Vandaag een proefrit gemaakt in de XC40 - P6 (MY2023). Single motor en met het nieuwe smoelwerk.
Vooral voor mijn vader omdat hij een auto zocht met hoge instap, die veilig is (rijhulpsystemen) en die op en neer naar Arnhem kan rijden. De p8 was nooit een optie (te duur) maar de instap p6 is zeeeer scherp geprijs (ik blijf me er over verbazen!)
Als oud v60-PIH rijder (en nu al ruim een jaar Polestar 2 rijder) was het wel echt 'thuiskomen' in die auto. God wat heb ik de feature gemist dat je in de ACC stand de snelheid van je voorligger kunt zien op je dashboard. Ik hoop echt dat Polestar dat alsnog introduceert!
Verder zoefde hij over de weg. Lekker hoog, lekker ruim (zeker in vergelijking met de P2) en door zijn soepele veren en (volgens mij) kleinere velgmaat een héél stuk comfortabeler (of 'minder sportief'

) dan de P2.
Het was veel zoeken in de menutjes omdat die nét even anders zijn. En wat ik overal al vaak heb gelezen zijn de features bij volvo vaak wat spartaanser:
OPD aan/uit en geen tussenstand. Bij de P2 is de middelste stand een goede optie omdat die gelijkwaardig aanvoelt als 'afremmen op de motor' van een ICE.
Creep is niet uit te zetten. Een feature die ik heel erg mis. Zeker als je zonder OPD wilt rijden is Creep uit kunnen zetten eigenlijk een must.
Ik kon de 'auto-hold' niet vinden. In de XC40 (Plug-in) Hybrid zat die wel. Het werkte alleen zeer slecht, dus ik vond het totaal geen gemis dat het in de P6 niet (meer) zit of ik het niet kon vinden.
Ik vond de fysieke knopjes voor bediening van gevarenlicht etc wel fijner qua plek én gemak. De "haptic"toetsen in de P2 komen in contrast totaal niet goed uit de verf.
Het scherm is ietsje kleiner dan bij de P2. Maar viel me uiteindelijk alleszins mee. wat Volvo beter doet is dat aan de zijkanten de 360view wél tot aan de deur toont. In de P2 zit er een 'blank' stukje tussen de deur en wanneer de camera zichtbaar is (in de side view is dat níet het geval). De Volvo heeft dat niet en sluit dus wel goed aan (wat beter is). Ook heb ik het gevoel dat het switchen tussen 360/front/rear/sides net iets soepeler werkt dan in de p2.
Opslagruimte was netjes in de P6. In vergelijking met de P2 heb ik het gevoel dat het ietsje minder is. Voor het formaat van de wagen had ik (zeker in vergelijking met de P2) wat meer verwacht.
Op de achterbank zitten was ruim genoeg, maar heb het gevoel dat je in de V60 net iets ruimer zat. De P6 was echter wel ííetsje ruimer dan de P2.
Voorin is het natuurlijk beduidend ruimer! Dat is geen verrassing
Qua uiterlijk vind ik het nieuwe smoelwerk van de wagen een STUK beter dan die van de P8. Het tonen van
ietsje meer grill maakt gewoon nét het verschil. Het is wat minder een 'dicht blok'.
De power van de Single-Motor is uiteraard dik voldoende. Je mag het gewoon niet vergelijken met de P2 waar gewoon 2x zo veel motor in zit en je wegstuift. Qua gevoel en ervaring voelde het voor mij bijna letterlijk als 'de helft van het vermogen'. Als ik geen launch-edition P2 had, had ik zeker voor een SM/LR gegaan. Een DM is totaal overkill, maar wel leuk
Al met al een super tevreden proefrit gehad! Het is precies een wagen die ik voor mn pa geschikt zou vinden (en dat vond hij zelf ook

). Maar ja... die levertijd hè...

6 tot 8 maanden. En dat terwijl zijn huidige auto de APK van 1 juni niet doorkomt

Dus dat wordt nog broeden...