• Lanuel
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 23-07 09:37
*knip* spam

[ Voor 98% gewijzigd door Orion84 op 23-07-2026 15:43 ]

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:52
Trasos schreef op maandag 20 juli 2026 @ 12:27:
[...]

Airco uit? Had je geen zin om bij te laden, of was je bang dat je het niet zou redden, of is het puur voor de sport om zover mogelijk te komen op een lading?
Ik kan me niet voorstellen dat ik eigenlijk ooit de airco zou uitschakelen zonder dat het echt nodig is.
Ik vond 't idd leuk een keertje te zien hoeveel impact de airco op het rijden heeft.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-08 23:42
Ik kreeg vanmiddag in de app de melding dat ik Apple Music kan gaan gebruiken in de auto. Er staat bij dat het tot 3 maanden gratis is. Voor mij blijkt “tot 3 maanden” in werkelijkheid 2 maanden te zijn. Enfin, ik stap in de auto en wil Apple Music installeren. Is dus niet te vinden. Daarna geprobeerd via play.google.com. Ik kan de app vinden en aangeven dat ik hem in de auto wil installeren, maar daarna krijg ik dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVNhg0NtzF2k9fmWDyTQ3U17txg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i4bJKc35xeAc49zdjXGRam9U.png?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat dat binnen een paar dagen opgelost is, want mijn 2 maanden gratis abo lopen al.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Of je hebt de verkeerde gequote of je verward mij met Microkid ;)

[ Voor 70% gewijzigd door Orion84 op 23-07-2026 15:44 . Reden: quote van spampost aangepast ]

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Mijn EX40 heeft al een aantal dagen geen internetverbinding meer. Ik zie alleen nog een uitroepteken bij het bereik.

Normaal los ik dit op door een TCAM reset uit te voeren. Helaas lijkt de TCAM reset nu helemaal niets meer te doen. Het SOS lampje begint niet te knipperen wanneer ik de knop voor de voorruitontwaseming ingedrukt houd.

Is de procedure voor het uitvoeren van een TCAM reset misschien gewijzigd in de nieuwere softwareversies?

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
@Avvd: nee, dat is niet veranderd volgens mij.
Vorige week heb ik `m nog gebruikt, en ik zit op de 'latest and greatest' release.

• Venomer
Avvd schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:59:
Mijn EX40 heeft al een aantal dagen geen internetverbinding meer. Ik zie alleen nog een uitroepteken bij het bereik.

Normaal los ik dit op door een TCAM reset uit te voeren. Helaas lijkt de TCAM reset nu helemaal niets meer te doen. Het SOS lampje begint niet te knipperen wanneer ik de knop voor de voorruitontwaseming ingedrukt houd.

Is de procedure voor het uitvoeren van een TCAM reset misschien gewijzigd in de nieuwere softwareversies?
Misschien helpt het om eerst een infotainment reset te doen met de home-knop.

• Avvd
  • Niet online
Net maar even naar de dealer gereden. Kennelijk een bekend issue met een update die ze bij de dealer doen waarbij het van tmobile overgaat naar een andere provider.

De tcam module loopt vast en de normale reset werk dan niet. De accu moet er dan een tijdje af + backup batterij van de tcam module moet even los. Daarna werkte het weer.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:05
Avvd schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 18:43:
Net maar even naar de dealer gereden. Kennelijk een bekend issue met ene update die ze bij de dealer doen waarbij het van tmobile overgaat naar een andere provider.

De tcam module loopt vast en de normale reset werk dan niet. De accu moet er dan een tijdje af + backup batterij van de tcam module moet even los. Daarna werkte het weer.
Het is te merken dat ze actief bezig zijn ik had vandaag rond Schiphol en Amsterdam 3G maar in Den Haag en in Flevoland gewoon LTE.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• -Vasa-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:13
cdwave schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Waarschijnlijk is het bij EV's anders geregeld, maar de meestvoorkomende airco regeling is dat deze "volle bak aan" staat bij een buitentemperatuur boven de 5 (vijf ja) graden.

Handmatig uit zetten is dus helemaal geen gekke actie. Ook om onaangename luchtjes te voorkomen als de auto een tijdje stil gaat staan. Dan heeft hij tijd om op te drogen.

Ikzelf vind het onprettig dat als het buiten 18 graden is hij met een Siberische ijsstorm probeert om het interieur zo snel mogelijk van 22 naar 20 te krijgen. Dan zet ik de airco ook uit.

Ik heb het airco aan/uit knopje best vaak gebruikt toen de auto die nog had...
Om los van de uitleg van Ron toch even bij te vullen dat het soort ervaring dat jij daar beschrijft, waarvan ik dus natuurlijk snap dat het algemeen is, bij mij nog nooit is voorgekomen bij mijn C40.

Airco staat op automatisch en ik heb voor vrijwel elke dag wel een instelling die het klimaat op voorhand juist moet brengen tegen de momenten dat ik ongeveer meestal terug in de wagen ga stappen. Mogelijk dat dat natuurlijk zorgt dat je eigenlijk bijna nooit geconfronteerd gaat worden met het grote temperatuursverschil tussen het interieur en wat uit de de blazers gepompt wordt.

Ook vrijwel nooit last van geurtjes.

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Avvd schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 16:59:

Ik zat gisteren even over de grens in Cadzand en dan heb ik ook altijd issues als ik daarna terug naar België rijd. Bij mij wou de TCAM-reset ook niet werken, SOS-lampje begon niet te pinken. Heb dan homeknop-reset gedaan en daarna lukte de TCAM-reset ook weer. Duurde wel weer een goed kwartier voor er weer netwerk was.

YouTube

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

marcel_76 schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 21:13:
[...]

Het is te merken dat ze actief bezig zijn ik had vandaag rond Schiphol en Amsterdam 3G maar in Den Haag en in Flevoland gewoon LTE.
Ik heb al weken maximaal 3G, hele land.
Eigenlijk een herhaling van vorig jaar, 3 weken in Belgie en Duitsland geweest, terug in ons land terugval naar 3G en wil niet meer naar LTE terug.
Moet toch in November voor APK, als het dan nog 3G is mogen ze dat ook oplossen meteen.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 10:53:
[...]

Ik heb al weken maximaal 3G, hele land.
Eigenlijk een herhaling van vorig jaar, 3 weken in Belgie en Duitsland geweest, terug in ons land terugval naar 3G en wil niet meer naar LTE terug.
Moet toch in November voor APK, als het dan nog 3G is mogen ze dat ook oplossen meteen.
Sinds vorige week ineens weer lte ipv 3g niets gedaan

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Tranquility
  • Nu online
mversluis schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:29:
Ik had vorige week ook na weken lang 3G opeens LTE weer terug. Blijkbaar zijn dit de naweeën van de verandering van het netwerk, o.i.d. Of de TCAM module van de Volvo is gewoon zo brak dat die niet goed terugswitcht van 3G naar LTE.

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:13
mversluis schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 11:29:
[...]

Hier ook weer LTE, stond er ineens weer op.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 18:49
Vulcan750 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 16:43:
[...]

Hier ook weer LTE, stond er ineens weer op.
mijn volvo heeft nu 3G, mijn spiksplinternieuwe VW heeft 5G. Los van dat die VW wel nieuwe hardware heeft en als die infotainment als geheel dus sneller is dan mijn 4 jr oude Volvo merk ik qua datasnelheid geen verschil...

