Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11:17
Over verbruik: Dit postte ik eerder....
Dat is wat ik aan kWh afgenomen heb thuis/aan de laadpaal dus incl. laadverliezen, voorverwarmen etc.
Het verbruik ligt nu wat hoger vanwege kouder denk ik.

2021 is om, ik heb dus even geteld op 31-12 hoe het vergaan is:

11 juni auto geleverd.
11.346 km gereden.
26,35 Kwh per 100 km verbruikt
Kosten laadpassen en Kwh (laad meestal thuis)
,264 € per Kwh
0,06957 per km

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Uhm.. ik zeg toch dat ik er ook niet zo'n fan van ben? _O- . Waarom Tesla er dus bijgehaald moet worden.. :? Sterker nog, volgens mij hebben velen van ons hier bewust NIET gekozen voor een Tesla. Mede om het interieur van de Tesla's...

Ik deel alleen wat blijkbaar de toekomst volgens Volvo (en Polestar) is voor de volgende modellen. Niks meer, niks minder ;). Of ik moet je post verkeerd lezen ;)
Dat denk ik, t is geen kritiek op je post, je deelt enkel nieuws. Maar ik heb mijn mening over de nieuwe designstijl. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ign!ter
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 00:35
Brekie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:03:
Volgende week richting de sneeuw met de p8. Zijn er inmiddels al mensen met de p8 op wintersport geweest? Ben benieuwd naar jullie laadervaringen in Duitsland en Oostenrijk.
Welke navi er gebruikt wordt: maps, abrp..
Het gemiddelde verbruik, extra gewicht, hoeveel personen
Bij voorbaad dank
Kan het je na zaterdag vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vergelijking van mijn verbruik zomer en winter over een standaard rit van 100 km enkele reis via auto-snelweg.
Snelheid 110-115 kmh, 19 inch wielen, warmtepomp, 15min. voorverwarming/koeling, klimaat op 19 graden.

Verbruik in zomer: 25% van de accucapaciteit.
Verbruik in winter: 35% van de accucapaciteit (met standaard set Nokian winterwielen).

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:28:
[...]

Uhm.. ik zeg toch dat ik er ook niet zo'n fan van ben? _O- . Waarom Tesla er dus bijgehaald moet worden.. :? Sterker nog, volgens mij hebben velen van ons hier bewust NIET gekozen voor een Tesla. Mede om het interieur van de Tesla's...

Ik deel alleen wat blijkbaar de toekomst volgens Volvo (en Polestar) is voor de volgende modellen. Niks meer, niks minder ;). Of ik moet je post verkeerd lezen ;)
Maar je kunt je wel afvragen wat voor zin het heeft om te discussiëren over details van ‘studies’, want noch de polestar 3, nog de nieuwe grote Volvo’s zullen letterlijk volgens deze concepten gemaakt worden. Kijk alleen maar naar de suïcide deuren…die gaan het echt niet redden in het definitieve model lijkt me. Deze tekeningen zijn vinger oefeningen, niets meer, om het publiek vast een klein beetje aan bepaalde lijnen te laten wennen resp. om de stemming te peilen.
Die design studies waren er indertijd ook voordat de 90-serie op de markt kwam. De werkelijkheid was heel anders dan het concept, zowel van binnen als van buiten.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:59
Mga1600 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:36:
[...]

Maar je kunt je wel afvragen wat voor zin het heeft om te discussiëren over details van ‘studies’, want noch de polestar 3, nog de nieuwe grote Volvo’s zullen letterlijk volgens deze concepten gemaakt worden. Kijk alleen maar naar de suïcide deuren…die gaan het echt niet redden in het definitieve model lijkt me. Deze tekeningen zijn vinger oefeningen, niets meer, om het publiek vast een klein beetje aan bepaalde lijnen te laten wennen resp. om de stemming te peilen.
Die design studies waren er indertijd ook voordat de 90-serie op de markt kwam. De werkelijkheid was heel anders dan het concept, zowel van binnen als van buiten.
Het was dan ook niet bedoeld voor een discussie maar gewoon het delen van wat de toekomst kan zijn van de volgende generaties Volvo's. En specifiek het multimedia systeem, want daar ging het even over. Dat de auto zelf een concept is die voor 90% niet gebouwd zal worden... geloof ik direct. Al kwam de XC wel aardig in de buurt hoor (https://www.volvocars.com...n/concept-cars/concept-40)

Al geloof ik wel dat je deze stijl multimedia kan gaan verwachten. Het komt wel overeen met wat Volvo eerder al in woord aangaf (groter scherm, multitasken etc) en wat je nu ook al ziet in andere EV's. We gaan het zien maar vind het persoonlijk leuk om te volgen.

Past overigens wellicht wel in een ander/sub topic van dit topic die specifiek over de XC40/C40 gaat :)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 13-01-2022 12:50 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 10:40
Jeroen AB schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:35:
Voor de berijders die recent problemen ondervinden dat de auto niet meer open gaat, dat heb ik in december al gehad, dat ligt aan update 1.8.1 deze geeft een bug via de display naar de auto.
Met update via de garage 1.8.2 is dit verholpen.
Als auto niet meer open kan, via de noodsleutel de deur openen, en anwb heeft de 12 v accu pool losgemaakt en weer vast, hierdoor reset auto zich en kun je weer rijden.
Accu, zit onder de motorkap voor het stuur.
Het probleem met de bots waarschuwing heb ik in Julie vorig jaar al gehad, ook verhaal software, is al lang bekend bij Volvo. heeft ook te maken met het licht,en de radar van de auto, in Zweden weten ze veel meer van je auto als je denkt, het is alleen zaak dat de juiste versie software naar je auto gezonden word.
Mijn ervaring is dat als er iets is, dat ik meteen naar de garage ga, met een update van de garage is het dan verhoplen,
Wat ik dan wel raar vindt is dat ik 1.8 update [OTA] had, niet meer.
Ik heb eergisteren wel een update laten uitvoeren in de garage, moet eerlijk bekennen dat ik nog niet gekeken heb welke versie ik nu heb 1.8.1 of 1.8.2.
En ja, accu pool loshalen en terugzetten is de oplossing.
Gelukkig weinig van de andere problemen last gehad. 8)

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nog 1x (sorry) over het enorm slechte bereik dat ik opeens sinds een tijdje heb.. Ik heb dus dinsdag de auto geladen tot 90%. De auto zit nu op precies 50% en we hebben totaal in die periode 95km gereden. Dan zou je dus op 190km met 90% komen. Bij een graadje of 4-7 is dat natuurlijk veel en veelste weinig. Zeker als je hoort dat sommigen hier op +300 zitten. En ookal zijn het veelal relatief kortere ritten (<25km) en kan ik niet thuis aan een laadpaal voorverwarmen (alleen handmatig het interieur) is het alsnog veelste matig.

Heb al overlegd met mijn dealer (absoluut niets te klagen over, ze denken en helpen geweldig mee) en als ik morgen de auto weer vollaad tot 90% gaan we even een test doen. Blijft het zo dan klopt er iets niet en gaan ze de auto onderzoeken.

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 13-01-2022 14:50 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:44:
Nog 1x (sorry) over het enorm slechte bereik dat ik opeens sinds een tijdje heb.. Ik heb dus dinsdag de auto geladen tot 90%. De auto zit nu op precies 50% en we hebben totaal in die periode 95km gereden. Dan zou je dus op 190km met 90% komen. Bij een graadje of 4-7 is dat natuurlijk veel en veelste weinig. Zeker als je hoort dat sommigen hier op +300 zitten. Heb al overlegd met mijn dealer (absoluut niets te klagen over, ze denken en helpen geweldig mee) en als ik morgen de auto weer vollaad tot 90% gaan we even een test doen. Blijft het zo dan klopt er iets niet en gaan ze de auto onderzoeken.
Dat kan vreemd zijn maar hoeft niet. Is die 95km in een rit gereden is het zeker vreemd. Zijn het 5 ritjes van 20km met koude accu dan is er niets vreemds aan.

