Dus dan is je theorie dat als de auto met 2x16A laadt, dat hij 3x11A laat zien. Zou kunnen. Met de nieuwste update die eraan komt zou het probleem van het 2 fase laden moeten zijn opgelost.raoel schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:46:
[...]
Nee, er zit geen load balancer op dat stopcontact.
In onze meterkast hebben we nog smeltzekeringen. De auto geeft wel aan 3~ op het display.
Maar weet nagenoeg zeker dat er echt maar op 2 fase wordt geladen omdat ik dat gewoon voel aan de temperatuur van die stoppen. Ik heb dat nog maar 1 keer gedaan, maar toen voelde ik duidelijk verschil. 2 warm, 1 koud.
Vandaag moesten we laden. Gewoon netjes 16A en een hogere km/h laadsnelheid.
Volgens mij geeft de auto als laadsnelheid zo'n 35 tot 40 km/h aan bij 16A. Heb een foto met 38km/h. Wanneer ik 11A zie is de snelheid zo'n 25km/h. Die gegevens kloppen met elkaar wat dat betreft.
De laadtijd is ook daadwerkelijk langer. Het is dus geen "display fout".
Bij een volgende keer zal ik nog eens goed aan de stoppen voelen.
het is een feit dat een accu warm wordt van veel vermogen trekken en veel vermogen regenereren. Daarnaast ook al door teslabjorn getest vorig jaar en wel degelijk effect. En ook ikzelf heb het gemerkt. Maar je moet wel echt even planken en weer loslaten/remmen. Of gewoon tijdje 130-140 rijdenJuancho schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:38:
[...]
Dat verhaal over even kort als een malle te gaan rijden om de accu te verwarmen, ik geloof daar niet zo in. Heb het wel eens geprobeert maar had 0 waarde. Ook in de video's van P8 en P2 waar men dat getest heeft maakte het eigenlijk helemaal niks uit.
Juist ja.. en waarom denk je dat ze dat voorverwarmen nu gaan introduceren? Omdat ze eigenlijk liever de kant van het jojo-en op willen?Denk ook niet dat je als fabrikant die kant op moet willen overigens.

Jup en zo zijn er ook anderen die er niks van merkte. Bovendien moet je dus dat hele jojo effect niet willen op de weg. Niet voor jezelf en niet voor je mede weggebruikers. Maar daar is afgelopen winter al genoeg over gezegd.
Benieuwd wat volvo dus heeft geprobeert te verbeteren voor komende winter. Je laatste quote is trouwens een hele vreemde. Natuurlijk wil Volvo dat zelf niet. Dat is precies wat ik bedoel. Maar als mensen als jij met dat jojo effect komen... Daarvan bedoel ik dus dat je dat niet moet willen. Niet als rijder en ook zeker niet als merk lijkt me niet zo lastig te begrijpen.
Benieuwd wat volvo dus heeft geprobeert te verbeteren voor komende winter. Je laatste quote is trouwens een hele vreemde. Natuurlijk wil Volvo dat zelf niet. Dat is precies wat ik bedoel. Maar als mensen als jij met dat jojo effect komen... Daarvan bedoel ik dus dat je dat niet moet willen. Niet als rijder en ook zeker niet als merk lijkt me niet zo lastig te begrijpen.
[ Voor 32% gewijzigd door Juancho op 05-10-2021 00:02 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Als de keuze is om op 70kW of nog trager te laden versus even wat forser te rijden voor het laden en gewoon 100 of hoger te halen, dan weet ik het wel. Maar ieder zijn voorkeur, jij mag gewoon langzaam snelladen hoorJuancho schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:01:
Jup en zo zijn er ook anderen die er niks van merkte. Bovendien moet je dus dat hele jojo effect niet willen op de weg. Niet voor jezelf en niet voor je mede weggebruikers. Maar daar is afgelopen winter al genoeg over gezegd.

Als je flink, en in normale rijomstandigheden ongewoon, hoog vermogen van de accu gaat vragen om deze op te warmen, weegt de tijdwinst van het dan sneller kunnen laden nog wel op tegen de noodzaak om meer te moeten opladen vanwege het hogere verbruik wat je als gevolg van deze actie hebt gehad?
Bij Teslabjorn was het factor 4 sneller laden dus ik denk van wel. Dat ge-jojo is leuk als experiment maar niet echt een standaardoplossing. Maar het werkt het beste om gewoon net iets sneller te rijden. In de winter wordt een accu bij 100 gewoon niet warm genoeg. Bij routes door Duitsland geeft ABRP de kortste totale reistijd met 150km/u: je reist sneller, batterij goed warm en het iets langere laden weegt op tegen de hogere snelheid.hansdg53 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:02:
Als je flink, en in normale rijomstandigheden ongewoon, hoog vermogen van de accu gaat vragen om deze op te warmen, weegt de tijdwinst van het dan sneller kunnen laden nog wel op tegen de noodzaak om meer te moeten opladen vanwege het hogere verbruik wat je als gevolg van deze actie hebt gehad?
Was dat met een Tesla? De laadsnelheid daarvan is wel behoorlijk hoger dan van een P8 dus dan kan het inderdaad wat uitmaken.JTHZZ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 08:08:
[...]
Bij Teslabjorn was het factor 4 sneller laden dus ik denk van wel. Dat ge-jojo is leuk als experiment maar niet echt een standaardoplossing. Maar het werkt het beste om gewoon net iets sneller te rijden. In de winter wordt een accu bij 100 gewoon niet warm genoeg. Bij routes door Duitsland geeft ABRP de kortste totale reistijd met 150km/u: je reist sneller, batterij goed warm en het iets langere laden weegt op tegen de hogere snelheid.
Het was een P2 (een jaar geleden dus nog geen verbeterde laadcurve en nog geen kW indicatie maar afgaand op de km/h laadsnelheid)hansdg53 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 09:18:
[...]
Was dat met een Tesla? De laadsnelheid daarvan is wel behoorlijk hoger dan van een P8 dus dan kan het inderdaad wat uitmaken.
https://youtu.be/TFHwfbopkxc
Nogmaals, niets om iedere dag te doen maar als je planning in de soep is gelopen en je toch met koude accu wilt gaan laden.. is het een optie. Met de oktober update komt de automatische voorverwarming eraan als je naar een snellader navigeert. Dat gaat helpen maar de verwarming is vrij traag.
[ Voor 25% gewijzigd door JTHZZ op 05-10-2021 10:49 ]
Netjes, klopt met wat er een tijdje geleden beloofd werd!basp8 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:45:
Is dit dan de nieuwe software al? Was zojuist bij garage voor updates omdat er al een tijd niets meer OTA kwam
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Mga1600 op 05-10-2021 12:50 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Als jij als een gek wilt gaan jojo'en en daarmee ook andere weggebruikers wilt irriteren, vooral doen. Ik pas daar even voor. Snelladen doet men namelijk vooral op...jawel, de snelweg. En ik neem aan dat jij niet even van de snelweg afgaat om een weggetje tussen de weilanden te pakken en daar te gaan gassen en remmen om zogenaamd je accu beter voor te verwarmen. Jij noemt 1 voorbeeld van iemand die blijkbaar heeft getest dat het helpt (in ook nog eens een P2 en geen P8) maar er zijn ook anderen die het getest hebben en die hebben geen verschil gemerkt. Maargoed ook jij mag natuurlijk doen wat jij wilt...JTHZZ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 07:37:
[...]
Als de keuze is om op 70kW of nog trager te laden versus even wat forser te rijden voor het laden en gewoon 100 of hoger te halen, dan weet ik het wel. Maar ieder zijn voorkeur, jij mag gewoon langzaam snelladen hoor

Ik hoop ondertussen vooral dat Volvo voor de P8 wat goede extra dingen heeft of heeft aangepast zodat deze winter even wat beter gaat verlopen. En dan vooral natuurlijk in het begin van je rit en ook met de warmtepomp.
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Mooi, zijn we het weer eens mooi eens geworden. En verder zou ik je graag willen verwijzen naar https://nl.m.wikipedia.org/wiki/StropopredeneringJuancho schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:09:
[...]
Als jij als een gek wilt gaan jojo'en en daarmee ook andere weggebruikers wilt irriteren, vooral doen. Ik pas daar even voor. Snelladen doet men namelijk vooral op...jawel, de snelweg. En ik neem aan dat jij niet even van de snelweg afgaat om een weggetje tussen de weilanden te pakken en daar te gaan gassen en remmen om zogenaamd je accu beter voor te verwarmen. Jij noemt 1 voorbeeld van iemand die blijkbaar heeft getest dat het helpt (in ook nog eens een P2 en geen P8) maar er zijn ook anderen die het getest hebben en die hebben geen verschil gemerkt. Maargoed ook jij mag natuurlijk doen wat jij wilt...![]()
Ik hoop ondertussen vooral dat Volvo voor de P8 wat goede extra dingen heeft of heeft aangepast zodat deze winter even wat beter gaat verlopen. En dan vooral natuurlijk in het begin van je rit en ook met de warmtepomp.
Een fijne discussietechniek waar jij hier al vaker gebruik van hebt gemaakt: Het in het overdrevene trekken van een ander zijn standpunt. Irriteren, gassen enz. Dat zei ik dus niet. Maar goed: Happy slow-charging!
[ Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 05-10-2021 13:17 ]
Nee die agressieve/aangevallen discussie houding is wat dat betreft veel fijner! Jij een happy jojo ride gewenst! En houdt een beetje rekening met je medeweggebruikers wil je? Thanks!JTHZZ schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:14:
[...]
Mooi, zijn we het weer eens mooi eens geworden. En verder zou ik je graag willen verwijzen naar https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering
Een fijne discussietechniek waar jij hier al vaker gebruik van hebt gemaakt: Het in het overdrevene trekken van een ander zijn standpunt. Irriteren, gassen enz. Dat zei ik dus niet. Maar goed: Happy slow-charging!
Zonder gekheid, om anderen niet te irriteren laten we elkaar vooral even negeren want we denken te verschillend en ook de wijze van discussiëren is te verschillend. Gaan we niet uitkomen. Agree to disagree. Kan gebeuren op een forum.
@basp8 bedankt voor het delen, dat is idd de net aangekondigde update! Mooi om te zien dat die iig al klaar staat om uitgerold te worden. Dan zal het vast niet lang meer duren voor die ook OTA beschikbaar komt. Is je verder nog andere belangrijke dingen opgevallen?[ Voor 13% gewijzigd door Juancho op 05-10-2021 13:33 ]
Dat deed ik al en ik denk ondertussen al wel meer mensen hier. Dus als jij dan hetzelfde doet, kunnen we het hier weer over nuttige zaken hebben.Juancho schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:30:
[...]Zonder gekheid, om anderen niet te irriteren laten we elkaar vooral even negeren want we denken te verschillend en ook de wijze van discussiëren is te verschillend. Gaan we niet uitkomen. Agree to disagree. Kan gebeuren op een forum.
Klopt. Dat is de nieuwe software!basp8 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 11:45:
Is dit dan de nieuwe software al? Was zojuist bij garage voor updates omdat er al een tijd niets meer OTA kwam
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben benieuwd of je veranderingen gaat merken voor wat betreft het verbruik.
Ik hoop serieus dat die range optimizer het initiele verbruik op korte afstanden verbeterd.
Overigens wel helemaal top dat de batterij nu actief verwarmd wordt bij een gekozen snellader in GM. Wellicht dat dit in de zomer niet zo relevant is, maar voor ons in Noorwegen in de winter is dit goud waard. (als de buitentemperatuur tegen de -25 is helpt het niet om een paar keer hard te remmen en gas te geven, dan is het ideaal dat je normaal kan rijden wetende dat de accu verwarmd wordt).
Nu nog Remote / sheduled charging via de app en we zijn echt een paar stappen de goede kant op
2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30
Het verwarmen van de accu als je op weg bent naar een laadpunt kost zelf weer energie. Ik ben benieuwd hoeveel dat scheelt. Dat moet de praktijk uitwijzen.
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
De eerste vraag die bij mij opkomt is of dit een app is die je inzicht geeft (en dat je dus zelf actie kan ondernemen) of dat het echt een range optimizer is die de auto zelf aanstuurt. Als ik het plaatje zo zie geeft het je vooral inzicht waar je (hoge) verbruik voornamelijk inzit denk ik?Rene schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Ik hoop serieus dat die range optimizer het initiele verbruik op korte afstanden verbeterd.
Ben benieuwd of je veranderingen gaat merken voor wat betreft het verbruik.
Uiteraard zal dit ten koste gaan van de range. Maar als wij bijvoorbeeld vanaf de skipiste naar huis vertrekken met 30% SOC. Dan maakt het niet uit of ik met 20 of 15% SOC aankom bij de snellader omdat ik zowieso moet laden.Venomer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:46:
Het verwarmen van de accu als je op weg bent naar een laadpunt kost zelf weer energie. Ik ben benieuwd hoeveel dat scheelt. Dat moet de praktijk uitwijzen.
Als die (bij wijze van) 5% SOC voor opwarming ervoor zorgt dat ik met 150kW ipv. 30kW kan laden is dat een hele mooie verbetering.
Maar het zal inderdaad per usercase verschillen of het uitmaakt.
(ben overigens ook benieuwd of er in het menu te zien is of de aktieve verwarming aan staat?)
Voornamelijk inzicht, met de optie om de range optimizer handmatig aan te zetten. Dit zou het verbruik (verwarming) reduceren.Juancho schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
De eerste vraag die bij mij opkomt is of dit een app is die je inzicht geeft (en dat je dus zelf actie kan ondernemen) of dat het echt een range optimizer is die de auto zelf aanstuurt. Als ik het plaatje zo zie geeft het je vooral inzicht waar je (hoge) verbruik voornamelijk inzit denk ik?
[ Voor 25% gewijzigd door Rene op 05-10-2021 13:53 ]
Inderdaad.. als 5% ong 4kWh is, dan scheelt het 15-20km range. Maar de laadsnelheid zorgt voor heel veel tijdsbesparing. En 4kWh heb je in 2 minuten bijgeladen als je met 150kW laadt.Rene schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Als die (bij wijze van) 5% SOC voor opwarming ervoor zorgt dat ik met 150kW ipv. 30kW kan laden is dat een hele mooie verbetering.
Inmiddels zie ik in de app die functie ook actief staan!Rene schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:44:
[...]
Klopt. Dat is de nieuwe software!
Nu nog Remote / sheduled charging via de app en we zijn echt een paar stappen de goede kant op
Qua functionaliteit moet ik idd nog gaan merken hoeveel je er aan hebt behalve inzicht (airco lager zetten scheelt natuurlijk, daar hadden we die applicatie niet voor nodig…)
Remote charging via de app? Dat zou top zijn.basp8 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:57:
[...]
Inmiddels zie ik in de app die functie ook actief staan!
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Sceduled charging zie ik bij mij in de app nog niet staan, mis ik iets?basp8 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 14:57:
[...]
Inmiddels zie ik in de app die functie ook actief staan!
Qua functionaliteit moet ik idd nog gaan merken hoeveel je er aan hebt behalve inzicht (airco lager zetten scheelt natuurlijk, daar hadden we die applicatie niet voor nodig…)
Denk dat @basp8 sheduled charging en sheduled voorwarmen/koelen door elkaar heen haalt
Sheduled charging is zover mij bekend nog niet beschikbaar op de P2/P8
Dat is voor het voorverwarmen/koelen. Heeft niks met opladen te makenbasp8 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:31:
[Afbeelding]
Dit zit toch echt in mijn on call app.
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 05-10-2021 15:32 ]
In de oude software werd bij voorwarmen alleen het interieur gedaan, nu ook de accu. Alleen interessant dus als hij aan de kabel hangt wanneer dit actief is.Juancho schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:32:
[...]
Dat is voor het voorverwarmen/koelen. Heeft niks met opladen te maken. En dit zit al in de app trouwens.
[ Voor 9% gewijzigd door Mga1600 op 05-10-2021 15:42 ]
Misschien mis ik een punt hier, maar de meeste oplaadpunten voor thuis laten al je een laadsessie plannen door een bijbehorende app. Voor openbare laadpalen lijkt het mij niet comme il faut om de auto aan de paal te zetten en pas later te laten laden.
Dit werd toch al gedaan bij de laatste 10%? Of was dat juist alleen het interieur. Wij hebben geen eigen laadpaal dus zelf hiermee (helaas geen ervaring) en ga er ook weinig aan hebben omdat wij vaak laden op de momenten dat we daarna niet gelijk weg hoeven. Bijv. als ik een dag thuiswerk of snachts.Mga1600 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:41:
[...]
In de oude software werd bij voorwarmen alleen het interieur gedaan, nu ook de accu. Alleen interessant dus als hij aan de kabel hangt wanneer dit actief is.
Voor mensen die thuisladen en dus misschien wat meer gerichter laden voor de momenten dat ze daarna weg gaan kan het hopelijk wel veel schelen, zeker de eerste tientallen KM's straks in de winter. Ik had laatst alweer, toen het koud/nat weer was dat ik hoog in de 20kW zat over een afstand van 50km. Al reed ik toen wel deels 120km met flinke wind
[ Voor 48% gewijzigd door Juancho op 05-10-2021 16:14 ]
Als je wil laden tot 100% is het beter (is dat zo?) als je meteen vertrekt.
Dan is een timer bij thuis laden ook handig.
Dan is een timer bij thuis laden ook handig.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Mijn Alfen laadpaal heeft geen app en laat zich helaas niet plannen. De auto bepaalt (mede) wanneer er geladen wordt... Zou voor mij fijn zijn als dat d.m.v. de Volvo App te starten/plannen is.hansdg53 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 15:44:
[...]
Misschien mis ik een punt hier, maar de meeste oplaadpunten voor thuis laten al je een laadsessie plannen door een bijbehorende app. Voor openbare laadpalen lijkt het mij niet comme il faut om de auto aan de paal te zetten en pas later te laten laden.
Idem voor mijn EV-Box laadpaal. Ik zou het ook bijzonder op prijs stellen als dit wel via de app zou kunnen (zoals 5 jaar geleden bij de V60-D6 bijbehorende app al wel mogelijk was)hlip schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:46:
[...]
Mijn Alfen laadpaal heeft geen app en laat zich helaas niet plannen. De auto bepaalt (mede) wanneer er geladen wordt... Zou voor mij fijn zijn als dat d.m.v. de Volvo App te starten/plannen is.
Als je een laadpaal met loadbalancer hebt, dan kun je voor verassingen komen te staan. Als je het opladen te "scherp" hebt gepland en iemand zet de wasdroger aan, dan is je auto niet op tijd klaar met laden.
Ik heb begrepen dat de preconditioning van de accu ook werkt als de auto aan de laadpaal staat, als je een limiet van 90 of 100% hebt ingesteld en parkeerklimaat hebt geprogrammeerd. Als dat zo is, kun je met het parkeerklimaat ook zorgen dat de accu op tijd warm is.
Ik heb begrepen dat de preconditioning van de accu ook werkt als de auto aan de laadpaal staat, als je een limiet van 90 of 100% hebt ingesteld en parkeerklimaat hebt geprogrammeerd. Als dat zo is, kun je met het parkeerklimaat ook zorgen dat de accu op tijd warm is.
Ik kan met de EVbox laadpaal laadprofielen aanmaken om te bepalen op welk moment van welke dag er hoeveel stroom verbruikt mag worden. Heb ik kort gebruikt toen ik nog geen loadbalancing had.Zuilen schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Idem voor mijn EV-Box laadpaal. Ik zou het ook bijzonder op prijs stellen als dit wel via de app zou kunnen (zoals 5 jaar geleden bij de V60-D6 bijbehorende app al wel mogelijk was)
P8
Zonder loadbalancing was je in dit voorbeeld óók voor een verrassing komen te staan, want dan was de stop er uit gegaan en was de auto nog veel minder vol geladen 😉Venomer schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:10:
Als je een laadpaal met loadbalancer hebt, dan kun je voor verassingen komen te staan. Als je het opladen te "scherp" hebt gepland en iemand zet de wasdroger aan, dan is je auto niet op tijd klaar met laden.
P8
Ik denk dat dat waar is, dat van die laatste 10%, maar daar heb ik zelf nog weinig van gemerkt. Niet vreemd want als dat midden in de nacht valt heeft dat m.i. weinig toegevoegde waarde. Met de nieuwe software kun je de vertrektijd leidend maken (als je je eigen laadpunt hebt) en een voorverwarmde auto hebben waarvan de accu ook op optimale temperatuur zou horen te zijn. Dat zou volgens Volvo ( en de geleerden) samen dus voor een grotere range moeten zorgen….ben benieuwd.Juancho schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:12:
[...]
Dit werd toch al gedaan bij de laatste 10%? Of was dat juist alleen het interieur. Wij hebben geen eigen laadpaal dus zelf hiermee (helaas geen ervaring) en ga er ook weinig aan hebben omdat wij vaak laden op de momenten dat we daarna niet gelijk weg hoeven. Bijv. als ik een dag thuiswerk of snachts.
Voor mensen die thuisladen en dus misschien wat meer gerichter laden voor de momenten dat ze daarna weg gaan kan het hopelijk wel veel schelen, zeker de eerste tientallen KM's straks in de winter. Ik had laatst alweer, toen het koud/nat weer was dat ik hoog in de 20kW zat over een afstand van 50km. Al reed ik toen wel deels 120km met flinke wind
Goede timing want inderdaad het verbruik neemt weer toe nu de temperaturen zakken. Waar ik in augustus en september zo rond de 20 zat, is het nu 22 - 23 bij een ‘gemengde’ rit van 100 km overdag (dus wel ongeveer aan de snelheid gehouden).
Aan de andere kant, voor mij is de range binnen Nederland allemaal heel prima te doen. Als ik met 100% vertrek voor een langere trip (de laatste tijd best wel een aantal ritten van rond de 450 km gemaakt) volstaat een minuut of 10 -15 onderweg aan de snellader om weer thuis te komen met 10-15% en daar gaat hij weer aan de stekker. Misschien wordt dat van de winter dan een stop van 20 minuten, lig ik ook niet wakker van..
Met de huidige energieprijzen is het straks misschien wel goedkoper om de auto permanent aan de IONITY snellader te hangen.Mga1600 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 17:57:
[...]
Als ik met 100% vertrek voor een langere trip (de laatste tijd best wel een aantal ritten van rond de 450 km gemaakt) volstaat een minuut of 10 -15 onderweg aan de snellader om weer thuis te komen met 10-15% en daar gaat hij weer aan de stekker. Misschien wordt dat van de winter dan een stop van 20 minuten, lig ik ook niet wakker van..
Dan zou ik Plugsurfing doen, daar hebben we korting met die Volvo pas……hlip schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:10:
[...]
Met de huidige energieprijzen is het straks misschien wel goedkoper om de auto permanent aan de IONITY snellader te hangen.![]()
Ik heb eergisteren de auto volgeladen (60kWh) voor omgerekend €3,18 (inclusief toeslag en vastrecht)hlip schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:10:
[...]
Met de huidige energieprijzen is het straks misschien wel goedkoper om de auto permanent aan de IONITY snellader te hangen.![]()
Daar kan ik weer 300 km mee vooruit. Gaat me met een benzineauto niet lukken om voor 1,06 eurocent/km te rijden.
5 cent per kWh? Met hulp van zonnepanelen?Rene schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 18:58:
[...]
Ik heb eergisteren de auto volgeladen (60kWh) voor omgerekend €3,18 (inclusief toeslag en vastrecht)![]()
Daar kan ik weer 300 km mee vooruit. Gaat me met een benzineauto niet lukken om voor 1,06 eurocent/km te rijden.
Wellicht hadden de palen in het verleden minder intelligentie. Ik praat over nu, dus is zo'n app bij de auto nuttig, maar niet essentieel, want er is een alternatief, zie bijv. https://wallbox.com/nl_nl/commander-2Zuilen schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:58:
[...]
Idem voor mijn EV-Box laadpaal. Ik zou het ook bijzonder op prijs stellen als dit wel via de app zou kunnen (zoals 5 jaar geleden bij de V60-D6 bijbehorende app al wel mogelijk was)
Hoewel een mooie verbetering, lijkt het mij niet echt duurzaam.Rene schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 13:51:
[...]
Uiteraard zal dit ten koste gaan van de range. Maar als wij bijvoorbeeld vanaf de skipiste naar huis vertrekken met 30% SOC. Dan maakt het niet uit of ik met 20 of 15% SOC aankom bij de snellader omdat ik zowieso moet laden.
Blijkbaar, en gelukkig, denkt Volvo daar anders over. De laadtimer is al aangekondigd.hansdg53 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:44:
[...]
Wellicht hadden de palen in het verleden minder intelligentie. Ik praat over nu, dus is zo'n app bij de auto nuttig, maar niet essentieel, want er is een alternatief, zie bijv. https://wallbox.com/nl_nl/commander-2
Ik was alleen verbaasd dat @Rene aangaf dat de timer al in deze update zat. Maar dat bleek achteraf een misverstand. Komt ongetwijfeld in één van de volgende updates.
Hopelijk snel dan voor degenen waar dit belangrijk voor is. Schijnbaar denkt Volvo dat het niet zo'n prioriteit is want alhoewel het nu versie 1.6 is, zit het nog niet in de software. Of is het een kwestie van onkunde? Lijkt me niet want de mogelijkheid zat in het verleden al op andere Volvo's.hlip schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 21:06:
[...]
Blijkbaar, en gelukkig, denkt Volvo daar anders over. De laadtimer is al aangekondigd.
Ik was alleen verbaasd dat @Rene aangaf dat de timer al in deze update zat. Maar dat bleek achteraf een misverstand. Komt ongetwijfeld in één van de volgende updates.
Zijn er eisen aan de staat van de auto voor de OTA? Bv. minimaal % opgeladen of aan de lader hangen?
XC40 P8 - Wallbox Copper SB
Ja, die zijn er. In de Volvo handleiding staan deze ook omschreven LinkArnoudN schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 07:00:
Zijn er eisen aan de staat van de auto voor de OTA? Bv. minimaal % opgeladen of aan de lader hangen?
Bij installatie:
- Controleer of de auto is opgeladen tot minimaal 40%.
- Als een update klaar is voor de installatie wordt dat aangegeven op het berichtenscherm. Open het bericht en volg de instructies op het middendisplay.
- Stap uit de auto, sluit alle portieren en vergrendel de auto.
- De installatie wordt gestart. De auto moet binnen enkele minuten worden vergrendeld. Als dat niet gebeurt, wordt de installatie geannuleerd.
- Wacht tot de installatie klaar is.
BMW 330e Touring
Thnx. Ik voel mij nu erg lui, dit had ik natuurlijk ook zelf kunnen opzoeken.mrsmit01 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:17:
[...]
Ja, die zijn er. In de Volvo handleiding staan deze ook omschreven Link
Bij installatie:
- Controleer of de auto is opgeladen tot minimaal 40%.
- Als een update klaar is voor de installatie wordt dat aangegeven op het berichtenscherm. Open het bericht en volg de instructies op het middendisplay.
- Stap uit de auto, sluit alle portieren en vergrendel de auto.
- De installatie wordt gestart. De auto moet binnen enkele minuten worden vergrendeld. Als dat niet gebeurt, wordt de installatie geannuleerd.
De installatie kan maximaal 90 minuten duren. Als de installatie klaar is, kan de auto op de normale manier worden gebruikt.
- Wacht tot de installatie klaar is.
Met mijn NewMotion laadpaal met loadbalancer kan ik het hele jaar al gepland laden, met de App mysmartcharge.hlip schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 16:46:
[...]
Mijn Alfen laadpaal heeft geen app en laat zich helaas niet plannen. De auto bepaalt (mede) wanneer er geladen wordt... Zou voor mij fijn zijn als dat d.m.v. de Volvo App te starten/plannen is.
Gepland laden zou eigenlijk alleen moeten met een load balancer. Er is anders het gevaar dat de meterkast overbelast kan worden. Dat gevaar was eerst niet zo hoog bij het laden van plug-in's maar bij 11kw laden zit je al vrij dicht bij het maximum van een 3x25 meterkast (16kw). Misschien dat Volvo daarom wel terughoudend is. In vele landen is de aansluiting in woningen niet berekend op hoge belastingen.EHAS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Met mijn NewMotion laadpaal met loadbalancer kan ik het hele jaar al gepland laden, met de App mysmartcharge.
Dit snap ik om eerlijk te zijn niet. Als je een 11kW lader zonder loadbalancer in huis haalt dan is dat risiko evengroot zonder gepland laden? Of mis ik iets hier?hansdg53 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Gepland laden zou eigenlijk alleen moeten met een load balancer. Er is anders het gevaar dat de meterkast overbelast kan worden. Dat gevaar was eerst niet zo hoog bij het laden van plug-in's maar bij 11kw laden zit je al vrij dicht bij het maximum van een 3x25 meterkast (16kw). Misschien dat Volvo daarom wel terughoudend is. In vele landen is de aansluiting in woningen niet berekend op hoge belastingen.
Sterker nog, jeg zou zeggen dat het risiko zelfs groter is. Als ik thuiskom en inplug zou ik 11 kW trekken, vervolgens ga ik het eten klaarmaken en zet ik de oven en inductieplaat aan. Ook de warmtepomp begint het huis te verwarmen.
Met een gepland laden verminder ik dus het verbruik met11kW op de tijden dat ik normaal gesproken al het meeste verbruik. Ik kan dan laden tussen 01:00-05:00, het tijdstip waarop het verbruik nagenoeg nihiel is.
Het lijkt mij evident dat iemand zijn aansluiting bekijkt voordat er uberhaupt een 11kW lader geinstalleerd wordt.
De load balancer regelt toch juist dat de meterkast niet overbelast raakt? Daar is dat ding voor. Dus zonder load balancer moet je het laden plannen op momenten dat je verder niet veel verbruikt.hansdg53 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Gepland laden zou eigenlijk alleen moeten met een load balancer. Er is anders het gevaar dat de meterkast overbelast kan worden. [...]
Is dit een app van NewMotion zelf? ik kan de app niet vinden in de Apple app store namelijk. ik heb ook een NewMotion laadpaal, en zou ook graag gepland willen laden.EHAS schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Met mijn NewMotion laadpaal met loadbalancer kan ik het hele jaar al gepland laden, met de App mysmartcharge.
BMW 330e Touring
Als je thuis bent en wakker, weet je welke apparaten aanstaan, dus kan je het een beetje bekijken. Als je tijdens afwezigheid of slaap een laadsessie hebt gepland weet je niet of op diezelfde tijd de airco/warmtepomp/elec boiler enz aanslaat. Nogmaals, je moet niet alleen uitgaan van Nederlandse situaties maar ook in andere landen. Dus zonder load balancer vind ik het gevaarlijk.Rene schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:23:
[...]
Dit snap ik om eerlijk te zijn niet. Als je een 11kW lader zonder loadbalancer in huis haalt dan is dat risiko evengroot zonder gepland laden? Of mis ik iets hier?
Sterker nog, jeg zou zeggen dat het risiko zelfs groter is. Als ik thuiskom en inplug zou ik 11 kW trekken, vervolgens ga ik het eten klaarmaken en zet ik de oven en inductieplaat aan. Ook de warmtepomp begint het huis te verwarmen.
Met een gepland laden verminder ik dus het verbruik met11kW op de tijden dat ik normaal gesproken al het meeste verbruik. Ik kan dan laden tussen 01:00-05:00, het tijdstip waarop het verbruik nagenoeg nihiel is.
Het lijkt mij evident dat iemand zijn aansluiting bekijkt voordat er uberhaupt een 11kW lader geinstalleerd wordt.
De load balancer zorgt er inderdaad voor dat de meterkast niet overbelast raakt.Venomer schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:26:
[...]
De load balancer regelt toch juist dat de meterkast niet overbelast raakt? Daar is dat ding voor. Dus zonder load balancer moet je het laden plannen op momenten dat je verder niet veel verbruikt.
Maar ook met load balancer zou ik graag gepland willen laden. Dat heeft meer te maken met de energie tarieven. Als ik de laadsessie kan plannen tijdens de daluren (23.00 uur tot 07.00 uur) dan scheelt dat weer.
BMW 330e Touring
Maar ja, om ipv de bestaande EV-box een commander 2 te kopen van ca. 1300 euro om daarmee tijdens de nachturen te kunnen laden, is misschien wat overdreven.hansdg53 schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:44:
[...]
Wellicht hadden de palen in het verleden minder intelligentie. Ik praat over nu, dus is zo'n app bij de auto nuttig, maar niet essentieel, want er is een alternatief, zie bijv. https://wallbox.com/nl_nl/commander-2
Dat risiko is toch helemaal separaat van de timer?hansdg53 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:35:
[...]
Als je thuis bent en wakker, weet je welke apparaten aanstaan, dus kan je het een beetje bekijken. Als je tijdens afwezigheid of slaap een laadsessie hebt gepland weet je niet of op diezelfde tijd de airco/warmtepomp/elec boiler enz aanslaat. Nogmaals, je moet niet alleen uitgaan van Nederlandse situaties maar ook in andere landen. Dus zonder load balancer vind ik het gevaarlijk.
De discussie begon door een aanname dat Volvo wellicht terughoudend is vanwege de belasting van het stroomnet. Mijn mening is dat dit irrelevant is omdat de on-board lader zowieso 11kW levert, ook zonder timer. Als ik om 17:00 thuiskom en de lader aansluit zonder timer kan de boiler ook aanslaan. Als dit een risiko is dan is dat niet de fout van Volvo. Dan heb je inderdaad gelijk dat je of een loadbalancer moet kopen of een laadpunt met minder vermogen.
Het risiko dat de boel overbelast raakt is dus niet afhankelijk van een timer maar eerder van de actieve stroomverbruikers en aansluiting. Daarbij heeft Volvo dit risiko al afgevangen door een maksimale laadstroom optie. Je zou dus bijvoorbeeld 3x12A kunnen instellen als laadsnelheid als je twijfelt over de capaciteit.
De gedachte achter de timers is dat je kan laden op het moment dat de stroom goedkoop is, ook als je geen slimme laadpaal bezit.
Binnenkort begint de winter weer. Het blijkt nu dat ik geen all-seasons maar zomerbanden onder mijn nieuwe P8 heb zitten. Heeft iemand tips voor goede winterbanden? Kan ik naar een Quickfit of zo en dan banden kopen op stalen velg of vereist de auto ivm verbruik bijvoorbeeld, specifieke banden en velgen? Ik vind ze bij Volvo best prijzig. Overigens zal ik ook sneeuwkettingen nodig hebben voor de wintersport naar Frankrijk.
Volvo levert Nokian SUV winterbanden en die zijn erg prettig vind ik. Bij mij worden ze op de velg gewisseld.Iksie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:14:
Binnenkort begint de winter weer. Het blijkt nu dat ik geen all-seasons maar zomerbanden onder mijn nieuwe P8 heb zitten. Heeft iemand tips voor goede winterbanden? Kan ik naar een Quickfit of zo en dan banden kopen op stalen velg of vereist de auto ivm verbruik bijvoorbeeld, specifieke banden en velgen? Ik vind ze bij Volvo best prijzig. Overigens zal ik ook sneeuwkettingen nodig hebben voor de wintersport naar Frankrijk.
Winterbanden op een stalen velg vind ik persoonlijk echt helemaal niks, ga je voor een maand of 4-5 per jaar ontzettend afbreuk doen aan de uitstraling van je mooie auto.
Misschien ook een optie is om er alsnog All Season op te leggen (of je nu winterbanden of all-season moet aanschaffen) en de zomerbanden proberen te slijten op marktplaats (of aan de lokale bandenboer).
P8
Mijn winterbanden liggen als het goed is al klaar bij de dealer. Ik laat ze ook wisselen op de originele velg. Aangezien ik de auto pas sinds mei heb, heb ik nog geen ervaring met de winterbanden.Montalbano schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:23:
[...]
Volvo levert Nokian SUV winterbanden en die zijn erg prettig vind ik. Bij mij worden ze op de velg gewisseld.
Winterbanden op een stalen velg vind ik persoonlijk echt helemaal niks, ga je voor een maand of 4-5 per jaar ontzettend afbreuk doen aan de uitstraling van je mooie auto.
Misschien ook een optie is om er alsnog All Season op te leggen (of je nu winterbanden of all-season moet aanschaffen) en de zomerbanden proberen te slijten op marktplaats (of aan de lokale bandenboer).
De velgen op een EV zijn in die zin bijzonder, dat ze "dichter" zijn, dus meer metaal en minder gaten. Dit is voor vermindering van de luchtweerstand. Willekeurige stalen velgen er op zetten zal dus een vermindering van je range geven.
En gezien het gewicht en vermogen van de P8 zou ik niet voor goedkoop gaan.
Let ook op; de banden voor en achter hebben niet exact dezelfde maat! Ooit hier gelezen dat dat al ens fout was gegaan bij een reguliere bandenboerIksie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:14:
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Never mind. Al gevonden. In de Apple app store heet de app NewMotion Connect.mrsmit01 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:34:
[...]
Is dit een app van NewMotion zelf? ik kan de app niet vinden in de Apple app store namelijk. ik heb ook een NewMotion laadpaal, en zou ook graag gepland willen laden.
BMW 330e Touring
Ik heb slechte ervaringen met zomer en winterbanden te wisselen op dezelfde velg (V70). Na een aantal keer lijken ze niet meer goed af te sluiten en moet je veel meer dan normaal de druk in de banden op peil houden.Montalbano schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:23:
[...]
Volvo levert Nokian SUV winterbanden en die zijn erg prettig vind ik. Bij mij worden ze op de velg gewisseld.
Alle 2022 modellen zijn toch geleverd met de nieuwe “speciale” recharge all-season banden die volgens Volvo zelfs de range moeten bevorderen? Helaas heb ik volgens mij nog net een 2021 model geleverd gekregen waar dit nog niet zo bij was, heb dus ook zomerbanden. Ik was afgelopen week nog in de showroom en heb daar gezien dat die banden in ieder geval anders waren dan bij mijn auto
https://www.media.volvoca...rzien-van-recharge-banden
Wel behoorlijk apart dat je daar nu voor zou moeten betalen terwijl als je de auto nu krijgt ze er gratis op zitten 😅 heb het nog niet bij de dealer gevraagd.
Wel behoorlijk apart dat je daar nu voor zou moeten betalen terwijl als je de auto nu krijgt ze er gratis op zitten 😅 heb het nog niet bij de dealer gevraagd.
In ben in dezelfde valkuil 'getrapt'. In eerste instantie zouden wij een auto bestellen die in december zou worden geleverd (met all-season banden), maar toch overgestapt naar een showroom model. We hebben er nooit bij stil gestaan dat daar geen all-season banden onder zouden zitten. Dom.tim-dev schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 16:38:
Alle 2022 modellen zijn toch geleverd met de nieuwe “speciale” recharge all-season banden die volgens Volvo zelfs de range moeten bevorderen? Helaas heb ik volgens mij nog net een 2021 model geleverd gekregen waar dit nog niet zo bij was, heb dus ook zomerbanden. Ik was afgelopen week nog in de showroom en heb daar gezien dat die banden in ieder geval anders waren dan bij mijn auto
Offerte zit in de mailbox voor set nieuwe velgen en banden of een bandenwissel. Duur grapje, weet nog niet welke optie mijn voorkeur gaat hebben.
Heeft hier al iemand ervaring met de 20”
All-season banden qua comfort, stuurgedrag en vooral ook rijgeluiden?
All-season banden qua comfort, stuurgedrag en vooral ook rijgeluiden?
Ik heb ook een offerte opgevraagd voor winterbanden. En zal ook nog vragen of ik mijn zomerbanden (1600km oud) kan omruilen tegen all-seasons met een meerprijs uiteraard.
Goed opletten. Je hebt een afwijkende maat voor- en achterband nodig. Daarnaast hebben ivm het gewicht xl banden nodig.Iksie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 13:14:
Ik laat ze gewoon omzetten trouwens, op dezelfde velgen. Banden gaan op kosten leasemaatschappij in opslag.
Niet te goedkoop doen hier, ook ivm het vermogen van de auto. En ja, ook bij kwikfit zijn deze banden duur!
Ik doe dit al sinds 2006 met al mijn (lease) auto’s en deel jouw ervaring niet. Overigens zou ik nu liever voor all-season kiezen.hansdg53 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 15:33:
[...]
Ik heb slechte ervaringen met zomer en winterbanden te wisselen op dezelfde velg (V70). Na een aantal keer lijken ze niet meer goed af te sluiten en moet je veel meer dan normaal de druk in de banden op peil houden.
P8
Ik wilde liever ook all-season bij mijn lease nemen, maar dat mocht niet. Geen idee waarom niet. Dus tja, nu maar 2x de bandjes wisselen... is ook niet zoveel werk/tijd natuurlijk. Kunnen ze gelijk de laatste updates erop gooien
Één deze dagen word door de leasemaatschappij mijn P6 besteld bij de dealer. De dealer geeft aan nog in 2021 te kunnen leveren (gunstig ivm de bijtelling). Wat maakt het dat Volvo nu zo snel kan leveren en de maanden hiervoor er vele maanden meer overheen ging? Schalen ze einde jaar de productie nog flink op? (Ja, ik had het de dealer moeten vragen
)

Ik snap het. Maar mijn auto heb ik privé gekocht en zal dus naar de kosten moeten kijken. Maar goed, ik ben het eens, goedkoop is duurkoop.Spanky79 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:36:
[...]
Goed opletten. Je hebt een afwijkende maat voor- en achterband nodig. Daarnaast hebben ivm het gewicht xl banden nodig.
Ik laat ze gewoon omzetten trouwens, op dezelfde velgen. Banden gaan op kosten leasemaatschappij in opslag.
Niet te goedkoop doen hier, ook ivm het vermogen van de auto. En ja, ook bij kwikfit zijn deze banden duur!
Begrijpelijk. Het zijn kosten die je niet graag maakt.Iksie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Ik snap het. Maar mijn auto heb ik privé gekocht en zal dus naar de kosten moeten kijken. Maar goed, ik ben het eens, goedkoop is duurkoop.
Maar bij deze auto: er moeten dikke sloffen onder, xl vanwege het gewicht. Daarnaast heb je het over 408pk die je moet overbrengen op de weg. Dat stelt eisen aan je banden.
Het is nu eenmaal geen standaardbandje voor een 130 pk diesel.
Wij hebben vorige week ook een P6 besteld voor een collega, ook gegarandeerd geleverd in 2021. De dealers hebben een flink aantal extra productieplaatsen aangeboden gekregen.Tha-PC-Legend schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:31:
Één deze dagen word door de leasemaatschappij mijn P6 besteld bij de dealer. De dealer geeft aan nog in 2021 te kunnen leveren (gunstig ivm de bijtelling). Wat maakt het dat Volvo nu zo snel kan leveren en de maanden hiervoor er vele maanden meer overheen ging? Schalen ze einde jaar de productie nog flink op? (Ja, ik had het de dealer moeten vragen)
P8
Ik heb ook het probleem van zomerbanden en wil het liefst naar All Seasons.
Probleem is dat mijn zomerbanden er pas 8000 km op hebben zitten tegen de wissel.
In België heeft Volvo een aanbieding: 4 wielen met banden voor 1950,- normaal bijna 2.400,-
Wat is wijsheid?
Probleem is dat mijn zomerbanden er pas 8000 km op hebben zitten tegen de wissel.
In België heeft Volvo een aanbieding: 4 wielen met banden voor 1950,- normaal bijna 2.400,-
Wat is wijsheid?
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Gunstig. Ik denk dat ze veel zakelijke rijders hiermee over de streep weten te trekken. Toch blijf ik het spannend vinden of het ze gaat lukken. We gaan er gemakshalve maar vanuitMontalbano schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:16:
[...]
Wij hebben vorige week ook een P6 besteld voor een collega, ook gegarandeerd geleverd in 2021. De dealers hebben een flink aantal extra productieplaatsen aangeboden gekregen.
Ze vinden het doorgaans ook geen probleem om een ontbindingsclausule op te nemen, zodat je niet verplicht bent tot afname als de auto (lees: het kenteken) niet in 2021 geregistreerd kan worden. Ze raken ze toch wel kwijt.Tha-PC-Legend schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 20:51:
[...]
Gunstig. Ik denk dat ze veel zakelijke rijders hiermee over de streep weten te trekken. Toch blijf ik het spannend vinden of het ze gaat lukken. We gaan er gemakshalve maar vanuit
P8
Ik denk dat ik ga kiezen voor winterbanden op mijn huidige velgen en dan volgend voorjaar een extra set velgen voor de zomerbanden. Dan spreid je de pijn een beetje.Iksie schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 19:54:
[...]
Ik snap het. Maar mijn auto heb ik privé gekocht en zal dus naar de kosten moeten kijken. Maar goed, ik ben het eens, goedkoop is duurkoop.
Ooit las ik een negatieve ervaring van iemand die de winterbanden steeds om de bestaande velgen liet zetten bij zijn auto die een hoog vermogen en koppel heeft (vergelijkbaar met dat van onze auto’s). De banden leken steeds een beetje te verdraaien ten opzichte van de velg bij het gasgeven (er werd vermoed dat dat door ‘vermoeidheid’ in de band kwam ten gevolge van het herhaald uitrekken bij het wisselen). Het gevolg daarvan was steeds onbalans want ze zouden na iedere keer flink gasgeven opnieuw gebalanceerd moeten worden.Montalbano schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 18:53:
[...]
Ik doe dit al sinds 2006 met al mijn (lease) auto’s en deel jouw ervaring niet. Overigens zou ik nu liever voor all-season kiezen.
Voor wat dit verhaal waard is……..
Zelf heb ik die vervelende ervaring ook niet, want bij mijn leaseauto’s ging het wisselen van losse banden destijds altijd gewoon goed (maar dat waren wel auto’s met bescheidener prestaties dan de huidige). Voor mijn latere privéauto’s heb ik wel steeds winterwielen aangeschaft (en weer ingeruild als ik een andere auto kocht).
De afspraak voor mijn bandenwissel is inmiddels gepland. Ik ben benieuwd naar het verschil qua verbruik en geluidsniveau. Het verschil in verbruik zal lastig te bepalen zijn, aangezien de temperaturen ook lager worden.
Update software versie 1.7.
Helaas kan ik de app nog steeds niet gebruiken, waarvoor uiteindelijk het garagebezoek bedoeld was.
Nog steeds 'Internal Error 0', en 'Could not lead devices' in de app terwijl het koppelen wel gewoon lukt.
Ook op tweede telefoon dezelfde melding, lijkt dus aan de auto te liggen. Iemand die dit ook heeft?
Hieronder nog wat plaatjes van de nieuwe versie. Range optimiser kun je aan- en uitzetten, en dan beperkt hij klimaatcontrole. Ook een extra schermpje bij de radio. Pilot assist functie is niet teruggekomen op het struurwiel helaas...
/f/image/2KEOOT70F5qZdyc77IMhdEws.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CTIXjq1VsDlGmFbkMpFghJon.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zAVJU5w6IHZ1qUHmUAfYODK7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gMGwzyqRQAAiMJhrcaf79kcA.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas kan ik de app nog steeds niet gebruiken, waarvoor uiteindelijk het garagebezoek bedoeld was.
Nog steeds 'Internal Error 0', en 'Could not lead devices' in de app terwijl het koppelen wel gewoon lukt.
Ook op tweede telefoon dezelfde melding, lijkt dus aan de auto te liggen. Iemand die dit ook heeft?
Hieronder nog wat plaatjes van de nieuwe versie. Range optimiser kun je aan- en uitzetten, en dan beperkt hij klimaatcontrole. Ook een extra schermpje bij de radio. Pilot assist functie is niet teruggekomen op het struurwiel helaas...
/f/image/2KEOOT70F5qZdyc77IMhdEws.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CTIXjq1VsDlGmFbkMpFghJon.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zAVJU5w6IHZ1qUHmUAfYODK7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gMGwzyqRQAAiMJhrcaf79kcA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CBAe0h6ooICKIxtpeSzMfXBT.jpg?f=fotoalbum_large)
Last wel duidelijk zien dat de AC/verwarming een grootverbruiker is.
Jammer dat bij stilstand niet het actuele verbruik wordt getoond. Maar dat ze blijven hangen in de kWh/100km. Op de eGolf veranderd dat als je stilstaat omdat het verbruik eigenlijk oneindig is.
Ben vooral benieuwd naar dat range optimiser knopje, hoeveel dat in de praktijk gaat opleveren en in welke mate de temperatuur aangenaam blijft.
Jammer dat bij stilstand niet het actuele verbruik wordt getoond. Maar dat ze blijven hangen in de kWh/100km. Op de eGolf veranderd dat als je stilstaat omdat het verbruik eigenlijk oneindig is.
Ben vooral benieuwd naar dat range optimiser knopje, hoeveel dat in de praktijk gaat opleveren en in welke mate de temperatuur aangenaam blijft.
Ik heb dat ook gehad ..."kan apparaten niet laden" Je moet bij de dealer een fabrieksreset laten uitvoeren.Recharge P8 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:16:
Update software versie 1.7.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Niet degene die je zelf kan doen maar bij de dealer. Die reset dan ook de module die zorgt voor de internet verbinding.
Daarna moet wel weer alles opnieuw instellen en aanmelden. De app, voor het opnieuw instellen, verwijderen en opnieuw installeren en zorgen dat alle oude bluetooth verbindingen weg zijn.
Bij heeft het geholpen na vele pogingen om het zelf op te lossen.
Dus een fabrieksreset bij de dealer ;-)
Volvo XC40 P8 >> XC30
Dat klinkt inderdaad als iets dat zou kunnen gebeuren met het hoge vermogen. En misschien verklaart het ook het trillen dat sommigen ervaren in hun P8 bij bepaalde snelheden, dat de banden door het hoge vermogen gewoon wat verplaatst zijn op de velg.Mga1600 schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 08:33:
[...]
Ooit las ik een negatieve ervaring van iemand die de winterbanden steeds om de bestaande velgen liet zetten bij zijn auto die een hoog vermogen en koppel heeft (vergelijkbaar met dat van onze auto’s). De banden leken steeds een beetje te verdraaien ten opzichte van de velg bij het gasgeven (er werd vermoed dat dat door ‘vermoeidheid’ in de band kwam ten gevolge van het herhaald uitrekken bij het wisselen). Het gevolg daarvan was steeds onbalans want ze zouden na iedere keer flink gasgeven opnieuw gebalanceerd moeten worden.
Voor wat dit verhaal waard is……..
Zelf heb ik die vervelende ervaring ook niet, want bij mijn leaseauto’s ging het wisselen van losse banden destijds altijd gewoon goed (maar dat waren wel auto’s met bescheidener prestaties dan de huidige). Voor mijn latere privéauto’s heb ik wel steeds winterwielen aangeschaft (en weer ingeruild als ik een andere auto kocht).
P8
Ik denk dat dat relatief is. Als het verbruik in je P8 13kWh/100km is, dan heb je niet veel gereden of alleen stapvoets ofzo. En dan is AC relatief hoger dan het rijverbruik.Rene schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:24:
Ik ervaar dat trillen ook, maar het zijn nog de banden van oplevering van vorig jaar december (zomerbanden), nooit tussentijds gewisseldMontalbano schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 15:15:
[...]
Dat klinkt inderdaad als iets dat zou kunnen gebeuren met het hoge vermogen. En misschien verklaart het ook het trillen dat sommigen ervaren in hun P8 bij bepaalde snelheden, dat de banden door het hoge vermogen gewoon wat verplaatst zijn op de velg.
Eergisteren naar de garage geweest en hebben ze vastgesteld dat de auto inderdaad nu naar rechts trekt en een kleine trilling waar is te nemen, hoewel we het niet eens zijn over de intensiteit er van. Desondanks mag ik morgen terug komen en gaan ze (na akkoord van de LM gelukkig) uitlijnen en banden balanceren. Hoop dat het verdwijnt, want 45 minuten 100+ rijden met een trilling in het stuur, waarbij de auto niet toestaat dat je jouw handen van het stuur afhoudt, levert een hele onaangename ervaring op

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Ik ben ook erg benieuwd hoe dat dan in praktijk gaat. Want dat je wat meer verbruikt als je zomers flink koelt en s'winters de boel flink opstookt... tja dat wisten we natuurlijk wel. Als die app het alleen een graadje warmer/kouder zet bij wijze van om betere range/verbruik te hebben... lijkt me stug dat dit het isRene schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 13:24:
Misschien hebben jullie een oplossing. A.s. zondag heb ik een hardloopwedstrijd, waarbij ik dus mijn sleutel mee moet nemen. Kans is aanwezig dat ik nat ga worden en dat lijkt mij niet handig voor de sleutel.
Heeft iemand daar een handige oplossing voor? Ik kan de stalen sleutel uit de keyfob halen, maar als die in de auto achterblijft, kan iemand dan gewoon de deuren losmaken met de keyless entry?
Heeft iemand daar een handige oplossing voor? Ik kan de stalen sleutel uit de keyfob halen, maar als die in de auto achterblijft, kan iemand dan gewoon de deuren losmaken met de keyless entry?
Polestar heeft gezegd dat het voornamelijk het terugschroeven van het vermogen van het PTC element is.Juancho schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:05:
[...]
Ik ben ook erg benieuwd hoe dat dan in praktijk gaat. Want dat je wat meer verbruikt als je zomers flink koelt en s'winters de boel flink opstookt... tja dat wisten we natuurlijk wel. Als die app het alleen een graadje warmer/kouder zet bij wijze van om betere range/verbruik te hebben... lijkt me stug dat dit het is
Zeg dat deze 8kW levert. Dan zou het een aanzienlijke verbetering zijn als deze teruggeschroefd wordt naar zeg 2-3kW.
Even puur theoretisch (of eigenlijk mijn dagelijkse woon werk rit):
Ik rij nu 0,5 uur met een vgem van 50 en een verbruik van 22,5KWh/100km.
In dat half uur verbruikt ik 75% van het vermogen om te verwarmen. Dan verbruik ik 3kWh aan verwarming.
Met eco kan dit dan terugzakken naar 1-1,5kWh
Dan zou het gemiddelde verbruik dus met 1-3kWh/100km kunnen zakken.
Op de langere ritten maakt het niet zoveel uit. Wanneer de auto eenmaal warm is zal het vermogen sowieso teruggeschroefd worden en wil je ook een warme batterij.
Dan zou je de keyfob in zilverpapier kunnen inpakken. Zit er geen activity key bij de XC40?ArnoudN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:26:
Misschien hebben jullie een oplossing. A.s. zondag heb ik een hardloopwedstrijd, waarbij ik dus mijn sleutel mee moet nemen. Kans is aanwezig dat ik nat ga worden en dat lijkt mij niet handig voor de sleutel.
[ Voor 20% gewijzigd door Rene op 07-10-2021 16:32 ]
Ik denk eigenlijk dat de auto niet geopend kan worden als de sleutel er in ligt (en na 15 of 30 minuten schakelt die sowieso uit). Maar, ik denk ook dat je de auto uberhaupt niet op slot krijgt als de sleutel er in ligt... kwestie van even uitproberen.ArnoudN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:26:
P8
Dat zou ik nog kunnen proberen. Die activity key wordt niet meer standaard meegeleverd. Ga nog wel kijken of ik hem alsnog kan bestellen.Rene schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:31:
[...]
.
[...]
Dan zou je de keyfob in zilverpapier kunnen inpakken. Zit er geen activity key bij de XC40?
Ik loop geen wedstrijden maar loop wel hard in de omgeving voor mezelf. Neem dan geen autosleutel mee maar wel huissleutel. En heel soms mijn telefoon. Er zijn gewoon handige heup tasjes/zakjes die heel klein zijn en je amper voelt en gewoon waterdicht zijn. Misschien is dat wat voor je?ArnoudN schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 16:26:
Verder wel een goeie vraag eigenlijk want zijn die sleutels van de P8 eigenlijk waterdicht? Je loopt bijv ook wel eens door een plensbui en dan zijn je broekzakken ook zeiknat.
[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 07-10-2021 19:11 ]
Nou, binnenkort eens voor het eerste onderhoud. Ota wil niet meer, dus updaten en het gepruttel van het dakraam laten verhelpen.
Vandaag de 1.7 laten installeren op mijn P8. De terugweg naar huis heb ik de range optimizer aangezet. De afstand is zo’n 46km, en normaal haalde ik hier een gemiddeld verbruik van zo’n 21 kw/100km. Ik zet de ACC altijd op 100, en tokkel lekker mee met het verkeer.
Vanavond kwam ik uit op een gemiddelde van 18.9, het lijkt dus echt te helpen 😉
De actieradiusassistent is wel echt een goeie toevoeging. Je kunt nu het actuele verbruik zien, de regeneratie, en misschien nog wel het fijnst dat de actieradius in kilometers te zien is. Al met al een prima update so far…:strip_exif()/f/image/sUHsdMZMdAqVX8l4tohMhIj7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5eVOaeCqlKJCJHl3E87grZeg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yv5qtozauKN9luVBLwXNl6o3.jpg?f=fotoalbum_large)
Vanavond kwam ik uit op een gemiddelde van 18.9, het lijkt dus echt te helpen 😉
De actieradiusassistent is wel echt een goeie toevoeging. Je kunt nu het actuele verbruik zien, de regeneratie, en misschien nog wel het fijnst dat de actieradius in kilometers te zien is. Al met al een prima update so far…
:strip_exif()/f/image/sUHsdMZMdAqVX8l4tohMhIj7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5eVOaeCqlKJCJHl3E87grZeg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yv5qtozauKN9luVBLwXNl6o3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/t6wWXlO22lTxTWreRPLbJglh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 56% gewijzigd door Hennn op 07-10-2021 20:33 ]
Wat ik ergens las wordt het vanaf half oktober in plukjes uitgerold. Als je hem nu bij de dealer aan de kast hangt krijg je het direct
Ik moet onderweg ook over obstakels klimmen en met zware voorwerpen lopen zoals kettingen. Ik heb eerder een keyfob meegehad onderweg, maar die heeft het niet overleefd. Sindsdien gebruikte ik de stalen sleutel die erin zit (andere auto). Ik ga vandaag eens het e.e.a. proberen (keyfob in auto (met of zonder alufolie) en met sleutel op slot doen).Juancho schreef op donderdag 7 oktober 2021 @ 19:10:
[...]
Ik loop geen wedstrijden maar loop wel hard in de omgeving voor mezelf. Neem dan geen autosleutel mee maar wel huissleutel. En heel soms mijn telefoon. Er zijn gewoon handige heup tasjes/zakjes die heel klein zijn en je amper voelt en gewoon waterdicht zijn. Misschien is dat wat voor je?
Verder wel een goeie vraag eigenlijk want zijn die sleutels van de P8 eigenlijk waterdicht? Je loopt bijv ook wel eens door een plensbui en dan zijn je broekzakken ook zeiknat.
Weet iemand hoe je de autocorrectie kunt uitzetten bij google/ spotify?
En misschien de 'swipe' functie om met een lijn over het toetsenbord te tikken zonder het toetsenbord los te laten?
Allebei de functies zijn niet echt mijn ding...
En misschien de 'swipe' functie om met een lijn over het toetsenbord te tikken zonder het toetsenbord los te laten?
Typen is lastig : inspreken is veel simpelerRecharge P8 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 10:46:
Weet iemand hoe je de autocorrectie kunt uitzetten bij google/ spotify?
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"