• blahenazo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-03 15:26
j1990 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:49:
Goedemorgen!

Ik lees veel over het pre conditioneren van de auto voor het snelladen. Kun je ergens in het scherm zien dat de auto aan het pre conditioneren is? Als ik naar een snellader navigeer, zie ik in ieder geval geen melding of symbool in mijn schermen.
Nee, je kan. Het zien aan het verbruik.

Bvb : stel je snellader in op de navigatie en de wagen zal 8kw 'klimaat' verbruiken bij stilstand (makkelijk te zien bij verkeerslichten)
Waar het normaal 1-2 kw is afhankelijk van de weersomstandigheden.

Een icoontje om het expliciet aan te geven of nog zotter een manuele knop om het zelf te activeren is 7(8)7 bij Volvo.

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:55
Volvo/Polestar kan wel laten zien als de accu koud is, maar als de accu aan het voorverwarmen is en dus warmer wordt gemaakt niet. Blijft een bijzonder gebeuren daar.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 20:25
peutje schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 07:25:
[...]

Inmiddels doet ie het weer hier.
Hier ook weer in orde vanmorgen.
blahenazo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:57:
[...]
Een icoontje om het expliciet aan te geven of nog zotter een manuele knop om het zelf te activeren is 7(8)7 bij Volvo.
Niet te veel verwachten, laat ze eerst al beginnen met een icoontje voor je dimlichten op het dashboard >:) .

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• blahenazo
Largamelion schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:52:
[...]
Hier ook weer in orde vanmorgen.

[...]
Niet te veel verwachten, laat ze eerst al beginnen met een icoontje voor je dimlichten op het dashboard >:) .
In de classificatie kleine-bizarre-ergenissen-die-er-sinds-het-begin-inzitten staat ; de radio staat bij het instappen soms op een random zender hoger ;)

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:54
blahenazo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:16:
[...]
In de classificatie kleine-bizarre-ergenissen-die-er-sinds-het-begin-inzitten staat ; de radio staat bij het instappen soms op een random zender hoger ;)
...en de radio gaat pas aan als je tenminste 1x de richtingaanwijzers gebruikt hebt. 😏

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• Largamelion
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-03 20:25
[...]

Net zoals het aanklikken van een media-app die de eerste keer altijd de laatst-geopende app opent i.p.v. degene die je aanklikt. Loop ik wekelijks tegenaan omdat ik altijd Spotify luister als ik alleen in de auto zit, maar als de dochter meerijdt is het altijd BT-media via haar iPhone. Onbegrijpelijk dat zoiets stoms na al die jaren nog niet is opgelost.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

• Cpt. Peacock
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
Vulcan750 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:24:
[...]

...en de radio gaat pas aan als je tenminste 1x de richtingaanwijzers gebruikt hebt. 😏
Stel je voor dat ze dat bij BMW zouden implementeren :D

Volvo XC40 P8 20" / Polestar 2 LRDM Pilot Plus 19"

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zit je tijdens het instappen aan de knopjes op het stuur?

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Vulcan750 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 10:24:
Dat is bij mij bijna standaard... Heel bizar.

• Tranquility
  • Nu online
Cpt. Peacock schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:06:
Stel je voor dat ze dat bij BMW zouden implementeren :D
Hahaha, die is raak. _O-

• Tranquility
  • Nu online
En dan heb je nog het fenomeen van de zakkende bestuurdersstoel. Maar dat probleem heb ik getackeld. :Y

• blahenazo
Olaf van der Spek schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:51:
[...]

Zit je tijdens het instappen aan de knopjes op het stuur?
Neen, ik heb er geen uitleg voor.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:09
Vam Reddit.
Het lijkt of de UX update eraan komt. Ook een inkijkje in de uitrol. Blijkbaar per modeljaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Ei9j5KBQvf-sRzhbZ3YDh9eAmE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajhVjNxyBA2nljZW1fA6gfb3.jpg?f=fotoalbum_large

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• tukker999
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 01:17
Knip

[ Voor 99% gewijzigd door Notna op 11-02-2026 08:35 . Reden: Lees deze regel nog eens door: https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/huisregels/#regel-3 ]

22,29 kWh/100km

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:12
Ben benieuwd, wel een beetje huiverig voor kinderziekten nu het eindelijk allemaal best wel stabiel draait na veel ota upgrades. Benieuwd naar de 1e ervaringen die we kennelijk vanaf half feb kunnen krijgen als het in de werkplaats beschikbaar is (als de reddit
Post legit is)

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06:54
Kammika schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 06:17:
Ben benieuwd, wel een beetje huiverig voor kinderziekten nu het eindelijk allemaal best wel stabiel draait na veel ota upgrades. Benieuwd naar de 1e ervaringen die we kennelijk vanaf half feb kunnen krijgen als het in de werkplaats beschikbaar is (als de reddit
Post legit is)
De MY26's hebben die UX al even, en behalve het audio probleem, radio start 98% van de gevallen NOOIT met afspelen, enkel als ik op de 'PLAY' knop druk, is het allemaal vrij stabiel. Ik ben benieuwd wat jullie er van gaan vinden, ik vond de tiles versie niet eens mis... behalve dat je nu ziet wat er aan het afspelen is, maar met 1 balk zie je enkel een plaatje van de song. Ik vind het scherm al aan de kleine kant en nu ben je nog door die extra balk gaat er nog wat meer van de kaart verloren. Qua snelheid heb ik niet te klagen, maar ik zit dan ook met de nieuwe SoC, benieuwd hoe dit op de oude SoC gaat aanvoelen.

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08:32
Week 8 is volgende week al. Rond het weekend zouden we dan de aankondiging van Volvo moeten krijgen op de website https://www.volvocars.com...7/software-release-notes/. De release van 15 december werd op 12 december aangekondigd.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Juancho
RigolleM schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 07:57:
[...]

De MY26's hebben die UX al even, en behalve het audio probleem, radio start 98% van de gevallen NOOIT met afspelen, enkel als ik op de 'PLAY' knop druk,
Volgens mij is dit by design toch? Zowel Volvo als Polestar heeft dat, behalve als je relatief snel weer in de auto zit. Volgens mij zit daar een timer achtige functie op of dat je bijv. de auto niet afsluit. dan werkt het wel. Ik heb hetzelfde. En volgens mij iedereen. Als ik me goed herinner werkt dit vroeg wel altijd.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 | Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:45
Post legit is)
Je hoeft deze update niet te installeren, tis geen verplichting ofzo :)
Ben zelf ook nog wel sceptisch hoor, temeer omdat de laatste update wel een hele stabiele is bij mij. Dus ik kijk het eerst nog even aan...

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 50000km

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Juancho schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:34:
[...]

Volgens mij is dit by design toch? Zowel Volvo als Polestar heeft dat, behalve als je relatief snel weer in de auto zit. Volgens mij zit daar een timer achtige functie op of dat je bijv. de auto niet afsluit. dan werkt het wel. Ik heb hetzelfde. En volgens mij iedereen. Als ik me goed herinner werkt dit vroeg wel altijd.
Enige is dat ie bij sommigen, soms, ook bij drukken op de play knop niet start, maar pas bij de eerste keer richting aangeven :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Juancho
Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Enige is dat ie bij sommigen, soms, ook bij drukken op de play knop niet start, maar pas bij de eerste keer richting aangeven :P
Maar dat lijkt me dan wel een bug voor de dealer...

• Tranquility
  • Nu online
Orion84 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:37:
Hij start wel en zie je de tijd van de muziek ook lopen, alleen hoor je geen geluid. Pas als je de richtingaanwijzer gebruikt komt er opeens muziek uit de speakers. De versterker wordt dan dus aangeschakeld. Deze versterker zit onder de passagiersstoel en is aangesloten d.m.v. glasvezel. Aangezien ik dit probleem met zowel de oude IHU als de nieuwe Snapdragon IHU heb, zit dit probleem volgens mij in de (aansturing van) de versterker. Ook vind ik het irritant dat de muziek stopt met spelen als je uitstapt door een druksensor in de bestuurdersstoel, ook al zit er nog een passagier in de auto.

• Tranquility
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 10:42:
Maar dat lijkt me dan wel een bug voor de dealer...
Probleem is dat het intermittent is. Dus bij de dealer gebeurt het dan uiteraard niet.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-03 13:18
Ik weet weinig van hoe deze auto in elkaar zit, maar komt bij mij juist over als softwarematig probleem. Alsof het audio subsysteem pas wordt opgestart bij "mission critical" geluiden. Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met YouTube Music (gebruik de radio nooit).

• RigolleM
[...]

Soms schiet hij wel in gang... zonder dat ik op de PLAY hoef te drukken, en de wagen stond dan even lang stil als vorige keer. Ach.. het is geen wereldramp..

• Tranquility
  • Nu online
danslo schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 16:01:
Ik weet weinig van hoe deze auto in elkaar zit, maar komt bij mij juist over als softwarematig probleem. Alsof het audio subsysteem pas wordt opgestart bij "mission critical" geluiden. Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met YouTube Music (gebruik de radio nooit).
Het maakt bij mij niet uit vanaf welke bron. Meestal heb ik Spotify aan maar kan ook Open Radio, DAB+ of AiudioWagon (USB) zijn.

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Post legit is)
En ik heb de tweede onderhoudsbeurt half februari, maar ja... ik wilde die graag bij de dealer zodat eventueel de software kan worden geupdate, maar de leasemaatschappij biedt uiteraard weer nergens dealeronderhoud aan en stuurt me naar kwikflut en dat soort cowboys.
Dit keer doet alle software het helaas al een tijd vlekkeloos, dus problemen met het entertainmentsysteem opgeven als reden met onderhoud als bijvangst, zoals me vorige keer nog lukte, gaat ook niet op.

Ik kijk er echt naar uit ofwel deze wagen over ruim anderhalf jaar over te nemen, of een occasion aan te schaffen, en die voor prive te gebruiken, dan ben ik van dit moeizame gedoe af.

Nog 20 maandjes geduld...

Maar zouden ze vanaf half feb die update al hebben? anders forceer ik wel ergens een probleem mee.. ik verzin wel iets, waardoor ik langs de dealer mag.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

• mversluis
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:35
De stoelverwarming aan de passasierskant voel je heel snel warm worden. In tegenstelling van de bestuurderskant daar voel je de verwarming bijna niet.

Is dit normaal of mogelijk een storing?

Heb in 2 occasions proef gereden en hadden dit beide. Auto die we gekocht hebben dus ook.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:03

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

mversluis schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:10:
De stoelverwarming aan de passasierskant voel je heel snel warm worden. In tegenstelling van de bestuurderskant daar voel je de verwarming bijna niet.
Niet normaal. Als ik de stoelverwarming aan zet voel ik heel snel warmte.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• StevendGraaf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:58
ron65 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 17:55:
[...]

En ik heb de tweede onderhoudsbeurt half februari, maar ja... ik wilde die graag bij de dealer zodat eventueel de software kan worden geupdate, maar de leasemaatschappij biedt uiteraard weer nergens dealeronderhoud aan en stuurt me naar kwikflut en dat soort cowboys.
Dit keer doet alle software het helaas al een tijd vlekkeloos, dus problemen met het entertainmentsysteem opgeven als reden met onderhoud als bijvangst, zoals me vorige keer nog lukte, gaat ook niet op.

Ik kijk er echt naar uit ofwel deze wagen over ruim anderhalf jaar over te nemen, of een occasion aan te schaffen, en die voor prive te gebruiken, dan ben ik van dit moeizame gedoe af.

Nog 20 maandjes geduld...

Maar zouden ze vanaf half feb die update al hebben? anders forceer ik wel ergens een probleem mee.. ik verzin wel iets, waardoor ik langs de dealer mag.
Enkele weken later is de update toch gewoon OTA, dus waarom zou je per se een probleem willen forceren en naar de dealer willen?

Heb je eindelijk een keer bij hoge uitzondering geen problemen is het weer niet goed 😂.

• StevendGraaf
mversluis schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:10:

Is dit normaal of mogelijk een storing?

Heb in 2 occasions proef gereden en hadden dit beide. Auto die we gekocht hebben dus ook.
Klinkt niet als normaal. Wij hebben de elektrisch verstelbare stoelen en de bestuurdersstoel wordt heel snel goed warm. Net als het stuur overigens dat gewoon heet aanvoelt.

• marcel_76
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:10
[...]

Nope ik heb het juist heel af en toe niet, maar als ik in de auto stap gaat de radio altijd direct spelen. Zelfs als ik op het werk uit de garage weg rijdt waar nagenoeg geen bereik is gaat het spelen aan, pas richting de uitgang komt er spontaan verbinding en dus muziek/spraak uit. Ik heb ook geen last van spontaan een andere zender zoals sommige anderen.

Wel heb ik dezelfde bug als de meeste van ons, wisselen van audio app moet je twee keer klikken op de app want hij springt altijd terug naar radio.

XC40 Ultimate MY24 - Single Motor Extended Range - Silver Dawn | Alfen Eve Single Pro-line

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

StevendGraaf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:42:
[...]

Enkele weken later is de update toch gewoon OTA, dus waarom zou je per se een probleem willen forceren en naar de dealer willen?

Heb je eindelijk een keer bij hoge uitzondering geen problemen is het weer niet goed 😂.
ja eigenlijk erg he :-)

het enige wat mij wat terughoudendheid geeft nu is de actieradius, heel stabiel bij 90% 270 km, nu is het ook al wel een tijdlang rond de 5-7 graden buiten, geen idee of 270 bij 90% op achteruitgang wijst of gewoon goed is.

• Venomer
Bij mij reageert Spotify niet altijd op de fysieke play-button. Dan moet ik de Spotify-app openen en daarin op play drukken. Maar dan komt er wel meteen muziek. Soms werkt de fysieke knop wel. Er is geen patroon in te ontdekken.

• Kammika
Venomer schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:56:
Bij mij reageert Spotify niet altijd op de fysieke play-button. Dan moet ik de Spotify-app openen en daarin op play drukken. Maar dan komt er wel meteen muziek. Soms werkt de fysieke knop wel. Er is geen patroon in te ontdekken.
Dan heeft die een verbindingsfout gehad. Er zit en time-out in spotify op open verbinding. Als je de auto start wordt opnieuw het netwerk opgebouwd de ene keer duurt dat langer dan de andere keer. Daarom soms wel en soms niet

• Tranquility
  • Nu online
StevendGraaf schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:45:
Klinkt niet als normaal. Wij hebben de elektrisch verstelbare stoelen en de bestuurdersstoel wordt heel snel goed warm. Net als het stuur overigens dat gewoon heet aanvoelt.
Hier ook een heerlijk warme bestuurdersstoel en stuur. Meestal standje 2.

• StevendGraaf
blahenazo schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 08:57:
[...]

Nee, je kan. Het zien aan het verbruik.

Bvb : stel je snellader in op de navigatie en de wagen zal 8kw 'klimaat' verbruiken bij stilstand (makkelijk te zien bij verkeerslichten)
Waar het normaal 1-2 kw is afhankelijk van de weersomstandigheden.

Terwijl het niet zo heel ingewikkeld hoeft te zijn, bij Skoda ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTEFQP9XCNePzpoFjdwgkRO5Oho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48E4MN1yjQJdzpmyI8S70YVR.jpg?f=fotoalbum_large

• cdwave
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-03 14:18
ron65 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:13:
[...]
het enige wat mij wat terughoudendheid geeft nu is de actieradius, heel stabiel bij 90% 270 km, nu is het ook al wel een tijdlang rond de 5-7 graden buiten, geen idee of 270 bij 90% op achteruitgang wijst of gewoon goed is.
Niet naar kijken is mijn advies. Die actieradius is gebaseerd op de laatste zoveel kilometer, dus als je toevallig veel op provinciale wegen hebt gereden is het een stuk meer dan wanneer je 130 over de snelweg hebt gereden.

Ik kijk eigenlijk alleen naar het percentage. De auto zit er meestal ook ver naast als het op schatten aankomt, ik heb al een paar keer gehad dat ik volgens Google de bestemming niet ging halen (-5%) en uiteindelijk gewoon met +10% ofzo aankwam.

• Square_R3
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-03 14:06
Heeft iemand al succesvol een afspraak kunnen maken bij een andere Volvo-dealer dan die in Nijverdal voor de processorupgrade? Bij Broekhuis kom ik niet verder dan: “Als dit bestond, hadden we het wel geweten.”

Sorry, ik zat tegelijk in twee verschillende topics. Deze reactie had ergens anders gemoeten...

[ Voor 19% gewijzigd door Square_R3 op 12-02-2026 11:09 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

ron65 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 19:13:
[...]

ja eigenlijk erg he :-)

Ik vond mn actieradius tov m'n 77KWh ID.4 (heb nu een EX40 Black Edition Extended Range) tegenvallen. Maar, het ding is wel nauwkeuriger met inschatten van diezelfde radius. Reed verleden week vanuit Amersfoort naar huis (120KM) met 119KM aan range en kwam met +20 KM aan door simpelweg 100 te rijden maximaal (wat tegen alles in mijzelf indruist :+ ). Met m'n ID.4 was het vaak een grotere gok, ondanks rustiger rijden. Gemiddeld 18,3 KWh wat voor mij een record is :+

Wat me meer wat tegenstaat:

- auto ontgrendelt in 98% van de gevallen met keyless entry, maar soms dus helemaal niet ondanks sleutels in mn zak/in de buurt
- vering is heel zacht, dat is comfortabel maar deint erg over drempels
- laden bij mijn Shell NewMotion lukt soms niet; het ding piept ter authenticatie en lijkt te laden, maar nu al 2x gehad dat de auto niet ging laden
- laden gaat minder snel dan bij m'n ID.4 (snelladen)
- minder ruimte dan in m'n ID.4 (maar dat wist ik)
- relatief weinig opties om in te stellen m.b.t. de auto, bijv. kleuren (wat wel kon in m'n ID.4)
- systeem loopt sporadisch compleet vast, dan moet ik hem echt resetten door de knop onder het scherm lang ingedruk te houden (had ik soms ook bij m'n ID.4)
- geen draadloze AA of AC, USB connectie gevoelig voor verstoringen

+

+ trekt heerlijk snel op, flink wat vermogen
+ de 13 + sub Harmon Kardon speakers zijn top
+ frunk
+ verlichting is echt perfect
+ ruitenwissers en sproeiers voor de ruiten/koplampen zijn ideaal
+ heel comfortabel rijgedrag
+ kofferbak gaat goed open met knop of met schop onder het kenteken

Al met al blij mee, met wat kanttekeningen her en der (zeker omdat het ding 10k duurder is dan m'n ID.4).

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08:42
Tranquility schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 11:30:
[...]

Ook vind ik het irritant dat de muziek stopt met spelen als je uitstapt door een druksensor in de bestuurdersstoel, ook al zit er nog een passagier in de auto.
Je kan even de grote radioknop aantikken dan blijft de radio voor de passagier spelen.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• cdwave
Exorcist schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 12:06:
[...]
- auto ontgrendelt in 98% van de gevallen met keyless entry, maar soms dus helemaal niet ondanks sleutels in mn zak/in de buurt
Toevallig je telefoon o.i.d. in dezelfde broekzak als de sleutel?

• mversluis
Sinds gisteren problemen met die app die roept dat auto internet verbinding kwijt is. Auto heeft gewoon verbinding.

An optimist is a person who sees only the lights in the picture, Whereas a pessimist sees only the shadows.An idealist, however is one who sees the light and the shadows, but in addition sees something else:.......the possibility of changing the picture

• RigolleM
mversluis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:46:
Sinds gisteren problemen met die app die roept dat auto internet verbinding kwijt is. Auto heeft gewoon verbinding.
Had ik gisteren ook, maar deze morgen was hij terug online. Deze nacht werd hij gewoon opgeladen, en gisterenavond moest ik op laadpaal kijken of hij aan het laden was, de app was nog 'offline'. Deze morgen zag ik in de app hem op 90% staan en dus terug online.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:00:
[...]

Had ik gisteren ook, maar deze morgen was hij terug online. Deze nacht werd hij gewoon opgeladen, en gisterenavond moest ik op laadpaal kijken of hij aan het laden was, de app was nog 'offline'. Deze morgen zag ik in de app hem op 90% staan en dus terug online.
Gebeurt weer erg vaak laatste tijd, ze zitten weer op de servers te knoeien, signaal dat er een OTA aankomt

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 12:42
Vandaag de blije eigenaar geworden van deze Volvo XC40 Recharge uit 2022! Erg blij mee tot nu toe 😍

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rQpqS7BNSVd-WxmjnFwz484Y3Z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMxSg1L0rx1CjlCmVpcIm55P.jpg?f=fotoalbum_large

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

• mversluis
Mooie auto

Wij vorige week van deze 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngL6KJsUgMGuppZW1tB3_cYbI_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XM1ttZyythgOntKX6vdrhxNh.jpg?f=fotoalbum_large

Ook erg blij mee

• caspervc
Soepstengel schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:42:
Vandaag de blije eigenaar geworden van deze Volvo XC40 Recharge uit 2022! Erg blij mee tot nu toe 😍

[Afbeelding]
Mooi! Fjord blue is zo'n gave kleur! Ben er elke dag ook nog blij mee 😊

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mversluis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:48:
Mooie auto

Wij vorige week van deze 😉
[Afbeelding]

Ook erg blij mee
Die heb je al een poosje, gezien de sneeuw. Ik wilde dit jaar ook graag wat fotos van de mijne in sneeuw maken, moet het wel sneeuwen en ook blijven liggen, en hoewel het 4x gesneeuwd heeft was dat in enkele uren weg voor ik de kans kreeg.

Maar mooie wagen, hoewel ik voorkeur voor zwart heb, is deze witte ook fraai. Of was dit lichtblauw en lijkt wit door de contrasten vanwege de sneeuw?

• mversluis
Vorige week gekocht
Nabij Apeldoorn. Foto's zijn week ervoor gemaakt door auto bedrijf.

Kleur is volgens boekje grijs.
In de sneeuw lijkt het wit , op straat soort offwhite , naast een witte BYD lijkt de volvo wit en de BYD offwhite
😉

• Venomer
mversluis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:20:
Vorige week gekocht
Nabij Apeldoorn. Foto's zijn week ervoor gemaakt door auto bedrijf.

Kleur is volgens boekje grijs.
In de sneeuw lijkt het wit , op straat soort offwhite , naast een witte BYD lijkt de volvo wit en de BYD offwhite
😉
Dat heet officieel Glacier Silver. Het is net ietsje grijzer dan wit.

Zo te zien heb je een kopie van de mijne! (zie onderschrift)

• Venomer
mversluis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:46:
Dat had ik ook gisteravond en vanmorgen. Ik moest in de auto een TCAM-reset doen om de app weer met de auto te laten praten. De internetverbinding deed het wel gewoon, want ik kon wel een route van Google Maps op mijn telefoon naar de auto sturen. Zal dus iets met de servers van Volvo te maken hebben gehad.

(Aangezien je hier nieuw bent, beantwoord ik meteen even je volgende vraag. ;) De TCAM is de communicatiemodule en de reset doe je door de knop van de voorruitverwarming ingedrukt te houden tot het SOS-lampje naast de binnenspiegel rood wordt.)

• mversluis
Idd reset van de TCAM module kwam die weer online

Dank voor de tip

Denk idd zelfde type, op kenteken is dr auto van 30-12-2020 App geeft my21 aan.

Weet alleen niet of wij warmtepomp hebben.

[ Voor 48% gewijzigd door mversluis op 13-02-2026 14:01 ]

• Plead
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03 21:15
ron65 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Gebeurt weer erg vaak laatste tijd, ze zitten weer op de servers te knoeien, signaal dat er een OTA aankomt
Hier ook communicatie problemen. Zal straks een tcam reset doen.
Er wordt nu volop UX reclame gemaakt op de volvo websites. Het gaat idd gebeuren.
https://www.volvocars.com/nl-be/cars/volvo-car-ux/

[ Voor 6% gewijzigd door Plead op 13-02-2026 16:04 ]

XC40 Recharge Essential MY24 en Renault Zoe R90

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-03 21:27
mversluis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:58:
Idd reset van de TCAM module kwam die weer online

Dank voor de tip

Denk idd zelfde type, op kenteken is dr auto van 30-12-2020 App geeft my21 aan.

Gefeliciteerd!

De modeljaarwijzigingen gaan bij Volvo altijd in rond week 17 van elk jaar. Dus klopt dat een auto die in december 2020 op kenteken is gezet modeljaar 2021 heeft.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 4.2.13

• Jthe1
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 07-03 16:14
Jthe1 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 22:57:
Bedankt iedereen voor het meedenken. Vanmorgen was de acculading nog verder gedaald, naar 55%. Hij is dus tussen 2 januari 22:00 en 5 januari 11:00 gedaald van 80% naar 55%.

Dit klinkt anders dan de eenmalige afname waar zo te lezen meer mensen mee te maken hebben.

De 12v accu is al vervangen en er staat geen timer op de interieurverwarming. Ik denk dat ik niet ontkom aan een afspraak met de dealer.
Inmiddels heeft de dealer na 4 uurtjes speuren de oorzaak achterhaald: een achteraf gemonteerde en inmiddels defecte ‘black box’ die er voor zorgde dat de auto niet ‘in slaap’ kwam en de 12v batterij leeg trok. Die 12v moet dan vanaf de hoogvolt accu bijgeladen worden, waardoor die ook leeg raakt. M’n schade is gelukkig beperkt gebleven tot de 4 uren arbeid (á 180,- 😐, dat dan weer wel).

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

cdwave schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 11:46:
[...]

Toevallig je telefoon o.i.d. in dezelfde broekzak als de sleutel?
Nee, andere zak, dat wel (ivm krassen). Interfereert dat zo erg ja?

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Jthe1 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Inmiddels heeft de dealer na 4 uurtjes speuren de oorzaak achterhaald: een achteraf gemonteerde en inmiddels defecte ‘black box’ die er voor zorgde dat de auto niet ‘in slaap’ kwam en de 12v batterij leeg trok. Die 12v moet dan vanaf de hoogvolt accu bijgeladen worden, waardoor die ook leeg raakt. M’n schade is gelukkig beperkt gebleven tot de 4 uren arbeid (á 180,- 😐, dat dan weer wel).
ah, dat is verrassend. Maar wie heeft dan die blackbox ingebouwd? en waarvoor zat die er?
Dat had jou bij de aankoop verteld moeten worden.

Maar ook goed dat ze ontdekt hebben waar het vandaan kwam, want bij jou was de afname van de accu best wel extreem inderdaad.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Plead schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:57:
[...]

Hier ook communicatie problemen. Zal straks een tcam reset doen.
Er wordt nu volop UX reclame gemaakt op de volvo websites. Het gaat idd gebeuren.
https://www.volvocars.com/nl-be/cars/volvo-car-ux/
Mooi inkijkje in de nieuwe UX.

Ben benieuwd, wat ik meteen al niet direct zie is het scherm dat je nu vind onder Instellingen=>opladen.
De instellingen voor amperage, max SOC en evt timers daar zitten hopelijk toch weer ergens in de nieuwe UX ook. Kan me niet voorstellen dat die weggevallen zijn, maar op die voorbeelden zie ik het nergens terug. Wel "rijmodus" met hybride, ICE, mild hybride en meer, ja daar hebben wij dan weer niets aan, dus vermoedelijk is er een aantal versies van de UX, een voor elke aandrijflijn

• caspervc
ron65 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Ben benieuwd, wat ik meteen al niet direct zie is het scherm dat je nu vind onder Instellingen=>opladen.
De instellingen voor amperage, max SOC en evt timers daar zitten hopelijk toch weer ergens in de nieuwe UX ook. Kan me niet voorstellen dat die weggevallen zijn, maar op die voorbeelden zie ik het nergens terug. Wel "rijmodus" met hybride, ICE, mild hybride en meer, ja daar hebben wij dan weer niets aan, dus vermoedelijk is er een aantal versies van de UX, een voor elke aandrijflijn
In het auto menu (rechtsonder, Volvo aanzicht van je auto) zit een submenu over opladen met de zaken die je noemt.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:18
ron65 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:51:
[...]

Er is letterlijk gezegd in een van die voorbeeld video’s dat de UX is aangepast per soort auto. Dus specifiek voor Full EV, Plugin EV, Mild Hybrid. Lijkt me dat het daar juist in verwerkt is.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Juancho
Volvo heeft het ook over aanpassingen aan het drivers display. Dan ben ik heel benieuwd wat ze daar dan aan gaan veranderen. Ik lees iets over focus op de kaart wat dat ook mag betekenen.

• Juancho
TheKerremenke schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:11:
[...]

Er is letterlijk gezegd in een van die voorbeeld video’s dat de UX is aangepast per soort auto. Dus specifiek voor Full EV, Plugin EV, Mild Hybrid. Lijkt me dat het daar juist in verwerkt is.
Klopt, en ook de eerste generatie wagens met de oude processor krijgt een iets aangepaste versie zodat het systeem het aan kan.

• caspervc
Juancho schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:24:
Volvo heeft het ook over aanpassingen aan het drivers display. Dan ben ik heel benieuwd wat ze daar dan aan gaan veranderen. Ik lees iets over focus op de kaart wat dat ook mag betekenen.
Het gaat zo worden. Meer kaart, kleinere power en snelheidsbalken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hU67EMaXAVzhgoMiBcE0QGvLbyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZ91AY8fzbtJBJV70pJPJph8.jpg?f=fotoalbum_large

• Venomer
mversluis schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 13:58:
[knip]
Als je het parkeerklimaat aan zet dan hoor je het wel. Als je auto dan klinkt als een oude koelkast, dan zit er een warmtepomp in.
(Disclaimer: bij sommige weersomstandigheden wordt de warmtepomp niet actief.)

• Venomer
Vraagje aan MY26-rijders: zie je met de nieuwe UX op het bestuurdersdisplay of het dimlicht aan is?

• MartijnEV
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-03 21:27
Venomer schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:03:
Vraagje aan MY26-rijders: zie je met de nieuwe UX op het bestuurdersdisplay of het dimlicht aan is?
Nee, helaas niet.

MY26 | Volvo EX40 Plus | Single Motor Extended Range | Vapour Grey | Connect Microtech/Nubuck | Visual Park Assist | Donkergetinte achterruiten | Trekhaak | geproduceerd: 12 mei 2025 | afgeleverd: 27 juni 2025 | software 4.2.13

• RigolleM
Zo ziet het menu er uit als je op de 4 vierkantjes drukt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ebg7Ft-U8bwP_29rNryYIjpRZKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTFxXDOoKXtplyQvjtWRk0na.jpg?f=fotoalbum_large

En dit zijn de instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M86uSVbQvDswOmE4v_r5blnLC0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O4u8915ayz70ouaQLximjm9D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door RigolleM op 14-02-2026 11:29 ]

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:52
Zie ik het nu goed dat je niet kunt zien in welke stand de stoel en stuur verwarming staat? (en jammer dat die 2 nog steeds onder 1 knop zitten, zou een tik schelen (en ja doe ook veel via voice maar zat zijn dan ook 2 opdrachten)

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

• RigolleM
RoelsRules schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:35:
Zie ik het nu goed dat je niet kunt zien in welke stand de stoel en stuur verwarming staat? (en jammer dat die 2 nog steeds onder 1 knop zitten, zou een tik schelen (en ja doe ook veel via voice maar zat zijn dan ook 2 opdrachten)
Nope je ziet enkel aan of uit, je moet dus op stoel/stuur tikken om het in te stellen of uit te zetten.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:24:
Het gaat hier niet over Ford Focus ;-)

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:25:
Zo ziet het menu er uit als je op de 4 vierkantjes drukt:

[Afbeelding]

En dit zijn de instellingen:

[Afbeelding]
Top, thanx!!!!

ja netjes. nou, afwachten maar die upgrade, nog ruim 5 weken volgens dat schema dat hier vd week stond (voor MY23) .

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RigolleM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:39:
[...]

Nope je ziet enkel aan of uit, je moet dus op stoel/stuur tikken om het in te stellen of uit te zetten.
hmzz, nu zie ik nog of stand 1,2 of 3 is aangezet, door streepjes onder het symbooltje, die had ik wel graag erbij gehouden.

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

TheKerremenke schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 07:11:
[...]

Mooi, dank voor je antwoord, dat was me niet opgevallen in die filmpjes.

We gaan het zien, aftellen: nog 5 weken (+ 3 voordat de auto op een OTA reageert)

• RigolleM
ron65 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 13:17:
[...]

hmzz, nu zie ik nog of stand 1,2 of 3 is aangezet, door streepjes onder het symbooltje, die had ik wel graag erbij gehouden.
Die zijn weg...

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Allemaal in het kader van het populaire "Less (information) = More (confusion) " ;)

• Juancho
caspervc schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:49:
[...]

Het gaat zo worden. Meer kaart, kleinere power en snelheidsbalken
[Afbeelding]
Lol _O- dus een beetje hoe het in het begin was en wat ook veel beter/fijner/mooier was met de kaart over het gehele scherm. Later is dat met een OTA heel lelijk in een rechthoekig blok neergezet en straks draaien ze het weer terug. Past mooi in de denkwijze van Volvo/Geely oOo

• Kammika
Juancho schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 15:10:
[...]

Lol _O- dus een beetje hoe het in het begin was en wat ook veel beter/fijner/mooier was met de kaart over het gehele scherm. Later is dat met een OTA heel lelijk in een rechthoekig blok neergezet en straks draaien ze het weer terug. Past mooi in de denkwijze van Volvo/Geely oOo
Nou dit ziet er wel strakker uit hoor. Laatste proefrit in ex40 met nieuwe software gemaakt. Is wel weer mooi stapje vooruit…

• tukker999
  • Laatst online: 01:17
[b]Juancho schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 10:25Klopt, en ook de eerste generatie wagens met de oude processor krijgt een iets aangepaste versie zodat het systeem het aan kan.
Denk je dat of weet je dat. (bron)

22,29 kWh/100km

• Juancho
tukker999 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 16:54:
[...]

Denk je dat of weet je dat. (bron)
Stond in een Volvo bericht. Of dat nou een artikel, social media of wat dan ook was... Maar 100% zeker gelezen. Bron zou ik op moeten zoeken. Sowieso heb je ook te maken me een stuk schaalbaarheid hé. De XC40 heeft een flink kleiner scherm dan de EX30 en modellen daarboven.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 14-02-2026 17:22 ]

• RigolleM
Juancho schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Stond in een Volvo bericht. Of dat nou een artikel, social media of wat dan ook was... Maar 100% zeker gelezen. Bron zou ik op moeten zoeken. Sowieso heb je ook te maken me een stuk schaalbaarheid hé. De XC40 heeft een flink kleiner scherm dan de EX30 en modellen daarboven.
Eerst schreef je dit:
Klopt, en ook de eerste generatie wagens met de oude processor krijgt een iets aangepaste versie zodat het systeem het aan kan.
En hierboven heb je plots over schaalbaarheid.
De UX van een EX30 ziet er ook anders uit, want ze hebben geen driversdisplay, geen knoppen,... dus lijkt mij logisch dat de xx40-modellen niet hetzelfde beeld krijgen, kan ook niet met een 9" ipv 12,3".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22PF8THs35DpZASbamzPdXLZuLA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/60SJWxHwJxDjucsdUertCypS.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog nergens gelezen dat de oudere modellen een aangepast versie krijgen, zou ergens wel logsich zijn, maar benieuwd wat ze dan weglaten want het moet funcitoneel en werkbaar blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door RigolleM op 14-02-2026 17:34 ]

• Kammika
RigolleM schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:34:
[...]

Eerst schreef je dit:

[...]

En hierboven heb je plots over schaalbaarheid.
De UX van een EX30 ziet er ook anders uit, want ze hebben geen driversdisplay, geen knoppen,... dus lijkt mij logisch dat de xx40-modellen niet hetzelfde beeld krijgen, kan ook niet met een 9" ipv 12,3".

[Afbeelding]

Ik heb nog nergens gelezen dat de oudere modellen een aangepast versie krijgen, zou ergens wel logsich zijn, maar benieuwd wat ze dan weglaten want het moet funcitoneel en werkbaar blijven.
Toen ze het bekend maakten gaven ze juist aan 1 set software te maken diemadaptive was en zich dus anders gedraagt naarmate die in een andere auto zit. Een aangepaste versie zou ik dus niet verwachten.. wel een stuk software wat zich niet in elke auto hetzelfde gedraagt

• Tranquility
  • Nu online
Ik denk ook dat het gewoon één pakket is. Bij het installeren bepaalt de hardware van de auto welke features en/of functies er worden ingeschakeld cq geïnstalleerd. Ook zullen daar drivers inzitten voor zowel de Intel Atom als de Qualcomm Snapdragon CPU's. Zie het als een Windows 11 ISO die je op zowel een Intel Core i3/5/7/9 kan installeren als ook op een AMD Ryzen 3/5/7 serie CPU's. o.i.d. Kan allemaal met dezelfde ISO.

• peutje
  • Laatst online: 09:18
Gisteren weer even maar zuid duitsland gereden, 910km. Met 100% vertrokken, en 3 laadstops gemaakt. Eerste 300 ging vrij vlot met 105kmh gemiddeld, steeds rond 120 gereden, met skibox overigens. Daarna veel file dus ging hard achteruit die snelheid. Laatste 200km gingen vlot met 120 tot 130kmh. Totaal verbruik 23.5kw/100km, dankzij de file ook wel denk ik. Al met al een prettige reisauto die qua kofferbak wel net wat groter zou mogen. Range is prima, met 3 keer rond 25min geladen.

[ Voor 15% gewijzigd door peutje op 14-02-2026 20:36 ]

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 08:27
Juancho schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:21:
[...]

Klopt….ik heb het een paar weken geleden ook ergens gelezen.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Mga1600 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Klopt….ik heb het een paar weken geleden ook ergens gelezen.
Vandaag eens gestoeid met twee profielen. Maandag komen ze de eagen ophalen voor onderhoud, een bedrijf dat ik niet echt ken maar me door de leasemaatschappij is opgedrongen.
Daarom wil ik niet dat ze zomaar in mijn navigatiegeschiedenis en contacten kunnen roethanen.
Dat is meze vanwege het feit dat ik voor het werk op vrij speciale locaties moet zijn vaak die anderen niets aangaat, met sommige dingen loop je niet te koop om te voorkomen dat je onder druk kunt worden gezet door foute figuren die dan weten dat je ergens komt waar ze graag voet aan de grond willen.

Ik geef ze dus de oranje sleutel mee, gekoppeld aan een nieuw profiel dat leeg is.
OPD staat in dat profiel uit, en inderdaad als ik met die sleutel instap is OPD uit, stap ik met de zwarte sleutel in staat het weer keurig aan.

Ook met andere instellingen gaat dat lukken, zelfs Maps heeft een eigen profiel en instellingen, de geschiedenislijst is leeg, maar onder de hoofdsleutel zitten al mijn zaken er weer in.

Toch kan ik als ik vanuit de bovenkant van het scherm omlaag swipe, en dan profiel wissel, ook met de oranje sleutel weer bij al die instellingen komen. Iemand een tip hoe ik dat kan voorkomen zonder mijn eigen profiel geheel of gedeeltelijk te wissen of kwijt te raken?

Verder zag ik dat als je zorgsleutel aanzet en begrenst op bijv 100 kmh, dat luid en duidelijk in beeld staat bij opstarten van de wagen en boven de tellerbalk links komt een oranje stippellijn die tot de ingestelde begrenzing leidt, best netjes.
Zou dat in de nieuwe UX ook weggehaald zijn net als de streepjes bij de stoelverwarming?

Overigens, vanmiddag dus lekker de auto eens van binnen schoongemaakt, losse troep er eens uit, alles gereinigd zoals schermen en dashboard.. en wat voelt die wagen dan weer goed aan.. nodigt zo enorm uit om een stukje te gaan rijden ermee en te genieten van het interieur, het rijgedrag en de luxe.. moet ik echt vaker doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door ron65 op 14-02-2026 22:13 ]

• Avvd
  • Niet online
ron65 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:09:
[...]

Vandaag eens gestoeid met twee profielen. Maandag komen ze de eagen ophalen voor onderhoud, een bedrijf dat ik niet echt ken maar me door de leasemaatschappij is opgedrongen.
Daarom wil ik niet dat ze zomaar in mijn navigatiegeschiedenis en contacten kunnen roethanen.
Dat is meze vanwege het feit dat ik voor het werk op vrij speciale locaties moet zijn vaak die anderen niets aangaat, met sommige dingen loop je niet te koop om te voorkomen dat je onder druk kunt worden gezet door foute figuren die dan weten dat je ergens komt waar ze graag voet aan de grond willen.

Ik geef ze dus de oranje sleutel mee, gekoppeld aan een nieuw profiel dat leeg is.
OPD staat in dat profiel uit, en inderdaad als ik met die sleutel instap is OPD uit, stap ik met de zwarte sleutel in staat het weer keurig aan.

Ook met andere instellingen gaat dat lukken, zelfs Maps heeft een eigen profiel en instellingen, de geschiedenislijst is leeg, maar onder de hoofdsleutel zitten al mijn zaken er weer in.

Toch kan ik als ik vanuit de bovenkant van het scherm omlaag swipe, en dan profiel wissel, ook met de oranje sleutel weer bij al die instellingen komen. Iemand een tip hoe ik dat kan voorkomen zonder mijn eigen profiel geheel of gedeeltelijk te wissen of kwijt te raken?

Verder zag ik dat als je zorgsleutel aanzet en begrenst op bijv 100 kmh, dat luid en duidelijk in beeld staat bij opstarten van de wagen en boven de tellerbalk links komt een oranje stippellijn die tot de ingestelde begrenzing leidt, best netjes.
Zou dat in de nieuwe UX ook weggehaald zijn net als de streepjes bij de stoelverwarming?

Overigens, vanmiddag dus lekker de auto eens van binnen schoongemaakt, losse troep er eens uit, alles gereinigd zoals schermen en dashboard.. en wat voelt die wagen dan weer goed aan.. nodigt zo enorm uit om een stukje te gaan rijden ermee en te genieten van het interieur, het rijgedrag en de luxe.. moet ik echt vaker doen :)
Je kan ook een vergrendeling met patroon of pincode kiezen

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Avvd schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 22:43:
[...]

Je kan ook een vergrendeling met patroon of pincode kiezen
kan dat op 1 profiel en het andere juist niet? zou een oplossing zijn
Ze moeten wel bij de menus om bijv de ruitenwisser service stand te selecteren, ik wil dat ze de bladen vervangen want deze trekken steeds meer strepen.

• cdwave
Exorcist schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:36:
[...]
Nee, andere zak, dat wel (ivm krassen). Interfereert dat zo erg ja?
Ja, als ik de telefoon en de sleutel in dezelfde zak heb, werkt het voor geen meter. In een andere zak geen probleem.

Ik heb al een keer vloekend de boodschappenkrat op de achterbank gegooid omdat ik de kofferbak met geen mogelijkheid open kreeg. Tot ik dit ontdekte.

[ Voor 19% gewijzigd door cdwave op 15-02-2026 08:31 ]

• mversluis
App is weet verbinding kwijt , het is wel onstabiel op dit moment.

• DoubleDot
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:48
mversluis schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:24:
App is weet verbinding kwijt , het is wel onstabiel op dit moment.
In België totaal geen last van.

• Kammika
Gistereavond ook geen internetconnectiviteit in de auto. Vanochtend was het weer terug. Het rommelt idd weer wat... zoals @ron65 zei, zal wsch met voorbereiding OTA te maken hebben. Gebeurt vaker voor grote uitrol..

• RoelsRules
Afgelopen dagen een paar keer gehad dat de auto ging laden op moment dat ik de stekker er in deed. Dit terwijl er een timer aan staat die zorgt dat er geladen wordt zodra de tarieven lager liggen...
Beetje zonde en irritant

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

RoelsRules schreef op zondag 15 februari 2026 @ 11:59:
Afgelopen dagen een paar keer gehad dat de auto ging laden op moment dat ik de stekker er in deed. Dit terwijl er een timer aan staat die zorgt dat er geladen wordt zodra de tarieven lager liggen...
Beetje zonde en irritant
Dan werk jij zeker met een dynamisch contract?
Ik waag me er niet aan, als de Russen een stevige scheet laten vliegen hier de prijzen omhoog, liever een vaste prijs!

Maar was dit de timer in de auto? of is dit een timer in je laadvoorziening die rekening houdt met dynamische prijzen?
In het laatste geval kun je de auto niet de schuld geven natuurlijk...

• mversluis
Ik schakel met homey de laadpaal op basis van tijd tussen alleen zon overschot ( overdag) en default ( na 22.00 uur). Dit werkt heel simpel maar wel goed

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

mversluis schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:35:
Ik schakel met homey de laadpaal op basis van tijd tussen alleen zon overschot ( overdag) en default ( na 22.00 uur). Dit werkt heel simpel maar wel goed
dat is als je de laadpaal kunt schakelen handig, maar mijn paal bijvoorbeeld heb ik geen enkele invloed op omdat die door werkgever is geplaatst, elke kWh wordt netjes verrekend tegen kostprijs. Ik moet wel de laadpas voor de lezer houden, anders start het ladenniet.
Houd ik er een andere laadpas voor, dan worden de kWh die dan geladen worden op die laadpasprovider verrekend, dus gebruik ik de ANWB tag die ik voor reserve heb, mag ik mezelf betalen via ANWB.

Meer invloed dan de paal uitlezen (ik kan elke laadsessie zien), de paal op pauze zetten (bijv vakantieperiode) of een geforceerde unlock op de connector, is niet mogelijk.

Daarom gebruik ik de laadtimers van de auto als dat nodig is, zo zorg ik bijvoorbeeld dat de auto pas op 100% staat voor een lange rit ongeveer een uur voor vertrek, zodat ook het preconditioneren aansluitend op de paal kan plaatsvinden. Mijn paal levert op 1 fase max 20A (komt op om en nabij 4,2 kW uit) dus als ik wil voorverwarmen terwijl er nog wordt geladen, zie ik het laadproces teruglopen tot soms maar 2 A.
Dus laden moet klaar zijn voor er wordt voorverwarmd.

De timers in de wagen zijn daar heel geschikt voor, de paal beheren zou nog mooier zijn. Wellicht over 3 jaar als de paal officieel mijn eigendom wordt...

Met de iphone kan ik ook nog spelen met de laadstroom, soms beperk ik die doelbewust tot bijv 10A zodat het moment van klaar zijn met laden net voor vertrek ligt. Nadeel is dan dat wanneer je dan ook laat preconditioneren, dat laatste ook max 10A uit de paal pakt (2,3 kW) en de rest alvast weer uit de accu haalt. De auto gaat ervanuit dat als ik 10A aangeef, die onder geen beding hoger mag worden. Terecht want als ik aan een granny zou laden op een beperkte aansluiting zou dat schadelijk voor de aansluiting kunnen worden (tenzij je de granny zelf in laadstroom kunt beperken).

Met de android kan ik die laadstroom niet aanpassen, waarom niet?
Het is een zinvolle optie gebleken, gelukkig is de I-Phone daartoe wel in staat.
Nu ik met Home Assistant ben gaan spelen de laatste weken, moet ik eens kijken of die ook in staat is die laadstroom te limiteren, dan zou het via die weg ook op een android moeten lukken.

Intussen het advies van de pincode ingevoerd, en inderdaad, dat is per account en met de Oranje sleutel instappend kun je nu niet meer zonder pincode in het andere profiel komen.
Na onderhoud morgen gaat die er wel weer af, want ik ben niet van plan dagelijks bij elke rit een pincode te moeten opgeven, daar ben ik dan weer te lui voor ;)
Maar dank voor de suggestie @Avvd d:)b

• RoelsRules
ron65 schreef op zondag 15 februari 2026 @ 12:32:
[...]

Dan werk jij zeker met een dynamisch contract?
Ik waag me er niet aan, als de Russen een stevige scheet laten vliegen hier de prijzen omhoog, liever een vaste prijs!

Maar was dit de timer in de auto? of is dit een timer in je laadvoorziening die rekening houdt met dynamische prijzen?
In het laatste geval kun je de auto niet de schuld geven natuurlijk...
Correct, een dynamisch contract. Bevalt op zich prima hoor en doordat hij normaliter goed laad in de nacht scheelt dat echt.
Helaas geen makkelijke mogelijkheid om de paal aan te sturen. Komt dit jaar een andere paal en dan zorg ik voor slimme aansturing vanuit die kant invl overdag op zon stroom laden.

• wamske
  • Laatst online: 26-02 21:57
Ik ben me aan het orienteren op een XC40P8. Een 360gr camera staat hoog op de wishlist, maar als ik MP/Gaspedaal afschuim kun je dit niet aanvinken als optie, en niet alle aanbieders zetten de hele HMI op de foto.
Dus mijn vraag; als er camera's in de spiegels zitten, heeft deze auto dat automatisch 360 degr camera's?
Nu ik er op ben gaan letten, zie ik 3 opties: geen front/spiegelcamera's, alleen front/rear en front/rear/spiegel. De eerste en laatst opties zijn duidelijk, maar voor welke functie heeft een XC40 wel een camera in het logo, maar geen camera's in de spiegel? Ik neem aan dat de ADAS camera achter de voorruit zit?
TL;DR => camera's in de XC40, welke opties zijn er?

• wamske
  • Laatst online: 26-02 21:57
RoelsRules schreef op zondag 15 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Correct, een dynamisch contract. Bevalt op zich prima hoor en doordat hij normaliter goed laad in de nacht scheelt dat echt.
Helaas geen makkelijke mogelijkheid om de paal aan te sturen. Komt dit jaar een andere paal en dan zorg ik voor slimme aansturing vanuit die kant invl overdag op zon stroom laden.
Je zou Jedlix kunnen overwegen. Jedlix controleert het laden van de auto via de app van de auto, je geeft aan wanneer je wil dat de accu vol is, wat het minimum moet zijn en Jedlix laadt wanneer de prijs het laagst is = meestal de meest groene optie.

• Venomer
wamske schreef op maandag 16 februari 2026 @ 09:21:
Ik ben me aan het orienteren op een XC40P8. Een 360gr camera staat hoog op de wishlist, maar als ik MP/Gaspedaal afschuim kun je dit niet aanvinken als optie, en niet alle aanbieders zetten de hele HMI op de foto.
Dus mijn vraag; als er camera's in de spiegels zitten, heeft deze auto dat automatisch 360 degr camera's?
Nu ik er op ben gaan letten, zie ik 3 opties: geen front/spiegelcamera's, alleen front/rear en front/rear/spiegel. De eerste en laatst opties zijn duidelijk, maar voor welke functie heeft een XC40 wel een camera in het logo, maar geen camera's in de spiegel? Ik neem aan dat de ADAS camera achter de voorruit zit?
TL;DR => camera's in de XC40, welke opties zijn er?
Mijn XC40 P8 heeft geen 360 graden camera en er zitten geen camera's in het voorste logo en in de spiegels. Er zit alleen een camera in de achterklep. Ik denk dat je veilig kunt aannemen dat een Volvo met een camera in het voorste logo de 360 graden parkeercamera heeft. Alleen front/rear zonder spiegelcamera's komt volgens mij niet voor.

De camera achter de voorruit is voor de Pilot Assist en Lane Keeping Aid.

Pagina: 1 ... 358 ... 363 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"