Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaen87
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-03-2024
Morkie69 schreef op maandag 20 september 2021 @ 13:05:
[...]

Ja dat gevoel had ik ook, dat als je het pedaal los laat, dat hij niet zo abrupt remt.
In het weekend aardig wat kilometers gereden, dus na de recente update: ik merk geen enkel verschil bij het gebruik van One Pedal Drive. Maar misschien komt dat ook, omdat ik gewend ben geraakt aan het langzaam loslaten van het pedaal, en abrupt remmen vrijwel nooit voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:58
Ik merk ook helemaal geen verschil, het systeem remt nog steeds behoorlijk fors af.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01-09-2022
mkrijtenberg schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:29:
Het viel mij op, dat na de laatste update het afremmen, bij one pedal drive, wat minder sterk is? Of zit dat tussen m'n oren? In de release notes staat wel "hulpsystemen verbeterd"... maar dat kan natuurlijk van alles zijn...
Er is niks aangepast aan de vertraging bij gebruik van OPD! Net zo min aan de regeneratie.

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indeWolken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 04-08-2024
Een vraag (staat ergens iets over in deze thread):
Als ik met Plugsurfing een route heb gevonden en in je Goggle app op de iPhone ziet, zou je die moeten kunnen "overzetten" op de Google kaart op de Volvo P8. Dan kan je verder zonder iPhone rijden.
Maar ik zie niet hoe dat moet. Iets in de instellingen?
Wie helpt mij?
dank,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
indeWolken schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:13:
Een vraag (staat ergens iets over in deze thread):
Als ik met Plugsurfing een route heb gevonden en in je Goggle app op de iPhone ziet, zou je die moeten kunnen "overzetten" op de Google kaart op de Volvo P8. Dan kan je verder zonder iPhone rijden.
Maar ik zie niet hoe dat moet. Iets in de instellingen?
Wie helpt mij?
dank,
Hele routes kan helaas niet. Alleen 1 bestemming. Zoek je die in maps op je telefoon/tablet /laptop, dan zie je het ook terug in je P8.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:05
Juancho schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:32:
[...]

Hele routes kan helaas niet. Alleen 1 bestemming. Zoek je die in maps op je telefoon/tablet /laptop, dan zie je het ook terug in je P8.
…mits je op je iPhone hetzelfde account gebruikt als in de P8.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik lees in het Polestar 2 topic dat Apple Carplay ondersteuning daar is uitgesteld naar Spring 2022. Dat zal voor de P8/P6 dan niet veel anders zijn verwacht ik, aangezien dat in het Google stuk zit?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Montalbano schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:14:
Ik lees in het Polestar 2 topic dat Apple Carplay ondersteuning daar is uitgesteld naar Spring 2022. Dat zal voor de P8/P6 dan niet veel anders zijn verwacht ik, aangezien dat in het Google stuk zit?
Zou dat gewoon een Apple pesterijtje zijn van Google? Of is het gewoon complicated?

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
Claude schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 18:42:
[...]

Zou dat gewoon een Apple pesterijtje zijn van Google? Of is het gewoon complicated?
Bij Volvo vertelden ze dat het inderdaad door Apple komt. Die zijn pissig dat Google ze voor is met hun AAOS en laten zich op deze manier een beetje gelden. De licentiekosten voor CarPlay schijnen ook enorm te zijn toegenomen. Dat zal ongetwijfeld de discussies vertroebeld hebben.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylannx3
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-11-2024
iPeter schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:10:
[...]

P6 is op 1 september aangekondigd, heb de auto deze week besteld.

Zijn er nog anderen in dit topic die een P6 besteld hebben?
Ik heb ook de P6 besteld (zakelijk lease). Kreeg vandaag ook te horen dat ik waarschijnlijk dit jaar me auto geleverd ga krijgen. Heb jij toevallig al een leverdatum gekregen van je dealer? En via welke dealer heb jij je auto besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Dylannx3 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 20:22:
[...]

Ik heb ook de P6 besteld (zakelijk lease). Kreeg vandaag ook te horen dat ik waarschijnlijk dit jaar me auto geleverd ga krijgen. Heb jij toevallig al een leverdatum gekregen van je dealer? En via welke dealer heb jij je auto besteld?
Nice! Leverdatum staat voor nu op 31 december, maar heb wel toezegging gehad dat de auto dit jaar geleverd gaat worden. Al biedt dat ook geen zekerheid in deze tijd. Levering vindt overigens plaats via SvensCar in Dordrecht. Bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylannx3
iPeter schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 21:27:
[...]

Nice! Leverdatum staat voor nu op 31 december, maar heb wel toezegging gehad dat de auto dit jaar geleverd gaat worden. Al biedt dat ook geen zekerheid in deze tijd. Levering vindt overigens plaats via SvensCar in Dordrecht. Bij jou?
Ik heb nog geen datum gekregen! Heb overigens wel de vraag gesteld wanneer ze meer weten over de (exacte) leverdatum. Mijn dealer is Volvo Niham. Alles is nog wel onder een kleine voorbehoud, je weet maar nooit maar zij gaven aan dat het er goed uit ziet.

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
Ik heb wat issues met mijn Wallbox Pulsar plus.
Ingesteld dat ie na 15 min inactiviteit op slot gaat.
Werkte tot nu toe perfect, insteken vrijgeven met de app en klaar.
Na uitpluggen ging ie vanzelf op slot.
Stelde paar weken geleden nachtelijk schema in in de app.
Dat deed niks. Schema verwijderd.
Nu meld hij iedere nacht dat het schema niet gelukt is. Logisch want geen auto ingestoken maar wel raar want schema is verwijderd en niet zichtbaar in de app.
Maar ik heb nu ook de automatische op slotactie verwijderd. (Schuifknop omgezet en opgeslagen) maar de Wallbox blijft op slot gaan.
Hoe krijg ik dit goed, herstarten helpt ook niet.

Lastig want ik ga paar dagen weg en mijn lief moet kunnen laden?

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

• Waterblok
Sorry, moet in thuisladen topic....

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 13:05
Mga1600 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:42:
[...]

Bij Volvo vertelden ze dat het inderdaad door Apple komt. Die zijn pissig dat Google ze voor is met hun AAOS en laten zich op deze manier een beetje gelden. De licentiekosten voor CarPlay schijnen ook enorm te zijn toegenomen. Dat zal ongetwijfeld de discussies vertroebeld hebben.
...of het privacy beleid van Google strookt niet helemaal met het strigente beleid van Apple. Die 2 kijken daar anders tegenaan. Lijkt me sterk dat Volvo weet wat Apple haar intenties zijn t.o.v. Google. Beetje stemmingmakerij IMHO.

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

• hansdg53
  • Laatst online: 17-05 18:55
iPeter schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:10:
[...]

P6 is op 1 september aangekondigd, heb de auto deze week besteld.

Zijn er nog anderen in dit topic die een P6 besteld hebben?
Mijn P6 op 2 september besteld. Verwachte levertijd februari 2022. Ik reken op maart - april.

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
hansdg53 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 10:06:
[...]

Mijn P6 op 2 september besteld. Verwachte levertijd februari 2022. Ik reken op maart - april.
Maandag contact gehad met de dealer. Productiedatum bevestigd week 47.
Hij geeft aan dat het 99% zeker is dat hij dit jaar geleverd gaat worden, wat eerst ook half februari was.

Zou mooi zijn, ook nu de bijtellingsgrens op €35000 wordt gezet ipv €40000 in 2022

Ik zou dus nog even bellen…

• EHAS
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 04-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03czcrj0SCoWqRC1QQbLj7dNynk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zx570IpCaE3ojAtyo8nCSgLu.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuwe Volvo Cars app versie in IOS (Apple)

• Pure8
Mga1600 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 19:42:
[...]

Klopt niet! Ik had vlak na de vakantie een onderhoud met het software-team en het kwam te pas over G. Ze hebben het zowat gehad met dat G. Steeds maar hun eigen zinnetje willen doordrijven waardoor plannen moeten gewijzigd worden. Ze noemen de samenwerking een processie: twee stappen vooruit, één achteruit. Het zal uiteindelijk wel goed komen maar dus later dan verwacht.
boldg1974 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 08:30:
[...]

...of het privacy beleid van Google strookt niet helemaal met het strigente beleid van Apple. Die 2 kijken daar anders tegenaan. Lijkt me sterk dat Volvo weet wat Apple haar intenties zijn t.o.v. Google. Beetje stemmingmakerij IMHO.
Alle data worden eerst naar de servers van Volvo gestuurd, daarna geanonimiseerd en dan pas gaan ze naar Google. Behalve de data van Maps. Die gaan rechtstreeks naar Google.

• Waterblok
Venomer schreef op donderdag 2 september 2021 @ 12:56:
[...]

Het is niet mijn bedoeling om een woordenstrijd te voeren, dus ik houd het bij een feit:
Mijn MY21 XC40 P8 piept wel bij het achteruitrijden.
Was even aan het teruglezen: Mijn P8 is 27 april geproduceerd en heb hem als voorraadauto gekocht.
Kreeg hem op 11 juni.

MET PIEP!

• Rianata
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:58

Rianata

Have you played Atari today?

EHAS schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:25:

Nieuwe Volvo Cars app versie in IOS (Apple)
LOL, nieuw icoon en laadscherm, voor de rest niets nieuws onder de zon. Misschien onder de motorkap waar wij niets van zien...

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• hansdg53
WildOne schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:45:
[...]

Maandag contact gehad met de dealer. Productiedatum bevestigd week 47.
Hij geeft aan dat het 99% zeker is dat hij dit jaar geleverd gaat worden, wat eerst ook half februari was.

Zou mooi zijn, ook nu de bijtellingsgrens op €35000 wordt gezet ipv €40000 in 2022

Ik zou dus nog even bellen…
Ik heb liever 2022, misschien komt er nog wat subsidie...

• SSANL
  • Laatst online: 11-03 13:21
hansdg53 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:53:
[...]

Ik heb liever 2022, misschien komt er nog wat subsidie...
https://www.nu.nl/economi...erder-omlaag-in-2022.html

[ Voor 4% gewijzigd door SSANL op 22-09-2021 20:34 ]

XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak

• Mga1600
Rianata schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:45:
[...]

LOL, nieuw icoon en laadscherm, voor de rest niets nieuws onder de zon. Misschien onder de motorkap waar wij niets van zien...
Weergegeven % in de app klopt I.I.g. nog steeds voor geen meter ondanks ‘de verbeterde stabiliteit’ daarvan.

Sterker nog: op dit moment heb ik helemaal geen % meer in beeld. Niet met internet en ook niet met Bluetooth.

[ Voor 13% gewijzigd door Mga1600 op 22-09-2021 23:52 ]

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 23:04:
[...]

Weergegeven % in de app klopt I.I.g. nog steeds voor geen meter ondanks ‘de verbeterde stabiliteit’ daarvan.

Sterker nog: op dit moment heb ik helemaal geen % meer in beeld. Niet met internet en ook niet met Bluetooth.
Na de OTA update wellicht het Volvo account uit de auto verdwenen? Dat is bij mij bij iedere update zo en lijkt er voor te zorgen dat dat soort gegevens dan niet uitgewisseld worden.

P8

• Waterblok
Profielen: Ik ben de admin en sleutel 2 is aan mijn profiel gekoppeld.
Sleutel 1 is gekoppeld aan het profiel van mijn lief.

Als zij instapt neemt de auto haar profiel zoals het hoort.
Als ik daarna de auto meeneem blijft hij haar profiel houden, ik zet het dan om naar mijn profiel.

Wat is er mis? Moet ik de sleutel opnieuw koppelen?

• Venomer
Montalbano schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:42:
[...]

Na de OTA update wellicht het Volvo account uit de auto verdwenen? Dat is bij mij bij iedere update zo en lijkt er voor te zorgen dat dat soort gegevens dan niet uitgewisseld worden.
Na de twee OTA's die mijn P8 heeft gehad was inderdaad het Volvo-account verdwenen. Maar tussen de OTA's was die ook een keer "spontaan" weg. Op dat moment krijg je geen informatie in de app. Het aanwezig zijn van het account in de auto is aan de andere kant ook weer geen garantie dat de app het wel doet.

• Zuilen
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-07 16:47
Op een nieuwe iphone met IOS 15 lukt het mij niet om de voc app te koppelen met de Volvo.
Direct met het invoeren van het VIN-nummer gaat het al mis, daarbij blijft de app hangen met het draaiende wieltje en gaat niet verder. De app heb ik op de oude telefoon ontkoppeld. Ik heb de indruk dat het een issue betreft met IOS 15, maar ben benieuwd of iemand dit al ervaren heeft of een oplossing weet. Inmiddels ook een nieuw profiel in de auto aangemaakt, heeft ook niet geholpen.

• Mga1600
Montalbano schreef op donderdag 23 september 2021 @ 07:42:
[...]

Gek genoeg deed hij het vanochtend wel weer, zonder dat ik ‘ingegrepen’ heb. Had dus kennelijk niet met de update van de app te maken.

Gisteren weer eens een rit van 500 km gemaakt. Gemiddelde verbruik 20 op voornamelijk snelweg met de flow mee. Toen soc op 20% stond een snellader laten zoeken (met het nieuwe >50 kW filter in Maps), werkte perfect, ik kreeg alleen maar snelle laders inbeeld. Onderweg ook een keer aan de Assistant gevraagd om een restaurantje te zoeken voor de lunch. Het onderweg invoegen als extra tussenstop ging ook feilloos.

Nu nog een beetje meer stabiliteit graag…….

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Zuilen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:05:
Op een nieuwe iphone met IOS 15 lukt het mij niet om de voc app te koppelen met de Volvo.
Direct met het invoeren van het VIN-nummer gaat het al mis, daarbij blijft de app hangen met het draaiende wieltje en gaat niet verder. De app heb ik op de oude telefoon ontkoppeld. Ik heb de indruk dat het een issue betreft met IOS 15, maar ben benieuwd of iemand dit al ervaren heeft of een oplossing weet. Inmiddels ook een nieuw profiel in de auto aangemaakt, heeft ook niet geholpen.
Ik heb hetzelfde, heb het al gemeld via appstore feedback.

• Dscvdn
  • Laatst online: 11-12-2021
Besteld op 7 augustus en levering (vooralsnog) in oktober!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyEs67SdvPk-UvQHXR5PvH2thnk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYtEaBHcgEmf7HtNjFKNSckt.jpg?f=fotoalbum_large

• Juancho
We kunnen dus toch wel stellen dat de app nog gewoon in bèta is. Het is gewoon dramatisch, dat ze het nog altijd niet stabiel krijgen en er is altijd wel wat mis. Ik vind het echt schandalig om eerlijk te zijn. Bij mij klopte de laatse keren laden ook van geen kant. Dat wil zeggen, het % wat de app aangeeft en wat het daadwerkelijke % is. Kortom, waardeloos. Ik begreep dat de Polestar app niet veel beter is overigens. Blijft bizar dit.

• iPeter
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-06 13:26
Dscvdn schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:02:
Besteld op 7 augustus en levering (vooralsnog) in oktober!

[Afbeelding]
Prima doorlooptijd! Mag ik vragen waarmee je je bestelling volgt?

• Dscvdn
  • Laatst online: 11-12-2021
iPeter schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:48:
[...]

Prima doorlooptijd! Mag ik vragen waarmee je je bestelling volgt?
Met de On Call app!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:29
Juancho schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:45:
Ik begreep dat de Polestar app niet veel beter is overigens. Blijft bizar dit.
Waaruit begrijp je dat laatste? Het percentage wordt niet live geupdate terwijl je er naar kijkt maar verkeerde percentages zijn er niet en de app werkt met de beperkte functionaliteit die er is gewoon normaal. Digital key is sinds de laatste update ook prima voor mij.

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:40
JTHZZ schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:07:
[...]

Waaruit begrijp je dat laatste? Het percentage wordt niet live geupdate terwijl je er naar kijkt maar verkeerde percentages zijn er niet en de app werkt met de beperkte functionaliteit die er is gewoon normaal. Digital key is sinds de laatste update ook prima voor mij.
Bij mijn P8 hetzelfde. De app werkt (met beperkte functionaliteit) normaal.
De synchronisatie van het batterij-percentage tijdens het laden is het enige wat niet actueel is. Dat heeft volgens mij meer te maken met de interval (al dan niet door Volvo geprogrammeerd) waarmee de auto de ladingsgraad naar de cloud stuurt.
Maar de app leest alle gegevens gewoon uit.

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

• Rianata

Rianata

hlip schreef op donderdag 23 september 2021 @ 16:14:
[...]

Bij mijn P8 hetzelfde. De app werkt (met beperkte functionaliteit) normaal.
De synchronisatie van het batterij-percentage tijdens het laden is het enige wat niet actueel is. Dat heeft volgens mij meer te maken met de interval (al dan niet door Volvo geprogrammeerd) waarmee de auto de ladingsgraad naar de cloud stuurt.
Maar de app leest alle gegevens gewoon uit.
Ik kan dit ook onderschrijven en de indicatie van het eindigen van de laadtijd is bij mij aan mijn laadpaal ook altijd nauwkeurig, dus ik zie ook geen reden om continue te kijken naar het SOC%.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp

• Dylannx3
App lijkt niet te werken met bestellingen bij externe partijen (bijv. Alphabet). Jammer :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adriaen87
Juancho schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:45:
We kunnen dus toch wel stellen dat de app nog gewoon in bèta is. Het is gewoon dramatisch, dat ze het nog altijd niet stabiel krijgen en er is altijd wel wat mis. Ik vind het echt schandalig om eerlijk te zijn. Bij mij klopte de laatse keren laden ook van geen kant. Dat wil zeggen, het % wat de app aangeeft en wat het daadwerkelijke % is. Kortom, waardeloos. Ik begreep dat de Polestar app niet veel beter is overigens. Blijft bizar dit.
De Volvo Care app werkt bij mij al enkele maanden naar behoren, ook de laatste versie 5.4.2en ook na de wisseling naar IOS 15. Het percentage wordt steeds correct aangegeven, overigens niet live tijdens het opladen. Maar dat was al eerder bekend. Opvallend is wel, dat bij sommige laadbeurten in het begin het laadpercentage wel opliep tot 50 a 60 %. De zonneactiviteit en de nog resterende tijd zijn wel zichtbaar. Wat mij betreft: volle.tevredenheid over P8 en over software, inclusief Google Maps.

• kobusknol
  • Laatst online: 18-10-2024

kobusknol

XC40 P8 MY2021 - Honda e

Waterblok schreef op donderdag 23 september 2021 @ 09:06:
Profielen: Ik ben de admin en sleutel 2 is aan mijn profiel gekoppeld.
Sleutel 1 is gekoppeld aan het profiel van mijn lief.

Als zij instapt neemt de auto haar profiel zoals het hoort.
Als ik daarna de auto meeneem blijft hij haar profiel houden, ik zet het dan om naar mijn profiel.

Wat is er mis? Moet ik de sleutel opnieuw koppelen?
Heb precies hetzelfde gehad. Maar na verloop van tijd herstelde het gedrag 'spontaan' naar het gewenste: automatisch overschakelen i.c.m. sleutel. Geen idee hoe je e.e.a. kunt beïnvloeden helaas...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdg53
Al die gegevens om te onthouden! Hoe dik is de handleiding inmiddels?

• Juancho
Jullie bevestigen dus eigenlijk mijn opmerking. Voor sommigen werkt het allemaal goed, voor anderen niet. En dan kijk ik dus niet eens naar de mensen alleen hier op Tweakers. Ik zie/lees/hoor zulke verschillende meningen dat je gewoon niet kan spreken van een stabiele app.

En waarom update het % dan niet tijdens het laden? Desnoods per 5 minuten? Het gaat toch allemaal de cloud in en weer terug? Je wil toch juist ook weten hoever het laden is dmv de app? Ik heb de laatste keren dus gehad dat het gewoon bleef hangen op percentage X Terwijl de auto zelf veel verder was met laden. En dat wil ik gewoon kunnen zien. Zeker als je veel publiek laad.

Maargoed. Feit dat er nog genoeg mensen zijn die problemen met de app hebben zegt mij gewoon genoeg. Als iemand anders daar anders over denkt omdat hij of zij persoonlijk geen issues hebben... Helemaal prima natuurlijk.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Juancho schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:30: Ik zie/lees/hoor zulke verschillende meningen dat je gewoon niet kan spreken van een stabiele app.
In mijn beleving is die app gewoon ruk van de bovenste plank. Voor de mensen waar het werkt ben ik blij, maar het werkt verre van consistent of stabiel.

Ook krijg je een rare situatie als je per ongeluk de app op je telefoon verwijderd. In de auto blijft de telefoon gekoppeld, maar je kan de telefoon niet opnieuw koppelen. Je moet je hele systeem hard resetten.

Volvo zou zich moeten schamen over de kwaliteit en functionaliteit deze app, voor een auto in deze prijsklasse.

(En daar bedoel ik niet de ontwikkelaars mee, maar Volvo als bedrijf die de strategie bepaalt, roadmap goedkeurt en geld beschikbaar stelt om dit product te ontwikkelen. Het is gewoon ver onder de maat).

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Juancho
JackBol schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:37:
[...]

In mijn beleving is die app gewoon ruk van de bovenste plank. Voor de mensen waar het werkt ben ik blij, maar het werkt verre van consistent of stabiel.

Ook krijg je een rare situatie als je per ongeluk de app op je telefoon verwijderd. In de auto blijft de telefoon gekoppeld, maar je kan de telefoon niet opnieuw koppelen. Je moet je hele systeem hard resetten.

Volvo zou zich moeten schamen over de kwaliteit en functionaliteit deze app, voor een auto in deze prijsklasse.

(En daar bedoel ik niet de ontwikkelaars mee, maar Volvo als bedrijf die de strategie bepaalt, roadmap goedkeurt en geld beschikbaar stelt om dit product te ontwikkelen. Het is gewoon ver onder de maat).
Ja dat is hetzelfde als wat ik laatst had. Ik klikte per ongeluk op terug naar oude lay-out. Hele zooi in de war, er is idioot genoeg geen knop om vervolgens weer terug te gaan naar de nieuwe lay-out. Nee, uiteindelijk moest m'n P8 zelfs een harde reset hebben bij de dealer (en dus alles weer kwijt!!) om het recht te trekken.

Tis idd ver onder de maat, en ergens ook zeker wel wbt het development team hoor. Bepaalde dingen moet je gewoon zien (lees testen) en dan had je nooit een GO mogen geven.

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:48
Iets anders. Mijn vraag lijkt in eerste instantie niet thuis te horen in deze topic, maar is dat in tweede instantie weer wel ;)

Ik werk in een groot bedrijf, waar binnen onze site nog meerdere kilometers zijn af te malen, en met verschillende ingangen met elk totaal verschillende aanrijdroutes. Ik zou graag mijn werklocatie in Google Maps instellen op de werkelijke plaats waar mijn bureau is, en dat Google Maps dan zelf kiest welke ingang best wordt genomen, afhankelijk van mijn vertrekplaats en de files. Helaas is deze site privédomein en heeft het geen interne straatnamen, dus ik kan geen locatie instellen aan de hand van een adres. Dus ik moet mijn werklocatie instellen via coördinaten, of via een pin op de kaart.

Binnen de Google Maps app op Android werkt dit feilloos. Via de instellingen kan ik mijn werklocatie eenvoudig instellen via een pin op de kaart en het navigeren naar die pin lukt zonder problemen. Maar binnen de Google Maps app in de Volvo, neemt hij niet de coördinaten als bestemming, maar het adres. Gezien er geen straatnaam gekend is, blijft het adres horende bij de pin beperkt tot postnummer+gemeente, en stuurt de Volvo Google Maps mij naar een locatie die kilometers verderop ligt :( Het heeft een tijd geduurd voor ik doorhad wat er aan de hand was. En ik heb al veel zitten experimenteren, maar het lukt mij niet ten gronde.

Dus mijn vraag: weet iemand manieren om Google Maps in Volvo toch wijs te maken naar bepaalde coördinaten of naar een pin te laten navigeren?

• hlip
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:40
Juancho schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:30:

En waarom update het % dan niet tijdens het laden? Desnoods per 5 minuten? Het gaat toch allemaal de cloud in en weer terug? Je wil toch juist ook weten hoever het laden is dmv de app? Ik heb de laatste keren dus gehad dat het gewoon bleef hangen op percentage X Terwijl de auto zelf veel verder was met laden. En dat wil ik gewoon kunnen zien. Zeker als je veel publiek laad.
Bij mij wordt de eindtijd bij het opladen vrijwel realtime bijgewerkt. Bij jou niet dan?

In mijn app (IOS) is de optie om terug te gaan naar de oude versie niet meer aanwezig.

[ Voor 7% gewijzigd door hlip op 23-09-2021 21:13 ]

XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 10:40
Ik lees alle software problemen die er zijn en de snelheid waarmee zaken worden opgelost en nieuwe features worden vrijgegeven. Ik voel jullie frustrtatie.
Maar misschien een kleine pleister op de wond, mijn vorige auto (Renault Talisman) had geen OTA, maar manuele upate procedures. Ook daar ondervond ik dat updates lang duurde voordat ze uitkwamen en nieuwe features vaak lang op zich lieten wachten of gewoon niet kwamen.
Mijn inziens is dat de R&D (programmeurs) van de firma's te klein zijn om snel wijzigingen/bugs opgelost te krijgen en ze ook nog afhankelijk zijn van derden (Google, etc.).
Ik heb ook het gevoel, zolang de auto goed rijdt en geen echte bugs daar heeft die de veiligheid in het geding brengen (die worden wel sneller opgelost), de rest maar als 'nice to have' wordt behandeld en dus minder tijd voor vrij gemaakt wordt.

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GT916
  • Laatst online: 06-04-2023
Voor mijn gevoel is remkracht van de OPD wel afgenomen na de laatste update. Benieuwd of we daar ooit nog uitsluitsel over krijgen.

Daarnaast heb ik een aantal keren (ook al voor de laatste update) dat als ik terug kom bij mijn P8 deze niet op slot staat, terwijl ik er meestal bijna zeker van ben dat deze op slot heb gedaan dmv de sleutel (gaat hij überhaupt vanzelf op slot als je er lang genoeg niet bij in de buurt bent?).

Laatst sprong t slot er van af terwijl ik naast de auto stond en de sleutel in mijn hand had maar ik 100% zeker ben dat ik de knoppen niet indrukte.

Benieuwd of je jullie je hierin herkennen.

• Juancho
madhondt schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:36:
Iets anders. Mijn vraag lijkt in eerste instantie niet thuis te horen in deze topic, maar is dat in tweede instantie weer wel ;)

Ik werk in een groot bedrijf, waar binnen onze site nog meerdere kilometers zijn af te malen, en met verschillende ingangen met elk totaal verschillende aanrijdroutes. Ik zou graag mijn werklocatie in Google Maps instellen op de werkelijke plaats waar mijn bureau is, en dat Google Maps dan zelf kiest welke ingang best wordt genomen, afhankelijk van mijn vertrekplaats en de files. Helaas is deze site privédomein en heeft het geen interne straatnamen, dus ik kan geen locatie instellen aan de hand van een adres. Dus ik moet mijn werklocatie instellen via coördinaten, of via een pin op de kaart.

Binnen de Google Maps app op Android werkt dit feilloos. Via de instellingen kan ik mijn werklocatie eenvoudig instellen via een pin op de kaart en het navigeren naar die pin lukt zonder problemen. Maar binnen de Google Maps app in de Volvo, neemt hij niet de coördinaten als bestemming, maar het adres. Gezien er geen straatnaam gekend is, blijft het adres horende bij de pin beperkt tot postnummer+gemeente, en stuurt de Volvo Google Maps mij naar een locatie die kilometers verderop ligt :( Het heeft een tijd geduurd voor ik doorhad wat er aan de hand was. En ik heb al veel zitten experimenteren, maar het lukt mij niet ten gronde.

Dus mijn vraag: weet iemand manieren om Google Maps in Volvo toch wijs te maken naar bepaalde coördinaten of naar een pin te laten navigeren?
Heb je al eens op je pc of laptop in maps (zelfde user) geprobeerd of je die locatie kan invoeren en opslaat bij je favorieten? Of invoeren als je standaard werkadres. Wellicht kan je dan wel werken met GPS coördinaten.

En die locatie kan je dan in Maps in je P8 weer terug vinden bij opgeslagen locaties.

• Juancho
GT916 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:54:
Voor mijn gevoel is remkracht van de OPD wel afgenomen na de laatste update. Benieuwd of we daar ooit nog uitsluitsel over krijgen.
Dit lijkt me stug. Dan had het wel in een releasenote gestaan mag ik toch hopen. Je zou maar vertrouwt zijn met de sterke OPD en nietsvermoedend in je auto stappen, middels OPD willen afremmen voor een kruising en er dan opeens achter komt dat het niet meer werk zoals je gewend bent.

Uit veiligheid oogpunt kan ik me niet voorstellen dat ze dat doen.

• madhondt
Juancho schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:56:
[...]
En die locatie kan je dan in Maps in je P8 weer terug vinden bij opgeslagen locaties.
Jawel, dat lukt inderdaad. Maar helaas rijdt hij naar het adres dat hij koppelt aan de opgeslagen locatie, en niet naar de coördinaten. En de locatie bevat geen straatnaam, waardoor hij puur naar (het midden van?) postcode&gemeente rijdt.
Als je zelf ergens zo een 'unknown road' weet liggen, kun je het wsch wel reproduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
@madhondt Je kan geen routes maar wel plaatsen doorsturen naar een ander apparaat in je account.
Send to car of zoiets. Misschien dat je zo een speld kan doorsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryvK
  • Laatst online: 12-02-2023
Juancho schreef op donderdag 23 september 2021 @ 19:30:
Jullie bevestigen dus eigenlijk mijn opmerking. Voor sommigen werkt het allemaal goed, voor anderen niet. En dan kijk ik dus niet eens naar de mensen alleen hier op Tweakers. Ik zie/lees/hoor zulke verschillende meningen dat je gewoon niet kan spreken van een stabiele app.

