• JTHZZ
  • Registratie: februari 2018
  • Laatst online: 19:12
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:10:
[...]

Volgens mij is het een samenwerking. Er zitten namelijk ook auto zaken in AAOS waar Google in principe niks mee te maken heeft. Dus een app voor USB muziek.. lijkt me iets dat toch echt in AAOS moet en waar Volvo toch ook echt wel iets mee te maken heeft. Of bepaald Google ook dat de PA weer terug moet zoals het was? Dat zit immers ook in het systeem van de auto en het AAOS scherm :>
Autofuncties zitten niet in AAOS. Apps en toegang tot USB horen niet tot de autofuncties. Ik zou niet weten waarom en hoe Volvo zoiets zou willen of kunnen blokkeren. Maar goed, prima als jij denkt dat het kan, we gaan het zien.

P2 Midnight 19”; software P2124

• Juancho
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:59
Nogmaals, je leest niet goed. Ik heb het nergens over blokkeren. Ik heb het erover of Volvo wel/niet ZELF USB en muziek gaat ondersteunen. Dat heeft helemaal niks te maken waar jij maar steeds op terug komt. Dat verhaal van Frank is mij nu wel duidelijk ja.

Als Volvo dat absoluut NIET wil, om welke reden dan ook, dan lijkt me daar iets te gaan wringen. Net zoals video's., Als Volvo dat om veiligheid redenen bijv. absoluut NIET wil... Dan lijkt het me niet dat Google dat zomaar kan overrulen. Daar zit nogmaals een samenwerking tussen, ook behandeld in de laatste Q&A.

En wellicht is het idd zo wat MGA zegt, dat Volvo het wel open zit maar dan voor app ontwikkelaars en dat ze dus niet zelf hiervoor iets gaan toevoegen. En dat was mijn enige vraag die jij een beetje aan het verdraaien bent. Anyway, ontopic maar weer...

[Voor 56% gewijzigd door Juancho op 15-09-2021 13:24]

Volvo XC40 P8 | Kernel: 4.19.163 Thu Jul 27 | Android 10 | Patch 1 mei 2021

• hlip
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 18:22
Voor alle duidelijkheid:

wie doet wat mbt media in AAOS

• JTHZZ
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:17:
Nogmaals, je leest niet goed. Ik heb het nergens over blokkeren. Ik heb het erover of Volvo wel/niet ZELF USB en muziek gaat ondersteunen. Dat heeft helemaal niks te maken waar jij maar steeds op terug komt. Dat verhaal van Frank is mij nu wel duidelijk ja.

Als Volvo dat absoluut NIET wil, om welke reden dan ook, dan lijkt me daar iets te gaan wringen. Net zoals video's., Als Volvo dat om veiligheid redenen bijv. absoluut NIET wil... Dan lijkt het me niet dat Google dat zomaar kan overrulen. Daar zit nogmaals een samenwerking tussen, ook behandeld in de laatste Q&A.

En wellicht is het idd zo wat MGA zegt, dat Volvo het wel open zit maar dan voor app ontwikkelaars en dat ze dus niet zelf hiervoor iets gaan toevoegen. En dat was mijn enige vraag die jij een beetje aan het verdraaien bent. Anyway, ontopic maar weer...
Ik verdraai helemaal niks, dankjewel. Volvo bouwt USB hardware in met datapoort (de witte omranding) en zolang die aangesloten zit en je er data van een usb stick mee kan lezen is de hele interface in handen van AAOS. Dus media-bestanden lezen en vervolgens met de juiste codecs afspelen is onderdeel van AAOS. Prima dat Volvo besluit zelf geen media apps te ontwikkelen maar zolang de hardware er is, kan Volvo niets open- of dichtzetten voor app ontwikkelaars. Dat is zaak van Google en ik ga er juist niet vanuit dat Volvo dat kan overrulen. Maar goed, de beta-app draait al, met toestemming van google en zodra de ontwikkelaar hem uit de beta haalt en publiceert is jouw punt daarmee ontzenuwd.

• Juancho
Lol, dat was nogmaals helemaal mijn punt niet. Dankjewel. _O-
Kan het blijven herhalen, maar mijn opmerking/vraag was gewoon: gaat Volvo nou wel/niet ZELF nog iets met USB en audio doen. Blijft bijzonder hoe een redelijk simpele vraag zo omgedraaid kan worden tot dit *O*

• Rianata
  • Registratie: januari 2010
  • Nu online
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:02:
Kan het blijven herhalen, maar mijn opmerking/vraag was gewoon: gaat Volvo nou wel/niet ZELF nog iets met USB en audio doen. Blijft bijzonder hoe een redelijk simpele vraag zo omgedraaid kan worden tot dit *O*
Dat was niet jouw vraag... zie jouw eigen vraag gequote:
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 10:16:
Niet dat ik nog werk met usb, maar gaat Volvo zelf dit dus niet toestaan in de P8? Had daar laatst een discussie over. Ik dacht dat die usb poort met wit randje daar uiteindelijk voor bedoeld was... 🤔
De term toestaan leidt denk ik tot deze verwarring.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal

• JTHZZ
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:02:
Tja, als je je eigen vraag zelf gaat verdraaien, dan kan ik je ook niet meer helpen. Jij had het over toestaan, zoals @Rianata ook al terecht aangaf. Succes ermee.

[Voor 6% gewijzigd door JTHZZ op 15-09-2021 15:18]

• Montalbano
  • Registratie: maart 2007
  • Niet online
fredkroket schreef op woensdag 15 september 2021 @ 11:25:
[...]

Beetje late quote, maar ik was op zoek naar stoelen... Ik rij nu een S60 MY21 R-Design waar echt fantastische stoelen in zitten. Je zit ook echt in de stoel. Van de week ben ik met een XC40 B4 op pad geweest (geen R-Design) en ik vond het echt waardeloze stoelen, geen enkele steun zijdelings. Je zit een beetje op de stoel, waarbij er amper overgang is van zitvlak naar de wang van de zitting. Overdreven gezegd waande ik me even terug in een oude Opel Ascona qua stoel, maar de stoelen uit mijn eerdere C30/S40/V50 waren echt beter.

Zitten er in een XC40 R-Design (al dan niet P8) wel betere stoelen of zijn dat eigenlijk dezelfde steunloze stoelen als in een non-R-Design XC40?
Het zijn geen slechte stoelen, maar die va. De V40 en (oude) V60 vind ik (nog) lekkerder zitten.
Die van de P8 zit je inderdaad wat meer “op”.

P8

• Iksie
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:10
Montalbano schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:32:
[...]

Het zijn geen slechte stoelen, maar die va. De V40 en (oude) V60 vind ik (nog) lekkerder zitten.
Die van de P8 zit je inderdaad wat meer “op”.
Het is heel smaak gebonden is mijn mening. Een maand geleden zat ik nog diep in relatief harde, lage Recaro kuipstoelen in mijn vorige auto, een MB A45. Nu hoger en heerlijk zacht, weliswaar er meer óp inderdaad. Maar ik vind het wel fijner. Kan ook aan mijn leeftijd liggen (50+)... ;)

• Juancho
Rianata schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:06:
[...]

Dat was niet jouw vraag... zie jouw eigen vraag gequote:

[...]

De term toestaan leidt denk ik tot deze verwarring.
Iets open gooien, toestaan... Ik heb het toch over Volvo zelf? En als dat de 1e keer niet helder was, mijn excuses dan maar ik leg het vervolgens nog een keer of 3 uit dat ik het over Volvo ZELF heb.. Als je dan nog niet leest dat ik het niet over externe partijen heb.... Tja...

Anyway tis goed zo. Als men zo over 1 woordje moet vallen be my guest.

Iemand nog die mijn vragen over maps en flitsers nog had gelezen en dit ook zo ervaren heeft? Die afbeelding komt namelijk niet overeen met hoe ik het krijg.

[Voor 4% gewijzigd door Juancho op 15-09-2021 16:55]

• Waterblok
  • Registratie: februari 2021
  • Laatst online: 17:11
Zag dat er een update stond, installatie is ie nu mee bezig.

P8

• mrsmit01
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:38
Waterblok schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:11:
Zag dat er een update stond, installatie is ie nu mee bezig.
Tot nu toe nog geen melding gezien. Ook geen wolk icoontje in de auto. Maar ik probeer geduldig af te wachten 8) . Ik ga er maar even vanuit dat men de update gefaseerd doorvoert. Het automatisch hervatten van de audio is iets wat ik namelijk wel graag wil hebben.

• Iksie
mrsmit01 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:22:
[...]

Tot nu toe nog geen melding gezien. Ook geen wolk icoontje in de auto. Maar ik probeer geduldig af te wachten 8) . Ik ga er maar even vanuit dat men de update gefaseerd doorvoert. Het automatisch hervatten van de audio is iets wat ik namelijk wel graag wil hebben.
Ik heb ook nog niets gezien, maar morgen naar de dealer voor een TCAM reset omdat Volvo On Call-center mijn auto niet kan uitlezen. "Mijnheer U moet niet met uw mobiel bellen maar de knop in de auto gebruiken!" zeggen ze als ik die knop gebruik. 8)7 Schijnbaar had de dealer mijn auto niet (goed) geregistreerd bij Volvo. Anyways, ze zullen wel de laatste updates ook installeren zal ik vragen.

• Juancho
Iksie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:27:
[...]

Ik heb ook nog niets gezien, maar morgen naar de dealer voor een TCAM reset omdat Volvo On Call-center mijn auto niet kan uitlezen. "Mijnheer U moet niet met uw mobiel bellen maar de knop in de auto gebruiken!" zeggen ze als ik die knop gebruik. 8)7 Schijnbaar had de dealer mijn auto niet (goed) geregistreerd bij Volvo. Anyways, ze zullen wel de laatste updates ook installeren zal ik vragen.
Als je toch bij de garage bent moet je dat idd altijd wel doen. Er zijn namelijk meer updates en niet alles komt via OTA. ik had vanmorgen de OTA thuis geïnstalleerd en kom net bij de dealer vandaan en bleken er nog meer updates te zijn voor mijn P8. Hebben ze er gelijk opgegooid.

Helaas moet mijn auto daar wel blijven logeren. Koppelen met de app werkt nog niet, nadat ik per ongeluk op oude lay-out had gedrukt. Moesten ook een harde reset doen omdat de schermen het niet meer deden. Daardoor ook helaas FM en ABRP kwijt. En straks alles weer opnieuw instellen etc.

Jammer maar blijkbaar kan het nog altijd zo zijn dat je door een update de boel volledig moet resetten. Zou toch eigenlijk niet mogen (neem m'n dealer uiteraard niks kwalijk, die zijn gewoon top).

[Voor 8% gewijzigd door Juancho op 15-09-2021 18:37]

• Dscvdn
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 08:44
Dscvdn schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:27:
Mijn geduld wordt op de proef gesteld -O- . De verwachte levering in oktober is helaas uitgesteld naar maart 2022 vanwege een tekort aan chips en omdat de fabriek dicht geweest is. En dat net op het moment dat mijn V60 langzamerhand aan het vergaan is. Erg balen! Maar, ik blijf het forum volgen en meld mij wel weer ergens volgend jaar! ;w

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Petzun
  • Registratie: september 2020
  • Nu online
Netjes die pushberichten met melding dat de OTA klaarstaat, de OTA is gestart en de OTA klaar is.
Over de stoelen: Is erg persoonlijk, maar wat mij betreft bijna perfect. Ook voor wat betreft het leer/nubuck materiaal.

XC40 P8 | EVBox Elvi

• Juancho
In die nieuwe OTA zitten dus eigenlijk amper dingen die nieuw zijn toch? Of waar je als rijder iets van merkt. Was volgens mij ook een vrij kleine update, ik kreeg al heel snel de melding dat de update klaar was.
Updates van augustus 2021.
Verbeterde optimalisatie van de motorregeling.
Stabiliteit, prestaties en verbeterde features voor de systemen voor bestuurdersondersteuning.
Meer degelijkheid en bugfixes voor connectiviteit.
Herstelde dubbele registraties van iPhone in Favorietenlijst voor Telefoon.
Support mobiele app: Afstandsstart alleen voor bepaalde markten.
Automatisch hervatten van afgespeelde media: Als de bestuurder instapt om weg te rijden, wordt de meest recent afgespeelde media automatisch hervat, zodat de gebruiker bij het opstarten niet steeds handmatig op Play hoeft te klikken.
Kilometerstand wordt niet meer altijd aangegeven in het bestuurdersdisplay. Om de kilometerstand en andere autostatistieken weer te geven drukt u op het paneel rechts van het stuur op de middelste knop "O".
Klimaattimers toegankelijk vanaf de mobiele app.
Iemand er al achter wat het dikgedrukte inhoudt? :)

[Voor 101% gewijzigd door Juancho op 15-09-2021 21:35]

• Waterblok
Deleted

[Voor 90% gewijzigd door Waterblok op 15-09-2021 21:32]

P8

• Venomer
  • Registratie: april 2021
  • Laatst online: 18:31
Iksie schreef op woensdag 15 september 2021 @ 15:39:
[...]

Het is heel smaak gebonden is mijn mening. Een maand geleden zat ik nog diep in relatief harde, lage Recaro kuipstoelen in mijn vorige auto, een MB A45. Nu hoger en heerlijk zacht, weliswaar er meer óp inderdaad. Maar ik vind het wel fijner. Kan ook aan mijn leeftijd liggen (50+)... ;)
Zou het verschil ook niet zitten in de stand van de stoelen? In een XC40 zit je meer rechtop dan in een V40 of V60. Daar “lig” je meer in.

Ik vind de stoelen in de XC40 prima. Hier ook 50+, al is het maar net. ;)

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

• Venomer
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:13:
In die nieuwe OTA zitten dus eigenlijk amper dingen die nieuw zijn toch? Of waar je als rijder iets van merkt. Was volgens mij ook een vrij kleine update, ik kreeg al heel snel de melding dat de update klaar was.

[...]

Iemand er al achter wat het dikgedrukte inhoudt? :)
Ik heb na de update 10 meter gereden (even de auto op de oprit gezet). Ik zag geen verschil qua weergave van de kilometerstand.

• Spanky79
  • Laatst online: 19:10
Nou, hier is de update niet gelukt. Kijken of de auto zich nog herpakt, anders moet ik toch nog een keer naar de dealer.

