• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik zeg kwestie van geluk.

Ikzelf: stevige drinker en roker sporten wordt ik alleen maar moe van, fruit eet ik sporadisch ben gek op vlees bij voorkeur rood vlees. Slaap meestal minimaal.
Dus niet een toonbeeld van gezond zal ik maar zeggen.
Overigens geen overgewicht of buikje.

Ben niet vaak ziek ondanks die snotbulten en dergelijke die de jeugd 8 en 5 meenemen van school, meestal een dag of twee wat snotterig maar dat is het dan ook.

Nu corona donderdag en vrijdag waren de eerste dagen van verschijnselen wat hoesten en dat was het wel en ja mischien iets minder lucht.
Zaterdag op zondag was ik moe en heb ik 12 uur geslapen.
En nu ben ik er wel weer nog wat hoesten nu en dan en ik ruik en proef niet veel meer, dat is wel vervelend met eten daar is niet veel aan.
Zout proef ik nog wel en ik hou wel van zout dus dat is wel te doen.

De jeugd heeft ook niet veel last beetje hangerig maar de oudste is wel weer klaar en de jongste knapt ook al weer aardig op.

Moeders lijkt niet ziek te kunnen worden is vandaag weer wezen testen, wacht nog op de uitslag.

Goed setje genen of een getraind afweer systeem.

We hebben huisdieren hond en kat dus er komt wel het 1 en andere aan bacteriën en virussen over de vloer zou je denken.
Verder hebben we een wasmachine dus het tuig zit ook wel eens van top tot teen onder de modder als ze buiten zijn geweest. We wonen buitenuit in een dorp dus het is niet erg als je vies wordt hier..

Zeg het maar een kwestie van geluk of goede genen of gewoon een getraind afweer systeem...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
bert pit schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:54:
[...]
Ik ben iig voor de zekerheid vitamine D gaan slikken
De rol van itamine D wordt volgens mij behoorlijk onderschat als factor die je immuunsysteem kan ondersteunen.

Ik kwam bv deze studie tegen, waaruit blijkt dat als je een bovengemiddeld vitamine D nivo hebt, het risico om te overlijden aan Covid tot nagenoeg 0 zou dalen: https://www.medrxiv.org/c...101/2021.09.22.21263977v1

En ook deze oudere studie laat zien dat vitamine D erg belangrijk kan zijn om infecties te bestrijden: https://www.sciencedaily....ections%20in%20the%20body

[ Voor 15% gewijzigd door Arrien op 13-12-2021 19:33 ]

http://www.avfoto.nl

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Arrien schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:32:
[...]

De rol van itamine D wordt volgens mij behoorlijk onderschat als factor die je immuunsysteem kan ondersteunen.

Ik kwam bv deze studie tegen, waaruit blijkt dat als je een bovengemiddeld vitamine D nivo hebt, het risico om te overlijden aan Covid tot nagenoeg 0 zou dalen: https://www.medrxiv.org/c...101/2021.09.22.21263977v1

En ook deze oudere studie laat zien dat vitamine D erg belangrijk kan zijn om infecties te bestrijden: https://www.sciencedaily....ections%20in%20the%20body
We zijn hier altijd wel veel buiten, mischien dat dat helpt.
Geen idee ik houd het op geluk :+

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24

FreakNL

Well do ya punk?

Veel buiten helpt alleen als er genoeg zon is.

Het kan echt geen kwaad je basic bloedbeeld eens te laten testen.

We geven kinderen en ouderen extra vitamine D maar die kantoorpik die nog minder daglicht ziet maakt het blijkbaar zelf aan?

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:09

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op maandag 13 december 2021 @ 21:23:
Veel buiten helpt alleen als er genoeg zon is.

Het kan echt geen kwaad je basic bloedbeeld eens te laten testen.

We geven kinderen en ouderen extra vitamine D maar die kantoorpik die nog minder daglicht ziet maakt het blijkbaar zelf aan?
Want die kantoorpik kan het niet bij de kruidvat halen?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Uiteraard, dat is toch wat ik zeg?

Er zijn tig mensen die met een verlaagd vitamine D rondlopen terwijl dat onnodig is.

[ Voor 56% gewijzigd door FreakNL op 13-12-2021 21:37 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je praat over basic bloedbeeld.
Een vitamine status wordt daarin niet bepaald maar dat terzijde.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Excuus voor de verkeerde terminologie. Dacht dat het uit de context wel duidelijk was.

En door.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
165 pagina's vol met eindeloos negatief geneuzel over wie wat vind/ervaart/ermee doet.. -O-
Iemand ook nog iets positiefs over covid te melden? :9

[ Voor 7% gewijzigd door tweakmember op 13-12-2021 22:56 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Volgens mij loopt de vitamine D discussie nu al 2 jaar en blijkt er vooral uit dat mensen het moeilijk vinden om correlatie en cassatie van elkaar te scheiden.

Maar gelukkig kan vitamine D in beperkte mate bijslikken geen kwaad zoals die andere wondermiddeltjes waarmee mensen goede sier proberen te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 13-12-2021 23:06 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

tweakmember schreef op maandag 13 december 2021 @ 22:55:
165 pagina's vol met eindeloos negatief geneuzel over wie wat vind/ervaart/ermee doet.. -O-
Iemand ook nog iets positiefs over covid te melden? :9
Gelukkig geen positieve test te melden.

Vind het toch weer wel fijn dat t lekker rustig is met mijn verjaardag. Geen gedoe of niks.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
Trouw is lekker bezig.

Opinie stuk... letterlijk..
https://www.trouw.nl/opin...us-af-te-remmen~b4fbc58b/

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
We moeten medicatie hebben dat het virus echt de nek om draait en niet alleen de symptomen bestrijd. simpel zat.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12 13:49

Wailing_Banshee

You're Next

tweakmember schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 00:19:
[...]

We moeten medicatie hebben dat het virus echt de nek om draait en niet alleen de symptomen bestrijd. simpel zat.
medicatie die de symptomen bestrijd zijn ook welkom hoor. Als je door gerichte medicatie kunt voorkomen dat iemand in het ziekenhuis beland...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• monaldo
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-07-2023
Het is alleen maar goed dat er wat meer tegengeluid komt, al is het maar voor meer openbare discussie. Het is helemaal geen vage theorie, er zijn zat deskundigen die dit al roepen. Het is ook vrij logisch aangezien dit type virus wil overleven en niet de mensheid uitroeien.

• monaldo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:23:
[...]

medicatie die de symptomen bestrijd zijn ook welkom hoor. Als je door gerichte medicatie kunt voorkomen dat iemand in het ziekenhuis beland...
Helemaal waar, nu nog gericht toepassen en dan zijn we er.

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12 15:59

Metalfreak

Hoije woh!

Het jammere is vooral dat dit vast weer heel vaak aangehaald gaat worden als bron.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:29:
[...]
Het is alleen maar goed dat er wat meer tegengeluid komt, al is het maar voor meer openbare discussie. Het is helemaal geen vage theorie, er zijn zat deskundigen die dit al roepen. Het is ook vrij logisch aangezien dit type virus wil overleven en niet de mensheid uitroeien.
Inderdaad, hier bijvoorbeeld ook: https://torontosun.com/op...ime-to-pivot-our-response . Overigens ook geschreven door een arts.

Ik ben het daar helemaal mee eens. Piekmomenten daargelaten, we kunnen ons niet altijd blijven aanpassen.

Echter vind ik het geen reden om te stoppen met vaccineren. Dat is juist een 'kleine moeite hoge opbrengst' ding in de strijd tegen covid.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 14-12-2021 08:01 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:05
GekkePrutser schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 07:59:
[...]

Inderdaad, hier bijvoorbeeld ook: https://torontosun.com/op...ime-to-pivot-our-response . Overigens ook geschreven door een arts.

Ik ben het daar helemaal mee eens. Piekmomenten daargelaten, we kunnen ons niet altijd blijven aanpassen.

Echter vind ik het geen reden om te stoppen met vaccineren. Dat is juist een 'kleine moeite hoge opbrengst' ding in de strijd tegen covid.
Daar ben ik het wel mee eens, we moeten het gewone leven weer gaan oppakken maar dat is niet wat ik bedoelde met dat opinie stuk. Er is helemaal niet aangetoond dat een hogere vaccinatie graad zorgt voor een snellere groei in Corona varianten.Bovendien zou je hetzelfde kunnen zeggen voor 'natuurlijke immuniteit' die inmiddels ook flink is toegenomen. Wat wel is aangetoond is dat het vaccin de vatbare mensen voor een groot deel uit het ziekenhuis houdt en daarom doen we het. Niet om het virus uit te roeien. In maart 2020 was al bekend at het virus niet meer weg zou gaan.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• monaldo
Cobb schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 08:51:
[...]

Daar ben ik het wel mee eens, we moeten het gewone leven weer gaan oppakken maar dat is niet wat ik bedoelde met dat opinie stuk. Er is helemaal niet aangetoond dat een hogere vaccinatie graad zorgt voor een snellere groei in Corona varianten.Bovendien zou je hetzelfde kunnen zeggen voor 'natuurlijke immuniteit' die inmiddels ook flink is toegenomen. Wat wel is aangetoond is dat het vaccin de vatbare mensen voor een groot deel uit het ziekenhuis houdt en daarom doen we het. Niet om het virus uit te roeien. In maart 2020 was al bekend at het virus niet meer weg zou gaan.
Het huidige beleid is niet gericht op het feit dat we met corona moeten leven. Anders zou je veel meer ruimte geven aan natuurlijke immuniteit, kwestbaren beschermen middels vaccinatie en daarnaast breder naar de samenleving kijken dan alleen corona. De strijd wordt momenteel nog steeds alleen tegen corona gevoerd met als enige middel een vaccinatie. Anders is het ook niet te begrijpen dat men richting vaccineren van kinderen gaat of het "dwingen" van een booster door te dreigen met het wegvallen van je QR pas binnen Europa. En nog steeds zie je amper ruimte voor discussie in het openbare debat.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Nog meer ruimte aan 'natuurlijke immuniteit' geven is nog vollere ziekenhuizen en uitvaartcentra. Leuk voor jou als alles lekker open is, niet zo leuk voor iedereen die te maken heeft met die zieken en doden.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• monaldo
IJzerlijm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:45:
Nog meer ruimte aan 'natuurlijke immuniteit' geven is nog vollere ziekenhuizen en uitvaartcentra. Leuk voor jou als alles lekker open is, niet zo leuk voor iedereen die te maken heeft met die zieken en doden.
*knip* lees even de TS van het algemene topic door. Je info is verouderd.

[ Voor 30% gewijzigd door ZieMaar! op 15-12-2021 10:50 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:55:
[...]

Het is bewezen dat natuurlijke immuniteit sterker is en langer aanhoudt. Waarom zouden gezonde mensen en met name jongeren die een extreem kleine kans op ziekenhuisopname hebben zich moeten laten vaccineren. Wetende dat vaccinatie niet alles op lost en je elke 6mnd het weer moet boosteren?
Onzin.
Zowel je eerste deel als je 6 maanden deel.
Ik stuur je graag door naar de topicstart van het algemene topic. Staat het mooi uitgelegd.
Zoek eventueel wat posts van @RoD .die legt het ook 1000x uit ongeveer.
Hieronder de TS. Hoef je niet eens door te klikken.

Wil je dus stoppen met fake news alsjeblieft?
Dankjewel!
tweakduke schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 20:25:

Algemeen

De maatregelen die aangekondigd waren op 2 en 13 november hebben onvoldoende gewerkt. De besmettingsaantallen zijn nog steeds hoog en de bezetting op de zorgafdelingen en IC-afdeling loopt altijd nog op en beginnen kritieke niveaus te bereiken.

Daarom geldt vanaf 28 november onder andere de basisregels, werk thuis tenzij het niet anders kan maar dan met 1,5m. Blijf zoveel mogelijk thuis en bovenal alle niet essentiële zaken als horeca en detailhandel moeten om 17:00 uur tot 5.00 uur sluiten.

De scholen blijven open, maar daarvoor gelden extra maatregelen:

[...]

Zie voor de volledige lijst maatregelen:
https://www.rijksoverheid...erzicht-coronamaatregelen
https://www.rijksoverheid...ngere-maatregelen-overdag

[Afbeelding]

FAQ

Omdat we merkten dat in vorige delen de discussie zichzelf vaak herhaalde, hebben we een aantal veelvoorkomende vragen / uitgangspunten op een rijtje gezet. We gaan er vanuit dat iedereen deze informatie dan ook kent. Nieuwe inzichten mogen natuurlijk altijd, maar wel goed onderbouwd.
Vaccinatie
Waar werkt het vaccin nou eigenlijk tegen?
Allereerst werkt het heel goed tegen ziekenhuisopnames en IC opnames, namelijk zo'n 95% en respectievelijk 97%

Daarnaast werkt het ook tegen het krijgen van Corona: de kans op besmet raken is fors kleiner. Volgens presentatie van Jaap van Dissel tot ca 88%, bij delta. Tot slot beschermt het ook nog tegen overdragen (als je toch besmet bent): volgens dit RIVM onderzoek wordt die kans zo'n 71% kleiner na vaccinatie.

Aanpak coronavaccinatie in Nederland: https://www.rijksoverheid...e/aanpak-coronavaccinatie
Informatie RIVM: https://www.rivm.nl/covid...gen-achtergronden/werking
Ik ben jong en loop statistisch gezien weinig risico, dus waarom zou ik me vaccineren?
Daar zijn een aantal redenen voor te bedenken. Allereerst: zoals hierboven staat loop je minder kans op Corona te krijgen en als je het toch krijgt, draag je het minder snel over. Daarmee bescherm je andere mensen, die potentieel wel erg ziek van Covid kunnen worden.

Daarnaast is de benefit/risk ratio voor alle doelgroepen positief. Dat wil zeggen, de voordelen wegen op tegen de nadelen. Het risico op een ernstige bijwerking van het vaccin is dus voor iedereen (als groep) kleiner dan het risico op ernstig ziek worden van Covid.

Zie ook de uitleg in dit artikel.
Is het vaccin wel goed getest? Is het nog experimenteel?
Om heel kort te zijn: mensen hebben geen idee hoeveel tijd binnen een doorsnee ontwikkeltraject "verloren" gaat aan wachten, interpreteren, vragen stellen, goedkeuren, dingen aanpassen, etc. De tijd waarin je daadwerkelijk naalden in vrijwilligers aan het zetten bent is erg beperkt. Zo zit er tussen het bedenken van een nieuw medicijn en het daadwerkelijk doseren van je eerste vrijwilliger al gauw anderhalve jaar tot twee jaar.

Vanuit complothoek wordt nogal eens gezegd dat de vaccins experimenteel zijn, omdat ze nog in een onderzoeksfase zitten. Dit laatste klopt feitelijk/taalkundig gezien, maar dit zegt verder niets. Medicijnen zijn doorlopend in de onderzoeksfase, ook nadat ze al op de markt zijn toegelaten. Ook bij een "voorlopige toelating", het mechanisme waarmee de coronavaccins op de Europese markt zijn gebracht, is een groot pakket aan klinische data nodig. Dezelfde studies moeten zijn gedaan als bij een conventionele goedkeuring. Wat er bij een voorlopige goedkeuring nog niet ligt, zijn aanvullende gegevens over langetermijneffecten, analyses in subpopulaties (kinderen, zwangeren, etc.). Van farmaceuten wordt verwacht dat ze deze aanvullende studies doen binnen afzienbare tijd, anders kan de goedkeuring worden ingetrokken.

Daarnaast kan je stellen dat medicijnen permanent in de onderzoeksfase zitten. Dat komt omdat ten tijde van het klinische onderzoek, niet alle informatie naar boven gehaald kan worden. Zeer zeldzame bijwerkingen kom je in de onderzoeken vaak niet tegen, omdat ze zo zeldzaam zijn. Daarom worden ook medicijnen die al op de markt zijn, continue gevolgd, en onderzocht. Het veiligheidsmechanisme EudraVigilance is hiervoor opgetuigd in Europa, en daarnaast zijn er de zogeheten fase 4-studies waarbij medicijnen die al op de markt zijn worden onderzocht. In Nederland hebben we het Lareb, waarbij dokters en patiënten hun bijwerkingen kunnen melden. Dit dient om vinger aan de pols te houden over de effecten van medicijnen die al zijn vrijgegeven op de markt.

Kortom, dat medicijnen in de onderzoeksfase zitten, vertelt je niets over wat we daadwerkelijk weten over de voor- en nadelen van een medicijn. De EMA, die bepaalt of medicijnen op de markt mogen komen, kijkt niet of iets "experimenteel" is, maar kijkt of er voldoende informatie op tafel ligt om zeker te kunnen zijn over de benefit-risk-verhouding van een medicijn.

Meer informatie:
https://www.cbg-meb.nl/do...en/veiligheid-van-vaccins
https://ec.europa.eu/info...-19-vaccines-europeans_nl
Ok, allemaal leuk en aardig, maar hoe zit het dan echt met die langetermijneffecten?
Daar heeft @RoD het volgende over gezegd:

[...]

Kortom, door het vaccin een tijdje te volgen in het lichaam en te zien wat er gebeurt, weet je het risico op langetermijneffecten. Je kan het nooit 100% uitsluiten zonder mensen jaren te volgen, maar je weet al wel dat het risico verwaarloosbaar is.
Maar natuurlijke immuniteit is toch veel beter dan een vaccin?
Er is geen enkele aanleiding om dit te veronderstellen. Allereest: ziek worden heeft nogal wat nadelen tov vaccineren (en niet per se alleen voor ouderen en/of zwakkeren). Ten tweede, het virus wil zich graag aan het immuunsysteem onttrekken, en heeft trucjes om de immuunreactie juist te verzwakken. Vaccins zijn er juist op gericht om de immuunreactie zo sterk mogelijk te laten zijn. Een vaccin is dus een betere training voor het immuunsysteem dan het virus zelf. Dat blijkt overigens ook uit onderzoeken, waaruit blijkt dat vaccinatie meer antilichamen geeft en beter beschermt tegen een blootstelling aan het virus dan als je niet gevaccineerd bent, maar wel een infectie hebt doorgemaakt.

Er zijn verder observationele onderzoeken die aangeven dat een doorgemaakte infectie juist beter beschermd. Daar tegenover staat harder bewijs van gerandomiseerde, gecontroleerde trials die aantonen dat vaccinatie beter beschermd. De situatie blijft zich ook ontwikkelen vanwege de delta-variant en de omicron-variant, maar er is op dit moment al met al geen reden om aan te nemen dat natuurlijke immuniteit beter beschermd; het tegenovergestelde is aannemelijker.

Er gaat overigens een Israëlisch onderzoek rond dat claimt dat infectie veel betere bescherming biedt vergeleken met vaccins. Het gaat hier echter om een zeer slecht uitgevoerd onderzoek dat op een preprint-server staat, zie RoD in "Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus", en ook de comments die onder het originele artikel staan.

Zie voor meer info: https://www.immunology.or...natural-infection-vaccine waar deze afbeelding ook vandaan komt:
[Afbeelding]

Aanvullende informatie:
CDC: SARS-CoV-2 Infection-induced and Vaccine-induced Immunity
CDC-studie in de VS naar natuurlijke immuniteit vs. vaccinatie
En hoe zit het dan met gevaccineerden die het virus toch nog kunnen verspreiden?
Het klopt dat je na vaccinatie niet voor de volle 100% beschermd bent. Je kan nog steeds ziek worden, en je kan het virus nog steeds doorgeven aan anderen. De kans wordt na vaccinatie wel een stuk kleiner. Ook bij de Delta-variant is de kans dat je het virus doorgeeft een stuk kleiner. Daarbij komt natuurlijk ook nog eens dat de kans dat je besmet wordt kleiner is bij vaccinatie: de kans is dus groot dat je überhaupt het virus niet bij je draagt als je gevaccineerd bent.

Bron: https://www.rivm.nl/en/ne...s-by-63-for-delta-variant
Boosters? Moet ik me nog een keer extra laten prikken?
Uit onderzoek blijkt dat een boostervaccinatie, zoals een derde prik voor het Pfizer-vaccin, heel goed werkt. Het zorgt bij mensen die ongeveer een half jaar geleden zijn gevaccineerd, voor een behoorlijke extra risicoreductie op ziekenhuisopname, en daarnaast lijkt het ook de kans dat je überhaupt besmet raakt, behoorlijk te verkleinen. De Gezondheidsraad adviseert ouderen een booster te geven, omdat we weten dat de bescherming van de vaccinaties over tijd afneemt.

Update:Inmiddels is het advies om iedereen van 18plus een booster prik te geven. Die wordt net als bij de vorige vaccins verspreid per leeftijdscategorie. Van oud naar jong.

Bronnen:
https://www.gezondheidsra...en-covid-19-vervolgadvies
https://www.thelancet.com...-6736(21)02249-2/fulltext
https://www.gezondheidsra...rsonen-van-18-tot-60-jaar
Allemaal leuk en aardig wat jullie roepen, maar ik wil graag weten hoe de experts de vaccins echt beoordelen
Een goede manier om een overzicht te krijgen van wat er bekend is over een vaccin, is de Europese product pagina's lezen. Dit is die van het Pfizer-vaccin. Het bevat een overzicht van de belangrijkste vragen en antwoorden, en referenties naar rapporten en beoordelingen, alsook de bijsluiter.

Mocht je echt van de hoed en de rand willen weten, dan kun je de European Public Assessment Reports lezen. Dit is die van het Pfizer-vaccin. Die wordt gerefereerd op de product pagina, en bevat een overzicht van alle farmaceutische en klinische kennis die beschikbaar is, en is de basis waarop de experts van de EMA tot hun goedkeuring zijn gekomen.
De zorg
Waarom plaatsen we niet gewoon wat IC bedden erbij?
Daar zijn een aantal redenen voor (met dank aan de verpleegkundigen die hier actief zijn):
  • Geen verpleegkundig personeel, er is minder personeel beschikbaar dan tijdens eerste 3 golven door ziekte en verloop. Op de intensive cares is tussen 5 en 20 procent van de verpleegkundigen afgelopen anderhalf jaar vertrokken, heeft de beroepsvereniging voor IC verpleegkundige onderzocht
  • Opleiding IC verpleegkundige duurt ná de opleiding tot basisverpleegkundige (4 jaar) nog eens 2 jaar, dus even snel meer opleiden gaat niet. Ook is begeleiding leerlingen een probleem omdat er te weinig gediplomeerden zijn
  • Bij meer opschalen komt de kwaliteit van zorg ernstig in het geding. Nu al worden er veel fouten gemaakt door hoge werkdruk. Ook dit heeft weer zijn gevolgen voor verpleegkundigen én patiënt
  • IC personeel mist de waardering en is moe. Dat demotiveert . Bedden en logistiek kan wel geregeld worden, maar meer handen aan het bed die ook kwaliteit van zorg kunnen bedden niet.
Kortom: Er is geen draagvlak voor opschalen vanuit de zorg. Niet mogelijk aldus NVIC, V&VN IC en NZa. Opschalen heeft waarschijnlijk méér uitval ten gevolge wat rampzalig zou zijn voor het aantal beschikbare bedden.

Zie ook:
Maar waarom zijn 200 bedden dan nu een probleem, terwijl er in maart 2020 1350 bedden beschikbaar waren?
Deels een aantal redenen van hierboven, maar vergeet ook niet dat toen werkelijke alle planbare zorg is uitgesteld. Dat is nu niet het geval.

En even ter vergelijk: voor elke corona patiënt op IC, die gemiddeld 17 dagen ligt had je 12 anderen kunnen helpen.
Hoe is de verdeling qua bezetting tussen gevaccineerd en ongevaccineerd?
4 op de 5 COVID-19-patiënten op de IC is niet gevaccineerd. Soms zie je andere cijfers voorbij komen, maar die betreffen vaak een lokale steekproef. Bedenk goed dat IC's vaak maar een paar bedden hebben en je daarmee dus niet altijd een representatieve steekproef kan doen.

Inmiddels zijn de cijfers van oktober bekend, waarin het aandeel van de niet gevaccineerden 69% is. Bron: https://www.rijksoverheid...-en-intensive-care-opname
Werken vaccins wel? Ik zie steeds meer mensen in het ziekenhuis, die gevaccineerd zijn.
Als 85% van de bevolking ingeënt is en 15% dus niet en verdeling in ziekenhuisopnames zou 50/50 zijn, dan is dat juist bewijs dat het vaccin wel werkt.

Dit plaatje legt goed dat concept heel goed uit:
[Afbeelding]
Fase 2d, code zwart en triage
Op 26 november heeft minister De Jonge fase 2D afgekondigd. Dat betekend dat de zorg continuïteit onder druk staat en alle ziekenhuizen schalen planbare zorg dan af. Zo komen er meer personeelsleden vrij die ingezet kunnen worden op de IC. De IC-capaciteit wordt eerst opgeschaald naar 1150 en vervolgens naar 1350, met als kanttekening dat de laatstgenoemde fase niet lang volgehouden kan worden en het is ook de vraag of die capaciteit kan worden behaald.
Zie onder andere de verklaring van IC-hoofden en verpleegkundigen die dat niet mogelijk achten in de volgende bronnen:
https://www.radboudumc.nl...niversitaire-ziekenhuizen
https://nos.nl/artikel/24...t-zeggen-verpleegkundigen
https://www.telegraaf.nl/...tbreiden-naar-1700-bedden
https://www.ad.nl/binnenl...an-nu-niet-door~a0ee5a1e/

Officieel heet de volgende fase 'fase 3', wat in de volksmond code zwart wordt genoemd. De semi-acute zorg kan in die fase niet meer worden gewaarborgd. Er wordt dan volgens criteria vastgesteld wie een beschikbaar bed op de IC krijgt. Daarbij wordt eerst gekeken naar medische criteria, zoals de overlevingskans. Daarna volgen de verwachte ligtijd, iemand die een korte verwachte ligtijd heeft, krijgt voorrang. De vraag of iemand zorgverlener is en de leeftijd. Mochten die criteria geen uitsluitsel geven, dan vindt er loting plaats voor een ic-bed.

Er wordt geen onderscheid gemaakt of iemand gevaccineerd is of niet.
Zie onderstaande link met bijbehorende video: https://nos.nl/video/2407...lissing-wie-ic-bed-krijgt

Regels in dit topic

De discussie verhard nog wel eens hier. Dat is bij een beladen onderwerp als dit niet gek, maar helpt ook niet. De volgende regels hanteren we daarom strikt:
  • Niet op de man reageren. Nooit.
  • Geen drogredeneringen, vooral whataboutism en glijdende schaal zijn te vaak langs gekomen
  • Geen generalisatie (in de breedste zin)
  • Geen complottheorieën (ook in de breedste zin)
Zie ook:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid- onderbouwing
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid- bronvermelding
Brontoetsing #hoedan?!

Posts die niet in het beleid passen, worden aangepast of in zijn geheel verwijderd. Als je daar vragen over hebt, dan stel je die per DM aan de betreffende moderator of je reageert in het FB topic, maar nooit in het topic zelf.

Verdere ondersteuning

Het Coronavirus en de maatregelen zorgen bij veel mensen voor letterlijke of figuurlijke hoofdpijn. Voor verder ondersteuning:
  • Rode Kruis Hulplijn - 070 4455 888 - Hulp en advies bij quarantaine en een luisterend oor. Maandag t/m zondag bereikbaar tussen 9:00 en 21:00 uur.
  • Luisterlijn - 0900 0767 - Voor een luisterend oor. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon, chat en e-mail.
  • Stichting MIND - 0900 1450 - Voor ondersteuning bij psychische klachten en lotgenotencontact. Elke werkdag bereikbaar tussen 9:00 en 18:00 uur.
  • 113 Zelfmoordpreventie - 0800 0113 - Voor hulp bij acute zelfmoordgedachten op anonieme basis. 24 uur per dag bereikbaar per telefoon en chat.
  • iPractice - 020 2444 889 - Voor een telefonisch consult door een psycholoog op donatiebasis. Bereikbaar op afspraak.
  • Mantelzorglijn - 030 760 6055 - Voor informatie over mantelzorg en het coronavirus via telefoon en WhatsApp. Bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 18:00 uur.
  • Coronahulp.nl - Verwijzingen naar websites voor praktische hulpvragen.
[modbreak]We gaan streng modereren op 'naar de bekende weg vragen'. Al het bovenstaande wordt dus als bekend beschouwd. Klopt daar iets niet of kijk je er anders tegen aan, dan verwachten we hele goede onderbouwing. YouTube filmpjes zijn dat in de praktijk eigenlijk nooit. We volgen hier de wetenschappelijke benadering. Dat betekent dat we hypotheses maken op basis van wetenschappelijke kennis of goed geformuleerde redeneringen, en dat we wetenschappelijke data als uitgangspunt nemen voor wat we als onze kennis beschouwen. Dat betekent dus ook dat bij zaken (zoals hierboven) waarbij al veel kennis ligt, er meer onderbouwing nodig is om dit ter discussie te stellen. Denk ook aan het welbekende "extraordinary claims require extraordinary evidence".

Let wel, je hoeft niet alles te weten (gemiddeld genomen zijn we allemaal leken, immers), maar met grote stelligheid ingaan tegen zaken waarbij veel wetenschappelijk bewijs is, zonder daarbij een goede onderbouwing te leveren inclusief goede bronnen, wordt niet gewaardeerd. Tip: als je je bepaalde zaken afvraagt, eindig je zinnen dan vooral met een vraagteken, in plaats van met een uitroepteken.

Daar komt bij:
  • Dit topic is niet jouw persoonlijke uitlaatklep. We houden het fatsoenlijk tegenover (niet)-gevaccineerden en gaan andere groepen, zoals mensen met ongezonde leefstijl niet zonder gefundeerde argumentatie als de zondebok aanstellen. We proberen elkaar te overtuigen met valide argumenten.
  • Simpele argumenten als: schaal de IC capaciteit op gaan we zonder een geniaal argument niet gebruiken.
  • Dictatuur, censuur, etc. zijn tevens geen argumenten.
We maken er (nog) geen ZT topic van, maar modereren wel in die geest, dus bij herhaaldelijke overtredingen gaan we snel(ler) over tot een ban.
[/]

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:08:
[...]

Het huidige beleid is niet gericht op het feit dat we met corona moeten leven. Anders zou je veel meer ruimte geven aan natuurlijke immuniteit, kwestbaren beschermen middels vaccinatie en daarnaast breder naar de samenleving kijken dan alleen corona. De strijd wordt momenteel nog steeds alleen tegen corona gevoerd met als enige middel een vaccinatie. Anders is het ook niet te begrijpen dat men richting vaccineren van kinderen gaat of het "dwingen" van een booster door te dreigen met het wegvallen van je QR pas binnen Europa. En nog steeds zie je amper ruimte voor discussie in het openbare debat.
Volgens mij heb je een beetje gemist dat er mensen aardig ziek kunnen worden met alle gevolgen van dien en dat het in de ziekenhuizen daardoor ook wat drukker is geworden. Dat is iets waar de politiek ook rekening mee probeert te houden.
monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:55:
[...]

Het is bewezen dat natuurlijke immuniteit sterker is en langer aanhoudt. Waarom zouden gezonde mensen en met name jongeren die een extreem kleine kans op ziekenhuisopname hebben zich moeten laten vaccineren. Wetende dat vaccinatie niet alles op lost en je elke 6mnd het weer moet boosteren?
Ben benieuwd, kom maar voor de dag met dat bewijs. Voor zover ik weet is dat bewijs er niet en doet juist het vaccineren erg nuttig werk met betrekking tot het beperken van de schade en de druk op de zorg.
(dat natuurlijke bescherming op termijn het massa vaccineren moet overnemen dat verwacht en hoop ik ook, maar daar zijn we nog niet en dat is nu dus ook niet aan de orde)

alles kan off-topic

• monaldo
*knip* bij dergelijke claims graag wetenschappelijke onderbouwing, en niet op de man spelen.

[ Voor 94% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:23 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Daar gaan we weer.

Je neemt twee groepen van 100 kinderen. De ene groep laat je zwemles nemen en dan eindig je met 10 hele goede zwemmers, 60 redelijke en 30 slechte.

De andere groep gooi je in de rivier. Je houdt dan 10 hele goede en 60 redelijke zwemmers over.

Welke manier om zwemmen te leren levert gemiddeld de beste zwemmers op ?

• monaldo
Ankona schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:06:
[...]

Volgens mij heb je een beetje gemist dat er mensen aardig ziek kunnen worden met alle gevolgen van dien en dat het in de ziekenhuizen daardoor ook wat drukker is geworden. Dat is iets waar de politiek ook rekening mee probeert te houden.

[...]

Ben benieuwd, kom maar voor de dag met dat bewijs. Voor zover ik weet is dat bewijs er niet en doet juist het vaccineren erg nuttig werk met betrekking tot het beperken van de schade en de druk op de zorg.
(dat natuurlijke bescherming op termijn het massa vaccineren moet overnemen dat verwacht en hoop ik ook, maar daar zijn we nog niet en dat is nu dus ook niet aan de orde)
Ik heb helemaal niet gemist dat corona veel schade veroorzaakt, echter bestaat de samenleving uit veel meer dan corona en daar is nog steeds te weinig aandacht voor. De maatregelen brengen veel schade op andere vlakken, zoals het onderwijs, bedrijfsleven, cultuur, welzijn van de mens (ook psychologisch) etc. Die gebieden worden met name geraakt door het beleid van de overheid en de vraag is tot hoe ver gaan we de samenleving blijven sturen op corona alleen.

• monaldo
IJzerlijm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:42:
Daar gaan we weer.

Je neemt twee groepen van 100 kinderen. De ene groep laat je zwemles nemen en dan eindig je met 10 hele goede zwemmers, 60 redelijke en 30 slechte.

De andere groep gooi je in de rivier. Je houdt dan 10 hele goede en 60 redelijke zwemmers over.

Welke manier om zwemmen te leren levert gemiddeld de beste zwemmers op ?
Ik ga er vanuit dat je reageert op de artikelen die ik zojuist deel? Snap niet precies je punt, behalve dat hele onderzoeken binnen 1 min door jou als waardeloos worden bestempeld.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:47

de Peer

under peer review

*knip* ivm weghalen originele reactie.

[ Voor 100% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:24 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:46:
[...]
Ik ga er vanuit dat je reageert op de artikelen die ik zojuist deel? Snap niet precies je punt, behalve dat hele onderzoeken binnen 1 min door jou als waardeloos worden bestempeld.
Het vaccin is de zwemles.

(en dat onderzoek en de daaropvolgende opmerkingen op de fouten in dat onderzoek zijn hier echt al 10 tot 100 keer langs gekomen)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• monaldo
*knip* bij dergelijke claims graag wetenschappelijke onderbouwing.

[ Voor 93% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:24 ]

• monaldo
*knip* zie hierboven.

[ Voor 95% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:25 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

*knip* ivm weghalen originele reactie.

[ Voor 100% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:25 ]

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-12 13:49

Wailing_Banshee

You're Next

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 10:57:
[...]

Voornaamste verschillen tussen de "traditionele" vaccinaties en de nieuwe covid vaccinatie, is dat bij de traditionele vaccinaties je een verzwakte versie van het virus krijgt, waarna je lichaam op een natuurlijke manier antistoffen maakt en het virus in de toekomst kan bestrijden. Daarnaast stop je daadwerkelijk de transmissie van het virus, dat is bij corona niet waar je alleen de kans op tranmissie vermindert. Dus bij traditionele vaccinaties stop je daadwerkelijk het virus en kunnen we het uitroeien, bij corona is dat niet zo (net als bij de griep).
Dus wat jij eigenlijk zegt is dat er geen vooruitgang mag zijn in het vaccinatie onderzoek, want het werkt nu toch ook al? En de meeste ziektes waartegen gevaccineerd worden zijn nog steeds niet uitgeroeid, zelfs niet na meer dan een halve eeuw aan vaccinaties...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:29
Ronald.42 schreef op maandag 13 december 2021 @ 20:14:
[...]

We zijn hier altijd wel veel buiten, mischien dat dat helpt.
Geen idee ik houd het op geluk :+
Buiten zijn helpt zeker, want onder invloed van de zon maakt je lichaam vitamine D aan. Echter alleen als de zon zodanig schijnt dat je huid ervan kan verbranden. Dus vanaf het voorjaar tot aan eind zomer. Je maakt dan een buffer aan en langzaam raakt die op.

Hoe donkerder je huid, hoe minder vitamine D je aanmaakt, ook in de zomer. Blonde mensen met een lichte huid hoeven maar korte tijd in de zon om evenveel vitamine d aan te maken als zeer donkere mensen in uren.

Mij is opgevallen dat onder de huisartsen voor en tegenstanders zijn van vitamine D bijslikken.

Analoog komt weer helemaal terug

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vitamine D en "natuurlijke immuniteit" ?

2020 called, they want their fake news back.

Brownstone Institute is een thuis voor de Great Barrington criminelen als Kulldorff en Bhattachya. Meer Brownnose Institute voor een Koch miljardair.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• monaldo
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:09:
[...]

Dus wat jij eigenlijk zegt is dat er geen vooruitgang mag zijn in het vaccinatie onderzoek, want het werkt nu toch ook al? En de meeste ziektes waartegen gevaccineerd worden zijn nog steeds niet uitgeroeid, zelfs niet na meer dan een halve eeuw aan vaccinaties...
Nee hoor, maar volgens mij heb je het bewijs al dat de covid vaccinaties nog niet waterdicht zijn aangezien je toe bent aan nummer 3 en die geen onbeperkte werkingsduur heeft.
Dit verandert nog steeds niks aan het feit dat covid een ander type virus is dan bijv rode hond en dat je covid hoogstwaarschijnlijk nooit gaat minimaliseren naar een niveau zoals die van een rode hond.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Modbreak:Graag medische claims van wetenschappelijke onderbouwing voorzien. Bij voortzetting van deze discussie graag op basis van de beschikbare kennis en in juiste context. Of, gewoon wat minder stellig zijn.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12 09:16

immetjes

HIER is BERN-E

Dennis1812 schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 09:59:
[...]

Onzin.
Zowel je eerste deel als je 6 maanden deel.
Ik stuur je graag door naar de topicstart van het algemene topic. Staat het mooi uitgelegd.
Zoek eventueel wat posts van @RoD .die legt het ook 1000x uit ongeveer.
Hieronder de TS. Hoef je niet eens door te klikken.

Wil je dus stoppen met fake news alsjeblieft?
Dankjewel!

[...]
Fake nieuws? Hij heeft gewoon gelijk. Het RIVM onderzoek (https://www.rivm.nl/nieuw...ndert-overdracht-covid-19) in topicstart stamt uit augustus 2021. Midden in de zomer. Ondertussen is er wel wat veranderd. ~80% is geprikt en de pos. getesten vliegen de pan uit. Kijk op blz,. 25 van het RIVM weekrapport van 7 december:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LssiiRlEZA4_PSfln3R1tXRgJdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTM9GtIA7zR5zTPOzOvC48mz.png?f=user_large. Het is nu ongeveer 50-50 en daalt verder (ok, december lijkt een kleine trendbreuk).

Na 6 maanden is VE tegen infectie vrijwel nul. Waarom denk je dat er boosters gezet moeten worden? Omdat de entstoffen zo waanzinning goed werken tegen besmettingen?
Een Zweedse studie in The Lancet laat dat ook zien: https://boriquagato.subst...tudy-shows-covid-vaccines

Over immuniteit: Dat is breder en houdt langer aan dan die van het mRNA serum. Lees deze paper over healthcarewokers in Massachusetts:
"Independently, we found no re-infection among those with prior COVID-19, contributing to 74,557 re-infection-free person-days, adding to the evidence base for the robustness of naturally acquired immunity"
In https://www.medrxiv.org/c...101/2021.11.15.21265753v1

Of deze Deense studie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mH9lOjc1shLmvuxSDYc5-LUFpaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z9V33dpOx0AYERDHXoIqkoPJ.png?f=fotoalbum_large
Afnemende immuniteit: eerdere infectie (oranje) kan de immuniteit behouden tegen 20-30% jaarlijkse infecties (endemische griepachtige) Hybride (geel): 10-15%. Alleen-Inenting (groen) kan meerdere boosters nodig hebben om vergelijkbare immuniteit te bereiken.
bron (in Deens: https://files.ssi.dk/covi...n-covid19-uge49-2021-ji88

*knip* desinformatie verwijderd.

Uit hetzelfde weekrapport van RIVM, blz 84. Er zijn sinds feb. 2020 226 mensen zonder onderliggende aandoening gestorven jonger dan 70. Deze groep bestaat uit ~15 miljoen mensen. (note: Tabel 28, Zwangerschap=0)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzNaTv89Az7U55TqTRIoYT0ni8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9BNZjm35Fpw0UFJpbzACHGNB.png?f=user_large

Dank je wel!

[ Voor 12% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:58 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Dit is al tig keer voorbij gekomen, maar we doen het nog even een keer ter verduidelijking. Een correlatie betekent niet direct een causaal verband. Dat mensen die op de IC liggen met Covid een ondergemiddeld Vitamine D hebben, betekent niet automatisch dat wanneer je het Vitamine D-niveau gaat ophogen, je dan ook beter beschermd bent. Want dat is dus geprobeerd in clinical trials, en dat werkt niet.

Paar artikelen:
https://jamanetwork.com/j...tal%20discharge%2C%201.07) (een RCT)
https://www.nature.com/articles/d42859-021-00052-9 (overzichtsartikel)

Er zijn overigens nog studies gaande van onderzoekers die vitamine D proberen, maar er is momenteel niet heel veel hoop.

[ Voor 14% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 11:34 ]

• monaldo
Metalfreak schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:49:
[...]

Vraag je je dat ook af bij de volgende vaccinaties?:
  • difterie
  • kinkhoest
  • tetanus
  • polio
  • haemophilus influenzae type b
  • hepatitis B
  • pneumokokken
  • bof
  • mazelen
  • rodehond
  • meningokokken A, C, W en Y
  • humaan papillomavirus
Die vaccinaties geven we al jaaaaaaaaaaren aan gezonde kinderen.

Door die vaccinaties tegen bovenstaande ziektes zijn deze ziektes nu vrijwel geen probleem meer... Maar door dit wantrouwen ben ik bang dat de vaccinatiegraad voor bovenstaand lijstje ook weer zakt en het weer daadwerkelijk een groot probleem kan gaan veroorzaken. :/
Ik probeer het nog een keer aangezien mijn vorige reactie werd verwijderd ivm ontbrekende bronnen. Het komt voor mij over dat je voor vaccinatie alles mag roepen, zodra je kritisch bent mag je het 1000x onderbouwen, hier gaan we weer.

Traditionele vaccinaties werken anders, bevatten een deel van het oorspronkelijke virus waardoor je lichaam het op natuurlijke wijze gaat aanvechten. Dit is bij corona vaccinatie niet het geval. Daarnaast stopt de infectie bij jou en kun je het niet verspreiden zoals bij covid wel het geval is.
Oftewel er zit een wereld van verschil tussen traditionele vaccinaties die al jaaaaaren bestaan en deze nieuwe technologie.
Zie hieronder mijn bronnen voor rode hond bijv:
- Hoe werken vaccins en ook de MRNA: https://vaccination-info....accins/hoe-werken-vaccins
- Nogmaals hoe werkt MRNA: https://www.cbg-meb.nl/on...eiwit%20van%20het%20virus.
- Hoe werkt het bij rode hond: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/infectieziekten/rodehond

Zo en voor iedereen ook betrouwbare bronnen, het RIVM logo zit erin _/-\o_

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:34:
[...]

Ik probeer het nog een keer aangezien mijn vorige reactie werd verwijderd ivm ontbrekende bronnen. Het komt voor mij over dat je voor vaccinatie alles mag roepen, zodra je kritisch bent mag je het 1000x onderbouwen, hier gaan we weer.

Traditionele vaccinaties werken anders, bevatten een deel van het oorspronkelijke virus waardoor je lichaam het op natuurlijke wijze gaat aanvechten. Dit is bij corona vaccinatie niet het geval. Daarnaast stopt de infectie bij jou en kun je het niet verspreiden zoals bij covid wel het geval is.
Oftewel er zit een wereld van verschil tussen traditionele vaccinaties die al jaaaaaren bestaan en deze nieuwe technologie.
- Hoe werken vaccins en ook de MRNA: https://vaccination-info....accins/hoe-werken-vaccins
- Nogmaals hoe werkt MRNA: https://www.cbg-meb.nl/on...eiwit%20van%20het%20virus.
- Hoe werkt het bij rode hond: https://rijksvaccinatieprogramma.nl/infectieziekten/rodehond

De laatste rode hond pandemie heb ik gelukkig gemist, wanneer was die precies?

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:32

Indoubt

Always be indoubt until sure

PalingDrone schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:38:
[...]

Ik had een rode hond, Die is pas gestorven, ruim 14 jaar oud. Maar dat bedoelde je niet neem ik aan. Hij was wel pandemisch schattig, het was de eerste labradoedel in deze kleur in West Europa, iedereen wilde er zo eentje :+

• monaldo
[...]

Heb je uberhaupt geprobeerd mijn tekst te lezen? Dan snap je waarom die pandemie er niet is 8)7

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
[...]

Die is toevallig net uit!

spoiler:
Clifford The Big Red Dog

https://www.amazon.com/gp...6940a52c3c?tag=fomopop-20

:+

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:27:
[...]

Over immuniteit: Dat is breder en houdt langer aan dan die van het mRNA serum. Lees deze paper over healthcarewokers in Massachusetts:
"Independently, we found no re-infection among those with prior COVID-19, contributing to 74,557 re-infection-free person-days, adding to the evidence base for the robustness of naturally acquired immunity"
De groep 'those with prior COVID-19' sluit per definitie iedereen uit die een infectie niet overleeft. Dat is de 'kracht' van natuurlijke immuniteit.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

*knip* desinformatie.

[ Voor 97% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 12:08 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Dat is onzin, beide technieken verspreiden het:
Stratified by vaccine received by the index case, VET values were estimated at 58% for Vaxzevria (ChAdOx1-S; AstraZeneca, Cambridge, United Kingdom), 70% for Comirnaty (BNT162b2; BioNTech/Pfizer, Mainz, Germany/New York, United States (US)), 88% for Spikevax (mRNA-1273, Moderna, Cambridge, US) and 77% for the Janssen vaccine.
VET is "vaccine effectiveness against transmission"

Astrazeneca (58%) en Janssen (77%) zijn traditioneel, Pfizer (70%) en Moderna (88%) zijn de nieuwe technieken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

IJzerlijm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:50:
[...]

De groep 'those with prior COVID-19' sluit per definitie iedereen uit die een infectie niet overleeft. Dat is de 'kracht' van natuurlijke immuniteit.
De meeste mensen overleven C19. Voor kwetsbare mensen kan de mRNA entstof een uitkomst zijn. Iedereen lukraak prikken is niet de weg uit deze epidemie. Door het feit dat de entstoffen geen steriele immuniteit bieden en doordat de entstoffen een selectiedruk uitoefenen op het virus waardoor ze steeds beter wordt in het ontsnappen aan het virus:

"We onthullen dat het voorkomen en de frequentie van vaccinresistente mutaties sterk correleren met de vaccinatiegraad in Europa en Amerika. We verwachten dat als een complementaire transmissieroute, vaccindoorbraak of antilichaamresistente mutaties, zoals die in Omicron, een overheersend mechanisme zullen worden van de SARS-CoV-2-evolutie wanneer het grootste deel van de wereldbevolking wordt gevaccineerd of geïnfecteerd"

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34873910/

[ Voor 56% gewijzigd door immetjes op 14-12-2021 11:57 ]

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-12 15:59

Metalfreak

Hoije woh!

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
[...]

De meeste mensen overleven C19.
En nog vele malen meer mensen overleven het vaccin, je punt is?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

• monaldo
immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:51:
[...]

@Metalfreak gaat een mRNA serum vergelijken met klassieke echte vaccins. [Afbeelding]
Iemand anders vergeleek hier traditionele vaccins met de nieuwe, niet ik. Daar reageer ik op en lijkt me een duidelijk verschil in werking.

• de Peer

de Peer

under peer review

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:51:
[...]

@Metalfreak gaat een mRNA serum vergelijken met klassieke echte vaccins. [Afbeelding]
Wat zegt dit plaatje nu precies? Absolute aantallen. Die moet je dan toch delen door het totaal aantal gevaccineerden? (afhankelijk van wat je er mee wilt bereiken natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 14-12-2021 11:57 ]

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38

Rannasha

Does not compute.

anandus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
[...]

[...]

Astrazeneca (58%) en Janssen (77%) zijn traditioneel, Pfizer (70%) en Moderna (88%) zijn de nieuwe technieken.
AZ en Janssen zijn niet traditioneel. Dat zijn vaccins op basis van een gemodificeerd adenovirus, wat een cel binnengaat en vervolgens in plaats van zichzelf te repliceren (zoals een normaal virus zou doen) de cel een boel spike-eiwitten doet produceren. Het achterliggende idee is hetzelfde als bij mRNA vaccins: In plaats van direct de onderdelen van het virus presenteren aan het immuunsysteem worden eigen cellen ingezet om de antigenen te produceren.

Dergelijke vector-vaccins zijn voor het eerst gebruikt in een ebolavaccin in 2019. Niet echt oud dus.

"Traditionele" vaccins zijn bijvoorbeeld het Valneva vaccine (nog niet goedgekeurd, maar lijkt niet geweldig) en het Chinese CoronaVac vaccin (wordt veel toegepast, maar lijkt ook minder te presteren dan de mRNA vaccins).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Het klopt dat de vaccins verschillen qua technologie, maar het is verder niet relevant. De vaccins zijn getest en effectief en veilig bevonden. Punt. Als je daar een case tegen wil maken zul je toch echt met argumenten moeten komen.

• RoD
  • Niet online

RoD

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
[...]

De meeste mensen overleven C19. Voor kwetsbare mensen kan de mRNA entstof een uitkomst zijn. Iedereen lukraak prikken is niet de weg uit deze epidemie. Door het feit dat de entstoffen geen steriele immuniteit bieden en doordat de entstoffen een selectiedruk uitoefenen op het virus waardoor ze steeds beter wordt in het ontsnappen aan het virus:

"We onthullen dat het voorkomen en de frequentie van vaccinresistente mutaties sterk correleren met de vaccinatiegraad in Europa en Amerika. We verwachten dat als een complementaire transmissieroute, vaccindoorbraak of antilichaamresistente mutaties, zoals die in Omicron, een overheersend mechanisme zullen worden van de SARS-CoV-2-evolutie wanneer het grootste deel van de wereldbevolking wordt gevaccineerd of geïnfecteerd"

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34873910/
Steriele immuniteit bij luchtwegvirussen bestaat niet, en gaan we waarschijnlijk nooit halen. Daarnaast is de benefit-risk voor elke leeftijdsgroep positief, zoals beoordeeld door EMA, en in Nederland door de Gezondheidsraad.

De toegenomen selectiedruk door vaccinatie wat zou kunnen resulteren in een vaccin-escape is een risico, maar dat is geen reden om niet te vaccineren. Het is alleen maar reden om meer te vaccineren, want je wil het virusreservoir verkleinen.

• monaldo
anandus schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:52:
[...]

[...]

Beide technieken verspreiden het helemaal niet, zie link van het RIVM naar de rode hond. Je krijgt een infectie en daarna stopt het bij jou. Bij kinkhoest is de bescherming een aantal jaar omdat het alleen voor kinderen gevaarlijk is. Oftewel je roeit met traditionele vaccinaties de risico's volledig uit, bij covid vaccinaties is dat verre van het geval. Daarom een booster en wellicht daarna weer een prik.

• RoD
  • Niet online

RoD

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:02:
[...]

Beide technieken verspreiden het helemaal niet, zie link van het RIVM naar de rode hond. Je krijgt een infectie en daarna stopt het bij jou. Bij kinkhoest is de bescherming een aantal jaar omdat het alleen voor kinderen gevaarlijk is. Oftewel je roeit met traditionele vaccinaties de risico's volledig uit, bij covid vaccinaties is dat verre van het geval. Daarom een booster en wellicht daarna weer een prik.
Je kan niet vaccins van verschillende ziekteverwekkers met elkaar vergelijken. Het is in ieder geval niet relevant. Voor Covid kijken we naar de benefit-risk van de individuele vaccins, want de keuze is: of je vaccineert wel, of je vaccineert niet.

En in alle leeftijdsgroepen is de benefit-risk dus aangetoond als positief.

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Fake nieuws? Hij heeft gewoon gelijk. Het RIVM onderzoek (https://www.rivm.nl/nieuw...ndert-overdracht-covid-19) in topicstart stamt uit augustus 2021. Midden in de zomer. Ondertussen is er wel wat veranderd. ~80% is geprikt en de pos. getesten vliegen de pan uit. Kijk op blz,. 25 van het RIVM weekrapport van 7 december:[Afbeelding]. Het is nu ongeveer 50-50 en daalt verder (ok, december lijkt een kleine trendbreuk).

Na 6 maanden is VE tegen infectie vrijwel nul. Waarom denk je dat er boosters gezet moeten worden? Omdat de entstoffen zo waanzinning goed werken tegen besmettingen?
Een Zweedse studie in The Lancet laat dat ook zien: https://boriquagato.subst...tudy-shows-covid-vaccines

Of deze Deense studie:
[Afbeelding]
Afnemende immuniteit: eerdere infectie (oranje) kan de immuniteit behouden tegen 20-30% jaarlijkse infecties (endemische griepachtige) Hybride (geel): 10-15%. Alleen-Inenting (groen) kan meerdere boosters nodig hebben om vergelijkbare immuniteit te bereiken.
bron (in Deens: https://files.ssi.dk/covi...n-covid19-uge49-2021-ji88

Uit hetzelfde weekrapport van RIVM, blz 84. Er zijn sinds feb. 2020 226 mensen zonder onderliggende aandoening gestorven jonger dan 70. Deze groep bestaat uit ~15 miljoen mensen. (note: Tabel 28, Zwangerschap=0)

[Afbeelding]

Dank je wel!
Geen van je aangehaalde bronnen vergelijkt daadwerkelijk waning van natuurlijke immuniteit vs. vaccinatie. Hier is simpelweg nog te weinig over bekend omdat er geen goede studies zijn uitgevoerd.

• monaldo
RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 11:59:
[...]

Het klopt dat de vaccins verschillen qua technologie, maar het is verder niet relevant. De vaccins zijn getest en effectief en veilig bevonden. Punt. Als je daar een case tegen wil maken zul je toch echt met argumenten moeten komen.
Ik probeer geen case te maken tegen de effectiviteit van de covid vaccins, probeer alleen aan te geven dat in tegenstelling tot de oude bekende vaccinaties (waar ik trouwens niet over begon hier), we met covid vaccinaties niet klaar zijn met 2 of 3 prikken. Dat is bij de oude traditionele vaccinaties wel het geval.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Als je niet constructief kan reageren, dan kun je beter niet reageren.

[ Voor 88% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 12:38 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

*knip* zie hierboven.

[ Voor 94% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 12:39 ]

• monaldo
RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:07:
[...]

Je kan niet vaccins van verschillende ziekteverwekkers met elkaar vergelijken. Het is in ieder geval niet relevant. Voor Covid kijken we naar de benefit-risk van de individuele vaccins, want de keuze is: of je vaccineert wel, of je vaccineert niet.

En in alle leeftijdsgroepen is de benefit-risk dus aangetoond als positief.
Waar is de benefit-risk op gebaseerd? Oprechte vraag ik, dit is mij niet bekend.
Het lijkt puur op het sturen van ziekenhuis opname? En dan kan het idd zo zijn dat vaccineren altijd positief uitvalt, ook al zou dit elke 6mnd bij wijze van herhaald moeten worden de komende jaren. Maar dan zou je dit ook kunnen toepassen op de grieppriek? Onder het mom, baadt het niet dan schaadt het niet.

• RoD
  • Niet online

RoD

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:11:
[...]

Ik probeer geen case te maken tegen de effectiviteit van de covid vaccins, probeer alleen aan te geven dat in tegenstelling tot de oude bekende vaccinaties (waar ik trouwens niet over begon hier), we met covid vaccinaties niet klaar zijn met 2 of 3 prikken. Dat is bij de oude traditionele vaccinaties wel het geval.
Nogmaals, je vergelijkt appels met peren. Ook met "traditionele" vaccins ga je geen 100% effectiviteit bereiken. We hebben al gezien dat een mRNA-vaccin globaal genomen veel effectiever is dan met andere methoden. Ook zijn er recent studies uitgekomen waarbij alle soorten vaccins, inclusief eiwit-vaccins, zijn meegenomen in een onderlinge vergelijking qua effectiviteit, en daaruit blijkt dat mRNA-vaccins het beter doen dan bijvoorbeeld Valneva. Zie het vaccin-ontwikkelingentopic waar de studies zijn gepost.

• RoD
  • Niet online

RoD

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:19:
[...]

Waar is de benefit-risk op gebaseerd? Oprechte vraag ik, dit is mij niet bekend.
Het lijkt puur op het sturen van ziekenhuis opname? En dan kan het idd zo zijn dat vaccineren altijd positief uitvalt, ook al zou dit elke 6mnd bij wijze van herhaald moeten worden de komende jaren. Maar dan zou je dit ook kunnen toepassen op de grieppriek? Onder het mom, baadt het niet dan schaadt het niet.
Lees de rapporten van de EMA (EPAR) en de rapporten van de Gezondheidsraad. Daarin staat alle mogelijke klinische data die er maar bestaat van de vaccins (met name in de EPAR).

Vaccineren valt niet altijd positief uit, we bekijken benefit-risk op basis van individuele vaccins, niet vaccineren als geheel.

Op de griepprik wordt ook benefit-risk toegepast inderdaad. Die is wat complexer want gemiddeld zijn griepvaccins minder effectief en het is ook nog eens elk jaar wisselvallig.

Vooral op het gebied van de booster moeten we afwachten hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Hoe snel neemt immuniteit af in de verschillende groepen, met verschillende vaccins en in hoeverre geeft de booster een langere (of wellicht zelfs kortere) bescherming. Dat weten we simpelweg nog niet.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:18:
[...]

