Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54
Largamelion schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:07:
[...]
Die zaken zijn niet essentieel voor mijn woon/werk route, daar is files/werken vermijden essentiëler en daar is Waze beter in imo. Je krijgt ook waarschuwingen voor voorwerpen op de weg en andere gevaren, wat mij al een paar keer behoed heeft van een mogelijke aanrijding.
RFolst schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:08:
[...]

klopt, en daarom gebruik ik het ook zeker niet altijd. Echter, op de standaard routes waarbij ik zeker (genoeg) weet dat ik met voldoende SOC aankom, prefereer ik Waze vanwege de veel betere routealternatieven in het geval van files etc. Ik rijd veel Zwolle <> A'veen en vice versa en vind GM dan altijd wat traag en onlogische alternatieven aangeven.

Waze is zeker niet volledig AAOS ready, maar ik hoop dat ze dat wel gaan worden (en een beetje snel zou ook mooi meegenomen zijn).

Ow, en het is ook een stukje nostalgie; ik reed al Waze op de telefoon (Brodit houder, wie kent ze niet) toen mijn leaseauto's nog geen ingebouwde navigatie hadden.... O-)
Helder ! Thanks :) Is dit meer NL community of bijv ook heel handig in het buitenland voor kleine stukjes zonder laadvragen? TOch maar even installeren straks denk ik

Volvo XC40 P8, Zeekr 7x Privilege AWD besteld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RFolst
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 02-09 16:28
4v4t4r schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:10:
[...]

[...]

Helder ! Thanks :) Is dit meer NL community of bijv ook heel handig in het buitenland voor kleine stukjes zonder laadvragen? TOch maar even installeren straks denk ik
Wereldwijd....

Ow en Waze is de enige nav die de spitsstrook bij Diemen weet in te zettten (afhankelijk van open en welke richting). Als ik op die strook rijd, denkt GM dat ik nog steeds op de hoofdbaan rijd (met rare omrijd routes, maar dat negeer je dan natuurlijk). Op zich niet erg voor bekende routes, al is het doel van navigatie nou juist om je ergens op een juiste manier naartoe te loodsen. Juist als je de weg niet weet....

[ Voor 40% gewijzigd door RFolst op 08-06-2023 16:13 ]

Volvo XC40 P8 | Software versie 2.9 | 20" zomerbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-04-2024
Lancer schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 13:07:
[...]

[Afbeelding]

De EX30 is nauwelijks smaller, wel korter en lager. Kijk je naar de binnenmaten dan is de kofferruimte kleiner (ook door de lage daklijn) en de beenruimte achter is minder. Overigens staat de zitting meer omhoog aan de voorkant, waardoor het voor het gevoel nog wel eens mee zou kunnen vallen.

Ik vermoed dat de XC40 geen directe opvolger krijgt. Hij zit er te dicht op. Wellicht dat de EX60 wat "naar beneden" komt.
Nee de XC40 word EX40 en word groter en duurder. Net zoals alle andere auto's. De BMW X1 is bijvoorbeeld groter dan de X3 eerste gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:57
jorisjansen3 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 12:15:
[...]

Ga je m laten berekenen? Ik ben benieuwd… ik denk dat het verschil in bijtelling (jij hebt toch nog 8% over de eerste €45.000?) maakt dat het nooit goedkoper wordt dan je nu hebt… en de EX30 is echt kleiner….
Ja ik ga het zeker laten berekenen. Wat ik hoop is dat ik er wellicht 200 euro netto op vooruit zou kunnen gaan. Alleen dan vind ik het interessant. Ik heb idd deels 8% en de rest 22% en dat wordt dan 16% en 22%. Maar de wagen is bijna 20k goedkoper, ik betaal nu nog een eigen bijdrage van 230 euro omdat ik over budget zit en ondertussen is ons leasebudget iets verhoogt naar 1000 voor een EV. En daarnaast heb ik nog een extra extra eigen bijdrage omdat de P8 duurder is dan 45k.

Dus al die extra kosten samen is stiekem best veel. Of dat genoeg is om een leuke "winst" te maken op de P8.... geen ideel. Ik weet nog niet wat die in de lease gaat kosten etc. Dus dat gaan we binnenkort maar even uitzoeken met de dealer.

Sowieso geen must hoor, als blijft dat het de moeite niet waard is rijd ik met heel veel plezier door in de P8. Sterker nog, dan gaan we dat contract met nog 1 a 2 jaar verlengen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterblok
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-09 17:45
De inruilwaarde van onze 2021 P8-en is best hoog, dat voordeel gaat naar de leasemaatschappij.

P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Juancho schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:27:
[...]

Ja ik ga het zeker laten berekenen. Wat ik hoop is dat ik er wellicht 200 euro netto op vooruit zou kunnen gaan. Alleen dan vind ik het interessant. Ik heb idd deels 8% en de rest 22% en dat wordt dan 16% en 22%. Maar de wagen is bijna 20k goedkoper, ik betaal nu nog een eigen bijdrage van 230 euro omdat ik over budget zit en ondertussen is ons leasebudget iets verhoogt naar 1000 voor een EV. En daarnaast heb ik nog een extra extra eigen bijdrage omdat de P8 duurder is dan 45k.

Dus al die extra kosten samen is stiekem best veel. Of dat genoeg is om een leuke "winst" te maken op de P8.... geen ideel. Ik weet nog niet wat die in de lease gaat kosten etc. Dus dat gaan we binnenkort maar even uitzoeken met de dealer.

Sowieso geen must hoor, als blijft dat het de moeite niet waard is rijd ik met heel veel plezier door in de P8. Sterker nog, dan gaan we dat contract met nog 1 a 2 jaar verlengen.
Overweeg je dat echt? Blijf je nog steeds Volvo issues houden. Lekker P8 blijven rijden joh.

Anders lekker overstappen naar een ander merk dan zou ik zeggen, iets met een T ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
[...]

neemt iemand anders je p8 op de zaak over dan? Afkopen van je lease is ook geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DreZutphen
[...]

Ja als de ruimte achterin niet echt in issue is kan je het overwegen toch. Het kan je veel geld schelen en je rijd ook in een mooie auto. Lekker doen waar jij je prettig bij voelt.
Een ding scheelt, je hoeft niet want je hebt een meer dan prima auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Sten2017 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Overweeg je dat echt? Blijf je nog steeds Volvo issues houden. Lekker P8 blijven rijden joh.

Anders lekker overstappen naar een ander merk dan zou ik zeggen, iets met een T ;)
Tja en dan krijg je T issues of als je een MB koopt heb je ook issues. 😁👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:58
[...]

Vergeet niet dat die 230 eigen bijdrage van je bruto salaris af gaat, netto kost eigen bijdrage je dus minder dan je denkt en zal daarom bruto ook een stuk hoger moeten zijn om die 200 te besparen die je wilt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 14:38
Auto afgeleverd bij de Dealer voor onderhoud. Alle eerder genoemde dingen zijn op te lossen, behalve het aanpassen van de vering. Daar zou grotere banden de enige optie zijn, maar denk dat ik dat achter wegen laat. Veels te bang dat ik dan ook bij de trillingsfamilie ga horen, dat stel ik liever nog even uit tot die All Seasons versleten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
PCGAMER00 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:23:
Auto afgeleverd bij de Dealer voor onderhoud. Alle eerder genoemde dingen zijn op te lossen, behalve het aanpassen van de vering. Daar zou grotere banden de enige optie zijn, maar denk dat ik dat achter wegen laat. Veels te bang dat ik dan ook bij de trillingsfamilie ga horen, dat stel ik liever nog even uit tot die All Seasons versleten zijn.
Dat trillen heeft blijkbaar niets met de velgen en banden te maken.

Maar wat betreft de vering. Jij zegt hij schommelt na. Bedoel je na het nemen van een vluchtheuvel?
De mijne doet dat namelijk niet. Met 1 of 2 personen erin dan. Laatst met zijn 4en en een boel bagage deed die het wel maar dat lijkt me normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCGAMER00
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-09 14:38
DreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Dat trillen heeft blijkbaar niets met de velgen en banden te maken.

Maar wat betreft de vering. Jij zegt hij schommelt na. Bedoel je na het nemen van een vluchtheuvel?
De mijne doet dat namelijk niet. Met 1 of 2 personen erin dan. Laatst met zijn 4en en een boel bagage deed die het wel maar dat lijkt me normaal.
De auto staat best hoog op zn poten, daardoor helt de auto in bochten best ver een kant op, zo ook als je een rotonde een beetje sneller neemt. Ik zit voornamelijk alleen of met 1 passagier voorin de auto. Zou gewoon willen dat dat wat minder is, daarom heb ik t idee dat als ie wat strakker geveerd is het een mindere schommelbak is in bochten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Sten2017 schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 19:09:
[...]

Nee amper issues maar dat is ook niet de reden achter een mogelijke overweging. Zoals gepost. Het is dus ook puur bekijken hoe en wat, als het geen financieel voordeel oplevert wat de moeite waard is blijf ik idd heerlijk m'n P8 (extra lang) rijden.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
PCGAMER00 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 10:24:
[...]

De auto staat best hoog op zn poten, daardoor helt de auto in bochten best ver een kant op, zo ook als je een rotonde een beetje sneller neemt. Ik zit voornamelijk alleen of met 1 passagier voorin de auto. Zou gewoon willen dat dat wat minder is, daarom heb ik t idee dat als ie wat strakker geveerd is het een mindere schommelbak is in bochten….
Oh zo ja. Die ervaring heb ik ook wel. Hij hangt al aardig over al ver voordat je op de grens komt van wat kan. Ik merkte dat gisteren in een lange afdraaier op de snelweg. Hij trekt hem wat uit de vering zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
Even een vraag ivm de tolbadge voor Frankrijk/Spanje, etc....
In het verleden monteerde ik deze achter de binnenspiegel van de auto in het gedeelte wat zeg maar gearceerd is. Het schijnt dat dit gedeelte minder beschermd is zodat het signaal makkelijker door het raam naar buiten gaat. Nu zie ik bij de P6 dat dit gedeelte er niet meer is. Waar plakken jullie de tolbadge ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Lancer

What the......

DreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:26:
[...]

Oh zo ja. Die ervaring heb ik ook wel. Hij hangt al aardig over al ver voordat je op de grens komt van wat kan. Ik merkte dat gisteren in een lange afdraaier op de snelweg. Hij trekt hem wat uit de vering zeg maar.
't blijft wel een SUV hè. Voor een SUV ligt de XC40 behoorlijk strak. In vergelijking met lagere auto niet. Overigens kun je er prima mee driften door met het gas te spelen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YvoK
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 18:19
Mardijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:36:
Even een vraag ivm de tolbadge voor Frankrijk/Spanje, etc....
In het verleden monteerde ik deze achter de binnenspiegel van de auto in het gedeelte wat zeg maar gearceerd is. Het schijnt dat dit gedeelte minder beschermd is zodat het signaal makkelijker door het raam naar buiten gaat. Nu zie ik bij de P6 dat dit gedeelte er niet meer is. Waar plakken jullie de tolbadge ?
Ik heb hem nog niet vastgeplakt maar wel al "los" gebruikt tijdens de wintersport. Ik heb hem gewoon naast de module achter de binnenspiegel gehouden en dat werkte goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Lancer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:03:
[...]

't blijft wel een SUV hè. Voor een SUV ligt de XC40 behoorlijk strak. In vergelijking met lagere auto niet. Overigens kun je er prima mee driften door met het gas te spelen.
Ja dat is ook waar natuurlijk. Ik reed natuurlijk voornamelijk auto's met een vrij straf onderstel en ICE. Onvergelijkbaar idd.

Tijdens de test ritjes vond ik muv de Q4 de meeste EV Suv's wel veel minder qua onderstel tov de XC40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mardijk
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-07-2024
YvoK schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:36:
[...]

Ik heb hem nog niet vastgeplakt maar wel al "los" gebruikt tijdens de wintersport. Ik heb hem gewoon naast de module achter de binnenspiegel gehouden en dat werkte goed.
Top, bedankt voor je reactie ! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mga1600
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14-09 16:08
DreZutphen schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:26:
[...]

De auto is erg gevoelig voor je juiste bandenspanning. Ik gebruik na veel geëxperimenteer met harder en zachter nu precies de voorgeschreven spanning (sticker) en vind dat het juiste compromis tussen comfort en strakheid van het bochtenwerk. Juist dat laatste heeft mij destijds doen besluiten voor 20” te gaan. Weliswaar minder comfortabel dan 19”maar enorm veel beter qua stuurgedrag.

Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:39
Mardijk schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 11:36:
Waar plakken jullie de tolbadge ?
De tolbadge ligt in de midden console en de bijrijder houdt ‘m omhoog als we in de buurt van een tolpoortjes komen. (Bestuurder moet bijrijder wel op tijd wakker maken ;-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:00
Largamelion schreef op donderdag 8 juni 2023 @ 16:07:
[...]
Die zaken zijn niet essentieel voor mijn woon/werk route, daar is files/werken vermijden essentiëler en daar is Waze beter in imo. Je krijgt ook waarschuwingen voor voorwerpen op de weg en andere gevaren, wat mij al een paar keer behoed heeft van een mogelijke aanrijding.
Ook geeft Waze mobiele flitsers weer. Voor mij een niet onbelangrijk voordeel tov Google Maps. Ik vind persoonlijk Maps er dan wel weer wat beter uitzien, vooral de satellite view en het beeld in het bestuurdersdisplay.

Overigens gebruik ik inmiddels voor de langere routes ABRP (via CarPlay) icm met de carstats viewer (test) app. Deze geeft SoC realtime door via API aan ABRP. Nadeel blijft dat er geen weergave op het bestuurdersdisplay is (en ABRP doet ook geen flitsers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:00
jorisjansen3 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:52:
[...]

De tolbadge ligt in de midden console en de bijrijder houdt ‘m omhoog als we in de buurt van een tolpoortjes komen. (Bestuurder moet bijrijder wel op tijd wakker maken ;-) )
same here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Mga1600 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:37:
[...]

De auto is erg gevoelig voor je juiste bandenspanning. Ik gebruik na veel geëxperimenteer met harder en zachter nu precies de voorgeschreven spanning (sticker) en vind dat het juiste compromis tussen comfort en strakheid van het bochtenwerk. Juist dat laatste heeft mij destijds doen besluiten voor 20” te gaan. Weliswaar minder comfortabel dan 19”maar enorm veel beter qua stuurgedrag.
Ja klopt de 20inch maken het stugger maar stuurt wat strakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Lancer schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 12:03:
[...]

