Afgelopen week mijn eerste echte lange rit gemaakt met de P8. Een midweekje naar Parijs/Disney.
Vooraf had ik ABRP gebruikt om mijn laadstops te plannen. Daarbij aangegeven met 100% SoC te vertrekken en met 30% SoC aan te willen komen. Er werden 3 stops gepland.
's ochtends om 07.00 uur vertrokken bij 6 graden en continue gereden met de ACC op 110.
De eerste stop was bij Shell Hank aan de A27, hier zouden we tot 67% moeten laden aldus ABRP. Op dat moment had ik een gemiddelde verbruik van 25,1Kw / 100Km.
Er waren genoeg laders vrij. En met de Shell recharge laadpas natuurlijk geen probleem hier om een sessie te starten. De laadsnelheid kwam echter niet hoger dan 78kW. Dat viel me eerlijk gezegd wel een beetje tegen. Maar goed, +/- 30 minuten later konden we weer op pad.
Op naar stop 2 in Avelin, net naast de snelweg. Bij aankomst was het 'druk' met Nederlanders, die moesten laden. Er waren 4 laders, 2x 190kW 2x 50kW, maar er was maar plek voor twee auto's.
De Nissan kon net 1 van de 50kW CCS aansluitingen redden. Hier ongeveer 10 min. moeten wachten, en toen eerst net zoals de Nissan de 50kW lader aangesloten. Ook hier geen probleem om met de Shell Recharge pas te laden. De Audi had een aantal keren dat de sessie werd afgebroken, maar uiteindelijk was hij vol genoeg en kon ik gaan 'snelladen'. Maar ook hier kwam ik niet boven de 100kW.
Terwijl ik stond te laden werd het nog drukker met Nederlanders (Een Mercedes EQC, een P2 en een Toyota). Mijn verbruik was wel aan het zakken. Bij aankomst bij dit laadstation was het 24,6kW/100km. Maar goed, het werd ook warmer, en er was mooi weer voorspeld rondom Parijs. Uiteindelijk hier iets meer dan een uur gestaan incl. wachttijd.
Toen naar de laatste stop om er voor te zorgen dat ik met voldoende SoC aan zou komen op mijn bestemming (Village Nature Paris). Een Enercon Charging Station in Longueil. Inmiddels was het prachtig mooi weer, en dat kon ik ook merken in mijn verbruik. Toen ik hier aankwam zou ik volgens ABRP nog 13% SoC moeten hebben, maar dat werd uiteindelijk 17%, en een gemiddelde van 24,1kW/100Km.
Bij aankomst werd snel duidelijk dat elektrisch rijden in Frankrijk ook vooral achter elkaar aanrijden betekend. De Nissan Leave was net voor mij gearriveerd ;-).
Hier 3 laders. 2x 350kW en 1x een xxkW type 2 lader. Toen ik aankwam stond de Leave aan de type 2 lader. Een Mercedes EQC aan snellader 1 en een Peugeot aan snellader 2. Waarbij de berijder en bijrijder van de Peugeot samen de laadkabel vasthielden terwijl ze aan het laden waren. Elke keer als ze de kabel loslieten brak de sessie af, dus ze dachten aan een breuk in de kabel. Dat beloofde dus niet veel goeds.
Deze mensen waren snel vertrokken en de Leave was aan de beurt... Die kregen het echter niet voor elkaar om een sessie te starten en vertrokken ook vlot. Dus ik mocht een poging doen.
Bij deze lader kon je alleen met creditcard laden, wat wel een beetje jammer was maar in principe geen probleem. Bij mij werkte de kabel prima, en hier haalde ik voor het eerst die dag snelheden van boven de 100kW! Dat betekende dat we hier vlot klaar waren en door konden naar onze eindbestemming. Uiteindelijk keurig met exact 30% lading aangekomen. De terugweg heb ik niet zo goed bijgehouden, maar was eigenlijk alle stops in omgekeerde volgorde.
Conclusie; Het viel me absoluut niet tegen om zo'n eind te rijden met de P8. Het rijd heerlijk rustig met ACC aan. Een lekker Spotify lijstje op en gaan. Frankrijk en laden is te doen, maar nog niet optimaal. Maar goed, dat was wel al bekend.