Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-06 22:09
ari2asem schreef op donderdag 18 april 2024 @ 17:18:
[...]

https://support.enphase.com/s/feed/0D53m00008gtYVyCAM

maakt dus een beetje uit. want row = rest of world, dus split is voor USA.

split-row is dus voor mij.

bedankt
Zo leer ik ook weer wat bij :)
3-4 jaar geleden had je maar 1 soort ( die vooral groot / lomp zijn)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:38
vinniefireman schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 08:42:
[...]

Je kunt (gratis) een Installateurs account aanmaken bij Enphase en dit vervolgens koppelen aan je eigen installatie. Ook heeft de Envoy fysieke terminal connectors waarmee je productie kunt stoppen (al weet ik niet of deze actief zijn in de EU). Let wel, er zit een serieuze bug in de Envoy danwel Inverter firmware waardoor in veel gevallen de productie na uitschakelen niet meer hervat tot de volgende ochtend.
De uitschakel functie zie ik wel als ik lokaal inlog op de IQ Gateway, maar als ik de HASS HACS plugin gebruik zie ik niets terug bij mijn inverters, weet iemand hoe dat zit dat ik daar niets zie.
Ik maak gebruik van deze https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer integratie, maar bij mijn inverteres zie ik niets anders dan de Production. Die is op dit moment 0 want het is nacht :).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C8Uydhy7Osma_7Dr0Wpm7CU_5M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1joaKByqjYfXx3PGRRIRZBbJ.png?f=fotoalbum_large

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:01

JWT

Staan denk ik ook al uit ivm nacht :). Op zich best correct als de optie er morgen dan wel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
JWT schreef op maandag 22 april 2024 @ 22:23:
Staan denk ik ook al uit ivm nacht :). Op zich best correct als de optie er morgen dan wel staat.
Als je niet wilt dat ze ook niet aangaan de volgende dag zou je het wel willen, maar overdag is het geen verschil.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-3ZneMLFAwa2kdoHBN-9m89V2o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S6BlqemybXMC8dqiCz7UerYU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:30
Daniel. schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:06:
[...]

Als je niet wilt dat ze ook niet aangaan de volgende dag zou je het wel willen, maar overdag is het geen verschil.
[Afbeelding]
De production on/off staat bij mij niet bij de inverters, maar bij de gateway
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcu1JXMU2VqIDCRTttYuHGEtWIs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R49G1QGl6rfAYoS40mgf4aVD.png?f=fotoalbum_large

Bij de inverters staat de volgende info
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0klANDhC-_O30TNpON4Qr1j7cr8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TBlhTbgxaVLk1EkbRo1KyQ6l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door breew op 23-04-2024 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
breew schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 09:18:
[...]

De production on/off staat bij mij niet bij de inverters, maar bij de gateway
[Afbeelding]

Bij de inverters staat de volgende info
[Afbeelding]
Ik ga hem maar opnieuw integreren, ik mis sowieso informatie, ik heb ook IQ8+ maar dat is niet eens zichtbaar.

Edit: Opnieuw toegevoegd en nu is het wel zichtbaar. Dank voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 23-04-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:08
Welke HA integratie wordt er momenteel aangeraden, ik zie dat ik nog op de posixx integratie zit welke gearchiveerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:31
ngommers schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:30:
Welke HA integratie wordt er momenteel aangeraden, ik zie dat ik nog op de posixx integratie zit welke gearchiveerd is.
Ikzelf ben overgestapt naar de standaard integratie voor Enphase. Die werkt perfect. Ergens hier op dit topic staat nog een ‘how to manual’ met mijn ervaringen inzake de migratie van posixx naar de standaard Enphase integratie.

Gebruik je liever een ‘installer’ account dan moet je een andere HACS integratie gebruiken.

Mijn advies: gebruik de standaard integratie.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ngommers schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:30:
Die is over gegaan in die van Vincentwolsink @vinniefireman

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Die gebruik ik. Kan ook zonder installer account, maar met krijg je meer functies.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Met de teruglevertarieven die tegenwoordig meer boetes zijn zit ook te bekijken of ik mijn systeem af en toe kan laten afschakelen. Van wat ik nu heb gelezen kan dat met een installer / DIY account, maar ik heb systeem laten installeren. Hoe kan ik mijn account upgraden of op een andere manier zo'n account koppelen aan mijn systeem? Het enige wat ik tot nu toe heb gelezen is enphase zelf mailen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwindeB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 12:09
Cyleo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:22:
Met de teruglevertarieven die tegenwoordig meer boetes zijn zit ook te bekijken of ik mijn systeem af en toe kan laten afschakelen. Van wat ik nu heb gelezen kan dat met een installer / DIY account, maar ik heb systeem laten installeren. Hoe kan ik mijn account upgraden of op een andere manier zo'n account koppelen aan mijn systeem? Het enige wat ik tot nu toe heb gelezen is enphase zelf mailen?
Ik liep ook tegen dit probleem aan en via een truc heb ik een Installer DIY account kunnen maken en koppelen.
De instructie staat hier: https://energiepionier.nl...nphase-enlighten-manager/

Echter tot eind maart kon ik zonder problemen de productie status uitlezen en aan of uit schakelen.
Sinds half april kwam ik er achter dat het niet meer werkte, ik krijg een 401 Unauthorised melding.
Ik heb vaag het vermoeden dat men de rechten hebben aangepast waardoor het niet meer mogelijk is.
In de tussentijd heb ik namelijk geen nieuwe firmware gekregen. (Die van nu is van juli 2023).

Ik weet niet of er meer mensen zijn die hier tegen aan zijn gelopen en een oplossing hebben gevonden hier voor.

grt.
Edwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Cyleo zie FAQ vraag 14.
Het grote Enphase topic - deel 2

@EdwindeB klinkt alsof je firmware v5 had en een update naar v7 hebt gehad. Dus je moet nu met een token gaan werken. Zie TS.

[ Voor 41% gewijzigd door Pazo op 01-05-2024 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-05 18:40
Pazo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:42:
@Cyleo zie FAQ vraag 14.

@EdwindeB klinkt alsof je firmware v5 had en een update naar v7 hebt gehad. Dus je moet nu met een token gaan werken. Zie TS.
Thanks! Ik snap niet hoe ik die gemist heb O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwindeB
Pazo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 16:42:
@Cyleo zie FAQ vraag 14.

Dat klopt, zat op v5, nu op v7.
Half maart zonder enig bericht spontaan geüpdate.
Via het token van het DIY installer account, werkend gemaakt, maar in april lijkt er iets veranderd in de rechten waardoor ik die 401 krijg.