Eens! Driften hoeft niet van mij maar de AWD versie met 20” neemt bochten alsof hij op rails rijdt. Ik heb ook wel in de FWD versie gereden en toen viel het me op dat die toch wel aanmerkelijk minder ‘zeker’ door de bocht gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik had dit al in het EV topic gepost, maar zie dat hier de EX30 ook bediscussieerd wordt. Ik was vandaag bij de Volvo dealer, die wist mij te vertellen dat een EX30 via Volvo's eigen private lease constructie op de website, niet in aanmerking komt voor SEPP subsidie. Dit omdat het eigenlijk een abonnement is, en geen private lease contract. Ondanks de looptijd van 48 maanden... Volvo voert ook het 'Keurmerk Private Lease' niet (= voorwaarde SEPP).

Wil je dus SEPP op een EX30 moet je deze dus óf kopen óf leasen via een andere maatschappij dan Volvo. Vreemd dat Volvo zichzelf zo in de voet lijkt te schieten...

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
jorisjansen3 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 13:52:
[...]

Kan die niet in de houder aan de voorruit links onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17:27
Ga het hier ook maar even proberen :)

Ben in de markt voor een nieuwe lease. Budget laat helaas niet veel (enfin, persoonlijke opinie :) ) toe, want het moet full electric zijn.

Keuze gaat (voornamelijk) tussen
XC40 Plus Extended Range + trekhaak (eigen bijdrage van 35/maand)
of
EQB 250+ Business Line + getinte ruiten en phone integration (eigen bijdrage van 46/maand)

Opinies? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DreZutphen
Kwakkel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:49:

Ben in de markt voor een nieuwe lease. Budget laat helaas niet veel (enfin, persoonlijke opinie :) ) toe, want het moet full electric zijn.

of
EQB 250+ Business Line + getinte ruiten en phone integration (eigen bijdrage van 46/maand)

Poeh, behalve dat beide electrische auto's zijn is het ook een beetje appel met peren vergelijken.
Ik vind de EQB ook niet mooi in tegenstelling tot de EQA amg line.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
AndreBos schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:35:
[...]

Kan die niet in de houder aan de voorruit links onder?
Haha ik dacht ook dat dat idd een houder was, oa voor parkeerbonnen. M'n vorige V40 had dat ook. Maar in de XC40 is dat geen houder is mij verteld maar een klimaat/lucht kanaal die juist vrij moet zijn.... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Juancho schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 22:33:
[...]

Haha ik dacht ook dat dat idd een houder was, oa voor parkeerbonnen. M'n vorige V40 had dat ook. Maar in de XC40 is dat geen houder is mij verteld maar een klimaat/lucht kanaal die juist vrij moet zijn.... 🤔
Bij latere exemplaren zit die clip wel weer achter de ruit…..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
Kwakkel schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 21:49:

of

Als je een trekhaak neemt valt de EQB af, die mag 0Kg trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
vdburg schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 08:20:
[...]

Als je een trekhaak neemt valt de EQB af, die mag 0Kg trekken.
Klopt, maar de EQB heeft dan weer meer ruimte binnenin...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vdburg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 13:19
Kwakkel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:21:
[...]

Dat klopt, ik heb er ook serieus naar gekeken en had al een afspraak voor een proefrit totdat ik er achter kwam dat hij niets kan trekken wat voor mij een showstopper was. Uiteindelijk heb ik een XC40 ultimate extended range besteld welke als het goed is in oktober wordt afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreBos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-04-2024
Mga1600 schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 23:17:
[...]

Bij latere exemplaren zit die clip wel weer achter de ruit…..
Klopt, een gewoon plactic clipje…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:35
Kwakkel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 13:21:
[...]
Ja maar, je hebt een trekhaak nodig of niet!? Zoniet, dan hoef je die toch überhaupt niet te bestellen? 🙄

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
Vulcan750 schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 15:53:
[...]

Ja maar, je hebt een trekhaak nodig of niet!? Zoniet, dan hoef je die toch überhaupt niet te bestellen? 🙄
Verschil in visie tussen mij en moeder de vrouw. Ik heb die trekhaak niet nodig. Mijn vrouw ziet het nut er wel van in. Nu, de XC40 is kleiner, dus voor een trip naar het containerpark is dat dan wel handiger. Maar echt veel ga je dat niet gebruiken.
En het is al zeker niet dat we met de caravan op vakantie gaan oid 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:52
Kwakkel schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 16:53:
[...]

Verschil in visie tussen mij en moeder de vrouw. Ik heb die trekhaak niet nodig. Mijn vrouw ziet het nut er wel van in. Nu, de XC40 is kleiner, dus voor een trip naar het containerpark is dat dan wel handiger. Maar echt veel ga je dat niet gebruiken.
En het is al zeker niet dat we met de caravan op vakantie gaan oid 🙂
Kan je misschien beter die trekhaak laten voor wat het is en wat duurdere interieurbekleding kiezen.

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

nujtrug schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 21:07:
[...]

Kan je misschien beter die trekhaak laten voor wat het is en wat duurdere interieurbekleding kiezen.
Haakje blijft nuttig voor schoonmoeder vervoer 8)7

Maar inderdaad, en met andere bekleding heb je meteen ook fatsoenlijke binnenverlichting die bij de standaardbekleding ontbreekt.

XC40 P6 Plus MY23 19 inch zomer-winterbanden wissel, warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
Voorlopig heb ik aardig meer range sinds 2.9. Had verwacht dat de boel na een paar ritjes zich zou herstellen maar ik blijf tegen de 400km aanzitten. Scoorde vandaag zelfs bij 32 graden over 45km 19,2. Dat zie ik niet vaak, ook niet in de zomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:15
Hier de resultaten van een ritje zuid naar noord nl. Dit was bij ideale ev condities 22 graden en weinig wind.

Het is ok maar meer ook niet.
Tm Utrecht 100 km/h of langzamer. Daarna stukjes 120-130

P6 met 19 inch.

26.1 kWh/100 km over deze rit.

Frontale oppervlakte bij de xc40 blijft gewoon te fors bij snelheden boven de 100.

Ik had laatst een i4 mee. Blijft keurig rond de 20 bij deze snelheden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7L7AFVTTiyx-i8z7Q_4roIYgzJc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P2CQ2tvRxQuueHnRu3tRNfVZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Laatst online: 22:51
Vind de EX30 wel best interessant eigenlijk. Misschien toch maar afspraak maken bij de dealer. Zou dan de Corsa erop inruilen voor een single motor standard range plus. Kan je nog SEPP subsidie op krijgen ook. Bereik vergelijkbaar met de Corsa en dat is ruim voldoende :)

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:35
okio schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:25:
Frontale oppervlakte bij de xc40 blijft gewoon te fors bij snelheden boven de 100.
Het verbruik per km van een xc40 neemt boven de 100km per uur toe met het kwadraat van de snelheid, net zoals dit bij een i4 of een tesla het geval is. Anders gezegd, de verhouding van het verbruik van een xc40 t.o.v. bv de i4, zal (ongeveer) dezelfde zijn bij 140 km/u als bij 100km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Ophidian schreef op zondag 11 juni 2023 @ 21:01:
Vind de EX30 wel best interessant eigenlijk. Misschien toch maar afspraak maken bij de dealer. Zou dan de Corsa erop inruilen voor een single motor standard range plus. Kan je nog SEPP subsidie op krijgen ook. Bereik vergelijkbaar met de Corsa en dat is ruim voldoende :)
Misschien ook wel interessant voor @Kwakkel als nieuwe leasewagen? Wie weet heb je voor het geld van een XC40 Plus ER wel een EX30 Ultimate met meer opties (en trekhaak)..

