Bij mij was het vervangen van het lokale IP-adres door ‘http://envoy.local/home’ in het veld voor de host de oplossing.Pazo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:28:
Goed, na een uur klooien kom er niet doorheen om de boel weer aan de praat te krijgen in HA.
Ik gebruik de Enphase Envoy Installer integratie van vincentwolsink. Die deed het met versie 7 dus prima, zou volgens mij ook gewoon met versie 8 moeten werken maar ik krijg het niet aan de praat. Integratie krijgt geen verbinding met de IQ Gateway.
Heb de integratie compleet verwijderd, HA opnieuw gestart, daarna weer gedownload via HACS en geïnstalleerd via de integratie flow van HA. Dan moet ik verbinding gaan maken met Envoy / IQ Gateway en daar kom ik niet doorheen:
[Afbeelding]
Host is dus het lokale ipadres. Dat klopt, want ik kan vanuit de browser ook gewoon bereiken.
Serienummer klopt zeker weten ook.
Gebruikersnaam en wachtwoord gebruik ik die van Enlighten. Installer account. Klopt ook want kan ik gewoon mee inloggen op Enlighten.
Maar wat ik ook probeer, ik krijg steeds de melding 'kan geen verbinding maken' of 'onverwachte fout'.
Iemand die deze intergratie ook met v8 gebruikt?
Nee ik wil graag deze integratie want dan zijn er veel meer mogelijkheden / opties beschikbaar.B-Force schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:46:
Ik gebruik de standaard integratie, die werkt alweer emruim een half jaar feilloos. Kan je die niet proberen? Heb je geen installer account of wat voor nodig, alleen entities renamen..
Mijn netwerk is wel compleet op de schop gegaan, dwz compleet nieuwe serverkast, nieuwe switches, nieuwe bekabeling getrokken etc. Heb ook VLAN's draaien, maar dat was voorheen ook al zo. En de Envoy is gewoon benaderbaar via de webbrowser op het lokale IP adres, en HA zit in dezelfde VLAN. Dus daar zou het niet aan moeten liggen. Heb de integraties dus al eens compleet verwijdert en opnieuw geïnstalleerd, en tussendoor ook HA opnieuw gestart. Alles up-to-date. Tevens zelfs de Envoy een power cycle gegeven.ardvark99 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:58:
@Pazo Ik gebruik dezelfde integratie, op versie 0.4.1, de laatste. Ben van Gateway van D7 naar D8 gegaan een paar weken geleden, en sinds vorige week naar D8.2.4264. En dat probleemloos. Heb zelfs een DHZ account, geen Installer. Mijn Gateway is bekabeld aangesloten, en zit verder in het zelfde subnet, geen VLANs.
Verder is HA helemaal up to date. Heb je HA al eens volledig herstart?
Als alle instellingen kloppen, dan zou het misschien een netwerk issue kunnen zijn. Als je de debug logging aanzet, wat zegt de logging dan?
Ik zal eens het log eens aanzetten en kijken wat ik daar in kan vinden.
Helaas, krijg hierbij ook de melding 'kan geen verbinding maken'.Taxus schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:13:
[...]
Bij mij was het vervangen van het lokale IP-adres door ‘http://envoy.local/home’ in het veld voor de host de oplossing.
[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 23-08-2024 22:19 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
@ardvark99 wat ik terugvind ik de debug log:
Lijkt erop dat ie de token niet verkrijgt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| 2024-08-23 22:14:27.094 ERROR (MainThread) [custom_components.enphase_envoy.config_flow] Unexpected exception Traceback (most recent call last): File "/config/custom_components/enphase_envoy/config_flow.py", line 178, in async_step_user envoy_reader = await validate_input(self.hass, user_input) ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/config/custom_components/enphase_envoy/config_flow.py", line 51, in validate_input await envoy_reader.get_data() File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 1135, in get_data await self.init_authentication() File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 997, in init_authentication await self._get_enphase_token() File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 919, in _get_enphase_token self._token = await self._fetch_envoy_token_json() ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ File "/config/custom_components/enphase_envoy/envoy_reader.py", line 889, in _fetch_envoy_token_json raise EnlightenError("Login did not succeed") custom_components.enphase_envoy.envoy_reader.EnlightenError: Login did not succeed |
Lijkt erop dat ie de token niet verkrijgt
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ter info: zie net dat 0.4.3 de laatste versie is.ardvark99 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:58:
@Pazo Ik gebruik dezelfde integratie, op versie 0.4.1, de laatste. Ben van Gateway van D7 naar D8 gegaan een paar weken geleden, en sinds vorige week naar D8.2.4264. En dat probleemloos. Heb zelfs een DHZ account, geen Installer. Mijn Gateway is bekabeld aangesloten, en zit verder in het zelfde subnet, geen VLANs.
Verder is HA helemaal up to date. Heb je HA al eens volledig herstart?
Als alle instellingen kloppen, dan zou het misschien een netwerk issue kunnen zijn. Als je de debug logging aanzet, wat zegt de logging dan?
Ja die heb ik, alles is up-to-date.breew schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:44:
[...]
Ter info: zie net dat 0.4.3 de laatste versie is.
Ben dr nu even klaar mee, ga morgen wel weer verder prutsen
[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 23-08-2024 22:48 ]
Om te bevestigen: ik heb ook deze integratie en ben vorige week van v7 naar v8 gegaan 's nachts en heb totaal niets gemerkt. Alle gegevens komen gewoon nog steeds door in Hassio en nergens een hickup gekregen. Dus aan de integratie/versie ligt het niet. Overigens met een installer account, maar dat zou niets uit hoeven maken qua token. Nu krijgt trouwens de integratie de token van Internet, niet direct van de Envoy zelf. Misschien gaat daar iets scheef? Kan de Hassio wel connecten naar het token endpoint? https://entrez.enphaseenergy.comPazo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:28:
Ik gebruik de Enphase Envoy Installer integratie van vincentwolsink. Die deed het met versie 7 dus prima, zou volgens mij ook gewoon met versie 8 moeten werken maar ik krijg het niet aan de praat. Integratie krijgt geen verbinding met de IQ Gateway.
[ Voor 17% gewijzigd door unconnected op 24-08-2024 08:50 ]
Nog een aanvulling op mijn vorige reactie. Ik kwam er ook achter dat zonder duidelijke reden mijn credentials op https://enlighten.enphaseenergy.com/ niet meer werkte. Nadat ik een nieuwe wachtwoord had aangemaakt kon ik weer inloggen en deed de intergratie in HA het weer.
Ik heb afgelopen weken wel updates gehad in HA van de Installeren integratie, maar hij blijft idd op 0.4.1 hangen. Da's ook vreemd. Misschien idd een nieuw ww aanmaken.Pazo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:46:
[...]