Als het meerdere ritten zijn kan je dus ook zeker niet stellen dat je actieradius slechts 190km met 90% is.

En dit is dus het geval bij jou.

Bij mij verbruikt de Polestar de eerste 20km ook veel meer dan op een lange rit. 20km vs 100km rit kan zomaar 25% in gemiddeld verbruik schelen.

Edit praktijk voorbeeld: als ik mijn zoontje naar school breng is dat 28km heen en weer. Met de huidige weersomstandigheden verbruik ik dan 12-14% totaal. Waarvan vaak al 8% op de heenweg. Dit ligt in lijn met het verbruik dat jij schetst.

[ Voor 17% gewijzigd door VidaR-9 op 13-01-2022 14:59 ]

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:34

Lancer

What the......

VidaR-9 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Dat kan vreemd zijn maar hoeft niet. Is die 95km in een rit gereden is het zeker vreemd. Zijn het 5 ritjes van 20km met koude accu dan is er niets vreemds aan.

Als het meerdere ritten zijn kan je dus ook zeker niet stellen dat je actieradius slechts 190km met 90% is.

Bij mij verbruikt de Polestar de eerste 20km ook veel meer dan op een lange rit. 20km vs 100km rit kan zomaar 25% in gemiddeld verbruik schelen.
Dat klopt, als ik korte ritjes rijdt met dit weer haal ik de 200 ook niet. Maar als ik twee ritten van 100km doe kom ik weer binnen met rond de 30% (als vertrokken met 90)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
VidaR-9 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:51:
[...]

Edit praktijk voorbeeld: als ik mijn zoontje naar school breng is dat 28km heen en weer. Met de huidige weersomstandigheden verbruik ik dan 12-14% totaal. Waarvan vaak al 8% op de heenweg. Dit ligt in lijn met het verbruik dat jij schetst.
Klopt maar dit zien we dus ook terug in (vaste) langere ritten van 110km enkele reis. Daar is het 100% laden en met 5-7% thuiskomen terwijl we voorheen thuiskwamen met veel meer %. Dus qua verbruik/range zie ik daar wel enige relatie in. En goed in de gaten dus. Ook omdat de auto bij 90% laden een range geeft van 210km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 11:25
Nog 1x (sorry) over het enorm slechte bereik dat ik opeens sinds een tijdje heb.. Ik heb dus dinsdag de auto geladen tot 90%. De auto zit nu op precies 50% en we hebben totaal in die periode 95km gereden. Dan zou je dus op 190km met 90% komen. Bij een graadje of 4-7 is dat natuurlijk veel en veelste weinig. Zeker als je hoort dat sommigen hier op +300 zitten. En ookal zijn het veelal relatief kortere ritten (<25km) en kan ik niet thuis aan een laadpaal voorverwarmen (alleen handmatig het interieur) is het alsnog veelste matig.
Kleine correctie: 40% verbruik op 95 km is bij 90% een totaal van ruim 210 km. (weliswaar tot 0%, maar daar rekent de RA ook mee). Neemt niet weg dat dit verbruik nog steeds te hoog is.

Ik heb zelf vandaag 4 korte ritten gehad: totaal 80 km (provinciale weg) en daarbij 24% verbruikt.
Dat zou bij een begin van 90% een range van 300 km opleveren. Dat is voor mij in deze omstandigheden zeker acceptabel.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21

Heb al overlegd met mijn dealer (absoluut niets te klagen over, ze denken en helpen geweldig mee) en als ik morgen de auto weer vollaad tot 90% gaan we even een test doen. Blijft het zo dan klopt er iets niet en gaan ze de auto onderzoeken.
Komt zo te zien een beetje overeen met de waarden die ik ook haal..
Ben benieuwd naar de ontwikkelingen.

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:11:
Het nieuwe scherm van Volvo gaat er trouwens ongeveer zo uit zien:

[Afbeelding]

Bron: Volvo op Linkedin nav CES (Consumer Electronics Show). Wat opvalt is dat het niet meer zoals nu weggewerkt is in het dashboard maar net als zoveel andere merken het een scherm op zich is. Misschien is het vertekent door de foto maar het lijkt nogal 'in your face' zoals de Ford Mustang ook heeft. Wellicht valt het in praktijk erg mee. Gelukkig zie je ook nog een scherm voor je neus, al staat die ook soort van los van het dashboard. Volvo trekt de schermen dus niet door zoals oa een Mercedes doet. En tot slot zie je ook geen losse knoppen meer, tenzij ze ergens buitenbeeld onderin bij de armsteun/bekerhouders of dergelijke zitten maar dat lijkt me sterk. Ben ik geen fan van. Qua kleur/stijl doet het me een beetje denken aan de Ionic 5, die heeft de boel toch ook zo in het wit?

Het lijkt sowieso een behoorlijk groter scherm dus ik kan me wel voorstellen dat lang niet alle ontwikkelingen daarop ook op onze XC40's gaan komen. Misschien hooguit wat handige functionaliteit maar iets als meerde apps op 1 scherm gaat niet gebeuren wat Volvo eerder al gaf. Dat is bedoelt voor deze nieuwe schermen.
Oh nee he... dit vind ik echt niks. Zo een los scherm en dan dat dashboard. Lijkt net op die Skoda van een collega van me. Zo een pietlullig dashboard scherm dat vind ik nu bij de XC40 overigens echt super. Wel jammer dat er weinig op wordt weergegeven maar het huidige scherm is top.

Polestar 2 qua uiterlijk vind ik niet geweldig maar die Polestar 3 concept die je hebt laten zien is wel echt dik. Hopelijk dat die ook zo uit komt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisisjazz

Vanochtend heen en terug naar Antwerpen gereden (zonder tussendoor laden). 220km in totaal en heen gereden met RA, 21 graden, stuurverwarming op 2 en 105 km/h kwam ik op 24.2 kWh/100 en terugweg zonder RA, 22 graden, stuurverwarming op 2 en stoel op 2 en 120 km/h kwam ik op 25.7 kWh/100.
Temperatuur was 3-4 graden

Ik kwam thuis met 17% en ja 120 gereden waar het niet mocht haha :)

Mijn RA gaf aan 270 km bij 90%. Als ik dus wat zuiniger ga rijden en minder verwarm dan zal ik vast ook boven de 300 uit komen qua range maar ik kies liever iets meer comfort en snelheid :*) Ben eigenlijk wel tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:35
DarkShadow schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Is dat niet standaard voor de sensor zo? Verder denk ik geen optie hoor. Maar anders werkt je autopilot toch nooit als er wat ijs of condens op zit
Het verwarmde stukje voor de sensoren is standaard. Het elektrisch verwarmen van de hele voorruit is een optie.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Brekie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:03:
Volgende week richting de sneeuw met de p8. Zijn er inmiddels al mensen met de p8 op wintersport geweest? Ben benieuwd naar jullie laadervaringen in Duitsland en Oostenrijk.
Welke navi er gebruikt wordt: maps, abrp..
Het gemiddelde verbruik, extra gewicht, hoeveel personen
Bij voorbaad dank
Afgelopen week op wintersport geweest. 3 volwassen. Geen skibox, alles in de auto. 19” met winterbanden, opgepompt naar 3,2 bar. Heenweg met 12 graden. 24,5 kWh/100km bij ACC op 105km. Oplopend naar 27 a 28 bij 125 per uur. Terug 5 graden. Verbruik lag ong. 1 kW hoger. Met regen en natte sneeuw en 135 over Franse tolweg lag het verbruik boven de 30 kWh/100km. De berg op ging het verbruik volgens de verbruiksapp naar 80 a 90 😬.
Voor de terugreis had ik tot 90% opgeladen maar niet voorverwarmd. Onderaan de berg was SoC nog steeds 90%. Alle regeneratie is opgegaan aan opwarmen van de auto.
Hele trip van 2200km gemiddeld 27,5 kWh/100km en 92 km/h.
ABRP gebruikt voor uitstippelen van de route. En dan iedere keer de snellader als bestemming ingevoerd. Als ik Google Maps in de auto vraag om de hele route te plannen krijg ik nog veel te veel onzinnige suggesties. Zowel 50 en zelfs 22kW laders terwijl dat niet nodig is. En ook 90 minuten laden bij een 350 kWh lader 🤔. En je kunt Ionity niet als voorkeur opgeven. Terwijl we daar korting krijgen met de Plugsurfin kaart. Tarief varieert overigens, zowel hoger als lager dan 35ct. Ook bij Ionity laders. En 3 laadbeurten zijn nog niet doorbelast 🤞.
En op enkele plaatsen best lang moeten wachten voordat we konden laden. Bij Metz 15 auto’s voor ons. Na 1,5 uur konden we stekkeren. In totaal 2h15min stilgestaan. Vertrek op 1 januari was misschien toch geen goed idee.
Duitsland schijnt (veel) beter te zijn.
Ik zou niet graag in de krokusvakantie naar de wintersport gaan met de P8

[ Voor 5% gewijzigd door RJV2 op 13-01-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Morgen wil ik na het werk en voor de afsluitende vrijdagmiddag borrel even die laatste 10% laden tot 100% en checken wat voor effect dat heeft. Maar hoe werkt dit? Als je 90% hebt ingesteld staat er: niet aan het laden, wel aangesloten of zoiets. Start de sessie automatisch weer op als je in de auto het percentage op 100% zet? Of moet je de kabel + pas weer opnieuw aanbieden? En hoelang duurt die laatste 10% ongeveer bij 10/11kW? Kan dat door het simpele rekensommetje: grote batterij/11?

Is eigenlijk de 1e keer dat ik dit ga doen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Juancho op 13-01-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Sinds kort valt me een klein oranje streepje vanaf het bovenste puntje in de energieverbruiksmeter, zeg maar "toerenteller". Het lijkt dat het streepje groter wordt als het verbruik door bv airco of verwarming hoger is. Wat is de bedoeling hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Iksie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:56:
Sinds kort valt me een klein oranje streepje vanaf het bovenste puntje in de energieverbruiksmeter, zeg maar "toerenteller". Het lijkt dat het streepje groter wordt als het verbruik door bv airco of verwarming hoger is. Wat is de bedoeling hiervan?
Misschien nieuwe functionaliteit die gekoppeld is aan de kleurtjes die je ook in de RA ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderpn
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18-02 14:22
Iksie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:56:
Hi, dat betekent verminderd vermogen. Bij koud weer en een lege accu zie je dit meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:54:
Morgen wil ik na het werk en voor de afsluitende vrijdagmiddag borrel even die laatste 10% laden tot 100% en checken wat voor effect dat heeft. Maar hoe werkt dit? Als je 90% hebt ingesteld staat er: niet aan het laden, wel aangesloten of zoiets. Start de sessie automatisch weer op als je in de auto het percentage op 100% zet? Of moet je de kabel + pas weer opnieuw aanbieden? En hoelang duurt die laatste 10% ongeveer bij 10/11kW? Kan dat door het simpele rekensommetje: grote batterij/11?

Wat een vragen! Zelf nooit bij stilgestaan :) In mn polestar stap ik gewoon in de auto, slide de slider van 90% naar 100% en hij gaat verder laden!

Toevallig vandaag geprobeerd, maar had het niet heel veel tijd gegeven. Ik had 30min van te voren de preconditioning aangezet. Toen (na een minuut of 10) naar de auto gelopen en hem naar 100% gesleept en terug gegaan. Ik denk dat hij daarna nog een kwartier heeft staan preconditionen en laden (bij de polestar zie je het vrij duidelijk aan de diverse laad-indicatoren en in de app veranderde mijn 'gereed om').

In dat kwartier had ie maar een measely 1% bijgeladen. Op basis van vandaag zou ik zeggen; zet hem een uur van te voren van 90 op 100%. En een half uur voor vertrek de preconditioning aan.

(overigens had het bijladen van die 1% weinig tot geen impact op het verbruik. Het was warmer dan eerder deze week, en het verbruik was gelijk aan 30minuten preconditioning)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
MaxxMark schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:13:
[...]

Wat een vragen! Zelf nooit bij stilgestaan :) In mn polestar stap ik gewoon in de auto, slide de slider van 90% naar 100% en hij gaat verder laden!

Toevallig vandaag geprobeerd, maar had het niet heel veel tijd gegeven. Ik had 30min van te voren de preconditioning aangezet. Toen (na een minuut of 10) naar de auto gelopen en hem naar 100% gesleept en terug gegaan. Ik denk dat hij daarna nog een kwartier heeft staan preconditionen en laden (bij de polestar zie je het vrij duidelijk aan de diverse laad-indicatoren en in de app veranderde mijn 'gereed om').

In dat kwartier had ie maar een measely 1% bijgeladen. Op basis van vandaag zou ik zeggen; zet hem een uur van te voren van 90 op 100%. En een half uur voor vertrek de preconditioning aan.

(overigens had het bijladen van die 1% weinig tot geen impact op het verbruik. Het was warmer dan eerder deze week, en het verbruik was gelijk aan 30minuten preconditioning)
Thanks! Ga het morgen ff proberen. Preconditionering (ook accu) werkt ook via de handmatige manier toch? Aangezien mijn timers het in de app nog altijd niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44

Die laatste 10% duurt wel even. Hij heeft bij mij laatst drie kwartier gedaan van 90 naar 95%.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
RJV2 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Afgelopen week op wintersport geweest. 3 volwassen. Geen skibox, alles in de auto. 19” met winterbanden, opgepompt naar 3,2 bar. Heenweg met 12 graden. 24,5 kWh/100km bij ACC op 105km. Oplopend naar 27 a 28 bij 125 per uur. Terug 5 graden. Verbruik lag ong. 1 kW hoger. Met regen en natte sneeuw en 135 over Franse tolweg lag het verbruik boven de 30 kWh/100km. De berg op ging het verbruik volgens de verbruiksapp naar 80 a 90 😬.
Voor de terugreis had ik tot 90% opgeladen maar niet voorverwarmd. Onderaan de berg was SoC nog steeds 90%. Alle regeneratie is opgegaan aan opwarmen van de auto.
Hele trip van 2200km gemiddeld 27,5 kWh/100km en 92 km/h.
ABRP gebruikt voor uitstippelen van de route. En dan iedere keer de snellader als bestemming ingevoerd. Als ik Google Maps in de auto vraag om de hele route te plannen krijg ik nog veel te veel onzinnige suggesties. Zowel 50 en zelfs 22kW laders terwijl dat niet nodig is. En ook 90 minuten laden bij een 350 kWh lader 🤔. En je kunt Ionity niet als voorkeur opgeven. Terwijl we daar korting krijgen met de Plugsurfin kaart. Tarief varieert overigens, zowel hoger als lager dan 35ct. Ook bij Ionity laders. En 3 laadbeurten zijn nog niet doorbelast 🤞.
En op enkele plaatsen best lang moeten wachten voordat we konden laden. Bij Metz 15 auto’s voor ons. Na 1,5 uur konden we stekkeren. In totaal 2h15min stilgestaan. Vertrek op 1 januari was misschien toch geen goed idee.
Duitsland schijnt (veel) beter te zijn.
Ik zou niet graag in de krokusvakantie naar de wintersport gaan met de P8
Dank je voor het delen van je ervaring met de nuttige tips erbij. Was ook mijn plan om de reis te plannen met abrp en dan ieder laadstation in maps te laden als bestemming. Voor Oostenrijk(Nauders) komt abrp met 7 korte laadstops, daarbij gebruik makend van het gunstigste gedeelte van de laadcurve.Ik heb daarbij een minimale soc van 10% opgegeven en een geschat gemiddeld verbruik van 27,5kw/h.
We gaan het zien, hopelijk geen laadfiles in Duitsland, er zijn vollop snellaadstations aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 19:56:
[...]

Thanks! Ga het morgen ff proberen. Preconditionering (ook accu) werkt ook via de handmatige manier toch? Aangezien mijn timers het in de app nog altijd niet doen.
Bij de polestar wel ja. Met een iPhone werkt het vrij consistent. Maar als het niet werkt. Of ik twijfel. Kill ik de app en start ik hem opnieuw. 9vd10 x zie ik dan dat de preconditioning is gestart. Is ie dat niet dan doe ik dat alsnog.

Ik heb nog nooit gehad dat hij zei dat ie gestart was, maar dat niet was

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge P8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-12-2022
de app is stuk }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Idd,.. ik probeerde voor te verwarmen, maar de app laadde maar gedeeltelijk, en bij het starten van de verwarming kreeg ik de melding dat het niet was gelukt.

Eenmaal bij de auto aangekomen was het dus blijkbaar wel gelukt, want de auto was heerlijk warm :)

Lijkt over een "overbelasting" van de servers, of onderhoud..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
Brekie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:31:
[...]

Dank je voor het delen van je ervaring met de nuttige tips erbij. Was ook mijn plan om de reis te plannen met abrp en dan ieder laadstation in maps te laden als bestemming. Voor Oostenrijk(Nauders) komt abrp met 7 korte laadstops, daarbij gebruik makend van het gunstigste gedeelte van de laadcurve.Ik heb daarbij een minimale soc van 10% opgegeven en een geschat gemiddeld verbruik van 27,5kw/h.
We gaan het zien, hopelijk geen laadfiles in Duitsland, er zijn vollop snellaadstations aanwezig.
Nog een tip.. plan je eerste laadstop als je net in Duitsland bent. Dit klinkt wat vreemd misschien, maar het gros van de EV’s gaat laden na ca 250km. Door net over de grens te laden pak je tussenliggende laadstations ten opzichte van de meute.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz

Hij gaat dan automatisch weer doorladen. Die laatste 10% duurt wel iets van 1,5 uur. Vanochtend voor mijn rit naar Antwerpen nog getest en toen ik de tijd zag met gereed dacht ik laat maar, ga wel rijden :)

[ Voor 7% gewijzigd door thisisjazz op 13-01-2022 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
SSANL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Idd,.. ik probeerde voor te verwarmen, maar de app laadde maar gedeeltelijk, en bij het starten van de verwarming kreeg ik de melding dat het niet was gelukt.

Eenmaal bij de auto aangekomen was het dus blijkbaar wel gelukt, want de auto was heerlijk warm :)

Lijkt over een "overbelasting" van de servers, of onderhoud..
Had ik ook vandaag voor het eerst (iOS). Kon de tijd niet instellen en niet handmatig starten maar toen ik bij de auto kwam was hij goed warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Ign!ter schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Kan het je na zaterdag vertellen.
Graag! En natuurlijk heel veel plezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
mich78 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Nog een tip.. plan je eerste laadstop als je net in Duitsland bent. Dit klinkt wat vreemd misschien, maar het gros van de EV’s gaat laden na ca 250km. Door net over de grens te laden pak je tussenliggende laadstations ten opzichte van de meute.
Dat hangt er maar net vanaf waar je vertrekt. Net over de grens is voor mij na 25 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
Vanochtend de auto opgeladen tot 90% en een klimaattimer ingesteld. De RA gaf een bereik van 260 km aan, dat is omgerekend bijna 290 km bij 100%. Dar lijkt mij redelijk.

De eerste paar honderd meter had ik een gemiddeld verbruik van 0 kWh/100 km! Daarna liep het langzaam op naar 5 en 10 en daarna bleef het rond de 25. Voorverwarmen via de timer werkt dus echt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowergirl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-01 13:11
plaatje met hoe het opladen tot 100% verloopt (via P1):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/li9UCYtrHf14M-RpTVgLfa2Gbak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K44AWmGjBMyf5XRTc1d0WWRC.png?f=fotoalbum_large

Aan het einde nog even voorverwarmen (via app 's morgens nog even ingesteld, 08:30 vertrekken, was ik vergeten).
Tussendoor wordt ook nog even de afwas gedaan, gewoon in de afwasmachine :+.

RA gaf 360 km aan (410/310). Eerste ritje van 60km uiteindelijk 23,2 kWh/100km bij ACC op 105km (weinig inhaalacties hoeven doen) en 3 graden buiten / 19 graden binnen. 19inch all season P8 MY22.

edit: de eerste paar honderd meter een gem verbruik van 68 kWh/100km en dat liep snel terug.

[ Voor 5% gewijzigd door flowergirl op 14-01-2022 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Schoolvakanties en randstad, dat gemiddelde pakken. Gelukkig is NL niet zo groot, dus is dat redelijk uit te rekenen.
Venomer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Dat hangt er maar net vanaf waar je vertrekt. Net over de grens is voor mij na 25 km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mich78
Vandaag een rit van Leerdam - Gorinchem - Est - Bree (b) - Bocholt (b) - Waalwijk - Leerdam
Totaal: 365km, 1x 10 min snelladen bij Waalwijk van 17% naar 38% en uiteindelijk thuisgekomen met 21%. Gemiddelde verbruik 21.8kw/100km. Snelwegen 100km/h, verwarming op 22, stoelverwarming aan op 1 en stuur op 2. 19” all season

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 11:02
Inmiddels ook reactie ontvangen van de dealer op het ontbreken van DAB+. De verwachting is dat dit in het tweede kwartaal geleverd kan worden. De voorbereiding is inderdaad al getroffen. Prijs om het af te ronden: ongeveer 1.000 euro.

Nu luister ik bijna nooit radio. Voor die enkele keer vind ik TuneIn prima, maar als je veel radio luistert is dit natuurlijk wel zuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
HouseL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:29:
Inmiddels ook reactie ontvangen van de dealer op het ontbreken van DAB+. De verwachting is dat dit in het tweede kwartaal geleverd kan worden. De voorbereiding is inderdaad al getroffen. Prijs om het af te ronden: ongeveer 1.000 euro.

Nu luister ik bijna nooit radio. Voor die enkele keer vind ik TuneIn prima, maar als je veel radio luistert is dit natuurlijk wel zuur.
Wat een belachelijke prijs; waarschijnlijk gaat het om plaatsen van een extra chip / of inplugbare module. Dergelijke modules kosten in de markt 50-200 euro....als dit de standaard wordt dan mogen we volvo erop aanspreken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
lichtblauw schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 21:15:
[...]

Wat een belachelijke prijs; waarschijnlijk gaat het om plaatsen van een extra chip / of inplugbare module. Dergelijke modules kosten in de markt 50-200 euro....als dit de standaard wordt dan mogen we volvo erop aanspreken
Weet niet uke hoe het bij Volvo zit, maar bij de P2 zit 6 jaar lang onbeperkt gratis data. Dan moet je wel hee graag DAB willen als je daar 1000 euro voor wilt betalen. Internetradio lijkt me dan een beter alternatief.

Ik heb overigens DAB op onze auto (in Noorwegen is FM uitgefaseerd sinds een jaar of 2), en ik vind internetradio beduidend beter klinken. Overigens is 320kbps Spotify of FLAC dan weer beduidend beter dan TuneIn.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
HouseL schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 19:29:

Ik dacht dat we het DAB hoofdstuk konden afsluiten :| , maar voel me toch even verplicht om hier op te reageren. Dit is echt een broodje aap hoor.
Dit is bij de p6 gewoon gratis. Ga maar naar de dealer en vertel dat ze maar en zeg anders maar dat je een telefoontje naar Beesd doet. Als je een contactpersoon nodig hebt pm je me maar

Tav mobiel data via de automodem, er zit in ieder geval 4 jaar kosteloos mobiel data bij binnen de EU. Wat er daarna gebeurd is nog niet bekend gemaakt. Maar voorlopig hoef je je daar inderdaad dus niet druk om te maken qua tunein, spotify, YouTube, whatever :)

[ Voor 13% gewijzigd door okio op 14-01-2022 22:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
okio schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Ik dacht dat we het DAB hoofdstuk konden afsluiten :| , maar voel me toch even verplicht om hier op te reageren. Dit is echt een broodje aap hoor.
Dit is bij de p6 gewoon gratis. Ga maar naar de dealer en vertel dat ze maar en zeg anders maar dat je een telefoontje naar Beesd doet. Als je een contactpersoon nodig hebt pm je me maar

Tav mobiel data via de automodem, er zit in ieder geval 4 jaar kosteloos mobiel data bij binnen de EU. Wat er daarna gebeurd is nog niet bekend gemaakt. Maar voorlopig hoef je je daar inderdaad dus niet druk om te maken qua tunein, spotify, YouTube, whatever :)
Sorry maar waarom het DAB hoofdstuk sluiten? Omdat het voor jou niet relevant is?
Dit speelt momenteel bij heel veel mensen. Dus elkaar op de hoogte houden is toch niet zo verkeerd? Dit is toch een forum?

Verder vind ik dat Tunein absoluut geen volwaardig alternatief is voor DAB+. Vertraging vanwege bufferen. Instabiel. Steeds opnieuw starten. Maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
tdkvolvo schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 11:29:
[...]

Sorry maar waarom het DAB hoofdstuk sluiten? Omdat het voor jou niet relevant is?
Dit speelt momenteel bij heel veel mensen. Dus elkaar op de hoogte houden is toch niet zo verkeerd? Dit is toch een forum?

Verder vind ik dat Tunein absoluut geen volwaardig alternatief is voor DAB+. Vertraging vanwege bufferen. Instabiel. Steeds opnieuw starten. Maar dat is mijn mening.
Helemaal waar.. Had het in t topic al eerder aangegeven. Bij het passeren van een landsgrens kan het zijn dat het 15 minuten duurt voor je weer internet hebt. Internet radio is geen alternatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Ik heb binnenkort een gesprekje met Volvo NL (zeker niet alleen kritisch, laat dat duidelijk zijn, we willen immers allemaal de auto verbeteren). Mochten er nog belangrijke zaken spelen die ik kan meenemen, stuur ze even in PM. Kleine bugs/wensen hoeft niet, het meeste heb ik wel verzameld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strikkert
  • Laatst online: 06-07 13:19
Ik heb een nieuw issue, nog niet eerder gehad. Vandaag een grotere rit, heen en weer, zonder goede laadmogelijkheid. Dus had even de auto van 90 naar 100% gezet. Maar de waarde op het scherm achter het stuur is niet meer in sync met de waarde op de middenconsole. Als ik deze bijv naar 50% zet gebeurt er ook niks. Iemand gehad? En misschien een oplossing? Resetten van het systeem helpt in ieder geval niet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ltzYAkNxuQCnrGbBsxsNTFwarJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AOKbHShRHVDBogOKkp9CEJqi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge9Gf5uxHlMo91ZY-Y9FhzyQAmU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Jj1B1zrsBWGkoLBO4AtJiU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouseL
okio schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 22:29:
[...]

Dit is geen broodje aap. Dit is een standpunt van een gerenommeerde dealer die een prima service levert. Het lijkt mij eerder logisch dat dit vanuit Volvo NL het standpunt is / gaat zijn. Vanuit meerdere dealers hebben we nu al te horen gekregen dat later ingebouwd kan worden en dat dit kosten met zich meebrengt.
Daarnaast is dit niet ‘gewoon’ gratis bij de P6. Het was kenbaar (voor een aantal van ons hier) op het moment van bestellen dat het er niet volledig in zou zitten.
Goed om te beseffen dat dit voor mensen die graag naar radio luisteren en/of de auto zelf hebben gekocht, dit nog steeds relevant is en daarmee niet afgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
Ik wil achteruit rijden met een fietsen drager achterop, maar hij wil niet :), hoe zet ik de automatische rem uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
HouseL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:24:
[...]

Dit is geen broodje aap. Dit is een standpunt van een gerenommeerde dealer die een prima service levert. Het lijkt mij eerder logisch dat dit vanuit Volvo NL het standpunt is / gaat zijn. Vanuit meerdere dealers hebben we nu al te horen gekregen dat later ingebouwd kan worden en dat dit kosten met zich meebrengt.
Daarnaast is dit niet ‘gewoon’ gratis bij de P6. Het was kenbaar (voor een aantal van ons hier) op het moment van bestellen dat het er niet volledig in zou zitten.
Goed om te beseffen dat dit voor mensen die graag naar radio luisteren en/of de auto zelf hebben gekocht, dit nog steeds relevant is en daarmee niet afgesloten is.
Of het een broodje aap is of niet, maar €1000 vragen om een chipje te installeren /solderen is wel heel extreem veel. Eerlijk gezegd denk ik dat je gewoon voor een nieuwe audio unit betaalt.
Dat geld zou ik dan lekker in de zak houden en een mobiele DAB+ ontvanger kopen. Aansluiten via bluetooth of 3,5mm jackplug (kan dat?).
Voor 5 tientjes ben je klaar...
Zie bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl...T_v-bo99VSkRoC3xwQAvD_BwE
Of https://www.bol.com/nl/nl...z0wMWBhf8-xBoCRlIQAvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door Vulcan750 op 15-01-2022 12:42 ]

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 11:25
strikkert schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:15:
Ik heb een nieuw issue, nog niet eerder gehad. Vandaag een grotere rit, heen en weer, zonder goede laadmogelijkheid. Dus had even de auto van 90 naar 100% gezet. Maar de waarde op het scherm achter het stuur is niet meer in sync met de waarde op de middenconsole. Als ik deze bijv naar 50% zet gebeurt er ook niks. Iemand gehad? En misschien een oplossing? Resetten van het systeem helpt in ieder geval niet. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Laadsessie stoppen, kabel opnieuw koppelen en nieuwe sessie starten?

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
DarkShadow schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:36:
Ik wil achteruit rijden met een fietsen drager achterop, maar hij wil niet :), hoe zet ik de automatische rem uit
Heb je de stekker van de fietsendrager er wel in? Zodra een 'aanhanger'is gekoppeld doen de sensoren het niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
DarkShadow schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:36:
Als het camera beeld actief is heb je onderin beeld een mogelijkheid om het uit te schakelen. Ik schrijf dit uit mijn hoofd en omdat de auto even niet in de buurt is kan ik het niet nauwkeuriger benoemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13

Rianata

Have you played Atari today?

ArnoudN schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:34:
[...]

Heb je de stekker van de fietsendrager er wel in? Zodra een 'aanhanger'is gekoppeld doen de sensoren het niet meer.
Dit wat Arnoud zegt idd. Ik heb al heel vaak kinderen opgehaald met lekke fietsbanden, vanwege slecht weer, etc. Zodra je de verlichting v/d fietsdrager aansluit op de Volvo dan schakelt hij de sensoren achter uit en daar krijg je ook netjes een melding van op je scherm achter het stuur.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
Rianata schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:48:
[...]

Dit wat Arnoud zegt idd. Ik heb al heel vaak kinderen opgehaald met lekke fietsbanden, vanwege slecht weer, etc. Zodra je de verlichting v/d fietsdrager aansluit op de Volvo dan schakelt hij de sensoren achter uit en daar krijg je ook netjes een melding van op je scherm achter het stuur.
Ja maar de vraag was hoe je het automatisch remmen uit kunt zetten …. En dat is toch echt in het camera scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Wat betekent het als de SOS knop een paar keer knippert tijdens het rijden maar je nergens op gedrukt hebt? Kreeg alweer een geschrokken vriendin aan de lijn... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
Plugsurfing maakt er een puinhoop van!

Volvo heeft in haar wijsheid besloten om te partneren met Plugsurfing en de EV-berijders een laadpas van ze te geven. So far so good en het werkte ook prima. Maar in november heeft Plugsurfing hun app gewijzigd. Daarna was al mijn accountinformatie verdwenenen en kan ik er tot de dag van vandaag ik niet meer laden.

Ik heb keurig de nieuwe app geïnstalleerd, mijn creditcard gekoppeld als verplichte betaalmethode, maar de laadpas die ik had stom genoeg niet meer te koppelen ( omdat die al eerder gebruikt was….?)

Het probleem heb ik aan ze gemeld met verzoek om een oplossing. Dat was op 21 november. Ondanks het sturen van reminders, etc. die keer op keer beantwoord werden met de opmerking dat steeds een andere afdeling het snel op gaat lossen (ze begrip hebben voor mijn frustratie bla bla etc.) .
Maar vandaag, 14 januari is het na 7 of 8,weken nog steeds niet opgelost en kan ik nog steeds niet laden met het Volvo/Plugsurfing account .

Op mijn suggestie om, als ze kennelijk niet in staat zijn de oude pas ergens in de achtergrond handmatig te koppelen ,me dan maar even een nieuwe te sturen (met Volvo korting) wordt niet eens meer gereageerd.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Mga1600 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:35:
[...]

Als het camera beeld actief is heb je onderin beeld een mogelijkheid om het uit te schakelen. Ik schrijf dit uit mijn hoofd en omdat de auto even niet in de buurt is kan ik het niet nauwkeuriger benoemen.
Dank! Dat was hem, ik maar zoeken in settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Mga1600 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:34:
Plugsurfing maakt er een puinhoop van!

Volvo heeft in haar wijsheid besloten om te partneren met Plugsurfing en de EV-berijders een laadpas van ze te geven. So far so good en het werkte ook prima. Maar in november heeft Plugsurfing hun app gewijzigd. Daarna was al mijn accountinformatie verdwenenen en kan ik er tot de dag van vandaag ik niet meer laden.

Ik heb keurig de nieuwe app geïnstalleerd, mijn creditcard gekoppeld als verplichte betaalmethode, maar de laadpas die ik had stom genoeg niet meer te koppelen ( omdat die al eerder gebruikt was….?)

Het probleem heb ik aan ze gemeld met verzoek om een oplossing. Dat was op 21 november. Ondanks het sturen van reminders, etc. die keer op keer beantwoord werden met de opmerking dat steeds een andere afdeling het snel op gaat lossen (ze begrip hebben voor mijn frustratie bla bla etc.) .
Maar vandaag, 14 januari is het na 7 of 8,weken nog steeds niet opgelost en kan ik nog steeds niet laden met het Volvo/Plugsurfing account .

Op mijn suggestie om, als ze kennelijk niet in staat zijn de oude pas ergens in de achtergrond handmatig te koppelen ,me dan maar even een nieuwe te sturen (met Volvo korting) wordt niet eens meer gereageerd.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?
Yup, bij mij werkt het ook niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
DarkShadow schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:49:
[...]

Yup, bij mij werkt het ook niet meer
Hier idem!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Billenknijpmomentje…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N5vOCJmPuBw3Q0GF3sBqdOI4_xk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K0xemhr50AeqAPpRsg7Y7L8.jpg?f=fotoalbum_large

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Wie weet wat dit is? Het zit onder de voorruit. Ik zag het vandaag voor het eerst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqcC4ArC8xaJk2FsF-O_R45IgH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yyAh1cxapE2xdOpA1UkRSDpc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
Venomer schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:42:
Wie weet wat dit is? Het zit onder de voorruit. Ik zag het vandaag voor het eerst.

[Afbeelding]
Dat is de subwoofer van de hifi voor de lage tonen.

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Lutra schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Dat is de subwoofer van de hifi voor de lage tonen.
En in de kofferruimte zit ook nog een subwoofer.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Dat had ik vorige week.. ging niet meer sneller dan 70km/h
zAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nc_BpnQ54WI4oFLy_SPpI3RnllI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0ri6TFkBVHKSkOyQ8trwTOt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Nu online
Claude schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:52:
[...]

En in de kofferruimte zit ook nog een subwoofer.
Nee hoor, niet bij de xc40!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
HouseL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:24:
[...]

😅😅 okay dan niet ook goed. Dan zou ik er lekker 1000 euro voor gaan betalen.
mich78 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:52:
[...]

z[Afbeelding]
Wow met die batterij van 0 procent / 4km is Idd erg close. Overviel het je? Mijn ervaring is wel dat je niet op maps/laadstop suggesties kan afgaan. Of kwam het even niet anders uit. 300km gereden zo te zien?

[ Voor 27% gewijzigd door okio op 15-01-2022 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
okio schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:18:
[...]

😅😅 okay dan niet ook goed. Dan zou ik er lekker 1000 euro voor gaan betalen.
Haha calm down. Ik deel gewoon de informatie (lees feiten). Of het uiteindelijk zo zal zijn moet nog blijken. Maar misschien heeft iemand er wat aan die graag alsnog DAB+ wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
HouseL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:40:
[...]

Haha calm down. Ik deel gewoon de informatie (lees feiten). Of het uiteindelijk zo zal zijn moet nog blijken. Maar misschien heeft iemand er wat aan die graag alsnog DAB+ wil.
Never nooit voor 1000 euro. Ik ga er gewoon vanuit dat ik het gratis krijg zodra beschikbaar. In ieder geval is dit hoofdstuk nog niet afgesloten 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 17:14:
Wat betekent het als de SOS knop een paar keer knippert tijdens het rijden maar je nergens op gedrukt hebt? Kreeg alweer een geschrokken vriendin aan de lijn... :)
Dat je geen internet verbinding hebt :) Niks aan de hand want vaak is dat maar heel kort. Ik krijg het bijvoorbeeld als ik over de grens rijdt en hij even moet switchen van netwerk, net zoals je telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]

z[Afbeelding]
Zijn jullie een challenge aan het behalen of gewoon echt niet aan het opletten? Waarom zou je het zo ver laten komen....? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
thisisjazz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Dat je geen internet verbinding hebt :) Niks aan de hand want vaak is dat maar heel kort. Ik krijg het bijvoorbeeld als ik over de grens rijdt en hij even moet switchen van netwerk, net zoals je telefoon
Hmm, zelf laatst naar zowel Duitsland als Belgie geweest en eigenlijk geen moment geen data/GPS. Maargoed, dat het even kort moet switchen ala. Je hebt dan sowieso offline kaarten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Juancho schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:18:
[...]

Hmm, zelf laatst naar zowel Duitsland als Belgie geweest en eigenlijk geen moment geen data/GPS. Maargoed, dat het even kort moet switchen ala. Je hebt dan sowieso offline kaarten natuurlijk.
Het is vaak zo kort dat je het nauwelijks merkt. Ik zie het doordat het sos lampje gaat knipperen en dan zie ik linksboven het scherm (heel klein) dat ik geen verbinding heb maar je maps en muziek gaat gewoon door dus als je er niet op let heb je niks door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
thisisjazz schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 21:16:
[...]

Zijn jullie een challenge aan het behalen of gewoon echt niet aan het opletten? Waarom zou je het zo ver laten komen....? 8)7
Ik had de fastned lader ingevoerd, de Shell lader op de a2 was bezet. Ik zou bij fastned aankomen met 4km range reserve. Ik had alleen niet verwacht dat de auto vanaf 8km range nog maar 70km/h zou kunnen halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SSANL
[...]

z[Afbeelding]
Laadstation Roulette? >:) oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisisjazz
mich78 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:11:
[...]

Ik had de fastned lader ingevoerd, de Shell lader op de a2 was bezet. Ik zou bij fastned aankomen met 4km range reserve. Ik had alleen niet verwacht dat de auto vanaf 8km range nog maar 70km/h zou kunnen halen.
Living on the edge my friend. Ik zou zweten zelfs met deze temperaturen. Je hebt wel lef :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
hiernaast in draadje elektrische auto's vraagt men zich af of het een probleem is om een stevige bergafdaling te maken met volle accu.
Regenereren is dan niet nodig/mogelijk enzou je op de remschijven naar beneden moeten.

Wat doet een P8 als regen niet kan, remt ie zelf op de schijven of pas als ik de rem gebruik? (OPD aan)

Zo'n zware P8 op de remschijven laten afdalen lijkt me nogal hard voor de remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Ik heb echt een hele stomme vraag...maar hoe kom ik op deze scherm? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWfXYyzVb9cpi-8QHPBny57-vL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WDn2OG0ayYv7iCXjOEGF4pjR.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Dylannx3 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:58:
Ik heb echt een hele stomme vraag...maar hoe kom ik op deze scherm? [Afbeelding]
Op de O knop (rechterkant van het stuur), bij de volume knoppen.

Door op het knopje daar rechts onder van te drukken sluit je het weer (de 2 overlappende vensters staat erbij als plaatje dacht ik).

[ Voor 12% gewijzigd door SSANL op 15-01-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
SSANL schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:01:
[...]

Op de O knop (rechterkant van het stuur), bij de volume knoppen.

Door op het knopje daar rechts onder van te drukken sluit je het weer (de 2 overlappende vensters staat erbij als plaatje dacht ik).
Dat is gek...want ik weet toch zeker dat ik daar al meerdere keren op gedrukt heb...ik ga morgen nog eens proberen! Thanks ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:35
Waterblok schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:35:
hiernaast in draadje elektrische auto's vraagt men zich af of het een probleem is om een stevige bergafdaling te maken met volle accu.
Regenereren is dan niet nodig/mogelijk enzou je op de remschijven naar beneden moeten.

Wat doet een P8 als regen niet kan, remt ie zelf op de schijven of pas als ik de rem gebruik? (OPD aan)

Zo'n zware P8 op de remschijven laten afdalen lijkt me nogal hard voor de remmen?
Wat ik uit testen gelezen heb (heb zelf nog geen xc40), remt de P6/8 op OPD met volle accu met dezelfde remkracht. De auto schakelt dan onmerkbaar de remmen in. Het "remgevoel" schijnt gelijk te zijn.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:57
Waterblok schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 22:35:

Heeft niks met OPD te maken, de auto zal altijd zelf regelen tussen remmen via de aandrijving (regeneren) en de schijven. Dit gebeurt altijd zo en volledig automatisch, dus ook als je met volle accu van een berg af rijdt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
Iemand ervaring met deze functionaliteit die sinds versie 1.7 beschikbaar is?

Voorverwarming van de accu wanneer de bestemming op Google Maps is ingesteld naar een snellaadstation om de laadprestatie te verbeteren.

Hoe werkt dit precies? Of is dit niets anders dan gaan rijden en de route naar het snellaadstation ingesteld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
guido66 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:33:
[...]

Heeft niks met OPD te maken, de auto zal altijd zelf regelen tussen remmen via de aandrijving (regeneren) en de schijven. Dit gebeurt altijd zo en volledig automatisch, dus ook als je met volle accu van een berg af rijdt.
Je merkt als bestuurder dus niets. De auto remt nog steeds als je het pedaal op laat komen. Maar je remmen worden dan dus wel heet. Volgens mij ging daar de vraag over.

Bij een ICE schakel je naar een lage versnelling en rem je op de motor, om je remmen te sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
HouseL schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:20:
Iemand ervaring met deze functionaliteit die sinds versie 1.7 beschikbaar is?

Voorverwarming van de accu wanneer de bestemming op Google Maps is ingesteld naar een snellaadstation om de laadprestatie te verbeteren.

Hoe werkt dit precies? Of is dit niets anders dan gaan rijden en de route naar het snellaadstation ingesteld hebben?
Zo simpel werkt het inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Venomer schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:10:
[...]

Je merkt als bestuurder dus niets. De auto remt nog steeds als je het pedaal op laat komen. Maar je remmen worden dan dus wel heet. Volgens mij ging daar de vraag over.

Bij een ICE schakel je naar een lage versnelling en rem je op de motor, om je remmen te sparen.
Precies ongemerkt belast je dan je remmen, zal er wel op ontworpen zijn maar is toch iets om aan te denken.

Wintersportverblijf op de berg beter niet op 100% laden voor vertrek naar huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
guido66 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:33:
[...]

"Vroegah" hadden we nog wel eens het probleem van de (trommel) remmen die oververhit raakten als we van de berg af denderden. Ik heb dan ook nog geleerd om altijd op de motor af te remmen als we van de berg af komen.

In het geval van een volle batterij kan de regen niets doen, omdat het z'n energie niet kwijt kan en zullen de schijfremmen dus de energie moeten verdrijven, maar ik heb nog nooit gehoord dat er iemand door z'n schijfremmen heen is gegaan toen hij terug kwam van de wintersport, dus volgens mij valt het allemaal wel mee.

Overigens kan je dik regenereren als je uit zo'n ski-dorpje terug naar het dal rijdt. Als je met je auto van 2 ton uit het dorpje 2 km afdaalt, kan je best wel eens tussen de 8 en 10 kWh opgeladen hebben. Dat is ook meteen een indicatie hoeveel energie er omgezet wordt in warmte en dus verdwijnt bij een traditionele auto die geen energie terug kan pakken van de wielen.

[ Voor 7% gewijzigd door JackBol op 16-01-2022 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Waterblok schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:38:
[...]
P

Precies ongemerkt belast je dan je remmen, zal er wel op ontworpen zijn maar is toch iets om aan te denken.

Geen gekke gedachte.. de auto is behoorlijk zwaar. Reken met een gezin en bepakking dat je zomaar 2.800kg aan gewicht moet afremmen. Remmen kunnen verglazen en dan remt ie nauwelijks meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 14:37
mich78 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Geen gekke gedachte.. de auto is behoorlijk zwaar. Reken met een gezin en bepakking dat je zomaar 2.800kg aan gewicht moet afremmen. Remmen kunnen verglazen en dan remt ie nauwelijks meer.
op
Vaak genoeg in een rijtje naar beneden gereden dat er allerlei remmen begonnen te stinken omdat het rempedaal gewoon continu bleef ingedrukt ipv op de motor te remmen. Daar kun je aardig kromme schijven van krijgen met alle trillingsellende van dien en met oude remvloeistof die gaat koken ben je dan ook aan de beurt.
Maar goed, we gaan off topic. Feit is dat op dit punt (blended braking) Volvo voorloopt op bijv Tesla waar je bij 100% accu of een te koude accu flink kunt doorschieten als je je pedaal loslaat en er niets gebeurt. Je hebt dan wel al een dikke waarschuwing op je scherm over beperkte regen genegeerd, maar toch.

[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 16-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pet66
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-10-2023
Gisteren geparkeerd met de Easypark-app op het middendisplay. Kom ik terug bij de auto en kan ik de parkeertijd niet afsluiten omdat ik geen internetverbinding heb in de auto. Twee uur later kom ik thuis en had ik nog steeds geen internetverbinding en was de parkeertijd nog steeds aan het lopen omdat de app, door het ontbreken van de locatiegegevens, niet in de gaten had dat ik daar niet meer geparkeerd stond.
Iemand ervaring met dit probleem? En hoe kan ik het teveel betaalde recupereren?

P8-19”-WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Pet66 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:45:
Gisteren geparkeerd met de Easypark-app op het middendisplay. Kom ik terug bij de auto en kan ik de parkeertijd niet afsluiten omdat ik geen internetverbinding heb in de auto. Twee uur later kom ik thuis en had ik nog steeds geen internetverbinding en was de parkeertijd nog steeds aan het lopen omdat de app, door het ontbreken van de locatiegegevens, niet in de gaten had dat ik daar niet meer geparkeerd stond.
Iemand ervaring met dit probleem? En hoe kan ik het teveel betaalde recupereren?
Easypark app ook op je telefoon installeren. Dan kun je daar afsluiten.

Als internet niet wil kun je je auto een TCAM reset geven. In een stilstaande auto eerst de boordcomputer resetten (anders wil de TCAM nogal eens niet) en daarna de voorruitverwarming knop ingedrukt houden totdat de SOS/On Call knoppen uit gaan.

Of je het geld terug kan krijgen weet ik niet. Ik zou er eens een mailtje aan wagen naar de Easypark servicedesk.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RJV2
  • Laatst online: 10-05-2024

RJV2

P8

Waterblok schreef op zondag 16 januari 2022 @ 14:38:
[...]

Om die reden had ik ook tot 90 % opgeladen op de wintersport bestemming. Onder aan de berg, 21 km verder en 1400m lager was SoC nog altijd 90%. Auto was wel lekker warm bij buitentemperatuur van 5 graden.
Effect lijkt dus beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Pet66 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:45:
2x easy park gebruikt en 1x dit probleem. Altijd de app ook installeren, daarmee kan je het ook afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYQP2ib_icMzFh0cMHPf1pFhehA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNU5tD9R65GmqEFD3ijLsgGx.jpg?f=fotoalbum_large
Gaat lekker met 'zuinig rijden'
Vanmorgen 5 graden weggereden uit Hilversum zonder voorverwarmen (stond op 90%) naar Utrecht. Maar liefst 19km.
Rustig gereden PA max 105 op de A27.Geen Range optimizer aan.
Verbruik 35,8 kWh/100km
Geen idee waarom het verbruik zo hoog is. Normaal ligt dit wel wat lager. Verbruik bij aankomst op de Actieradiusassistent: 47 kWh/100 km.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:19
Weer wat ik 1x eerder heb gehad.
Kom bij de auto en wil weg rijden, zie ik dat het systeem staat op te starten echt.

Vorige keer gaf de systeemversie daarna gelijk een ouder versienummer, nu weet ik het niet zeker. Helaas wel weer googlemap refresh issues op het display achter het stuur.

Welke systeem datum hebben jullie? Hij zegt wel bij versie updaten 1.8 (deed hij vorige keer ook)

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Texie schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:35:
[Afbeelding]
Gaat lekker met 'zuinig rijden'
Vanmorgen 5 graden weggereden uit Hilversum zonder voorverwarmen (stond op 90%) naar Utrecht. Maar liefst 19km.
Rustig gereden PA max 105 op de A27.Geen Range optimizer aan.
Verbruik 35,8 kWh/100km
Geen idee waarom het verbruik zo hoog is. Normaal ligt dit wel wat lager. Verbruik bij aankomst op de Actieradiusassistent: 47 kWh/100 km.
Vreemd he? Ik heb hetzelfde namelijk..
Weet ook niet wat de oorzaak is.

Gisteren Almere - Huizen en terug gereden.. op gegeven moment 95 op de snelweg achter een vrachtwagen, toen haalde ik 28,9.. echt absurd.. :-(

Ben wel benieuwd of meer mensen zijn die dit ook hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
SSANL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 08:58:
[...]

Vreemd he? Ik heb hetzelfde namelijk..
Weet ook niet wat de oorzaak is.

Gisteren Almere - Huizen en terug gereden.. op gegeven moment 95 op de snelweg achter een vrachtwagen, toen haalde ik 28,9.. echt absurd.. :-(

Ben wel benieuwd of meer mensen zijn die dit ook hebben..
Ja ik. Ik durfde er hier eerder niet over te posten omdat ik dacht dat ik een zware voet had ;)

Maar >30kWh/100km doe ik regelmatig, ook mt 100kmh.
Maar vorige week had ik er ineens een dag blij dat het met 23kWh/100km ging. Ik kan er geen peil op trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
JackBol schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:05:
[...]

Ja ik. Ik durfde er hier eerder niet over te posten omdat ik dacht dat ik een zware voet had ;)

Maar >30kWh/100km doe ik regelmatig, ook mt 100kmh.
Maar vorige week had ik er ineens een dag blij dat het met 23kWh/100km ging. Ik kan er geen peil op trekken.
Same here,..
Lijkt erop dat wij hetzelfde ervaren.

Een paar posts geleden heb ik ook een samenvatting van een rit geplaatst.
maar 23kWh haal ik niet.. misschien in de zomer, maar zeker nu niet.
Het laagst wat ik nu (met temperaturen < 10 graden) heb gehaald is 26 dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recharge P8
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 01-12-2022
Afgelopen zomer op bergritjes soms wel 5% a 10% bijgeladen op die manier bergafwaarts...

(we vergeten dan maar even voor het gemak dat die procenten verstookt zijn op de heenweg omhoog, helemaal als dat de dagen ervoor was... ;) )

Vast ook welleens 'te vol' geweest, maar de p8 blijft dan gewoon lekker rijden op OPD in de haarspeldbochten.
JackBol schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:13:
[...]

"Vroegah" hadden we nog wel eens het probleem van de (trommel) remmen die oververhit raakten als we van de berg af denderden. Ik heb dan ook nog geleerd om altijd op de motor af te remmen als we van de berg af komen.

In het geval van een volle batterij kan de regen niets doen, omdat het z'n energie niet kwijt kan en zullen de schijfremmen dus de energie moeten verdrijven, maar ik heb nog nooit gehoord dat er iemand door z'n schijfremmen heen is gegaan toen hij terug kwam van de wintersport, dus volgens mij valt het allemaal wel mee.

Overigens kan je dik regenereren als je uit zo'n ski-dorpje terug naar het dal rijdt. Als je met je auto van 2 ton uit het dorpje 2 km afdaalt, kan je best wel eens tussen de 8 en 10 kWh opgeladen hebben. Dat is ook meteen een indicatie hoeveel energie er omgezet wordt in warmte en dus verdwijnt bij een traditionele auto die geen energie terug kan pakken van de wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
SSANL schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:19:
[...]

Same here,..
Lijkt erop dat wij hetzelfde ervaren.

Een paar posts geleden heb ik ook een samenvatting van een rit geplaatst.
maar 23kWh haal ik niet.. misschien in de zomer, maar zeker nu niet.
Het laagst wat ik nu (met temperaturen < 10 graden) heb gehaald is 26 dacht ik.
Same here. Met 100% accu kunnen we amper 240km rijden (zaterdag standaard ritje van 230km en we zouden 5% overhouden bij thuiskomst) |:( . Woensdag wordt mijn auto iig nagekeken door de dealer want dit is idd niet normaal. En zo koud is het ook helemaal niet de laatste tijd.

Kan trouwens ook softwarematig iets zijn he. Dat de auto qua accu wel verder kan, maar dat dit niet goed doorgegeven wordt aan het systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 17-01-2022 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Vanochtend, 10min voorverwarmd zonder laadkabel ff op en neer naar de dealer (10km totaal), 23.5kWh per 100km. Met nog 55% in de batterij zou ik nog 190km kunnen rijden is de schatting.

Dit vind ik nou weer absurd laag voor rijden met een koude auto. Ik zie het overigens wel vaker, dat als ik hem zonder kabel even voorverwarm, dat het verbruik dan ook laag is. Het voorverwarmen kost me voor 10min 1% van de accu overigens.

Pagina: 1 ... 47 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"