Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
De gele kleur staat er dan weer niet bij. Ben ik dan echt de enige die dat ziet op Maps? Ik zal de volgende keer wel even een foto maken, dan zien jullie het ook ;)

@Karel de Kleine auw! Dat zit er niet heel fijn uit...Wel goed om te weten want ik dacht ook dat de sensor gewoon ook verder de hoogte in werkte. Gewoon de auto hoogte zeg maar, wat me ook logisch leek.

[ Voor 22% gewijzigd door Juancho op 27-09-2021 22:20 ]

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaanarda
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-09 10:04
Wat mij regelmatig gebeurd als ik iemand wil bellen, dat hij niet in mijn contacten zoekt, maar op Google gaat zoeken...
Deze persoon wordt dan ook direct gebeld.

Als ik bijvoorbeeld zeg "bel Gerrit van der Veen", dan pakt hij niet mijn contact, maar wordt het Gerrit van der Veen College gebeld. Heel irritant voor mij, maar ook voor de mensen die regelmatig gebeld worden door Google.

Is hier iets aan te doen? Een ander commando, of ergens een instelling dat hij bij het commando "Bel" niet op Google gaat zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaanarda
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14-09 10:04
@Shmorky
Shmorky schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:22:
• Spotify kraakt soms alsof het een FM-radio is.
[/list]

Zijn er meer mensen met dit soort problemen?
Ik heb dit ook gehad bij Spotify. Na een reset van het media systeem (20 sec home knop ingedrukt houden) was het probleem opgelost.

Misschien werkt een reset van de communicatiemodule wel voor je andere problemen? Dacht iets van 30sec ontwasemingsknopje ingedrukt houden. (Correct me if I am wrong)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

Vandaag even een oude Android aan een nieuw profiel gehangen om de verschillen te kunnen ervaren tussen Android en iOS apps. Koppelen ging iig soepel.

Wel typisch dat ik al gelijk kleine verschillen zag. Zo heeft de iOS app in het Charge scherm een Google Maps knop 'Find charging' die ontbreekt in Android app. Niet dat die knop overigens veel toevoegd :-)

En in de Android app heb je dan de gevaarlijke 'Switch back to previous design' optie in het App settings menu, zie onderstaande foto. Misschien goed om deze in de startpost van het topic op te nemen als waarschuwing? Al eerder zijn Volvo rijders in deze val getrapt en vervolgens kun je een fabriekreset doen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6AT8NrB.png?1

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:20
Zo inmiddels ben ook ik de trotse eigenaar van een P8 wat rijdt dat goed zeg! Mooi ding erg blij mee. Paar dingen wat me wel meteen opvielen want het was een uur naar huis rijden in de keiharde regen.

- dakraam maakt een tikkend geluid op de snelweg met regen
- middenconsole of scherm kraakt beetje op stenen weggetjes
- h&k audiosysteem is minder bruut dan ik dacht? Of misschien door de instellingen?

Met name de eerste 2 punten ben ik benieuwd naar of dit vaker voorkomt en of jullie al een ‘fix’ hebben. Kan er nu zeker niet wakker van liggen want echt een top auto en wat een genot om in te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

thisisjazz schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:25:
Zo inmiddels ben ook ik de trotse eigenaar van een P8 wat rijdt dat goed zeg! Mooi ding erg blij mee. Paar dingen wat me wel meteen opvielen want het was een uur naar huis rijden in de keiharde regen.

- h&k audiosysteem is minder bruut dan ik dacht? Of misschien door de instellingen?

Met name de eerste 2 punten ben ik benieuwd naar of dit vaker voorkomt en of jullie al een ‘fix’ hebben. Kan er nu zeker niet wakker van liggen want echt een top auto en wat een genot om in te rijden.
Even terugzoeken in dit topic, zeker mbt het dakraam, daar zijn fixes voor, die de dealer kan uitvoeren.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Rianata schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:08:
Vandaag even een oude Android aan een nieuw profiel gehangen om de verschillen te kunnen ervaren tussen Android en iOS apps. Koppelen ging iig soepel.

Wel typisch dat ik al gelijk kleine verschillen zag. Zo heeft de iOS app in het Charge scherm een Google Maps knop 'Find charging' die ontbreekt in Android app. Niet dat die knop overigens veel toevoegd :-)

En in de Android app heb je dan de gevaarlijke 'Switch back to previous design' optie in het App settings menu, zie onderstaande foto. Misschien goed om deze in de startpost van het topic op te nemen als waarschuwing? Al eerder zijn Volvo rijders in deze val getrapt en vervolgens kun je een fabriekreset doen...

[Afbeelding]
Als ik in iOS onze andere auto selecteer (v40) dan zie ik onderaan de instellingen ook die knop (terug naar het oude ontwerp). Bij de P8 inderdaad niet.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
[b]Juancho in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"Juancho schreef op maandag 27 september 2021

Ik heb verder ook nog een vraagje: ik zie regelmatig een gele lijn of soms oranje in Maps die over een klein stukje weg gaat. Ook als ik geen route ingevoerd heb. Wat houdt dit nou precies in want er is verder niets aan de hand op de weg. Geen file, geen langzaam rijdend verkeer. Ik zag net dat het ook bij zijstraten werd getoond waar ik niet eens over heen ging. Ik kan ook nergens iets vinden wat die kleuren inhouden terwijl ik toch vrij zeker ben dat zeker die gele belijning er tot voorkort niet waren.
Als je googled op Google maps traffic yellow dan lijkt het “moderate” verkeer in te houden. Maar heb het zelf nog nooit gezien. Misschien iets met wegwerkzaamheden?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 13:05
Montalbano schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:20:
[...]

Eens, groen op bumperhoogte is gewoon potentieel risico. Bij het winkelcentrum in onze wijk hebben ze de stalen beugels die achter de parkeerplaatsen op bumperhoogte staan mooi laten begroeien met groen zodat je ze niet ziet. Daar wil je echt niet tegenaan rijden of rollen, ook niet zachtjes.
Tja, ik bedoel meer de fermheid van de ingreep. Mijn dochter van 4 achterin schrok zich laatst rot daardoor.

Het systeem is niet volwassen. En wat ieders mening daarover is moet men zelf weten.

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33

Lancer

What the......

Karel de Kleine schreef op maandag 27 september 2021 @ 21:13:
[...]

Mag ik jullie er op attent maken dat die hypersensitieve ingrepen enkel gelden voor gevaren tot heuphoogte...
Zelfs dat niet eens. De openingshoek van de ultrasoon sensoren in de bumper niet groot. Dicht bij de auto kijken ze al niet hoger dan de bumper zelf terwijl dat verder weg wel zo is. Als bij het inparkeren het groen binnen het blikveld van de sensor waait (en dat hoeft dus maar een klein stukje te zijn) staat de auto op de rem. Op het moment van waarneming ziet de auto iets op enkele centimeters. De enige optie is dien niets doen en vertrouwen op de bestuurder of de ankers uit. Ook de camera hangt laag.

Dit is overigens een probleem voor alle auto's die ultrasoon sensoren gebruiken. De oplossing kan een fish-eye camera zijn (of liefst meerdere) met kunstmatig intelligente beeldverwerking. Wordt de auto zomaar een paar duizend euro duurder van met geen 100% garantie op succes. Ik denk dan niemand van ons dat gaat uitgeven aan een systeem om de auto te parkeren.

Het is wel een vreselijke deuk zeg. Ik zie geen krassen, maar voor uitdeuken zonder spuiten is hier denk ik een waar kunstenaar nodig (ik sluit niet uit dat die bestaan).

[ Voor 20% gewijzigd door Lancer op 28-09-2021 09:08 ]

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
sebastiaanarda schreef op maandag 27 september 2021 @ 23:00:
@Shmorky

[...]
Misschien werkt een reset van de communicatiemodule wel voor je andere problemen? Dacht iets van 30sec ontwasemingsknopje ingedrukt houden. (Correct me if I am wrong)
Ik dacht meer dan een minuut ingedrukt houden voor een reset van de communicatiemodule.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
boldg1974 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 09:00:
[...]

Tja, ik bedoel meer de fermheid van de ingreep. Mijn dochter van 4 achterin schrok zich laatst rot daardoor.

Het systeem is niet volwassen. En wat ieders mening daarover is moet men zelf weten.
Misschien laat ik het nooit zover komen dat er een ingreep nodig is, ik geloof dat ik het 1x heb ervaren bij het iets te enthousiast oprijden van stijle helling. En dat vond ik eigenlijk best logisch. Verder piept de auto over het algemeen toch op tijd en bij mij doorgaans niet voor niets. Heb nog nooit een ingreep gehad met parkeren.

Verder is ieders mening precies dat wat je zegt :-)

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Diverse malen ingreep als ik erg dicht langs iets parkeer.
Nog niet gewend aan camera en op buitenspiegel ga je dicht langs paal of zo.

Mijn app gaf geen SOC of timerbediening, eerder wel.
Een keer vanuit de app open en dicht gemaakt fixte dat.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Ik gebruik de gekantelde spiegels wel regelmatig als je bijv strak langs iets moet parkeren. Werk erg prettig!

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 09:33
Juancho schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:52:
Ik gebruik de gekantelde spiegels wel regelmatig als je bijv strak langs iets moet parkeren. Werk erg prettig!
Bedoel je dat je ze inklapt?
Of is er een functie om ze naar beneden te richten zodat je ziet wat er bij de wielen gebeurt?

• Waterblok
juanp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:16:
[...]

Of is er een functie om ze naar beneden te richten zodat je ziet wat er bij de wielen gebeurt?
Ja maar denk alleen als je elektrische stoel hebt, die heb ik niet.
De geheugenstanden van de stoel nemen ook de spiegels mee.
Je programmeert dan twee verschillende spiegelstanden bij een zelfde stoelstand.
Tenminste zo deed ik het in mijn vorige auto (XC70 2001)

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:57
Shmorky schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:22:
We hebben nu zo'n 2 weken de sage groene XC40 voor de deur staan en buiten dat we erg tevreden zijn over de rijprestaties heb ik toch wel wat moeite met Android Automotive, oa.:
  • Google Maps begint op willekeurige momenten zomaar elke 2/3 seconde de hele kaart opnieuw uit te tekenen, gedurende ~30 seconde. Buiten dat het er erg slordig uit ziet maakt het ook 't hele infotainmentsysteem erg traag.
  • Soms (eigelijk vrij regelmatig) lijkt de dataverbinding niet of onvoldoende goed tot stand te komen. Buiten dat Google Assistant dan niet werkt, wordt ook hier het hele infotainmentsysteem traag van.
  • Bluetooth-verbindingen met de smartphones van mijzelf en andere familieleden komen soms wel en soms niet automatisch tot stand. Ook dit lijkt enigszins willekeurig te zijn.
  • Spotify kraakt soms alsof het een FM-radio is.
Zijn er meer mensen met dit soort problemen?
Bij mij refreshed de auto steeds maps bij mn snelheidsmeter.. heel storend want elke keer denk ik er gebeurd daar iets. Heb de auto al een reset gegeven, maar het kwam gegeven moment weer terug.