Ja die heb ik, alles is up-to-date.
Ben dr nu even klaar mee, ga morgen wel weer verder prutsen
Oké, soms helpt het om de volgende dag nog een keer te proberen. Had een melding in HA staan dat de Envoy was gevonden. IP adres en serienummer stonden al ingevuld. Naam en wachtwoord ingevuld en gelijk beet. Bijzonder, maar alles werkt nu dus weer
Iemand hier die sinds de upgrade van de Envoy software naar de D8 versie tegen hetzelfde probleem als ik aanloop?
In HomeAssistant wordt de today’s energy productie waarde pas om 01:01 uur gereset naar 0. Voorheen gebeurde dit om middernacht.
Mijn PvOutput live data upload heb ik nu maar uitgezet voor het tijdstip tussen middernacht en 1 uur. Anders geeft ie de waarde van gisteren door voor de envoy today’s energy productie.
In HomeAssistant wordt de today’s energy productie waarde pas om 01:01 uur gereset naar 0. Voorheen gebeurde dit om middernacht.
Mijn PvOutput live data upload heb ik nu maar uitgezet voor het tijdstip tussen middernacht en 1 uur. Anders geeft ie de waarde van gisteren door voor de envoy today’s energy productie.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Jip idem! Ben benieuwd of dit ook weer veranderd met wintertijdPanzer_V schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 20:47:
Iemand hier die sinds de upgrade van de Envoy software naar de D8 versie tegen hetzelfde probleem als ik aanloop?

‘Blij’ dat ik niet de enige ben dus. Ik had al in de envoy gekeken naar de tijdzone. Maar die staat op Amsterdam. Het lijkt erop dat ze geen rekening gehouden hebben met zomertijd.unconnected schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 07:50:
[...]
Jip idem! Ben benieuwd of dit ook weer veranderd met wintertijd
Hmm, hier hetzelfde
. De "today" waarden worden pas om 01:00 ge-reset.
Gelukkig gebruik ik voor het Home Assistant energy dashboard de lifetime value
( en voor het net gebruik ik de waarden uit Tibber Pulse )
Wat ik vervelender vind, is dat ik het Zero Export profiel kwijt ben:
Afgelopen zaterdag zag ik nog wel een zero export profiel actief staan, ook toen het tarief van Tibber alweer boven de grens was die ik heb ingesteld. Toen was juist het 'gewone' profiel niet beschikbaar. Toen via de Enphase Toolkit app het gewone profiel er weer in gezet.
En sindsdien heb ik dus geen Zero Export er meer tussen staan......
Er bestaat ook wel een API call waarmee je zelf een set profielen kan uploaden. Maar geen idee in welk formaat dat moet zijn....

Gelukkig gebruik ik voor het Home Assistant energy dashboard de lifetime value
Wat ik vervelender vind, is dat ik het Zero Export profiel kwijt ben:
code:
1
2
3
4
| selected_profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2 available_profiles: - G99-1-6:2020 UK:1.2.10 - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2 |
Afgelopen zaterdag zag ik nog wel een zero export profiel actief staan, ook toen het tarief van Tibber alweer boven de grens was die ik heb ingesteld. Toen was juist het 'gewone' profiel niet beschikbaar. Toen via de Enphase Toolkit app het gewone profiel er weer in gezet.
En sindsdien heb ik dus geen Zero Export er meer tussen staan......
Er bestaat ook wel een API call waarmee je zelf een set profielen kan uploaden. Maar geen idee in welk formaat dat moet zijn....
[ Voor 62% gewijzigd door eymey op 26-08-2024 10:08 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Inmiddels is 0.4.3 uit. Overigens zit ik nog op 0.2.2 (met een installer account) terwijl de firmware van mijn Gateway ondertussen op 8.2.4225 zit. Werkt allemaal nog prima, maar toch eerdaags maar even een extra backup maken en de nieuwe versie installeren.ardvark99 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:58:
@Pazo Ik gebruik dezelfde integratie, op versie 0.4.1, de laatste.
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Sinds gisteren heb ik ook (eindelijk) versie D8.2.4264 gekregen op mijn envoy metered zonder meetspoelen. Dit heeft het probleem opgelost dat mijn production switch nu de panelen op de zelfde dag ook aan kan zetten. Dat maakt dat ik nu serieus dynamische tarieven kan overwegen icm aansturing via home assistant. Zodat ik op mijn manier en moment de panelen aan en uit kan zetten.
En hoe krijg ik als home owner installer rechten? Met een (fake) bedrijfsaccount lukt dit niet: jelmervos in "Het grote Enphase topic - deel 2"RichieB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:23:
@jelmervos Voor het devstatus endpoint heb je installer rechten nodig. Anders krijg je inderdaad een 401 error.
Ik heb sinds 2 dagen ook firmware D8.2.4264 en de devstatus doet het nog prima.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Ga naar deze pagina. Registreer een "I am a do-it-yourself user installing Enphase products" account met een ander emailadres dan dat gebruikt is voor je gewone account.jelmervos schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:08:
[...]
En hoe krijg ik als home owner installer rechten? Met een (fake) bedrijfsaccount lukt dit niet: jelmervos in "Het grote Enphase topic - deel 2"
Ik zie nu ook dit:
Zelf heb ik een installer account, dus nergens last van. Voor anderen: geeft een DHZ-account net zoveel rechten als een installer account?I am an installer working for a company that has already installed an Enphase system
Please reach out to your company/branch admin to create your User ID and invite you
Toen ik van mijn installateur toegang had gekregen tot ons Enphase systeem, had ik destijds gewoon een consumer account gekozen. De DHZ optie zag ik ook wel staan, maar had er toen niet aan gedacht die te kiezen.
Later mezelf onder een an der e-mail adres aangemeld als installateur, en 'mezelf-installer' toegang gegeven vanuit de gewone consumenten app.
Later mezelf onder een an der e-mail adres aangemeld als installateur, en 'mezelf-installer' toegang gegeven vanuit de gewone consumenten app.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat is dus een weg die niet meer bewandeld kan worden. Daarom was ik benieuwd of eigenaren met een DHZ-account rechten missen t.o.v. een installer account.eymey schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:35:
[edit]
Zie:
The Zep Man in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica"
[ Voor 26% gewijzigd door The Zep Man op 30-08-2024 20:32 ]
OK, dan is het voor mensen die dit vanaf nu willen idd wel nuttig om dit goed uit te zoeken. Hopelijk heeft er nog iemand hier ervaring hiermee.The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Dat is dus een weg die niet meer bewandeld kan worden. Daarom was ik benieuwd of eigenaren met een DHZ-account rechten missen t.o.v. een installer account.
