Brekie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 23:03:
Volgende week richting de sneeuw met de p8. Zijn er inmiddels al mensen met de p8 op wintersport geweest? Ben benieuwd naar jullie laadervaringen in Duitsland en Oostenrijk.
Welke navi er gebruikt wordt: maps, abrp..
Het gemiddelde verbruik, extra gewicht, hoeveel personen
Bij voorbaad dank
Afgelopen week op wintersport geweest. 3 volwassen. Geen skibox, alles in de auto. 19” met winterbanden, opgepompt naar 3,2 bar. Heenweg met 12 graden. 24,5 kWh/100km bij ACC op 105km. Oplopend naar 27 a 28 bij 125 per uur. Terug 5 graden. Verbruik lag ong. 1 kW hoger. Met regen en natte sneeuw en 135 over Franse tolweg lag het verbruik boven de 30 kWh/100km. De berg op ging het verbruik volgens de verbruiksapp naar 80 a 90 😬.
Voor de terugreis had ik tot 90% opgeladen maar niet voorverwarmd. Onderaan de berg was SoC nog steeds 90%. Alle regeneratie is opgegaan aan opwarmen van de auto.
Hele trip van 2200km gemiddeld 27,5 kWh/100km en 92 km/h.
ABRP gebruikt voor uitstippelen van de route. En dan iedere keer de snellader als bestemming ingevoerd. Als ik Google Maps in de auto vraag om de hele route te plannen krijg ik nog veel te veel onzinnige suggesties. Zowel 50 en zelfs 22kW laders terwijl dat niet nodig is. En ook 90 minuten laden bij een 350 kWh lader 🤔. En je kunt Ionity niet als voorkeur opgeven. Terwijl we daar korting krijgen met de Plugsurfin kaart. Tarief varieert overigens, zowel hoger als lager dan 35ct. Ook bij Ionity laders. En 3 laadbeurten zijn nog niet doorbelast 🤞.
En op enkele plaatsen best lang moeten wachten voordat we konden laden. Bij Metz 15 auto’s voor ons. Na 1,5 uur konden we stekkeren. In totaal 2h15min stilgestaan. Vertrek op 1 januari was misschien toch geen goed idee.
Duitsland schijnt (veel) beter te zijn.
Ik zou niet graag in de krokusvakantie naar de wintersport gaan met de P8
[
Voor 5% gewijzigd door
RJV2 op 13-01-2022 19:44
]