• mrsmit01
mrsmit01 schreef op woensdag 15 september 2021 @ 17:22:
[...]

Geduld word toch beloond. Vanmorgen kreeg ik het push bericht dat de update klaar staat. Vanavond installeren. Overigens kreeg ik vanmorgen ook de eerste bekeuring met de P8 doorgestuurd. 122 waar 100 is toegestaan. Gelukkig was het mijn vrouw die de overtreding heeft begaan _/-\o_ .

[Voor 14% gewijzigd door mrsmit01 op 16-09-2021 08:58]

• Juancho
Toch grappig als vergelijking... Ik kreeg gister een V60 benzine automaat mee maar dat rijdt toch echt wel totaal anders dan de P8 zeg. Het klopt wel wat velen zeggen: eenmaal elektrisch en je wilt nooit meer terug ;)

• 4v4t4r
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 17:25
Welke software versies zie je na de update? Vorige week een update gehad bij de dealer en weet nietnzeker of ik die laatste ota nou ook al heb.

Ik heb nu , Tue 27 Jul als kernel met mei 2021 als patch niveau

Volvo XC40 P8

• Juancho
4v4t4r schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:36:
Welke software versies zie je na de update? Vorige week een update gehad bij de dealer en weet nietnzeker of ik die laatste ota nou ook al heb.

Ik heb nu , Tue 27 Jul als kernel met mei 2021 als patch niveau
Zal zo even een foto maken als ik m'n P8 weer op kan halen, heb alle nieuwste updates erop zitten, ook die buiten de OTA om.

Edit: hierbij... Dit is dus de meest recente, iig voor mijn P8.

[Voor 33% gewijzigd door Juancho op 16-09-2021 12:34]

• Morkie69
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 09:48
OTA update uitgevoerd gisteren, eerste niet gelukt (geen idee waarom), 2e keer lukte wel.

Ik zie geen verandering in KM stand weergave.
Merk dat PA nog niet terug op het stuur zit (zou wel heel fijn zijn om hem daar aan/uit te kunnen zetten !!!)
Verschil wat ik vandaag opmerkte is dat de PA, bij wisseling van rijstrook (na richting aangeven) langer de-actief blijft. Ik moet nu zelf eerst de rijstrook volgen, voordat PA overneemt. Je ziet ook dat het symbool 'greyed out' blijft. Dat was eerst sneller, kon toen na rijstrook wisseling het stuur al los laten, nam het toen al over.

Verder nog geen echte veranderingen gezien, hou het in de gaten

• JackBol
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Topicstarter
Inmiddels weer thuis. Over de terugreis eigenlijk niet veel spannends.
Op dinsdag ben ik van Colmar (FR) naar Den Bosch gereden (578km) via Trier.

Ik vertrok met 78% lading, dus het zag er naar uit dat ik 2 stops moest maken. Maar met 100kmh ben je een stuk zuiniger dan dat de auto verwacht. Dus liep het percentage bij aankomst bij de eerste geplande laadpaal flink op. Ik instrueerde de auto om opnieuw naar laadpalen te zoeken en de EnBW paal bij Hochwald Ost kwam met 4% aankomstpercentage in bereik. Daar heb ik op gegokt.

Daar ben ik vervolgens aangekomen met 11% over. De auto aan de EnBW paal gehangen, en die laadde prima op met ~100kWh. Na een toilet break en het eten van een snelweg currywurst kwam ik terug bij de auto. Deze was in 34 minuten opgeladen tot 86%. Volgens google zou ik daarmee met 4% aan moeten komen.

Ik had dus de optie op een 1-stop strategie :) Ik heb het erop gegokt want de laatste 150km was toch door Nederland, dus bijladen was geen probleem. Vervolgens in Den Bosch aangekomen met 12% en meteen thuis aan de laadpaal :)

Al met al dus een hele prestatie en een super meevaller qua range!

When you do things right, people won't be sure you've done anything at all.

• Mga1600
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 21-09 20:36
JackBol schreef op donderdag 16 september 2021 @ 16:19:
Inmiddels weer thuis. Over de terugreis eigenlijk niet veel spannends.
Op dinsdag ben ik van Colmar (FR) naar Den Bosch gereden (578km) via Trier.

Ik vertrok met 78% lading, dus het zag er naar uit dat ik 2 stops moest maken. Maar met 100kmh ben je een stuk zuiniger dan dat de auto verwacht. Dus liep het percentage bij aankomst bij de eerste geplande laadpaal flink op. Ik instrueerde de auto om opnieuw naar laadpalen te zoeken en de EnBW paal bij Hochwald Ost kwam met 4% aankomstpercentage in bereik. Daar heb ik op gegokt.

Daar ben ik vervolgens aangekomen met 11% over. De auto aan de EnBW paal gehangen, en die laadde prima op met ~100kWh. Na een toilet break en het eten van een snelweg currywurst kwam ik terug bij de auto. Deze was in 34 minuten opgeladen tot 86%. Volgens google zou ik daarmee met 4% aan moeten komen.

Ik had dus de optie op een 1-stop strategie :) Ik heb het erop gegokt want de laatste 150km was toch door Nederland, dus bijladen was geen probleem. Vervolgens in Den Bosch aangekomen met 12% en meteen thuis aan de laadpaal :)

Al met al dus een hele prestatie en een super meevaller qua range!
Mooi werk, dat is heel netjes! Color ligt toch een flink eind onder Strasbourg?

Volvo XC40 P8 [MY21]

• madhondt
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 15:01
Morkie69 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:48:
Verschil wat ik vandaag opmerkte is dat de PA, bij wisseling van rijstrook (na richting aangeven) langer de-actief blijft. Ik moet nu zelf eerst de rijstrook volgen, voordat PA overneemt. Je ziet ook dat het symbool 'greyed out' blijft. Dat was eerst sneller, kon toen na rijstrook wisseling het stuur al los laten, nam het toen al over.
Ik heb net exact hetzelfde gewaar geworden, maar dan een tweetal weken terug, nog vóór deze OTA update (die ik gisteren ontving), maar wel zeker later dan de vorige OTA (want op reis heb ik veelvuldig met PA gereden en dan was dit zeker nog niet).

Ik blijf er bij dat er tussen beide OTA's nog wat zaken zijn veranderd, zonder update-melding. 8)

• XC40_P8
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 19:32
madhondt schreef op donderdag 16 september 2021 @ 17:17:
[...]

Ik heb net exact hetzelfde gewaar geworden, maar dan een tweetal weken terug, nog vóór deze OTA update (die ik gisteren ontving), maar wel zeker later dan de vorige OTA (want op reis heb ik veelvuldig met PA gereden en dan was dit zeker nog niet).

Ik blijf er bij dat er tussen beide OTA's nog wat zaken zijn veranderd, zonder update-melding. 8)
Wat is het kernel- en buildnummer? Ikmhebbvanmiddag de Update gedaan en zie bij system juni staan terwijl er bij Juncho juli vermeld staat. Kortom: hoe weet je dat je de laatste update hebt?
Hoor graag.

Volvo XC40 P8

• Sten2017
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18:44
XC40_P8 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:28:
[...]

Wat is het kernel- en buildnummer? Ikmhebbvanmiddag de Update gedaan en zie bij system juni staan terwijl er bij Juncho juli vermeld staat. Kortom: hoe weet je dat je de laatste update hebt?
Hoor graag.
Staat bij mij 27 juli.

Ehm even aan je dealer vragen. Die kan in het systeem zien of er nog een update voor je is.

• mrsmit01
Vanavond de update ook gestart. Nadat ik terug kwam bij de auto reageerde hij helemaal nergens meer op. Via de noodsleutel de deur geopend en toen kwam er weer wat leven in de auto.

Onderstaande melding verscheen in het scherm. Volvo on call maar ingedrukt. Die gaf aan dat ik naar de dealer moest maar nog wel (veilig) kon rijden.

Echter reageert de auto nog steeds niet op de sleutel. Ik kan hem met veel moeite wel weer op slot krijgen met de noodsleutel. Maar dit is wel apart.

Verder viel het me op dat er wel een deel van de update is geïnstalleerd want de PA in/uitschakelen zit niet meer op het stuur. En dat had ik nog wel.

• madhondt
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 15:01
XC40_P8 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 19:28:
[...]
Hoor graag.
Bij mij is de kernel datum 2 juni.

• iPeter
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21-09 23:09
Ter info: Ik heb een XC40 Recharge P6 Pro (Sage Green, 20", Nubuck Leather, trekhaak) besteld. Deze zou normaal gesproken pas vanaf 2022 leverbaar zijn, maar ik werd vanochtend door de dealer gebeld dat er toch nog een aantal P6-versies dit jaar naar Nederland komen.

• Mga1600
madhondt schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:58:
[...]

Bij mij is de kernel datum 2 juni.
Mijn auto is begin augustus door de dealer geüpdatet (vanwege een radio probleem). Toen all kreeg ik de versie van 27 juli geïnstalleerd die het probleem goed oploste.
Inderdaad verder geen echte visuele wijzigingen of toevoegingen maar ik krijg wel de indruk dat de Pilot Assist wat vloeiender werkt.

[En als ik het zo lees is mijn auto dus up-to-date en zal er voor mijn auto deze keer geen OTA update volgen……]

Volvo XC40 P8 [MY21]

• Waterblok
Mijn OTA update is juni...

P8

• Adriaen87
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 17:29
Mijn recente, overigens geslaagde update, liet evenals bij #Waterblok de datum van de Kernelvisie (2 juni) ongewijzigd. De ervaringen van nu bijna een half jaar P8 doen vermoeden dat de OTA-updates toevoegingen zijn, die de Kerneldatum ongewijzigd laten: dus aanvullingen en wijzigingen op het aanwezige software-bestand. Bij een update door de dealer wordt de meest actuele Kernel-versie geïnstalleerd waarin de vorige OTA-updates zijn opgenomen. Mijn vraag aan echte insiders: klopt deze redenering of zou ook een volledig nieuwe Kernel-versie via OTA kunnen worden geïnstalleerd?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mga1600 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:20:
[...]

Mijn auto is begin augustus door de dealer geüpdatet (vanwege een radio probleem). Toen all kreeg ik de versie van 27 juli geïnstalleerd die het probleem goed oploste.
Inderdaad verder geen echte visuele wijzigingen of toevoegingen maar ik krijg wel de indruk dat de Pilot Assist wat vloeiender werkt.

[En als ik het zo lees is mijn auto dus up-to-date en zal er voor mijn auto deze keer geen OTA update volgen……]

[Afbeelding]
Dit is inderdaad een dealer update en niet de OTA. De OTA laat de versie op 2 juni staan.

• Juancho
Gister trouwens de Maps filter optie geprobeerd, Zwolle-Eindhoven en terug en ik moest op de terugweg laden. Ik dus netjes ingesteld dat ik +50kW laders wil zien bij het voorstellen dan laadopties. En ja hoor, op nummer 1 stond een Fastned waar ik netjes met 20% aan zou komen. Ik zou zelfs nog eerder kunnen laden bij een snellader maar wellicht houdt Maps ook rekening mee met dat hoe lager je in % aankomt, hoe sneller je kan laden.

Dus haalt iig ENORM veel frustratie bij mij weg, dus top gedaan! Zou nog mooier zijn als je ook alleen maar 150+kW laders kan laten zien, maar wellicht komt dat nog.

Ik heb nog wel één puntje van aandacht en was benieuwd of meer rijders dit hebben. Namelijk als je Maps voor je neus hebt, dan bouwt het scherm zich erg schokkerig op als de kaart bijv. moet uitzoomen. In mijn beleving ging dit altijd heel vloeiend, maar het is nu erg schokkerig, met grote blokken in beeld en zo bouwt het scherm zichzelf in net wat seconden extra op. Erg afleidend als je rijdt want je ziet het dus echt in je gezichtsveld. Meer mensen last van?

[Voor 28% gewijzigd door Juancho op 17-09-2021 12:03]

• Morkie69
Na mijn OTA update zit ik ook op 2 jun.
Ik zie wel een verschil met de build nummer. Diegene die 2 jun hebben zitten op ..QAB.8-104.. en die 27 jul hebben op ..QAB.8-122... Dus dealers installeren zeker een "andere" versie dan de OTA

• Juancho
Morkie69 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:47:
Na mijn OTA update zit ik ook op 2 jun.
Ik zie wel een verschil met de build nummer. Diegene die 2 jun hebben zitten op ..QAB.8-104.. en die 27 jul hebben op ..QAB.8-122... Dus dealers installeren zeker een "andere" versie dan de OTA

[Afbeelding]
De update notatie is me verder bijzonder onduidelijk, maar dealers installeren behalve OTA (als je dat wil) ook extra updates idd. BIjv. voor je TCAM. Dat zijn kleinere updates die blijkbaar niet OTA beschikbaar zijn of misschien pas later met een volgende OTA meegenomen worden. Als je een keer naar de garage moet of er vlak bij bent loont het zeker om even te vragen of ze alle recente software er op willen zetten, dus die buiten OTA om.

• Pure8
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 17:04
Juancho schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:59:

Ik heb nog wel één puntje van aandacht en was benieuwd of meer rijders dit hebben. Namelijk als je Maps voor je neus hebt, dan bouwt het scherm zich erg schokkerig op als de kaart bijv. moet uitzoomen. In mijn beleving ging dit altijd heel vloeiend, maar het is nu erg schokkerig, met grote blokken in beeld en zo bouwt het scherm zichzelf in net wat seconden extra op. Erg afleidend als je rijdt want je ziet het dus echt in je gezichtsveld. Meer mensen last van?
Ik had dit vorig weekend ook. Met grote grijze blokken die dan een voor een gevuld worden met ‘kaart’.
Ik weet niet of het nu nog is. Ben nu op weg naar huis en zal dit weekend nog eens kijken. Hopelijk gaat het dan al wat vloeiender.

[Voor 26% gewijzigd door Pure8 op 17-09-2021 14:59]

Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus

• WildOne
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:35
iPeter schreef op donderdag 16 september 2021 @ 23:22:
Ter info: Ik heb een XC40 Recharge P6 Pro (Sage Green, 20", Nubuck Leather, trekhaak) besteld. Deze zou normaal gesproken pas vanaf 2022 leverbaar zijn, maar ik werd vanochtend door de dealer gebeld dat er toch nog een aantal P6-versies dit jaar naar Nederland komen.
Interessante ontwikkeling! Wanneer is je bestelling geplaatst?