Maargoed. Feit dat er nog genoeg mensen zijn die problemen met de app hebben zegt mij gewoon genoeg. Als iemand anders daar anders over denkt omdat hij of zij persoonlijk geen issues hebben... Helemaal prima natuurlijk.
Same here, het is echt nog maar een beta product. Wel een beetje jammer als je na een jaar nog steeds je auto niet geleverd hebt gekregen. Dit geld oa ook voor CarPlay, Orangekey, etc etc.
Het is een mooie machine, alleen zo jammer dat de software ervaring zo buggy is.

Een ander punt wat ik heb, ik vindt dat de autopilot nogal twijfelachtig en zenuwachtig is geworden sinds 2 updates terug. Hebben meer mensen dezelfde ervaring? Ook zie ik dat de auto sneller wil ingrijpen iedere keer, uitzetten gaat helaas niet omdat het knopje nog niet in de interface zit van de auto.

[ Voor 10% gewijzigd door BarryvK op 24-09-2021 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
BarryvK schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:13:
[...]

Een ander punt wat ik heb, ik vindt dat de autopilot nogal twijfelachtig en zenuwachtig is geworden sinds 2 updates terug. Hebben meer mensen dezelfde ervaring? Ook zie ik dat de auto sneller wil ingrijpen iedere keer, uitzetten gaat helaas niet omdat het knopje nog niet in de interface zit van de auto.
Pilot Assist (geen autopilot) kan toch in de midden console worden uitgeschakeld.

P8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Ik behoor dan denk ik tot de gelukkigen waar de app het (inmiddels) wel goed doet. Maar dan moeten de problemen die sommigen van jullie ondervinden toch haast in iets anders zitten dan in de app zelf. Bijvoorbeeld in de aanwezigheid van het Volvo account in de auto en de privacy instellingen in de auto?

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryvK
  • Laatst online: 12-02-2023
Montalbano schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 07:49:
Ik behoor dan denk ik tot de gelukkigen waar de app het (inmiddels) wel goed doet. Maar dan moeten de problemen die sommigen van jullie ondervinden toch haast in iets anders zitten dan in de app zelf. Bijvoorbeeld in de aanwezigheid van het Volvo account in de auto en de privacy instellingen in de auto?
Zou best kunnen dat het aan de auto ligt omdat de verbinding bijvoorbeeld niet stabiel is. Ik heb onlangs mijn auto terug gezet naar fabrieksinstellingen (primaire telefoon had ineens geen connectie meer) maar dat had geen resultaat in de stabiliteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

We zouden een polletje kunnen doen of er nog verschil in de app zit op Android of iOS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-08 17:49
Bij mij werkt de app bijna helemaal niet, ik kan alleen de deuren ontgrendelen maar verder krijg ik NIETS te zien. Laatste versie app en OTA. HEEEEEEELLLL soms krijg ik een percentage te zien maar die klopt nooit en als hij aan de lader hangt geeft de app weer dat hij ontkoppelt is. Blijft gewoon raar dat dit zo'n lage prioriteit heeft bij Volvo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petzun
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-08 15:25
Rianata schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:54:
We zouden een polletje kunnen doen of er nog verschil in de app zit op Android of iOS...
Hier Android, app werkt goed op de weergave van SoC tijdens het laden na. Kijk ik eigenlijk nooit naar omdat ik thuis een laadpunt heb.
Maar afgelopen week geladen bij een klant, deze was geïnteresseerd in het percentage dat was bijgeladen in de ongeveer anderhalf uur dat ik daar op bezoek ben geweest. De app gaf 1% aan (van 45 naar 46%), was in werkelijkheid 20% (van 45 naar 65%).

P6 19" | EVBox Elvi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
Waterblok schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 00:03:
@madhondt Je kan geen routes maar wel plaatsen doorsturen naar een ander apparaat in je account.
Send to car of zoiets. Misschien dat je zo een speld kan doorsturen?
Mijn probleem is niet dat ik de locatie of de speld niet tot in de auto krijg, maar dat de Google Maps in de auto niet naar de coördinaten van de speld rijdt, maar naar het adres dat eraan gekoppeld is. Maar dat adres is onvolledig omdat het in 'onbekend' gebied ligt.

Ik kan er ook aan toevoegen dat de speld in Google Maps in de auto ook zelf op een foutieve locatie wordt getoond, terwijl dat in Google Maps op Android wel correct is.

Wel allemaal bedankt al voor het meedenken ! :)

[ Voor 12% gewijzigd door madhondt op 24-09-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adriaen87
Rianata schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:54:
Al eerder meldde ik geen problemen te ervaren. niet met de P8 en evenmin met de software. Die positieve ervaringen gelden zowel de situatie voor de late OTA als daarna. Ook de updates van de app Volvo Cars, onlangs naar versie 5.4.2 verliep probleemloos via IOS 15.0. Het blijft merkwaardig, dat er nogal wat P8-rijders zijn, die voortdurend klachten melden. Is het toeval (en geluk) of spelen andere factoren een rol? Wie weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Adriaen87 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 10:29:
[...]

Al eerder meldde ik geen problemen te ervaren. niet met de P8 en evenmin met de software. Die positieve ervaringen gelden zowel de situatie voor de late OTA als daarna. Ook de updates van de app Volvo Cars, onlangs naar versie 5.4.2 verliep probleemloos via IOS 15.0. Het blijft merkwaardig, dat er nogal wat P8-rijders zijn, die voortdurend klachten melden. Is het toeval (en geluk) of spelen andere factoren een rol? Wie weet het antwoord?
Ik zit ook op iOS met de app en dat gaat nu ook al een tijd probleemloos.

Die 'functie' om naar de oude interface in de app te switchen heeft ook bijvoorbeeld nooit in de iOS app gezeten, dus het lijkt, los van het besturingssysteem waarop de apps draaien, onderhuids de beide apps ook nogal verschillend (kunnen) zijn v.w.b. bouw/code/framework/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Same here, het is echt nog maar een beta product. Wel een beetje jammer als je na een jaar nog steeds je auto niet geleverd hebt gekregen. Dit geld oa ook voor CarPlay, Orangekey, etc etc.
Het is een mooie machine, alleen zo jammer dat de software ervaring zo buggy is.

Ik heb de juist indruk dat pilot assist na de juli:augustus update wat vloeiender is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik heb inmiddels app versie 5.4.3 op een iPhone 7 met iOS 14.8. Meestal werkt de app goed, behalve de SoC tijdens het laden. De verwachte tijd wanneer het laden gereed is klopt meestal wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Petzun schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:40:

Maar afgelopen week geladen bij een klant, deze was geïnteresseerd in het percentage dat was bijgeladen in de ongeveer anderhalf uur dat ik daar op bezoek ben geweest. De app gaf 1% aan (van 45 naar 46%), was in werkelijkheid 20% (van 45 naar 65%).
Dit is dus precies wat ik bedoel. Ik kan me voorstellen dat het voor mensen met eigen laadpaal niet zo boeiend is, maar als je gebruikt maakt van openbare laadpalen (zoals mij) dan is het echt heel irritant dat je nooit het juiste % ziet. Soms heb je voor een rit percentage x nodig en wil je ook tot dat % laden. Iedereen kan zich denk ik wel voorstellen dat het enorm vervelend is dat je daarvoor naar je auto moet lopen omdat de app gewoon van geen meter werkt.