Maar lijkt me toch wel een totaal andere wagen qua design en afwerking binnenin. Gisteren in review gezien dat ze net zoals bij VW maar 1 knop hebben om ruiten voor- en achteraan te bedienen (en die zit in de middenconsole).

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.7.0) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.9.0)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quattromgh
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09 14:44
Hallo allen, allereerst naar even voorstellen. Sinds een week of 6 een tevreden eigenaar van een P6 en sinds die tijd al een ruime 5000 zeer fijne kilometers gemaakt. Ik lees hier al wat maandjes mee en dankzij alle tips and tricks hier heb ik de auto al helemaal eigen gemaakt.

Ik blijf nog wel met een vraag zitten. Ik navigeer met GM, maar mis daarbij de flitsmeldingen die ik met Waze in mijn vorige auto had. Nu gebruik ik FM via Bluetooth en op zich gaat dat prima. Toch vind ik het geen ideale oplossing. Eigenlijk zou een telefoon niet meer nodig moeten zijn met een geïntegreerd AAOS systeem.

Nou viel mij wel op dat als je eerst waze opstart en daarna GM start, dat Waze dan op de achtergrond actief blijft. Mijn gedachte us dan dat waze op de achtergrond dan ook de flitsers zou blijven ontvangen en doorgeven. Na een korte test blijkt dat ook deels (!) te werken. Bij een flitspaal hier in de buurt geeft hij dan de ene keer wel een melding en de andere keer niet.

Het lijkt mij dus dat dit stabiel ziu moeten kunnen werken, maar blijkbaar heb ik ergens een instelling verkeerd staan waardoor het geluid van Waze niet altijd goed door komt. Heeft iemand dit al geprobeerd en suggestisch waarom dit niet stabiel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Quattromgh schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:42:
[...]

Het lijkt mij dus dat dit stabiel ziu moeten kunnen werken, maar blijkbaar heb ik ergens een instelling verkeerd staan waardoor het geluid van Waze niet altijd goed door komt.

[...]
Ik gebruik zelf Waze niet, maar misschien heb je toch iets aan deze tip. Bij Flitsmeister werkt het geluid alleen goed bij gebruik van het HFP protocol (Hands Free Protocol via Bluetooth). Als iets dergelijks ook bij Waze in te stellen is, dan probeer dat eens.

XC40 Twin Ultimate MY23 19" nubuck + pixel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goetfoud
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CTYzebDUFDpWBW2q6MIUfred9s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDRvYq9FNVSEGspirrnHydVO.jpg?f=fotoalbum_large

Meer mensen dit probleem?
Gewoon wachten of opnieuw inloggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Juancho schreef op zondag 11 juni 2023 @ 17:45:
Voorlopig heb ik aardig meer range sinds 2.9. Had verwacht dat de boel na een paar ritjes zich zou herstellen maar ik blijf tegen de 400km aanzitten. Scoorde vandaag zelfs bij 32 graden over 45km 19,2. Dat zie ik niet vaak, ook niet in de zomer.
Blij dat het goedkomt bij je, want je had wel erg afwijkende gebruiken steeds.
Had je die ook al eens vergeleken met wat je daarna echt per laadbeurt aan KWH erin moest laden?
Want als het systeem aangeeft dat je over 100 km 24 kWh hebt gebruikt, moet je dat er theoreticsch dus ook weer inladen om weer op je startpercentage te komen. Ik denk dat je in die gevallen minder had moeten laden en dat je systeem gewoon teveel aangaf, niet realistisch.

overigens zit ik nu regelmatig rond 17 kWh/100km, ook gisteren met 32 graden en de airco heerlijk ongegeneerd aan op 20 graden.
Soms duikt het zelfs onder de 16 (gebeurde donderdag nog) bij een gemiddelde snelheid van 86 kmh.
Wat wel scheelt nu is als je stevig optrekt steeds, dan schiet het verbruik toch al wel weer richting 19 kWH/100km, dat maakt ook best wel veel uit nog.
Gewoon even wat materiaal voor je om te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

goetfoud schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:14:
[Afbeelding]

Meer mensen dit probleem?
Gewoon wachten of opnieuw inloggen?
Gisteren 1x gehad, app afgesloten en direct weer opgestart, werkte weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Largamelion
  • Laatst online: 19:31
Hallo allen, allereerst naar even voorstellen. Sinds een week of 6 een tevreden eigenaar van een P6 en sinds die tijd al een ruime 5000 zeer fijne kilometers gemaakt. Ik lees hier al wat maandjes mee en dankzij alle tips and tricks hier heb ik de auto al helemaal eigen gemaakt.

Ik blijf nog wel met een vraag zitten. Ik navigeer met GM, maar mis daarbij de flitsmeldingen die ik met Waze in mijn vorige auto had. Nu gebruik ik FM via Bluetooth en op zich gaat dat prima. Toch vind ik het geen ideale oplossing. Eigenlijk zou een telefoon niet meer nodig moeten zijn met een geïntegreerd AAOS systeem.

Nou viel mij wel op dat als je eerst waze opstart en daarna GM start, dat Waze dan op de achtergrond actief blijft. Mijn gedachte us dan dat waze op de achtergrond dan ook de flitsers zou blijven ontvangen en doorgeven. Na een korte test blijkt dat ook deels (!) te werken. Bij een flitspaal hier in de buurt geeft hij dan de ene keer wel een melding en de andere keer niet.

Het lijkt mij dus dat dit stabiel ziu moeten kunnen werken, maar blijkbaar heb ik ergens een instelling verkeerd staan waardoor het geluid van Waze niet altijd goed door komt. Heeft iemand dit al geprobeerd en suggestisch waarom dit niet stabiel werkt?
Waze geeft enkel een geluidsmelding bij 'n flitspaal als je te snel rijdt op het moment dat de melding start. Als je de toegelaten snelheid rijdt of na het opkomen van de melding pas optrekt en over de limiet gaat, dan is het enkel visueel. Mogelijks is dat het probleem waarom je de ene keer wel een melding krijgt en de andere keer niet.

Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCCFiGVUeYs1h7RQIHZgqlSQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sokoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-09 21:06

Met Apple CarPlay werkt dit perfect, zet altijd Flitsmeister eerst aan, dan Waze (op Apple CarPlay) en dan gebruik ik het dashboard van Apple CarPlay op het dashboard display (midden). En dan gewoon Google Maps via AAOS. Krijg dan alle meldingen van FM en Waze en gewoon een chille navigatie op het bestuurdersdisplay + een mooi dashboard in het midden met een verkleinde versie van Waze + muziek en eventueel agenda. Werkt echt top op die manier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
ik merk dat het bereik wel een beetje random is (of gewoon erg van slag na de update)
Het is steeds warmer weer, maar ondanks dat zou ik eerst met 95% mn hotel bereiken (5% over dus) en nu zou het me 114% kosten om er te komen, een paar dagen later. Beide keren geen file op maps oid. Een verschil van ongeveer 20%. Ik vind dat best fors.

Maakt me verder niet uit- wil toch stoppen voor lunch, maar valt me wel op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Sokoo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Met Apple CarPlay werkt dit perfect, zet altijd Flitsmeister eerst aan, dan Waze (op Apple CarPlay) en dan gebruik ik het dashboard van Apple CarPlay op het dashboard display (midden). En dan gewoon Google Maps via AAOS. Krijg dan alle meldingen van FM en Waze en gewoon een chille navigatie op het bestuurdersdisplay + een mooi dashboard in het midden met een verkleinde versie van Waze + muziek en eventueel agenda. Werkt echt top op die manier!
Klinkt ideaal, konden we dat maar met Android Auto ook in onze AAOS wagen ... 8)7

Intussen bol ik nu een goede week rond met m'n XC40 en stap steeds met plezier in de auto. Rijdt zo heerlijk chill, alsof je over de baan zweeft vind ik. Ik merk nu wel de trillingen in het stuur soms op zonder er echt op te letten. Gelukkig rijd ik amper de snelheden waarbij het probleem optreedt en is het daardoor zeker doenbaar. Kan me echter wel voorstellen dat als je lange afstanden moet doen op die snelheid, het na 'n tijdje best storend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
Over 2.9 lees ik vooralsnog geen ‘paniekverhalen’ zoals met eerdere updates wel eens het geval was. Dat is mooi! Zelf nog weinig ervaring met deze versie we zijn vlak nadat die geïnstalleerd was met onze VWBus (omgebouwd tot campertje)op een kort kampeer reisje gegaan. Eigenlijk een ‘oefenrondje ’ omdat ik van de winter een andere, wat slimmere bed constructie heb gemaakt die we wilden uittesten. Later deze zomer gaan we ‘echt’ weg.
Ook hebben we er nu voor het eerst een (opblaas) voortent in gebruik genomen die de krappe leefruimte in de bus meer dan verdrievoudigd. Volgens de gebruiksaanwijzing zou die in 5 minuten moeten staan maar de eerste keer kostte ons dat een veelvoud omdat diezelfde gebruiksaanwijzing nog thuis ligt……Het voordeel is dat je tent blijft staan met al je verdere spul erin als je tussendoor met de bus op pad gaat (de koppeling tussen tent en bus is snel gemaakt en snel verbroken)

Het was wel weer even wennen aan de range van de bus haha….: bijna 1100 km met volle tank. ….niet dat de kortere range me met de Volvo ooit echt dwarsgezeten heeft.

[ Voor 4% gewijzigd door Mga1600 op 12-06-2023 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
4v4t4r schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:43:
ik merk dat het bereik wel een beetje random is (of gewoon erg van slag na de update)
Het is steeds warmer weer, maar ondanks dat zou ik eerst met 95% mn hotel bereiken (5% over dus) en nu zou het me 114% kosten om er te komen, een paar dagen later. Beide keren geen file op maps oid. Een verschil van ongeveer 20%. Ik vind dat best fors.

Maakt me verder niet uit- wil toch stoppen voor lunch, maar valt me wel op
Dit is toch juist super irritant want je kan simpelweg niet meer vertrouwen op de auto. Ik merkte dit overigens al na de vorige OTA, er klopte vaak geen snars van en dat maakt het rijden super onrustig want je kijkt elke keer hoe het er voor staat. Die schommelende waardes zijn killing voor een EV. Daar moet je bijna blind op kunnen vertrouwen. En dat kon je ook, want het werkte voor 99% heel goed. Maar volgens mij sinds de 2.7 of 2.8 OTA is dat een stuk minder stabiel geworden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

Sokoo schreef op maandag 12 juni 2023 @ 10:56:
[...]

Ik gebruik GM voor de navigatie, en op de GSM heb ik Flitsmeister, doordat die automatisch start bij het tot standkomen van de BlueTooth verbinding met de XC40 (alleen dan, niet met andere BT verbindingen) en weer afsluit als die wegvalt, merk ik het niet eens.
Ik heb keurig alle flitsers, flitspalen, hulpdienstmeldingen, stilstaande voertuigen etc etc etc als gesproken tekst over het audiosysteem van de wagen, en dat gaat perfect. GSM kan gewoon in de binnenzak blijven zitten, werkt TOP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Juancho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:11:
[...]

Dit is toch juist super irritant want je kan simpelweg niet meer vertrouwen op de auto. Ik merkte dit overigens al na de vorige OTA, er klopte vaak geen snars van en dat maakt het rijden super onrustig want je kijkt elke keer hoe het er voor staat. Die schommelende waardes zijn killing voor een EV. Daar moet je bijna blind op kunnen vertrouwen. En dat kon je ook, want het werkte voor 99% heel goed. Maar volgens mij sinds de 2.7 of 2.8 OTA is dat een stuk minder stabiel geworden helaas.
Werkt hier allemaal prima. Ze hebben de opd wat anders afgesteld en heb meer range gekregen van Volvo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timhtc
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:39

timhtc

Home Energy Management

ron65 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Ik gebruik GM voor de navigatie, en op de GSM heb ik Flitsmeister, doordat die automatisch start bij het tot standkomen van de BlueTooth verbinding met de XC40 (alleen dan, niet met andere BT verbindingen) en weer afsluit als die wegvalt, merk ik het niet eens.
Ik heb keurig alle flitsers, flitspalen, hulpdienstmeldingen, stilstaande voertuigen etc etc etc als gesproken tekst over het audiosysteem van de wagen, en dat gaat perfect. GSM kan gewoon in de binnenzak blijven zitten, werkt TOP
Heb je hier een automatisering voor gemaakt in de opdrachten app? Kun je die delen?

XC40SMER|11kWp|HA Yellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:40
timhtc schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Heb je hier een automatisering voor gemaakt in de opdrachten app? Kun je die delen?
Aangezien je specifiek over de opdrachten app hebt gok ik dat je een iPhone hebt. Daar kan het niet volledig automatisch mee, daar moet je altijd nog op het scherm toestaan dat er een app gestart wordt. Enige manier om dit automatisch te doen is gebruik maken van een Flitsmeister One of Two.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madhondt
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:35
4v4t4r schreef op maandag 12 juni 2023 @ 11:43:
GM houdt rekening met o.a. de weerscondities. Met de paar dagen ertussen zal wsch de wind zijn gedraaid of in kracht veranderd. Bij een snelheid van ~120km/u maakt een frontaal verschil van 10km/u in windsnelheid een verschil van ~16% in verbruik per km (eventjes veronderstellend dat het verbruik enkel door luchtweerstand zou worden bepaald).

Voor een ICE wagen is dat overigens ook net zo, alleen zijn we met onze EV wsch iets meer gefocust op range en verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
madhondt schreef op maandag 12 juni 2023 @ 14:13:
[...]

