XC40 P8 - Wallbox Copper SB
MY22 met een warmtepomp; dat zou ook nog een verschil kunnen zijn?ArnoudN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:45:
[...]
Zouden die 19 inch velgen dan het verschil maken? Ik rij op 20 inch.
Meeste hebben toch wel een warmtepomp ?TAA schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:51:
[...]
MY22 met een warmtepomp; dat zou ook nog een verschil kunnen zijn?
Ik denk dat 19 vs 20" wel behoorlijk wat uitmaakt.
Dat had ik vanmorgen ook. Timer ingesteld en volgens de app niet actief met de optie om te stoppen.Venomer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:40:
Ik probeerde zojuist het klimaat aan te zetten en kreeg eerst de melding dat het niet was gelukt, en nu dit:
[Afbeelding]
Bij vertrek was de auto wel lekker warm....

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Warmtepomp heb ik ook. Die heb ik gisteren ook flink horen draaien.TAA schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:51:
[...]
MY22 met een warmtepomp; dat zou ook nog een verschil kunnen zijn?
Ok, er moeten nog winterbanden onder, dus dat is wel een overweging.rinkel schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 10:11:
[...]
Meeste hebben toch wel een warmtepomp ?
Ik denk dat 19 vs 20" wel behoorlijk wat uitmaakt.
Same here, nog steeds geen update ontvangen, het systeem zegt ook dat versie 1.7 de laatste is en up to date is.Montalbano schreef op donderdag 9 december 2021 @ 18:47:
Het lijkt alsof iedereen de update al aangeboden heeft gekregen, ben ik de enige die nog niets gezien heeft?
Volgens de regels van de EU (https://ec.europa.eu/grow...-road-users-2019-07-03_nl) moeten nieuwe EV's dat doen vanaf 1 juli 2021.
Mijn P8 is in mei geleverd en maakt alleen bij achteruit rijden een geluid.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Een ingreep houdt in dat er een luid signaal klinkt en dat de auto automatisch kort maar hard remt. Je schrikt je wezenloos en degene die achter je rijdt waarschijnlijk ook.
Hebben jullie ook zulke ervaringen?
/f/image/X9zhoNlNsB11Z4AHrsLgFWHE.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een vergelijkbare situatie, maar daar stuurt de auto wel om heen. Het gaat echter wel erg hoekig. Vooral passagiers vinden het erg eng.Venomer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:12:
Ik rijd regelmatig langs het punt op de foto hieronder. (Tien punten voor wie weet waar dit is) Ik heb al meerdere keren een ingreep van het City Safety systeem gehad. Een keer omdat het systeem dacht dat ik op een tegenligger ging botsen, een keer omdat hij dacht dat ik een fietser op het fietspad ging raken en meerdere keren omdat hij dacht dat ik de vluchtheuvel zou raken. Ik heb dit met pijlen proberen weer te geven.
Een ingreep houdt in dat er een luid signaal klinkt en dat de auto automatisch kort maar hard remt. Je schrikt je wezenloos en degene die achter je rijdt waarschijnlijk ook.
Hebben jullie ook zulke ervaringen?
[Afbeelding]
Misschien moet ik inderdaad stuurhulp aanzetten op dat punt. De auto denkt blijkbaar dat hij het beter kan dan ik.ArnoudN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:25:
[...]
Ik heb een vergelijkbare situatie, maar daar stuurt de auto wel om heen. Het gaat echter wel erg hoekig. Vooral passagiers vinden het erg eng.
Ik had voor mijn huidige leasebak een tijdje een opel. Die herkende donkerder (natte of gerepareerde) stukken asfalt als obstakels. Ook regelmatig gehad dat ik me dood schrok, rode waarschuwingslampen aan en vol in de ankers.
Ik rij bijna altijd en overal met PA en ACC aan en tot op heden geen enkel probleem. Alleen bij dat ene punt.Rude-Dog schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 11:31:
Gaan dat soort dingen bij natte stroken op de weg e.d. wel goed?
Ik had voor mijn huidige leasebak een tijdje een opel. Die herkende donkerder (natte of gerepareerde) stukken asfalt als obstakels. Ook regelmatig gehad dat ik me dood schrok, rode waarschuwingslampen aan en vol in de ankers.
Mjah heb ik hier al een paar keer genoemd, maakt heel groot verschil in verbruik en comfort. Autogefuhl ging op youtube zelfs zo ver om 20 inch een no-go te noemen op de ev xc40.ArnoudN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:45:
[...]
19 tov 20 scheelt 7-15% in je verbruik. Beetje afhankelijk van type wegen / kruissnelheid
ik had een "definitieve" leverdatum op 17/12. Ik heb gisteren een nieuwe "definitieve" leverdatum van 31/12 gekregen. Wordt erg spannend ivm bijtellingiPeter schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:30:
Is er trouwens al iemand met een P6-bestelling die al een definitieve leverdatum heeft?
Die auto staat wel eerder op kenteken al hoor !Kammika schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:00:
[...]
ik had een "definitieve" leverdatum op 17/12. Ik heb gisteren een nieuwe "definitieve" leverdatum van 31/12 gekregen. Wordt erg spannend ivm bijtelling
Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld
Ik rijd de laatste tijd niet meer onder de 30kWh/100km. Geen WP, 19" winterbanden en 115 km/h op de ACC (60% van de afstand, rest ca. 80 km/h). Enkele reis huis-werk is 95km, 1 uur rijden. Bij aankomst deze gemiddelde waarde, en het is nog helemaal geen winter!ArnoudN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:45:
[...]
Vanochtend auto voorverwarmd (timer werkt wel) voordat ik wegreed, en toch 30 kWh verbruiken op een best wel lang eind. Vind ik nogal veel vergeleken met het verbruik van anderen op dit forum.
Maak je gebruik van de range optimizer? Hoe warm staat de verwarming? Heb je stoel- en stuurverwarming aan?AS P8 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:39:
[...]
Ik rijd de laatste tijd niet meer onder de 30kWh/100km. Geen WP, 19" winterbanden en 115 km/h op de ACC (60% van de afstand, rest ca. 80 km/h). Enkele reis huis-werk is 95km, 1 uur rijden. Bij aankomst deze gemiddelde waarde, en het is nog helemaal geen winter!
Vanochtend auto voorverwarmd (timer werkt wel) voordat ik wegreed, en toch 30 kWh verbruiken op een best wel lang eind. Vind ik nogal veel vergeleken met het verbruik van anderen op dit forum.
De grootste boosdoener zou wel eens de snelheid kunnen zijn. Probeer eens 105 km/u te rijden i.p.v. 115.
Als ik 'm echt op 31/12 krijg geloof ik dat ook wel. Maar auto komt op 3e kerstdag binnen bij de dealer en moet dan oudejaarsdag uitgeleverd worden.4v4t4r schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:27:
[...]
Die auto staat wel eerder op kenteken al hoor !
