Ik lees al een tijdje met dit topic mee, maar heb nog geen ervaringen gedeeld. De auto (Volvo XC40 P8, dec. 2020) is ook niet van mij, maar van mijn schoonvader. Ik lees hier vooral mee om hem op de hoogte te houden van ontwikkelingen/updates/tips&tricks. Na gisteren zelf een rit te hebben gemaakt van bijna 200km wil ik hier mijn ervaringen delen.
Korte conclusie: Wat een geweldige auto om mee te rijden! De power die in deze auto zit is echt fenomenaal, eigenlijk bijna too much. De auto staat op 20" wielen, nu met winterbanden, maar is nog steeds voldoende comfortabel en heerlijk stil. De rit begonnen met een percentage van 92% en geëindigd met 13%. Dat gaat dan toch wel erg hard. Echter, geen moment gedacht dat we het niet gingen redden of iets dergelijks. Er zijn inmiddels zat mogelijkheden om even kort op te laden. Dat het zo hard ging was ook wel logisch. De temperatuur lag rond de 5/6 graden, we hadden flinke tegenwind en regen (van oost naar zuid-west) en veel snelwegkilometers (100-110 km/h). Auto aan de laadpaal op de bestemming gelegd en inmiddels weer netjes vol.
Daar liep ik wel tegen iets aan. Ik dacht, als ik inlog met de gegevens van de hoofdgebruiker, dan kan ik de auto ook op afstand in de gaten houden (qua laden e.d.). Als ik echter inlog met de gegevens van de hoofdgebruiker, dan vraagt hij alsnog om te koppelen met de auto. Dat is echter al gedaan door de hoofdgebruiker en zijn telefoon. Dit nu als volgt opgelost:
- Eigen volvo account aangemaakt
- Nieuw profiel aangemaakt in de auto
- In het nieuwe profiel ingelogd met het nieuwe volvo account en eigen google account.
Nu kan ik de auto op afstand uitlezen, verwarmen en vergrendelen/ontgrendelen. Top!
Daarnaast komt ook CarPlay in dit topic meerdere malen terug. In mijn eigen auto gebruik ik CarPlay dagelijks. Daar gebruik ik eigenlijk enkel Google Maps, Spotify en Flitsmeister (op de achtergrond met een Flitsmeister One). Ik mis het derhalve niet in de Volvo. Dat er ook een kaart in het scherm achter het stuur zit is erg fijn. Dit is bij auto's met CarPlay nog steeds niet geïntegreerd, terwijl dit door Apple wel al een tijdje wordt ondersteund. De beschikbaarheid van apps is met CarPlay natuurlijk wel een stuk groter, maar daar gebruik ik zelf dus eigenlijk niets van. Ik vind het een mooie oplossing, het AAOS.
Wat ik niet helemaal snap van Volvo is dat ze aangeven dat CarPlay nog niet naast/op Android Automotive OS draait, omdat de grootheden elkaar hierin tegenwerken. Bij de nieuwe elektrische Renault Megane werkt het al wel en deze auto beschikt ook over AAOS. Dat klinkt dan wel wat vreemd. Zie hieronder de video waarop CarPlay is te zien op AAOS:
YouTube: 2022 Renault Megane E-Tech Electric Review: Watch out ID3 (vanaf 2:32).