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

• 4v4t4r

eerste is indd een bekende bij Volvo. Ze moeten dan het afvoer slangetje verlengen van je dakraam.
tweede zegt me niets, derde is al veel over gesproken - speel eens met de surround instellingen (meer kan je eigenlijk niet)

• Juancho
  • Nu online
juanp schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 23:16:
[...]

Ik bedoel idd dat laatste. Als je bijv. strak langs een stoeprandje moet parkeren werkt dat super fijn! Je kan het zo instellen dat het automatisch gebeurt bij achteruitrijden maar dat vind ik storend. Je kan het ook zelf activeren door 2x op de L/R knop van je spiegels te drukken. Dan kantelt die spiegel. Ga je vervolgens weer in drive dan klappen ze weer terug.

@4v4t4r had jij verder nog een reactie van het Maps team gehoord? Of nog steeds stil? Ben ook benieuwd of er een keuze tussen light/dark mode gaat komen want ik vind die light mode echt vreselijk storend. Vanmorgen nog weer gemerkt. Beetje half/half weer en het scherm stond in dark mode. Erg prettig voor de ogen. En bam, zomaar die felle bak licht in je ogen 1 tel later.

[ Voor 16% gewijzigd door Juancho op 29-09-2021 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
4v4t4r schreef op woensdag 29 september 2021 @ 08:45:
[...]

eerste is indd een bekende bij Volvo. Ze moeten dan het afvoer slangetje verlengen van je dakraam.
tweede zegt me niets, derde is al veel over gesproken - speel eens met de surround instellingen (meer kan je eigenlijk niet)
Het HK systeem is gevoelig voor de kwaliteit van de input. Radio (zowel
Dab als fm) klinkt matig, Spotify op hoogste kwaliteit klinkt goed, usb_stick met flac formaat muziek (afgespeeld vis de beta versie van Audio Wagon) klinkt echt heel goed.

Hoewel ik hier bijna als fossiel werd afgespiegeld toen ik zei dat het systeem eerst moest inspelen om goed te klinken, ben ik daar nog steeds van overtuigd (ik heb recent kunnen vergelijken met het geluid in een splinternieuwe p8 in de showroom en die klonk hetzelfde als.die van mij eerst klonk - een beetje ‘dunnetjes’ ( maar die van mij klinkt nu een stuk beter met een mooie volle en droge bass).

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:00:
[...]

Het HK systeem is gevoelig voor de kwaliteit van de input. Radio (zowel
Dab als fm) klinkt matig, Spotify op hoogste kwaliteit klinkt goed, usb_stick met flac formaat muziek (afgespeeld vis de beta versie van Audio Wagon) klinkt echt heel goed.

Hoewel ik hier bijna als fossiel werd afgespiegeld toen ik zei dat het systeem eerst moest inspelen om goed te klinken, ben ik daar nog steeds van overtuigd (ik heb recent kunnen vergelijken met het geluid in een splinternieuwe p8 in de showroom en die klonk hetzelfde als.die van mij eerst klonk - een beetje ‘dunnetjes’ ( maar die van mij klinkt nu een stuk beter met een mooie volle en droge bass).
De enige die daar serieus antwoord op kan geven is HK zelf. Een beetje moderne speaker wordt al urenlang ingespeeld/ingebrand voor je het ontvangt. Zo ook mijn nieuwe Hedd's wat echt top dingen zijn. Dat inspelen is achterhaald, iig voor moderne monitorspeakers.

Hoe dat met audio speakers in autos is weet ik zo niet 123 maar als het klopt wat jij zegt zou het toch wel ergens moeten staan. Lijkt me dat je als Volvo en HK dat duidelijk wil maken aan je klanten. Zelf heb ik er niks van gemerkt en de enige manier om ze beter te laten klinken dan fabriek af is door te spelen met je settings. Op die manier heb ik ook wat meer diepte en leven in het geluid gekregen want ik was bij ontvangst auto ook wat teleurgesteld in het geluid.

Verder heb je ook nog te maken met een ieder zijn favoriete en dus veel gespeelde muziek genre. Het ene genre heeft namelijk andere settings nodig dan het andere. Maargoed, ik geef dan wel gelijk erbij aan dat dit voor de echte audio freaks is, zoals ik zelf. Voor iemand die het weinig boeit en het dus ook niet hoort is het sowieso niet echt interessant.

Maar dan zou ik ook niet extra bijbetalen voor het HK systeem >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 29-09-2021 10:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Een echte audiofreak ben ik niet, dit in reactie op Juancho. Daarom ben ik waarschijnlijk voluit tevreden met het HK-systeem in mijn P8. Ik merk wellicht ook daarom geen verschillen tussen DAB+ en Spotify, en evenmin met de muziek die ik met Bluetooth uit mijn iPhone haal. Al met al heb ik een voorkeur voor Spotify. Dat ik een leek ben op audiogebied valt ook op te maken uit het feit, dat ik nog nooit van het inspelen van luidsprekers had gehoord. De HK-luidsprekers in mijn P8 klinken van het begin af aan, nu een half jaar geleden, nog steeds hetzelfde.

• Mga1600
Juancho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:09:
[...]

De enige die daar serieus antwoord op kan geven is HK zelf. Een beetje moderne speaker wordt al urenlang ingespeeld/ingebrand voor je het ontvangt. Zo ook mijn nieuwe Hedd's wat echt top dingen zijn. Dat inspelen is achterhaald, iig voor moderne monitorspeakers.

Hoe dat met audio speakers in autos is weet ik zo niet 123 maar als het klopt wat jij zegt zou het toch wel ergens moeten staan. Lijkt me dat je als Volvo en HK dat duidelijk wil maken aan je klanten. Zelf heb ik er niks van gemerkt en de enige manier om ze beter te laten klinken dan fabriek af is door te spelen met je settings. Op die manier heb ik ook wat meer diepte en leven in het geluid gekregen want ik was bij ontvangst auto ook wat teleurgesteld in het geluid.

Verder heb je ook nog te maken met een ieder zijn favoriete en dus veel gespeelde muziek genre. Het ene genre heeft namelijk andere settings nodig dan het andere. Maargoed, ik geef dan wel gelijk erbij aan dat dit voor de echte audio freaks is, zoals ik zelf. Voor iemand die het weinig boeit en het dus ook niet hoort is het sowieso niet echt interessant.

HK is tegenwoordig een van de productlijnen van Samsung en ik denk echt niet dat ze daar alle speakers een paar uur in gaan laten spelen in de fabriek. Lijkt me logistiek bijna onmogelijk bij massa productie (want ze zijn huisleverancier van veel automerken en leveren per auto gemiddeld een stuk of 12 speakers - dat zijn per jaar heel erg veel speakers en als je die allemaal een paar uur moet aankoppelen heb je een soort hangar nodig om ze fysiek in kwijt te kunnen).
Mijn thuisspeakers van Monitor Audio van ca. 2 jaar geleden kwamen overigens wel met een inspeelinstructie, net als mijn NAD versterker. Dus helemaal achterhaald lijkt het me niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FBMG
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 20-05 13:38
Verschillende aanwijzingen in dasboard en middendisplay van google maps.
De routelijn geeft rechtsaf
Ik ben maar rechtdoor gegaan :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7zg3NxkGGWEG4XEJEPCqSumdUwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVPREzSHA0TdtdIE28ImKh1w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVux7Ws6XxUzaMMICs0N6Xtgb7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLi2GHMn3zxnnpbby24Ix1yO.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P8 >> XC30

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 4v4t4r
Juancho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:56:
[...]

Ik bedoel idd dat laatste. Als je bijv. strak langs een stoeprandje moet parkeren werkt dat super fijn! Je kan het zo instellen dat het automatisch gebeurt bij achteruitrijden maar dat vind ik storend. Je kan het ook zelf activeren door 2x op de L/R knop van je spiegels te drukken. Dan kantelt die spiegel. Ga je vervolgens weer in drive dan klappen ze weer terug.

@4v4t4r had jij verder nog een reactie van het Maps team gehoord? Of nog steeds stil? Ben ook benieuwd of er een keuze tussen light/dark mode gaat komen want ik vind die light mode echt vreselijk storend. Vanmorgen nog weer gemerkt. Beetje half/half weer en het scherm stond in dark mode. Erg prettig voor de ogen. En bam, zomaar die felle bak licht in je ogen 1 tel later.
Het leek me duidelijk dat sommige dingen netjes zijn doorgevoerd (ik had aangegeven dat de hoogste focus de snelladers was met daarna de overige punten.) en dit zit er nu in.

Ik weet niet of mijn push daardwerkelijk heeft gezorgd dat het er nu is, maar ik vertel mezelf graag dat dit zo is :D

Ik zal het team vragen om een overzicht van de comments in de change request list (en dan hopen dat ik dit krijg te zien)

• Mga1600
4v4t4r schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:41:
[...]

Het leek me duidelijk dat sommige dingen netjes zijn doorgevoerd (ik had aangegeven dat de hoogste focus de snelladers was met daarna de overige punten.) en dit zit er nu in.

Ik weet niet of mijn push daardwerkelijk heeft gezorgd dat het er nu is, maar ik vertel mezelf graag dat dit zo is :D

Ik zal het team vragen om een overzicht van de comments in de change request list (en dan hopen dat ik dit krijg te zien)
Via Volvo Nederland > Zweden was dit alles ook al lang geleden bij herhaling gemeld natuurlijk (op basis van het ‘platform’) maar op welk signaal ze bij Google uiteindelijk gereageerd hebben doet er eigenlijk niet toe zolang ze maar acteren toch?