• Tranquility
  • Nu online
Als 3G straks wordt afgeschakeld hebben we dat probleem in ieder geval niet meer.

• Tranquility
  • Nu online
Bij een Zweedse test hoe de batterij van een EV er bij staat na 100.000 km komt de XC40 Recharge niet slecht uit de bus. De Tesla met LFP valt tegen. Ik had gedacht dat LFP altijd beter was dan NMC.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Tranquility schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 21:26:
Als 3G straks wordt afgeschakeld hebben we dat probleem in ieder geval niet meer.
of juist wel, LTE valt uit en 3G bestaat niet meer... geen internet connectie. ALs dat dan ook maanden gaat duren voor LTE terug is,.... ik kijk er niet positief naar uit in elk geval.

• Tranquility
  • Nu online
ron65 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:48:
of juist wel, LTE valt uit en 3G bestaat niet meer... geen internet connectie. ALs dat dan ook maanden gaat duren voor LTE terug is,.... ik kijk er niet positief naar uit in elk geval.
Ik blijf het vermoeden houden dat de terugval naar 3G met overmatig datagebruik te maken heeft gehad. Als 3G straks niet meer bestaat kunnen ze niet meer om die reden op een lagere snelheid terugvallen.

• Kammika
ron65 schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 22:48:
[...]

Als ze stoppen met 3G komen die frequenties weer vrij voor 4 en 5g dus grote kans dat die netwerken weer beter worden. Zou me er niet zo’n zorgen om maken

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:45
Straks is 5g de norm met 4g als backup verwacht ik.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• Tranquility
  • Nu online
Juancho schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 00:16:
Straks is 5g de norm met 4g als backup verwacht ik.
Ik denk niet dat onze TCAM modules 5G ondersteunen.

• -Vasa-
Tranquility schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:00:
[...]

Ik blijf het vermoeden houden dat de terugval naar 3G met overmatig datagebruik te maken heeft gehad. Als 3G straks niet meer bestaat kunnen ze niet meer om die reden op een lagere snelheid terugvallen.
Zal in België dan toch zeker niet zo zijn voor individuele gebruikers. Ik heb het nog nooit gehad terwijl ik wel al mijn muziek stream via Qobuz in hoogste mogelijke kwaliteit, wat meestal dus 192kHz is. Om te duiden, ik luister meer naar muziek in de wagen dan op andere momenten, en met mijn telefoon zelf zit ik momenteel aan 'maar' 15GB data gebruikt voor Qobuz.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tranquility schreef op woensdag 22 juli 2026 @ 23:00:
[...]

Bij een auto van 1-2 weken oud? Of bedoel je alle Volvo gebruikers bij elkaar?

Ik heb echt niet veel data zitten gebruiken in onze nieuwe auto, en toch een tijdje op 3G gezeten.

[ Voor 11% gewijzigd door NaN op 23-07-2026 09:04 ]

• Venomer
NaN schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:02:
[...]

Ik heb echt niet veel data zitten gebruiken in onze nieuwe auto, en toch een tijdje op 3G gezeten.
Dat zou dan voor alle Volvo’s samen zijn. Misschien heeft Volvo in Nederland een te kleine databundel gekocht van de provider. Maar dat is speculeren.

• Avvd
  • Niet online
[...]

Schijnbaar voeren ze bij het onderhoud een update door aan de module om de 'kwaliteit' te verbeteren, wellicht dat die op termijn ook OTA gaat naar andere auto's. Als je naar de internet voorwaarden gaat kan je zien op welke provider je zit. Als je de update hebt gehad staat daar "Volvo Internet" met een QR code naar de voorwaarden.

• Tranquility
  • Nu online

Ik denk inderdaad alles bij elkaar. Waarschijnlijk valt Polestar daar ook onder.

Ik gebruik ook niet bizar veel data, af en toe wat Spotify en rij ik ongeveer 12k per jaar dus daar kan nooit excessief dataverbruik van komen en toch zat ik een paar weken op 3G. Vorige week opeens weer LTE waar he gewoon op blijft staan.

[ Voor 25% gewijzigd door Tranquility op 23-07-2026 09:33 ]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Tranquility schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 09:24:
[...]

Ik denk inderdaad alles bij elkaar. Waarschijnlijk valt Polestar daar ook onder.
Ok, duidelijk.

• anton_r
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 04-08 22:33
Omdat de actieradius van mijn xc40 recharge 2023 naar mijn idee terugloopt, heb ik de dealer gevraagd de SoH waarde van de hoogvoltaccu te bepalen. Vervolgens heb ik een certificaat gekregen met een percentage van 96 %. Leek mij niet slecht voor een auto van 3 1/2 jaar oud, maar toen zag ik een datum van 9-9-2024 staan. Terug naar de dealer. Die geeft aan dat dit een bekend probleem van Volvo is waar geen datum voor staat wanneer dit zal worden opgelost. Is dit herkenbaar?

• Kammika
anton_r schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 15:06:
Omdat de actieradius van mijn xc40 recharge 2023 naar mijn idee terugloopt, heb ik de dealer gevraagd de SoH waarde van de hoogvoltaccu te bepalen. Vervolgens heb ik een certificaat gekregen met een percentage van 96 %. Leek mij niet slecht voor een auto van 3 1/2 jaar oud, maar toen zag ik een datum van 9-9-2024 staan. Terug naar de dealer. Die geeft aan dat dit een bekend probleem van Volvo is waar geen datum voor staat wanneer dit zal worden opgelost. Is dit herkenbaar?
ik snap het probleem niet: je auto is een jaar jonger dan je dacht ?1?

maar 4% lijkt heel goed, maar gaat natuurlijk vooral ook om hoe vaak die geladen/ontladen is. Wat is je km stand bij die SOH? want dat is betere referentie...

• anton_r
De dealer kan alleen de waarde van 2024 uitlezen en niet de waarde van nu. De waarde van 2024 wasbij een kilometerstand van 30.000 en nu hebben we er 60.000 mee gereden

• Kammika
anton_r schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:10:
De dealer kan alleen de waarde van 2024 uitlezen en niet de waarde van nu. De waarde van 2024 wasbij een kilometerstand van 30.000 en nu hebben we er 60.000 mee gereden
en weet die zeker dat het een oudere SoH is? 4% verlies bij 30k kilometers is wel weer heel veel... voor 60k lijkt me dat normaler...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

ik gebruik ook amper data, vaak geen muziek aan in de wagen omdat ik kan genieten van de rust, en verder alleen Maps gebruikt. En dan nog, doorgaans werk ik 5 dagen per week waarvan 60% thuis momenteel oftewel 3 dagen thuis waarbij de wagen ook stilstaat en niets gebruikt.

Maar toch zit ik alweer 3 wegen op 3G en nog altijd geen LTE.
Dus lijkt me stug dat het daaraan legt.

• Kammika
ron65 schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:20:
[...]

ik gebruik ook amper data, vaak geen muziek aan in de wagen omdat ik kan genieten van de rust, en verder alleen Maps gebruikt. En dan nog, doorgaans werk ik 5 dagen per week waarvan 60% thuis momenteel oftewel 3 dagen thuis waarbij de wagen ook stilstaat en niets gebruikt.

Maar toch zit ik alweer 3 wegen op 3G en nog altijd geen LTE.
Dus lijkt me stug dat het daaraan legt.
3 wegen op 3G? als die een straatje verder dan weer op 4G gaat is dat zo erg toch :-) ?