En ik had onlangs ook nog het volgende issue: Ik had een langere route met 3 bestemmingen en een snel laad stop ingepland. Maps geeft dan netjes weer met hoeveel % je aankomt bij alle bestemmingen. In mijn geval moest ik tussen locatie 2 en 3 stoppen om te laden. Prima en met het laad filter werkte het top en gaf als nummer 1 voorstel het laadstation die ik ook in mijn hoofd had. In het route overzicht zou je tijdens het laden vervolgens moeten zien met hoeveel % de batterij verhoogt wordt en dus met welk % je aan zou komen op je laatste bestemming. Volgens mij was dat eerder ook altijd zo, iig zonder tussenstops. Dan stond het eerst op 0% (je zou de bestemming immers niet halen) en je zag dat het % steeds hoger werd tijdens het laden. Nu klopte hier ook werkelijk geen bal van.

Het % werd slechts sporadisch verhoogt en als het al wat ophoogde klopte het % totaal niet met de werkelijkheid. Kortom, je kon niet zien tijdens het laden met hoeveel % je op je laatste bestemming aan kwam. Wederom, gruwelijk irritant want ik had een x % nodig voor de volgende ochtend dus ik wilde tot dat gaan laden. Later toen ik maar weg reed werd de boel weer actueel maar dat is natuurlijk NIET hoe je het wil en hoe het zou moeten. Ik weet dus ook bijna wel zeker dat dit eerder niet zo was.

@madhondt als je wil mag je mij in PM wel eens de GPS locatie doorsturen zodat ik eens wat kan proberen.

@Montalbano
Maar dan moeten de problemen die sommigen van jullie ondervinden toch haast in iets anders zitten dan in de app zelf. Bijvoorbeeld in de aanwezigheid van het Volvo account in de auto en de privacy instellingen in de auto?
Zou kunnen maar dat lijkt me heel vreemd omdat het heel soms wel werkt (lees data/instellingen staan blijkbaar goed) en vaak klopt het niet. Aangezien de meeste instellingen alleen maar aan/uit gezet kunnen worden of wel/niet geaccepteerd kunnen worden of een app heeft toegang op moment dat deze geopend wordt. Dus er zou toch geen tussenweg moeten zijn. Het werkt simpelweg of het werkt niet. Ik ken iig geen instelling of privacy instellingen waarbij je kan zeggen, soms mag het werken, soms niet.

@Rianata goeie, het is idd vreemd dat blijkbaar de app voor IOS en Android kunnen verschillen. Ik heb de laatste Android update en daar staat die (gevaarlijke) optie nog steeds in.

@hlip
Bij mij wordt de eindtijd bij het opladen vrijwel realtime bijgewerkt. Bij jou niet dan?
Realtime zeker niet, dan moet ik echt de app afsluiten en opnieuw opstarten. Ik denk dat 3/4 van de tijd dan de tijd/percentage (wat ook weer een ander verhaal is, zie hierboven) is geupdate maar vaak ook niet. Realtime dus niet, want dan zou er bijv. net als bij de Smoov app om het kwartier een update gepusht worden naar de app die alles netjes aanpast. Ik snap trouwens net dat de Volvo app dat niet kan. De data is er, de connectie is er. Als Smoov een push per 15 min kan uitvoeren, waarom kan de VOC app dat dan in hemelsnaam niet.

En bovendien, wat ik al schreef, de eindtijd is lang niet altijd datgene je wil weten. Soms heb je percentage X nodig en daarna wil je weg. Als je hiervoor een paar keer naar de auto in de straat moet lopen waar het te laden staat... niet zo prettig kan ik je vertellen.

[ Voor 18% gewijzigd door Juancho op 24-09-2021 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruben E
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-07 19:59
Zuilen schreef op donderdag 23 september 2021 @ 10:05:
Dit is opgelost in update 5.4.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
hlip schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:40:
[...]

In mijn app (IOS) is de optie om terug te gaan naar de oude versie niet meer aanwezig.
Idem! 👍 (iOS)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
GT916 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 20:54:
Jazeker! Aan de OPD is niks gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
[...]
We hebben vorige maand een nieuw cluster aan Volvo bezorgd maar dit zit nog niet in de reeds afgeleverde updates. Ik kan stellig bevestigen dat er in de software die nu in onze auto's zit GEEN wijzigingen zitten aangaande de PilotAssist (PA).
Een "twijfelachtig en zenuwachtig" gedrag kan natuurlijk verbeelding zijn of zelfs het gevolg van een bepaalde verkeerssituatie. Houd het even in het oog of het nog voorkomt maar wanneer jouw auto bij ingeschakelde PA inderdaad dikwijls een "twijfelachtig en zenuwachtig" gedrag vertoont zou je eens moeten (laten) controleren of er bijv. geen spinnetje in jouw cameraconsole zit. Lijkt een gekke opmerking maar we hebben het vorig jaar bij een van onze testauto's gehad.

En trouwens, de PA kan uitgeschakeld worden via het middendisplay.

[ Voor 3% gewijzigd door Pure8 op 24-09-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
Ik kreeg laatst deze waarschuwing, met een luide piep erbij. Ik reed in de bebouwde kom, op een weg waar je tussen een aantal vluchtheuvels door rijdt. Ik denk dat het systeem op zo'n vluchtheuvel reageerde, want van een dreigende botsing was geen sprake. Het was wel even schrikken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-2oPiAPS1hdm9fBtO0CuYoz7y8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rvRZYobmcCu7O2TfZ9pp68zH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pure8
Venomer schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:41:
Ik kreeg laatst deze waarschuwing, met een luide piep erbij. Ik reed in de bebouwde kom, op een weg waar je tussen een aantal vluchtheuvels door rijdt. Ik denk dat het systeem op zo'n vluchtheuvel reageerde, want van een dreigende botsing was geen sprake. Het was wel even schrikken...

[Afbeelding]
Stond er een verkeersbord op die vluchtheuvel? Wanneer je recht naar zo’n verkeersbord rijdt om dan vlak ervoor naar rechts te gaan kan het zijn dat dit verkeersbord wordt aangezien als een hindernis waar je dreigt op in te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
@Pure8 even voor mijn beeld, zit jij ook in die soort van vakgroep die af en toe met Volvo om tafel zit? Net als Mga1600 en JackBol?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:10:
[...]

En bovendien, wat ik al schreef, de eindtijd is lang niet altijd datgene je wil weten. Soms heb je percentage X nodig en daarna wil je weg. Als je hiervoor een paar keer naar de auto in de straat moet lopen waar het te laden staat... niet zo prettig kan ik je vertellen.
Als je vooraf weet dat je percentage X wilt bereiken, dan kun je dat toch gewoon als laadlimiet instellen voor die laadsessie (wellicht afgerond op een veelvoud van 10%).
Op de voorspelde eindtijd is dat percentage dan bereikt. Probleem opgelost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Claude schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 19:36:
[...]

Als je vooraf weet dat je percentage X wilt bereiken, dan kun je dat toch gewoon als laadlimiet instellen voor die laadsessie (wellicht afgerond op een veelvoud van 10%).
Op de voorspelde eindtijd is dat percentage dan bereikt. Probleem opgelost...
Ik vind dat eerlijk gezegd een oplossing die nergens op slaat en om zo het falen van de app, want dat vind ik, goed te praten. Je zou dan op zijn minst de laadlimiet moeten kunnen instellen in jawel...de app.

Maar ieder zijn mening...maar met die gedachte kan je het voorkoelen/verwarmen vanuit de app er ook wel uit gooien. Immers kan je dat net als laden instellen vanuit de auto. Sterker nog, waarom zouden we sowieso de app hebben? Alles kan immers via de auto zelf! 😁😉

[ Voor 23% gewijzigd door Juancho op 24-09-2021 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Voor diegene(n) die graag de software / patch levels bijhoud(en); dit zijn mijn versies na een onderhoudsbeurt vandaag, waarbij de garage aangaf alles tot en met vandaag bijgewerkt te hebben. Ik had voor jullie info ook de laatste OTA netjes ontvangen en succesvol geïnstalleerd:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/86v2M2v.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
Juancho schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:07:
@Pure8 even voor mijn beeld, zit jij ook in die soort van vakgroep die af en toe met Volvo om tafel zit? Net als Mga1600 en JackBol?
Nee, ik zit niet bij 'de raad van 7'. :P
Ik werk voor Volvo bij Zenseact. Wij ontwikkelen de software voor de autonoom rijdende Volvo's. Vandaar dat ik geregeld contact heb met het team dat bij Volvo aan de rijhulp-software werkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:36:
[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd een oplossing die nergens op slaat en om zo het falen van de app, want dat vind ik, goed te praten. Je zou dan op zijn minst de laadlimiet moeten kunnen instellen in jawel...de app.

Maar ieder zijn mening...maar met die gedachte kan je het voorkoelen/verwarmen vanuit de app er ook wel uit gooien. Immers kan je dat net als laden instellen vanuit de auto. Sterker nog, waarom zouden we sowieso de app hebben? Alles kan immers via de auto zelf! 😁😉
Dan wis je ‘m toch, scheelt je vast een hoop ergernis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Juancho schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 20:36:
[...]

Ik vind dat eerlijk gezegd een oplossing die nergens op slaat en om zo het falen van de app, want dat vind ik, goed te praten.
Ik praat niets goed. Ik denk slechts constructief met je mee en bespaar je het heen-en-weer geloop naar de auto, die een eind verderop staat te laden. :+
Je zou dan op zijn minst de laadlimiet moeten kunnen instellen in jawel...de app.
Dat is onzin. Waar constateer jij onderweg jouw behoefte aan percentage X... juist: in de auto.

Nu we onze meningen hebben uitgewisseld, laat ik het hier verder bij. Fijn weekend!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Juancho schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 17:07:
Ik zit niet in een vakgroep of zo. Ik ben slechts een kritische gebruiker. Die overigens nog altijd door de bank genomen tevreden is over zijn auto.

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

• Juancho
Claude schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 16:05:
[...]

Ik praat niets goed. Ik denk slechts constructief met je mee en bespaar je het heen-en-weer geloop naar de auto, die een eind verderop staat te laden. :+

[...]

Dat is onzin. Waar constateer jij onderweg jouw behoefte aan percentage X... juist: in de auto.

Nu we onze meningen hebben uitgewisseld, laat ik het hier verder bij. Fijn weekend!
Als jij denkt dat je alleen alles bedenkt vanuit de auto wat je wil gaan later... Tja... Dan heb jij sowieso geen app nodig want ik al zei. Je kan immers alles in de auto instellen. Het zijn de extra handige dingen die de app zou moeten bieden buiten de auto om. Er zijn best situaties te bedenken waarom je graag een actueel % wilt zien tijdens het laden en/of de laadlimiet wilt aanpassen.

Maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel begrijpt. Jij ook een fijn weekend!

[ Voor 9% gewijzigd door Juancho op 25-09-2021 17:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13:29
Gedelete, zinloos.

[ Voor 96% gewijzigd door JTHZZ op 25-09-2021 17:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Vorige week zaterdag de proefrit, maandag de koop gesloten en gistermorgen de auto opgehaald. Meteen twee lekkere ritten gemaakt, wat een genot deze auto.

Omdat het niet gelukt is om zo snel een laadpaal te regelen (7 oktober komt deze pas) nog even gedwongen om langs de snelweg te laden. Dat geeft ook voldoende tijd om alles door te lopen in de auto. Bij mij geeft de app realtime de info door over het laden (Android toestel van Alie).

Het is nog even wennen aan de rijhulpen en hoe alles werkt, maar dat komt vast goed de komende tijd.

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pure8
ArnoudN schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:36:
Vorige week zaterdag de proefrit, maandag de koop gesloten en gistermorgen de auto opgehaald. Meteen twee lekkere ritten gemaakt, wat een genot deze auto.

Omdat het niet gelukt is om zo snel een laadpaal te regelen (7 oktober komt deze pas) nog even gedwongen om langs de snelweg te laden. Dat geeft ook voldoende tijd om alles door te lopen in de auto. Bij mij geeft de app realtime de info door over het laden (Android toestel van Alie).

Het is nog even wennen aan de rijhulpen en hoe alles werkt, maar dat komt vast goed de komende tijd.
Gefeliciteerd! Geniet er van. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterblok
ArnoudN schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 18:36:

Ik heb ook paar weken wel de P8 maar geen laadpaal doorgemaakt. Was geen enkel probleem capaciteit van openbare palen genoeg op loopafstand.

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09:43
Waterblok schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 20:58:
[...]

Ik heb ook paar weken wel de P8 maar geen laadpaal doorgemaakt. Was geen enkel probleem capaciteit van openbare palen genoeg op loopafstand.
Dat is mijn probleem. De dichtsbijzijnde laadpaal staat op een kilometer of tien

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boldg1974
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-09 13:05
Pure8 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 16:58:
[...]

Stond er een verkeersbord op die vluchtheuvel? Wanneer je recht naar zo’n verkeersbord rijdt om dan vlak ervoor naar rechts te gaan kan het zijn dat dit verkeersbord wordt aangezien als een hindernis waar je dreigt op in te rijden.
Serieus? Wat is dat dan voor een systeem uit de pre-historie? De laatste 10 jaar heb ik dit echt nooit meer meegemaakt in auto’s. Heb zelf de ingrepen in de xc40 ook al meegemaakt als ik achteruit een parkeervak in rijd en er toevallig wat groen op bumperhoogte staat. Meteen een ingreep, echt WTF.

Goed, ik wil verder niet aan stemmingmakerij doen, want dat helpt niemand, maar ik vind het echt tegenvallen, die software in de auto. Wat menigeen al eerder heeft aangegeven: het is een computer op wielen, die nog de RTM software draait zonder Service Pack 1 of, beter nog, Service Pack 2.

Xpeng G9 AWD Performance (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
boldg1974 schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:20:
[...]
het is een computer op wielen, die nog de RTM software draait zonder Service Pack 1 of, beter nog, Service Pack 2.
Correctie: het is volop een auto, die ze nu plots laten aansturen door RTM software zonder Service Pack 1 of, beter nog, Service Pack 2. Het gedeelte auto is wat mij betreft voor deze xc40 zeer in orde. Een Tesla daarentegen, dat is een computer op wielen, maar die discussie gaan we hier nu niet openen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
boldg1974 schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:20:
[...]

Serieus? Wat is dat dan voor een systeem uit de pre-historie? De laatste 10 jaar heb ik dit echt nooit meer meegemaakt in auto’s. Heb zelf de ingrepen in de xc40 ook al meegemaakt als ik achteruit een parkeervak in rijd en er toevallig wat groen op bumperhoogte staat. Meteen een ingreep, echt WTF.

Goed, ik wil verder niet aan stemmingmakerij doen, want dat helpt niemand, maar ik vind het echt tegenvallen, die software in de auto. Wat menigeen al eerder heeft aangegeven: het is een computer op wielen, die nog de RTM software draait zonder Service Pack 1 of, beter nog, Service Pack 2.
Ik herken die waarschuwing wel, maar ben er wel blij mee. Liever een keer een waarschuwing teveel dan een te weinig (zoals mijn zoon met zijn mooie Audi A6 bij het parkeren zachtjes tegen een soort beugel aanrolde met de voorkant van de auto. Bumper beetje beschadigd, maar wat erger was: de radar in de voorbumper ( die er dus wel zit……) moest ondanks de lichte aanraking vervangen worden voor 1500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Mga1600 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 11:04:
[...]

Dan wis je ‘m toch, scheelt je vast een hoop ergernis.
Nog zo'n briljante oplossing! Thanks!
De app heeft iig net weer een update gehad. Een kijken of er onder water eindelijk eens aan gewerkt is...

[ Voor 19% gewijzigd door Juancho op 26-09-2021 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iksie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-06 17:10
Juancho schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:20:
[...]

Nog zo'n briljante oplossing! Thanks!
De app heeft iig net weer een update gehad. Een kijken of er onder water eindelijk eens aan gewerkt is...
Volgens mij is het nieuwe Volvo logo ook erin gezet. Simpel, strak en saai, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GZL
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 25-07-2024

GZL

Bellen doe ik vaak met behulp van de Google assistant. Helaas krijg ik dan vaak de melding dat ik mijn privacy instellingen moet veranderen voor het benaderen van het adresboek. Via de console naar het adresboek gaat vervolgens wel prima.
Zijn er meer rijders die hier last van hebben en weet iemand waarom ik dit telkens opnieuw moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuilen
  • Laatst online: 17-07 16:47
Ruben E schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 11:52:
[...]

Dit is opgelost in update 5.4.3
Probleem is met deze update idd opgelost, de app functioneert weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
Mga1600 schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:05:
[...]

Ik herken die waarschuwing wel, maar ben er wel blij mee. Liever een keer een waarschuwing teveel dan een te weinig (zoals mijn zoon met zijn mooie Audi A6 bij het parkeren zachtjes tegen een soort beugel aanrolde met de voorkant van de auto. Bumper beetje beschadigd, maar wat erger was: de radar in de voorbumper ( die er dus wel zit……) moest ondanks de lichte aanraking vervangen worden voor 1500 euro
Eens, groen op bumperhoogte is gewoon potentieel risico. Bij het winkelcentrum in onze wijk hebben ze de stalen beugels die achter de parkeerplaatsen op bumperhoogte staan mooi laten begroeien met groen zodat je ze niet ziet. Daar wil je echt niet tegenaan rijden of rollen, ook niet zachtjes.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montalbano
  • Niet online
GZL schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:26:
Bellen doe ik vaak met behulp van de Google assistant. Helaas krijg ik dan vaak de melding dat ik mijn privacy instellingen moet veranderen voor het benaderen van het adresboek. Via de console naar het adresboek gaat vervolgens wel prima.
Zijn er meer rijders die hier last van hebben en weet iemand waarom ik dit telkens opnieuw moet instellen?
Via de console kijk je volgens mij direct op de telefoon, voor Google Assistent moeten bij iedere keer instappen al je contacten naar Google gestuurd worden. Die worden vervolgens weer gewist zodra je uitstapt (volgens Google dan). Daar is een instelling voor in de privacy instellingen. Bij mij vraagt ie het nu nooit meer.

P8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmorky
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-08 20:02
We hebben nu zo'n 2 weken de sage groene XC40 voor de deur staan en buiten dat we erg tevreden zijn over de rijprestaties heb ik toch wel wat moeite met Android Automotive, oa.:
  • Google Maps begint op willekeurige momenten zomaar elke 2/3 seconde de hele kaart opnieuw uit te tekenen, gedurende ~30 seconde. Buiten dat het er erg slordig uit ziet maakt het ook 't hele infotainmentsysteem erg traag.
  • Soms (eigelijk vrij regelmatig) lijkt de dataverbinding niet of onvoldoende goed tot stand te komen. Buiten dat Google Assistant dan niet werkt, wordt ook hier het hele infotainmentsysteem traag van.
  • Bluetooth-verbindingen met de smartphones van mijzelf en andere familieleden komen soms wel en soms niet automatisch tot stand. Ook dit lijkt enigszins willekeurig te zijn.
  • Spotify kraakt soms alsof het een FM-radio is.
Zijn er meer mensen met dit soort problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
@Shmorky ,

1. dit had ik laatst ook een paar dagen. Maar ook vanuit het niets nu geen last meer van en het gaat gewoon vloeiend. Kan ook zijn NA de laatste updates die ik kreeg bij de dealer maar dit weet ik niet meer 100% zeker.
2. Data is bij mij heel stabiel en volgens mij is dat issue ook wel opgelost na de moeizame begin periode waarbij iedereen met grote regelmaat geen GPS/Data had. Heb je wel alle updates op je P8 gekregen?
3. Geen last van, gaat elke keer perfect.
4. Ook geen last van, maar heb je de kwaliteit bijv. wel op het hoogst staan? Dit kan je in de Spotify app van de P8 bij instellingen vinden.

Ik heb verder ook nog een vraagje: ik zie regelmatig een gele lijn of soms oranje in Maps die over een klein stukje weg gaat. Ook als ik geen route ingevoerd heb. Wat houdt dit nou precies in want er is verder niets aan de hand op de weg. Geen file, geen langzaam rijdend verkeer. Ik zag net dat het ook bij zijstraten werd getoond waar ik niet eens over heen ging. Ik kan ook nergens iets vinden wat die kleuren inhouden terwijl ik toch vrij zeker ben dat zeker die gele belijning er tot voorkort niet waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:45
Juancho schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:41:
Ik heb verder ook nog een vraagje: ik zie regelmatig een gele lijn of soms oranje in Maps die over een klein stukje weg gaat. Ook als ik geen route ingevoerd heb. Wat houdt dit nou precies in want er is verder niets aan de hand op de weg. Geen file, geen langzaam rijdend verkeer. Ik zag net dat het ook bij zijstraten werd getoond waar ik niet eens over heen ging. Ik kan ook nergens iets vinden wat die kleuren inhouden terwijl ik toch vrij zeker ben dat zeker die gele belijning er tot voorkort niet waren.
Volgens mij is dat geregistreerd verkeer onder de vmax. Niet per definitie file. Je ziet het soms ook bij rotondes of op afritten. Dan is de vmax bijvoorbeeld 80 maar de bocht kan je niet sneller dan 60 nemen. Dan wordt deze oranje.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Rene schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:50:
[...]

Volgens mij is dat geregistreerd verkeer onder de vmax. Niet per definitie file. Je ziet het soms ook bij rotondes of op afritten. Dan is de vmax bijvoorbeeld 80 maar de bocht kan je niet sneller dan 60 nemen. Dan wordt deze oranje.
Ok nooit geweten. Ik dacht altijd dat rood file was, oranje langzaam rijdend verkeer en groen niks aan het handje op je route.

En die gele kleur dan? Want die zie ik tegenwoordig ook in Maps, echt pas sinds kort dus dat moet wel iets nieuws zijn. Geen idee wat het inhoudt echter :). Soms krijgen straten/wegen een geel lijntje.

[ Voor 8% gewijzigd door Juancho op 27-09-2021 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rianata

Rianata

Rene schreef op maandag 27 september 2021 @ 16:50:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0Fbhl9c.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel de Kleine
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-01-2024
Mga1600 schreef op zondag 26 september 2021 @ 11:05:
[...]
Ik herken die waarschuwing wel, maar ben er wel blij mee. Liever een keer een waarschuwing teveel dan een te weinig
Mag ik jullie er op attent maken dat die hypersensitieve ingrepen enkel gelden voor gevaren tot heuphoogte... een garage waar elke halve verdieping een nieuwe parkeerlaag is en waar vervolgens betonblokken uitsteken thv de klep ziet de Volvo niet aankomen. En ik helaas ook niet in het donker. Heel zuur!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOAd67J3GtAmnWg87WXVRWZMTpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuy5IiGDNJcQB9GzlIhJLcL2.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 17 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"