• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Arrien schreef op zondag 19 december 2021 @ 13:47:
[...]

Graag zou ik eens onafhankelijk onderzoek zien dat aan kan tonen dat een griepvaccinatie wel enig nut heeft.
Als je deze uitzending van Zembla bekijkt wordt daar aangetoond dat de griepprik niet doet wat zou moeten.

https://www.bnnvara.nl/ze...CKdA1t0N3iJT2GJX9ekyRIdaw

"In 2006 publiceert de Cochrane Collaboration, een onafhankelijke organisatie waarbij wetenschappers van over de hele wereld zijn aangesloten, hierover een vernietigend artikel. Ze hielden alle onderzoeken tegen het licht en kwamen tot de slotsom dat er helemaal geen bewijs is dat de griepprik doet waarvoor die is bedoeld, namelijk longontsteking en sterfte voorkomen. Deze conclusie heeft de Cochrane Collaboration in juni van dit jaar in een nieuw artikel bevestigd."
Hoe haal jij hieruit dat de griepprik niet doet wat het zou moeten doen? Er is geen degelijk bewijs dat er een effect is - dat zegt niet dat het niet doet wat het zou moeten doen. Iets wat in de 2018 review wordt onderschreven, alleen dan iets genuanceerder;
Older adults receiving the influenza vaccine may have a lower risk of influenza (from 6% to 2.4%), and probably have a lower risk of ILI compared with those who do not receive a vaccination over the course of a single influenza season (from 6% to 3.5%). We are uncertain how big a difference these vaccines will make across different seasons. Very few deaths occurred, and no data on hospitalisation were reported. No cases of pneumonia occurred in one study that reported this outcome. We do not have enough information to assess harms relating to fever and nausea in this population.

The evidence for a lower risk of influenza and ILI with vaccination is limited by biases in the design or conduct of the studies. Lack of detail regarding the methods used to confirm the diagnosis of influenza limits the applicability of this result. The available evidence relating to complications is of poor quality, insufficient, or old and provides no clear guidance for public health regarding the safety, efficacy, or effectiveness of influenza vaccines for people aged 65 years or older. Society should invest in research on a new generation of influenza vaccines for the elderly.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
eric.1 schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:19:
[...]

Hoe haal jij hieruit dat de griepprik niet doet wat het zou moeten doen? Er is geen degelijk bewijs dat er een effect is - dat zegt niet dat het niet doet wat het zou moeten doen. Iets wat in de 2018 review wordt onderschreven, alleen dan iets genuanceerder;

[...]
Dit, inderdaad :Y

Vooropgesteld, Zembla is geen bron. Los daarvan, ze halen de Cochrane review van 2006 aan, wat maar liefst 15 jaar geleden is inmiddels. "Vroeger" waren de influenza-vaccins gemiddeld veel minder effectief dan nu, al blijft het elk jaar wisselen, omdat er elk jaar een aanpassing nodig is aan de heersende stam. Toevallig ging na 2006 de effectiviteit behoorlijk omhoog, met 2014-15 als negatieve uitschieter: https://www.cdc.gov/flu/v...st-seasons-estimates.html

Maargoed, dat gaat hier verder behoorlijk offtopic. Wel interessant is combinatievaccins die zowel tegen influenza als corona beschermen. Moderna werkt er oa aan: https://www.reuters.com/b...-covid-19-flu-2021-09-09/

Het is echter al wel een tijdje stil omtrent deze ontwikkeling. Als dit echter nou eens gecombineerd zou kunnen worden met een universeel griepvaccin, dan zou dat erg mooi zijn. Maar dat is momenteel meer hoop dan realiteit.

• robzzzzzzzz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-03-2022
*troll en fake info*

[ Voor 105% gewijzigd door tweakduke op 19-12-2021 16:40 ]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-11 09:19
Zijn er ergens cijfers van absolute getallen van positieve tests van Delta en Omikron?

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
:X Facebook
Kijk ff teruch voor de gene die nog steets in deze beleid geloof als de ongevacineerde nu 2 pikken haal dan zijn ze bescherm tegen de nieuwe soort. Mooie toch .maar in ben helemaal gevaccineerd en ik ben niet bescherm alleen als ik de booster prik haal 🤔🤔🤔🤔🤔wat gaat er nu mis? Denk naar

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:10

Dennis1812

Amateur prutser

Oke, mijn Nederlands is verre van perfect. Maar dit soort mensen wil ik graag een cursus Nederlands van het LOI sponsoren.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik haal geen pikken, niet mijn type, sorry. Ik val op het andere geslacht.

Mijn god, wat een taalgebruik, alsof hij de lagere school nog niet eens heeft afgemaakt. Somehow, no surprise there :X

Virussen? Scan ze hier!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zonder te oordelen over het taalgebruik (mijn Frans is niet veel beter, ben ik bang) is de insinuatie dat er een inconsistentie gevonden is, ook wel een misgeslagen plank.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Vorkie
  • Niet online
Probleem is dat ik wel met ze mee voel, zij, dit soort personen, zijn in algemene zin, erg beïnvloedbaar en zullen zo 5 euro van het weekbudget overmaken naar die advocaat om de overheid een lesje te leren.

Zo jammer dat je mensen daar niet voor kan beschermen en ik zou ook niet zien hoe de overheid dat zou kunnen faciliteren.

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
tweakmember schreef op zondag 19 december 2021 @ 16:05:
[...]

wat denk jezelf? dit bedrag gaat grotendeels gewoon in eigen zak.
Hoe groot is de kans dat Maes, dat zichzelf rechts conservatief noemt het geld gaat besteden om arme kindjes te helpen, of de voedselbank? :+

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Vorkie schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:58:
Probleem is dat ik wel met ze mee voel, zij, dit soort personen, zijn in algemene zin, erg beïnvloedbaar en zullen zo 5 euro van het weekbudget overmaken naar die advocaat om de overheid een lesje te leren.

Zo jammer dat je mensen daar niet voor kan beschermen en ik zou ook niet zien hoe de overheid dat zou kunnen faciliteren.
Dat viel mij al op bij de aanhangers van Viruswaarheid. Mensen die al moeten leven van weinig geld, veelal een uitkering die dan ook nog eens gaan doneren wetende dat zij al hun rechtszaken al verloren hadden.

Bij Maes vind ik het kwalijker, deze man heeft met zijn advocatenkantoor geen last gehad van de coronacrisis.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

de Peer schreef op zondag 19 december 2021 @ 12:58:
[...]

Dat is toch net wat anders denk ik. Ze heeft dit nooit eerder gehad.
Ik vermoed toch dat het te wijten is aan de felle overtuiging dat het vacccin slecht is. Vandaar dat ik verwijs naar het nocebo-effect.
Het kan inderdaad wel dat een vaccin ongelukkige bijwerkingen heeft maar het is uitermate zeldzaam.

Ik ken wel iemand die last heeft van het immuunsysteem en daar veel last van ervaart. Overigens is dit ook gemeten in de bloedwaarden (als ik me niet vergis T4 en T3) en zijn er stevige medicinen voorgeschreven. Staat ook onder behandeling van arts etc.

Kans is uitermate gering maar het is niet onmogelijk.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 03-11 07:23

Amphiebietje

In de blubber

Leesbare versie van het Facebook-bericht:
Kijk even terug voor degene die nog steeds in dit beleid gelooft. Als de ongevaccineerde nu 2 prikken haalt dan zijn ze beschermd tegen de nieuwe soort. Mooi toch, maar ik ben helemaal gevaccineerd en ik ben niet beschermd alleen als ik de booster prik haal Wat gaat er nu mis? Denk na.
Nou ja, hij/zij kan al geen logische zin opschrijven, dus eigenlijk snap ik niet wat hij/zij bedoelt... :P

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:48
Lockdown begonnen, maar in Forumland organiseren ze doodleuk een kerstmarkt die effectief gewoon gedoogd wordt :X .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-11 11:07
Bananenplant schreef op zondag 19 december 2021 @ 22:42:
Lockdown begonnen, maar in Forumland organiseren ze doodleuk een kerstmarkt die effectief gewoon gedoogd wordt :X .
Uit het artikel:

De kerstmarkt is beëindigd onder druk van een last onder dwangsom. Daarom gaat het samenzijn nu verder als demonstratie. Daarvoor heeft de gemeente Midden-Drenthe toestemming gegeven, mits men zich aan coronamaatregelen houdt zoals anderhalve meter afstand. Of dat lukt… Afgaande deze tweet, die na de beëindiging is opgenomen, in ieder geval niet.

• Bananenplant
  • Laatst online: 20:48
@Artwido, dat is het punt dus, dat het afgezien van het labeltje geen verschil maakt.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 15:50
Ik vind het wel een slimme actie.
Je kan alles opdoeken en sluiten met alle gevolgen van dien, of het binnen de kaders van de wetgeving toch door laten gaan.

Wet wordt niet overtreden, dus pragmatisch oplossing.

wijze woorden

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:26
Dat is nou precies de reden dat we zoveel langer in de zooi zitten. Omdat er een hele groep mensen gaat uitzoeken hoe de regels precies niet voor hen gelden, terwijl ze dondersgoed weten dat ze fout bezig zijn. Verschrikkelijk :X

• Valandil
ParaDroid2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:14:
Dat is nou precies de reden dat we zoveel langer in de zooi zitten. Omdat er een hele groep mensen gaat uitzoeken hoe de regels precies niet voor hen gelden, terwijl ze dondersgoed weten dat ze fout bezig zijn. Verschrikkelijk :X
Als Mark en Hugo hadden aangegeven dan de lockdown maandag in zou gaan, hoorde je niemand hierover.
Beetje selectieve verontwaardiging. Alsof het virus van de een op de andere dag een compleet ander verloop vertoont.

Daarnaast, houden ze zich dus netjes aan de regels door het een ander label te geven.

Mensen (en niet alleen deze kerstmarkt / demonstratie) zoeken naar alle mogelijkheden om toch iets nog te kunnen doen / ondernemen.

De hele middenstand dicht gooien een week voor kerst is echt een enorme klap voor het MKB, ondernemers, initiatiefnemers etc.

Dit hoort een topweek te zijn waarin ze de hoogste omzet draaien waar ze lang op moeten kunnen teren. Dat is nu onmogelijk gemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Valandil op 20-12-2021 10:18 ]

wijze woorden

• ParaDroid2
Sorry, maar ik hoor vooral 'Mark en Hugo slecht'. Zij kunnen er ook niets aan doen dat omikron precies op dit moment toeslaat. Waar ze wel wat aan kunnen doen is dat de druk al zo hoog was dat er geen ruimte meer is om het eerst even aan te kijken, maar daar is het nu al te laat voor.

Daarom, als je willens en wetens dan alsnog dit soort zaken gaat organiseren onder het mom van, het is Kerst, ben je w.m.b. gewoon hartstikke fout bezig.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
ParaDroid2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:21:
Sorry, maar ik hoor vooral 'Mark en Hugo slecht'. Zij kunnen er ook niets aan doen dat omikron precies op dit moment toeslaat.
eigenlijk wel, ze zouden bijv naar belgie kunnen kijken, die hadden stuk eerder geboosterd en nu kunnen de belgen rustig winkelen en kerst vieren zonder lockdown.
Half nederland gaat nu ook naar belgie om daar te kunnen shoppen.
https://nos.nl/video/2410...-denken-deze-nederlanders

Ze kunnen beter af en toe naar hun buren kijken dan naar hun "deskundige" te luisteren.
Wie dat ook mogen zijn :?

[ Voor 9% gewijzigd door tweakmember op 20-12-2021 10:27 ]

• Valandil
ParaDroid2 schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:21:
Sorry, maar ik hoor vooral 'Mark en Hugo slecht'. Zij kunnen er ook niets aan doen dat omikron precies op dit moment toeslaat. Waar ze wel wat aan kunnen doen is dat de druk al zo hoog was dat er geen ruimte meer is om het eerst even aan te kijken, maar daar is het nu al te laat voor.

Daarom, als je willens en wetens dan alsnog dit soort zaken gaat organiseren onder het mom van, het is Kerst, ben je w.m.b. gewoon hartstikke fout bezig.
Waar zeg ik 'Mark en Hugo zijn slecht" ? Ik verwijs hiermee alleen naar de persconferentie waarin ze aangeven dat de sluiting per direct in gaan. Had ook het woord Persconferentie kunnen gebruiken, maar dat terzijde.

Dit kan je echt niet maken, 24 uur later was ook prima geweest en had echt het verschil niet gemaakt, maar wel voor veel ondernemers om de laatste dag nog hun voorraden te verkopen.

Ik snap echt wel dat als je van alles hebt georganiseerd dat je eerst gaat kijken onder welke voorwaarden het wel kan doorgaan. Dat is toch meer dan logisch? Mensen hebben enorm veel tijd, energie en vooral geld gestoken in allerlei evenementen, markten, MKB ondernemingen etc. Wat is dan gek dat je eerst uit gaat zoeken; wat kan wel?

Druk op de zorg is inderdaad hoog, maargoed, daar willen ze in Den Haag niks aan doen. (zie alle afgewezen moties), maar dat is een hele andere discussie.

wijze woorden

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-10 12:36

Indoubt

Always be indoubt until sure

tweakmember schreef op maandag 20 december 2021 @ 10:25:
[...]

eigenlijk wel, ze zouden bijv naar belgie kunnen kijken, die hadden stuk eerder geboosterd en nu kunnen de belgen rustig winkelen en kerst vieren zonder lockdown.
Half nederland gaat nu ook naar belgie om daar te kunnen shoppen.
https://nos.nl/video/2410...-denken-deze-nederlanders

Ze kunnen beter af en toe naar hun buren kijken dan naar hun "deskundige" te luisteren.
Wie dat ook mogen zijn :?
Dat is ook een beetje omdat die Belgen wat voorzichtiger waren in een tijd dat we hier aan YOLO deden, die Belgen hadden gewoon wat meer marge.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:52

NMH

Moderator General Chat
hoevenpe schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:44:
Waar ligt dat Forumland eigenlijk? ;)
In Wijster: :)
Waarnemend burgemeester van Midden-Drenthe Cees Bijl heeft Forum voor Democratie een boete opgelegd van 10.000 euro. De partij hield gisteravond een kerstmarkt in Wijster terwijl dat met de huidige coronamaatregelen niet mag.

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

"Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub."

Ik heb even terug hier op GoT grafieken langs zien komen die lieten zien dat de vaccineffectiviteit na een aantal maanden heel sterk daalt, maar die waren gefocust op 60+. Dat het boosteren van die groep zin heeft, ga ik zeker niet ontkennen.

Nou ben ik zelf 30-, en ik zit met een schuin oog naar de ontwikkelingen te kijken van bijvoorbeeld een omicron-specifiek vaccin, maar ook naar een eventuele 2G-maatschappij waarin (ondanks eerdere toezeggingen) een QR-geldigheidsduur van 6 maanden een optie lijkt te zijn. Dingen die ervoor spreken om nog even te wachten met boosteren zodat bijvoorbeeld de zomervakantie in zijn geheel in de 6 maanden valt. Ik denk dat ik daar niet de enige in ben.

Mijn concrete vraag is: Hoeveel zin heeft het voor jonge gezonde mensen om in januari (of zo snel als kan) een booster te halen, t.o.v zeg maart?
weet iemand of daar al een antwoord op is, of waar ik dat zou kunnen vinden?

Dit is puur praktisch gedacht trouwens. Als iemand kan illustreren dat zsm een nieuwe prik ook voor die categorie mensen verstandig is, dan hang ik gisteren al bij de GGD aan de lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Egocentrix op 20-12-2021 11:22 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:36

bert pit

asdasd

In November waren er 28.000 vluchten van en naar Schiphol met 3.000.000 passagiers!!!

Hoewel ik geen grote moeite heb met de lockdown, vind ik het verschil in het toepassen van de maatregelen en de mogelijke effectiviteit versus de impact erg groot. Doen we dit voor de bühne, of gaat dit echt helpen?

Voorbeeld: Velen zitten nog steeds uren in een vliegtuig. Bij die twee Afrikaanse vliegtuigen die een paar weken gecontroleerd werden, was iedereen corona vrij ingestapt en kamen er 61 besmette mensen uit. Dat is ongeveer 10%, hoe kan dat? Als dat representatief is, dan halen we per maand circa 300.000 besmettingen via Schiphol binnen.

Op Schiphol is geen verplichte corona test controle bij aankomst en ook geen quarantaine verplichting. Iedereen loopt dus gewoon Nederland binnen besmet of niet.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Valandil
Egocentrix schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:20:
"Bespreek jouw persoonlijke afweging om je te laten vaccineren in De Covid kroeg aub."

Ik heb even terug hier op GoT grafieken langs zien komen die lieten zien dat de vaccineffectiviteit na een aantal maanden heel sterk daalt, maar die waren gefocust op 60+. Dat het boosteren van die groep zin heeft, ga ik zeker niet ontkennen.

Nou ben ik zelf 30-, en ik zit met een schuin oog naar de ontwikkelingen te kijken van bijvoorbeeld een omicron-specifiek vaccin, maar ook naar een eventuele 2G-maatschappij waarin (ondanks eerdere toezeggingen) een QR-geldigheidsduur van 6 maanden een optie lijkt te zijn. Dingen die ervoor spreken om nog even te wachten met boosteren zodat bijvoorbeeld de zomervakantie in zijn geheel in de 6 maanden valt.

Mijn concrete vraag is: Hoeveel zin heeft het voor jonge gezonde mensen om in januari (of zo snel als kan) een booster te halen, t.o.v zeg maart?

Dit is puur praktisch gedacht trouwens. Als iemand kan illustreren dat zsm een nieuwe prik ook voor die categorie mensen verstandig is, dan hang ik gisteren al bij de GGD aan de lijn.
1. volgens mij is het zo dat je laatste vaccinatie niet ouder mag zijn dan x maanden. Dat kan dus ook je 2e prik zijn niet perse de 3e. (1e prik telt niet als volledige gevaccineerd).

2. Op je vraag "Hoeveel zin heeft het voor jonge gezonde mensen om in januari (of zo snel als kan) een booster te halen.." kan tweeledig beantwoord worden, afhankelijk van de motivatie;

a. uit gezondheidsoverweging; dat is m.i. verwaarloosbaar en voegt uberhaupt een vaccin / booster niet zoveel toe. (alert; persoonlijke mening)

b. uit QR / 2G / uitsluit overweging; je moet up to date blijven qua prikken. Dus vanaf je 2e prik heb je voorwaardelijke vrijheid voor een vastgestelde periode. Dus voor het eind van je periode moet je je booster halen en houd dat rekening mee dat die niet direct ingaat voor het groene vinkje en daar een periode overheen moet gaan (1 a 2 weken??)

Kortom, het enige wat dus tijdelijk is geworden is de houdbaarheidsdatum van je QR code.
Volgens mij staan alle regels online mbt wanneer je je booster moet hebben en wanneer je QR verloopt.

Anderzijds, houd rekening dat hier europees nog geen gezamenlijke afspraken over zijn gemaakt het voor nu nog per land kan verschillen. Ik verwacht dat dit in Q1 overal hetzelfde zal zijn.

wijze woorden

• bert pit

bert pit

asdasd

Nou ben ik zelf 30-, en ik zit met een schuin oog naar de ontwikkelingen te kijken van bijvoorbeeld een omicron-specifiek vaccin, maar ook naar een eventuele 2G-maatschappij waarin (ondanks eerdere toezeggingen) een QR-geldigheidsduur van 6 maanden een optie lijkt te zijn. Dingen die ervoor spreken om nog even te wachten met boosteren zodat bijvoorbeeld de zomervakantie in zijn geheel in de 6 maanden valt. Ik denk dat ik daar niet de enige in ben.

Ik denk dat je een punt hebt. En als je de komende maanden geen reisplannen hebt en je prik nog geldig is, dan zou je nog kunnen wachten. Maar het gaat uit van jezelf. De vaccinatiecampagne is nu nog gericht op de gehele bevolking.

Aangezien we op verschillende plekken we de kraan wijd open laten staan (Schiphol is een soort Pirate Bay geworden) is het niet mogelijk om het virus onder controle te krijgen. Mijn vermoeden is dat de oplossing ligt in het verlengde van de griepprikken, waarbij de meer kwetsbaren zich kunnen beschermen met een prik en de rest zoekt het maar uit.

Om jezelf te beschermen tegen 'proester en hoesters', bijvoorbeeld in het openbaar vervoer, zou je een paar FFP2 of 3 maskers kunnen kopen. Ga ik ooit nog vliegen dan zet ik die zeker op.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Oh ik snap dat er nog niets vaststaat over een (binnenlandse) verloopdatum. Vooralsnog geen probleem, ben twee keer gevaccineerd en de laatste was in augustus.

2a is mijn punt ook. Ik geloof (ook persoonlijke mening) wel dat een vaccin wat toevoegt en daarom heb ik de eerste twee ook gehaald, maar ik zoek nu naar diezelfde motivatie voor een booster. Afgezien van de kunstmatige motivatie van een verlopen QR-code, wat ik niet een hele chique motivatie vind.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:21:
In November waren er 28.000 vluchten van en naar Schiphol met 3.000.000 passagiers!!!

Hoewel ik geen grote moeite heb met de lockdown, vind ik het verschil in het toepassen van de maatregelen en de mogelijke effectiviteit versus de impact erg groot. Doen we dit voor de bühne, of gaat dit echt helpen?

Voorbeeld: Velen zitten nog steeds uren in een vliegtuig. Bij die twee Afrikaanse vliegtuigen die een paar weken gecontroleerd werden, was iedereen corona vrij ingestapt en kamen er 61 besmette mensen uit. Dat is ongeveer 10%, hoe kan dat? Als dat representatief is, dan halen we per maand circa 300.000 besmettingen via Schiphol binnen.

Op Schiphol is geen verplichte corona test controle bij aankomst en ook geen quarantaine verplichting. Iedereen loopt dus gewoon Nederland binnen besmet of niet.
Er werken ongeveer negen miljoen mensen in Nederland, de helft daar van kan niet thuis werken en de andere helft kan het wel maar een gedeelte doet het niet. Alleen dat al zijn miljoenen ontmoetingen per dag.

• Valandil
Egocentrix schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:34:
Oh ik snap dat er nog niets vaststaat over een verloopdatum. Vooralsnog geen probleem, ben twee keer gevaccineerd en de laatste was in augustus.

2a is mijn punt ook. Ik geloof (ook persoonlijke mening) wel dat een vaccin wat toevoegt en daarom heb ik de eerste twee ook gehaald, maar ik zoek nu naar diezelfde motivatie voor een booster. Afgezien van de kunstmatige motivatie van een verlopen QR-code, wat ik niet een hele chique motivatie vind.
Klopt, de drang/dwang/uitsluiting en mogelijk aankomende plicht is niet chique en dat omschrijf ik dan netjes.
Wat betreft je booster, als je je 2 prikken hebt gehad, dan zit je voorlopig nog goed.
Voor vakantie in het voorjaar / zomer zullen boosters voor iedereen wel beschikbaar zijn.

Er is voldoende ingekocht om Nederland de aankomende jaren meerdere keren vol te spuiten.
Focus ligt nu op de ouderen, dan de kwetsbare en dan volgt de rest, maar qua tijdslijnen zou ik me geen zorgen maken mbt vakanties.

wijze woorden

• bert pit

bert pit

asdasd

jadjong schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:35:
[...]

Er werken ongeveer negen miljoen mensen in Nederland, de helft daar van kan niet thuis werken en de andere helft kan het wel maar een gedeelte doet het niet. Alleen dat al zijn miljoenen ontmoetingen per dag.
Tuurlijk, maar die werkenden zitten meestal niet uren achter elkaar in een soort sardineblik gepropt. Ook treffen we maatregelen om lokaal verpreiding te voorkomen. Bovendien is werken productief en gebeurt dat in een omgeving waarin het grootste deel gevaccineerd is. Daarnaast is de afstand van woon werkverkeer doorgaans lokaal, waardoor je enigszins resistentie opbouwt tegen bepaalde virussen of je vaccinatie daar op af kunt stemmen.

Maar met vliegen zet je de achterdeur open voor verspreiding van allerlei varianten uit streken waar de vaccinatiegraad aanzienlijk lager ligt. Op zichzelf is dat niet zo heel erg, als je maar controle uitvoert en besmette mensen in quarantaine plaatst. Vlieg je naar Indonesië, dan moet je verplicht 10 dagen in quarantaine.

ik verbaas me er over dat we wel in lockdown gaan maar de achterdeur (Schiphol) wagenwijd open laten staan.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dit is een compleet incorrect voorbeeld, die mensen waren grotendeels niet (PCR) getest voordat ze gingen vliegen.
(alleen niet-gevaccineerde mensen werden toen voor de vlucht getest)

[ Voor 5% gewijzigd door YakuzA op 20-12-2021 12:52 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:28
Egocentrix schreef op maandag 20 december 2021 @ 11:34:
Oh ik snap dat er nog niets vaststaat over een (binnenlandse) verloopdatum. Vooralsnog geen probleem, ben twee keer gevaccineerd en de laatste was in augustus.

De motivatie van de booster is toch gelijk aan die van de eerste 2 prikken lijkt me? :+
Je bescherming is afgenomen, en daarom die prik :+

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-11 18:44
YakuzA schreef op maandag 20 december 2021 @ 12:09:
[...]

Dit is een compleet incorrect voorbeeld, die mensen waren grotendeels niet getest voordat ze gingen vliegen.
Was daar al meer duidelijk over? Er was nogal wat tegenstrijdige informatie. Volgens KLM (website van, al voor de bewuste dagen) moest iedereen namelijk getest zijn; ZA was ook altijd een risico gebied.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bert pit

bert pit

asdasd

[...]

Dit is een compleet incorrect voorbeeld, die mensen waren grotendeels niet (PCR) getest voordat ze gingen vliegen.
Nog erger dan ik dacht dus.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 16:50

Waarom constant alleen wijzen naar Schiphol terwijl je ook per trein, bus of auto zo vrij Nederland in kan komen. Daar is ook weinig tot geen controle. Je kan zo vrij uit Denemarken naar Nederland rijden. Als je binnen 24 uur Duitsland doorrijdt kan je zo door de mazen heen komen. Verder eens met je verhaal maar deze controle zo breed voor elk transport moeten gelden. En Schiphol platleggen, gaat niet. Dan reizen ze wel via België of Duitsland.

• bert pit

bert pit

asdasd

martwoutnl schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:04:
[...]

Waarom constant alleen wijzen naar Schiphol terwijl je ook per trein, bus of auto zo vrij Nederland in kan komen. Daar is ook weinig tot geen controle. Je kan zo vrij uit Denemarken naar Nederland rijden. Als je binnen 24 uur Duitsland doorrijdt kan je zo door de mazen heen komen. Verder eens met je verhaal maar deze controle zo breed voor elk transport moeten gelden. En Schiphol platleggen, gaat niet. Dan reizen ze wel via België of Duitsland.
Ben ik met je eens.

In gedachte heb ik de ondernemer (klein en groot) die een dikke omzet maand mist versus de achterdeur die open blijft staan waarmee we de hele beschermingsstrategie weer onderuit halen. Ik ben ervan overtuigd dat het lastig is om virus buiten de deur te houden binnen een straal van enkelen honderden of zelfs duizenden kilometers. Maar het lijkt er op dat we er ook niet echt iets aan doen.

De grootste achterdeur van intercontinentale reisbewegingen in NL is mijns inziens Schiphol, vandaar dat voorbeeld. Maar andere manieren van vervoer waarbij snelle overdracht van exotische varianten mogelijk zijn, daar zou ook kritisch naar gekeken kunnen worden.

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:16
De eerdere 6 en 9 maanden als termijn voor een booster gingen over de Delta variant. Daar bleven er lange tijd nog genoeg antistoffen over om effectief te zijn. Bij Omicron werken er nog maar een deel van de antistoffen, helaas zijn dat er te weinig en is de effectiviteit stevig ingezakt. Het positieve nieuws is, een booster helpt hier heel erg bij:

Dus, de booster heeft ook zeker voor jonge gezonde mensen zin als je deze voor de effectiviteit neemt. Van Dissel noemde in de persconferentie ook dat je 2x gevaccineerd nu eigenlijk als ongevaccineerd kan zien bij Omicron. Waarom het werkt weten we een beetje, @RoD heeft daar een paar keer zijn licht op laten schijnen.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
BlackMonkey schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:15:
[...]

De eerdere 6 en 9 maanden als termijn voor een booster gingen over de Delta variant. Daar bleven er lange tijd nog genoeg antistoffen over om effectief te zijn. Bij Omicron werken er nog maar een deel van de antistoffen, helaas zijn dat er te weinig en is de effectiviteit stevig ingezakt. Het positieve nieuws is, een booster helpt hier heel erg bij:

[Twitter]

Dus, de booster heeft ook zeker voor jonge gezonde mensen zin als je deze voor de effectiviteit neemt. Van Dissel noemde in de persconferentie ook dat je 2x gevaccineerd nu eigenlijk als ongevaccineerd kan zien bij Omicron. Waarom het werkt weten we een beetje, @RoD heeft daar een paar keer zijn licht op laten schijnen.
Bij de meest recente omicron uitbraak in Noorwegen was nagenoeg iedereen dubbel gevaccineerd (geen boosters) en hadden allen symptomen, waarvan de helft zelfs koorts. Gemiddelde leeftijd lag op 36.

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-11 17:17
[...]

[Twitter]

Moet ik nog even terug want ik heb gisteren een Moderna booster van 25 µg gekregen.

Excuus, 0,25 ml is 50 µg.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

• BlackMonkey
henkzelf schreef op maandag 20 december 2021 @ 14:59:
[...]

Moet ik nog even terug want ik heb gisteren een Moderna booster van 25 µg gekregen.
edit: je had het al door.

[ Voor 26% gewijzigd door BlackMonkey op 20-12-2021 15:09 ]

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 19:31
[...]

Van Dissel noemde in de persconferentie ook dat je 2x gevaccineerd nu eigenlijk als ongevaccineerd kan zien bij Omicron.
Ik ga maar weer terug naar het voorjaar: lekker jaloers zijn op iedereen die 'm al mag halen en op zoek gaan naar een kans om een (al dan niet prullenbak-)vaccin te scoren. Joepie :/

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 20 december 2021 @ 13:25:
[...]
De grootste achterdeur van intercontinentale reisbewegingen in NL is mijns inziens Schiphol, vandaar dat voorbeeld. Maar andere manieren van vervoer waarbij snelle overdracht van exotische varianten mogelijk zijn, daar zou ook kritisch naar gekeken kunnen worden.
Nouja deze variant is inmiddels toch al in Nederland, dus het maakt niet meer uit of je het van een reiziger oppikt of gewoon van een Nederlander. De kans dat een Zuidafrikaan omikron heeft is wellicht iets hoger maar dat zal in een week of twee al hetzelfde zijn.

Zulke maatregelen helpen vooral als het er nog niet is. Het is nu al veel te laat daarvoor. En vergeet niet, die variant is pas ontdekt toen hij al ruimschoots verspreid was. Wat ga je dan doen, jarenlang alle intercontinentale vluchten op slot doen?

Bovendien kom je dan in de nare isolatiesituatie waar je jezelf dan ook niet meer open kan stellen, waar de zero-covid politiek landen zich nu in gewrongen hebben. In het begin leek het de beste oplossing (denk Nieuw Zeeland) maar ik denk dat die zich nu een stuk meer in de nesten hebben gewerkt. Als iedereen dit had gedaan hadden we het wellicht uit kunnen bannen maar dat is niet gebeurd en nu hebben ze heel lang op slot gezeten wat niet echt veel meer heeft opgeleverd dan uitstel. Zeker nu er varianten zijn waarop de vaccins niet goed werken.

Ook hebben die die landen zelfs met strenge quarantaine voor bezoekers toch covid niet buiten kunnen houden.

[ Voor 44% gewijzigd door GekkePrutser op 20-12-2021 18:47 ]

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het is inderdaad een slecht voorbeeld. Je kan beter kijken naar de vluchten die na de invoering van de strengere testeisen werden uitgevoerd.
Dagelijks komen een paar honderd passagiers aan op Schiphol vanuit Zuid Afrika (Johannesburg of Kaapstad). Deze passagiers worden allemaal getest voordat zij aan boord van het vliegtuig gaan. Voor aankomst op de luchthaven worden de passagiers die in Nederland blijven dringend geadviseerd om zich na aankomst op Schiphol te laten testen. GGD Kennemerland heeft daarvoor op de pier een testvoorziening klaar staan. Ongeveer een derde deel van die passagiers doet dit ook. Van hen blijkt gemiddeld 9% een positieve testuitslag te hebben.
https://www.ggdkennemerla...n-die-deze-week-aankwamen

@bert pit Zat er met zijn 10% dus een dikke procentpunt naast.

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
[...]

Het positieve nieuws is, een booster helpt hier heel erg bij:

[Twitter]
Dit is onderzoek van Moderna zelf. Het zou goed kunnen dat ze de cijfers dus te positief inschatten.
Ben benieuwd naar onafhankelijke onderzoeken die de werking tegen Omikron laten zien.

http://www.avfoto.nl

• BlackMonkey
Arrien schreef op maandag 20 december 2021 @ 19:48:
[...]

Dit is onderzoek van Moderna zelf. Het zou goed kunnen dat ze de cijfers dus te positief inschatten.
Ben benieuwd naar onafhankelijke onderzoeken die de werking tegen Omikron laten zien.
Maar tot nu toe is alle data van Moderna altijd nog onafhankelijk gevalideerd en is daar naar mijn weten nooit ineens een ander beeld uit ontstaan. Voor Pfizer lijkt uit onafhankelijk onderzoek hetzelfde te komen: https://www.reuters.com/w...ainst-omicron-2021-12-11/

Het zou ook ongeveer het domste kunnen zijn om te doen voor Moderna. Dat is iets waarvan je kan garanderen dat het uitkomt. 'Het zou best kunnen" kan natuurlijk altijd, maar volgens mij is hier daar totaal geen aanleiding voor.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/1592775186_Screen_Shot_2021-12-20_at_14.44.52.jpg?w=600&s=6725c8793f8e7896d3a725344c7d9c38
Afbeeldingslocatie: https://image.gscdn.nl/image/768858fb14_Screen_Shot_2021-12-20_at_14.45.32.jpg?w=600&s=d87638cd474a5288474516e2b0a54a5f

:F

• bert pit

bert pit

asdasd

Wolly schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:45:
[...]

Het is inderdaad een slecht voorbeeld. Je kan beter kijken naar de vluchten die na de invoering van de strengere testeisen werden uitgevoerd.

[...]

https://www.ggdkennemerla...n-die-deze-week-aankwamen

@bert pit Zat er met zijn 10% dus een dikke procentpunt naast.
Dat weet je niet want er wordt slechts een derde getest, nog op vrijwillige basis ook. Bovendien zeg ik ongeveer 10% en circa 300.000 besmettingen. Ik heb geen exacte cijfers. Niemand heeft die. We doen er verder ook niets aan. Triest.

[ Voor 11% gewijzigd door bert pit op 20-12-2021 20:26 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sowieso blijven vluchten volgens mij een enorme brandhaard van besmettingen. Er wordt altijd gezegd dat er in vliegtuigen bijna geen besmettingen optreden door de ventilatie, maar mij lijkt dat onzin. Afgelopen week zat ik op een vlucht uit VAE, en vandaag een mail van de Vluchtcontactonderzoek met een lijst stoel nummers van mensen die in de buurt van een mogelijk besmet persoon hebben gezeten. Dat ging om de helft van het vliegtuig :X

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Woy schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:13:
Sowieso blijven vluchten volgens mij een enorme brandhaard van besmettingen. Er wordt altijd gezegd dat er in vliegtuigen bijna geen besmettingen optreden door de ventilatie, maar mij lijkt dat onzin. Afgelopen week zat ik op een vlucht uit VAE, en vandaag een mail van de Vluchtcontactonderzoek met een lijst stoel nummers van mensen die in de buurt van een mogelijk besmet persoon hebben gezeten. Dat ging om de helft van het vliegtuig :X
als je bij elkaar op schoot zit dan helpt ventileren niet meer natuurlijk.
Of je moet het dak eraf gooien... ;)

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
tweakmember schreef op maandag 20 december 2021 @ 21:47:
[...]

als je bij elkaar op schoot zit dan helpt ventileren niet meer natuurlijk.
Of je moet het dak eraf gooien... ;)
Exact, daarom IMHO ook zo vreemd dat er voor vliegtuigen nog steeds zo weinig regels zijn.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• xzaz
Die persoon bij op1 met betrekking tot kinderen had wel een goed verhaal zeg.

• robzzzzzzzz
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08-03-2022
*knip*
Kritiek op de moderatie niet in het topic aub.

[ Voor 79% gewijzigd door tweakduke op 21-12-2021 00:18 ]

• gekkie
  • Laatst online: 04-11 19:39
xzaz schreef op maandag 20 december 2021 @ 23:30:
Die persoon bij op1 met betrekking tot kinderen had wel een goed verhaal zeg.
Uhmm iets meer context zou mogen ?

• xzaz
gekkie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 00:11:
[...]

Uhmm iets meer context zou mogen ?
Die opende de discussie tot hoever we gaan in het sluiten van scholen vs het verminderen van IC capaciteit.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

xzaz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:01:
[...]

Die opende de discussie tot hoever we gaan in het sluiten van scholen vs het verminderen van IC capaciteit.
Nou ja, zo lang het echt (in dit geval) om dit ene weekje extra vakantie blijft lijkt het me toch nog mee te vallen. Als "de kwaliteit van het onderwijs" valt of staat met dat ene weekje onderwijs waar er ook normaal gesproken nog wat kerstactiviteiten gepland staan, is het bar slecht gesteld met het onderwijs.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• ParaDroid2
Afgezien van dat het heel Amerikaans is om het enorm uit te vergroten, klopt het verder toch wel? Als gevaccineerde is de kans op een ernstig ziekteverloop veel kleiner.

• HollovVpo1nt
  • Laatst online: 08:28

HollovVpo1nt

I like gadgets

We zijn nu bijna 2 jaar verder met inmiddels in werking en/of achter de rug
- verplichte mondkapjes
- avondklok
- (avond)lockdown
- corona toegangsbewijs
- 2 vaccins (waar de we lange termijn gevolgen niet van bekend zijn)
- (zelf)testen
- thuiswerken
- en nu boosters

Waar de F zijn we mee bezig? Wat zijn we opgeschoten? De enigen die hiervan hebben geprofiteerd zijn bezorgdiensten, Zoom en Microsoft. Wat hebben we bereikt??
- leerachterstanden
- een grote GGZ golf die op ons af komt voor mensen die kapot zijn gemaakt in de bloei van hun leven
- maatschappij ontwricht
- algehele volksgezondheid die verslechterd is, men is aanzienlijk minder gaan bewegen
- het verplegingsvak enorm onaantrekkelijk gemaakt door in tijden van crisis de enige vorm van beloning een applaus te laten zijn, terwijl men randje overspanning zit

Men vindt het op dit forum volledig normaal om te zeggen dat ongevaccineerden de vrijheid van de gevaccineerden en de maatschappij gijzelen. Maar wanneer gaan we het hebben over hoe ethisch het is dat zwakkere ouderen de maatschappij zo op slot kunnen gooien?

Op deze manier is er geen uitweg en ook met een 100% vaccinatiegraad niet. Laat staan dat je dat nooit gaat bereiken want ook het aandeel kerngezonde mensen die zich niet zal laten boosteren is ook niet insignificant.

Ik twijfel ook, als ik zie dat mijn 2 prikker feitelijk niks geholpen hebben en ik mijn toekomst op het spel zet met de vaccins. Sorry, maar "we weten niet wat de lange termijn gevolgen" zijn gaat voor mij niet meer op.

Wat een bende zeg.

[ Voor 5% gewijzigd door HollovVpo1nt op 21-12-2021 09:54 ]

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Woy schreef op maandag 20 december 2021 @ 22:13:
[...]

Exact, daarom IMHO ook zo vreemd dat er voor vliegtuigen nog steeds zo weinig regels zijn.
Hoogste tijd voor een cabriolet vliegtuig 8)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En wat voor aanwijzingen heb je precies dat er lange termijn gevolgen zijn?
Er is hier (o.a door experts) al zovaak uitgelegd dat de de kans enorm onwaarschijnlijk klein/nihil is op lange termijn effecten.
Er is daadwerkelijk niks wat aanleiding geeft te geloven dat die er wel zijn.

En waar we mee bezig zijn? Een pandemie bestrijden. Dat duurt nu eenmaal even. Gemiddeld een jaar of 5 tot 7 leert de geschiedenis ons. Dankzij vaccins hopelijk wat sneller.
Vaccins werken enorm goed.
Helaas muteert het virus ook mee. Dus zullen we de anti virus soms moeten updaten.
Als we nog altijd enkel de Wuhan variant hadden was die prima bestreden met de vaccins. Maarja. We kregen de Britse, de delta en nu Omikron nog tussendoor.

• gekkie
xzaz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:01:
[...]

versus het verminderen van de IC capaciteit, ik zie hier zo niet direct een tegenstelling ?

En ze had een goed verhaal, dus wat was dan geparafraseerd haar geprefereerde "oplossing" waar je het kennelijk mee eens bent ?

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:52:
Er is hier (o.a door experts) al zovaak uitgelegd dat de de kans enorm onwaarschijnlijk klein/nihil is op lange termijn effecten.

En waar we mee bezig zijn? Een pandemie bestrijden. Dat duurt nu eenmaal even. Gemiddeld een jaar of 5 tot 7 leert de geschiedenis ons. Dankzij vaccins hopelijk wat sneller.
Helaas muteert het virus ook mee. Dus zullen we de anti virus soms moeten updaten.
Als we nog altijd enkel de Wuhan variant hadden was die prima bestreden met de vaccins. Maarja. We kregen de Britse, de delta en nu Omikron nog tussendoor.
hoewel ik het met je eens ben vind ik wil dat @HollovVpo1nt een po1nt heeft en terecht de vraag stelt waar de uitweg is. Want je kunt wel blijven vaccineren maar wanneer het virus lekker mee muteert blijven we tot inde eeuwigheid bezig. Dat is toch ook geen leven? Mondkapjes, boosteren en lockdowns.....

Geef mijn portie dan maar aan fikkie.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Shadow_Agent schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:56:
[...]
hoewel ik het met je eens ben vind ik wil dat @HollovVpo1nt een po1nt heeft en terecht de vraag stelt waar de uitweg is. Want je kunt wel blijven vaccineren maar wanneer het virus lekker mee muteert blijven we tot inde eeuwigheid bezig. Dat is toch ook geen leven? Mondkapjes, boosteren en lockdowns.....

Geef mijn portie dan maar aan fikkie.
Ik hoop dat je jouw portie zelf pakt of anders een op dieren aangepast vaccin voor Fikkie. Maar prima.

De uitweg is immuniteit of een dusdanig gemuteerde variant waarbij er geen enorme druk meer is op de zorg.
De eerste berichten lijken gunstig over Omikron. Misschien is het Omikron nog net niet maar degene erna wel.

Helaas is dat koffiedik kijken.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:52:

Dergelijke forse claims onderbouwen we dus niet met een n=1 verhaal.

[ Voor 18% gewijzigd door tweakduke op 22-12-2021 15:16 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En heb je nu dan een ook een daadwerkelijke bron die omschrijft hoe ze het voor zich zien dat je een auto-immuum ziekte krijgt van vaccinatie?

Of blijft het bij een via-via verhaal?
In dat laatste geval blijf ik toch bij de bekende literatuur en vind ik het jammer dat je op via via verhalen afgaat.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:12
HollovVpo1nt schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:47:
We zijn nu bijna 2 jaar verder met inmiddels in werking en/of achter de rug
- verplichte mondkapjes
- avondklok
- (avond)lockdown
- corona toegangsbewijs
- 2 vaccins (waar de we lange termijn gevolgen niet van bekend zijn)
- (zelf)testen
- thuiswerken
- en nu boosters

Waar de F zijn we mee bezig? Wat zijn we opgeschoten? De enigen die hiervan hebben geprofiteerd zijn bezorgdiensten, Zoom en Microsoft. Wat hebben we bereikt??
- leerachterstanden
- een grote GGZ golf die op ons af komt voor mensen die kapot zijn gemaakt in de bloei van hun leven
- maatschappij ontwricht
- algehele volksgezondheid die verslechterd is, men is aanzienlijk minder gaan bewegen
- het verplegingsvak enorm onaantrekkelijk gemaakt door in tijden van crisis de enige vorm van beloning een applaus te laten zijn, terwijl men randje overspanning zit

Men vindt het op dit forum volledig normaal om te zeggen dat ongevaccineerden de vrijheid van de gevaccineerden en de maatschappij gijzelen. Maar wanneer gaan we het hebben over hoe ethisch het is dat zwakkere ouderen de maatschappij zo op slot kunnen gooien?

Op deze manier is er geen uitweg en ook met een 100% vaccinatiegraad niet. Laat staan dat je dat nooit gaat bereiken want ook het aandeel kerngezonde mensen die zich niet zal laten boosteren is ook niet insignificant.

Ik twijfel ook, als ik zie dat mijn 2 prikker feitelijk niks geholpen hebben en ik mijn toekomst op het spel zet met de vaccins. Sorry, maar "we weten niet wat de lange termijn gevolgen" zijn gaat voor mij niet meer op.

Wat een bende zeg.
Dus jij had liever gezien dat de ziekenhuizen overstroomden, de lijken lagen te rotten in de verpleeghuizen, plunderingen schering en inslag waren en de scholen gesloten omdat leraren en onderwijzers hetzij ziek of overleden waren?
Ik weet het niet hoor, maar juist doordat het overgrote deel der Nederlanders zich wel netjes aan de ingestelde maatregelen hebben gehouden hebben we de maatschappelijke gevolgen redelijk binnen de perken kunnen houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:02:
En heb je nu dan een ook een daadwerkelijke bron die omschrijft hoe ze het voor zich zien dat je een auto-immuum ziekte krijgt van vaccinatie?

In dat laatste geval blijf ik toch bij de bekende literatuur en vind ik het jammer dat je op via via verhalen afgaat.
Ik zal die bron voor je ophalen en kom ik op terug.

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-11 08:15

CaDje

Framedrops for life

HollovVpo1nt schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:00:
[...]

Ik heb veel artsen in mijn kringen die regelmatig naar congressen gaan over dit onderwerp en waar medisch ethische discussies gevoerd woeden: men weet niet wat de risico's op auto immune ziekten zijn op de lange termijn. Dat is een "we weten niet of en op welke schaal o.a. auto immune ziekten kunnen optreden". Sorry, ik ga mijn lichaam niet meer lenen voor dat onderzoek door booster na booster na booster te prikken.
Volgens mij is bij een hoop auto immune ziekten onbekend waarom ze bij de 1 wel optreden en bij de ander niet. Om nou te stellen dat vaccinaties hier een rol in spelen lijkt mij vrij ver gezocht.

Als in een onderzoek gesteld wordt: "we weten niet of en op welke schaal o.a. auto immune ziekten kunnen optreden" moet je er niet meer in zoeken dan wat er staat, dat doen de onderzoekers namelijk ook niet. Het kan namelijk best zijn dat het geen deel was van het onderzoek, en "we" het daarom dus niet weten.
Hetzelfde zou gezegd kunnen worden over haaruitval: "we weten niet of en op welke schaal o.a. haaruitval kan optreden". Dit betekend niet automatisch dat er een verhoogde kans is op haaruitval.

• xzaz
Metalfreak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:26:
[...]

Nou ja, zo lang het echt (in dit geval) om dit ene weekje extra vakantie blijft lijkt het me toch nog mee te vallen. Als "de kwaliteit van het onderwijs" valt of staat met dat ene weekje onderwijs waar er ook normaal gesproken nog wat kerstactiviteiten gepland staan, is het bar slecht gesteld met het onderwijs.
gekkie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:52:
[...]

versus het verminderen van de IC capaciteit, ik zie hier zo niet direct een tegenstelling ?

En ze had een goed verhaal, dus wat was dan geparafraseerd haar geprefereerde "oplossing" waar je het kennelijk mee eens bent ?
Kijk het gewoon even terug zal ik zeggen. https://op1npo.nl/2021/12...en-van-de-schoolsluiting/

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

Metalfreak

Hoije woh!

Dit klinkt wel heel erg als "doe je eigen onderzoek". Ik vermijd praatprogramma's als de pest/covid en heb echt niet de mogelijkheid om even tijdens werktijd een praatprogramma van 1,5 uur te gaan kijken, is het echt zo lastig om dit in 2 zinnen te typen?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• Shadow_Agent
  • Nu online

Shadow_Agent

Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 09:58:
[...]

Ik hoop dat je jouw portie zelf pakt of anders een op dieren aangepast vaccin voor Fikkie. Maar prima.

De uitweg is immuniteit of een dusdanig gemuteerde variant waarbij er geen enorme druk meer is op de zorg.
De eerste berichten lijken gunstig over Omikron. Misschien is het Omikron nog net niet maar degene erna wel.

Helaas is dat koffiedik kijken.
maak je over mijn vaccinatie status geen zorgen, de booster zit er al een week of twee in ;)

Waar ik mij ernstige zorgen over maak is over een wereld met covid en de tig mutanten die we nog gaan krijgen wellicht. Zoals je zegt is het koffiedik kijken. Jij noemt dat er een variant komt waar geen ziekenhuisopnames meer zijn. Dat zou ideaal zijn als het muteert naar een dergelijke griepachtige variant. Echter voor hetzelfde geld muteert het naar een gevaarlijke variant of mutuurt het steeds zo dat we met dezelfde shitzooi als nu blijven zitten voor jaren.

Hoe zie je dat dan voor je
?

Zeker voor de jeugd nu die niets kan. Ouders met kinderen die min of meer aan huis gekluisterd zijn en niet naar een pretpark of dierentuin kunnen. Geen feestjes en leuke dingen doen met mensen. Spontaan bekenden een knuffel geven. Alleen maar thuiswerken. Als je op een zolderkamer zit zonde sociale contacten en het wel prima vind snap ik dat dit soort lockdowns je weinig doen. Voor de meer sociale mensen onder ons is dit echt verschrikkelijk.

Overigens heb ik zelf minimaal last. Woon riant, vrouw en kind van 2 die zich zo nog wel kan vermaken maar zou niet graag willen ruilen met een gezin op een flat ergens 4 hoog achter zonder opties tot ontspanning.

• xzaz
Metalfreak schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:41:
[...]

Dit klinkt wel heel erg als "doe je eigen onderzoek". Ik vermijd praatprogramma's als de pest/covid en heb echt niet de mogelijkheid om even tijdens werktijd een praatprogramma van 1,5 uur te gaan kijken, is het echt zo lastig om dit in 2 zinnen te typen?
Hij ziet na jaren van stabiel aantal psychologische klachten sinds 2 jaar een enorme stijging. Zijn conclusie; wat is er meer waard een 70+'er die een IC nodig heeft of een generatie waarin er enorme psychologische klachten de bovenhand voeren en waar ze, en wij als gemeenschap nog decennia mee moeten leven. Met andere woorden; waar ligt de grens in die balans, nu slaat deze steeds om naar de ouderen maar wanneer gaat deze omslaan naar de jongeren?

• bert pit

bert pit

asdasd

GekkePrutser schreef op maandag 20 december 2021 @ 18:42:
[...]

Nouja deze variant is inmiddels toch al in Nederland, dus het maakt niet meer uit of je het van een reiziger oppikt of gewoon van een Nederlander. De kans dat een Zuidafrikaan omikron heeft is wellicht iets hoger maar dat zal in een week of twee al hetzelfde zijn.

Zulke maatregelen helpen vooral als het er nog niet is. Het is nu al veel te laat daarvoor. En vergeet niet, die variant is pas ontdekt toen hij al ruimschoots verspreid was. Wat ga je dan doen, jarenlang alle intercontinentale vluchten op slot doen?

Bovendien kom je dan in de nare isolatiesituatie waar je jezelf dan ook niet meer open kan stellen, waar de zero-covid politiek landen zich nu in gewrongen hebben. In het begin leek het de beste oplossing (denk Nieuw Zeeland) maar ik denk dat die zich nu een stuk meer in de nesten hebben gewerkt. Als iedereen dit had gedaan hadden we het wellicht uit kunnen bannen maar dat is niet gebeurd en nu hebben ze heel lang op slot gezeten wat niet echt veel meer heeft opgeleverd dan uitstel. Zeker nu er varianten zijn waarop de vaccins niet goed werken.

Ook hebben die die landen zelfs met strenge quarantaine voor bezoekers toch covid niet buiten kunnen houden.
Ik vermoed dat de covid soep op dit moment minder heet is dat hij wordt opgediend (management by hope). Dus dat het allemaal wel meevalt en dat we momenteel onder invloed van grote angst strengere maatregelen invoeren 'want stel voor dat'....

Echter er kan een keer een variant komen met een zeer hoge mortaliteit. Als je dan als land geen plannen hebt en geen voorzorgmaatregelen en je laat de sluis gewoon open staan omdat mensen zo nodig moeten reizen dan belast je dus een heel land met de problemen die een reiziger veroorzaakt.

Mijns inziens zal de veroorzaker er meer last van moeten hebben dan de gemiddelde burger. Dus: quarantaine invoeren is dan een goed idee. Reis je op dit moment naar een Aziatisch land (China, Indonesie etc.) dan is de kans groot dat je op eigen kosten 10 dagen in een quarantaine hotel moet.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-11 19:31
Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:02:

Wakefield draait zich om in z'n bed :')

Man, wat heeft het scaremongeren van die vent veel kwaad gedaan zeg. En dat voor iemand die vooral probeerde om z'n éigen vaccins te verkopen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-11 20:49
Was inderdaad wel interessant betoog van die psychiater bij Op1. Niet gelijk oordelend maar laat ze andere scenario’s ook maar eens doorrekenen ipv enkel uit te gaan van IC bedden. Hij verteld daarnaast dus wederom dat OMT amper luistert naar andere disciplines - daar zit bij mij ook de irritatie icm het blindelings volgen van Rutte en de Jonge door al die fear grafieken en doemscenario’s van die virologen die hier het land besturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Katseviool op 21-12-2021 11:25 ]

• ijdod
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom het OMT zou moeten luisteren naar die andere disciplines, tenzij het gaat om het verhogen van de compliance. De naam zegt het al: Outbreak Management Team.

En gezien het zwabberbeleid van de afgelopen twee jaar is beweren dat de regering blindelings het OMT volgt gewoon aantoonbare onzin. Maar ja, het bekt leuk natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 21-12-2021 11:33 ]

• Katseviool
ijdod schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:32:
Ik zie eerlijk gezegd niet waarom het OMT zou moeten luisteren naar die andere disciplines, tenzij het gaat om het verhogen van de compliance. De naam zegt het al: Outbreak Management Team.

En gezien het zwabberbeleid van de afgelopen twee jaar is beweren dat de regering blindelings het OMT volgt gewoon aantoonbare onzin. Maar ja, het bekt leuk natuurlijk.
Omdat de beslissingen die deze eendimensionale club maakt een veel grotere impact heeft op de samenleving heeft.

Kijkend naar het beleid zie je dat ze primair het OMT volgen - er zijn geen andere disciplines betrokken waar advies aan wordt gevraagd en/of zo zwaar wordt gewogen.

• gekkie
xzaz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:09:
[...]
Hij ziet na jaren van stabiel aantal psychologische klachten sinds 2 jaar een enorme stijging. Zijn conclusie; wat is er meer waard een 70+'er die een IC nodig heeft of een generatie waarin er enorme psychologische klachten de bovenhand voeren en waar ze, en wij als gemeenschap nog decennia mee moeten leven. Met andere woorden; waar ligt de grens in die balans, nu slaat deze steeds om naar de ouderen maar wanneer gaat deze omslaan naar de jongeren?
Kijk eens aan daar hebben we dan als nog het verhaal, fijn en dank daar voor.

Vermoedelijk niet, en vermoedelijk om min of meer dezelfde reden als dat alle patiënten met overige klachten niet of mondjesmaat aan de beurt komen, het ene is acuter dan het andere.

Daarnaast vraag ik me dan altijd af hoe men het alternatief voor zich ziet. En als dat zou kunnen betekenen dat dat zal leiden tot het of weigeren van opa en oma of vader en moeder in het ziekenhuis vanwege geen capaciteit en het vervolgens begraven, danwel mogen mantelzorgen voor langere tijd, of dat een psychologisch gezien mindere belasting zou zijn dan een substantieel verminderen van het aantal (en dan met name verschillende) contacten (waarbij die situatie voor iedereen uiteraard anders is en er best situaties zijn te verzinnen waarin ook dat schrijnend kan zijn).
Daarnaast denk ik dat je dan nog meer zorgmedewerkers psychologisch verder kunt afschrijven, wat ook nogal een lange termijn effect heeft.
Dus ik vraag me af of de psychiater ook dat heeft meegewogen in zijn pleidooi, namelijk de uitwerking van wat een alternatief ook weer op alleen maar z'n eigen vakgebied zal hebben.

[ Voor 40% gewijzigd door gekkie op 21-12-2021 20:18 ]

• gekkie
Katseviool schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:38:
[...]
Omdat de beslissingen die deze eendimensionale club maakt een veel grotere impact heeft op de samenleving heeft.

Kijkend naar het beleid zie je dat ze primair het OMT volgen - er zijn geen andere disciplines betrokken waar advies aan wordt gevraagd en/of zo zwaar wordt gewogen.
Wat gaat dat helpen ?
Iedereen vindt immers dat zijn gebied er heel erg veel last van ondervind (en bij de ondernemers dat ze alles veilig zonder besmettingen kunnen realiseren).
Er zijn soms wel accentverschillen mogelijk en dat gebeurd naar mijn mening ook, soms met meer succes dan het andere, o.a. omdat men zich dan toch niet blijkt te houden aan wat men zelf heeft aangedragen.

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 21-12-2021 12:00 ]

• ijdod
@Katseviool Kijkend naar het beleid zie je dat dus niet. Kennelijk luistert het kabinet dus ook naar andere geluiden. Alleen als het water echt over de dijken klotst doen ze er iets mee.

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 16:50
Bizar dat zo'n iemand nog werkzaam is bij de callcenter zie artikel https://www.gelderlander....-mag-verwachten~a174c547/

• xzaz
gekkie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:45:
[...]

Kijk eens aan daar hebben we dan als nog het verhaal, fijn en dank daar voor.

Vermoedelijk niet, en vermoedelijk om min of meer dezelfde reden als dat alle patiënten met overige klachten niet of mondjesmaat aan de beurt komen, het ene is acuter dan het andere.

Daarnaast vraag ik me dan altijd af hoe men het alternatief voor zich ziet. En als dat zou kunnen betekenen dat dat zal leiden toto hetof weigeren van opa en oma of vader en moeder in het ziekenhuis vanwege geen capaciteit en het vervolgens begraven, danwel mogen mantelzorgen voor langere tijd, of dat een psychologisch gezien mindere belasting zou zijn dan een substantieel verminderen van het aantal (en dan met name verschillende) contacten (waarbij die situatie voor iedereen uiteraard anders is en er best situaties zijn te verzinnen waarin ook dat schrijnend kan zijn).
Daarnaast denk ik dat je dan nog meer zorgmedewerkers psychologisch verder kunt afschrijven, wat ook nogal een lange termijn effect heeft.
Dus ik vraag me af of de psychiater ook dat heeft meegewogen in zijn pleidooi, namelijk de uitwerking van wat een alternatief ook weer op alleen maar z'n eigen vakgebied zal hebben.
De psychiater nam dat zeker mee en zei ook dat het niet makkelijk was. Zijn pleidooi was dat het OMT erg goed is in het berekenen van epidemiologische cijfers maar niets daartegen overzet. Een lockdown heeft gevolgen psychologisch en dan hebben we het nog niet over leerachterstanden en dergelijke. Zijn argumentatie was niet dat we het moeten doen maar dat we er wel over na mogen denken. Als je tijd heb zal ik het zeker gewoon even bekijken; het duurt misschien 10 minuutjes maar was een prima inhoudelijk en cijfermatig beargumenteerde discussie.

• ijdod
Ik snap waar de psychiater (en anderen, voor andere gebieden) vandaan komen, maar hoe kan het OMT daar iets mee? Een virus heeft daar geen boodschap aan. Het OMT geeft het advies, de regering weegt die belangen af. Die kunnen daarbij vragen terugleggen bij het OMT (als we moeten kiezen uit X en Y (met schade A en B ) wat heeft dat het gewenste effect). Daarbij is het vaak lastig kwantificeerbaar. Omzet omdat je winkel dicht moet is duidelijk, psychologische schade (als voorbeeld) is dat een stuk minder.

• xzaz
ijdod schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:21:
psychologische schade (als voorbeeld) is dat een stuk minder.
Als je het bekijkt beargumenteert hij dat prima met cijfers. We meten ongeveer 40 jaar het aan psychische klachten gelijk bleven en we weten dat bij de jeugd < 27j het afgelopen jaar, tijdens de lockdown de psychologische aandoeningen omhoog zijn gegaan.

• GAIAjohan
  • Laatst online: 07:15
Waarom moet je voor de aankoop van een COVID test 16 jaar zijn? :) zelfscan kassa toonde dat bij Kruidvat.
Als zelfs kinderen van 8 het tegenwoordig moeten gebruiken is dit best wel idioot

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Brent
Tsja, het is lastig om al dat personeel zo opeens op te roepen om te lijnen bemand te houden, en weer af te schalen als de piek voorbij is. Dat er weleens wat rotte vissen doorglippen lijkt me logisch, zeker in zulke omstandigheden.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Arrne
  • Laatst online: 04-11 07:03
GAIAjohan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:29:
Waarom moet je voor de aankoop van een COVID test 16 jaar zijn? :) zelfscan kassa toonde dat bij Kruidvat.
Als zelfs kinderen van 8 het tegenwoordig moeten gebruiken is dit best wel idioot
Die zullen in dezelfde categorie vallen als geneesmiddelen.

Dat kinderen iets mogen gebruiken wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze er onbeperkt beschikking over moeten hebben. Nu zal dat voor zelftests niet zo'n probleem zijn, maar wel voor de geneesmiddelen die daar verkocht worden.

• gekkie
xzaz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:14:
[...]
De psychiater nam dat zeker mee en zei ook dat het niet makkelijk was.
Ik heb het bekeken en ik zie niet dat hij het zelf mee weegt.
Op de directe vraag daarnaar antwoord hij ontwijkend, namelijk als zijnde "een optie", hij houdt van scherpe keuzes. Maakt hem vervolgens zelf niet (en wenst dus daar ook de afgeleide effecten op de psyche niet te beschouwen) en stelt vervolgens dat het OMT dat maar moet gaan afwegen en komt dan vervolgens met de notie dat het OMT daar niet te in staat is.

Dus ik zie niet waar in hij die afgeleide mogelijke effecten van ander beleid, die hij ook zou kunnen gaan terug zien in zijn praktijk, afweegt.
Zijn pleidooi was dat het OMT erg goed is in het berekenen van epidemiologische cijfers maar niets daartegen overzet. Een lockdown heeft gevolgen psychologisch en dan hebben we het nog niet over leerachterstanden en dergelijke. Zijn argumentatie was niet dat we het moeten doen maar dat we er wel over na mogen denken. Als je tijd heb zal ik het zeker gewoon even bekijken; het duurt misschien 10 minuutjes maar was een prima inhoudelijk en cijfermatig beargumenteerde discussie.
Daar is toch ook al over nagedacht, je kunt toch moeilijk betogen dat het sluiten van de scholen (en overig onderwijs) voor aan staat in de maatregelen tombola ?
Misschien de studie van de alcoholhoudende dranken, maar verder ...

• GAIAjohan
Arrne schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:36:
[...]

Die zullen in dezelfde categorie vallen als geneesmiddelen.

Dat kinderen iets mogen gebruiken wil natuurlijk nog niet zeggen dat ze er onbeperkt beschikking over moeten hebben. Nu zal dat voor zelftests niet zo'n probleem zijn, maar wel voor de geneesmiddelen die daar verkocht worden.
Daarom moeten ze dan aparte categorieën gaan maken. Kinderen hebben overigens in principe ook onbeperkt toegang tot suiker en snoep, lijkt me toch nog een flink slag slechter, en niet verplicht om te gebruiken, itt tests.
Tevens vind ik het slecht dat kinderen zo niet op bepaalde manieren dienstbaar mogen zijn voor bv (groot)ouders, buren etc.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GAIAjohan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:46:
[...]

Daarom moeten ze dan aparte categorieën gaan maken. Kinderen hebben overigens in principe ook onbeperkt toegang tot suiker en snoep, lijkt me toch nog een flink slag slechter, en niet verplicht om te gebruiken, itt tests.
Tevens vind ik het slecht dat kinderen zo niet op bepaalde manieren dienstbaar mogen zijn voor bv (groot)ouders, buren etc.
Een zelftest is ook nergens verplicht?

• GAIAjohan
Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:52:
[...]

Een zelftest is ook nergens verplicht?
Nou goed: Er wordt/werd van ze verwacht dat ze de test tweemaal per week uitvoeren toen ze nog naar school gingen. ;)

Niet hard verplicht, wel verwacht
https://www.rijksoverheid...9/testen/testen-onderwijs

[ Voor 12% gewijzigd door GAIAjohan op 21-12-2021 12:59 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

GAIAjohan schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:58:
[...]

Nou goed: Er wordt/werd van ze verwacht dat ze de test tweemaal per week uitvoeren toen ze nog naar school gingen. ;)

Niet hard verplicht, wel verwacht
https://www.rijksoverheid...9/testen/testen-onderwijs
Maar die kunnen de ouders toch kopen met de wekelijkse boodschappen?

Of ze halen hem bij de supermarkt, daar zit er geen leeftijd op?
Sommige winkels hebben ook een leeftijd voor Energy drank of een mes.
Dat is ook niet overal.

• GAIAjohan
Dennis1812 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:10:
[...]

Maar die kunnen de ouders toch kopen met de wekelijkse boodschappen?

Of ze halen hem bij de supermarkt, daar zit er geen leeftijd op?
Sommige winkels hebben ook een leeftijd voor Energy drank of een mes.
Dat is ook niet overal.
De kinderen krijgen ze op school gewoon mee ;). Dus wat dat betreft is het simpel.
Ik weet overigens niet of supermarkten op 16 checken. 1x daar wat gehaald, maar bij gewone kassa, en tja dan zien ze wel dat ik geen 16 meer ben :).
Energy drink of een mes is dan ook weer heel wat anders dan een Corona test. Energy drink is troep, met een mes kun je iemand verwonden/doden.
In theorie kan je vast iemand doden met een wattenstaafje of de testvloeistof, maar ik vind de vergelijking best mank gaan.

Het gaat mij erom dat niet eens een (groot)ouder of buurman iemand onder 16 hiervoor dan even langs iig Kruidvat kan sturen. Ik vind het serieus raar.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 21-12-2021 13:15 ]

• xzaz
gekkie schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:40:
[...]

Ik heb het bekeken en ik zie niet dat hij het zelf mee weegt.
Op de directe vraag daarnaar antwoord hij ontwijkend, namelijk als zijnde "een optie", hij houdt van scherpe keuzes. Maakt hem vervolgens zelf niet (en wenst dus daar ook de afgeleide effecten op de psyche niet te beschouwen) en stelt vervolgens dat het OMT dat maar moet gaan afwegen en komt dan vervolgens met de notie dat het OMT daar niet te in staat is.
Ik heb het niet meer teruggekeken maar het leek mij erop dat hij insinueerde dat voor hem de drempel al is overschreden?

• ijdod
xzaz schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 12:25:
[...]

Als je het bekijkt beargumenteert hij dat prima met cijfers. We meten ongeveer 40 jaar het aan psychische klachten gelijk bleven en we weten dat bij de jeugd < 27j het afgelopen jaar, tijdens de lockdown de psychologische aandoeningen omhoog zijn gegaan.
Ik bedoelde voornamelijk hoe je dat weegt, daar de schade veel minder objectief vast te stellen is.

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Katseviool schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 11:38:
[...]

Nou, dat is toch aantoonbaar niet correct. Dat is inmiddels wel vaak genoeg in het topic voorbij gekomen vanuit de Catshuis stukken en de vele verslagen sindsdien. Het is een tekstboek voorbeeld van politieke besluitvorming voor beheer van crisis, dat is iets anders dan crisisbeheersing 😎

Enfin, nu is het wel een begrijpelijke reflex. We reageren op waar we de meeste prikkel voor krijgen, en dan is analyse van wat in messaging voorbij komt voor hoogste factor van herhaling interessant om eens te doen. OMT OMT OMT. Et cetera. Ook nu bij de persconferentie daar wederom op ingezet werd blijft het moeilijk om door nudging als gereedschap heen te prikken.

Zwabberen is machtspolitiek gereedschap. In geen enkele andere politieke school is het doctrine.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Yaksa schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 10:03:
[...]

Dus jij had liever gezien dat de ziekenhuizen overstroomden, de lijken lagen te rotten in de verpleeghuizen, plunderingen schering en inslag waren en de scholen gesloten omdat leraren en onderwijzers hetzij ziek of overleden waren?
Ik weet het niet hoor, maar juist doordat het overgrote deel der Nederlanders zich wel netjes aan de ingestelde maatregelen hebben gehouden hebben we de maatschappelijke gevolgen redelijk binnen de perken kunnen houden.
De initiële reactie met de maatregelen om het door jouw geschetste scenario te voorkomen sta ik achter. We zijn alleen nu 2 jaar verder en we zien een soort "diminishing returns" scenario met maatregelen, maarbij de korte termijn maatregelen niet meer opwegen tegen lange termijn gevolgen voor de maatschappij en volksgezondheid. Ik ben een voorstander van triage, nu al. Dat betekent dat je tot een zekere hoogte doden ook gaan accepteren. Ik heb zelf naasten die niet door de triage zouden komen, dus dit is een maatregel die duidelijk maakt hoe hoog het mij zit.

• Katseviool
Virtuozzo schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 14:05:
[...]

Nou, dat is toch aantoonbaar niet correct. Dat is inmiddels wel vaak genoeg in het topic voorbij gekomen vanuit de Catshuis stukken en de vele verslagen sindsdien. Het is een tekstboek voorbeeld van politieke besluitvorming voor beheer van crisis, dat is iets anders dan crisisbeheersing 😎

Enfin, nu is het wel een begrijpelijke reflex. We reageren op waar we de meeste prikkel voor krijgen, en dan is analyse van wat in messaging voorbij komt voor hoogste factor van herhaling interessant om eens te doen. OMT OMT OMT. Et cetera. Ook nu bij de persconferentie daar wederom op ingezet werd blijft het moeilijk om door nudging als gereedschap heen te prikken.

Zwabberen is machtspolitiek gereedschap. In geen enkele andere politieke school is het doctrine.
Zal wel aan mij liggen maar deze tekst (en die signature) zwabbert aan alle kanten ;)

Maar het is inderdaad een terugkerend thema in dit topic/media dus dan is het nog steeds een discussie waard. Zie bijvoorbeeld net in het kamerdebat dat kamerleden in shock zijn door een huilende horeca ondernemer bij EenVandaag. Er is veel te veel in een dimensionaal beleid gestuurd door medische technocraten. Allicht geven anderen wel input maar al die andere disciplines krijgen simpelweg minder air-time bij zowel politiek als talkshows. Daarbij is, net als bij de klimaatcrisis, de gevolgen die we morgen zien (overvolle IC’s) beangstigender dan lange termijn effecten (psychische schade bij kinderen) omdat we dat toch niet kunnen bevatten en/of we nu toch geen verantwoording ervoor hoeven af te leggen.

Maar daarbij ben ik ook wel eens benieuwd wanneer ze bij VWS vinden dat een crisis overgaat in BAU. Is er na 2.5 jaar nog wel sprake van een uitbraak waarvoor een leidend outbreak management team nodig hebben? Ik zie liever dat ze dit weer gewoon terughalen bij de overheid en een multi-disciplinair orgaan opzetten waarbij ook een aantal OMT leden een rol krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Katseviool op 21-12-2021 14:58 ]

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 03-11 10:05
Hmm, ik ben vorige week ben ik voor het eerst positief getest op corona. Gelukkig weinig symptomen. Maar waar deze post eigenlijk over gaat is dat er door de GGD wordt geadviseerd om binnen 8 weken geen test meer te doen omdat deze dan een relatief grote kans heeft op een false positive. De man van het contact- en brononderzoek (die ivm de drukte geen contact- en brononderzoek meer doen, maar goed) zei me dat de kans op herinfectie miniem was en dat het nut van testen dus sowieso niet erg nuttig is, gedurende die periode.

Het enige wat ik nu wat vervelend vind is dat ik mogelijk/waarschijnlijk besmet ben met Delta nu, en ik me afvraag wat er gebeurt als ik nu in m'n gezicht wordt geniesd door iemand met Omicron. Het lullige is dat ik daar nu niet op kan testen, want zo'n PCR die kan vals positief uitslaan op de restanten van de Delta-infectie, terwijl ik misschien wel/ook live-deeltjes van Omicron bij me draag en over kan dragen? Is daar meer over bekend?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1 ... 47 ... 85 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"