Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
madhondt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
[...]

Dus eerder een slechte implementatie van Volvo van OPD bij uitzetten ACC ...
Ook dat is persoonlijk:

1. sommigen willen meerdere OPD standen
2. sommigen vinden OPD prima, maar vinden het switchen niet praktisch tijdens het rijden
3. sommigen willen punt 1 en 2 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 06-01-2022 11:28 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 12:37
madhondt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Dus eerder een slechte implementatie van Volvo van OPD bij uitzetten ACC ...
Waarmee ik bedoel: zelfs met OPD aan, zou het een betere ervaring zijn dat er niet regeneratief wordt geremd op het moment dat de ACC via het stuur wordt uitgeschakeld. Dan krijgt de bestuurder de kans om de juiste stand van het gaspedaal te zoeken, ipv met z'n neus tegen de voorruit te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ergodyne1
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05-2024
ergodyne1 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:14:
[...]

Dit is wel cool, ga ik vanmiddag ook even testen. Bij mij in de C40 werkt het 'OK Google' gebeuren echt wel goed. Ben ik wel enthousiast over, evenals de snelheid van het systeem, echt goed. Ik was Carplay gewend met mijn iPhone in de V60 maar dat heb ik nu echt nog geen minuut gemist. Vond het ook raar dat ik dan dubbele functionaliteit had in de V60, Google navigatie via carplay of de navigatie van de auto zelf... 8)7

Wat ik wel mis, en waar Volvo van mij rap op zou mogen ontwikkelen is de mogelijkheid tot het toevoegen van apps zoals Flitsmeister of Youtube. Of (O365)Teams integratie, ik vergader veel en veel via Teams, dan is een goede integratie daarvan echt handig. Hoef geen mails te typen via de auto... Filtsmeister omdat ik dan geen telefoon meer in mijn hand hoef te hebben om het aan te zetten (veiligheid voorop! voor de meelezende Volvomedewerker) en Youtube of een andere videoplayer om tijdens het laden wat afleiding te hebben. Als ik ga laden hoeft ik niet per sé een bak koffie of een broodje bal te halen. Even werk doen óf even ontspannen is ook chill... Het zijn kleine aanpassingen lijkt mij die het geheel van die Volvo toffer maken. DOE ES NIET ZO CONSERVATIEF VOLVO EN LUISTER NAAR DE WENSEN VAN JE KLANTEN >:)

Ik heb een maand Tesla X gereden... ik mis die gadgets van een Tesla niet. Scheten laten via je stuur enzo, doe je 1x en daarna nooit meer. Maar de échte handige multimedia dingen zoals dus een videoplayer mis ik dus wel...
One minute later…

https://www.autovisie.nl/nieuws/youtube-flitsmeister-volvo/

Volvo C40 - '70 Volkswagen T2a - Harley-Davidson FXBB Street Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:34:
[...]

Waarmee ik bedoel: zelfs met OPD aan, zou het een betere ervaring zijn dat er niet regeneratief wordt geremd op het moment dat de ACC via het stuur wordt uitgeschakeld. Dan krijgt de bestuurder de kans om de juiste stand van het gaspedaal te zoeken, ipv met z'n neus tegen de voorruit te hangen.
Tja dat zou kunnen, dat als ACC aanstaat...OPD automatisch uit staat. Maarja, ook dat zal gewenning zijn omdat het automatisch gaat. Dus als je nog in de OPD gedachte zit en je gaat er vanuit dat het nog aanstaat... ook niet echt handig.

Ik begrijp deels het idee van Volvo wel dat ze zo min mogelijk keuzes willen bieden om het simpel te houden. Maar je kan er ook in doorslaan zodat het juist NIET simpel wordt en NIET veilig. Die balans is nog een beetje krom momenteel bij diverse zaken.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HouseL
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 13-09 11:02
Juancho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ook dat is persoonlijk:

2. sommigen vinden OPD prima, maar vinden het switchen niet praktisch tijdens het rijden
En 4. Sommigen zijn helemaal tevreden met hoe het nu werkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 00:06
madhondt schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:34:
[...]

OPD is niet rechtstreeks aan regeneratie gekoppeld. Ook als OPD uit staat wordt er geregenereerd bij het remmen. En als OPD aan staat worden onder bepaalde omstandigheden de remmen ook aangesproken.

OPD houdt in dat er geremd wordt als je geen "gas" geeft. Dus ACC uitzetten betekent remmen. Het lukt mij inmiddels om dit soepel te doen. ACC uitzetten en het pedaal ietsje indrukken. Met een beetje oefening is dit geen probleem.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Heeft iemand een idee wanneer YT en Flitsmeister erin komt te staan? Volgens het artikel lijkt het er al te zijn maar ik zie niks…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 13:06
HouseL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:47:
[...]

En 4. Sommigen zijn helemaal tevreden met hoe het nu werkt ;)
Ik geef beetje gas stroom als ik op CC (en OPD altijd) rijd om te voelen waar "het" zit en zet dan de CC uit geen probleem voor mij.

Die AP terug op het stuur aub dat vind ik wel een probleem nu!

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Juancho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:28:
[...]

Ook dat is persoonlijk:

En sommigen hebben geen enkele behoefte aan een verandering. Zij rijden altijd met OPD, zijn daaraan gewend, en helemaal tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Juancho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:19:
[...]
@Blankinho Android auto mis ik niet echt en ik zou het eigenlijk gek vinden om dat te gebruiken aangezien AAOS de vervanger is. Het probleem zit hem meer in de beperkte beschikbaarheid van opties en menus. Tussen Android Auto en AAOS zit nog een te groot verschil. En zoals bekend met je eens dat de ontwikkeling bar tegenvalt. Waar de problemen ook liggen, wij als kopers/leasers hebben daar weinig mee te maken natuurlijk. Kan me echter wel goed voorstellen dat mensen teleurgesteld dat Carplay nog steeds niet beschikbaar is. Dus wbt een brief richting Volvo... prima maar ik zou het dan liever een soort opsomming maken met issues die in een jaar nog steeds niet opgelost zijn.
Nu reageer je met dezelfde teksten waarvan ik net zei dat het me niet om AAOS gaat in deze maar om de keuzevrijheid 8)7 Als AAOS zo goed (veel apps en vooral stabiliteit) was geweest dan was carplay net zo goed minder nodig. Ik wil alleen als backup en/of toevoeging op AAOS carplay hebben en kijkend naar de snelle doorontwikkeling van AAOS in onze Volvo's gewoon meer functionaliteit die ik nu mis. (Flitsmeister, streaming video bij stilstand, andere navigatie apps zoals ABRP etc) het gaat er in 2022 ook niet inkomen en ik denk zelfs in 2023 ook niet... Dan zijn voor mij 3jr voorbij met een auto waar ik anno 2022 qua tech en gadgets meer van verwacht.

Dat de auto top rijdt, mooi is, degelijk etc etc dat is voor mij top maar niet de enige reden waarom ik deze Volvo destijds heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-09 17:36
Ik lees al een tijdje met dit topic mee, maar heb nog geen ervaringen gedeeld. De auto (Volvo XC40 P8, dec. 2020) is ook niet van mij, maar van mijn schoonvader. Ik lees hier vooral mee om hem op de hoogte te houden van ontwikkelingen/updates/tips&tricks. Na gisteren zelf een rit te hebben gemaakt van bijna 200km wil ik hier mijn ervaringen delen.

Korte conclusie: Wat een geweldige auto om mee te rijden! De power die in deze auto zit is echt fenomenaal, eigenlijk bijna too much. De auto staat op 20" wielen, nu met winterbanden, maar is nog steeds voldoende comfortabel en heerlijk stil. De rit begonnen met een percentage van 92% en geëindigd met 13%. Dat gaat dan toch wel erg hard. Echter, geen moment gedacht dat we het niet gingen redden of iets dergelijks. Er zijn inmiddels zat mogelijkheden om even kort op te laden. Dat het zo hard ging was ook wel logisch. De temperatuur lag rond de 5/6 graden, we hadden flinke tegenwind en regen (van oost naar zuid-west) en veel snelwegkilometers (100-110 km/h). Auto aan de laadpaal op de bestemming gelegd en inmiddels weer netjes vol.

Daar liep ik wel tegen iets aan. Ik dacht, als ik inlog met de gegevens van de hoofdgebruiker, dan kan ik de auto ook op afstand in de gaten houden (qua laden e.d.). Als ik echter inlog met de gegevens van de hoofdgebruiker, dan vraagt hij alsnog om te koppelen met de auto. Dat is echter al gedaan door de hoofdgebruiker en zijn telefoon. Dit nu als volgt opgelost:
- Eigen volvo account aangemaakt
- Nieuw profiel aangemaakt in de auto
- In het nieuwe profiel ingelogd met het nieuwe volvo account en eigen google account.
Nu kan ik de auto op afstand uitlezen, verwarmen en vergrendelen/ontgrendelen. Top!

Daarnaast komt ook CarPlay in dit topic meerdere malen terug. In mijn eigen auto gebruik ik CarPlay dagelijks. Daar gebruik ik eigenlijk enkel Google Maps, Spotify en Flitsmeister (op de achtergrond met een Flitsmeister One). Ik mis het derhalve niet in de Volvo. Dat er ook een kaart in het scherm achter het stuur zit is erg fijn. Dit is bij auto's met CarPlay nog steeds niet geïntegreerd, terwijl dit door Apple wel al een tijdje wordt ondersteund. De beschikbaarheid van apps is met CarPlay natuurlijk wel een stuk groter, maar daar gebruik ik zelf dus eigenlijk niets van. Ik vind het een mooie oplossing, het AAOS.

Wat ik niet helemaal snap van Volvo is dat ze aangeven dat CarPlay nog niet naast/op Android Automotive OS draait, omdat de grootheden elkaar hierin tegenwerken. Bij de nieuwe elektrische Renault Megane werkt het al wel en deze auto beschikt ook over AAOS. Dat klinkt dan wel wat vreemd. Zie hieronder de video waarop CarPlay is te zien op AAOS:

YouTube: 2022 Renault Megane E-Tech Electric Review: Watch out ID3 (vanaf 2:32).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-09 12:00
ergodyne1 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:05:
Heeft iemand een idee wanneer YT en Flitsmeister erin komt te staan? Volgens het artikel lijkt het er al te zijn maar ik zie niks…
Geldt nu ook nog voor mijn P8, probeer overigens via een PC downloads te duwen naar de P8.
Hetzelfde betreffend andere Google-apparaten verbinden met Volvo’s... werkt ook (nog) niet.

Vermoed kwestie van tijd, hoop alleen niet lang... ;)

[ Voor 10% gewijzigd door eniesten op 06-01-2022 13:32 ]

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juancho
Blankinho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:45:
[...]

Nu reageer je met dezelfde teksten waarvan ik net zei dat het me niet om AAOS gaat in deze maar om de keuzevrijheid 8)7 Als AAOS zo goed (veel apps en vooral stabiliteit) was geweest dan was carplay net zo goed minder nodig. Ik wil alleen als backup en/of toevoeging op AAOS carplay hebben en kijkend naar de snelle doorontwikkeling van AAOS in onze Volvo's gewoon meer functionaliteit die ik nu mis. (Flitsmeister, streaming video bij stilstand, andere navigatie apps zoals ABRP etc) het gaat er in 2022 ook niet inkomen en ik denk zelfs in 2023 ook niet... Dan zijn voor mij 3jr voorbij met een auto waar ik anno 2022 qua tech en gadgets meer van verwacht.

Dat de auto top rijdt, mooi is, degelijk etc etc dat is voor mij top maar niet de enige reden waarom ik deze Volvo destijds heb gekocht.
Ah zo, excuses. Ik dacht dat je sowieso perse Carplay wilde. Maar die noodzaak heb je dus een stuk minder als AAOS zich veel meer gaat ontwikkelen? Ik ben niet zo thuis in Apple producten dus vandaar.

Dan ben ik het met je eens. Rijden in de P8 is briljant maar idd, niet de enige reden waarom ik/wij die gekocht hebben. Btw... FM en Youtube worden dus uitgerold. Laat dat dan eindelijk het startsein zijn voor veel meer, betere en snellere ontwikkelingen van AAOs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 09:44
Blankinho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:10:

Als je het er niet mee eens bent dat mensen er wat wel van zeggen laat het dan gewoon zo en reageer niet met non-argumenten dat jij dit/datniet mist, mooi voor jou maar je krijgt mijn mening&gebruikservaring daarmee niet anders. Ik ben een IT'er en voor mij is het gewoon zwart/wit of ik heb een functionaliteit of ik heb hem niet.
Maar iedereen mag hier toch zijn mening geven? Als jij dingen mist is dat prima en vanuit jouw oogpunt ook begrijpelijk. Maar een ander kan daar anders naar kijken, laat hem/haar dan ook in zijn waarde en zeg niet dat deze persoon niet mag reageren.

Ik vind AAOS op dit moment prima en zou het leuk vinden als er meer apps kwamen, maar het verandert mijn mening over de auto niet.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
ArnoudN schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:26:
[...]
Maar iedereen mag hier toch zijn mening geven? Als jij dingen mist is dat prima en vanuit jouw oogpunt ook begrijpelijk. Maar een ander kan daar anders naar kijken, laat hem/haar dan ook in zijn waarde en zeg niet dat deze persoon niet mag reageren.
Mag zeker en ook helemaal iets wat binnen een forum gebeurd maar reageren om het reageren is niet altijd nodig toch? Ik zou het in vervolg ook niet meer benoemen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ergodyne1
Blankinho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:46:
[...]