GM houdt rekening met o.a. de weerscondities. Met de paar dagen ertussen zal wsch de wind zijn gedraaid of in kracht veranderd. Bij een snelheid van ~120km/u maakt een frontaal verschil van 10km/u in windsnelheid een verschil van ~16% in verbruik per km (eventjes veronderstellend dat het verbruik enkel door luchtweerstand zou worden bepaald).

Voor een ICE wagen is dat overigens ook net zo, alleen zijn we met onze EV wsch iets meer gefocust op range en verbruik.
Ik wist nog niet dat GM Dat deed ? Ik zal er eens op letten. Als ik op Windy kijk zie ik indd tegenwind (10km/u) dus dat zou het best kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:29
Hebben jullie in Google AAOS over de vaste flitspalen of de mobiele flitspalen die niet te zien zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
RigolleM schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:09:
Hebben jullie in Google AAOS over de vaste flitspalen of de mobiele flitspalen die niet te zien zijn?
AAOS toont alleen de vaste flitspalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mga1600
RickKoets schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Aangezien je specifiek over de opdrachten app hebt gok ik dat je een iPhone hebt. Daar kan het niet volledig automatisch mee, daar moet je altijd nog op het scherm toestaan dat er een app gestart wordt. Enige manier om dit automatisch te doen is gebruik maken van een Flitsmeister One of Two.
Ik heb een FM Two gekocht en ben buitengewoon tevreden. Alle info komt luid en duidelijk over via de auto speakers (en op het piepkleine schermpje). Opstarten van de telefoon appen het verbinden met de auto loopt helemaal vanzelf bij het instappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lars4
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 04-04-2024
okio schreef op zondag 11 juni 2023 @ 20:25:
Hier de resultaten van een ritje zuid naar noord nl. Dit was bij ideale ev condities 22 graden en weinig wind.

Het is ok maar meer ook niet.
Tm Utrecht 100 km/h of langzamer. Daarna stukjes 120-130

P6 met 19 inch.

26.1 kWh/100 km over deze rit.

[Afbeelding]
Nu rijd ik zelf pas 3 weken in mijn P6 dus het ontbreekt mij nog wat aan ervaring op de lange termijn, maar de verbruiken welke jij noemt zijn toch enorm hoog?

Ik reed vorig weekend op en neer naar Limburg (210 km enkele reis, cc op 105-110, P6 met 20'')
Heenweg: 8 graden, gem verbruik 22.1 kwh/100km
Terugweg 24 graden, gem verbruik 18.8 kwh/100km
Gemiddeld dus iets meer dan 20 kwh/100km over 420 km.

Ik snap dat de lagere snelheid gunstig uitpakt, maar verklaart dat 6 kwh/100km?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4v4t4r
Lars4 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 16:17:
[...]

Nu rijd ik zelf pas 3 weken in mijn P6 dus het ontbreekt mij nog wat aan ervaring op de lange termijn, maar de verbruiken welke jij noemt zijn toch enorm hoog?

Ik reed vorig weekend op en neer naar Limburg (210 km enkele reis, cc op 105-110, P6 met 20'')
Heenweg: 8 graden, gem verbruik 22.1 kwh/100km
Terugweg 24 graden, gem verbruik 18.8 kwh/100km
Gemiddeld dus iets meer dan 20 kwh/100km over 420 km.

Ik snap dat de lagere snelheid gunstig uitpakt, maar verklaart dat 6 kwh/100km?
120 a 130 is echt een kwh vreter hoor.. dan gaat het hard omhoog !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

Lancer

What the......

Juancho schreef op maandag 12 juni 2023 @ 15:31:
[...]

AAOS toont alleen de vaste flitspalen.
Ook mobiele hoor, maar volgens mij niet met een 100% hit-rate. Ik ben lig door maps al meerdere malen gewaarschuwd voor mobiele posten. (Tenzij Google dat weer heeft aangepast, wat naar mijn ervaring ook niet onwaarschijnlijk is)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quattromgh
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09 14:44
ron65 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 12:20:
[...]

Ook een mooie oplossing. Maar je blijft dan afhankelijk van je telefoon een een kabeltje en dat is nou precies waar ik van af wil (en wat volgens mij ook niet de bedoeling kan zijn van een geïntegreerd ststeem)

Wat zou het mooi zijn als:
- Google Maps de flitsers a la Waze en/of FM gaat aanbieden, of
- Waze de verbruik gegevens van de auto en laadpaal info gaat gebruiken.

Overigens best bijzonder dat Google als moeder van Waze de verkeersinfo gewoon in eigen huis heeft, maar dit niet toe past in GM. Daarmee zou het m.i. echt de gouden navigatie app zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
Quattromgh schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:44:
[...]

Ook een mooie oplossing. Maar je blijft dan afhankelijk van je telefoon een een kabeltje en dat is nou precies waar ik van af wil (en wat volgens mij ook niet de bedoeling kan zijn van een geïntegreerd ststeem)

Overigens best bijzonder dat Google als moeder van Waze de verkeersinfo gewoon in eigen huis heeft, maar dit niet toe past in GM. Daarmee zou het m.i. echt de gouden navigatie app zijn...
In meerdere landen is het informeren ovet snelheidscontroles verboden. Dat zal er achter zitten bij GM denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mga1600
[...]

Wel afhankelijk van je telefoon, niet van een kabeltje …..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kammika
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:59
Lancer schreef op maandag 12 juni 2023 @ 17:16:
[...]

Ook mobiele hoor, maar volgens mij niet met een 100% hit-rate. Ik ben lig door maps al meerdere malen gewaarschuwd voor mobiele posten. (Tenzij Google dat weer heeft aangepast, wat naar mijn ervaring ook niet onwaarschijnlijk is)
Maar ook voor vast controles zeer onbetrouwbaar. Heb een flitspaal vlakbij bij mijn huis. Soms geeft die ‘m aan, soms niet. 50/50 kans…

FM over Bluetooth werkt bij mij het beste. Kan ‘m met 1 tik op startscherm Apple starten. Werkt prima. Bij Android kun je volgens mij zelfs aan Bluetooth een event hangen om fm op te starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartelomeus
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 13:52
Misschien niet helemaal de plek hier....

Nee, dat klopt. Dat is hier namelijk: Vraag & Aanbod overig :)

[ Voor 87% gewijzigd door Notna op 13-06-2023 15:59 . Reden: V&A post ]

C40 P6 (ultimate my23) 19 inch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorisjansen3
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:39
RickKoets schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:15:
[...]

Zonder One of Two kan het wel, maar dan moet je bedraad je iphone aansluiten. Dan kun je automatiseren: “wanneer CarPlay verbinding maakt” “voer uit open App”….
Zo werkt het bij mij: als ik mijn iphone aan het oplaadsnoertje hang, start Flitsmeister automatisch op…
(En omdat ik CarPlay wil gebruiken, moet ik toch mijn IPhone bedraad aansluiten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gutanoth
In flitsmeister zit toch gewoon de functie "automatisch starten boven 50kmh of bij bluetooth verbinding met [bluetooth naam] "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Largamelion
Voor de twijfelaars tussen XC40 en EX30 kwam ik deze tegen, kan misschien helpen al wordt er niet echt iets nieuws verteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RickKoets
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:40
jorisjansen3 schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:45:
[...]

Zonder One of Two kan het wel, maar dan moet je bedraad je iphone aansluiten. Dan kun je automatiseren: “wanneer CarPlay verbinding maakt” “voer uit open App”….
Zo werkt het bij mij: als ik mijn iphone aan het oplaadsnoertje hang, start Flitsmeister automatisch op…
(En omdat ik CarPlay wil gebruiken, moet ik toch mijn IPhone bedraad aansluiten)
Ja daar kan het inderdaad mee. Maar het ging hier specifiek om starten zonder je telefoon uit je zak te halen. En dat kan niet. Carplay kan overigens draadloos
Gutanoth schreef op maandag 12 juni 2023 @ 20:44:
In flitsmeister zit toch gewoon de functie "automatisch starten boven 50kmh of bij bluetooth verbinding met [bluetooth naam] "
Mogelijk bij Android, maar mijn Appeltje heeft deze functie niet. Wel de optie "automatisch starten op basis van beweging". Echter moet de app dan wel altijd open staan op de achtergrond. En in mijn automatisme sluit ik die eigenlijk altijd allemaal af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutanoth
RickKoets schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 08:47:
[...]

Ja daar kan het inderdaad mee. Maar het ging hier specifiek om starten zonder je telefoon uit je zak te halen. En dat kan niet. Carplay kan overigens draadloos

[...]

Mogelijk bij Android, maar mijn Appeltje heeft deze functie niet. Wel de optie "automatisch starten op basis van beweging". Echter moet de app dan wel altijd open staan op de achtergrond. En in mijn automatisme sluit ik die eigenlijk altijd allemaal af.
Ah oei, ik weet inderdaad niet of dat anders kan bij een iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

timhtc schreef op maandag 12 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Ik weet even niet wat de "opdrachten app" is, maar ik heb het in Flitsmeister zelf gedaan, daar kun je aangeven dat hij moet opstarten wanneer de XC40 zich over BT meldt, en ook weer afsluiten als die wegvalt.
Is dus een instelling in FM zelf.

Ik begreep overigens zonet van een collega dat bij Apple (I-phone) er een beveiliging op zit die opstarten van een app vanaf externe bronnen tegengaat, maar daar zou ook weer wat op te regelen zijn?
Ik heb zelf gewoon een normale en fijne Android, dus wat er voor de Iphone nodig is weet ik niet precies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Afhankelijk van de telefoon ja, maar NIET van een kabeltje.
Het gaat via Blue Tooth, dus de telefoon zit gewoon in mijn tas of binnenzak en blijft daar.
Als ik instap start het multitainment van de auto op, en dat maakt direct de BT verbinding met de telefoon, die dan vanzelf FM opstart. De meldingen van flitsers, files, etc etc hoor ik dan gewoon via de audio van de auto. Wil ik ze zien op het schermpje dan moet ik de telefoon pakken en in een houder zetten etc... maar kabeltje is ook dan geen noodzaak. Ik zelf heb voldoende aan de audio meldingen, dus de telefoon blijft in de tas/zak.

Maar ik begreep dat dit bij Android gewoon fijn werkt, maar bij Apple IPhone is er een stukje hardware van FM voor nodig (FM One of FM Two). Ook dan géén kabeltje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron65
  • Niet online

ron65

XC40 P6 Plus MY23

[...]

Voor wat het waard is, ik heb de laag "verkeer" in GM aangezet.
maps houdt sowieso al rekening met de files en biedt alternatieven aan als je route teveel vertraging geeft en past dat ook onderweg weer aan als de situatie wijzigt.
Daarnaast zie je met die verkeerslaag op "aan" aan de kleurtjes hoe druk een stukje weg is, rood is echt file.
Bovendien kan GM ook daarvoor waarschuwen, maar je moet wel even goed met de instellingen spelen, desnoods even vanaf je desktop mits daarop hetzelfde account zit als in de auto.

GM geeft ook flitsers aan, maar mist dan weer trajectcontoles en meldingen van stilstaande voertuigen etc, en GM is in die meldingen niet altijd compleet. Daarom heb ik FM er bij op de gsm.
Nog een voordeel van dat laatste is dat wanneer je met iemand meerijdt en FM dan handmatig aanzet, je die persoon kunt plezieren met de flitsmeldingen. Ik ben verbaasd hoeveel mensen dat helemaal niet eens hebben op hun GSM, en maar klagen dat ze teveel boetes hebben 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
Largamelion schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:16:
Voor de twijfelaars tussen XC40 en EX30 kwam ik deze tegen, kan misschien helpen al wordt er niet echt iets nieuws verteld.
Bij de naam Kris Rifa haak ik al meteen af. Hij vertelt te vaak onzin en clickbait is hem niet vreemd. Als zoiets in commentaar wordt aangetoond, wordt zo'n opmerking wat later gewoon verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:59
Largamelion schreef op maandag 12 juni 2023 @ 21:16:
Ik ben zo'n twijfelaar :) Ik kan namelijk mijn offerte omzetten naar een EX30...
Heb al een hele hoop info gezien/gelezen, maar twijfel nog steeds. Volgende week ga ik de EX30 in het echt zien en ik hoop dat dat wat meer duidelijkheid geeft.

Zijn er hier mensen die absoluut voor de EX30 gaan? En waarom?

Ik hoor het graag!

XC40 RWD Ultimate Single Motor ER MY24 Sage Green 45000km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claude
  • Niet online
rolfio schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 11:09:
[...]

Volgende week ga ik de EX30 in het echt zien en ik hoop dat dat wat meer duidelijkheid geeft.

[...]
Inderdaad altijd eerst zelf 'live' beoordelen hoe het voelt. Niet vanaf een afbeelding kopen.
Zelf zou ik dan ook graag vergelijken met het Geely broertje Zeekr X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juancho
[...]

Ik ben zo'n twijfelaar :) Ik kan namelijk mijn offerte omzetten naar een EX30...
Heb al een hele hoop info gezien/gelezen, maar twijfel nog steeds. Volgende week ga ik de EX30 in het echt zien en ik hoop dat dat wat meer duidelijkheid geeft.

Ik hoor het graag!
Huh? Heb je al een dealer gevonden die die wagen al heeft staan? Ik begreep dat dat nog wel even duurde voor de eerste dealers in NL ze de EX30 in de showroom hebben staan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
[...]

Ik hoor het graag!
Wij zijn ons aan het oriënteren, maar dan komt hij naast de XC40 ;) Dus met de keuze tussen de twee kan ik je niet verder helpen. Wat ik wel zie, is dat de XC40 beduidend ruimer is als gezinsauto, met name achter de bestuurder zitten kan krap zijn in de EX30. Dus hangt ook beetje vanaf hoe groot je gezin is.
Juancho schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Huh? Heb je al een dealer gevonden die die wagen al heeft staan? Ik begreep dat dat nog wel even duurde voor de eerste dealers in NL ze de EX30 in de showroom hebben staan...?
Heb onlangs de dealer gesproken. Zou eind van het jaar in de showroom staan. Er is nu een evenement in Scheveningen waar die staat samen met de EX90. Er komt binnenkort een event voor early buyers. Levering lijkt eerste kwartaal 24 te worden. ER krijgt voorrang op de SR.

