Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzone
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-09 11:19
Nog niet vermeld in dit topic:

De 2022 ‘mild refresh’ is ook verkrijgbaar met wollen stoelbekleding in een lichtgrijze kleur (in België tenminste, ik ga ervan uit overal). Tot nu toe was zwart de enige optie.

Is misschien een detail voor velen, maar ik vind het er best keurig uitzien. Maakt het interieur iets lichter.

Wel nog altijd een zwarte dakhemel…

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom uitgerekend Volvo niet kiest voor een Scandinavisch interieur met veel lichte tinten. Zou deze auto veel aangenamer maken, zeker met zijn eerder beperkte binnenafmetingen in vergelijking met Ioniq 5 of Tesla MY.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeS9Ugo85ZG5OXNjxLQyuhgtqNM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zra9xj6yqFMS1KqJlvQ2impJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:36
@Mga1600 de tijd dat ik zat te knooien met muziek bestanden op een usb te gooien, eigen playlists probeerde te maken... Die tijd is wel geweest. Natuurlijk is flac beter dan streaming maar ach, overall is het prima kwaliteit. Even los van dat het HK systeem ook zo z'n minpunten heeft. Als (hobby) producer zit ik al genoeg in de studio om op detail niveau naar muziek te luisteren 😁

Voor geen usb geneuzel meer in de auto.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 11-01-2022 16:38 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Juancho op 11-01-2022 16:05 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
mich78 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:29:
[...]

Ik vind de weergave van actuele verbruik bij de Polestar ook beter voor elkaar. Deze lijkt meer actueel. Bij de P8 zie je pas nadat je stilstaat de meter onder de 0 schieten (regeneratie). Bij de Tesla loopt ie ook 'live', het pedaal intrappen laat meteen een piek zien in de grafiek.
In mijn P8 wordt het actuele verbruik wel direct weergegeven, dus ook negatieve waarden, bij voorbeeld in het geval van een afdaling. Ik constateer wel een kleine vertraging, vooral bij stilstand: dan lopen de naïeve waarden soms nog enkele seconden door. Ik rijd altijd met OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Mga1600 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:14:
[...]

Mijn dealer zegt dat als de auto is voorbereid voor dab (zoals in my 23 in de huidige prijslijst) dat er ooit wel een mogelijkheid komt om de dab tuner achteraf in te bouwen als de chip problemen voorbij zijn. Maar dat gaat wel geld kosten!
Geld kosten voor wie? De dealer of Volvo NL neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Mga1600 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Dat geen nieuws, is al zeker 6 weken het geval….. deze ouderwetse man was een van vele beta testers en heeft het al vele maanden in gebruik. Werkt perfect!
FLAC files klinken veel beter dan Spotify op hoogste kwaliteit.
Heb ik naar aanleiding van je tip tijdje terug geïnstalleerd. Werkt perfect. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
tdkvolvo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Geld kosten voor wie? De dealer of Volvo NL neem ik aan.
Voor de auto’s die uit de huidige prijslijst samengesteld en besteld worden zal het wel rekening berijder worden omdat het expliciet vermeld is in de prijslijst. Voor auto’s waar het ‘stiekem’ is weggelaten op basis van een eerdere prijslijst zou ik zeggen: claim de kosten bij Volvo

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:04:
@Mga1600 de tijd dat ik zat te knooien met muziek bestanden op een usb te gooien, eigen playlists probeerde te maken... Die tijd is wel geweest. Natuurlijk is flac beter dan streaming maar ach, overall is het prima kwaliteit. Even los van dat het HK systeem ook zo z'n minpunten heeft. Als (hobby) producer zit ik al genoeg in de studio om op detail niveau naar muziek te luisteren 😁

Voor geen usb geneuzel meer in de auto.
Het is eenvoudig zo dat niet alle muziek die ik wil horen op spotify beschikbaar is. Dat zal afhangen van mijn muzieksmaak. Natuurlijk kan ik ook dingen vanaf mijn telefoon streamen maar ik vind het prettiger om een stuk of 6 sticks te hebben liggen die allemaal zijn geladen met een bepaald type muziek.

Je kunt veel albums op een stick zetten die dan heel goed (veel beter dan in Sensus het geval was) in een overzicht te doorzoeken en te selecteren zijn op Artiest, Album, enkel nummer etc. en dan individueel of als album af te spelen zijn.

Ik vind het er een hele prettige aanvulling op de andere geluidsbronnen. In spotify hebben we ook een heleboel playlists die we ook vaak deels afspelen.

Maar als je bijvoorbeeld bepaalde concerten die in FLAC opgenomen zijn van bijv. Mark Knopfler hoort, merk je pas hoe goed de HK kan klinken! Maar dat geldt ook voor ‘lieflijke’ piano muziek waar mijn vrouw van houdt (en zelf ook speelt) en klassieke muziek.

Ieder zijn ding zou ik zeggen……

[ Voor 24% gewijzigd door Mga1600 op 11-01-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
Mga1600 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:27:
[...]

Voor de auto’s die uit de huidige prijslijst samengesteld en besteld worden zal het wel rekening berijder worden omdat het expliciet vermeld is in de prijslijst. Voor auto’s waar het ‘stiekem’ is weggelaten op basis van een eerdere prijslijst zou ik zeggen: claim de kosten bij Volvo
Bij mij stond het wel in de prijslijst dus ga ik er van uit dat het kosteloos zal worden geleverd/geïnstalleerd. Vraag is alleen wanneer. 😇

btw:
Er wordt hier door anderen vaak gesproken over Tunein. Dit is echter absoluut geen alternatief voor DAB+. Tunein vraagt buffertijd bij starten en zender wisselen. En is instabiel. Crasht zeer vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 08-12-2024
tdkvolvo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:51:
[...]

Bij mij stond het wel in de prijslijst dus ga ik er van uit dat het kosteloos zal worden geleverd/geïnstalleerd. Vraag is alleen wanneer. 😇

btw:
Er wordt hier door anderen vaak gesproken over Tunein. Dit is echter absoluut geen alternatief voor DAB+. Tunein vraagt buffertijd bij starten en zender wisselen. En is instabiel. Crasht zeer vaak.
Ik denk ook niet dat Volvo eronder uit kan om het later alsnog kosteloos te installeren. Wetgeving gaat boven prijslijsten / offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
mich78 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Ik denk ook niet dat Volvo eronder uit kan om het later alsnog kosteloos te installeren. Wetgeving gaat boven prijslijsten / offertes.
Ik ben niet belanghebbend omdat ik gewoon DAB heb, maar ik zou in jullie geval in ieder geval een duidelijke eis hierover formuleren richting de dealer (daar moet je als particuliere koper je recht halen omdat je daar een koopovereenkomst mee aangegaan bent) en om bevestiging vragen …..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
Mga1600 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:59:
[...]

Ik ben niet belanghebbend omdat ik gewoon DAB heb, maar ik zou in jullie geval in ieder geval een duidelijke eis hierover formuleren richting de dealer (daar moet je als particuliere koper je recht halen omdat je daar een koopovereenkomst mee aangegaan bent) en om bevestiging vragen …..
Toevallig net bij de dealer neergelegd en aangegeven dat fabrikanten verplicht zijn dit te leveren. Ik heb de auto sinds 23-12-21 en probeer het nu met Tune-in, maar wat al gezegd is.. Het is niet ideaal, na een stop moet je de zender opnieuw starten, niet alles is even makkelijk te vinden en na een telefoongesprek krijg je eerst het reeds gebufferde te horen waarna de zender ineens overspringt naar 'live' radio. Een andere grote ergernis; Ik werk veel in Belgie en het duurt soms 10 minuten voordat de auto het netwerk in het andere land te pakken heeft.
Ik heb TuneIn een kans gegeven en als dit een degelijk alternatief zou zijn, dan had ik me niet zo druk gemaakt, het geluid is al niet heel best, over de FM is het helemaal belabberd. Ik ga er dus wel werk van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
HIER een link naar een Britse review van het HK geluid in een Volvo XC40 Twin Engine Pro. Vanaf 2:33 is er een kleine demo voor een indruk van het geluid voorin en achterin de auto. De demo vindt plaats met alle luidsprekers ingeschakeld, afwisselend met en zonder surround.

Hieruit blijkt, dat in ieder geval in Groot Brittannië de luidsprekers achter in de auto gewoon het geluid leveren, dat ze zouden moeten produceren. Dit in tegenstelling tot bij mijn P8 (en die van anderen) waar de luidsprekers achter in het beste geval slechts een fluistertoon leveren in de stand van "alle luidsprekers".

Ik neem hierover contact op met de dealer.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 09:23
mich78 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:53:
[...]

De wetgeving laat ook TuneIn toe of andere Internet alternatieven dus daar zul je niet ver mee komen. Iets anders is natuurlijk als je niet geleverd krijgt wat door de dealer is bevestigd bij de bestelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
JTHZZ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:08:
[...]

De wetgeving laat ook TuneIn toe of andere Internet alternatieven
Is dat zo? DAB is gratis via de ether. Tunein of andere internet alternatieven werken via data die niet gratis zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
tdkvolvo schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:25:
[...]

Is dat zo? DAB is gratis via de ether. Tunein of andere internet alternatieven werken via data die niet gratis zijn.
Op de link hieronder wordt uitgelegd dat meerdere Europese lidstaten in hun wetgeving IP radio als alternatief hebben opgenomen. En als ik het landenlijstje bij Volvo zie dan is Nederland er daar één van.
Daarnaast redeneren ze dat een auto zonder (klassieke) radio ook geen DAB hoeft te ontvangen. Maar weet niet of dat stand houdt want dan zou je in mijn ogen ook geen FM hebben.
http://digitalradioinside...vers-in-new-cars.html?m=1

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 11-01-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
JTHZZ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 20:40:
[...]

Op de link hieronder wordt uitgelegd dat meerdere Europese lidstaten in hun wetgeving IP radio als alternatief hebben opgenomen. En als ik het landenlijstje bij Volvo zie dan is Nederland er daar één van.
Daarnaast redeneren ze dat een auto zonder (klassieke) radio ook geen DAB hoeft te ontvangen. Maar weet niet of dat stand houdt want dan zou je in mijn ogen ook geen FM hebben.
http://digitalradioinside...vers-in-new-cars.html?m=1
Is een artikel uit 2019 en ik zie die uitleg niet. Maar ik ben dan ook geen jurist.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
Kan die hele DAB p6 discussie wellicht niet beter in een ander topic? (of stoppen ) Bedoel heb zelf een p6 zonder dab en alles is er nu echt wel over gezegd...Waar maken we ons druk om zou ik zeggen in het internet tijdperk.

Daarnaast is dit echt een first world problemen hoor. Kijk eens naar de q4/p2/bmw topic etc waar kopers maar moeten afwachten wanneer hun elektrische auto komt, kunnen fluiten naar lagere bijtelling, etc . Volvo heeft echt een wereld prestatie geleverd om heel veel P6'en nog gewoon dit jaar netjes te leveren...Bovendien hebben ze aan de voorkant dit ook netjes aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:34

Lancer

What the......

okio schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 23:02:
Kan die hele DAB p6 discussie wellicht niet beter in een ander topic? (of stoppen ) Bedoel heb zelf een p6 zonder dab en alles is er nu echt wel over gezegd...Waar maken we ons druk om zou ik zeggen in het internet tijdperk.

Daarnaast is dit echt een first world problemen hoor. Kijk eens naar de q4/p2/bmw topic etc waar kopers maar moeten afwachten wanneer hun elektrische auto komt, kunnen fluiten naar lagere bijtelling, etc . Volvo heeft echt een wereld prestatie geleverd om heel veel P6'en nog gewoon dit jaar netjes te leveren...Bovendien hebben ze aan de voorkant dit ook netjes aangegeven.
Ja en als je de kleine lettertjes in je koopcontract en de prijslijst leest zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat Volvo dit niet meer voor je gaat oplossen (de eerste kopers hadden diverse items in de configuratie staan die niet geleverd zijn)

code:
1
Disclaimer:Wijzigingen in specificaties, standaarduitvoering en prijzen voorbehouden. Alle genoemde prijzen kunnen te allen tijde zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.

Juridisch gezien wordt het een lastig verhaal aangezien er overmacht in het spel is. Dit is het zuurst voor de privé rijders, die misschien wel nog ff langer hadden kunnen wachten op hun auto en niet zo nodig nog in december moesten.

De complete wettekst waar ook de DAB autoradio in staat: https://www.europarl.euro...M-002-002_NL.pdf?redirect (zie bv annex XI redelijk richting het einde).

Hierin wordt gemeld dat er tenminste een ontvanger voor digitale terrestrische radiozenders aanwezig moet zijn. De technologie DAB wordt niet expliciet benoemd. Wil je dit pad gaan volgen dan kun je vast je advocaat gaan bellen denk ik.

Tot zover het slechte nieuws; het goede nieuws is dat, je zou het niet altijd zeggen, Volvo graag de klanten tevreden houdt. Ik zou dan ook zeker melden bij de dealer dat je teleurgesteld bent en het heel fijn zou vinden om wanneer mogelijk DAB in de auto te krijgen.

Vanuit de groep van 7 zullen we, wanneer we weer een contactmoment hebben met Volvo, ook eens navragen wat de plannen zijn. Ik verwacht daar in eerste instantie nog niet te veel van, aangezien ik al meerdere malen gezien heb dat Volvo NL laat of niet op de hoogte wordt gebracht. Maar wie weet.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
MaxxMark schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:57:
in het XC40 topic had ik er al eens wat over gezegd, maar omdat ik toch echt een p2 heb reageer ik gewoon hier er op (maar doe wel een @Juancho omdat ik in het Xc40 topic ook op hem reageerde).

Vandaag (met de kou van rond de -1) weer gehad dat ik naar kantoor moest (<10km) en mn wagen hing aan de paal. In het Xc40 topic had ik genoemd dat je het veel sneller merkt als je de auto laat doorladen naar 100%. Ofwel dat ie de hele nacht naar 90% laadt en dat als je weg wilt je een half uur van te voren hem op 100% zet zodat hij goed gaat preconditionen. Dit in tegenstelling tot het voorverwarmen via de preconditioning. Omdat ik zelf vandaag géén zin had om naar de auto te gaan heb ik het dus met de preconditioning gedaan. Sterker, ik heb het 2x gedaan omdat ik 3 kwartier nog niet weg was (er kwam wat tussendoor) en ik dus voor een 2e keer de auto liet preconditionen.

Na het wegrijden bemerkte ik nog altijd de hoge getallen in het verbruik. Wel was het zo dat ze sneller stabiliseerden dan voorheen. Ik kwam uiteindelijk uit op de 24kWh/100km oid. Wat niet slecht was voor deze temperaturen.

Echter blijf ik er bij dat het daadwerkelijk een half uur de auto laten doorladen van 90% naar 100%, voorafgaand aan je vertrek, betere resultaten levert dan alleen preconditioning. Ik wilde echter dit alvast delen als klein datapuntje (zeker gezien ik ook vaak, maar toch niet zó erg als @Aghanim, vrij forse verbruikcijfers heb).
@MaxxMark ik reageer toch hier even omdat het in mijn geval om een P8 gaat :). Maar ik heb sinds een aantal weken echt schrikbarend slechte actieradius waar ik me grote zorgen om maak. Twee voorbeelden:

1. gister op kantoor geladen tot 90%. Haal ik de auto netjes van de paal voor een ander... geeft de auto mij doodleuk een actieradius van slechts 210km aan. Dat is echt heel erg laag. Zo heel koud was het verder ook weer niet met 5/6 graden. Einde van de dag reed ik weer naar huis (slechts 10km) en ik zat thuis op 200km range. Ik had de auto overigens 15min van te voren handmatig voor laten verwarmen. De timer werkt namelijk niet bij mijn app. Een volgende keer ga ik ipv de ochtend in de middag laden en zoals jij ook hebt getest, even vlak voor naar huis gaan extra doorladen tot 100%. Kijken wat dat doet. Zou dit ook moeten werken van 80% naar 90%? Aangezien ik alleen voor de lange ritten doorlaad tot 100%.

2. het valt ook gewoon op in ritten die wij vaker maken. Bijv. mijn schoonouders wonen op 110km enkele reis. Normaal kwamen we vaak weer thuis met nog zo'n 25/35% (afhankelijk van voor/na 19:00 uur ivm 130 rijden). Tegenwoordig komen we na exact dezelfde rit thuis met 5-8%. Mijn vriendin vindt het nog zo spannend dat als ze alleen gaat.. ze zelfs gaat snelladen op de route. Dat hebben we nog NOOIT hoeven doen.

Dus ondanks alle mooie updates, de extra 50km die de auto kreeg vanuit de onderkant lijkt het wel alsof mijn auto alleen maar slechter en slechter presteert. Ik maak dus wel zorgen en ga dit zeker even aankaarten. Want dit lijkt me ver onder de minimale grens te gaan. De range assistent doet op langere ritten eigenlijk ook weinig tot niks. Ik weet dat de XC40 geen topper is qua verbruik/actieradius maar er zijn voor mij wel bepaalde ondergrenzen. En 90% --> 210km betekent dus, met een beetje veilige marge amper 200km. Niet acceptabel wat mij betreft.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 12-01-2022 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 00:41

MaxxMark

HT is Tof!

Ik begrijp je zorg inderdaad goed! Ik kan me lastig voorstellen dat het accupakket (veel) slechter is gaan presteren. Al kan het goed zijn dat jouw accupakket net even de vreemde eend in de bijt is. Ik denk dat ze een beetje aan het proberen zijn met andere (ont)laadcurves en gedragingen. Volgens mij is al vaker benoemd dat er voor het laden en het ontladen andere "ideale" temperatuuromstandigheden zijn en dat het dus zoeken is naar een sweetspot. Target je meer voor laden dan heb je nadelige effecten bij het ontladen (rijden), target je meer voor ontladen (rijden) dan heb je nadelige effecten bij het laden. Ik zou het zeker aankaarten! Ben erg benieuwd wat er uit komt.

Aangezien ik straks weer naar kantoor ga (zelfde ritje als van de week en temperaturen rond het vriespunt) zet ik misschien mn wagen een half uur daar voor nog even aan de laadpaal om te kijken of het effect in dat geval daadwerkelijk anders is dan met alleen voorverwarmen.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Ja aan de laadpaal hangen en dan voorverwarmen via de app. Dan niet eens doorladen naar 100%. Je snapt me wel denk ik :)

Die range app is sowieso knudde. Kijk er echt nooit naar. Die kan er wel weer af eerlijk gezegd. Geef dan de mogelijkheid om een eco stand te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De range app geeft gewoon exact de actieradius door die Google je ook zal geven hoor. Het is een andere schil, maar de data is gelijk. Dus dat maakt verder niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:46:
De range app geeft gewoon exact de actieradius door die Google je ook zal geven hoor. Het is een andere schil, maar de data is gelijk. Dus dat maakt verder niets uit.
Dus heb je er niets aan. Het werd toch grootst aangekondigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sten2017 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:47:
[...]

De RA kan je net wat meer range geven door die aan te zetten zodat klimaat functies minder % verbruiken. Eignlijk hetzelfde als de eco mode die de PS heeft. Daar klagen sommigen ook over dat het te koud is of dat er bij de benen koude lucht is of dat ramen dan snel beslaan. Eigenlijk zelfde verhaal als de P8.

Maar dat doet niet terzake eigenlijk, want met/zonder RA... ik heb een bijzonder lage actieradius voor al een tijdje en dat klopt gewoon niet. Sterker nog, het zou juist beter moeten zijn ivm afgelopen jaar maar het wordt alleen maar minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Als je de auto niet privé hebt aangeschaft, waarom zou je dan niet altijd tot 100% laden? Ik vertrek altijd op 100%. De 36 maanden dat t contract loopt zal het met de degradatie wel loslopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:50:
[...]

De RA kan je net wat meer range geven door die aan te zetten zodat klimaat functies minder % verbruiken. Eignlijk hetzelfde als de eco mode die de PS heeft. Daar klagen sommigen ook over dat het te koud is of dat er bij de benen koude lucht is of dat ramen dan snel beslaan. Eigenlijk zelfde verhaal als de P8.

Maar dat doet niet terzake eigenlijk, want met/zonder RA... ik heb een bijzonder lage actieradius voor al een tijdje en dat klopt gewoon niet. Sterker nog, het zou juist beter moeten zijn ivm afgelopen jaar maar het wordt alleen maar minder.
Bij 90% geeft ie 240 aan, net hoe mijn rijgedrag is geweest :). Rij nu op 19inch winterbanden. Wat ik merk is dat het verbruik heel snel zakt en niet vaak meer rond de 30 zit t.o.v. 2020 met deze temperaturen, maar meer 25-26.

Hopelijk kan de dealer je helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
mich78 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:03:
Als je de auto niet privé hebt aangeschaft, waarom zou je dan niet altijd tot 100% laden? Ik vertrek altijd op 100%. De 36 maanden dat t contract loopt zal het met de degradatie wel loslopen.
Dat kan sneller gaan dan je denkt. Zeker met een niet al te beste actieradius! Tenzij je echt 100% nodig hebt om dagelijks te rijden, snap ik je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
Zojuist de auto opnieuw weggebracht, auto pilot/lane assist en botsingvermijding bleven niet werken. Zijn er nog meer mensen bij wie die problemen blijven aanhouden? Bij mij werkt het de ene rit wel, de andere niet, meestal niet. De monteur had in ieder geval net deze week een ander geval gehad, waarbij hij de camera opnieuw had uitgelijnd, maar dat had niet geholpen.

Verder gingen ze ook kijken naar het kraakje in de Harman Kardon boxen in de deuren, waar ik last van heb als ik muziek op hogere volumes beluister.

Nu een XC40 benzine leenauto, wel wennen hoor zon ding, wat is elektrisch toch een ongelofelijke luxe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Sten2017 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Bij 90% geeft ie 240 aan, net hoe mijn rijgedrag is geweest :). Rij nu op 19inch winterbanden. Wat ik merk is dat het verbruik heel snel zakt en niet vaak meer rond de 30 zit t.o.v. 2020 met deze temperaturen, maar meer 25-26.

Hopelijk kan de dealer je helpen.
Oeps …. Ik weet natuurlijk niet wat je met die auto doet ……haha…..maar Ik ben al licht teleurgesteld als de RA bij 90% 300 km aangeeft ipv de gebruikelijkere 310.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Mga1600 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:57:
[...]

Oeps …. Ik weet natuurlijk niet wat je met die auto doet ……haha…..maar Ik ben al licht teleurgesteld als de RA bij 90% 300 km aangeeft ipv de gebruikelijkere 310.
Niets bijzonders. Snelweg 105, 80 km weg 85. Verwarming Max 19, stoel en stuur verw. op 1. Snel optrekken.

Ligt wel een trekhaak achterin nog.

Verder geen idee. Ja ik rij hem nooit leeg, vaak niet eens onder de 10% voordat ik bij ga laden.
Staat altijd op standje OPD.

[ Voor 9% gewijzigd door Sten2017 op 12-01-2022 11:10 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je de auto niet privé hebt aangeschaft, waarom zou je dan niet altijd tot 100% laden?
Omdat je het als vraag stelt: In mijn geval omdat ik vind dat je op spullen van een ander net zo zuinig moet zijn als op spullen van jezelf. Maar dat is misschien ouderwets gedacht.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Sten2017 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:03:
[...]

Niets bijzonders. Snelweg 105, 80 km weg 85. Verwarming Max 19, stoel en stuur verw. op 1. Snel optrekken.

Ligt wel een trekhaak achterin nog.

Verder geen idee.
Het is wel bijzonder dat de auto’s die technisch identiek zijn zo verschillend scoren qua verbruik. Wat ik zeg: bij mij staat er nu 300 op de RA, meestal meer, maar die voor mij lage score komt nu omdat ik de afgelopen dagen alleen maar een paar heel korte ritjes heb gemaakt zonder voor te warmen. Dat recente verbruik beïnvloedt het range getal kennelijk heel fors, want ik heb er recent ook wel eens 350 (90%) zien staan op de dag na een lange 100 km/h rit zonder al te veel wind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Omdat je het als vraag stelt: In mijn geval omdat ik vind dat je op spullen van een ander net zo zuinig moet zijn als op spullen van jezelf. Maar dat is misschien ouderwets gedacht.
Helemaal eens. En misschien neemt een collega de auto wel over, of een bekende, of ikzelf of mijn werkgever, of de dealer waar je al veel jaren heel fijn zit. Beetje kwestie van fatsoen. En ja, ik laad ook regelmatig tot 100%, gewoon omdat ik dat nodig ben voor een lange rit. Hoeft dat niet, gewoon 90%.

@Mga1600 @hlip ik dacht er nog aan dat het misschien een kwestie was van 1e generatie productie en de rest erna. Maar volgens mij heb jij de auto redelijk gelijk als mij en ook vele anderen hier. Ik zelf dus vanaf 1 februari 2021. Dus dat kan het dan ook niet zijn. Maar het is wel bizar, tussen jou en mij scheelt zo een dikke 100km. Dat is echt niet normaal hoor. En nee, ik rijd niet als een volslagen idioot over de weg. Dat is vaak de eerste opmerking die je krijgt maar reken er maar op dat de personen met (extreem) hoog verbruik daar echt wel een keer op letten hoor. Ik rijd ook wel eens 130-140 en dan weet ik gewoon dat het verbruik erg hoog is. Geen punt. Maar dat is misschien nog geen 10% van m'n ritten.

Sterker nog, sinds ik super slechte range heb let ik meer dan ooit op mijn rijstijl maar dat maakt allemaal letterlijk 0,0 uit. Misschien tijd om de auto eens goed uit te lezen of te onderzoeken.

[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 12-01-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 11:25
Bij mij geeft de RA bij 90% ook rond de 300 km aan. Bij deze temperaturen is dat voor mij prima.

Dat er verschillen zitten in het verbruik is logisch maar een verschil van 100 km bereik is wel heel veel. Hebben jullie een loden rechter been ofzo?? ;)

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:24:
[...]

@MaxxMark ik reageer toch hier even omdat het in mijn geval om een P8 gaat :). Maar ik heb sinds een aantal weken echt schrikbarend slechte actieradius waar ik me grote zorgen om maak. Twee voorbeelden:

1. gister op kantoor geladen tot 90%. Haal ik de auto netjes van de paal voor een ander... geeft de auto mij doodleuk een actieradius van slechts 210km aan. Dat is echt heel erg laag. Zo heel koud was het verder ook weer niet met 5/6 graden. Einde van de dag reed ik weer naar huis (slechts 10km) en ik zat thuis op 200km range. Ik had de auto overigens 15min van te voren handmatig voor laten verwarmen. De timer werkt namelijk niet bij mijn app. Een volgende keer ga ik ipv de ochtend in de middag laden en zoals jij ook hebt getest, even vlak voor naar huis gaan extra doorladen tot 100%. Kijken wat dat doet. Zou dit ook moeten werken van 80% naar 90%? Aangezien ik alleen voor de lange ritten doorlaad tot 100%.

2. het valt ook gewoon op in ritten die wij vaker maken. Bijv. mijn schoonouders wonen op 110km enkele reis. Normaal kwamen we vaak weer thuis met nog zo'n 25/35% (afhankelijk van voor/na 19:00 uur ivm 130 rijden). Tegenwoordig komen we na exact dezelfde rit thuis met 5-8%. Mijn vriendin vindt het nog zo spannend dat als ze alleen gaat.. ze zelfs gaat snelladen op de route. Dat hebben we nog NOOIT hoeven doen.

Dus ondanks alle mooie updates, de extra 50km die de auto kreeg vanuit de onderkant lijkt het wel alsof mijn auto alleen maar slechter en slechter presteert. Ik maak dus wel zorgen en ga dit zeker even aankaarten. Want dit lijkt me ver onder de minimale grens te gaan. De range assistent doet op langere ritten eigenlijk ook weinig tot niks. Ik weet dat de XC40 geen topper is qua verbruik/actieradius maar er zijn voor mij wel bepaalde ondergrenzen. En 90% --> 210km betekent dus, met een beetje veilige marge amper 200km. Niet acceptabel wat mij betreft.
Is dit gewoon niet het winterverbruik dat we vorig jaar ook zagen en omgerekend naar veel korte ritten? Ik hou het niet zo bij moet ik eerlijk zeggen, omdat ik met name korte ritten maak. Maar die hakken er met dit weer best behoorlijk in. Ik verbruik nu zo'n 5-6% voor een kort ritje van 13km. Zou normaal 3-4% zijn.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Is dit gewoon niet het winterverbruik dat we vorig jaar ook zagen en omgerekend naar veel korte ritten? Ik hou het niet zo bij moet ik eerlijk zeggen, omdat ik met name korte ritten maak. Maar die hakken er met dit weer best behoorlijk in. Ik verbruik nu zo'n 5-6% voor een kort ritje van 13km. Zou normaal 3-4% zijn.
Ja is het weer. Van de zomer op mijn 20 inch sloffen (die toch veel mooier zijn dan mijn 19inch) zat ik op kleine 400 bereik.

Nu rij ik ook niet elke dag 100 km, zal denk wel daar ook mee te maken hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Sten2017 op 12-01-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
hlip schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:12:
Bij mij geeft de RA bij 90% ook rond de 300 km aan. Bij deze temperaturen is dat voor mij prima.

Dat er verschillen zitten in het verbruik is logisch maar een verschil van 100 km bereik is wel heel veel. Hebben jullie een loden rechter been ofzo?? ;)
Woon in de polder, dus vaak tegenwind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:13:
[...]

Nee want het zijn niet alleen de korte ritten maar ook de langere ritten. Zoals gezegd, we hebben bepaalde standaard ritten naar oa familie/vrienden op 110km enkele reis. Dus dat is mooi te vergelijken. Vorig jaar was al matig maar ok. Dezelfde ritten zijn nu alleen maar slechter geworden. Ondanks alle updates en zelfs die extra 50km range die we erbij hebben. Dat klopt iets gewoon niet.

Wbt korte ritten, waar jij 5-6% verbruikt loop ik bijna 1:1. Dus 1% voor 1km. Ik werk sindskort bij een klant op 10km en dan ben ik zo bijna 10% kwijt... Dus ook hier een enorm verschil tussen onze wagens wat volgens mij echt niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Nee want het zijn niet alleen de korte ritten maar ook de langere ritten. Zoals gezegd, we hebben bepaalde standaard ritten naar oa familie/vrienden op 110km enkele reis. Dus dat is mooi te vergelijken. Vorig jaar was al matig maar ok. Dezelfde ritten zijn nu alleen maar slechter geworden. Ondanks alle updates en zelfs die extra 50km range die we erbij hebben. Dat klopt iets gewoon niet.

Wbt korte ritten, waar jij 5-6% verbruikt loop ik bijna 1:1. Dus 1% voor 1km. Ik werk sindskort bij een klant op 10km en dan ben ik zo bijna 10% kwijt... Dus ook hier een enorm verschil tussen onze wagens wat volgens mij echt niet goed is.
Lijkt inderdaad niet te kloppen. Ik stap net in, 52% in de accu, range geeft 160km aan

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
Kris Rifa heeft een bijzondere video geplaatst, toch even delen:

Volvo C40 Motorway Range Test:
YouTube: Volvo C40 Motorway Range Test

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:47
Waarom niet tot 100% laden? Opdat na jouw gebruiksperiode de conditie van de accu optimaler blijft. Fijner voor de volgende eigenaar...

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Geven de verbruikscijfers hetzelfde beeld als de range? Met 200km range, zou ik verbruikscijfers verwachten van 30Wh/100km en slechter.

Naast dat het de accu zelf is kan er heel veel aan de hand zijn:
1) Calibratie van de batterij sensoren (de meest waarschijnlijke denk ik)
2) Er loopt iets aan; bv remklauw die iets de dicht op de schijf loopt
3) Bodywork dat in de wind klappert en dat gaat fungeren als luchtrem
4) en ja, ook een defecte accucel, maar dan verwacht ik ook dat je niet kunt laden tot 90%

200km is wel heel matig, dat haalden de vakantiegangers met een caravan erachter zelfs nog.

Overigens tot 100% laden is niet zo'n probleem. De auto met 100% of minder dan 10% wegzetten is waar de belangrijkste degradatie zit. Dagelijks tot 100 klinkt erger dan dat het is.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:50:
[...]

Lijkt inderdaad niet te kloppen. Ik stap net in, 52% in de accu, range geeft 160km aan
Bij mij 25% en geeft aan 80 km (range 60-110).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
Sten2017 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 09:47:
[...]

Je hebt niets aan de range-app? Kom, kom. Ik gebruik de range-app om meer redenen: op de eerste plaats vanwege de aanduiding van het aantal nog beschikbare kilometers (waarom destijds veel rijders hebben gevraagd), en op de tweede plaats om een indruk te krijgen van het actuele stroomverbruik in kWh/100 km. De range-app werkt uitstekend, en mag wat mij betreft niet verdwijnen, integendeel. Intussen blijf ik me verbazen over de klachten, die de ronde blijven doen. Ik haal de in december en januari 290 - 310 km, tegen in de zomermaanden 380-410 km (toen op 20 inch wielen, nu op 19 inch wielen met winterbanden). Vanaf augustus heb ik 5500 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 lm. Kortom: een tevreden XC40-P8-rijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Lancer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

Geven de verbruikscijfers hetzelfde beeld als de range? Met 200km range, zou ik verbruikscijfers verwachten van 30Wh/100km en slechter.

4) en ja, ook een defecte accucel, maar dan verwacht ik ook dat je niet kunt laden tot 90%

200km is wel heel matig, dat haalden de vakantiegangers met een caravan erachter zelfs nog.

Overigens tot 100% laden is niet zo'n probleem. De auto met 100% of minder dan 10% wegzetten is waar de belangrijkste degradatie zit. Dagelijks tot 100 klinkt erger dan dat het is.
Checken ze optie 1 vrijblijvend bij de garage? Of wordt dit elke keer via een update aangepast?

Optie 2 moet je kunnen zien op je remschijf lijkt mij. Ik zie voor wel groot verschil met achter i.i.g.

Optie 3 is even je auto nalopen of alles op zijn plek zit. In het begin zat bij mij iets los bij bodywork ter hoogte van het achterwiel.

Optie 4 geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
Adriaen87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Je hebt niets aan de range-app? Kom, kom. Ik gebruik de range-app om meer redenen: op de eerste plaats vanwege de aanduiding van het aantal nog beschikbare kilometers (waarom destijds veel rijders hebben gevraagd), en op de tweede plaats om een indruk te krijgen van het actuele stroomverbruik in kWh/100 km. De range-app werkt uitstekend, en mag wat mij betreft niet verdwijnen, integendeel. Intussen blijf ik me verbazen over de klachten, die de ronde blijven doen. Ik haal de in december en januari 290 - 310 km, tegen in de zomermaanden 380-410 km (toen op 20 inch wielen, nu op 19 inch wielen met winterbanden). Vanaf augustus heb ik 5500 km gereden, met een gemiddeld verbruik van 21,5 kWh/100 lm. Kortom: een tevreden XC40-P8-rijder.
He Google is net zo makkelijk als je wilt weten hoeveel je nog kan rijden. Daar heb je geen app voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Sten2017 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Bij mij 25% en geeft aan 80 km (range 60-110).
Dat is dus haast 1:1 vergelijkbaar met mijn situatie en lijkt me prima voor deze tijd van het jaar.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:10:
[...]

Dat is niet ouderwets en ook volkomen logisch. Echter wordt een auto in de markt gezet met een range van 418km en de praktijk is dat je hier in de winter ruim 100km van mag aftrekken. Met 90% blijft er iets van 280km over (met geluk). Als het echt slecht is voor de accu, dan zou de fabrikant het zo moeten inbouwen dat je de auto niet voor meer dan 95% kan volladen. Dat het percentage in de auto dan 100% aangeeft is dan prima. Nu wordt een auto in de markt gezet en geschermd met een mooie actieradius, maar je mag deze eigenlijk niet gebruiken. Laden jullie je telefoon ook altijd maar tot 90%?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

"Als je de auto niet prive hebt aangeschaft, waarom zou je dan niet altijd tot 100% laden?

Met bovenstaande zin impliceer je zelf toch ook dat, als je privé reed, je niet altijd tot 100% zou laden. Waarom dan wel als het voor rekening van een ander komt?
En wat een telefoon betreft; ja, die laad ik ook zo min mogelijk tot 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Lancer schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:31:
[...]

@Lancer & @Montalbano ... ik heb dus gister op kantoor geladen tot 90%. Ritje naar huis van 9,5km. Vandaag totaal 64km gereden (puppy wegbrengen en weer halen. Dus totaal na 90% geladen te hebben 83km gereden. Ik kom net weer thuis met 58% en nog 150km bereik. Kortom: 90% = 233km. Dat is wel heel erg karig bij een graadje of 5-6. Dat zou toch minimaal wel 300+km moeten zijn. Het verbruik kwam vandaag ook niet onder de 28,5kW (gister niet eens onder de 31kW) en ik heb een warmtepomp.

Ik ga je bovenstaande punten maar eens bespreken met de dealer, misschien kunnen ze dat even controleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 12-01-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
mich78 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Dat is niet ouderwets en ook volkomen logisch. Echter wordt een auto in de markt gezet met een range van 418km en de praktijk is dat je hier in de winter ruim 100km van mag aftrekken. Met 90% blijft er iets van 280km over (met geluk). Als het echt slecht is voor de accu, dan zou de fabrikant het zo moeten inbouwen dat je de auto niet voor meer dan 95% kan volladen. Dat het percentage in de auto dan 100% aangeeft is dan prima. Nu wordt een auto in de markt gezet en geschermd met een mooie actieradius, maar je mag deze eigenlijk niet gebruiken. Laden jullie je telefoon ook altijd maar tot 90%?
Als je het nodig hebt voor een lange rit laad je tot 100%, verder alleen tot 90%. Wat is daaraan zo lastig of ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:35
Met een SoC van 90% geeft mijn P8 op dit moment een range van zo'n 240 km volgens de RA. Gemiddeld schommelt het verbruik rond de 25 kWh/100 km, maar op de snelweg gaat het eerder richting de 30. Mijn P8 is dus niet een van de zuinige.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb een vraag over het plannen van laadstops met Maps voor lange ritten. Ik heb nog nooit een rit gedaan waarop ik meer dan één keer hoefde te laden. Maar ik heb het plannen wel eens uitgeprobeerd. In mijn herinnering gaf Maps dan aan dat je onderweg moet laden en gaf verschillende opties voor de eerste laadstop. Gisteren probeerde ik het weer eens en toen gaf Maps oplaadstations voor de hele route. Bijvoorbeeld 5 laadstops tussen thuis en Oostenrijk. Is hier iets aan veranderd in jullie beleving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Gisteren bij de dealer update gekregen naar 1.8.1.
Geen idee wat de verschillen zijn, waarschijnlijk een stabiliteitsupdate.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]

De manier waarop je het stelde kwam op mij over alsof je het niet zou doen als het je eigen auto was. Vandaar mijn opmerking.

Dat staat los van de discussie over range. Als ik weet dat ik de capaciteit nodig heb (lange rit) dan laad ik hem zeker tot 100%. Maar wel pas in de nacht voordat ik die rit maak. Ik ken de exacte werking van accutechniek onvoldoende, maar mij werd duidelijk gemaakt dat met name het volledig volladen (100%) in combinatie met stilstaan slecht is voor de accu. Ik zou me overigens voor kunnen stellen dat als je iedere nacht tot 100% zou laden en iedere ochtend een stuk rijdt met de auto, of dat nou kort of lang is, dat geen enkel probleem zou zijn. Zolang hij maar niet lang vol stilstaat.

Mijn telefoon heeft eigen laadbeheer (iOS) die dit min of meer automatiseert. Als je die 's nachts oplaad, dan gaat ie ook pas tegen de ochtend verder laden richting volle mep. Tenminste, zo verkoopt Apple het.
Iets vergelijkbaars zou voor de Volvo natuurlijk ook optimaal zijn, alleen moet de auto dan kunnen weten wanneer je hem nodig hebt (in combinatie met een eigen laadpaal natuurlijk).

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:36:
[...]

@Lancer & @Montalbano ... ik heb dus gister op kantoor geladen tot 90%. Ritje naar huis van 9,5km. Vandaag totaal 64km gereden (puppy wegbrengen en weer halen. Dus totaal na 90% geladen te hebben 83km gereden. Ik kom net weer thuis met 58% en nog 150km bereik. Kortom: 90% = 233km. Dat is wel heel erg karig bij een graadje of 5-6. Dat zou toch minimaal wel 300+km moeten zijn. Het verbruik kwam vandaag ook niet onder de 28,5kW (gister niet eens onder de 31kW) en ik heb een warmtepomp.

Ik ga je bovenstaande punten maar eens bespreken met de dealer, misschien kunnen ze dat even controleren.
En dan heb je de range optimization aan staan, je rijdt geen 130 en stookt de temperatuur niet naar 24 graden?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:19:
[...]

En dan heb je de range optimization aan staan, je rijdt geen 130 en stookt de temperatuur niet naar 24 graden?
RA heb ik soms aan, soms uit. Maakt geen verschil, rij idd geen 130 standaard (ook aangegeven in mijn post) en temperatuur staat vaak op 19 a 20 met stuur/stoel op 1. Gewoon allemaal basic dus. En ook al vaak genoeg heel bewust kalm gereden. Ook dat maakt weinig uit. Dit was overigens niet altijd zo hoor, ik heb af en toe ook wel eens een goede score gehad, vooral in de zomer. Ook dan trouwens by far nog niet wat sommigen hier halen.

Net mn dealer gesproken en zoals altijd denken ze super goed mee. Vrijdag laad ik opnieuw tot 90% dan even kijken wat de RA zegt (je hebt 3 inschattingen trouwens) en als er echt een groot verschil is (of dat de auto softwarematig iets denkt) dan gaan ze het verder onderzoeken.

Want zo rond de 210km bij 90% is echt niet ok. Dat is nu wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 12:10
Montalbano schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:16:
[...]
Dat staat los van de discussie over range. Als ik weet dat ik de capaciteit nodig heb (lange rit) dan laad ik hem zeker tot 100%. Maar wel pas in de nacht voordat ik die rit maak. Ik ken de exacte werking van accutechniek onvoldoende, maar mij werd duidelijk gemaakt dat met name het volledig volladen (100%) in combinatie met stilstaan slecht is voor de accu. Ik zou me overigens voor kunnen stellen dat als je iedere nacht tot 100% zou laden en iedere ochtend een stuk rijdt met de auto, of dat nou kort of lang is, dat geen enkel probleem zou zijn. Zolang hij maar niet lang vol stilstaat.
Ik vind die 90% die aangeraden wordt door de autofabrikanten (ook Volvo) vrij discutabel. Voor elke batterij (ook in auto's) geldt dat je voor de levensduur het beste tussen de 20% en 80% kunt houden.

Als je voor levensduur van je accu gaat, maak je dan dus niet z'n zorgen om af en toe naar 100% gaat, als je in het eerstvolgende ritje daarna maar weer onder die 80% komt...en weer gaat laden als je accu onder de 20% staat.... Dan zal die in de praktijk vrijwel altijd op veilige waarden voor de levensduur van de accu staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Okay, onze auto is legacy nu :)
Polestar 3 krijgt de volgende interface, dus de aanstaande Volvo XC100 (SPA2 platform) waarschijnlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.arstechnica.net/wp-content/uploads/2022/01/2-1.jpg
Bron

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JackBol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:18:
Polestar 3 krijgt de volgende interface, dus de aanstaande Volvo XC100 (SPA2 platform) waarschijnlijk ook.

[Afbeelding]
Bron
Dit was afgelopen zomer ook al voorbij gekomen voor de Volvo's... ;). Gaat om die concepten voor komende modellen. Daar zie je oa hetzelfde infotainment scherm. Zie oa: https://www.cnbc.com/2021...-all-electric-future.html

Maar dat gaan wij ongetwijfeld niet terugzien in onze XC40/C40's. Maar ook dat was al bekend vanwege het beperkte scherm. De nieuwe modellen krijgen ook een iets groter scherm namelijk. Dus nog even wat jaartjes wachten :)

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 12-01-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 14:23:
[...]

RA heb ik soms aan, soms uit. Maakt geen verschil, rij idd geen 130 standaard (ook aangegeven in mijn post) en temperatuur staat vaak op 19 a 20 met stuur/stoel op 1. Gewoon allemaal basic dus. En ook al vaak genoeg heel bewust kalm gereden. Ook dat maakt weinig uit. Dit was overigens niet altijd zo hoor, ik heb af en toe ook wel eens een goede score gehad, vooral in de zomer. Ook dan trouwens by far nog niet wat sommigen hier halen.

Net mn dealer gesproken en zoals altijd denken ze super goed mee. Vrijdag laad ik opnieuw tot 90% dan even kijken wat de RA zegt (je hebt 3 inschattingen trouwens) en als er echt een groot verschil is (of dat de auto softwarematig iets denkt) dan gaan ze het verder onderzoeken.

Want zo rond de 210km bij 90% is echt niet ok. Dat is nu wel duidelijk.
Hmm, dit lijkt wel heel erg wat ik ook ervaar.
De volgende keer maar eens laden baar 90% en kijken wat de RA aangeeft.
Wel is het zo dat ik de 20" velgen heb,. dat schijnt ook veel uit te maken.

Ik zit meestal rond de 30 - 36 kwh/100km op het moment. waarbij 30 is als ik echt als een "bejaarde" ga rijden. Daar heb ik niet een auto met 400+ pk voor.. >:) ;)
*Ik snap dat er ook "gemanaged" moet worden, maar een beetje "normaal" rijden moet toch kunnen waarbij de opgegeven actieradius haalbaar moet zijn...

Zometeen een "langere" rit gepland. ben benieuwd waar ik dan op uitkom.

[ Voor 5% gewijzigd door SSANL op 12-01-2022 16:06 ]

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
JackBol schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:18:
[Afbeelding]
Juancho schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 15:38:
Maar dat gaan wij ongetwijfeld niet terugzien in onze XC40/C40's. Maar ook dat was al bekend vanwege het beperkte scherm.
Dit is nu net het beeld dat ik zou willen!
Dit past perfect op het huidige XC40 scherm, en ik zou het heéeéeéel graag krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BzR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 23:40

BzR

madhondt schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:40:
[...]

[...]

Dit is nu net het beeld dat ik zou willen!
Dit past perfect op het huidige XC40 scherm, en ik zou het heéeéeéel graag krijgen...
Misschien dat er bij AliXpress al een schermpje te bestellen is :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
DarkShadow schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:24:
Zojuist de auto opnieuw weggebracht, auto pilot/lane assist en botsingvermijding bleven niet werken. Zijn er nog meer mensen bij wie die problemen blijven aanhouden? Bij mij werkt het de ene rit wel, de andere niet, meestal niet. De monteur had in ieder geval net deze week een ander geval gehad, waarbij hij de camera opnieuw had uitgelijnd, maar dat had niet geholpen.

Verder gingen ze ook kijken naar het kraakje in de Harman Kardon boxen in de deuren, waar ik last van heb als ik muziek op hogere volumes beluister.

Nu een XC40 benzine leenauto, wel wennen hoor zon ding, wat is elektrisch toch een ongelofelijke luxe...
Waarschijnlijk de voorruit verwarming die kapot is, komt een nieuwe voorruit in. Vrijdag kan ik hem ophalen. Benieuwd of dat het probleem uiteindelijk is. De condens zou er voor zorgen dat de autopilot niet werkt, wat op zich wel overeenkomt met de omstandigheden waarin de problemen zich gingen voordoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
SSANL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 16:03:
[...]

Hmm, dit lijkt wel heel erg wat ik ook ervaar.
De volgende keer maar eens laden baar 90% en kijken wat de RA aangeeft.
Wel is het zo dat ik de 20" velgen heb,. dat schijnt ook veel uit te maken.

Ik zit meestal rond de 30 - 36 kwh/100km op het moment. waarbij 30 is als ik echt als een "bejaarde" ga rijden. Daar heb ik niet een auto met 400+ pk voor.. >:) ;)
*Ik snap dat er ook "gemanaged" moet worden, maar een beetje "normaal" rijden moet toch kunnen waarbij de opgegeven actieradius haalbaar moet zijn...

Zometeen een "langere" rit gepland. ben benieuwd waar ik dan op uitkom.
Ik heb de 19 inch velgen, ben niet iemand die altijd zuinig rijd (alhoewel ik wel zuiniger ben gaan rijden met deze auto, af en toe gewoon aan de 100 houden bedoel ik dan, en iets minder enthousiast optrekken soms), maar ik rijd dan wel echt een heel stuk zuiniger. Nu meestal rond de 25, als ik mn best doe, 22/23.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
DarkShadow schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:24:
[...]

Ik heb de 19 inch velgen, ben niet iemand die altijd zuinig rijd (alhoewel ik wel zuiniger ben gaan rijden met deze auto, af en toe gewoon aan de 100 houden bedoel ik dan, en iets minder enthousiast optrekken soms), maar ik rijd dan wel echt een heel stuk zuiniger. Nu meestal rond de 25, als ik mn best doe, 22/23.
Als ik heel erg mijn best doe kom ik op 26/27, maar zit meestal tegen de 30 aan.

Ik rij niet snel (meestal 5 boven max), temperatuur op 21 en klein beetje stoelverwarming.

Vandaag lange rit en op 7% thuisgekomen, helaas geen snellader op de route (van Stadskanaal naar omgeving Oosterwolde in Friesland). Op een bepaald moment 95 op de snelweg, temperatuur op 19. Dat vind ik echt geen rijden meer. Te koud om lekker te zitten en rijden als een bejaarde. Totaal gereden 235 km en nog 20 over volgens auto.

Bereik valt mij dan wel tegen. (P8 met 19 inch winterbanden)

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
DarkShadow schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Waarschijnlijk de voorruit verwarming die kapot is, komt een nieuwe voorruit in. Vrijdag kan ik hem ophalen. Benieuwd of dat het probleem uiteindelijk is. De condens zou er voor zorgen dat de autopilot niet werkt, wat op zich wel overeenkomt met de omstandigheden waarin de problemen zich gingen voordoen.
Net een stuk gereden:
Vertrek:
Buitentemp: 5 graden
Voorverwarmd: Ja, handmatig, 20 minuten
Verwarming: 20 graden
Stuurverwarming: 2 streepjes
Stoelverwarming: 2 streepjes
Acculading: 58%
Actieradius volgens Rage Assistant: 150km (RA zelf staat uitgeschakeld)

Terugkomst:
Buitentemp: 5 graden (constant)
Rijstijl: Rustig/normaal met 1x snelle acceleratie. Een ID4 probeerde het bij een stoplicht. Hopelijk vnd hij de achterkant van de XC40 mooi >:) >:) >:) :D (was een korte sprint van 0 naar 120, en dan weer netjes 80.
Acculading: 40%
TA: 30,8kWh/100km
Actieradius volgens Range Assistant: 100km (RA zelf staat uitgeschakeld)
Gereden kilometers: 40,1

Velg: 20"
Banden: Winterbanden, Michelin Snowtrac V6

Wat vinden jullie van deze getallen?
Ik vind het verbruik echt hoog. Zeker als het nog iets verder gaat afkoelen..
En dan rij ik rustig/normaal... dus als ik een beetje doorrij,. dan kakt de boel helemaal in,.. :/

Hoor/lees graag jullie mening.. :)

[ Voor 12% gewijzigd door SSANL op 12-01-2022 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Bij privé bezit zou ik niet alle dagen lange ritten maken en zou ik met startpercentage van 80% goed toekomen. Veel km’s afleggen, dat doe ik nu wel. Gemiddeld zo’n 55.000km per jaar zakelijk. Daarbij komt dat ik soms niet weet wat er die dag in de planning wijzigt. Daardoor vertrek ik liefst met 100%. Die auto is er voor mijn gemak en ga dan idd niet nadenken over eventuele volgende eigenaren of leasemaatschappij. We betalen er een dikke 1.200 euro voor in de maand. Ga me dus niet schuldig voelen. Verder ben ik maniakaal netjes op mijn leaseauto. Na 3 jaar is deze nog net zo mooi als op de 1e dag.
Mijn vraag is dus.. is het werkelijk zo slecht en ga ik degradatie al vroegtijdig merken? De Tesla 3 laadde ik door de week altijd tot 100% en in het weekend tot 80%. Echter daar kon je dat makkelijk op afstand met de app regelen. Als ik er nu aan denk zit ik op de bank met een biertje en dan geen zin om naar auto te lopen en aan te passen.
GZL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:23:
[...]

"Als je de auto niet prive hebt aangeschaft, waarom zou je dan niet altijd tot 100% laden?

Met bovenstaande zin impliceer je zelf toch ook dat, als je privé reed, je niet altijd tot 100% zou laden. Waarom dan wel als het voor rekening van een ander komt?
En wat een telefoon betreft; ja, die laad ik ook zo min mogelijk tot 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Over verbruik... in ga een grappig verhaal vertellen... ik zit in it fleetmanagement oplossingen. Gps-blackbox en dat soort techniek. Met name installatiebedrijven en transport zijn onze klanten. Nu hebben we het bij de Tesla al voor elkaar dat we in de fleetmanagement software kunnen zien hoe vol de batterij is, het verbruik per rit, of er geladen wordt en hoe lang het laden nog duurt. Het is een kwestie van tijd voordat de bestelauto’s ook massaal elektrisch worden ingezet. Daarom worden onze elektrische auto’s allemaal uitgelezen zodat we de data kunnen inlezen in onze software. Zo ook voor mijn xc40. Ik hoor dus van alles over verbruik en kwam deze week wel tot een leuke ontdekking.. ik ben geen ruwe rijder. Mijn BMW 320d had over 100.000km een gemiddeld verbruik van 5,3L/100km. Dat je met een elektrische auto, ten gunste van de range, zo zuinig mogelijk rijdt, heeft zijn vruchten afgeworpen. Deze week gereden met een Leon 1.5 benzine.. over 700km een gemiddeld verbruik van 4,3L/100km. Wat ik wil zeggen.. de elektrische auto KAN ervoor zorgen dat je in een brandstofauto ook veel zuiniger kan rijden.. als je maar wil!

Overigens is mijn gemiddelde verbruik sinds 23-12-2021 23,6kw/100km over 3.000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
Mijn verbruik zit met de huidige temperaturen rond de 24kWh/100 met verwarming op 21-22 graden en stuurverwarming op 2, RA uit en max 105 km/h op de snelweg. Dat vind ik eigenlijk wel prima. Ik gebruik RA nooit dus ik weet ook niet wat hij zal aangeven op 90% maar kan ik wel checken een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jstar1983
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12-07-2022
ik heb sinds 3 weken last dat mijn Spotify of Radio (DAB+) hapert, dit gebeurd regelmatig. Soms komt het ook voor dat het geluid helemaal wegvalt en ik en op spotify en op de radio niks kan luisteren.

Iemand hier bekend mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
jstar1983 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:10:
ik heb sinds 3 weken last dat mijn Spotify of Radio (DAB+) hapert, dit gebeurd regelmatig. Soms komt het ook voor dat het geluid helemaal wegvalt en ik en op spotify en op de radio niks kan luisteren.

Iemand hier bekend mee?
Ja dat heb ik ook.
Had het gisteren om 17:10.
Spotify begon te kraken.. echt een naar geluid, daarna haperen en toen geen geluid meer.
De afspeeltijd liep nog wel, er was alleen geen geluid meer.
Overgeschakeld naar radio, en daar kwam geen overzicht met zenders.

Om 17:15 langs de kant gestopt, uit de auto gestapt, auto op slot gedaan. Weer ingestapt en ik had weer geluid,.. Erg vaag allemaal..

