Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Zuilen schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 07:45:
In het weekend ga ik met de P8 regelmatig naar een sport evenement, waarbij ik uit gemak de auto niet op slot doe (op het platte land is dit idd nog steeds mogelijk ;-)) en meerdere keren verspreid over de dag sportmaterialen uit de auto pak of terug leg.
Wat mijn opvalt is dat de accu aan het einde van het evenement zo'n 5% leger is dan bij aankomst, zonder er ook maar een meter mee te rijden. Ik heb de indruk dat door het openen en sluiten van de deur de accu continu verwarmd wordt, airco etc weer aangaat.
Is het mogelijk om de auto handmatig in een soort van energiebesparingsmodus te zetten, zodat de accu niet onnodig leeg raakt?
M'n auto staat elke week vijf dagen stil omdat ik in het buitenland werk en op die vijf dagen is de SoC zo'n 2% gedaald, soms zelfs maar 1%.
Trouwens, de AC en/of de verwarming schakelt pas in wanneer je achter het stuur plaats neemt. (behalve bij het gebruik van de timer, natuurlijk)

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:14
Pure8 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

M'n auto staat elke week vijf dagen stil omdat ik in het buitenland werk en op die vijf dagen is de SoC zo'n 2% gedaald, soms zelfs maar 1%.
Trouwens, de AC en/of de verwarming schakelt pas in wanneer je achter het stuur plaats neemt. (behalve bij het gebruik van de timer, natuurlijk)
Of een zware sporttas op de bestuurdersstoel zet ……kan dat nog een oorzaak zijn?

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05 22:57
Mga1600 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 12:05:
[...]

Dat lijkt me een goede! Ik gebruik die functie wel als ik langere tijd in de auto zit te wachten. Dan valt alles stil.
Je kunt om de auto uit te schakelen ook de knop waar je het volume mee regelt langere tijd vasthouden.
Met diezelfde knop zet je de auto ook weer aan. Druk op “play” zeg maar.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Pure8 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Is dat wel zo? Als ik de deur open maak, hoor ik de ventilator soms al blazen voordat ik zit.

Ik zit wel eens op de parkeerplaats in de auto te wachten. De SoC gaat dan in een half uur 1 å 2% naar beneden in een halfuur. Maar dat is met klimaat, radio en verlichting aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22
Venomer schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Is dat wel zo? Als ik de deur open maak, hoor ik de ventilator soms al blazen voordat ik zit.

Ik zit wel eens op de parkeerplaats in de auto te wachten. De SoC gaat dan in een half uur 1 å 2% naar beneden in een halfuur. Maar dat is met klimaat, radio en verlichting aan.
https://www.volvocars.com...ean-zone-interior-package

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Gewist bericht

[ Voor 136% gewijzigd door Mga1600 op 21-10-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 25-01-2022
Waar refereren jullie aan als jullie het hebben over OTA naar 1.7?

Als ik bij de systeeminfo kijk zie ik geen 1.6 staan ofzo?

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Sebas84! schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 22:45:
Waar refereren jullie aan als jullie het hebben over OTA naar 1.7?

Als ik bij de systeeminfo kijk zie ik geen 1.6 staan ofzo?
Klopt…… die nummering wordt pas vanaf de a.s. update getoond. Dat is door Volvo op veler verzoek toegevoegd zodat je voortaan weet welke versie je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:35
Vanwege het uitblijven van de app update die de issues moeten oplossen net even weer contact gehad met Volvo NL. Nu weten ze opeens niet meer wanneer de update komt en adviseren ze me om de app te verwijderen (ze zeggen er dan niet bij dat je eerst even moet ontkoppelen in de app |:( ) en weer lekker langs de dealer te gaan.

Man man man wat een dramatische communicatie toch ook bij Volvo. Ze weten er zelf ook gewoon helemaal niks vanaf. Maandag maar weer eens naar de dealer dan maar. Die overigens nogmaals wel echt heel goed meehelpen en denken overigens. Heb ik helemaal niks te klagen over.

[ Voor 7% gewijzigd door Juancho op 22-10-2021 09:41 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bens XC40P8
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-07-2024
ArnoudN schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 10:48:
[...]

Ik heb ditzelfde probleem, althans sporten waarbij ik de sleutel niet mee wil nemen. Mijn dealer gaf mij een instructie om de auto op slot te kunnen zetten, waarbij de keyfob in de auto blijft en je de stalen sleutel meeneemt. Die kan rustig nat worden.

Als ik het mij goed herinner blijf je in de auto zitten en doe je alle deuren op slot. Vervolgens stap je uit en doe je de bestuurdersdeur dicht. Als het goed is blijft deze dan ook op slot. Je kunt dan als je terugkomt bij de auto de deur los doen met de stalen sleutel.

Op die manier loopt de accu niet leeg, zit je auto op slot en kan de keyfob niet nat worden. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat ik het nog niet heb geprobeerd.
Er is ook nog een andere optie: laat de sleutel in de auto en gebruik je app om de auto af te sluiten en weer te openen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bens XC40P8
  • Laatst online: 29-07-2024
lijkt erop dat met de nieuwe update google maps ook een grote update krijgt en je dan meerdere laadstations kunt toevoegen p een langere rit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 09:36:
Vanwege het uitblijven van de app update die de issues moeten oplossen net even weer contact gehad met Volvo NL. Nu weten ze opeens niet meer wanneer de update komt en adviseren ze me om de app te verwijderen (ze zeggen er dan niet bij dat je eerst even moet ontkoppelen in de app |:( ) en weer lekker langs de dealer te gaan.

Man man man wat een dramatische communicatie toch ook bij Volvo. Ze weten er zelf ook gewoon helemaal niks vanaf. Maandag maar weer eens naar de dealer dan maar. Die overigens nogmaals wel echt heel goed meehelpen en denken overigens. Heb ik helemaal niks te klagen over.
Tja, de app update zal dan toch wel nog niet release klaar zijn geweest en dan heb je er ook niks aan als ie nog niet goed is.
Dus dan kun je of iets langer wachten tot hij wel klaar is en mogelijk/hopelijk de problemen oplost, of jezelf kwellen met vragen naar de bekende weg bij Volvo NL.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
De OTA lijkt deze keer iets meer gespreid te zijn, ik heb nog niks gezien in ieder geval.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
Mga1600 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:19:
[...]

Of een zware sporttas op de bestuurdersstoel zet ……kan dat nog een oorzaak zijn?
Geen flauw idee. Kan getest worden door dit even te proberen en zien of de auto dan 'aan' gaat.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdtweak
  • Laatst online: 30-05 05:31
Vraagje, met de p8, kan je in de on call / cars app ook zien, als je auto niet aan het laden is, wat je batterij percentage is?

Want het werkt nu als de auto laad, maar niet als de auto niet aan de stekker hangt (betreft niet mijn auto, vraag het voor iemand die ik ken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 30-05 15:19
Bens XC40P8 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:27:
[...]

Er is ook nog een andere optie: laat de sleutel in de auto en gebruik je app om de auto af te sluiten en weer te openen
Dat is een optie, maar als ik de sleutel niet mee wil om te voorkomen dat hij nat wordt, is de telefoon meenemen ook niet echt handig. :)

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
vdtweak schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:31:
Vraagje, met de p8, kan je in de on call / cars app ook zien, als je auto niet aan het laden is, wat je batterij percentage is?

Want het werkt nu als de auto laad, maar niet als de auto niet aan de stekker hangt (betreft niet mijn auto, vraag het voor iemand die ik ken)
Het zou altijd moeten werken, of de auto nu aan het laden is of niet.

In werkelijkheid komt het percentage met grote vertraging door. Als de auto aan het laden is, is de SoC meestal al veel hoger dan wat de app laat zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
vdtweak schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:31:

Er schijnt sowieso een verschil te zijn tussen de ervaringen op een iPhone vs (sommige?) Android telefoons.
Toen de app er net was, had ik als de auto in Bluetooth bereik was wel het laad percentage, maar anders niet. Inmiddels werkt het eigenlijk altijd wel, en is er ook niet veel vertraging meer. Soms even een paar seconden bij het openen van de app.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas84!
  • Laatst online: 25-01-2022
Mga1600 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 23:40:
[...]

