Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:35:
Die hele range assistent heeft ook weinig zin bij wat koudere temperaturen zeg. Binnen no time de hele auto beslagen. En de waaier aanslingeren kost volgens dezelfde assistent bakken met energie. Dus tja.. Range assistent uit en de boel is vrij snel weer OK.
Van beslaan heb ik normaal helemaal geen last, ook niet met de RA aan ( staat altijd aan bij mij) terwijl de auto in weer en wind buiten staat. De enige keer dat ik wel beslagen ramen had was toen er veel afgevallen blad in die zwarte ‘bak’ onder de voorruit lag en daardoor de regen niet afgevoerd kon worden. Er klotste een liter water heen en weer en dat zorgde er kennelijk voor dat vochtige lucht werd aangezogen.

Wat betreft de RA: deze doet bij mij al best wel wat. Gemiddeld rij ik zo’n 2 kWh/100 km zuiniger dan eerder onder vergelijkbare omstandigheden. Dat is 7 of 8 procent ofwel praktisch 25 km meer op een volle ‘tank, dat vind ik nogal een verschil!
En er is bij de uitrolt van de RA aangekondigd dat dit een beta versie is en dat er dus nog aanvullingen en verbeteringen zullen volgen. Dus om het ding af te schieten lijkt me nogal voorbarig..

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Ik schiet het niet af, dat zijn jouw woorden. Ik kan het alleen niet gebruiken als blijkbaar de ramen voor 80% beslaan als ik de RA aanzet. Dus onbruikbaar. Of het nu komt door het koudere weer of wat anders... Maar juist in de herfst/winter wil je dat ding gebruiken om wat meer range te winnen.

Maandag moet ik naar de dealer voor de recall. Er worden dan gelijk openstaande updates geïnstalleerd en dan zal ik gelijk navragen wbt het beslaan van de auto met RA aan.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
Er is ook ergens een setting voor automatisch ontwasemen toch?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Waterblok schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:58:
Er is ook ergens een setting voor automatisch ontwasemen toch?
Ja bij je klimaat settings. Maar die doet weinig met de RA aan. De boel beslaat binnen een paar minuten volledig. Vanmorgen nog ervaren doen ik de boosterprik ging halen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLuIyM43_VK-Yk_KXLfGKG2Kya0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yG4CNbkPwtljeP62d1LA73mf.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand ervaring om dit probleem te verhelpen? Reboot zonder data verlies?
Dit is inmiddels de tweede keer in 1 maand dat het voorkomt. Heb overigens niet voorverwarmd en heel weinig gereden voor het laden (geen idee of dat uitmaakt)

Meerdere laadpalen en aanbieders (Pitpoint en Total) getracht en heb het probleem ook bij FastNed gehad.
Lijkt echt in de auto te zitten, krijg dit probleem al bij het aansluiten van de kabel aan de auto, zonder aansluiten aan de paal. Kleur blijft stabiel rood, de auto vraagt de kabel te verwijderen en opnieuw aan te sluiten

Morgen weer 300 km rijden (heen en terug), en heb dan liever 90% lading.

Vanuit Volvo support vind ik het onderstaande;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmTz4Mt8cmjEC2fJStMBt-9vKkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbiHf4vyJLeSTIt97GGcB40N.jpg?f=fotoalbum_large

Matige wazige info... :?

[ Voor 22% gewijzigd door eniesten op 09-01-2022 12:16 ]

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:34

Lancer

What the......

Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:38:
Ik schiet het niet af, dat zijn jouw woorden. Ik kan het alleen niet gebruiken als blijkbaar de ramen voor 80% beslaan als ik de RA aanzet. Dus onbruikbaar. Of het nu komt door het koudere weer of wat anders... Maar juist in de herfst/winter wil je dat ding gebruiken om wat meer range te winnen.

Maandag moet ik naar de dealer voor de recall. Er worden dan gelijk openstaande updates geïnstalleerd en dan zal ik gelijk navragen wbt het beslaan van de auto met RA aan.
Ik heb ook weinig problemen met de RA aan in koud weer.

Randvoorwaarden:
1) Voorverwarmd
2) Geen natte jas aan
3) Geen zware regenbuien buiten (lichte regenbui kan wel)

Mist een van de randvoorwaarden, dan werkt het idd niet fantastisch; de airco wordt zo beperkt mogelijk ingeschakeld en de lucht wordt dus beperkt ontvochtigd. Iets nats in de auto (kan ook de automat zijn) veroorzaakt dan condens. Zonder gebruik van de airco is de enige manier om condens te voorkomen de blower hoog en warm te zetten.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
@eniesten Ik heb een granny die dat ook gaf, Rood.
Het hielp om de stekker in de auto te stoppen en te blijven aandrukken tot het laden begint.
Denk dat het aan de pinnen voor communicatie ligt?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44

Ik ben morgen bij dezelfde dealer voor winterbanden en het kapje. Zal ook even vragen of zij de laatste update er op willen zetten.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
ArnoudN schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik ben morgen bij dezelfde dealer voor winterbanden en het kapje. Zal ook even vragen of zij de laatste update er op willen zetten.
Weet je de realese notes van de laatste update?

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
SSANL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Het gaat volgens mij om 1.8.1. Die pakt een paar kleine zaken aan, waaronder draadloos laden. Het is niet een echte update dus de release notes zijn er niet voor ons als rijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
ArnoudN schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:53:
[...]

Het gaat volgens mij om 1.8.1. Die pakt een paar kleine zaken aan, waaronder draadloos laden. Het is niet een echte update dus de release notes zijn er niet voor ons als rijders.
Dan skip ik hem denk ik.
Ik heb sowieso geen draadloos laden in mijn P8.

Wacht wel op de 1.9..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
SSANL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Dan skip ik hem denk ik.
Ik heb sowieso geen draadloos laden in mijn P8.

Wacht wel op de 1.9..
Dat zou ik normaal ook doen, maar als ik er toch ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09:23

Als je ramen van de binnenkant niet goed schoon zijn dan beslaat het enorm snel. Een keer goed schoonmaken doet echt wonderen. Ook aanslag van bijv de airco kan ervoor zorgen dat de ramen heel snel beslaan. Vandaar misschien ook de verschillende ervaringen hier op dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
Waterblok schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:43:
@eniesten Ik heb een granny die dat ook gaf, Rood.
Het hielp om de stekker in de auto te stoppen en te blijven aandrukken tot het laden begint.
Denk dat het aan de pinnen voor communicatie ligt?
Heb ik inderdaad ook eerder geprobeerd maar helaas geen positief resultaat.

Gezien het support bericht, zojuist zonder laadplaal de kabel verbonden, en Eureka hij deed het.
Direct naar de publieke paal gereden om bij te laden, nu 3,5 uur wachten maar wel af en toe m'n telefoon checken voor de status..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
ArnoudN schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:01:
[...]

Dat zou ik normaal ook doen, maar als ik er toch ben?
Goed punt :)

De dealer hier in Almere vindt dat ik er een afspraak voor moet maken want ze hebben het ontzettend druk.. en als het mis gaat,,... bla bla bla... Dus ik ben maar afgehaakt.

Ik vroeg het ze voor de terugroep actie van de antenne..

Wellicht op zoek naar een andere dealer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:35
JTHZZ schreef op zondag 9 januari 2022 @ 14:02:
[...]

