Montalbano schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 07:35:
Gisteren na bijna 3 weken weer in de P8 gestapt. Zijdelings hier wel meegelezen dus ik verwachtte min of meer een dode accu, laadproblemen, wegvallende gps etc.
Maar alles deed het gewoon 😀. Wat een feestje was dat weer 🥳.
Het rijden in de P8 is inderdaad een feest. Ik deel die ervaring na ruim 5000 km in 5 maanden, afgelegd in kleinere en grotere tochten, in stad, regio en (Neder)land, over binnenwegen maar ook op de snelweg. Het gemiddelde verbruik bedroeg in het voorjaar 19,8 kWh/100 km, terwijl ik nu bij de laatste 1700 km op 19,3 uitkom. Dat zijn aardige cijfers, aangezien ik bij de aanschaf van de P8 op gemiddelden tussen 22 en 24 had gerekend.
Als trouw lezer van het Tweakers-P8-forum verbaas ik me soms over reacties van rijders, die kennelijk (te) veel storingen ondervinden. Misschien heb ik het goed getroffen met mijn Thunder Grey P8. Maar de verschillen vallen wel erg op. Ik heb overigens twee keer meegemaakt, dat de LTE-verbinding met Internet korte tijd wegviel, maar dat euvel verdween vanzelf, een keer binnen een half uur en de tweede keer na ongeveer twee uur. Ik vermoed storingen in de server.
Verder heb ik slechts een keer een laadprobleem beleefd: tijdens de eerste keer snelladen bij Ionity stopte het laadproces bij 50%. AC laden thuis lukte wel. Nieuwe pogingen met DC Laden bij Fasned en Shell lukten niet. Dat probleem is door de dealer opgelost, waarbij ik tegelijk de juni-update kreeg.
Al met al ben ik - ook op de door andere rijders gemelde en soms herhaalde klachten - een zeer tevreden P8-rijder. Wel blijf ook ik uitkijken naar de toevoeging van Apple Car Play en naar de rittenregistratie in de Volvo Cars App, zoals die destijds bij mijn V60 feilloos functioneerde.