Hopelijk dat het op te lossen is zonder er voor te hoeven betalen. Het zou een basis functie moeten zij naar mijn idee, maar Enphase denkt daar blijkbaar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20-06 17:34
wil in HA energy envoy metered versie uitlezen. Welke sensors gebruik ik voor grid consumption, return to grid en solar production?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@EdwindeB Ja misschien dat er iets is aangepast in de rechten van het DHZ account, wat dan net iets anders is als het installateurs / bedrijfsaccount. Wellicht kan je Enphase vragen of ze er iets zinnigs over kunnen zeggen?

@C4veman Licht eraan welke integratie je gebruikt, er zijn er meerdere. En ik neem aan dat je dan een gateway metered hebt met CT spoelen, want anders krijg je nog niet alle waarden. Je moeten even door de sensors bladeren, de benamingen zijn meestal vrij duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1000
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
Hallo,

ik heb sinds enige tijd zonnepanelen met een Enphase IQ gateway (firmware 7.6.358).
Nu probeer ik de geproduceerde gegevens lokaal in handen te krijgen, maar dat lukt niet.
Een geldig token ophalen lukte en dat kon ik gebruiken om toegang te krijgen via mijn laptop (gewoon via het IP-adres in mijn wifi netwerk en dan op de pagina die verschijnt het token in te vullen).
Echter van alle http(s) adressen , genoemd in deze discussie, die tot data zouden moeten leiden is er geen enkele bereikbaar.
Ik heb de gateway ook als access point ingesteld, maar dat maakt geen verschil.(en lijkt ook slechts beperkt actief te zijn, gezien de teller die dan gaat lopen)

Wat kan hier mis gaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
joris1000 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:06:
Hallo,

ik heb sinds enige tijd zonnepanelen met een Enphase IQ gateway (firmware 7.6.358).
Nu probeer ik de geproduceerde gegevens lokaal in handen te krijgen, maar dat lukt niet.
Een geldig token ophalen lukte en dat kon ik gebruiken om toegang te krijgen via mijn laptop (gewoon via het IP-adres in mijn wifi netwerk en dan op de pagina die verschijnt het token in te vullen).
Echter van alle http(s) adressen , genoemd in deze discussie, die tot data zouden moeten leiden is er geen enkele bereikbaar.
Ik heb de gateway ook als access point ingesteld, maar dat maakt geen verschil.(en lijkt ook slechts beperkt actief te zijn, gezien de teller die dan gaat lopen)

Wat kan hier mis gaan ?
Welke software gebruik je? HA of Domoticz? Voor HA is er een prima werkende integratie beschikbaar. Voor Domoticz circuleren er her en der scripts.

De pagina’s etc waar jij naar refereert zijn, correct me if I’m wrong, allemaal uit de tijd van de v5 firmware. Die was token vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:16
joris1000 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 15:06:
[...]
[...]
Kan je de curl output hier laten zien? Want dit is wel een heel algemeen statement.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
  • Laatst online: 14:38
In het algemene Enphase topic is aangekaart dat er een instelling lijkt te zijn waarmee je via de relais contacten het afgegeven vermogen kan beperken.
Eddie_ schreef op zondag 12 mei 2024 @ 17:25:
Deze is bij Settings in te stellen:
(ik had deze nog niet gezien!)
....
Hier is een installer account voor nodig (thanks @pazo ). Maar in dit topic lees ik gemengde reacties in hoeverre het tegenwoordig nog mogelijk is om een installer account zomaar te verkrijgen. Weten jullie meer?

Of moet ik in dit geval mijn installateur vragen om production limits in te stellen?

En zijn er hier al Tweakers die van plan zijn om met de relais contacten aan de gang te gaan? Hopelijk werkt dit beter dan de production switch die bij sommige gebruikers ervoor zorgt dat de productie de rest van de dag uit blijft. (heb hier zelf nog geen ervaring mee)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 13:24
Het werkt niet zozeer via het IQ relais. Deze instelling werkt softwarematig. En dan is inderdaad instelbaar dat er beperkter geproduceerd gaat worden (althans daar ziet het naar uit, ik heb het nog niet uitgeprobeerd).

De production switch waar over gesproken wordt is een aan/uit schakelaar (ook weer softwarematig). Een alles of niets.

Ik heb zojuist toch even gespeeld met de instellingen waarbij ik aan heb gegeven dat de metingen gedaan moesten worden door de IQ Gateway (niet via de CT's) en dat er een export limiet moest zijn van 1000W. Niet veel later ging mijn live status van 5kW productie omlaag zodat er een export werd gerealiseerd van 1kW. Dus het werkt en ook nog snel.

[ Voor 33% gewijzigd door Eddie_ op 15-05-2024 13:51 ]

Gecertificeerd Enphase/Solaredge/Goodwe installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Eddie_ schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 13:46:
Het werkt niet zozeer via het IQ relais. Deze instelling werkt softwarematig. En dan is inderdaad instelbaar dat er beperkter geproduceerd gaat worden (althans daar ziet het naar uit, ik heb het nog niet uitgeprobeerd).
Ik bedoel ook niet de IQ relais. Maar de digital input contacten aan de rechterkant. Zie figuur 2 (in deze handleiding wordt overigens aangegeven dat deze "not used" zijn, maar misschien is deze handleiding verouderd)

In een van jouw screenshots staat er "limit power production/export via reading of relays settings on gateway's digitial input port" waarbij het lijkt dat je adhv de input contacten een aantal levels kan opgeven. (4 relais is 16 mogelijkheden??...). Hiermee zou je de Envoy kunnen limiteren via hardware input waarbij je dus niet afhankelijk bent van de API met de tokens. Zeker voor de off-grid liefhebbers zou dit interessant kunnen zijn.

Maar misschien zit ik er naast.. ik moet een een installer account gaan regelen denk ik :)

Edit: deze handleiding geeft meer info: https://enphase.com/media/12537

[ Voor 8% gewijzigd door ranjo op 15-05-2024 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Scherp, ik deed de aanname dat ze eigenlijk de CT's bedoelden (bij de metered variant). Ik heb nog geen kennis van die digital input ports. Ga daar binnenkort wel eens induiken.

Reeds er in gedoken. Die zijn momenteel niet in gebruik tenzij je de metered variant hebt en woont in Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk. Hierbij zegt Enphase: "Digital input/output for grid operator control"

Gaat dit betekenen dat de netbeheerder op termijn onze systemen kan aanpassen en dat Enphase hun software daar al op voorbereid heeft?

[ Voor 49% gewijzigd door Eddie_ op 15-05-2024 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Dat zou jammer zijn dat het niet in NL zou werken.. Zeker als deze instellingen wel gewoon zichtbaar zijn. (Tenminste, de screenshots zijn van jou zelf toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_
Over die digitale poorten heb ik meer info gevonden, zie:
https://gathering.tweaker...message/79001208#79001208

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
ranjo schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:15:
Dat zou jammer zijn dat het niet in NL zou werken.. Zeker als deze instellingen wel gewoon zichtbaar zijn. (Tenminste, de screenshots zijn van jou zelf toch?)
Ik heb het een poos geleden geprobeerd, maar het werkt helaas niet in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Ik heb nog eens geprobeerd het weerstandje los te schroeven. Ik hoor een relais klikken (volgens mij niet de iq relais) en de levering stopt. Wanneer ik de weerstand weer aansluit komen de panelen niet meer terug. Wordt dus waarschijnlijk wachten tot morgen, en is de werking dus het zelfde als de production switch. Enig verschil is dat je met een simpel relaytje je panelen kan aansturen in plaats van z'n cloud afhankelijke api.

Ik vind het toch wel jammer dat Enphase zo slecht is aan te sturen, ik heb eigenlijk wel spijt van de aankoop. Misschien komt dat ook wel omdat ik een beetje be-influenced ben: https://youtu.be/GjQQjPlI8AI?si=21To5mLtqwVhYh9u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-06 13:20
Ik zit momenteel nog op V5 met de envoy, staat actief geblokkeerd van het internet. 12 panelen op zuid en 4 op west (beide sets achter eigen qrelay 1 fase)
Nu het hele terug lever boete verhaal begint, zit ik te kijken na oplossingen.
Ik kan in de zomer de 12 panelen op 't dak uitschakelen, zodat de 4 op west mijn sluipverbruik dekken en in de winter de 12 weer inschakelen.
Alleen zie ik bij sommige andere merken dat je een power limit kan instellen. Goodwe/Solar edge.

Weet iemand of dit ook mogelijk is met Enphase en of nieuwere versies van envoy?
Of zijn er omwegen via HA mogelijk?

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Bonzo2009 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:01:
Ik zit momenteel nog op V5 met de envoy, staat actief geblokkeerd van het internet. 12 panelen op zuid en 4 op west (beide sets achter eigen qrelay 1 fase)
Ik kan in de zomer de 12 panelen op 't dak uitschakelen, zodat de 4 op west mijn sluipverbruik dekken en in de winter de 12 weer inschakelen.
Alleen zie ik bij sommige andere merken dat je een power limit kan instellen. Goodwe/Solar edge.

Weet iemand of dit ook mogelijk is met Enphase en of nieuwere versies van envoy?
Of zijn er omwegen via HA mogelijk?
Ja, met wel met versie 7.
Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2"
en
Eddie_ in "Het grote Enphase topic - deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 28-05-2024 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:29
Bonzo2009 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:01:
Ik zat hier ook over na te denken, maar in hoeverre is dit slim? Ligt er een beetje aan bij welke energieprovider je zit denk ik. Bij eneco betaal je 11cnt voor iedere kwh die je teruglevert en bij overschot na salderen krijg je 14cnt (dus effectief nog 3cnt over). Onder de streep is blijven terugleveren dan toch nog meer winst (al is het een stuk minder dan het eerst was ;()

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
Ik heb gisteren eens geprobeerd om, met behulp van de "Installer" versie van de Enphase integratie in HA, het "zero export" grid profiel naar m'n Envoy (metered) en micro's te pushen.

Ik vond het eigenlijk nog wel verrassend snel gaan qua adoptie van het profiel en werking ervan. Het kan natuurlijk nooit exact "0 export" zijn omdat verbruik in huis aardig fluctueert (en gisteren stond tijdens het testen ervan ook de wasmachine aan). En de powerline communicatie tussen Envoy en micro's is nou eenmaal niet de meest snelle.

Toch liep de productie redelijk in de pas met het huisverbruik (bekeken in Home Assistant, met 10 seconden interval updates). Af en toe eens 40 W export, dan weer 40 W import, rond die klok.

Nu nog wel even nadenken of ik het ook echt in een automatisering op negatieve stroomprijzen ga gebruiken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 15:20
eymey schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:46:
Ik heb gisteren eens geprobeerd om, met behulp van de "Installer" versie van de Enphase integratie in HA, het "zero export" grid profiel naar m'n Envoy (metered) en micro's te pushen.

Ik vond het eigenlijk nog wel verrassend snel gaan qua adoptie van het profiel en werking ervan. Het kan natuurlijk nooit exact "0 export" zijn omdat verbruik in huis aardig fluctueert (en gisteren stond tijdens het testen ervan ook de wasmachine aan). En de powerline communicatie tussen Envoy en micro's is nou eenmaal niet de meest snelle.

Toch liep de productie redelijk in de pas met het huisverbruik (bekeken in Home Assistant, met 10 seconden interval updates). Af en toe eens 40 W export, dan weer 40 W import, rond die klok.

Nu nog wel even nadenken of ik het ook echt in een automatisering op negatieve stroomprijzen ga gebruiken.
Klinkt interessant. Ik heb ook de Installer Enphase integratie draaiende. Ik heb al eens gekeken hoe ik vanuit HA het grid profiel kan aanpassen, maar dat is mij nooit duidelijk geweest. Kan je mij kort uitleggen hoe ik dit eventueel kan implementeren in HA?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eymey
In Home Assistant, onder "developer tools" heb je vanuit de Enphase integratie een aantal services, waaronder "get_grid_profiles" en "set_grid_profile".

Als ik "get_grid_profiles" do, krijg ik het volgende:
code:
1
2
3
4
5
selected_profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.4
available_profiles:
  - G99-1-6:2020 UK:1.2.10
  - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - Zero Export (Aggregate):1.3.1
  - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.4

Ik kwam op het idee omdat ik in de Toolkit app van Enphase toevallig dat Zero Export profile ertussen zag staan. Ik moest hem vanuit die app wel een keer installeren, voordat hij onder HA ook uit de get_grid_profiles call kwam.

Toen ik, een paar uur later na de test, "set_grid_profile" aanriep met de hele string zonder Zero Export, toen werd alles weer terug gezet op het normale profile.

Je moet dus (wellicht ten overvloede) wel de metered gateway en meetspoelen hebben. En een goede powerline communicatie signaalsterkte.

Nog een opmerking: Je moet als je het profiel instelt en op de verzendknop hebt gedrukt even geduld hebben. Het lijkt alsof er niets gebeurt, maar het is een call die soms wel 25-30 sec nodig heeft voor ie succes of fout terug geeft.

[ Voor 10% gewijzigd door eymey op 29-05-2024 15:01 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
@eymey Bedankt, ik ga dit binnenkort eens testen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ranjo
@eymey dank voor het checken! Is dit een call die lokaal naar de Envoy wordt gestuurd? of loopt dit eerst via de Enlighten cloud? (los van de API token aanvraag).

Wel dom van me dat ik bij de installatie van de Envoy Metered, ervoor gekozen heb om de meetringen niet aan te sluiten. Want dan gaat dit dus niet werken. Ik vroeg in de offerte om een Metered Envoy en blijkbaar werd het plaatsen van de ringen daar niet bij meegerekend.. afzetters..

Maar als er meer succesverhalen zijn voor de zero export, dan ga ik de meetringen dan toch maar eens laten plaatsen.

[edit] Zojuist even gecheckt. De profile wordt via https://envoy/installer/agf/set_profile.json ingesteld. Dus dat commando gaat lokaal. Dus bij een eventuele internet storing werkt dit commando ook nog, zolang je API key nog geldig is.

[ Voor 32% gewijzigd door ranjo op 29-05-2024 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@ranjo Ik had het zelf nog niet gecheckt in de broncode op Github, maar goed om te weten dat het lokaal gaat :)

IK meen eerder een keer ergens gelezen te hebben dat het zero export profiel niet altijd even goed werkt, maar hier is de communicatie kennelijk goed (terwijl ik nog geen ferrietringen heb geplaatst) en werkt het naar mijn mening volgens verwachting (of zelfs dus iets beter).

En wat betreft de meetspoelen: Ja, ik hoor vaker dat installateurs je een "metered" verkopen en je daar vaak zelfs gewoon de volle meerprijs voor laten betalen, zonder dat ze de meetspoelen installeren. Eigenlijk zou je dat zelfs oplichting kunnen noemen, want een "metered" zonder de meetspoelen is gewoon een "standaard", functioneel gezien. Ik moest bij de partij die mijn systeem had verkocht ook flink moeilijk doen voor ik de 2 meetspoelen die er nota bene bij zitten zelf mocht houden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:12
Even wat compleet anders. Kun je de metered ook met fase informatie voeden vanaf een P1 dongle? Dat je de meetspoelen helemaal niet nodig hebt.

Hmm.... eerste hit geeft aan:
"Per productie en consumptie fase dient er 1 spoel geplaatst te worden."

Simpel gezegd zou ik verwachten dat de gateway de mains nodig heeft, eventueel via P1 dongle dus.
Productie zou de metered al moeten weten via de micro's.

Ik denk waarschijnlijk te simpel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@m.eddy Als Envoy een interface met p1 poort 'ontworpen' zou hebben, dan zouden ze waarschijnlijk inderdaad wel dezelfde informatie hebben kunnen krijgen als de consumptie-spoel. Tenslotte zit er waarschijnlijk ook gewoon een zelfde soort iets in de slimme meter zelf. Maar ja, dat hebben ze niet.

Je kan natuurlijk in whatever energy management software die je maar wil gebruiken wel zelf ook de berekening doen tussen productie gerapporteerd vanuit de micro's en wat er uit de slimme meter komt. Echter, zonder meetspoelen heb je niet het 'semi-realtime' effect dat je eigenlijk wel nodig hebt om heel erg op actueel verbruik te sturen. DSMR5 meters updaten wel vaak genoeg, maar volgens mij krijg je bij productie op basis van de gegevens uit de micro's hooguit om de 15 seconden (of zelfs langer) een update.

edit: Net even gekeken in de historie van een willekeurige IQ7+ in Home Assistant. Die micro gaf echt slechts om de 5 of 6 minuten een update.

Hoe ze het voor elkaar krijgen om bij het Zero Export profiel wel vrij dynamisch de micro's aan te sturen om minder te produceren is me dan niet helemaal duidelijk, maar metrics komen in ieder geval niet echt frequent. Daar heb je dus echt wel de meetspoelen voor nodig.

[ Voor 20% gewijzigd door eymey op 29-05-2024 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gudgeon
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21-04 21:40
Inhakend op de P1 discussie; Ik heb een (relatief) nieuw systeem van Enphase. Daarnaast ben ik opstartend in Home Assistant.

Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is om Enphase direct te koppelen aan Home Assistant? Voor zover ik kan zien lijkt het ook mogelijk om dezelfde data uit een P1 meter te halen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Gudgeon schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:44:
Inhakend op de P1 discussie; Ik heb een (relatief) nieuw systeem van Enphase. Daarnaast ben ik opstartend in Home Assistant.

Kan iemand me uitleggen wat het voordeel is om Enphase direct te koppelen aan Home Assistant? Voor zover ik kan zien lijkt het ook mogelijk om dezelfde data uit een P1 meter te halen (?)
Je wilt je Enphase koppelen aan HA om het totaal plaatje te krijgen.

Je P1 meter geeft alleen informatie op meter niveau. Niet over wat er tussen de meter en je panelen gebeurd.

Voorbeeld:
Productie panelen 1000 wh
Realtime intern verbruik 600 wh
Teruglevering 400 wh

Kijk je naar je P1 meter dan zie je alleen teruglevering 400 wh.

Koppel je P1 en Enphase in HA dan zien je productie 1000 wh, teruglevering 400 wh, dus gebruik 600 wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryVSjoris
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21-06 19:52
Iq gateway software release

Waarom kan ik geen info vinden over nieuwe software releas 08.02.86

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
HarryVSjoris schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:21:
Iq gateway software release

Waarom kan ik geen info vinden over nieuwe software releas 08.02.86
Enphase is daar niet zo secure in / vrij traag mee.
Helpt om op land Amerika te zoeken, vind je ze wel.

Pazo in "Het grote Enphase topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
eymey schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 14:51:
In Home Assistant, onder "developer tools" heb je vanuit de Enphase integratie een aantal services, waaronder "get_grid_profiles" en "set_grid_profile".
Weten jullie of dit alleen met een Installer account kan, of ook met een DHZ account? Ik wil me hier ook eens aan gaan wagen (en zélfs zonder meetspoelen proberen in de hoop dat ze dan helemaal niet leveren). Maar dan weet ik of ik hier niet toch een installer account voor moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@ranjo Weet het niet zeker .Heb een installer account. Toen ik na oplevering van de installatie op mijn e-mail adres toegang kreeg tot Enphase, had ik niet voor DHZ gekozen maar gewoon consumenten account. Dus toen maar los installer account op een ander e-mail adres aangemaakt en dat toegang gegeven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Ik draai op mijn Home Assistant de Envoy Installer integratie, en heb een DHZ account. Nu heb ik het email adres van dat account aangepast, maar ik kan nergens in Home Assistant vinden waar ik ook mijn email adres van de Envoy Installer integratie kan aanpassen. Hebben jullie een idee waar dat aan te passen is zonder de integratie te verwijderen en opnieuw te installeren/instellen?

Edit, ik heb inmiddels de configuratie verwijderd, en met het nieuwe mail adres aangemaakt. Alles lijk weer op de oude entities verder te lopen. Maar ik blijf benieuwd of je ergens in HA de account gegevens kan aanpassen.

[ Voor 22% gewijzigd door ardvark99 op 13-06-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 09:34
breew schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:46:
[...]

prima werkend (installer account vereist).
Ook hier vraagje van een noob... hoe krijg je die installer account?
Een bedrijf heeft mijn installatie gedaan en zoek een manier om omvormers (deels) uit te schakelen vanwege "betalen om te injecteren" als die teveel stroom injecteren.

Ik heb begrepen dat dit met deze integratie lukt (https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer), maar iedereen verwijst naar "de installer account" alsof dat niets is. Hoe moet je van je account een installer account maken en die je je installatie dan hieraan te koppelen?

Bedankt voor de hulp ;)

Dat ging precies eenvoudiger dan verwacht... Gewoon de HACS integratie geïnstalleerd en het werkte al meteen. Eigenlijk snap ik niet waarom (ik denk niet dat ik ooit een poging heb gedaan om de "installer account" aan te maken), maar de aan/uit switch werkt.
Waar ik wel een beetje in teleurgesteld ben is dat het een alles of niets optie is, of zie ik iets over het hoofd. Ik zie immers maar 1 "Power switch" staan en die schakelt heel het boeltje uit.
Is er geen optie om maar enkele van de omvormers af te zetten, een beetje meer dan de energiebehoefte van mijn woning?

[ Voor 28% gewijzigd door SMGGM op 20-06-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-06 20:01

JWT

Zero export profiel instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 09:55
Jullie deze ook gekregen? Het is me nog niet duidelijk of dit ook zonder accu gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sn_vbbQxfAdlkVkOz1QVlDHBLCs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vweGuFbko7E5tV5dIAM9LgXs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
JWT schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:00:
Zero export profiel instellen?
die is (bij mij) weer uit de oijst metr profielen verdwenen inmiddels... ??

code:
1
2
3
4
5
selected_profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2
available_profiles:
  - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.5
  - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.3.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Kaspers Ja, kwam ook al naar voren in het Grote Enphase topic.
Werkt zonder accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Ik ben benieuwd of het nu ook mogelijk gaat zijn om production uit te zetten via een API en ook weer de mogelijkheid om op te starten (dezelfde dag). Heb een offerte gevraagd om de spoelen te plaatsen op mijn metered envoy, maar dat komt op 500 euro neer :( dus liever schakel ik productie uit zonder meetspoelen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
ranjo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:25:
Ik ben benieuwd of het nu ook mogelijk gaat zijn om production uit te zetten via een API en ook weer de mogelijkheid om op te starten (dezelfde dag). Heb een offerte gevraagd om de spoelen te plaatsen op mijn metered envoy, maar dat komt op 500 euro neer :( dus liever schakel ik productie uit zonder meetspoelen..
Spoelen zelf bestellen en aansluiten? Dat is geen hogere wiskunde. Je hoeft geen stroomkabel lost te halen want ze kunnen open en doet ze dus om de fasekabels heen. En in de Gateway is het gewoon aansluiten zoals je ook een stroomdraad aan een kroonsteentje monteert (strippen en schroefje aandraaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
breew schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:17:
[...]

die is (bij mij) weer uit de oijst metr profielen verdwenen inmiddels... ??

code:
1
2
3
4
5
available_profiles:
  - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.5
Hier heb ik het profiel nog steeds.

Maar ben wel benieuwd of het uiteindelijk vervangen zal worden door de nieuw aangekondigde functionaliteit om op dynsamische tarieven te sturen (al kan ik me voorstellen dat dat ' onder water' richting de micro's nog steeds via netprofielen gaat werken? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neuros
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-06 17:29
Ik wil een installer account toegang geven tot mijn systeem ( Envoy-S-Metered-EU ENV-S-WM-230 )
om aan-uit te schakelen met de uitgebreide HA integratie.
Dat kon voorheen via de app/ web-interface in 'mijn toegangscontrole'. Nu ontbreekt deze optie !
Anderen ook gemerkt dat deze optie ontbreekt? Hoe nu installer account toegang geven?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vl128p7d5kOjkk4S0s49L1yqxg0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NG4OOmN7GHjrEngA7eUAko1X.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwindeB
SMGGM schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Dat ging precies eenvoudiger dan verwacht... Gewoon de HACS integratie geïnstalleerd en het werkte al meteen. Eigenlijk snap ik niet waarom (ik denk niet dat ik ooit een poging heb gedaan om de "installer account" aan te maken), maar de aan/uit switch werkt.
Waar ik wel een beetje in teleurgesteld ben is dat het een alles of niets optie is, of zie ik iets over het hoofd. Ik zie immers maar 1 "Power switch" staan en die schakelt heel het boeltje uit.
Is er geen optie om maar enkele van de omvormers af te zetten, een beetje meer dan de energiebehoefte van mijn woning?
Ben ik wel heel benieuwd hoe HA dat dan doet.
Ik krijg dit niet voorelkaar via Node-Red of direct via de browser. Ik krijg een Unauthorized melding.
Ik heb een versie 7 van juli 2023.
Voor alsnog is in OpenHAB nog niet de optie beschikbaar om de productie te schakelen, vandaar de keuze via Node-Red.
Dit werkte perfect met v5 en voor 2 weken met een installer account in maart dit jaar nadat ik spontaan een v7 update kreeg.

grt.
Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
Neuros schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:18:
Ik wil een installer account toegang geven tot mijn systeem ( Envoy-S-Metered-EU ENV-S-WM-230 )
om aan-uit te schakelen met de uitgebreide HA integratie.
Dat kon voorheen via de app/ web-interface in 'mijn toegangscontrole'. Nu ontbreekt deze optie !
Anderen ook gemerkt dat deze optie ontbreekt? Hoe nu installer account toegang geven?
[Afbeelding]
Bij "Instellingen gebruikerstoegang" Kan ik een email adres toevoegen. Ik denk dat jouw installateur dit op eoa manier geblokkeerd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-06 09:34
EdwindeB schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 15:43:
[...]

Ben ik wel heel benieuwd hoe HA dat dan doet.
Ik krijg dit niet voorelkaar via Node-Red of direct via de browser. Ik krijg een Unauthorized melding.
Ik heb een versie 7 van juli 2023.
Voor alsnog is in OpenHAB nog niet de optie beschikbaar om de productie te schakelen, vandaar de keuze via Node-Red.
Dit werkte perfect met v5 en voor 2 weken met een installer account in maart dit jaar nadat ik spontaan een v7 update kreeg.

grt.
Edwin
Mijn installatie is tamelijk recent. Ik gebruik de Enphase IQ7+ omvormers samen met de Envoy S. Die laatste draait op firmware D7.0.88.
Na het installeren van de Enphase Envoy Installer integratie (moest wel eerst even mijn huidige integratie volledig verwijderen) kon ik een switch terugvinden die de productie meteen stopt/start.
Onder "mijn toegangcontrole" ben ik wel vrij om zelf mijn "onderhoudsmonteur" kiezen of "bedrijven" toevoegen. Naast mijn werkelijke installateur, die er al in stond, heb ik hier niets aan gewijzigd.

Gisteren al meteen mogen gebruiken en werkt prima. Vandaag gaat de prijs van stroom naar -155€/MWh.
Als ik niet thuis ben is mijn sluipverbruik rond de 60W à 120W. Als je dan weet dat ik van het net haal aan -0,15/kWh (maar ook injecteer aan een gelijkaardige prijs), dan is het voordeliger om ze volledig uit te zetten en het sluipverbruik van het net te halen.
Ideaal zou zijn (omdat het micro omvormers zijn), dat ik er maar "enkele" van kan uitschakelen (net genoeg om in mijn eigen verbruik te voorzien, maar ik aanzien dit al als een overwinning). In België betaal je, naast de energiekost, ook nog steeds de diverse andere kosten (transport, accijnzen en de rest van de belastingsbrief). Energiekost is eigenlijk maar 1/3 van een totaal stroomfactuur.
Ik moet dit nog gaan automatiseren en zien wat het 'sweet spot" is om alles in zijn geheel uit te zetten. Als ik alleen rekening hoef te houden met sluipverbruik zal dit eenvoudig zijn, maar als ik thuis ben en niet meer dan pakweg 300W kan afnemen, dan is die berekening een stuk complexer.
Ik wil het niet gaan uitdagen en het constant in/uitschakelen 8)7

Gelukkig ben ik vandaag wel thuis en staat de wagen op amper 15%.
Opnieuw weer irritant, in België heb je dan het piekverbruik wat maakt dat ik niet als een gek ga opladen, want dan betaal je het gewoon op een andere postje.
En dan zeggen mensen dat ze geen bal begrijpen van het stroomfactuur in België, er zijn haast aparte studies voor.

[ Voor 5% gewijzigd door SMGGM op 26-06-2024 05:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ardvark99
Ik heb door Enphase het Zero Export profile op mijn gateway er bij laten zetten. Wanneer ik in Home Assistent de service "service: enphase_envoy.get_grid_profiles" aanroep krijg ik netjes:

code:
1
2
3
4
5
6
available_profiles:
  - EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.4
  - Zero Export (Per-Phase) -  EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.1

Maar hoe zet ik nu via HA het juiste profiel met "service: enphase_envoy.set_grid_profile"? Ik heb dit nog nooit gedaan in HA, maar wordt het dan als volgt ongeveer uitgevoerd?
code:
1
2
service: enphase_envoy.set_grid_profile 
  data: "Zero Export (Per-Phase) -  EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.1"

Edit: Na het eea uit te proberen, en springen naar GUI mode van de services, heb ik het gevonden, tenminste, dit lijkt te werken:
code:
1
2
3
data:
  profile: Zero Export (Per-Phase) -  EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.1

[ Voor 14% gewijzigd door ardvark99 op 11-07-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
@ardvark99 Yep, gewoon letterlijk de hele string sturen als waarde voor het profile

(in mijn geval, met 1 fase):
code:
1
2
3
data:
  profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - Zero Export (Aggregate):1.3.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
eymey schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:03:
@ardvark99 Yep, gewoon letterlijk de hele string sturen als waarde voor het profile

(in mijn geval, met 1 fase):
code:
1
2
3
data:
  profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands - Zero Export (Aggregate):1.3.1
Wel vreemd dat jij een ander profiel benaming en versie nummer hebt. Heb ook 1 fase. Misschien omdat de gateway op een andere versie draait?
Oh, ik zie dat mijn gateway ook een nieuwe versie heeft gekregen, sinds gistermiddag in HA te zien: D8.2.4225. En zo te zien ook mijn micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28
Hoe snel kan je schakelen tussen dit profiel en het standaard profiel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardvark99
B-Force schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:11:
Dat gaat redelijk snel, maar is denk ik afhankelijk van het aantal micro's, ik heb er maar 5, en een q relay. Maar naar mijn gevoel, 2 tot 3 minuten. Ik heb het niet precies gemeten. En ik denk dat je een dhz of installer account nodig hebt, met de Envoy Installer integratie op HA. Ik heb zelf een dhz account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
ardvark99 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:15:
[...]

Wel vreemd dat jij een ander profiel benaming en versie nummer hebt. Heb ook 1 fase. Misschien omdat de gateway op een andere versie draait?
Oh, ik zie dat mijn gateway ook een nieuwe versie heeft gekregen, sinds gistermiddag in HA te zien: D8.2.4225. En zo te zien ook mijn micro's.
Dat is wel bijzonder ja. Ik zit op
Firmware: D7.6.175
Hardware: ENV-S-WM-230 (800-00654-r08)
Wel goed om in gedachte te houden dat, wanneer ook bij mij een firmware update uitrolt, de netprofiel string waarschijnlijk ook verandert. Micro's zitten hier overigens allemaal nog op 520-00082-r01-v04.27.04 (terwijl volgens mij al meer dan een jaar ook een v04.28 bestaat )
B-Force schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 21:11:
Ik heb 16 IQ7+ micro's, verdeeld over 2 1-fase Q-relays. 11 op 1 Q-relay (+ AC kabel naar boven), en 5 op de andere (+ AC kabel naar boven ).

Als je wisselt tussen profielen, is dat in mijn ervaring in minder dan 5 minuten te zien.

[ Voor 49% gewijzigd door eymey op 13-07-2024 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-06 19:42
ik heb een vraag , ben een noob
mijn envoy is verbonden via wifi , nu zie ik mijn envoy in de lijst met wifi netwerken staan bij ons in de buurt , maar er staat bij geen beveiliging ? is dit wel goed of maak ik mij zorgen om niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 12:48
Dan staat je envoy in AP-mode. Volgens mij brandt dan het 2e lampje. AP-mode kan je handmatig aanzetten door op dat kleine zwarte knopje daaronder te drukken.
Als je je envoy een keer uit en aan zet dan zal hij niet meer in AP-mode staan

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-06 19:42
dank voor je snelle reactie ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
RobWest schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 21:33:
Dan staat je envoy in AP-mode. Volgens mij brandt dan het 2e lampje. AP-mode kan je handmatig aanzetten door op dat kleine zwarte knopje daaronder te drukken.
Als je je envoy een keer uit en aan zet dan zal hij niet meer in AP-mode staan
Na een update van de gateway of software reset, staat AP-mode bij mij ook telkens weer aan :(
Met het 2e knopje inderdaad uit te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
bubbelbart schreef op zondag 28 januari 2024 @ 19:06:
[...]

[knip quote van @Microkid ]

Even een klein schopje ;-)

Is dit probleem bij jou inmiddels opgelost? Ik zag vandaag het issue hier weer optreden. Het systeem hier draait trouwens op een software build van juni 2023.
een half jaar verder, ik heb nog steeds hetzelfde probleem :( Ik zit op firmware D7.6.175 met een Metered zonder CT spoelen. Ik gebruik de lifetime sensor voor het tracken van de opbrengst, maar dat schiet niet op als hij elke keer reset ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Zijn er hier gebruikers die versie 8 al hebben en waarbij de "production switch" inmiddels wel werkt? in die zin dat als je de productie weer áán zet, dat de panelen dan ook direct aan gaan en niet pas de volgende dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
ranjo schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:22:
Zijn er hier gebruikers die versie 8 al hebben en waarbij de "production switch" inmiddels wel werkt? in die zin dat als je de productie weer áán zet, dat de panelen dan ook direct aan gaan en niet pas de volgende dag?
werkte hier (met home assistant) ook al op versie 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranjo
Wat vreemd, heb het vandaag weer geprobeerd.. Het uitzetten gaat prima, maar ik krijg voor geen mogelijkheid de productie weer aan de gang.
Wat specs:
Firmware: D7.6.175
Grid profile: EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands:1.2.4

Omvormers IQ7+ Microinverter:
Firmware: 520-00082-r01-v04.27.04
Hardware: 800-01736-r02

In het logboek krijg ik bij een inverter de volgende melding te zien: Inverter **** Producing cleared (no power detected). Het gekke is dat de voltages vanuit de inverters nog gewoon rapporteren, dus het is niet zo dat de envoy de inverters niet meer ziet.

Overigens schijnt dit een bekend issue te zijn, ik zou eigenlijk wel willen weten waar het aan ligt... https://support.enphase.c...immediately-produce-power

Voor degene bij wie de production switch wel werkt, wijkt er bij jullie iets af aan deze specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:56
Is deze al ergens hier gepost of heb ik die gemist?
https://techpulse.be/nieu...ase-zonnepanelen-ontdekt/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Gemist, stond van de week zelfs hier op de site.

Edit: gisteren;
nieuws: Onderzoekers konden beheer Enphase-zonnepanelen overnemen via zes kwe...

[ Voor 33% gewijzigd door Pazo op 13-08-2024 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Ja ik las dat gister dus ik denk ik check eens mijn firmware. Zit op D7.6.175 van juni vorig jaar. Ik las al dat er een V8 ergens rondzwierf maar zoals ik het lees op de site van Enphase is die nog niet in Nederland uitgerold? Betekend dit dan dat we allemaal kwetsbaar zijn? :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@unconnected Alleen als jij je Envoy (bijv via port forwarding) bereikbaar hebt gemaakt vanaf internet. Dat is sowieso een slecht idee, ook zonder kwetsbaarheden in de firmware.

[ Voor 11% gewijzigd door RichieB op 14-08-2024 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
RichieB schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:18:
@unconnected Alleen als jij je Envoy (bijv via port forwarding) bereikbaar hebt gemaakt vanaf internet. Dat is sowieso een slecht idee, ook zonder kwetsbaarheden in de firmware.
Nee dat niet, alleen lokaal de api naar Hassio. Wel de cloud koppeling naar Enlighten gewoon aan staan maar dat is uitgaand verkeer alleen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:51
unconnected schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Ja ik las dat gister dus ik denk ik check eens mijn firmware. Zit op D7.6.175 van juni vorig jaar. Ik las al dat er een V8 ergens rondzwierf maar zoals ik het lees op de site van Enphase is die nog niet in Nederland uitgerold? Betekend dit dan dat we allemaal kwetsbaar zijn? :/
Hier vanmorgen even gecontroleerd. Zit op Software Version 8.2.4225
Ik ben woonachtig in Nederland en heb update op automatisch staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Ies Korpershoek op 14-08-2024 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Ies Korpershoek schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:27:
[...]

Hier vanmorgen even gecontroleerd. Zit op Software Version 8.2.4225
Ik ben woonachtig in Nederland en heb update op automatisch staan.
Waar kan je die automatische update aanzetten? Gisteren een tijd gezocht in de Enphase Manager met installer account maar niets gevonden.. Wellicht kijk ik er overheen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
@B-Force in de installer toolkit app. Zie anders de FAQ 3 in het andere topic, daar staat tussen hoe je updates kan uitzetten (en dus ook aanzetten) met screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Pazo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:41:
@B-Force in de installer toolkit app. Zie anders de FAQ 3 in het andere topic, daar staat tussen hoe je updates kan uitzetten (en dus ook aanzetten) met screenshot.
Hmm weird. Ik heb dus 2 systemen onder 1 installer account (van mijn ouders en van mij, altijd een beetje een sport onderling wie het meeste opwekt) en bij mij staat updaten uit. Maar die van mijn ouders staat op v8 en de mijne op v7. Blijkbaar update die van hun automatisch (zonder dat dat vinkje in de toolkit aan staat voor mijn account) en de mijne is al een jaar niet geupdate. Je kan het ook niet handmatig pushen ofzo las ik. Dan maar kijken of hij het ooit vanzelf gaat doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
unconnected schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:08:
[...]

Hmm weird. Ik heb dus 2 systemen onder 1 installer account (van mijn ouders en van mij, altijd een beetje een sport onderling wie het meeste opwekt) en bij mij staat updaten uit. Maar die van mijn ouders staat op v8 en de mijne op v7. Blijkbaar update die van hun automatisch (zonder dat dat vinkje in de toolkit aan staat voor mijn account) en de mijne is al een jaar niet geupdate. Je kan het ook niet handmatig pushen ofzo las ik. Dan maar kijken of hij het ooit vanzelf gaat doen :P
Laat mij raden. Je ouders hebben iQ8 en jij hebt iQ7?

Het eerste Dx nummer van de software zegt wat over de iQ versie die je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
Panzer_V schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Scherp! Dat is zeker zo :P Serieus, staat dat ook ergens gedocumenteerd? Want er zijn heel veel mensen die nog v5 hadden maar dan ook met IQ7's etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Panzer_V schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Lijkt mij heel sterk, ik heb IQ8+.
Vorige Software Version was D7.6.358 (499545)

En nu sinds paar dagen: D8.2.4225 (5eea92)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
https://enphase.com/insta...cumentation/communication

Zijn trouwens wel heel veel releases geweest sinds de versie die ik heb. D8.2.4225 is van 8 augustus dus is redelijk nieuw (en heeft de security issues niet volgens de CVE). Er zit volgens de docu hierboven wel een bug in voor de IQ7 dus misschien heb ik hem daarom niet gekregen en mijn ouders wel (die hebben IQ8, ik IQ7), maar waarom ik nooit 1 van de tussenliggende versies heb gekregen sinds afgelopen jaar... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09:35
B-Force schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

een half jaar verder, ik heb nog steeds hetzelfde probleem :( Ik zit op firmware D7.6.175 met een Metered zonder CT spoelen. Ik gebruik de lifetime sensor voor het tracken van de opbrengst, maar dat schiet niet op als hij elke keer reset ;)
Hier ook nog steeds hetzelfde, ook nog op versie 7.6.175.

Ik heb in NodeRed inmiddels een oplossing gemaakt. Ik gebruik de lifetime variable ook en sla die op in een database, samen met een soort versienummer. Elke keer als de waarde gereset wordt hoog ik het versienummer op. Niet ideaal, maar het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
unconnected schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Shameless zelf quote... maar vannacht dus D8.2.4264 gekregen. Ik zag ook al iemand in het andere Enphase topic met dezelfde melding (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79870220). Blijkbaar is Enphase ineens actief firmware aan het uitrollen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
unconnected schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

Shameless zelf quote... maar vannacht dus D8.2.4264 gekregen. Ik zag ook al iemand in het andere Enphase topic met dezelfde melding (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79870220). Blijkbaar is Enphase ineens actief firmware aan het uitrollen :P
Hier ook ineens. Eens kijken of de lifetime sensor nu goed werkt in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ook hier nieuwe firmware (D8.2.4264), volgens mij had ik hiervoor versie 7. Daarmee kon ik per inverter de temperatuur en voltage ophalen via /ivp/peb/devstatus. Helaas geeft dit sinds de nieuwe firmware een 401. Is er een methode om dit met de nieuwe firmware te doen?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@jelmervos Voor het devstatus endpoint heb je installer rechten nodig. Anders krijg je inderdaad een 401 error.

Ik heb sinds 2 dagen ook firmware D8.2.4264 en de devstatus doet het nog prima.

[ Voor 30% gewijzigd door RichieB op 18-08-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Verhip, nu ik check zie ik dat ik ook over ben op de versie D8.2.4264

Ik heb een Envoy-Standard met iQ7+ micro's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-06 09:57
Ik heb afgelopen vrijdag de 16e om 21:00 de update van v7 naar v8 gehad.
Mijn vader heeft nagenoeg hetzelfde systeem, 1 jaar ouder dan het mijne, echter hij zit nog op v7...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:00
Ik heb vandaag (waarschijnlijk tegen het einde van de middag) de update naar v8 gehad. Nu zie ik in HA een productie van 6000(!)kWh tussen 17u en 18u.

Is dit nog te herstellen, of herstelt zich dit van vanzelf?

Zou een beetje jammer zijn als al mijn data hierdoor in de soep loopt. Ik gebruik de 'Envoy xxxxxxxxxxx Lifetime energy production' entity in het Energy dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Taxus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:53:
Ik heb vandaag (waarschijnlijk tegen het einde van de middag) de update naar v8 gehad. Nu zie ik in HA een productie van 6000(!)kWh tussen 17u en 18u.

Zou een beetje jammer zijn als al mijn data hierdoor in de soep loopt. Ik gebruik de 'Envoy xxxxxxxxxxx Lifetime energy production' entity in het Energy dashboard.
Volgens mij niet. De sensor gaf eerst een verkeerde waarde aan (werd steeds gereset bij ~1.38Mwh), nu is hij goed. De correctie klopt dus, alleen het tijdstip niet.
Historie van afzonderlijke omvormers klopt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rkonings
  • Laatst online: 13:12
Waar kan ik de sensor waarde van de current export vinden mbv HA?
Ik zie current productie en current consumption in de Envoy maar niet de current export?

ik haal deze nu uit de zappi ook met CT klemmen verbonden maar denk dat het handiger is om alles uit 1 apparaat te halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 11:00
Taxus schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 20:53:

UPDATE: Het repareren van de data is gelukt via het menu 'ontwikkelhulpmiddelen' --> statistieken. Daar kun je per sensor zoeken op uitschieters. Hier heb ik de waarde van de sensor 'Envoy xxxxxxxxxxx Lifetime energy production' van gisteren tussen 17 en 18 uur aangepast van 5,97MWh naar 0 MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik zit inmiddels ook op versie D8.2.4264 en mijn hele Home Assistant is nu een 'zooitje' Er komt geen data meer binnen dus op zoek naar de oorzaak en oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Hmmm, mijn Envoy Metered is ergens vorige week (weet niet precies wanneer) ook naar D8.2.4264, vanaf versie 7. En dat is eigenlijk, vanuit Home Assistant perspectief, vrij onopgemerkt gegaan.

Wel met de installer integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Goed, na een uur klooien kom er niet doorheen om de boel weer aan de praat te krijgen in HA.

Ik gebruik de Enphase Envoy Installer integratie van vincentwolsink. Die deed het met versie 7 dus prima, zou volgens mij ook gewoon met versie 8 moeten werken maar ik krijg het niet aan de praat. Integratie krijgt geen verbinding met de IQ Gateway.

Heb de integratie compleet verwijderd, HA opnieuw gestart, daarna weer gedownload via HACS en geïnstalleerd via de integratie flow van HA. Dan moet ik verbinding gaan maken met Envoy / IQ Gateway en daar kom ik niet doorheen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yb63eMvQNZNezZrSslAjO21w6TE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0cZBmobnomxgadmJMrMYNXDO.png?f=user_large

Host is dus het lokale ipadres. Dat klopt, want ik kan vanuit de browser ook gewoon bereiken.
Serienummer klopt zeker weten ook.
Gebruikersnaam en wachtwoord gebruik ik die van Enlighten. Installer account. Klopt ook want kan ik gewoon mee inloggen op Enlighten.
Maar wat ik ook probeer, ik krijg steeds de melding 'kan geen verbinding maken' of 'onverwachte fout'.

Iemand die deze intergratie ook met v8 gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Ik gebruik de standaard integratie, die werkt alweer emruim een half jaar feilloos. Kan je die niet proberen? Heb je geen installer account of wat voor nodig, alleen entities renamen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardvark99
@Pazo Ik gebruik dezelfde integratie, op versie 0.4.1, de laatste. Ben van Gateway van D7 naar D8 gegaan een paar weken geleden, en sinds vorige week naar D8.2.4264. En dat probleemloos. Heb zelfs een DHZ account, geen Installer. Mijn Gateway is bekabeld aangesloten, en zit verder in het zelfde subnet, geen VLANs.
Verder is HA helemaal up to date. Heb je HA al eens volledig herstart?
Als alle instellingen kloppen, dan zou het misschien een netwerk issue kunnen zijn. Als je de debug logging aanzet, wat zegt de logging dan?
Pagina: 1 ... 20 ... 23 Laatste