Als je ramen van de binnenkant niet goed schoon zijn dan beslaat het enorm snel. Een keer goed schoonmaken doet echt wonderen. Ook aanslag van bijv de airco kan ervoor zorgen dat de ramen heel snel beslaan. Vandaar misschien ook de verschillende ervaringen hier op dit topic.
Deze ervaring heb ik ook. Even met een doekje met glassex de ruiten goed schoonmaken. Dat scheelt een hoop. Ik kan nu precies zien waar ik de ruit niet goed geraakt heb met het doekje, Daar ontstaat steeds condens.

[ Voor 9% gewijzigd door Venomer op 09-01-2022 14:54 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Vandaag een “lange” testritje gemaakt naar het zuiden om daar te gaan wandelen.
Heenweg reed ik en ik hoef de stuur amper vast te houden en het werkt als een tierelier.

Terugweg reed mijn vrouw en zij krijgt om de haverklap de melding dat ze de stuur niet vast houdt. Terwijl ze dat wel had.

Waar zitten de sensoren om te registreren dat je daadwerkelijk je stuur vast hebt? Zodat je gebruik kan maken van de stuurhulp?

En wat registreert hij dan?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
streamnl schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:10:
Vandaag een “lange” testritje gemaakt naar het zuiden om daar te gaan wandelen.
Heenweg reed ik en ik hoef de stuur amper vast te houden en het werkt als een tierelier.

Terugweg reed mijn vrouw en zij krijgt om de haverklap de melding dat ze de stuur niet vast houdt. Terwijl ze dat wel had.

Waar zitten de sensoren om te registreren dat je daadwerkelijk je stuur vast hebt? Zodat je gebruik kan maken van de stuurhulp?

En wat registreert hij dan?
Hij registreert bewegingen van het stuur. Als je af en toe een beetje bijstuurt gaat het goed.

Je moet wel voorkomen dat de auto gaat ingrijpen. Dan gooit hij namelijk de ankers uit en schrikt iedereen in en achter de auto zich een hoedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7WYGj0Ya6cXE17wmxQl3PYzel8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AKned4breemEwP3C4JN1Q7tx.png?f=fotoalbum_large

Hmmm. graag naar 90%…. Maar nu dit weer.
Of hele snelle 11 KWh lader of toch een bug in de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
SSANL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Ter info, er zijn ook updates voor je auto die NIET OTA gestuurt worden. Oa voor je communicatie gebeuren. Die krijg je alleen bij de dealer. Vandaar dat ik m'n dealer altijd bij een bezoekje vraag om ff alles erop te gooien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:13

Rianata

Have you played Atari today?

eniesten schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:41:
[Afbeelding]

De resterende tijd is naar mijn ervaring juist en kun je aanhouden, het getoonde SOC% niet, die wordt niet regelmatig (genoeg) geupdate. Met name lijkt dit vooral op Android hardnekkig, maar ik heb het nu ook al eens een paar keer op iOS gezien.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:41:
[...]

Ter info, er zijn ook updates voor je auto die NIET OTA gestuurt worden. Oa voor je communicatie gebeuren. Die krijg je alleen bij de dealer. Vandaar dat ik m'n dealer altijd bij een bezoekje vraag om ff alles erop te gooien.
Ja eens.. maar mijn dealer doet mij toch een partij moeilijk om de updates te installeren..
Ik zal het de volgende keer al ik er weer ben wel weer aangeven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
SSANL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:21:
[...]

Ja eens.. maar mijn dealer doet mij toch een partij moeilijk om de updates te installeren..
Zit je aan je dealer vast dan? Anders zou ik echt direct een andere dealer zoeken die wat meer meedenkt.. 🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 19:32
Venomer schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:38:
[...]

Hij registreert bewegingen van het stuur. Als je af en toe een beetje bijstuurt gaat het goed.

Je moet wel voorkomen dat de auto gaat ingrijpen. Dan gooit hij namelijk de ankers uit en schrikt iedereen in en achter de auto zich een hoedje.
Hebben/vinden jullie ook dat PA veel naar rechts rijd in een baan? Zeg maar dat de bestuurder echt in het midden van de baan zit en niet meer het linkerdeel van de baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:34:
[...]

Zit je aan je dealer vast dan? Anders zou ik echt direct een andere dealer zoeken die wat meer meedenkt.. 🤔
Ga ik ook zeker doen.
Ik had het al in september toen ik er was, en nu weer.. Ik geeft ze altijd een tweede kans, omdat het altijd een keertje kan dat het niet lukt/uitkomt.

Volgende keer als ik er weer ben kijk ik of het lukt om een mee te plannen om de niet OTA updates te installeren..

In de tussentijd.. iemand tips voor een goede (meedenkende) Volvo dealer in de omgeving van Almere?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 11:02
SSANL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:09:
[...]

Ga ik ook zeker doen.
Ik had het al in september toen ik er was, en nu weer.. Ik geeft ze altijd een tweede kans, omdat het altijd een keertje kan dat het niet lukt/uitkomt.

Volgende keer als ik er weer ben kijk ik of het lukt om een mee te plannen om de niet OTA updates te installeren..

In de tussentijd.. iemand tips voor een goede (meedenkende) Volvo dealer in de omgeving van Almere?
Bangarage. Zit op drie locaties in en rond Amsterdam. Zelf ervaring met zuid oost. Vriendelijke mensen met veel kennis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 11:25
SSANL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:21:
[...]
Waarom updates installeren als je geen problemen hebt?
If it ain't broken, don't fix it.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 12-09 12:00
over9000 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Hebben/vinden jullie ook dat PA veel naar rechts rijd in een baan? Zeg maar dat de bestuurder echt in het midden van de baan zit en niet meer het linkerdeel van de baan.
Al 14 maanden mee bezig. Ze krijgen dat niet opgelost. Zie ook eerdere posts in het P2 forum.
Hou me aanbevolen als iemand een oplossing heeft of een dealer weet die dit kan fiksen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• over9000
Arie van Dijk schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:58:
[...]

