Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:36
Juancho schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:02:
@Mga1600 aangezien ik toch het laden moest testen gelijk even die nieuwe functie van het zonnescherm getest. Dat werkt in mijn auto nog niet. Knopje staat aan, dakraam is dicht en als ik het goed heb zou het zonnescherm bij het op slot doen van de auto automatisch dicht moeten gaan. Dat gebeurt hier niet.
Werkt op temperatuur, niet onmiddellijk op het afsluiten. Met andere woorden als het te warm wordt binnenin sluit het vanzelf en anders blijft het open….Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7KhK2_OTrboHiG0mQ9efoau0rHA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tWJFw8wskH4UfbLPoIbSRKyk.png?f=fotoalbum_large

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:04
Montalbano schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:54:
[...]

Heb je nu ook al eens een andere dan een Volvo laad kabel geprobeerd? Bij mij werkte een vervangende Volvo kabel namelijk ook niet. Acht andere merken kabels wel.

Geen garantie dat het dat is natuurlijk, maar goed om dingen uit te sluiten.
Nee want die kabel heb ik niet. En ik ga niet zomaar een dure kabel kopen. Dat zal ik dan even vragen bij de dealer (denk niet dat ze andere kabels hebben behalve hun eigen?) of anders stuurt de leasemaatschappij maar wat op.ofbisnhier toevallig een mede zwollenaar met een ander merk kabel die ik eens mag testen 😁

Had jij het probleem dan bij alle merken palen? Of 1 merk zoals Allego? Als ik bij Volvo inplug gaat het direct snel en goed.

[ Voor 15% gewijzigd door Juancho op 22-07-2021 18:31 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:19:
[...]

Nee want die kabel heb ik niet. En ik ga niet zomaar een dure kabel kopen. Dat zal ik dan even vragen bij de dealer (denk niet dat ze andere kabels hebben behalve hun eigen?) of anders stuurt de leasemaatschappij maar wat op.ofbisnhier toevallig een mede zwollenaar met een ander merk kabel die ik eens mag testen 😁

Had jij het probleem dan bij alle merken palen? Of 1 merk zoals Allego? Als ik bij Volvo inplug gaat het direct snel en goed.
Ik had problemen met 1 specifiek type (geen allegro want die staan hier niet veel). Aantal collega’s en kennissen gevraagd de kabel even te mogen proberen en die deden het allemaal wel. Vervangende kabel van Volvo wederom problemen. Toen maar een andere gekocht.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Ik had problemen met 1 specifiek type (geen allegro want die staan hier niet veel). Aantal collega’s en kennissen gevraagd de kabel even te mogen proberen en die deden het allemaal wel. Vervangende kabel van Volvo wederom problemen. Toen maar een andere gekocht.
Thanks, dan is het zeker het proberen waard. Ik zal wel even proberen een kabel te regelen via via :)

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)| Polestar 2 MidYear 2026 in bestelling

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 20:03:
[...]

Thanks, dan is het zeker het proberen waard. Ik zal wel even proberen een kabel te regelen via via :)
Volgens mij heb je nu al een week of 2 problemen met laden en hebben meerdere mensen herhaaldelijk aangegeven het eens met een andere kabel te testen. Er is vast wel iemand in de wijk die een elektrisch auto heeft waar je een kabel van kan lenen.

Persoonlijk word ik een beetje flauw van al je berichtjes over je laadprobleem zonder dat je een andere kabel hebt getest.

Ik zou overigens niet een andere Volvo kabel, maar een van een ander merk. Mijn kabel is bijvoorbeeld een stuk dikker dan die van Volvo. Er zijn meer mensen die problemen hebben met de Volvo kabel (inclusief ondergetekende). Wat mij betreft is dat overigens wel iets wat je mag verwachten bij een dure elektrische auto : en fatsoenlijke laadkabel

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:10
Wordt behoorlijk nerveus van al die verhalen hier, zelf heb ik weinig issues, een keer vastgelopen software wat eenvoudig te verhelpen was met opnieuw opstarten, en een niet werkende app.

Omdat ik vlak voor de vakantie zit laat
Ik een update door de dealer maar even zitten. Wel een trekhaak koffer aangeschaft. Nu nog naar Oostenrijk en Italië. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12SrFj4hh5w_wMsSpD7i1GuCOE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuplX6ote7S6RTeCPU4b45Df.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76sEJvRk7i7zpOSDLJXf6hJBYp0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr49jLPypUp80jpJ0y0vrmvw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
talkatoo schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:48:
Vandaag ook mijn Volvo mogen ontvangen. Genieten natuurlijk, op de achterkant staat inderdaad geen "P8" meer maar "Recharge TWIN".
Inderdaad!
Voor de geïnteresseerden voeg ik een fotootje toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2fkea-7hQajwlufjf_7kkgbbP48=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrnTIuvvrMoBG3UWDEkeGrdR.jpg?f=fotoalbum_large

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-06 15:35
DarkShadow schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 01:04:
Wordt behoorlijk nerveus van al die verhalen hier, zelf heb ik weinig issues, een keer vastgelopen software wat eenvoudig te verhelpen was met opnieuw opstarten, en een niet werkende app.

Ik een update door de dealer maar even zitten. Wel een trekhaak koffer aangeschaft. Nu nog naar Oostenrijk en Italië. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes en een goede oplossing voor de P8. Helemaal volgeladen met Hello Fresh maaltijden voor de vakantie? :)
Ervaar zelf ook nauwelijks issues of bugs, het lijkt erop dat een beperkt aantal P8'en wel in wirwar van software issues is geraakt. Wel vervelend bij aanschaf van een nieuwe auto.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:53

Rianata

Have you played Atari today?

Ik een update door de dealer maar even zitten. Wel een trekhaak koffer aangeschaft. Nu nog naar Oostenrijk en Italië.
Ik zou zeggen; ga lekker genieten van de rit met je P8 naar Oostenrijk. Vergeet niet, en dat is in dit topic niet anders, dat de mensen met problemen / negatieve ervaringen het meest prominent aanwezig zijn online (en begrijpelijk). Af en toe gooi ik een positieve ervaring in dit topic, want net als jij heb ik vooralsnog ook nagenoeg geen problemen en beperkt het zich tot kleine bugs:
  • 1 x Google maps scherm achter het stuur blijft zwart = fix is reset met de knop onder het centrale scherm
  • enkele keer dat profiel niet wisselt obv aanwezige sleutel = op het centrale scherm vanaf bovenaf naar beneden swipen en handmatig switchen van profiel/account
  • 1 x een melding op het scherm met advies om naar de garage te gaan = op dat moment genegeerd want merkte niets aan functioneren v/d P8 en kon gewoon niet direct naar garage ivm verplichtingen. Melding is nooit meer teruggekomen 8)
  • de Volvo app vlak na release was nog niet 'productierijp' en daar heb ik wel mee lopen klooien, maar inmiddels wel stabiel. Misschien nog niet helemaal top qua functionaliteit en verversingssnelheid, maar ik red mij er prima mee

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-05 12:40
Wisten we dit al?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KebMH1WDiYoZpTcyTsODjYX7Ywc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/juHla8LTOzyxeWZgaTfPkRlj.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Nou, ik heb Dinsdag weer een afspraak voor een software upgrade om de VoC app te laten pairen met de wagen.

Mijn auto zit nu al op de QAB.8 release dus ik ben benieuwd!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
ik ben een aantal weken wat minder in dit topic geweest en had gehoopt dat er al mensen iets hadden gedeeld over een trip naar het buitenland en hoe dit is gegaan. Zit ik hiervoor in het verkeerde topic te kijken of blijft iedereen in eigen land?

Mijn rijervaring met de P8 is nog steeds top en ook functionneel werkt alles top. Uiteraard mis ik nog steeds de aanschafte functies uit de brochure toen ik de auto heb aangeschaft en ik baal ook van de opvolging in deze. Mijn hoop dat eind dit jaar bijv carplay enabled is (jaar na uitlevering) is erg laag.
Na de laatste update bemerk ik wel dat PA soepeler werkt en je minder vast een arm op het stuur moet hebben dus dat is positief.

Eind Juli ga ik me de auto op vakantie naar Italie en ik kijk daar erg naar uit. Ik ga uit van tegenslagen mbt laden dus het kan alleen maar meevallen en ik zie het als een leuk avontuur. Mijn vrouw ziet dat overigens wel anders :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Laatst online: 14:26
Blankinho schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:37:
ik ben een aantal weken wat minder in dit topic geweest en had gehoopt dat er al mensen iets hadden gedeeld over een trip naar het buitenland en hoe dit is gegaan. Zit ik hiervoor in het verkeerde topic te kijken of blijft iedereen in eigen land?

Mijn rijervaring met de P8 is nog steeds top en ook functionneel werkt alles top. Uiteraard mis ik nog steeds de aanschafte functies uit de brochure toen ik de auto heb aangeschaft en ik baal ook van de opvolging in deze. Mijn hoop dat eind dit jaar bijv carplay enabled is (jaar na uitlevering) is erg laag.
Na de laatste update bemerk ik wel dat PA soepeler werkt en je minder vast een arm op het stuur moet hebben dus dat is positief.

Eind Juli ga ik me de auto op vakantie naar Italie en ik kijk daar erg naar uit. Ik ga uit van tegenslagen mbt laden dus het kan alleen maar meevallen en ik zie het als een leuk avontuur. Mijn vrouw ziet dat overigens wel anders :)
Er staan in dit forum wel wat verhalen over buitenlandse vakanties met de P8. Er is zelfs iemand met de caravan achter de P8 naar Frankrijk gereden, dus…

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
Venomer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:52:
[...]

Er staan in dit forum wel wat verhalen over buitenlandse vakanties met de P8. Er is zelfs iemand met de caravan achter de P8 naar Frankrijk gereden, dus…
Ik had deze inderdaad over het hoofd gezien maar het is serieus maar de enige die hier nu iets over heeft gedeeld ;)

Wel respect om met een caravan (super dapper) naar&door een land te reizen waar de laadpalen helemaal een drama zijn.

Begin augustus zal ik vanaf de camping in Italie (Toscane) ook even mijn ervaringen delen met betrekking tot googlemaps, ABRP, verbruik en uiteraard het laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mijn hoop dat eind dit jaar bijv carplay enabled is (jaar na uitlevering) is erg laag.
In het begin zat ik ook heel erg op Carplay te wachten, maar ik heb nu eigenlijk de indruk dat ik het helemaal niet meer nodig heb. Muziek, bellen en navigeren gaat allemaal prima.

Ik zou niet weten waarvoor ik nog Carplay nodig zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
JackBol schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:11:
[...]

In het begin zat ik ook heel erg op Carplay te wachten, maar ik heb nu eigenlijk de indruk dat ik het helemaal niet meer nodig heb. Muziek, bellen en navigeren gaat allemaal prima.

Ik zou niet weten waarvoor ik nog Carplay nodig zou hebben.
Dit heb je al eerder gereageerd en ik snap niet waarom je het niet mist. ABRP app, FM app, Spotify app alles wat Carplay heeft zonder dat je afhankelijk bent van T-mobile sim in de auto en/of limitaties van Volvo in de playstore ;)

Zoals maps en spotify nu werkt zal ik die zaken gewoon native gebruiken maar bij een bug/storing/signaalverlies heb ik toch graag mn eigen telefoon icm carplay als backup.

Edit;
Het bellen vanuit volvo via google werkt overigens ook nog niet top via voice en dat kan wel via carplay dus ook dat zie ik als een toevoeging.

[ Voor 9% gewijzigd door Blankinho op 23-07-2021 11:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AS P8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 11:39
Blankinho schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:13:
[...]

Edit;
Het bellen vanuit volvo via google werkt overigens ook nog niet top via voice en dat kan wel via carplay dus ook dat zie ik als een toevoeging.
Bij mij werkt het bellen via Google juist heel goed. De knop op het stuur werkt wel fijner dan steeds "Hey Google" roepen. Dus druk op stuurknopje en roep "Bel Elly" dan wordt er in de contactpersonen gezocht en wordt het nummer gebeld met de melding "ik bel Elly".
Bij meerdere nummers vraagt ze nog vriendelijk of ze mobiel of vast moet bellen... d:)b

Ben laatst met iemand meegereden in een Range Rover (van €200k) en die moet eerst knopje drukken, dan roepen "Bellen", dan wachten dat contactpersonen wordt geopend, dan roepen "Achternaam...", tijdje wachten en met wat geluk wordt er dan een nummer gebeld.
Dat doet zij van Google dan toch vele malen beter! _/-\o_

[ Voor 22% gewijzigd door AS P8 op 23-07-2021 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600

Ik een update door de dealer maar even zitten. Wel een trekhaak koffer aangeschaft. Nu nog naar Oostenrijk en Italië. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen reden om nerveus te zijn toch? Mijn auto heeft tot dusverre ook altijd gewoon gereden, het ergste wat me overkwam is het eenmalig weggevallen zijn van de.internet verbinding en gps. Je kunt dan altijd verder op de telefoon navigeren toch?

Ik bereid voor de zekerheid mijn trips (allemaal in NL overigens) meestal even voor op de PC met ABRP en de routeinfo en laadstops deel ik dan vervolgens met Google Maps (ook op telefoon als back-up)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
Petzun schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:46:
[...]

Netjes en een goede oplossing voor de P8. Helemaal volgeladen met Hello Fresh maaltijden voor de vakantie? :)
Ervaar zelf ook nauwelijks issues of bugs, het lijkt erop dat een beperkt aantal P8'en wel in wirwar van software issues is geraakt. Wel vervelend bij aanschaf van een nieuwe auto.
haha, nee toeval die hello fresh. Wel een idee, overlevingskit voor als we toch stranden. Misschien fietsje met dynamo erbij om de auto weer op te laden ;).

Overigens is die box na 16 augustus wel te huur, voor als iemand hem dan nog wil meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
AS P8 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:23:
[...]

Bij mij werkt het bellen via Google juist heel goed. De knop op het stuur werkt wel fijner dan steeds "Hey Google" roepen. Dus druk op stuurknopje en roep "Bel Elly" dan wordt er in de contactpersonen gezocht en wordt het nummer gebeld met de melding "ik bel Elly".
Bij meerdere nummers vraagt ze nog vriendelijk of ze mobiel of vast moet bellen... d:)b

Ben laatst met iemand meegereden in een Range Rover (van €200k) en die moet eerst knopje drukken, dan roepen "Bellen", dan wachten dat contactpersonen wordt geopend, dan roepen "Achternaam...", tijdje wachten en met wat geluk wordt er dan een nummer gebeld.
Dat doet zij van Google dan toch vele malen beter! _/-\o_
Ja werkt probleem loos, alhoewel dat in mijn oude XC90 youngtimer met CarPlay ingebouwd ook echt prima ging. Mis CarPlay ook niet echt, maar aantal apps in de auto is nu nog wel te mager. Dus daarvoor zou het fijn zijn. Sowieso lijkt het me ook wel chill om net als in een tesla gewoon Netflix te hebben tijdens het laden bij de snellader, of YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Mga1600 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:26:
[...]

Geen reden om nerveus te zijn toch? Mijn auto heeft tot dusverre ook altijd gewoon gereden, het ergste wat me overkwam is het eenmalig weggevallen zijn van de.internet verbinding en gps. Je kunt dan altijd verder op de telefoon navigeren toch?

Ik bereid voor de zekerheid mijn trips (allemaal in NL overigens) meestal even voor op de PC met ABRP en de routeinfo en laadstops deel ik dan vervolgens met Google Maps (ook op telefoon als back-up)
Kan je dat ook met maps in de auto delen? Hoe werkt dat eigenlijk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venomer
DarkShadow schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Als je plant op je PC, zorg dan dat je in Google ingelogd bent met hetzelfde account als in de auto. Plan de route in ABRP en kies voor “delen” > “Open in Google Maps”. De route wordt onthouden in je Google-account en is ook in de auto beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
DarkShadow schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:11:
[...]

Edit: was zojuist al beantwoord zie ik. ..)

Delen van een route van ABRP naar Google Maps op de PC is een standaard optie. De route komtkeurig in Maos te staan
Als je overal hetzelfde Google account gebruikt gebeurt het delen met de auto eigenlijk vanzelf, dan zie je de adressen onder ‘recent’ staan. Als je een hele lange route maakt (had ik gedaan om te testen) met teveel bestemmingen en laadstops wordt niet alles getoond. Er is dus wel een grens aan.

(Ik heb ook de per ongeluk ABRP app in dr auto maar daarmee gat het delen naar Maps in de auto niet goed)

[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 23-07-2021 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:32
Wel een trekhaak koffer aangeschaft. Nu nog naar Oostenrijk en Italië. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Coole trekhaak koffer!
Met een beetje geluk verbeter hiermee ook luchtweerstandscoëfficiënt van je wagen ;)
Plaats er ook msch één vooraan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:32
ik ben een aantal weken wat minder in dit topic geweest en had gehoopt dat er al mensen iets hadden gedeeld over een trip naar het buitenland en hoe dit is gegaan.
Ik ben de eerste twee weken van juli naar Bretagne (Frankrijk) geweest. Dat was voor mij de eerste keer dat ik echt bij publieke laders ging laden. Ik had mijn route zeer goed vooraf uitgestippeld via ABRP en dat is goed meegevallen. Ik heb max 120km/u gereden en met AC. Ik denk dat ik gemiddeld hiermee op toch een 24kWh/100km kwam.

Mijn oplaadstops bij de (schaarse) Ionity laders op mijn route vielen reuze mee. Ik had steeds naar een 10% restlading gemikt bij ABRP, waardoor ik ook redelijk 'leeg' aan de lader kwam. Ik had steeds de oplaadstop gepland in de navigatie, en ik heb dan ook steeds hoge laadsnelheden kunnen halen. Mij lijkt dat je best mikt naar aankomen op 10% (eens je voldoende vertrouwen hebt) en dan gewoon laden tot 75-80% (half uurtje) en dan weer verder om een 200km te rijden. Dat leek me een mooi ritme en gaf ook rust.

Verder heb ik bij mijn Ionity stops nooit moeten aanschuiven en was ik soms alleen (4 laadpalen). Ik reed wel telkens op een vrijdag. Bovendien betaalde ik maar ~10€ voor een 45-50kWh via de Plugsurfing promotie! _/-\o_

Mijn grootste tegenvaller was mijn eerste ervaring met een 'gewone' publieke laadpaal (geen snellader). De lader bediende twee parkeerplaatsen, waarbij de ene was bezet door een gewone auto :(. Toen ik mijn laadpas aanbood aan mijn zijde van de laadpaal bleek dat niet compatibel te zijn met mijn kabel. Maar gelukkig bleek de andere zijde wel een type 2 te zijn, en kon mijn laadsessie 's avonds starten. Pas 's morgens viel mijn euro dat ik niet had gekeken hoe de tarifering was en zag ik dat het per minuut betalen was en niet per kWh. Mijn auto had er vanaf 19h of zo gestaan, maar rond middernacht was hij al volgeladen. Toen ik aan de auto kwam was de andere plaats leeg, maar bleek aan de twee blauwe led's te zien dat ik voor beide plaatsen een laadsessie actief had. :( Het leergeld voor deze dubbele fout was 100€ :(.

En een tweede domper was dat - om toch maar aan het huisje waar we verbleven zelf te kunnen laden - ik een moeilijk manoeuvre moest doen om dicht genoeg te raken. Helaas bleek ik mij toch té dicht tegen de muur te hebben gewaagd, waardoor wielkast en bumper ferm zijn bekrast :( Dat zal ook een paar 100€ extra leergeld worden...

Maar al bij al een zeer positieve ervaring van met deze auto op reis te gaan. Met het ritme van rijden/laden, en vooral ook met de pilot assist, was het een zeer ontspannende rit die ik met plezier heb gereden :) :) :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
De EasyPark app was al eerder aangekondigd, maar nu ook echt beschikbaar. Vanmiddag meteen geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Met succes. Afmelden hoeft niet. De parkeeractie wordt automatisch gestopt bij het wegrijden: een aanrader voor haastige en dáárdoor vergeetachtige rijders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
madhondt schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 16:24:
[...]

Ik ben de eerste twee weken van juli naar Bretagne (Frankrijk) geweest. Dat was voor mij de eerste keer dat ik echt bij publieke laders ging laden. Ik had mijn route zeer goed vooraf uitgestippeld via ABRP en dat is goed meegevallen. Ik heb max 120km/u gereden en met AC. Ik denk dat ik gemiddeld hiermee op toch een 24kWh/100km kwam.

Mijn oplaadstops bij de (schaarse) Ionity laders op mijn route vielen reuze mee. Ik had steeds naar een 10% restlading gemikt bij ABRP, waardoor ik ook redelijk 'leeg' aan de lader kwam. Ik had steeds de oplaadstop gepland in de navigatie, en ik heb dan ook steeds hoge laadsnelheden kunnen halen. Mij lijkt dat je best mikt naar aankomen op 10% (eens je voldoende vertrouwen hebt) en dan gewoon laden tot 75-80% (half uurtje) en dan weer verder om een 200km te rijden. Dat leek me een mooi ritme en gaf ook rust.

Verder heb ik bij mijn Ionity stops nooit moeten aanschuiven en was ik soms alleen (4 laadpalen). Ik reed wel telkens op een vrijdag. Bovendien betaalde ik maar ~10€ voor een 45-50kWh via de Plugsurfing promotie! _/-\o_

Mijn grootste tegenvaller was mijn eerste ervaring met een 'gewone' publieke laadpaal (geen snellader). De lader bediende twee parkeerplaatsen, waarbij de ene was bezet door een gewone auto :(. Toen ik mijn laadpas aanbood aan mijn zijde van de laadpaal bleek dat niet compatibel te zijn met mijn kabel. Maar gelukkig bleek de andere zijde wel een type 2 te zijn, en kon mijn laadsessie 's avonds starten. Pas 's morgens viel mijn euro dat ik niet had gekeken hoe de tarifering was en zag ik dat het per minuut betalen was en niet per kWh. Mijn auto had er vanaf 19h of zo gestaan, maar rond middernacht was hij al volgeladen. Toen ik aan de auto kwam was de andere plaats leeg, maar bleek aan de twee blauwe led's te zien dat ik voor beide plaatsen een laadsessie actief had. :( Het leergeld voor deze dubbele fout was 100€ :(.

En een tweede domper was dat - om toch maar aan het huisje waar we verbleven zelf te kunnen laden - ik een moeilijk manoeuvre moest doen om dicht genoeg te raken. Helaas bleek ik mij toch té dicht tegen de muur te hebben gewaagd, waardoor wielkast en bumper ferm zijn bekrast :( Dat zal ook een paar 100€ extra leergeld worden...

Maar al bij al een zeer positieve ervaring van met deze auto op reis te gaan. Met het ritme van rijden/laden, en vooral ook met de pilot assist, was het een zeer ontspannende rit die ik met plezier heb gereden :) :) :) :)
Oei……da’s echt balen! Hopelijk ondanks deze dompers wel een goede vakantie gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Adriaen87 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:39:
[...]

De EasyPark app was al eerder aangekondigd, maar nu ook echt beschikbaar. Vanmiddag meteen geïnstalleerd en uitgeprobeerd. Met succes. Afmelden hoeft niet. De parkeeractie wordt automatisch gestopt bij het wegrijden: een aanrader voor haastige en dáárdoor vergeetachtige rijders
Ik heb ‘m net ook geïnstalleerd, nog niet gebruikt dus . Wel grappig dat je het kenteken van je Polestar in moet voeren……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Vandaag heb ik geleerd dat de uitklapbare trekhaak onder mijn P8 een FIX4BIKE model is. Dat betekent dat je een geschikte fietsendrager in één beweging kunt vast klikken op de trekhaak. Super handig! Weer wat geleerd over mijn auto :)

Ik heb ook geleerd dat je, als je de stekker van de drager in de trekhaak wilt steken, je niet moet hurken met je knie onder de bumper. Dan gaat de achterklep namelijk open. |:( Gelukkig ging de klep meteen terug toen die in aanraking kwam met het fietsenrek. Geen schade gelukkig. :F

[ Voor 41% gewijzigd door Venomer op 23-07-2021 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tm030614
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-06 19:58
Hoe zit het met de bitrate van de spotify app? Kan je deze instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:18

Lancer

What the......

Venomer schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:39:
Vandaag heb ik geleerd dat de uitklapbare trekhaak onder mijn P8 een FIX4BIKE model is. Dat betekent dat je een geschikte fietsendrager in één beweging kunt vast klikken op de trekhaak. Super handig! Weer wat geleerd over mijn auto :)

Ik heb ook geleerd dat je, als je de stekker van de drager in de trekhaak wilt steken, je niet moet hurken met je knie onder de bumper. Dan gaat de achterklep namelijk open. |:( Gelukkig ging de klep meteen terug toen die in aanraking kwam met het fietsenrek. Geen schade gelukkig. :F
Daarom doe ik eerst de stekker erin en daarna pas het rek op de haak. Overigens met de Volvo fietsendrager al een klein deukje opgelopen van een trapper (onderrand van de klep). Was er gelukkig ook weer eenvoudig uit te halen.

Trapper raakte de klep alleen bij verkeersdrempels.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
tm030614 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 08:20:
Hoe zit het met de bitrate van de spotify app? Kan je deze instellen?
Ja…..dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600

[Afbeelding]
Handig om bijvoorbeeld een kampeerspullen in te stoppen lijkt me en op de camping kun je ‘m dan als opslagruimte gebruiken voor losse spullen die anders rondzwerven. Het lijkt me qua verbruik en rijgeluiden wel gunstiger dan een dakkoffer...... Heel toevallig stond er in het blaadje van de ANWB een tijdje geleden een vergelijkende test van een stuk of 10 verschillende van dit soort bakken in allerlei vormen en maten en kleuren.
Tot die tijd wist ik niet van het bestaan, behalve dan dat je 45 jaar geleden een bak kon kopen die aan de bagageruimte van je lelijke eend gehangen kon worden (waarbij de kofferklep van de auto in horizontale positie het deksel van de bak vormde..... .goed idee alleen niet erg waterdicht weet ik uit eigen ervaring).

Kun je deze bak ook gemakkelijk omklappen zodat de achterklep van de auto open kan? Ben benieuwd naar de ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Mga1600 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 11:51:
[...]

Handig om bijvoorbeeld een kampeerspullen in te stoppen lijkt me en op de camping kun je ‘m dan als opslagruimte gebruiken voor losse spullen die anders rondzwerven. Het lijkt me qua verbruik en rijgeluiden wel gunstiger dan een dakkoffer...... Heel toevallig stond er in het blaadje van de ANWB een tijdje geleden een vergelijkende test van een stuk of 10 verschillende van dit soort bakken in allerlei vormen en maten en kleuren.
Tot die tijd wist ik niet van het bestaan, behalve dan dat je 45 jaar geleden een bak kon kopen die aan de bagageruimte van je lelijke eend gehangen kon worden (waarbij de kofferklep van de auto in horizontale positie het deksel van de bak vormde..... .goed idee alleen niet erg waterdicht weet ik uit eigen ervaring).

Kun je deze bak ook gemakkelijk omklappen zodat de achterklep van de auto open kan? Ben benieuwd naar de ervaringen!
ja, gaat heel gemakkelijk, een knop indrukken en hij klapt naar achteren zodat de klep van je auto weer opengaat. Inderdaad gekocht voor het verbruik, als hij erachter zit hoor je niks. Enige wat je mist is de achteruitrijcamera. Overigens geeft de software in de auto dat gewoon aan en schakelt het vanzelf uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JP8
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-09-2023

JP8

Voor de fanatiekelingen onder ons.

Het theoretisch bereik van de opgegeven 418km is haalbaar, of zelfs misschien een paar kilometer meer. Jeeh. Tip: rijd 55km gemiddeld en rijd alleen maar binnendoor ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCApopg6gCmzAhD6kFYEO11l7l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuA4V6ieQVzLPFHUUOmPwhzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

XC40 P8 & twin engine power in de straat hier sinds kort.. sowieso al 5 in de buurt , inclusief de vorige trilauto die een nieuw baasje heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sjk7WChK-PI457TcmuD_gaenxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK7f9pWXRJ1AtfbQRqQOE5Sc.jpg?f=fotoalbum_large

Bazzan

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• tuup1972
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03 20:40
Dit weekend met de P8 + dakkoffer (Hapro Carver 8.5 / 550 liter, dus geen kleintje) van Zuid-Limburg naar Noord-Italië gereden. Samengevat: het is mij en mijn (enigszins sceptische) gezinsleden reuze meegevallen.

We hadden een overnachting gepland in München dus de eerste trip betrof 670 km. Omdat er geen laadpaal in de buurt van ons hotel zat heb ik ervoor gezorgd dat we daar met 50% zouden arriveren.

Exacte cijfers over verbruik heb ik niet maar deze zijn wat mij betreft ook helemaal niet zo belangrijk. Het gaat uiteindelijk om de ervaring zal ik maar zeggen. Ter info, mijn vorige auto betrof een Passat 2.0 TDI (1000+ km actieradius). Het contrast kon dus bijna niet groter zijn :-).

Ik heb veel gepuzzeld over waar te laden, welk verbruik ik aan moest houden in ABRP, welke snelheid, welke minimale % aanhouden tot aan volgend laadstation, welke laadstations, effecten dakkoffer etc. etc.. Daarnaast ook nog getwijfeld of ik niet gewoon in moest stappen en Google moet vertrouwen.

Uiteindelijk heb ik toch zelf bepaald welke laadpunten ik wilde gebruiken. Het zou immers een van, zo niet het drukste weekend worden en wilde eventuele laadfiles bij de kleine laadstations vermijden (bijv. met maar 1 of 2 x 150+ kW ). Hierbij dus gekozen voor laadstations met min. 4 laders van 150+kW van Fastned of Ionity. Hierbij ook steeds van laadstation naar laadstation genavigeerd.

Tot München 3 x ‘getankt’. De eerste stop bij Fastned Limburg an der Lahn i.c.m. bezoek aan McDonalds (4 van 4 laadpalen vrij). Dus gevoelsmatig geen centje pijn cq. wachtijd. Bij terugkomst bij P8 was deze in 56 minuten bijgeladen van 36% naar 93%.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S3eynSQEGPcibnKp3UJHMpVUVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWgny5VBstACXOO0L6zNRr1U.jpg?f=fotoalbum_large

Op naar de volgende stop bij Ionity Haidt Süd (4 van 4 laadpalen vrij). Hier hebben we een plaspauze gemaakt, even rondgesnuffeld in de Raststätte en samen rustig een ijsje gegeten. In totaal 34 minuten aan laadpaal gehangen (van 17% naar 80%). Gevoelsmatig wederom niet hoeven ‘wachten’.

De laatste stop voor München gedaan bij Ionity Köschinger Forst West (5 van 6 laadpalen vrij). Hier moesten we extra laden omdat we met min. 50% aan wilden komen bij het hotel zodat we de volgende ochtend niet gelijk aan de laadpaal zouden moeten. Hier geladen in 36 minuten van 20% naar 82%. Bij deze stop de eerste keer (vooral de kids) het gevoel om te moeten wachten. Dit mede vanwege de extra kW’s om bij München op 50% uit te komen. Bij aankomst bij hotel in München uiteindelijk 48% (op A9 stukken 140km/u gereden :-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BIqWbkkKAmtCstGB-fwCrKcLfAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDTsqs2cyWIVrYSETpANiCCM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SWz6yCQYvJb4exnrWPAt2O0BLH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFcOYUlCmD6rIQh6ylY0CZCt.jpg?f=fotoalbum_tile

In 2 minuten van 0 naar 150kW en helemaal alleen met 6 laadpalen :-)

Voor het 2e gedeelte van de reis (301 km) had ik slecht nog 1 stop gepland in Oostenrijk bij Ionity Angath Nord (2 van de 4 laadpalen vrij). Hier hebben we in 40 minuten van 20% naar 84% geladen. Verwacht aankomst SoC op eindbestemming zou 18% zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOTDHo62WHke5Swd0AgmkRS1Rd4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xTRHSv0yoIE3akOhRwAXiPWw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzGzBYmY5yhcCL3DvjqLVS2AUHg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJ7i0y4QDoWZGcM1TPmX51Ja.jpg?f=fotoalbum_tile

Ionity Angath Nord

Op de Brenner autoweg en met name in Italie richting Bolzano was het erg druk. Google kwam nog voor de grensovergang met een alternatieve route waarbij de verwachte aankomst SoC daalde naar 10%. Aangezien we nog de nodige files verwachten en ter plekke ook nog boodschappen wilden doen vond ik dat wat krap. Derhalve bij grensovergang (Brennero) toch nog een laadstop gemaakt bij Ionity ‘Outletcenter Brennero’ (2 van 4 laadpalen vrij). Aanvankelijk veel gemor vanuit de kids vanwege de niet geplande stop echter toen bleek dat er ook meerder populaire merken een winkel hadden (Tommy ... / Calvin …) sloeg de stemming weer gelijk om :-). Uiteindelijk hier een uurtje rondgelopen, we zijn tenslotte al op vakantie. Uiteindelijk in 68 minuten geladen van 45% naar 96%. Bijkomend voordeel, de files waren kleiner geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WdEsqwwS6WWdBxjM_Eb1yOGPBHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kzbu2Hd2Dsn1fpU8ikvELNl.jpg?f=fotoalbum_large
Ionity bij Outlet Center Brennero

Uiteindelijk zijn we op de eindbestemming gearriveerd met 71%. Dus 25% verbruikt vanaf laatste laadstop. M.a.w. Die laatste laadstop was dus eigenlijk niet nodig geweest!

V.w.b. snelheid had ik mij voorgenomen om max. 130 km/u te rijden. Uiteindelijk door de vele files uiteraard niet overal gelukt maar wel ‘gewoon’ met het verkeer meegereden. Dus niet extra bewust rustig/zuinig gereden. Zelfs stukken 140 km/h gereden.

Wat ik jullie kan meegeven gelet op mijn ervaring op deze trip:
  • Navigeer van laadstop tot laadstop. Tenminste als je zoals mij je route reeds hebt uitgestippeld. Beetje noodgedwongen omdat handmatig toevoegen van zelf gekozen laadstops heel omslachtig is in Google Maps (zoals bekend is hier nog veel winst te behalen).
  • Kijk niet naar SoC-% maar let liever op verwachte aankomst SoC-% in de navigatie. Dat werkt rustiger.
  • Ga tijdens een laadstap niet met hele gezin in auto zitten wachten maar ga iets doen ( stukje lopen, ijsjes eten, rondkijken etc.). Dan vliegt de tijd.
Tijdens de laadbeurten heb ik via de Volvo app het % in de gaten gehouden. Soms duurde het een paar seconden voordat het % werd bijgewerkt. Maar verder werkte dit prima.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqD6l9nLn7jBPnmgVsgXy7h73uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/puxXhFgll3gt7iZZTvtAfvHq.jpg?f=fotoalbum_large

Samengevat: op vakantie met de P8 (zelfs inclusief dakkoffer) is meer dan prima te doen en ben tijdens deze reis alleen maar nog meer gaan genieten van de P8 :-) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Ervaar na 8 maanden sinds 2 dagen laadperikelen op mijn eigen EV Box Elvi. Het laden start keurig, maar na enige tijd stopt het laden spontaan ruim voordat de aangegeven SoC limiet is bereikt. Paar oplossingsmogelikheden de revue laten passeren: stroom voor een paar minuten van de Elvi af, reset van de Elvi, contactpunten uitgeblazen, reset media systeem, TCAM reset. Helaas allemaal zonder resultaat.
Straks maar eens kijken of DC laden wel goed gaat en morgen maar aan een andere laadpaal.
Wellicht iemand met ervaring hiermee die me nog van advies kan dienen?

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
@tuup1972 Leuk verslag! Goed om te horen dat de reis met de P8 je goed bevallen is.

Op de foto’s is het niet duidelijk te zien, maar dat is Glacier Silver toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuup1972
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-03 20:40
Venomer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:31:
@tuup1972 Leuk verslag! Goed om te horen dat de reis met de P8 je goed bevallen is.

Op de foto’s is het niet duidelijk te zien, maar dat is Glacier Silver toch?
Correct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:34
Is dat dan meer wit of zilver?
Ik heb nu een zilvergrijze (non ev), maar die van jou lijkt meer wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Petzun schreef op zondag 25 juli 2021 @ 14:17:
Ervaar na 8 maanden sinds 2 dagen laadperikelen op mijn eigen EV Box Elvi. Het laden start keurig, maar na enige tijd stopt het laden spontaan ruim voordat de aangegeven SoC limiet is bereikt. Paar oplossingsmogelikheden de revue laten passeren: stroom voor een paar minuten van de Elvi af, reset van de Elvi, contactpunten uitgeblazen, reset media systeem, TCAM reset. Helaas allemaal zonder resultaat.
Straks maar eens kijken of DC laden wel goed gaat en morgen maar aan een andere laadpaal.
Wellicht iemand met ervaring hiermee die me nog van advies kan dienen?
Gebruik je de Volvo kabel of een andere/vaste? Bij mij geeft de Elvi aardingsfouten met de Volvo kabel. Andere kabels werken prima.

Krijg je nog ergens foutmeldingen (auto of paal) of bijzondere kleur van de LED?

[ Voor 4% gewijzigd door Montalbano op 25-07-2021 15:22 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
rinkel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:14:
[...]

Is dat dan meer wit of zilver?
Ik heb nu een zilvergrijze (non ev), maar die van jou lijkt meer wit.
Glacier Silver is heel licht zilver. Op onderstaande foto staat de onze nog deels in het plastic bij de dealer. Aan de andere kant van de XC90 staat er een in het wit, voor het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFMKSoGV3I5NXhMT6nTnRn6AX10=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ck9eBJKtINuZXRGekd0RyKBA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
Montalbano schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Gebruik je de Volvo kabel of een andere/vaste? Bij mij geeft de Elvi aardingsfouten met de Volvo kabel. Andere kabels werken prima.

Krijg je nog ergens foutmeldingen (auto of paal) of bijzondere kleur van de LED?
Elvi met vaste kabel. En zonder foutmeldingen of LED kleuren, stopt er gewoon mee.
Is de afgelopen 8 maanden zonder problemen gegaan.
Heb zojuist bij een openbare AC laadpaal (Total) probleemloos van 59% tot 80% geladen met de Volvo kabel.
Heb daarna geprobeerd met de eigen Elvi naar de 90% te gaan, maar deze stopt na iets meer dan 20 minuten. Geen grote stroomverbruikers verder aan. Denk dus dat ik bij EV Box of bij de electricien moet zijn.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:14
tuup1972 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:50:
Dit weekend met de P8 + dakkoffer (Hapro Carver 8.5 / 550 liter, dus geen kleintje) van Zuid-Limburg naar Noord-Italië gereden. Samengevat: het is mij en mijn (enigszins sceptische) gezinsleden reuze meegevallen.