Is nu de tweede keer dat ik dit heb gehad. De eerste keer was rond kerst.

Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn. Ik heb het genoteerd om door te geven als ik de volgende keer bij de dealer ben.

Dat gekraak,.. is niet echt gekraak.. kan het niet goed omschrijven maar je hoort alsof er 2 elektra kabels langs elkaar schuren door het muziek heen. dat heb ik al een lange tijd. Maar alleen bij Spotify.

[ Voor 9% gewijzigd door SSANL op 12-01-2022 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:38
SSANL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:14:
[...]

Ja dat heb ik ook.
Had het gisteren om 17:10.
Spotify begon te kraken.. echt een naar geluid, daarna haperen en toen geen geluid meer.
De afspeeltijd liep nog wel, er was alleen geen geluid meer.
Overgeschakeld naar radio, en daar kwam geen overzicht met zenders.

Om 17:15 langs de kant gestopt, uit de auto gestapt, auto op slot gedaan. Weer ingestapt en ik had weer geluid,.. Erg vaag allemaal..

Is nu de tweede keer dat ik dit heb gehad. De eerste keer was rond kerst.

Ik heb werkelijk geen idee wat dit kan zijn. Ik heb het genoteerd om door te geven als ik de volgende keer bij de dealer ben.

Dat gekraak,.. is niet echt gekraak.. kan het niet goed omschrijven maar je hoort alsof er 2 elektra kabels langs elkaar schuren door het muziek heen. dat heb ik al een lange tijd. Maar alleen bij Spotify.
Gister en vandaag precies hetzelfde meegemaakt met Spotify! Daarvoor nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
WildOne schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Gister en vandaag precies hetzelfde meegemaakt met Spotify! Daarvoor nooit last van gehad. Toeval bestaat niet?
Ok,.. weird..
Maar dan zou je zeggen dat er meer mensen last van hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 22:47
Vreemde bugs lees je hier met enige regelmaat. Het lijkt alsof de XC40 Recharge zich nog in bèta-fase bevindt... 😏

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
Sten2017 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:50:
[...]

He Google is net zo makkelijk als je wilt weten hoeveel je nog kan rijden. Daar heb je geen app voor nodig.
Bij de range assistant (RA) is een oogopslag voldoende en is steeds beschikbaar. He Google kost meer tijd. Oproepen en afluisteren: tel maar het aantal lettergrepen. Bovendien noemde ik een ander pluspunt: het zicht op het actuele verbruik, ook bij regeneratie. Denk ook aan het nagaan van het effect van OPD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
DarkShadow schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 10:24:

Hier exact hetzelfde probleem, heb het idee dat er condens achter de ruit zit. Volgende week dinsdag een afspraak bij de garage. Ook erg lastig dat nu ook de cruise control niet werkend is, had verwacht dat die los te koppelen is van de pilot assist.
Probleem is begonnen na de laatste service beurt maar volgens de dealer is er niets mee gedaan. Ik geef ze het voordeel van de twijfel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Is denk ik ook een beetje hoe je als persoon bent. Ik heb ook een lease auto, maar ik rijd hem niet met de gedachte dat “zolang het contract loopt” hij het moet redden en verder boeit het mij niet. Maar zo ga ik met al mijn spullen om; van mij, van iemand anders. Gewoon “netjes” vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
Vulcan750 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 12:30:
[...]

Waarom niet tot 100% laden? Opdat na jouw gebruiksperiode de conditie van de accu optimaler blijft. Fijner voor de volgende eigenaar...
Denk dat je iets te sociaal denkt! 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brekie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 07-02 19:11
Volgende week richting de sneeuw met de p8. Zijn er inmiddels al mensen met de p8 op wintersport geweest? Ben benieuwd naar jullie laadervaringen in Duitsland en Oostenrijk.
Welke navi er gebruikt wordt: maps, abrp..
Het gemiddelde verbruik, extra gewicht, hoeveel personen
Bij voorbaad dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
[...]

Daarom geeft de dealer je ook het advies mee (en Volvo) om tot 90% te laden en alleen voor langere ritten 100% (en dan het liefst zo kort mogelijk voor vertrek). En dat zelfde geldt ook voor de accu in je smartphone (bijna gelijk aan die in de auto); ook daar is tot 100% niet het slimste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
SSANL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:04:
[...]

Net een stuk gereden:
Vertrek:
Buitentemp: 5 graden
Voorverwarmd: Ja, handmatig, 20 minuten
Verwarming: 20 graden
Stuurverwarming: 2 streepjes
Stoelverwarming: 2 streepjes
Acculading: 58%
Actieradius volgens Rage Assistant: 150km (RA zelf staat uitgeschakeld)

Terugkomst:
Buitentemp: 5 graden (constant)
Rijstijl: Rustig/normaal met 1x snelle acceleratie. Een ID4 probeerde het bij een stoplicht. Hopelijk vnd hij de achterkant van de XC40 mooi >:) >:) >:) :D (was een korte sprint van 0 naar 120, en dan weer netjes 80.
Acculading: 40%
TA: 30,8kWh/100km
Actieradius volgens Range Assistant: 100km (RA zelf staat uitgeschakeld)
Gereden kilometers: 40,1

Velg: 20"
Banden: Winterbanden, Michelin Snowtrac V6

Wat vinden jullie van deze getallen?
Ik vind het verbruik echt hoog. Zeker als het nog iets verder gaat afkoelen..
En dan rij ik rustig/normaal... dus als ik een beetje doorrij,. dan kakt de boel helemaal in,.. :/

Hoor/lees graag jullie mening.. :)
Onder vergelijkbare omstandigheden zit ik met temperatuur tussen 6/7-12 graden rond de 23, onder de 6 graden richting 25/26 en boven de 20 rond de 21?

Ik heb over een langere rit serieus nog nooit hoger weten te scoren dan wellicht 27 vorige winter? En ik rijd regelmatig afstanden van 300+km. Temperatuur 18/19 graden in de auto, stoel en stuurverwarming op 1/2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnDoe77
mich78 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 19:45:
Bij privé bezit zou ik niet alle dagen lange ritten maken en zou ik met startpercentage van 80% goed toekomen. Veel km’s afleggen, dat doe ik nu wel. Gemiddeld zo’n 55.000km per jaar zakelijk. Daarbij komt dat ik soms niet weet wat er die dag in de planning wijzigt. Daardoor vertrek ik liefst met 100%. Die auto is er voor mijn gemak en ga dan idd niet nadenken over eventuele volgende eigenaren of leasemaatschappij. We betalen er een dikke 1.200 euro voor in de maand. Ga me dus niet schuldig voelen. Verder ben ik maniakaal netjes op mijn leaseauto. Na 3 jaar is deze nog net zo mooi als op de 1e dag.
Mijn vraag is dus.. is het werkelijk zo slecht en ga ik degradatie al vroegtijdig merken? De Tesla 3 laadde ik door de week altijd tot 100% en in het weekend tot 80%. Echter daar kon je dat makkelijk op afstand met de app regelen. Als ik er nu aan denk zit ik op de bank met een biertje en dan geen zin om naar auto te lopen en aan te passen.

[...]
Kijk en deze toevoeging verandert de boel; in jouw situatie zou ik ook regelmatig voor 100% kiezen, vooral als je echt dagelijks ritten van 260km plus rijdt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Brekie schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:54:
[...]

Hier exact hetzelfde probleem, heb het idee dat er condens achter de ruit zit. Volgende week dinsdag een afspraak bij de garage. Ook erg lastig dat nu ook de cruise control niet werkend is, had verwacht dat die los te koppelen is van de pilot assist.
Probleem is begonnen na de laatste service beurt maar volgens de dealer is er niets mee gedaan. Ik geef ze het voordeel van de twijfel.
Waarschijnlijk wel dus, voor mij komt er een nieuwe voorruit in omdat de ruit verwarming niet meer werkte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
DarkShadow schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Mijn P8 heeft niet eens voorruitverwarming, en de PA werkt wel gewoon. Ik ben benieuwd of dit het oplost voor jou. In elk geval heb je straks een mooie nieuwe ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Venomer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Mijn P8 heeft niet eens voorruitverwarming, en de PA werkt wel gewoon. Ik ben benieuwd of dit het oplost voor jou. In elk geval heb je straks een mooie nieuwe ruit.
Ummm, jawel hoor, alleen niet voor personen in de auto. Het gedeelte van de ruit voor de sensor is wel degelijk verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Venomer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Ja snap dat, maar idd het stukje voor de sensor zie je die lijntjes lopen. Logisch ook, als er dauw etc voor de sensor zit kan die niks zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Lancer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:46:
[...]

Ummm, jawel hoor, alleen niet voor personen in de auto. Het gedeelte van de ruit voor de sensor is wel degelijk verwarmd.
Ah, dat wist ik niet. Ik weet dat er een optie voor elektrische voorruitverwarming is en die zit er bij mij niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
DarkShadow schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:48:
[...]

Ja snap dat, maar idd het stukje voor de sensor zie je die lijntjes lopen. Logisch ook, als er dauw etc voor de sensor zit kan die niks zien.
Misschien moet ik mijn auto eens wassen, dan zie je dat soort details. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Het nieuwe scherm van Volvo gaat er trouwens ongeveer zo uit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HukxpajT4b3jF6oFNqzRgNx7VIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ap1nPeivqmucsi6PM2zNW17E.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: Volvo op Linkedin nav CES (Consumer Electronics Show). Wat opvalt is dat het niet meer zoals nu weggewerkt is in het dashboard maar net als zoveel andere merken het een scherm op zich is. Misschien is het vertekent door de foto maar het lijkt nogal 'in your face' zoals de Ford Mustang ook heeft. Wellicht valt het in praktijk erg mee. Gelukkig zie je ook nog een scherm voor je neus, al staat die ook soort van los van het dashboard. Volvo trekt de schermen dus niet door zoals oa een Mercedes doet. En tot slot zie je ook geen losse knoppen meer, tenzij ze ergens buitenbeeld onderin bij de armsteun/bekerhouders of dergelijke zitten maar dat lijkt me sterk. Ben ik geen fan van. Qua kleur/stijl doet het me een beetje denken aan de Ionic 5, die heeft de boel toch ook zo in het wit?

Het lijkt sowieso een behoorlijk groter scherm dus ik kan me wel voorstellen dat lang niet alle ontwikkelingen daarop ook op onze XC40's gaan komen. Misschien hooguit wat handige functionaliteit maar iets als meerde apps op 1 scherm gaat niet gebeuren wat Volvo eerder al gaf. Dat is bedoelt voor deze nieuwe schermen.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 13-01-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:48
Hmmm.................ik wilde gisterochtend wegrijden met de auto naar het werk, doet mn P8 helemaal niets meer :-( Gelukkig was ik nog thuis en kan ik gewoon van huis werken, want een P8 eerst door de ANWB proberen aan de praat te laten krijgen wat helaas niet lukt, daarna opgetakeld moet worden.

Alleen aangezien de auto op mijn oprit stond met de neus naar het huis en de sleep modus niet geactiveerd kon worden.... is wel een ding. Uiteindelijk konden ze de 12V accu toch nog zo opgeladen krijgen dat de boordcomputer even zoiets had van, ohwja sleep modus mag dan wel. (afijn 5 uur verder)...

Nu afwachten wat het euvel is, want gisteren wisten ze bij de Volvo dealer na 2 uur nog niet waar het probleem zit. Zodra er namelijk fatsoenlijk spanning op de 12V accu komt begint de ventilator voor vol te blazen en trekt hem meteen weer helemaal leeg. En de boordcomputer blijft zeggen dat de motor gestart moet worden, maar ja hoe dan ;-)

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
TPbasMIE schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:15:
Hmmm.................ik wilde gisterochtend wegrijden met de auto naar het werk, doet mn P8 helemaal niets meer :-( Gelukkig was ik nog thuis en kan ik gewoon van huis werken, want een P8 eerst door de ANWB proberen aan de praat te laten krijgen wat helaas niet lukt, daarna opgetakeld moet worden.

Alleen aangezien de auto op mijn oprit stond met de neus naar het huis en de sleep modus niet geactiveerd kon worden.... is wel een ding. Uiteindelijk konden ze de 12V accu toch nog zo opgeladen krijgen dat de boordcomputer even zoiets had van, ohwja sleep modus mag dan wel. (afijn 5 uur verder)...

Nu afwachten wat het euvel is, want gisteren wisten ze bij de Volvo dealer na 2 uur nog niet waar het probleem zit. Zodra er namelijk fatsoenlijk spanning op de 12V accu komt begint de ventilator voor vol te blazen en trekt hem meteen weer helemaal leeg. En de boordcomputer blijft zeggen dat de motor gestart moet worden, maar ja hoe dan ;-)
Oei dat is wel echt heel vervelend zeg. Zou er een defect zijn in het accupakket, als hij niet meer wil starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:11:
Het nieuwe scherm van Volvo gaat er trouwens ongeveer zo uit zien:

[Afbeelding]

Bron: Volvo op Linkedin nav CES (Consumer Electronics Show). Wat opvalt is dat het niet meer zoals nu weggewerkt is in het dashboard maar net als zoveel andere merken het een scherm op zich is. Misschien is het vertekent door de foto maar het lijkt nogal 'in your face' zoals de Ford Mustang ook heeft. Wellicht valt het in praktijk erg mee. Gelukkig zie je ook nog een scherm voor je neus, al staat die ook soort van los van het dashboard. Volvo trekt de schermen dus niet door zoals oa een Mercedes doet. En tot slot zie je ook geen losse knoppen meer, tenzij ze ergens buitenbeeld onderin bij de armsteun/bekerhouders of dergelijke zitten maar dat lijkt me sterk. Ben ik geen fan van. Qua kleur/stijl doet het me een beetje denken aan de Ionic 5, die heeft de boel toch ook zo in het wit?

Het lijkt sowieso een behoorlijk groter scherm dus ik kan me wel voorstellen dat lang niet alle ontwikkelingen daarop ook op onze XC40's gaan komen. Misschien hooguit wat handige functionaliteit maar iets als meerde apps op 1 scherm gaat niet gebeuren wat Volvo eerder al gaf. Dat is bedoelt voor deze nieuwe schermen.
Op zich mooi en minimalistisch, maar ben niet zo fan van het verticale scherm, toch liever horizontaal. Snap het nut niet zo van die extra hoogte en is het
Voor eventuele entertainment tijdens stops alleen maar vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Venomer schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:49:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Ik weet dat er een optie voor elektrische voorruitverwarming is en die zit er bij mij niet op.
Is dat niet standaard voor de sensor zo? Verder denk ik geen optie hoor. Maar anders werkt je autopilot toch nooit als er wat ijs of condens op zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DarkShadow schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:31:
[...]

Op zich mooi en minimalistisch, maar ben niet zo fan van het verticale scherm, toch liever horizontaal. Snap het nut niet zo van die extra hoogte en is het
Voor eventuele entertainment tijdens stops alleen maar vervelend.
Lijkt exact hetzelfde te zijn als de nieuwe Polestar modellen....: https://www.autoweek.nl/a...t-concept-verder-belicht/

Wat duidelijk opvalt is dat ze het scherm voor je neus veel minder groot hebben gemaakt en het scherm in het midden echt behoorlijk groot. Ford Mustang idee. Ben daar geen grote fan van maar wie weet valt het in het echt mee. Iig kan je er vanuit gaan dat vrijwel alles dan ook via het scherm moet. Dus geen fysieke knoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
SSANL schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:21:
[...]

Ok,.. weird..
Maar dan zou je zeggen dat er meer mensen last van hebben..
Herken het gekraak niet, maar ik had van de week wel een keer dat spotify helemaal stil bleef terwijl het menu “wordt nu afgespeeld “ liet zien maar het scherm leeg was. Nadat ik terug gegaan was naar het hoofdmenu van spotify en daar een andere playlist had opgezocht en gestart opging het weer aan de gang.. Daarna kon ik wel weer terug naar de oorspronkelijk gewenste playlist die eigenlijk al vanzelf had moeten hervatten bij het instappen.

Maar spotify deed het rond diezelfde tijd thuis kennelijk ook een beetje moeizaam zei mijn vrouw. Het probleem zou dus ook bij spotify kunnen liggen

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 13-01-2022 09:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mich78
Juancho schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:35:
[...]

Lijkt exact hetzelfde te zijn als de nieuwe Polestar modellen....: https://www.autoweek.nl/a...t-concept-verder-belicht/

Wat duidelijk opvalt is dat ze het scherm voor je neus veel minder groot hebben gemaakt en het scherm in het midden echt behoorlijk groot. Ford Mustang idee. Ben daar geen grote fan van maar wie weet valt het in het echt mee. Iig kan je er vanuit gaan dat vrijwel alles dan ook via het scherm moet. Dus geen fysieke knoppen.
Ik heb juist voor de Volvo gekozen vanwege het “normale” dashboard. Waarom moeten die ev’s eruit zien als een operatiezaal? Het scherm is prima, maar wel een hoog tesla gehalte hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
mich78 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Ik heb juist voor de Volvo gekozen vanwege het “normale” dashboard. Waarom moeten die ev’s eruit zien als een operatiezaal? Het scherm is prima, maar wel een hoog tesla gehalte hier..
Uhm.. ik zeg toch dat ik er ook niet zo'n fan van ben? _O- . Waarom Tesla er dus bijgehaald moet worden.. :? Sterker nog, volgens mij hebben velen van ons hier bewust NIET gekozen voor een Tesla. Mede om het interieur van de Tesla's...

Ik deel alleen wat blijkbaar de toekomst volgens Volvo (en Polestar) is voor de volgende modellen. Niks meer, niks minder ;). Of ik moet je post verkeerd lezen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Juancho op 13-01-2022 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen AB
  • Laatst online: 31-01-2024
Voor de berijders die recent problemen ondervinden dat de auto niet meer open gaat, dat heb ik in december al gehad, dat ligt aan update 1.8.1 deze geeft een bug via de display naar de auto.
Met update via de garage 1.8.2 is dit verholpen.
Als auto niet meer open kan, via de noodsleutel de deur openen, en anwb heeft de 12 v accu pool losgemaakt en weer vast, hierdoor reset auto zich en kun je weer rijden.
Accu, zit onder de motorkap voor het stuur.
Het probleem met de bots waarschuwing heb ik in Julie vorig jaar al gehad, ook verhaal software, is al lang bekend bij Volvo. heeft ook te maken met het licht,en de radar van de auto, in Zweden weten ze veel meer van je auto als je denkt, het is alleen zaak dat de juiste versie software naar je auto gezonden word.
Mijn ervaring is dat als er iets is, dat ik meteen naar de garage ga, met een update van de garage is het dan verhoplen,
Pagina: 1 ... 46 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"