Enkele foto's die ik van hem kreeg:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NGFRHFVMARDe-5DixFAfU3R0v-8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Rzpofw9I30vStgomtLgL8Tje.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVUu8_PcdzlM0G7w1tpFON_sn-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fpDy6v6TTINqYb8zZYhdt3bJ.jpg?f=user_large

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ophidian schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:44:

Heb onlangs de dealer gesproken. Zou eind van het jaar in de showroom staan. Er is nu een evenement in Scheveningen waar die staat samen met de EX90. Er komt binnenkort een event voor early buyers. Levering lijkt eerste kwartaal 24 te worden. ER krijgt voorrang op de SR.
Ah ok ja dat evenement had ik gelezen maar ik ga niet helemaal naar Scheveningen rijden om die wagen, die volgens mij nog niet eens final is als ik de video's zo zag, te bekijken. Mijn vaste dealer zei ook al dat ze de wagen pas in de Q3/Q4 in de showroom krijgen. Nog even heel lang wachten dus.Sowieso is het nog wachten op veel meer details, ik las hierboven ook al dat bijv. de ruitenwissers niet meer via de stuurhendel bediend kan worden maar perse moet via het grote scherm. Dan gaat Volvo dus echt Tesla op vele gebieden achterna en als er nog veel meer van dit soort dingen naar bovenkomen vraag ik me af of ik sowieso een omruil wil overwegen.

Tis zo jammer dat de EX30 niet het interieur van de EX90 heeft gekregen, die heeft namelijk gewoon netjes een 2de (wel kleiner) scherm voor je neus.

[ Voor 26% gewijzigd door Juancho op 13-06-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoudN
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:29
Ophidian schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Wij zijn ons aan het oriënteren, maar dan komt hij naast de XC40 ;) Dus met de keuze tussen de twee kan ik je niet verder helpen. Wat ik wel zie, is dat de XC40 beduidend ruimer is als gezinsauto, met name achter de bestuurder zitten kan krap zijn in de EX30. Dus hangt ook beetje vanaf hoe groot je gezin is.

[...]

Enkele foto's die ik van hem kreeg:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heeft hij toevallig ook een foto van de achterzijde met open klep?

XC40 P8 - Wallbox Copper SB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Juancho schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:46:
[...]

Ah ok ja dat evenement had ik gelezen maar ik ga niet helemaal naar Scheveningen rijden om die wagen, die volgens mij nog niet eens final is als ik de video's zo zag, te bekijken. Mijn vaste dealer zei ook al dat ze de wagen pas in de Q3/Q4 in de showroom krijgen. Nog even heel lang wachten dus.
Dat wachten zijn we wel gewend :+

Had ook nog even de kleurstalen naast elkaar gelegd, altijd lastig van foto maar geeft een idee

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kQEcVbx46aUP2ZJJDuMjFoHiKkM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zxwYH38RcCLQv4Rh3pn4RQBv.jpg?f=user_large

Cloud blue, Vapor Grey, Crystal White. Moss Yellow zou volgende week binnenkomen en de stoffen van de bekleding waarschijnlijk ook snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
ArnoudN schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:48:
[...]

Heeft hij toevallig ook een foto van de achterzijde met open klep?
Heb ik nog niet, alleen van de achterbak zelf.

Wel dit filmpje, komt het in voor:
[Video: https://www.linkedin.com/posts/volvo-buitenweg-groep_the-ocean-race-2023-activity-7074306797972377600-HQT4/]

[ Voor 25% gewijzigd door Ophidian op 13-06-2023 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venomer
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 21:52
Ik vind de EX30 toch wel een mooie auto! De EX90 ook wel, maar mijn spaarrekening en de EX90 zijn niet echt compatible... De XC40 begint er dan toch een beetje uit te zien als de vorige generatie, als je begrijpt wat ik bedoel.

XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:23
Hier nog een mooie ontdekking…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGNm-2WHEsEpd8feIGP3DRJz5bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhKlFRUK4BO8i1oclF1YSi6C.jpg?f=fotoalbum_large

Achterste raampje van rechter achterportier is niet getint 😱
Inmiddels as vrijdag afspraak bij dealer om garantie te claimen bij Volvo en de boel te laten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
[...]

Ah ok ja dat evenement had ik gelezen maar ik ga niet helemaal naar Scheveningen rijden om die wagen, die volgens mij nog niet eens final is als ik de video's zo zag, te bekijken. Mijn vaste dealer zei ook al dat ze de wagen pas in de Q3/Q4 in de showroom krijgen. Nog even heel lang wachten dus.Sowieso is het nog wachten op veel meer details, ik las hierboven ook al dat bijv. de ruitenwissers niet meer via de stuurhendel bediend kan worden maar perse moet via het grote scherm. Dan gaat Volvo dus echt Tesla op vele gebieden achterna en als er nog veel meer van dit soort dingen naar bovenkomen vraag ik me af of ik sowieso een omruil wil overwegen.

Tis zo jammer dat de EX30 niet het interieur van de EX90 heeft gekregen, die heeft namelijk gewoon netjes een 2de (wel kleiner) scherm voor je neus.
De ruitewissers zitten bij de EX30 op de linkerhendel, zoals ik hier al eerder gemeld heb. Is goed te zien in div. youtube filmpjes

1min41: YouTube: Volvo EX30 - Eerste kennismaking

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morkie69
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:29
[...]

ik las hierboven ook al dat bijv. de ruitenwissers niet meer via de stuurhendel bediend kan worden maar perse moet via het grote scherm.
Ik zag in de filmpje(s) dat voor de ruitenwisser(s) een hendel aan de linkerkant zit, dus niet via het scherm

Renault Scenic Alpine E-tech 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
Ok ik las namelijk dit:
nujtrug schreef op maandag 12 juni 2023 @ 08:43:
[...]
Maar lijkt me toch wel een totaal andere wagen qua design en afwerking binnenin. Gisteren in review gezien dat ze net zoals bij VW maar 1 knop hebben om ruiten voor- en achteraan te bedienen (en die zit in de middenconsole).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:15
Gewoon filmpje kijken, je vertouwt je eigen ogen toch wel?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Daar bedoel ik dus alle zijruiten mee die je met dezelfde knop moet bedienen (zoals bij VW).
Maar de EX30 heeft ook wel een knop in het infotainment om een soort van opslagruimte onder infotainment te openen, doet me ook denken aan Tesla...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lempke
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:13
Volgens mij zit het zo;
Ruitenwissers, bediening via de hendel aan de linkerkant van het stuur.
Ruitbediening (openen en sluiten) via 2 knopjes (en een voor- achter switch) centraal bij de armsteun.

[ Voor 8% gewijzigd door Lempke op 13-06-2023 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolfio
Juancho schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 13:09:
[...]

Staat nog niet in de showroom, maar ben uitgenodigd voor een soort preview in Beesd. Ik denk hetzelfde als in Scheveningen zoals hier ook al gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolfio
[quote]Ophidian schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 14:44:
[...]

[...]

Wij zitten meestal met zijn tweeën in de auto, maar ik wil toch ook wel fatsoenlijk nog eens 2 volwassenen mee kunnen nemen. Dat komt namelijk nog wel eens voor. Eigenlijk hadden ze de achterbank 5 cm naar achteren moeten plaatsen...

Pagina: 1 ... 180 ... 335 Laatste

Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.

Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.

Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2

Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.

Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"