We hadden een overnachting gepland in München dus de eerste trip betrof 670 km. Omdat er geen laadpaal in de buurt van ons hotel zat heb ik ervoor gezorgd dat we daar met 50% zouden arriveren.

Exacte cijfers over verbruik heb ik niet maar deze zijn wat mij betreft ook helemaal niet zo belangrijk. Het gaat uiteindelijk om de ervaring zal ik maar zeggen. Ter info, mijn vorige auto betrof een Passat 2.0 TDI (1000+ km actieradius). Het contrast kon dus bijna niet groter zijn :-).

Ik heb veel gepuzzeld over waar te laden, welk verbruik ik aan moest houden in ABRP, welke snelheid, welke minimale % aanhouden tot aan volgend laadstation, welke laadstations, effecten dakkoffer etc. etc.. Daarnaast ook nog getwijfeld of ik niet gewoon in moest stappen en Google moet vertrouwen.

Uiteindelijk heb ik toch zelf bepaald welke laadpunten ik wilde gebruiken. Het zou immers een van, zo niet het drukste weekend worden en wilde eventuele laadfiles bij de kleine laadstations vermijden (bijv. met maar 1 of 2 x 150+ kW ). Hierbij dus gekozen voor laadstations met min. 4 laders van 150+kW van Fastned of Ionity. Hierbij ook steeds van laadstation naar laadstation genavigeerd.

Tot München 3 x ‘getankt’. De eerste stop bij Fastned Limburg an der Lahn i.c.m. bezoek aan McDonalds (4 van 4 laadpalen vrij). Dus gevoelsmatig geen centje pijn cq. wachtijd. Bij terugkomst bij P8 was deze in 56 minuten bijgeladen van 36% naar 93%.

[Afbeelding]

Op naar de volgende stop bij Ionity Haidt Süd (4 van 4 laadpalen vrij). Hier hebben we een plaspauze gemaakt, even rondgesnuffeld in de Raststätte en samen rustig een ijsje gegeten. In totaal 34 minuten aan laadpaal gehangen (van 17% naar 80%). Gevoelsmatig wederom niet hoeven ‘wachten’.

De laatste stop voor München gedaan bij Ionity Köschinger Forst West (5 van 6 laadpalen vrij). Hier moesten we extra laden omdat we met min. 50% aan wilden komen bij het hotel zodat we de volgende ochtend niet gelijk aan de laadpaal zouden moeten. Hier geladen in 36 minuten van 20% naar 82%. Bij deze stop de eerste keer (vooral de kids) het gevoel om te moeten wachten. Dit mede vanwege de extra kW’s om bij München op 50% uit te komen. Bij aankomst bij hotel in München uiteindelijk 48% (op A9 stukken 140km/u gereden :-).

[Afbeelding][Afbeelding]

Voor het 2e gedeelte van de reis (301 km) had ik slecht nog 1 stop gepland in Oostenrijk bij Ionity Angath Nord (2 van de 4 laadpalen vrij). Hier hebben we in 40 minuten van 20% naar 84% geladen. Verwacht aankomst SoC op eindbestemming zou 18% zijn.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ionity Angath Nord

Op de Brenner autoweg en met name in Italie richting Bolzano was het erg druk. Google kwam nog voor de grensovergang met een alternatieve route waarbij de verwachte aankomst SoC daalde naar 10%. Aangezien we nog de nodige files verwachten en ter plekke ook nog boodschappen wilden doen vond ik dat wat krap. Derhalve bij grensovergang (Brennero) toch nog een laadstop gemaakt bij Ionity ‘Outletcenter Brennero’ (2 van 4 laadpalen vrij). Aanvankelijk veel gemor vanuit de kids vanwege de niet geplande stop echter toen bleek dat er ook meerder populaire merken een winkel hadden (Tommy ... / Calvin …) sloeg de stemming weer gelijk om :-). Uiteindelijk hier een uurtje rondgelopen, we zijn tenslotte al op vakantie. Uiteindelijk in 68 minuten geladen van 45% naar 96%. Bijkomend voordeel, de files waren kleiner geworden.

[Afbeelding]

Uiteindelijk zijn we op de eindbestemming gearriveerd met 71%. Dus 25% verbruikt vanaf laatste laadstop. M.a.w. Die laatste laadstop was dus eigenlijk niet nodig geweest!

V.w.b. snelheid had ik mij voorgenomen om max. 130 km/u te rijden. Uiteindelijk door de vele files uiteraard niet overal gelukt maar wel ‘gewoon’ met het verkeer meegereden. Dus niet extra bewust rustig/zuinig gereden. Zelfs stukken 140 km/h gereden.

• Navigeer van laadstop tot laadstop. Tenminste als je zoals mij je route reeds hebt uitgestippeld. Beetje noodgedwongen omdat handmatig toevoegen van zelf gekozen laadstops heel omslachtig is in Google Maps (zoals bekend is hier nog veel winst te behalen).
  • Kijk niet naar SoC-% maar let liever op verwachte aankomst SoC-% in de navigatie. Dat werkt rustiger.
  • Ga tijdens een laadstap niet met hele gezin in auto zitten wachten maar ga iets doen ( stukje lopen, ijsjes eten, rondkijken etc.). Dan vliegt de tijd.
Tijdens de laadbeurten heb ik via de Volvo app het % in de gaten gehouden. Soms duurde het een paar seconden voordat het % werd bijgewerkt. Maar verder werkte dit prima.

[Afbeelding]

Samengevat: op vakantie met de P8 (zelfs inclusief dakkoffer) is meer dan prima te doen en ben tijdens deze reis alleen maar nog meer gaan genieten van de P8 :-) !!
Leuk verslag! Je hebt denk ik geen ABRP gebruikt voor de planning? Want die zou denk ik niet zulke lange laadstops adviseren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online
JTHZZ schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:03:
[...]

Leuk verslag! Je hebt denk ik geen ABRP gebruikt voor de planning? Want die zou denk ik niet zulke lange laadstops adviseren.
Inderdaad leuk verslag @tuup1972 en komt ook helemaal overeen met mijn ervaringen (ben met een Model S 2 keer naar Italie en 1 keer naar Spanje gereden). Ik denk dat je met ABRP nog wel iets kan optimaliseren. Ik had op mijn vakantieritjes altijd een overnachting waar ik ook kon laden gepland (specifiek op uitgezocht). Dit scheelt sowieso 1 keer laden en het is fijn dat je gewoon met 100% kan wegrijden de volgende ochtend.

Ook ik heb eigenlijk maar 1 of 2 keer het laden negatief ervaren. De Tesla superchargers liggen weliswaar 9 van de 10 keer bij een hotel en dan doe je gewoon een lunch of een kopje koffie (mijn Tesla had overigens maar een range van 300km (ik had de 60kwh versie) waardoor ik effectief iedere 200 / 220 km aan het laden was). Een van mijn negatieve ervaringen was overigens bij een supercharger die bij een (erg druk) tankstation in Frankrijk lag. Dan merk je pas weer hoe vervelend het tanken op drukke dagen in Frankrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Is dat alleen in het hoogseizoen zo of ook wel daarom heen? Wij hebben bijv nog geen kinderen en gaan daarom altijd of voor of na het hoogseizoen weg. Als het dan een beetje te doen is durft ik het nog wel aan en lijkt het me ook super tof om een mooie road trip te maken met de P8. Puur als reis auto voor langere afstanden is het echt heerlijk.

Maar in het hoogseizoen en met al die verhalen... Dan durf ik het absoluut nog niet aan. En zeker niet zolang Maps geen flinke update heeft gehad en het dramatisch blijft voor zulke langere ritten.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 25-07-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:17:
Is dat alleen in het hoogseizoen zo of ook wel daarom heen? Wij hebben bijv nog geen kinderen en gaan daarom altijd of voor of na het hoogseizoen weg. Als het dan een beetje te doen is durft ik het nog wel aan en lijkt het me ook super tof om een mooie road trip te maken met de P8. Puur als reis auto voor langere afstanden is het echt heerlijk.

Maar in het hoogseizoen en met al die verhalen... Dan durf ik het absoluut nog niet aan. En zeker niet zolang Maps geen flinke update heeft gehad en het dramatisch blijft voor zulke langere ritten.
ABRP op je telefoon zetten en daarop je route en laadplekken uitstippelen en dan de route delen met Google maps. Gaat fluitend.

Maar - los van laden en van Google- met al die COVID beperkingen in de vakantielanden hoeft vakantie voor ons nog even niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:26:
[...]

Glacier Silver is heel licht zilver. Op onderstaande foto staat de onze nog deels in het plastic bij de dealer. Aan de andere kant van de XC90 staat er een in het wit, voor het verschil.

[Afbeelding]
Is echt een mooie kleur, hier in de buurt rijdt er ook een in deze kleur (een benzine versie althans). Maar mijn vrouw en een van de kleinzoons die toevallig mee was met kleur-kiezen vonden het een beetje Panda-auto in deze kleuren combinatie wit/zwart........ smaken verschillen.....dus “mocht ik die kleur niet” kiezen....haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenR4
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-05-2022
Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met het verbruik van rijden icm een bagagewagen/vouwwagen? Wij gaan donderdag op vakantie naar zuid Frankrijk en wil mijn route uitstippelen in ABRP maar vind het lastig om verbruik in te schatten…daarnaast twijfel ik nog om 3 fietsen op de bagage wagen te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
Juancho schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:17:

Weet niet hoe het op een zwarte zaterdag is, maar vandaag sta ik meestal alleen bij de lader. Van ochtend even samen met een Audi e tron 55, en toen we weg gingen kwam een Nederlandse enyaq er net aan.

Nu onderweg naar Oostenrijk, verbruik met de trekhaak koffer valt alles mee, we hebben de auto en koffer goed vol zitten.

