Dit weekend met de P8 + dakkoffer (Hapro Carver 8.5 / 550 liter, dus geen kleintje) van Zuid-Limburg naar Noord-Italië gereden. Samengevat: het is mij en mijn (enigszins sceptische) gezinsleden reuze meegevallen.
We hadden een overnachting gepland in München dus de eerste trip betrof 670 km. Omdat er geen laadpaal in de buurt van ons hotel zat heb ik ervoor gezorgd dat we daar met 50% zouden arriveren.
Exacte cijfers over verbruik heb ik niet maar deze zijn wat mij betreft ook helemaal niet zo belangrijk. Het gaat uiteindelijk om de ervaring zal ik maar zeggen. Ter info, mijn vorige auto betrof een Passat 2.0 TDI (1000+ km actieradius). Het contrast kon dus bijna niet groter zijn :-).
Ik heb veel gepuzzeld over waar te laden, welk verbruik ik aan moest houden in ABRP, welke snelheid, welke minimale % aanhouden tot aan volgend laadstation, welke laadstations, effecten dakkoffer etc. etc.. Daarnaast ook nog getwijfeld of ik niet gewoon in moest stappen en Google moet vertrouwen.
Uiteindelijk heb ik toch zelf bepaald welke laadpunten ik wilde gebruiken. Het zou immers een van, zo niet het drukste weekend worden en wilde eventuele laadfiles bij de kleine laadstations vermijden (bijv. met maar 1 of 2 x 150+ kW ). Hierbij dus gekozen voor laadstations met min. 4 laders van 150+kW van Fastned of Ionity. Hierbij ook steeds van laadstation naar laadstation genavigeerd.
Tot München 3 x ‘getankt’. De eerste stop bij Fastned Limburg an der Lahn i.c.m. bezoek aan McDonalds (4 van 4 laadpalen vrij). Dus gevoelsmatig geen centje pijn cq. wachtijd. Bij terugkomst bij P8 was deze in 56 minuten bijgeladen van 36% naar 93%.
Op naar de volgende stop bij Ionity Haidt Süd (4 van 4 laadpalen vrij). Hier hebben we een plaspauze gemaakt, even rondgesnuffeld in de Raststätte en samen rustig een ijsje gegeten. In totaal 34 minuten aan laadpaal gehangen (van 17% naar 80%). Gevoelsmatig wederom niet hoeven ‘wachten’.
De laatste stop voor München gedaan bij Ionity Köschinger Forst West (5 van 6 laadpalen vrij). Hier moesten we extra laden omdat we met min. 50% aan wilden komen bij het hotel zodat we de volgende ochtend niet gelijk aan de laadpaal zouden moeten. Hier geladen in 36 minuten van 20% naar 82%. Bij deze stop de eerste keer (vooral de kids) het gevoel om te moeten wachten. Dit mede vanwege de extra kW’s om bij München op 50% uit te komen. Bij aankomst bij hotel in München uiteindelijk 48% (op A9 stukken 140km/u gereden :-).
In 2 minuten van 0 naar 150kW en helemaal alleen met 6 laadpalen :-)
Voor het 2e gedeelte van de reis (301 km) had ik slecht nog 1 stop gepland in Oostenrijk bij Ionity Angath Nord (2 van de 4 laadpalen vrij). Hier hebben we in 40 minuten van 20% naar 84% geladen. Verwacht aankomst SoC op eindbestemming zou 18% zijn.
Ionity Angath Nord
Op de Brenner autoweg en met name in Italie richting Bolzano was het erg druk. Google kwam nog voor de grensovergang met een alternatieve route waarbij de verwachte aankomst SoC daalde naar 10%. Aangezien we nog de nodige files verwachten en ter plekke ook nog boodschappen wilden doen vond ik dat wat krap. Derhalve bij grensovergang (Brennero) toch nog een laadstop gemaakt bij Ionity ‘Outletcenter Brennero’ (2 van 4 laadpalen vrij). Aanvankelijk veel gemor vanuit de kids vanwege de niet geplande stop echter toen bleek dat er ook meerder populaire merken een winkel hadden (Tommy ... / Calvin …) sloeg de stemming weer gelijk om :-). Uiteindelijk hier een uurtje rondgelopen, we zijn tenslotte al op vakantie. Uiteindelijk in 68 minuten geladen van 45% naar 96%. Bijkomend voordeel, de files waren kleiner geworden.
Ionity bij Outlet Center Brennero
Uiteindelijk zijn we op de eindbestemming gearriveerd met 71%. Dus 25% verbruikt vanaf laatste laadstop. M.a.w. Die laatste laadstop was dus eigenlijk niet nodig geweest!
V.w.b. snelheid had ik mij voorgenomen om max. 130 km/u te rijden. Uiteindelijk door de vele files uiteraard niet overal gelukt maar wel ‘gewoon’ met het verkeer meegereden. Dus niet extra bewust rustig/zuinig gereden. Zelfs stukken 140 km/h gereden.
Wat ik jullie kan meegeven gelet op mijn ervaring op deze trip:
- Navigeer van laadstop tot laadstop. Tenminste als je zoals mij je route reeds hebt uitgestippeld. Beetje noodgedwongen omdat handmatig toevoegen van zelf gekozen laadstops heel omslachtig is in Google Maps (zoals bekend is hier nog veel winst te behalen).
- Kijk niet naar SoC-% maar let liever op verwachte aankomst SoC-% in de navigatie. Dat werkt rustiger.
- Ga tijdens een laadstap niet met hele gezin in auto zitten wachten maar ga iets doen ( stukje lopen, ijsjes eten, rondkijken etc.). Dan vliegt de tijd.
Tijdens de laadbeurten heb ik via de Volvo app het % in de gaten gehouden. Soms duurde het een paar seconden voordat het % werd bijgewerkt. Maar verder werkte dit prima.
Samengevat: op vakantie met de P8 (zelfs inclusief dakkoffer) is meer dan prima te doen en ben tijdens deze reis alleen maar nog meer gaan genieten van de P8 :-) !!