Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Op kenteken = op jouw naam en bepalend

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:41
Texie schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:37:
Ik kon alleen nergens zien of hij ondertussen voldoende had geladen. Ik heb ergens gelezen dat hij aangeeft hoe lang je nog moet laden om bij je bestemming aan te komen.
Iemand een idee waar dat is?
Ik ben dus afgelopen weekend naar de Ardennen gegaan en had een route gemaakt in Maps met 3 stops. En je ziet dan netjes per stop met hoeveel je aankomt. Het het gaat wel tot max 0% maar dan weet je dat je dus je dus moet laden. Ik had er ook een Fastned tussengezet en die geeft dan al een voorzetje van hoelang je kan laden voor je, in mijn geval, met 32% aan zou komen op locatie. Waar die 32% opgebasseerd is weet ik niet, maar het geeft je iig een idee want ook staat er bij hoelang je daarvoor moet laden. Maar dit werkt ook gewoon met 1 bestemming, als je laadt zie je als het goed is het % meegaan. Niet per % helaas, maar in een interval. Dat is bij mij soms 2%, soms 5%, zit niet echt een logica achter maar het werkt wel.
Ik vond daarnaast dat Google Maps niet goed aangeeft waar te laden. Hij kwam met een advies 5 minuten van de snelweg af, terwijl ik wist dat bij Hazeldonk een prima laadplekken zijn (en ze waren vrij volgens de Shell Recharge app).
Had je wel het filter ingesteld op hoger van 50kW laden? Maar sowieso zou ik als je de mogelijkheid hebt vooraf even checken waar je wilt gaan snelladen en die gelijk in je route zetten. Dan word je accu ook voorverwarmd en zit je binnen een paar tel op 150kW. Dat werkt echt perfect!

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 14-12-2021 12:45 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Heeft iemand toevallig ervaring met de sneeuwsokken van Volvo? Ik heb kettingen of sokken nodig (beiden toegestaan in FR) en zit hier aan te denken. Ze zijn nu voor 80 euro ipv 100. Dat scheelt nogal met hun kettingen van 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tredecim13
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2022
[b]strikkert schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:16:
Laadkabel: Sinds de aflevering vraag ik bij Volvo om een langere laadkabel dan 4,5m. Heb zelfs al een keertje 1 meegehad, maar die bleek toch 1fase te zijn (verkoper wist het verschil tussen 1- en 3-fase niet 8)7). In het webinar van Volvo Nederland is deze zomer(?) aangekondigd dat er een langere 3-fase laadkabel komt. Meteen gebeld naar de dealer, maar de aangekondigde kabel was al weer teruggestuurd wegens productiefouten. Nu lijkt er toch eindelijk een 6m kabel leverbaar te worden. (Type 2-stekker, ond. nr. 32324391, 6 meter, Max. 16 A, 3 fase). Ligt alleen nog wel in Zweden nu, maar er wordt er 1 voor me besteld.
Ik heb maanden geleden bij Volvo Bluekens een langere kabel gevraagd, en (tegen betaling) gekregen.
Heb nu een 6 meter lange 3-fase kabel waarmee ik ook op 1 fase 32Amp kan laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Nog een nieuwe review van de XC40 voor de liefhebber....

YouTube: Een verdraaid fijne elektrische baksteen | Review | Volvo XC40 Recha...

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
Zonder dit topic in een levertijden-topic te veranderen…

Levertijden lopen aardig op:
2 weken geleden besteld, vermoedelijke leverdatum: 31-08-2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:40
tredecim13 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:16:
[...]

Ik heb maanden geleden bij Volvo Bluekens een langere kabel gevraagd, en (tegen betaling) gekregen.
Heb nu een 6 meter lange 3-fase kabel waarmee ik ook op 1 fase 32Amp kan laden.
Bedoel je dan je huidige omgewisseld met bijbetaling? Of een volledig nieuwe gekocht (dus nu 2 verschillende in bezit)?
Indien het eerste, hoelang heb je jouw wagen al?

[ Voor 3% gewijzigd door C.QL op 14-12-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-07 21:53
Juancho schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:44:
[...]

Ik ben dus afgelopen weekend naar de Ardennen gegaan en had een route gemaakt in Maps met 3 stops. En je ziet dan netjes per stop met hoeveel je aankomt. Het het gaat wel tot max 0% maar dan weet je dat je dus je dus moet laden. Ik had er ook een Fastned tussengezet en die geeft dan al een voorzetje van hoelang je kan laden voor je, in mijn geval, met 32% aan zou komen op locatie. Waar die 32% opgebasseerd is weet ik niet, maar het geeft je iig een idee want ook staat er bij hoelang je daarvoor moet laden. Maar dit werkt ook gewoon met 1 bestemming, als je laadt zie je als het goed is het % meegaan. Niet per % helaas, maar in een interval. Dat is bij mij soms 2%, soms 5%, zit niet echt een logica achter maar het werkt wel.

[...]

Had je wel het filter ingesteld op hoger van 50kW laden? Maar sowieso zou ik als je de mogelijkheid hebt vooraf even checken waar je wilt gaan snelladen en die gelijk in je route zetten. Dan word je accu ook voorverwarmd en zit je binnen een paar tel op 150kW. Dat werkt echt perfect!
Dank je wel. Goed idee om het uit te stippelen vooraf in de auto. Ga ik volgende keer ook eens proberen.

Ik had gekozen voor de optie snelladers, maar die gaf niet Hazeldonk goed aan. Toen ik aan het laden was, stelde ik de bestemming in en ga hij aan dat hij 0% aankwam. Dit is niet veranderd totdat ik bij 45% geladen dacht, dat haal ik wel. En dat klopte. Met 18% thuis.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Hmm dat is wel gek want tijdens het laden moet je aankomst percentage mee veranderen. Zowel bij enkele bestemming als een hele planning. Al werkt het wat ik zei niet altijd even stabiel en met dezelfde intervals. Maar dat er bij jou helemaal niks zichtbaar is en de teller op 0% blijft is iig niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strikkert
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-07 13:19
C.QL schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 20:44:
[...]

Bedoel je dan je huidige omgewisseld met bijbetaling? Of een volledig nieuwe gekocht (dus nu 2 verschillende in bezit)?
Indien het eerste, hoelang heb je jouw wagen al?
Ben ik ook benieuwd naar. Ik ga voor omwisselen zonder bijbetalen. Dat is me beloofd door de dealer. Wel goed on te melden is dat we dit dus al kort ba aflevering overeen zijn gekomen en dat dit dus al meer dan een jaar geleden is. Wel typisch dat ik er zelf achteraan moest dat er nu een 6m kanel leverbaar is. Niets gehoord van de dealer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• strikkert
Die veiligheidssystemen zijn overigens ook niet alles. Auto op de oprit geparkeerd. Stond al stil op ongeveer een meter van de muur. Door natte weer gleed voet van pedaal af op het stroompedaal. Auto schiet keihard achteruit (400+ pk in één keer beschikbaar) en zet de gevel ongeveer een halve meter naar achter.
Na alle schrik bedacht ik me wel: zou de Rear Auto Brake dit niet moeten hebben voorkomen?
“ Rear Auto Brake is bedoeld als hulpmiddel voor u bij het waarnemen van stilstaande obstakels die zich bij achteruitrijden recht achter de auto kunnen bevinden.

Deze functie is bedoeld om in eerste instantie stilstaande objecten waar te nemen die hoger zijn dan de achterbumper. Het gaat bijvoorbeeld niet om auto's die in beweging zijn.

Remingrepen met Rear Auto Brake zijn actief bij snelheden lager dan 10 km/h (6 mph).“ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyrwM6K_Gc5ny-0asBZ8tdXmHn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7gUlV3f2iwPtyWDagZRZxxHg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

strikkert schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 21:32:
Die veiligheidssystemen zijn overigens ook niet alles. Auto op de oprit geparkeerd. Stond al stil op ongeveer een meter van de muur. Door natte weer gleed voet van pedaal af op het stroompedaal. Auto schiet keihard achteruit (400+ pk in één keer beschikbaar) en zet de gevel ongeveer een halve meter naar achter.
Na alle schrik bedacht ik me wel: zou de Rear Auto Brake dit niet moeten hebben voorkomen?
“ Rear Auto Brake is bedoeld als hulpmiddel voor u bij het waarnemen van stilstaande obstakels die zich bij achteruitrijden recht achter de auto kunnen bevinden.

Deze functie is bedoeld om in eerste instantie stilstaande objecten waar te nemen die hoger zijn dan de achterbumper. Het gaat bijvoorbeeld niet om auto's die in beweging zijn.

Remingrepen met Rear Auto Brake zijn actief bij snelheden lager dan 10 km/h (6 mph).“ [Afbeelding]
Oef, pijnlijk.

Je stond al stil en ging toen weer rijden. RAB is zoals jezelf al schrijft als je zelf nog achtruit rolt, hij detecteert dan stilstande obstakels. Zelf krijg ik (op mijn P2) ook weleens een ingreep als ik te gretig achteruit de oprit oprij :+ Elke keer weer schrikken.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Morkie69 schreef op maandag 13 december 2021 @ 16:30:
Was het al opgevallen dat je na update 1.8 bij je DAB radio weer de achtergrond van de muziekzender krijgt. Het standaard picture is weer verdwenen. Mooi weer !
Dat is bij mij op 1.7 ook

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
😳😳 Sodeknetters dat moet een klap geweest zijn! Man wat een schade…

Vanmorgen had ik toevallig juist wel een ingreep waar ik anders gegarandeerd de muur had geraakt, maar dat was wel met wat lagere snelheid / minder vermogen.

Sterkte met het herstel.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:01

Remingrepen met Rear Auto Brake zijn actief bij snelheden lager dan 10 km/h (6 mph).“ [Afbeelding]
Heftig! Sterkte.

En ik krijg een nood ingreep bij een te hoog gras sprietje* :’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:00

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Denk vooral dat ‘volgas’ het veiligheidssysteem te weinig tijd heeft gehad voor zowel het detecteren als het nog daadwerkelijk afremmen van de auto.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
Lancer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:33:
Ook op 20" kun je best goede cijfers halen. Vanochtend met 2 graden 110km gereden, waarbij maar 4 km van de snelweg af en gemiddeld op 23.9kWh op 100km. Dat was vorig jaar boven de 25. Bij deze temperaturen telt de verwarming enorm mee (heb ik op 18 staan; is warm zat, zeker met de stoelverwarming aan), de snelheid (103km/h op de ACC) en de bandenspanning. Koud weer = lagere druk in de band.

De ACC is in 1.8 enorm veel beter op de snelweg. Tussenvoegend verkeer e.d. gaat veel soepeler en de verbinding tussen A12 en A27 kan hij helemaal zelf, netjes tussen de lijntjes.

Voor wat betreft vluchtheuvels; daar is het systeem op dit moment ook niet voor gemaakt, je voelt dat de auto een andere kant op wil, maar met twee (en zelfs een) handen goed aan het stuur is er niets aan de hand en hebben de passagiers ook nergens last van.
Hoeveel is lage druk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024

Gezien de staat van de garage is de Volvo wel uit het juiste staal gemaakt… En je lader doet het gewoon nog? 7(8)7 Niet vergeten je roze laars weg te halen, straks stelen ze hem nog! O-)

Sterkte!

[ Voor 3% gewijzigd door JohnDoe77 op 15-12-2021 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-08 14:23

Dat is een aardige klap geweest. Zo te zien is de auto niet al te zwaar beschadigd? Stevig spul!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharkIi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
Zeker een beste klap geweest.
Hier ben ik ook een beetje bang voor, als ik de auto vanaf vrijdag in de garage kan zetten en dat ik dan door de achterwand van de garage in de tuin sta.

Op de Volvo XC40 & C40 Recharge facebook site staat een foto van een aanrijden, daar kun je zien dat de achterkant goed gebouwd is.

Sterkte en alle herstel werkzaamheden.

[ Voor 10% gewijzigd door SharkIi op 15-12-2021 07:49 ]

XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SharkIi
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 26-01-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door SharkIi op 15-12-2021 07:48 ]

XC40 Pro Pure Electric - Onxy Black - Extra getinte ramen, verlengde dakspoiler, en de 20"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 16:11

Lancer

What the......

Idd, sterkte met de afwikkeling. Ik hoop dat je er lichamelijk ook geen gevolgen aan overhoudt.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof het een kwestie is van een nieuwe deur en een stukje muur opnieuw opmetselen (hopelijk zat er niets waardevols aan de achterkant; en natuurlijk de schade aan de auto). Dus hopelijk geen grote verbouwing.

Voor wat betreft de veiligheidssystemen. Voor zover ik weet grijpen niet in dat de auto denkt dat de bestuurder nog "in control" is. Ik heb zelf (gelukkig in een test) ervaren dat als je acteert, terwijl de auto het gevaar al gedetecteerd heeft, er niet ingegrepen wordt.

Sturen na een botswaarschuwing voorkomt bijvoorbeeld een ingreep. Ga je remmen, dan zal de auto je helpen. In dit geval, radicaal andere input dan de auto verwacht, dan gaat de auto ervan uit dat de sensoren het verkeerd hebben.

Dit is het gewenste gedrag, je wilt bijvoorbeeld niet dat je in een bijna kop staart situatie geconfronteerd wordt met een auto die op de rem gaat als je net opzij wilt sturen om niet geraakt te worden door de auto achter je.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Laatst online: 16:11

Lancer

What the......

Tussen de 0.05 en 0.1 bar afname per 10 graden.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen AB
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 31-01-2024
Gisteren een incidentje gehad in de wasstraat, een waar je doorheen getrokken word.
Bijna op het einde ging collision warning inwerking, waardoor auto vol op de rem ging, terwijl hij eigenlijk in N moet staan om door de wasstraat heen getrokken te worden.
Gelukkig geen schade maar wel apart dat hij van een borstel schikt.
Het is niet de eerste keer in deze wassstraat , zou wel eens iets te maken kunnen hebben met de laatste 1.8 update.
Ga er toch maar even melding van maken bij mijn dealer, dan kunnen ze daar wat mee, in de hoop dat mijn collega P8ers er geen last van gaan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Jeroen AB schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:52:
Gisteren een incidentje gehad in de wasstraat, een waar je doorheen getrokken word.
Bijna op het einde ging collision warning inwerking, waardoor auto vol op de rem ging, terwijl hij eigenlijk in N moet staan om door de wasstraat heen getrokken te worden.
Het is niet de eerste keer in deze wassstraat , zou wel eens iets te maken kunnen hebben met de laatste 1.8 update.
Ga er toch maar even melding van maken bij mijn dealer, dan kunnen ze daar wat mee, in de hoop dat mijn collega P8ers er geen last van gaan hebben.
De angst hiervoor is precies de reden dat ik een andere wasstraat heb gezocht.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok

Remingrepen met Rear Auto Brake zijn actief bij snelheden lager dan 10 km/h (6 mph).“
Vervelend, het grote vermogen is ook iets om voorzichtig mee te zijn.
De schade aan het huis is indrukwekkend maar hoe ziet de auto er uit?
@ Strikkert: Kun je ook foto van die schade hier plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Jeroen AB schreef op woensdag 15 december 2021 @ 08:52:
Zou het helpen als je de parkeerhulpsystemen uit zet? Of had je dat al gedaan?

Ik maak ook gebruik van zo'n wasstraat en zet auto in N verder doe ik niks, wat piepjes van de voor en achter parkeerhulpen verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Ik heb 1.8 en zou dus een geluidje moeten klinken als op ACC en PA de auto stil staat en voorgaande verkeer weer gaat rijden? (Klaar om te rijden melding)
Er gebeurt niks en ik kan ook geen plek vinden waar je dat aan kan zetten.

Op JoeTjoep ergens een opname gezien waar dat in het "Rijden" menu voorbij kwam maar ik heb het daar zeker niet.
Reset gedaan met Homeknop maar nee niets.

Heeft iemand van jullie wel waarschuwing dat voorgaand verkeer weer wegrijdt?

[ Voor 3% gewijzigd door Waterblok op 15-12-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ik kreeg gister een mail van Volvo over de update en de tip om even een herstart van het systeem te doen als die niet binnenkwam. Gedaan en idd stond de update daarna klaar. Staat nu te installeren dus ik moet het nog gaan ervaren. Gezien de eerdere problemen wel weer spannend, want wat zal er nu weer 'stuk' zijn? Of heeft Volvo nu wel goed doorgetest? Gaan het beleven!

Ik heb verder wel het idee dat voorverwarmen (handmatig starten via de app) terwijl je NIET aan de laadpaal toch ook echt wel een positief effect heeft op je verbruik. Het was koud vannacht, moest de hond even naar de opvang brengen en op een korte rit van 30km zat ik alsnog op 24,8kWh wat volgens mij redelijk netjes is. Heb toch het idee, zeker bij kortere ritten, dat het voorverwarmen minder % kost dan koud wegrijden. Benieuwd of 1.8 daarin nog wat extra winst heeft kunnen behalen.

@Jeroen AB juist door dat soort dingen durf ik het nog niet aan, en dat na een jaar, om met de P8 door de wasstraat te gaan. Ik doe het wel met het handje bij het tankstation.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 15-12-2021 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
Waterblok schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:24:
Ik heb 1.8 en zou dus een geluidje moeten klinken als op ACC en PA de auto stil staat en voorgaande verkeer weer gaat rijden? (Klaar om te rijden melding)

Op JoeTjoep ergens een opname gezien waar dat in het "Rijden" menu voorbij kwam maar ik heb het daar zeker niet.

Ik heb het dit weekend ook getest, maar ik krijg geen signaal. Of je moet de toeter van mijn achterligger bedoelen? Die vond het testen niet zo ok :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:20
talkatoo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 23:12:
[...]

Heftig! Sterkte.

En ik krijg een nood ingreep bij een te hoog gras sprietje* :’)
Haha inderdaad en ik schrik me dan altijd helemaal rot van oh jeej..... lijkt alsof je wat heb aangetikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
Texie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:54:
Update vanuit mijn garage voor release 1.8

Wat indien u software-update versie 1.8 de komende dagen niet ontvangt?
Als u de melding 'Gereed voor installatie' de komende dagen niet op het midden display ontvangt, ondervindt uw auto mogelijk problemen bij het downloaden van de update. Dit probleem kan eenvoudig worden opgelost door de home button onder het midden display (touchscreen) 20 seconden ingedrukt te houden totdat het display wordt uitgeschakeld en vervolgens opnieuw wordt opgestart terwijl het Volvo-logo wordt weergegeven. Uw auto mag tijdens deze herstart gewoon gebruikt worden. Als het goed is, verschijnt na een uur rijden de melding “Gereed voor installatie”. Is dit niet het geval, probeer dan nogmaals de home button 20 seconden ingedrukt te houden. U kunt de melding overigens op elk geschikt moment inzien door vanaf de bovenzijde van het midden display (touchscreen) naar beneden te swipen.

https://www.volvocars.com...-herstarten-middendisplay
Dit heeft voor mij top gewerkt! Even knop ingedrukt gehouden totdat het systeem herstartte en voila binnen 15 min kreeg ik de update. So far goede ervaringen met 1.8. ACC + PA werkt super, ook google maps knippert niet meer. Verbruik niet heel erg opgelet maar ik ben tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
Waterblok schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:24:

Ik heb het nog niet gemerkt.

In de release notes staat
De functionaliteit na de update kan variëren afhankelijk van markt, model, modeljaar en optie.
Misschien is dit op de Nederlandse markt niet beschikbaar?

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Nu online
thisisjazz schreef op woensdag 15 december 2021 @ 11:05:
[...]

Dit heeft voor mij top gewerkt! Even knop ingedrukt gehouden totdat het systeem herstartte en voila binnen 15 min kreeg ik de update. So far goede ervaringen met 1.8. ACC + PA werkt super, ook google maps knippert niet meer. Verbruik niet heel erg opgelet maar ik ben tevreden.
Nu je het zegt. Ik heb ook geen knipperende Maps meer gezien. En Google Assistant reageert weer sneller.

[ Voor 4% gewijzigd door Venomer op 15-12-2021 11:10 ]

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rinkel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:21
mbt die wasstraat:
Op mijn huidige XC40 heb ik een setting: "Minder bescherming", die zet ik altijd aan in de rijdende wasstraat.
Zit die niet op de P8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net de 1.8 update geïnstalleerd. Hier lijkt Maps ook wat soepeler te gaan. Wel was opeens mijn camera icoontje verdwenen. Ook in achteruit kwam de camera niet tevoorschijn. Systeem even herstart en toen was het weer goed. Even in de gaten houden dus. En dat irritante Google Podcast ding is EINDELIJK weg! God wat kan je je irriteren aan 1 zo'n klein ding haha. Owja en voor de mensen die het nog niet gechecked hadden... de amp is weer na de update teruggezet. Dus als je volle snelheid wil met laden... moet je dat even weer op 32A zetten ;). Dit keer ben ik er niet ingetrapt!

Moest ook onze hond weer ophalen, zelfde stukje als vanmorgen maar dan met 10 graden buiten. Verbruik van 23,4. Vond ik redelijk netjes.

[ Voor 17% gewijzigd door Juancho op 15-12-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strikkert
Waterblok schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:17:
[...]

Vervelend, het grote vermogen is ook iets om voorzichtig mee te zijn.
De schade aan het huis is indrukwekkend maar hoe ziet de auto er uit?
@ Strikkert: Kun je ook foto van die schade hier plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MQLOdfhUtRZ0iylMErfFNJmGZKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNpwU9hvGXOghnBUmHVCmVpj.jpg?f=fotoalbum_large

Schade aan de auto valt alleszins mee!
Schuur van het huis moet aan de voorkant volledig opnieuw opgebouwd worden. De auto rijdt gewoon nog en behalve deuken en krassen niet uit balans.

[ Voor 10% gewijzigd door strikkert op 15-12-2021 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Achterklep en mechanisme grote post?
Mogelijk zit er ook nog veiligheidssysteem achter (achterscherm opzij?) die het moeilijk heeft.

Stevige jongens die Volvo's..

Deze is erger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:39
Zijn er nog mensen die bij het koppelen van de Volvo app vast komen te zitten bij stap 2, nl. het detecteren van alle sleutels? Mijn P8 vindt ze dus niet allemaal en daardoor kan ik de app dan ook niet gebruiken. Mag morgen naar de dealer, maar had hier al eens graag gehoord of er al een eventuele verklaring kan gegeven worden. Alle sleutels worden wel gedetecteerd als je een sleutel wil koppelen aan een profiel. Dan krijg je de melding dat er meer dan 1 sleutel gevonden is en dat je de desbetreffende sleutel op de sensor moet leggen. De sensor detecteert ze ook alle 3.

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
Waterblok schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:30:
Achterklep en mechanisme grote post?
Mogelijk zit er ook nog veiligheidssysteem achter (achterscherm opzij?) die het moeilijk heeft.

Stevige jongens die Volvo's..

Deze is erger....
Een P8 met een motorblok 🧐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Ja motorblok loopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt. Peacock
Ik had geen idee dat het er onder de frunk zo uitzag.
Dacht eerst dat het een hybride was ofzo. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:56

MaxxMark

HT is Tof!

Door natte weer gleed voet van pedaal af op het stroompedaal. Auto schiet keihard achteruit (400+ pk in één keer beschikbaar) en zet de gevel ongeveer een halve meter naar achter.

“Rear Auto Brake is bedoeld als hulpmiddel voor u bij het waarnemen van stilstaande obstakels die zich bij achteruitrijden recht achter de auto kunnen bevinden.

Remingrepen met Rear Auto Brake zijn actief bij snelheden lager dan 10 km/h (6 mph).“
Shit man! ik zag eerst het plaatje en vroeg me al af wat daar in godsnaam gebeurd was :o

Heb je de situatie toevallig nog aan Volvo voorgelegd? Is dit inderdaad "expected behaviour" (zoals in een eerdere post werd genoemd)? En is dit inderdaad gebeurd omdat de auto meende dat er intentie was (ofwel je 'drukte hem er doorheen')?

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
strikkert schreef op woensdag 15 december 2021 @ 15:18:
[...]

[Afbeelding]

Schade aan de auto valt alleszins mee!
Schuur van het huis moet aan de voorkant volledig opnieuw opgebouwd worden. De auto rijdt gewoon nog en behalve deuken en krassen niet uit balans.
Heftig en balen. Achteruit is het inderdaad ook een vuurpijl. Als er dan zoiets onverwachts gebeurd, dan ga je.
Sterkte met het herstel.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArnoudN
https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-automotive-12/

Mooie update van AAOS. Nu de vraag wanneer het op onze auto's beschikbaar komt. Vooral splitscreen lijkt mij handig. Maps bovenin en onderin radio of Spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:18
@ArnoudN heel eenvoudig: die komt niet. Als je daar van uit gaat kan het alleen maar mee vallen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
ArnoudN schreef op woensdag 15 december 2021 @ 20:04:
https://www.androidplanet.nl/nieuws/android-automotive-12/

Mooie update van AAOS. Nu de vraag wanneer het op onze auto's beschikbaar komt. Vooral splitscreen lijkt mij handig. Maps bovenin en onderin radio of Spotify.
Voor de P8 is het idd allang duidelijk dat dat helaas niet gaat komen. Pas in de nieuwe generatie autos van Volvo met grotere schermen wordt dat mogelijk. Jammer, want in bijv. de nieuwe Megane zie je het al (op fotos wel te verstaan) en dat is gewoon super handig.

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:33
Recharge P8 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:34:
Tot slot, de soap rondom het 'dummy knopje' op het stuur zou ik als Volvo oplossen zoals Audi dat deed.
Misschien doen ze dat wel, zie dit artikeltje:
https://www.caranddriver....volvo-c40-recharge-drive/

Gaat over de C40, maar geldt vast ook voor XC40:
And the left and right arrows on the steering wheel's left spoke don't do anything yet. Jonas Engström, head of strategy and business ownership, tells us functionality for them is on the way.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisisjazz
ArnoudN schreef op woensdag 15 december 2021 @ 09:03:
[...]

De angst hiervoor is precies de reden dat ik een andere wasstraat heb gezocht.
Is los van krassen en kwaliteit de reden waarom ik met de hand was in een wasbox

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
Dylannx3 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:34:
Net een bericht gehad van de dealer. De levering van mijn P6 (Plus) staat gepland op week 52. En nu duimen dat het echt gaat lukken!
UPDATE: Net even de dealer gebeld en de auto is afgeleverd bij dealer. Twee weken voor de verwachte levertijd. Wordt zo dadelijk teruggebeld door mijn contactpersoon. Heb wel te horen gekregen dat het kenteken nog aangevraagd moet worden (duurt max 5 werkdagen) en auto moet technisch nog in orde gemaakt worden. Heb verder geen specifieke aanpassingen opgegeven. Vraagje aan de huidige P8 berijders: Op basis van jullie aflevering ervaring van de P8. Is het realistisch dat ik mijn auto al (eind) volgende week in ontvangst kan nemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Dylannx3 op 16-12-2021 12:36 ]

• Juancho
Die vraag kan denk ik alleen jouw dealer beantwoorden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylannx3
Juancho schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:34:
Die vraag kan denk ik alleen jouw dealer beantwoorden :)
Helemaal terecht! Was meer benieuwd naar de aflever ervaring van de huidige P8 berijders ;-)

• Juancho
Dylannx3 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:35:
[...]

Helemaal terecht! Was meer benieuwd naar de aflever ervaring van de huidige P8 berijders ;-)
Ik kan je niet helpen, ik heb een showmodel :). Maar er is volgens mij ook een specifieke bestel/aflever topic voor de P8. Zullen vast genoeg verhalen in staan :)

• Dylannx3
Juancho schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:42:
[...]

Ik kan je niet helpen, ik heb een showmodel :). Maar er is volgens mij ook een specifieke bestel/aflever topic voor de P8. Zullen vast genoeg verhalen in staan :)
Oh dat wist ik niet haha, ik ga even checken! Thanks

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:43
Ter indicatie: ik ben vorige week dinsdag gebeld dat de auto binnen was en kreeg het voorstel hem maandag al op te komen halen. Dus een kleine week later.

Dit kan natuurlijk per dealer verschillen. Belangrijk is wel dat hij (vanuit de dealer) aangemeld wordt bij de leasemaatschappij, dat is gister pas gedaan. Zaken als laadpas en groene kaart worden dan pas in gang gezet. Morgen ga ik m ophalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Intruder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:23
Met een beetje mazzel wordt mijn nieuwe P8 volgende week geleverd *O* . Wegens de lagere bijtelling bewust gezocht naar een 2020 model, nieuw of met minder dan 10.000 KM.

Uiteindelijk uitgekomen op een mooi aangekleed model met 8KM op de teller. Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat bevallen, wordt mijn eerste elektrische auto. Het enige waar ik bang voor ben dat me vies tegen gaat vallen is de range als ik op wintersport ga. Al vermoed ik ook dat de voordelen dik opwegen tegen de nadelen.

-:iRacing profiel:- // LoL EUW = BatsAap //

• Dylannx3
WildOne schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:47:
Ter indicatie: ik ben vorige week dinsdag gebeld dat de auto binnen was en kreeg het voorstel hem maandag al op te komen halen. Dus een kleine week later.

Dit kan natuurlijk per dealer verschillen. Belangrijk is wel dat hij (vanuit de dealer) aangemeld wordt bij de leasemaatschappij, dat is gister pas gedaan. Zaken als laadpas en groene kaart worden dan pas in gang gezet. Morgen ga ik m ophalen.
Goed om te horen dat het wel binnen een weekje lukt! Uit nieuwsgierigheid heb ik zelf maar even gebeld voor een status update, maar de dame van het klantcontactcentrum gaf aan dat de auto al bij de dealer is afgeleverd.
Ik heb echter al een laadpas van mijn huidige leaseauto, dus dat moet wel goed gaan toch? Heel veel plezier morgen!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

Dylannx3 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 12:33:
[...]

UPDATE: Net even de dealer gebeld en de auto is afgeleverd bij dealer. Twee weken voor de verwachte levertijd. Wordt zo dadelijk teruggebeld door mijn contactpersoon. Heb wel te horen gekregen dat het kenteken nog aangevraagd moet worden (duurt max 5 werkdagen) en auto moet technisch nog in orde gemaakt worden. Heb verder geen specifieke aanpassingen opgegeven. Vraagje aan de huidige P8 berijders: Op basis van jullie aflevering ervaring van de P8. Is het realistisch dat ik mijn auto al (eind) volgende week in ontvangst kan nemen?
Ik wil je pret niet drukken maar bij ons duurde het drie weken voordat de auto werd afgeleverd.
Voor de bijtelling maakt dat overigens niet uit. Dan is de datum uitgifte van kenteken bepalend.

Veel plezier met de auto.

• Dylannx3
GZL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:58:
[...]

Ik wil je pret niet drukken maar bij ons duurde het drie weken voordat de auto werd afgeleverd.
Voor de bijtelling maakt dat overigens niet uit. Dan is de datum uitgifte van kenteken bepalend.

Weet je ook waarom het zolang had geduurd? Of moest er nog wat aan de auto aangepast/gesleuteld worden?

• GZL

GZL

Dylannx3 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 14:11:
[...]

Weet je ook waarom het zolang had geduurd? Of moest er nog wat aan de auto aangepast/gesleuteld worden?
Er moest inderdaad een trekhaak onder gemonteerd worden en op die trekhaak zat levertijd. Wel vreemd want de trekhaak was als accessoire mee besteld.

• Pitteken2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-01-2024
GZL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 15:48:
[...]

Er moest inderdaad een trekhaak onder gemonteerd worden en op die trekhaak zat levertijd. Wel vreemd want de trekhaak was als accessoire mee besteld.
Trekhaak is nooit fabriek af gemonteerd dacht ik. Dient altijd in garage te gebeuren.

Volvo xc40 p8 ultimate my23 sage green 20”

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:31
GZL schreef op donderdag 16 december 2021 @ 13:58:
[...]

is dat zo voor de bijtelling?

Dat had ik hier nog nagevraagd nl...van mij is ook binnen bij dealer. Maar kans is vrij groot aflevering 1e week januari gaat plaatsvinden.

Ik dacht zelf dat hij dan wel op naam moest staan, dus ik zat al een constructie te verzinnen om hem eerst op naam dealer te zetten en dan 1e week januari op naam van mij

• GZL

GZL

okio schreef op donderdag 16 december 2021 @ 16:55:
[...]

is dat zo voor de bijtelling?

Dat had ik hier nog nagevraagd nl...van mij is ook binnen bij dealer. Maar kans is vrij groot aflevering 1e week januari gaat plaatsvinden.

Ik dacht zelf dat hij dan wel op naam moest staan, dus ik zat al een constructie te verzinnen om hem eerst op naam dealer te zetten en dan 1e week januari op naam van mij
De trekhaak is als optie en als accessoire te bestellen. In het eerste geval telt hij mee voor de bijtelling.

Verder voor de bijtelling: datum op kenteken is toch relevant? Die datum geldt voor de bijtelling. Dat geldt ook in geval van het leasen van een gebruikte (voorraad) auto.

[ Voor 38% gewijzigd door GZL op 16-12-2021 17:15 ]

• Spanky79
Weet iemand hoe ik mijn verbruik weer kan zien in mijn Dashboard display? Ta en tm verbruik zijn met de update verdwenen en ik zie ze ook in de menu’s niet terug als optie om aan te zetten? Redelijk handig om je verbruik een beetje in de gaten te houden met een elektrische auto. Ik ga de range app niet de hele tijd in beeld houden natuurlijk.

Sowieso heb ik behoefte aan meerdere views in mijn dashboard. En liefst zou ik
Het scherm op de middenconaole ook in twee apps willen kunnen splitsen.

[ Voor 18% gewijzigd door Spanky79 op 16-12-2021 17:17 ]

• Cpt. Peacock
Spanky79 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 17:16:
Weet iemand hoe ik mijn verbruik weer kan zien in mijn Dashboard display? Ta en tm verbruik zijn met de update verdwenen en ik zie ze ook in de menu’s niet terug als optie om aan te zetten? Redelijk handig om je verbruik een beetje in de gaten te houden met een elektrische auto. Ik ga de range app niet de hele tijd in beeld houden natuurlijk.

Sowieso heb ik behoefte aan meerdere views in mijn dashboard. En liefst zou ik
Het scherm op de middenconaole ook in twee apps willen kunnen splitsen.
Knopje in het midden op de rechterzijde stuurwiel indrukken?

• Juancho
@Spanky79 dit had ik ook na de 1.7 update. Moest het in het menu even opnieuw instellen zoals ik wilde.

Wbt schermen... We missen allemaal extra keuzes voor views. Media, auto info, verzin het. Maar volgens Robert gaat er niks bijkomen en blijft het bij Maps of een zo goed als leeg scherm. Gemiste kans want het scherm is echt heel mooi. Kan je zoveel mee mee doen!

• Spanky79
Juancho schreef op donderdag 16 december 2021 @ 20:39:
@Spanky79 dit had ik ook na de 1.7 update. Moest het in het menu even opnieuw instellen zoals ik wilde.

Wbt schermen... We missen allemaal extra keuzes voor views. Media, auto info, verzin het. Maar volgens Robert gaat er niks bijkomen en blijft het bij Maps of een zo goed als leeg scherm. Gemiste kans want het scherm is echt heel mooi. Kan je zoveel mee mee doen!
Waar stel ik dit in dan? Heb echt wel even gekeken? Kan het niet vinden.

• Spanky79
Cpt. Peacock schreef op donderdag 16 december 2021 @ 19:42:
[...]

Knopje in het midden op de rechterzijde stuurwiel indrukken?
Dan krijg je het menu. Ik wil verbruik actueel en tijdens de rit graag continu in beeld hebben op mijn Dashboard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Spanky79 schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:11:
[...]

Waar stel ik dit in dan? Heb echt wel even gekeken? Kan het niet vinden.
Instellingen en dan display volgens mij. Heb je de keuze automatisch, manuaal of uit. Na de 1.7 update stond die bij mij op uit en miste ik die info ook al.

Vanmiddag die keuzes nog zien staan in het menu met de 1.8 update.

[ Voor 20% gewijzigd door Juancho op 16-12-2021 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spanky79
Juancho schreef op donderdag 16 december 2021 @ 21:33:
[...]

Instellingen en dan display volgens mij. Heb je de keuze automatisch, manuaal of uit. Na de 1.7 update stond die bij mij op uit en miste ik die info ook al.

Vanmiddag die keuzes nog zien staan in het menu met de 1.8 update.
Dank, ik zal straks eens kijken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:09
Sinds 1.8 loopt alles bij mij weer soepel! Google assistent weer bruikbaar, ben blij dat deze update relatief snel is gekomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GJV63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 18:03
Na één jaar en bijna 14.000 kilometer gelegenheid voor een momentopname. Ik heb minder kilometers gereden dan verwacht maar denk dat dit voor velen van ons geldt. Toch, met bijna 14.000 kilometer op de teller genoeg om na een jaar de balans op te maken en een oordeel te vellen.
Ik beperk me tot het op een rijtje zetten van de punten, positief, minder en negatief in random order. Op grond van de lijst is mijn algehele conclusie na een jaar wel te raden. Het is een erg fijne auto om mee onderweg te zijn en tevens praktisch en veelzijdig genoeg.

Positief:
- Een fijn stuur met een prettig dikke rand en een goede diameter;
- 360 view en zicht via individuele camera’s maken inparkeren een fluitje van een cent;
- Het stroompedaal is erg goed te doseren om erg langzaam voor of achteruit te rijden;
- De auto is erg stil;
- Met gemiddeld verbruik van 20,6 kWh/100km over de laatste 3000 km is een range van zo’n 360 kilometer bij 100% lading batterij mogelijk. Voor mij genoeg om zorgeloos onderweg te zijn. Ik bereik dit verbruik door me aan de maximum snelheid te houden, te anticiperen en rustig te versnellen. Daarbij rijd ik overdag en avonds niet harder dan 100 km/h. Ook nu de temperaturen zich tussen 0 – 10 graden bevinden is een verbruik van rond 21 kWh/100km voor mij geen probleem. Killers voor verbruik zijn overigens korte ritten, tegenwind, regen en hogere snelheden;
- OTA updates zorgen ervoor dat doorontwikkeling op software gebied ook zijn weg vindt naar de auto. Ik vind dit echt een feature die ik zeer waardeer. Geeft me het gevoel dat Volvo blijft investeren in de waarde van de auto;
- Met de updates is de laadsnelheid aanzienlijk verbeterd, DC laden is nu zo snel als beloofd (max 151 kW) en je blijft ook langer met hogere kW’s laden. En de hogere laadsnelheid die je bereikt wanneer je via Google maps naar een DC station navigeert omdat hiermee de batterij wordt voorverwarmd is een prettige aanvulling;
- De zitpositie en overzicht op de omgeving zijn uitstekend;
- Ik vind de auto nog steeds mooi om te zien en ook de kleur, glacier silver, draagt hier aan bij;
- De kwaliteit van de harman kardon installatie is goed, ik luister met plezier naar muziek of de radio;
- De algemene kwaliteit van de auto is op een goed niveau. Tot op heden geen kraakjes, onvolkomenheden of andere ergernissen;
- De ingebouwde trekhaak die met een druk op de knop tevoorschijn komt is absoluut top, wil nooit meer anders;
- De Lichtopbrengst vóór is uitstekend en ook het automatisch uitschakelen van grootlicht bij tegenliggers of in de bebouwde kom werkt goed;
- Stoelverwarming, en met name stuurverwarming, zijn erg prettig;
- De Volvo cars app is niet erg uitgebreid wat betreft functionaliteit maar werkt na een paar updates goed. Waardeer met name de mogelijkheid om de auto voor te verwarmen of te koelen en de recent toegevoegde mogelijkheid om in te stellen wanneer binnen welke tijdsspanne geladen kan worden (bijvoorbeeld van 23.00 tot 07.00);
- De variabele kosten zijn prettig laag vanwege de kostprijs van elektriciteit tov benzine;
- Kracht en souplesse van de twee elektro motoren is ongekend;
- One pedal drive (OPD) is top en maakt ontspannen rijden mogelijk;
- Android assist met voice command werkt weer goed en draagt absoluut bij aan plezierig rijden;
- Niet hoeven ‘starten’ is fijn. Kwestie van instappen, gordel om, naar D en wegrijden;
- De weinige apps die er zijn werken goed en gebruik ik veelvuldig;
- Thuis kunnen laden is echt ideaal, draagt enorm bij aan het plezier dat ik beleef aan de auto;

Minder:
- Een extreem bruuske ingreep volgt wanneer de sensoren bij het achteruit rijden iets, zoals bijvoorbeeld een grasspriet, signaleren. Ik schrik me iedere keer rot als er ingegrepen wordt;
- Op mijn route over provinciale wegen met regelmatig as-verschuiving, oversteekplaatsen en een fietsstrook krijg ik met regelmaat valse meldingen over mogelijke botsing met tegenliggers. Enerzijds goed dat het gesignaleerd wordt maar vaak ook irritant door de false positives;
- Bij gebruik van de trekhaak worden sensoren achter niet uitgeschakeld. Dit moet je zelf doen in het camera menu. Vergeten leidt absoluut tot de hiervoor beschreven bruuske ingreep;
- Nog steeds weinig apps in de app store. Het hoe en waarom begrijp ik niet, helemaal niet wanneer je kijkt naar Polestar 3 waar veel meer apps beschikbaar zijn;
- De Volvo cars app is nu stabiel en geeft snel informatie over de auto maar dit heeft wel lang geduurd;
- De bij de verkoop beloofde Android auto koppeling is er nog steeds niet, idem voor rittenregistratie en je smartphone kunnen gebruiken als digital key;
- Ben nog steeds geen fan van pilot assist (stuurhulp). Het werkt op snelwegen redelijk tot goed. Op andere wegen vind ik het niet geschikt. Ook het feit dat je het menu in moet duiken om het te activeren zorgt ervoor dat ik het zelden gebruik;

Negatief:
- Nagenoeg geen licht achter de auto bij achteruit rijden waardoor je een donker gat inrijdt. Is wanneer het donker is erg irritant;

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoudN
GJV63 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 10:50:

- Bij gebruik van de trekhaak worden sensoren achter niet uitgeschakeld. Dit moet je zelf doen in het camera menu. Vergeten leidt absoluut tot de hiervoor beschreven bruuske ingreep;
Klopt dat wel? Bij mij gaan alle sensoren uit zodra ik een stekker in de trekhaak stop. Zowel achteruitsensoren als dode hoek.

Krijg jij wel de melding dat je een lichtencheck kan doen? Dat vind ik nog steeds fantastisch.

Verder helemaal eens met je beschrijving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GJV63
@ArnoudN - Nu ik erover nadenk denk ik dat je gelijk hebt. De problemen met ingrijpen bij het achteruit rijden heb ik wanneer ik de boot op de trailer verplaats en dan plaats ik niet de stekker omdat ik de openbare weg niet opga. Had de link tussen plaatsen stekker en uitschakelen sensoren, wat idd het geval is, niet gelegd. Toch weer iets geleerd waar ik gebruik van kan maken :)

De melding over een lichtencheck komt mij niet bekend voor. Wanneer krijg jij die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47
- Niet hoeven ‘starten’ is fijn. Kwestie van instappen, gordel om, naar D en wegrijden;

- Een extreem bruuske ingreep volgt wanneer de sensoren bij het achteruit rijden iets, zoals bijvoorbeeld een grasspriet, signaleren. Ik schrik me iedere keer rot als er ingegrepen wordt;
Kan me helemaal vinden in je bevindingen.
Een paar zaken die ik toch wel anders zie/vindt

- niet hoeven starten. JA mee eens, maar snel ff uitstappen voor post uithalen, iets achter uit de auto pakken, is het meteen uitschakelen van de auto vervelend voor de medepassagiers. Alles valt uit:. kachel, muziek, etc" Dat zou dan weer niet hoeven van mij
- extreem ingreep bij achteruit rijden. KLOPT, de remedie is om het laatste stuje achteruit langzamer te doen, dan grijpt het systeem niet in, dan kun je wel verder achteruit.
- trekhaak. ik deel daat de mening van Arnoud, bij mij krijg ik ook de melding dat de sensors uitgeschakeld zijn, dus zou geen issue moeten zijn

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
GJV63 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:15:
@ArnoudN - Nu ik erover nadenk denk ik dat je gelijk hebt. De problemen met ingrijpen bij het achteruit rijden heb ik wanneer ik de boot op de trailer verplaats en dan plaats ik niet de stekker omdat ik de openbare weg niet opga. Had de link tussen plaatsen stekker en uitschakelen sensoren, wat idd het geval is, niet gelegd. Toch weer iets geleerd waar ik gebruik van kan maken :)

De melding over een lichtencheck komt mij niet bekend voor. Wanneer krijg jij die?
Als ik de stekker aansluit en in de auto zit krijg ik een melding in het dashboard of ik een lichtencheck wil doen. Als je dan op ja klikt, gaan na ongeveer 30 seconden alle lichten van de aanhanger 1 voor 1 aan. Daarmee kun je checken of alles het doet.

Vorige week deed 1 lampje het niet en dat wordt ook weergegeven op het dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJV63
ArnoudN schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 11:26:
[...]

Als ik de stekker aansluit en in de auto zit krijg ik een melding in het dashboard of ik een lichtencheck wil doen. Als je dan op ja klikt, gaan na ongeveer 30 seconden alle lichten van de aanhanger 1 voor 1 aan. Daarmee kun je checken of alles het doet.

Vorige week deed 1 lampje het niet en dat wordt ook weergegeven op het dashboard.
Ja die melding krijg ik ook maar alleen als ik de stekker in de trekhaak doe wat ik dus niet doe wanneer ik de boot verplaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZL

GZL

Na één jaar en bijna 14.000 kilometer gelegenheid voor een momentopname. Ik heb minder kilometers gereden dan verwacht maar denk dat dit voor velen van ons geldt. Toch, met bijna 14.000 kilometer op de teller genoeg om na een jaar de balans op te maken en een oordeel te vellen.
Ik beperk me tot het op een rijtje zetten van de punten, positief, minder en negatief in random order. Op grond van de lijst is mijn algehele conclusie na een jaar wel te raden. Het is een erg fijne auto om mee onderweg te zijn en tevens praktisch en veelzijdig genoeg.

Positief:
- Een fijn stuur met een prettig dikke rand en een goede diameter;
- 360 view en zicht via individuele camera’s maken inparkeren een fluitje van een cent;
- Het stroompedaal is erg goed te doseren om erg langzaam voor of achteruit te rijden;
- De auto is erg stil;
- Met gemiddeld verbruik van 20,6 kWh/100km over de laatste 3000 km is een range van zo’n 360 kilometer bij 100% lading batterij mogelijk. Voor mij genoeg om zorgeloos onderweg te zijn. Ik bereik dit verbruik door me aan de maximum snelheid te houden, te anticiperen en rustig te versnellen. Daarbij rijd ik overdag en avonds niet harder dan 100 km/h. Ook nu de temperaturen zich tussen 0 – 10 graden bevinden is een verbruik van rond 21 kWh/100km voor mij geen probleem. Killers voor verbruik zijn overigens korte ritten, tegenwind, regen en hogere snelheden;
- OTA updates zorgen ervoor dat doorontwikkeling op software gebied ook zijn weg vindt naar de auto. Ik vind dit echt een feature die ik zeer waardeer. Geeft me het gevoel dat Volvo blijft investeren in de waarde van de auto;
- Met de updates is de laadsnelheid aanzienlijk verbeterd, DC laden is nu zo snel als beloofd (max 151 kW) en je blijft ook langer met hogere kW’s laden. En de hogere laadsnelheid die je bereikt wanneer je via Google maps naar een DC station navigeert omdat hiermee de batterij wordt voorverwarmd is een prettige aanvulling;
- De zitpositie en overzicht op de omgeving zijn uitstekend;
- Ik vind de auto nog steeds mooi om te zien en ook de kleur, glacier silver, draagt hier aan bij;
- De kwaliteit van de harman kardon installatie is goed, ik luister met plezier naar muziek of de radio;
- De algemene kwaliteit van de auto is op een goed niveau. Tot op heden geen kraakjes, onvolkomenheden of andere ergernissen;
- De ingebouwde trekhaak die met een druk op de knop tevoorschijn komt is absoluut top, wil nooit meer anders;
- De Lichtopbrengst vóór is uitstekend en ook het automatisch uitschakelen van grootlicht bij tegenliggers of in de bebouwde kom werkt goed;
- Stoelverwarming, en met name stuurverwarming, zijn erg prettig;
- De Volvo cars app is niet erg uitgebreid wat betreft functionaliteit maar werkt na een paar updates goed. Waardeer met name de mogelijkheid om de auto voor te verwarmen of te koelen en de recent toegevoegde mogelijkheid om in te stellen wanneer binnen welke tijdsspanne geladen kan worden (bijvoorbeeld van 23.00 tot 07.00);
- De variabele kosten zijn prettig laag vanwege de kostprijs van elektriciteit tov benzine;
- Kracht en souplesse van de twee elektro motoren is ongekend;
- One pedal drive (OPD) is top en maakt ontspannen rijden mogelijk;
- Android assist met voice command werkt weer goed en draagt absoluut bij aan plezierig rijden;
- De weinige apps die er zijn werken goed en gebruik ik veelvuldig;
- Thuis kunnen laden is echt ideaal, draagt enorm bij aan het plezier dat ik beleef aan de auto;

Minder:
- Op mijn route over provinciale wegen met regelmatig as-verschuiving, oversteekplaatsen en een fietsstrook krijg ik met regelmaat valse meldingen over mogelijke botsing met tegenliggers. Enerzijds goed dat het gesignaleerd wordt maar vaak ook irritant door de false positives;
- Nog steeds weinig apps in de app store. Het hoe en waarom begrijp ik niet, helemaal niet wanneer je kijkt naar Polestar 3 waar veel meer apps beschikbaar zijn;
- De Volvo cars app is nu stabiel en geeft snel informatie over de auto maar dit heeft wel lang geduurd;
- De bij de verkoop beloofde Android auto koppeling is er nog steeds niet, idem voor rittenregistratie en je smartphone kunnen gebruiken als digital key;
- Ben nog steeds geen fan van pilot assist (stuurhulp). Het werkt op snelwegen redelijk tot goed. Op andere wegen vind ik het niet geschikt. Ook het feit dat je het menu in moet duiken om het te activeren zorgt ervoor dat ik het zelden gebruik;

Negatief:
- Nagenoeg geen licht achter de auto bij achteruit rijden waardoor je een donker gat inrijdt. Is wanneer het donker is erg irritant;
Mooie opsomming. Wat ik er nog aan toe zou willen voegen, waar ik nooit iemand over hoor is:
* De achteruitrijcamere, dramatisch als hij nat/vochtig is. Dat zou toch anders moeten bij een premiummerk met focus op veiligheid. Bij VW komt de camera naar buiten als je achteruit rijdt. Dan is hij altijd droog en schoon. Ook bij slecht weer en in het donker 100% zicht.
* De achteruitrijcamere, die is niet centraal geplaatst waardoor het 'lastig' is om exact recht voor een trailer te eindigen. Met name in het donker.
* De regensensor, functioneert matig bij motregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Laatst online: 15-02-2024
GZL schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 12:33:
[...]

Mooie opsomming. Wat ik er nog aan toe zou willen voegen, waar ik nooit iemand over hoor is:
* De achteruitrijcamere, dramatisch als hij nat/vochtig is. Dat zou toch anders moeten bij een premiummerk met focus op veiligheid. Bij VW komt de camera naar buiten als je achteruit rijdt. Dan is hij altijd droog en schoon. Ook bij slecht weer en in het donker 100% zicht.
* De achteruitrijcamere, die is niet centraal geplaatst waardoor het 'lastig' is om exact recht voor een trailer te eindigen. Met name in het donker.
Ik ben het met je eens dat zodra het nat/vochtig weer is het zicht van de achteruitrijcamera matig is.Ik heb er alleen niet zoveel last van omdat ik meestal op de spiegels achteruit rij. De regensensor daarintegen werkt wat mij betreft wel goed. Zeker veel beter dan mijn vorige auto (een Talisman).

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
onderschrijf dit helemaal, behalve puntje van trekhaak + sensor, is idd nodig dat je dan stekker erin doet, en dan is het ook wel logisch.

Al met al een heerlijke wagen!

Alleen voor ons is het de vraag voor hoe lang nog, heel onverwacht is mijn vrouw zwanger (het is nog te pril om helemaal blij te zijn), maar dat betekent ineens 4 ipv 3 kids, en dus een te kleine auto straks. Ik heb een financial lease, weet iemand of je dat vroegtijdig kan afbreken door de auto te verkopen?

Ik wil elektrisch blijven rijden, dus hopelijk komt Volvo snel met een fijne 7-seater optie... (of anders Tesla of Rivian ? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[...]
Waarschijnlijk een open deur, maar je weet dat je de gevoeligheid kunt wijzigen?
Ik heb er geen problemen mee, ook niet bij motregen.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Montalbano schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:59:
[...]

Waarschijnlijk een open deur, maar je weet dat je de gevoeligheid kunt wijzigen?
Ik heb er geen problemen mee, ook niet bij motregen.
hoe kan je dat aanpassen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
[...]
Als je in het camerabeeld op het instellingen icoon drukt kun je een extra hulplijn voor de positie van de trekhaak aanzetten. (Althans bij de P2 maar volgens mij standaard Volvo setting). Daarmee wordt het een stuk makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net zoals bij bijna alle auto's via het draai ringetje aan dezelfde hendel 😁

[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 17-12-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
Dit postte ik 15 december: Heeft iemand de "Klaar om te rijden" melding wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Eerste bug alweer gevonden. Of eigenlijk, onopgeloste bug uit 1.7. Auto aan de laadpaal, app geeft aan 77% vol. Expres app afgesloten en uit/ingelogd om zeker te weten dat de data vernieuwd werd want helaas hebben ze dat nog steeds niet voor elkaar gekregen (bijv via swipe down). Kom ik bij de auto... 85%.

Fus helaas zit er nog steeds een verschil tussen data auto en data app. Had gehoopt en verwacht dat dat met 1.8 opgelost zou worden. Niet dus.

En nog iets dan mensen nog niet gezien hadden, maar naast de amp setting zijn ook je klimaat settings zoals automatisch stuur/stoelverwarming aan gewist.

Heb alles maar weer doorgezet naar Volvo.

[ Voor 28% gewijzigd door Juancho op 17-12-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
Waterblok schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:24:
Dit postte ik 15 december: Heeft iemand de "Klaar om te rijden" melding wel?

Ik heb het nog niet gezien.

BMW 330e Touring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsmit01
Juancho schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:29:

En nog iets dan mensen nog niet gezien hadden, maar naast de amp setting zijn ook je klimaat settings zoals automatisch stuur/stoelverwarming aan gewist.

Heb alles maar weer doorgezet naar Volvo.
Mijn persoonlijke settings (stuurwielverwarming en stoelverwarming op standje 1) stonden er na de update gewoon nog keurig in.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
mrsmit01 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:49:
[...]

Mijn persoonlijke settings (stuurwielverwarming en stoelverwarming op standje 1) stonden er na de update gewoon nog keurig in.
Zou niet voor het eerst zijn dat iemand problemen heeft die anderen niet hebben en andersom... 🤔 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
mrsmit01 schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:49:
[...]

Hier ook ….ook de laadstroom was gewoon op 32 blijven staan. Na eerdere updates moest ik altijd even resetten, deze keer niet nodig. Alleen sommige icoontjes van de apps stonden op een andere plek

[ Voor 17% gewijzigd door Mga1600 op 17-12-2021 18:19 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thisisjazz
DarkShadow schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 08:00:
Sinds 1.8 loopt alles bij mij weer soepel! Google assistent weer bruikbaar, ben blij dat deze update relatief snel is gekomen.
Ook stuur- en stoelverwarming knopjes werken nu zonder delay weer. Super fijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Met het draaiknopje op de hendel

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Juancho schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 17:29:

Fus helaas zit er nog steeds een verschil tussen data auto en data app. Had gehoopt en verwacht dat dat met 1.8 opgelost zou worden. Niet dus.
Herken dit niet: er is wel een beetje een time-lag tussen de info in de auto en die op de app, maar verkeerde waarden zie ik niet meer sinds 1.8

[ Voor 60% gewijzigd door Mga1600 op 18-12-2021 10:44 ]

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Laatst online: 22:33
Ik weet dat de vraag al eerder gesteld is, maar kon het antwoord nog niet vinden: Zijn er al P6 rijders die echte gebruikerscijfers hebben? Ben erg benieuwd naar echte gebruik van een P6. Volgens officiële opgaaf is de WLTP iets beter dan de P8 (419 vs 416), maar hij is maar iets lichter en heeft toch echt een stuk minder accu....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kammika schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 11:05:
(...) maar hij is maar iets lichter en heeft toch echt een stuk minder accu....
Wellicht fysiek hetzelfde accupakket, maar softwarematig minder beschikbaar gemaakt?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 09:23:
[...]

Herken dit niet: er is wel een beetje een time-lag tussen de info in de auto en die op de app, maar verkeerde waarden zie ik niet meer sinds 1.8
Dat kan en wat ik al zei, het is niet voor het eerst dat er grote verschillen zitten in problemen die rijders ervaren. Bij mij stond het juiste accu % pas na een uur of 2(!!) in de app. En dan heb je er al niks meer aan. Dus maar weer doorgegeven aan Volvo.

Ik heb het ze ook gevraagd, waarom dit zo lastig realtime op te halen is. Desnoods via een swipe down zoals eigenlijk alle apps hebben. Dan ververs je de pagina en wordt de nieuwe data opgehaald. Zou technisch gezien toch mogelijk moeten zijn.

Benieuwd of ze er antwoord op gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:48
Juancho schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:30:
[...]
Ik heb het ze ook gevraagd, waarom dit zo lastig realtime op te halen is. Desnoods via een swipe down zoals eigenlijk alle apps hebben. Dan ververs je de pagina en wordt de nieuwe data opgehaald. Zou technisch gezien toch mogelijk moeten zijn.
Mijn ervaring is (denk ik toch) dat ik wel een actueel percentage te zien krijg als ik op het icoontje klik van het laden, en dat dit nadien wordt overgenomen bij het batterij symbooltje (android).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 12:39:
[...]

Mijn ervaring is (denk ik toch) dat ik wel een actueel percentage te zien krijg als ik op het icoontje klik van het laden, en dat dit nadien wordt overgenomen bij het batterij symbooltje (android).
Ook tijdens het laden? Want daar gaat het even om. Als de auto zo thuis staat geparkeerd zonder te laden klopt het idd 9 van de 10x wel. Iig afgelopen dagen na de 1.8 update. Maar tijdens het laden klopt er bij mij helaas nog geen zak van. En net zoals ik ongeveer een jaar geleden ook zei... Als je niet thuis kan laden is dat wel iets dat je heel graag wil en dat het ook gewoon werkt.

Verder trouwens nog geen grote bugs gevonden dus dat is positief. Ik vraag me alleen wel af, Robert gaf aan dat er dit jaar nog 2 grote updates zouden komen en dat het daarna terugvalt en het ook afhankelijk is van de ontwikkelingen van andere modellen en wat hiervan naar de P8 gepusht wordt.

Houdt dit dan in dat met de 1.7 en 1.8 update dit de auto is zoals het blijft. Op af en toe een uitzondering na?

[ Voor 33% gewijzigd door Juancho op 18-12-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Nu online
Juancho schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:10:
[...]

Ook tijdens het laden? Want daar gaat het even om. Als de auto zo thuis staat geparkeerd zonder te laden klopt het idd 9 van de 10x wel. Iig afgelopen dagen na de 1.8 update. Maar tijdens het laden klopt er bij mij helaas nog geen zak van. En net zoals ik ongeveer een jaar geleden ook zei... Als je niet thuis kan laden is dat wel iets dat je heel graag wil en dat het ook gewoon werkt.

Verder trouwens nog geen grote bugs gevonden dus dat is positief. Ik vraag me alleen wel af, Robert gaf aan dat er dit jaar nog 2 grote updates zouden komen en dat het daarna terugvalt en het ook afhankelijk is van de ontwikkelingen van andere modellen en wat hiervan naar de P8 gepusht wordt.

Houdt dit dan in dat met de 1.7 en 1.8 update dit de auto is zoals het blijft. Op af en toe een uitzondering na?
Misschien een domme vraag en zonder het goed praten maar is het niet belangrijker dat de ‘klaar om xx:xx’ real-time wordt doorgegeven? Dat werkt eigenlijk altijd prima en realtime. Ik heb eigenlijk zelden dat ik minder wil laden dan de laadlimiet, dus dan is alleen van belang dat hij laadt en wanneer hij klaar is. Een laadprobleem wordt bij mij wel realtime doorgegeven en de eindtijd dus ook. SoC zien oplopen is natuurlijk ook mooi, maar voegt niet zoveel toe toch? Nogmaals, niet om te zeggen dat het niet belangrijk is dat het gewoon werkt maar wel om in te schalen hoe groot het probleem (voor mij en anderen) werkelijk is

[ Voor 5% gewijzigd door JTHZZ op 18-12-2021 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
JTHZZ schreef op zaterdag 18 december 2021 @ 13:20:
[...]

Misschien een domme vraag en zonder het goed praten maar is het niet belangrijker dat de ‘klaar om xx:xx’ real-time wordt doorgegeven? Dat werkt eigenlijk altijd prima en realtime. Ik heb eigenlijk zelden dat ik minder wil laden dan de laadlimiet, dus dan is alleen van belang dat hij laadt en wanneer hij klaar is. Een laadprobleem wordt bij mij wel realtime doorgegeven en de eindtijd dus ook. SoC zien oplopen is natuurlijk ook mooi, maar voegt niet zoveel toe toch? Nogmaals, niet om te zeggen dat het niet belangrijk is dat het gewoon werkt maar wel om in te schalen hoe groot het probleem (voor mij en anderen) werkelijk is
Volgens mij had ik het al eens eerder aangehaald maar ik denk dat er een groot verschil zit tussen mensen met laadpaal (die waarschijnlijk elke nacht de auto weer volgooien) en mensen zonder eigen laadpaal. Bij die eerste groep maakt het idd weinig uit, sowieso start je (of kan je) elke ochtend met 90/100%. Dat ligt bij die 2de groep vaak wel anders. Simpel voorbeeldje die ik laatst dus had. Ik had die dag een ritje maar niet genoeg accu. Immers, geen eigen laadpaal om snachts aan te hangen. Ik had dus de volgende ochtend de auto aan de laadpaal gehangen en ik wist dus hoeveel % (incl. 10% veilige marge) ik nodig was.

Dan boeit mij de tijd niet, het enige wat voor mij op dat moment belangrijk is: wanneer is de auto op percentage x. Dus dat wil je dan graag in de gaten houden zodat je gelijk weg kan als dat percentage bereikt is. Als er dan zoals bij mij zo'n 10% verschil is tussen wat de app zegt en wat de auto zegt... gewoon vervelend en irritant.

Vandaar dat voor mij regelmatig niet de tijd maar echt het % van belang is. En dat wil je dan graag realtime zien, desnoods via een swipe omlaag om de boel even te verversen. Hadden we een eigen oprit met laadpaal...dan zou dit idd amper voorkomen omdat je elke ochtend de auto maximaal vol hebt. Dus ik denk dat daar het grote verschil in zit tussen wat iemand wel/niet belangrijk vindt om te zien: tijd of accu %.

[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 18-12-2021 14:09 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"