• Iksie
Ik heb een wat meer technische vraag over Google. Thuis maak ik gebruik van (test)apps die ik in Google DialogFlow en Google Development Console gemaakt heb om dialogen te kunnen voeren met mijn Home Assistant via Google Home devices. Dat werkt perfect. Alleen als ik in de auto vraag "Hey Google praat met ..." dan zegt ze dat dat niet op dit device wordt ondersteund. Weet iemand waarom niet? En of dit op een of andere manier wel kan?

• Juancho
Iksie schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 16:47:
Ik heb een wat meer technische vraag over Google. Thuis maak ik gebruik van (test)apps die ik in Google DialogFlow en Google Development Console gemaakt heb om dialogen te kunnen voeren met mijn Home Assistant via Google Home devices. Dat werkt perfect. Alleen als ik in de auto vraag "Hey Google praat met ..." dan zegt ze dat dat niet op dit device wordt ondersteund. Weet iemand waarom niet? En of dit op een of andere manier wel kan?
Wellicht dat men in het AAOS topic hier meer over kunnen vertellen, daar zitten wel meer technische mensen die iets met het systeem van Google/Android doen.

• diverseten
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:49

Vanmorgen kwam m’n XC40 z’n tweelingbroer tegen op de parkeerplaats in Zwolle 😁

• Lutra
  • Registratie: mei 2021
  • Laatst online: 19:02
diverseten schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:09:
[Afbeelding]

Vanmorgen kwam m’n XC40 z’n tweelingbroer tegen op de parkeerplaats in Zwolle 😁
En wie van de twee bezet de parkeerplaats zonder te laden? 😀

P2 Void 19“

• diverseten
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 17:49
Lutra schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 18:16:
[...]

En wie van de twee bezet de parkeerplaats zonder te laden? 😀
Beide stonden aan de laadpaal 🤣! (waren 2 afzonderlijke palen)

• Venomer
Bij mij is de versie na de OTA ook van 2 juni. Ik heb helemaal geen verschil gemerkt na de update. Volgens de release notes gaat het om wat onderhuidse optimalisaties en om “nieuwe” functies die er voor de update ook al op zaten, of die niet in Nederland beschikbaar zijn. Volvo NL kondigde een paar grote updates aan. Dit is er volgens mij niet een van.

• iPeter
WildOne schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:54:
[...]

Interessante ontwikkeling! Wanneer is je bestelling geplaatst?
P6 is op 1 september aangekondigd, heb de auto deze week besteld.

Zijn er nog anderen in dit topic die een P6 besteld hebben?

• Juancho
Venomer schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 21:36:
Bij mij is de versie na de OTA ook van 2 juni. Ik heb helemaal geen verschil gemerkt na de update. Volgens de release notes gaat het om wat onderhuidse optimalisaties en om “nieuwe” functies die er voor de update ook al op zaten, of die niet in Nederland beschikbaar zijn. Volvo NL kondigde een paar grote updates aan. Dit is er volgens mij niet een van.
Deze update heeft idd 0,0 zichtbare veranderingen of toevoegingen. Als ik het goed heb zei Robert in die laatste Q&A dat er in week 42 (beruchte zei hij) een hele, hele grote update komt met vele nieuwe functionaliteit en aanpassingen van onze lijst. Hij zei letterlijk dat hij hoopt dat wij dan ook veel van onze feedback gaan terug zien.

Of het week 42 was moet ik even terug kijken maar iig ziet die grote update er dan snel aan te komen.

Edit: week 40 dus. Dat is over ongeveer 2,5 week al. Dan zal er toch snel wel een overzicht moeten komen wat daar allemaal in gaat zitten... _/-\o_

[Voor 7% gewijzigd door Juancho op 17-09-2021 23:34]

• WildOne
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 18:35
iPeter schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 22:10:
[...]

Ik heb de bestelling zodra de dealer een offerte kon maken doorgezet naar de lease en 16 augustus bericht gehad van zowel de dealer als de lease dat ie was besteld. Verwachte leverdatum half februari.
Morgen maar eens even informeren dan…

• Pet66
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18-09 00:20
[...]

P6? Ik heb op de site van Volvocars gekeken maar zie daar nergens P6 staan.
Waar staat die ergens op de bestellijst? :|

P8-19”-WP

• iPeter
Pet66 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:19:
[...]

P6? Ik heb op de site van Volvocars gekeken maar zie daar nergens P6 staan.
Waar staat die ergens op de bestellijst? :|
Aangezien Volvo er plezier uit haalt om de naamgeving ieder half jaar om te gooien, heet de huidige P8 nu XC40 Recharge Twin Pure Electric. Er is intussen ook een versie met een enkele motor, deze heet officieel de XC40 Recharge Pure Electric (dus zonder twin), intern bij Volvo heet deze P6. Dit is de equivalent van de Polestar 2 Single Motor Standard Range:

• RoyTerWelle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:13
De enige wijziging die ik ontdekt heb, is het automatisch sluiten van de zonwering van het panoramadak. Volgens mij hoorde ik @Mga1600 hier een hele tijd geleden al over, maar bij mij is die nu met de update uitgerold.

• JTHZZ
iPeter schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 00:28:
[...]

Aangezien Volvo er plezier uit haalt om de naamgeving ieder half jaar om te gooien, heet de huidige P8 nu XC40 Recharge Twin Pure Electric. Er is intussen ook een versie met een enkele motor, deze heet officieel de XC40 Recharge Pure Electric (dus zonder twin), intern bij Volvo heet deze P6. Dit is de equivalent van de Polestar 2 Single Motor Standard Range:

[Afbeelding]
Wordt die echt alleen met een kleinere accu geleverd !? WLTP 400km is wel erg laag.

• thisisjazz
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:40
WildOne schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 23:27:
[...]

Ik heb de bestelling zodra de dealer een offerte kon maken doorgezet naar de lease en 16 augustus bericht gehad van zowel de dealer als de lease dat ie was besteld. Verwachte leverdatum half februari.
Morgen maar eens even informeren dan…
Zou ik doen. Ik krijg mijn P8 volgende week maar krijg nog bijna elke week een nieuwsbrief van Mobility Centre. Gisteren stond daarin dat ze een beperkt aantal P6 productieplaatsen hebben voor levering 2021. Volvo verdeelt deze plekken onder dealers in NL.

• Mga1600
RoyTerWelle schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:45:
De enige wijziging die ik ontdekt heb, is het automatisch sluiten van de zonwering van het panoramadak. Volgens mij hoorde ik @Mga1600 hier een hele tijd geleden al over, maar bij mij is die nu met de update uitgerold.
Klopt! In de juni update zat dat knopje al, maar voor die tijd werkte het sluiten bij warmte ook al mij (ik kon het automatisch sluiten alleen niet uitzetten). Overigens snap ik niet helemaal hoe en wanneer het precies werkt, het is een beetje onvoorspelbaar. Vaak werkt het wel, soms ook niet……terwijl het dan toch erg zonnig en warm was.

Volvo XC40 P8 [MY21]

• iPeter
JTHZZ schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:03:
[...]

Wordt die echt alleen met een kleinere accu geleverd !? WLTP 400km is wel erg laag.
Hangt er maar net vanaf wat je referentiepunt is. Ik rijd op dit moment een Volkswagen e-Golf, met een gemiddelde actieradius van 180km. Ook dat is voor mij persoonlijk voldoende voor 90% voor de ritten. Voor de overige 10% zorgt de hogere range en de hogere laadsnelheid van de XC40 P6 er voor dat ik mezelf geen zorgen maak.

• Juancho
En hoe gek het ook klinkt (vond ik altijd) een kleinere accu kan toch ook juist meer WLTP range hebben? Door simpelweg beter verbruik? Ik hoor in video's regelmatig dat autos een kleinere accu hebben dan mijn P8 maar wel verder komen volgens de WLTP.

• Venomer
Misschien heb ik toch een wijziging ontdekt na de update. Zat de knop op de foto hieronder er altijd al? Is dit dan de wijziging dat de kilometerstand niet meer altijd getoond wordt?

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
RoyTerWelle schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:45:
Dit had ik 2 versies geleden ook al.

• JackBol
  • Niet online

JackBol

Topicstarter
Mga1600 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:04:
[...]

Klopt! In de juni update zat dat knopje al, maar voor die tijd werkte het sluiten bij warmte ook al mij (ik kon het automatisch sluiten alleen niet uitzetten). Overigens snap ik niet helemaal hoe en wanneer het precies werkt, het is een beetje onvoorspelbaar. Vaak werkt het wel, soms ook niet……terwijl het dan toch erg zonnig en warm was.
Als de temperatuur in de auto >25 graden komt, zou deze automatisch dicht moeten gaan.
In mijn beleving werkt het prima. In mijn parkeergarage blijft de zonwering netjes dicht, maar afgelopen weken heb ik in Italie regelmatig in de volle zon geparkeerd en dan was hij netjes dicht als ik terug kwam.

• JTHZZ
Juancho schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:28:
En hoe gek het ook klinkt (vond ik altijd) een kleinere accu kan toch ook juist meer WLTP range hebben? Door simpelweg beter verbruik? Ik hoor in video's regelmatig dat autos een kleinere accu hebben dan mijn P8 maar wel verder komen volgens de WLTP.
Uiteraard en het voordeel van single motor is natuurlijk een lager verbruik. Bij de P2 heb je ook een 2e single motor versie met dezelfde accu als de twin en dus meer actieradius door het lagere verbruik. Bij de P6 ga je dus achteruit in prestaties en in actieradius. Ook vreemd is dat Volvo op dezelfde pagina voor de P8 een verbruik van 23.9 kWh/100km en een ‘geschatte actieradius’ van 418km opgeeft. Dan zou er plots een 100kWh accu in zitten, terwijl die in werkelijkheid maar 78kWh is.
Er wordt dus flink gegoocheld met de cijfers en het zou duidelijker zijn om aan te geven wat WLTP is en wat praktijk is..

• RoyTerWelle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 18:13
Mga1600 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:04:
[...]

Het blijft toch wonderlijk, want die knop zat er bij mij zeker niet. En het (automatisch) openen en sluiten heb ik eigenlijk nooit echt bewust ervaren... Hooguit een paar keer verwonderd dat ik me afvroeg of ik of mijn partner had gedaan of dat de auto het zelf deed... Anyway: de knop staat "aan", dus we gaan het ervaren. :-)

[Voor 3% gewijzigd door RoyTerWelle op 18-09-2021 12:55]

• Iksie
Nu eindelijk zelf een Wallbox Pulsar Plus met loadbalancer (PowerBoost). Alles aangesloten door electricien op mijn 3 fases met slimme meter. Alleen geeft de P8 nu laden op 6/16A aan op 3 fase. Hij loopt niet verder op naar 16A. De Wallbox levert netjes 16A volgens de app en ook load balancer. Zelfs alle andere groepen uitgezet. Wat zou er fout kunnen zijn in de auto?

• JTHZZ
Iksie schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:54:
Nu eindelijk zelf een Wallbox Pulsar Plus met loadbalancer (PowerBoost). Alles aangesloten door electricien op mijn 3 fases met slimme meter. Alleen geeft de P8 nu laden op 6/16A aan op 3 fase. Hij loopt niet verder op naar 16A. De Wallbox levert netjes 16A volgens de app en ook load balancer. Zelfs alle andere groepen uitgezet. Wat zou er fout kunnen zijn in de auto?
Laadstroom in de auto staat dus goed (/16A) Dus dan lijkt het me toch dat er in de Wallbox of loadbalancer iets niet goed is geconfigureerd. Auto vraagt 16A maar krijgt maar 6A op de 3 fases. Misschien load balancer te laag ingesteld? Die heeft normaal gesproken een instelling wat de max. stroom mag zijn. Kun je de elektricien niet gewoon terug laten komen?

[Voor 14% gewijzigd door JTHZZ op 18-09-2021 13:14]

• Venomer
Je kunt in de auto de laadstroom instellen. Heb je daar al naar gekeken?

• Venomer
En hoeveel kW geeft de Wallbox app aan tijdens het laden?

• Iksie
Venomer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:07:
[...]

De stroomlimiet in de auto staat op 16A. En de Wallbox app geeft 16A en 4,17kW aan. Display op loadbalancer zegt L1: -11.8A (door zonnepanelen), L2: 7.0 en L3: 5.9.

• SharkIi
  • Registratie: september 2021
  • Laatst online: 16:26
[...]

Wij hebben 24-07 de P6 Pro Onyx Black besteld. d:)b
Maar nog geen datum van productie gegeven.
Toen werd 1ste kwartaal als levertijd genoemd........

Hoop snel wat te horen, moet nog een wallbox laten plaatsen.

• Iksie
Venomer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:07:
[...]

Ja, bedoelt de laadlimiet? Die staat op 16A.

• Iksie
Lancer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:18:
[...]

Werkt prima. Je moet nog wel een beetje van de hackselarij zijn om het echt lekker te laten draaien (ik heb de plugin aangevuld met een eigen script), maar dan heb je ook wat. Wallbox automatisch op slot en een melding op je horloge met de vraag of de Wallbox unlocked moet worden zodra je de stekker inplugt.

Ik heb ook wat Google Home commando's in de auto, maar daar luistert hij nog maar slecht naar. Openen van poorten, garage en voordeuren heeft nog al eens tot resultaat dat hij een locatie in maps gaat zoeken ipv de poort open te maken. Commando's zijn ook gevoelig voor de klemtoon.[Afbeelding]
Ik heb inmiddels de Wallbox in HA toegevoegd. Zou jij je Lovelace yaml willen delen met me via dm? Het ziet er prachtig uit.

• talkatoo
  • Laatst online: 15:54
Iksie schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 14:31:
[...]

De stroomlimiet in de auto staat op 16A. En de Wallbox app geeft 16A en 4,17kW aan. Display op loadbalancer zegt L1: -11.8A (door zonnepanelen), L2: 7.0 en L3: 5.9.
Mijn Wallbox Plus 22kw werkt prima met de P8. Kan het zijn dat de zonnepanelen zorgen voor een lagere snelheid? (had daar meerdere probleempjes over gelezen). Hoe is het als het donker is?

Ik krijg volgende week zonnepanelen dus ben wel benieuwd.. :)

• JTHZZ
[...]

Is dit tijdens het laden ? Ik denk dat je load balancer op max 7A staat oid. Het lijkt me niet logisch dat dit aan de auto ligt.
En de wallbox waardes zijn ook niet logisch: 16A is geen 4,17kW want 4,17kW komt overeen met 6A laden op 3 fases zoals ook de auto aangeeft. Het lijkt er dus echt op dat de load balancer hem afknijpt. Ik zou de electricien laten terugkomen.

• Pure8
Venomer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:16:
Misschien heb ik toch een wijziging ontdekt na de update. Zat de knop op de foto hieronder er altijd al? Is dit dan de wijziging dat de kilometerstand niet meer altijd getoond wordt?

[Afbeelding]
Ja, die zat er al. Een collega van mij kloeg maanden geleden dat hij geen afstanden zag op z'n display. Ik ontdekte toen dat het bij hem op *Geen' stond. Daarom weet ik het zeker dat deze knop er altijd al gestaan heeft.

• Juancho
Klopt, dit heb ik volgens mij al vanaf het begin, dus februari. Ik had wel 2x dat ik niks zag, na een harde reset bij de dealer. Dan staat het standaard op geen.

Verder nog een vraagje, vandaag zo'n 70km gereden op veelal 80 wegen. Bijna nieuw record qua verbruik, 19,1kWh. Maar we hadden regelmatig dat er een geel strookje in maps stond. Op beide schermen. Ik weet dat rood betekent file, oranje langzaam rijden en groen geen vertraging. Maar dit was echt een gele kleur terwijl er niks aan de hand was en de tijd in maps ook op groen stond. Het kwam zelfs terug op 70 wegen, achteraf bij een dorp tussen de weilanden. Iemand een idee wat dat inhoud?

• Venomer
[...]

Volgens mij is 16 A in de app de limiet die ingesteld is op de Wallbox. 4,17 kW is het actuele vermogen dat geleverd wordt.

Zijn er in huis stroomvreters actief? Wasdroger, kookplaat, vloerverwarming?

• Iksie
Venomer schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:19:
[...]

Volgens mij is 16 A in de app de limiet die ingesteld is op de Wallbox. 4,17 kW is het actuele vermogen dat geleverd wordt.

Zijn er in huis stroomvreters actief? Wasdroger, kookplaat, vloerverwarming?
Nee we hadden alle groepen uitgezet behalve de aparte groep voor de Wallbox. Die kreeg dus vol vermogen. Maakte niets uit. De 6A liep niet op. Komende week toch eens proberen om de PowerBoost te disablen om te kijken of ie dan wel max 16A laadt.

• JTHZZ
Iksie schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:38:
[...]

Nee we hadden alle groepen uitgezet behalve de aparte groep voor de Wallbox. Die kreeg dus vol vermogen. Maakte niets uit. De 6A liep niet op. Komende week toch eens proberen om de PowerBoost te disablen om te kijken of ie dan wel max 16A laadt.
Misschien ook even een publieke 11 of 22kW paal proberen of je daar wel 3x16A haalt. Dan heb je een probleem met de laadhardware van de auto in ieder geval uitgesloten.

• Sten2017
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 18:44
Iksie schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 19:38:
[...]

Je auto kan je zelf standaard op 32 laten staan hoor, daar hoef je niet aan te zitten.

• Pure8
Sten2017 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 21:43:
[...]

Je auto kan je zelf standaard op 32 laten staan hoor, daar hoef je niet aan te zitten.
De mijne staat standaard op 8A en laadt dan tijdens de daluren. Is steeds 90% gevuld wanneer ik ‘m nodig heb. Enkel bij snelladen onderweg zet ik ‘m op 32A.

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 18:50
Die instelling heeft toch helemaal geen invloed op het snelladen, maar is alleen voor “gewone” laadpalen.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e(USA, 2015) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Mga1600
Op de Wallbox heb je een verstelbare instelling (dat wieltje in de app) wat van 6 tot 16 kan worden verdraaid. Ik heb ‘m wel eens per ongeluk terug gedraaid maar die hoort op 16 te staan.
Daarnaast moet je de Powerboost ook eenmalig (met de Wallbox app) op de waarde zetten die de hoofdzekeringen kunnen hebben. (Bijvoorbeeld 25 A afhankelijk van je installatie). Dat getal wordt dan door de powerboost ‘bewaakt’. Hij geeft dan mits juist aangesloten het ‘huis’ prioriteit en de rest mag naar de Wallbox en het totaal mag nooit meer dan 25 A zijn. Weet je zeker dat die vaste instelling op 25A ingesteld is? Want als bij jou de Powerboist in zijn display 3 x 16A aangeeft ook als er verder van alles in huis aan staat suggereert dat 16A zijn max is en niet 25.

En tot slot kun je de auto op 32 A zetten (de Wallbox levert met de juiste instellingen nooit meer dan 16 per fase).

Als ik inplug zie ik dan ook bijna altijd de volle 16/32 terug op het auto display, een enkele keer minder als de powerboost zijn werk doet en de Wallbox dus knijpt om de zekeringen heel te houden. Dan fluctueert het amperage afhankelijk van het verbruik in huis en als dat laatste heel hevig is (wat af en toe gebeurt) zakt de laadstroom wel eens kort tot (veel) lagere waarden, maar keert terug tot 16A als de bijvoorbeeld de inductie kookplaat en de wasmachine en de droger en de oven weer uit gaan.

Hier stel je de vaste waarde can de Powerboost in ( on Wallbox app > accessoires > powerboost)

[Voor 10% gewijzigd door Mga1600 op 19-09-2021 10:48]

Volvo XC40 P8 [MY21]

• EHAS
  • Registratie: december 2020
  • Laatst online: 14:25
Juancho schreef op woensdag 15 september 2021 @ 12:21:
[...]

Nog even hierover....

1. ik reed net langs een locatie waar ik weet dat een flitspaal staat, dus gelijk even gechecked of Maps die ook in het scherm aangaf. En dat is zo, dus dat is al mooi! Echter zie ik in jouw afbeelding dat er een aparte melding komt en deze kreeg ik dus niet. Heb je daar iets voor ingesteld ofzo? En/of hebben meer mensen wel/geen extra melding?
2. op de terugweg reed ik langs dezelfde paal, maar dan aan de andere kant van de weg (ik zou dus niet geflitst kunnen worden. Maps gaf toen de paal NIET aan. Dus blijkbaar is Maps ook nog zo 'slim' dat het de rij richting meeneemt? In mijn vorige V40 werd altijd een flitspaal weergegeven, of je nu wel/niet geflitst kon worden op basis van rijrichting.
Vaste flitsers oranje icoon, vandaag kwam ik erachter dat oom mobiele flitsers worden weergegeven, met een blauw icoon.

• Juancho
EHAS schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:50:
[...]

Vaste flitsers oranje icoon, vandaag kwam ik erachter dat oom mobiele flitsers worden weergegeven, met een blauw icoon.
[Afbeelding]
En waar kwam die melding uit je afbeelding dan vandaan? Ik heb nog niemand anders gezien, ook bij de P2 niet, die een melding kreeg dat je een flitser naderde.

• Waterblok
Gisteren naar Enkhuizen VV geweest en bewust niet volgeladen. Op terugweg in Lelystad aan snellader 13 min van 18% naar 45% genoeg om thuis te komen.
Op de Houtribdijk kan je wat anders doen en vroeg ik in de richting Enkhuizen rijdend om snelladers.
Maps komt dan met voorstellen achter me in Lelystad, niet handig:

Verder zag ik iets vreemds in voorspelde percentage, foto's direct na elkaar genomen:

P8

• JTHZZ
Waterblok schreef op zondag 19 september 2021 @ 11:24:
Gisteren naar Enkhuizen VV geweest en bewust niet volgeladen. Op terugweg in Lelystad aan snellader 13 min van 18% naar 45% genoeg om thuis te komen.
Op de Houtribdijk kan je wat anders doen en vroeg ik in de richting Enkhuizen rijdend om snelladers.
Maps komt dan met voorstellen achter me in Lelystad, niet handig:
Je kunt dan beter op het zoek icoontje in dit venstertje drukken en dan op laadstations. Dan zoekt hij laders (of andere POIs spraakgestuurd) langs de route ipv in de omgeving. Werkt echt handig en goed. Ook om bijv een bepaalde fastfoodketen op de route te vinden. Als je een zoekresultaat vervolgens selecteert wordt hij als tussenbestemming toegevoegd.

[Voor 8% gewijzigd door JTHZZ op 19-09-2021 12:30]

• Iksie
Mga1600 schreef op zondag 19 september 2021 @ 10:36:
[...]

Op de Wallbox heb je een verstelbare instelling (dat wieltje in de app) wat van 6 tot 16 kan worden verdraaid. Ik heb ‘m wel eens per ongeluk terug gedraaid maar die hoort op 16 te staan.
Daarnaast moet je de Powerboost ook eenmalig (met de Wallbox app) op de waarde zetten die de hoofdzekeringen kunnen hebben. (Bijvoorbeeld 25 A afhankelijk van je installatie). Dat getal wordt dan door de powerboost ‘bewaakt’. Hij geeft dan mits juist aangesloten het ‘huis’ prioriteit en de rest mag naar de Wallbox en het totaal mag nooit meer dan 25 A zijn. Weet je zeker dat die vaste instelling op 25A ingesteld is? Want als bij jou de Powerboist in zijn display 3 x 16A aangeeft ook als er verder van alles in huis aan staat suggereert dat 16A zijn max is en niet 25.

En tot slot kun je de auto op 32 A zetten (de Wallbox levert met de juiste instellingen nooit meer dan 16 per fase).

Als ik inplug zie ik dan ook bijna altijd de volle 16/32 terug op het auto display, een enkele keer minder als de powerboost zijn werk doet en de Wallbox dus knijpt om de zekeringen heel te houden. Dan fluctueert het amperage afhankelijk van het verbruik in huis en als dat laatste heel hevig is (wat af en toe gebeurt) zakt de laadstroom wel eens kort tot (veel) lagere waarden, maar keert terug tot 16A als de bijvoorbeeld de inductie kookplaat en de wasmachine en de droger en de oven weer uit gaan.

Hier stel je de vaste waarde can de Powerboost in ( on Wallbox app > accessoires > powerboost)

[Afbeelding]
Veel dank voor de duidelijke uitleg, ook van mede-Tweakers! Ik ga het precies zo nakijken of het ingesteld staat. Dat wieltje in de Wallbox stond tussen 3 (13A)en 4 (16A) en heb ik nu precies op 16A gezet. De rest ga ik ook testen. Nogmaals dank en ik post mijn resultaten nog.

• Juancho
Pure8 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:58:
[...]

Ik had dit vorig weekend ook. Met grote grijze blokken die dan een voor een gevuld worden met ‘kaart’.
Ik weet niet of het nu nog is. Ben nu op weg naar huis en zal dit weekend nog eens kijken. Hopelijk gaat het dan al wat vloeiender.
Gister ritje van zo'n 75km gehad en toen leek het weer goed...

• Waterblok
JTHZZ schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:28:
[...]

Je kunt dan beter op het zoek icoontje in dit venstertje drukken en dan op laadstations. Dan zoekt hij laders (of andere POIs spraakgestuurd) langs de route ipv in de omgeving. Werkt echt handig en goed. Ook om bijv een bepaalde fastfoodketen op de route te vinden. Als je een zoekresultaat vervolgens selecteert wordt hij als tussenbestemming toegevoegd.
[Afbeelding]
Lijkt me dat ik het zo gedaan heb, hoe zoek je anders?

P8

• JTHZZ
Waterblok schreef op zondag 19 september 2021 @ 15:42:
[...]

Lijkt me dat ik het zo gedaan heb, hoe zoek je anders?
‘Hey Google, navigeer naar snellader’. Of direct op het laadpaallogo, in homescreen?

Bij mij vindt hij met dat icoontje echt alleen punten langs de route en dus niet achter me.

• Rianata
  • Nu online
Precies wat @JTHZZ zegt, eerst je eind- en of tussenbestemming invoeren en als dan blijkt dat je tussentijds moet / wilt laden obv het voorspelde SOC% bij aankomst klik je op het vergrootglas om een (snel-)laadpunt toe te voegen. Daarmee worden alleen laadpunten op de route getoond. Werkt bij mij sinds de Maps update feilloos.

Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal

• Pure8
guido66 schreef op zondag 19 september 2021 @ 09:37:
Die instelling heeft toch helemaal geen invloed op het snelladen, maar is alleen voor “gewone” laadpalen.
Geen idee. Zou kunnen. Ik zal het eens uittesten wanneer ik ooit nog eens ga snelladen. ;)

• Pure8
Juancho schreef op zondag 19 september 2021 @ 13:48:
[...]

Gister ritje van zo'n 75km gehad en toen leek het weer goed...
Ja, bij mij ook. Heb het gisteren even getest en het ging weer vloeiend.

• JohnDoe77
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21-09 08:57
sanderpn schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 15:37:
[...]

Juancho heeft gelijk, update is binnen. Ik kreeg net ook de push melding. Vanavond eens installeren
En wat zie je dan voor melding?

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

• JohnDoe77
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 21-09 08:57
[...]

Misschien moeten wij er het P6/8 Topic van maken? Veel issues gaan om software en dat zal gelijk zijn.

Volvo XC40 Recharge P8 AWD

• mkrijtenberg
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 11:55
Het viel mij op, dat na de laatste update het afremmen, bij one pedal drive, wat minder sterk is? Of zit dat tussen m'n oren? In de release notes staat wel "hulpsystemen verbeterd"... maar dat kan natuurlijk van alles zijn...

• C.QL
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:32
JohnDoe77 schreef op zondag 19 september 2021 @ 23:10:
[...]

Misschien moeten wij er het P6/8 Topic van maken? Veel issues gaan om software en dat zal gelijk zijn.
Het grote elektrische Volvo XC40 Recharge topic dus? :9
Na verloop van tijd is er de P4 en blijven we bezig ;)

• Morkie69
mkrijtenberg schreef op maandag 20 september 2021 @ 08:29:
Het viel mij op, dat na de laatste update het afremmen, bij one pedal drive, wat minder sterk is? Of zit dat tussen m'n oren? In de release notes staat wel "hulpsystemen verbeterd"... maar dat kan natuurlijk van alles zijn...
Ja dat gevoel had ik ook, dat als je het pedaal los laat, dat hij niet zo abrupt remt.
Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee