Apenpokken in Nederland
Bron: https://www.rijksoverheid...-virus-goed-te-bestrijdenOp 20 mei 2022 zijn ook in Nederland de eerste besmettingen met het apenpokken-virus bevestigd. De verwachting is dat de komende dagen nog meer besmettingen zullen worden aangetroffen. De ziekte is vandaag aangemerkt als A-ziekte. Dat betekent dat nieuwe besmettingen of vermoedens daarvan direct gemeld moeten worden. Zo kan verdere verspreiding van het virus voorkomen worden.
Symptomen
De verschijnselen van een besmetting met monkeypox lijken op die van een besmetting met pokken, maar verloopt in het algemeen veel milder. De ziekte begint vaak met:- koorts
- hoofdpijn
- spierpijn
- gezwollen lymfeklieren
- rillingen
- moeheid
Verspreiding
De meeste mensen krijgen de ziekte na contact met een besmet mens of dier die het virus bij zich heeft. Het virus kan binnendringen via je slijmvliezen (bijvoorbeeld mond, neus, ogen), open wondjes (niet per se zichtbare wonden). Het virus kan zich ook verspreiden via druppels uit blaasjes of uit de mond-keelholte, maar niet via zwevende druppeltjes in de lucht.Vaccinatie
Het Monkeypox-virus lijkt sterk op het virus dat de ziekte ‘pokken’, veroorzaakt. Pokken komt niet meer voor in de wereld door het succes van vaccinatie ertegen. De pokkenvaccinatie was onderdeel van het Rijksvaccinatieprogramma tot de jaren 70, maar na het verdwijnen van pokken, is deze gestaakt.Het pokkenvaccin kan in de eerste dagen na mogelijke besmetting (post-expositie profylaxe) gebruikt worden. Het vaccin kan ook gebruikt worden als bescherming vooraf voor mensen met een grotere besmettingskans.
Bron: https://www.rivm.nl/monkeypox-apenpokken
Verdere informatie
Duidelijke uitleg om eea al vast wat te duidenDraadje. Apenpokken (monkey pox), de vragen aan de huisarts en wat we wel/niet weten. Want ik kan me voorstellen dat mensen zich zorgen maken. Ik als ouder ook 1/x
— 🇺🇦huisdoktertim ❤️🌈❤️ (@huisdoktertim) 21 mei 2022
Voor aanvullingen van de TS: Dm me even.
[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 22-05-2022 15:08 ]