En bij alle organisaties (dus ook Volvo en RDW) wordt altijd erg veel verlof opgenomen in die periode, en ik begrijp dat er dit jaar over de hele linie een record is aan auto's die op naam gezet en nog voor 1/1 uitgeleverd moeten worden (ivm stijging bijtelling stijgt per 1/1), dus dan kan het zomaar dat er nog wat opstoppingen in het proces komen...
Goeie cijfers zeg!TAA schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 08:50:
[...]
Ik rij 1x per week een langere rit van 170km (enkele reis afstand). Afgelopen dinsdag heen (2-4graden) een verbruik van 21.4 op de heenweg (47% verbruikt; gemiddelde snelheid 91km/h) en terug (7-8 graden) 19.8 (43% verbruikt; gemiddelde snelheid 70km/h).
Heb de auto (P8, 19" all weather) nu 8 weken in bezit; 7.500km op de teller en een gemiddeld verbruik van 22.4 over de hele periode (meeste ritten zijn 40km over 60-80km wegen). Moet wel zeggen dat ik een koukleum ben en de temperatuur altijd op 22 graden staat met stoel en stuurverwarming aan
Daar kan ik nu alleen van dromen ;-)
Ik heb natuurlijk wel de 20" velgen met winterbanden.
Mijn temp staat op 20 graden.
Ik heb de auto nu sinds halverwege oktober, heb nu 10272km erop zitten.
Verbruik lange termijn (5371km) is 28,9kWh/100km.
Lijkt mij persoonlijk best hoog.
Ik zal er zondag op letten, moet naar Rotterdam. 100km heen en 3 uur later, 100km terug.
Ik doe dan doorgaans CC op 105km/h.
Ik zal laten weten wat het resultaat is
XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak
Kachel op 21gr, 1 streepje stoel- en stuurkachel aan.Venomer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 12:53:
[...]
Maak je gebruik van de range optimizer? Hoe warm staat de verwarming? Heb je stoel- en stuurverwarming aan?
De grootste boosdoener zou wel eens de snelheid kunnen zijn. Probeer eens 105 km/u te rijden i.p.v. 115.
In de zomer, op zomerbandjes, doe ik hetzelfde, maar dan zonder stoel en stuurverwarming, en rijdt ie 22 per 100km. Dit is dus 1,5 keer het verbruik. Dat vind ik best veel. Het is een gemiddelde over meerdere weken in zomer en nu, dus invloed wind/weer per individuele rit enz. is dan wel weggepoetst.
Dat vraag ik mij ook af.ArnoudN schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 09:45:
[...]
De dealer had mij al aangegeven dat het verbruik met de 20" velgen "iets" hoger zou zijn. Maar wat ik tot nu toe lees, lijkt het meer dan "iets" te zijn.

Nadat ik een paar dagen de laadtimer heb gebruikt was ik vergeten deze thuis weer aan te zetten in de auto, dus stekker er in en laadlamp brandde groen. Staande naast de auto heb ik in de app de laadtimer aangezet en binnen een paar tellen sprong de laadlamp op blauw. Dat werkt wel leuk dus.
Het zou wel ideaal zijn om de laadtimer gemakkelijk aan- en uit te kunnen zetten in de auto, dus niet via instellingen en een paar menu's diep. Overdag op het werk mag ie wel laden (met 1000 zonnepanelen op dak), maar thuis graag na 2300h. Dus nu steeds timer aan en uit zetten onderweg.
Vind ik vanuit de dealer dan ook een kwalijke zaak.SSANL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:04:
[...]
Dat vraag ik mij ook af.
De dealer had mij al aangegeven dat het verbruik met de 20" velgen "iets" hoger zou zijn. Maar wat ik tot nu toe lees, lijkt het meer dan "iets" te zijn.
Bij mijn dealer, kreeg ik echt het advies om geen 20 inch te nemen. (had ik eerst wel in mn offerte zitten).
Wat hier aan ten grondslag was excel lijst van xc40 p8 rijders met praktijk verbruikscijfers (prive, volvo lease, abbo).
Zware tegenvaller van de dealer idd.okio schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:14:
[...]
Vind ik vanuit de dealer dan ook een kwalijke zaak.
Bij mijn dealer, kreeg ik echt het advies om geen 20 inch te nemen. (had ik eerst wel in mn offerte zitten).
Wat hier aan ten grondslag was excel lijst van xc40 p8 rijders met praktijk verbruikscijfers (prive, volvo lease, abbo).
Weer wat geleerd zal ik maar zeggen.
De ACC is in 1.8 enorm veel beter op de snelweg. Tussenvoegend verkeer e.d. gaat veel soepeler en de verbinding tussen A12 en A27 kan hij helemaal zelf, netjes tussen de lijntjes.
Voor wat betreft vluchtheuvels; daar is het systeem op dit moment ook niet voor gemaakt, je voelt dat de auto een andere kant op wil, maar met twee (en zelfs een) handen goed aan het stuur is er niets aan de hand en hebben de passagiers ook nergens last van.
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Inderdaad:Lancer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:33:
Voor wat betreft vluchtheuvels; daar is het systeem op dit moment ook niet voor gemaakt, je voelt dat de auto een andere kant op wil, maar met twee (en zelfs een) handen goed aan het stuur is er niets aan de hand en hebben de passagiers ook nergens last van.
/f/image/vPw7yfsy9uWL5TPEEeWfEn02.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/bRu7LmHdDNe9kRdBA4tdWTLi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/EyISTVCRYDMyosTDyizbopOA.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door madhondt op 10-12-2021 15:07 ]
Ik heb 20” zomer en 19” winterwielen. Qua verbruik tussen die 2 situaties bemerk ik eigenlijk geen noemenswaardig verschil. Wel qua comfort cq. strakheid bij het rijden en sturen. 19” is toch wel een heel stuk comfortabeler, en ondanks het feit dat het winterbanden zijn zijn mijn 19” wielen een stuk stiller op open asfalt. 20” stuurt leukerSSANL schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:04:
[...]
Dat vraag ik mij ook af.
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Voor mij geldt hetzelfde. 20" zomer en 19" winterMga1600 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 15:03:
[...]
Ik heb 20” zomer en 19” winterwielen. Qua verbruik tussen die 2 situaties bemerk ik eigenlijk geen noemenswaardig verschil. Wel qua comfort cq. strakheid bij het rijden en sturen. 19” is toch wel een heel stuk comfortabeler, en ondanks het feit dat het winterbanden zijn zijn mijn 19” wielen een stuk stiller op open asfalt. 20” stuurt leuker
Ik heb in de periode rondom de wissel (begin november) het verbruik vergeleken en kom tot een marginaal verschil in het voordeel van de 19".
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Vergelijk 20 inch winterbanden maar eens met 19 inch winterbanden op de P8
Of vergelijk gewoon 20 inch zomer met 19 inch zomer.
En dan beide in dezelfde condities en maanden van het jaar.
Winterbanden hebben sowieso een hogere rolweerstand, een ander profiel, vaak is het wegdek natter/kou/sneeuw e.d. en dit op zich zorgt ook voor hogere rw.
Misschien kan ik dat excel lijstje van de dealer wel eens opvragen.
De feiten waren: minimale verschil was 7% en het liep op tot zelfs 15%.
[ Voor 9% gewijzigd door okio op 10-12-2021 16:27 ]
De mensen die op 20" rijden zullen waarschijnlijk zeggen dat het verbruik maar iets hoger is maar dat is natuurlijk niet zo... het is veel hoger mede ook door de standaard band welke gemonteerd word. 19" ballon banden van continental of 20" platte banden van pirelli. Nogmaals 20" is mooier maar 19" substantieel comfortabeler en zuiniger....okio schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:21:
Tsjah zo kan ik het ook hihi. Dat is geen eerlijk vergelijk he.![]()
Vergelijk 20 inch winterbanden maar eens met 19 inch winterbanden op de P8
Of vergelijk gewoon 20 inch zomer met 19 inch zomer.
Winterbanden hebben sowieso een hogere rolweerstand, een ander profiel, vaak is het wegdek natter/kou/sneeuw e.d. en dit op zich zorgt ook voor hogere rw.
Misschien kan ik dat excel lijstje van de dealer wel eens opvragen.
De feiten waren: minimale verschil was 7% en het liep op tot zelfs 15%.
XC40 P8
Ik heb destijds gekozen voor 20” zomerwielen, maar zou met de kennis van nu waarschijnlijk 19” gekozen hebben. 20”stuurt heel fijn maar ze maken een rot herrie!Sebas84! schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 16:27:
[...]
De mensen die op 20" rijden zullen waarschijnlijk zeggen dat het verbruik maar iets hoger is maar dat is natuurlijk niet zo... het is veel hoger mede ook door de standaard band welke gemonteerd word. 19" ballon banden van continental of 20" platte banden van pirelli. Nogmaals 20" is mooier maar 19" substantieel comfortabeler en zuiniger....
Zo kun je het ook zeggen, hahah!Mga1600 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 17:07:
[...]
Ik heb destijds gekozen voor 20” zomerwielen, maar zou met de kennis van nu waarschijnlijk 19” gekozen hebben. 20”stuurt heel fijn maar ze maken een rot herrie!
XC40 P8
Ik heb vandaag mijn XC40 P8 Pro in ontvangst mogen nemen.
Hij rijd uiteraard heerlijk en de app werkt direct prima.
Ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe ik DAB+ activeer.
In de zenderlijst zie ik alleen FM en de menu-opties voor DAB zijn er niet…
De auto is geleverd met software versie 1.8.
Er zijn hier eerder vragen over DAB gesteld maar een oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Iemand enig idee?
Waarschijnlijk is de DAB+ Tuner niet ingebouwd. Chip shortage.hbongers schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:18:
Na maanden alleen meelezen is het tijd voor een berichtje.
Ik heb vandaag mijn XC40 P8 Pro in ontvangst mogen nemen.
Hij rijd uiteraard heerlijk en de app werkt direct prima.
Ik heb alleen nog niet kunnen vinden hoe ik DAB+ activeer.
In de zenderlijst zie ik alleen FM en de menu-opties voor DAB zijn er niet…
De auto is geleverd met software versie 1.8.
Er zijn hier eerder vragen over DAB gesteld maar een oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Iemand enig idee?
Klopt, maar de tip om even de Home knop ingedrukt te houden (reset) heeft geholpen.mrsmit01 schreef op donderdag 9 december 2021 @ 21:38:
[...]
Ik krijg ook continu de melding ‘er is iets misgegaan. probeer het later opnieuw’ als ik mijn Volvo account wil toevoegen. Jij ook?
Ook daarna de melding gekregen van de update en die ondertussen geïnstalleerd.
Zondag naar Antwerpen op en neer. Kijken en voelen of het anders is.
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
@Lancer Ik weet niet of dit een reactie op mijn post met die luchtfoto is. Ik bedoelde niet Pilot Assist, maar City Safety. Dus niet stuurhulp, maar het feit dat de auto je de stuipen op het lijf jaagt omdat hij denkt dat je een fietser gaat rammen. Terwijl ik alleen maar om een vluchtheuvel heenrijd en daardoor kort richting fietspad moet sturen.Lancer schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:33:
[…]
Sinds enkele maanden volg ik dagelijks vol belangstelling dit forum, maar heb tot nu toe nog geen reactie geplaatst.
In september kwam zo opeens het idee om een nieuwe elektrische auto te kopen. En als Volvo liefhebber was er eigenlijk geen andere keuze mogelijk dan een XC40.
In eerste instantie viel de keuze op een P6 met full options in de kleur Saga Green, maar de dealer vertelde dat die niet eerder geleverd kon worden dan februari 2022 en dat de kans groot was dat het nog later zou worden.
Zolang wilde ik niet wachten en daarom ging ik speuren op het internet om er een te vinden die uit voorraad leverbaar was. In Zwolle stond een P8 die vrijwel alle opties had die ik graag wilde hebben in de kleur Glacier Silver metallic. De V60 ingeruild en enkele weken later kon ik hem komen halen.
Hoewel er nog enkele probleempjes opgelost moeten worden is het een geweldige auto en stap je iedere keer weer met veel plezier in.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UaX87L55Iwg8iRYNgxPwgRlJ.jpg?f=user_large)
Proficiat!J.van.L schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 00:00:
Hallo allemaal,
Sinds enkele maanden volg ik dagelijks vol belangstelling dit forum, maar heb tot nu toe nog geen reactie geplaatst.
In september kwam zo opeens het idee om een nieuwe elektrische auto te kopen. En als Volvo liefhebber was er eigenlijk geen andere keuze mogelijk dan een XC40.
In eerste instantie viel de keuze op een P6 met full options in de kleur Saga Green, maar de dealer vertelde dat die niet eerder geleverd kon worden dan februari 2022 en dat de kans groot was dat het nog later zou worden.
Zolang wilde ik niet wachten en daarom ging ik speuren op het internet om er een te vinden die uit voorraad leverbaar was. In Zwolle stond een P8 die vrijwel alle opties had die ik graag wilde hebben in de kleur Glacier Silver metallic. De V60 ingeruild en enkele weken later kon ik hem komen halen.
Hoewel er nog enkele probleempjes opgelost moeten worden is het een geweldige auto en stap je iedere keer weer met veel plezier in.
[Afbeelding]
nb. Ik heb erg goede ervaring met deze dealer.
KENNISCENTRUM EN ACCUFABRIEK
Als ik hem binnenkort in ontvangst mag nemen moet hij wel in home assistant komen natuurlijk
Plus:
1. Heerlijke reisauto
2. Genoeg ruimte
3. Lekker veel power, helemaal in de heuvels heerlijk rijden!
4. Maps als navigatie... Top!
5. AAOS in de basis... Top!
6. Snellader ingevoerd als tussen bestemming en zat binnen een paar tel op 150kW
Min:
1. Ik had de avond ervoor geladen tot 100% maar de auto bleef steken op 98%
2. Volgende ochtend stond er 89% op de teller... 🤔
3. Verbruik erg hoog met 28,7 gemiddeld terwijl ik een warmtepomp heb (nog steeds geen idee of die wat doet..)
4. Begin snelladen was top maar de drop naar ongeveer 80kW is toch wel snel. Blijft eeuwig jammer dat ze dat niet kunnen verlengen. Uiteindelijk zo'n 80% in 40 min wat ok is volgens de specs van een jaar geleden, maar na alle updates had ik beter verwacht
5. Gekloot met Maps blijft helaas. Ik weet niet welke idioot het design bepaald maar een route met meerdere stops plannen is echt 1 groot drama.
6. Onbetrouwbaar qua laden en SoC wat ik echt schandig vindt. Dat die bug er is ok, maar fix dat zsm... Als er iets is waar op je moet kunnen vertrouwen is het dat wel. Ik plan mijn rit vooraf maar die kan de prullenbak in als je de volgende ochtend opeens 10% minder accu hebt.
7. Range assistent doet niks als ik kijk naar verbruik
Kortom, genoeg mooie dingen, was een heerlijke rit! Maar damn wat moet er nog veel gebeuren... En in dit tempo rijd ik waarschijnlijk al een andere auto tegen die tijd.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
[ Voor 7% gewijzigd door KristofVerh op 11-12-2021 09:15 ]
Zoals de meesten van jullie hier hebben kunnen lezen en horen had onze P8 deze zomer last van irritant gekraak bij gas geven en gas loslaten. Dit euvel werd veroorzaakt door het ontbreken (!) van een bout in een (sub)frame van de motorophanging. Door het ontbreken van de bout werd dit frame tijdens rijden steeds iets verbogen. Dit verbuigen van het frame zorgde voor het krakende geluid. Mijn garage heeft destijds het euvel opgespoord en opgelost en daar netjes een reparatierapport van gemaakt en opgestuurd naar Zweden.
3 maanden later (gisteren) werd ik gebeld door mijn garage.
Volvo in Zweden heeft naar het reparatierapport van onze P8 gekeken en is tot de conclusie gekomen dat dit probleem ook bij andere P8 modellen kan optreden. De ontbrekende bout was dus geen incident maar een productiefout. Het probleem speelt echter specifiek bij P8 modellen uit een bepaalde productieserie.
Nu heb ik begrepen dat er geen algemene recall gaat plaatsvinden. Alleen eigenaars met een P8 uit de betreffende serie worden door hun garage gebeld en gevraagd om de motorsteun van hun P8 te laten vervangen. Ook mijn P8 gaat weer terug.
Mijn P8 werd geleverd op 4 december 2020. Is jou P8 ook rond die tijd geleverd? Je kan een telefoontje van je garage verwachten
De tip hielp inderdaad voor het weer kunnen inloggen. De update is er nog niet.Texie schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 20:16:
[...]
Klopt, maar de tip om even de Home knop ingedrukt te houden (reset) heeft geholpen.
Ook daarna de melding gekregen van de update en die ondertussen geïnstalleerd.
Zondag naar Antwerpen op en neer. Kijken en voelen of het anders is.
BMW 330e Touring
Bedankt voor je informatieve verslag.Juancho schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 02:36:
Zo in de Ardennen aangekomen.
Plus:
1. Heerlijke reisauto
2. Genoeg ruimte
6. Snellader ingevoerd als tussen bestemming en zat binnen een paar tel op 150kW
Min:
3. Verbruik erg hoog met 28,7 gemiddeld terwijl ik een warmtepomp heb (nog steeds geen idee of die wat doet..)
4. Begin snelladen was top maar de drop naar ongeveer 80kW is toch wel snel. Blijft eeuwig jammer dat ze dat niet kunnen verlengen. Uiteindelijk zo'n 80% in 40 min wat ok is volgens de specs van een jaar geleden, maar na alle updates had ik beter verwacht
5. Gekloot met Maps blijft helaas. Ik weet niet welke idioot het design bepaald maar een route met meerdere stops plannen is echt 1 groot drama.
6. Onbetrouwbaar qua laden en SoC wat ik echt schandig vindt. Dat die bug er is ok, maar fix dat zsm... Als er iets is waar op je moet kunnen vertrouwen is het dat wel. Ik plan mijn rit vooraf maar die kan de prullenbak in als je de volgende ochtend opeens 10% minder accu hebt.
Kortom, genoeg mooie dingen, was een heerlijke rit! Maar damn wat moet er nog veel gebeuren... En in dit tempo rijd ik waarschijnlijk al een andere auto tegen die tijd.
Had je nou de 1.8 OTA nog gekregen voor vertrek? Ik heb namelijk het gevoel dat de Range Assistent beter werkt met 1.8.
Interessant..erikloman schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:48:
XC40 P8 RECALL (specifieke productieserie)
Zoals de meesten van jullie hier hebben kunnen lezen en horen had onze P8 deze zomer last van irritant gekraak bij gas geven en gas loslaten. Dit euvel werd veroorzaakt door het ontbreken (!) van een bout in een (sub)frame van de motorophanging. Door het ontbreken van de bout werd dit frame tijdens rijden steeds iets verbogen. Dit verbuigen van het frame zorgde voor het krakende geluid. Mijn garage heeft destijds het euvel opgespoord en opgelost en daar netjes een reparatierapport van gemaakt en opgestuurd naar Zweden.
Volvo in Zweden heeft naar het reparatierapport van onze P8 gekeken en is tot de conclusie gekomen dat dit probleem ook bij andere P8 modellen kan optreden. De ontbrekende bout was dus geen incident maar een productiefout. Het probleem speelt echter specifiek bij P8 modellen uit een bepaalde productieserie.
Nu heb ik begrepen dat er geen algemene recall gaat plaatsvinden. Alleen eigenaars met een P8 uit de betreffende serie worden door hun garage gebeld en gevraagd om de motorsteun van hun P8 te laten vervangen. Ook mijn P8 gaat weer terug.
Mijn P8 werd geleverd op 4 december 2020. Is jou P8 ook rond die tijd geleverd? Je kan een telefoontje van je garage verwachten
Die van mij is bij de dealer geleverd op 21-5-21.
Ben benieuwd of die er ook tussen zal zitten.
Die van mij een dag eerder. Geen gekraak gehoord trouwens. We zullen zien of ze hem terugroepen.erikloman schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:48:
Hebben jullie ze ook?
:strip_exif()/f/image/q8IuSHdPOU7fF89u9vVFM7XD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z4tHfWfePqBd94z1Nueym9Eq.jpg?f=fotoalbum_large)
Snap ineens die verschillen in verbruikscijfers: sommige mensen hebben gewoon een lichtere auto 🤪😉erikloman schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 13:48:
Bazzan
Nope, geen 1.8 update tot nu toe. Maar los daarvan, de range assistent deed cijfermatig weinig volgens mij. Bij 4 graden tot de Ardennen en 1 graad in de Ardennen met die cijfers.. 🤔 Ik vond het hoog. En dat was trouwens al voor we de heuvels in gingen want ik snap dat dat ff extra verbruik kost.Venomer schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 14:55:
[...]
Bedankt voor je informatieve verslag.
Had je nou de 1.8 OTA nog gekregen voor vertrek? Ik heb namelijk het gevoel dat de Range Assistent beter werkt met 1.8.
Maar cijfermatig kan ik er eigenlijk geen betrouwbaar beeld geven. Ik ging uit van vertrek 100%, tussenstop en dan naar die snellader. Totaal 258km dus dat zou ik makkelijk moeten redden. Ook in kouder weer. Maar het werd nog even spannend en we kwamen aan met 5% en amper acceleratie. Dat vind ik gewoon heel erg slecht. Alleen miste ik 11% accu volgens de auto. Dus of dat klopt, wat voor effect het heeft... Geen idee.
Ik weet alleen dat het echt super vervelend en zelfs irriterend is als je niet kan vertrouwen op de cijfers van je auto.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Kreeg er vier bij levering en ergens (op die verpakking) stond onder de mat plakken met het klittenband dat zal de dealer voor je gedaan hebben.J.van.L schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:41:
Tijdens het stofzuigen van de vloer ontdekte ik dat er onder de mat van elke zitplaats een veiligheidsvestje was verstopt. Is dit standaard of heeft de dealer dat gedaan? Ik wist het niet en verbaasde me er al over dat er geen vestjes in zaten, want in de V60 zaten ze standaard in de kofferbak.
Hebben jullie ze ook?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Ja….bij mij ook op deze wijze verstoptJ.van.L schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 17:41:
Tijdens het stofzuigen van de vloer ontdekte ik dat er onder de mat van elke zitplaats een veiligheidsvestje was verstopt. Is dit standaard of heeft de dealer dat gedaan? Ik wist het niet en verbaasde me er al over dat er geen vestjes in zaten, want in de V60 zaten ze standaard in de kofferbak.
Hebben jullie ze ook?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Met 1.8 is dat opgelost!Juancho schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:52:
[...]
Nope, geen 1.8 update tot nu toe. Maar los daarvan, de range assistent deed cijfermatig weinig volgens mij. Bij 4 graden tot de Ardennen en 1 graad in de Ardennen met die cijfers.. 🤔 Ik vond het hoog. En dat was trouwens al voor we de heuvels in gingen want ik snap dat dat ff extra verbruik kost.
Maar cijfermatig kan ik er eigenlijk geen betrouwbaar beeld geven. Ik ging uit van vertrek 100%, tussenstop en dan naar die snellader. Totaal 258km dus dat zou ik makkelijk moeten redden. Ook in kouder weer. Maar het werd nog even spannend en we kwamen aan met 5% en amper acceleratie. Dat vind ik gewoon heel erg slecht. Alleen miste ik 11% accu volgens de auto. Dus of dat klopt, wat voor effect het heeft... Geen idee.
Ik weet alleen dat het echt super vervelend en zelfs irriterend is als je niet kan vertrouwen op de cijfers van je auto.
Ja dat bedoel ik juist. Das veelste laat natuurlijk voor een key functionaliteit. Als je ergens wel op moet kunnen vertrouwen is het je actieradius en accu % wel. Nog los van de onbetrouwbare app weergave waar je al helemaal niks mee kan.
Dat dat zolang moet duren... Ik vind daar iets van. En dat bied juist extra voorzichtigheid en wanvertrouwen naar de 1.8 update en verder. Hoop dat Volvo er ook maar weer van leert en de volgende keer er een hotfix uitgooit.
[ Voor 25% gewijzigd door Juancho op 11-12-2021 21:05 ]
Soms verziek ik het zelf door mijn rijstijl te veranderen als ik de stal ruik.....
Kennelijk gemengde ervaringen: zes korte, bondige plussen, naast zeven wat uitvoeriger minnen. Controversiele voorbeelden: 4. Maps als navigatie ...top, maar 5. Gekloot met Maps blijft helaas. En ook: 5. AAOS in dekbasis ...top, maar 6. Onbetrouwbaar qua laden en SoC, 'wat ik echt schandalig vindt' aldus de auteur, die nu al weet waarschijnlijk een andere auto te rijden 'tegen die tijd'. Hij bedoelt de tijd, waarin nog veel moet gebeuren.Juancho schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 02:36:
Zo in de Ardennen aangekomen.
Plus:
1. Heerlijke reisauto
2. Genoeg ruimte
Min:
Als P8 gebruiker met vrijwel uitsluitend positieve ervaringen, weet ik niet wat ik met die plussen en minnen aan moet, temeer waar ik wel het nut van de range assistent inzie en ervaar. Vooral de directe weergave van het actuele gebruik vind ik zeer waardevol.
Zo tevreden als ik donderdag was over het verbruik, viel het vandaag vies tegen. Buitentemperatuur hele dag rond 1, ongeveer 280 km gereden over 80 km wegen. Verbruik bleef steken rond de 30 kWh. Ik heb zelfs dik 25 minuten moeten snellader om weer thuis te komen.
Maar het blijft een ontzettend fijne auto om te rijden.
Wat is nou je precies je punt? Ik proef namelijk een bepaalde ondertoon in je post. Maar misschien lees ik het verkeerd...Adriaen87 schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:13:
[...]
Kennelijk gemengde ervaringen: zes korte, bondige plussen, naast zeven wat uitvoeriger minnen. Controversiele voorbeelden: 4. Maps als navigatie ...top, maar 5. Gekloot met Maps blijft helaas. En ook: 5. AAOS in dekbasis ...top, maar 6. Onbetrouwbaar qua laden en SoC, 'wat ik echt schandalig vindt' aldus de auteur, die nu al weet waarschijnlijk een andere auto te rijden 'tegen die tijd'. Hij bedoelt de tijd, waarin nog veel moet gebeuren.
Als P8 gebruiker met vrijwel uitsluitend positieve ervaringen, weet ik niet wat ik met die plussen en minnen aan moet, temeer waar ik wel het nut van de range assistent inzie en ervaar. Vooral de directe weergave van het actuele gebruik vind ik zeer waardevol.
[ Voor 5% gewijzigd door Juancho op 11-12-2021 23:01 ]
Mijn ondertoon: ik begrijp in tweeërlei opzicht de tegengestelde ervaringen niet:Juancho schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 22:59:
[...]
Wat is nou je precies je punt? Ik proef namelijk een bepaalde ondertoon in je post. Maar misschien lees ik het verkeerd...
a. de tegenstelling in de plussen en minnen in je bericht: Google Maps en AAOS
b. de tegenstelling tot mijn ervaringen met dezelfde auto
B. Dat kan, maar waarom een ondertoon... Iedereen beleeft toch zijn auto op zijn manier?
Dus ik snap nogmaals je wat rare ondertoon niet helmaal. Kan ook je schrijfstijl zijn natuurlijk.
[ Voor 64% gewijzigd door Juancho op 11-12-2021 23:26 ]
Rare (?) ondertoon of schrijfstijl? Wellicht leidt de bondigheid tot het niet helemaal snappen van mijn reactie? Ik wijs slechts op de tegenstelling tussen de plussen en minnen in je bericht over de recente ervaringen op de trip naar de Ardennen. Je vindt Google Maps top (ik ook trouwens) maar stelt even verder dat het maken van een reisplan een moeizame aangelegenheid is (mijn woorden). AAOS vindt je in de basis goed, maar je klaagt - niet alleen nu - over de weergave van het laadpercentage. Het aangeven van plussen en minnen is op zich - zo die er zijn - een goede zaak. Maar consissyemtie lijkt mij daarbij wel een vereiste. Dat is wat ik wil zeggen. Dat ik zelf vrijwel uitsluitend positive ervaringen heb, met de auto maar ook met de software, verklaart waarschijnlijk mijn 'rare ondertoon'. Genieten van het rijden naar en in de Ardennen, dat lijkt mij intussen het parool.Juancho schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 23:23:
A: gewoon goed lezen. Er zit bijv een verschil tussen maps puur als navigatie en maps met de settings. Zelfde met AAOS.. In de basis erg fijn, maar het kan nog zoveel beter. Laat staan die idiote bugs.
B. Dat kan, maar waarom een ondertoon... Iedereen beleeft toch zijn auto op zijn manier?
Dus ik snap nogmaals je wat rare ondertoon niet helmaal. Kan ook je schrijfstijl zijn natuurlijk.
Dus geen tegenstelling maar het feit dat een deel van de software prima is, en een deel nog niet.
[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 12-12-2021 00:23 ]
Of dat echt opgelost is weet ik niet.
Ik heb sinds woensdag 1.8, en vrijdag vertrokken voor een ritje naar de stad. Het was niet het eerste ritje met 1.8 en vorige gingen goed.
Echter bij deze rit daalde het percentage gigantisch snel (1% per 1.5 km) en gaf Google maps een bijna 10% hoger percentage aan dan wat er volgens mijn dashboard op dat moment in de batterij zat. Wat niet kan natuurlijk in plat Vlaanderen.
Ik ben het voor een keer dus wel met @Juancho eens dat dat echt niet prettig is. Je weet gewoon niet welke info te vertrouwen is. Soc van Google Maps? Soc van het dashboard? Als de soc echt zo snel daalde, moest ik onmiddellijk een lader zoeken want ik zat inmiddels op 9%. Als het dashboard foutief was, en het reële verbruik in lijn zou zijn met mijn normaal winterverbruik, kon ik in principe heen en terug...
Ik heb dus maar het zekere voor het onzekere genomen en naar een gelukkig dichtbijzijnde snellader gereden. Daar begon hij te laden vanaf de 5% waarmee ik toekwam...
Gelukkig niet in een deel van België tegengekomen waar er nog een laadpuntwoestijn is, want dan ben je gezien.
[ Voor 5% gewijzigd door C.QL op 12-12-2021 00:51 ]
Gisteren heb ik het ook 3x gehad na het inhalen en terug wisselen naar de rechter rijstrook, dan hij net voorbij het midden van de baan ineens naar links rukte, alsof die iets wilde corrigeren, gelukkig had ik het stuur stevig vast, maar ben 3x best geschrokken.
Heeft iemand ook zoiets al meegemaakt?
Dit was met ACC en PA aan.
Gebruik je wel de richtingaanwijzer als je van rijbaan veranderd?juanp schreef op zondag 12 december 2021 @ 06:57:
Ik heb sinds begin vorige week 1.8 in de P8 zitten. En vrouwlief had het er van de week al een keer over dat de auto erg hard aan het stuur trok.
Gisteren heb ik het ook 3x gehad na het inhalen en terug wisselen naar de rechter rijstrook, dan hij net voorbij het midden van de baan ineens naar links rukte, alsof die iets wilde corrigeren, gelukkig had ik het stuur stevig vast, maar ben 3x best geschrokken.
Darin’s wel essentieel ja met PA. En sowieso heel asociaal als je dat niet doet.J.van.L schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:37:
[...]
Gebruik je wel de richtingaanwijzer als je van rijbaan veranderd?
En op tijdJ.van.L schreef op zondag 12 december 2021 @ 10:37:
[...]
Gebruik je wel de richtingaanwijzer als je van rijbaan veranderd?
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Dat zou wel eens de rijbaanassistent kunnen zijn ipv de pilot assist.juanp schreef op zondag 12 december 2021 @ 06:57:
Ik heb sinds begin vorige week 1.8 in de P8 zitten. En vrouwlief had het er van de week al een keer over dat de auto erg hard aan het stuur trok.
Dat werkt allemaal.
Rangeassistent aan. ACC en PA op 110, verwarming 19, 1 streepje stoel en stuurverwarming korte stukken 135 gereden.
Verbruik 28 kWh; hm valt me niet mee, was niet koud vanmorgen.
Valt tijdens de PA rijbaan assistentie daar niet onder?madhondt schreef op zondag 12 december 2021 @ 13:50:
[...]
Dat zou wel eens de rijbaanassistent kunnen zijn ipv de pilot assist.
En voor de rest ja ik gebruik zeker de richtingaanwijzers. En voor die uitgeknippert is (3x) ben ik al gewisseld of is het wisselen allang ingezet.
Maar vooral omdat ik het niet zelf alleen had, maar mijn vrouw ook, is dat wel bijzonder.
Zal eens kijken of ik het kan reproduceren.
Ik kreeg trouwens ook ineens de melding dat de motorkoelvloeistof service vereiste, maar die is nu weer helemaal weg.
Om 10:45 uur weggegaan met 4 personen in de auto.
4 graden buiten. Auto tot 100% opgeladen en voorverwarmd.
Ik heb ook een warmtepomp, maar weet nog niet of dit iets uitmaakt.
Wel lekker doorgereden. Op de snelweg 125km/u op ACC en PA.
Resultaat:
168 km gereden. 31% over
Gemiddeld 30,5 kWh/100km
Gemiddeld 102 km/h
Had wat zuiniger verwacht, maar het was natuurlijk wel continue 4 graden en 4 personen in de auto.
Op de terugweg bij Hazeldonk maar even geladen bij Shell.
Die ging lekker richting de 150 Kwh qua opladen.
In 16 minuten 33,6 kWh erbij en ruim voldoende om thuis te komen.
Ik kon alleen nergens zien of hij ondertussen voldoende had geladen. Ik heb ergens gelezen dat hij aangeeft hoe lang je nog moet laden om bij je bestemming aan te komen.
Iemand een idee waar dat is?
Ik vond daarnaast dat Google Maps niet goed aangeeft waar te laden. Hij kwam met een advies 5 minuten van de snelweg af, terwijl ik wist dat bij Hazeldonk een prima laadplekken zijn (en ze waren vrij volgens de Shell Recharge app).
Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max
Neen.juanp schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:14:
[...]
Valt tijdens de PA rijbaan assistentie daar niet onder?
Zijn aparte zaken en leven los van elkaar, en zijn apart in of uit te schakelen.
Als de pilot asssist in de mist gaat, zal de rijbaanassistent alsnog ingrijpen.
5min van de snelweg is volgens mij ook gewoon een van de laders direct langs de snelweg. Mijn ervaring is dat GM al snel 4-5 minuten ‘omweg’ aangeeft bij snelladers die gewoon aan de snelweg liggen.Texie schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:37:
Ik vond daarnaast dat Google Maps niet goed aangeeft waar te laden. Hij kwam met een advies 5 minuten van de snelweg af, terwijl ik wist dat bij Hazeldonk een prima laadplekken zijn (en ze waren vrij volgens de Shell Recharge app).
Ik geef tijdens het laden in maps de bestemming of volgende lader in.Texie schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:37:
Vandaag naar Antwerpen gereden. Iets met een omweg door een afgesloten A27, maar toch.
Om 10:45 uur weggegaan met 4 personen in de auto.
4 graden buiten. Auto tot 100% opgeladen en voorverwarmd.
Ik heb ook een warmtepomp, maar weet nog niet of dit iets uitmaakt.
Wel lekker doorgereden. Op de snelweg 125km/u op ACC en PA.
Resultaat:
168 km gereden. 31% over
Gemiddeld 30,5 kWh/100km
Gemiddeld 102 km/h
Had wat zuiniger verwacht, maar het was natuurlijk wel continue 4 graden en 4 personen in de auto.
Op de terugweg bij Hazeldonk maar even geladen bij Shell.
Die ging lekker richting de 150 Kwh qua opladen.
In 16 minuten 33,6 kWh erbij en ruim voldoende om thuis te komen.
Ik kon alleen nergens zien of hij ondertussen voldoende had geladen. Ik heb ergens gelezen dat hij aangeeft hoe lang je nog moet laden om bij je bestemming aan te komen.
Iemand een idee waar dat is?
Maps stelt dan voor een laadpunt te zoeken omdat je het met deze Soc niet haalt (Duh)
Dat negeer je en maps geeft dan 0% aan in rood bij aankomst.
Ik blijf dan laden totdat maps 5-10% aangeeft en dan kap ik er mee en vertrek.
Die melding krijg ik ook met enige regelmaat. Voor mijn gevoel vaak na voorverwarmen zonder timer, handmatig starten dus, in combinatie met tijdens de rit een aantal maal fors optrekken/lang (te) hard rijden. Verdwijnt weer tijdens het rijden bij de volgende rit.juanp schreef op zondag 12 december 2021 @ 20:14:
[...]
...
Ik kreeg trouwens ook ineens de melding dat de motorkoelvloeistof service vereiste, maar die is nu weer helemaal weg.
Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden
Dat is wel een interessante natuurlijk, aangezien het sinds december vorig jaar wettelijk verplicht is nieuwe auto’s te leveren met DAB+ functionaliteit.tdkvolvo schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 19:53:
[...]
Waarschijnlijk is de DAB+ Tuner niet ingebouwd. Chip shortage.
Gaan ze die tuners nog achteraf inbouwen als die beschikbaar zijn?
Rijd er al een week mee....
- Laadkabel: Sinds de aflevering vraag ik bij Volvo om een langere laadkabel dan 4,5m. Heb zelfs al een keertje 1 meegehad, maar die bleek toch 1fase te zijn (verkoper wist het verschil tussen 1- en 3-fase niet
). In het webinar van Volvo Nederland is deze zomer(?) aangekondigd dat er een langere 3-fase laadkabel komt. Meteen gebeld naar de dealer, maar de aangekondigde kabel was al weer teruggestuurd wegens productiefouten. Nu lijkt er toch eindelijk een 6m kabel leverbaar te worden. (Type 2-stekker, ond. nr. 32324391, 6 meter, Max. 16 A, 3 fase). Ligt alleen nog wel in Zweden nu, maar er wordt er 1 voor me besteld.
- Als eigenaar van een Apple Watch kijk ik voor de gein wel eens in de Volvo Cars app op mijn horloge. Hier stond altijd een melding als 'Deze versie van de Volvo Cars is helaas nog niet geschikt voor Apple Watch. We werken hard aan een oplossing'. Deze melding is sinds de laatste updates verdwenen. Er staat nu: 'Gebruik uw Volvo ID om in te loggen op de Volvo Cars app op uw telefoon'. Iets wat ik natuurlijk allang gedaan heb. Heeft iemand dit wel werkend?
- Verbruik: Gisteren een langere snelwegrit gedaan, hier kwam ik met 19" Allseason banden en 8 graden buitentemp op een verbruik van ongeveer 22kwh uit voor 105km/h op de cruise. Best netjes vond eigenlijk. Boven de 100 gaat het gewoon héél snel met het verbruik omhoog, 100 vs 110 maakt echt al verschil.
- Zag ook nog wat dingen voorbij komen over trekken van vouwwagens en caravans. Deze zomer naar Zwitserland en Oostenrijk (enkele reis 950km) geweest met een fullsize caravan van 4,90m, 1500kg volbeladen. Beetje pionieren door te kijken hoe je je laadstops na 160/200 km optimaliseert, maar als je daar een sport van maakt verveel je je niet in de auto en rijcomfort, stabiliteit en trekkracht zijn echt subliem.
Wat indien u software-update versie 1.8 de komende dagen niet ontvangt?
Als u de melding 'Gereed voor installatie' de komende dagen niet op het midden display ontvangt, ondervindt uw auto mogelijk problemen bij het downloaden van de update. Dit probleem kan eenvoudig worden opgelost door de home button onder het midden display (touchscreen) 20 seconden ingedrukt te houden totdat het display wordt uitgeschakeld en vervolgens opnieuw wordt opgestart terwijl het Volvo-logo wordt weergegeven. Uw auto mag tijdens deze herstart gewoon gebruikt worden. Als het goed is, verschijnt na een uur rijden de melding “Gereed voor installatie”. Is dit niet het geval, probeer dan nogmaals de home button 20 seconden ingedrukt te houden. U kunt de melding overigens op elk geschikt moment inzien door vanaf de bovenzijde van het midden display (touchscreen) naar beneden te swipen.
https://www.volvocars.com...-herstarten-middendisplay
[ Voor 7% gewijzigd door Texie op 13-12-2021 11:55 ]
https://www.volvocars.com...laden/actieradius-op-accu.
Onderaan staat een diagram dat aangeeft hoe je bereik afhankelijk is van temperatuur, snelheid en klimaatinstellingen. Hard rijden kost nou eenmaal veel energie met een SUV.
Oh het is dat jij het zegt dus ik heb gelijk even gekeken en zie precies hetzelfde. Als ik de app open dan ben ik al ingelogd en verandert niets op mijn apple watch. Zou handig zijn als daar ook een paar handige buttons op komen.strikkert schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:16:
- Als eigenaar van een Apple Watch kijk ik voor de gein wel eens in de Volvo Cars app op mijn horloge. Hier stond altijd een melding als 'Deze versie van de Volvo Cars is helaas nog niet geschikt voor Apple Watch. We werken hard aan een oplossing'. Deze melding is sinds de laatste updates verdwenen. Er staat nu: 'Gebruik uw Volvo ID om in te loggen op de Volvo Cars app op uw telefoon'. Iets wat ik natuurlijk allang gedaan heb. Heeft iemand dit wel werkend?
Ik ook nog steeds geen update en ook al wat langere afstanden gereden. Ik ga wat jij meldt dus wel even proberen. ThanksTexie schreef op maandag 13 december 2021 @ 11:54:
Update vanuit mijn garage voor release 1.8
Wat indien u software-update versie 1.8 de komende dagen niet ontvangt?
Als u de melding 'Gereed voor installatie' de komende dagen niet op het midden display ontvangt, ondervindt uw auto mogelijk problemen bij het downloaden van de update. Dit probleem kan eenvoudig worden opgelost door de home button onder het midden display (touchscreen) 20 seconden ingedrukt te houden totdat het display wordt uitgeschakeld en vervolgens opnieuw wordt opgestart terwijl het Volvo-logo wordt weergegeven. Uw auto mag tijdens deze herstart gewoon gebruikt worden. Als het goed is, verschijnt na een uur rijden de melding “Gereed voor installatie”. Is dit niet het geval, probeer dan nogmaals de home button 20 seconden ingedrukt te houden. U kunt de melding overigens op elk geschikt moment inzien door vanaf de bovenzijde van het midden display (touchscreen) naar beneden te swipen.
https://www.volvocars.com...-herstarten-middendisplay
Zelf ben ik uiterst tevreden over de auto. Een geweldige rij-ervaring en ondanks de storingen af en toe is de boventoon gewoon heel positief. Afgelopen zomer zelfs met de caravan erachter een rondrit door Frankrijk weten te maken. Hoewel dat qua snelladers soms wel een uitdaging was (een keer ruim 180 km in 1 rit moeten overbruggen en in schildpad-modus binnen komen rijden bij Ionity... 😳), was het trekken van een caravan verder een lachertje voor de auto.
Helaas moet ik binnenkort afscheid nemen van de auto door een switch naar een nieuwe werkgever. Mocht iemand interesse hebben in het overnemen van een Onyx Black P8 met 8% bijtelling en nog minstens 3 jaar te gaan in het leasecontract, laat het me weten!
Zelf ga ik overstappen naar het nieuwe broertje van de XC40: een Lynk & Co 01. Ook weer een mooi nieuw concept om uit te proberen.
Ik moet wel toegeven dat ik nog niet echt gemerkt heb dat het verbruik lager is geworden. Maar so-wie-so op winterbanden (19") is het verbruik bij mij rond de 24-24,5 kWh/
Ohja, kreeg ook vandaag de email van de dealer dat 1.8 klaar voor me stond, zit er al 3 dagen in ;-)
Renault Scenic Alpine E-tech 2024
Kleine 100 km gereden met een verbruik van 21.3kWh.
Veel snelweg ongeveer 100 km per uur gereden soms even snel inhalen maar daarna weer netjes naar de rechterbaan.
Verbruik is me zeker niet tegengevallen en rijden is echt een feestje zo rustig en ontspannen.
Overigens wel voorverwarmd via de timer van de app, werkte prima!
Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas
Verplicht? Ja. Geleverd? Nee.WildOne schreef op maandag 13 december 2021 @ 10:10:
[...]
Dat is wel een interessante natuurlijk, aangezien het sinds december vorig jaar wettelijk verplicht is nieuwe auto’s te leveren met DAB+ functionaliteit.
Gaan ze die tuners nog achteraf inbouwen als die beschikbaar zijn?
Wordt inderdaad achteraf ingebouwd. Wanneer? Wie het weet mag het zeggen.

Best knap van Volvo dat het ze toch gelukt is, maakt voor de bijtelling nogal wat uit
[ Voor 5% gewijzigd door okio op 14-12-2021 09:47 ]
Ik ben echt heel benieuwd naar de P6.okio schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:45:
Vandaag hier ook het nieuws gekregen dat mijn Volvo XC40 P6 Plus uitvoering binnen is bij de dealer. Uitlevering duurt nog ff vanwege wat custom aanpassingen die ik laat doen, maar wel eind deze maand.
Best knap van Volvo dat het ze toch gelukt is, maakt voor de bijtelling nogal wat uiteen aantal weken geleden kreeg ik nog een waarschuwing van de dealer dat het allemaal langer leek te gaan duren.
Ik heb al wel in de Polestar Single motor gereden, maar er is nog niet echt iets bekend over de praktische actieradius van de P6.
Ik vind het ook even spannend...ik heb de auto (P6 Plus, Zwart) op 27-08 besteld via Alphabet. Productie stond gepland op begin december en levering in week 52. Ik hoop dat het ook lukt...Wanneer was jouw productie begonnen?okio schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:45:
Vandaag hier ook het nieuws gekregen dat mijn Volvo XC40 P6 Plus uitvoering binnen is bij de dealer. Uitlevering duurt nog ff vanwege wat custom aanpassingen die ik laat doen, maar wel eind deze maand.
Best knap van Volvo dat het ze toch gelukt is, maakt voor de bijtelling nogal wat uiteen aantal weken geleden kreeg ik nog een waarschuwing van de dealer dat het allemaal langer leek te gaan duren.
Waarschijnlijk is die van mij tijd geleden al geproduceerd, vorige week al bij dealer binnen.
Midden november van mn dealer wel brief gekregen dat het later ging worden (niet meer dit jaar verwacht, nu toch gelukt). Bij kopje koffie hoorde ik destijds dat ze vanuit Beesd verwachten dat ze 2/3 van de bestelde P6'en dit jaar kunnen leveren en dus 1/3 niet (afhankelijk ook van de uitvoering, #prio & productieslots van de dealer groep waar je auto besteld hebt en besteldatum).
ja praktische actieradius afwachten, ik kan het vrij snel melden hier
Weet iemand hoe het zit met kentekendatum / tenaamstelling ihkv bijtelling?
Moet de auto perse in december op mijn naam komen, of kan dat ook in de 1e week januari? (ik mag nog een weekje skiën )
Aangezien de auto nu al een kenteken heeft. Ik weet even niet meer hoe dat ook alweer zat.
Ik hem gewoon gekocht dus heb niet te maken met een leasemaatschappij oid
[ Voor 12% gewijzigd door okio op 14-12-2021 10:32 ]
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"