• anton_r
Kammika schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 16:49:
[...]

en weet die zeker dat het een oudere SoH is? 4% verlies bij 30k kilometers is wel weer heel veel... voor 60k lijkt me dat normaler...
Nee, hij weet het niet zeker, maar het lijkt er wel op. Inmiddels heb ik document ontvangen waarin Volvo support bevestigt dat ze op ditmoment geen actuele SoH waarde kunnen leveren. Dat er geen of mogelijk oudere certificaten worden geleverd

• Deceptione
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 18:36
anton_r schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:35:
[...]

Nee, hij weet het niet zeker, maar het lijkt er wel op. Inmiddels heb ik document ontvangen waarin Volvo support bevestigt dat ze op ditmoment geen actuele SoH waarde kunnen leveren. Dat er geen of mogelijk oudere certificaten worden geleverd
Beetje vreemd, ik heb bij de aanschaf van een xc40 occasion ook geen actuele soh kunnen los krijgen van Volvo. Verkoper kon mij ook niet vertellen waarom.

Ik ben uiteindelijk akkoord gegaan met een certificaat van vorig jaar waarop staat dat het een geschatte waarde betreft (en heel veel kleine lettertjes)

Andere dealer had van een polestar2 zeer uitgebreide avilo rapporten liggen met voltage tot op cell niveau, dat geeft mij toch meer vertrouwen.

• anton_r
Deceptione schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Beetje vreemd, ik heb bij de aanschaf van een xc40 occasion ook geen actuele soh kunnen los krijgen van Volvo. Verkoper kon mij ook niet vertellen waarom.

Ik ben uiteindelijk akkoord gegaan met een certificaat van vorig jaar waarop staat dat het een geschatte waarde betreft (en heel veel kleine lettertjes)

Andere dealer had van een polestar2 zeer uitgebreide avilo rapporten liggen met voltage tot op cell niveau, dat geeft mij toch meer vertrouwen.
Zo'n overzicht tot op celniveau heb ik wel gekregen. Zag er heel goed uit maar er staat geen datum op dus misschien was dat ook wel de situatie van 2 jaar geleden.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Kammika schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 17:21:
[...]

3 wegen op 3G? als die een straatje verder dan weer op 4G gaat is dat zo erg toch :-) ?
Haha... ja tikvautje, moet zijn "3 weKen"
:-)

• peutje
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 16:14

peutje

XC40 recharge my24ER

Vandaag een astronomische waarde gezien, niet helemaal reeel aangezien ik van 1200 naar 200m hoogte (met caravan, noorwegen) reed en ging laden 😄

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cj_hYkrmL8dDlOL3WVVLKJh1AQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf79EHgrmKVte1m4ZUgEOVVm.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
Is het daar zo koud of zo warm dat je geen klimaatsettings nodig bent?

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio | MacBook Air 13" M5 24GB 1TB

• peutje

peutje

XC40 recharge my24ER

Juancho schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 23:02:
Is het daar zo koud of zo warm dat je geen klimaatsettings nodig bent?
Rond de 20gr, kachel niet aan en airco ook niet.

• Juancho
Ok moet je natuurlijk zelf weten. Maar de auto op auto zetten en de boel wordt toch gewoon geregeld waarbij je wel de max fanspeed kan instellen? Met de 1e gen xc40s was het nog wel eens de moeite waard om die knop aan te zetten voor wat meer range maar dat hoeft tegenwoordig toch niet meer?

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:34
Juancho schreef op zondag 26 juli 2026 @ 11:27:
Ok moet je natuurlijk zelf weten. Maar de auto op auto zetten en de boel wordt toch gewoon geregeld waarbij je wel de max fanspeed kan instellen? Met de 1e gen xc40s was het nog wel eens de moeite waard om die knop aan te zetten voor wat meer range maar dat hoeft tegenwoordig toch niet meer?
Ik verbaas me er ook over hoe ik blijkbaar de auto anders gebruik dan sommige anderen hier. Ik stap in en rijd weg, klimaat staat altijd hetzelfde, en als ik het te fris of te warm vind zet ik hem een graad warmer of kouder. Airco kom ik niet aan, die staat standaard aan. Range hangt af van de weersomstandigheden en m’n rijgedrag, net zoals bij elke andere EV. Als ik bijna bijna leeg ben op de snelweg stop ik bij een snellader, maak me niet druk of er voorverwarmd is of niet voor die paar minuten die dat mogelijk zou opleveren, en eerlijk gezegd ik heb geen idee of ik met LTE of 3G rondrijd want spotify en radio doen het gewoon bij beiden.

Kan me niet voorstellen dat ik gezegend ben meg een uniek exemplaar, dus kan het iedereen aanraden.

• tukker999
  • Laatst online: 19:39
Vandaag geeft de Volvo app geen nieuwe data door. Ben vandaag weg geweest met de auto en de app geeft nog steeds de km stand en batterij percentage van voor vertrek.

21,9 kWh/100km

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-08 17:51

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

StevendGraaf schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:25:
[...]

Ik verbaas me er ook over hoe ik blijkbaar de auto anders gebruik dan sommige anderen hier. Ik stap in en rijd weg, klimaat staat altijd hetzelfde, en als ik het te fris of te warm vind zet ik hem een graad warmer of kouder. Airco kom ik niet aan, die staat standaard aan. Range hangt af van de weersomstandigheden en m’n rijgedrag, net zoals bij elke andere EV. Als ik bijna bijna leeg ben op de snelweg stop ik bij een snellader, maak me niet druk of er voorverwarmd is of niet voor die paar minuten die dat mogelijk zou opleveren, en eerlijk gezegd ik heb geen idee of ik met LTE of 3G rondrijd want spotify en radio doen het gewoon bij beiden.

Kan me niet voorstellen dat ik gezegend ben meg een uniek exemplaar, dus kan het iedereen aanraden.
Ik had dat ook altijd, maar heb sinds twee weken de klimaatcontrole op ECO gezet (en verder op AUTO). Het maakt qua temperatuur niets uit, het duurt hooguit een paar minuten langer voordat het echt koel is, maar het levert heel veel besparing op. Waar ik normaal 's zomers tussen de 18 en 21 KWh/100 km zat, kom ik nu makkelijk aan 16,5 en als ik rustig rij zelfs 15,0-15,5 (14,8 zelfs al één keer gehad via binnenwegen). Ik had niet gedacht dat het zoveel zou schelen. M'n rijstijl is niet veranderd en ik rij best door waar het kan.

• Largamelion
  • Nu online
MeHeKaCh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:25:
[...]

Ik had dat ook altijd, maar heb sinds twee weken de klimaatcontrole op ECO gezet (en verder op AUTO). Het maakt qua temperatuur niets uit, het duurt hooguit een paar minuten langer voordat het echt koel is, maar het levert heel veel besparing op. Waar ik normaal 's zomers tussen de 18 en 21 KWh/100 km zat, kom ik nu makkelijk aan 16,5 en als ik rustig rij zelfs 15,0-15,5 (14,8 zelfs al één keer gehad via binnenwegen). Ik had niet gedacht dat het zoveel zou schelen. M'n rijstijl is niet veranderd en ik rij best door waar het kan.
Hmm, dan heb je een andere ervaring als ik. Ik heb die ECO-mode al meerdere keren gebruikt als ik het percentage richting de 5% zie gaan op reis, maar ik merk amper verschil qua verbruik, het wordt alleen maar warmer in de auto en het aankomstpercentage gaat niet omhoog. Enige manier om het omhoog te krijgen is snelheid minderen.

YouTube

• Venomer
Venomer schreef op maandag 20 juli 2026 @ 20:43:
Ik kreeg vanmiddag in de app de melding dat ik Apple Music kan gaan gebruiken in de auto. Er staat bij dat het tot 3 maanden gratis is. Voor mij blijkt “tot 3 maanden” in werkelijkheid 2 maanden te zijn. Enfin, ik stap in de auto en wil Apple Music installeren. Is dus niet te vinden. Daarna geprobeerd via play.google.com. Ik kan de app vinden en aangeven dat ik hem in de auto wil installeren, maar daarna krijg ik dit:

[Afbeelding]

Ik hoop dat dat binnen een paar dagen opgelost is, want mijn 2 maanden gratis abo lopen al.
Een week later kan ik nog steeds niet de Apple Music app installeren in de auto. Ik heb in de Volvo-app gechat met een support-medewerker. Nadat ik de VIN van mijn auto had doorgegeven, kreeg ik dit antwoord:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l-_hcFAs81n8xwXoxm74o_H4kvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zy3yw41kRNo0QA3Jg5Xyz9rk.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst maar eens op vakantie denk ik...

• MeHeKaCh
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-08 17:51

MeHeKaCh

XC40 SMER MY24 Plus

Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:04:
[...]

Hmm, dan heb je een andere ervaring als ik. Ik heb die ECO-mode al meerdere keren gebruikt als ik het percentage richting de 5% zie gaan op reis, maar ik merk amper verschil qua verbruik, het wordt alleen maar warmer in de auto en het aankomstpercentage gaat niet omhoog. Enige manier om het omhoog te krijgen is snelheid minderen.
Die ervaring heb ik eerder ook gehad (ook bij eerder auto's) en het dus nooit meer gebruikt. Tot nu. Wellicht dat Volvo een aanpassing heeft gedaan aan de ECO optie in de climate control. Het werkt echt goed, ook met hoge buitentemperaturen. Gisteren in de wasstraat heel licht beslagen voorruit, maar dat was niet veel. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat werken als het koud en vochtig is. Wordt vervolgd...

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:05
MeHeKaCh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:48:
[...]

Die ervaring heb ik eerder ook gehad (ook bij eerder auto's) en het dus nooit meer gebruikt. Tot nu. Wellicht dat Volvo een aanpassing heeft gedaan aan de ECO optie in de climate control. Het werkt echt goed, ook met hoge buitentemperaturen. Gisteren in de wasstraat heel licht beslagen voorruit, maar dat was niet veel. Ik ben wel benieuwd hoe het gaat werken als het koud en vochtig is. Wordt vervolgd...
Wat mij opviel in het verleden (heb het nu niet aan staan, maar ik zal weer eens een poging doen) is dat het met warme temperaturen prima was maar met koude temperaturen en de auto opwarmen de ECO stand mij niet beviel en ik het koud had. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan afzien 8) dus in de koude maanden heb ik het direct uitgezet.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:58
marcel_76 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Wat mij opviel in het verleden (heb het nu niet aan staan, maar ik zal weer eens een poging doen) is dat het met warme temperaturen prima was maar met koude temperaturen en de auto opwarmen de ECO stand mij niet beviel en ik het koud had. Als ik ergens een hekel aan heb dan is het aan afzien 8) dus in de koude maanden heb ik het direct uitgezet.
Ik ervaar hetzelfde. Koelen gaat prima in ECO, verwarmen totaal niet. Tenzij dit in 1 van de recente updates is aangepast.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

MeHeKaCh schreef op maandag 27 juli 2026 @ 15:25:
[...]

Je noemt verbruikscijfers die ik ook haal zomers maar dan zonder die eco stand die toch een bedompt gevoel aan de atmosfeer geeft, er blijft teveel vocht in de lucht achter bij gebruik van Eco.
En nee, recirculatie staat uit, dat is het niet :)
Maar ik ben sowieso iemand die luchtvochtigheidswaarden al snel te hoog vind, daar ligt het op zeker aan. Bij mij dus geen ecostand, en toch had ik laatst ook een heel stuk een mooie 14,8/100km als verbruik.

• cdwave
  • Laatst online: 14:11
Largamelion schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:04:
[...] Ik heb die ECO-mode al meerdere keren gebruikt als ik het percentage richting de 5% zie gaan op reis, maar ik merk amper verschil qua verbruik, ...
De besparing is ook maar heel klein, dus dat doet alleen iets als je die optie al bij vertrek aan hebt gezet. Eenmaal onderweg, als je interieur al op temperatuur is hoeft de airco niet veel te doen, dus dan valt er weinig meer te besparen.

• cdwave
ron65 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 00:36:
[...]Bij mij dus geen ecostand, en toch had ik laatst ook een heel stuk een mooie 14,8/100km als verbruik.
Ik heb al eens 10/100 weten te scoren. Natuurlijk heeft dat niks met "eco" instellingen te maken, maar met weer, wind en helling. Ik heb in een puur fossiele auto met 2 liter benzinemotor ook wel eens 2,7:100 gereden op een traject van 30km.

• Largamelion
  • Nu online
cdwave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:01:
[...]

De besparing is ook maar heel klein, dus dat doet alleen iets als je die optie al bij vertrek aan hebt gezet. Eenmaal onderweg, als je interieur al op temperatuur is hoeft de airco niet veel te doen, dus dan valt er weinig meer te besparen.
Als het buiten 37°C is en de temperatuur in de auto staat op 22°C, dan zal de airco altijd nog wat te doen hebben en zoals ik zei voel je het echt na 10 minuten al warmer worden in de auto, tot het oncomfortabele toe. Echter zie ik geen impact op het aankomstpercentage hierdoor terwijl je dit bij het minderen van snelheid vrijwel onmiddellijk ziet.

Ik heb ook al langere ritten op ECO-mode gereden en ook daar merk ik amper verschil, het enige wat echt impact heeft is vaart minderen van 120km/u naar 110km/u en als dat nog niet voldoende is naar 100km/u, dat geeft elke keer direct resultaat. Dus liever wat trager rijden in een koele auto dan snel in een onaangenaam interieur, dat is mijn ervaring en mening toch ;).

YouTube

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:34
Largamelion schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:56:
[...]
Ik heb ook al langere ritten op ECO-mode gereden en ook daar merk ik amper verschil, het enige wat echt impact heeft is vaart minderen van 120km/u naar 110km/u en als dat nog niet voldoende is naar 100km/u, dat geeft elke keer direct resultaat. Dus liever wat trager rijden in een koele auto dan snel in een onaangenaam interieur, dat is mijn ervaring en mening toch ;).
Toen ik net de XC40 had dacht ik ook verstandig te zijn en de eco mode te gebruiken, maar ik merkte vooral in vochtige omstandigheden dat de ramen steeds besloegen. Toen ik besefte hoe weinig de impact op mijn daadwerkelijke verbruik was gebruik in het niet meer. Ik ga geen comfort inleveren voor een paar kilometer extra op een rit.

• cdwave
Largamelion schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:56:
[...]Als het buiten 37°C is en de temperatuur in de auto staat op 22°C, dan zal de airco altijd nog wat te doen hebben en zoals ik zei voel je het echt na 10 minuten al warmer worden in de auto, tot het oncomfortabele toe.
Je blijft natuurlijk houden dat hij de warmte "flow" naar binnen moet compenseren. De "eco" stand doet alleen iets aan het "statische" gebruik, ik vermoed door gewoon minder buitenlucht te pakken.

De Volvo is nogal vaag over wat de eco stand nou echt betekent. Normaal zet een climate control ook meer interne circulatie aan naarmate de buitentemperatuur oploopt.

Eigenlijk zou beter isoleren (dubbel glas?) veel meer doen voor zowel comfort als energiegebruik dan de "dweilen met de kraan open" opties als een warmtepomp.
Echter zie ik geen impact op het aankomstpercentage hierdoor terwijl je dit bij het minderen van snelheid vrijwel onmiddellijk ziet.
Het "aankomstpercentage" is ook maar een fantasietje op basis van wat historische data en is niet (of nauwelijks) gebaseerd op wat de auto aan het doen is of nog gaat doen.

Op lange ritten zie ik die wel eens variëren van +20 naar -5 en van alles ertussenin, terwijl ik gewoon constant dezelfde snelheid aanhoud. Die pakweg 10km extra range die de eco stand je geeft valt helemaal weg in die "ruis".

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 08:09:
[...]

Ik heb al eens 10/100 weten te scoren. Natuurlijk heeft dat niks met "eco" instellingen te maken, maar met weer, wind en helling. Ik heb in een puur fossiele auto met 2 liter benzinemotor ook wel eens 2,7:100 gereden op een traject van 30km.
Dat zijn de leuke uitzonderingen ja.
Die 14,8 bij mij was gewoon de normale rit met 60% N wegen en 40% snelweg, gewoon nromaal gereden met de airco aan, geen ecostand, buiten 25+ graden en weinig wind, zonnig.

Zodra ik smiddags dezelfde route terug nam, bij 28+, en wat meer wind tegen was het weer 16,8 gemiddeld. In de winter zit diezelfde route vaak rond de 24 kWh/100km . Ik merk ook super veel verschil tussen zomer en winterbanden, en aangezien ik dit jaar voor het eerst pure zomerbanden (en geen all seasons) heb, is dat verschil naar 14,8 wel enigszins ook daaruit te verklaren.
Direct na plaatsing zakte het verbruik al aanzienlijk ten aanzien van eerder die dag nog op winterbanden.

• cdwave
ron65 schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:28:
[...] Ik merk ook super veel verschil tussen zomer en winterbanden, en aangezien ik dit jaar voor het eerst pure zomerbanden (en geen all seasons) heb, is dat verschil naar 14,8 wel enigszins ook daaruit te verklaren.
Direct na plaatsing zakte het verbruik al aanzienlijk ten aanzien van eerder die dag nog op winterbanden.
Ik heb gemerkt dat de zomerbanden een andere omtrek hebben dan de winterbanden. Dan is het net alsof je zuiniger rijdt, maar je moet ineens meer kilometers maken om hetzelfde traject af te leggen...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:31:
[...]

Ik heb gemerkt dat de zomerbanden een andere omtrek hebben dan de winterbanden. Dan is het net alsof je zuiniger rijdt, maar je moet ineens meer kilometers maken om hetzelfde traject af te leggen...
Dat zou stug zijn, je bandenmaat wijzigt niet.
Bovendien is de route van en naar werk in de zomer gewoon net zo lang als in de winter, ook volgens de kilometerteller. Wij moeten die ritten bijhouden per rit voor de werkgever, dan zou ik daar afwijkingen tussen zomer en winter moeten zien, en die zijn er niet.

[ Voor 36% gewijzigd door ron65 op 28-07-2026 14:31 ]

• cdwave
Don't shoot the messenger... Ik zie toch echt verschil. Ik moet in de zomer 1 km verder rijden en de radarsnelheidsmeter om de hoek geeft met winterbanden 77 aan als ik de CC op 80 heb staan, en met de zomerbanden 79.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

cdwave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:19:
Don't shoot the messenger... Ik zie toch echt verschil. Ik moet in de zomer 1 km verder rijden en de radarsnelheidsmeter om de hoek geeft met winterbanden 77 aan als ik de CC op 80 heb staan, en met de zomerbanden 79.
Ik geloof jou wel, maar ik merk dat verschil verder niet. in de winter exact 142 km blijft in de zomer ook 142 km. En vergeleken met GPS snelheid via de GSM is 100 op ACC werkelijk 98, zowel in de zomer als in de winter.
Misschien net een ander merk/type band... geen idee

• Juancho
cdwave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 11:22:
Het "aankomstpercentage" is ook maar een fantasietje op basis van wat historische data en is niet (of nauwelijks) gebaseerd op wat de auto aan het doen is of nog gaat doen.

Op lange ritten zie ik die wel eens variëren van +20 naar -5 en van alles ertussenin, terwijl ik gewoon constant dezelfde snelheid aanhoud. Die pakweg 10km extra range die de eco stand je geeft valt helemaal weg in die "ruis".
Dit herken ik echt totaal niet. Niet vanuit de vorige XC40 en nu ook niet in de PS2. Het percentage is bijna altijd akelig accuraat. In de PS2 zelfs ook nog als ik stukken 130 rijdt na 19:00 uur. De verschillen waar jij het over hebt zie ik echt nooit, hooguit een paar procent die dan ook vaak nog verklaarbaar zijn bijv. als preconditioning is gestart als je naar een snellader navigeert of rijdt in een prachtig heuvel/bergachtig gebied. Als ik iets wel heel goed vertrouw is het wel het verwachte aankomstpercentage.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 28-07-2026 15:49 ]

• -Vasa-
Juancho schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 15:48:
[...]

Dit herken ik echt totaal niet. Niet vanuit de vorige XC40 en nu ook niet in de PS2. Het percentage is bijna altijd akelig accuraat. In de PS2 zelfs ook nog als ik stukken 130 rijdt na 19:00 uur. De verschillen waar jij het over hebt zie ik echt nooit, hooguit een paar procent die dan ook vaak nog verklaarbaar zijn bijv. als preconditioning is gestart als je naar een snellader navigeert of rijdt in een prachtig heuvel/bergachtig gebied. Als ik iets wel heel goed vertrouw is het wel het verwachte aankomstpercentage.
Ik vind de aankomstpercentages nochtans ook niet accuraat, al zijn ze dan weer wel voorspelbaar fout in de zin dat je aan de hand daarvan wel redelijk zelf goed gaat kunnen voorspellen wat de eigenlijke aankomstpercentages zullen worden, rekening houdend met weer, terrein en rijgedrag. Het meeste juist lijkt ie te zijn op aangename lentedagen met een temperatuur van rond de 20 graden. Hoe warmer het wordt, of hoe kouder en regenachtiger, hoe meer je gaat moeten zelf mentaal aanpassen naar wat het werkelijk wordt.

• cdwave
Zal misschien met mijn "onvoorspelbaar" gebruik te maken hebben. Echt lange ritten gaan meestal door Duitsland. Ik heb de indruk dat bijvoorbeeld de A61 kilometers lang stijgt of daalt, en dat de auto dat niet meeneemt.

En de wekelijkse routine gaat soms over de snelweg met 130 of 100, en over provinciale wegen, soms lang en soms kort.

Tegenwoordig moet hij ook regelmatig een paardentrailer rondzeulen, dat helpt natuurlijk ook niet als je 140 km aflegt met een verbruik tussen 30/100 en 40/100...

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
cdwave schreef op dinsdag 28 juli 2026 @ 16:02:
Zal misschien met mijn "onvoorspelbaar" gebruik te maken hebben. Echt lange ritten gaan meestal door Duitsland. Ik heb de indruk dat bijvoorbeeld de A61 kilometers lang stijgt of daalt, en dat de auto dat niet meeneemt.

En de wekelijkse routine gaat soms over de snelweg met 130 of 100, en over provinciale wegen, soms lang en soms kort.

Tegenwoordig moet hij ook regelmatig een paardentrailer rondzeulen, dat helpt natuurlijk ook niet als je 140 km aflegt met een verbruik tussen 30/100 en 40/100...
Zodra je iets aankoppelt zakt her range getal. Dat is zo geprogrameerd. Zelfs als het alleen maar een fiersdrafer is.

[ Voor 5% gewijzigd door Mga1600 op 28-07-2026 20:12 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• Avvd
  • Niet online
Ik heb in mijn ex40 bij een van de twee ingestelde profielen al een tijdje de Nederlandse gemini en werkt prima. Bij het andere profiel wilt die maar niet doorkomen, ook niet door eerst of Engels te zetten. Bij Nederlands gaat die terug naar Google assistant. Iemand wellicht nog ideeën hoe ik dit bij een 2e profiel kan forceren?

Eén volledig nieuw profiel instellen werkt helaas ook niet.

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:17
Avvd schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 21:28:
Ik heb in mijn ex40 bij een van de twee ingestelde profielen al een tijdje de Nederlandse gemini en werkt prima. Bij het andere profiel wilt die maar niet doorkomen, ook niet door eerst of Engels te zetten. Bij Nederlands gaat die terug naar Google assistant. Iemand wellicht nog ideeën hoe ik dit bij een 2e profiel kan forceren?

Eén volledig nieuw profiel instellen werkt helaas ook niet.
Ik heb precies hetzelfde, profiel van mijn vrouw heeft Gemini, mijn profiel niet. Met de taal op Engels heb ik even Gemini gehad, maar na een herstart van de auto was dat weer weg...

Dus ik hoor ook graag een oplossing :)

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 60000km

• Kammika
rolfio schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:42:
[...]

Ik heb precies hetzelfde, profiel van mijn vrouw heeft Gemini, mijn profiel niet. Met de taal op Engels heb ik even Gemini gehad, maar na een herstart van de auto was dat weer weg...

Het is wsch een feature flag wat ze aan/uit zetten op google account. Hebben ze met eerdere features ook zo gedaan (vb die flitsmeldingen). Even geduld nog, komt vanzelf door ook op de andere Google accounts

• cdwave
Wat doen jullie eigenlijk met Gemini in de auto?

• Kammika
cdwave schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:26:
Wat doen jullie eigenlijk met Gemini in de auto?
Niet zo veel, “ze” praat beter in natuurlijke taal en “ze” begrijpt meer (vb “zoek een restaurant in xxxx, wat vlees en vis heeft, maar ook veel vegetarische gerechten en met goede recensies”, dat begrijpt Google Assistant niet, Gemini wel)

Is dus weer stapje vooruit in de werking van de voice Assistant.

• Tranquility
  • Nu online
rolfio schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:42:

Ik heb ook eerst de truuk toegepast door de taal te veranderen waardoor ik Gemini kreeg. Maar na het terugzetten naar Nederlands kreeg ik ook de assistant weer terug. Ik denk dat het in batches wordt uitgerold, net als bij de software updates. Wel bizar dat het op profielniveau is en dat in één en dezelfde auto twee profielen verschillen in het wel of niet krijgen van Gemini.

• tukker999
Gemini.

Staat standaard geschiedenis uit of bewaart Gemini alle informatie waarbij er een profiel van de gebruiker wordt opgebouwd.

Ik heb de indruk dat de privacy steeds meer op de tocht komt te staan.

21,9 kWh/100km

• Marko72
  • Registratie: September 2018
tukker999 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 08:12:
Gemini.

Staat standaard geschiedenis uit of bewaart Gemini alle informatie waarbij er een profiel van de gebruiker wordt opgebouwd.

Ik heb de indruk dat de privacy steeds meer op de tocht komt te staan.
Als je de Gemini app op je telefoon hebt zie je daar de chats ook terug, die kan je daar ook weggooien.

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:28
tukker999 schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 20:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]Ik trof een los onderdeel onder de motorkap.

Heeft iemand enig idee waar ik dit terug kan drukken?
Volgens mij is je vraag nog niet beantwoord (vandaag heb ik een paar weken forumachterstand weggewerkt). Dit lijkt het voorste gedeelte van de beschermkap van het zekeringenpaneel, linksvoor naast de frunk en de 12V accu.

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112(2x) V147-116-115(1x) - CT003 V122 - HBC 4.15.0

• tukker999
ERN5T schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:07:
[...]

Volgens mij is je vraag nog niet beantwoord (vandaag heb ik een paar weken forumachterstand weggewerkt). Dit lijkt het voorste gedeelte van de beschermkap van het zekeringenpaneel, linksvoor naast de frunk en de 12V accu.
Dank je voor je antwoord.

Ga ik proberen op te sporen. Zou dat zijn blijven slingeren na een onderhoudsbeurt? Ik kijk niet vaak in de frunk, maar weet zeker dat het er voorheen niet lag.

21,9 kWh/100km

• ERN5T
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19:28
tukker999 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:46:
[...]

Dank je voor je antwoord.

Ga ik proberen op te sporen. Zou dat zijn blijven slingeren na een onderhoudsbeurt? Ik kijk niet vaak in de frunk, maar weet zeker dat het er voorheen niet lag.
Je zal de beplating rondom de frunk weg moeten halen om er bij te komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDM4MiBjtMKim4rAOfI5QMgkudI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qyzSzK2cpFwkZPqW4zPCFrBZ.jpg?f=fotoalbum_large

EX40 TMP Ultra MY25 ; Compress 5800iAW7 + 12E / HR200 / 50 l buffervat / RT800 / HS25/6 / radiatoren; PV: 6,7 kWp (zuid) Solis 3P6KG4; 3x MT V3 15,36kWh V148-117-112(2x) V147-116-115(1x) - CT003 V122 - HBC 4.15.0

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:32
Beste lieve mede 40 gebruikers. Vroeger kon je in de app zien of je auto verwarmde of koelde tijdens het voor conditioneren. Nu zie je alleen nog maar witte wind en zie je niet of hij nu koelt of verwarmt.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Gutanoth schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:13:
Beste lieve mede 40 gebruikers. Vroeger kon je in de app zien of je auto verwarmde of koelde tijdens het voor conditioneren. Nu zie je alleen nog maar witte wind en zie je niet of hij nu koelt of verwarmt.
Dat klopt, is al lang zo.

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11:32
NaN schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:19:
[...]

Dat klopt, is al lang zo.
Ah, dat is erg jammer, niks aan te doen dus? Ik merkte het afgelopen week sochtends voor het eerst. Toen merkte ik dat de auto verwarmd had terwijl ik hoopte dat hij zou gaan koelen :(

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Gutanoth schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:38:
[...]

Ah, dat is erg jammer, niks aan te doen dus? Ik merkte het afgelopen week sochtends voor het eerst. Toen merkte ik dat de auto verwarmd had terwijl ik hoopte dat hij zou gaan koelen :(
Ja, dat is vervelend!

Dat klimaat ding heeft zijn eigen sweet spot ergens geconfigureerd of zo en afhankelijk daarvan wordt er gekoeld of verwarmd. Wat nu precies die sweet spot is, kan ik niet achterhalen, noch manipuleren.

• Claude
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

NaN schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 14:46:
[...]

Ja, dat is vervelend!

Dat klimaat ding heeft zijn eigen sweet spot ergens geconfigureerd of zo en afhankelijk daarvan wordt er gekoeld of verwarmd. Wat nu precies die sweet spot is, kan ik niet achterhalen, noch manipuleren.
Ik dacht, dat de richt-temperatuur 22 graden is. Bij een lagere temperatuur gaat dus de verwarming aan.

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:46
Claude schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 15:18:
[...]

Ik dacht, dat de richt-temperatuur 22 graden is. Bij een lagere temperatuur gaat dus de verwarming aan.
Precies dit!

• peutje

peutje

XC40 recharge my24ER

Toch wel jammer dat google maps aankomst percentage niet lekker berekend adh van momenteel verbruik,als je een caravan er achter hebt. Nu heb ik wel de ervaring dat als ik 2km per % pak dat ik altijd goed zit, maar het zou handiger zijn om bv met harde wind tegen vandaag en evt bergop rekening te houden/door te rekenen. Aantal resterende km klopt overigens wel best aardig.

• cdwave
Ja, vandaag ook gemerkt - met de trailer erachter past hij wel de actieradius aan naar ongeveer 190 km, maar de aankomstpercentageschatting neemt dat niet mee.

• cdwave
peutje schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 19:34:
... als ik 2km per % pak dat ik altijd goed zit, ...
Volgens mij is dat ook de formule die Google volgt. Hij neemt nog wel de maximum snelheid mee, maar daar is alles mee gezegd. En met een aanhanger zit er niet zoveel variatie in de maximum snelheid...

Eigenlijk raar, aangezien Google wel van de "big data" is, en data van heel veel auto's binnenharkt, zouden ze best per wegdeel een "gebruiksgetal" kunnen bepalen. Dat geldt ook voor de reistijd enzo, maar daar doen ze duidelijk ook weinig mee. Zal wel geen geld mee verdiend kunnen worden...

• caspervc
Vandaag iemand op de camping met z'n trekhaak tegen m'n xc40 aangezeten en weggereden. De laffe hond. Wel voor weet ik veel hoeveel geld op vakantie in 't hoogseizoen maar wegrijden als je schade maakt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS-bE1F-6Glhoj9uSLekjmChf1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UOuVs4SRl2JNuxeCY5NW1xdB.jpg?f=fotoalbum_largeGrille van de airco / parkeersensoren zat aan een kant los en de lip onder de bumper ook. Krijg de grille niet goed op z'n plek. Kan op die plek niet goed naar voren drukken. Iemand een idee? Nu duwt de rijwind hem wat naar achteren constant.

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Nu online
caspervc schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:06:
Vandaag iemand op de camping met z'n trekhaak tegen m'n xc40 aangezeten en weggereden. De laffe hond. Wel voor weet ik veel hoeveel geld op vakantie in 't hoogseizoen maar wegrijden als je schade maakt...

[Afbeelding]Grille van de airco / parkeersensoren zat aan een kant los en de lip onder de bumper ook. Krijg de grille niet goed op z'n plek. Kan op die plek niet goed naar voren drukken. Iemand een idee? Nu duwt de rijwind hem wat naar achteren constant.
Ja wat een hufterig gedag vertonen sommige mensen toch! Laat je vakantie er niet door verpesten!

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride en ‘straks’ een EX60

• menjo
  • Laatst online: 04-08 09:25
Weet iemand de echte oplossing als de TCAM module niet meer werkt? Plotseling, zonder aantoonbare reden is er geen GPS, wifi of cellular (4G of LTE) meer in de auto. Dus de google maps navigatie werkt ook niet meer. Gekke is, dat in de app de status van auto wel zichtbaar was (deuren op of dicht, SOC, etc.) De voodoo trucjes zoals het infotainment resetten met de grote zwarte knop onder het scherm haalt niet uit, het resetten van de TCAM met de ontwasemknop-procedure werkt helemaal niet. SOS gaat nooit knipperen, ik denk dat deze procedure niet meer geldig is bij een van de nieuwe firmware updates. Gisteren de hele dag dit probleem gehad, ook na het afsluiten en verlaten van de auto voor een paar uur, geen resultaat. Gisteravonde de zekering nr. 27 onder het dashboardkastje eruit getrokken en de backup batterij van de TCAM losgemaakt (achterin de kofferbak). Een uur gewacht, geen resultaat. Dat ik de juiste zekering te pakken had kan ik bevestigen omdat ik ook via de app en de connected service geen verbinding meer had met de auto. Na een uur zekering en batterij teruggeplaatst, alles opgestart, na tien minuten nog geen resultaat.

Vanochtend de auto ingegaan en wat denk je; alles werkt weer als vanouds!
Is dit nu het resultaat van mijn handelingen of had het zonder mijn ingrepen ook vanzelf weer gaan werken?

Iemand die een bevestigde oplossing of oorzaak weet? Het is een XC40 recharge P6 van februari 2022.

Er is natuurlijk al veel over dit onderwerp geschreven, maar ik krijg niet echt de indruk dat er een oplossing voor is. Volvo zelf zegt onder andere 48 uur te wachten. Wat ik vreemd vindt als oplossing, maar goed. Van dit merk mag je anders verwachten.

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• Avvd
  • Niet online
menjo schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:41:
Weet iemand de echte oplossing als de TCAM module niet meer werkt? Plotseling, zonder aantoonbare reden is er geen GPS, wifi of cellular (4G of LTE) meer in de auto. Dus de google maps navigatie werkt ook niet meer. Gekke is, dat in de app de status van auto wel zichtbaar was (deuren op of dicht, SOC, etc.) De voodoo trucjes zoals het infotainment resetten met de grote zwarte knop onder het scherm haalt niet uit, het resetten van de TCAM met de ontwasemknop-procedure werkt helemaal niet. SOS gaat nooit knipperen, ik denk dat deze procedure niet meer geldig is bij een van de nieuwe firmware updates. Gisteren de hele dag dit probleem gehad, ook na het afsluiten en verlaten van de auto voor een paar uur, geen resultaat. Gisteravonde de zekering nr. 27 onder het dashboardkastje eruit getrokken en de backup batterij van de TCAM losgemaakt (achterin de kofferbak). Een uur gewacht, geen resultaat. Dat ik de juiste zekering te pakken had kan ik bevestigen omdat ik ook via de app en de connected service geen verbinding meer had met de auto. Na een uur zekering en batterij teruggeplaatst, alles opgestart, na tien minuten nog geen resultaat.

Is dit nu het resultaat van mijn handelingen of had het zonder mijn ingrepen ook vanzelf weer gaan werken?

Iemand die een bevestigde oplossing of oorzaak weet? Het is een XC40 recharge P6 van februari 2022.

Er is natuurlijk al veel over dit onderwerp geschreven, maar ik krijg niet echt de indruk dat er een oplossing voor is. Volvo zelf zegt onder andere 48 uur te wachten. Wat ik vreemd vindt als oplossing, maar goed. Van dit merk mag je anders verwachten.
Komt door een recente update, accu 10 min los en backup batterij van de tcam los (zit in de kofferbak). Volgens de dealer een bekend issue en lost zich niet vanzelf op.

Die van mij heeft daarna nog een upgrade gehad van de tcam bij de dealer, het probleem is tot nu toe nog niet teruggekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Avvd op 02-08-2026 12:41 ]

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:13
Waar in kofferbak zit die tcam-backup batterij?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Tranquility
  • Nu online
Waterblok schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 17:24:
Waar in kofferbak zit die tcam-backup batterij?
Op het XC40 forum vond ik onderstaande, gepost door ene JT Rock.
Weet alleen niet zeker of dit ook opgaat voor de volledig elektrische Recharge modellen.
Zit zo te zien gewoon een 18650 Li-Ion cel in.
Afbeeldingslocatie: https://www.xc40forum.com/attachments/1645454655507-png.2680/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Afbeeldingslocatie: https://www.xc40forum.com/attachments/1645455026115-png.2681/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Afbeeldingslocatie: https://www.xc40forum.com/attachments/1645462004352-png.2686/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Afbeeldingslocatie: https://www.xc40forum.com/attachments/1645462125226-png.2687/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Afbeeldingslocatie: https://www.xc40forum.com/attachments/1648291082288-png.3048/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

Afbeeldingslocatie: https://www.xc40forum.com/attachments/1648291179583-png.3049/?auto=webp&fit=bounds&format=pjgp&height=1920&optimize=high&width=1920

• menjo
  • Laatst online: 04-08 09:25
Tranquility schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 18:00:
[...]

Op het XC40 forum vond ik onderstaande, gepost door ene JT Rock.
Weet alleen niet zeker of dit ook opgaat voor de volledig elektrische Recharge modellen.
Zit zo te zien gewoon een 18650 Li-Ion cel in.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Klopt!

XC40 P6 MY22 - Glacier Silver - 20"

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

menjo schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:41:

Ik had laatst ook de t-cam reset die weigerde, ik heb het op kunnen lossen door de auto te verlaten, na 20 minuten (sleutel uit bereik gehouden) weer ingestapt en direct de homeknop reset gedaan, nadat het scherm herstartte de t-cam reset met de ontwasemingsknop. Die deed het dus gewoon weer terwijl die eerder hardnekkig weigerde.

Daarna was het probleem opgelost, maar geen zekeringen en backup cellen losgehad.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Wat mij nu overkwam... [tromgeroffel aan] pampampam.... IK HEB NA 5 WEKEN 3G INEENS WEER LTE .... [ tromgeroffel uit] .

Echt, de wonderen zijn de wereld niet uit kennelijk _/-\o_
Ik ga meteen naar de ijscoboer, een feestelijk ijsje hierop nemen... dit moet gevierd worden...

[ Voor 22% gewijzigd door ron65 op 02-08-2026 20:21 ]

• Largamelion
  • Nu online
caspervc schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 20:06:

[Afbeelding]Grille van de airco / parkeersensoren zat aan een kant los en de lip onder de bumper ook. Krijg de grille niet goed op z'n plek. Kan op die plek niet goed naar voren drukken. Iemand een idee? Nu duwt de rijwind hem wat naar achteren constant.
Klote man, helaas zijn er veel mensen die vluchtmisdrijf plegen in dergelijk geval, zeker als er geen getuigen zijn.

Bij mij zit datzelfde rooster al een jaar niet meer goed, na aanrijden van een dier op de snelweg. In juni bij het onderhoud nog gevraagd of ze hem weer goed konden steken, maar ze wouden er niet aankomen, moest via verzekering en carrosserie. Heb er zelf ook al op meerdere manieren aan getrokken, maar krijg er weinig beweging in. Er is ook een stuk plastiek afgebroken achter het rooster dus te veel beschadigd in mijn geval vrees ik. Bij jou lijkt het gewoon eruit geklikt, hopelijk weer terug op z'n plaats te zetten zonder (veel) kosten.

YouTube

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Largamelion schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:30:
[...]

Klote man, helaas zijn er veel mensen die vluchtmisdrijf plegen in dergelijk geval, zeker als er geen getuigen zijn.

Bij mij zit datzelfde rooster al een jaar niet meer goed, na aanrijden van een dier op de snelweg. In juni bij het onderhoud nog gevraagd of ze hem weer goed konden steken, maar ze wouden er niet aankomen, moest via verzekering en carrosserie. Heb er zelf ook al op meerdere manieren aan getrokken, maar krijg er weinig beweging in. Er is ook een stuk plastiek afgebroken achter het rooster dus te veel beschadigd in mijn geval vrees ik. Bij jou lijkt het gewoon eruit geklikt, hopelijk weer terug op z'n plaats te zetten zonder (veel) kosten.
Ik zou het eens proberen met een dunne haak, voorzichtig dat je niets achter de grille beschadigd, maar als je die tussen de spleten door kunt steken en dan op die manier de grille naar je toe kunt trekken en tegelijk de omliggende delen tegenhouden, zou die weer in elkaar kunnen klikken heb ik het gevoel...
Met beleid proberen kan geen kwaad, maar voorzichtig!

Het zijn dunne spleten, maar je hebt van die haakse voegenkrabbers voor onkruid tussen tegels, die zijn ook vrij plat..

[ Voor 5% gewijzigd door ron65 op 03-08-2026 00:01 ]

• caspervc
ron65 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 23:58:
[...]

Ik zou het eens proberen met een dunne haak, voorzichtig dat je niets achter de grille beschadigd, maar als je die tussen de spleten door kunt steken en dan op die manier de grille naar je toe kunt trekken en tegelijk de omliggende delen tegenhouden, zou die weer in elkaar kunnen klikken heb ik het gevoel...
Met beleid proberen kan geen kwaad, maar voorzichtig!

Het zijn dunne spleten, maar je hebt van die haakse voegenkrabbers voor onkruid tussen tegels, die zijn ook vrij plat..
Tnx. Ga zo ff langs een garage hier op t eiland. (Terschelling). Kijken wat ze kunnen doen

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:16
Venomer schreef op maandag 27 juli 2026 @ 16:15:
[...]

Een week later kan ik nog steeds niet de Apple Music app installeren in de auto. Ik heb in de Volvo-app gechat met een support-medewerker. Nadat ik de VIN van mijn auto had doorgegeven, kreeg ik dit antwoord:

[Afbeelding]

Eerst maar eens op vakantie denk ik...
Lijkt me zever. Hier kan ik het ook nog steeds niet installeren. Volgens mij moet Volvo (of Apple in een volgende update) aangeven dat de app werkt op versie "x" van Android Automotive.

• Venomer
Gisteren waren we onderweg op de Duitse Autobahn. Er lag een stuk hout op de weg. De auto voor ons reed er overheen waardoor het in de lucht geslingerd werd. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaGRp5PdoeyDkIEQnTROgNnl35M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SsT2kDRf1C1TmLhL4OFpaMj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CTw0pXtw8ElBDGpBGzT1qkmo4UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6d6qagFEF8DVYAN7f4zuCtCg.jpg?f=fotoalbum_large

We zijn weggesleept naar de dichtstbijzijnde Carglass. Slecht begin van de vakantie…

Pagina: 1 ... 380 381 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"