnemen. Hij heeft afgelopen races steeds aan het kortste eind getrokken. Dan is het logisch dat er een druk van je schouders valt als je weer een keer wint. Zeker als het ook nog je eigen thuis circuit is. Ik denk dat je dat los moet zien van het incident uit de eerste ronde, het is geen rant naar Verstappen. Puur opluchting en vreugde.Segafreak83 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Gewoon Hamilton op het achterwiel tikken op hoge snelheid, gisteren is daar goedkeuring voor gegeven.
Even zonder gekheid, diep triest wat er gisteren gebeurd is, en vooral de reactie na de race van Hamilton & Mercedes, zijn geen knip voor de neus waard.
alles kan off-topic
Is toch ook moeilijk te bepalen? Hoe kan je bepalen dat een retirement gebeurd is door een actie. In dit geval was het duidelijk maar wat als iemand tien ronden later uitvalt? Wie gaat dan zeggen of het door die actie was of niet?ricardo246 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:30:
Ook moet een straf binnen een bepaalde tijd uitgesproken worden. Wat als een auto uitvalt nadat de straf al is uitgesproken.
Het is zo'n materie waar je eigenlijk nooit voor iedereen goed kan doen. Zou toch niet graag de job van steward bij een F1 wedstrijd hebben
In dat geval zou het betekenen dat de fout niet bij verdediger ligt maar bij de aanvallende en uitvallende partij.Homeland schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:32:
[...]
Maar dat is ook een gevaarlijke regel, dan kan je er dus ook voor kiezen om heel riskant te rijden, als het lukt haal je iemand in, lukt het niet en val je uit dan heb je je tegenstander toch een mooie straf aangenaaid.
Geen straf in dit geval.
Het is vaak alleen niet duidelijk wie er fout zat, dit ongeluk is een goed voorbeeld, de meningen lopen enorm uiteen en zelfs als je alle experts uren naar dezelfde beelden laat kijken komen er nog verschillende oordelen uit.ricardo246 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 10:34:
[...]
In dat geval zou het betekenen dat de fout niet bij verdediger ligt maar bij de aanvallende en uitvallende partij.
Geen straf in dit geval.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
Overige topics:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.
Verder wat simpele huisregels van dit topic:
- Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
- We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
- Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
- Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
-Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
-Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
-Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
-Gezeur over Hamilton.
Overige topics:
- Vragen over hoe, wat en waar de Formule 1 te volgen op televisie: [F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken? - Deel 2
- Vragen, discussie en ervaringen over het bezoeken van een GP: [F1] On-site - Welke grand prix ga jij heen?
- F1 racemanagers/pools: [F1] Racemanagers/pools 2021
- Algemeen F1 nieuws / discussie kan uiteraard gewoon in [F1] Seizoen 2021
- Formula 2 is hier offtopic, daar is Algemeen race topic Deel 2 voor.