• Juancho
  • Nu online
Mga1600 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:45:
[...]

HK is tegenwoordig een van de productlijnen van Samsung en ik denk echt niet dat ze daar alle speakers een paar uur in gaan laten spelen in de fabriek. Lijkt me logistiek bijna onmogelijk bij massa productie (want ze zijn huisleverancier van veel automerken en leveren per auto gemiddeld een stuk of 12 speakers - dat zijn per jaar heel erg veel speakers en als je die allemaal een paar uur moet aankoppelen heb je een soort hangar nodig om ze fysiek in kwijt te kunnen).
Mijn thuisspeakers van Monitor Audio van ca. 2 jaar geleden kwamen overigens wel met een inspeelinstructie, net als mijn NAD versterker. Dus helemaal achterhaald lijkt het me niet.
Dan blijft sowieso staan dat je dat als HK of Volvo aan je klanten zou moeten melden of gewoon ergens duidelijk noteren in een handleiding of bij aflevering of wat dan ook. Kan zijn dat ik het gemist heb maar over het inbranden van je speakers is mij helemaal niets bekend en kan het ook nergens terug lezen.

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
FBMG schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:30:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haha, dit is wel apart inderdaad. Ga ik ook eens op letten. Kwam je er rechtdoor ook?

P6 19" | EVBox Elvi

• Montalbano
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is bijzonder! Eenmalig? Of wordt bij iedere rotonde waar je rechtsaf moet het verkeerde plaatje getoond in de bestuurderdisplay? Dat laatste lijkt me namelijk een prettigere bug en eenvoudig te fixen voor Google :-)

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Juancho schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:09:
[...]

Je zegt het ook niet voor niets met die smilie, maar dat lijkt me wel een beetje kort door de bocht. Ik denk dat het merendeel van de berijders zeker het verschil wel hoort tussen standaard audio en het HK systeem, en ook wel verschil als je met de instellingen speelt, maar of het nou wel of niet is ingebrand dat gaan veel mensen denk ik, evenmin of het geluid van spotify nou beter of slechter klinkt dan DAB+.

Overigens werkt dat bij mij overal in door hoor. Zo waardeer ik een lekker glas wijn, maar die vind ik of wel heel lekker, of niet. En of ie dan 2 of 25 jaar in een wijnvat heeft gezeten kan mij verder niet zo boeien :)

P8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
Montalbano schreef op woensdag 29 september 2021 @ 15:18:
[...]

Overigens werkt dat bij mij overal in door hoor. Zo waardeer ik een lekker glas wijn, maar die vind ik of wel heel lekker, of niet. En of ie dan 2 of 25 jaar in een wijnvat heeft gezeten kan mij verder niet zo boeien :)
Eens! In de economie heet dat begrip grensnut nivellering. Een 10- maal zo duur product is vast wel beter, maar misschien hooguit tweemaal zo goed.
Zo kun je bij de grotere Volvo’s een Bowers en Wilkins’ stereo kopen tegen een meerprijs van een dikke 2000 nog bovenop de meerprijs voor HK. Klinkt echt prachtig, maar dat zou ik er nooit en te nimmer voor over hebben, zeker niet in een auto waar altijd ander geluid om je heen is. Het blijft tenslotte een auto en die dient primair om je van A naar B te vervoeren.

• Juancho
  • Nu online
In geval dat laatste had je jezelf ook een dikke 50.000 kunnen besparen en een auto van 10.000 kunnen kopem/leasen... 🤔 😁

@Montalbano natuurlijk hoor je verschil. Ik had in mijn vorige V40's ook eerst een model met HK en daarna eentje zonder. Alleen al het ontbreken van de grotere speaker middenin het dashboard (heeft de P8 zonder HK die speaker overigens wel?) is voor iedereen die niet doof is al voldoende om het verschil te horen. Ik bedoel natuurlijk wel echt de details van het geluid, het tweaken van de (beperkte) settings. Iemand die weinig om muziek geeft of bijv. veelal radio luistert zal dat veel minder horen of niet de noodzaak voelen om te gaan tweaken. Het systeem is volgens Volvo dus ook al geoptimaliseerd voor de 'standaard' gebruiker. Dat is een beetje wat ik bedoel. Als je zo iemand bent, dan heeft het weinig nut om extra bij te betalen voor een HK systeem. Misschien kan je voor dat geld dan beter wat andere opties kiezen die je wel prettig vindt.

Voor mij is audio iig super belangrijk, dus daar kijk ik gelijk naar bij de optie lijst ;)

[ Voor 82% gewijzigd door Juancho op 29-09-2021 19:02 ]

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Sinds gisteren heb ik geen GPS en geen internet meer. Iemand anders ook?

• Mga1600
C.QL schreef op donderdag 30 september 2021 @ 00:52:
Sinds gisteren heb ik geen GPS en geen internet meer. Iemand anders ook?
Eergisteren had ik geen internet (wel gps). Een reset met de ontwasemknop gevolgd door een reset met de home knop loste het bij mij op.

• 4v4t4r
ik blijf maar dat schermopbouw hebben achter mn stuur met maps.. reset helpt niet meer.
Hoop dat ze snel weer een OTA hebben die bugs eruit haalt.

• Juancho
  • Nu online
4v4t4r schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:46:
ik blijf maar dat schermopbouw hebben achter mn stuur met maps.. reset helpt niet meer.
Hoop dat ze snel weer een OTA hebben die bugs eruit haalt.
Je zou eens naar je dealer kunnen gaan als je het (net als mij toen) heel storend vindt. Naast OTA zijn er namelijk nog meer updates, oa voor je TCAM. Na mijn laatste updates onlangs, bij de dealer (OTA wel thuis gedaan) was het opgelost.

Ik las dat Polestar met een grote update gaat komen, oa om de winterperiode beter door te komen qua range en verbruik. Volgende week zal er volgens Robert een hele grote update voor de P8 komen, oa met veel dingen van onze wensen/eisen lijst. Ben erg benieud! En ook natuurlijk of wij wat winter verbeteringen krijgen. Software matig of verbetering van de warmtepomp etc. Spannend!

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 30-09-2021 11:28 ]

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14:28
Op de Volvo-website wordt geen update aangekondigd, en ik heb ook geen email van de dealer gekregen. We krijgen volgende week dus geen update.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Montalbano
  • Niet online
Ik heb ook verschillende rotonde icoontjes zag ik vanochtend. Bij "driekwart rond" toont de middenconsole het juiste icoon, maar het dashboard toont een soort van rechtdoor icoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIsBICjYgr1TfYydLdY5_SS2Zxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kCKDtLNgzSwwSdwG2Ngyv0eO.jpg?f=fotoalbum_large

P8

• Juancho
  • Nu online
Venomer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:44:
Op de Volvo-website wordt geen update aangekondigd, en ik heb ook geen email van de dealer gekregen. We krijgen volgende week dus geen update.
Vreemd aangezien de week 40 als nogal belangrijk werd gezien door Volvo zelf.. 🤔

Een van de laatste (grote) updates die we nog gaan krijgen voor de P8.

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 30-09-2021 17:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Handig voor mensen zonder eigen oprit en of laadpaal:

Lantaarnpalen met oplaadpunten in nieuwe wijken, Arnhem heeft primeur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Mga1600 schreef op donderdag 30 september 2021 @ 10:06:
[...]

Eergisteren had ik geen internet (wel gps). Een reset met de ontwasemknop gevolgd door een reset met de home knop loste het bij mij op.
Die ontwasemknop heeft bij mij nog nooit gewerkt.
Het is toch de voorruitontwaseming inhouden tot er iets gebeurt? Of pak jij het anders aan?
Ik wou dat ik de TCAM module inderdaad eens kon herstarten.

• Mga1600
C.QL schreef op donderdag 30 september 2021 @ 19:54:
[...]

Die ontwasemknop heeft bij mij nog nooit gewerkt.
Het is toch de voorruitontwaseming inhouden tot er iets gebeurt? Of pak jij het anders aan?
Ik wou dat ik de TCAM module inderdaad eens kon herstarten.
Inderdaad de ontwasemknop van de voorruit ongeveer een minuut stevig ingedrukt houden tot het sos lampje in de plafond module rood gaat knipperen. Dan pas los laten en dan ‘pruttelt’ dat lampje nog even na. Daarna een reset met de homeknop van het centrale scherm.
Desnoods alles een paar maal achter elkaar, is bij mij in het verleden ook al eens nodig geweest.

• Juancho
  • Nu online
Dat lukt overigens niet altijd. De boel kan zo in de war liggen dat die TCAM reset niet werkt. In dat geval is er geen andere oplossing dan langs de dealer gaan.

Maar de TCAM werd toch ook automatisch 1x in de zoveel tijd gereset? Is hier volgens mij eens genoemd.

• Venomer
Inderdaad handig! Ik ben wel benieuwd hoeveel kW die opladers leveren. We kennen allemaal wel het verhaal van die Allego laadpalen die tijdens de laadspits minder vermogen leverden. Dat ging niet echt lekker.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 30 september 2021 @ 17:57:
[...]

Vreemd aangezien de week 40 als nogal belangrijk werd gezien door Volvo zelf.. 🤔

Een van de laatste (grote) updates die we nog gaan krijgen voor de P8.
Polestar heeft deze update al aangekondigd (als het dezelfde is in ieder geval).
1. Nieuwe naamgeving P1.7 --> Polestar major release 1, minor release 7
2. Meer verbruiksinfo
3. Batterij voorverwarming / pre-conditioning
4. Verbeterde regeneratief remmen
5. Stabiliteitsverbeteringen

Nu nog Phone-as-Key en wat apps in de appstore (Frankkie?) en dan ben ik happy.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Venomer
JackBol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:33:
[...]

Polestar heeft deze update al aangekondigd (als het dezelfde is in ieder geval).
2. Meer verbruiksinfo

Nummer 3 hadden wij toch al op de P8?

• Juancho
  • Nu online
JackBol schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:33:
[...]

2. Meer verbruiksinfo

Hebben onze wagens en de updates dan relatie met de Polestars? Dat wist ik eerlijk gezegd niet... Zijn deels in de basis natuurlijk dezelfde auto's maar er zijn toch ook grote verschillen. Ook zeker softwarematig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:52:
[...]

Hebben onze wagens en de updates dan relatie met de Polestars? Dat wist ik eerlijk gezegd niet... Zijn deels in de basis natuurlijk dezelfde auto's maar er zijn toch ook grote verschillen. Ook zeker softwarematig.
Het operating system wat er draait is identiek tussen de Polestar 2 en de P8 sinds januari 2021.
Ik heb ooit dit overzicht gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D7tUWEKJP9c1uPcoNsdSzJPahJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KMZJb5LiaBEfIxX4B6sFX5C7.png?f=fotoalbum_large

• Juancho
  • Nu online
Ah ok thanks! Dan zal de week 40 update toch juist wel door gaan volgens verwachting? Ben echt super benieuwd wat daar allemaal voor moois in zit! 🙏 😎 😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:29
Venomer schreef op donderdag 30 september 2021 @ 21:36:
[...]

Nummer 3 hadden wij toch al op de P8?
Op de P2 ook. Maar het werkt nu niet meer automatisch bij laden naar 90/100% maar werkt dan via de klimaattimers. Ook navigeren naar een snellader triggert straks automatisch voorverwarmen. Eco-climate zodat voor korte ritten de auto niet meteen flink wordt opgestookt. Nieuwe verbruiksapp. En nog wat kleinere zaken. Dus er komt voor de P2 een mooie update aan, speciaal op de winter gericht. Ik denk ook snel voor de P8, dat loopt redelijk parallel. En dat het de laatste update zou zijn, dat is echt stemmingmakerij op basis van 1 enkele vage uitspraak van iemand die daar geen direct verstand van heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-dev
  • Laatst online: 22-05-2022

Dat kraken van het middenconsole zou hetzelfde kunnen zijn als wat ik had, was een probleem met de fysieke play/pause knop, ze hebben bij de dealer dat gefixt dus zou even langs gaan als je het consistent hoort, ik hoorde het continue op elke weg zonder asfalt voordat ze het fixten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tim-dev
  • Laatst online: 22-05-2022
Mga1600 schreef op woensdag 18 augustus 2021 @ 00:39:
[...]

Ik ben niet thuis, dus even uit het hoofd: die meeting was van beide kanten open en er werd door Volvo goed en constructief gereageerd op onze wensen en grieven. Inmiddels is er vanuit de US en Noorwegen een soortgelijke respons van P8 rijders (met veel overlap). Die lijsten zijn geconsolideerd en vormen de leidraad voor actie.

Natuurlijk zal niet alles wat wij bedacht hebben ook daadwerkelijk uitgevoerd kunnen worden, want sommige dingen wijken af van de filosofie of ze vergen nou eenmaal andere hardware (en wordt dan misschien overwogen voor toekomstige modeljaren). Maar we gaan zeker dingen terugzien!

Er is geshuffeld met de beschikbare programmeer-capaciteit in Zweden en het ‘afmaken’ van oud zeer heeft nu prioriteit boven het ontwikkelen van nieuwe zaken en nieuwe kunstjes. De Amerikanen leggen daar kennelijk ook veel druk op. In dat kader werd verteld dat we dit jaar nog 3 updates mogen verachten, waarvan een hele grote. En daarin zouden we veel van onze commentaren moeten terugzien.

De concrete invulling van de routekaart met data bleef helaas nog even onder tafel omdat ‘zweden’ op vakantie was (want daar schijnt in vakbondsland Zweden onder geen beding van afgeweken te mogen worden) .Het verschaffen van die concrete inzichten is daarom nu nog even doorgeschoven naar de volgende meeting eind september.

Verder hebben we daar de C40 kunnen zien waarbij were verteld dat MY23 van de XC40 eenzelfde frontje krijgt als de C40 en dat ook de achterzijde (achterlichten) gepimpt gaat worden en werd het verhaal van de panorama daken genoemd.

Er werd ook toegelicht waarom het vinden van laadpalen door Google zo moeizaam gaat. Dat heeft te maken met het feit dat er inperste instantie door een derde partij een aparte app gemaakt zou gaan worden. Die partij is echter afgehaakt om politieke redenen. Google heeft daarna pas de opdracht gekregen om wat te maken. Maar het komt goed! Evenals Android auto en in latere instantie CarPlay (waar Apple om reden van de concurrentie van Google erg moeilijk doet).

Ook werd iets toegelicht over de toekomstige hardware en software structuur van de toekomstmodellen, maar voor die tijd gaat het grootste deel van de bestaande range ook over op AAOS. Dat blijft dus voorlopig ‘ruling’.

Het eerst volgende echt nieuwe model wat volgend jaar geïntroduceerd wordt is de opvolger van de XC90 en dat in NIET het model zoals dat kortgeleden als studie werd getoond maar een evaluatie van het huidige model met vooral een verrassende binnenkant. Ook alleen elektrisch te koop!
Was deze meeting vandaag of heb ik toevallig een post gemist? Ben benieuwd of er al wat meer bekend is, ook prima als dit niet zo is, wilde het alleen checken.

Thanks!

• Juancho
  • Nu online
[b]JTHZZ in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"JTHZZ schreef op donderdag 30 september 2021. En dat het de laatste update zou zijn, dat is echt stemmingmakerij op basis van 1 enkele vage uitspraak van iemand die daar geen direct verstand van heeft.
Ik neem aan dat je op mijn opmerking/post doelt...

1. Ik zeg niet dat het DE laatste update is. Volgens Volvo zelf komen er dit jaar nog een update of 3 a 4 incl degene die we net OTA gehad hebben. En de week 40 update is een hele belangrijke waar veel zaken in zouden moeten zitten die wij als eerste groep rijders hebben aangegeven. Einde jaar zou er nog een grotere update komen.

2. Na dit jaar gaat de focus op de nieuwere modellen. En wat daarvan ook naar de P8 gaat komen is erg onzeker. En als er nog wat uitgerold wordt qua nieuwe functionaliteit, dan zal dat pas (veel) later gebeuren. Kortom, eind dit jaar, na de laatse update zou je eigenlijk de P8 hebben die af moet zijn.

Bovenstaande zijn niet mijn woorden maar letterlijk van Volvo zelf. Maargoed, een ieder moet natuurlijk zelf weten of hij/zij Volvo Nederland geloofd. Of specifiek Robert als je daar op doelt. Ik heb er ook zo mijn vraagtekens nog bij (lees eerst zien, dan geloven) maar dat komt door de eerdere ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 30-09-2021 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
tim-dev schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:51:
[...]

Was deze meeting vandaag of heb ik toevallig een post gemist? Ben benieuwd of er al wat meer bekend is, ook prima als dit niet zo is, wilde het alleen checken.

Thanks!
Meeting is nog niet geweest (door omstandigheden uitgesteld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:27:
[...]

Ik neem aan dat je op mijn opmerking/post doelt...

1. Ik zeg niet dat het DE laatste update is. Volgens Volvo zelf komen er dit jaar nog een update of 3 a 4 incl degene die we net OTA gehad hebben. En de week 40 update is een hele belangrijke waar veel zaken in zouden moeten zitten die wij als eerste groep rijders hebben aangegeven. Einde jaar zou er nog een grotere update komen.

2. Na dit jaar gaat de focus op de nieuwere modellen. En wat daarvan ook naar de P8 gaat komen is erg onzeker. En als er nog wat uitgerold wordt qua nieuwe functionaliteit, dan zal dat pas (veel) later gebeuren. Kortom, eind dit jaar, na de laatse update zou je eigenlijk de P8 hebben die af moet zijn.

Bovenstaande zijn niet mijn woorden maar letterlijk van Volvo zelf. Maargoed, een ieder moet natuurlijk zelf weten of hij/zij Volvo Nederland geloofd. Of specifiek Robert als je daar op doelt. Ik heb er ook zo mijn vraagtekens nog bij (lees eerst zien, dan geloven) maar dat komt door de eerdere ervaringen.
We hebben dit al eens besproken. Die man heeft al eerder onzin beweerd bijv over voorverwarmen als je naar een snellader navigeert. Dat zou er al in zitten. Niet dus. En andere voorspellingen van hem kwamen ook niet uit.
Vergis je niet hoe weinig info zo iemand krijgt over de productontwikkeling bij Volvo in Zweden, laat staan over de lange termijn strategie rondom updates en nieuwe modellen. Ik denk dat hij vanuit zijn ervaring een persoonlijke inschatting maakt. Ik vind het daarom bangmakerij om te doen alsof het een feit is dat er na de komende 3 maanden niet snel meer nieuwe functionaliteit zou komen. Daarvoor is deze informatie veel te weinig onderbouwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
Iedereen roept maar wat, sedert juni toen ik de auto "kreeg" twee keer langs de dealer geweest.
Een keer om de C40 te bekijken en besproken dat ik 100% ging laden voor een verre rit.
Dat zou de auto niet doen volgens de medewerker, maar dat doet ie prima en ik plan vertrek direct na dat laden klaar is.
Gisteren geweest en kreeg ik advies om de OTA's niet te installeren en een keer per jaar bij hen te updaten omdat ik klaagde over de software. De klacht ging echter over de trage ontwikkeling problemen heb ik nauwelijks. (Profiel wisselt niet automatisch naar mij, maar wel naar profiel van mijn vrouw)

Ik heb zomerbanden en was voornemens om op All Seasons over te gaan als deze versleten zijn. Op mijn XC70 heb ik 20 jaar op all seasons gereden dat beviel prima en geen gedoe met wisselen, opslag en balanceren. Nu willen de kinderen met zijn allen op wintersport en mogen wij mee als oppas. (wij skiën niet meer)
Ik dus bij de dealer gevraagd wat all seasons kosten (ca 900,-) en winterwielen plus banden (ca 2400,-)
Vragen:
All seasons houd ik 4 gewone banden met 10-12k kilometers slijtage "over", voordeel geen gedoe.
Verbruik stijgt met all seasons?
En met winterbanden?
Duidelijk is dat op zomerbanden de winter door met een auto van twee ton gewicht niet optimaal is, maar de winterse plannen dwingen me tot actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

Montalbano schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:22:
[...]

Via de console kijk je volgens mij direct op de telefoon, voor Google Assistent moeten bij iedere keer instappen al je contacten naar Google gestuurd worden. Die worden vervolgens weer gewist zodra je uitstapt (volgens Google dan). Daar is een instelling voor in de privacy instellingen. Bij mij vraagt ie het nu nooit meer.
Dank voor je reactie. Die instelling waar je het over hebt. Die moet ik dus elke 2 a 3 weken opnieuw instellen. Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn. Ik word er flauw van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
JTHZZ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:50:
[...]

We hebben dit al eens besproken. Die man heeft al eerder onzin beweerd bijv over voorverwarmen als je naar een snellader navigeert. Dat zou er al in zitten. Niet dus. En andere voorspellingen van hem kwamen ook niet uit.
Vergis je niet hoe weinig info zo iemand krijgt over de productontwikkeling bij Volvo in Zweden, laat staan over de lange termijn strategie rondom updates en nieuwe modellen. Ik denk dat hij vanuit zijn ervaring een persoonlijke inschatting maakt. Ik vind het daarom bangmakerij om te doen alsof het een feit is dat er na de komende 3 maanden niet snel meer nieuwe functionaliteit zou komen. Daarvoor is deze informatie veel te weinig onderbouwd
Zou best kunnen, zoals gezegd geloof ik het ook allemaal niet gelijk. Ik wil het nu eerst wel eens zien ipv geloven. Maarja, als je dat zegt ben je weer die negatieveling en krijg je de wind van voren van anderen. Het is hier ook eigenlijk nooit goed... :N _O-

Feit blijft wel dat het natuurlijk zeer apart is dat je blijkbaar sessies vanuit Volvo zelf niet meer kan vertrouwen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling ;). En nu komen er vast weer een paar invliegen *O* ;) . We gaan het iig zien, volgende week is het namelijk week 40...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
Juancho schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:25:
[...]

Zou best kunnen, zoals gezegd geloof ik het ook allemaal niet gelijk. Ik wil het nu eerst wel eens zien ipv geloven. Maarja, als je dat zegt ben je weer die negatieveling en krijg je de wind van voren van anderen. Het is hier ook eigenlijk nooit goed... :N _O-

Feit blijft wel dat het natuurlijk zeer apart is dat je blijkbaar sessies vanuit Volvo zelf niet meer kan vertrouwen. Lijkt me niet helemaal de bedoeling ;). En nu komen er vast weer een paar invliegen *O* ;) . We gaan het iig zien, volgende week is het namelijk week 40...
Misschien zijn ze het gewoon vergeten aan te kondigen. De grote P2 update voor de winter komt in week 41 dus dan zou iets soortgelijks voor de P8 best in week 40 kunnen komen?
In een Facebook sessie met de Polestar ‘head of product creation’ uit Zweden (die dus wel weet waar hij over praat), ging het over ‘up to’ 10% range verbetering in de winter. Vind ik wat veel, maar klinkt goed! Ook krijgen we een nieuwe verbruiksapp met uitgebreidere info en o.a. live verbruik. Volgens mij allemaal zaken die 1:1 naar de P8 kunnen en zullen worden gebracht,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisisjazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:20
tim-dev schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:39:
[...]

Dat kraken van het middenconsole zou hetzelfde kunnen zijn als wat ik had, was een probleem met de fysieke play/pause knop, ze hebben bij de dealer dat gefixt dus zou even langs gaan als je het consistent hoort, ik hoorde het continue op elke weg zonder asfalt voordat ze het fixten.
Dat hoor ik nog steeds elke dag. Die tip ga ik ff doorgeven, thanks. Het is best storend zeker gezien de auto stil is. Ik heb gelukkig al een afspraak staan voor panorama dak fix en dit. Ze zeggen in ieder geval dat het niet hoort dus zijn we het daarover gelukkig alvast eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Zou mooi zijn, want die winter was vorig jaar gewoon echt slecht van de P8. Er zijn afgelopen jaar volgens mij al wel wat range/efficiency dingen doorgevoerd maar bijv. de warmtepomp kwam nog aan de beurt (volgens mij in de week 40 update). Die verbruikersapp lijkt me wel interessant, dat je bijv. inzichtelijk hebt waar het grootste verbruik in zit zodat je daar wellicht iets mee kan doen. Zeker in de koudere maanden. Afgelopen zomer viel het me eigenlijk aardig mee qua range. Ik kon soms net een rit thuis-kantoor maken die ik in de winter absoluut niet haal. Zou mooi zijn als Volvo nog een stapje verder kan gaan. Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:45
Iemand hier ervaring met 3 kleine kinderen op de achterbank? We hebben sinds kort een kleintje erbij en dat maakt 3 die allemaal veilig op de achterbank moeten. De twee autostoelen die we nu hebben (isofix) laat heel weinig ruimte in het midden voor een zitverhoger voor de oudste (bijna 4 jr). Ervaringen hier met drie kleine kinderen waarvan dus één baby in de P8? Welke oplossing (combinatie autostoelen/zitverhoger) hebben jullie in gebruik? Hoor het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
sanniep9 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:37:
Iemand hier ervaring met 3 kleine kinderen op de achterbank? We hebben sinds kort een kleintje erbij en dat maakt 3 die allemaal veilig op de achterbank moeten. De twee autostoelen die we nu hebben (isofix) laat heel weinig ruimte in het midden voor een zitverhoger voor de oudste (bijna 4 jr). Ervaringen hier met drie kleine kinderen waarvan dus één baby in de P8? Welke oplossing (combinatie autostoelen/zitverhoger) hebben jullie in gebruik? Hoor het graag!
Met baby erbij weet ik niet, maar ik heb wel een paar keer 3 peuters (2/3/4) op de achterbank gehad op zitverhogers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• juanp
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-09 09:33
Volvo heeft daar een mooie configurator voor (met hun eigen zitjes ;) )
https://www.volvocars.com/nl-be/Accessoires/Kinderzitjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyTerWelle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-03 21:38
Iemand hier ervaring met 3 kleine kinderen op de achterbank?
Bij ons zitten ze nu in een Kiddy PhoenixfixPro2 (met Isofix, groep 1), een Bubblebum zitverhoger en een MaxiCosi Rodi XP (zonder Isofix, groep 2/3) (leeftijd 2, 6 en 4 jaar).
Hiervoor hebben we ook de jongste ook nog in een "maxi-cosi" (Cybex Aton) gehad i.c.m. een Isofix-base.
Beide opstellingen pasten net, maar met twee isofix-stoelen lukte het niet om de middelste zitplaats te kunnen gebruiken. Succes met zoeken naar smalle en veilige stoeltjes on iedereen mee te krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door RoyTerWelle op 01-10-2021 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-09 22:45
juanp schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 16:13:
[...]

Volvo heeft daar een mooie configurator voor (met hun eigen zitjes ;) )
https://www.volvocars.com/nl-be/Accessoires/Kinderzitjes
Ik ben (uiteraard) bij de Volvo dealer geweest. De zitverhoger van Volvo voor het midden paste bij lange na niet en de man van de werkplaats was zo eerlijk om te zeggen dat hij die stoeltjes van Volvo ook niet zou aanraden omdat het nu eenmaal niet hun core business is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14-09 22:10
Toch ook nog maar eens mijn bevindingen delen.
Vraagje over
- Volvo On Call app die niets laat zien
- Soms maar 2 fasen laden

Over de auto opzich als vervoersmiddel zijn wij zeer tevreden. Maar de "software en extra's" laten wel te wensen over.

Rare bevindingen. De ene keer begint de radio wel, dan weer niet. LTE verbinding bijna altijd, maar af en toe ineens niet. Laden met 2 fasen. Volvo on Call app die niks doet.

Enige tijd geleden is onze auto via de dealer voorzien van een update. Mij werd verteld dat OTA vanaf toen moest werken. Later via dit forum achterhaald dat dit niet zo bleek te zijn. Ergens begin augustus daarom weer een update gekregen. Als het goed is zou het nu allemaal wel moeten werken via OTA.
Ik heb dezelfde software als hier door Morkie69 wordt aangegeven.

Ik hoop dat de auto vanaf nu wel OTA updates gaat krijgen.

App
De Volvo On Call app koppelen ging ook na de software update in eerste instantie niet. Dat is inmiddels wel gelukt na een reset van het gehele android systeem. Maar in de app (android) krijg ik niks te zien.
Nu heb ik een vrij oude Xiaomi Mi5 met een Lineage ROM erop. Op het begin krijg je meldingen dat je root toegang hebt bla bla. Toch lijkt me daar niet aan te liggen. Bovendien, ook op de Google Pixel 4a van mij vrouw krijgen we niks te zien over de auto. App kunnen we kopppelen, maar "alles wit".
Waar kan dit aan liggen?

Laden op 2 fasen
Wij laden meestal op de zaak middels een 3 fase/krachtstroom kabel die je in zo'n rood stop contact stopt. Kabel is van Volvo. De ene keer gaat het laden goed middels 3 fasen en geeft het bestuurdersdisplay aan dat er wordt geladen met 16A. De andere keer wordt er maar geladen met 11A, dan voel ik in de meterkast een de stoppen :) en zijn worden er slechts 2 warm. De auto pakt dan dus slechts 2 fasen ipv 3.

Volgens mij heb ik daar in het verleden hier meer over gelezen, maar kan dat niet goed terug vinden en ik volg het topic de laatst maanden niet op de voet.

Het 2 fase laden gebeurde laatst toen de auto ook een keer geen LTE verbinding had... Na een tijdje laden moest ik even weg. Even gereden en toen wel LTE verbinding. Terug aan de lader, tada; 3 fasen.

Maar van de week had ik wel LTE verbinding, maar helaas maar 11A. Kan toch vervelend zijn als je "vol" weg wil.

Iemand ervaring met dit zodat ik richting de dealer wat aan kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
raoel schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:10:

Laden op 2 fasen
Wij laden meestal op de zaak middels een 3 fase/krachtstroom kabel die je in zo'n rood stop contact stopt. Kabel is van Volvo. De ene keer gaat het laden goed middels 3 fasen en geeft het bestuurdersdisplay aan dat er wordt geladen met 16A. De andere keer wordt er maar geladen met 11A, dan voel ik in de meterkast een de stoppen :) en zijn worden er slechts 2 warm. De auto pakt dan dus slechts 2 fasen ipv 3.

Volgens mij heb ik daar in het verleden hier meer over gelezen, maar kan dat niet goed terug vinden en ik volg het topic de laatst maanden niet op de voet.

Het 2 fase laden gebeurde laatst toen de auto ook een keer geen LTE verbinding had... Na een tijdje laden moest ik even weg. Even gereden en toen wel LTE verbinding. Terug aan de lader, tada; 3 fasen.

Maar van de week had ik wel LTE verbinding, maar helaas maar 11A. Kan toch vervelend zijn als je "vol" weg wil.

Misschien laadt hij ook op 2 fasen maar 11A of 16A betekent 11A/16A per fase. Dus 3x16A of 2x16A maar dus niet ineens 11A. Dat het toevallig ong 2/3 van 16A is lijkt me niet direct met het aantal fasen samen te hangen. Heb je nog geen aantal fasen-aanduiding bij het laden? Dat zit in de laatste update. Er zit geen load balancer op dat krachtstroom stopcontact?
Overigens is het niet gebruikelijk dat een 3-fase groep in de meterkast 3 aparte automaten heeft, maar misschien nog ouderwetse smeltzekeringen?

[ Voor 37% gewijzigd door JTHZZ op 02-10-2021 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
raoel schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:10:
Toch ook nog maar eens mijn bevindingen delen.
Vraagje over
- Volvo On Call app die niets laat zien
- Soms maar 2 fasen laden

Over de auto opzich als vervoersmiddel zijn wij zeer tevreden. Maar de "software en extra's" laten wel te wensen over.

Rare bevindingen. De ene keer begint de radio wel, dan weer niet. LTE verbinding bijna altijd, maar af en toe ineens niet. Laden met 2 fasen. Volvo on Call app die niks doet.

Enige tijd geleden is onze auto via de dealer voorzien van een update. Mij werd verteld dat OTA vanaf toen moest werken. Later via dit forum achterhaald dat dit niet zo bleek te zijn. Ergens begin augustus daarom weer een update gekregen. Als het goed is zou het nu allemaal wel moeten werken via OTA.
Ik heb dezelfde software als hier door Morkie69 wordt aangegeven.

Ik hoop dat de auto vanaf nu wel OTA updates gaat krijgen.

App
De Volvo On Call app koppelen ging ook na de software update in eerste instantie niet. Dat is inmiddels wel gelukt na een reset van het gehele android systeem. Maar in de app (android) krijg ik niks te zien.
Nu heb ik een vrij oude Xiaomi Mi5 met een Lineage ROM erop. Op het begin krijg je meldingen dat je root toegang hebt bla bla. Toch lijkt me daar niet aan te liggen. Bovendien, ook op de Google Pixel 4a van mij vrouw krijgen we niks te zien over de auto. App kunnen we kopppelen, maar "alles wit".
Waar kan dit aan liggen?

Laden op 2 fasen

Ja dat herken ik. Maar 2 fase laden bestaat niet. Het is 1 of 3 fase is mij verteld.

Vanmorgen had ik ook max "2fase" maar na een half uur was het weer 3 fasen. Heel apart.

Laat je overigens niets aanpraten, het ligt aan de auto en niet aan je laadpaal. Ik heb het nu al zo vaak meegemaakt. Soms moet je even opnieuw koppelen (de kabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
tuup1972 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 13:50:
Dit weekend met de P8 + dakkoffer (Hapro Carver 8.5 / 550 liter, dus geen kleintje) van Zuid-Limburg naar Noord-Italië gereden. Samengevat: het is mij en mijn (enigszins sceptische) gezinsleden reuze meegevallen.

We hadden een overnachting gepland in München dus de eerste trip betrof 670 km. Omdat er geen laadpaal in de buurt van ons hotel zat heb ik ervoor gezorgd dat we daar met 50% zouden arriveren.

Exacte cijfers over verbruik heb ik niet maar deze zijn wat mij betreft ook helemaal niet zo belangrijk. Het gaat uiteindelijk om de ervaring zal ik maar zeggen. Ter info, mijn vorige auto betrof een Passat 2.0 TDI (1000+ km actieradius). Het contrast kon dus bijna niet groter zijn :-).

Ik heb veel gepuzzeld over waar te laden, welk verbruik ik aan moest houden in ABRP, welke snelheid, welke minimale % aanhouden tot aan volgend laadstation, welke laadstations, effecten dakkoffer etc. etc.. Daarnaast ook nog getwijfeld of ik niet gewoon in moest stappen en Google moet vertrouwen.

Uiteindelijk heb ik toch zelf bepaald welke laadpunten ik wilde gebruiken. Het zou immers een van, zo niet het drukste weekend worden en wilde eventuele laadfiles bij de kleine laadstations vermijden (bijv. met maar 1 of 2 x 150+ kW ). Hierbij dus gekozen voor laadstations met min. 4 laders van 150+kW van Fastned of Ionity. Hierbij ook steeds van laadstation naar laadstation genavigeerd.

Tot München 3 x ‘getankt’. De eerste stop bij Fastned Limburg an der Lahn i.c.m. bezoek aan McDonalds (4 van 4 laadpalen vrij). Dus gevoelsmatig geen centje pijn cq. wachtijd. Bij terugkomst bij P8 was deze in 56 minuten bijgeladen van 36% naar 93%.

[Afbeelding]

Op naar de volgende stop bij Ionity Haidt Süd (4 van 4 laadpalen vrij). Hier hebben we een plaspauze gemaakt, even rondgesnuffeld in de Raststätte en samen rustig een ijsje gegeten. In totaal 34 minuten aan laadpaal gehangen (van 17% naar 80%). Gevoelsmatig wederom niet hoeven ‘wachten’.

De laatste stop voor München gedaan bij Ionity Köschinger Forst West (5 van 6 laadpalen vrij). Hier moesten we extra laden omdat we met min. 50% aan wilden komen bij het hotel zodat we de volgende ochtend niet gelijk aan de laadpaal zouden moeten. Hier geladen in 36 minuten van 20% naar 82%. Bij deze stop de eerste keer (vooral de kids) het gevoel om te moeten wachten. Dit mede vanwege de extra kW’s om bij München op 50% uit te komen. Bij aankomst bij hotel in München uiteindelijk 48% (op A9 stukken 140km/u gereden :-).

[Afbeelding][Afbeelding]

In 2 minuten van 0 naar 150kW en helemaal alleen met 6 laadpalen :-)

Voor het 2e gedeelte van de reis (301 km) had ik slecht nog 1 stop gepland in Oostenrijk bij Ionity Angath Nord (2 van de 4 laadpalen vrij). Hier hebben we in 40 minuten van 20% naar 84% geladen. Verwacht aankomst SoC op eindbestemming zou 18% zijn.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ionity Angath Nord

Op de Brenner autoweg en met name in Italie richting Bolzano was het erg druk. Google kwam nog voor de grensovergang met een alternatieve route waarbij de verwachte aankomst SoC daalde naar 10%. Aangezien we nog de nodige files verwachten en ter plekke ook nog boodschappen wilden doen vond ik dat wat krap. Derhalve bij grensovergang (Brennero) toch nog een laadstop gemaakt bij Ionity ‘Outletcenter Brennero’ (2 van 4 laadpalen vrij). Aanvankelijk veel gemor vanuit de kids vanwege de niet geplande stop echter toen bleek dat er ook meerder populaire merken een winkel hadden (Tommy ... / Calvin …) sloeg de stemming weer gelijk om :-). Uiteindelijk hier een uurtje rondgelopen, we zijn tenslotte al op vakantie. Uiteindelijk in 68 minuten geladen van 45% naar 96%. Bijkomend voordeel, de files waren kleiner geworden.

[Afbeelding]
Ionity bij Outlet Center Brennero

Uiteindelijk zijn we op de eindbestemming gearriveerd met 71%. Dus 25% verbruikt vanaf laatste laadstop. M.a.w. Die laatste laadstop was dus eigenlijk niet nodig geweest!

V.w.b. snelheid had ik mij voorgenomen om max. 130 km/u te rijden. Uiteindelijk door de vele files uiteraard niet overal gelukt maar wel ‘gewoon’ met het verkeer meegereden. Dus niet extra bewust rustig/zuinig gereden. Zelfs stukken 140 km/h gereden.

Wat ik jullie kan meegeven gelet op mijn ervaring op deze trip:
  • Navigeer van laadstop tot laadstop. Tenminste als je zoals mij je route reeds hebt uitgestippeld. Beetje noodgedwongen omdat handmatig toevoegen van zelf gekozen laadstops heel omslachtig is in Google Maps (zoals bekend is hier nog veel winst te behalen).
  • Kijk niet naar SoC-% maar let liever op verwachte aankomst SoC-% in de navigatie. Dat werkt rustiger.
  • Ga tijdens een laadstap niet met hele gezin in auto zitten wachten maar ga iets doen ( stukje lopen, ijsjes eten, rondkijken etc.). Dan vliegt de tijd.
Tijdens de laadbeurten heb ik via de Volvo app het % in de gaten gehouden. Soms duurde het een paar seconden voordat het % werd bijgewerkt. Maar verder werkte dit prima.

[Afbeelding]

Samengevat: op vakantie met de P8 (zelfs inclusief dakkoffer) is meer dan prima te doen en ben tijdens deze reis alleen maar nog meer gaan genieten van de P8 :-) !!
Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. En ons oog is gevallen op de XC40 Recharge.
Gisteren bij de dealer in "het echt" gezien en komende zaterdag hebben we een proefritje.
Mocht het de Volvo worden, dan wordt dit onze eerste elektrische auto.

Deze week op internet info verzamelen en zoals gehoopt, op Tweakers bestaat er een topic over de Volvo.

Mijn dank voor je uitgebreide verslag. Jouw verslag heeft (tenminste bij mij) enkele zorgen weggenomen.

Voor normaal gebruik lijkt ie perfect, misschien ietje te groot voor maar 2 personen.

Waar wij "bang"' voor zijn, zijn de vakanties. Texel is geen probleem als je in de regio Eindhoven woont. Dat haalt hij gemakkelijk. Het zijn de vakanties naar het buitenland. Wij willen wel eens naar Italië, Hongarije, Schotland of een ander land gaan wat verder weg ligt dan DE.

En dan zullen we anders moeten gaan reizen als wat we gewend zijn. Wij denken dat je dan enkele uren reistijd erbij moet tellen. En we twijfelen of wij dit wel waard vinden.

Nogmaals bedankt voor je verslag.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-05 18:55
streamnl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Wij zijn op zoek naar een nieuwe auto. En ons oog is gevallen op de XC40 Recharge.
Gisteren bij de dealer in "het echt" gezien en komende zaterdag hebben we een proefritje.
Mocht het de Volvo worden, dan wordt dit onze eerste elektrische auto.

Deze week op internet info verzamelen en zoals gehoopt, op Tweakers bestaat er een topic over de Volvo.

Mijn dank voor je uitgebreide verslag. Jouw verslag heeft (tenminste bij mij) enkele zorgen weggenomen.

Voor normaal gebruik lijkt ie perfect, misschien ietje te groot voor maar 2 personen.

Waar wij "bang"' voor zijn, zijn de vakanties. Texel is geen probleem als je in de regio Eindhoven woont. Dat haalt hij gemakkelijk. Het zijn de vakanties naar het buitenland. Wij willen wel eens naar Italië, Hongarije, Schotland of een ander land gaan wat verder weg ligt dan DE.

En dan zullen we anders moeten gaan reizen als wat we gewend zijn. Wij denken dat je dan enkele uren reistijd erbij moet tellen. En we twijfelen of wij dit wel waard vinden.

Je kunt als alternatief naar een wat verdere bestemming vliegen en lokaal een auto huren. Vaak ook nog goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

Zouden jullie voor mij eens wat kunnen testen? Ik merk namelijk bij de 2e auto ook een trilling in het stuur tussen de 107 en 115 km per uur. Het is hetzelfde gevoel als bij auto 1, alleen wel minder heftig.

Nu heb ik een aantal keer na net wegrijden rustig aan gedaan met optrekken en dan heb je er later minder last van lijkt het.

Als ik met de auto rustig vertrek en na 5 minuten flink de snelweg optrek of even goede tussensprint is de trilling er bijna altijd meteen.

Wie kan dit beamen / ontkrachten bij zijn auto ? 🙌

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
De auto is buiten in de regen geladen. De binnenste ring van de autoaansluiting wordt als het klepje dicht is mooi afgesloten door wat op de binnenkant van het klepje zit. Echter in de regen blijft er in de onderkant van de binnenste ring water staan dat dus mooi door het klepje wordt opgesloten. Drainage is er niet dmv een klein gaatje of zo. Ontwerpfoutje?

Sedert 11 juni 6.342 km gereden meestal thuis geladen, eerste twee weken publiek (laadpunt thuis was er nog niet)
Enkele keer onderweg en slechts een keer kort een snellader.
Berekening volgens laadkosten en werkelijk geladen dus incl. laadverliezen (10%?):

6.342 km, € 409,69, kWh 1565,112 oftewel 6,46 cent per km en 24,68 kWh per 100 km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
hansdg53 schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:32:
[...]

Je kunt als alternatief naar een wat verdere bestemming vliegen en lokaal een auto huren. Vaak ook nog goedkoper.
Niet als wij ons kampeer spullen mee willen nemen ;)

Maar gaan we niet kamperen, dan doen we het idd vaak op jouw voorgestelde manier

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
  • Laatst online: 11-03 13:21
Bazzan schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:49:
Zouden jullie voor mij eens wat kunnen testen? Ik merk namelijk bij de 2e auto ook een trilling in het stuur tussen de 107 en 115 km per uur. Het is hetzelfde gevoel als bij auto 1, alleen wel minder heftig.

Nu heb ik een aantal keer na net wegrijden rustig aan gedaan met optrekken en dan heb je er later minder last van lijkt het.

Als ik met de auto rustig vertrek en na 5 minuten flink de snelweg optrek of even goede tussensprint is de trilling er bijna altijd meteen.

Ik heb dit ook.
Heb het ook al eerder hier gepost.

De auto is een hele dag bij de dealer geweest en deze geeft aan dat het "normaal" is bij deze auto.
Ik heb wel aangegeven dat ik het als erg onprettig ervaar op lange ritten (250km), waarvan grotendeels snelweg.
Hun antwoord wat dat er niet veel rijders zijn die dit melden, dus de kant dat het als "probleem" wordt gemarkeerd is niet zo groot, tenzij het aantal meldingen nog veranderd.

Wat mij trouwens opvalt, is dat het naarmate ik langer rij, het iets erger lijkt te worden. Ik rij regelmatig de route Almere - Maastricht, en vanaf driekwart van de route wordt het op zicht best irriterend...

Ik ben nog in discussie me de dealer hierover.

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:33

Lancer

What the......

streamnl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:45:
[...]

Niet als wij ons kampeer spullen mee willen nemen ;)

Maar gaan we niet kamperen, dan doen we het idd vaak op jouw voorgestelde manier
Ik kan je alleen maar aanraden het hele plaatje eens door te rekenen en dan naar het kostverschil te kijken en dat in de context van je vakantie plaatsen. Zal ook uitmaken of je lease of privé rijdt. Ik kan me zomaar voorstellen dat je van het kostenverschil makkelijk een auto kan huren voor de vakantie. Hebben wij dit jaar ook gedaan.Meteen een V90 gehuurd om de ruimte te hebben voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk.

En over het aanpassen van de manier waarop je op vakantie gaat; als ik naar de experts luister zal de range van de betaalbare elektrische auto voorlopig tussen de 400 en 600 km blijven steken. Door de ingezette koers zal het aantal laadpalen toenemen (in alle westerse landen), waardoor je altijd op de plaats van bestemming kunt komen.

De Tesla Model S'en en Lightyears zullen op een zeker moment best voorbij de 1000km range komen, maar dan mag je ook meteen meer dan 100.000 euro neerleggen.

Wat ik daarmee wil zeggen is, we zullen ons op een zeker moment allemaal moeten aanpassen met de manier waarop we op vakantie gaan.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdg53
  • Laatst online: 17-05 18:55
Lancer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

Ik kan je alleen maar aanraden het hele plaatje eens door te rekenen en dan naar het kostverschil te kijken en dat in de context van je vakantie plaatsen. Zal ook uitmaken of je lease of privé rijdt. Ik kan me zomaar voorstellen dat je van het kostenverschil makkelijk een auto kan huren voor de vakantie. Hebben wij dit jaar ook gedaan.Meteen een V90 gehuurd om de ruimte te hebben voor een vakantie naar Zuid-Frankrijk.

En over het aanpassen van de manier waarop je op vakantie gaat; als ik naar de experts luister zal de range van de betaalbare elektrische auto voorlopig tussen de 400 en 600 km blijven steken. Door de ingezette koers zal het aantal laadpalen toenemen (in alle westerse landen), waardoor je altijd op de plaats van bestemming kunt komen.

De Tesla Model S'en en Lightyears zullen op een zeker moment best voorbij de 1000km range komen, maar dan mag je ook meteen meer dan 100.000 euro neerleggen.

Wat ik daarmee wil zeggen is, we zullen ons op een zeker moment allemaal moeten aanpassen met de manier waarop we op vakantie gaan.
Wij hebben besloten een EV te nemen om een, zij het een zeer kleine, bijdrage te leveren aan de reductie van de CO2 uitstoot. Om dezelfde reden zullen we ook zoveel mogelijk het vliegen mijden. Dus voor vakanties ligt bij ons de oplossing de trein en dan een huurauto. We gaan vaak naar Italië en binnenkort is er een directe (geen overstap) verbinding tussen Amsterdam CS en Milaan. Nu is er nog een overstap in Basel. Eigenlijk geen probleem want ook een leuke stad. Ik begrijp dat dit voor gezinnen met kinderen waarschijnlijk niet economisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Lancer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:22:
[...]

Ik vraag me vooral af hoe de toekomst eruit ziet voor de grote groep caravanners in Nederland. Dat is met een EV nu in ieder geval meer iets voor de die hards en dat zie ik zo snel nog niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Meer mensen die problemen met de app hebben? Ik heb de auto vanmorgen aan de publieke paal gezet en we hebben straks 100% lading nodig voor een lange rit. Maar er komt al de hele tijd helemaal niets door in de app. Geen %, geen groen oplichtend icoontje dat het laden weer geeft. Gewoon helemaal niks. De auto laad overigens wel, de Smoov app is wat dat betreft tenminste wel stabiel... |:(

@Bazzan ik heb hier geen last van. Ja alleen als ik over de lijntjes ga trilt het stuur 😉. Maar verder geen last van trillingen. Gister nog stukken gereden van 100 tot 140 km/h. Merkte wel dat onze blokkendoos behoorlijk veel wind pakt als het hard waait. Das wel echt even goed opletten.

[ Voor 27% gewijzigd door Juancho op 03-10-2021 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
streamnl schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 10:01:
[...]

Als je met een brandstofauto op vakantie gaat, neem je ook pauzes om te eten, naar de WC te gaan of gewoon om even uit te rusten. Op die momenten zet je je EV aan de paal. De extra tijd die je nodig hebt, ten opzichte van een brandstofauto, valt eigenlijk wel mee.

Op https://abetterrouteplanner.com/ kun je je route plannen van paal naar paal. ABRP berekent je reistijd en hoeveel tijd je aan de lader staat.

[ Voor 20% gewijzigd door Venomer op 03-10-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:09
Juancho schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 12:56:
Meer mensen die problemen met de app hebben?
Bij mij (Apple) geen problemen.
Ja alleen als ik over de lijntjes ga trilt het stuur 😉. Maar verder geen last van trillingen.
Je bedoelt dat de lane assist het stuur laat trillen?
Bij mij corrigeert de lane assist.
In mijn vorige XC40 was dat een keuze (trillen of ingrijpen) maar in de P8 toch niet? Of heb ik iets gemist?

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EHAS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online

Lijkt mij niet normaal, ik heb er in ieder geval geen last van

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazzan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-11-2024

Bazzan

P8

SSANL schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 11:56:
[...]

Ik heb dit ook.
Heb het ook al eerder hier gepost.

De auto is een hele dag bij de dealer geweest en deze geeft aan dat het "normaal" is bij deze auto.
Ik heb wel aangegeven dat ik het als erg onprettig ervaar op lange ritten (250km), waarvan grotendeels snelweg.
Hun antwoord wat dat er niet veel rijders zijn die dit melden, dus de kant dat het als "probleem" wordt gemarkeerd is niet zo groot, tenzij het aantal meldingen nog veranderd.

Wat mij trouwens opvalt, is dat het naarmate ik langer rij, het iets erger lijkt te worden. Ik rij regelmatig de route Almere - Maastricht, en vanaf driekwart van de route wordt het op zicht best irriterend...

Ik ben nog in discussie me de dealer hierover.
Bij mijn eerste P8 was het reden om een nieuwe te krijgen, aangezien er ook geen oplossing kwam voor het probleem. Die auto was bijna langer weg dan ik er in had gereden toen.

Het is hetzelfde gevoel: een net te aanwezige trilling: zeker bij langere ritten wordt t irritant ja. Had laatst een dag een P8 van de dealer mee vanwege een ander probleem: 0,0 trilling te merken in die auto.

Bazzan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lode_Herent
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 03-10-2021
Dag allemaal,

ben al enkele maanden een trotse gebruiker in Vlaams-Brabant (VL) van de P8 model 2022. Mijn eerste langere afstand trips brengen toch wat de beperkingen van Google maps aan het licht. Ik vind online ABRP als alternatief, en dat lijkt een mooi resultaat te geven... op de smartphone.
Is er in dit forum enige duidelijkheid OF de ABRP met zijn slimme laadplanning voor de lange afstand beschikbaar is of komt in de wagen zelf?
Is er een beter alternatief vandaag?

Het lijkt me bijna een onmisbare functionaliteit voor een tripje zeg maar Vlaanderen-Zwitserland of iets dergelijks in te plannen zonder je autogenoten in regionale zoektochten te tracteren ;) ...

Dank voor een update van de specialisten hier!! _/-\o_

Lode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
Bazzan schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:41:
[...]

Bij mijn eerste P8 was het reden om een nieuwe te krijgen, aangezien er ook geen oplossing kwam voor het probleem. Die auto was bijna langer weg dan ik er in had gereden toen.

Het is hetzelfde gevoel: een net te aanwezige trilling: zeker bij langere ritten wordt t irritant ja. Had laatst een dag een P8 van de dealer mee vanwege een ander probleem: 0,0 trilling te merken in die auto.
Dan weet je toch het antwoord nu ook? En nog belangrijker, de dealer zou het nu ook moeten weten. Tis gewoon niet normaal. Dat valt niet meer te ontkennen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:48
Venomer schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 13:57:
[...]

Als je met een brandstofauto op vakantie gaat, neem je ook pauzes om te eten, naar de WC te gaan of gewoon om even uit te rusten. Op die momenten zet je je EV aan de paal. De extra tijd die je nodig hebt, ten opzichte van een brandstofauto, valt eigenlijk wel mee.

Op https://abetterrouteplanner.com/ kun je je route plannen van paal naar paal. ABRP berekent je reistijd en hoeveel tijd je aan de lader staat.
En niet onbelangrijk: hoe leger de batterij, hoe sneller het laden. Gebruik ABRP om te zien tot hoe ver je moet laden om met 10% batterij toe te komen bij de volgende snellader. En laad niet naar een volle batterij, want dat laadt veel te traag. Probeer frequent een half uurtje te stoppen om te laden van 10% tot 70-80%. In the end zal de totale laadtijd korter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
madhondt schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 21:35:
[...]

En niet onbelangrijk: hoe leger de batterij, hoe sneller het laden. Gebruik ABRP om te zien tot hoe ver je moet laden om met 10% batterij toe te komen bij de volgende snellader. En laad niet naar een volle batterij, want dat laadt veel te traag. Probeer frequent een half uurtje te stoppen om te laden van 10% tot 70-80%. In the end zal de totale laadtijd korter zijn.
Met ene kleine toevoeging dat je dan wel echt een warm gedraaide accu moet hebben. Als je na een koude nacht zoals vannacht eerst naar de snellader moet, zoals ik vanmorgen,... Dan is het gewoon drama. Ik zat op Max 75kW. Nou hoefde ik ook maar 15% bij te laden maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
@Juancho: Is het dan beter om eerst een eind te rijden en dan 15% te snelladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
Waterblok schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 15:11:
@Juancho: Is het dan beter om eerst een eind te rijden en dan 15% te snelladen?
Bijvoorbeeld. Of in ieder geval de accu goed warm maken door vermogen te trekken. Dus flink accelereren en vervolgens flink regenereren warmt de accu goed op. Het beste natuurlijk op een leeg stuk weg om te voorkomen dat mensen zich gaan afvragen of je wel spoort. Want als het echt koud is, warm je met 100km per uur de accu niet voldoende op om echt snel te laden. Zelfs niet op een langere afstand. Dat gaan we hier komende wintermaanden nog vaak horen (‘ik heb net 50km gereden maar haal maar 70kW aan de snellader’)
In een komende update wordt de accu voorverwarmd als je naar een snellader navigeert maar dat opwarmen zal wel wat tijd kosten. Tot die tijd.. gas erop! Of ja, stroom dan. Of gewoon beter plannen zodat je niet met koude accu hoeft te gaan snelladen.

[ Voor 15% gewijzigd door JTHZZ op 04-10-2021 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnDoe77
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-12-2024

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Herkenbaar, kom ik ook met enige regelmaat tegen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FoxRay
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-08 13:14
Software release 1.7 is aangekondigd op de Volvo website.

https://www.volvocars.com...rge-pure-electric/2021w22

Ik ben benieuwd per wanneer deze beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHAS
Juancho schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 14:58:
[...]

Met ene kleine toevoeging dat je dan wel echt een warm gedraaide accu moet hebben. Als je na een koude nacht zoals vannacht eerst naar de snellader moet, zoals ik vanmorgen,... Dan is het gewoon drama. Ik zat op Max 75kW. Nou hoefde ik ook maar 15% bij te laden maar toch.
“drama”
Dat heeft zoals je best weet, niets met de P8 te maken. Dat geld voor alle EV’s met de hedendaagse Lithium Ion accu’s:

autoweek - laadsnelheid - uitleg - accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTHZZ
FoxRay schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:36:

Dus toch! Zelfs hetzelfde versienummer als de P2. Mooie toevoegingen, vooral voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSANL
JTHZZ schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:43:
[...]

Dus toch! Zelfs hetzelfde versienummer als de P2. Mooie toevoegingen, vooral voorverwarmen.
Idd, ik ben vooral benieuwd naar de hogere actieradius :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SSANL
Juancho schreef op zondag 3 oktober 2021 @ 16:55:
[...]

Dan weet je toch het antwoord nu ook? En nog belangrijker, de dealer zou het nu ook moeten weten. Tis gewoon niet normaal. Dat valt niet meer te ontkennen lijkt me.
Ik heb het vandaag weer gemeld bij de dealer.
Het is besproken met de chef werkplaats en ik moet morgen bellen om te bespreken wat we gaan doen..

Wordt vervolgd,....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Mijn P8 is op vrijdag 24 september naar de garage geweest voor onderhoudsbeurt. Vorige week veel kilometers gemaakt, we mogen weer naar kantoor *O* , maar ik merkte ook een trilling boven de 100km/u. Tevens trekt de auto een beetje naar rechts. Vandaag gebeld en woensdag kan ik langs komen en gaan ze er naar kijken. Hopelijk lossen ze het op. Kan haast geen toeval zijn dat het zich direct na de onderhoudsbeurt zich openbaart, daar moet een causaal verband zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Nu online
FoxRay schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:36:

Dit is dus de grote week 40 update waar Robert het over had. Normaal wordt het wel redelijk snel uitgerold als ze het online gooien.

Ben benieuwd of die verbeteringen echt de actieradius gaan verbeteren deze herfst en winter.

@Waterblok het is idd om pas te snelladen als je al een flink stuk gereden hebt en dan dus liefst zo laag mogelijk in % aankomt. Dan haal ik vaak wel tussen de 120-150kW. Al heb je de topsnelheid maar heel kort overigens want het zakt helaas al snel terug.

Als deze situatie niet het geval is, is het verschil in mijn ogen gewoon te groot. Snelladen heeft dan ook weinig nut/zin.

Dat verhaal over even kort als een malle te gaan rijden om de accu te verwarmen, ik geloof daar niet zo in. Heb het wel eens geprobeert maar had 0 waarde. Ook in de video's van P8 en P2 waar men dat getest heeft maakte het eigenlijk helemaal niks uit. Denk ook niet dat je als fabrikant die kant op moet willen overigens.

[ Voor 39% gewijzigd door Juancho op 04-10-2021 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
JTHZZ schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 12:51:
[...]

Misschien laadt hij ook op 2 fasen maar 11A of 16A betekent 11A/16A per fase. Dus 3x16A of 2x16A maar dus niet ineens 11A. Dat het toevallig ong 2/3 van 16A is lijkt me niet direct met het aantal fasen samen te hangen. Heb je nog geen aantal fasen-aanduiding bij het laden? Dat zit in de laatste update. Er zit geen load balancer op dat krachtstroom stopcontact?
Overigens is het niet gebruikelijk dat een 3-fase groep in de meterkast 3 aparte automaten heeft, maar misschien nog ouderwetse smeltzekeringen?
Nee, er zit geen load balancer op dat stopcontact.
In onze meterkast hebben we nog smeltzekeringen. De auto geeft wel aan 3~ op het display.
Maar weet nagenoeg zeker dat er echt maar op 2 fase wordt geladen omdat ik dat gewoon voel aan de temperatuur van die stoppen. Ik heb dat nog maar 1 keer gedaan, maar toen voelde ik duidelijk verschil. 2 warm, 1 koud.

Vandaag moesten we laden. Gewoon netjes 16A en een hogere km/h laadsnelheid.
Volgens mij geeft de auto als laadsnelheid zo'n 35 tot 40 km/h aan bij 16A. Heb een foto met 38km/h. Wanneer ik 11A zie is de snelheid zo'n 25km/h. Die gegevens kloppen met elkaar wat dat betreft.
De laadtijd is ook daadwerkelijk langer. Het is dus geen "display fout".

Bij een volgende keer zal ik nog eens goed aan de stoppen voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raoel
Met betrekking tot de volvo app.
Ik krijg dus het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw95Rw40wdn6EJxWK4qpvXjA2Do=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fYhYJJhvBSQ504mIpzNCZEPc.jpg?f=user_large

Klik ik op het "poppetje" en dan dan op "Mijn Volvo" onder "In bezit"; dan zie ik alleen een kop met;
Uw apparaat. Verder enkel een wit scherm.

Iemand nog een tip hoe ik de app werkend krijg?
Pagina: 1 ... 18 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"