Ik heb een DHZ account en een bedrijfsaccount. Er zitten hier en daar wel wat verschillen in, maar kan zo niet exact zeggen wat. Zou ik moeten uitzoeken.The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Dat is dus een weg die niet meer bewandeld kan worden. Daarom was ik benieuwd of eigenaren met een DHZ-account rechten missen t.o.v. een installer account.
Ik ben met name geïnteresseerd in verschillen in dagelijkse operatie in zaken dat een gewoon account niet kan doen (bepaalde waardes om uit te lezen, levering in- en uitschakelen, etc.).Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:05:
[...]
Ik heb een DHZ account en een bedrijfsaccount. Er zitten hier en daar wel wat verschillen in, maar kan zo niet exact zeggen wat. Zou ik moeten uitzoeken.
Je bedoelt dus de verschillen tussen een standaard gebruikers- / home account versus een DHZ of installateursaccountThe Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:07:
[...]
Ik ben met name geïnteresseerd in verschillen in dagelijkse operatie in zaken dat een gewoon account niet kan doen (bepaalde waardes om uit te lezen, levering in- en uitschakelen, etc.).
Kan ik (helaas) weinig over zeggen, nooit een standaard account gehad namelijk dus geen ervaring mee.
Denk dat het voornamelijk uitlezen is, maar weinig tot niets aanpassen / aansturen.
Nee. De verschillen tussen een DHZ en installateursaccount. Beide soorten accounts kunnen zaken die standaardaccounts niet kunnen doen.Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:22:
Je bedoelt dus de verschillen tussen een standaard gebruikers- / home account versus een DHZ of installateursaccount
[ Voor 11% gewijzigd door The Zep Man op 30-08-2024 14:26 ]
Ah oke, omdat je in je vorige bericht 'gewoon account' zei, vandaar de verwarringThe Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:26:
[...]
Nee. De verschillen tussen een DHZ en installateursaccount. Beide soorten accounts kunnen zaken die standaardaccounts niet kunnen doen.
Ik verwacht niet dat er veel verschil in zit, want je moet als DHZ'er alles zelf kunnen installeren / configureren / aanpassen. Ik kan alleen mijn eigen systeem zien / doen. Een installateur kan waarschijnlijk meerdere systemen onder zijn hoede hebben.
Ik begrijp dat het sinds de software-update (die ik nu eindelijk ook heb ontvangen) mogelijk is om de panelen in- en uit te schakelen via de API.The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:36:
[...]
Ik wilde hiervoor een Installer-account aanmaken (nog niet gedaan), maar begrijp ik het goed dat dit niet meer kan? Wanneer ik DHZ selecteer, krijg ik de melding: “Any systems added under this account will not be tagged to any installer for maintenance.”
Ik wil mijn installateur niet verwijderen, maar ik wil zelf wel extra rechten om de nieuwe functionaliteit te kunnen integreren in NodeRed.
Heeft iemand een advies?
Die optie had ik al met de juiste add-on voor Home Assistant en een installer account. Wellicht werkt die optie nu ook voor DHZ-accounts?bubbelbart schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:33:
Ik begrijp dat het sinds de software-update (die ik nu eindelijk ook heb ontvangen) mogelijk is om de panelen in- en uit te schakelen via de API.
Dat klopt, kan ik ook met mijn DHZ account en HA.The Zep Man schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:02:
[...]
Die optie had ik al met de juiste add-on voor Home Assistant en een installer account. Wellicht werkt die optie nu ook voor DHZ-accounts?
Dat zou fijn zijn. Maar als ik een DHZ account aanmaak, kan ik die dan toevoegen aan het systeem zonder dat mijn installateur toegang verliest?Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:14:
[...]
Dat klopt, kan ik ook met mijn DHZ account en HA.
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Want bij een DHZ account heb je je eigen installateur. Je kunt wel een fictief bedrijfsaccount aanmaken en dat je home account daar aan koppelen. Dan kan je dus ook alles doen. Zie de FAQ van Het Grote Enphase topic.bubbelbart schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 18:00:
[...]
Dat zou fijn zijn. Maar als ik een DHZ account aanmaak, kan ik die dan toevoegen aan het systeem zonder dat mijn installateur toegang verliest?
Maar ik begreep uit de eerdere reactie van @The Zep Man dat het aanmaken van een installer account “een weg is die niet meer bewandeld kan worden.” Of kan dat nog wel?Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:05:
[...]
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Want bij een DHZ account heb je je eigen installateur. Je kunt wel een fictief bedrijfsaccount aanmaken en dat je home account daar aan koppelen. Dan kan je dus ook alles doen. Zie de FAQ van Het Grote Enphase topic.
Een installateursaccount en een bedrijfsaccount zijn 2 verschillende dingen! Er wordt hier vaak de term installateursaccount gebruikt, maar dat klopt eigenlijk niet, want moet bedrijfsaccount zijn (of DHZ account). Met een DHZ account, of een bedrijfsaccount waarbij je je eigen home account toegang geeft aan je bedrijfsaccount, kan je alles doen. Hier op het forum wordt dat vaak in zijn algemeen installateursaccount genoemd. Maar dat is een account voor daadwerkelijk installateurs die in dienst zijn / zijn toegewezen in een bedrijfsaccount. Is soms wat verwarrendbubbelbart schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:38:
[...]
Maar ik begreep uit de eerdere reactie van @The Zep Man dat het aanmaken van een installer account “een weg is die niet meer bewandeld kan worden.” Of kan dat nog wel?
Ik zie dat andersom. Een installateursaccount is voor een professionele installateur in een bedrijf. Een DHZ-account is precies dat: een "doe het zelf" zonder bedrijf.Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:43:
Een installateursaccount en een bedrijfsaccount zijn 2 verschillende dingen! Er wordt hier vaak de term installateursaccount gebruikt, maar dat klopt eigenlijk niet, want moet bedrijfsaccount zijn (of DHZ account).Met een DHZ account, of een bedrijfsaccount waarbij je je eigen home account toegang geeft aan je bedrijfsaccount, kan je alles doen. Hier op het forum wordt dat vaak in zijn algemeen installateursaccount genoemd. Maar dat is een account voor daadwerkelijk installateurs die in dienst zijn / zijn toegewezen in een bedrijfsaccount. Is soms wat verwarrend
Zie de vier opties op deze pagina:
Dit is de terminologie van Enphase. Een DHZ-gebruiker is nog steeds een gebruiker in die terminologie, niet een installer/installateur (ook al kan die wellicht hetzelfde als een installateur met waarschijnlijk minder rompslomp• I want to register a new Solar Company with Enphase (=eigen bedrijf en eerste installer)
• I am an installer working for a company that has already installed an Enphase system (=extra installer in al geregistreerd bedrijf)
• I am a do-it-yourself user installing Enphase products (=DHZ)
• I am a homeowner (=regulier gebruikersaccount)
Overigens had ik het fout in mijn eerdere berichten. Het lijkt nog steeds mogelijk om een bedrijf te registreren. Ik keek naar de verkeerde optie (de tweede), maar je moet uiteraard de juiste optie daarvoor nemen (de eerste). Met de juiste optie registreer je een bedrijf en maak je effectief ook je eerste "installer" account aan.
[ Voor 7% gewijzigd door The Zep Man op 30-08-2024 20:34 ]
Helder, dank voor je uitleg. Als ik een bedrijfsaccount aanmaak en dit toevoeg aan mijn huidige account (huiseigenaar-account), kan ik dan de huidige installateur behouden? Volgens de app lijkt dat mogelijk; via toegangscontrole kan ik een extra bedrijf toevoegen en de onderhoudsmonteur voor het systeem selecteren. Werkt dat zo?Pazo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 19:43:
[...]
Een installateursaccount en een bedrijfsaccount zijn 2 verschillende dingen! Er wordt hier vaak de term installateursaccount gebruikt, maar dat klopt eigenlijk niet, want moet bedrijfsaccount zijn (of DHZ account). Met een DHZ account, of een bedrijfsaccount waarbij je je eigen home account toegang geeft aan je bedrijfsaccount, kan je alles doen. Hier op het forum wordt dat vaak in zijn algemeen installateursaccount genoemd. Maar dat is een account voor daadwerkelijk installateurs die in dienst zijn / zijn toegewezen in een bedrijfsaccount. Is soms wat verwarrend
Ja, zie FAQ vraag 14.bubbelbart schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:07:
[...]
Helder, dank voor je uitleg. Als ik een bedrijfsaccount aanmaak en dit toevoeg aan mijn huidige account (huiseigenaar-account), kan ik dan de huidige installateur behouden? Volgens de app lijkt dat mogelijk; via toegangscontrole kan ik een extra bedrijf toevoegen en de onderhoudsmonteur voor het systeem selecteren. Werkt dat zo?
Thanks, ik ga een account aanmaken. Altijd al een solar bedrijf willen hebben
Ben ik de enige bij wie het Zero Export profiel voor Nederland niet meer selecteerbaar/zichtbaar is?
Ook als ik in Enlighten zelf bij grid profile kijk, heb ik alleen nog maar
Firmware 8.2.4264EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands (1.3.2)
Inderdaad, in de Installer Toolkit is het helemaal leeg behalve het 2019 profiel. Je kunt ook geen andere profielen meer zien, helemaal niets. Dat is wel minder. Zal binnenkort eens kijken of ik het nog via Home Assistant kan zien / aansturen.eymey schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 15:09:
Ben ik de enige bij wie het Zero Export profiel voor Nederland niet meer selecteerbaar/zichtbaar is?
[...]
Firmware 8.2.4264
Ik zie ook geen zero,-export profiel maar sinds maandagmiddag aangezet en toch zie ik nauwelijks export.
Ik denk dat het op micro niveau is geregeld, ipv aanpassen grid profile
Pazo schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 16:50:
[...]
Inderdaad, in de Installer Toolkit is het helemaal leeg behalve het 2019 profiel. Je kunt ook geen andere profielen meer zien, helemaal niets. Dat is wel minder. Zal binnenkort eens kijken of ik het nog via Home Assistant kan zien / aansturen.
Het stomme is dat het hier zeker 3-4 maanden perfect heeft gewerkt, om grid profielen vanuit Home Assistant te wisselen tussen Zero Export en het normale profiel.rkonings schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 17:34:
Ik zie ook geen zero,-export profiel maar sinds maandagmiddag aangezet en toch zie ik nauwelijks export.
HA laat alleen het 2019 profiel en 1 of ander vaag UK profiel zien.
En 'er toch naar wisselen' kan dus niet, want de API geeft dan een foutmelding terug.
Vreemd, ik krijg nog steeds alle profielen te zien in HA:
Edit: Ik draai op D8.2.4264, vrij vlot nadat ie gereleased was. Alleen op HA draait bij mij nog de Installer integratie 0.4.1, die wil bij mij niet updaten. Maar dat heeft verder niets te maken met de Envoy en de profielen daarop.selected_profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2
available_profiles:
- G99-1-6:2020 UK:1.2.10
- EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.4
- EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2
- Zero Export (Per-Phase) - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.1
[ Voor 24% gewijzigd door ardvark99 op 31-08-2024 23:24 ]
Zou het niet kunnen zijn omdat je in versie 8 via de instellingen in de gateway productie limiet kan instellen. Dat ze daarom het zero export profiel eruit hebben gehaald, want dat is in feite dan niet meer nodig.
Dat denk ik idd ook.Pazo schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:47:
Zou het niet kunnen zijn omdat je in versie 8 via de instellingen in de gateway productie limiet kan instellen. Dat ze daarom het zero export profiel eruit hebben gehaald, want dat is in feite dan niet meer nodig.
Want ik heb sinds maandag ook zero-export maar met het huidige 1.3.2 grid profiel.
Het lijkt er dus op, dat het of in de envoy of op micro niveau is geladen.
Ik moest via een email bevestigen aan Enphase support en 5min later was de export nul.
Je hebt dan via HA ingesteld dat je geen export hebt?rkonings schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Dat denk ik idd ook.
Want ik heb sinds maandag ook zero-export maar met het huidige 1.3.2 grid profiel.
Ik moest via een email bevestigen aan Enphase support en 5min later was de export nul.
Nee, ik heb dat laten doen door Enphase support.
Ik kreeg zelf geen andere profielen te zien, nu nog steeds niet zie ik.
Ik kreeg zelf geen andere profielen te zien, nu nog steeds niet zie ik.
Pazo schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 22:47:
Mja, maar ik wil niks met Enphase support te maken (hoeven) hebben, hooguit eenmalig. Ik wil niet permanent naar Zero Export, maar op afroep, afhankelijk van de dynamische prijzen of wanneer ik vette overproductie op jaarbasis verwacht.rkonings schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:42:
[...]
Dat denk ik idd ook.
Wil gewoon linksom of rechtsom vanuit HA een call doen dat Envoy zelf continu de productie afhankelijk maakt van het huisverbruik (wat tot voor kort perfect werkte met het Zero Export profiel).
Een productielimiet instellen (wat ik nog niet ben tegen gekomen hoe ik dat zou moeten doen) is natuurlijk ook niet alles, want die limiet moet dan meerdere keren per minuut veranderen.
1 pluspuntje is dan wel weer dat ik berichten lees, dat productie helemaal uitzetten (en ook weer aan) nu goed lijkt te werken, dus dat is dan nog iets , bij (netto) negatieve tarieven.
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 01-09-2024 11:24 ]
Nee,bastro schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:56:
[...]
Beetje offtopic maar mogen dit soort praktijken nog?
[Afbeelding]
Een bedrijf mag de vraag stellen, maar het vakje mag niet verplicht zijn om aan te vinken.
Een dergelijke consent moet vrijwillig gegeven worden.
Zie hier
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
@bastroStefannn schreef op maandag 2 september 2024 @ 06:51:
[...]
Nee,
Een bedrijf mag de vraag stellen, maar het vakje mag niet verplicht zijn om aan te vinken.
Een dergelijke consent moet vrijwillig gegeven worden.
Zie hier
Ehh wel een beetje offtopic maar ik moet mezelf corrigeren.
Ik heb het nog wat verder opgezocht.
Een zogenaamde “soft optin “ mag wel.
Dat betreft enkel daadwerkelijke klanten, voor “sales followup”.
Daarvoor hoeft de klant eigenlijk alleen geïnformeerd te worden en de klant moet kunnen weigeren.
En het mag niet op basis van “verkregen bestanden” en enkel in relatie met het gekochte.
En klant moet zich kunnen uitschrijven.
De tekst is eigenlijk vooral heel ongelukkig. Ze vraagt om een consent. Ze had beter een “acknowledgment” kunnen zijn dat er follow up mails kunnen komen.
En dat ze automatisch gegenereerd kunnen worden is ook erg bang makerig en heeft er defacto niks mee te maken.
Is wel een beetje een grijs gebied. Waar stopt sales followup en begint marketing…..
Nb.. is off-topic. Als je meer wil weten google dan op “soft optin”. Ik zal er in dit topic niet meer over schrijven.
compleet zelfbouw/zelfprogrammeer home-automation, 57 PV panelen 9000kWh/jaar, 135heatpipes 150L zonneboiler met elektrische naverwarming, 2x Vaillant water/water warmtepomp vws36/4.1 3kW, smartEVSE laadpaal, 1wire/X10/P1, jacuzzi, sauna, ioniq5 EV
Inmiddels is het me gelukt om installer rechten te krijgen en kan ik devstatus weer uitlezen. Daarmee heb ik weer temperatuur en voltage op pvoutput. Dank je!RichieB schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 18:23:
@jelmervos Voor het devstatus endpoint heb je installer rechten nodig. Anders krijg je inderdaad een 401 error.
Ik heb sinds 2 dagen ook firmware D8.2.4264 en de devstatus doet het nog prima.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Ik had ook geen zero export grid profile. Enphase gebeld en ze hebben het belgische zero export profile gepushed (NL was niet meer beschikbaar). Misschien niet de meest nette oplossing, maar het functioneert...ardvark99 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:48:
Vreemd, ik krijg nog steeds alle profielen te zien in HA:
[...]
Edit: Ik draai op D8.2.4264, vrij vlot nadat ie gereleased was. Alleen op HA draait bij mij nog de Installer integratie 0.4.1, die wil bij mij niet updaten. Maar dat heeft verder niets te maken met de Envoy en de profielen daarop.
Voor degenen die zelf het in- en uitschakelen van productie willen regelen:
Het schijnt dat dit alleen kan met een installer account met minstens 10 installaties. Ik heb een installer account en de optie in HA, maar die zal waarschijnlijk niets doen omdat ik maar één installatie heb.
Via die link kwam ik hier uit: een manier om productie via de Envoy/Gateway in- en uit te schakelen met een (laag voltage) relay. Dat lijkt mij een aardige oplossing. In ieder geval beter dan 230V hard aan- en loskoppelen.
Het schijnt dat dit alleen kan met een installer account met minstens 10 installaties. Ik heb een installer account en de optie in HA, maar die zal waarschijnlijk niets doen omdat ik maar één installatie heb.
Via die link kwam ik hier uit: een manier om productie via de Envoy/Gateway in- en uit te schakelen met een (laag voltage) relay. Dat lijkt mij een aardige oplossing. In ieder geval beter dan 230V hard aan- en loskoppelen.
Zijn hier meer mensen die sinds de melding over onderhoud van afgelopen weekend verschillen constateren tussen de gerapporteerde opbrengst uit de Enphase database (de app dus) en zelf locaal uit de Envoy uitgelezen opbrengsten?
In het verleden waren die bij mij altijd zeer nauwkeurig gelijk. Nu zitten er zomaar verschillen tussen 0,3-0,5 kWh tussen.
Tussen mijn metingen met een apparte Finder meter en de rapportage van Enphase zaten altijd al verschillen.
Die verschillen worden ook met tussen 0,3 en 0,5 kWh groter. Er is bij mij dus aanwijsbaar iets veranderd. Eigenlijk heb ik daarom meer vertrouwen in de locaal uitgelezen waarden omdat de verschillen tussen die waarden en die van de Finder wel constant blijven.
In het verleden waren die bij mij altijd zeer nauwkeurig gelijk. Nu zitten er zomaar verschillen tussen 0,3-0,5 kWh tussen.
Tussen mijn metingen met een apparte Finder meter en de rapportage van Enphase zaten altijd al verschillen.
Die verschillen worden ook met tussen 0,3 en 0,5 kWh groter. Er is bij mij dus aanwijsbaar iets veranderd. Eigenlijk heb ik daarom meer vertrouwen in de locaal uitgelezen waarden omdat de verschillen tussen die waarden en die van de Finder wel constant blijven.
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Ja, op de zaterdag zat ie er online bijna een kWh naast tov de standaard ha integratie (die lokaal de envoy uitleest). Gewoon een standaard envoy hier.Copitano schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 00:51:
Zijn hier meer mensen die sinds de melding over onderhoud van afgelopen weekend verschillen constateren tussen de gerapporteerde opbrengst uit de Enphase database (de app dus) en zelf locaal uit de Envoy uitgelezen opbrengsten?
Ahhh, dan ligt het niet aan mij dusPanzer_V schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 08:02:
[...]
Ja, op de zaterdag zat ie er online bijna een kWh naast tov de standaard ha integratie (die lokaal de envoy uitleest). Gewoon een standaard envoy hier.

Service is nu "not avalible". Zouden ze het daar bij Enphase ook ontdekt hebben
Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp
Het is mogelijk al een keer langs gekomen maar de zoekfunctie en ChatGPT hebben mijn vraag nog niet kunnen oplossen. Welke entity of samengestelde entity gebruiken jullie voor 'Return to grid' in het Home Assistant energy dashboard?
Vanuit de Enphase integratie krijg ik deze sensoren beschikbaar, maar geen return to grid (en dit is een 3x 250A aansluiting, geen p1 poort op de meter).
Vanuit de Enphase integratie krijg ik deze sensoren beschikbaar, maar geen return to grid (en dit is een 3x 250A aansluiting, geen p1 poort op de meter).
/f/image/FNnqnaKd5Em9VyiolZmsrSo7.png?f=fotoalbum_large)
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Gisteren weer een dag waarbij de opbrengsten die Enphase weergeeft voor geen hout kloppen. Deze keer bijna 1 kWh verschil (bijna 5%). Dit is de derde keer in een week. Dat is toch te gek voor woorden. Waar zijn ze daar mee bezig. Als dit dagelijks gebeurd zit ik er aan het einde van een jaar 350 kWh naast .

tussen wat en wat? wil het bij mij ook wel eens controleren voor jeCopitano schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:07:
Gisteren weer een dag waarbij de opbrengsten die Enphase weergeeft voor geen hout kloppen. Deze keer bijna 1 kWh verschil (bijna 5%). Dit is de derde keer in een week. Dat is toch te gek voor woorden. Waar zijn ze daar mee bezig. Als dit dagelijks gebeurd zit ik er aan het einde van een jaar 350 kWh naast .
Twee manieren:unconnected schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:50:
[...]
tussen wat en wat? wil het bij mij ook wel eens controleren voor je
a) Ik heb voor de panelen een aparte meter waar ik mee kan vergelijken. Verschil normaal tussen 200 en 300 Wh. Het normale verschil zal het gebruik van de micro's zijn. Dat verschil loopt op die dagen op naar 1,2 kWh.
b) Ik lees de opbrengst per paneel rechtstreeks uit van de Envoy in Domoticz. Normaal klopt dat exact met wat Enphase rapporteert..Dat wijkt op die dagen dus flink af. Dat is sinds afgelopen week toen ik (en waarschijnlijk ook andere Enphase gebruikers) een melding kreeg dat onderhoud zou worden gepleegd.
Het oplopende verschil van de aparte meter bevestigd het verschil dat ik zie tussen de rechtstreekse uitlezing van de Envoy en de door Enphase gerapporteerde opbrengst.
Ah zoCopitano schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:39:
[...]
Twee manieren:
a) Ik heb voor de panelen een aparte meter waar ik mee kan vergelijken. Verschil normaal tussen 200 en 300 Wh. Het normale verschil zal het gebruik van de micro's zijn. Dat verschil loopt op die dagen op naar 1,2 kWh.
b) Ik lees de opbrengst per paneel rechtstreeks uit van de Envoy in Domoticz. Normaal klopt dat exact met wat Enphase rapporteert..Dat wijkt op die dagen dus flink af. Dat is sinds afgelopen week toen ik (en waarschijnlijk ook andere Enphase gebruikers) een melding kreeg dat onderhoud zou worden gepleegd.
Het oplopende verschil van de aparte meter bevestigd het verschil dat ik zie tussen de rechtstreekse uitlezing van de Envoy en de door Enphase gerapporteerde opbrengst.
Vraagje,
ik kan bij Enphase de data van de gehele productie en consumptie downloaden in csv
nu os bij het vervangen van mijn not-metered envoy door een metered-envoy alle data van de not-metered verloren gegaan in HA.
is er een mogelijkheid omdat terug te uploaden?
mijn grafieken zien er nu wat treurig uit nl.
ik kan bij Enphase de data van de gehele productie en consumptie downloaden in csv
nu os bij het vervangen van mijn not-metered envoy door een metered-envoy alle data van de not-metered verloren gegaan in HA.
is er een mogelijkheid omdat terug te uploaden?
mijn grafieken zien er nu wat treurig uit nl.
@rkonings Dat is een Home Assistant vraag die je beter kan stellen in Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb ook het script van VK2HIM geïnstalleerd, maar krijg geen data. Kun je mij jouw config sturen?haakjesluiten schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:10:
ik draai HA in docker, dus ik heb het script van VK2HIM (https://github.com/vk2him/Enphase-Envoy-mqtt-json) zelf ergens draaien. So far so good. Sensors in HA toegevoegd maar er komt geen data binnen. Als ik in het python script kijk dan scaped ie de data uit http://envoy/stream/meter. Is dit toevallig de data die uit de CT klemmen komt? Mijn metered-s is zonder CT klemmen geinstalleerd dus dat zou dan verklaren waarom dit niet werkt
[Afbeelding]
Ja andere plug-in gebruiken: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoybroekieman schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Ik heb ook het script van VK2HIM geïnstalleerd, maar krijg geen data. Kun je mij jouw config sturen?
Gebruik dan die van vincentwolsink / @vinniefiremanhaakjesluiten schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:43:
[...]
Ja andere plug-in gebruiken: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy
https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer
Met name als je een installeurs account hebt kan je veel meer.
Ik heb een installer addon. Ik krijg deze melding in mijn VK2HIM Log file:
Token = blabla... MdPitmJ_QOSSyfBzg7egg7Tfk35myD8kEkygtjqPsqbNetFE9uoRZNw
06/10/2024 17:50:59 Will wait for mqtt connect
06/10/2024 17:50:59 Finished waiting for mqtt connect
Token = blabla... MdPitmJ_QOSSyfBzg7egg7Tfk35myD8kEkygtjqPsqbNetFE9uoRZNw
06/10/2024 17:50:59 Will wait for mqtt connect
06/10/2024 17:50:59 Finished waiting for mqtt connect
IK bedoel je config in Home Assistant. Heb je de sensors van de yaml file? What staat er in jouw log bij VK2HIM?haakjesluiten schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 21:43:
[...]
Ja andere plug-in gebruiken: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy
Sinds vandaag officieel lid van de Enphase club. 
:strip_exif()/f/image/IDvXM4S57y6ZD7Mq4cocrFNt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Rivanov op 08-10-2024 12:04 ]
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Hoelang duurt het doorgaans voordat je de productie inzichtelijk krijgt, na het opleveren van een nieuwe installatie? Deze is rond 12:00 afgerond, maar het groene lampje op de Envoy brand nog niet en in de app zie ik ook nog geen productie. Betreft 14 micro-inverters. Zie in de app bij devices wel alles “online”.
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
@Rivanov Die vragen passen beter in het andere topic ==> Het grote Enphase topic - deel 2
Dit topic is puur voor uitlezen / domotica
Excuus! Done.Pazo schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:31:
@Rivanov Die vragen passen beter in het andere topic ==> Het grote Enphase topic - deel 2
Zitten er nog specifieke voordelen aan de INSTALLER integratie van vincentwolsink t.o.v. de DEV integratie van briancmpbll.
[ Voor 85% gewijzigd door Rivanov op 09-10-2024 07:07 ]
Die van vincentwolsink is een fork / voortgezet op die van briancmpbll. Ik dacht eens in het verleden een keer gelezen te hebben dat die van briancmbll er mee zou stoppen en verder ging in die van vincentwolsink (daarom heb ik die ook uit de TS gehaald). Maar als ik nu naar de pagina van briancmpbll kijkt lijkt daar niets meer uit.Rivanov schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 07:03:
Zitten er nog specifieke voordelen aan de INSTALLER integratie van vincentwolsink t.o.v. de DEV integratie van briancmpbll.
Zal denk ik grotendeels bij elkaar liggen. Wellicht dat de een net wat andere sensors / entiteiten heeft dan de ander. Maar wellicht dat @vinniefireman daar iets meer over kan zeggen, het is zijn werk
@Rivanov Ik weet niet precies wat de briancmpbll integratie op dit moment kan. Op een gegeven moment is er ook weer werk uit mijn repo gemerged naar daar. Ik dacht eigenlijk dat die integratie wel gestopt was na alle updates aan de HA core envoy integratie.
Maar mijn integratie is vooral gefocused op extra functionaliteiten wanneer je een installer/dhz login hebt.
- Sensors voor ac/dc voltage, temperatuur, etc van de inverters
- Switch voor in/uitschakelen productie
- Actions (services) voor het wisselen en uploaden van netprofielen.
- Sensoren voor PLC communicatie level
- Realtime CT reading updates
Maar mijn integratie is vooral gefocused op extra functionaliteiten wanneer je een installer/dhz login hebt.
- Sensors voor ac/dc voltage, temperatuur, etc van de inverters
- Switch voor in/uitschakelen productie
- Actions (services) voor het wisselen en uploaden van netprofielen.
- Sensoren voor PLC communicatie level
- Realtime CT reading updates
Thanks @vinniefireman ! Begreep dat je zo’n Installer account ook zelf kunt bemachtigen door die gratis online training te volgen op Enphase University?
Nee, kan je gewoon aanmaken (eigenlijk is het een bedrijfsaccount die je aanmaakt). Zie andere topic FAQ vraag 14.Rivanov schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 16:06:
Thanks @vinniefireman ! Begreep dat je zo’n Installer account ook zelf kunt bemachtigen door die gratis online training te volgen op Enphase University?
Als ik het lokale envoy gateway adres in mijn browser plaats krijg ik een melding als
"je verbinding is niet privé
Het is mogelijk dat aanvallers je informatie proberen te stelen van 192.168.178.142 (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcards).
net::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
"je verbinding is niet privé
Het is mogelijk dat aanvallers je informatie proberen te stelen van 192.168.178.142 (bijvoorbeeld wachtwoorden, berichten of creditcards).
net::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID
@broekieman dat ligt denk ik eerder aan jouw verbinding dan aan de Gateway pagina.
Verbonden met openbaar netwerk ipv particulier netwerk (in de verbinding instellingen van Windows)? Of benader je de gateway pagina via https ipv http (want het is geen versleutelde verbinding namelijk).
Verbonden met openbaar netwerk ipv particulier netwerk (in de verbinding instellingen van Windows)? Of benader je de gateway pagina via https ipv http (want het is geen versleutelde verbinding namelijk).
Je hebt gelijk. Ergen in de config van deze driver moet ik van https naar http.Pazo schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 20:17:
@broekieman dat ligt denk ik eerder aan jouw verbinding dan aan de Gateway pagina.
https://github.com/mr-man...enphase-envoy/tree/master
Kent iemand deze driver en kan me helpen met de volgende melding:
INFO:root:--> data_production_historic not yet ready
INFO:root:--> data_production_historic not yet ready
@broekieman Nee, en ook geen idee eigenlijk wat je aan het doen bent / waarin / wat je wilt?
@pazoPazo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:33:
@broekieman Nee, en ook geen idee eigenlijk wat je aan het doen bent / waarin / wat je wilt?
Ik heb een Victron ESS met de victron Cerbo GX die draait op Linux en met bovengenoemde driver is het mogelijk de Envoy JSON productie op de dbus van de victron Cerbo GX te krijgen waardoor ik in mijn ESS mijn zonnenpanelen productie te zien krijg waar het systeem van Victron mee kan rekenen om dynamisch te laden/ontladen.
@broekieman OK, totaal geen verstand van dus kan ik je niet mee helpen.
JIj weet wel veel van envoy toch? Wil je eens kijken bij de issue die ik geopend heb op zijn github?
geeft resultaat:
{"production":[{"type":"inverters","activeCount":12,"readingTime":1728985168,"wNow":2488,"whLifetime":9170289}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]}
De driver moet eerst inloggen om de token van Enphase te krijgen. Als ik 1 keer handmatig inlog en daarna https://192.168.178.90/production.json?details=1
Krijg ik de JSON data. Toch krijg ik geen waardes in logfile van de driver en de volgende melding
WARNING:root:--> data_production_historic not yet ready after 60 seconds.
geeft resultaat:
{"production":[{"type":"inverters","activeCount":12,"readingTime":1728985168,"wNow":2488,"whLifetime":9170289}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]}
De driver moet eerst inloggen om de token van Enphase te krijgen. Als ik 1 keer handmatig inlog en daarna https://192.168.178.90/production.json?details=1
Krijg ik de JSON data. Toch krijg ik geen waardes in logfile van de driver en de volgende melding
WARNING:root:--> data_production_historic not yet ready after 60 seconds.
[ Voor 73% gewijzigd door broekieman op 15-10-2024 12:16 ]
@broekieman Nee sorry ik heb daar geen idee van. Ik ken deze integratie niet dus geen idee hoe die werkt of wat die doet. Dus daarom is inderdaad het beste om een issue te openen, wat je dus gedaan hebt
Neem aan dat de maker van deze integratie je eerder / beter kan helpen.
Opgelost.Pazo schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:16:
@broekieman Nee sorry ik heb daar geen idee van. Ik ken deze integratie niet dus geen idee hoe die werkt of wat die doet. Dus daarom is inderdaad het beste om een issue te openen, wat je dus gedaan hebtNeem aan dat de maker van deze integratie je eerder / beter kan helpen.
Dat is mooi, kun je ook delen hoe?
Opgelost door jezelf of door Mr Manuel van github (ik zie geen nieuwe merge, je issue staat nog open)?
[ Voor 10% gewijzigd door Batilan op 16-10-2024 17:16 ]
Thanks, dit had ik nodig. Ik dacht ook dat het nodig was om gecertificeerd te zijn.Pazo schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
Nee, kan je gewoon aanmaken (eigenlijk is het een bedrijfsaccount die je aanmaakt). Zie andere topic FAQ vraag 14.
Laatste tijd wat zitten proberen met de optie Power Production Limiting by Gateway in de enlighten portal. Graag zou ik de export tijdelijk willen beperken bij dynamische tarieven. Bijvoorbeeld vanuit Home Assistant via de digital inputs op de gateway, Dit zou mogelijk moeten zijn als ik de instellingen bekijk. Alleen twijfel ik of deze optie wel beschikbaar is op de standard gateway. Anders zal ik een metered gateway moeten plaatsen.
Heeft iemand de power limiting al werkend gezien? Graag jullie reactie.
Gateway: Standard
IQ Relay: 3 fasen
Micro's: 13x IQ7a + 1xIQ7+
/f/image/W6lspptetYueVvy2JkIxfh6T.png?f=fotoalbum_large)
Limiting is alleen beschikbaar op de Metered Gateway als het goed is. Dat is in ieder geval de reden geweest dat ik voor de Metered ben gegaan i.p.v. Standard.ah-klapkrat schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 08:09:
Laatste tijd wat zitten proberen met de optie Power Production Limiting by Gateway in de enlighten portal. Graag zou ik de export tijdelijk willen beperken bij dynamische tarieven. Bijvoorbeeld vanuit Home Assistant via de digital inputs op de gateway, Dit zou mogelijk moeten zijn als ik de instellingen bekijk. Alleen twijfel ik of deze optie wel beschikbaar is op de standard gateway. Anders zal ik een metered gateway moeten plaatsen.
[Afbeelding]
Hoe kom jij overigens op die pagina?
Dat vermoeden had ik al. Voordat ik een andere gateway koop, zou ik graag bevestigd willen zien dat iemand dit getest heeft. Het lijkt een leuk project om de digital inputs te schakelen en zo het geproduceerde vermogen in stappen te beperken.
@Rivanov ik kwam er via de enlighten portal onder het tandwieltje staat onderstaande knop:
@Rivanov ik kwam er via de enlighten portal onder het tandwieltje staat onderstaande knop:
:strip_exif()/f/image/IIG1hS1QFHovAEtb9p5EAGt0.png?f=user_large)
@ah-klapkrat De limiet in de gateway instellen werkt gewoon, in Het Grote Enphase Topic is dat al voorbij gekomen. Het is alleen wel een handmatige handeling die je iedere keer vanuit de gateway portal moet doen. Zover ik weet is er nog geen integratie in Home Assistent waarmee je dat automatisch kan inregelen. Zal wellicht nog komen, want de functie zit nu niet zo lang in de firmware.
Je hebt inderdaad wel een gateway metered nodig met geïnstalleerde CT spoelen.
Er zijn ook instellingen om het automatisch te laten regelen door de gateway, maar werkt eigenlijk het beste in combinatie met een batterij. In het documentatie topic van de TS van Het Grote Enphase Topic staan onder IQ Energy Management links naar documenten om de gateway de limiet te laten regelen icm statische of dynamische energie contract. Wellicht ook interessant.
Je hebt inderdaad wel een gateway metered nodig met geïnstalleerde CT spoelen.
Er zijn ook instellingen om het automatisch te laten regelen door de gateway, maar werkt eigenlijk het beste in combinatie met een batterij. In het documentatie topic van de TS van Het Grote Enphase Topic staan onder IQ Energy Management links naar documenten om de gateway de limiet te laten regelen icm statische of dynamische energie contract. Wellicht ook interessant.
Wat ik nog eens wil proberen is of de relais sturing inmiddels wel werkt. Ergens heb ik geloof ik gelezen dat je de reeds aangesloten weerstand dan los moet halen. Tot nu toe werd gezegd dat dit alleen in bepaalde landen werkt, maar ik blijf hopen.
Overigens moet ik nog wel meetspoelen gaan aanschaffen op mijn Metered envoy, want op dit moment werkt power limiting (gebaseerd op productie, uiteraard) in ieder geval niet.
Overigens moet ik nog wel meetspoelen gaan aanschaffen op mijn Metered envoy, want op dit moment werkt power limiting (gebaseerd op productie, uiteraard) in ieder geval niet.
Zie https://support.enphase.c...turning-power-to-the-gridranjo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:18:
Wat ik nog eens wil proberen is of de relais sturing inmiddels wel werkt. Ergens heb ik geloof ik gelezen dat je de reeds aangesloten weerstand dan los moet halen.
[ Voor 20% gewijzigd door sandergar op 23-10-2024 17:49 ]
2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase | 45kWh PylonTech Pelio accu
De weerstand die geprobeerd is op de afbeelding (in de link) is een metaalfilmweerstand van een tolerantie van 1% en heeft een waarde van denk ik 15k Ohm.
Uit de link van @sandergar komt onderstaande video waarin de productie zichtbaar beperkt wordt. Een mogelijkheid om in te spelen op negatieve prijzen.
Bedankt voor de info!
YouTube: Enphase DRM0 shutdown
Bedankt voor de info!
YouTube: Enphase DRM0 shutdown
Maar waarom zou je dat op die manier willen doen als je het ook in de gateway kan instellen? Je kunt ook gewoon kiezen door de productie uit te schakelen. Die optie zit trouwens al wel in enkele integraties voor HA (o.a. die van vincentwolsink). Dus daar kan je gewoon op sturen. Als je de prijzen/uren kunt inladen kan je eenvoudig een regel / automatisering in HA aanmaken die de productie uitschakelt om het moment dat de energieprijs negatief wordt.
Weet iemand waarom ik als ik via de token op de PC naar mijn systeem kijk het lijkt alsof ik geen grid profiel heb?
In werkelijkheid zit deze er wil in want via de app of via enlighten geeft ie dat wel netjes aan.
In werkelijkheid zit deze er wil in want via de app of via enlighten geeft ie dat wel netjes aan.
/f/image/5oFVGytX6t3GAVLba6dUB0P5.png?f=fotoalbum_large)
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Ik heb nu een standaard gateway van enphase. Hiermee kan ik alleen de opbrengst bekijken.
Nu zit ik eraan te denken om te upgraden naar een metered gateway. Is het daarmee mogelijk om de zonnepanelen uit te schakelen, of productie verminderen? Dit ivm dynamisch contract op den duur.
Of heeft enphase dat helemaal dichtgezet?
Alvast bedankt voor eventuele tips!
Nu zit ik eraan te denken om te upgraden naar een metered gateway. Is het daarmee mogelijk om de zonnepanelen uit te schakelen, of productie verminderen? Dit ivm dynamisch contract op den duur.
Of heeft enphase dat helemaal dichtgezet?
Alvast bedankt voor eventuele tips!
[ Voor 80% gewijzigd door PattieK op 04-01-2025 10:27 ]