Mocht er iemand interesse hebben in een ongebruikte nieuwe Volvo granny charger, stuur dan even een berichtje. Ik heb er een die niet gebruikt gaat worden. Mag weg voor Volvo vrienden prijsje
Net ook even gecontroleerd.RJV2 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:55:
[...]
Bij mij zit hij muurvast. Als ik er hard aan trek wordt het lampje rood. Als ik weer loslaat en terugduw wordt hij weer geel.
Mijn laatste kernel update is van 2 juni.
Zelfde resultaat. Niet los te koppelen zonder sleutel binnen bereik. Zoals het ook moet zijn.
Ook niet met een via BT verbonden telefoon.
[ Voor 5% gewijzigd door hlip op 21-08-2021 14:28 ]
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
... en aan die van Recharge P8.Juancho schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:50:
@Pure8! Laten we hopen, sorry!, dat het echt puur aan jouw P8 ligt...
Nee, helemaal niet.hlip schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:41:
[...]
Je had ook geen telefoon in de nabijheid die via BT verbinding had met de auto?
En heb je eerst op de ontgrendelknop geduwd? Want zonder op die knop te duwen zit ie bij mij ook vast.RJV2 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:55:
[...]
Bij mij zit hij muurvast. Als ik er hard aan trek wordt het lampje rood. Als ik weer loslaat en terugduw wordt hij weer geel.
Mijn laatste kernel update is van 2 juni.
En ook eerst op de ontgrendelknop die de kabel vrijgeeft geduwd?hlip schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:18:
[...]
Net ook even gecontroleerd.
Zelfde resultaat. Niet los te koppelen zonder sleutel binnen bereik. Zoals het ook moet zijn.
Ook niet met een via BT verbonden telefoon.
Sage Green-warmtepomp-19”- Wallbox Pulsar Plus
Ja, eerst op de mooie ronde knop.Pure8 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:56:
[...]
En heb je eerst op de ontgrendelknop geduwd? Want zonder op die knop te duwen zit ie bij mij ook vast.
[...]
[ Voor 24% gewijzigd door RJV2 op 21-08-2021 15:05 ]
Yep. Eerst knippert de lamp geel, daarna continue rood. Vervolgens groen en gaat weer vrolijk verder met laden. En al tijd blijft de kabel locked.Pure8 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:56:
[...]
En ook eerst op de ontgrendelknop die de kabel vrijgeeft geduwd?
XC40 P8 MY21 - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - 7,1 kWp PV
Verdorie, dat word dan belletje richting dealer.hlip schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Yep. Eerst knippert de lamp geel, daarna continue rood. Vervolgens groen en gaat weer vrolijk verder met laden. En al tijd blijft de kabel locked.
Bedankt, allen!
Precies!Juancho schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 13:56:
[...]
Als het langer duurt dan 2 dagen zou ik sowieso naar de dealer gaan. Desnoods gooien ze er maar een nieuwe console in. Dat is niet jouw pakkie an natuurlijk.
Ik heb meer zoiets van.. het kan toch geen hogere wiskunde zijn..? Het is een auto van 60K+,.. dan zou je verwachten dat dit soort dingen gewoon werken..
Deze techniek bestaat al een tijdje....
Al kan ik begrijpen dat er soms problemen naar voren komen. Echter lees ik dat dit al een tijdje speelt.
Maar ik ben gelukkig geduldig..
[ Voor 3% gewijzigd door SSANL op 21-08-2021 15:44 ]
XC40 P8 [MY21] / 20" / Warmtepomp / Grijs / Panoramadak
Vandaag de hele dag ineens geen GPS en data meer, net maps gedwongen afgesloten en reset geprobeerd maar nog geen resultaat. Gek wel
[ Voor 8% gewijzigd door Tweaqer op 21-08-2021 16:16 ]
Haha heel herkenbaar wat je zegt!SSANL schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:43:
[...]
Precies!
Ik heb meer zoiets van.. het kan toch geen hogere wiskunde zijn..? Het is een auto van 60K+,.. dan zou je verwachten dat dit soort dingen gewoon werken..
Deze techniek bestaat al een tijdje....![]()
Al kan ik begrijpen dat er soms problemen naar voren komen. Echter lees ik dat dit al een tijdje speelt.
Maar ik ben gelukkig geduldig..

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Nou, vanmiddag had ik ook voor het eerst 'het GPS probleem'; het GPS icoon toont werkende status, maar in Maps op de middenconsole en de navigatie achter het stuur blijven uitgezoomd staan, alsof ze geen locatie kunnen bepalen.Tweaqer schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:14:
Vandaag de hele dag ineens geen GPS en data meer, net maps gedwongen afgesloten en reset geprobeerd maar nog geen resultaat. Gek wel
Allereerst de Maps aspplicatie via de middenconsole geforceerd (gedwongen) afgesloten; resultaat is dat Maps op de middenconsole weer werkt en je ook kunt navigeren. De navigatie-aanwijzingen komen ook keurig in het scherm achter het stuur. De kaart achter het stuur echter blijft uitgezoomd staan.
Daarop besloten om een reset middels de middelste knop onder de middenconsole te doen en toen werkte navigatie op beide schermen weer als normaal. Lijkt toch dat een bugje in de laatste update(s) is geslopen met betrekking tot GPS.
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
——- deleted———hlip schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:13:
[...]
Yep. Eerst knippert de lamp geel, daarna continue rood. Vervolgens groen en gaat weer vrolijk verder met laden. En al tijd blijft de kabel locked.
[ Voor 25% gewijzigd door Mga1600 op 21-08-2021 18:37 ]
Na 4 jaar Volvo EV’s nu een 2024 XC60 T6 hybride
Ik heb het gerest en de kabel blijft geblokkeerd zonder sleutel! Als ik op de knop druk eerst geel, dan rood en dan weer groenPure8 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 11:33:
[...]
Update van wat ik hiervoor al beantwoorde:
Ik ben net even gaan proberen en inderdaad, Recharge P8 heeft gelijk. Ik had de transponder niet bij en wanneer ik de knop indrukte ontgrendelde de kabel en kon ik deze gewoon verwijderen.
Dit hoort niet! De kabel mag enkel ontgrendelen met de transponder in de nabijheid om diefstal van de kabel en/of laadstroom te voorkomen. Ga ik toch eens melden aan de dealer.
OPROEP: willen jullie dit allemaal ook eens testen. Zo weten we of dit een defect aan de auto is of structureel en dus via een update moet aangepakt worden.
Bij de P2 hetzelfde probleem. Ook ik kan de kabel zonder de sleutel verwijderen.
Ik niet, net nog getest. Niet tijdens het laden. Alleen als het laden volledig is afgesloten en de lamp bij de laadpoort uit is. Dat is een bekende ‘bug’ maar aangezien laadpalen een kabel niet zonder pasje vrijgeven toch zeer beperkt qua impact. Mijn thuislaadpaal heeft een vaste kabel.Arie van Dijk schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:55:
Bij de P2 hetzelfde probleem. Ook ik kan de kabel zonder de sleutel verwijderen.
[ Voor 23% gewijzigd door JTHZZ op 21-08-2021 20:09 ]
Ook reset met ‘20 seconden indrukken ontwasemingsknop voorruit’ geprobeerd?Tweaqer schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:14:
Ohja die was ik nog vergeten, thanks die ga ik morgen nog even proberen. Data is gelukkig wel al teruggekomen toen ik vanavond weer even weg moest.Ruben E schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:15:
[...]
Ook reset met ‘20 seconden indrukken ontwasemingsknop voorruit’ geprobeerd?
We kwamen vandaag terug van drie weken vakantie. Maar dat bleek te lang voor de XC40 P8 om in leven te blijven. De auto deed niets meer (88% SoC, niet aan de paal tijdens vakantie).
Volvo Assist gebeld, ANWB had vrij snel door dat de 12V accu geheel leeg was. Na diverse doormetingen kwamen we tot de conclusie dat de auto zeer veel energie vreet uit de 12V bij stilstand. Uiteindelijk is de auto meegenomen op transport.
Ik baal behoorlijk, zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Een EV drie weken stil laten staan moet toch gewoon kunnen?
Volvo Assist gebeld, ANWB had vrij snel door dat de 12V accu geheel leeg was. Na diverse doormetingen kwamen we tot de conclusie dat de auto zeer veel energie vreet uit de 12V bij stilstand. Uiteindelijk is de auto meegenomen op transport.
Ik baal behoorlijk, zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? Een EV drie weken stil laten staan moet toch gewoon kunnen?
Klinkt zorgelijk.. de Volvo dealer vertelde mij dat de 12V accu continue wordt opgeladen door het accu pakket. Ik zou mij geen zorgen hoeven maken over een lege accu bij stilstand. Als dat klopt zou de auto toch nooit leeg kunnen met 88% SoC in drie werken?joostdiepenmaat schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:44:
We kwamen vandaag terug van drie weken vakantie. Maar dat bleek te lang voor de XC40 P8 om in leven te blijven. De auto deed niets meer (88% SoC, niet aan de paal tijdens vakantie).
Wij zijn ook 3 weken weggeweest, accu was nog op pijl en 12V etc werkte ook goed. Alleen de mobiele verbinding was afgevallen maar die werkte ook na een reset weer.joostdiepenmaat schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:44:
Woehoe vanmorgen weer GPS en LTE...
Alleen nu als ik de auto achteruit wil inparkeren krijg ik de melding: "Camera tijdelijk niet beschikbaar".

Iemand dit ook ervaren?
Sinds vorige week 2x gehad. Auto reageert niet op sleutel. Opengemaakt via handmatige sleutel. Auto reageerde aanvankelijk niet op sleutel in bakje. Na 20 minuten start opeens alles op. Thuisgekomen doen reserve sleutels het ook niet. Volgende dag in garage 3x batterijen vervangen zonder resultaat. Na software update alles werkend. In release notes bug fixes transponder. Gisteren idem. Nu met laadkabel die niet los te krijgen is. Geen reactie op sleutel in bakje. Via anwb 12v accu losgemaakt. Daarna kabel eruit en reageert auto wel (maar niet op sleutels). Blij dat ik dit vorige week niet had in Duitsland. Opnieuw naar garage dus.C.QL schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 00:32:
..
Nu bij de terugrit herkent hij de sleutel niet meer (enkel in het bakje). Maar erger: de auto wil niet meer op slot... Bij de knop op de koffer om dat te doen piept de auto en wil de klep niet dicht bij de "sluiten en op slot"-knop. Met de afstandsbediening (beide) of de deurknoppen doet hij ook niet.
Iemand dat al tegengekomen?
Paar weken terug ook gehad, reageert niet meer op sleutel, batterij vervangen helpt niet. Reservesleutels doen het ook niet. Mechanische sleutel eruit en daarmee tobben, dat is niet gebruiksvriendelijk. Alle portieren sluiten door een knopje in te drukken met de sleutel per deur. Kofferbak is niet te sluiten…
Voorafgaand hieraan gaf de auto regelmatig aan dat de transponder niet in de buurt zou zijn, wat wel het geval is. Optillen van de sleutel uit de bekerhouder helpt dan… gek genoeg komt deze melding nu ook weer terug… lijkt net alsof de batterij vd sleutel leeg raakt.
Voorafgaand hieraan gaf de auto regelmatig aan dat de transponder niet in de buurt zou zijn, wat wel het geval is. Optillen van de sleutel uit de bekerhouder helpt dan… gek genoeg komt deze melding nu ook weer terug… lijkt net alsof de batterij vd sleutel leeg raakt.
Raar, onze auto heeft ook wel eens lang stilgestaan maar dan zonder problemen.joostdiepenmaat schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:44:
Bij de eerste P2’s en P8-en kwam het 12v issue vaker voor maar dat is snel daarna met software opgelost. Kennelijk heeft de jouwe die patch gemist of er is wat anders aan de hand.
Volgens mij zit deze bug niet in de auto zelf maar in de laatste en recente update van Maps. Andere geïnstalleerde dingen die GPs gebruiken (bij mij zijn dat de ‘per ongeluk’ eventjes beschikbaar gestelde ABRP en Flitsmeister apps) werken namelijk wel gewoon. Na Maps geforceerd afsluiten en opnieuw opstarten werkt ook dat weer gewoon. Het lijkt alsof Maps de connectie met gps kwijt raakt.Rianata schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 17:26:
[...]
Nou, vanmiddag had ik ook voor het eerst 'het GPS probleem'; het GPS icoon toont werkende status, maar in Maps op de middenconsole en de navigatie achter het stuur blijven uitgezoomd staan, alsof ze geen locatie kunnen bepalen.
Allereerst de Maps aspplicatie via de middenconsole geforceerd (gedwongen) afgesloten; resultaat is dat Maps op de middenconsole weer werkt en je ook kunt navigeren. De navigatie-aanwijzingen komen ook keurig in het scherm achter het stuur. De kaart achter het stuur echter blijft uitgezoomd staan.
Daarop besloten om een reset middels de middelste knop onder de middenconsole te doen en toen werkte navigatie op beide schermen weer als normaal. Lijkt toch dat een bugje in de laatste update(s) is geslopen met betrekking tot GPS.
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een Lexus RX400H. Geen andere oplossing dan de auto aan een druppellader te zetten.joostdiepenmaat schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:44:
Het 12volt issue komt ook voor bij VW, in het begin ook (zelfs...) bij Tesla weet ik van mijn nicht die al eens gestrand is geweest om die reden met haar model S.hansdg53 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:11:
[...]
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met een Lexus RX400H. Geen andere oplossing dan de auto aan een druppellader te zetten.
Kennelijk toch best een beetje ingewikkeld, maar het zou bij de P8 al lang opgelost moeten zijn na een update.
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de 12 v accu defect is, dat heb ik ook wel eens in een nagenoeg nieuwe auto gehad.....
[ Voor 11% gewijzigd door Mga1600 op 22-08-2021 15:39 ]
Bij die Lexus was de huisaccu klein, dus ook minder capaciteit ( amp uren,) vanwege ruimtegebruik wellicht. Bepaalde componenten blijven voeding vragen, bijv het entertainment systeem. Ook een alarminstallatie. Dus zo'n accu kan snel leeglopen. De P8 gebruikt nog meer systemen, oa GPS, mobiel netwerk, BT, NFC dus dat kan snel leeglopen als de auto probeert een signaal op te pakken.Mga1600 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:38:
[...]
Het 12volt issue komt ook voor bij VW, in het begin ook (zelfs...) bij Tesla weet ik van mijn nicht die al eens gestrand is geweest om die reden met haar model S.
Kennelijk toch best een beetje ingewikkeld, maar het zou bij de P8 al lang opgelost moeten zijn na een update.
Het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat de 12 v accu defect is, dat heb ik ook wel eens in een nagenoeg nieuwe auto gehad.....
Hoeveel kWh zouden er gaan zitten in het voorverwarmen?Pure8 schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 14:22:
[...]
Nee, de batterij wordt verwarmd wanneer je ofwel naar 90%, ofwel naar 100% laadt. Maar deze 'eind-SoC' moet dan wel zo ingesteld worden. Dit gebeurt dus niet bij het snelladen onderweg.
Bijv.: wanneer je zo instelt dat de batt. zal laden tot 80% zal deze niet opgewarmd worden.
Kwam gisteravond terug na een lange rit vanuit Frankrijk met nog maar 1% SoC. Vannacht aan de laadpaal thuis opgeladen naar 100%, had hem nog niet terug op 90% gezet. Er was 82 kWh geladen aldus de laadpaal.
Accu naar 18 graden verwarmen lijkt me bij deze nacht temperaturen weinig stroom kosten. Hier was het vannacht 17 graden dus na jouw lange rit denk ik niet dat de accu ver genoeg afkoelt dat er iets is voorverwarmd. Opladen gebeurt met 8-10% laadverlies dus dat verklaart dat je meer moet laden dan de capaciteit van de accu.markrickhoff schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:40:
[...]
Hoeveel kWh zouden er gaan zitten in het voorverwarmen?
Kwam gisteravond terug na een lange rit vanuit Frankrijk met nog maar 1% SoC. Vannacht aan de laadpaal thuis opgeladen naar 100%, had hem nog niet terug op 90% gezet. Er was 82 kWh geladen aldus de laadpaal.
[ Voor 9% gewijzigd door JTHZZ op 22-08-2021 19:01 ]
Hoe heb je dat hersteld/laten herstellen?Recharge P8 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:16:
Paar weken terug ook gehad, reageert niet meer op sleutel, batterij vervangen helpt niet. Reservesleutels doen het ook niet. Mechanische sleutel eruit en daarmee tobben, dat is niet gebruiksvriendelijk.
Bedankt! Weer wat geleerd, wist niet dat het percentage zo hoog was.JTHZZ schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 18:59:
[...]
Accu naar 18 graden verwarmen lijkt me bij deze nacht temperaturen weinig stroom kosten. Hier was het vannacht 17 graden dus na jouw lange rit denk ik niet dat de accu ver genoeg afkoelt dat er iets is voorverwarmd. Opladen gebeurt met 8-10% laadverlies dus dat verklaart dat je meer moet laden dan de capaciteit van de accu.
Ik heb mijn beide sleutels in een vershouddoosje een nacht in de koelkast gelegd.spa3000user schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:14:
[...]
Hoe heb je dat hersteld/laten herstellen?
De volgende ochtend was alles behalve GPS weer in orde. GPS dan hersteld door maps gedwongen te stoppen.
Veel weirde issues hier te lezen, zelf gelukkig weinig problemen. Viel me wel op dat ik vanochtend ook de kabel kon los trekken terwijl de auto nog op slot zat en de sleutel binnen was (in huis)
Die van mij heb ik net een timer meegegeven; kijken of de auto over anderhalf uur klaar is voor vertrek!EHAS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:05:
Nieuwe Versie 5.3.0 Volvo Cars App op IOS
Eerste nieuwe functie wat mij opviel is de timer voor klimaat (zie thumbnail foto’s)
Vandaag eens even testen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
De klimatisering timer-instellingen die je in de App maakt, worden zo te zien gepusht naar de auto, test één lijkt hier geslaagd.JohnDoe77 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:32:
[...]
Die van mij heb ik net een timer meegegeven; kijken of de auto over anderhalf uur klaar is voor vertrek!
![]() | ![]() | ![]() |
Zit nog wel een bug in. Als ik de timer instel op een bepaalde datum, dan crasht de app. (Timer op een dag zetten gaat goed, maar op een datum niet)
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Weet iemand wat de "Granny Charger" trekt aan vermogen?
Het is uiteraard een laatste redmiddel maar we hebben bijv in Frankrijk best wel belabberde electra voorzieningen aangetroffen. Stel dat je lager dan 16A bent gezekerd? Kun je dan nog laden?
Ik heb onderstaande gevonden op de site van Volvo.
Zit er nog iets van slimmigheid in de stekker of knalt de stop eruit als je ook nog een andere apparaat ingeschakeld die op dezelfde groep zit?
Het is uiteraard een laatste redmiddel maar we hebben bijv in Frankrijk best wel belabberde electra voorzieningen aangetroffen. Stel dat je lager dan 16A bent gezekerd? Kun je dan nog laden?
Zit er nog iets van slimmigheid in de stekker of knalt de stop eruit als je ook nog een andere apparaat ingeschakeld die op dezelfde groep zit?
/f/image/E0cK8O4hY5cnVpyqdpUR9KvU.webp?f=fotoalbum_large)
Op 10A ging het prima bij mij in Frankrijk.ko-ie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:18:
[Afbeelding]
je kunt altijd in de auto een lager laadstroom amperage instellen, en opvoeren als het goed lijkt te gaan?
Geeft bij mij 10a aan in de auto. Ik heb hem puur voor vakanties of als ik een keer wat verder bij iemand thuis ben, en dan is het best handig. Na een nacht laden heb je vaak toch weer veel erbij. Op campings kan je je auto laden, maar met een verlengsnoer (of soms ook wel zonder) kan je verbazingwekkend vaak ook laden bij huisjes etcko-ie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:18:
[Afbeelding]
Joehoe!! Zaterdag komen ze mijn nieuwe P8 (modeljaar 2021) brengen en nemen ze mijn MB A45 terug als inruil. Ben benieuwd naar de omschakeling van benzine naar elektrische motor met ongeveer hetzelfde vermogen. Ik wil ook een andere type rijder worden, ook gezien mijn 50+ leeftijd. Waar ik me wel zorgen over maak is over de software problemen die ik hier lees, al weet ik problemen vaker gepost worden dan successen. En niet alle P8 rijders zijn ook Tweakers. Ik rijd bijna geen lange ritten, al gaan we in januari wel op wintersport naar Frankrijk. Het zou zonde zijn om dan mijn vrouw's Fiat 500 mee te moeten nemen...;-)
Overigens ben ik van plan de Wallbox Plus Type2 22kW te bestellen met load balancer. Niet dat de jacuzzi uitvalt als de auto gaat laden... Zowel de Wallbox als de P8 ga ik zoveel mogelijk integreren in mijn Home Assistant domotica systeem. Ook vanuit de auto wil ik dan via Google Assistant mijn huis kunnen besturen (als dat uberhaubt kan dan)....
Overigens ben ik van plan de Wallbox Plus Type2 22kW te bestellen met load balancer. Niet dat de jacuzzi uitvalt als de auto gaat laden... Zowel de Wallbox als de P8 ga ik zoveel mogelijk integreren in mijn Home Assistant domotica systeem. Ook vanuit de auto wil ik dan via Google Assistant mijn huis kunnen besturen (als dat uberhaubt kan dan)....
Welkom bij de club! Ik ben benieuwd wat je ervaringen zullen zijn.Iksie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:48:
Joehoe!! Zaterdag komen ze mijn nieuwe P8 (modeljaar 2021) brengen en nemen ze mijn MB A45 terug als inruil. Ben benieuwd naar de omschakeling van benzine naar elektrische motor met ongeveer hetzelfde vermogen. Ik wil ook een andere type rijder worden, ook gezien mijn 50+ leeftijd.
Dat klopt precies. Al met al is het een heerlijke auto.Waar ik me wel zorgen over maak is over de software problemen die ik hier lees, al weet ik problemen vaker gepost worden dan successen. En niet alle P8 rijders zijn ook Tweakers.
Bedoel je de Wallbox Pulsar Plus? Die heb ik ook in combinatie met de load balancer en ben er erg tevreden over. Ervaring met domotica heb ik niet.[...]
XC40 P8 MY21 - Glacier Silver - 19" - warmtepomp - Wallbox PulsarPlus
Jammer dat de laad timer er bij deze 5.3.0 versie nog steeds niet op zit, om maximaal van de nachtstroom gebruik te kunnen maken.EHAS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
De klimatisering timer-instellingen die je in de App maakt, worden zo te zien gepusht naar de auto, test één lijkt hier geslaagd.

Dit is toch van de zotte…wie doet de r&D testing bij Volvo…dit is 1 van de key features van timersLancer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:01:
Zit nog wel een bug in. Als ik de timer instel op een bepaalde datum, dan crasht de app. (Timer op een dag zetten gaat goed, maar op een datum niet)

Xpeng G9 AWD Performance (2024)
Via de app van de Wallbox kan ik dat wel.Zuilen schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:12:
[...]
Jammer dat de laad timer er bij deze 5.3.0 versie nog steeds niet op zit, om maximaal van de nachtstroom gebruik te kunnen maken.
P8, Pirelli All Season, MY21, Warmtepomp
Denk dat dat het probleem is, niemandboldg1974 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 17:35:
[...]
Dit is toch van de zotte…wie doet de r&D testing bij Volvo…dit is 1 van de key features van timers
Nou bij mij werkt het nog steeds niet.Lancer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:01:

Bij datum crashed idd de app.
Bij zowel direct als timer duurt het even en dan komt er een rood balkje onderin met de mededeling "De timer is niet ingesteld".
Sinds een paar maanden maakt onze P8 een krakend geluid (kraaaak/squeak) zodra je optrekt en remt. De auto is reeds bij de dealer geweest en de monteur vond het geluid ook erg evident. De schokdempers voor zijn vervolgens vervangen. Maar het heeft helaas niets geholpen; het gekraakt is nog steeds aanwezig bij optrekken en afremmen. Het geluid is erg lastig te pinpointen want de koets van de auto is een klankkast. Ik dacht dat het geluid van achter kwam, maar de monteur zei stellig dat het geluid voor uit de auto komt.
Het vreemde is dat je het krakend geluid niet hoort als je over bijvoorbeeld een drempel of hobbelige weg rijdt. Je hoort het geluid het best bij optrekken en remmen. Bij pulserend gas geven is het krakende geluid het makkelijkste op te roepen (zo rij je natuurlijk niet, maar zo is het euvel eenvoudig hoorbaar).
Heeft iemand dit euvel ook al eens gehad? Onze P8 gaat volgende week weer naar de dealer, wellicht dat ik de monteur een tip kan geven.
Het vreemde is dat je het krakend geluid niet hoort als je over bijvoorbeeld een drempel of hobbelige weg rijdt. Je hoort het geluid het best bij optrekken en remmen. Bij pulserend gas geven is het krakende geluid het makkelijkste op te roepen (zo rij je natuurlijk niet, maar zo is het euvel eenvoudig hoorbaar).
Heeft iemand dit euvel ook al eens gehad? Onze P8 gaat volgende week weer naar de dealer, wellicht dat ik de monteur een tip kan geven.
Vraag aan Frankrijkgangers: is het nodig om voor een trip naar Zuid Frankrijk een Type3 kabel aan te schaffen? Of is er inmiddels ook overal met Type2 te laden?
Dat is waar ook. Je kunt de stroom natuurlijk regelen in de auto zelf.Recharge P8 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:35:
je kunt altijd in de auto een lager laadstroom amperage instellen, en opvoeren als het goed lijkt te gaan?
Niet aan gedacht. Dank voor de tip !
Ik heb op mijn iPhone de Volvo Cars app v.5.2.2. Ik zie hierboven dat er een nieuwe versie is die (misschien) een paar dingen waar maakt over remote klimaat. Maar ik kan 5.3.0 niet via de app store updaten. Hoe kan ik die versie krijgen zonder de oude te deleten -en daarmee alle instellingen en connectie met mijn P8 te verbreken?
Wij zijn op en neer geweest naar Spanje, geen probleem. in Frankrijk overal type 2 en Combo. Langs de route du Soleil via Luxemburg en Lyon voldoende Ionity snelladers met combo DC stekkers. Af en toe stond er nog iemand, maar altijd waren er meerdere laadpalen vrij.
Sla geen laadstation over, want in het binnenland is het een drama, veel laders stuk of alleen werkend met een lokale pas. In Spanje geen enkele lader langs de snelweg, in de dorpen meestal max 50 kW en één tegelijk. De Spanjaarden rijden nauwelijks elektrisch, dus er stond nooit iemand. Op Chargemap staan er wel vrij veel aangemerkt als buiten gebruik.
Sla geen laadstation over, want in het binnenland is het een drama, veel laders stuk of alleen werkend met een lokale pas. In Spanje geen enkele lader langs de snelweg, in de dorpen meestal max 50 kW en één tegelijk. De Spanjaarden rijden nauwelijks elektrisch, dus er stond nooit iemand. Op Chargemap staan er wel vrij veel aangemerkt als buiten gebruik.
Werkt prima. Je moet nog wel een beetje van de hackselarij zijn om het echt lekker te laten draaien (ik heb de plugin aangevuld met een eigen script), maar dan heb je ook wat. Wallbox automatisch op slot en een melding op je horloge met de vraag of de Wallbox unlocked moet worden zodra je de stekker inplugt.[b]Iksie in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"
Ik heb ook wat Google Home commando's in de auto, maar daar luistert hij nog maar slecht naar. Openen van poorten, garage en voordeuren heeft nog al eens tot resultaat dat hij een locatie in maps gaat zoeken ipv de poort open te maken. Commando's zijn ook gevoelig voor de klemtoon.
/f/image/dcT6LQnpLbSbO2pUUme9XQEZ.png?f=fotoalbum_large)
Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)
Meestal zoek ik de VoC App op in de Apple store, klik ik er op en dan heb je opeens de melding dat er een update is. Voor zover ik weet kun je Apps niet dubbel installeren, dus 2 verschillende versies. Tot zover heb ik geen problemen met het updaten en dat verbindingen / instellingen opeens weg zijn.indeWolken schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:06:
Ik heb op mijn iPhone de Volvo Cars app v.5.2.2. Ik zie hierboven dat er een nieuwe versie is die (misschien) een paar dingen waar maakt over remote klimaat. Maar ik kan 5.3.0 niet via de app store updaten. Hoe kan ik die versie krijgen zonder de oude te deleten -en daarmee alle instellingen en connectie met mijn P8 te verbreken?
Ziet er wel mooi uit. Ik heb zo’n paal van TNM maar eigenlijk valt get wel tegen wat je hier bij kan instellen en inzien. Er is geen (goede) App en het is gewoon een basic laadpaal. Ik zou er graag meer op willen kunnen instellen zoals timers, oplaad sessies, etc. De meeste goedkopere palen lijken dit allemaal te kunnenLancer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:18:
[...]
Ik heb ook wat Google Home commando's in de auto, maar daar luistert hij nog maar slecht naar. Openen van poorten, garage en voordeuren heeft nog al eens tot resultaat dat hij een locatie in maps gaat zoeken ipv de poort open te maken. Commando's zijn ook gevoelig voor de klemtoon.[Afbeelding]
De API voor de P8 Recharge modellen is nog niet vrijgegeven, dus daar kom je niet heel erg ver mee. Hier zit ik namelijk ook met smart op te wachtenIksie schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 14:48:
Zowel de Wallbox als de P8 ga ik zoveel mogelijk integreren in mijn Home Assistant domotica systeem. Ook vanuit de auto wil ik dan via Google Assistant mijn huis kunnen besturen (als dat uberhaubt kan dan)....
Mijn Youtube kanaal | Mijn Twitch kanaal | Volvo XC40 P8 Recharge (MY21), 19" zomerbanden, warmtepomp
Inderdaad dat zou heel fijn zijn. Dan kan ik het opwarmen van de auto koppelen aan de tijd waarop de wekker afgaatRianata schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 23:41:
[...]
De API voor de P8 Recharge modellen is nog niet vrijgegeven, dus daar kom je niet heel erg ver mee. Hier zit ik namelijk ook met smart op te wachten
Hoe kan ik in de voc app zien waar de auto ergens is? Ik kan nergens het kaartje vinden.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Ik heb eenzelfde geluid gehad, maar komt het van binnenuit of van buiten? Bij mij hoorde de monteur bij de dealer het ook en heeft het toen vastgesteld op iets achter de play/pause draaiknop onder het scherm, die hebben ze toen losgehaald en iets achter gedaan (was er niet bij) nu is het opgelost. Bij mij klonk het ook als een soort plastic.erikloman schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:11:
Sinds een paar maanden maakt onze P8 een krakend geluid (kraaaak/squeak) zodra je optrekt en remt. De auto is reeds bij de dealer geweest en de monteur vond het geluid ook erg evident. De schokdempers voor zijn vervolgens vervangen. Maar het heeft helaas niets geholpen; het gekraakt is nog steeds aanwezig bij optrekken en afremmen. Het geluid is erg lastig te pinpointen want de koets van de auto is een klankkast. Ik dacht dat het geluid van achter kwam, maar de monteur zei stellig dat het geluid voor uit de auto komt.
Kon voor de derde keer de auto niet meer starten. Na 2 minuten deze keer wel gelukkig, scheelde weer op de ANWB wachten..
Vorige week is er een sensor vervangen die de isolatie meet voordat je wegrijdt (moet nog even navragen wat het echt doet, ik stond met drie kleine kinderen bij de dealer 🤪).
De enige overeenkomst die ik tot nu toe kan vinden is dat het gebeurt nadat het die nacht of daarvoor flink geregend heeft als dit voorkomt.
Meer mensen die dit hebben ervaren? Deze melding krijg je in de auto
:strip_exif()/f/image/hXMpgQSXNtON3kVgKz2yybNh.jpg?f=fotoalbum_large)
Even los van al t gedoe, t blijft wel een fijn ding om te zien en rijden als je geen probleem hebt op dat moment 🤪.
Vorige week is er een sensor vervangen die de isolatie meet voordat je wegrijdt (moet nog even navragen wat het echt doet, ik stond met drie kleine kinderen bij de dealer 🤪).
De enige overeenkomst die ik tot nu toe kan vinden is dat het gebeurt nadat het die nacht of daarvoor flink geregend heeft als dit voorkomt.
Meer mensen die dit hebben ervaren? Deze melding krijg je in de auto
:strip_exif()/f/image/hXMpgQSXNtON3kVgKz2yybNh.jpg?f=fotoalbum_large)
Even los van al t gedoe, t blijft wel een fijn ding om te zien en rijden als je geen probleem hebt op dat moment 🤪.
:strip_exif()/f/image/TNhnlLiEKHkzRYBK2r0Ha8ih.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Bazzan op 24-08-2021 07:47 ]
Bazzan
Dat is op dit moment niet beschikbaar. Ik hoop dat het later komt. Als je een iPhone hebt word de locatie automatisch in de maps gezetJackBol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:22:
Hoe kan ik in de voc app zien waar de auto ergens is? Ik kan nergens het kaartje vinden.
Nog meer Frankrijk ervaringen?MartinP8 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 21:23:
Vraag aan Frankrijkgangers: is het nodig om voor een trip naar Zuid Frankrijk een Type3 kabel aan te schaffen? Of is er inmiddels ook overal met Type2 te laden?
Ik overweeg ook een extra kabel, maar twijfel of me dat echt gaat helpen?
@Lancer: waar komt die mooie Wallbox app vandaan die op de foto staat? Het ziet er heel anders uit dan de iPhone app. Is het voor een PC/Mac? Waar kan je die vinden?
Dat is een eigen knutsel in Home Assistant (home-assistant.io). Iemand heeft al een plugin voor de Wallbox geschreven. Die zit standaard in HA, maar kan alleen uitlezen en niet de stroom of lokken/unlocken. Hij heeft ook nog een GitHub versie daarvan (https://github.com/hesselonline/wallbox). Daarnaast nog wat Node-Red magic voor het vastleggen van de laadsessies (de walbox API geeft geen historische informatie) en een script om daar vervolgens een jaaroverzicht van te maken.indeWolken schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:52:
@Lancer: waar komt die mooie Wallbox app vandaan die op de foto staat? Het ziet er heel anders uit dan de iPhone app. Is het voor een PC/Mac? Waar kan je die vinden?
Hopelijk gaat dat in de 2021.9 of 2021.10 versie eenvoudiger, doordat de plugin wordt geüpdatet en geschikt wordt gemaakt voor het nieuwe Energie Dashboard.
De rest zijn knutsels in Lovelace.
Als de nieuwe Volvo API functioneel gezien gelijk wordt aan de oude, dan kun je hele leuke dingen gaan doen, zoals de Wallbox automatisch unlocken als de auto thuiskomt of als je de stekker in je eigen auto plugt. Voorverwarmen koppelen aan je Sonos wekker, laadvermogen zo inregelen dat je optimaal gebruik maakt van je zonnepanelen (en dat de auto toch op tijd klaar is) etc. Maar dit past allemaal beter in een Domotica topic dan deze.
Bij mij wilde hij ook niet starten na de vakantie. Wel 6 keer in D gezet en bij gasteven iedere keer de melding dat je hem in D moet zetten. De magische truck hier was dat de gordel eerst om moest (probeerde de auto een paar meter naar voor te zetten om de garage in te kunnen).Bazzan schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:29:
Kon voor de derde keer de auto niet meer starten. Na 2 minuten deze keer wel gelukkig, scheelde weer op de ANWB wachten..
