Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:27

OmeJoyo

This is me

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6bW05kH4vuMjNemh_G9OVod5LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PBSgEeoqKda20EKjN1JwSnDe.png?f=fotoalbum_large

De Homey Pro (2023)

Waar is dit topic voor
De Homey Pro heeft ondanks de groeiende populariteit nog geen eigen topic op Tweakers. Hier moet maar eens verandering in gaan komen :) Homey heeft ook hun eigen forums, dit zal een extra reden zijn waarom er op Tweakers minder over gesproken wordt. De bedoeling is om dit topic vooral te gebruiken voor de Homey Pro (2023) en de Homey Bridge, het meest recente ecosysteem.

Wat is de Homey Pro?
De Homey Pro is een zeer veelzijdige smarthome controller, die uit de doos al direct ondersteuning heeft voor vele protocollen. Ook heeft die veel mogelijkheden om geavanceerde taken uit te voeren, waarbij deze kunnen worden gemaakt binnen een duidelijke en gebruiksvriendelijke grafische interface.

Ondersteunde protocollen
  • Wi-Fi 5 GHz / 2.4 GHz b/g/n/ac
  • Matter
  • Z-Wave Plus (700 series)
  • 433MHz (Inclusief KlikaanKlikuit)
  • Bluetooth LE 5.0
  • Thread
  • Zigbee 3.0
  • Infrarood
Wat is het verschil tussen een Homey Pro en Bridge?
Een Homey Bridge is vele malen goedkoper dan een Homey Pro, echter zul je bijna altijd een abbonement bij de Bridge moeten nemen van 3 euro per maand. Ook kun je geen "Advanced Flows" maken bij de Bridge, wat inhoudt dat je beperkt bent in wat je allemaal kunt schakelen met extra voorwaarden. Verder heeft de Bridge geen Thread en Matter support, ook moet je het doen zonder community apps. Belangrijker wellicht is nog dat de Homey Pro alles lokaal verwerkt, zodat deze ook zijn werk doet zonder dat je internet hebt.

Meer informatie vind je hier in het Engels: https://homey.app/en-us/wiki/homey-bridge-vs-homey-pro/

Voor wie is de Homey Pro?
De doelgroep is breed, in die zin dat het opties heeft die voor beginners t/m geavanceerde gebruikers interessant zijn. je kunt instellen met simpel klikken en slepen tot het schrijven van "Homey Script". Je kunt honderden verschillende merken hardware door elkaar gebruiken, check echter wel voor je iets koopt of het daadwerkelijk ondersteund wordt. Wordt het niet ondersteund bestaat de mogelijkheid dit zelf te verzorgen met een community app of je kunt ondersteuning aanvragen. Verwacht echter bij de laatste optie niet dat het binnen een maand dan werkt, soms duurt dit jaren en soms komt het nooit. Als je echt alles wilt kunnen kopen zonder na te denken kom je uit bij bijvoorbeeld Home assistant, wat een veel grotere database heeft, echter het opzetten met ondersteuning zoals de Homey Pro bied kost aanzienlijk meer tijd en geld.

Apps?
Homey gebruikt voor ondersteuning van specifieke merken Apps. Deze kun je op je Homey Pro installeren waardoor je weer meer apparaten kunt gebruiken of om bijvoorbeeld de weersverwachting te gebruiken om je zonnewering aan te sturen. Vrijwel alle door deze apps geleverde informatie kan weer gebruikt worden om elk ander gekoppeld apparaat aan te sturen. Deze apps zijn soms door Homey zelf ontworpen, maar vaak worden ze ook door gebruikers ontworpen. Dit laatste is natuurlijk een voordeel en een nadeel want er is meer ondersteuning maar als een gebruiker stopt met ontwikkelen vervalt die ondersteuning mogelijk op den duur.

Voorbeelden van veel voorkomende en ondersteunde apparatuur en data
Er is uiteraard ondersteuning voor Google Assistant, Alexa en Siri Shortcuts.
Andere grote ondersteunde merken zijn:
  • Klik aan Klik uit (433 en Zigbee)
  • Ikea Tradfri
  • Lidl
  • Philips Hue
  • Twinkly
  • Osram, Ledvance
  • Sonos
  • [Spotify/li]
  • Aqara (Check goed in de app of het apparaat dat je wilt onderseund is!)
  • Tuya (Check goed in de app of het apparaat dat je wilt onderseund is!)
  • Fibaro
  • Homewizard

Wellicht meer verrassend zijn apps als KNMI, Picnic, Google Sheets, Seat/VW connect, untappd, Spotify, Telegram, Discord en P2000. Je kunt letterlijk alle kanten op met wat je wilt.
Links voor informatie
Homey Website: https://homey.app/nl-nl/
Homey Forums: https://community.homey.app/
Homey Pro app lijst : https://homey.app/nl-nl/apps/homey-pro/

Dashboards
Dit wordt later toegevoegd...

Homey Energy
Dit wordt later toegevoegd... Link: https://homey.app/nl-nl/news/homey-energy-nl/

Energy dongle
Dit wordt later toegevoegd... Link: https://homey.app/nl-nl/homey-energy-dongle/

Ik mis ... in de topicstart
Wil je graag iets toegvoegd hebben aan de topicstart? Laat het vooral weten. Ik wil sowieso nog meer info gaan toevoegen over de historie van Homey en wat vergelijkingen naar vorige modellen.

Hopelijk kunnen we hier veel zinvolle informatie uitwisselen over slimme flows, compatible hardware en uiteraard elkaar helpen met al onze problemen :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Topicstarter
Laat ik aftrappen waarom ik zelf voor de Homey Pro heb gekozen.

Ongeveer 7 jaar lang heb ik mijn smarthome gedraaid op een KaKu ICS-2000 maar was lang geleden al tegen de limieten aangelopen. Grootste uitdaging vond ik met veel regels en scenes dat de betrouwbaarheid van het schakelen van vooral Zigbee afneemt, maar ook dat sommige regels dan vastlopen. Een reset lost het probleem tijdelijk dan op.

Ik was al lange tijd aan het kijken naar Home assistant, maar voorzag toch aardig wat tijd en geld te moeten steken in het opzetten hiervan, meer als dat ik me momenteel wil bezighouden hiermee. Ik vind het opzich leuk, maar het moet ook gewoon werken.

Met Black Friday de Homey pro voor 310 euro kunnen aanschafen (BF en Coolblue energie korting) en eigenlijk geen moment spijt gehad. Sinds de installatie draait hij goed en vrijwel alles wat ik al had wordt ondersteund en heb nu nog veel meer apparaten kunnen opnemen in één omgeving (Homewizard, Quatt, AEG Luchtreiniger, was en afwasmachine.

De uitdaging die ik tot nu toe tegen ben gekomen zijn:
* De bewegingsmelders van KaKu werken onbetrouwbaar, het signaal lijkt zwakker als van de normale wandschakelaars. Daarom moeten de 4 bewegingsmelders vervangen worden.

* De Heiman Zigbee rookmelders die ik aan mijn ICS had hangen worden niet ondersteund door de Homey. Ik moet dus helaas 5 van mijn 12 rookmelders vervangen voor andere.

Verder werkt alles wat ik had super met de Homey, beter als het met de ICS ooit heeft gewerkt.

Enige nadeel van homey vind ik het niet ondersteunen van een 'Zigbee group" Er is gelukkig een app om groepen te maken, maar dan schakelen de lampen niet allemaal tegelijk en dat ziet er minder mooi uit als voorheen.

Als iemand nog tips heeft voor goede en betaalbare bewegingsmelders houdt ik me aanbevolen. Twee wil ik er vervangen voor een aanwezigheids sensor, maar voor de andere hoeft het niets speciaals te zijn, als het maar ziet dat er iemand de gang in komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:12
gaaf! Ik zit toevallig voor een nieuwe woning naar homey te kijken. Ik ga dit topic zeker in de gaten houden

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter.janson
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:28
Is er niet al Homey — A Better Smart Home (Deel 2) als topic? 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

Topicstarter
Ik snap oprecht niet waarom ik die niet gevonden heb... :? :X

Hij komt ergens laag in de zoekresultaten en is niet gelinkt aan de Homey Pro zie ik nu.

Dan mag die dicht en heb ik niks gezegd 8)7

Dit topic is gesloten.