Klopt…… die nummering wordt pas vanaf de a.s. update getoond. Dat is door Volvo op veler verzoek toegevoegd zodat je voortaan weet welke versie je hebt.
Ah! Bedankt voor de reactie

XC40 P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanarda
  • Laatst online: 03-11-2022
Na bijna 1 week mijn P8 weer terug voor het herstellen van de foutmelding SOS systeem. Ze hebben een antenne vervangen, een accu in de SOS module geladen en helaas een gehele reset uitgevoerd.

Bij het inleveren van de auto aangegeven dat ik niet wilde dat ze een fabrieksreset zouden doen, omdat ik de flitsmeister en ABRP app niet kwijt wilde... maarja. Je raad het al. Alles gewist.
Had liever die foutmelding gehad dan dat flitsmeister de accu van mijn telefoon leeg trekt. Bedankt Niham.

Iemand enig idee of het nog mogelijk is om flitsmeister weer geïnstalleerd te krijgen?

Ze hebben ook 1.7 erop gezet. En had meteen last van dat blokkerige opbouw van de kaart. Het lijkt gelukkig van korte duur te zijn geweest. Heb er vandaag geen last van gehad, hopelijk blijkt het zo.
Die range die wordt aangegeven door die app is echt veel hoger dan ik ooit gehaald heb. Zie iets van 380km staan in het midden met 90% lading. Dus ben benieuwd of ik dat ooit zou halen. Normaal is het niet veel meer dan 300km op een volle accu.

Maar wat rijdt die P8 toch lekker... Na een weekje in een XC40 T3 is het toch heerlijk om dat pedaal van de P8 in te trappen.

[ Voor 23% gewijzigd door sebastiaanarda op 22-10-2021 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-05 23:08
Ik was van plan om morgen eens naar de dealer te gaan omdat mijn VOC app / Volvo Cars app (wat is nu de juiste benaming?...) nog steeds NIKS liet behalve een grijze XC40 van de bovenkant. Android overigens.

Maar vandaag checkte ik de app nog maar eens en ik wist niet wat ik zag. Er stonden ineens icoontjes en SOC percentage _/-\o_ . Zomaar ineens werkt mijn app. Niks meer veranderd in de auto of app.

Zojuist getest en ik kon de auto ontgrendelen etc. Werkt dus ook nog, haha.
Benieuwd wanneer ik de 1.7 update aangeboden krijg.

Verder ervaar ik geen echte problemen met de auto qua software. Google maps doet het gewoon, krijg nooit blokken te zien waar ik hier wel eens over lees. Meest vervelende is dat de radio soms niet aanblijft.
Neemt niet weg dat ik het hele software ontwikkeling vanuit Volvo wel zeer matig vind. Bijna een jaar na aankoop eindelijk een werkende app... Niet dat je daar de auto voor koopt, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Tja, de app update zal dan toch wel nog niet release klaar zijn geweest en dan heb je er ook niks aan als ie nog niet goed is.
Dus dan kun je of iets langer wachten tot hij wel klaar is en mogelijk/hopelijk de problemen oplost, of jezelf kwellen met vragen naar de bekende weg bij Volvo NL.
Wat ook een optie is je klanten niet zo stellig aangegeven dat je even een paar dagen geduld moet hebben omdat er in de loop van de week een update komt om dit vervolgens weer volledig om te draaien. Ik weet niet hoe het bij jou op het werk gaat maar als ik mijn klanten zo voor de gek houd...vul maar in 🤔

Zeg dan gewoon, wij weten het ook niet, er komt binnenkort weer een app update aan die het misschien oplost maar hoe en wanneer weten we nog niet. Beter ga je naar de dealer om de boel voor de zoveelste keer te resetten.

Ben ik ook niet happy maar dan ben je tenminste eerlijk. Ik verbaas me soms oprecht hoe makkelijker sommigen toch denken. Komt wellicht omdat juist die personen amper tot geen issues hebben wellicht. Ik heb overigens zelf maar navraag gedaan bij Volvo ook voor meerdere mensen die dezelfde issues hebben. En ook dat aangegeven bij Volvo.

Anyway, maandag afspraak bij de dealer. Lossen we het daar wel op incl 1.7 update.

[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 22-10-2021 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Bens XC40P8 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:37:
lijkt erop dat met de nieuwe update google maps ook een grote update krijgt en je dan meerdere laadstations kunt toevoegen p een langere rit
Volgens mij staat maps volledig los van de volvo update. Die laatste maps update met filter optie was ook een Maps update op zich zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Wat ook een optie is je klanten niet zo stellig aangegeven dat je even een paar dagen geduld moet hebben omdat er in de loop van de week een update komt om dit vervolgens weer volledig om te draaien. Ik weet niet hoe het bij jou op het werk gaat maar als ik mijn klanten zo voor de gek houd...vul maar in 🤔

Zeg dan gewoon, wij weten het ook niet, er komt binnenkort weer een app update aan die het misschien oplost maar hoe en wanneer weten we nog niet. Beter ga je naar de dealer om de boel voor de zoveelste keer te resetten.

Ben ik ook niet happy maar dan ben je tenminste eerlijk. Ik verbaas me soms oprecht hoe makkelijker sommigen toch denken. Komt wellicht omdat juist die personen amper tot geen issues hebben wellicht. Ik heb overigens zelf maar navraag gedaan bij Volvo ook voor meerdere mensen die dezelfde issues hebben. En ook dat aangegeven bij Volvo.

Anyway, maandag afspraak bij de dealer. Lossen we het daar wel op incl 1.7 update.
Ik snap wat je zegt en ook je frustratie, maar als de update er niet is, wat kan de dealer dan doen wat ie niet eerder ook al had kunnen doen? De OTA komt eraan en krijg je toch wel, profiel wissen en opnieuw koppelen kun je zelf. Ik zou mijn tijd daar - zelfs met een niet werkende app - nu niet aan besteden (aan de dealer). Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
De hele zooi een software matige reset geven waarbij alle profielen etc ook gewist worden, dat is volgens mij de enige manier om echt 'schoon' de boel opnieuw in te stellen😁😉. Probleem is ook het ontkoppelen. Heb ik geprobeert bij m'n vriendin haar app. Ten eerste komen we er al dagen niet meer in en ten tweede als het dan een keer lukt werkt ontkoppelen niet. Die staat dan een paar uur te draaien maar er gebeurt niks. Dus tja, zeg het maar 🤔😂

Even zonder gekheid. Ik wilde bewust eens van Volvo zelf horen/testen wat ze hiermee zouden doen. Is het nu ook gelijk weer eens duidelijk dat er helemaal niets is veranderd in communicatie en hulp. Ze weten het zelf gewoon ook niet.

[ Voor 87% gewijzigd door Juancho op 22-10-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 21:58:
De hele zooi een software matige reset geven waarbij alle profielen etc ook gewist worden, dat is volgens mij de enige manier om echt 'schoon' de boel opnieuw in te stellen😁😉. Probleem is ook het ontkoppelen. Heb ik geprobeert bij m'n vriendin haar app. Ten eerste komen we er al dagen niet meer in en ten tweede als het dan een keer lukt werkt ontkoppelen niet. Die staat dan een paar uur te draaien maar er gebeurt niks. Dus tja, zeg het maar 🤔😂

Even zonder gekheid. Ik wilde bewust eens van Volvo zelf horen/testen wat ze hiermee zouden doen. Is het nu ook gelijk weer eens duidelijk dat er helemaal niets is veranderd in communicatie en hulp. Ze weten het zelf gewoon ook niet.
Maar dat hadden ze toch al wel eens geprobeerd?

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 17:54:
[...]

Het zou altijd moeten werken, of de auto nu aan het laden is of niet.

In werkelijkheid komt het percentage met grote vertraging door. Als de auto aan het laden is, is de SoC meestal al veel hoger dan wat de app laat zien.
Klopt…. de app loopt altijd achter …. bij mij ook. Hij laat wel zien dat of geladen wordt en op het het moment dat de auto ‘vol’ is schiet de app ineens door naar 90% terwijl het vlak daarvoor nog bijvoorbeeld 72% was.
Hopelijk is dat naijlen iets wat met de a.s. app-update verdwijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Montalbano schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Maar dat hadden ze toch al wel eens geprobeerd?
Ja toen na een OTA de hele auto in de war was geraakt. Incl app. En daarna deed alles het weer. Maar zo'n reset wil je natuurlijk eigenlijk niet want dan ben je letterlijk alles kwijt. Incl je verbruik gegevens etc.

Dus we proberen het eerst even op een andere manier.

Wbt accu %.. Ik ben wel benieuwd naar de techniek en waarom je daarin nog zo'n groot verschil/vertraging ziet. Is het lastig om een update statement uit te voeren? Zowel tijdens laden als zonder laden. Of zit er wat anders achter? Gewoon uit interesse. Misschien leuk om eens na te vragen...

[ Voor 24% gewijzigd door Juancho op 23-10-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 08:45:
[...]

[…]

Wbt accu %.. Ik ben wel benieuwd naar de techniek en waarom je daarin nog zo'n groot verschil/vertraging ziet. Is het lastig om een update statement uit te voeren? Zowel tijdens laden als zonder laden. Of zit er wat anders achter? Gewoon uit interesse. Misschien leuk om eens na te vragen...
Volgens mij moet de auto gewoon wat vaker de SoC uploaden naar de server. Dat lijkt hij nu maar sporadisch te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-05 20:07
Vanmorgen vertrokken nog geen update melding te vinden. Boodschappen gedaan en daar stond ie ineens op het scherm.
Thuis aan installatie gezet, zo gepiept met melding gereed in de app.
1.7 staat erop, ben benieuwd hoe de range optimizer werkt.

P8, 19 inch Continental, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:48
Waterblok schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:05:
Vanmorgen vertrokken nog geen update melding te vinden. Boodschappen gedaan en daar stond ie ineens op het scherm.
Ik kreeg deze net. Zo nog maar een keer proberen( soc is 64%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/olX6XSdO2BBvta-dnArGAbWGYzU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rhpn7KEtLNdM3olvXQ5N46DM.jpg?f=user_large

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-02-2024
Waterblok schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 12:05:
Hier ook vanmorgen de melding gekregen. Ongeveer half uurtje na installatie een push melding dat de update succesvol geïnstalleerd was.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:48
Mijn update loopt nu wel.
Ik had de eerste gestart toen ik mn deur al open had , dat was het enige wat anders was.. wellicht een tip voor de mensen waar hij ook faalt. Start de update met deur dicht, dan uitstappen en deur op slot. Wie weet helpt het!

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-03 13:21
Zojuist de update notificatie op de app ontvangen.
Ik hoef vanmiddag niet weg, dus meteen maar gestart.

De app geeft aan dat de update is gestart en ongeveer 1,5 uur in beslag zal nemen.

En now we wait... :)

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Curly68
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-11-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/047HkKzG9t0VBXtvHot7mz34VCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxgTPb0oXdhoX5cQAloXLOlg.jpg?f=fotoalbum_large

Done :)

Volvo XC40 P8 (MY2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
Hoe lang heeft het (ongeveer) geduurd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Curly68
SSANL schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 15:49:
[...]

Hoe lang heeft het (ongeveer) geduurd?
Zo’n 20 minuutjes. Hierbij gaf de de VOC app (iphone) op 3 momenten een seintje:

1. Toen de update beschikbaar was
2. Toen de update was gestart
3. Toen de update was afgerond

Vlekkeloos, een kind kan de was doen.

Volvo XC40 P8 (MY2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
Curly68 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Zo’n 20 minuutjes. Hierbij gaf de de VOC app (iphone) op 3 momenten een seintje:

Same here..
Alleen duurde het bij mij 30 minuten :)

Morgen een lange rit gepland.. ben benieuwd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Versie 1.7 komt nu kennelijk bij veel P8-rijders binnen, na een tweevoudige aankondiging: op het scherm en via de Volvo Cars-app. Ook het starten en de afronding van de installatie werden keurig via VOC gemeld. De rij-assistent op het middenscherm is een echte aanwinst, omdat vrijwel realtime het verbruik wordt aangegeven, naast het aantal nog beschikbare kilometers. Op de optimalisatieknop veel invloed heeft, mieten ritten over grotere afstanden uitwijzen. Datzelfde geldt voor de overige verbeteringen, zoals aangekondigd in de toelichting op de 1.7 software update. De al beschikbare functies - ook Google Maps - blijven na de installatie prima werken. Kortom: positieve ervaringen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f17vP0-sHxAfJZVVCVAnviS0W9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmvhICB2iLGUUk6OPCGIvT2p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Curly68 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Hoe moet ik 1. interpreteren? Krijg je dat bericht als het downloaden klaar is of krijg je het al als de software voor jouw auto klaar staat?

Hier in ieder geval nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
Mga1600 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Hoe moet ik 1. interpreteren? Krijg je dat bericht als het downloaden klaar is of krijg je het al als de software voor jouw auto jaar staat?

Dat bericht verschijnt op het midden scherm (en als melding op smartphone) wanneer het downloaden gereed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Curly68
Mga1600 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:53:
[...]

Hoe moet ik 1. interpreteren? Krijg je dat bericht als het downloaden klaar is of krijg je het al als de software voor jouw auto jaar staat?

1 krijg je als de software is gedownload, dus klaar is om te installeren.

Volvo XC40 P8 (MY2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:28

Rianata

Have you played Atari today?

Zojuist thuisgekomen na een kort ritje van twee keer 20km (heen en terug) en toen stond voor mij ook de update klaar. Auto op de oprit geparkeerd met 65% resterende SOC, zittend in de auto op ‘Nu installeren’ knop getoetst en de auto verlaten en afgesloten. Inderdaad ook netjes via de app op de hoogte gehouden van beschikbaarheid en update start. En ook bij mij was het na 30 minuten klaar volgens de app (notificatie). Zelf even in de auto gaan zitten en gecheckt en begroet met een ‘Installatie voltooid’ melding op de midden console.

Maandag even kijken of de range optimizer verschil maakt (zoals anderen al aangaven) met 200km voor de boeg.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Hier inmiddels ook versie 1.7 via OTA geïnstalleerd. Zoals de anderen zeiden kreeg ik drie meldingen op de telefoon. De installatie duurde een klein half uurtje.

Helaas was wel weer mijn Volvo-account verdwenen uit de auto. Die heb ik er opnieuw in gezet en nu geeft de app weer geen sjoege. Duurt dit weer anderhalve dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb trouwens deze keer geen email van de dealer gehad over de update. Jullie wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Venomer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 10:53:
[...]

Volgens mij moet de auto gewoon wat vaker de SoC uploaden naar de server. Dat lijkt hij nu maar sporadisch te doen.
Zou je denken maar ze zullen bij Volvo toch ook weer niet zo dom zijn dat ze dst dan niet ff omzetten? Je wil als EV rijders natuurlijk actueel inzicht hebben.

Dus ik vraag me af of het zo simpel is. Lijkt me wel interessant om even bij Volvo of Robert meer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 21:04
Zijn er met de 1.7 versie al wat bevindingen tav zuiniger rijden? In polestar2 topic lees ik veel positieve feedback sinds de nieuwe software. Dus ook hier ff benieuwd…😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Venomer schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 21:59:
Ik heb trouwens deze keer geen email van de dealer gehad over de update. Jullie wel?
Nee niets. Overigens ook nog geen update ontvangen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:10
Net 100 km gereden, verbruik 21,5.

Nu nog 60% over en hij zegt dat ik nog 250 kan gaan. Lijkt mij wat veel.

Overigens was hij vanochtend niet tot 90% opgeladen, maar 85% vanochtend. Wel raar, nog nooit gehad, want hij was gewoon ingeplugd.

We gaan het zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Zojuist de update 1.7 binnengekregen en probleemloos geïnstalleerd. Ging als een speer. Nog niet mee gereden sindsdien. Valt me op dat de soc-weergave in de app nu wel per % omhoog kruipt, maar of het nog na-ijlt weet ik niet want ik ben even zonder auto (op de fiets) weg……

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aa4711
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-05 12:23
okio schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:38:
Zijn er met de 1.7 versie al wat bevindingen tav zuiniger rijden? In polestar2 topic lees ik veel positieve feedback sinds de nieuwe software. Dus ook hier ff benieuwd…😃
Hoewel ik geen vergelijkings materiaal heb, heb ik wel wat ervaring opgedaan met 1.7.
Werd afgelopen maandag geinstalleerd in de garage en ben er vrijdag mee naar Berlijn gereden en vandaag terug. Met mijn vrouw en 200kg extra bagage (niet van haar maar moest spullen wegbrengen 😂) vertrokken en rustig aan gedaan. Max 125 in Duitsland waar het mocht en range assistent aan). Kwamen uit op 23.9/100km.
Vandaag terug (vertrokken bij 5 gr) met max 150 waar het mocht en dat kwam uit op 29.1/100km.
Heb me verder aan de max snelheid +5 a 10 gehouden.
Temp op 21gr. was absoluut niet te koud en geen beslagen ruiten (best veel regen vrijdagmiddag bij Berlijn).

Wat me verder opviel:
- ABRP vind ik te lastig als losse app. Google plant je volgende stop echter op 20% (had van mij wel lager gemogen) en houd daarbij geen rekening met range assistent. Daar komt ie pas achter als je weer op pad bent en dan kom je dus met 30% aan. En dan is onderweg even een ander laadpunt zoeken niet handig. Dus dacht ik tijd te compenseren door harder te gaan rijden en dat werkt.
- Kwamen op de heenweg bij Maagdenburg in een laadpaal walhalla terecht. 12 Tesla, 10 Ionity en 6 Allego laadpalen bij elkaar.
- Op de terugweg bij een Allego station waar pontificaal 380kW op de voorkant stond werd er toch maar 68kW geladen. Bleek dat de linkerkant maar 80kW was en de rechter max 160kW. En dat valt niet op als de zon vol op het scherm van de laadpaal schijnt. Dus maar even omgeplugd. Oh en die 380 red je alleen op 800 volt natuurlijk.
- Ik had wat issues met de app voorheen (kon eerst de 3 sleutels niet vinden en later net als sommige anderen geen info van de auto meer in de app (behalve als de verbinding via bluetooth verliep) maar dat is met 1.7 allemaal opgelost en reageert ook nog eens veel sneller. Soms is de laadt status niet up to date maar volgens mij zijn dat 3,4,5G issues/slechte ontvangst.

Onderweg bedachten we dat we eigenlijk een app "klompenpaden voor laadpalen" nodig hebben. We hebben steeds tot ongeveer 90% geladen en dan ben je wel 45 minuten bezig. Tijd voor een leuke wandeling :)

Wat ik onhandig vind aan de Range assistent app is dat ie steeds weer vraagt of ie aan of uit moet.

Tot slot. Ik ga elk jaar wel een keer naar Berlijn maar dit was voor het eerst electrisch. Koste ons ongeveer een uur meer reistijd dan voorheen maar we kwamen ook wel wat relaxter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2023
DarkShadow schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 14:11:
Net 100 km gereden, verbruik 21,5.

Nu nog 60% over en hij zegt dat ik nog 250 kan gaan. Lijkt mij wat veel.

Overigens was hij vanochtend niet tot 90% opgeladen, maar 85% vanochtend. Wel raar, nog nooit gehad, want hij was gewoon ingeplugd.

We gaan het zien!
Had na de download van versie 1.7 vanochtend ook een verkeerd gepresenteerde SoC.
Geladen tot 90% gevolgd door een kort ritje tot 87%. Na een uur terug bij de auto, SoC stond toen op 83%.
Wederom kort ritje tot 80%. Maar de app gaf 84% aan. Later in de middag weer een ritje, toen stond de SoC in de auto ook weer keurig op 84%. Registratie lijkt dus even te moeten wennen (?) aan de nieuwe versie.

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
okio schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:38:
Een zonnige zondagmiddag: tijd voor een eerste rit met de P8 na software-update 1.7. De betere verbruikscijfers liegen er niet om. Bij vertrek gaf het scherm 340 km 'voorraad; aan, bij thuiskomst na 66 km toonde het middenscherm 300 km. De SOC percentages geven onderstrepen de verbetering. Op de heenweg van 32 km daalde SOC van 80% naar 71%; op de terugweg van 34 km daalde SOC van 71% naar 65%. Het totale verbruik kwam uit op 17,4/100 km: een getal dat ik de laatste maanden niet heb kunnen bereiken.

Het effect van de snelle opwarming van het accupakket is overigens goed waarneembaar in de realtimeverbruikkcijfers gedurende de eerste tien km's. Bij snelheden tussen 60 en 80 km kleurt het cijfer snel oranje in plaats van blauw. Die oranje kleur begint bij 30-32 kWh. Al met al durf ik de conclusie aan, dat de recente update een positief effect heeft. Ik teken daarbij aan, dat ik ook de optimalisatieknop heb toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-05 21:04
fijn klinkt goed, leuke ervaring ook met Duitsland! Moet nog ff geduld hebben voor de P6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 20:59
Gaat nog niet helemaal goed met de Actieradiusassistent.
Ik sta stil en verbruik 51kWh/100km

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVtiRbIbcZ7Ub9zpc-CkUWUrQLo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rmAm2TKtiXJDKx5qFpBta3HW.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie van Dijk
  • Laatst online: 28-05 12:26
Texie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 08:31:
Gaat nog niet helemaal goed met de Actieradiusassistent.
Ik sta stil en verbruik 51kWh/100km

[Afbeelding]
Nee, als je stil staat had het oneindig hoog moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

Adriaen87 schreef op zaterdag 23 oktober 2021 @ 17:02:
Versie 1.7 komt nu kennelijk bij veel P8-rijders binnen, na een tweevoudige aankondiging: op het scherm en via de Volvo Cars-app. Ook het starten en de afronding van de installatie werden keurig via VOC gemeld. De rij-assistent op het middenscherm is een echte aanwinst, omdat vrijwel realtime het verbruik wordt aangegeven, naast het aantal nog beschikbare kilometers. Op de optimalisatieknop veel invloed heeft, mieten ritten over grotere afstanden uitwijzen. Datzelfde geldt voor de overige verbeteringen, zoals aangekondigd in de toelichting op de 1.7 software update. De al beschikbare functies - ook Google Maps - blijven na de installatie prima werken. Kortom: positieve ervaringen.[Afbeelding]
Inmiddels heb ik ook de nieuwste 1.7 versie op onze P8. Helaas zie ik echter nergens een 'Range Assistent'. Waar kan ik dit vinden?
Of moet ik weer een systeem reboot doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Laatst online: 29-05 18:21
Nieuwe iPhone, netjes de oude ontkoppeld van de auto. De nieuwe zegt dat er al een telefoon is gekoppeld aan voc.

Volgende week toch naar de dealer voor onderhoud. Maar wel raar. Je mag toch hopen dat je na ontkoppelen wel een nieuwe telefoon kunt verbinden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
GZL schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:15:
[...]

Inmiddels heb ik ook de nieuwste 1.7 versie op onze P8. Helaas zie ik echter nergens een 'Range Assistent'. Waar kan ik dit vinden?
Of moet ik weer een systeem reboot doen?
De Range Assistant is een app op je midden-display. Als je op het display op het symbool met de vier blokjes tikt, dan zou je deze app moeten zien naast de Auto Status app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Je kan ook de onderste tegel swipen, dan zie je het ook :).

Voor de mensen die wachten op Apple Carplay... Polestar zegt op haar website dat het beschikbaar komt vanaf voorjaar 2022. De kans lijkt me zeer groot dat het voor de XC40 recharge niet anders is.

Bij mij is de update gisteravond ook succesvol geïnstalleerd, geen issues. Benieuwd naar de range verbetering! Zou mooi zijn als mijn verre ritjes (Zwolle/Eindhoven of Tilburg) nu wel kunnen op 1 lading :). Dan is voor mij de range ook helemaal geen issue meer in Nederland.

App nog wel problemen, maar daar is de dealer netjes mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
Spanky79 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:38:
Nieuwe iPhone, netjes de oude ontkoppeld van de auto. De nieuwe zegt dat er al een telefoon is gekoppeld aan voc.

Volgende week toch naar de dealer voor onderhoud. Maar wel raar. Je mag toch hopen dat je na ontkoppelen wel een nieuwe telefoon kunt verbinden…
Fabrieksinstellingen en dan opnieuw koppelen?? Ik ga hetzelfde straks ook doen en verwacht dat dat gewoon werkt hoor. Scheelt je een ritje naar de dealer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Kwam nog wel een bugje tegen met versie 1.7. Tekst van knoppen van de twee verschillende subschermen over elkaar wanneer je een timer toevoegt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6j88OjO.jpg?1

En ja, ik moet het scherm schoonmaken zie ik, op een foto wordt het echt veel beter zichtbaar O-)

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Spanky79 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 09:38:

Heb ook een nieuwe iPhone, maar heb helemaal geen last gehad met koppelen. Ik vraag me zelfs af of ik ‘m op de oude netjes had verwijderd. Ik heb trouwens sowieso meerdere toestellen gekoppeld aan VOC, die van mijn vrouw heeft hetzelfde account gekoppeld.

Edit: dat laatste heb ik me in vergist, er is maar 1 toestel gekoppeld aan de P8

[ Voor 6% gewijzigd door Montalbano op 26-10-2021 13:05 ]

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-05 12:30
Rianata schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:23:
En ja, ik moet het scherm schoonmaken zie ik, op een foto wordt het echt veel beter zichtbaar O-)
Het scherm van de Volvo is een drama met betrekking tot stof en vingers. Eigenlijk niet goed te praten voor een touch screen dat elke vinger daar zichtbaar op blijft.

Gelukkig bestaan er - net zoals voor een smart phone - beschermfolies in veel verschillende varianten (mat/glanzend, bescherming tegen vingers, bescherming tegen impact, ...)

Ik heb er zelf eentje geïnstalleerd vooral tegen vuil en vingers, maar wel nog glanzend en ben daar zeer tevreden van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
  • Laatst online: 02-05 12:40
Voor hen die het willen weten:

Afgelopen paar dagen even in NL met de caravan (1500kg) weggeweest. Gebaseerd op hele korte stukjes de volgende waarneming:
  • bij 80km/u een verbruik van +/- 40kW/100km
  • bij 105 km/u een verbruik van 60kW/100km en hoger (max. was volgens mij 67)
.

Omstandigheden: zon, weinig tot geen wind, temp rond de 13 graden, vlakke weg, geen verkeer voor me, optimizer aan.

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
madhondt schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Het scherm van de Volvo is een drama met betrekking tot stof en vingers. Eigenlijk niet goed te praten voor een touch screen dat elke vinger daar zichtbaar op blijft.

Gelukkig bestaan er - net zoals voor een smart phone - beschermfolies in veel verschillende varianten (mat/glanzend, bescherming tegen vingers, bescherming tegen impact, ...)

Ik heb er zelf eentje geïnstalleerd vooral tegen vuil en vingers, maar wel nog glanzend en ben daar zeer tevreden van.
Linkje? Waar gekocht?

Vanochtend voorspelde hij voor mij 430 km qua range. Daar wordt ik wel blij van, heb twijfels of dat wel klopt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjLdDBuMybQdz_ucwFpb8Ld7pa8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EeR5w6EPEhjwmrfaxidCik8b.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door DarkShadow op 25-10-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
madhondt schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:07:
[...]

Heb je linkje naar die jij hebt? Ik irriteer me er ook erg aan, gebruik nu 1x in de week ofzo schoonmaakazijn om alles weer mooi en schoon te maken, incl dat hoogglans zwart. Maar een folie die het langer mooier maakt/houdt is wel erg welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madhondt
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:20:
[...]
Heb je linkje naar die jij hebt? Ik irriteer me er ook erg aan, gebruik nu 1x in de week ofzo schoonmaakazijn om alles weer mooi en schoon te maken, incl dat hoogglans zwart. Maar een folie die het langer mooier maakt/houdt is wel erg welkom :)
Dit is degene die ik heb geïnstalleerd. Deze is aan de rand wel een halve mm te kort, maar dat valt (voor mij) helemaal niet (meer) op. Voor de prijs kun je in elk geval niet sukkelen ;)

https://www.amazon.nl/gp/product/B07HYXY2TS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spanky79
  • Laatst online: 29-05 18:21
Montalbano schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Heb ook een nieuwe iPhone, maar heb helemaal geen last gehad met koppelen. Ik vraag me zelfs af of ik ‘m op de oude netjes had verwijderd. Ik heb trouwens sowieso meerdere toestellen gekoppeld aan VOC, die van mijn vrouw heeft hetzelfde account gekoppeld.
Hmm, apart. Bij mij wilde hij gisteren niet koppelen. De app vindt wel mijn vin en de auto vindt ook de sleutels. Maar dan zegt de app dat Volvo on call al gekoppeld is. Maar de app is dat zeker niet.

Volgende week maar eens navragen als ik toch naar de dealer ga voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mijn app doet het ondertussen weer. Is het iemand al opgevallen dat als je op het laad iccoontje klikt, je heel kort extra info ziet onder je %? Dat komt volgens mij uit de hybride autos, dat je ziet hoeveel KM je nog kan rijden op benzine en op je accu. Tis echt super kort dat je het ziet in het scherm.

Verder ontbreekt wederom het maps icoontje in de Android app.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 25-10-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 13:35:
Mijn app doet het ondertussen weer. Is het iemand al opgevallen dat als je op het laad iccoontje klikt, je heel kort extra info ziet onder je %? Dat komt volgens mij uit de hybride autos, dat je ziet hoeveel KM je nog kan rijden op benzine en op je accu. Tis echt super kort dat je het ziet in het scherm.

Verder ontbreekt wederom het maps icoontje in de Android app.
Bij een lage SoC (<30%?) staat het geschatte bereik erbij, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
madhondt schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Dit is degene die ik heb geïnstalleerd. Deze is aan de rand wel een halve mm te kort, maar dat valt (voor mij) helemaal niet (meer) op. Voor de prijs kun je in elk geval niet sukkelen ;)

https://www.amazon.nl/gp/product/B07HYXY2TS
De dealer plakt zo’n foliegeval er desgewenst voor je op (in mijn geval gratis) maar ik vind het beeld er onprettiger (vager) van worden als je er zijdelings opkijkt en ook minder aanraak-gevoelig. Ik vond het dus geen vooruitgang en hij is er bij mij weer af.
Nu heb ik zo’n speciaal reinigingsdoekje liggen (ook van de dealer gekregen) waar ik de boel af en toe mee oppoets (als ik even stil sta voor een stoplicht sta bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eniesten
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-05 11:23
ter info:

Kris Rifa laat wat informatie zien betreffend OTA P1.7 Update | October 2021 (P2 maar uiteraard ook voor de P8).
YouTube: Polestar 2 | OTA P1.7 Update | October 2021 | IT NOW PREHEATS THE BA...

;-)

[ Voor 5% gewijzigd door eniesten op 25-10-2021 16:05 ]

Volvo XC40 P8 (2022) - Black Stone - 19" velgen - extra getint glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venomer
Ik zag net een waarschuwing op het bestuurdersdisplay dat de passagiersairbag is ingeschakeld. Dat had ik hiervoor nog nooit gezien. Volgens de handleiding komt er een melding op het display als de passagiersairbag in- of uitgeschakeld wordt. Nu was dit de eerste rit na de 1.7 update. Mogelijk dacht de auto door de reset dat de status van de airbag gewijzigd was. Heeft iemand anders dit ook gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:27
@Venomer ja, in de P2 zag ik dit ook voor het eerst na de P1.7 update

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-05 23:15
Venomer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:26:
Ik zag net een waarschuwing op het bestuurdersdisplay dat de passagiersairbag is ingeschakeld. Dat had ik hiervoor nog nooit gezien. Volgens de handleiding komt er een melding op het display als de passagiersairbag in- of uitgeschakeld wordt. Nu was dit de eerste rit na de 1.7 update. Mogelijk dacht de auto door de reset dat de status van de airbag gewijzigd was. Heeft iemand anders dit ook gezien?
Had ik vanmorgen in mijn eerste ritje met 1.7 ook.

Ik vind het fijn dat je nu ook je actuele gebruik en verwachte range kan zien. Ik zou het echter nog fijner vinden wanneer dit in het scherm achter het stuur getoond wordt (er is ruimte zat bij de R/N/D weergave).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Venomer schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 16:26:
Ik zag het ook eenmalig…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Vandaag naar Emmen en retour en ik geloof wel dat de 1.7 een positief effect heeft op mijn verbruik / bereik, maar het blijft moeilijk te meten hoeveel. Desondanks content :9

Rond de 10 tot 12 graden buiten en heenweg ook nog mot- / miezerregen. Onderstaande is alleen van de heenweg, maar terugweg was vergelijkbaar zonder natte omstandigheden, maar op de snelweg de ACC+PA op 105 laten staan ipv 100 op de heenweg.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Cuwl466.jpg?1

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sJ2L0Dw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Net ook voorzichtig de range assistent app geprobeerd. Was slechts een ritje van 20km maar toch. Ik had alvast tot 100% geladen voor morgen (lange rit) en tot mijn verbazing zag ik staan bij verwacht bereik: 400km!! Dat is gewoon bijna de WLTP. Waar komt dit zomaar vandaan? Voor de update zat ik altijd ergens rond de 300 of met wat geluk 350 max wat Google mij zei toen ik bij 100% vroeg wat de actieradius was.

Helpt die 1.7 update dan zo goed dat de range echt fors hoger is en ook wordt ingeschat? Ik kan het namelijk anders niet verklaren aangezien mijn gemiddelde verbruik (neem aan dat de auto daar ook naar kijkt?) de laatste weken weer een stuk hoger was dan in de mooie maanden. Dus die 400km zou ik anders never nooit halen. Maar ik had dus bijna 20km gereden en zowel de range assistent als Google zeg (gewoon vragen wat je actieradius is) kwamen uit op 380km met nog 94%. Terwijl mijn verbruik hoog in de 20 zat.

Nou stond er we in de releasenotes dat er een verbetering was in het accumanagement systeem en range maar meer mensen die het best een groot verschil vinden? Zou echt bijzonder gaaf zijn en echt dikke complimenten voor Volvo als die actieradius daadwerkelijk op de 400km ligt met een volle accu. Dat zou in mijn geval echt voor de standaard langere ritten die ik maak wel/niet laden betekenen. Voor 1.7 moest ik dus net wel laden, met deze verwachting hoeft dat dus niet.

Ben benieuwd of dit een beetje klopt en betrouwbaar is... Want qua verbruik klopt het iig zeker niet. Benieuwd dus naar jullie ervaringen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 17:52:
Net ook voorzichtig de range assistent app geprobeerd. Was slechts een ritje van 20km maar toch. Ik had alvast tot 100% geladen voor morgen (lange rit) en tot mijn verbazing zag ik staan bij verwacht bereik: 400km!! Dat is gewoon bijna de WLTP. Waar komt dit zomaar vandaan? Voor de update zat ik altijd ergens rond de 300 of met wat geluk 350 max wat Google mij zei toen ik bij 100% vroeg wat de actieradius was.

Helpt die 1.7 update dan zo goed dat de range echt fors hoger is en ook wordt ingeschat? Ik kan het namelijk anders niet verklaren aangezien mijn gemiddelde verbruik (neem aan dat de auto daar ook naar kijkt?) de laatste weken weer een stuk hoger was dan in de mooie maanden. Dus die 400km zou ik anders never nooit halen. Maar ik had dus bijna 20km gereden en zowel de range assistent als Google zeg (gewoon vragen wat je actieradius is) kwamen uit op 380km met nog 94%. Terwijl mijn verbruik hoog in de 20 zat.

Nou stond er we in de releasenotes dat er een verbetering was in het accumanagement systeem en range maar meer mensen die het best een groot verschil vinden? Zou echt bijzonder gaaf zijn en echt dikke complimenten voor Volvo als die actieradius daadwerkelijk op de 400km ligt met een volle accu. Dat zou in mijn geval echt voor de standaard langere ritten die ik maak wel/niet laden betekenen. Voor 1.7 moest ik dus net wel laden, met deze verwachting hoeft dat dus niet.

Ben benieuwd of dit een beetje klopt en betrouwbaar is... Want qua verbruik klopt het iig zeker niet. Benieuwd dus naar jullie ervaringen :)
Mij valt het op (na de preconditioning, die nu dus ook de accu meepakt, gebruikt te hebben terwijl de automaat de lader hing, dat het verbruik veel sneller zakt naar 21-22 of iets dergelijks, iets waar anders anders vaak nog best wat tijd en afstand overheen ging. Dat scheelt denk ik het meeste, maar als je geen eigen lader hebt mis je dat voordeel natuurlijk.
Persoonlijk vind ik overigens af en toe een kwartiertje onderweg moeten laden tijdens een lange rit om weer thuis te komen ( en daar weer aan de Wallbox te gaan hangen) helemaal niet erg.

Ik denk dat we geen wonderen mogen verwachten van 1.7. Een stukje zuiniger en een beetje sneller laden als je een snellader in Google gekozen hebt is wel erg fijn. En je wordt je met die range assistent wat bewuster van het verbruik van de kachel en de impact die gasgeven heeft…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 20:23
Zaterdag 1.7 succesvol geïnstalleerd, krijg ik vandaag de melding "Voorruitsensor afgedekt." Ik weet zeker dat niets de sensor afdekt. Of zit die niet achter de binnenspiegel?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I0zfm2M_D4MPecvoAi88vswnzSU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gq8Of2dxmV5hJqsmgCIerkrp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Iksie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:55:
Zaterdag 1.7 succesvol geïnstalleerd, krijg ik vandaag de melding "Voorruitsensor afgedekt." Ik weet zeker dat niets de sensor afdekt. Of zit die niet achter de binnenspiegel?
[Afbeelding]
Als de ruit een beetje beslagen is kun je die melding ook krijgen. Even de ontwasseming op volle kracht kan dan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

Mij valt het op (na de preconditioning, die nu dus ook de accu meepakt, gebruikt te hebben terwijl de automaat de lader hing, dat het verbruik veel sneller zakt naar 21-22 of iets dergelijks, iets waar anders anders vaak nog best wat tijd en afstand overheen ging. Dat scheelt denk ik het meeste, maar als je geen eigen lader hebt mis je dat voordeel natuurlijk.
Persoonlijk vind ik overigens af en toe een kwartiertje onderweg moeten laden tijdens een lange rit om weer thuis te komen ( en daar weer aan de Wallbox te gaan hangen) helemaal niet erg.

Ik denk dat we geen wonderen mogen verwachten van 1.7. Een stukje zuiniger en een beetje sneller laden als je een snellader in Google gekozen hebt is wel erg fijn. En je wordt je met die range assistent wat bewuster van het verbruik van de kachel en de impact die gasgeven heeft…….
Vandaar mijn verbazing toen ik na 100% opgeladen te hebben als actieradius 400km kreeg te horen en te zien. Ik heb geen idee waar dat dan vandaan komt en/of wordt berekend.

Ben er blij mee hoor 😁 maar lijkt me te goed en mooi om waar te zijn?

Wij hebben helaas nog geen eigen laadpaal. Laden doen we op 80 meter van huis. Wel voorzichtig bezig met verkoop en aankoop nieuwe woning (eis 2:1 kapper met eigen oprit en plek voor een laadpaal). Maarja niet makkelijk in deze gekke huizenmarkt... 🤔

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 25-10-2021 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Vandaar mijn verbazing toen ik na 100% opgeladen te hebben als actieradius 400km kreeg te horen en te zien. Ik heb geen idee waar dat dan vandaan komt en/of wordt berekend.

Te mooi om waar te zijn, die 400 km bij 100 % opladen? Néé, hoor. Zie mijn verslag van gisteren. Bij thuiskomst gaf de range assistent nog 300 km bij SoC van 65 %: een geweldig mooi resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Adriaen87 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:16:
[...]

Te mooi om waar te zijn, die 400 km bij 100 % opladen? Néé, hoor. Zie mijn verslag van gisteren. Bij thuiskomst gaf de range assistent nog 300 km bij SoC van 65 %: een geweldig mooi resultaat
Ik had alvast m'n bestemming voor morgenochtend ingevoerd. 100km enkele reis. Volgens Maps kom ik daar aan met 64% en heb dus 32% verbruikt (ik rij weg met 96%). Volgens die berekening zou ik dus iets meer dan 310 km halen op basis van 100%. Wat volgens mij eerder in de buurt kom als je en verbruik van rond de 25kWh hebt of hoger (eerste tientallen kms). Ik las dat jij op een verbruik zat zondag van 17,4kWh. Dat is echt echt extreem laag. Geen idee hoe je daar aan komt. Dat zijn cijfers die Polestar rijders met perfect weer met moeite halen. Dus laat staan onze logge P8 auto's. Weet je zeker dat dat klopt?

Maar misschien zie ik het verkeerd hoor! Dan hoor ik het graag 😁. Het is normaal geweldig als de auto idd zo is geoptimaliseerd dat je idd met deze temperaturen rond de 400km haalt bij normaal gebruik/gedrag.

[ Voor 21% gewijzigd door Juancho op 25-10-2021 19:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrsmit01
Afgelopen week mijn eerste echte lange rit gemaakt met de P8. Een midweekje naar Parijs/Disney.
Vooraf had ik ABRP gebruikt om mijn laadstops te plannen. Daarbij aangegeven met 100% SoC te vertrekken en met 30% SoC aan te willen komen. Er werden 3 stops gepland.
's ochtends om 07.00 uur vertrokken bij 6 graden en continue gereden met de ACC op 110.
De eerste stop was bij Shell Hank aan de A27, hier zouden we tot 67% moeten laden aldus ABRP. Op dat moment had ik een gemiddelde verbruik van 25,1Kw / 100Km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii0Uf5Dolgo8Ibiz4jih-63IIAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4PzgVBr8CSLefdbwNWii1rLw.jpg?f=fotoalbum_large

Er waren genoeg laders vrij. En met de Shell recharge laadpas natuurlijk geen probleem hier om een sessie te starten. De laadsnelheid kwam echter niet hoger dan 78kW. Dat viel me eerlijk gezegd wel een beetje tegen. Maar goed, +/- 30 minuten later konden we weer op pad.

Op naar stop 2 in Avelin, net naast de snelweg. Bij aankomst was het 'druk' met Nederlanders, die moesten laden. Er waren 4 laders, 2x 190kW 2x 50kW, maar er was maar plek voor twee auto's.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tsLZlvGxrW_yjxgSs_SwrcHOrro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDyaDYFwKytVUjP2k6HBB7Xe.jpg?f=fotoalbum_large

De Nissan kon net 1 van de 50kW CCS aansluitingen redden. Hier ongeveer 10 min. moeten wachten, en toen eerst net zoals de Nissan de 50kW lader aangesloten. Ook hier geen probleem om met de Shell Recharge pas te laden. De Audi had een aantal keren dat de sessie werd afgebroken, maar uiteindelijk was hij vol genoeg en kon ik gaan 'snelladen'. Maar ook hier kwam ik niet boven de 100kW.

Terwijl ik stond te laden werd het nog drukker met Nederlanders (Een Mercedes EQC, een P2 en een Toyota). Mijn verbruik was wel aan het zakken. Bij aankomst bij dit laadstation was het 24,6kW/100km. Maar goed, het werd ook warmer, en er was mooi weer voorspeld rondom Parijs. Uiteindelijk hier iets meer dan een uur gestaan incl. wachttijd.

Toen naar de laatste stop om er voor te zorgen dat ik met voldoende SoC aan zou komen op mijn bestemming (Village Nature Paris). Een Enercon Charging Station in Longueil. Inmiddels was het prachtig mooi weer, en dat kon ik ook merken in mijn verbruik. Toen ik hier aankwam zou ik volgens ABRP nog 13% SoC moeten hebben, maar dat werd uiteindelijk 17%, en een gemiddelde van 24,1kW/100Km.

Bij aankomst werd snel duidelijk dat elektrisch rijden in Frankrijk ook vooral achter elkaar aanrijden betekend. De Nissan Leave was net voor mij gearriveerd ;-).
Hier 3 laders. 2x 350kW en 1x een xxkW type 2 lader. Toen ik aankwam stond de Leave aan de type 2 lader. Een Mercedes EQC aan snellader 1 en een Peugeot aan snellader 2. Waarbij de berijder en bijrijder van de Peugeot samen de laadkabel vasthielden terwijl ze aan het laden waren. Elke keer als ze de kabel loslieten brak de sessie af, dus ze dachten aan een breuk in de kabel. Dat beloofde dus niet veel goeds.
Deze mensen waren snel vertrokken en de Leave was aan de beurt... Die kregen het echter niet voor elkaar om een sessie te starten en vertrokken ook vlot. Dus ik mocht een poging doen.

Bij deze lader kon je alleen met creditcard laden, wat wel een beetje jammer was maar in principe geen probleem. Bij mij werkte de kabel prima, en hier haalde ik voor het eerst die dag snelheden van boven de 100kW! Dat betekende dat we hier vlot klaar waren en door konden naar onze eindbestemming. Uiteindelijk keurig met exact 30% lading aangekomen. De terugweg heb ik niet zo goed bijgehouden, maar was eigenlijk alle stops in omgekeerde volgorde.

Conclusie; Het viel me absoluut niet tegen om zo'n eind te rijden met de P8. Het rijd heerlijk rustig met ACC aan. Een lekker Spotify lijstje op en gaan. Frankrijk en laden is te doen, maar nog niet optimaal. Maar goed, dat was wel al bekend.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Leuk om te lezen! Wij willen eind dit jaar of anders begin volgend jaar ook een paar dagen naar Disney land Parijs en dat zal dan ook onze eerste buitenlandse rit worden met de P8. Hoorde al andere verhalen dat het prima te doen is en afhankelijk van je verblijf kan je het met 2x stoppen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
Iksie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:55:
[Afbeelding]
Is dat een extra? Bij mij werken de ruitenwissers nooit automatisch, moet altijd zelf kiezen welke stand. Of ik heb het nog gewoon niet uitgevonden. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Texie
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-05 20:59
Montalbano schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 11:26:
[...]

Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb al een aantal keren geprobeerd zowel mijn iPhone als iPad te koppelen via hetzelfde profiel, maar na het koppelen van mijn iPhone kan ik niet meer mijn iPad koppelen.
Dit wil ik graag zodat ik ook op mijn iPad de P8 p voorverwarmen kan zetten.

Volvo XC40 P8 met warmtepomp, Continental EcoContact 6 235/50R19 V XL zomerbanden, Nokian 235/50R19 WR SUV4 winterbanden, Wallbox PulsarPlus, iPhone 13 Pro Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
DarkShadow schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:29:
[...]

Is dat een extra? Bij mij werken de ruitenwissers nooit automatisch, moet altijd zelf kiezen welke stand. Of ik heb het nog gewoon niet uitgevonden. 😂
Heb je al geprobeerd her knopje voor automatische wissers in te drukken? Die zit op dezelfde 'stengel' aan je stuur als waar je het handmatig doet. Je ziet dan ook een symbool i het scherm voor je dat het geactiveerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkShadow
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:34:
[...]

Heb je al geprobeerd her knopje voor automatische wissers in te drukken? Die zit op dezelfde 'stengel' aan je stuur als waar je het handmatig doet. Je ziet dan ook een symbool i het scherm voor je dat het geactiveerd is.
Haha 😂 superdom, ik kom er nu gewoon pas achter dat dat een knopje is. Zo vaak afgevraagd waarom dat niet automatisch ging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15:22
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:41:
[...]

Ik had alvast m'n bestemming voor morgenochtend ingevoerd. 100km enkele reis. Volgens Maps kom ik daar aan met 64% en heb dus 32% verbruikt (ik rij weg met 96%). Volgens die berekening zou ik dus iets meer dan 310 km halen op basis van 100%. Wat volgens mij eerder in de buurt kom als je en verbruik van rond de 25kWh hebt of hoger (eerste tientallen kms). Ik las dat jij op een verbruik zat zondag van 17,4kWh. Dat is echt echt extreem laag. Geen idee hoe je daar aan komt. Dat zijn cijfers die Polestar rijders met perfect weer met moeite halen. Dus laat staan onze logge P8 auto's. Weet je zeker dat dat klopt?

Maar misschien zie ik het verkeerd hoor! Dan hoor ik het graag 😁. Het is normaal geweldig als de auto idd zo is geoptimaliseerd dat je idd met deze temperaturen rond de 400km haalt bij normaal gebruik/gedrag.
Psst… Zelfs met 10 graden en regen gaat het met P1.7 de goede kant op ;) (al moet ik niet liegen en toegeven dat de Vmax hier 80 is ;)).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2E_LnD5ATtDNIHWcU_VTiOHrjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D9wOFTCYLmt5h2FCM9bN2Som.jpg?f=fotoalbum_large

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Mga1600 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

De pre-conditioning was ik nog vergeten te melden idd. Vandaag bij het wegrijden viel mij ook op dat met v1.7 de verbruiksteller gewoon met 0,0 begon en niet direct met 100+ oid. Ik had keurig aangegeven dat ik om 12.00u weg wou en dus onder klimaatinstelling geprogrammeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Texie schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:32:
[...]

Hoe heb je dat gedaan?
Ik heb al een aantal keren geprobeerd zowel mijn iPhone als iPad te koppelen via hetzelfde profiel, maar na het koppelen van mijn iPhone kan ik niet meer mijn iPad koppelen.
Dit wil ik graag zodat ik ook op mijn iPad de P8 p voorverwarmen kan zetten.
Ik begin nu te twijfelen… we gebruiken wel 1 Volvo ID en ik heb haar auto er wel bij in mijn account maar andersom twijfel ik nu toch over. Ga morgen even kijken.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-05 20:23
mrsmit01 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:56:
Afgelopen week mijn eerste echte lange rit gemaakt met de P8. Een midweekje naar Parijs/Disney.
Vooraf had ik ABRP gebruikt om mijn laadstops te plannen. Daarbij aangegeven met 100% SoC te vertrekken en met 30% SoC aan te willen komen. Er werden 3 stops gepland.
's ochtends om 07.00 uur vertrokken bij 6 graden en continue gereden met de ACC op 110.
De eerste stop was bij Shell Hank aan de A27, hier zouden we tot 67% moeten laden aldus ABRP. Op dat moment had ik een gemiddelde verbruik van 25,1Kw / 100Km.

[Afbeelding]

Er waren genoeg laders vrij. En met de Shell recharge laadpas natuurlijk geen probleem hier om een sessie te starten. De laadsnelheid kwam echter niet hoger dan 78kW. Dat viel me eerlijk gezegd wel een beetje tegen. Maar goed, +/- 30 minuten later konden we weer op pad.

Op naar stop 2 in Avelin, net naast de snelweg. Bij aankomst was het 'druk' met Nederlanders, die moesten laden. Er waren 4 laders, 2x 190kW 2x 50kW, maar er was maar plek voor twee auto's.
[Afbeelding]

De Nissan kon net 1 van de 50kW CCS aansluitingen redden. Hier ongeveer 10 min. moeten wachten, en toen eerst net zoals de Nissan de 50kW lader aangesloten. Ook hier geen probleem om met de Shell Recharge pas te laden. De Audi had een aantal keren dat de sessie werd afgebroken, maar uiteindelijk was hij vol genoeg en kon ik gaan 'snelladen'. Maar ook hier kwam ik niet boven de 100kW.

Terwijl ik stond te laden werd het nog drukker met Nederlanders (Een Mercedes EQC, een P2 en een Toyota). Mijn verbruik was wel aan het zakken. Bij aankomst bij dit laadstation was het 24,6kW/100km. Maar goed, het werd ook warmer, en er was mooi weer voorspeld rondom Parijs. Uiteindelijk hier iets meer dan een uur gestaan incl. wachttijd.

Toen naar de laatste stop om er voor te zorgen dat ik met voldoende SoC aan zou komen op mijn bestemming (Village Nature Paris). Een Enercon Charging Station in Longueil. Inmiddels was het prachtig mooi weer, en dat kon ik ook merken in mijn verbruik. Toen ik hier aankwam zou ik volgens ABRP nog 13% SoC moeten hebben, maar dat werd uiteindelijk 17%, en een gemiddelde van 24,1kW/100Km.

Bij aankomst werd snel duidelijk dat elektrisch rijden in Frankrijk ook vooral achter elkaar aanrijden betekend. De Nissan Leave was net voor mij gearriveerd ;-).
Hier 3 laders. 2x 350kW en 1x een xxkW type 2 lader. Toen ik aankwam stond de Leave aan de type 2 lader. Een Mercedes EQC aan snellader 1 en een Peugeot aan snellader 2. Waarbij de berijder en bijrijder van de Peugeot samen de laadkabel vasthielden terwijl ze aan het laden waren. Elke keer als ze de kabel loslieten brak de sessie af, dus ze dachten aan een breuk in de kabel. Dat beloofde dus niet veel goeds.
Deze mensen waren snel vertrokken en de Leave was aan de beurt... Die kregen het echter niet voor elkaar om een sessie te starten en vertrokken ook vlot. Dus ik mocht een poging doen.

Bij deze lader kon je alleen met creditcard laden, wat wel een beetje jammer was maar in principe geen probleem. Bij mij werkte de kabel prima, en hier haalde ik voor het eerst die dag snelheden van boven de 100kW! Dat betekende dat we hier vlot klaar waren en door konden naar onze eindbestemming. Uiteindelijk keurig met exact 30% lading aangekomen. De terugweg heb ik niet zo goed bijgehouden, maar was eigenlijk alle stops in omgekeerde volgorde.

Conclusie; Het viel me absoluut niet tegen om zo'n eind te rijden met de P8. Het rijd heerlijk rustig met ACC aan. Een lekker Spotify lijstje op en gaan. Frankrijk en laden is te doen, maar nog niet optimaal. Maar goed, dat was wel al bekend.
Mooi verhaal! Wij gaan op 1 januari met de P8 (zonder skibak) naar Les Menuires bij Val Thorens geloof ik. Wordt een uitdaging denk ik, ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-dev
  • Laatst online: 22-05-2022
mrsmit01 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:56:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooie configuratie, ik heb dezelfde 😄 heb je bij die Shell lader last gehad van de radar achter? Ik heb nu al 2x gehad dat zo’n Shell lader direct langs de vangrail zit en dat de auto dan denkt “er komt een auto met 100km/u achter op gereden” en daardoor direct op het automatische remsysteem gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrsmit01
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 20:14:
Leuk om te lezen! Wij willen eind dit jaar of anders begin volgend jaar ook een paar dagen naar Disney land Parijs en dat zal dan ook onze eerste buitenlandse rit worden met de P8. Hoorde al andere verhalen dat het prima te doen is en afhankelijk van je verblijf kan je het met 2x stoppen doen.
In principe is het met twee stops te doen, maar dan kom je wel met een erg lage SoC aan. Ook afhankelijk van het aantal km's je moet reizen natuurlijk. En aangezien ik in de omgeving Emmen woon is dat een redelijk aantal km's :-).
Disney heeft volgens mij wel laadpalen op hun parking, maar Village Nature Paris niet. Vandaar de keuze om 3 stops te doen.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsmit01
tim-dev schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 22:21:
[...]

Mooie configuratie, ik heb dezelfde 😄 heb je bij die Shell lader last gehad van de radar achter? Ik heb nu al 2x gehad dat zo’n Shell lader direct langs de vangrail zit en dat de auto dan denkt “er komt een auto met 100km/u achter op gereden” en daardoor direct op het automatische remsysteem gaat.
Zeker een mooie configuratie _/-\o_ . Nee, bij de Shell lader geen last van gehad. Wel al een aantal keren elders dat hij ingrijpt terwijl het niet nodig was. Over het algemeen wil ik dan te snel achteruit is mijn ervaring. Iets langzamer en dan is er niets aan de hand.

BMW 330e Touring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
Mga1600 schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 15:36:
[...]

De dealer plakt zo’n foliegeval er desgewenst voor je op (in mijn geval gratis) maar ik vind het beeld er onprettiger (vager) van worden als je er zijdelings opkijkt en ook minder aanraak-gevoelig. Ik vond het dus geen vooruitgang en hij is er bij mij weer af.
Er zijn natuurlijk wel verschillen in foliegevallen. Mijn ervaring, met een ander foliegeval dan het jouwe, is in elk geval wel positief. Hier moet het poetsdoekje ook niet meer worden uitgehaald.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EHAS
  • Laatst online: 04-07-2024
Juancho schreef op maandag 25 oktober 2021 @ 19:04:
[...]

Wij hebben helaas nog geen eigen laadpaal. Laden doen we op 80 meter van huis. Wel voorzichtig bezig met verkoop en aankoop nieuwe woning (eis 2:1 kapper met eigen oprit en plek voor een laadpaal). Maarja niet makkelijk in deze gekke huizenmarkt... 🤔
Och met een goed bod ben je welkom 😉
Blijf je volgens mij ook nog eens in dezelfde gemeente wonen (regio Vechtdal -Salland)
😄
Pagina: 1 ... 23 ... 318 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"