De grap is dat daarna de auto weer prima te verzetten was zonder gordel.
Voor de route naar de bestemming zou ik het zeker niet doen, daar moet je mikken op de superchargers en quasi allen CCS.Recharge P8 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:14:
[...]
Nog meer Frankrijk ervaringen?
Als je ook ter plaatste wilt laden, zou je eventueel kunnen overwegen of het met de granny charger kan op je verblijfplaats zelf, desnoods met een goede verlengkabel. Het enige publieke niet-superchager oplaadpunt dat ik in Frankrijk heb gebruikt had aan de ene zijde de 'Franse' aansluiting en aan de andere zijde type 2. In alle charger apps kun je ook filteren op type-2 aansluiting en dat blijven er heel veel.
Wij hebben deze vakantie in totaal 2600 km afgelegd (meeste in Frankrijk)Recharge P8 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:14:
[...]
Nog meer Frankrijk ervaringen?
Leuk detail is dat we voor 48 euro heen zijn gereden (1300 km) (terug niet uitgerekend)
We hadden een "granny charger" en een Type-2 kabel meegenomen. De "granny charger" hebben we niet gebruikt.
Voornamelijk snel laden en hooguit in een stadje aan de "type-2" lader.
De type-2 stekker hebben we overal kunnen gebruiken.
Houd rekening in Frankrijk met een "redelijke" marge op je accu. De meeste tankstations hebben wel ergens een snel lader (max 50 kW) staan maar het liefst heb je snel laders zoals die van Ionity. Deze zijn echter wel op een redelijke afstand verspreid. Mis je de een tankstop, dan heb je kans dat je de volgende niet meer haalt.
Of je electrisch kunt tanken staat netjes aangegeven met een apart symbool op de borden naast de snelweg.
Mocht je via Luxemburg rijden, dan is het stuk tussen Namen (Belgie) en Nancy (Frankrijk) erg dun bezaaid met snelladers.
Wij hadden best wel even angst of het allemaal goed zou komen maar dit is uiteindelijk erg meegevallen.
Bij mij kwam ie gewoon met de updates van diverse apps mee?indeWolken schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 22:06:
Dit lijkt op een probleem dat ik in de beginfase heb gehad, Harrie Arendsen heeft het uiteindelijke verholpen door een duur onderdeel te vervangen waar een sensor defect bleek. Het was volgens mij een unit die de aansturing van de batterij regelde, maar ik weet de naam niet meer.Kon voor de derde keer de auto niet meer starten. Na 2 minuten deze keer wel gelukkig, scheelde weer op de ANWB wachten..
My Wallbox geeft wel alle historische info!Lancer schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Dat is een eigen knutsel in Home Assistant (home-assistant.io). Iemand heeft al een plugin voor de Wallbox geschreven. Die zit standaard in HA, maar kan alleen uitlezen en niet de stroom of lokken/unlocken. Hij heeft ook nog een GitHub versie daarvan (https://github.com/hesselonline/wallbox). Daarnaast nog wat Node-Red magic voor het vastleggen van de laadsessies (de walbox API geeft geen historische informatie) en een script om daar vervolgens een jaaroverzicht van te maken.
Hopelijk gaat dat in de 2021.9 of 2021.10 versie eenvoudiger, doordat de plugin wordt geüpdatet en geschikt wordt gemaakt voor het nieuwe Energie Dashboard.
De rest zijn knutsels in Lovelace.
Als de nieuwe Volvo API functioneel gezien gelijk wordt aan de oude, dan kun je hele leuke dingen gaan doen, zoals de Wallbox automatisch unlocken als de auto thuiskomt of als je de stekker in je eigen auto plugt. Voorverwarmen koppelen aan je Sonos wekker, laadvermogen zo inregelen dat je optimaal gebruik maakt van je zonnepanelen (en dat de auto toch op tijd klaar is) etc. Maar dit past allemaal beter in een Domotica topic dan deze.
Het komt echt vanuit buiten. Als je naast de auto staat hoor je het geluid ook. Ik denk zelf dat het geluid van de motorsteun oid komt. Zodra je gas geeft of gas loslaat hoor je het gekraak. Ik zal proberen het geluid te uploaden zodat je het kan beoordelen.tim-dev schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 07:27:
[...]
Ik heb eenzelfde geluid gehad, maar komt het van binnenuit of van buiten? Bij mij hoorde de monteur bij de dealer het ook en heeft het toen vastgesteld op iets achter de play/pause draaiknop onder het scherm, die hebben ze toen losgehaald en iets achter gedaan (was er niet bij) nu is het opgelost. Bij mij klonk het ook als een soort plastic.
Zou je ook eens kunnen testen of je bij het laden nu ook het % in de app automatisch ziet updaten? Bij mij is dat nog steeds dramatisch. Soms helpt het om de boel af te sluiten en opnieuw op te starten, maar net zovaak gebeurt er niks en klopt er geen zak van (auto is in werkelijkheid bijv. voor 80% vol terwijl de app 22% aangaf, iets dat ik deze week nog had).myutopia schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 09:20:
Ik zie deze morgen dat de climate timers in de app zijn gekomen! Das we erg prettig.
[Afbeelding]
Verder ontdekten we gister nog iets geks, wat volgens mij iemand anders hier of in het andere topic ook al eens gepost had. Als je 2 bestemmingen hebt ingevoerd in maps (wat al een gedoe is zoals bekend).. klopt het niet meer met de aankomsttijd:
Bij het reisoverzicht staat onderstaande, met aankomsttijd 13:14 uur:
:strip_exif()/f/image/eXUkKqZKM9JXCJQhXit1IZBI.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar bij het navigatiescherm van Maps staat als aankomsttijd: 13:06 uur:
:strip_exif()/f/image/4XMKmBcPnIVihdXu261IMJ0G.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 12:20 ]
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio
Ik heb hier een audiofragment geüpload van het gekraak zodra je gas geeft en gas loslaat. Aan het eind vh fragment geef ik pulserend gas:erikloman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Het komt echt vanuit buiten. Als je naast de auto staat hoor je het geluid ook. Ik denk zelf dat het geluid van de motorsteun oid komt. Zodra je gas geeft of gas loslaat hoor je het gekraak. Ik zal proberen het geluid te uploaden zodat je het kan beoordelen.
[Video: https://bytejams.com/files/P8squeak.mp3]
Wie herkent dit geluid?
PS. In tegenstelling tot wat ik eerder zei treedt het geluid niet op als je remt. Het geluid treedt alleen op als je gas geeft en gas loslaat. Hierdoor denk ik dat het geluid mogelijk met de motorophanging te maken heeft.
Sorry, herken het niet behalve het knipperlicht maar moest wel een beetje lachen, soort mickey mouse toeter van een step… wel irritant als je dit hoort tijdens het rijden.erikloman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Ik heb hier een audiofragment geüpload van het gekraak zodra je gas geeft en gas loslaat. Aan het eind vh fragment geef ik pulserend gas:
[Video]
Wie herkent dit geluid?
PS. In tegenstelling tot wat ik eerder zei treedt het geluid niet op als je remt. Het geluid treedt alleen op als je gas geeft en gas loslaat. Hierdoor denk ik dat het geluid mogelijk met de motorophanging te maken heeft.
[p8 app update]
heeft iemand de andere major upgrade van de app al gezien, naast de timer?
Het lampje midden op het dashboard knippert nu net als in het echt rood - … of was dat al en heb ik het nooit gezien
Misschien heb ik er over heen gelezen maar ben je al naar de dealer geweest? Ik vind dit een zo'n gruwelijk irritant geluid dat ik dat direct had gedaan. Word je toch helemaal gek van? De dealer is er voor om zulke dingen op te lossen heerikloman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Ik heb hier een audiofragment geüpload van het gekraak zodra je gas geeft en gas loslaat. Aan het eind vh fragment geef ik pulserend gas:
[Video]
Wie herkent dit geluid?
@Recharge P8 je bedoelt het alarmlampje? Die brand al maanden gewoon rood hoor
[ Voor 6% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 16:51 ]
Dat is al heel lang zo. Heb je ook al gezien dat de spiegels in- en uitklappen?Recharge P8 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:43:
[...]
[...]
[p8 app update]
heeft iemand de andere major upgrade van de app al gezien, naast de timer?
Het lampje midden op het dashboard knippert nu net als in het echt rood - … of was dat al en heb ik het nooit gezien
Ben ook wel enorm benieuwd naar het hele verhaal van @Mga1600 die het had over had over integratie tussen Maps en de VOC app. Is nog niks van terug te lezen online, ook niet wat de mogelijke plannen zijn.
Gaan nog 4 hele mooie maanden worden als ik het zo allemaal lees (en moet geloven) wbt de app en de verbeteringen/vernieuwingen van de P8!
Gaan nog 4 hele mooie maanden worden als ik het zo allemaal lees (en moet geloven) wbt de app en de verbeteringen/vernieuwingen van de P8!
Ik heb het geluidsfragment doorgestuurd naar het team waar ik mee samenwerk binnen Volvo met de vraag om het door te sturen. Zij doen alleen rijhulp-gerelateerde zaken maar zullen het doorsturen naar de mensen die aan de P8 gewerkt hebben.erikloman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
[Video]
Wie herkent dit geluid?
Ik vermoed dat je daar geen bezwaar tegen hebt.
Ik verzon dat verhaal niet, maar dat is wat Volvo heeft verteld. En eerder deze week heb ik je al 2 x geantwoord dat er pas eind van september wat meer info te verwachten is, eerder helaas niet.Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:10:
Ben ook wel enorm benieuwd naar het hele verhaal van @Mga1600 die het had over had over integratie tussen Maps en de VOC app. Is nog niks van terug te lezen online, ook niet wat de mogelijke plannen zijn.
Waarom leg je je daar nou niet gewoon bij neer en moet alles wat je schrijft nou zo’n cynische lading krijgen?
Dan doe ik niet. Dat is een aanname die je voor je eigen rekening mag nemen. Ik ben oprecht enorm benieuwd naar alles wat we komende 4 maand nog mogen verwachten. En aangezien het wtb OTA alleen al over 3 a Max 4 pakketjes gaat... Zal het vast niet lang meer duren voor de eerste bekend wordt.
Ik ben wel voorzichtig omdat het na mooie praatjes tijd is voor keiharde actie. Maar dat is wat anders dan cynisme.
Ik ben wel voorzichtig omdat het na mooie praatjes tijd is voor keiharde actie. Maar dat is wat anders dan cynisme.
[ Voor 44% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 18:19 ]
Hier is de link naar mijn originele post hierboven:Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:50:
[...]
Misschien heb ik er over heen gelezen maar ben je al naar de dealer geweest? Ik vind dit een zo'n gruwelijk irritant geluid dat ik dat direct had gedaan. Word je toch helemaal gek van? De dealer is er voor om zulke dingen op te lossen he
erikloman in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"
Ben er idd al mee naar de dealer geweest en die heeft ook best wel werk verricht (veerpoten voor vervangen) maar het gekraak is er helaas nog steeds.
Ik heb dit probleem sinds mei 2021 (heb de auto sinds december 2020) en het wordt steeds erger lijkt het.
Als je de radio aan doet dan valt het niet zo op. Irritant is het zeker.Recharge P8 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 16:43:
[...]
Sorry, herken het niet behalve het knipperlicht maar moest wel een beetje lachen, soort mickey mouse toeter van een step… wel irritant als je dit hoort tijdens het rijden.
Dank je wel. Ik heb geen bezwaar. Ik hoop dat iemand het geluid herkent zodat ik de monteur volgende week in de juiste richting kan zetten. Dan hoef ik de auto niet zo lang te missen. De P8 rijdt geweldigPure8 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 17:56:
[...]
Ik heb het geluidsfragment doorgestuurd naar het team waar ik mee samenwerk binnen Volvo met de vraag om het door te sturen. Zij doen alleen rijhulp-gerelateerde zaken maar zullen het doorsturen naar de mensen die aan de P8 gewerkt hebben.
Ik vermoed dat je daar geen bezwaar tegen hebt.
Hmm tja er naar kijken en wat proberen is natuurlijk geen oplossing. In principe is dat verder ook niet jouw zaak. Links om of rechtsom... ze lossen het maar op bij Volvo of desnoods gaat je auto naar een andere locatie voor nog intensiever onderzoek of moeten ze (dure) onderdelen vervangen... Zoals ik het iig hoor... ik zou er stapel gek van wordenerikloman schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 19:05:
[...]
Hier is de link naar mijn originele post hierboven:
erikloman in "Het grote Volvo XC40 P8 Recharge topic"
Ben er idd al mee naar de dealer geweest en die heeft ook best wel werk verricht (veerpoten voor vervangen) maar het gekraak is er helaas nog steeds.
Ik heb dit probleem sinds mei 2021 (heb de auto sinds december 2020) en het wordt steeds erger lijkt het.
Als je de radio aan doet dan valt het niet zo op. Irritant is het zeker.
In je laatste alinea geef je eigenlijk aan dat je er weinig vertrouwen in hebt dat dit inderdaad gaat gebeuren. Of in ieder geval; zo lees ik dat. Als je dan schrijft “het gaan vier mooie maanden worden” met daar achter tussen haakjes “en moet geloven” dan is dat toch cynisme?Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:18:
Dan doe ik niet. Dat is een aanname die je voor je eigen rekening mag nemen. Ik ben oprecht enorm benieuwd naar alles wat we komende 4 maand nog mogen verwachten. En aangezien het wtb OTA alleen al over 3 a Max 4 pakketjes gaat... Zal het vast niet lang meer duren voor de eerste bekend wordt.
Cynisme - 4 definities - Encyclo
naamw.Uitspraak: [si`nɪsmə] Verbuigingen: cynisme|n (meerv.) gebrek aan vertrouwen in goede bedoelingen van mensen of instellingen
En misschien is dat gebrek aan vertrouwen tot aan vandaag ook wel gegrond hoor. Ik vind cynisme op zijn tijd zeker een mooi wapen. Maar het wordt natuurlijk niet altijd gewaardeerd.
Maar wij zijn denk ik wel de uitzondering dat we dit ook allemaal in detail hier met elkaar delen. Ik vroeg het mijn dealer en die gaf aan dat de meeste rijders tevreden zijn, af en toe een issue hebben maar verder gewoon afwachten wat er komt. En dat terwijl ik in bijna dagelijks contact sta met VCN en we iedere zes weken vergaderen…
Als het komt Juancho, is je auto weer een stuk mooier!! Nog een goede maand…
@JohnDoe77 geloof me, zodra ik echt cynisme ga gebruiken betekent het dat ik de handdoek al in de ring heb gegooid en er absoluut geen vertrouwen meer in heb. Ik heb er zeker nog vertrouwen in, maar wat ik al zei, het is gezien de tijdsdruk nu wel een kwestie van aanpakken en doorpakken ipv dingen zeggen en beloven. Thats all 😁🙌🏼
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 24-08-2021 20:04 ]
Ja, maar na 44 pagina's en een vorig topic waarbij je die boodschap minstens elke bladzijde herhaald hebt, heeft iedereen die boodschap wel al meegekregen denk ik.Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:00:
@JohnDoe77 geloof me, zodra ik echt cynisme ga gebruiken betekent het dat ik de handdoek al in de ring heb gegooid en er absoluut geen vertrouwen meer in heb. Ik heb er zeker nog vertrouwen in, maar wat ik al zei, het is gezien de tijdsdruk nu wel een kwestie van aanpakken en doorpakken ipv dingen zeggen en beloven. Thats all 😁🙌🏼
Kinderziektes zijn wat mij betreft nu eenmaal te verwachten bij een nieuwe architectuur. Dat betekent niet dat het zomaar geaccepteerd en niet opgelost moet worden. Wees echter realistisch dat een nieuwe samenwerking (met Google) en een nieuw werkingsgebied (EV's met veel meer software) altijd een suboptimale opstartfase met kinderziektes kent. Dat is in andere industrieën niet anders.
Voor een oplossing (en dus ook te blijven klagen) moet je zoals je zelf zegt bij je Volvo dealer zijn
Wellicht kom ik deze vraag verderop nog tegen, maar de timer is denk ik alleen nog voor IOS beschikbaar?EHAS schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:21:
[...]
De klimatisering timer-instellingen die je in de App maakt, worden zo te zien gepusht naar de auto, test één lijkt hier geslaagd.
Zie de timer nog niet in mijn Android app.
P6 19" | EVBox Elvi
Bij min update hij wel als ik thuis laad of aan een 22kw of meer. Maar de granny die pakt hij niet. Dan moet ik eerst de auto even open maken. Daarna update hij wel.Juancho schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 12:16:
[...]
Zou je ook eens kunnen testen of je bij het laden nu ook het % in de app automatisch ziet updaten? Bij mij is dat nog steeds dramatisch. Soms helpt het om de boel af te sluiten en opnieuw op te starten, maar net zovaak gebeurt er niks en klopt er geen zak van (auto is in werkelijkheid bijv. voor 80% vol terwijl de app 22% aangaf, iets dat ik deze week nog had).
Verder ontdekten we gister nog iets geks, wat volgens mij iemand anders hier of in het andere topic ook al eens gepost had. Als je 2 bestemmingen hebt ingevoerd in maps (wat al een gedoe is zoals bekend).. klopt het niet meer met de aankomsttijd:
Bij het reisoverzicht staat onderstaande, met aankomsttijd 13:14 uur:
[Afbeelding]
Maar bij het navigatiescherm van Maps staat als aankomsttijd: 13:06 uur:
[Afbeelding]
Bugje dus denk ik.
Cynisch of niet, het product is niet helemaal on par met de stand van de industrie. Dat valt niet te ontkennen.Mga1600 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:08:
Waarom leg je je daar nou niet gewoon bij neer en moet alles wat je schrijft nou zo’n cynische lading krijgen?
Mijn vorige auto (Mercedes uit 2015) had destijds al een geavanceerdere app.
Andere vraag, waarop neem je kritiek op de auto zo persoonlijk? Jij bent er toch niet verantwoordelijk voor?
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Die mening mag jij natuurlijk hebben, het is immers een forum. Ik ben het er alleen niet mee eens en wat je zegt klopt ook zeker niet helemaal. Wat niet klopt? Nou dat je bij je Volvo dealer moet zijn. Die weten vaak net zo weinig als wij of nog erger, ze weten minder dan ons omdat wij hier zoveel en zo diep op de auto in gaan. Geen verwijt overigens, zeker mijn dealer is top en die proberen er alles aan te doen. Maar hoevaak is hier niet aangegeven dat een dealer zegt: we weten het ook niet, sturen het of door naar Zweden of we zijn afhankelijk van Zweden en vervolgens hoor je tijden lang niets meer terug.C.QL schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 20:55:
[...]
Ja, maar na 44 pagina's en een vorig topic waarbij je die boodschap minstens elke bladzijde herhaald hebt, heeft iedereen die boodschap wel al meegekregen denk ik.
Kinderziektes zijn wat mij betreft nu eenmaal te verwachten bij een nieuwe architectuur. Dat betekent niet dat het zomaar geaccepteerd en niet opgelost moet worden. Wees echter realistisch dat een nieuwe samenwerking (met Google) en een nieuw werkingsgebied (EV's met veel meer software) altijd een suboptimale opstartfase met kinderziektes kent. Dat is in andere industrieën niet anders.
Voor een oplossing (en dus ook te blijven klagen) moet je zoals je zelf zegt bij je Volvo dealer zijn.
Daarnaast heeft Volvo NL, dus niet de dealers, zelf een platform opgezet zoals je vast weet. Met bepaalde ideeën en om inzichten te krijgen. Dus die communicatie waar we destijds allemaal aan mee gedaan hebben was niet met de dealers maar rechtstreeks op een niveautje hoger. Persoonlijk vond ik dat platform bij lange na niet geslaagd, maar daar gaat het even niet om. En nu is er ook weer een klein groepje van dat platform dat praat met...jawel Volvo NL. Dus niet met dealers.
En tot slot noem jij het kinderziektes maar vergeet je even dat dat voor jou blijkbaar geldt. Jij vindt de issues, problemen en bugs blijkbaar kinderziektes. Ik vind bepaalde zaken echt uitermate storend en ook niet meer kunnen bij een auto die ondertussen al ruim een jaar op de markt is. En helemaal goed he, we vinden natuurlijk niet alles even belangrijk of juist niet zo belangrijk. Maar daarom zijn we hier op een forum, met verschillende meningen.
En de ontwikkelingen, of dat nou positief of negatief is, volgen zich wel op. Dus ontstaat er altijd weer een nieuw moment waarop je iets te zeggen hebt. Of een feature of een aanpassing of juist een extra bug. Of om bij je voorbeeld te blijven van herhalen, soms komen er nieuwe mensen hier die een vraag stellen waarvan het antwoord geef en die aansluit bij eerder genoemde kritieken. Laatst nog iemand die iets vroeg over Maps. Tja dan verval ik maar in herhaling, ik help die persoon graag. Degene die zich dan aan mij irriteert leest het toch lekker niet?
Dus tja, herhaling hoort erbij, zeker bij iets dat jezelf typeert als nieuwe architectuur. Dus in dat kader vind ik het wat vreemd wat je zegt. Als voorbeeldje bijv. dat je opeens een filtertje zag in Maps. Maar die blijkt in praktijk dan helemaal niets te doen. Tja, dan praat je daar even weer over toch?
Ik lees van anderen ook wel eens dubbele dingen, of het nu over ervaringen, range, apps of wat dan ook gaat. Sterker nog, in dat andere topic heb ik honderden pagina's moeten doorspitten waar jullie het allemaal blijven hebben over levertijden, communicatie, VIN nummers, boottochten met de auto en weet ik veel wat. Herhaling op herhaling. 10x erger dan wat ik af en toe doe.
Maargoed, het is nogmaals een vrij forum dus dat interesseert mij dan ook niet zo. Iedereen moet lekker posten wat hij of zij wil, zolang het maar netjes, fatsoenlijk en volwassen is. Maar dat is mijn mening en ik ga graag weer inhoudelijk verder. Anders staat mijn PM altijd open.
[ Voor 3% gewijzigd door Juancho op 25-08-2021 00:30 ]
Hoi,
Ervaart iemand nog steeds laadproblemen? Dus dat ie niet de volledige 11 kw op 3 fase laadt?
De ene keer pakt ie wel volledig de andere keer niet. En nee het ligt niet aan de paal. Gelet op alle andere vage P8 problemen, is dit er ook 1.
Gr.
Ervaart iemand nog steeds laadproblemen? Dus dat ie niet de volledige 11 kw op 3 fase laadt?
De ene keer pakt ie wel volledig de andere keer niet. En nee het ligt niet aan de paal. Gelet op alle andere vage P8 problemen, is dit er ook 1.
Gr.
Bij mij geen probleem. Hij pakt altijd 11 kW (niet kWh). Behalve als er in huis andere grote stroomverbruikers aan staan, want dan knijpt de load balancer de laadstroom voor de auto.Sten2017 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:20:
Hoi,
Ervaart iemand nog steeds laadproblemen? Dus dat ie niet de volledige 11 kWh op 3 fase laadt?
Gr.
Oké.Venomer schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
Bij mij geen probleem. Hij pakt altijd 11 kW (niet kWh). Behalve als er in huis andere grote stroomverbruikers aan staan, want dan knijpt de load balancer de laadstroom voor de auto.
Op mijn kWh meter branden ook maar 2 van de 3 ledjes continu. Normaal alle 3.
Toch maar naar de dealer dan.
[ Voor 3% gewijzigd door Sten2017 op 25-08-2021 11:31 ]
Ik neem kritiek op de auto of Volvo helemaal niet persoonlijk, sterker nog zoals je je misschien herinnert heb ik op dat bewuste platform juist als een vaan de eersten heleboel kritiek geuit op de auto onder de titel ‘ fijne auto, maar nog lang niet af’ en op de Volvo organisatie onder de titel ‘een jaar lang radio stilte’ (mijn gebruikersnaam daar was HHB_P8). En of ik weer een P8 of ander eVolvo-EV zou kiezen als de mijne aan vervanging toe zou zijn weet ik ook helemaal niet zeker, daar gaat het me helemaal niet om.JackBol schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 23:16:
[...]
Cynisch of niet, het product is niet helemaal on par met de stand van de industrie. Dat valt niet te ontkennen.
Mijn vorige auto (Mercedes uit 2015) had destijds al een geavanceerdere app.
Andere vraag, waarop neem je kritiek op de auto zo persoonlijk? Jij bent er toch niet verantwoordelijk voor?
Maar waar ik wel doodziek van word is dat allerlei lang bekende issues en meningen eindeloos worden herhaald, overal bij worden gesleept en er van alles steeds negatief of met achterdocht wordt uitgelegd. Immers Volvo heeft beloftes heeft gedaan. Geef ze de eerlijke kans om het goed te maken en wacht het gewoon af.
Zeker, een belangrijke fout die Volvo m.i. heeft gemaakt is om onder druk van de veranderende leaseregeling in Nederland de auto hier al 5 maanden voor de officiële introductie in andere landen al in grote getale af te gaan leveren en dan ook nog in het koudste kwartaal waardoor een lawine aan reacties over aanloop- problemen, range en verbruik is ontstaan. Die lawine heeft ze vast en zeker van het reguliere ontwikkel- en testwerk afgeleid en dus achteruit gezet in de planning, die onder druk van de Corona beperkingen toch al niet te handhaven was. Daar hebben we mee te leven.
Maar goed, de kritiek hebben ze zich bij Volvo dus aangetrokken en ons de kans gegeven de ervaringen op dat platform al onze zaken te spuien en te bundelen en dat hebben ze inmiddels ook in Noorwegen en de VS gedaan. Als het goed gaat krijgen we eind september inzicht in wat we op basis daarvan mogen verwachten aan verbeteringen en nieuwe functies. Dat is hier al meermaals gemeld.
Mijn punt: wat is dan de zin om die zelfde punten eindeloos te blijven aangrijpen want dat maakt de sfeer hier echt niet leuker. En het doel van dit forum is toch juist om nieuwe ervaringen te delen (en niet om oude ervaringen eindeloos re recyclen) in een goede sfeer?
En over die app: Volvo was een va de eerste merken met een uitgebreide app. Kennissen van me met een Mercedes, Audi en een BMW waren destijds daarop al erg jaloers. Maar de omschakeling en koppeling op AAOS is ze kennelijk zwaar gevallen, maar daar is ook al alles over gezegd toch?
Wat mij het meest stoort zijn de herhalingen van de discussies over de herhalingenMga1600 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:54:
[...]
Maar waar ik wel doodziek van word is dat allerlei lang bekende issues en meningen eindeloos worden herhaald, overal bij worden gesleept en er van alles steeds negatief of met achterdocht wordt uitgelegd. Immers Volvo heeft beloftes heeft gedaan...
Iedereen heeft zijn eigen verwachtingen op dit forum. Voor zij die al langer op het forum zitten, zijn de herhalingen soms overbodige posts, maar voor de nieuwelingen kan het daarentegen zeer handig zijn dat iemand eens iets samenvat, zelfs al is dat doorspijsd met een mening. Ikzelf heb nog een 800-tal bladzijden op het P2/P8 forum gelezen, maar dat was achteraf een veel te grote investering voor wat ik daarvoor terug kreeg (zeker met de discussies over de herhalingen erbij
Ikzelf wil vooral nieuwe dingen leren op dit forum en horen over de technische vooruitgang, terwijl de posts van 'kijk eens naar mijn nieuwe wagen' mij minder boeien. Maar dat is voor iedereen anders.
Dit is het voordeel en het nadeel van dit P8 forum op tweakers: er is maar één forum waar alles bij elkaar staat, maar tegelijkertijd staat het allemaal ook dóór elkaar. Dit laatste zouden we kunnen oplossen door nog verder op te splitsen, of door vastgepinde first-posts met daarin een stand van zaken, maar ik denk dat niemand dat ziet zitten.
En dus lijkt het beste te leren leven met dit forum met al zijn tekortkomingen en met zijn gebruikers met al hun tekortkomingen
Jullie mogen gerust weten dat het team dat verantwoordelijk is voor de zaken die hier aangehaald worden alles op alles zet om de problemen op te lossen. Ik kan jullie zelfs vertellen dat er enkelen de hele vakantie doorgewerkt hebben. Wanneer we met z'n allen hier wat geduld uitoefenen zullen we zien dat het uiteindelijk goed zal komen.Mga1600 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:54:
[...]
Immers Volvo heeft beloftes heeft gedaan. Geef ze de eerlijke kans om het goed te maken en wacht het gewoon af.
Zeker, een belangrijke fout die Volvo m.i. heeft gemaakt is om onder druk van de veranderende leaseregeling in Nederland de auto hier al 5 maanden voor de officiële introductie in andere landen al in grote getale af te gaan leveren en dan ook nog in het koudste kwartaal waardoor een lawine aan reacties over aanloop- problemen, range en verbruik is ontstaan. Die lawine heeft ze vast en zeker van het reguliere ontwikkel- en testwerk afgeleid en dus achteruit gezet in de planning, die onder druk van de Corona beperkingen toch al niet te handhaven was. Daar hebben we mee te leven.
Maar goed, de kritiek hebben ze zich bij Volvo dus aangetrokken en ons de kans gegeven de ervaringen op dat platform al onze zaken te spuien en te bundelen en dat hebben ze inmiddels ook in Noorwegen en de VS gedaan. Als het goed gaat krijgen we eind september inzicht in wat we op basis daarvan mogen verwachten aan verbeteringen en nieuwe functies. Dat is hier al meermaals gemeld.
Geloof me, ze weten heus wel waar ze mee bezig zijn en zijn zeker deskundig genoeg om een lekkere saus te bereiden maar een ander Groot bedrijf gooit er tussendoor steeds weer andere ingrediënten in.
[ Voor 27% gewijzigd door Pure8 op 25-08-2021 17:19 ]
Je zal het zelf denk ik niet zien maar dat doe je wel degelijk regelmatig want vrijwel altijd als er kritiek komt over de auto heb je wel een verhaaltje om iets goed te praten. Of je stelt gewoon simpel: heb geduld, komt goed. Tja, dat is prima he, maar niet iedereen denkt zo. De vraag van @JackBol komt ook niet zomaar uit de lucht vallen. Blijkbaar valt het anderen ook op. En nogmaals, dat is geen verwijt he, dat is blijkbaar jouw gedachte en dat is helemaal goed. Maar.....Mga1600 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 11:54:
[...]
Ik neem kritiek op de auto of Volvo helemaal niet persoonlijk,
Tja mag je doodziek van worden. Dan lees je het toch lekker niet? Ik word ook (niet letterlijk) doodziek van dit soort reacties over als er eens wat herhaalt wordt. Wie ben jij om te bepalen wat anderen mogen posten? Er komen hier nieuwe mensen bij, of bekenden die opeens ook issues hebben die al besproken zijn. Of er is een aanpassing of nieuwe bug die raakvlakken heeft met iets dat al bekend is. Waarom zou je dat in godsnaam niet mogen bespreken op een OPEN forum? Moeten we voortaan allemaal eerst even jou vragen of iets niet dubbelop is zodat je niet doodziek wordt? Kom zeg, dit neigt een beetje naar heel erg arrogant gedrag om heel eerlijk te zijn. Sorry dat ik het zeg. Laat iedereen lekker in zijn of haar waarde en laat iedereen posten wat hij of zij wil. Zolang het maar netjes en volwassen gebeurt. Hierboven vroeg iemand bijv. iets over de bekende laadproblemen. Volgens jouw 'regels' mag je iemand dus niet meer helpen, want het is al een aantal keren gezegd en het is herhalend. Hoe vind je zelf dat je dan met elkaar omgaat hier?Maar waar ik wel doodziek van word is dat allerlei lang bekende issues en meningen eindeloos worden herhaald, overal bij worden gesleept en er van alles steeds negatief of met achterdocht wordt uitgelegd. Immers Volvo heeft beloftes heeft gedaan. Geef ze de eerlijke kans om het goed te maken en wacht het gewoon af.
Ik vind het wel grappig wat ej zegt want als iets in deze wel bewezen is...is dat de kracht van het herhalen juist nut heeft gehad. Blijven aangeven wat de grote pijnpunten zijn, blijven melden met elkaar, blijven delen, dealers en Volvo blijven inlichten. Zeker als er na maanden nog niks veranderd is. Juist herhalen! Alleen dan push je Volvo zo goed mogelijk om daadwerkelijk actie te ondernemen. En daarin prima als jij ze helemaal vertrouwd. Maar we heten niet allemaal MGA 1600 he. Er zijn ook personen die door ervaringen en qua communicatie een stuk voorzichtiger zijn. En wederom, laat iedereen toch lekker zijn of haar gevoel hebben. Soms kan iets zo frustrerend zijn dat je het even kwijt wil, ik heb daar werkelijk totaal geen problemen mee. Als je niet tegen zulke dingen kunt is met alle respect een openbaar forum wellicht niet helemaal de plek voor je. Jij wil graag alleen maar babbelen over nieuwe ontwikkelingen (die grappig genoeg helemaal niet bekend zijn). Prima, maar dat kan je hier niet gaan eisen natuurlijk. Nergens staat ook dat dat het doel is van dit forum. Helemaal niet zelfs. Iedereen heeft zo zijn eigen doelen hier. Daarom ben je ook op een forum. Verschillende meningen, verschillende inzichten, verschillende manieren van posten. Daar ga je never nooit 1 rechte lijn in krijgen.Mijn punt: wat is dan de zin om die zelfde punten eindeloos te blijven aangrijpen want dat maakt de sfeer hier echt niet leuker. En het doel van dit forum is toch juist om nieuwe ervaringen te delen (en niet om oude ervaringen eindeloos re recyclen) in een goede sfeer?
Dat zeggende, dit is ook wel een keer het laatste wat ik er over zeg want helaas blijft dit af en toe weer terug komen. Lees wat je interessant vindt en lees vooral niet wat je niet boeit. Moeilijker is het niet. Zeker na de splitsing van topics is dit topic prima bij te houden, staat er soms eens wat dubbel of wordt er eens gevraagd naar iets dat al is besproken, maar bovenal staan er ook hele goede, handige en mooie ervaringen.
Ontopic dus weer:
@4v4t4r had jij toevallig nog verder contact gehad met het Google team en hoe ze tegen al onze gemelde issues aan kijken en wat de plannen hiervoor zijn?
[ Voor 4% gewijzigd door Juancho op 25-08-2021 15:58 ]
@Lancer goed punt, kwam hier zelf ook achter.Lancer schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:01:
Ik heb via de Apple AppStore een inhoudelijke recensie met situatieschets achter gelaten voor de ontwikkelaar. (en tester 😉)
Bij mij doet hij het helemaal niet. Komt nog steeds met de melding "De klimaatregeling is niet gestart".EHAS schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:03:
[...]
@Lancer goed punt, kwam hier zelf ook achter.
Ik heb via de Apple AppStore een inhoudelijke recensie met situatieschets achter gelaten voor de ontwikkelaar. (en tester 😉)
Ik denk dat ik morgen de auto opnieuw instel in de app.
Let op:
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"
Een Tesla versus Volvo discussie is hier offtopic, daar zijn andere topics voor zoals Elektrische auto's - deel 5.
Informatie en updates over leveringen horen hier thuis: Het grote Polestar 2 / XC40 P8 Levering Topic.
Volgende onderwerpen moeten elders besproken worden:
Het grote "thuis laden van je EV" topic. / [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 2
Ervaringen over lange reizen met een EV kan je delen in: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa.
Het grote Volvo EX30 topic (vergelijkingen met de (X)C40 daargelaten), zie ook Notna in "Het grote Volvo (X)C40 Recharge EV topic"