Quarantaine is als je mógelijk besmet bent geraakt, isolatie is voor als je daadwerkelijk besmet bent geraakt

Dracula schreef op woensdag 27 april 2022 @ 10:38:
Ik vind de huidige maatregelen maar verwarrend.
Vijf dagen isolatie en dan eruit vrij 24 uur klachten vrij maar je kan nog we besmettelijk zijn dus moet je afstand houden?
Dat is toch krom of ligt dat aan mij?
Ik snap de verwarring, maar het overheidsbeleid is anders dan "zo veel mogelijk besmettingen voorkomen". Het beleid is "de zorg overeind houden" en "overlijdens minimaliseren", waarbij je wel in je achterhoofd moet houden dat dit virus nooit meer weggaat en zich niet 100 % laat tegenhouden. Waardoor het doel van "overlijdens minimaliseren" met name door vaccineren en boosteren zal worden behaald. Dan blijft met name eigenlijk "de zorg overeind houden" over, waarbij het praktische doel is het aantal besmettingen niet de pan uit wil laten rijzen om
overbelasting te voorkomen, maar dus NIET het praktische doel is om het aantal besmettingen tot nul te laten raken.
Dat laatste, het aantal besmettingen tot nul brengen, is praktisch onmogelijk en stelt eventuele besmettingen bij vatbaren alleen maar uit, maar voorkomt dit niet.
Met bovenstaande in je achterhoofd kijk je dus anders naar zaken als isolatie. Dan is er continu de afwegingen tussen beperkingen van de burger en hoe hard het virus rondgaat.
Dus ja: na 5 dagen kun je nog besmettelijk zijn (maar 24 uur klachtenvrij alweer een stuk minder dan als je nog hoest en proest), maar zolang dat epidemiologisch kan, waarom niet?
Het advies is dan ook niet voor niets alsnog afstand houden just to be sure en niet naar kwetsbaren e.d. gaan.
Of wilde je liever situaties zoals nu in Shanghai?

Liever niet. Ik heb liever dat de overheid praktisch kijkt naar de situatie: lockdowns en ernstige maatregelen zodra dat nodig is, maar als het kan ook de maatregelen zo veel mogelijk loslaten.
Uiteindelijk zal ook de quarantaine-maatregel er wel af, voor zover dat überhaupt ondertussen al niet een advies is overigens

Afhankelijk van welke overheidspagina je bekijkt, kun je het namelijk ook als advies zien
[
Voor 78% gewijzigd door
Osiris op 27-04-2022 19:44
]