Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:47
@PattieK Je (zeer algemene) vraag hoort thuis in Smarthome bijv. Het Homey (Pro) topic

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:30
Beter deze 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:44
PattieK schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 23:07:
Ik heb nu een standaard gateway van enphase. Hiermee kan ik alleen de opbrengst bekijken.

Nu zit ik eraan te denken om te upgraden naar een metered gateway. Is het daarmee mogelijk om de zonnepanelen uit te schakelen, of productie verminderen? Dit ivm dynamisch contract op den duur.

Of heeft enphase dat helemaal dichtgezet?

Alvast bedankt voor eventuele tips!
Ik had deze even gemist, maar dat kan zeker met een metered + geïnstalleerde CT spoelen. Je kunt in de software van de gateway de productie limiet opleggen. Als je ook Home Assistant heb kan je verder gaan met inlezen van dynamische tarieven en daarop de productie aanpassen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieK
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 12:37
Pazo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:37:
[...]

Ik had deze even gemist, maar dat kan zeker met een metered + geïnstalleerde CT spoelen. Je kunt in de software van de gateway de productie limiet opleggen. Als je ook Home Assistant heb kan je verder gaan met inlezen van dynamische tarieven en daarop de productie aanpassen.
Geweldig! Thanks! Dan ga ik deze aanschaffen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
PattieK schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:34:
[...]

Geweldig! Thanks! Dan ga ik deze aanschaffen
Bekijk deze video eens, gaat een stukje over het limiteren van de gateway (alleen produceren voor eigen gebruik en niet terugleveren)

YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PattieK
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09-01 12:37
Pazo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Bekijk deze video eens, gaat een stukje over het limiteren van de gateway (alleen produceren voor eigen gebruik en niet terugleveren)

YouTube: Enphase batterij icm dynamisch energiecontract en zero export was no...
Geweldig! Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 17:54

Ids

Sinds 10 januari wordt bij mij de data niet meer ingeladen middels de native domoticz plugin, ik krijg de volgende error: "Error: Enphase: Error getting http data! (info)"

Ik denk dat het een authenticatie probleem is maar krijg het niet meer werkend. Meer mensen die met dit probleem kampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skiwi
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-09 07:22
Hi,

Ik probeer mijn 10t batterij (icm met een metered gateway met 6 CT spoelen) inzichtelijk te krijgen in mijn Home Assistant dashboard maar krijg dat maar niet voor elkaar. De 24 panelen en de gateway werken prima in home assistant (en ik zie mijn verbruik en opwek als in screenshot), maar ik zie geen sensoren die het laden/ontladen van de batterij bijhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/orJgBwueIb0NQsjPZMsKFtD7Wbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQvwWZX9kABbFjjWBai5hk3l.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het volgende stappenplan met een set van helpers en automations lijkt voor mij niet te werken (als in de battery_lifetime_discharge en battery_lifetime_charge blijven altijd nul/leeg):
https://github.com/home-a...8#issuecomment-2251119207

Ik begrijp niet goed wat ik mis aangezien ik niet de eerste zal zijn die een 10t in home assistant energy dashboard wil opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

Ids schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:27:
Sinds 10 januari wordt bij mij de data niet meer ingeladen middels de native domoticz plugin, ik krijg de volgende error: "Error: Enphase: Error getting http data! (info)"

Ik denk dat het een authenticatie probleem is maar krijg het niet meer werkend. Meer mensen die met dit probleem kampen?
Ja, hier ook. Misschien is domoticz of enphase-backend ervan aan een upgrade toe en heb ik dat (te lang) uitgesteld? Nog niet goed ingedoken hier wegens tijdgebrek, maar bij ons ook sinds de 10e, dus you are not alone..
Wat wel opvalt, is dat we hier extreem lage productie hebben december 2024 en januari 2025 t.o.v. voorgaande jaren. Nu besef ik dat een opwarmende aarde flink meer vocht in de lucht betekent, maar dit begint bijna op iets anders deprimerends te lijken..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMlsbpocVcfmIuDVoTWst6ICE60=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YWLN3FCXQgxotJuUFFwdyYz3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
skiwi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 09:39:
Hi,

Ik probeer mijn 10t batterij (icm met een metered gateway met 6 CT spoelen) inzichtelijk te krijgen in mijn Home Assistant dashboard maar krijg dat maar niet voor elkaar. De 24 panelen en de gateway werken prima in home assistant (en ik zie mijn verbruik en opwek als in screenshot), maar ik zie geen sensoren die het laden/ontladen van de batterij bijhouden.

[Afbeelding]

Ook het volgende stappenplan met een set van helpers en automations lijkt voor mij niet te werken (als in de battery_lifetime_discharge en battery_lifetime_charge blijven altijd nul/leeg):
https://github.com/home-a...8#issuecomment-2251119207

Ik begrijp niet goed wat ik mis aangezien ik niet de eerste zal zijn die een 10t in home assistant energy dashboard wil opnemen.
Ik heb wel HA maar geen batterij, dus het is een beetje gissen, maar krijg je wel entiteiten van je batterij in HA?
En kan je de batterij wel toevoegen in de configuratie van het energie dashboard?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eIE1uGaypYWIt0s_oM-SzFzXjY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0nmFrKHJ7U9aVoz5AHOYFMpE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Ids @jubeth Ik kan jullie hier helaas niet mee helpen want ik gebruik geen Domoticz. Is het iets wat je wellicht bij de developer kunt vragen? Is het iets van een integratie in Domoticz zie je inlaad, vanuit Github o.i.d., dat je het daar aan de maker kan vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ids
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 17:54

Ids

jubeth schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:58:
[...]

Ja, hier ook. Misschien is domoticz of enphase-backend ervan aan een upgrade toe en heb ik dat (te lang) uitgesteld? Nog niet goed ingedoken hier wegens tijdgebrek, maar bij ons ook sinds de 10e, dus you are not alone..
Wat wel opvalt, is dat we hier extreem lage productie hebben december 2024 en januari 2025 t.o.v. voorgaande jaren. Nu besef ik dat een opwarmende aarde flink meer vocht in de lucht betekent, maar dit begint bijna op iets anders deprimerends te lijken..[Afbeelding]
Update van mijn kant, het bleek bij mij aan de VPN client (Debian) te liggen die had een update gehad daarna kon de NAS de Enphase niet meer bereiken die op een ander VLAN zit. Na het toevoegen van de volgende regel in de OpenVPN config: "route 10.0.10.0 255.255.255.0 net_gateway" (mijn VLAN subnet) was het probleem opgelost. Hiervoor was dit niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpee
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-07 18:52
Pazo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:25:
[...]

Mja, de video klopt maar zo wil ik het niet doen. Ik wil met HA zelf kunnen instellen hoeveel ik produceer. Waarom: omdat ik eerst mijn elektrische boiler wil opladen met heet water voordat ik de pv omlaag schroef, en dat kan enkel als ha in control is een niet als enphase er tussendoor werkt. De boiler gaat alleen aan met overschot en als de pv het overschot weg regelt maak ik nog steeds geen optimaal gebruik ervan.

Dus, wie weet of ik enphase zelf kan bedienen ja productie limiet en niet enkel op nul laten regelen.

Gr Wim

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
wpee schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Mja, de video klopt maar zo wil ik het niet doen. Ik wil met HA zelf kunnen instellen hoeveel ik produceer. Waarom: omdat ik eerst mijn elektrische boiler wil opladen met heet water voordat ik de pv omlaag schroef, en dat kan enkel als ha in control is een niet als enphase er tussendoor werkt. De boiler gaat alleen aan met overschot en als de pv het overschot weg regelt maak ik nog steeds geen optimaal gebruik ervan.

Dus, wie weet of ik enphase zelf kan bedienen ja productie limiet en niet enkel op nul laten regelen.

Gr Wim
hmm dat is een lastige. De HA integratie van Vincent Wolsink (gebruik ik zelf ook) is wel een met de meeste sensors. Met een installer of DHZ account kan je vrijwel alles uit de gateway trekken (en aansturen) wat er maar is. Deze heeft o.a. ook een power switch om de productie te stoppen. Alleen kan zover ik kan zien niet limiteren zoals dat via Enlighten wel kan.

Volgende maand loopt mijn (vaste) energiecontract af en ga ik waarschijnlijk overstappen op dynamisch. Dan ga ik wel verder puzzelen / spelen met deze integratie om meer te sturen op opwek en verbruik icm de dynamische tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 12-09 16:54
Pazo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:55:
[...]

hmm dat is een lastige. De HA integratie van Vincent Wolsink (gebruik ik zelf ook) is wil een met de meeste sensors. Met een installer of DHZ account kan je vrijwel alles uit de gateway trekken (en aansturen) wat er maar is. Deze heeft o.a. ook een power switch om de productie te stoppen. Alleen kan zover ik kan zien niet limiteren zoals dat via Enlighten wel kan.

Volgende maand loopt mijn (vaste) energiecontract af en ga ik waarschijnlijk overstappen op dynamisch. Dan ga ik wel verder puzzelen / spelen met deze integratie om meer te sturen op opwek en verbruik icm de dynamische tarieven.
Je kan met die integratie zelfs het ingestelde profiel uitlezen en switchen van profiel. Bv naar zero export. Ik heb dat nog niet geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:34
@wpee Tot nu toe lijkt het niet mogelijk te zijn. Zodra het vaste contract + de gunstige TLV hier stop ga ik een paar micros ontkoppelen van de Envoy en achter een relais plaatsen. Dan kan je in 2 stappen terugregelen. Niet netjes maar het lijkt wel de best haalbare optie tot nu toe.

Ik ben het volledig met je eens dat de Envoys gewoon moet kunnen doen wat je hem oplegt. HA in controle biedt veel meer opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 19:14
denneappel schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:14:
@wpee Tot nu toe lijkt het niet mogelijk te zijn. Zodra het vaste contract + de gunstige TLV hier stop ga ik een paar micros ontkoppelen van de Envoy en achter een relais plaatsen. Dan kan je in 2 stappen terugregelen. Niet netjes maar het lijkt wel de best haalbare optie tot nu toe.

Ik ben het volledig met je eens dat de Envoys gewoon moet kunnen doen wat je hem oplegt. HA in controle biedt veel meer opties.
Je moet wel zorgen dat je op elke fase een werkende micro hebt, anders vindt het Q-relay dat er iets niet goed is en schakelt alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12-09 14:21
Ik ben aan het overstappen van Domoticz naar Home Assistant.
Ik probeer het energie dashboard aan de gang te krijgen net als ik in Domoticz heb.

HA heeft toegang tot mijn P1 meter en mijn Envoy gateway met de productie van alle panelen.
Ik heb een Envoy tegel waar keurig het actueel opgewekte vermogen staat. ("Envoy SN Current power production").
Alleen bij het instellen van de zonne-energie opwekking in het energie dashboard kan ik de "Envoy SN Current power production:" niet kiezen. Ik kan alleen kiezen uit "Production today" of "Production Lifetime".
Wat zie ik over het hoofd?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 00:46
Gommert69 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:59:
Ik ben aan het overstappen van Domoticz naar Home Assistant.
Ik probeer het energie dashboard aan de gang te krijgen net als ik in Domoticz heb.

HA heeft toegang tot mijn P1 meter en mijn Envoy gateway met de productie van alle panelen.
Ik heb een Envoy tegel waar keurig het actueel opgewekte vermogen staat. ("Envoy SN Current power production").
Alleen bij het instellen van de zonne-energie opwekking in het energie dashboard kan ik de "Envoy SN Current power production:" niet kiezen. Ik kan alleen kiezen uit "Production today" of "Production Lifetime".
Wat zie ik over het hoofd?
Je hebt daar een oplopend waarde nodig: lifetime werkt prima.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Is dat zo? Ik wil het actuele vermogen zien wat mijn zonnepanelen produceren, dus gelijk aan current Power Production...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Dit is het Domoticz energiepaneel dat actuele waarden weergeeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f6rl0B7SqoN34mpR4UTD0t5-Ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9X13u7N89d4OaB8MAQQEWjWJ.jpg?f=fotoalbum_large

en dit zie ik nu in HA als ik "lifetime" gebruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68cTtY8-y2a2upVkn2CaIuIXOkA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MF9WEsjq2jUkkR4pfwo57s1y.jpg?f=user_large

Maar dit is de waarde die ik in het HA overzicht zie en die ik wil zien in het energie overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sPT92qDanKzrpEu4XOwJ9gOZiYY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/mdYhRQcYfb5Q7pHcIDg31NT5.jpg?f=user_large

Kan dat op een of andere manier in HA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:52
Ik heb dat gerealiseerd met deze custom card:
https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

te installeren via HACS.

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Kingiez die kende ik nog niet, interessant. Wat @Gommert69 wil kan inderdaad niet met de standaard kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Kingiez schreef op zondag 16 februari 2025 @ 15:34:
Ik heb dat gerealiseerd met deze custom card:
https://github.com/flixlix/power-flow-card-plus

te installeren via HACS.
Dank voor de tip. Dat is HA voor gevorderden en ik ben vandaag pas begonnen na 5 jaar Domoticz :)
maar ik ga dat binnenkort proberen, want dit is idd wel een mooie weergave!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11-09 01:06

Copitano

Hoorn NH

Sinds vanmorgen 08:10 ontvangt PVOutput geen data meer uit mijn Envoy. Ook niet na het opnieuw doorlopen van de authorisatie van PVOutput.
Zijn hier meer mensen die daar last van hebben?

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:23
Copitano schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:09:
Sinds vanmorgen 08:10 ontvangt PVOutput geen data meer uit mijn Envoy. Ook niet na het opnieuw doorlopen van de authorisatie van PVOutput.
Zijn hier meer mensen die daar last van hebben?
Hier loopt alles (vooralsnog) als een zonnetje.
Opbrengst vandaag was 11.34 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Die van mij loopt ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:34:
[...]
Hier loopt alles (vooralsnog) als een zonnetje.
Opbrengst vandaag was 11.34 kWh.
@Pazo

Mmm, dan morgen nog maar eens verder onderzoeken wat er aan de hand is met die verbinding.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Copitano schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 00:42:
[...]
@Pazo

Mmm, dan morgen nog maar eens verder onderzoeken wat er aan de hand is met die verbinding.
Mijn Envoy Metered heeft SW Version D8.2.4264 (882efd) met een SW Build Date 27 Jun, 2024 5:59 PM.

