You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Jammer alleen dat dit filmpje NIET juist is! Er moet geen UPC connector in de Attema schuiflade maar APC.we_are_borg schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:31:
Oke kan het zijn dat Caiway mee leest ik heb een paar uur geleden mijn VOIP/SIP gegevens gekregen.
Nog een leuke tip.
YouTube: Maak van een lege huls, een aansluiting voor een media convertor. Gl...
Doe je wat dit filmpje laat zien dan druk je een vezel met 8 graden afsnijding op een recht contactvlak. Gevolg is beschadiging van beide vezels en slechte optische overdracht. De maker van dit filmpje is een sukkel.
Nu je het zegt het moet een groene connector zijn. Als hij de juiste connector had gebruikt was het dan correct geweest? Zo ja dan zet ik het even bij mijn link dat men moet opletten.ernstoud schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:40:
[...]
Jammer alleen dat dit filmpje NIET juist is! Er moet geen UPC connector in de Attema schuiflade maar APC.
Doe je wat dit filmpje laat zien dan druk je een vezel met 8 graden afsnijding op een recht contactvlak. Gevolg is beschadiging van beide vezels en slechte optische overdracht. De maker van dit filmpje is een sukkel.
You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.
Zeker. Er moet in die schuiflade een groene SC/APC connector. Hoe de beste man blauwe SC/UPC kan gebruiken is me een raadsel.we_are_borg schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 19:39:
[...]
Nu je het zegt het moet een groene connector zijn. Als hij de juiste connector had gebruikt was het dan correct geweest? Zo ja dan zet ik het even bij mijn link dat men moet opletten.
http://www.grandstream.co...ne-adaptors/product/ht812we_are_borg schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:14:
Ik heb de grandstream ht812 en ...
/f/image/9sPqceu6Clck4T2sYe4xz9rF.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Picaro op 28-01-2023 19:08 ]
Die had ik al gevonden maar ik krijg de ata niet geregistreerd ik heb al veel instellingen na gekeken maar nog geen geluk.
Aldus @we_are_borg zijn persoonlijke voortgangstatuspagina...we_are_borg schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:14:
Ik heb de grandstream ht812 en ik heb veel moeite met instellen van de ATA dit is de laatste stukje wat ik voor elkaar moet krijgen.
Wat ben je precies aan het doen en hoe ver ben je nu
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
https://www.caiway.nl/klantenservice/vrije-modemkeuze
Bridged modem
Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het Caiway (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je je eigen router gewoon gebruiken.
Staat dat op die pagina? Voor “Point to Point” zoals Caiway de AON infra onterecht noemt, klopt het wel. Je kunt de Genexis 7840 van Caiway dan vervangen door eigen apparatuur zoals een SFP in een media converter, of je vraagt aan Caiway een Titanium-22.tweakje12 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:08:
Welk modem levert Caiway als je een bridged modem aanvraagt?
Bridged modem
Heb je zelf een router gekocht? Dan hoef je geen eigen modem te kopen. Als je het Caiway (PtP) glasvezel modem omruilt voor een bridged modem, kun je je eigen router gewoon gebruiken.
Voor de nieuwe infra XGS-PON levert Caiway geen bridge oplossing en op de markt is ook vrijwel niets verkrijgbaar. Alleen een Fritzbox 5590, maar dat I een complete oplossing, geen bridge. En op eBay de Adtran 621i die lijkt te werken. Een enkele Tweaker heeft de Nokia mediaconverter verworven via eBay die andere aanbieders (o.a. Helden van Nu) gebruiken op de Delta Fiber NL infra. Raadsel waarom Caiway die niet wil of kan leveren.
[ Voor 12% gewijzigd door ernstoud op 29-01-2023 13:24 ]
ernstoud schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:22:
[...]
Staat dat op die pagina? Voor “Point to Point” zoals Caiway de AON infra onterecht noemt, klopt het wel. Je kunt de Genexis 7840 van Caiway dan vervangen door eigen apparatuur zoals een SFP in een media converter, of je vraagt aan Caiway een Titanium-22.
Voor de nieuwe infra XGS-PON levert Caiway geen bridge oplossing en op de markt is ook vrijwel niets verkrijgbaar. Alleen een Fritzbox 5590, maar dat I een complete oplossing, geen bridge. En op eBay de Adtran 621i die lijkt te werken. Een enkele Tweaker heeft de Nokia mediaconverter verworven via eBay die andere aanbieders (o.a. Helden van Nu) gebruiken op de Delta Fiber NL infra. Raadsel waarom Caiway die niet wil of kan leveren.
- FS heeft een blog over AON en daar noemen ze het ook gewoon point to point, waarom zou het geen point to point zijn bij Caiway?
- https://community.fs.com/blog/pon-vs-aon-in-ftth-systems.html
- Caiway hoeft de Platinum niet eens te ruilen voor een Titanium om te voldoen aan de vrije modem keuze immers kun je zelf al direct de mediaconverter aansluiten.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Omdat alle aansluitingen bij Delta/Caiway PtP zijn, ook XGS-PON. Delta Fiber NL legt (tot nu toe) alleen PtP aan. Dus de term PtP gebruiken om AON te duiden is dan verkeerd omdat op dit moment in de infra ook XGS-PON als PtP aangelegd wordt.True schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:54:
[...]
- FS heeft een blog over AON en daar noemen ze het ook gewoon point to point, waarom zou het geen point to point zijn bij Caiway?
- https://community.fs.com/blog/pon-vs-aon-in-ftth-systems.html
KPN bijvoorbeeld werkt wel met splitters dicht bij de abonnees in GPON netwerken, dus niet PtP.
Dus de term point to point is wel correct, maar jouw punt is, dat dat eigenlijk ook zou gelden voor hun XGS-PON infra.ernstoud schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:51:
[...]
Omdat alle aansluitingen bij Delta/Caiway PtP zijn, ook XGS-PON. Delta Fiber NL legt (tot nu toe) alleen PtP aan. Dus de term PtP gebruiken om AON te duiden is dan verkeerd omdat op dit moment in de infra ook XGS-PON als PtP aangelegd wordt.
KPN bijvoorbeeld werkt wel met splitters dicht bij de abonnees in GPON netwerken, dus niet PtP.
Dat is m.i. wezenlijk wat anders.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
We praten langs elkaar heen…. Caiway spreekt over PtP op haar website en in documentatie als ze AON bedoelen. Maar ook hun XGS-PON infra is op dit moment PtP. Dat is mijn punt.True schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:03:
[...]
Dus de term point to point is wel correct, maar jouw punt is, dat dat eigenlijk ook zou gelden voor hun XGS-PON infra.
Dat is m.i. wezenlijk wat anders.
Je kunt een appel wel fruit noemen maar fruit kan ook een sinaasappel zijn.
Als Caiway over PtP spreekt kan dat AON of XGS-PON zijn waar ze alleen AON bedoelen. Noem het dan AON en niet PtP.
Ik ben momenteel met andere zaken bezig ik heb zo een vergadering over een vrijwilligers project waar ik aan mee doe. Dat heeft deze week mijn aandacht zeer hard nodig.nero355 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:07:
[...]
Aldus @we_are_borg zijn persoonlijke voortgangstatuspagina...
Wat ben je precies aan het doen en hoe ver ben je nu
Ik ben gisteren nog even bezig geweest en ik heb klachten over de Grandstream HT812. Een firmware update is gemakkelijk en complex op het zelfde moment. Complex als je het via je eigen systeem wilt doen of via hun web interface (update was te groot in mijn geval). Gemakkelijk als je het via http wilt doen mits Grandstream ergens in de guide de juiste URL had gegeven of in de guide had gezet dat er meer documentatie is. Het mooiste is dat ze redelijk veel documentatie hebben van de HT812 https://documentation.gra...-categories/ht8xx-series/
Als je via de IRV probeert om setting te veranderen werk dat redelijk behalve IP adressen het is gemakkelijker om even je PC op een ander adres te gooien dan via de IRV te doen. Ook de optie om naar ITU G.711 A-law /8000 te gebruiken is niet daar het bestaat niet in de configuratie terwijl Caiway het vereist. De ATA heeft 7.22 in zich en hoger. Wat ook een min punt is dat je niet kan zien of je wachtwoorden heb ingevuld vil je een wachtwoord in dan zie je dikke punten wat goed is. Maar zodra je bewaart zijn de punten weg en is het veld leeg je weet na een tijd niet of je het veld heb ingevuld of niet of dat het nog actief is. De ATA heeft veel instellingen maar niet alles is beschreven in de handleiding ik vraag me af of er nog meer documentatie is.
Ik ben blij als ik weg kan. Dit zijn echt amateurs op dit gebied. Het was gisteren ook weer raak dat ik mijn machines niet buitenhuis weer kon benaderen. Portforwarding was weer eens stuk. De klantenservice begrijpt het niet eens.Sjakie0101 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:27:
[...]
Je spreekt Caiway aan, maar feitelijk is het Delta. IPv6 duurt al veel te lang. Bridge ziet men als niche. 95% vraagt hier niet om. Alleen zakelijk en echte Tweakers.
Dit apparaat is een combinatie van modem en router. Als je dit dus kiest kies je dus echt wel een eigen modem (met router gecombineerd). Maar een los apparaat met alleen modem-functie is nog niet op de markt inderdaad.ernstoud schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:23:
[...]
Ik ben je kwijt. Lees je laatste zin nog eens… “je kunt wel je eigen modem gebruiken… maar geen eigen losse modem”.
Zoals gezegd. Het verzandt. Er werd een opmerking gemaakt dat op XGS-PON geen eigen apparatuur voor bridge mode mogelijk is op dit moment. Daarop werd gereageerd dat er een Fritzbox is voor XGS-PON. Dat leidde tot mijn opmerking dat dit geen oplossing biedt omdat een Fritzbox geen bridge mode kent.
Dat bedoel ik dus met een Fritz 5590 heb je geen biridge nodig want je hebt dan al een eigen keuze gemaakt (met router). Tenzij de routerfunctie van Fritz je ook niet bevalt. Ja dan zal je die wel weer in bridge willen zetten (wat dus ook niet kan), maar dan ga je zo'n duur apparaat alleen als modem gebruiken. Slaat ook nergens op. Vraag maar eens aan Fritz of ze een losse modem/mediaconvertor voor XGS-Pon willen maken... Kunnen ze wel een extra slag mee maken op de markt.ernstoud schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:22:
[...]
Voor de nieuwe infra XGS-PON levert Caiway geen bridge oplossing en op de markt is ook vrijwel niets verkrijgbaar. Alleen een Fritzbox 5590, maar dat I een complete oplossing, geen bridge.
Dat is dus het hele punt van @ernstoud en vele anderen : Die willen geen Fritzje die alles doet, maar een model dat alleen voor ONT speelt!zuma schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:31:
Vraag maar eens aan Fritz of ze een losse modem/mediaconvertor voor XGS-Pon willen maken... Kunnen ze wel een extra slag mee maken op de markt.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Dit is altijd een probleem geweest van Caiway (en voorloper) ze doen altijd net iets anders innovatie kunnen ze niet. Het moet altijd goedkoop of goedkoper, waar andere providers innoveren en een goed netwerk hebben heeft Caiway dit niet. Kijk maar als er een DDOS aanval is Caiway is één van de weinige providers die het niet kan afslaan.Daniel. schreef op zondag 29 januari 2023 @ 22:54:
[...]
Ik ben blij als ik weg kan. Dit zijn echt amateurs op dit gebied. Het was gisteren ook weer raak dat ik mijn machines niet buitenhuis weer kon benaderen. Portforwarding was weer eens stuk. De klantenservice begrijpt het niet eens.
De klantenservice is een ramp het lijkt wel of training zo minimaal mogelijk is en dat hun zo minimaal mogelijk moeten helpen. Managers komen hun woord ook niet goed na (op enkele na) waardoor je nog gefrustreerde wordt. Caiway heeft mensen nodig die net een stapje extra willen zetten het lijkt nu dat ze die niet hebben. Je heb als provider mensen nodig die zeggen ik wil x y z doen zowel in klantenservice als in de techniek. IPv6 is zoiets daar hoort iemand over te gaan die er voor wilt gaan die zet je erop om te kijken wat gedaan moet worden en hoe te implementeren. Klantenservice de mensen die iets meer weten geef hun meer controle en de ruimte om mensen te helpen. Kijk naar het fiasco van mij met de aansluiten van een modem had nooit gemogen gebeuren.
De caiwayidnumber is de login die ik gekregen hebFeb 4 16:27:20 ATA191-MPP local1.debug vsock: REGISTER sip:voice.caiw.net SIP/2.0 Via: SIP/2.0/UDP 192.168.2.249:5060;branch=z9hG4bK-31c5ef4a From: \"caiwaiidnumber\" ;tag=f27f7299464a4170o0 To: \"caiwayidnumber\" Call-ID: facdf2a7-29b00f85@192.168.2.249 CSeq: 40645 REGISTER Max-Forwards: 70 Contact: \"caiwayidnumber\" ;expires=3600 User-Agent: Cisco-ATA191-MPP/11-1-0MSR3-9 P-Station-Name: ;mac=a411bb74acb4; display=\"\"; sn=FVH2644024X Content-Length: 0 Allow: ACK, BYE, CANCEL, INFO, INVITE, NOTIFY, OPTIONS, REFER Supported: replaces, sdp-anat
Ik gebruik SIP port 5060, RTP 16384-32767
Display name, Auth id en user id is de login die ik gekregen heb van caiway hier boven als caiwayidnumber.
SIP URI: 3110<rest van mij telefoonnummer>
Use auth id is Yes
Het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat ik met VoIP heb gestoeid, maar ik kan me iets herinneren over NAT Hole Punching en het Port Forwarden van de gebruikte poorten richting het SIP apparaat : Heb je daar iets mee gedaanwe_are_borg schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:37:
Ik krijg het niet voor elkaar om de telefoon te registreren ik heb een Cisco ATA 191 en een Grandstream HT812 geprobeerd. De 191 krijg ik meer voor elkaar dan de 812
De caiwayidnumber is de login die ik gekregen heb
Ik gebruik SIP port 5060, RTP 16384-32767
Display name, Auth id en user id is de login die ik gekregen heb van caiway hier boven als caiwayidnumber.
SIP URI: 3110<rest van mij telefoonnummer>
Use auth id is Yes
Verder weet ik niet of je zo'n SIP ATA misschien bij Caiway moet registreren op de een of andere manier ?!
Daarnaast zie ik eigenlijk ook niet echt een hele duidelijke ERROR/FAILED melding in je Log ?!
/Enkele brainfarts...
Ik heb port 5060 open gezet in de USG. Ik heb een aantal zaken bij NAT ingevuld wetende ext. IP adres. Ik kan meer van de log geven indien nodig.nero355 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:03:
[...]
Het is alweer meer dan 10 jaar geleden dat ik met VoIP heb gestoeid, maar ik kan me iets herinneren over NAT Hole Punching en het Port Forwarden van de gebruikte poorten richting het SIP apparaat : Heb je daar iets mee gedaan
Verder weet ik niet of je zo'n SIP ATA misschien bij Caiway moet registreren op de een of andere manier ?!
Daarnaast zie ik eigenlijk ook niet echt een hele duidelijke ERROR/FAILED melding in je Log ?!
/Enkele brainfarts...
Dus ik dacht dat het wellicht enkel een bug was m.b.t. poort 1 of dat de 2,5gbit poort om wat voor reden niet lekker zou werken met de switch. Nu lijkt het probleem weer opnieuw langzaam op te bouwen echter. (Bekende) bug in de nokia software of verwachten jullie dat het elders mis gaat?
Buffalo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 14:48:
Meer mensen hier last van storingen op ESPN via IP tv?
Continue blokkering beeld voor en paar seconden of vervagend beeld. Actueel nu Feyenoord PSV.
Blokkerig is soms bijvoorbeeld op een horizontale lijn aan de onderkant door het beeld en soms hele beeld.
Is echt alleen op espn. Behoorlijk irritant.
peacelord schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:38:
Hier hetzelfde maar dan bij de wedstrijd Gae- NEC. Even het tv boxje vd stroom heeft niet geholpen. Maar in ieder geval is er beeld. Tijdens de WK wedstrijden van oranje lag de tv er hier regelmatig (tijdelijk) uit.
Buffalo schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:42:
Net ook even getest met terugspoelen en dan zie je exact dezelfde hapering weer.
Dan is denk ik de conclusie dat het niet in mijn aansluiting zit?
Beide wedstrijden zagen er prima uit via een non-Delta/Caiway bron dus ik gok dat het toch aan hen ligt...Sjakie0101 schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:28:
Zeker, dit lijkt zelfs niet bij Delta te zetten, maar in de aangeleverde stream
ERROR : "data" not defined!RonaldMade schreef op zondag 5 februari 2023 @ 22:44:
Iemand meer ervaring met de Nokia XS-2426G-B i.c.m. Ubiquiti spul of in het algemeen.
Toen ik op de unifi controller keek zag ik dat om de een of andere reden de modem al mijn apparaten (op het netwerk) continu bestookt met data
Wat zie je of denk je te zien precies
Iets van TCPdump/WireShark gedraaid ??
Heb hier geen Caiway, maar wel ervaring met het instellen van verschillende VOIP ATA adapters - VOIP softphones - en Yealink VOIP telefonie apparatuur (bureau toestellen en DECT basis station), in combinatie met verschillende VOIP providers / SIP accounts..we_are_borg schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 16:37:
Ik krijg het niet voor elkaar om de telefoon te registreren ik heb een Cisco ATA 191 en een Grandstream HT812 geprobeerd. De 191 krijg ik meer voor elkaar dan de 812 mijn log boek zegt het volgende van de 191.
Wat voor Caiway belangrijk lijkt te zijn, is dat VOIP via een eigen VLAN loopt:
Punt 4: VLAN 102 Voice
Heb je dat bij gebruik van eigen apparatuur als zodanig kunnen uitsplitsen?
Het welslagen ervan om een eigen ATA in te zetten is afhankelijk van de apparatuur "ervoor".
Indien je de Caiway modem/router nodig hebt als aansluiting op glasvezel. Wordt telefonie mogelijk al afgevangen in de Caiway modem/router. Kun je de VOIP ervan uitschakelen in die modem/router, zodat het vrij komt voor eigen apparatuur?
Staat de Caiway modem/router in bridge, of gebruik je eigen apparatuur in een NAT achter NAT set-up?
En indien de Caiway modem/router in bridge, geldt dat dan alleen voor internet, of voor alle diensten,
internet - TV - VOIP ?
Bijv. een bridge instelling van de kabel modem/router bij Ziggo geldt zover ik het goed heb alleen voor internet. Niet voor TV en telefonie.
En wordt VOIP naast het gebruikte VLAN 102 bij Caiway ook nog aangeboden over het gewone "internet VLAN" ?
Als er nogal wat hiaten mochten zitten in een goede ondersteuning van VOIP op eigen apparatuur.
(Met wat ik begrijp lijkt er weinig kennis en support te zijn bij Caiway). Overweeg dan beter telefonie bij een onafhankelijke VOIP provider onder te brengen (bijv. CheapConnect). Bovendien aanzienlijk goedkoper in belkosten.
Was er al bang voor dat ik iets te vaag van met m'n data (sorry)nero355 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 00:11:
ERROR : "data" not defined!
Wat zie je of denk je te zien precies
Iets van TCPdump/WireShark gedraaid ??
8.250669 - 62.45.61.66 - 239.193.3.15 - UDP - 1454 - 55432 → 3100 Len=1412
8.250596 - 62.45.61.66 - 239.193.3.8 - UDP - 60 - 49564 → 3100 Len=12
Even een snelle zoekactie op IP adressen wijst uit dat de source: bke200-02-mc-src.tv.delta.nl is, de multicast bron vanuit delta voor tv dus? Destination lijkt ook extern te zijn, kan er echter weinig over vinden behalve dat het een reserved range is of ook onder een multicast adres kan vallen.
Ik heb bij de switch (USW-Lite-8-PoE) IGMP snooping aan. Als ik op de switch kijk van de TX rate naar apparaten in het netwerk toe is het inmiddels toegenomen van 8ish mbit/sec gisterenavond naar 18mbit/s momenteel. De eerste 2 dagen nadat ik de switch op poort 2 had hangen heb ik dit fenomeen eigenlijk niet voorbij zien komen, gisteren na een kortstondige internet uitval heb ik het er weer even bij gepakt en zag ik dat dit dus wederom begonnen is.
Nu is mijn netwerkkennis helaas niet heel groot, maar is dit probleem omdat de multicast tv streams vanuit delta/caiway gewoon niet ophouden ook al is de settopbox uit of zit het probleem ergens anders qua configuratie?
Daar was ik al stiekem bang voor, maar wilde het even zeker weten!RonaldMade schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:54:
Was er al bang voor dat ik iets te vaag van met m'n data (sorry)Heb inmiddels kortstondig WireShark gedraaid op mijn desktop. Waar je mee doodgegooid wordt is voornamelijk dit:
8.250669 - 62.45.61.66 - 239.193.3.15 - UDP - 1454 - 55432 → 3100 Len=1412
8.250596 - 62.45.61.66 - 239.193.3.8 - UDP - 60 - 49564 → 3100 Len=12
Even een snelle zoekactie op IP adressen wijst uit dat de source: bke200-02-mc-src.tv.delta.nl is, de multicast bron vanuit delta voor tv dus? Destination lijkt ook extern te zijn, kan er echter weinig over vinden behalve dat het een reserved range is of ook onder een multicast adres kan vallen.
Best wel een bizar verhaal eigenlijk :
- Je bent een nieuwe klant geloof ik ?!
Dan zou je Unicast IPTV moeten krijgen!
- Die Multicast datastroom komt bij jouw Nokia 2426 op de WAN aan.
- Wordt op het LAN gedeelte gewoon zo gedumpt!
Zelfs als alle IPTV Clients uit zijn gezet...?!

Ik vermoed twee dingen :Ik heb bij de switch (USW-Lite-8-PoE) IGMP snooping aan. Als ik op de switch kijk van de TX rate naar apparaten in het netwerk toe is het inmiddels toegenomen van 8ish mbit/sec gisterenavond naar 18mbit/s momenteel. De eerste 2 dagen nadat ik de switch op poort 2 had hangen heb ik dit fenomeen eigenlijk niet voorbij zien komen, gisteren na een kortstondige internet uitval heb ik het er weer even bij gepakt en zag ik dat dit dus wederom begonnen is.
Nu is mijn netwerkkennis helaas niet heel groot, maar is dit probleem omdat de multicast tv streams vanuit delta/caiway gewoon niet ophouden ook al is de settopbox uit of zit het probleem ergens anders qua configuratie?
- Dat die Nokia 2426 inderdaad iets niet helemaal goed doet...
- Maar ook dat je kans hebt dat op jouw netwerk een soort "Multicast amplifying" begint op het moment dat die Multicast data op je netwerk terechtkomt!
De reden dat IGMP Snooping wordt gebruikt is vaak het volgende :
- Multicast datastroom die op je netwerk terechtkomt.
- Bereikt de poorten van je Accesspoint(s).
- En komt vervolgens terug op je netwerk in groter formaat als het ware, want nou wil je Accesspoint ook ineens weten waar die eene Client die het zou moeten bereiken zich bevindt!
Zo ga je dus van die 8 Mbps richting de 18 Mbps of misschien zelfs wel meer!
Disclaimer : Voor mij is Multicast en het hele IGMP Snooping gedoe ook nog een beetje een vaag verhaal, maar dit zou het ongeveer moeten zijn
Dat over unicast had ik inderdaad ook al ergens op GoT gelezen. Ik heb het pakket in oktober opgestuurd gekregen en 19 november aangesloten, dus sindsdien officieel klant. En inderdaad, settopbox uit of zelfs van het LAN en het blijft gewoon doorgaan.nero355 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:41:
[...]
Daar was ik al stiekem bang voor, maar wilde het even zeker weten!
Best wel een bizar verhaal eigenlijk :
- Je bent een nieuwe klant geloof ik ?!
Dan zou je Unicast IPTV moeten krijgen!
- Die Multicast datastroom komt bij jouw Nokia 2426 op de WAN aan.
- Wordt op het LAN gedeelte gewoon zo gedumpt!
Zelfs als alle IPTV Clients uit zijn gezet...?!
IGMP snooping aan of uit maakte voor mijn idee geen verschil de vorige keer dat ik het probleem even kort bekeek. Maar het klopt inderdaad wel dat je zegt dat het een soort van multicast amplyfing ondergaat, want de vorige keer kwam ik in de avonduren zelfs 80 Mbps tegen, reden waarom ook de settopbox het niet meer trok qua verkeer en begon te haperen.Ik vermoed twee dingen :
- Dat die Nokia 2426 inderdaad iets niet helemaal goed doet...
- Maar ook dat je kans hebt dat op jouw netwerk een soort "Multicast amplifying" begint op het moment dat die Multicast data op je netwerk terechtkomt!
De reden dat IGMP Snooping wordt gebruikt is vaak het volgende :
- Multicast datastroom die op je netwerk terechtkomt.
- Bereikt de poorten van je Accesspoint(s).
- En komt vervolgens terug op je netwerk in groter formaat als het ware, want nou wil je Accesspoint ook ineens weten waar die eene Client die het zou moeten bereiken zich bevindt!
Zo ga je dus van die 8 Mbps richting de 18 Mbps of misschien zelfs wel meer!
Disclaimer : Voor mij is Multicast en het hele IGMP Snooping gedoe ook nog een beetje een vaag verhaal, maar dit zou het ongeveer moeten zijn![]()
Op de AP (U6-Lite) heb ik om te proberen bij Multicast management de opties: Multicast Enhancement (Converts multicast wifi traffic to unicast, when possible) en nu ook Multicast and Broadcast control (Only allow specific devices to send broadcast traffic on a wifi network) aangezet. Lijkt het verkeer nog niet te minderen echter...
Ook maar eens contact opnemen met Caiway of die toevallig dit verhaal eerder gehoord hebben dan...
Als je de STB uitzet of zelfs van het LAN loshaalt zal multicast een tijdje doorgaan, want hij kan geen nette IGMP leave sturen. Maar na de IGMP time-out (weet de waarde niet) zou het moeten stoppen.
Je zou ook eens kunnen zappen je lokale zender, aangezien die alleen in unicast binnengehaald kan worden zou het mc verkeer moeten stoppen.
[ Voor 60% gewijzigd door zjeeraar84 op 06-02-2023 14:25 ]
Maar dat zou toch niet moeten gelden voor nieuwe klanten sinds alweer een jaar of 2 a 3zjeeraar84 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:11:
Alle IPTV klanten van zowel Delta als CAIW hebben een tv product waar multicast op de STB onderdeel van uit maakt.
Als je de STB uitzet of zelfs van het LAN loshaalt zal multicast een tijdje doorgaan, want hij kan geen nette IGMP leave sturen. Maar na de IGMP time-out (weet de waarde niet) zou het moeten stoppen.
Je zou ook eens kunnen zappen je lokale zender, aangezien die alleen in unicast binnengehaald kan worden zou het mc verkeer moeten stoppen.
IGMP Leave was trouwens de term die ik effe kwijt was, thnx!
Dan zou je IMHO een nieuwe Unicast IPTV klant moeten zijnRonaldMade schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:59:
Dat over unicast had ik inderdaad ook al ergens op GoT gelezen. Ik heb het pakket in oktober opgestuurd gekregen en 19 november aangesloten, dus sindsdien officieel klant. En inderdaad, settopbox uit of zelfs van het LAN en het blijft gewoon doorgaan.
Ik geloof dat als je Netwerken doorbladert dat je dan topics tegenkomt waarbij zelfs een 1 Gbps netwerk totaal onbruikbaar wordt in dergelijke situaties!IGMP snooping aan of uit maakte voor mijn idee geen verschil de vorige keer dat ik het probleem even kort bekeek. Maar het klopt inderdaad wel dat je zegt dat het een soort van multicast amplyfing ondergaat, want de vorige keer kwam ik in de avonduren zelfs 80 Mbps tegen, reden waarom ook de settopbox het niet meer trok qua verkeer en begon te haperen.

Volgens mij moet je dan op meerdere plekken het een en ander aanpassen :Op de AP (U6-Lite) heb ik om te proberen bij Multicast management de opties: Multicast Enhancement (Converts multicast wifi traffic to unicast, when possible) en nu ook Multicast and Broadcast control (Only allow specific devices to send broadcast traffic on a wifi network) aangezet. Lijkt het verkeer nog niet te minderen echter...
- De VLAN/Network van de Switches/Router
- Inderdaad je WiFi SSID/Netwerk
- Per poort toepassen d.m.v. een Port Profile
Sowieso!Ook maar eens contact opnemen met Caiway of die toevallig dit verhaal eerder gehoord hebben dan...
Misschien interessant om te weten trouwens :
Dit gedoe is de reden dat KPN blijkbaar tegenwoordig het volgende doet bij alle klanten als je de monteur laat komen :
- ExperiaBox neerzetten.
- Daarop DIRECT alle WiFi units aansluiten.
- Alle WiFi units hebben een tweede LAN poort.
- Daarop mag de klant dan zijn eigen apparatuur aansluiten!
Dus een PC of nog een Switch en zo
De reden daarachter in lekentaal : "Om je WiFi snelheden te halen"
De waarschijnlijke daadwerkelijke reden : De ingebouwde Switch van de ExperiaBox die IGMP Snooping aan heeft staan en de WiFi units beschermt tegen Multicast Storms
Het oude Caiway tv product (met apart tv vlan) is uitgefaseerd. Het Delta TV product is nu uitgerold aan alle oude en nieuwe IPTV klanten van zowel Delta als Caiway. Het kan wel zijn dat klanten een apart tv vlan hebben maar dat is niet per se nodig om tv te laten werken (het werkt dus ook over het normale internet vlan).nero355 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:37:
[...]
Maar dat zou toch niet moeten gelden voor nieuwe klanten sinds alweer een jaar of 2 a 3
[...]
Dan zou je IMHO een nieuwe Unicast IPTV klant moeten zijn
Multicast (maar niet op de traditionele SPTS wijze) is beschikbaar voor alle IPTV klanten. Tijdens het zappen begint een zender in unicast en vervolgens wordt getracht een multicast ABR stream te joinen.
Meer info:
https://broadpeak.tv/news...rvice-in-the-netherlands/
Websites laden traag als ik ze net bezoek. Als het eenmaal geladen is na een paar refreshes werkt het soms ff een beetje ok, om later weer in te kakken (tweakers nu laden voor dit bericht duurde dik een minuut bv, vervolgens door de website navigeren is prima).
Nou heb ik adguard draaien op een Pi, die heb ik al omzeilt om die uit te sluiten (DNS even handmatig op de laptop op 8.8.8.8 gezet). Zonder resultaat dus.
Ik gebruik een mediaconverter van TP Link om van dubbele NAT af te zijn en die ruk Genexis van Caiway (de mediaconverter verbruikt ook minder), Dit draait al denk ik dik een jaar zonder problemen, met daarachter een Asus CT-8. Beide al ff gereboot (de converter en de Asus router/mesh set).
De Asus heeft een VLAN tag van 100 op de WAN poort, anders werkt internet in zijn geheel niet. Dat heeft altijd gewerkt.
Ik ben bij lange na geen netwerk expert, maar krijg het meeste wel voor elkaar over het algemeen.
Dit troubleshooten vind ik alleen een beetje lastig.
Speedtests zakken soms ook totaal in, soms niet (vaak na nog een paar runs gaat het redelijk ok). Het lijkt een probleem aan de infra kant van Caiway, gezien het allemaal ontstond na wat problemen hier op het netwerk afgelopen week, maar echt zeker ben ik niet.
Heeft iemand tips en wellicht wat info die ik kan lezen om tot de oorzaak te komen? Ik wil me er best in verdiepen maar loop nog wat stuk. Verwacht niet dat iemand voor me gaat troubleshooten maar wat links naar info die ik kan lezen om het verder te diagnostiseren of tips oid zal ik erg op prijs stellen
[ Voor 8% gewijzigd door jozuf op 06-02-2023 21:55 ]
Ik heb een vlan 100 ingesteld op de wan poort van mijn USG-Pro-4p ik kan geen tweede vlan aanmaken op vlan 102. Als ik dit probeer dan vraagt het systeem op welke poort wat gast draaien dus vlan 100 draait op wan1, vlan 102 kan dan alleen op wan2. Maar ik heb maar één glasvezel in huis.Babylonier schreef op maandag 6 februari 2023 @ 06:38:
[...]
Heb hier geen Caiway, maar wel ervaring met het instellen van verschillende VOIP ATA adapters - VOIP softphones - en Yealink VOIP telefonie apparatuur (bureau toestellen en DECT basis station), in combinatie met verschillende VOIP providers / SIP accounts..
Wat voor Caiway belangrijk lijkt te zijn, is dat VOIP via een eigen VLAN loopt:
Punt 4: VLAN 102 Voice
De USG-Pro-4p handelt alles af dit is nu eigenlijk me modem geworden. De USG is verbonden met een 24poort switch en dat werkt correct met internet, iptv werkt ook correct. De 7840 modem van Genexis is dus niet meer verbonden met het netwerk (binnen en buiten). De Cisco ATA zit in de 24 poorts switch van unifi.Heb je dat bij gebruik van eigen apparatuur als zodanig kunnen uitsplitsen?
Het welslagen ervan om een eigen ATA in te zetten is afhankelijk van de apparatuur "ervoor".
Indien je de Caiway modem/router nodig hebt als aansluiting op glasvezel. Wordt telefonie mogelijk al afgevangen in de Caiway modem/router. Kun je de VOIP ervan uitschakelen in die modem/router, zodat het vrij komt voor eigen apparatuur?
Staat de Caiway modem/router in bridge, of gebruik je eigen apparatuur in een NAT achter NAT set-up?
En indien de Caiway modem/router in bridge, geldt dat dan alleen voor internet, of voor alle diensten,
internet - TV - VOIP ?
Ik weet niet of op vlan 102 alles wordt aangeboden en momenteel weet ik ook niet hoe ik dit moet oplossen.Bijv. een bridge instelling van de kabel modem/router bij Ziggo geldt zover ik het goed heb alleen voor internet. Niet voor TV en telefonie.
En wordt VOIP naast het gebruikte VLAN 102 bij Caiway ook nog aangeboden over het gewone "internet VLAN" ?
Als er nogal wat hiaten mochten zitten in een goede ondersteuning van VOIP op eigen apparatuur.
(Met wat ik begrijp lijkt er weinig kennis en support te zijn bij Caiway). Overweeg dan beter telefonie bij een onafhankelijke VOIP provider onder te brengen (bijv. CheapConnect). Bovendien aanzienlijk goedkoper in belkosten.
CheapConnect is niet interessant voor ons huishouden ik heb onbeperkt bellen voor 15 euro per maand met onze bel frequentie zou ik per minuut meer betalen.
Genexis 7840 weer aansluiten en kijken of het probleem er nog steeds is. Zo ja, Caiway inschakelen. Zo niet, trouble shooten.jozuf schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:49:
Ik heb al een tijdje Caiway glas, maar de laatste week is het niet te harden...
Websites laden traag als ik ze net bezoek. Als het eenmaal geladen is na een paar refreshes werkt het soms ff een beetje ok, om later weer in te kakken (tweakers nu laden voor dit bericht duurde dik een minuut bv, vervolgens door de website navigeren is prima).
Nou heb ik adguard draaien op een Pi, die heb ik al omzeilt om die uit te sluiten (DNS even handmatig op de laptop op 8.8.8.8 gezet). Zonder resultaat dus.
Ik gebruik een mediaconverter van TP Link om van dubbele NAT af te zijn en die ruk Genexis van Caiway (de mediaconverter verbruikt ook minder), Dit draait al denk ik dik een jaar zonder problemen, met daarachter een Asus CT-8. Beide al ff gereboot (de converter en de Asus router/mesh set).
De Asus heeft een VLAN tag van 100 op de WAN poort, anders werkt internet in zijn geheel niet. Dat heeft altijd gewerkt.
Ik ben bij lange na geen netwerk expert, maar krijg het meeste wel voor elkaar over het algemeen.
Speedtests zakken soms ook totaal in, soms niet (vaak na nog een paar runs gaat het redelijk ok). Het lijkt een probleem aan de infra kant van Caiway, gezien het allemaal ontstond na wat problemen hier op het netwerk afgelopen week, maar echt zeker ben ik niet.
Heeft iemand tips en wellicht wat info die ik kan lezen om tot de oorzaak te komen? Ik wil me er best in verdiepen maar loop nog wat stuk. Verwacht niet dat iemand voor me gaat troubleshooten maar wat links naar info die ik kan lezen om het verder te diagnostiseren of tips oid zal ik erg op prijs stellen
Begin eens met wat ping en tracert/traceroute testjesjozuf schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:49:
Ik heb al een tijdje Caiway glas, maar de laatste week is het niet te harden...
Daarnaast nslookup en dig als de eerste twee niks laten zien.
Interessant! Thnx!zjeeraar84 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 20:26:
Het oude Caiway tv product (met apart tv vlan) is uitgefaseerd. Het Delta TV product is nu uitgerold aan alle oude en nieuwe IPTV klanten van zowel Delta als Caiway. Het kan wel zijn dat klanten een apart tv vlan hebben maar dat is niet per se nodig om tv te laten werken (het werkt dus ook over het normale internet vlan).
Multicast (maar niet op de traditionele SPTS wijze) is beschikbaar voor alle IPTV klanten. Tijdens het zappen begint een zender in unicast en vervolgens wordt getracht een multicast ABR stream te joinen.
Meer info:
https://broadpeak.tv/news...rvice-in-the-netherlands/
we_are_borg schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:52:
Ik heb een vlan 100 ingesteld op de wan poort van mijn USG-Pro-4p ik kan geen tweede vlan aanmaken op vlan 102. Als ik dit probeer dan vraagt het systeem op welke poort wat gast draaien dus vlan 100 draait op wan1, vlan 102 kan dan alleen op wan2. Maar ik heb maar één glasvezel in huis.
Dat moet dan ook via de CLI en het config.JSON verhaal zoals in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & DiscussieIk weet niet of op vlan 102 alles wordt aangeboden en momenteel weet ik ook niet hoe ik dit moet oplossen.
Ja die had ik ook wel bedacht, maar dat is natuurlijk wel redelijk wat werk. Desnoods doe ik dat alsnog.ernstoud schreef op maandag 6 februari 2023 @ 22:46:
[...]
Genexis 7840 weer aansluiten en kijken of het probleem er nog steeds is. Zo ja, Caiway inschakelen. Zo niet, trouble shooten.
Ping en tracert al geprobeerd maar gezien de werking van die tools zie je daar geen gekke dingen (dat zijn nml juist tools die dingen over en over doen en uitkomst gemiddelden, waar je het dus niet in terug kan zien). Ook een eerste ping naar een domein waar ik nog niet ben geweest levert geen extreem hoge waarden op.
Had dit ff moeten vermelden, excuses.
Had eigenlijk meer richting een Wireshark achtige richting gedacht zelf. Ook al wel geïnstalleerd en zaken over gelezen maar dat is een redelijke drempel waar je over moet
[ Voor 7% gewijzigd door jozuf op 07-02-2023 08:11 ]
Je meldt dat websites laden soms langzaam gaat maar een refresh dan weer snel, dat lijkt me dan een DNS probleem. Eerste keer van adres naar IP duurt dan lang, browser of OS cached DNS resultaat, daarna is het snel.jozuf schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:08:
[...]
Ja die had ik ook wel bedacht, maar dat is natuurlijk wel redelijk wat werk. Desnoods doe ik dat alsnog.
Ping en tracert al geprobeerd maar gezien de werking van die tools zie je daar geen gekke dingen (dat zijn nml juist tools die dingen over en over doen en uitkomst gemiddelden, waar je het dus niet in terug kan zien). Ook een eerste ping naar een domein waar ik nog niet ben geweest levert geen extreem hoge waarden op.
Had dit ff moeten vermelden, excuses.
Had eigenlijk meer richting een Wireshark achtige richting gedacht zelf. Ook al wel geïnstalleerd en zaken over gelezen maar dat is een redelijke drempel waar je over moetdus vroeg me meer af wie er tips, truuks of goede artikelen heeft over dergelijke geavanceerde diagnostische tools.
Welke DNS server is in de router aangegeven? Maak daar eens 1.1.1.1 van. En kijk een tijdje aan of het dan goed is. Diagnose kan prima met Ping, voor Windows :
ping -n 1000 (adres-dns-server)
Rustig laten lopen die 1000 pings en dan naar de resultaten kijken. Min en Max moeten niet erg uit elkaar lopen en average zou toch rond de 5 ms. moeten zijn. Of lager.
Is dat allemaal goed, is het niet de DNS server.
Doe een goede probleem analyse, denk bijvoorbeeld aan:Locolau schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:02:
Iemand tips?
- controleer latency naar router
- controleer latency vanaf een machine die met draad aangesloten is naar router én naar de gameserver
Eerst het probleem, dan de oplossing
Geen artikel maar wel de tip om je ontwikkelaars hulpmiddelen in te zetten. F12 in je browser en dan specifiek de netwerk metingen. Daar zou je de vertragingen ook moeten kunnen zien.jozuf schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 08:08:
[...]
dus vroeg me meer af wie er tips, truuks of goede artikelen heeft over dergelijke geavanceerde diagnostische tools.
Dankjewel, dat is een goed begin, daar kan ik wat mee en hopelijk brengt het me verder!lier schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:05:
[...]
Doe een goede probleem analyse, denk bijvoorbeeld aan:Verder handig om te melden welke router je gebruikt en hoe de Wifi settings staan (alles behalve SSID en wachtwoord).
- controleer latency vanaf een machine die met draad aangesloten is naar router én naar de gameserver
Zal morgen even alles bekijken.
Ik ga even kijken hoe dat moet. Ook even lezen over subnet mask als ik start op 192.168.2.0 en subnet mask 255.255.248.0 dan gaat het van 192.168.2.0 tot en met 192.168.3.255.nero355 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 00:01:
[...]
Begin eens met wat ping en tracert/traceroute testjes
Daarnaast nslookup en dig als de eerste twee niks laten zien.
[...]
Interessant! Thnx!
[...]
[...]
Dat moet dan ook via de CLI en het config.JSON verhaal zoals in [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
Dan heb je grote kans dat je niet via 5 GHz bent verbonden en je dus op het vreselijke veel te drukke 2.4 GHz zit en daardoor allerlei ping spikes ervaart...Locolau schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:02:
Ik speel vaak Wild Rift (van League of Legends) op m'n iPad Mini en iPhone, maar heb best vaak dat het spel lagt en de ping naar 999 schiet en de verbinding kwijt is.
Had dit vroeger echt nooit en zit gewoon in de woonkamer terwijl mijn router in de kast van de gang staat.
Iemand tips?

Trek wat kabels en zet overal wat simpele Accesspoints neer en je bent van het gezeik af!
Het is wat gedoe, maar als het werkt dan werkt het ook goed over het algemeenwe_are_borg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:51:
Ik ga even kijken hoe dat moet.
Moet daarbij wel zeggen dat ik meer fan ben van de boel niet op je USG draaien en zoiets te doen : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
Dan heb je een apart systeem voor het IPTV gedoe dat je meer onder controle hebt en hopelijk ook bijvoorbeeld geen instabiele IGMP Proxy heeft!
Je moet alleen wel effe een aantal dingen naar Caiway/Delta adressen en waardes omgooien...
Klopt!Ook even lezen over subnet mask als ik start op 192.168.2.0 en subnet mask 255.255.248.0 dan gaat het van 192.168.2.0 tot en met 192.168.3.255.
Maar... waarom zou je dat willen ?!
Hou je regelmatig zulke grote feesten ??
Vraag me af of het niet beter is om iets anders te verzinnen dan een USG als je een modem in bridge zet ben je dan niet sneller klaar.nero355 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 15:18:
[...]
[...]
Het is wat gedoe, maar als het werkt dan werkt het ook goed over het algemeen
Moet daarbij wel zeggen dat ik meer fan ben van de boel niet op je USG draaien en zoiets te doen : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
Dan heb je een apart systeem voor het IPTV gedoe dat je meer onder controle hebt en hopelijk ook bijvoorbeeld geen instabiele IGMP Proxy heeft!
Je moet alleen wel effe een aantal dingen naar Caiway/Delta adressen en waardes omgooien...
Ik heb gelezen dat een vlan zijn eigen ip range nodig heeft als ik vlan 100 op 192.168.2.0 range draait en vlan 102 op 192.168.3.0 range dan kan ik met een subnet mask 255.255.255.0 niet bij de andere range komen.[...]
Klopt!
Maar... waarom zou je dat willen ?!
Hou je regelmatig zulke grote feesten ??
Ik heb even gekeken en helaas geen draad naar de router op het moment, zal er eentje lenen deze week.lier schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 14:05:
[...]
Doe een goede probleem analyse, denk bijvoorbeeld aan:Verder handig om te melden welke router je gebruikt en hoe de Wifi settings staan (alles behalve SSID en wachtwoord).
Ping test naar Google met commandprompt en via de router.
/f/image/CTJdBbGB5u7t5jqze1BUrHWn.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb Genexis Platinum 7840.
Wat betreft de instellingen staan 2.4G en 5G aan met dezelfde naam, kanaal op auto en band steering uit... Is het beter om er aparte netwerken van maken? Of band steering aan zetten? Weet niet wat het beste hierin is.
Die heeft echter SC/UPC, en ik heb straks twee Attema AT01 uitgangen.
nu kan ik theoretisch gezien dit bestellen:
https://fritzshop.nl/glas...arch_query=at01&results=4
Maar zocht eigenlijk vooral naar een oplossing met iets wat ik al heb liggen
/f/image/5rWGECsY1XAA4enF5hxfC4rj.png?f=fotoalbum_large)
Kan ik een SC/APC kabel direct in die legen huls plaatsen, of is dit echt daadwerkelijk een lege huls?
Net ff iets terug gelezen, schijnt dus te kunnen
Van de week eens ff proberen met een slede van mijn ouders.
[ Voor 6% gewijzigd door skai21 op 07-02-2023 21:33 ]
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Begrijp ik nu dat je via WiFi meet? Dan kan latency alle kanten op gaan door vele retries door interferentie, storingen e.d., overigens is 2 ms. dan uitzonderlijk goed. Eigenlijk te goed. Lijkt er op dat dat adres geocached is? Gebruik je een pihole dns filter o.i.d.?Locolau schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:24:
[...]
Ik heb even gekeken en helaas geen draad naar de router op het moment, zal er eentje lenen deze week.
Ping test naar Google met commandprompt en via de router.
[Afbeelding]
Wat betreft de instellingen staan 2.4G en 5G aan met dezelfde naam, kanaal op auto en band steering uit... Is het beter om er aparte netwerken van maken? Of band steering aan zetten? Weet niet wat het beste hierin is.
2 ms… dan zit je in een datacenter of bij de AMS-IX… ik heb 4-5 ms. naar Google…
Correct, via laptop in mijn kantoor, vlakbij de meterkast.ernstoud schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:39:
[...]
Begrijp ik nu dat je via WiFi meet? Dan kan latency alle kanten op gaan door vele retries door interferentie, storingen e.d., overigens is 2 ms. dan uitzonderlijk goed. Eigenlijk te goed. Lijkt er op dat dat adres geocached is? Gebruik je een pihole dns filter o.i.d.?
2 ms… dan zit je in een datacenter of bij de AMS-IX… ik heb 4-5 ms. naar Google…
Ik gebruik geen PiHole.
Heb wel een TP-Link TL-WPA4220 KIT - Powerline adapter voor de tv aangesloten voor televisie in de woonkamer, misschien dat de iPad daarop overspringt op sommige momenten?
Raar plaatje is dit eigenlijk… links stap 1… bij huls 2. Rechts stap 2… bij huls 1. Lekker duidelijk.skai21 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:22:
7 maart wordt hier mijn Delta lijn opgeleverd, en nu heb ik een Fritzbox 5590 met XGSPON SFP liggen.
[Afbeelding]
Kan ik een SC/APC kabel direct in die legen huls plaatsen, of is dit echt daadwerkelijk een lege huls?
Heel merkwaardig, traceroute rond de 9 ms. en ping 2 ms.? Een ping van 2 ms. via WiFi is niet mogelijk. Tenzij je bedraad op een snelle router op de core van de AMS-X zit. Er wordt ergens iets gecached.Locolau schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 22:24:
[...]
Correct, via laptop in mijn kantoor, vlakbij de meterkast.
Ik gebruik geen PiHole.
Heb wel een TP-Link TL-WPA4220 KIT - Powerline adapter voor de tv aangesloten voor televisie in de woonkamer, misschien dat de iPad daarop overspringt op sommige momenten?
Huhwe_are_borg schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 19:10:
Vraag me af of het niet beter is om iets anders te verzinnen dan een USG als je een modem in bridge zet ben je dan niet sneller klaar.
Zo werkt dat niet!Ik heb gelezen dat een vlan zijn eigen ip range nodig heeft als ik vlan 100 op 192.168.2.0 range draait en vlan 102 op 192.168.3.0 range dan kan ik met een subnet mask 255.255.255.0 niet bij de andere range komen.
Je USG zal dan alles daadwerkelijk routeren (dus geen NAT maar echte Routing!) dus geen gekke dingen doen die niet nodig zijn!
Ben je via 2.4 of 5 GHz verbonden op het moment dat je die problemen ervaartLocolau schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 20:24:
@Locolau meet volgens mij 2000 msernstoud schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 23:20:
Heel merkwaardig, traceroute rond de 9 ms. en ping 2 ms.? Een ping van 2 ms. via WiFi is niet mogelijk. Tenzij je bedraad op een snelle router op de core van de AMS-X zit. Er wordt ergens iets gecached.
Ik ben veelste lang uit het netwerk gebeuren ik weet de meeste basis regels niet eens meer. Ik ga even terug naar de 7840 modem zet de connectie tussen USG en 7840 in DMZ. Wanneer ik weer meer tijd heb en me broer langer van huis is kijk ik weer verder. Wat ik jammer vindt van Unifi is dat voor een simpele taak als twee vlan’s op één WAN poort je gelijk naar de CLI moet, gebruiksvriendelijk is anders. Kijk naar VPN het zit in het systeem alleen de verkeerde opties worden gebruikt oplossing is weer CLI, maar Unifi kan ook een keer de UI updaten.nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:21:
[...]
Huh
[...]
Zo werkt dat niet!
Je USG zal dan alles daadwerkelijk routeren (dus geen NAT maar echte Routing!) dus geen gekke dingen doen die niet nodig zijn!
[...]
Ben je via 2.4 of 5 GHz verbonden op het moment dat je die problemen ervaart
[...]
@Locolau meet volgens mij 2000 ms
Een paar pagina’s terug heb ik een video gepost hoe dit in ze werk gaat alleen je moet wel op de kabel letten de video toont de verkeerde kabel. De juiste kabel staat er onder maar is voor AON connectie ik weet niet of de zelfde kabel gebruikt wordt voor XGSPON dat moet je even vragen aan @ernstoud die kan denk ik wel antwoord geven. Video laat zien dat het simpel is.skai21 schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 21:22:
7 maart wordt hier mijn Delta lijn opgeleverd, en nu heb ik een Fritzbox 5590 met XGSPON SFP liggen.
[Afbeelding]
De AT01 is SC/APC wat groen is, de Fritzbox SC/UPC en die is blauw. Video had de kabel inderdaad niet goed.we_are_borg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:17:
[...]
Een paar pagina’s terug heb ik een video gepost hoe dit in ze werk gaat alleen je moet wel op de kabel letten de video toont de verkeerde kabel. De juiste kabel staat er onder maar is voor AON connectie ik weet niet of de zelfde kabel gebruikt wordt voor XGSPON dat moet je even vragen aan @ernstoud die kan denk ik wel antwoord geven. Video laat zien dat het simpel is.
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Idd niet goed maar ik weet niet of AON en XGSPON de zelfde kabel gebruiken.skai21 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:22:
[...]
De AT01 is SC/APC wat groen is, de Fritzbox SC/UPC en die is blauw. Video had de kabel inderdaad niet goed.
Thanks voor de reactie. Ik zou het niet weten, want heb dus beiden netwerken aan en met hetzelfde SSID en wachtwoord. Geen idee welke ik dan op zit. Misschien handig om ze dan toch te splitsen?nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 00:21:
Ben je via 2.4 of 5 GHz verbonden op het moment dat je die problemen ervaart
[...]
@Locolau meet volgens mij 2000 ms
Dat roepen we al 6 jaar of zo in het UniFi Topic en op hun eigen forum wordt daar al jarenlang om gesmeekt, echter blijven ze maar troep uitbrengen qua webGUI "verbeteringen"we_are_borg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 07:11:
Wat ik jammer vindt van Unifi is dat voor een simpele taak als twee vlan’s op één WAN poort je gelijk naar de CLI moet, gebruiksvriendelijk is anders. Kijk naar VPN het zit in het systeem alleen de verkeerde opties worden gebruikt oplossing is weer CLI, maar Unifi kan ook een keer de UI updaten.

Als testje zou je dat kunnen doen, echter is dat niet het punt hier : Je moet gewoon van dat hele idee van "WiFi vanuit de Meterkast" afstappen en kabels trekken door je huis heen om vervolgens daarop meerdere Accesspoints aan te sluiten!Locolau schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:21:
Thanks voor de reactie. Ik zou het niet weten, want heb dus beiden netwerken aan en met hetzelfde SSID en wachtwoord. Geen idee welke ik dan op zit. Misschien handig om ze dan toch te splitsen?
Ik zou dat graag doen maar ben niet zo handig en het is een best klein huis... Die TP link is toch hetzelfde als een access point dus dan voldoe ik daar toch al aan?nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:42:
Als testje zou je dat kunnen doen, echter is dat niet het punt hier : Je moet gewoon van dat hele idee van "WiFi vanuit de Meterkast" afstappen en kabels trekken door je huis heen om vervolgens daarop meerdere Accesspoints aan te sluiten!
Wat mij betreft zijn Powerline produkten geen betrouwbare oplossingLocolau schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:01:
Ik zou dat graag doen maar ben niet zo handig en het is een best klein huis... Die TP link is toch hetzelfde als een access point dus dan voldoe ik daar toch al aan?
Wel ik ben niet zo actief meer op forums maar de laatste tijd ben ik weer bezig er mee. Misschien een idee om met een groepje eens te brain stormen wat er allemaal mis is met Unifi zowel UI als opties en dit aan te bieden aan Unifi en door zoveel mogelijk mensen te laten ondersteunen. Unifi is goed maar soms voel ik me een beta tester.nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 13:42:
[...]
Dat roepen we al 6 jaar of zo in het UniFi Topic en op hun eigen forum wordt daar al jarenlang om gesmeekt, echter blijven ze maar troep uitbrengen qua webGUI "verbeteringen"![]()
[...]
Nou maandag een ticket aangemaakt bij Caiway, nog een hele klus om 1e lijns te overtuigen dat dit een probleem is echter. Inmiddels mijn reactie ook binnen via whatsapp:nero355 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:37:
[...]
Volgens mij moet je dan op meerdere plekken het een en ander aanpassen :
- De VLAN/Network van de Switches/Router
- Inderdaad je WiFi SSID/Netwerk
- Per poort toepassen d.m.v. een Port Profile
[...]
Sowieso!
Je settopbox is niet direct op je modem aangesloten, we verzoeken je dit te doen.

Had de afgelopen dagen op de switch storm control aangezet (op de poort van het modem) en dat gelimiteerd op het minimale van 100 unknown unicast, multicast pakketjes etc. Zodoende werd de ellende na de switch wat meer gelimiteerd maar een echte (nette) oplossing lijkt mij dat ook niet? TV blijft overigens wel perfect werken, dus die heeft er absoluut geen last van.
Nog een paar plaatjes, voor wat extra inzicht (niet dat het er voor mij veel duidelijker op werd).
![]() | ![]() | ![]() |
Eerste is dus multicast pakketjes van de afgelopen 24u, de daling tussen 23:00 en 09:00 is puur omdat mijn Synology NAS dan uitstaat (beetje energie besparen) en dus niet logt. De andere zijn maandoverzichten, Op 1 februari had ik de switch van het modem gehaald om hem vervolgens in poort 2 aan te sluiten op het modem. Daarna is het multicast probleem eigenlijk 4 dagen weggebleven en begon het daarna weer. De verandering tussen 6 en 7 februari komt vanwege storm control die is aangezet op de switch.
Vraag: Heeft het nog zin om hier verder achteraan te gaan met Caiway? Ik vind hun "oplossing" wel erg... makkelijk voor hun. Is er zelf nog iets dat ik kan doen of proberen, zoals ik zei storm control houdt het ergste na de switch tegen maar fraai is het ook niet helemaal, de switch krijgt het nog wel te verwerken. VLAN zou ik nog verder in moeten kijken, ben in het Nokia modem onder WAN nog wel 100 en 101 voor Internet en IPTV tegengekomen, maar een paar simpele klikjes in mijn switch waren de oplossing ook niet, dus zou ik daar dieper in moeten duiken.
Je bent echt niet de enige daarin, maar helaas is het gewoon heel moeilijk om dat soort "Big Evil Corp" bedrijven op het matje te roepen en al helemaal buiten de U.S.A.we_are_borg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 14:46:
Wel ik ben niet zo actief meer op forums maar de laatste tijd ben ik weer bezig er mee. Misschien een idee om met een groepje eens te brain stormen wat er allemaal mis is met Unifi zowel UI als opties en dit aan te bieden aan Unifi en door zoveel mogelijk mensen te laten ondersteunen. Unifi is goed maar soms voel ik me een beta tester.

Wij in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 zijn dol op kabels door het hele huis heen!RonaldMade schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:04:
Nou maandag een ticket aangemaakt bij Caiway, nog een hele klus om 1e lijns te overtuigen dat dit een probleem is echter. Inmiddels mijn reactie ook binnen via whatsapp:
[...]
Dus de verwachting is dat mensen maar wat extra gaten/leidingen door hun huis gaan aanleggen omdat het anders een probleem kan geven? Hoe gaat dit bij mensen die 4 TV's in hun huis hebben, geen ruimte meer voor je overige netwerk of moeten ze dan die app maar gaan gebruiken op hun tv?
Ik weet niet zo goed wat ik met die Mpackets of wat het ook zijn moet eerlijk gezegd...Had de afgelopen dagen op de switch storm control aangezet (op de poort van het modem) en dat gelimiteerd op het minimale van 100 unknown unicast, multicast pakketjes etc. Zodoende werd de ellende na de switch wat meer gelimiteerd maar een echte (nette) oplossing lijkt mij dat ook niet? TV blijft overigens wel perfect werken, dus die heeft er absoluut geen last van.
Nog een paar plaatjes, voor wat extra inzicht (niet dat het er voor mij veel duidelijker op werd).
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Eerste is dus multicast pakketjes van de afgelopen 24u, de daling tussen 23:00 en 09:00 is puur omdat mijn Synology NAS dan uitstaat (beetje energie besparen) en dus niet logt. De andere zijn maandoverzichten, Op 1 februari had ik de switch van het modem gehaald om hem vervolgens in poort 2 aan te sluiten op het modem. Daarna is het multicast probleem eigenlijk 4 dagen weggebleven en begon het daarna weer. De verandering tussen 6 en 7 februari komt vanwege storm control die is aangezet op de switch.
Heb je iets van een reguliere waarde als optie in dat menu ?
Ik geloof dat er ook een optie is voor Mbps/kbps of MB/s en kB/s
Op het hele IGMP Snooping verhaal na zou ik het verder niet echt weten eerlijk gezegd...Vraag: Heeft het nog zin om hier verder achteraan te gaan met Caiway? Ik vind hun "oplossing" wel erg... makkelijk voor hun. Is er zelf nog iets dat ik kan doen of proberen, zoals ik zei storm control houdt het ergste na de switch tegen maar fraai is het ook niet helemaal, de switch krijgt het nog wel te verwerken. VLAN zou ik nog verder in moeten kijken, ben in het Nokia modem onder WAN nog wel 100 en 101 voor Internet en IPTV tegengekomen, maar een paar simpele klikjes in mijn switch waren de oplossing ook niet, dus zou ik daar dieper in moeten duiken.
Over Caiway/Delta en hun Helpdesks zouden we ondertussen een heel boek vol met verhalen kunnen schrijven!

Ik zou eerder in het nachtmerrie variant van zo'n topic voorkomen, ik wilde het netjes proberen te houden door het zo minimaal te doennero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:17:
[...]
Wij in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 zijn dol op kabels door het hele huis heen!
Klopt, maar dan kan ik dus het type verkeer / het probleem niet echt netjes scheiden en in kaart brengen, al het overig verkeer zit er dan ook gewoon tussen, niet enkel multicast dus. De hele k/mpkts betekenis is hier ook verloren ja, maar dit was voor mij dus de duidelijkste manier om het in beeld te brengen.Ik weet niet zo goed wat ik met die Mpackets of wat het ook zijn moet eerlijk gezegd...
Heb je iets van een reguliere waarde als optie in dat menu ?
Ik geloof dat er ook een optie is voor Mbps/kbps of MB/s en kB/s
Op IGMP snooping had ik mijn hoop ook gevestigd jaOp het hele IGMP Snooping verhaal na zou ik het verder niet echt weten eerlijk gezegd...
Over Caiway/Delta en hun Helpdesks zouden we ondertussen een heel boek vol met verhalen kunnen schrijven!![]()
![]()
Van wat ik lees, ben je vrij om op te zeggen als de prijswijziging boven de inflatie uitkomt. Logisch, natuurlijk. Maar naar inflatie op welke termijn moet ik kijken bij het CBS? De afgelopen maand, het afgelopen jaar, of precies de periode sinds Caiway's vorige inflatiecorrectie/prijsverhoging?
Ik lees in de comments onder het nieuwsartikel over deze wijzigingen niets over de mogelijkheid om op te stappen wegens deze verhoging, dus ik zal wel pech hebben, maar ik dacht ik check het toch even bij jullie.
Dank alvast.
Ik kreeg die mail vandaag ook, maar ze hebben hier net afgelopen maand de kabel in de grond gestopt, verwachte beschikbaarheid is augustus. Ik wil ze morgen even bellen, want ik heb een jaarcontract afgesloten voor 52,95/mnd met de eerste 6 maanden 35/mnd, daarmee waren ze dus goedkoper dan Delta
Ze noemen wel dat ze de actieperiode zullen respecteren (De nieuwe prijs gaat pas in nadat de eventuele kortingsperiode is verstreken.), maar in principe heb ik een contract voor bepaalde tijd (1 jaar) tegen een vaststaande prijs geregeld. Dan zou ik nu "dus" na een half jaar korting kunnen overstappen, denk ik dan??
Caiway en Delta maken handig gebruik van de in mijn ogen belabberde nieuwe wetgeving die consumenten niet meer beschermd voor liederlieke prijsverhogingen. Ook vreemd dat deze wetgeving er komt in deze periode waarin we juist te maken hebben met hoge inflatie. Maar niets is toeval, dus stem dit kabinet en de linkse partijen weg komende maand!Mark_88 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 21:15:
Ik probeer uit te zoeken of ik mijn Caiway 1 Gigabit Internet Only abonnement kan opzeggen naar aanleiding van de prijsverhoging die ze gaan doorvoeren; Delta heeft momenteel lagere prijzen.
Van wat ik lees, ben je vrij om op te zeggen als de prijswijziging boven de inflatie uitkomt. Logisch, natuurlijk. Maar naar inflatie op welke termijn moet ik kijken bij het CBS? De afgelopen maand, het afgelopen jaar, of precies de periode sinds Caiway's vorige inflatiecorrectie/prijsverhoging?
Ik lees in de comments onder het nieuwsartikel over deze wijzigingen niets over de mogelijkheid om op te stappen wegens deze verhoging, dus ik zal wel pech hebben, maar ik dacht ik check het toch even bij jullie.
Dank alvast.
Caiway stelt dat de prijsverhoging alleen de inflatiecorrectie is. Nog knap, want nu de inflatie daalt, gaan hun prijzen dan nu omlaag? Volgens mij is er anders alsnog sprake van een ordinaire prijsverhoging….
Wel het probleem is een bedrijf in een richting te sturen die je als klant wil. Het is hoeveel mensen achter je kan krijgen door op forums te posten facebook, twitter etc gooi je het in het dag licht. Maar de grootste impact is denk ik YouTube door content creators aan te spreken die veel met Unifi spullen werken kan je misschien in de juiste richting duwen. Maar het grootste probleem is waar begin je met schrijven ik heb nooit in de bug meldingen gekeken bij unifi als dit openbaar is. Maar door daar te beginnen en ze erop te wijzen dat bug x al y dagen bestaat dan zien mensen die naar unifi zoeken er wat aan de hand is. Bedrijven in een goede richting duwen is moeilijk maar als je the bottom line raakt dan luisteren ze meestal wel beter. Waar wij als gebruiker op moeten letten is dat we redelijk blijven en netjes je vangt meer met honing dan met azijn.nero355 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 18:17:
[...]
Je bent echt niet de enige daarin, maar helaas is het gewoon heel moeilijk om dat soort "Big Evil Corp" bedrijven op het matje te roepen en al helemaal buiten de U.S.A.![]()
[...]
Welke wetgeving is dat dan, kan me daar niks van herinneren namelijkSjakie0101 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:00:
[...]
Caiway en Delta maken handig gebruik van de in mijn ogen belabberde nieuwe wetgeving die consumenten niet meer beschermd voor liederlieke prijsverhogingen.

Eh, het kabinet én de linkse partijen wegstemmen? Dan houd je alleen FvD en JA'21 over ofzo, dat wordt een topshowOok vreemd dat deze wetgeving er komt in deze periode waarin we juist te maken hebben met hoge inflatie. Maar niets is toeval, dus stem dit kabinet en de linkse partijen weg komende maand!
OT: het zijn ook nog eens verkiezingen voor de Provinciale Staten, die weer de 1e kamer kiezen. Kabinet wegstemmen mag over 2,5 jaar pas.Stalensnuitje schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 22:50:
[...]
Welke wetgeving is dat dan, kan me daar niks van herinneren namelijk
[...]
Eh, het kabinet én de linkse partijen wegstemmen? Dan houd je alleen FvD en JA'21 over ofzo, dat wordt een topshow
Je kan een goede signaal afgeven met de eerste kamer verkiezingen. Als de partijen daar fors verliezen dan kan dat zeer behulpzaam zijn in de tweedekamer.ernstoud schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:02:
[...]
OT: het zijn ook nog eens verkiezingen voor de Provinciale Staten, die weer de 1e kamer kiezen. Kabinet wegstemmen mag over 2,5 jaar pas.
Ach, rond de 25% van de burgers heeft vertrouwen in dit kabinet. Luisteren naar de burger doen ze in Den Haag niet dus de uitslag 15/3 zal ze aan de derrière oxideren.we_are_borg schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:18:
[...]
Je kan een goede signaal afgeven met de eerste kamer verkiezingen. Als de partijen daar fors verliezen dan kan dat zeer behulpzaam zijn in de tweedekamer.
Nu weer On Topic lijkt me voordat de moderatie ingrijpt.
De rest beseft wel dat het allemaal fake is!ernstoud schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:35:
Ach, rond de 25% van de burgers heeft vertrouwen in dit kabinet.
Wel ontopic ik heb nog geen bevestiging gekregen van verzenden van de titanium modem ik hoop dat deze er snel is. De klantenservice dient meer training te hebben als ik 3 keer het zelfde verhaal tik dan verwacht ik drie keer het zelfde antwoord maar dit is niet het geval jammer genoeg. De tweede persoon had een probleem met begrijpend lezen, als ik type dat ik weer op de 7840 modem draait van caiway waarom zeg je dan dat je een eigen modem niet ondersteund. Ik moest duidelijk maken dat het caiway zijn modem was. De 7840 modem moet verborgen instellingen hebben waar de providers zaken zoals telefoon gegevens kunnen invoeren. Ik vraag me af of iemand daar wel eens ingekomen is in die verborgen settings. Zelfs al kan je maar zaken aflezen dat zou een zeer grote hulp zijn. Ik heb bij verschillende providers rond gekeken en de providers hebben net genoeg info om een eigen modem werkende te krijgen maar niet meer dan dat. Ik kan begrijpen dat je eigen modems wilt hebben dat voorkomt veel problemen, maar bied mensen de optie (net zoals ik die kreeg) een modem in bridge mode. In meeste gevallen lost het een hoop op voor mensen die eigen modem willen. Wat ik van de week gast doen is bellen en kijken of ik kan verlengen voor 35 euro per maand in de aanbieding.ernstoud schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 23:35:
[...]
Ach, rond de 25% van de burgers heeft vertrouwen in dit kabinet. Luisteren naar de burger doen ze in Den Haag niet dus de uitslag 15/3 zal ze aan de derrière oxideren.
Nu weer On Topic lijkt me voordat de moderatie ingrijpt.
Een geheel andere vraag wasrom bied Fiber.nl geen diensten meer aan op het Delta netwerk.
Ik heb door een bijzonder stomme fout van Genexis in de 3.14 firmware SSH toegang kunnen krijgen. Op de 7840 draait een hele oude OpenWRT versie (Linux dus).we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:32:
[De 7840 modem moet verborgen instellingen hebben waar de providers zaken zoals telefoon gegevens kunnen invoeren. Ik vraag me af of iemand daar wel eens ingekomen is in die verborgen settings.
En ja, in de config files staan veel parameters die niet via de GUI in te zien of te veranderen zijn. De hele configuratie wordt bij opstarten geladen uit een SQLite3 database.
En Caiway voert op afstand beheer uit op de 7840 via VLAN1 met SSH of het TR-069 protocol. Zo kan men dus bijvoorbeeld VoIP gegevens configureren op afstand, firmware updaten e.d.
Eind 2021 is er een versie 3.16 uitgerold die de bug die SSH mogelijk maakte repareerde.
Dus ja, er is/was in de “verborgen settings” te komen.
Voor de goede orde: mijn gesleutel aan de Genexis 7840 vindt plaats op een eigen gekocht exemplaar, niet op het bruikleen exemplaar van Caiway. Sinds januari 2022 mag iedereen eigen apparatuur aansluiten dus sinds die tijd is dit allemaal legaal. Ik heb dus ook bijvoorbeeld de toegang voor Caiway afgesloten, ik hou niet zo van onbekende partijen die in mijn privé sfeer rommelen nl.
Ja, SSH naar de Genexis vanuit LAN is in de firewall standaard niet enabled. Vanuit WAN via VLAN1 wel enabled voor remote beheer door Caiway. Met een wel erg dom user-id en wachtwoord.we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 02:10:
@ernstoud ik heb gehad dat Caiway een update had uitgevoerd en mijn setting waren toen weg. Ik denk dat er blokkade is op ssh en tr-069 protocol vanuit intern ip adres.
Ach een dom user-id en wachtwoord had ik wel verwacht. Maar kunnen wij er totaal niet bij komen niet om instellingen te veranderen maar om te leren. Ik neem aan dat als je de gegevens heb dat er genoeg mensen zijn die het kunnen analyseren. Ik heb namelijk een vermoede dat genoeg info niet vrij is gegeven maar wel problemen kunnen voorkomen/oplossen.ernstoud schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 12:24:
[...]
Ja, SSH naar de Genexis vanuit LAN is in de firewall standaard niet enabled. Vanuit WAN via VLAN1 wel enabled voor remote beheer door Caiway. Met een wel erg dom user-id en wachtwoord.
Dat is bij vrijwel alle door ISPs geleverde modellen het geval!we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 00:32:
De 7840 modem moet verborgen instellingen hebben waar de providers zaken zoals telefoon gegevens kunnen invoeren. Ik vraag me af of iemand daar wel eens ingekomen is in die verborgen settings. Zelfs al kan je maar zaken aflezen dat zou een zeer grote hulp zijn.
Als je bijvoorbeeld de DrayTek neemt die T-Mobile uitleverde en vergelijkt met een door jou in de winkel gekocht exemplaar dan is het best wel even schrikken als je eenmaal beseft waar je allemaal niet meer bij kan, want User Account vs. Admin Account en dan ook nog eens Custom Firmware voor of van T-Mobile zelf!
Vroeger had je ook bijvoorbeeld de welbekende Alcatel SpeedTouch Home naar Pro "hack" die destijds door KPN voor xDSL klanten werd uitgeleverd
Of dat ding dat voor Versatel xDSL klanten werd gebruikt en heel makkelijk te kraken was door het wachtwoord tijdens het opstarten ervan te sniffen en vervolgens een Remote Admin Tooltje van de fabrikant te draaien om wat Port Forwards aan te kunnen maken!
/Nostalgie...
Dat hebben we zowat allemaal weleens gehad in het verleden met de Genexis 7840 totdat er een aantal bugs waren geplet...we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 02:10:
Ik heb gehad dat Caiway een update had uitgevoerd en mijn setting waren toen weg.
/EDIT :
Delta IPv6 Nieuws => Snow_King in "Het grote IPv6 topic"
[ Voor 3% gewijzigd door nero355 op 09-02-2023 14:51 ]
Had ik van de week. Ook even downtime en daarna nieuw IP adres. Router rapporteert nu opeens geen Caiway maar een Delta verbinding...Polyphemus schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 07:08:
Nou, vannacht zowaar eens drie kwartier downtime, met als gevolg weer een nieuw IP-adres.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat Caiway opgeheven zou worden en alles Delta werd.Stormtrooper schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Had ik van de week. Ook even downtime en daarna nieuw IP adres. Router rapporteert nu opeens geen Caiway maar een Delta verbinding...
Nee. Daar is nog nooit officieel iets over gecommuniceerd. Wel is er een Tweaker die dit steeds roept. Reden daarvoor onbekend.we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:13:
[...]
Ik dacht ooit gelezen te hebben dat Caiway opgeheven zou worden en alles Delta werd.
Delta is in de core overal routers aan het updaten, wellicht is dat de reden. Op weserve.nl zijn die berichten regelmatig te lezen. Zij gebruiken als ISP zakelijk de Delta fiber infra.Stormtrooper schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:07:
[...]
Had ik van de week. Ook even downtime en daarna nieuw IP adres. Router rapporteert nu opeens geen Caiway maar een Delta verbinding...
Ik begrijp je zin niet helemaal. Mocht het een vraag zijn, dan nee. De wijze hoe je SSH enabled ga ik niet publiceren. Dat is niet om flauw te zijn maar om problemen te voorkomen.we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:18:
[...]
Ach een dom user-id en wachtwoord had ik wel verwacht. Maar kunnen wij er totaal niet bij komen niet om instellingen te veranderen maar om te leren. Ik neem aan dat als je de gegevens heb dat er genoeg mensen zijn die het kunnen analyseren. Ik heb namelijk een vermoede dat genoeg info niet vrij is gegeven maar wel problemen kunnen voorkomen/oplossen.
Dit was met de HG659 ook het geval. deze kon je echter met een hardreset flashen in het management menunero355 schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:44:
[...]
Dat is bij vrijwel alle door ISPs geleverde modellen het geval!
Als je bijvoorbeeld de DrayTek neemt die T-Mobile uitleverde en vergelijkt met een door jou in de winkel gekocht exemplaar dan is het best wel even schrikken als je eenmaal beseft waar je allemaal niet meer bij kan, want User Account vs. Admin Account en dan ook nog eens Custom Firmware voor of van T-Mobile zelf!
Vroeger had je ook bijvoorbeeld de welbekende Alcatel SpeedTouch Home naar Pro "hack" die destijds door KPN voor xDSL klanten werd uitgeleverd
Of dat ding dat voor Versatel xDSL klanten werd gebruikt en heel makkelijk te kraken was door het wachtwoord tijdens het opstarten ervan te sniffen en vervolgens een Remote Admin Tooltje van de fabrikant te draaien om wat Port Forwards aan te kunnen maken!
/Nostalgie...
[...]
Dat hebben we zowat allemaal weleens gehad in het verleden met de Genexis 7840 totdat er een aantal bugs waren geplet...
/EDIT :
Delta IPv6 Nieuws => Snow_King in "Het grote IPv6 topic"![]()
In deze email informeren we u over een aantal wijzigingen die wij per 1 maart 2023 doorvoeren in onze abonnementen. Deze wijzigingen gaan pas in als uw glasvezelabonnement is geactiveerd en uw kortingsperiode is afgelopen.
Prijswijziging abonnement
Het maandtarief van uw Internet & TV Voordelig abonnement gaat van 52,95 naar 57,00 euro.
Ze gaan leveren wat we afgesproken hebben voor het eerste jaar, of anders is het opzeggen.
Is wel een afspraak van ondertussen 2 jaar oud, maar ik kon ook niet onder het contract uit omdat ze 1 jaar later dan afgesproken leveren.
SSH aanzetten is leuk voor mensen die willen leren, maar als ze instellingen gaan veranderen komt er ellende van. Wat misschien wel leuk is is om de SQLite database door te spitten met de settings van Caiway dan krijg je misschien een indruk hoe alles echt werkt. Een dump ervan zou dus leuk zijn maar dan moet het wel anoniem zijn met wachtwoorden, login en telefoon verwijderd zijn of gewoon onzin tekst.ernstoud schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 15:33:
[...]
Ik begrijp je zin niet helemaal. Mocht het een vraag zijn, dan nee. De wijze hoe je SSH enabled ga ik niet publiceren. Dat is niet om flauw te zijn maar om problemen te voorkomen.
Ik heb nu een titanium modem aangesloten en deze staat in bridge mode dit werkt op zich lekker. Poort 1 puur internet poort 2 en 3 is voor tv. Ik ga even mijn netwerk anders instellen op mijn USG WAN1 internet en op WAN2 tv me DHCP server kan tv kastjes een IP geven in de correcte range. Mijn telefoon werkt nog steeds niet maar de techneuten gaan er naar kijken. Heb met klantenservice de standaard procedure doorlopen en hij zag dat het systeem probeerde te registreren maar dit lukte niet. De techneuten gaan hier mee aan de slag.
Ik betaal nu ook minder vergeet niet de verhoging komt er aan volgende maand of die maand erop. Ik heb voor een aanbieding gevraagd en gekregen in totaal 120 euro minder dit jaar.
Gefeliciteerd met de Titanium-22. Bridge voor internet, dus prima. Minder gemakkelijk om Terminal Root access te krijgen; de enige manier is drie draadjes solderen op een connector. Open maken van de behuizing is eenvoudig. Maar je hebt er niet zoveel aan uiteindelijk, voor het OS op het device is weinig software. Heel gedoe.we_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:09:
Wat misschien wel leuk is is om de SQLite database door te spitten met de settings van Caiway dan krijg je misschien een indruk hoe alles echt werkt. Een dump ervan zou dus leuk zijn maar dan moet het wel anoniem zijn met wachtwoorden, login en telefoon verwijderd zijn of gewoon onzin tekst.
Ik heb nu een titanium modem aangesloten en deze staat in bridge mode dit werkt op zich lekker.
Uiteraard heb ik die SQLite database bekeken. Er staat niets in dat meer toegang enabled voor de GUI of zo, louter config files voor OpenWRT, de firewall (iptables) en uiteraard de SIP server, user-id en wachtwoord. Maar die laatste zijn op te vragen via de helpdesk dus.
Het hele gedoe met SSH toegang had voor mij alleen een leerdoel met een focus op toegang tot de logs van iptables. Niet meer dan dat. Met een eigen router achter de Titanium-22 heb je die al.
Dank je, ik had het van de week al maar internet lijkt sneller met eigen modem ik moet dit even testen.ernstoud schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 19:40:
[...]
Gefeliciteerd met de Titanium-22. Bridge voor internet, dus prima. Minder gemakkelijk om Terminal Root access te krijgen; de enige manier is drie draadjes solderen op een connector. Open maken van de behuizing is eenvoudig. Maar je hebt er niet zoveel aan uiteindelijk, voor het OS op het device is weinig software. Heel gedoe.
Leuk project maar niet voor normale mensen en in bridge niet echt nodig.
Voor mij zou SSH dus ook om te leren zijn denk niet dat het verstandig is om veranderingen door te voeren op een modem die je in bruikleen heb. Als je wilt klooien dan een tweedehands op de kop tikken maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet als setting veranderd. Maar eerlijk bridge mode en eigen modem werkt voor mij dus waarom verder gaan.Uiteraard heb ik die SQLite database bekeken. Er staat niets in dat meer toegang enabled voor de GUI of zo, louter config files voor OpenWRT, de firewall (iptables) en uiteraard de SIP server, user-id en wachtwoord. Maar die laatste zijn op te vragen via de helpdesk dus.
Het hele gedoe met SSH toegang had voor mij alleen een leerdoel met een focus op toegang tot de logs van iptables. Niet meer dan dat. Met een eigen router achter de Titanium-22 heb je die al.
Daarom dus heb ik ook via eBay en Marktplaats 7840 en Titanium-22 exemplaren aangeschaft. Met name MP staat er vol mee. En ik woon in het oosten van het land, in Duitsland worden ze nieuw voor praktisch niets verkocht. Duitsers willen uiteraard alleen een Fritzboxwe_are_borg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:23:
Voor mij zou SSH dus ook om te leren zijn denk niet dat het verstandig is om veranderingen door te voeren op een modem die je in bruikleen heb. Als je wilt klooien dan een tweedehands op de kop tikken maar je moet natuurlijk wel weten wat je doet als setting veranderd. Maar eerlijk bridge mode en eigen modem werkt voor mij dus waarom verder gaan.
Heb ook vele keren tijdens mijn geknutsel aan de firmware de boel opgehangen. De 7840 heeft gelukkig de mogelijkheid firmware te flashen via TFTP via de WAN poort. Je moet wel aardig wat kennis/ervaring hebben om dat aan te pakken.
Wel het is een leuke tijdverdrijving maar ik wil me eigen weer bezig gaan houden met me hobbies. Ik moet nog me bureau in elkaar zetten en mijn kamer veranderen. Daarna me 19” rack indelen heb 19” stekkerdozen, patch panel en me IPadressen aanpassen. Heb gewoon te veel te doen wat ik leuk vind.ernstoud schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 20:56:
[...]
Daarom dus heb ik ook via eBay en Marktplaats 7840 en Titanium-22 exemplaren aangeschaft. Met name MP staat er vol mee. En ik woon in het oosten van het land, in Duitsland worden ze nieuw voor praktisch niets verkocht. Duitsers willen uiteraard alleen een Fritzbox.
Heb ook vele keren tijdens mijn geknutsel aan de firmware de boel opgehangen. De 7840 heeft gelukkig de mogelijkheid firmware te flashen via TFTP via de WAN poort. Je moet wel aardig wat kennis/ervaring hebben om dat aan te pakken.
ik heb deze vraag ook op een andere plek in dit forum ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74435266 )geplaatst maar ik denk dat het aan mijn modem ligt dus daarom toch ook hier de vraag.
Hallo,
Sinds vandaag zit ik op de glasvezel en heb een Nokia nokia xs-2426g-b modem gekregen (Caiway).
Ik heb alles in huis kunnen fixen behalve dat de app Tivimate geen beelden doorgeeft. Ik kom met de Shield wel online want alle andere apps werken en de EPG van Tivimate wordt ook geupdate maar ik zie geen beelden als ik een zender kies.
Ik heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dat heeft ook niet geholpen en volgens mij kan ik in Tivimate niet veel instellen.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?.
Misschien een domme vraag van mij… maar wat geeft je het idee dat het zou moeten werken? Nog nooit iets over die app gelezen en Caiway heeft een eigen app… er zit volgens mij encryptie op IPTV dus of een andere app van een andere leverancier zo maar werkt?bruce the boss schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 18:01:
Hoi,
ik heb deze vraag ook op een andere plek in dit forum ( https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/74435266 )geplaatst maar ik denk dat het aan mijn modem ligt dus daarom toch ook hier de vraag.
Hallo,
Sinds vandaag zit ik op de glasvezel en heb een Nokia nokia xs-2426g-b modem gekregen (Caiway).
Ik heb alles in huis kunnen fixen behalve dat de app Tivimate geen beelden doorgeeft. Ik kom met de Shield wel online want alle andere apps werken en de EPG van Tivimate wordt ook geupdate maar ik zie geen beelden als ik een zender kies.
Ik heb de app al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd maar dat heeft ook niet geholpen en volgens mij kan ik in Tivimate niet veel instellen.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?.
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.
- Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van het internet aanbod van Caiway. Voor de (IP)TV dienst is er een los topic: [Caiway Glasvezel] IPTV techniek, aanbod en zenders
- De diensten van Caiway en Delta worden samengevoegd onder de Delta naam, het Delta topic vinden jullie: [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie