Hier het eerste deel van mijn ervaringen met onze reis NL-DE-CH-IT-CH-FR-BE-NL.
Ik had een heel uitgebreid log bij gehouden met ODO standen, afstanden, kWh's etc, maar eigenlijk komt het erop neer dat al mijn trips >100km tussen de 19,8 en 21,2 kWh / 100km uit kwamen bij een gemiddelde snelheid van 100. We reden samen met een stel met een camper, dus harder rijden had sowieso geen zin
Ik zal me dus beperken tot mijn observaties. Ik ging op weg met een laadpas van Travelcard en New Motion en een prepaid card van Einfachstromladen.
Ook was ik begonnen met routeplannen via ABRP, maar kwam er al snel genoeg achter dat er meer dan genoeg oplaadplekken zijn langs de snelweg en DE en CH. Dus dat heb ik vervolgens achterwege gelaten. Ik ben vertrokken en vertrouwde op Google Maps dat het goed zou komen.
De eerste stop was bij A3 Raststatte in Sessenhausen (+/- 240km). Daar heb ik 65% bijgeladen bij een paal van EnBW. Beide kaarten werkte niet (ook geen foutmelding, alleen maar een ‘Unbekante fehler, nogmal probieren’ bericht. Toen de EnBW app geinstalleerd en de QR code gescand. Toen werkte alles perfect.
Bij Karlsruhe (+/- 218km) weer 50% bijgeladen op een EnBW paal. En ging meteen prima met de app.
100km onder Karlsruhe hadden we onze eerste 5-daagse bestemming, maar omdat het regende zijn we de dag erna maar door gereden om over de Alpen te komen.
Eerst hadden we bij een E.ON paal op A5 Hartheim bijgeladen tot 96% om een lange rit te kunnen maken. Vervolgens doorgereden naar een Ionity laadpaal bij Bellinzona (279 km). Toen ik die Ionity koos, was het aankomst percentage 1%, maar ik had al door dat dit onderweg flink opliep met mijn rijstijl. Tot aan de Gotthard liep het op van 1% tot 12% en toen we de Gotthard door waren nog verder richting de 20%. Uiteindelijk kwamen we met 23% aan bij de Ionity. We hadden door kunnen rijden naar onze Camping aan het Lugano meer, maar we wilde sowieso stoppen na bijna 3u rijden.
Daarna hebben we 10 dagen lokaal in Italie rond gereden. O.a. heen en weer naar Turijn en naar de volgende camping bij Lago Maggiore. Ik heb een paar keer bij een BeCharge geladen, daar werkt de New Motion pas. De AC palen zijn 22kW. De DC palen zijn 50 of 75kW. Dus je moet geen haast hebben

Er zijn genoeg 22kW palen, altijd wel eentje binnen een straal van 10km. Ik had geluk dat er een op 500m van de camping stond, waardoor ik hem een nachtje heb laten laden tot 100%.
Het was 1x kiele-kiele toen we naar Lago d'Orta gingen. Hier zou een Enel X laadpaal staan op de bestemming, maar er was een GSM storing waardoor de paal het niet deed. (Ook kon je in het hele dorp niet pinnen.) Toen moesten we met 15% terug naar Lago Maggiore aan het eind van de dag. Met 9% aangekomen en meteen daar aan de paal.
Komende week gaan we via wat omwegen weer terug richting NL. Dan zal ik mijn ervaringen over de rit IT-CH-FR-BE-NL delen.
Samenvatting:
- Rijden met 100kmh is super relaxt. Gewoon de ACC aan en rechts hangen. Je komt lekker uitgerust op je bestemming aan.
- Langs de snelweg zoveel laadpalen dat je echt niet hoeft te plannen
- In dorpjes voldoende AC palen, maar wel gekloot met pasjes en soms is er een kapot. Dus nooit ergens naar toe rijden als last resort
- We hebben geen enkele laadstop gemaakt waar we ook niet gestopt zouden zijn om de benen te strekken (we hadden wel wat kinderen en oude mensen bij die rustiger willen rijden, als ik in mijn eentje de toch had gemaakt, had ik waarschijnlijk wel bij verschillende palen op een houtje zitten bijten).
- Oh en de trekkracht van deze wagen is ongeëvenaard. Als je door kronkelweggetjes en bergpasjes omhoog slingert, heb je iedere haarspeldbocht weer een glimlach op je gezicht hoe makkelijk deze auto zichzelf de berg op trekt.
Al met al een prima vakantie auto.