Al 14 maanden mee bezig. Ze krijgen dat niet opgelost. Zie ook eerdere posts in het P2 forum.
Hou me aanbevolen als iemand een oplossing heeft of een dealer weet die dit kan fiksen.
Schiet wel wat in op developer portal kijken hoever we daar mee komen :/ , want heb al een aantal near hits gehad op de snelweg. De feature ansich werkt heel netjes begrijp me niet verkeerd, maar doordat ik de hele tijd aan m'n stuur moet trekken om fatsoenlijk langs mijn mede weggebruikers te komen of hen niet af te snijden/van hun baan weg te drukken heeft het mij de PA wel doen disabelen, Best zonde voor een betaalde feature die ik dus eigenlijk niet had hoeven nemen(ook al was het een pakketprijs :F ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik zal wel weer de grote zeikerd zijn maar wat mij betreft wordt die hele PA gewoon verboden. Precies om jullie ervaringen. Ik geloof ook niet zo in dat heel autonome rijden eigelijk. En al helemaal niet dat je dat moet willen. Niet op deze manier iig. Als een auto al te veel naar links/rechts rijdt ben ik als mede weggebruiker direct al extra alert.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 09-01-2022 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:08:
Ik zal wel weer de grote zeikerd zijn maar wat mij betreft wordt die hele PA gewoon verboden. Precies om jullie ervaringen. Ik geloof ook niet zo in dat heel autonome rijden eigelijk. En al helemaal niet dat je dat moet willen. Niet op deze manier iig. Als een auto al te veel naar links/rechts rijdt ben ik als mede weggebruiker direct al extra alert.
Helemaal eens met jou. Ik heb het na een paar dagen proberen ook weer uitgezet. Autonoom blijft een droom.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 22:08:
Hopelijk luisteren de mensen bij Volvo niet naar uw adviezen, die veelal gebaseerd zijn op persoonlijke teleurstelling over sommige features van de P8. Ik gaf al eerder aan, dat ik me in uw klachten niet kan herkennen. Ik ondervindt geen problemen met de app (ik gebruik de iPhone van Apple), en heb geen enkele moeite met Pilot Assist. Integendeel. Het systeem werkt nu al 9 maanden perfect, voor en na de software updates. De auto houdt keurig het midden van de rijbaan, en waarschuwt prima, wanneer ik zelf een verkeerde handeling doe. OPD bevalt uitstekend, en ook het laden verloopt ook goed, zowel met de granny, als met de laadkabel op een publieke laadpaal. Snelladen leverde slechts een keer een probleem op, maar dat kan ook aan de laadpaal gelegen hebben. Kortom: ik ben een tevreden rijder. Met het vragen om een PA-verbod bevestigt u de opening van uw klaagbericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Goed verhaal maar volgens mij zit je op een forum om je EIGEN mening te geven en niet voor anderen 🤔. Ik praat dus volledig voor mezelf. Ik ging er vanuit dat dat op een forum toch wel duidelijk was.

Ik gun je oprecht een auto zonder issues, wees er blij mee, maar zoals @Blankinho ook al zei dat lost dat helaas voor anderen niet de issues op die ze itt tot jou wel hebben. Was het maar zo'n feest. Dus gun je ons ook een betere xc40? Of is dat teveel gevraagd?

Ik hoop dat Volvo dus wel wat met alle feedback doet (wees gerust, ik ben bij lange na niet de enige xc40 rijder met geregeld issues) en zoals je vast ook weet zijn er al diverse zaken vanuit Volvo georganiseerd. Zouden ze dat ook doen als er geen issues waren en iedereen net zoals jij een perfect rijdende xc40 heeft? Dat zelfs Volvo hoogst persoonlijk vraagt om feedback (jij noemt dat klaagzang) om de auto te verbeteren? Ook voor jou achter de schermen? Misschien iets om over na te denken?

Ps 1. Zeg maar je hoor... 👍🏼
Ps 2. Je weet dat PA niet van Volvo alleen is en dat veel meer auto's dit gebruiken?

[ Voor 68% gewijzigd door Juancho op 10-01-2022 00:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Net als bij IT en IT-security zit de grootste kwetsbaarheid en het gevaar 70cm van het beeldscherm. 😉

In veel gevallen qua automotive, 70cm van het stuurwiel, zeker wanneer autonoom verward wordt door ondersteuningssystemen en de mogelijk ontstane interpretaties en of verwachtingen.

Zie onderstaande link naar het begeleidend schrijven, mijn mening is dat het zeker niet is gewenst, wanneer systemen andere weggebruikers schrik of ongemakken veroorzaken,
maar vele factoren spelen mee, zoals weginrichting, belijning enz.
Een eerder genoemd verbod lijkt mij zelf wat overtrokken.

Vind je het systeem niet prettig, voelt het ongemakkelijk of onveilig, past het niet bij jouw rijstijl of rijbeleving, zet en laat het lekker uit.

https://www.volvocars.com...pilot-assist/pilot-assist

Wellicht wordt het d.m.v. nieuwe data en ontwikkelingen verder gefinetuned in een volgende update, dan kun je zelf een afweging maken of het dan wel passend is voor jou als berijder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
over9000 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:55:
[...]

Ik heb daar zelf geen last van. Ik moest wel wennen dat de auto met PA het midden van de baan aanhoudt. Zelf stuur je onbewust verder naar links als je een vrachtwagen voorbij gaat.

Als er over PA geklaagd wordt, dan is het altijd dat de auto teveel rechts houdt, en dan alleen bij het inhalen. Hebben jullie de ervaring ook als je in de rechterstrook rijdt? Is er ook iemand die vindt dat PA teveel links houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Venomer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Ik heb daar zelf geen last van. Ik moest wel wennen dat de auto met PA het midden van de baan aanhoudt. Zelf stuur je onbewust verder naar links als je een vrachtwagen voorbij gaat.

Als er over PA geklaagd wordt, dan is het altijd dat de auto teveel rechts houdt, en dan alleen bij het inhalen. Hebben jullie de ervaring ook als je in de rechterstrook rijdt? Is er ook iemand die vindt dat PA teveel links houdt?
Ik heb deze 'rechts'beleving helemaal niet. Hij houdt bij mij mooi het midden van de baan aan, ook bij inhalen. Zou het te maken kunnen hebben met het afstellen van de camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BzR
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03 23:40

BzR

Ik heb PA even aan gehad in het begin dat ik de auto kreeg, het is een leuke gimmick maar prettig rijden vind ik het niet echt. Ik had overigens meer het gevoel dat bij mijn auto de PA meer naar links trok en daarom vond ik het ook niet echt prettig rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door BzR op 10-01-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
Afgelopen weekend ook de P6 mogen ophalen...

Ik moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben, en ik heb al heel wat verschillende autos gereden.
Nog wel een beetje wennen weer allemaal. Tijdje geen Volvo gereden en overgestapt van een bmw 3 serie. Alles heeft qua infotainment toch wel een behoorlijke boost gekregen. Werkt toch wel erg fijn ook tov drive.

Bereik moet het nog een beetje uitwijzen, ik zal hier ook nog wel een review posten. Het is nu natuurlijk ook behoorlijk koud. Eerste acculading zat ik op zon 330km (heb wel een warmtepomp, 19 inch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 11:02
Is er een manier om de kilometerstand uit te lezen als de auto nog niet gereden heeft? Ik wou dit vanmorgen doen, maar de Driver Display Settings zijn alleen beschikbaar na 15 km rijden.

Met Driver Display Sttings bedoel ik: https://www.volvocars.com...y/driver-display-settings

EDIT: never mind. Drukte op de verkeerde knop :F

[ Voor 6% gewijzigd door HouseL op 10-01-2022 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
Venomer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:27:
[...]

Ja ik merk gewoon dat de rechterhelft echt tegenaan of bovenop de rechter lijn zit en ik als bestuurder in het midden van de de strook rijd. Zal eens kijken of ik het kan vastleggen op een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 12-09 12:00
Hier hetzelfde probleem (P2). PA lijkt het na iedere update 1 of 2 dagen goed te doen en begint dan naar rechts te sturen tot op de lijn. Deactiveren en activeren en de auto gaat gelijk weer naar het midden maar 2 km verder hetzelfde probleem.
Je kan overigens heel goed zien wat je positie is in de buitenspiegels, mocht iemand twijfelen.
De dealer erkent het probleem, dat hebben ze zelf ondervonden, maar het is dus nu in 14 maanden nog steeds niet opgelost. Er is diverse keren gekalibreerd.

Ik heb overwogen het te filmen en op Youtube te zetten, dan komt er misschien wel reactie van dit merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft. Maar ja, kost weer tijd, drie camera's nodig en ik ben het dermate moe dat ik geen energie meer in de auto wil stoppen. Deze gebruiker heeft het merk Polestar / Geely / Volvo opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Arie van Dijk schreef op maandag 10 januari 2022 @ 10:19:
Hier hetzelfde probleem (P2). PA lijkt het na iedere update 1 of 2 dagen goed te doen en begint dan naar rechts te sturen tot op de lijn. Deactiveren en activeren en de auto gaat gelijk weer naar het midden maar 2 km verder hetzelfde probleem.
Je kan overigens heel goed zien wat je positie is in de buitenspiegels, mocht iemand twijfelen.
De dealer erkent het probleem, dat hebben ze zelf ondervonden, maar het is dus nu in 14 maanden nog steeds niet opgelost. Er is diverse keren gekalibreerd.

Ik heb overwogen het te filmen en op Youtube te zetten, dan komt er misschien wel reactie van dit merk dat veiligheid zo hoog in het vaandel heeft. Maar ja, kost weer tijd, drie camera's nodig en ik ben het dermate moe dat ik geen energie meer in de auto wil stoppen. Deze gebruiker heeft het merk Polestar / Geely / Volvo opgegeven.
Mits op de juiste plaats toegepast vond ik de PA een goede toevoeging aan het relaxed rijden. Dus vooral op de snelweg staat hij aan en werkt het goed. Alleen bij een uitrit waarbij de rechter streep uit ‘blokken’ bestaat, maar jezelf rechtdoor wilt, heeft hij het even moeilijk. Nu heb ik van iemand die bij een ander merk werkt begrepen dat die blokken dat ook problemen opleveren en dat komt, zegt hij, omdat die blokken nergens anders dan in Nederland voorkomen en dus niet voldoen aan de internationale afspraken. Ze worden dus niet goed herkend. Als dit onzin is heb ik het niet van mezelf……

Na de laatste update vind ik prettiger, soepeler geworden. Kan nog wel wat tuning gebruiken maar dat komt vast nog wel een keertje. Het is en blijft slechts een hulpmiddeltje en je bent zelf de baas over het stuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 07:18
over9000 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:56:
[...]
Ja ik merk gewoon dat de rechterhelft echt tegenaan of bovenop de rechter lijn zit en ik als bestuurder in het midden van de de strook rijd. Zal eens kijken of ik het kan vastleggen op een foto.
Zie hier meerdere reacties op het teveel rechtstrijden: hoe constateren jullie dat je teveel rechts zit?

Reden van de vraag: toen ik PA voor het eerst aan had dacht ik ook dat die teveel rechts reed (zeker als je een vrachtwagen inhaalt die zelf ook wat dichter bij de lijn zit). Tot ik mijn spiegels begon te checken. In zowel linker als rechter spiegel kun je zien hoever de auto vanaf de streep zit. En als ik het gevoel had teveel rechts te zitten bleek ik dus keurig in het midden te zitten...

vanuit de voorruit lijkt het heel anders, maar daar kijk je ook onder een andere hoek naar de linker lijn als de rechter lijn, wat dat verschil in beleving bepaalt... was voor mij wel eye-opener dat ik zelf kennelijk veel verder naar links zit dan ik dacht...

Heb de auto nog maar een paar weken, maar vind de PA erg fijn rijden. Wel als enkel als rijhulp. Hij maakt niet altijd de juiste keuzes, maar dat is ook niet wat je moet verwachten. rijhulpen in andere auto's doen dat echt niet beter (zie ook de documentatie).

Zelfs de tesla met autopilot waarin ik een proefrit van een uurtje heb gereden had rare ingrepen van de "autopilot":
- fietsers op de weg (gaf ruk aan stuur terwijl ik er al om heen ging)
- vluchtheuvels (remde af omdat die dacht dat er een obstakel op de weg was en acceleerde daarna best hard naar ingestelde snelheid toen die het kennelijk wel doorhad)
- op moment dat een rijbaan in 2 rijbanen gesplitst werd (ging een beetje slingeren omdat die niet kon kiezen en toen ineens de linker rijbaan in, terwijl de rechter gewoon vrij was)

Wat de documentatie zegt (je moet handen aan het stuur houden en in een aantal situaties gewoon zelf regie houden) klopt dus en niet alleen bij Volvo is mijn ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
eniesten schreef op zondag 9 januari 2022 @ 16:41:
[Afbeelding]

Zelfde probleem :-) Als ik de app stop en weer opstart geeft hij wel het juiste percentage weer maar geen updates als de app open blijft staan op de achtergrond. Ook laat hij niet zien dat hij aan het laden is en pas bij opnieuw opstarten geeft hij het wel weer met correcte verwachtte tijd tot volle lading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
okio schreef op maandag 10 januari 2022 @ 09:08:
Afgelopen weekend ook de P6 mogen ophalen...

Tijdje geen Volvo gereden en overgestapt van een bmw 3 serie. Alles heeft qua infotainment toch wel een behoorlijke boost gekregen. Werkt toch wel erg fijn ook tov drive.
Grappig om te lezen. Ik kom ook van een 3 serie (2018) en mis de Idrive wel. Dat werkt intuïtiever, meer data gelijktijdig op t scherm. En wat ik helemaal mis zijn de 8 sneltoetsen waar je elke functie aan kan toewijzen. Zo had ik op 1 naar huis navigeren en op 3 mijn vrouw bellen. Supermakkelijk. Als t gaat om veiligheid dan doet bmw het daar beter dan Volvo. Ik zit te vaak door schermen te bladeren. Even van spotify naar range assistent moet je toch 2 keer klikken en wat swipen. Hopelijk komt er snel een goede splitscreen functie. T scherm is groot genoeg hiervoor. Verder ben ik heel tevreden, vooral de soepele aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
@mich78 splitscreen (ook een grote wens van mij) komt niet in deze modellen. Pas in de volgende generatie EVs van Volvo die een groter scherm krijgen. Helaas maar dan maar hopen dat ze alsnog wat meer extra schermen met diverse info gaan bouwen voor het scherm voor je. Daar kan je zoveel meer zogenaamde thema's voor maken (bijv voor de range assistent of je audio) dat veel klikken en ogen van de weg al zouden voorkomen.

Maargoed dit is al regelmatig gecommuniceerd met Volvo en het lijkt erop dat ze het zeker niet snel op de backlog zetten helaas.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 10-01-2022 14:14 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

mich78 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Grappig om te lezen. Ik kom ook van een 3 serie (2018) en mis de Idrive wel. Dat werkt intuïtiever, meer data gelijktijdig op t scherm. En wat ik helemaal mis zijn de 8 sneltoetsen waar je elke functie aan kan toewijzen. Zo had ik op 1 naar huis navigeren en op 3 mijn vrouw bellen. Supermakkelijk. Als t gaat om veiligheid dan doet bmw het daar beter dan Volvo. Ik zit te vaak door schermen te bladeren. Even van spotify naar range assistent moet je toch 2 keer klikken en wat swipen. Hopelijk komt er snel een goede splitscreen functie. T scherm is groot genoeg hiervoor. Verder ben ik heel tevreden, vooral de soepele aandrijving.
Die sneltoetsen had ik ook op de BMW 2 serie voor de P8, maar ik mis ze voor geen moment. Filosofie van Volvo en Google lijkt me duidelijk en veiliger dan een sneltoets; spraakopdrachten 8) Het is toch veel veiliger om al lettend op de weg te zeggen 'Hey Google, navigeer naar huis" i.p.v. je ogen van de weg te halen om de sneltoets te vinden voor navigeren naar huis ;)

Volgens mij zijn er nog veel Volvo AAOS rijders die de mogelijkheid van spraakopdrachten niet benutten.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
Juancho schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:12:
@mich78 splitscreen (ook een grote wens van mij) komt niet in deze modellen. Pas in de volgende generatie EVs van Volvo die een groter scherm krijgen. Helaas maar dan maar hopen dat ze alsnog wat meer extra schermen met diverse info gaan bouwen voor het scherm voor je. Daar kan je zoveel meer zogenaamde thema's voor maken (bijv voor de range assistent of je audio) dat veel klikken en ogen van de weg al zouden voorkomen.

Maargoed dit is al regelmatig gecommuniceerd met Volvo en het lijkt erop dat ze het zeker niet snel op de backlog zetten helaas.
Ik hoop dat er niet teveel nadruk wordt gelegd op 'splitscreen', maar eerder op een 'overzichtsscherm', waarop de belangrijke info van de verschillende subsystemen wordt weergegeven: een deel navigatie, een deel muziek, een deel auto-status&range, een deel telefoon, een deel verwarming, enz... Dat hoef voor mij helemaal niet in gelijke delen te zijn opgesplitst, zoals een splitscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
madhondt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Ik hoop dat er niet teveel nadruk wordt gelegd op 'splitscreen', maar eerder op een 'overzichtsscherm', waarop de belangrijke info van de verschillende subsystemen wordt weergegeven: een deel navigatie, een deel muziek, een deel auto-status&range, een deel telefoon, een deel verwarming, enz... Dat hoef voor mij helemaal niet in gelijke delen te zijn opgesplitst, zoals een splitscreen.
Nee eens hoor, je kan splitscreen idd op diverse manieren zien :). 50/50 of slechts een gedeelte. Bijv. dat als je Maps geopend hebt dat je onderin een kleine balk voor Spotify hebt met track titel/artist/scroll balkje/. gewoon klein en subtiel maar wel heel handig.

Dat moet in dit scherm ook prima passen want het is verder een erg fijn scherm. beide trouwens, zeker ook die voor je neus. Hoge kwaliteit, Maps is erg fijn maar je mist gewoon nog andere themas waaruit je kan kiezen. Zoals gezegd, je kan er zoveel meer tofs mee om de gebruiker te laten kiezen wat te willen zien. Ook beter voor de veiligheid, minder klikken en staren naar het scherm ipv op de weg ;)

Edit: als je bedoelt dat je idd van alles iets wil zien.. zoals @JTHZZ al aangeeft dat zie je op het homescreen. Al kan ik me voorstellen dat bepaalde info niet voldoende is maar ok :). de overview van alles vind je wel op je homescreen.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 10-01-2022 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Laatst online: 09:23
madhondt schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:28:
[...]

Dat is toch het home-scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Juancho schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Nee eens hoor, je kan splitscreen idd op diverse manieren zien :). 50/50 of slechts een gedeelte. Bijv. dat als je Maps geopend hebt dat je onderin een kleine balk voor Spotify hebt met track titel/artist/scroll balkje/. gewoon klein en subtiel maar wel heel handig.

Dat moet in dit scherm ook prima passen want het is verder een erg fijn scherm. beide trouwens, zeker ook die voor je neus. Hoge kwaliteit, Maps is erg fijn maar je mist gewoon nog andere themas waaruit je kan kiezen. Zoals gezegd, je kan er zoveel meer tofs mee om de gebruiker te laten kiezen wat te willen zien. Ook beter voor de veiligheid, minder klikken en staren naar het scherm ipv op de weg ;)

Edit: als je bedoelt dat je idd van alles iets wil zien.. zoals @JTHZZ al aangeeft dat zie je op het homescreen. Al kan ik me voorstellen dat bepaalde info niet voldoende is maar ok :). de overview van alles vind je wel op je homescreen.
Terugkomend op het verwisselen van de knoppen. De inhoud van het 'tweede' scherm verandert bij mij elke keer als ik iets gekozen heb. Als ik van radio switch naar Spotify en ik ga weer naar het tweede scherm dan is de inhoud weer volledig anders.

Heb je daar iets aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Ik mis de splitscreen eigenlijk helemaal niet. Voor navigatie kan ik prima uit met wat er voor mijn neus staat. In het midden staat hij eigenlijk heel vaak op het home scherm, of de muziek. De stemcommando's zijn zo nu en dan briljant, zo kun je vragen hoe de formule1 kwalificatie is gelopen of waar de files staan en op andere momenten bedroevend (open de poort, heeft vaak tot resultaat dat hij gaat navigeren ipv via Google home de poort open doen)

Het enige dat ik echt mis is de tijd recht voor mijn neus. Als je al wat ouder bent, dan zit het klokje onder in je beeld te ver weg voor de multi-focale brillenglazen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Lancer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:12:
Ik mis de splitscreen eigenlijk helemaal niet. Voor navigatie kan ik prima uit met wat er voor mijn neus staat. In het midden staat hij eigenlijk heel vaak op het home scherm, of de muziek. De stemcommando's zijn zo nu en dan briljant, zo kun je vragen hoe de formule1 kwalificatie is gelopen of waar de files staan en op andere momenten bedroevend (open de poort, heeft vaak tot resultaat dat hij gaat navigeren ipv via Google home de poort open doen)

Het enige dat ik echt mis is de tijd recht voor mijn neus. Als je al wat ouder bent, dan zit het klokje onder in je beeld te ver weg voor de multi-focale brillenglazen.
OK Google, wat is de tijd kan ook een optie zijn? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Rianata schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:21:
[...]

Die sneltoetsen had ik ook op de BMW 2 serie voor de P8, maar ik mis ze voor geen moment. Filosofie van Volvo en Google lijkt me duidelijk en veiliger dan een sneltoets; spraakopdrachten 8) Het is toch veel veiliger om al lettend op de weg te zeggen 'Hey Google, navigeer naar huis" i.p.v. je ogen van de weg te halen om de sneltoets te vinden voor navigeren naar huis ;)

Volgens mij zijn er nog veel Volvo AAOS rijders die de mogelijkheid van spraakopdrachten niet benutten.
Als stembesturing goed zou werken kan ik me in je standpunt verplaatsen. Helaas is mijn ervaring anders. Wanneer ik mijn dochter Roosmarijn wil bellen, dan gaat ie eerst een route zoeken naar Roosmarijn bloembinders in Rotterdam en als ik dan nog een keer zeg: Hey Google bel Roosmarijn, dan belt ie die bloembinder op. Dan wil je snel annuleren, lukt niet, bloembinder neemt op, ik was aan t annuleren dus gesprek wordt beeindigd, bloembinder kwaad, ik ook kwaad.
Ook stembesturing om alle voertuigfuncties op te roepen werkt niet. Ik kan niet roepen: oke google, zet achterruitverwarming aan, om maar iets te noemen.

Die sneltoetsen kon ik op de tast vinden. Als je je vinger op de toets legde (niet indrukken), dan kon je op het display zien welk getal je had en welke functie erachter zit. Het hele systeem is niet gebouwd om in een auto gebruikt te worden. Het is een tablet met zeer beperkte functies en een klein schilletje erom heen. Dit is bij veel merken echt beter voor elkaar. Ik geloof overigens wel in de potentie van dit systeem. Het is de upgraden en daarmee toekomstbestendig. Maar op dit moment komt het nog niet op 20% van waar Tesla staat.

[ Voor 4% gewijzigd door mich78 op 10-01-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Lancer schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:12:

Voor alleen Google Home weet ik het niet, maar mijn home automation start allemaal in Home Assistant. Daarin push ik devices naar Google Home en kan ik ook unieke namen / begrippen meegeven. Door dit slim in te zetten voorkom je met te generieke termen dat Google Assistant met vreemde antwoorden komt 8) Vervolgens moet je commando's ook kort en bondig houden. In jouw geval zou ik de poort bijvoorbeeld in Google Home als 'Sesame' definiëren en middels het korte commando 'open Sesame' gaat het wel werken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
ArnoudN schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:57:
[...]

Terugkomend op het verwisselen van de knoppen. De inhoud van het 'tweede' scherm verandert bij mij elke keer als ik iets gekozen heb. Als ik van radio switch naar Spotify en ik ga weer naar het tweede scherm dan is de inhoud weer volledig anders.

Heb je daar iets aan?
Om eerlijk te zijn begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt en hoe dat in relatie staat me de post die je van mij quote. Kan je wat aanvullende info geven? :)

Kan het punt van @Lancer over splitscreen ook wel begrijpen. Ik denk dat dat ook niet perse nodig is als Volvo wat meer gaat doen met het scherm voor je neus. Dat is zo'n fantastisch mooi scherm maar er wordt zo weinig mee gedaan. Jammer. Misschien kunnen we als groep nog eens de roep doen om wat extra thema's te laten bouwen.

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 10-01-2022 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

mich78 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:50:
[...]

Als stembesturing goed zou werken kan ik me in je standpunt verplaatsen. Helaas is mijn ervaring anders. Wanneer ik mijn dochter Roosmarijn wil bellen, dan gaat ie eerst een route zoeken naar Roosmarijn bloembinders in Rotterdam en als ik dan nog een keer zeg: Hey Google bel Roosmarijn, dan belt ie die bloembinder op. Dan wil je snel annuleren, lukt niet, bloembinder neemt op, ik was aan t annuleren dus gesprek wordt beeindigd, bloembinder kwaad, ik ook kwaad.
Ook stembesturing om alle voertuigfuncties op te roepen werkt niet. Ik kan niet roepen: oke google, zet achterruitverwarming aan, om maar iets te noemen.

Die sneltoetsen kon ik op de tast vinden. Als je je vinger op de toets legde (niet indrukken), dan kon je op het display zien welk getal je had en welke functie erachter zit. Het hele systeem is niet gebouwd om in een auto gebruikt te worden. Het is een tablet met zeer beperkte functies en een klein schilletje erom heen. Dit is bij veel merken echt beter voor elkaar. Ik geloof overigens wel in de potentie van dit systeem. Het is de upgraden en daarmee toekomstbestendig. Maar op dit moment komt het nog niet op 20% van waar Tesla staat.
Zou kunnen idd, maar dat gaat de rest van het gezin niet volgen. Een poort is een poort en een garagdeur een garagedeur en een voordeur een voordeur... Merk wel dat het systeem gevoelig is voor klemtonen. En vaak is het zoeken naar het juiste commando. In het bovenstaande kan dus bv "bel contact Roosmarijn" wel werken. Het is voor stemsturing ook best lastig. Wij hebben een context in ons hoofd die het systeem niet mee krijgt.

Stoelverwarming/klimaatregelen gaat gelukkig perfect. Tijd opvragen kan ook, maar dat is uiteindelijk minimaal 20 seconden werk tegen 1 à 2 als ik het kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer

Lancer

What the......

Juancho schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Om eerlijk te zijn begrijp ik niet helemaal wat je bedoelt en hoe dat in relatie staat me de post die je van mij quote. Kan je wat aanvullende info geven? :)

Kan het punt van @Lancer over splitscreen ook wel begrijpen. Ik denk dat dat ook niet perse nodig is als Volvo wat meer gaat doen met het scherm voor je neus. Dat is zo'n fantastisch mooi scherm maar er wordt zo weinig mee gedaan. Jammer. Misschien kunnen we als groep nog eens de roep doen om wat extra thema's te laten bouwen.
Ik maak al een dansje als ze iets doen aan die gruwelijk grote foutmeldingen die op cruciale momenten belangrijke informatie verbergt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-08 13:42
[...]

Vraag maar eens aan Google of ze de “ontdooier” aan wil zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Laat daar nou net nog wel fysieke knoppen voor zijn ;)
Wbt spraak commando's.. er gaan er dus meer komen die systeemzaken kunnen afhandelen. Zie het bericht dat laatst hier gedeeld is met ook dat FM en Youtube eraan komt. Niet zo drammen heren! :-( ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 10-01-2022 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
[...]

.
Via een Engelstalig forum heb ik een oplossing gevonden. Als je ipv 'zet aan' 'doe aan' gebruikt werkt het vaak wel.

Net in de auto getest met 'doe de achterruitverwarming aan' en dat werkte direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Juancho schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:00:
[...]

Het ging inderdaad om een ander bericht van jou, maar die kon ik zo snel niet vinden.

Het ging hierom. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXKt_jk3pInoHeIAl_ulutOSsXo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fzyb8FAmvPfeUCAYJq349oNm.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenstaande is de volgorde bij de instellingen. Maar in het schuifmenu is die volgorde elke keer anders. Afhankelijk van wat ik waarschijnlijk als laatste heb geopend of wellicht vaak gebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oppBGldH7xeS1hOwglSV7rtrZaU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/acFVrUulK8jo9tXYbEuJknAh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ah dat, ja dat is gewoon een bug. Een swipe naar rechts moet gewoon de 4 apps tonen die je hebt geselecteerd. Ik heb net vandaag de 1. 8.1 update binnen maar daar is het nog steeds. Dealer weer ervan. Heb het issue ook al naar Volvo gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Qua splitscreen ben ik al heel tevreden met de functie zoals bij Apple CarPlay. Dus navigatie met aankomst, actief afgespeelde media, komend agendaitem en de tijd.
Juancho schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:41:
Ah dat, ja dat is gewoon een bug. Een swipe naar rechts moet gewoon de 4 apps tonen die je hebt geselecteerd. Ik heb net vandaag de 1. 8.1 update binnen maar daar is het nog steeds. Dealer weer ervan. Heb het issue ook al naar Volvo gestuurd.
Houdt 1.8.1 eigenlijk nog wat in qua nieuwigheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Nope, is ook een heel klein pakketje. Waarschijnlijk alleen iets vaags als stabiliteits verbeteringen en bug fixes. Maar heb nog niks gezien dat of nieuw is of een bug opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Mga1600 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:47:
[...]

Dit staat op een Amerikaans forum over 1.8.1

For informational purposes, the vehicle received updates for the BCM2 (brake control module, CEM (central electronic module), DIM (Driver's information Module), WPC (wireless phone charger). This was a extremely small file of 8.6MB. This indicates that these were relatively small patches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
ArnoudN schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:05:
[...]

For informational purposes, the vehicle received updates for the BCM2 (brake control module, CEM (central electronic module), DIM (Driver's information Module), WPC (wireless phone charger). This was a extremely small file of 8.6MB. This indicates that these were relatively small patches.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Geen dank.

Ik lees het zelf nu nog eens na en zie iets staan over de Brake control module. Op de terugreis had ik zelf het idee dat het afremmen (zonder rem) veel sneller ging, maar dat kan ook inbeelding zijn.

Morgen even beter checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
ArnoudN schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:05:
[...]

Ben benieuwd wat ze hebben gedaan aan WPC. Als ik soms het gaspedaal hard intrap dan beweegt mijn telefoon een beetje en stopt hij alweer met draadloos laden. Moet overigens zeggen dat dit bij andere automerken ook nooit helemaal top werkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
thisisjazz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Ben benieuwd wat ze hebben gedaan aan WPC. Als ik soms het gaspedaal hard intrap dan beweegt mijn telefoon een beetje en stopt hij alweer met draadloos laden. Moet overigens zeggen dat dit bij andere automerken ook nooit helemaal top werkt
Beetje woeste rijstijl…….? Haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
thisisjazz schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:14:
[...]

😄 als ik eens een keer boodschappen moet ophalen, staat ook alles strak tegen de achterklep bij thuiskomst… 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:13:
[...]

Beetje woeste rijstijl…….? Haha
Zo heel af en toe denk ik :*) Als je draadloos laadt dan geeft hij al een melding na 1 cm beweging van je telefoon, dat gebeurt al bij halfgas 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door thisisjazz op 11-01-2022 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
EHAS schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:50:
[...]

😄 als ik eens een keer boodschappen moet ophalen, staat ook alles strak tegen de achterklep bij thuiskomst… 😉
Herkenbaar >:) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 19:16
erikloman schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:48:
XC40 P8 RECALL (specifieke productieserie)

Zoals de meesten van jullie hier hebben kunnen lezen en horen had onze P8 deze zomer last van irritant gekraak bij gas geven en gas loslaten. Dit euvel werd veroorzaakt door het ontbreken (!) van een bout in een (sub)frame van de motorophanging. Door het ontbreken van de bout werd dit frame tijdens rijden steeds iets verbogen. Dit verbuigen van het frame zorgde voor het krakende geluid. Mijn garage heeft destijds het euvel opgespoord en opgelost en daar netjes een reparatierapport van gemaakt en opgestuurd naar Zweden.

3 maanden later (gisteren) werd ik gebeld door mijn garage.

Volvo in Zweden heeft naar het reparatierapport van onze P8 gekeken en is tot de conclusie gekomen dat dit probleem ook bij andere P8 modellen kan optreden. De ontbrekende bout was dus geen incident maar een productiefout. Het probleem speelt echter specifiek bij P8 modellen uit een bepaalde productieserie.

Nu heb ik begrepen dat er geen algemene recall gaat plaatsvinden. Alleen eigenaars met een P8 uit de betreffende serie worden door hun garage gebeld en gevraagd om de motorsteun van hun P8 te laten vervangen. Ook mijn P8 gaat weer terug.

Mijn P8 werd geleverd op 4 december 2020. Is jou P8 ook rond die tijd geleverd? Je kan een telefoontje van je garage verwachten ;)
Ook rond die tijd geleverd, benieuwd of ik wat ga horen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Heb zojuist even aan mijn dealer gevraagd of DAB+ vooralsnog geïnstalleerd kan worden. Hij zegt: DAB+ komt beschikbaar in de Playstore. DAB+ is alleen software die ze nog niet klaar hebben en voorlopig ook niet gaat komen.

Ik heb hier wel mijn sterke twijfels over...DAB+ is toch een chip die ontbreekt.. of ben ik nou gek?! Ik word in ieder geval op de hoogte gehouden als ze DAB+ ready hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
mich78 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 19:35:
Qua splitscreen ben ik al heel tevreden met de functie zoals bij Apple CarPlay. Dus navigatie met aankomst, actief afgespeelde media, komend agendaitem en de tijd.

[...]
Maar er is toch al een “soort van” splitscreen? Tenminste bij de P2 kan je 4 tiles weergeven. Op die tiles kan je aardig wat informatie zien zoals aankomsttijd, kilometer, zenderinfo, albumart etc. Helaas geen navigatieinstructies, maar deze zitten in het dashboard voor mijn neus.

Zo ziet het er bij mij uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvJWZKmRKK-hHwRXOpLtSYNS4o8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV5eXblBlYWDBdBA5rfVUpUh.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Rene schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:21:
[...]

Maar er is toch al een “soort van” splitscreen? Tenminste bij de P2 kan je 4 tiles weergeven. Op die tiles kan je aardig wat informatie zien zoals aankomsttijd, kilometer, zenderinfo, albumart etc. Helaas geen navigatieinstructies, maar deze zitten in het dashboard voor mijn neus.

[Afbeelding]
Dit wil ik ook!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Dit hebben we in de Volvo toch ook, maar dan in vier tegels onder elkaar. Zie mijn vorige post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
Rene schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]
En vind je dit een efficiënt gebruikt van de scherm oppervlakte?
Een kwart van het scherm om aan te geven dat je nog 160km kan rijden?
Een kwart van het scherm om aan te geven dat je aankomt om 8:15?
Een kwart van het scherm om te zeggen wat de naam is van je telefoon en dat de ontvangst goed is?

Dan kan ik toch wat nuttiger verzinnen als overzicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
madhondt schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Een kwart van het scherm om te zeggen wat de naam is van je telefoon en dat de ontvangst goed is?

Zeg dat 20% per tile wordt gebruikt (de rest is top en down menu), dan is dat toch prima en efficiënt?

Je wilt er ook op kunnen klikken als je over de lokale klinkerwegen rijdt. Het is ook niet zo zwart/wit als jij beschrijft (op de range tile na). Je kan op de tile scrollen, volgende nummers kiezen, shortcuts naar restaurants/laadstations oproepen, direct naar je telefoonlog gaan etc.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Uhm... Dit heb je als P8 rijder ook hoor. Alleen zitten de tegels bij ons onder elkaar. Maar je hebt dezelfde info.

@Rene dit is zeker een handig scherm en soort van multi splitscreen. Wat de meesten hier bedoelen is natuurlijk dat je bijv maps open hebt staat en onderin een klein deel hebt voor bijv je spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:38
Dylannx3 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:02:
Heb zojuist even aan mijn dealer gevraagd of DAB+ vooralsnog geïnstalleerd kan worden. Hij zegt: DAB+ komt beschikbaar in de Playstore. DAB+ is alleen software die ze nog niet klaar hebben en voorlopig ook niet gaat komen.

Ik heb hier wel mijn sterke twijfels over...DAB+ is toch een chip die ontbreekt.. of ben ik nou gek?! Ik word in ieder geval op de hoogte gehouden als ze DAB+ ready hebben.
Wel grappig, dit is precies wat mijn dealer ook zei. Welke dealer heb je gesproken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter

De standaard radio ontvanger heeft gewoon DAB+ capabilities. Daar hoeft je geen extra app voor te installeren.
Als ik de radio app open, staan de DAB en FM zenders gewoon door elkaar.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:10

Je dealer kletst uit zijn nek. Voor DAB+ is hardware nodig en werkt bij de meesten vanaf dag 1. Het is pas sinds enkele maanden dat er auto's zonder worden geleverd. Reken er maar niet op dat je dit ooit nog voor acceptabele kosten omgebouwd krijgt.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
WildOne schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Wel grappig, dit is precies wat mijn dealer ook zei. Welke dealer heb je gesproken?
Niham in Westland ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
JackBol schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:15:
[...]

De standaard radio ontvanger heeft gewoon DAB+ capabilities. Daar hoeft je geen extra app voor te installeren.
Als ik de radio app open, staan de DAB en FM zenders gewoon door elkaar.
Ik zie dus alleen maar FM zenders en geen DAB zenders. Heb jij ook een P6?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 18:11
Pfff met die Dab is het redelijk simpel hoor...wat een gelul van die dealers inderdaad.

De DAB voorbereiding zit wel op de P6, echter er ontbreekt een onderdeel waar een chip in zit waar leveringsproblemen op zitten. De dealer zal deze dan later inbouwen, relatief makkelijke ingreep.
Maar goed wel onzeker wanneer dit gaat gebeuren. Kan nog best een half jaar duren. Maar het is ook niet zon probleem nmm, immers tunein, spotify, etc

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online

Ik zou maar snel van dealer veranderen dan.... _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Dylannx3 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:55:
[...]

Ik zie dus alleen maar FM zenders en geen DAB zenders. Heb jij ook een P6?
P8 uit dec 2020.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
voor de ouderwetse mensen onder ons :)...de USB audio app AudioWagon is nu te downloaden in de Playstore voor de XC40...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rzqMQA3Mvl8SdJeMOYls-VElPQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHR4k0qXtvUgadGqk07kie4N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 11-01-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 10:40
Zo vandaag eerste echt issue gehad. Deuren gingen niet open, dus met noodsleutel erin. Werkt er niets, alleen mijn infotainment.... geen frontdisplay, niet starten, spiegels blijven ingeklapt, zelfs de stoel kan niet versteld worden
ANWB erbij, accu is goed en vol, dus niet het probleem. Na van alles te proberen, accu loshalen. 5 minuten wachten en weer aansluiten, TADA, alles werkt weer.
Toch nog ff bij de Volvo langs gegaan, misschien dat het uitlezen iets geeft. ... jammer geen info waarom etc.
Antenne terugroepactie meteen laten uitvoeren en laatste software versie.
We are on the road again.

Gelukkig toch redelijk snel opgelost, maar is toch niet echt prettig om te weten dat het systeem compleet kan hangen en alleen een accu disconnectie het oplost. Is toch niet iets wat je 1-2-3 doet.
Stond nu gelukkig thuis, maar zou maar ergens onderweg tijdens een stop zijn.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Juancho schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 11:31:
[...]

Uhm... Dit heb je als P8 rijder ook hoor. Alleen zitten de tegels bij ons onder elkaar. Maar je hebt dezelfde info.

@Rene dit is zeker een handig scherm en soort van multi splitscreen. Wat de meesten hier bedoelen is natuurlijk dat je bijv maps open hebt staat en onderin een klein deel hebt voor bijv je spotify.
Goed punt idd :D

Al moet ik wel zeggen dat ik het zo als op de afbeelding is weergegeven wel mooier vindt.. Maar dat is natuurlijk persoonlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
SSANL schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Goed punt idd :D

Al moet ik wel zeggen dat ik het zo als op de afbeelding is weergegeven wel mooier vindt.. Maar dat is natuurlijk persoonlijk..
Ik vind de weergave van actuele verbruik bij de Polestar ook beter voor elkaar. Deze lijkt meer actueel. Bij de P8 zie je pas nadat je stilstaat de meter onder de 0 schieten (regeneratie). Bij de Tesla loopt ie ook 'live', het pedaal intrappen laat meteen een piek zien in de grafiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mich78
madhondt schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 10:48:
[...]

Een kwart van het scherm zou prima zijn als:
- De google maps tegel ook de actuele kaart zou weergeven met aankomsttijd
- De tegel met het bereik zou worden aangevuld met actueel verbruik en een grafiekje met het verbruik over de laatste 10 of 50km
- De tegel met de telefoon ook voorzien zou zijn van een aantal sneltoetsen voor favoriete contacten of laatstgebelde nummer / gemiste oproepen
- De tegel met mediainformatie ook mogelijkheid geeft om bv te schakelen van usb, naar fm of dab+ incl. een aantal favorieten
- Een tegel met je agenda en aankomende agenda-items zou ook erg welkom zijn.

Ik ben het met je eens dat dit nu heel summier is en idd hetzelfde is als wat er nu in de XC40 wordt weergegeven, enkel alleen onder elkaar bij de XC40.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000

Je dealer heeft het niet helemaal begrepen denk ik..DAB+ zit er niet in en gaat ook nooit naderhand ingebouwd worden. Check je offerte ook maar en installeer tune-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
Juancho schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:53:
voor de ouderwetse mensen onder ons :)...de USB audio app AudioWagon is nu te downloaden in de Playstore voor de XC40...

[Afbeelding]
Zou deze dan ook werken _O- _O-

https://www.allekabels.nl...e-naar-mp3-converter.html

*moet je wel nog een usb-a naar usb-c kabeltje erbij kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-08 14:17

bosaap22

Doing things I'm good at.

Morkie69 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:53:
Zo vandaag eerste echt issue gehad. Deuren gingen niet open, dus met noodsleutel erin. Werkt er niets, alleen mijn infotainment.... geen frontdisplay, niet starten, spiegels blijven ingeklapt, zelfs de stoel kan niet versteld worden
ANWB erbij, accu is goed en vol, dus niet het probleem. Na van alles te proberen, accu loshalen. 5 minuten wachten en weer aansluiten, TADA, alles werkt weer.
Toch nog ff bij de Volvo langs gegaan, misschien dat het uitlezen iets geeft. ... jammer geen info waarom etc.
Antenne terugroepactie meteen laten uitvoeren en laatste software versie.
We are on the road again.

Gelukkig toch redelijk snel opgelost, maar is toch niet echt prettig om te weten dat het systeem compleet kan hangen en alleen een accu disconnectie het oplost. Is toch niet iets wat je 1-2-3 doet.
Stond nu gelukkig thuis, maar zou maar ergens onderweg tijdens een stop zijn.
Herkenbaar. Wij kwamen terug van twee weken vakantie (zonder auto) en werden hier toen ook mee geconfronteerd. Dacht dat de accu in de vakantie leeggelopen was. Nadat de ANWB langs was gekomen bleek de accu nog vol te zitten. Ook was het infotainment systeem wel aan de praat te krijgen. Frontdisplay deed niks. 12V accu losgetrokken, even gewacht, weer aangesloten en het werkte allemaal weer.
Ook bij de Volvo dealer nog navraag gedaan. Die wisten ook niet wat er nu precies mis was gegaan. De hoop was dat dit met een update opgelost zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
over9000 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Je dealer heeft het niet helemaal begrepen denk ik..DAB+ zit er niet in en gaat ook nooit naderhand ingebouwd worden. Check je offerte ook maar en installeer tune-in.
Mijn dealer zegt dat als de auto is voorbereid voor dab (zoals in my 23 in de huidige prijslijst) dat er ooit wel een mogelijkheid komt om de dab tuner achteraf in te bouwen als de chip problemen voorbij zijn. Maar dat gaat wel geld kosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 13:53:

[Afbeelding]
Dat geen nieuws, is al zeker 6 weken het geval….. deze ouderwetse man was een van vele beta testers en heeft het al vele maanden in gebruik. Werkt perfect!
FLAC files klinken veel beter dan Spotify op hoogste kwaliteit.

Pagina: 1 ... 45 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"