20,9 kWH/100 km, nu net 9 uur gereden, inclusief laadstops. 93km/u gemiddeld, wel vrij lange stops (vooral door de kids, we rijden iedere keer met 80/90% weg 😬).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQ9h4ZmVXBg59E4BeLKXoClbDoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MHSFzyxg5KlVYDSNsFRlIsIj.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laad exclusief bij ionity met het laadpasje dat ik van de dealer heb gekregen, maar gek genoeg blijft die wel steken bij ong. 105kw. Die Audi ging wel gewoon met 150kw. Bij Fastned heb ik wel dat hij 150 kw haalt, alhoewel het lang voordat hij bij 80% is al aan het minderen is. Benieuwd hoe dat bij jullie is.

Ik zie na het laden ook geen overzicht van de kosten op de paal, zie je bij Fastned wel. De Plugsurfing app ligt er bij mij uit (kan niet inloggen), maar verder werkt alles wel met het padje. Hoop dus maar dat die korting goed wordt toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
DarkShadow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:48:
[...]

Weet niet hoe het op een zwarte zaterdag is, maar vandaag sta ik meestal alleen bij de lader. Van ochtend even samen met een Audi e tron 55, en toen we weg gingen kwam een Nederlandse enyaq er net aan.

Nu onderweg naar Oostenrijk, verbruik met de trekhaak koffer valt alles mee, we hebben de auto en koffer goed vol zitten.

20,9 kWH/100 km, nu net 9 uur gereden, inclusief laadstops. 93km/u gemiddeld, wel vrij lange stops (vooral door de kids, we rijden iedere keer met 80/90% weg 😬).

[Afbeelding]

Ik laad exclusief bij ionity met het laadpasje dat ik van de dealer heb gekregen, maar gek genoeg blijft die wel steken bij ong. 105kw. Die Audi ging wel gewoon met 150kw. Bij Fastned heb ik wel dat hij 150 kw haalt, alhoewel het lang voordat hij bij 80% is al aan het minderen is. Benieuwd hoe dat bij jullie is.

Ik zie na het laden ook geen overzicht van de kosten op de paal, zie je bij Fastned wel. De Plugsurfing app ligt er bij mij uit (kan niet inloggen), maar verder werkt alles wel met het padje. Hoop dus maar dat die korting goed wordt toegepast.
Dat is echt een heel een keurig verbruik! Dat geeft de burger moed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
[...]

[Afbeelding]

En over welke omgevingstemperaturen hebben we het nu?
Prettige vakantie verder! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Pure8 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:59:
[...]

En over welke omgevingstemperaturen hebben we het nu?
Prettige vakantie verder! ;w
Vanochtend 16 graden (nacht), nu 18 en lichte neerslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
DarkShadow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:04:
[...]

Vanochtend 16 graden (nacht), nu 18 en lichte neerslag
Een keer goed op zijn staart trappen vlak voor je gaat laden! Dan weet je zeker dat de accu goed warm is.
Kan het niet vaak genoeg herhalen: 150 rijden is volgens ABRP optimaal qua reistijd. Hoger verbruik maar je komt eerder aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
JTHZZ schreef op maandag 26 juli 2021 @ 11:58:
[...]

Een keer goed op zijn staart trappen vlak voor je gaat laden! Dan weet je zeker dat de accu goed warm is.
Kan het niet vaak genoeg herhalen: 150 rijden is volgens ABRP optimaal qua reistijd. Hoger verbruik maar je komt eerder aan.
Als je wilt optimaliseren voor de kortste reistijd, dan moet je sneller rijden inderdaad. Als je wilt optimaliseren voor laagste kosten of minste stress, dan kun je het beter rustiger aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Speelt de portemonnee ook nog een rol? Ik zou dat namelijk ook nog als argument mee nemen om te bepalen of je 150 gaat rijden of 105 ;)

Ander vraagje, als jullie sochtends/smiddags voor het eerst in de auto stappen, is het verbruik dan ook nog eerst behoorlijk hoog? Zeg +30kW? En ook bij temperaturen die s'nachts best hoog zijn? Valt mij eerlijk gezegd wat tegen dat het eerste stuk toch nog altijd erg hoog blijft. Gister bijv. kort ritje van amper 5km en het bleef een aardige tijd op 39kW staan met airo uit en alle raampjes open omdat het +25 graden was. Daar valt nog behoorlijk wat winst te behalen (hopelijk).... Ik heb btw een warmtepomp maar die zal met deze temperaturen vast niks doen denk ik...?

[ Voor 75% gewijzigd door Juancho op 26-07-2021 13:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 16:55
Verbruik van eerste ritje, 354km op 20 inch velgen en volle auto (3 kinderen, 2 volwassenen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhz0_Mi6lViiDot29NU4tvqcGIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inTfTP2h2GIDtm3QLpUyB3eh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 26-07-2021 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:59:
Speelt de portemonnee ook nog een rol? Ik zou dat namelijk ook nog als argument mee nemen om te bepalen of je 150 gaat rijden of 105 ;)

Ander vraagje, als jullie sochtends/smiddags voor het eerst in de auto stappen, is het verbruik dan ook nog eerst behoorlijk hoog? Zeg +30kW? En ook bij temperaturen die s'nachts best hoog zijn? Valt mij eerlijk gezegd wat tegen dat het eerste stuk toch nog altijd erg hoog blijft. Gister bijv. kort ritje van amper 5km en het bleef een aardige tijd op 39kW staan met airo uit en alle raampjes open omdat het +25 graden was. Daar valt nog behoorlijk wat winst te behalen (hopelijk).... Ik heb btw een warmtepomp maar die zal met deze temperaturen vast niks doen denk ik...?
Een paar km met een verbruik van tegen de 30 zie ik vaak we evenl, maar hoger nu niet (wel van de winter) en daarna zakt het erg snel.
Ramen en dak open gebruikt misschien wel meer dan rijden met airco aan vanwege de turbulentie. Dat is in een benzine auto ook vaak zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DarkShadow
Kleine update, nu op 1 uur afstand van de eindbestemming in Oostenrijk. Verbruik nog steeds 20,8.

Net laatste keer opgeladen, totale kosten van de rit richting Tirol: 54 euro. Genoeg ionity punten ok te laden. Het drukst was bij een punt met 8 laders, waar een Audi etron,
Gebroederlijk naast een mustang en een ioniq 5 stond, plus natuurlijk de mooiste van allemaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTW72yF9M601tX_TMvs3i9-r0VY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVnmuxvYhFANBf6yo48DxIwF.jpg?f=fotoalbum_large

Kosten per kWh bij ionity zijn overigens lager dan de verwachtte 0,35 cent, het is bij mij iig 0,29 cent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7nVrdMb2o2PqlX7Ny07LtYrzqw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FvXhnjTep1doAIKQBjzmy0yT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-dev
  • Laatst online: 22-05-2022
DarkShadow schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:59:
Kleine update, nu op 1 uur afstand van de eindbestemming in Oostenrijk. Verbruik nog steeds 20,8.

Net laatste keer opgeladen, totale kosten van de rit richting Tirol: 54 euro. Genoeg ionity punten ok te laden. Het drukst was bij een punt met 8 laders, waar een Audi etron,
Gebroederlijk naast een mustang en een ioniq 5 stond, plus natuurlijk de mooiste van allemaal:

[Afbeelding]

Kosten per kWh bij ionity zijn overigens lager dan de verwachtte 0,35 cent, het is bij mij iig 0,29 cent

[Afbeelding]
Nice! Getoonde prijzen zijn ex btw volgens mij. 0,35 zou dan incl btw zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dupester
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-03-2024

dank voor het verslag en de tips. Ben zelf ook al even aan 't 'puzzelen' en mijn eigen route van laadstop tot laadstop naar Zuid-Frankrijk (1050km) aan het creëren. Ik merk dat de keuzes van ABRP soms ook niet even logisch zijn, in ieder geval, dat vind ik dan :P heb nu conform voorstel van ABRP zoveel mogelijk van Ionity station naar Ionity station gepland. Ruim bemeten qua SoC bij aankomstlaad- en eindstation en op de 'kritieke' punten een back-up beschikbaar 'just-in-case'. O-)

Het hele voorbereiden en de rit zelf voegt voor mij enorm veel toe merk ik. Na 12 jaar iedere keer het snelheidsrecord heen (en weer terug) reizen proberen te verbreken, ga ik zeker weten veel relaxter reizen en heb veel meer (en langer :) voorpret.

De reis er naar toe vind ik inmiddels niet meer zo spannend, zeker ook dankzij de verhalen hier. Wat we nog wel moeten ervaren is op bestemming zelf, met de dichtst bij zijnde laadpaal op 5km afstand en de volgende daar weer 5 km vandaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP8

JP8

[...]

Sinds de laatste updates lukt de 150KW laden regelmatig. Bij zowel Fastned als Ionity beide goede ervaringen. Uiteraard zijn die laadsnelheden alleen tot de 30% ongeveer te halen.

Vergeleken met dec 2020, zijn de laadsnelheden echt stukken beter, dat mag ook wel eens gezegd worden (tuurlijk helpt het weer ook iets mee).

Ionity Hamminkeln, Duitsland:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhATPOKMaeKWPhJpPiWPXwgd1fQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0lxwqGRjq5ka43bpnhmrTEQt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oKjWiFMhgZwP13G1lL6K8_1MNrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OMPyzmppB2qjJGXkcagK7Gge.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door JP8 op 26-07-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
JP8 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:58:
[...]

Sinds de laatste updates lukt de 150KW laden regelmatig. Bij zowel Fastned als Ionity beide goede ervaringen. Uiteraard zijn die laadsnelheden alleen tot de 30% ongeveer te halen.

Vergeleken met dec 2020, zijn de laadsnelheden echt stukken beter, dat mag ook wel eens gezegd worden (tuurlijk helpt het weer ook iets mee).

Ionity Hamminkeln, Duitsland:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je op Google zoekt op "Ionity Hamminkeln", dan zie je dus die foto!
https://www.google.com/search?q=Ionity+Hamminkeln

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP8

JP8

Venomer schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:14:
[...]

Als je op Google zoekt op "Ionity Hamminkeln", dan zie je dus die foto!
https://www.google.com/search?q=Ionity+Hamminkeln
Toevallig he 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Thanks voor je gedeelde ervaring(en) en wat balen voor je leergeld vwb schade en laadkosten...
Aankomend weekend gaan wij rijden (zondag en maandag) en dit soort berichten geven mij meer rust & energie om mijn ongeruste vrouw straks evt te moeten kalmeren _/-\o_

Ik heb vandaag een paar routes geimporteerd in Maps maar ik merk dat hij dan geen laadstops meeneemt. Ik ga straks nog een keer bekijken na het avondeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
Is er hier iemand die de laatste update nog niet over the air gehad heeft? Ik heb vorige week 500+ kilometer gereden en geen update melding gehad. Gok dat ik langs de dealer zal moeten maar wilde het even checken voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 21:16
Mooi dat een trekhaakkoffer dus werkt. Eens kijken of ik daar een van zal aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Blankinho schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:01:
[...]

Thanks voor je gedeelde ervaring(en) en wat balen voor je leergeld vwb schade en laadkosten...
Aankomend weekend gaan wij rijden (zondag en maandag) en dit soort berichten geven mij meer rust & energie om mijn ongeruste vrouw straks evt te moeten kalmeren _/-\o_

Ik heb vandaag een paar routes geimporteerd in Maps maar ik merk dat hij dan geen laadstops meeneemt. Ik ga straks nog een keer bekijken na het avondeten.
Gekopieerd vanaf de ‘illegale ABRP versie in de auto’ of vanaf de PC?
Dat eerste werkt niet, vanaf een PC zou het wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBMG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 13:38

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]

Ionity Angath Nord

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi verslag!
Kennen jullie deze navigatie van ANWB en wat is de ervaring?

https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto

Volvo XC40 P8 >> XC30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Mga1600 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Illegaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Nou ja, die versie die per ongeluk even in de play store stond maar al gauw weer weggehaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
tim-dev schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:47:
Is er hier iemand die de laatste update nog niet over the air gehad heeft? Ik heb vorige week 500+ kilometer gereden en geen update melding gehad. Gok dat ik langs de dealer zal moeten maar wilde het even checken voor de zekerheid.
Als je de juni-update nu nog niet hebt, dan zou ik inderdaad even langs de dealer gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P8-adept
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-11-2023
Afgelopen zondag met de P8 + Holtkamper vouwwagen naar Le Mans gereden, uhhh geprobeerd te rijden. De P8 rijdt als trekauto geweldig. Verbruik 26,5 Kwh op zich niet verkeerd maar rekening houdend met de onbetrouwbare laadinfrastructuur in (delen van) Frankrijk en onderweg laden tot 80%, beperkt de actieradius tot zo'n 200 km. De route tot Parijs biedt weinig laadvoorzieningen die vaak buiten bedrijf zijn. Met het effect een wachtrij van zorgelijke soms wanhopige vakantiegangers met nog maar een paar procent 'op zak'.
De Ionity infra langs de tolwegen biedt perspectief. Met de ionity-app en gekoppelde creditcard is er geen pas nodig. De route bepalen aan de hand van de infra van een gerenommeerde aanbieder biedt meer zekerheid dan een route kiezen en vervolgens de laadpalen erbij te zoeken. ABRP bood in deze trip geen betrouwbare 'palenroute'.
Kortom e-rijden in (delen van) Frankrijk is 'uitdagend'.

[ Voor 36% gewijzigd door P8-adept op 27-07-2021 09:55 ]

P8-Driver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Laatst online: 11-06 21:16
Goede verhalen van alle vakantiegangers. Geeft me toch wel wat meer vertrouwen voor de komende jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Laatst online: 15-02-2024
tim-dev schreef op maandag 26 juli 2021 @ 19:47:
Ik heb hem ook nog niet gekregen. Zodra ik terug ben van vakantie ga ik ook even naar de dealer.

BMW 330e Touring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
FBMG schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:48:
[...]

Mooi verslag!
Kennen jullie deze navigatie van ANWB en wat is de ervaring?

https://www.anwb.nl/verkeer/routeplanner-elektrische-auto
Ik kende het niet, maar heb net even gekeken. Zie er weinig toegevoegde waarde in. Je kunt de route niet delen met maps, de app lijkt te vergeten welke auto je hebt en bij reiskosten krijg je soms nog Euro 95 te zien.
Maar het lijkt qua laadplanning wel te werken.
Ik geef de voorkeur aan ABRP op de telefoon en PC. Veel gedetailleerdere informatie en veel meer instellingen mogelijk en je kunt de gevonden route overhevelen naar Google maps in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
Venomer schreef op maandag 26 juli 2021 @ 22:26:
[...]

Als je de juni-update nu nog niet hebt, dan zou ik inderdaad even langs de dealer gaan.
Net even gebeld met mijn dealer, ze hebben in hun systeem gekeken en daar staat voor mijn auto de Juni update niet klaar, erg vreemd en heb toen ook uitgelegd dat ik de april update bij levering in Mei gehad heb en toen ook de app heb kunnen koppelen maar dat de setting voor stuurhulp tijdens cruise-control nog op mijn stuurwiel zit en ik dus niet op de laatste update kan zitten. Ze zeiden dat het kan zijn dat Volvo de update uitrol tijdelijk heeft stilgelegd maar wisten het verder niet zeker, als ik over 2 weken nog geen update gehad heb moest ik weer even bellen dan gaan ze contact opnemen met Volvo Cars NL, zal jullie op de hoogte houden.

Verder gevraagd naar de tikjes die ik hoor tijdens het rijden op lage snelheden, ze gaven aan dat ik gewoon langs mag komen zonder afspraak en dat een monteur dan even meerijd om te kijken of ze het kunnen vinden dus dat ga ik vanmiddag maar even doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Recharge365
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 15-11-2021
Een update over onze reis naar Zweden. Eerst de beschikbare bagageruimte, onder de laad vloer is best veel plek voor schoenen, laad kabels etc. Ook de frunk is toch nog handig om spullen in op te bergen die je niet vaak nodig denkt te hebben. Desalniettemin blij met de dakkoffer. Het verbruik ligt ongeveer op de 23 kw/100km, valt mij niet tegen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Recharge365
Updat onze reis naar Zweden, laad perikelen 🙂
Bestemming ingevoerd, auto vraagt of ik extra laadstops in wil voegen en komt met suggesties. Ziet er prima uit. De eerste laadstop is in Duitsland, niet direct aan de weg maar ongeveer 5 min om. Het blijkt op een industrieterrein te zijn, niet eens eens een parkeerplaats maar meer een soort bushalte, zonder hokje 😉. Standaard laadpas werkt niet en er moet een app gedownload worden, koppelen met creditcard en gelukkig het werkt. Hoewel de geadverteerde laad snelheid 150kw is, halen we dat in praktijk lang niet.

Op naar de tweede stop met de naam Porsche Charging Station. Jullie begrijpen, hoge verwachtingen. Eenmaal aangekomen zien we de laadpalen staan, ziet er keurig uit. We kunnen er helaas niet bij, ze staan op het terrein van de Porsche dealer en het is zondag😔. Helaas het enige laadstation in de buurt. Er is een intercom dus contact opgenomen met de beveiliging om te vragen of ze het hek willen openen. Immers de laadpaal staat aangegeven als publiek beschikbaar. Gepraat als brugman in mijn beste Duits en het hek ging open. Auto gekoppeld en laden gestart, prima vermogen keurige laadpalen, jammer dat ze achter het hek staan 😁

Laatste laad ervaring, vlak over de grens met Denemarken, gesitueerd achter een kleine supermarkt, 2 min van de snelweg. 4 keurige laadpalen van Ionity. Laadpas werkt gewoon en super capaciteit. De hoogste die ik ooit heb bereikt 💪.
Tot zo ver onze laad ervaringen 😁Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnngYi19P30Ja8vWK7Iw0Heq6hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHqOdxS8ILzIJRQROdoQxLEg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
@Recharge365 wel apart dat bij mij de laadsnelheid hoger is op 150kW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5GdZEb8_te3RFhXPueAMUC7AaeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwYyaMtJAqTZ7g9Tcj0dhHNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
talkatoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:24:

[Afbeelding]
Nee, is niet apart. Er wordt rekening gehouden met de opgeslagen rijstijl. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recharge365
talkatoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:24:

[Afbeelding]
Ik denk dat jouw gemiddelde verbruik lager ligt dan dat van mij. Ik heb iets van 23,2 kw/100km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
@Pure8 @Recharge365 ah, vandaar! ik had daar net 350km op de teller dus dat gemiddelde ga ik niet vasthouden denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge365
Pure8 schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:28:
[...]

Nee, is niet apart. Er wordt rekening gehouden met de opgeslagen rijstijl. 8)
Mijn rijstijl word ervaren als zeer rustig, in mij geval is het dus waarschijnlijk de dakkoffer die het verschil maakt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
Hoe gaat bij jullie eigenlijk het sluiten van de frunk, voelt een beetje 'geforceerd' bij het sluiten, alsof je echt moet rammen om het dicht te krijgen. Zie ook in veel review filmpjes van de P8 dat de frunk niet netjes gesloten is (één kant nog open).

Zoals deze twee filmpjes:

YouTube: Volvo XC40 Recharge P8 - AutoWeek review - English subtitles

YouTube: 2021 VOLVO XC40 RECHARGE - FIRST DRIVE

Nog meer mensen die dit opvalt? of is er een bepaalde manier van sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
talkatoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:51:
Hoe gaat bij jullie eigenlijk het sluiten van de frunk, voelt een beetje 'geforceerd' bij het sluiten, alsof je echt moet rammen om het dicht te krijgen. Zie ook in veel review filmpjes van de P8 dat de frunk niet netjes gesloten is (één kant nog open).

Doordat hij een dubbele vergrendeling heeft ( links en rechts) gaat het het beste als je de klep rustig op zijn plek kast zakken en daarna met twee vlakke handen tegelijker tijd plekke van de haken drukt. Dan volgt een duidelijke ‘klik’ en is hij mooi vlak dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mga1600 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 17:02:
[...]

Indrukwekkend, maar er werd in den beginne ook gezegd dat die versienummers Google versies aanduiden, en niet de versies van auto-software.en dat klopt ook wel, want in het begin van dit jaar is er een update geweest van d autosoftware zonder dat de versienummers aangepast werden.
Ik dacht in eerste instantie niet dat dit de situatie was, maar ere waar ere toekomt. Je hebt gelijk. Vandaag heeft de Volvo dealer een update ingedraaid waardoor de VOC app werkt en ik heb nog altijd het zelfde versienummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
talkatoo schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 13:51:

Het is mij ook wel eens overkomen dat de klep aan een kant niet goed dicht zat. Dat ontdekte ik pas na een tijdje, toen ik de supermarkt uit liep. Ik heb toen met de vlakke hand op die hoek van de klep gedrukt. De klep gaf nogal mee, het voelde alsof ik er bijna een deuk in drukte. Als het mij nog een keer overkomt ga ik de klep openmaken en proberen om hem in een keer goed dicht te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
Venomer schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Het is mij ook wel eens overkomen dat de klep aan een kant niet goed dicht zat. Dat ontdekte ik pas na een tijdje, toen ik de supermarkt uit liep. Ik heb toen met de vlakke hand op die hoek van de klep gedrukt. De klep gaf nogal mee, het voelde alsof ik er bijna een deuk in drukte. Als het mij nog een keer overkomt ga ik de klep openmaken en proberen om hem in een keer goed dicht te gooien.
Toen ik de auto net had wilde ik de frunk ook even showen, toen bij het dichtdoen gaf de klep idd ook behoorlijk mee dat ik dacht er een deuk in te drukken, gelukkig niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
Mga1600 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Nee gewoon vanaf de internetrowser op mijn laptop dus de werkwijze zoals jij omschrijft.

Heb jij dan wel dat als je 3/4 ABRP routes achter elkaar importeerd dat ze er allemaal in staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Frankrijk voert nieuw verkeersbord in

22 juli 2021
In navolging van Spanje, Oostenrijk en Noorwegen heeft Frankrijk nu ook een verkeersbord ingevoerd, dat aangeeft dat een rijstrook is gereserveerd voor verkeer dat het milieu ontziet.

Het gaat om een bord met een witte ruit op een blauwe of een zwarte achtergrond. Dat meldt de Belgische nieuwssite HLN. Gebruik van de rijstrook waarmee dit bord is gemarkeerd, is alleen toegestaan voor auto’s waarin minimaal twee personen zitten, of die zijn voorzien van het groene Crit’Air milieuvignet. Dit is milieuklasse 0, voor elektrische en hybride auto’s. Ook taxi’s mogen van de strook gebruikmaken, al dan niet met passagiers.

Boete bij misbruik

Het bord is er ook in een elektronische variant, zodat het verbod in- en uitgeschakeld kan worden en dus niet 24 uur per dag hoeft te gelden. Het is wel zaak om het bord goed in de gaten te houden, want een overtreding wordt beboet met een bedrag van 90 tot 135 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Blankinho schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 15:56:
[...]

Nee gewoon vanaf de internetrowser op mijn laptop dus de werkwijze zoals jij omschrijft.

Heb jij dan wel dat als je 3/4 ABRP routes achter elkaar importeerd dat ze er allemaal in staan?
Nee dat klopt, dan loopt het ‘vol’ en raak je delen van de nieuw geïmporteerde route kwijt.
Daarom moet je je kaartgeschiedenis af en toe wissen. Dat kan gek genoeg niet in de auto(althans ik vind het niet) maar wel op je pc of ipad

[ Voor 14% gewijzigd door Mga1600 op 27-07-2021 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Maps in de auto laat maar een beperkt aantal laatst gekozen routes zien, volgen mij maar 2 of 3. Alleen je zou toch verwachten dat de laatste aangemaakte route er nog in staat. Of dat ook zo is als je de route vanuit ABRP (pc) exporteert naar Maps (pc) weet ik niet. Ik moet dat sowieso nog even proberen of dat importeren, dus incl alle stops, goed werkt.

Erg gek ook dat je wel routes kan aanmaken in maps op de pc, die opslaat maar niet terug kan vinden in maps van je auto. Daar gaat ergens iets niet goed gezien de Google integratie. Maargoed, Maps moeten ze wat mij betreft sowieso op de schop gooien/aanpassen dus dat is niks nieuws 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
tim-dev schreef op dinsdag 27 juli 2021 @ 11:27:
[...]

Net even gebeld met mijn dealer, ze hebben in hun systeem gekeken en daar staat voor mijn auto de Juni update niet klaar, erg vreemd en heb toen ook uitgelegd dat ik de april update bij levering in Mei gehad heb en toen ook de app heb kunnen koppelen maar dat de setting voor stuurhulp tijdens cruise-control nog op mijn stuurwiel zit en ik dus niet op de laatste update kan zitten. Ze zeiden dat het kan zijn dat Volvo de update uitrol tijdelijk heeft stilgelegd maar wisten het verder niet zeker, als ik over 2 weken nog geen update gehad heb moest ik weer even bellen dan gaan ze contact opnemen met Volvo Cars NL, zal jullie op de hoogte houden.

Verder gevraagd naar de tikjes die ik hoor tijdens het rijden op lage snelheden, ze gaven aan dat ik gewoon langs mag komen zonder afspraak en dat een monteur dan even meerijd om te kijken of ze het kunnen vinden dus dat ga ik vanmiddag maar even doen.
Update over het gekraak/piepje rond mijn display. Bij de dealer heeft de monteur even met mijn auto gereden en inderdaad vastgesteld dat er iets niet klopte. Daarna hebben ze het paneel van de volume knop helemaal losgehaald en daar iets mee gedaan, ze gaven niet aan wat precies maar wel dat het in ieder geval rond de volume knop vandaan kwam. Nu is die kraak helemaal weg dus ik ben blij. Nog geen update helaas, blijf even afwachten en dan zien we over 2 weken wel. Verder top service van Stern in Zaandam 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 00:58

McA

JackBol schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:38:
Sinds gisteren werkt de ACC/PA niet meer. Viel ineens uit op de snelweg. Toen ik deze weer probeerde in te schakelen gaf hij aan: niet beschikbaar.

Centrale console al gereset en auto een nachtje met rust gelaten maar helaas nog steeds niet…
Ik krijg sinds vorige week precies dezelfde melding. Heb ook de centrale console gereset, maar dat heeft geen effect. Ondertussen bijna een week verder en het herstelt zich dus niet vanzelf.

edit: de voorruit/sensor is schoon.

Is het bij jou al opgelost?
Iemand anders nog een idee hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
McA schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:19:
[...]

Ik krijg sinds vorige week precies dezelfde melding. Heb ook de centrale console gereset, maar dat heeft geen effect. Ondertussen bijna een week verder en het herstelt zich dus niet vanzelf.

Software update naar QAB.8 heeft dit opgelost voor mij. Moet door de dealer gebeuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:30
Ik heb enige tijd terug contact gehad met het Google team (via collega's).
Over sommige dingen heb ik netjes feedback gekregen maar mocht ik niet delen (hoeveel ze uitgeven om bijv de laadpaal db bij te houden etc)

mbt de rest kreeg ik dit van de week : The feedback was great and has been shared further. We continue to take in these and similar notes into our regular feedback formats to Google (to ensure it's not lost in a one time communication). If I get any relevant responses, I will let you know.

Zodra ik dus echt concrete antwoorden krijg zal ik deze delen.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AS P8
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 11:39
McA schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 01:19:
[...]

Zie mijn post van 14 juli:
AS P8 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:31:
[...]

Ik ben met deze klachten ook al een paar keer bij de dealer geweest. Deze week zelfs nog. Ik had ook nog de melding "uitlijningsfout frontcamera", wat waarschijnlijk de oorzaak is van alle andere meldingen.
Dealer meldde mij dat de kabelboom naar de camera toe, boven het plafond, erg strak gemonteerd was en de camera dus aangetrokken kon worden bij het over hobbels rijden oid.
De kabelboom is losser gemaakt zodat ie niet meer trekt aan de camera.
Tot nu toe ben ik weer klachtenvrij. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 08:50:
Ik heb enige tijd terug contact gehad met het Google team (via collega's).
Over sommige dingen heb ik netjes feedback gekregen maar mocht ik niet delen (hoeveel ze uitgeven om bijv de laadpaal db bij te houden etc)

mbt de rest kreeg ik dit van de week : The feedback was great and has been shared further. We continue to take in these and similar notes into our regular feedback formats to Google (to ensure it's not lost in a one time communication). If I get any relevant responses, I will let you know.

Zodra ik dus echt concrete antwoorden krijg zal ik deze delen.
Thanks! Toch jammer dat ze net als Volvo zelf totaal niet inhoudelijk ingaan op de meest simpele basis functies die je mag verwachten van een navigatie app en al helemaal specifiek voor electrisch auto's. Of het nu gaat om een simpel filtertje of het simpel toevoegen van meerdere bestemmingen... Je zou toch denken dat dit soort topics bij de ontwikkeling wel meegenomen worden.

Ik heb zelf ook al een aantal vragen uitstaan, maar al maanden niks meer gehoord. En bij navraag hoor je alleen maar dat ze er weer achteraan gaan. Ik waardeer je inzet en moeite enorm, laat dat duidelijk zijn. En hopelijk worden ze eens wakker geschut. Maar gezien de feedback sofar op veel meer zaken ben ik er bang voor... 🤔

Pagina: 1 ... 6 ... 322 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"