Ik geef dit aan omdat we een jaar geleden opeens gepushed werden naar een versie met een token waar een gemiddelde gebruiker niets van snapt vo minimaal veel moeite mee had.
Dat pushen van die versies vond niet bij iedereen op hetzelfde moment plaats.

Ben benieuwd naar jouw versie en SW build date

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Lawrentz schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:05:
[...]

Mijn Envoy Metered heeft SW Version D8.2.4264 (882efd) met een SW Build Date 27 Jun, 2024 5:59 PM.

Ik geef dit aan omdat we een jaar geleden opeens gepushed werden naar een versie met een token waar een gemiddelde gebruiker niets van snapt vo minimaal veel moeite mee had.
Dat pushen van die versies vond niet bij iedereen op hetzelfde moment plaats.

Ben benieuwd naar jouw versie en SW build date
Wat ik zo kan vinden is Firmware versie: D7.6.175 Daar staat geen datum bij. Dat is inderdaad ongeveer en jaar geleden ook bij mij ongevraagd gepushed. Heb mij daar toen nog boos over gemaakt omdat daarmee ook het inlezen van gegevens in Domotiz niet meer werkte. Dat is inmiddels wel gedeeltelijk opgelost door de native software in Domoticz. Dat token kan ik mij ook nog wel herinneren. Een jaar geldig als ik het goed heb. Wellicht dat de oplossing daarin zit. Ga het eens proberen. Wordt vervolgd :)

Edit1: Inmiddels met veel gehannes een geldig token gekregen en een sessie geopend met https://envoy/auth/check_jwt. De versie is D7.6.175 (f79c8d) 22 Jun, 2023 12:43 PM.

De verbinding met PVOutput herstellen is nog steeds niet gelukt :'(

Edit2: Inmiddels kwam ik in de communitie van pvoutput het volgende bericht tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgIJvvD8T7KAnhSLL48cgMSZB9g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HInno3OuoHQL9ts7PHDysRsG.jpg?f=fotoalbum_large
Vermoedelijk heeft het daar alles mee te maken. Alleen nog geen oplossing over hoe dan pvoutput te authoriseren voor V4. De authorisatieprocedure (intrekken en opnieuw toegang geven) heb ik verschillende keren doorlopen, maar heeft geen effect.

Edit3: Opgelost, maar wel omslachtig:
1. in pvoutput eerst v4 teruggezet naar v2.
2. authorisatie intrekken en opnieuw verstrekken. Dat geeft een melding dat v2 niet langer leeft en v4 geauthoriseerd moet worden.
3. authorisatie opnieuw doorlopen. Hé het werkt!
zelfs een deel van de data van gisteren is ingevuld en vandaag geheel. Kennelijk is een poging gistermiddag wel gelukt en wat dat alleen niet zichtbaar. Wel een gap van 406 minuten. Nou dat maar even handmatig herstellen dan :)

[ Voor 42% gewijzigd door Copitano op 19-02-2025 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03
Ik heb een 36-tal Enphase panelen op ZO en NW met een IQ7+ micro-omvormers. Graag zou ik een overzicht per uur en per dag willen van de ZO en NW panelen gegroepeerd. Is dat met de Envoy / IQ Gateway "hack" te downloaden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Aristos schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:53:
Ik heb een 36-tal Enphase panelen op ZO en NW met een IQ7+ micro-omvormers. Graag zou ik een overzicht per uur en per dag willen van de ZO en NW panelen gegroepeerd. Is dat met de Envoy / IQ Gateway "hack" te downloaden?
Heb je DHZ / installateursaccount? In Enlighten Manager kan je rapporten downloaden (in excel, .csv), met allerlei waarden. Uit mijn hoofd per paneel, per dag, per groep, netto import / export etc.

Ik weet niet of / wat voor rapporten je evt met een standaard gebruikersaccount kan downloaden (want heb ik niet :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Pazo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 16:58:
[...]

Heb je DHZ / installateursaccount? In Enlighten Manager kan je rapporten downloaden (in excel, .csv), met allerlei waarden. Uit mijn hoofd per paneel, per dag, per groep, netto import / export etc.

Ik weet niet of / wat voor rapporten je evt met een standaard gebruikersaccount kan downloaden (want heb ik niet :) )
Een DHZ / installateursaccount is niet nodig, een API met token is wel nodig.
https://enphase.com/de-de/media/8802

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Lawrentz Dat zou kunnen, maar is wellicht wat ingewikkeld.

@Aristos via Enlighten Manager kan je verschillende rapporten generen en downloaden naar bijv. .csv bestand, welke je via Excel kunt openen / bewerken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILph7DyUyAvUiuuOm0jWRtAPAac=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R59IcmXNAxKfUGjJh9dPpU14.jpg?f=user_large

Ik gebruik zelf de 'Monthly Net Energie' rapport.
Die is wel van het totale systeem, maar dan krijg je opwek, verbruik, teruglevering, netto teruglevering per 5 minuten (van de hele maand).
Maar je hebt ook nog de 'Per Module One Month Energy Production' en dan krijg je data per module.
Als je weet welke module bij welke groep horen, kan je vrij makkelijk in Excel die ruwe date vertalen naar een bepaalde groep panelen.

EDIT: ik zie nu ook dat je tegenwoordig 'Array Level Energy Production' hebt, dus dan krijg je wel gelijk van bepaalde groepen panelen die je gedefinieerd hebt in je legplan.

[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 25-02-2025 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Copitano schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:58:

Edit3: Opgelost, maar wel omslachtig:
1. in pvoutput eerst v4 teruggezet naar v2.
2. authorisatie intrekken en opnieuw verstrekken. Dat geeft een melding dat v2 niet langer leeft en v4 geauthoriseerd moet worden.
3. authorisatie opnieuw doorlopen. Hé het werkt!
zelfs een deel van de data van gisteren is ingevuld en vandaag geheel. Kennelijk is een poging gistermiddag wel gelukt en wat dat alleen niet zichtbaar. Wel een gap van 406 minuten. Nou dat maar even handmatig herstellen dan :)
Eigenlijk FAQ vraag 10, wat jij kennelijk nog niet had gedaan. Daarom bleef het bij mij wel werken. Maar de datum was dus weer opgeschoven :)
Fijn dat het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Pazo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:51:
@Lawrentz Dat zou kunnen, maar is wellicht wat ingewikkeld.
Dat is afhankelijk van de perceptie en zo vind ik dat bijvoorbeeld van een DHZ/installateursaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20:03
Lawrentz schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:17:
[...]

Dat is afhankelijk van de perceptie en zo vind ik dat bijvoorbeeld van een DHZ/installateursaccount.
API met token lukt met niet echt. Ik kom wel op mijn Envoy via mijn mobiele telefoon, maar het lukt me niet om dan de goede API Endpoints te selecteren voor de juiste data.

En die Enlighten Manager moet ik via mijn installateur (Coolblue) aanvragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Aristos schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:10:
[...]

API met token lukt met niet echt. Ik kom wel op mijn Envoy via mijn mobiele telefoon, maar het lukt me niet om dan de goede API Endpoints te selecteren voor de juiste data.
Voor het ophalen van een token zie de OP met titel "Hoe werkt dat met zo'n token" en op https://enphase.com/de-de/media/8802.
Die token is ook je token (pwd) voor toegang tot je eigen Envoy.

De API's staan beschreven op https://enphase.com/de-de/media/8802.
Zie ook Lawrentz in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
En die Enlighten Manager moet ik via mijn installateur (Coolblue) aanvragen?
Ja, dat lijkt mij wel.
De Enlighten Manager was bij mij gratis bij de aankoop van de Envoy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:08
Crosspost uit HA topic.

Ik blijf maar issues houden met de Enphase integratie. De verbinding gaat goed en haalt op dat moment de gegevens op. Maar dan houdt het op. Hij blijft niet continue verbonden en data binnenhalen. Het is iedere keer eenmalig.

Moet dan weer een Reload van de integration doen om de verbinding te herstellen.

Iemand énig idee wat dit zou kunnen zijn?

Het heeft maandenlang stabiel gewerkt, maar op een zeker moment zijn deze issues begonnen. Kan er maar niet achterkomen waar het ‘m in zit.

/edit: Heb dus 2 uur geleden een Reload gedaan.. en nadien staat hij weer op Unavailable.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6M5NARWDOzlDeA3fsvbri1OEw8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DRdgsvhoCQn1GBmwEdoNmg1n.png?f=user_large

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:41
@Rivanov Het kan natuurlijk vanalles zijn, met weinig info wordt het gissen.

Je kan eens beginnen met kijken of de Envoy Gateway nog bereikbaar is op je netwerk vanaf een andere host op het moment dat die unavailable wordt in HA.

Check op dat moment ook eens of het ipadres in HA wel het adres is wat de gateway zou moeten hebben of dat de gateway (of de integratie) een ander adres heeft.
Dat geeft direct een unavailable situatie.

Welke integratie gebruik je?

[ Voor 3% gewijzigd door gAzu op 09-03-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Rivanov en heb je de gateway bedraad aangesloten zitten? Wifi geeft vaak problemen / instabiele verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
gAzu schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:38:
@Rivanov Het kan natuurlijk vanalles zijn, met weinig info wordt het gissen.

Je kan eens beginnen met kijken of de Envoy Gateway nog bereikbaar is op je netwerk vanaf een andere host op het moment dat die unavailable wordt in HA.

Check op dat moment ook eens of het ipadres in HA wel het adres is wat de gateway zou moeten hebben of dat de gateway (of de integratie) een ander adres heeft.
Dat geeft direct een unavailable situatie.

Welke integratie gebruik je?
Gateway is ten alle tijden te bereiken op het IP adres. Kan dus de webinterface ook altijd benaderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cxeIvhFkizEozerxPJP48fzaydM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/erhPpPe53HEKLaz6QXdprD2f.png?f=fotoalbum_large

De integratie die ik gebruik:

https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy
Pazo schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:36:
@Rivanov en heb je de gateway bedraad aangesloten zitten? Wifi geeft vaak problemen / instabiele verbinding.
Uiteraard bedraad. :)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb je de gateway al van het stroom afgehad?

Laatste keer was dat mijn redding - sindsdien gaat het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
Vorkie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:40:

Nog niet geprobeerd. Zal dat eens testen vanmiddag. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rivanov
Vorkie schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:40:

Dit lijkt het inderdaad te hebben opgelost! Hoe simpel kan het soms zijn. _/-\o_
Dank allen die meegedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Rivanov schreef op maandag 10 maart 2025 @ 16:07:
[...]

Dit lijkt het inderdaad te hebben opgelost! Hoe simpel kan het soms zijn. _/-\o_
Dank allen die meegedacht hebben.
Gelukkig was het zo iets simpels :-)

Nu weer lekker veel zonne-energie opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:08
De Enphase oplossing die we hier hebben heeft een beetje last van spookverbruik. Op dit moment (22:00 in de avond) geeft Enphase aan dat er 1W wordt geproduceerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwXjHMtmnjU4Sbd550-x_zn04PQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8lhLzf5WNSmWTNWVbTVhdYTQ.png?f=user_large

Dit levert in Home Assistant ook weer vervuiling op, ik gebruik de HACS plugin van vincentwolsink home_assistant_enphase_envoy_installer. Ik vroeg me af of ik met een virtual sensor zou kunnen oplossen in Home Assistant. Ik gebruik al de Envoy SN Lifetime Energy Production sensor voor het energy dashboard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UK1ksCX6VZEt6QVubxMeIdTmip8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DHW4Aay6jraUOHryGL38GJku.png?f=fotoalbum_large

Update, uiteindelijk kunnen oplossen met een sensor:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
template:
  - sensor:
      - name: "Lifetime Energy Production Rounded Up"
        unique_id: lifetime_energy_production_rounded_up
        state: "{{ (states('sensor.envoy_122249014689_lifetime_energy_production') | float / 1000) | round(2, 'ceil') }}"
        unit_of_measurement: "kWh"
        device_class: energy
        state_class: total_increasing

[ Voor 19% gewijzigd door Rednas_N op 10-03-2025 22:43 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-09 13:10
Ervaren jullie ook problemen met het update-interval van 1 uur bij Enphase in HomeAssistant?\
Ik gebruik ook de Enphase Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink

[ Voor 48% gewijzigd door CappieL op 21-03-2025 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
CappieL schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:30:
Ervaren jullie ook problemen met het update-interval van 1 uur bij Enphase in HomeAssistant?\
Ik gebruik ook de Enphase Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink
Omdat ik mijn vorige bericht niet meer kan bewerken, quote ik mezelf maar even.
Ik kwam er maar niet uit en heb toen een dagrapportage uitgedraaid (CSV-bestand) en hierin zag ik dat de tijdinterval 5 minuten is, maar dat de meetwaarde een uur lang hetzelfde bleef.
Heb contact opgenomen met de Enphase support en zij hebben de pollingconfiguratie aangepast naar 5 minuten. (Dit is een instelling die zij ooit veranderd hebben en op verzoek kan dit worden gewijzigd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
CappieL schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 10:20:
[...]

Omdat ik mijn vorige bericht niet meer kan bewerken, quote ik mezelf maar even.
Ik kwam er maar niet uit en heb toen een dagrapportage uitgedraaid (CSV-bestand) en hierin zag ik dat de tijdinterval 5 minuten is, maar dat de meetwaarde een uur lang hetzelfde bleef.
Heb contact opgenomen met de Enphase support en zij hebben de pollingconfiguratie aangepast naar 5 minuten. (Dit is een instelling die zij ooit veranderd hebben en op verzoek kan dit worden gewijzigd).
Ik moet zeggen dat ik zelf nog niet gekeken heb. Ik gebruik dezelfde integratie. Zal binnenkort eens kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CappieL
Het duurde even voor het mij ook opviel. Voor het standaard energie-dashboard van HA maakt het niets uit. De waarden komen uiteindelijk toch wel in HA terecht.
Maar ik had een template sensor aangemaakt die mijn zelfverbruik berekent, deze gaf vooral in de ochtend negatieve waarden aan (wat niet mogelijk kan zijn).
Het is gewoon onhandig dat hij maar eens in het uur een update gaf, terwijl elke 5 minuten mogelijk is.

Mocht er dus bij jou ook een polling-interval van >5 minuten zijn en je wilt deze naar 5 minuten hebben, dan zul je contact moeten opnemen met de support van Enphase.(support_nl@enphaseenergy.com).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:50
In de volgende gevallen heb ik een negative Enphase opbrengst volgens een meetspoel in de meterkast:
- wasmachine/-droger tussen omvormers en meterkast staat aan, en als deze meer stroom gebruikt dan Solar stroom wordt opgewekt.
- als het donker is gebruikt elke omvormer afzonderlijk een paar Watt (standby?)

[ Voor 12% gewijzigd door Amersfoort op 26-03-2025 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Amersfoort schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:14:
In de volgende gevallen heb ik een negative Enphase opbrengst volgens een meetspoel in de meterkast:
- wasmachine/-droger tussen omvormers en meterkast staat aan, en als deze meer stroom gebruikt dan Solar stroom wordt opgewekt.
Klinkt als een CT spoel die verkeerdom zit, of consumptie meter niet goed geconfigureerd in de installeren toolkit app.
Amersfoort schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:14:

- als het donker is gebruikt elke omvormer afzonderlijk een paar Watt (standby?)
Dat is normaal / bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 15:59
Pazo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:49:
[...]

Klinkt als een CT spoel die verkeerdom zit, of consumptie meter niet goed geconfigureerd in de installeren toolkit app.
Klinkt als een PV verdeler op de wasmachine groep en de CT klem in de meterkast waardoor deze verbruik van de wasmachine meet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
vinniefireman schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:03:
[...]
Klinkt als een PV verdeler op de wasmachine groep en de CT klem in de meterkast waardoor deze verbruik van de wasmachine meet.
Het zijn inderdaad 2 PV verdelers tussen omvormers en meterkast. In de meterkast wordt de hoeveelheid stroom van het dak gemeten -/- hoeveelheid stroom benodigd door was-apparatuur. Als deze apparatuur meer nodig heeft dan de omvormers opleveren, dan wordt de aanvullende stroom gemeten door de CT klem.
Dit levert een nagatieve Watt waarde op "naar" de omvormers, die met de nacht te vergelijken is, als de omvormers in standby staan.

Ik gaf dit aan in reactie op de post "deze gaf vooral in de ochtend negatieve waarden aan (wat niet mogelijk kan zijn)."

[ Voor 15% gewijzigd door Amersfoort op 26-03-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:06
@Amersfoort wat is je vraag?
Hoe het er nu staat is het een situatie beschrijving of constatering.

De micros achter een PV verdeler met op de PV verdeler ook een wasmachine/droger zal nooit de juiste opwek van de PV weergeven in de Enphase omgeving als de wasmachine/droger aan staat.

[ Voor 15% gewijzigd door Rouske op 26-03-2025 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:30
Pazo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:49:
[...]

[...]

Dat is normaal / bekend.
Ik dacht altijd dat dat het q-relais of de Gateway zou zijn.....die zitten soms ook nog achter de CT's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Rouske schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:54:
@Amersfoort wat is je vraag?
Hoe het er nu staat is het een situatie beschrijving of constatering.

De micros achter een PV verdeler met op de PV verdeler ook een wasmachine/droger zal nooit de juiste opwek van de PV weergeven in de Enphase omgeving.
Ik heb geen vraag, het is een situatie beschrijving reagerend op de opmerking, dat een nagatieve PV meting niet mogelijk zou zijn.
Gelukkig kan ik met een api met enige vertraging ook de daadwerkelijke opbrengst uitlezen. Voor een realtime uitlezen van de PV opbrengst ben ik wel afhankelijk van de CT klem, met inderdaad een nadeel op was-momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Amersfoort ik had je verkeerd begrepen, ik dacht ook dat het een vraag was. Maar ik begrijp je uitleg / situatie nu.

@WillemP22 dat is wel goede ja, de gateway en relais verbruiken ook enkele watts. Dat kan wel een verklaring zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door Pazo op 26-03-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Gisteren opende ik de enphase manager om weer eens een check te doen op mijn micro's. In het verleden heb ik het probleem gehad dat micro's voor een korte periode uitvielen. Meestal 5 tot 15 minuten. Dat kon ik in de grafiekjes van het vermogen per paneel terugvinden.
Nu ziet dat er bij mij ineens heel anders uit en kan ik nog slechts het vermogen zien en niet meer alle andere variabelen. Zijn er meer mensen die hiermee geconfronteerd zijn?
Zo was het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbjadS3DFx9-hOIjmV-7mpz5RHE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/G6gtNco7fBWJfxzHMxpszx6e.png?f=user_large
En zo is het nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsTvYIw1xPjQNheecjR0fWpHNy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LWCy1EDf6tPmxRSa9vBhyWpw.png?f=fotoalbum_large

Edit: Laat maar. De benadering gaat nu anders, maar ik heb het inmiddels teruggevonden. In het verleden kon je gewoon 1 paneel aanwijzen in het bovenaanzicht. Nu gaat dat kennelijk alleen via het balkje linksboven 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Copitano op 31-03-2025 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Copitano Ik zie alles nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PDUH48-jWN23rrlA_WwasG0kpcU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/C4bTOjLOj5rlaltStmgvjaPI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Copitano

Copitano

Hoorn NH

Ja heb het ook teruggevonden. Gaat allen net ff anders lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
Wat ik op de afbeelding zie:
- Wisselstroomspanning
- Gelijkstroomspanning
- Geproduceerde stroom (W)

Heb geen idee waar ik naar zit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Is er manier om de Envoy s metered uit te zetten zodat deze niet meer teruglevert? En dan via de app ofzo maar ik kan niks vinden.
Ik heb geen installer account want die heeft de zonnepanelen installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Samplex schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:51:
Is er manier om de Envoy s metered uit te zetten zodat deze niet meer teruglevert? En dan via de app ofzo maar ik kan niks vinden.
Ik heb geen installer account want die heeft de zonnepanelen installateur.
Kan alleen met installateursaccount (voor alsnog).
Zie FAQ vraag 20 mbt export / productie limitering.
En zie FAQ vraag 4 mbt installateurs / bedrijfsaccount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Lawrentz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:43:
[...]

- Wisselstroomspanning
- Gelijkstroomspanning

Geproduceerde stroom in Watt ?

Slechte vertaling....stroom is in Ampère en Vermogen is in Watt. Ik dacht dat ze die knulliggheid er al uit gehaald hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Lawrentz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 12:43:
[...]

- Wisselstroomspanning
- Gelijkstroomspanning

15-minuut gemiddeldes van een Micro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
WillemP22 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:36:
[...]

Geproduceerde stroom in Watt ?

Slechte vertaling....stroom is in Ampère en Vermogen is in Watt. Ik dacht dat ze die knulliggheid er al uit gehaald hadden.
Ja, psies dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
WillemP22 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:39:
[...]

Ook deze:
Wisselstroom, wisselspanning, gelijkstroom, gelijkspanning.

Het zou nog leuker kunnen worden als het het vertalen met resp wisselamperage, wisselvoltage, gelijkamperage, gelijkvoltage. wisselwattage, gelijkwattage.

(Of heeft het wellicht met de datum van morgen te maken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Lawrentz schreef op maandag 31 maart 2025 @ 21:06:
[...]

Ook deze:
Wisselstroom, wisselspanning, gelijkstroom, gelijkspanning.

Het zo nog leuker kunnen worden als het het vertalen met resp wisselamperage, wisselvoltage, gelijkamperage, gelijkvoltage. wisselwattage, gelijkwattage.

(Of heeft het wellicht met de datum van morgen te maken?)
Die naamgevingen kloppen wel van Enphase. De termen die jij noemt dan weer niet.
Gelijkstroom en gelijkspanning gaat over het paneel.
Wisselstroom en wisselspanning gaat over de uitgang van de micro.
…en vermenigvuldig je wisselstroom en wisselspanning met elkaar…dan krijg je het uitgangsvermogen.

Beetje natuurkunde, havo-2 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
WillemP22 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 23:25:
[...]

Die naamgevingen kloppen wel van Enphase. De termen die jij noemt dan weer niet.
Gelijkstroom en gelijkspanning gaat over het paneel.
Wisselstroom en wisselspanning gaat over de uitgang van de micro.
…en vermenigvuldig je wisselstroom en wisselspanning met elkaar…dan krijg je het uitgangsvermogen.

Beetje natuurkunde, havo-2 😁
De termen gelijkstroomspanning en wisselstroomspanning kloppen wel? Oh?
Deze twee termen mag je me uitleggen.

Geen idee wat het had moeten zijn, want ik heb zelf geen toegang tot de grafieken van mijn Envoy.
Ik vermoed zoiets als gelijkspanning, wisselspanning, gelijkstroom en/of wisselstroom.

Iets eerder had ik het over Geproduceerde wisselstroom [W], wat ook onzin is door de verkeerde combinatie van grootheid en eenheid.
Als de tekst op een grafiek onzin bevat dan weet ik niet waar ik naar kijk, leidt het tot verwarring en voegt het voor mij niets toe.

Daarnaast ben ik allergisch voor de woorden voltage, amperage, wattage.
Vandaar die toevoeging in de voorgaande post waarbij de zin beging met 'Het zou nog leuker kunnen worden als ...'.
Wsch ik dit agv een opleiding MBO elektronica en werk, waar op school sommigen de klas uit werden gestuurd wanneer ze deze termen gebruikten waaruit bleek dat ze dan hun huiswerk niet hadden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Lawrentz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 00:01:
[...]

De termen gelijkstroomspanning en wisselstroomspanning kloppen wel? Oh?
Deze twee termen mag je me uitleggen.

Geen idee wat het had moeten zijn, want ik heb zelf geen toegang tot de grafieken van mijn Envoy.
Ik vermoed zoiets als gelijkspanning, wisselspanning, gelijkstroom en/of wisselstroom.

Iets eerder had ik het over Geproduceerde wisselstroom [W], wat ook onzin is door de verkeerde combinatie van grootheid en eenheid.
Als de tekst op een grafiek onzin bevat dan weet ik niet waar ik naar kijk, leidt het tot verwarring en voegt het voor mij niets toe.

Daarnaast ben ik allergisch voor de woorden voltage, amperage, wattage.
Vandaar die toevoeging in de voorgaande post waarbij de zin beging met 'Het zou nog leuker kunnen worden als ...'.
Wsch ik dit agv een opleiding MBO elektronica en werk, waar op school sommigen de klas uit werden gestuurd wanneer ze deze termen gebruikten waaruit bleek dat ze dan hun huiswerk niet hadden gedaan.
Inderdaad het is nog erger…
Gelijkstroomspanning en wisselstroomspanning zijn ook ongelukkig gekozen termen van Enphase. Daar had ik ook overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:05
WillemP22 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 04:11:
[...]

Gelijkstroomspanning en wisselstroomspanning zijn ook ongelukkig gekozen termen van Enphase. Daar had ik ook overheen gelezen.
Als je met de muis op een grafiek gaat staan, krijg je dan ook nog een vreemde eenheid of gebruiken za dan wel bv W of A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
WillemP22 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 04:11:
[...]

Leren lezen.
Groep 3 basisschool, klas 1 lager school.
(Sorry, ik kon het niet laten)

[ Voor 4% gewijzigd door Lawrentz op 01-04-2025 09:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ranjo
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 08:44
Ik heb per toeval mee gekregen dat Enphase een Modbus functie heeft ontwikkeld waardoor Victron systemen de opbrengst kunnen uitlezen. Dit moet bij Enphase aangevraagd worden en dan wordt er een read only modbus poort geactiveerd op de Envoy.
Los van dat dit voor Victron gebruikers heel fijn is, zou het voor mij ook een voordeel zijn om dit met home assistant te koppelen. Dan is er namelijk weer écht een locale API zonder cloud gebaseerde tokens.
Ik heb wel begrepen dat deze nog niet in Nederland beschikbaar is als je bij Enphase de aanvraag doet. Hopelijk gaat dit wel komen.
Zie https://enphase.com/en-gb...g-modbus-tcpip-tech-brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:06
WillemP22 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 20:39:
[...]

ik zie toch echt een 5-minuten interval voor alle gegevens in die grafieken, behalve die voor het vermogen (W), die is wel per 15-minuten, waarom dat zo is snap ik eigenlijk niet, want die info komt ook per 5-minuten vanaf de micro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Lawrentz schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:02:
[...]

Leren lezen.
Groep 3 basisschool, klas 1 lager school.
(Sorry, ik kon het niet laten)
Haha, je hebt helemaal gelijk😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:15
ranjo schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:29:
Ik heb per toeval mee gekregen dat Enphase een Modbus functie heeft ontwikkeld waardoor Victron systemen de opbrengst kunnen uitlezen. Dit moet bij Enphase aangevraagd worden en dan wordt er een read only modbus poort geactiveerd op de Envoy.
Los van dat dit voor Victron gebruikers heel fijn is, zou het voor mij ook een voordeel zijn om dit met home assistant te koppelen. Dan is er namelijk weer écht een locale API zonder cloud gebaseerde tokens.
Ik heb wel begrepen dat deze nog niet in Nederland beschikbaar is als je bij Enphase de aanvraag doet. Hopelijk gaat dit wel komen.
Zie https://enphase.com/en-gb...g-modbus-tcpip-tech-brief
Dit is top zeg! Ben bezig met inlezen voor het plaatsen van een Victron installatie. Zal t.z.t. de vraag gaan stellen aan Enphase.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb sinds maart dus ook een dynamisch energie contract via Tibber, en morgen tussen 12.00 en 15.00 is de prijs inclusief belastingen negatief. Ik heb net een simpele automatisering in Home Assistant laten maken mbv ChatGPT (werkt echt goed!), dat als de prijs dus negatief is (gedurende 2 minuten achter elkaar, om een korte fale-positive uit te sluiten) dat de productie van de panelen dan uit gaat. En als de prijs weer boven 0 komt, gaat de productie weer aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
alias: >-
  Zonnepanelen productie regelen op basis van elektriciteitsprijs (met
  vertraging)
description: >-
  Zet zonnepanelen productie uit als elektriciteitsprijs €0 of lager is (na 2
  min), en weer aan als prijs boven €0 komt (na 2 min).
triggers:
  - entity_id: sensor.STRAAT_NR_elektriciteitsprijs
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - delay: "00:02:00"
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            entity_id: sensor.STRAAT_NR_elektriciteitsprijs
            below: 0.01
        sequence:
          - target:
              entity_id: switch.envoy_SERIENR_production
            action: switch.turn_off
            data: {}
      - conditions:
            above: 0
        sequence:
          - target:
            action: switch.turn_on
mode: restart

Wat je in dit geval dus nodig hebt is de Tibber integratie voor HA, en Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink waarbij je met een DHZ / installateursaccount de optie hebt op de productie aan of uit te zetten.

Ben benieuwd of het werkt, morgen maar eens in de gaten houden.
Verder nog even een paar handige staatjes op een rijtje gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ecNr_MgOs_QF3qBvPiySmBKlhU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HmsqUx53TO429cSIdNEP3JAk.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 26-04-2025 19:57 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pazo
Het werkt!

2 minuten nadat de prijs negatief is, gaan de panelen uit en wordt er enkel nog geïmporteerd van het net. Heb er een gifje van gemaakt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzkS1-HsMA8SbvBwWxi8eoZXJnM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/AjFORRBcjuNGaZdSAIVP3Eu6.gif?f=user_large

En dan om 15:00 maar even kijken of de boel dan ook weer netjes aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knotwilg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12-06 12:25
Pazo schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:14:
Mooi.

Uit lukt meestal wel, aan, ben benieuwd, vooral hoe snel het opstart of dat het pas morgenochtend wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Het ging iets langzamer dan het uitschakelen, maar binnen een minuut produceerde het systeem weer op volle sterkte. Dus gaat alsnog heel snel :) Heb alleen nog een foutmelding in de Enphase app staan dat het systeem niet produceert, maar volgens mij gaat die melding pas na 24 uur weg. Kleinigheidje.

De automation werkt dus erg goed. Hoef nu niet meer op te letten dat ik de panelen uitzet bij negatieve prijzen en weer aanzet als het weer positief wordt, Home Assistant regelt dit nu zelf voor mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dissi
  • Laatst online: 12-09 17:09
Pazo schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:14:
Het werkt!

2 minuten nadat de prijs negatief is, gaan de panelen uit en wordt er enkel nog geïmporteerd van het net. Heb er een gifje van gemaakt :)

[Afbeelding]

Als je er straks batterijen aan toe voegt en je zet de productie uit dan laden deze ook niet meer op. Was hier vandaag helaas achter gekomen.
0 opwekking via de enphase manager online werkte gelukkig wel waarna de panelen netjes uit gingen en de batterijen vol gingen opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 08:55
[quote]Pazo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:51:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  vertraging)
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
      - conditions:
        sequence:
          - target:

even nitpicken, maar wil je 'dat hij na 2 min nog een keer checked of hij negatief is' om false positives uit te sluiten? want zoals ik nu je code lees triggered dit bij iedere wijziging van STRAAT_NR_elektriciteitsprijs, wacht hij 2 minuten, doet dan de check en als de prijs < 0.01 is dan zet hij productie uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
unconnected schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:11:
[quote]Pazo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:51:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  vertraging)
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
      - conditions:
        sequence:
          - target:

even nitpicken, maar wil je 'dat hij na 2 min nog een keer checked of hij negatief is' om false positives uit te sluiten? want zoals ik nu je code lees triggered dit bij iedere wijziging van STRAAT_NR_elektriciteitsprijs, wacht hij 2 minuten, doet dan de check en als de prijs < 0.01 is dan zet hij productie uit :P
Dat is toch goed in principe? Want de prijs verandert maar 1x per uur. Dus 1x per uur wordt er gecheckt of de prijs negatief (of positief) is.

Mijn coding skills zijn niet zo sterk hoor, ik heb deze grotendeels door ChatGTP laten samenstellen. Als je denkt dat het slimmer / beter kan hoor ik dat wel ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 28-04-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Pazo schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:15:
[...]

Dat is toch goed in principe? Want de prijs verandert maar 1x per uur. Dus 1x per uur wordt er gecheckt of de prijs negatief (of positief) is.

Mijn coding skills zijn niet zo sterk hoor, ik heb deze grotendeels door ChatGTP laten samenstellen. Als je denkt dat het slimmer / beter kan hoor ik dat wel ;)
nou ik dacht dat je hiermee bedoelde:

> dat als de prijs dus negatief is (gedurende 2 minuten achter elkaar, om een korte fale-positive uit te sluiten)

dat je wilde dat hij een dubbele check deed. dus bij een wijziging van de prijs daarna 2 minuten later nog een keer kijkt of het wel klopt. maar als de sensor uberhaupt maar 1x in het uur wijzigt dan heeft die 2 minuten wachten niet heel veel zin, want de prijs-sensor heeft dan nog precies dezelfde waarde als 2 minuten geleden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
unconnected schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:43:
[...]

nou ik dacht dat je hiermee bedoelde:

> dat als de prijs dus negatief is (gedurende 2 minuten achter elkaar, om een korte fale-positive uit te sluiten)

dat je wilde dat hij een dubbele check deed. dus bij een wijziging van de prijs daarna 2 minuten later nog een keer kijkt of het wel klopt. maar als de sensor uberhaupt maar 1x in het uur wijzigt dan heeft die 2 minuten wachten niet heel veel zin, want de prijs-sensor heeft dan nog precies dezelfde waarde als 2 minuten geleden :P
Ja dat is misschien wel waar / ik snap wat je bedoelt. Ik had zoiets van om te voorkomen dat als de prijs (om wat voor reden dan ook) even enkele seconden op 0 of negatief springt, door een foute reading ofzo, dat dan gelijk de PV uitschakelt. Mijn rendering was om eerst 2 minuten te wachten na een wijziging, voordat de PV uit gaat, maar nu twijfel ik of deze dan alsnog een check doet na 2 minuten?

Maar goed, volgens mij zou het dan zo gaan:
Prijs verandert bijv. naar -€0,03, de tijd / check van 2 minuten begin te lopen. Is er niets verandert in die tijd, dan schakelt na 2 minuten de PV uit.
Zou de prijs na bijvoorbeeld 1 minuut weer naar +€0,05 springen, begint de tijd van 2 minuten weer opnieuw te lopen, en verandert er niets binnen die (nieuwe) 2 minuten dan blijft de PV dus aan.
Daar mee voorkom ik dat de PV te snel uitgaat terwijl het niet nodig zou zijn. Dat is / was mijn gedachte voor deze automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Pazo schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:00:
[...]

Ja dat is misschien wel waar / ik snap wat je bedoelt. Ik had zoiets van om te voorkomen dat als de prijs (om wat voor reden dan ook) even enkele seconden op 0 of negatief springt, door een foute reading ofzo, dat dan gelijk de PV uitschakelt. Mijn rendering was om eerst 2 minuten te wachten na een wijziging, voordat de PV uit gaat, maar nu twijfel ik of deze dan alsnog een check doet na 2 minuten?
je hele stuk code start na een wijziging van de prijs-sensor, vervolgens wacht hij 2 minuten en kijkt of de waarde negatief is. zo ja dan schakelen de zonnepanelen uit. wijzigt in die 2 minuten de prijs-sensor weer en is de prijs positief dan is je condition false en zullen ze inderdaad niet worden uitgeschakeld. alleen als de sensor maar om het uur wijzigt zal dat dus nooit gebeuren en heb je nu alleen een uitschakel-delay toegevoegd. geen extra prijs-check.

wat je kan doen is zelf nog 'service update' aanroepen en de prijs-sensor nogmaals forceren te vernieuwen. alleen triggered dit hele stuk code dan nog een keer dus daar moet een slimmigheidje in :P (een status schakelaar erbij bijhouden ofzo)

edit: ik ga er hierboven vanuit dat je sensor om het uur wijzigt. maar het kan zijn dat je sensor vaker update dan dat en dat alleen de prijs maar eens per uur wijzigt. als dat laatste het geval is klopt het natuurlijk wel je code ;)

[ Voor 8% gewijzigd door unconnected op 28-04-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik snap waar je op doelt. Zal er binnenkort nog eens induiken of het wellicht nog wat slimmer kan.
Voor nu werkt het in ieder geval wel, maar kan dus nog wat netter.
unconnected schreef op maandag 28 april 2025 @ 11:23:
edit: ik ga er hierboven vanuit dat je sensor om het uur wijzigt. maar het kan zijn dat je sensor vaker update dan dat en dat alleen de prijs maar eens per uur wijzigt. als dat laatste het geval is klopt het natuurlijk wel je code ;)
Ja, de prijssensor zou in principe maar 1x per uur moeten wijzigen.

[ Voor 55% gewijzigd door Pazo op 28-04-2025 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57
Met day ahead prijzen zie je dit toch veel verder van tevoren aankomen? Dan is het misschien handiger om een automation te maken die de pv uitzet exact als de prijs negatief is en dat tijdstip weet je de avond van tevoren al

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Dat klopt wel ja. Het kan natuurlijk op meerdere manieren. Wat ik nu gemaakt heb lijkt voor mij goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:45
Wij hebben twee sets panelen, een oude set met een Envoy-R en een nieuwe set met de IQ Gateway standard. Ik heb de Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink geïnstalleerd en kan nu de productie van de nieuwe panelen uitzetten maar ik krijg de Envoy-R niet toegevoegd aan de Envoy Installer Integratie. Ik ga er vanuit dat de Envoy-R te oud is.

Heeft iemand ook deze combinatie van twee systemen en een methode gevonden om beide systemen uit te lezen met Home Assistant?

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sojab0on
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 08:51
ik kan die installer niet meer gebruiken token gen werkt wel maar ik krijg als ik naar die install pagina wil van de envoy gelijk unauthorized
en niet een vraag om te authen
iemand een tip of idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
LT1970 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 10:20:
Wij hebben twee sets panelen, een oude set met een Envoy-R en een nieuwe set met de IQ Gateway standard. Ik heb de Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink geïnstalleerd en kan nu de productie van de nieuwe panelen uitzetten maar ik krijg de Envoy-R niet toegevoegd aan de Envoy Installer Integratie. Ik ga er vanuit dat de Envoy-R te oud is.

Heeft iemand ook deze combinatie van twee systemen en een methode gevonden om beide systemen uit te lezen met Home Assistant?
Kunnen die Micro's die aan de Envoy-R gekoppeld zijn niet deel uit maken van de nieuwe Gateway?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Laatst online: 21:32
Pazo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 19:51:
Ik heb sinds maart dus ook een dynamisch energie contract via Tibber, en morgen tussen 12.00 en 15.00 is de prijs inclusief belastingen negatief. Ik heb net een simpele automatisering in Home Assistant laten maken mbv ChatGPT (werkt echt goed!), dat als de prijs dus negatief is (gedurende 2 minuten achter elkaar, om een korte fale-positive uit te sluiten) dat de productie van de panelen dan uit gaat. En als de prijs weer boven 0 komt, gaat de productie weer aan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
  vertraging)
triggers:
actions:
  - choose:
      - conditions:
        sequence:
          - target:
      - conditions:
        sequence:
          - target:

Wat je in dit geval dus nodig hebt is de Tibber integratie voor HA, en Envoy Installer integratie van Vincent Wolsink waarbij je met een DHZ / installateursaccount de optie hebt op de productie aan of uit te zetten.

Ben benieuwd of het werkt, morgen maar eens in de gaten houden.
Verder nog even een paar handige staatjes op een rijtje gezet.

[Afbeelding]
Hoi @Pazo heb jij hiervoor een metered gateway gebruikt of kan dit ook met de reguliere non-metered gateway? Ben inmiddels wat uurtjes aan het lezen maar vind vooral oplossingen voor de metered-variant.

Tegelijk kom ik onderstaande link tegen. Daarin wordt duidelijk dat binnen de installer (&dhz?) omgeving je de productie uit zou kunnen zetten.

Hoe heb jij het gedaan?

https://support.enphase.c...d-enable-power-production

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
WillemP22 schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:31:
[...]

Kunnen die Micro's die aan de Envoy-R gekoppeld zijn niet deel uit maken van de nieuwe Gateway?
Ik denk dat het technisch wel kan, maar bij de installatie van de nieuwe set panelen hebben we er voor gekozen om het gescheiden te houden.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
aran schreef op zondag 11 mei 2025 @ 15:50:
[...]

Hoi @Pazo heb jij hiervoor een metered gateway gebruikt of kan dit ook met de reguliere non-metered gateway? Ben inmiddels wat uurtjes aan het lezen maar vind vooral oplossingen voor de metered-variant.

Tegelijk kom ik onderstaande link tegen. Daarin wordt duidelijk dat binnen de installer (&dhz?) omgeving je de productie uit zou kunnen zetten.

Hoe heb jij het gedaan?

https://support.enphase.c...d-enable-power-production
Ik heb net met de reguliere non-metered gedaan en vandaag zijn de panelen voor de eerste keer automatisch uitgeschakeld. Ik moet het nog in detail nakijken maar volgens mij duurde het ongeveer 30 minuten voordat alle panelen uit waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aran
  • Laatst online: 21:32
ow, wat goed. Heb je nog ergens een how-to benut?
Ik heb uberhaupt nog geen HA maar dat is vast te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
Zonnedimmer (zie: https://www.zonnedimmer.nl) heeft de mogelijkheid om een aantal merken omvormers tijdelijk uit te zetten bij negatieve stroomprijzen zonder hardware aanpassingen en zonder abonnementskosten.

Enphase wordt (nog) niet ondersteund, maar je kunt je wel aanmelden, waarbij je ook aangeeft dat je een Enphase systeem hebt. Zonnedimmer is bezig meer merken omvormers te gaan ondersteunen. Als er nu velen zich aanmelden met Enphase heeft dat wellicht invloed op de volgorde van ontwikkeling.

Ik heb al heel wat uitgezocht, maar voor Homey heb ik nog geen mogelijkheid gevonden de Enphase omvormers softwarematig uit te zetten/te pauzeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Amersfoort op 11-05-2025 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
aran schreef op zondag 11 mei 2025 @ 16:21:
ow, wat goed. Heb je nog ergens een how-to benut?
Ik heb uberhaupt nog geen HA maar dat is vast te regelen.
In de topic starter van "Het grote Enphase topic - deel 2" hier op Tweakers heeft @Pazo het beschreven. Je moet een installer account aanmaken en daarmee kan je handmatig of via HA de productie stoppen.
Het grote Enphase topic - deel 2

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste