dat is als je de laadpaal kunt schakelen handig, maar mijn paal bijvoorbeeld heb ik geen enkele invloed op omdat die door werkgever is geplaatst, elke kWh wordt netjes verrekend tegen kostprijs. Ik moet wel de laadpas voor de lezer houden, anders start het ladenniet.
Houd ik er een andere laadpas voor, dan worden de kWh die dan geladen worden op die laadpasprovider verrekend, dus gebruik ik de ANWB tag die ik voor reserve heb, mag ik mezelf betalen via ANWB.
Meer invloed dan de paal uitlezen (ik kan elke laadsessie zien), de paal op pauze zetten (bijv vakantieperiode) of een geforceerde unlock op de connector, is niet mogelijk.
Daarom gebruik ik de laadtimers van de auto als dat nodig is, zo zorg ik bijvoorbeeld dat de auto pas op 100% staat voor een lange rit ongeveer een uur voor vertrek, zodat ook het preconditioneren aansluitend op de paal kan plaatsvinden. Mijn paal levert op 1 fase max 20A (komt op om en nabij 4,2 kW uit) dus als ik wil voorverwarmen terwijl er nog wordt geladen, zie ik het laadproces teruglopen tot soms maar 2 A.
Dus laden moet klaar zijn voor er wordt voorverwarmd.
De timers in de wagen zijn daar heel geschikt voor, de paal beheren zou nog mooier zijn. Wellicht over 3 jaar als de paal officieel mijn eigendom wordt...
Met de iphone kan ik ook nog spelen met de laadstroom, soms beperk ik die doelbewust tot bijv 10A zodat het moment van klaar zijn met laden net voor vertrek ligt. Nadeel is dan dat wanneer je dan ook laat preconditioneren, dat laatste ook max 10A uit de paal pakt (2,3 kW) en de rest alvast weer uit de accu haalt. De auto gaat ervanuit dat als ik 10A aangeef, die onder geen beding hoger mag worden. Terecht want als ik aan een granny zou laden op een beperkte aansluiting zou dat schadelijk voor de aansluiting kunnen worden (tenzij je de granny zelf in laadstroom kunt beperken).
Met de android kan ik die laadstroom niet aanpassen, waarom niet?
Het is een zinvolle optie gebleken, gelukkig is de I-Phone daartoe wel in staat.
Nu ik met Home Assistant ben gaan spelen de laatste weken, moet ik eens kijken of die ook in staat is die laadstroom te limiteren, dan zou het via die weg ook op een android moeten lukken.
Intussen het advies van de pincode ingevoerd, en inderdaad, dat is per account en met de Oranje sleutel instappend kun je nu niet meer zonder pincode in het andere profiel komen.
Na onderhoud morgen gaat die er wel weer af, want ik ben niet van plan dagelijks bij elke rit een pincode te moeten opgeven, daar ben ik dan weer te lui voor
Maar dank voor de suggestie @
Avvd