Mag zeker en ook helemaal iets wat binnen een forum gebeurd maar reageren om het reageren is niet altijd nodig toch? Ik zou het in vervolg ook niet meer benoemen O-)
Vind het sowieso raar dat iemand gaat vertellen wat je wel en niet kunt zeggen. Maar goed, dat is helaas wel waar deze maatschappij naartoe gaat…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-09 22:27
ergodyne1 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:05:
https://blog.google/products/android/ces2022-androidforcars/

De verbeterde google spraak functies vanaf de lente maar over bovengenoemde apps zeggen ze 'later this year' dus dat zal denk ik nog wel even op zich laten wachten. Er staat ook 'And this summer, we’re bringing you more'

Het zal dus nog even gissen zijn maar niet schrikken als het nog even duurt (zoals we gewend zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
Waterblok schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 12:38:
[...]

Ik geef beetje gas stroom als ik op CC (en OPD altijd) rijd om te voelen waar "het" zit en zet dan de CC uit geen probleem voor mij.

Die AP terug op het stuur aub dat vind ik wel een probleem nu!
Hoe werkte dit precies? Is dit anders dan nu links op het stuur? Daarmee zet je AP toch ook aan en uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
HouseL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Hoe werkte dit precies? Is dit anders dan nu links op het stuur? Daarmee zet je AP toch ook aan en uit?
Nee die knop op het stuur hebben ze dus juist weg gehaald tot ieders verbazing. Je kan het nu alleen aan/uit zetten in het menu. De knop op het stuur doet letterlijk niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 01:11
HouseL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Eerder zette je met de knop links eerst de adaptieve cruisecontrol aan en los daarvan kon je de stuurhulp aan/uit zetten. Nu zijn die twee functies aan elkaar verbonden met diezelfde knop en als je alleen adaptieve cruise control wil moet je de stuurhulp in het centrale menu uitzetten. Een “ongelukkige” keuze….

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 06-01-2022 17:57 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lutra
Dylannx3 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Dat is wel echt balen zeg...
En ook wel weer bijzonder omdat de Polestar daarvoor wel 3 standen heeft (sterk, licht, uit)
En ook het knopje op het stuur voor PA werkt nog steeds….

[ Voor 11% gewijzigd door Lutra op 06-01-2022 18:07 ]

P2 Void 19“ Launch Edition 2021-2025 Nu Audi Q4 45 etron Quattro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HouseL
Mga1600 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Eerder zette je met de knop links eerst de adaptieve cruisecontrol aan en los daarvan kon je de stuurhulp aan/uit zetten. Nu zijn die twee functies aan elkaar verbonden met diezelfde knop en als je alleen adaptieve cruise control wil moet je de stuurhulp in het centrale menu uitzetten. Een “ongelukkige” keuze….
Ah zo! Kreeg mijn auto met 1.8.1 er al op. Laat ik dat nou juist wel fijn vinden, gecombineerd >:).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jesse_s93 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:11:
(...)

Wat ik niet helemaal snap van Volvo is dat ze aangeven dat CarPlay nog niet naast/op Android Automotive OS draait, omdat de grootheden elkaar hierin tegenwerken. Bij de nieuwe elektrische Renault Megane werkt het al wel en deze auto beschikt ook over AAOS. Dat klinkt dan wel wat vreemd. Zie hieronder de video waarop CarPlay is te zien op AAOS:

YouTube: 2022 Renault Megane E-Tech Electric Review: Watch out ID3 (vanaf 2:32).
Er wordt gezegd: "it also gets Android Auto and Apple CarPlay". Het zit er dus nu nog niet in. :+

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 19:32
thisisjazz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:27:
[...]

Volgens mij is de update dat je % bij aankomst ziet en meteen als je evt. terug zou rijden? Nu zie je alleen het percentage bij aankomst. Of zie jij nu in één keer allebei al? Dat heb ik ook nog niet :)
Ik zie deze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ngin4krVDV39ayfxoUdaFynCrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAD4WOUkGPCvoHJSRLuwjXuZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nog nooit gezien. Welke Maps versie heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:47
Lijkt me onderdeel van de nieuwe functionaliteit . Zie jij ook de heen en terug SoC?

[ Voor 17% gewijzigd door JTHZZ op 06-01-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse_s93
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-09 17:36
Claude schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:21:
[...]

Er wordt gezegd: "it also gets Android Auto and Apple CarPlay". Het zit er dus nu nog niet in. :+
Dat is inderdaad wel hetgeen er wordt gezegd, maar op 2:38 - 2:44 is duidelijk carplay live in actie te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
Juancho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:48:
[...]

Nog nooit gezien. Welke Maps versie heb je?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1UAP18_0ku3geHysSkqlw6n1JC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR6Ls1ADwcQ2kPq5IyWpKpi0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
JTHZZ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Lijkt me onderdeel van de nieuwe functionaliteit . Zie jij ook de heen en terug SoC?
Dat is toch net wat je ziet op die foto:
  • Heen = aankomst = aankomen bij je aankomstplaats
  • Terug = vertrek = terug aankomen bij je vertrekplaats
Edit:
Dit zal logischerwijze ook geüpdatet worden als:
  • Heen = aankomst => [Huidige SoC] - [verbruik op route van huidige locatie naar aankomstplaats]
  • Terug = vertrek => [Huidige SoC] - [verbruik op route van huidige locatie naar aankomstplaats] - [verbruik op route van aankomstplaats naar vertrekplaats]

[ Voor 30% gewijzigd door C.QL op 06-01-2022 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
‘Bij aankomst’ begrijp ik, maar wat betekent ‘bij vertrek’ dan? Is dat bij aankomst op de volgende bestemming? Of is dat terug naar vertrek punt? Onduidelijk….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Mga1600 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:17:
[...]

‘Bij aankomst’ begrijp ik, maar wat betekent ‘bij vertrek’ dan? Is dat bij aankomst op de volgende bestemming? Of is dat terug naar vertrek punt? Onduidelijk….
Lijkt me dat laatste dan, maar inderdaad een ongelukkige formulering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• over9000
Mga1600 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:17:
[...]

Heb geen tweede bestemming opgegeven dus dat moet wel de huidige positie zijn van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Thanks, zal morgen eens checken en evt handmatig updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Thanks, zal morgen eens checken en evt handmatig updaten.
Ik moet ook maar eens even gaan kijken denk ik……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb het even geprobeerd met mijn werk als bestemming. Ik zie inderdaad ook de twee percentages.

Nu kan ik op het werk gratis opladen, dus hier heb ik zelf net niets aan…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Oh bijzonder. Zie ik voor het eerst. Ik ga ook wel ff kijken morgen of ik handmatig kan updaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 00:41

MaxxMark

HT is Tof!

Ik lurk hier vooral mee vanwege de AAOS overlap met de polestar (en gewoon sinds de splitsing). Maar nu dan even een echte XC40 vraag!

Mijn pa is aan het kijken voor een nieuwe wagen en wil naar full electric (zijn wagen komt de apk niet meer door over 3mnd of heeft veel werk nodig). Hij heeft wat eisen en wensen die passen bij iemand die ouder wordt (hoge instap, voldoende bereik om naar z’n andere zoon en kleinkind te gaan en een veilige wagen qua snufjes). Gezien het een particuliere koop is, is geld uiteraard ook een kwestie.

We hadden gekeken naar de nieuwe MG ZS en uiteraard ook naar de Kia. De xc40 viel eigenlijk al af vanwege zijn prijs. Echter zie ik nu dat er ook 2023 prijslijsten zijn waarin de goedkoopste al sub 45k uitkomt en daarmee ook voor subsidie in aanmerking komt.

De MG en Kia zijn prima wagens. Zeker voor wat je krijgt. En ze checken all the boxes. Toch blijf ik vergelijken met m’n polestar en de v60 die ik had en de xc40s die ik in leen heb gereden. En dan zit daar toch wel een substantieel verschil in souplesse, afwerking en rijgedrag.

Kortom; Hoe zit het met die wagens? Ik heb het hier helemaal niet langs zien komen (of niet op gelet). Per wanneer zouden die bestelbaar en leverbaar gaan zijn?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
  • Laatst online: 08-12-2024
Volgens mij kan je die gewoon bestellen via de site. De Koreanen zijn prima auto’s, rijden zelf
niet ervaren, maar hoor geen slechte verhalen. Ik heb de XC40 gekozen omdat het voor ons de best passende optie was. AWD en 12% bijtelling. Wij wonen onder aan een dijk met een grindpad naar boven. Onze dochter rijdt paard en de auto moest dus een paardentrailer naar boven kunnen slepen. Met de bmw lukte dit niet. Daarom hadden we privé een 2013 V60 D6 plug in hybride aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik heb zelf ook een Kia gereden. Zeer onder de indruk van de kwaliteit en het rijcomfort, er is bijna niks mis mee. Het grootste nadeel aan de Kia vond ik de vele ingrepen door verkeerde werking sensoren en de bijna onbruikbare camera. Het verbruik was wel beter in vergelijking met de XC40 (380/400 km in de winter en 480/500 in de zomer).

De XC40 biedt hetzelfde maar heeft in mijn beleving een hoger rijcomfort (demping, tractie, stil, geen gekke computergeluidjes) maar ook een hogere kwaliteit (camera waar je wel iets op kan zien, sensoren die normaal werken, afwerking interieur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:11
MaxxMark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 07:01:
Ik lurk hier vooral mee vanwege de AAOS overlap met de polestar (en gewoon sinds de splitsing). Maar nu dan even een echte XC40 vraag!

Mijn pa is aan het kijken voor een nieuwe wagen en wil naar full electric (zijn wagen komt de apk niet meer door over 3mnd of heeft veel werk nodig). Hij heeft wat eisen en wensen die passen bij iemand die ouder wordt (hoge instap, voldoende bereik om naar z’n andere zoon en kleinkind te gaan en een veilige wagen qua snufjes). Gezien het een particuliere koop is, is geld uiteraard ook een kwestie.

We hadden gekeken naar de nieuwe MG ZS en uiteraard ook naar de Kia. De xc40 viel eigenlijk al af vanwege zijn prijs. Echter zie ik nu dat er ook 2023 prijslijsten zijn waarin de goedkoopste al sub 45k uitkomt en daarmee ook voor subsidie in aanmerking komt.

De MG en Kia zijn prima wagens. Zeker voor wat je krijgt. En ze checken all the boxes. Toch blijf ik vergelijken met m’n polestar en de v60 die ik had en de xc40s die ik in leen heb gereden. En dan zit daar toch wel een substantieel verschil in souplesse, afwerking en rijgedrag.

Kortom; Hoe zit het met die wagens? Ik heb het hier helemaal niet langs zien komen (of niet op gelet). Per wanneer zouden die bestelbaar en leverbaar gaan zijn?
Tsjah dit topic is natuurlijk niet echt aankoopadvies zeg maar...

Houd alleen wel rekening met nu een lange levertijd op de x40 electric (denk aan 7-12 maanden), de dealers zullen je veelal vertellen 6 maanden. Maar dat gaat niet gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Meer mensen met Android die vanmorgen in een koude auto stapte omdat het voorverwarmen niet werkte? Zelfs niet handmatig.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

okio schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:26:
[...]

Tsjah dit topic is natuurlijk niet echt aankoopadvies zeg maar...

Houd alleen wel rekening met nu een lange levertijd op de x40 electric (denk aan 7-12 maanden), de dealers zullen je veelal vertellen 6 maanden. Maar dat gaat niet gehaald worden.
Grappig dat je het zegt, want ik vroeg inderdaad eigenlijk helemaal niet om om vergelijkend advies, maar hoe het zit met de 2023 modellen. Misschien dat dat niet goed uit m'n post naar voren kwam.

Ik vind het namelijk vrij apart dat het refresh-model/2023-model + prijslijst er al staat terwijl het net januari is :)

Jij geeft daar al een beetje antwoord op nu. Een levertijd van 7 tot 12 maanden.

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@MaxxMark en een showmodel of dergelijke dan? Wellicht is er nog een XC40 met opties die je vader zoekt beschikbaar. Zo heb ik de mijne ook geregeld, binnen een paar dagen met alle opties die ik zocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16
Bij mij blijft de pilot assistent en alle sensor meuk eromheen een hit or miss, net werkte het niet en nu weer wel.

Volgende week weer terug naar de garage.

Een ander probleem zijn de harmon kardon boxjes, over het algemeen heel blij mee, maar bij sommige nummers is er een vervelende kraak/resonantie in de speakers van de deuren. (Bv bij Max Richter - on the nature of daylight op een wat harder volume, vanaf 70/80% maximaal volume). Zijn er meer mensen bij wie dit is opgevallen? Als je h&k boxjes hebt hoor ik het graag (wellicht misschien even testen).

Zijn er al mensen die flitsmeister en YouTube kunnen installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
DarkShadow schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 12:41:
[...]

Zijn er al mensen die flitsmeister en YouTube kunnen installeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nsIRtOIzictjgZDTy4uZwDrYLSc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hVS0u2AIvw5KNj1O9quk9Fj8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mijn screenshot komt van play.google.com/store. En er staat bij dat FM niet beschikbaar is voor mijn apparaat, zijnde de XC40.

Dus ja, staat in de store, maar nee, je kunt hem niet installeren. Als je in de auto in de store kijkt, zul je hem niet zien staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nee en zoals @frankkie12345 al in het AAOS topic heeft gezegd duurt dat ook nog wel even. Maar het komt eraan!!! Het zal niet heel lang meer duren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ergodyne1
Juancho schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:24:
Nee en zoals @frankkie12345 al in het AAOS topic heeft gezegd duurt dat ook nog wel even. Maar het komt eraan!!! Het zal niet heel lang meer duren..
Een jaar of 2 zeker :*) :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaxxMark

MaxxMark

HT is Tof!

Juancho schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:37:
@MaxxMark en een showmodel of dergelijke dan? Wellicht is er nog een XC40 met opties die je vader zoekt beschikbaar. Zo heb ik de mijne ook geregeld, binnen een paar dagen met alle opties die ik zocht ;)
Die zijn alleen niet in het sub 45k segment ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankkie12345
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-07 14:43

frankkie12345

Android Developer (FM)

De tijd zal het leren.

Een app voor Android Automotive bouwen zonder auto is knap lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
https://www.autovisie.nl/...?utm_source=bullet_points

Hij lijkt een beetje op Steve Jobs :D

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdkvolvo
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 02-09 07:34
Citaat:
Volgens de autobouwer heeft Rowan door zijn eerdere functies een sterke achtergrond in software

Mooi. Dat kan Volvo wel gebruiken 🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
In de playstore op de pc of iPad staat die er in, ook de app YouTube en ABRP alleen zijn die allemaal niet naar het ‘device’ Volvocars te pushen. Dat was een tijd geleden met ABRP en Flitsmeister geheel per ongeluk wel heel kort het geval, dus sommigen hier hebben ze beide wel (maar dat was niet de juiste versie). Ze werken wel, maar worden niet ge-update en zijn ook niet specifiek voor de auto gemaakt.
Ik denk dat we gewoon nog even geduld zullen moeten hebben……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
tdkvolvo schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Citaat:
Volgens de autobouwer heeft Rowan door zijn eerdere functies een sterke achtergrond in software

Mooi. Dat kan Volvo wel gebruiken 🤣🤣🤣
Dubbel winst :D oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:32:
Meer mensen met Android die vanmorgen in een koude auto stapte omdat het voorverwarmen niet werkte? Zelfs niet handmatig.... |:(
Vanmorgen was 11:30 bij mij maar toen deed ie het prima bij mij.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Vanmorgen was 11:30 bij mij maar toen deed ie het prima bij mij.
Geen Android bij mij maar iOS en dat werkte zoals het bedacht is. Meestal gebruik ik een handmatige start met de app maar toevallig een paar dagen achter elkaar de timer.
Ik krijg echt de indruk dat de accu-voorwarming met de timer beter werkt dan bij een handmatige start. Verbeelding misschien, maar al een paar keer was het verbruik na het voorwarmen met de timer ( aan de. Wallbox) ‘verdacht laag’. Eergisteren bijvoorbeeld deed ik een ritje van nog geen 30 km in de vroege en vrij drukke ochtendspits. Buiten 8 graden en nat. Verbruik 21,5 kWh/100 km……. Ik ga opletten of er een patroon in zit Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jgMLqqag8-VdHq_FT-v6cslJmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWsKD5pvTarNL4wrL89QwJrR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Mga1600 op 07-01-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
MaxxMark schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:36:
[...]

Grappig dat je het zegt, want ik vroeg inderdaad eigenlijk helemaal niet om om vergelijkend advies, maar hoe het zit met de 2023 modellen. Misschien dat dat niet goed uit m'n post naar voren kwam.

Ik vind het namelijk vrij apart dat het refresh-model/2023-model + prijslijst er al staat terwijl het net januari is :)

Jij geeft daar al een beetje antwoord op nu. Een levertijd van 7 tot 12 maanden.
De nieuwe 2023 modellen zijn nog maar 3 weken geleden open gegaan voor bestelling. Gaat vaak zo rond mei/ juni in. Volvo heeft de basisprijs beetje verlaagd om net onder subsidiegrens te blijven, je kunt bv de warmtepomp toevoegen. Optisch is de xc40 aangepast: voorkant lijkt nu op C40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Mga1600 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 20:11:
[...]

[…]
Ik krijg echt de indruk dat de accu-voorwarming met de timer beter werkt dan bij een handmatige start. Verbeelding misschien, maar al een paar keer was het verbruik na het voorwarmen met de timer ( aan de. Wallbox) ‘verdacht laag’. Eergisteren bijvoorbeeld deed ik een ritje van nog geen 30 km in de vroege en vrij drukke ochtendspits. Buiten 8 graden en nat. Verbruik 21,5 kWh/100 km……. Ik ga opletten of er een patroon in zit.
Ik had vanmiddag handmatig het klimaat aangezet en de auto stond aan de paal. Het interieur was wel warm, maar er stond een sneeuwvlokje bij het batterijpercentage. En het verbruik vlak na vertrek was heel hoog. Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Ik had vanmiddag handmatig het klimaat aangezet en de auto stond aan de paal. Het interieur was wel warm, maar er stond een sneeuwvlokje bij het batterijpercentage. En het verbruik vlak na vertrek was heel hoog. Je zou dus wel eens gelijk kunnen hebben.
Dat sneeuwvlokje is geloof ik niet ‘intelligent’, dat verschijnt denk ik standaard onder de 7(?) graden of je nu voorgewarmd hebt of niet.

Maar ik heb nog even naar de release notes gekeken en bij 1.7 staat:

“Slimmere timers voor preconditioning: De accu wordt voor vertrek gepreconditioneerd om de actieradius te verhogen”

Dus accu preconditioning wel bij timers maar niet noodzakelijk bij een handmatige start…..?

[ Voor 22% gewijzigd door Mga1600 op 07-01-2022 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Dan nog klopt het niet dat je vertrektijd niet overeenkomt met wat de app zegt dat het klaar is. Heel vervelend dus dat je in een half koude auto stapt. En dan dit de app dus bij mij iig totaal niet waar het voor gemaakt is. Net zoals vanmorgen. Gewoon een error dat het voorverwarmen niet wilde starten. Dus de boel gelijk maar weer naar Volvo gestuurd. Om gek van te worden. Letterlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jsq24Cx7dGVA0GBp17JguDZJ6o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STGj5dEzvIwwmF1rprs1XOGo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 07-01-2022 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Juancho schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:37:
En wat je niet zocht kreeg je er ook bij begrijp ik..... 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Waterblok schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:04:
[...]

En wat je niet zocht kreeg je er ook bij begrijp ik..... 8)7 8)7
Wat ik niet perse op m'n wensen/eisen lijst had staan qua opties kreeg ik er idd als bonus bij. Met een dmeo auto kan je immers niet zelf de optielijst ad en ben je afhankelijk van welke pakketen de dealer erop heeft gezet.

Ik had volgens mij 2 pakketten (toen had je dat nog) die voor mij eigenlijk wel een eis waren.

[ Voor 10% gewijzigd door Juancho op 07-01-2022 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 22:35:
Dan nog klopt het niet dat je vertrektijd niet overeenkomt met wat de app zegt dat het klaar is. Heel vervelend dus dat je in een half koude auto stapt. En dan dit de app dus bij mij iig totaal niet waar het voor gemaakt is. Net zoals vanmorgen. Gewoon een error dat het voorverwarmen niet wilde starten. Dus de boel gelijk maar weer naar Volvo gestuurd. Om gek van te worden. Letterlijk.

[Afbeelding]
Vreemd. Ik zie op dit plaatje dingen die bij een handmatige start horen (de looptijd van 30 minuten) en andere dingen die bij een actieve timer-instelling horen (8.15) dwars door elkaar alsof er twee opdrachten tegelijk zijn gegeven. Dan snap ik wel dat de auto het niet meer snapt…

Kan het niet per ongeluk zo zijn dat er nog een opdracht in de auto op herhalen stond en dat je voor diezelfde periode met de telefoon een timer hebt geactiveerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lichtblauw
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-03-2024
Ook dat zou de software gewoon moeten oplossen....wat er ook wordt ingevoerd/gestart.
Zijn er nog gebruikers waarbij het voorverwarmen gewoon goed werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Nee ik heb nooit timers in de auto zelf. En handmatig starten lukte 2 dagen later dus ook niet.... Terwijl het juist eens voor langere tijd wel goed ging... Ze mogen het gaan uitzoeken bij Volvo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AXPWq5S0YAqSLrAXMVw2TOEIeIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1pEIjVknk9opAruE17tLM6d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 08-01-2022 10:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mga1600
lichtblauw schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 10:43:
Ook dat zou de software gewoon moeten oplossen....wat er ook wordt ingevoerd/gestart.
Ja, bij mij werkt het vrijwel altijd goed. Een heel enkele keer (misschien iets van 1 op de 50 keer dat ik een handmatige start geef) krijg ik ook dat rode vlaggetje, maar dan moet ik een tweede keer starten en gaat het goed.
Mijn voorlopige indruk op basis van herinnering en een niet-wetenschappelijke beoordeling daarvan uitgaande van 3 scenario’s:
0) ik warm niet voor omdat ik het vergeten ben of onverwachts weg moet. Dan is mijn verbruik over de eerste 10 km hoog, maar de auto is op zich na 2 km behaaglijk. Geen punt als je niet erg ver hoeft en dus niet over de range in hoeft te zitten.
1) ik doe een handmatige start en vertrek dicht bij de eindtijd. Bij het instappen is de auto heerlijk warm, maar volgens mij is de accu niet opgewarmd. Ten opzichte van 0) is het verbruik uiteraard wel lager omdat de auto niet meer doorgewarmd hoeft te worden, maar nog steeds duurt het enige kilometers voordat het verbruik echt zakt.
2) ik zet een timer opdracht (en vertrek op de ingestelde tijd). Ik merk dat de auto zelf maar matig warm is (de kou is er maar net af) maar de accu is denk ik wel goed opgewarmd want het verbruik is netjes vrijwel vanaf vertrek (zie mijn bericht van 7 januari 20:11) en flink lager dan bij 1) en veel lager dan bij 0)

[ Voor 66% gewijzigd door Mga1600 op 08-01-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik houd het gemiddelde verbruik over een langere periode bij via de TM weergave. Zomer en winter afstand staat nu op ruim 9000 km en een gemiddeld verbruik van 23,5 kWh per 100 km. Tot vanmorgen... Het totale aantal TM-kilometers stond er nog wel, maar het gemiddelde verbruik stond op 0,0 kWh per 100 km. |:(
Reset via Home-knop heeft niet geholpen.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexff
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
Timer werkt hier niet goed. Altijd te laat klaar en direct voorverwarmen wordt elke keer binnen een seconde stopgezet. Enige oplossing is een timer instellen 30 min voor vertrek. Werkt voor mij ook prima, maar dit zou dus opgelost moeten kunnen worden.

[ Voor 17% gewijzigd door Alexff op 08-01-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
Bij mij werkt het ook zoals het hoort.
Af en toe duurt het iets langer om te verbinden met de auto (15 - 20 sec), maar in de meeste gevallen gaat het goed (binnen 5 á 7 sec.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Kan iemand eens testen of ze hetzelfde issue hebben na 1.8 met sortering van apps? Hieronder het issue: ik heb 4 favoriete apps in de bovenste rij gezet. Die moet je op het homescreen dus zien als je de media tegel naar rechts swiped. Echter klopt hier dus niks van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8kz0ZRFqwqT1Z8TbOlmdxfpsZo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hvsaCR95sdJHm7v9McYUikm5.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
Is er al een manier om het laadpercentage via de app aan te passen?
Of moet ik daar nog steeds fysiek voor naar de wagen?

Use case: Hij is nu 90% opgeladen, maar ik wil het setpoint verhogen naar 100% waardoor hij terug moeten starten met laden en laden tot 100%.

[ Voor 13% gewijzigd door C.QL op 08-01-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
Van de week een proefrit gemaakt in de P6, wat een power zeg! Rijd erg fijn en de auto ligt als een blok op de weg. Wel kan ik me goed vind in de kritiek over de OPD.
Het is letterlijk aan of uit. Met Aan remt het echt fors af en met manoeuvreren soms hinderlijk. Met OPD Uit remt de auto vrijwel niks af als je bijvoorbeeld bij een bochtige snelweg afrit het gas wat los laat.
Ik heb momenteel een Mitsubishi Outlander Phev, daar kan ik het afremmen perfect op maat regelen dmv de flippers achter het stuur op 5 gradaties (B0 - B5).
B0 is "zeilen" en B5 is sterk afremmen. Bij de XC40 komt Uit ongeveer overeen met B1 en Aan met B7. Ik kan me de wens voor "iets daartussen" goed voorstellen. Ook vind ik het zeer onhandig dat er geen OPD-knop op het stuur zit, maar dat je het menu in moet. Misschien went het, maar de manier waarop dit geregeld is doet de Outlander dit beter en logischer.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Bij mij werkt voorverwarmen altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
Vulcan750 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:49:
Van de week een proefrit gemaakt in de P6, wat een power zeg! Rijd erg fijn en de auto ligt als een blok op de weg. Wel kan ik me goed vind in de kritiek over de OPD.
Het is letterlijk aan of uit. Met Aan remt het echt fors af en met manoeuvreren soms hinderlijk. Met OPD Uit remt de auto vrijwel niks af als je bijvoorbeeld bij een bochtige snelweg afrit het gas wat los laat.
Ik heb momenteel een Mitsubishi Outlander Phev, daar kan ik het afremmen perfect op maat regelen dmv de flippers achter het stuur op 5 gradaties (B0 - B5).
B0 is "zeilen" en B5 is sterk afremmen. Bij de XC40 komt Uit ongeveer overeen met B1 en Aan met B7. Ik kan me de wens voor "iets daartussen" goed voorstellen. Ook vind ik het zeer onhandig dat er geen OPD-knop op het stuur zit, maar dat je het menu in moet. Misschien went het, maar de manier waarop dit geregeld is doet de Outlander dit beter en logischer.
OPD is een kwestie van wennen. Ik zou niet meer zonder willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 23:25
[...]

Geen Android bij mij maar iOS en dat werkte zoals het bedacht is. Meestal gebruik ik een handmatige start met de app maar toevallig een paar dagen achter elkaar de timer.
Ik krijg echt de indruk dat de accu-voorwarming met de timer beter werkt dan bij een handmatige start. Verbeelding misschien, maar al een paar keer was het verbruik na het voorwarmen met de timer ( aan de. Wallbox) ‘verdacht laag’. Eergisteren bijvoorbeeld deed ik een ritje van nog geen 30 km in de vroege en vrij drukke ochtendspits. Buiten 8 graden en nat. Verbruik 21,5 kWh/100 km……. Ik ga opletten of er een patroon in zit [Afbeelding]
Zo raar is dat niet. Je hebt nu wellicht al een dikke 3-4kWh in de verwarming gestoken. Het is een beetje een wassen neus dat dit verbruik niet wordt meegenomen in de TA/TM omdat de auto niet aan staat.

Dat neemt niet weg dat het lekker effectief opwarmen is. Ga je voor een langere rit bespaar je effectief ca. 5% batterij, oftewel ca. 15 km extra bereik (afhankelijk van de snelheid etc.). En natuurlijk het feit dat je in een lekkere warme auto kan instappen 👍.
Mga1600 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Dat sneeuwvlokje is geloof ik niet ‘intelligent’, dat verschijnt denk ik standaard onder de 7(?) graden of je nu voorgewarmd hebt of niet.

Maar ik heb nog even naar de release notes gekeken en bij 1.7 staat:

“Slimmere timers voor preconditioning: De accu wordt voor vertrek gepreconditioneerd om de actieradius te verhogen”

Dus accu preconditioning wel bij timers maar niet noodzakelijk bij een handmatige start…..?
Dat sneeuwvlokje is wel degelijk intelligent (tenminste hij zal wel aanspringen bij een bepaalde accutemperatuur). Als ik bij -5 koud vertrek zonder voorverwarmen zie ik dat vlokje, kom ik later terug bij de auto is dat vlokje weg, ondanks dat het buiten nog steeds -5 is. Waarschijnlijk omdat de accu door het rijden is opgewarmd.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
C.QL schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:33:
Is er al een manier om het laadpercentage via de app aan te passen?
Of moet ik daar nog steeds fysiek voor naar de wagen?

Use case: Hij is nu 90% opgeladen, maar ik wil het setpoint verhogen naar 100% waardoor hij terug moeten starten met laden en laden tot 100%.
Nee kan niet. Schijnt wel op de 'lijst' te staan van dingen die ooit hopelijk nog eens worden toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Juancho schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:32:
[...]

Wat ik niet perse op m'n wensen/eisen lijst had staan qua opties kreeg ik er idd als bonus bij. Met een dmeo auto kan je immers niet zelf de optielijst ad en ben je afhankelijk van welke pakketen de dealer erop heeft gezet.

Ik had volgens mij 2 pakketten (toen had je dat nog) die voor mij eigenlijk wel een eis waren.
Doelde meer op de ellende die je hebt (gehad?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
[...]

Ik krijg echt de indruk dat de accu-voorwarming met de timer beter werkt dan bij een handmatige start. Verbeelding misschien, maar al een paar keer was het verbruik na het voorwarmen met de timer ( aan de. Wallbox) ‘verdacht laag’. Eergisteren bijvoorbeeld deed ik een ritje van nog geen 30 km in de vroege en vrij drukke ochtendspits. Buiten 8 graden en nat. Verbruik 21,5 kWh/100 km……. Ik ga opletten of er een patroon in zit [Afbeelding]
Dat is een prima cijfer. Ik heb er de laatste tijd niet op gelet. Een aantal graden en preconditioning kan toch flink schelen dan.

Ik heb gelukkig echt totaal geen problemen met de app, so far so good. Maar ik heb dan ook iOS en volgens mij werkt de app gewoon beter via apple. Best bijzonder voor een AAOS auto :)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Sinds gisteren trotse eigenaar van een Volvo.

Glacier silver. Een kleine gokje want we zagen bij het samenstellen helaas nergens een voorbeeld auto, maar wat is glacier silver een mooie kleur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4ik8iwihpQ045SgmUUfYRJ04h8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B50v08B6yLnvhrGWlPHJhV2Q.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag (en gisteren) al flink wat kilometers gemaakt en ik moet zeggen… rijden met One peddle werkt echt goed. Tijdens de proefrit hadden wij hem uitgezet (want niet prettig) maar als je het een kans geeft dan is het echt prettig rijden :Y

Straks de account’s instellen en sleutels gaan koppelen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
streamnl schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 13:16:
Gefeliciteerd!
Glacier silver. Een kleine gokje want we zagen bij het samenstellen helaas nergens een voorbeeld auto, maar wat is glacier silver een mooie kleur.
Helemaal mee eens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mga1600
ArnoudN schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 11:55:
[...]

OPD is een kwestie van wennen. Ik zou niet meer zonder willen.
Ik vind OPD persoonlijk een gruwel en gebruik het niet meer. Veel te abrupt waardoor je “ik word misselijk” klachten krijgt van de passagiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Hier meer mensen die teleurgesteld zijn in de kwaliteit van de High performance audio? Het klinkt allemaal erg vlak, verder erg weinig instelmogelijkheden. Eerder in een V50 ook High Performance gehad en dat was echt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600

[Afbeelding]

Vandaag (en gisteren) al flink wat kilometers gemaakt en ik moet zeggen… rijden met One peddle werkt echt goed. Tijdens de proefrit hadden wij hem uitgezet (want niet prettig) maar als je het een kans geeft dan is het echt prettig rijden :Y

Straks de account’s instellen en sleutels gaan koppelen.
Dat is een hele mooie kleur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
Mga1600 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:43:
[...]

Ik vind OPD persoonlijk een gruwel en gebruik het niet meer. Veel te abrupt waardoor je “ik word misselijk” klachten krijgt van de passagiers.
Haha ik vind het ook echt verschrikkelijk. Voelt totaal niet als ontspannen auto rijden meer. Maar goed ik heb het ook niet veel kans gegeven. Ook geen behoefte, rijdt prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
mich78 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 17:51:
Hier meer mensen die teleurgesteld zijn in de kwaliteit van de High performance audio? Het klinkt allemaal erg vlak, verder erg weinig instelmogelijkheden. Eerder in een V50 ook High Performance gehad en dat was echt prima.
Is al vaker besproken in dit topic. Het is niet geweldig maar een beetje sleutelen met de settings doet veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
thisisjazz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:10:
[...]

Is al vaker besproken in dit topic. Het is niet geweldig maar een beetje sleutelen met de settings doet veel
Hoe dan? En wat pas je aan dan?
Er is alleen een setting voor treble en bass.. geen loudness, geen fader. Ben ook bang dat er gewoon weg niet meer in de speakers zit. Ik vermoed dat t van die kartonnen dingen zijn.

Treble staat bij mij nu helemaal naar rechts en bass net iets voor het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-08 13:42

Die van mij is ook Glacier Silver en met dit donkere weer vind ik de kleur redelijk saai, maar als de zon schijnt is hij letterlijk schitterend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
mich78 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:27:
[...]

Er is alleen een setting voor treble en bass.. geen loudness, geen fader. Ben ook bang dat er gewoon weg niet meer in de speakers zit. Ik vermoed dat t van die kartonnen dingen zijn.

Vanwege dirac is het ook de bedoeling dat je niks aanpast of heel beperkt in low/mid/high. Vaak genoeg over gehad hier, afgelopen dagen nog hier of in het Polestar topic. Tis eigenlijk een heel mooi systeem die alleen volledig verkeerd gebruikt wordt. Zeker voor de mensen achterin. Daardoor ook absoluut niet premium.

Zou iemand verder nog eens mijn issue met apps sortering kunnen checken? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben...

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 08-01-2022 19:43 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• J.van.L
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 31-08 13:42
[...]

Je ziet het pas als je het door hebt zei Johan Cruijff, en dat geld ook voor OPD. Probeer het gewoon goed te doseren. Het rempedaal trap je gedoseerd in en je gaspedaal laat je gedoseerd los. Rempedaal gebruik ik enkel zo nu en dan om de remschijven schoon te houden en heb nog nooit zo soepel kunnen rijden. Je bent nooit te oud om te leren, ik heb mijn rijbewijs ook pas 48 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
mich78 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 19:27:
[...]

Veel kan je niet doen maar surround aanzetten en dan even kijken welke stand icm treble, bass en subwoofer voor jou het fijnst klinken. Het wordt nooit geweldig naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
thisisjazz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:07:
[...]

Veel kan je niet doen maar surround aanzetten en dan even kijken welke stand icm treble, bass en subwoofer voor jou het fijnst klinken. Het wordt nooit geweldig naar mijn mening
Ik denk dat hier sprake is van verwarring. De vraag ging over high performance en het antwoord over premium HK.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Laatst online: 08-03-2024
[...]

Smaken verschillen, maar OPD een gruwel vinden: dat begrijp ik niet evenmin als het abrupte karakter. OPD valt goed te doseren, op- en neerwaarts. In druk verkeer en in de stad is het een verademing, ook wanneer rotondes op de route voorkomen. Ik was na ween uur gewend, en wil OPD niet meer missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mich78
Mga1600 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Ik denk dat hier sprake is van verwarring. De vraag ging over high performance en het antwoord over premium HK.
Dat denk ik ook.. ik heb geen HK, was geen los te bestellen optie. Dus High Performance.. nou ja, wat hier high performance aan is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
Toch is het jammer dat je de mate van recuperatie niet kan regelen. Niet iedereen heeft een fluwelen voet. I know het is niet anders, maar met flippers up & down achter het stuur bepaal je zelf de hoeveelheid recuperatie.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
mich78 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:00:
[...]

Dat denk ik ook.. ik heb geen HK, was geen los te bestellen optie. Dus High Performance.. nou ja, wat hier high performance aan is..
Aha ik ging er even vanuit dat je HK had. Nee, dan heb ik geen tips voor je helaas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Adriaen87 schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:18:
[...]

Smaken verschillen, maar OPD een gruwel vinden: dat begrijp ik niet evenmin als het abrupte karakter. OPD valt goed te doseren, op- en neerwaarts. In druk verkeer en in de stad is het een verademing, ook wanneer rotondes op de route voorkomen. Ik was na ween uur gewend, en wil OPD niet meer missen.
Ik rijd de auto liever als een ‘normale’ auto. Misschien dat ik ooit OPD weer een kans geef maar ik heb die behoefte niet. De eerste 10 min werd ik er in ieder geval erg chagrijnig van. Ik geloof je meteen als je zegt dat je eraan went maar voor nu pas ik nog even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Die hele range assistent heeft ook weinig zin bij wat koudere temperaturen zeg. Binnen no time de hele auto beslagen. En de waaier aanslingeren kost volgens dezelfde assistent bakken met energie. Dus tja.. Range assistent uit en de boel is vrij snel weer OK.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
thisisjazz schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:41:
[...]

Ik rijd de auto liever als een ‘normale’ auto. Misschien dat ik ooit OPD weer een kans geef maar ik heb die behoefte niet. De eerste 10 min werd ik er in ieder geval erg chagrijnig van. Ik geloof je meteen als je zegt dat je eraan went maar voor nu pas ik nog even
Mischien is wennen de verkeerde term: je moet je voetgedrag aanpassen en dat kost tijd.

Als je OPD blijf gebruiken zoals een gewoon gaspedaal (helemaal loslaten en afremmen op de motor) dan is OPD inderdaad abrupt.

Je zult dus je voet kwart, half, driekwart moeten liften etc.

Als je dat eenmaal doorhebt weet je precies hoe en wanneer je pedaal moet liften om stil te staan bij stoplicht of wat dan ook zonder de rem ook maar aan te raken. Heerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 15:09

Rianata

Have you played Atari today?

Juancho schreef op zondag 9 januari 2022 @ 09:35:
Die hele range assistent heeft ook weinig zin bij wat koudere temperaturen zeg. Binnen no time de hele auto beslagen. En de waaier aanslingeren kost volgens dezelfde assistent bakken met energie. Dus tja.. Range assistent uit en de boel is vrij snel weer OK.
Je zet de range assistant toch ook niet aan wanneer je direct wegrijdt? Zeker niet als je vertrekt direct na opladen. Daarom krijg je ook altijd een melding van de RA wanneer je bijv bij 90% opgeladen deze toch inschakelt, dat het eigenlijk niet nodig is / zou moeten zijn. Ik zet de RA aan op het moment dat je al een tijd onderweg bent en het mogelijk spannend wordt of je het wel/niet gaat halen, zodat je net nog een paar % extra SOC zuiniger wordt. Zoals ik mijn Volvo heb leren kennen is het belangrijk om bij start van de reis rustig weg te rijden (fluwelen voetje) en deze eerst incl accu op temperatuur te laten komen, dus ook het passagiers compartiment.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Pagina: 1 ... 44 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"