Jammer dat je weg gaat, je bijdrage werd gewaardeerd. Maar liever nog had ik gezien dat je inging om het commentaar.
Nou, hier dan, over omicron. Heet van de naald:

"Gegevens uit Denemarken tonen aan dat van de 3.437 ontdekte gevallen van omicron, iets meer dan 70 procent onder degenen jonger dan 40 jaar was, volgens de uitsplitsing van het Statens Serum Institut dat op maandag (gisteren dus) is gepubliceerd.

Ongeveer 75 procent van deze gevallen was bij volledig gevaccineerde personen, voegde het instituut eraan toe, en bevestigde dat zelfs de dubbele prik het virus kan dragen.
Het dagelijkse aantal gevallen in Denemarken is sinds begin december met een derde gestegen, ondanks dat bijna 80 procent van de bevolking dubbel is ingeënt.
[...]
Voorlopige gegevens suggereren dat het verspreidingspatroon tot nu toe wereldwijd vergelijkbaar is.
Uit analyse van het European Center for Disease Control bleek dat 72 procent van de vroege gevallen zich onder de 40 jaar bevond, terwijl de VS zeiden dat de meerderheid van de 43 tot dusver ontdekte infecties in dezelfde leeftijdscategorie viel. Amerikaanse autoriteiten onthulden ook dat 79 procent van de besmette mensen was ingeënt.

Prof Emmanuel Andre, hoofd van het nationale referentielaboratorium voor Covid-19 in België, zei dat het land twee weken achterloopt op het VK, waar het aantal omicron-gevallen maandag met 50 procent is gestegen en de eerste dood met de variant werd bevestigd.
"De meeste infecties die in dit vroege stadium zijn gedocumenteerd, zijn onder jongere leeftijdsgroepen", vertelde hij aan de Telegraph, waarbij hij werk, reizen, sportwedstrijden en scholen als mogelijke verklaringen noemde. Maar prof. Andre voegde eraan toe dat kerstvieringen de verspreiding van omicron zouden kunnen "versterken".
Dr. Smallwood waarschuwde ook dat oudere, meer kwetsbare populaties de komende weken waarschijnlijk zullen worden geïnfecteerd naarmate de verspreiding van de variant sneller wordt. Dit patroon is niet bijzonder nieuw; het is waargenomen bij eerdere soorten en golven, voegde ze eraan toe."

The Telegraph

https://archive.vn/M39Gv

• RoD
  • Niet online

RoD

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:44:
[...]

Nou, hier dan. over vaccin escape, Heet van de naald:

"Gegevens uit Denemarken tonen aan dat van de 3.437 ontdekte gevallen van omicron, iets meer dan 70 procent onder degenen jonger dan 40 jaar was, volgens de uitsplitsing van het Statens Serum Institut dat op maandag (gisteren dus) is gepubliceerd.

Ongeveer 75 procent van deze gevallen was bij volledig gevaccineerde personen, voegde het instituut eraan toe, en bevestigde dat zelfs de dubbele prik het virus kan dragen.
Het dagelijkse aantal gevallen in Denemarken is sinds begin december met een derde gestegen, ondanks dat bijna 80 procent van de bevolking dubbel is ingeënt.
[...]
Voorlopige gegevens suggereren dat het verspreidingspatroon tot nu toe wereldwijd vergelijkbaar is.
Uit analyse van het European Center for Disease Control bleek dat 72 procent van de vroege gevallen zich onder de 40 jaar bevond, terwijl de VS zeiden dat de meerderheid van de 43 tot dusver ontdekte infecties in dezelfde leeftijdscategorie viel. Amerikaanse autoriteiten onthulden ook dat 79 procent van de besmette mensen was ingeënt.

Prof Emmanuel Andre, hoofd van het nationale referentielaboratorium voor Covid-19 in België, zei dat het land twee weken achterloopt op het VK, waar het aantal omicron-gevallen maandag met 50 procent is gestegen en de eerste dood met de variant werd bevestigd.
"De meeste infecties die in dit vroege stadium zijn gedocumenteerd, zijn onder jongere leeftijdsgroepen", vertelde hij aan de Telegraph, waarbij hij werk, reizen, sportwedstrijden en scholen als mogelijke verklaringen noemde. Maar prof. Andre voegde eraan toe dat kerstvieringen de verspreiding van omicron zouden kunnen "versterken".
Dr. Smallwood waarschuwde ook dat oudere, meer kwetsbare populaties de komende weken waarschijnlijk zullen worden geïnfecteerd naarmate de verspreiding van de variant sneller wordt. Dit patroon is niet bijzonder nieuw; het is waargenomen bij eerdere soorten en golven, voegde ze eraan toe."

The Telegraph

https://archive.vn/M39Gv
Maar wat is je punt? Het is bekend dat er behoorlijke immuun escape optreedt bij omicron, maar dat een booster weer voor een behoorlijke opwaardering van de bescherming zorgt. Vraag is hoe dit zich vertaalt naar klinische effectiviteit, maar dat weten we nog niet, want daar is het nog te vroeg voor. Dat blijft dus nog even afwachten. Zie ook het vaccin ontwikkelingentopic.

Dus wat wil je nou zeggen?

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:35:
[...]

Nogmaals, je vergelijkt appels met peren. Ook met "traditionele" vaccins ga je geen 100% effectiviteit bereiken. We hebben al gezien dat een mRNA-vaccin globaal genomen veel effectiever is dan met andere methoden. Ook zijn er recent studies uitgekomen waarbij alle soorten vaccins, inclusief eiwit-vaccins, zijn meegenomen in een onderlinge vergelijking qua effectiviteit, en daaruit blijkt dat mRNA-vaccins het beter doen dan bijvoorbeeld Valneva. Zie het vaccin-ontwikkelingentopic waar de studies zijn gepost.
Wat misschien ook belangrijk om te beseffen is dat de "vaccins" niets uithalen tegen algemene oversterfte. Er verandert helemaal niets, in 2019 niet, in 2020 niet en in 2021 niet. Niet minder en ook niet meer doden (al twijfel ik wel over dat laatste omdat Dela inmiddels bij meerdere crematoria koelcontainers heeft staan). Het berekenen van oversterfte gebeurt mbv modellen. Deze modellen houden rekening met vergrijzing, bevolkingsgroei, etc etc. het WHO2015 model wat voor Europa gebruikt wordt is voor NL eigenlijk verkeerd gekozen omdat er hier door de baby boomers een apart vorm gegeven bevolkingspyramide is. Na een babyboom krijg je uiteindelijk ook een elderlyboom en een mortalityboom, die laatste zitten we nu in.

Orwell24 berekent het en legt het hier in detail uit:
https://orwell2024.substa...l-cause-mortality?r=zp558

"2021: Er is geen positieve of negatieve impact van het vaccin te zien. Het is in ieder geval niet van enige relevante dominantie op jaarbasis. Andere oorzaken domineren. Waarschijnlijk lockdown, of willekeurige seizoensinvloeden, want ook lockdown-hardliners zoals Frankrijk en Spanje doen het voorlopig goed. Gedetailleerde tijdvensteranalyse op leeftijd kan effecten van de tweede orde vinden. Misschien zullen we de mannelijke hartproblemen (na dosis 2) zien voor het 18-30 jaar cohort (in een tijdvensteranalyse). En we zouden enig voordeel moeten zien in 70+. Dat zijn de 2 routes. In het cohort van 30-70 jaar is het waarschijnlijk onmogelijk om iets te zien."
[..]
"De waargenomen oversterfte in Oostenrijk en Nederland wordt gedomineerd door de sterfte bij ouderen. Die zijn voor 95% gevaccineerd zoals in Zweden, Spanje en Frankrijk. Het vaccin vermindert noch verhoogt de mortaliteit door alle oorzaken. Het is niet de onderliggende oorzaak. QR-paspoorten en de eendimensionale paniekgedreven C19 gezondheidsfocus moet stoppen."

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:47:
[...]

Maar wat is je punt? Het is bekend dat er behoorlijke immuun escape optreedt bij omicron, maar dat een booster weer voor een behoorlijke opwaardering van de bescherming zorgt. Vraag is hoe dit zich vertaalt naar klinische effectiviteit, maar dat weten we nog niet, want daar is het nog te vroeg voor. Dat blijft dus nog even afwachten. Zie ook het vaccin ontwikkelingentopic.

Dus wat wil je nou zeggen?
Dat inenten van jongen mensen al geen goed idee is en dat dat met de opkomst van omicron het wellicht een nog slechter idee is (en kinderen onder de 18 moet je echt met rust laten). Als je nu als twintiger of dertiger een booster gaat nemen neem je een onnodig risico op bijwerkingen voor geen enkele benefit behalve het "groene vinkje". Maar hé, dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.

• RoD
  • Niet online

RoD

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:01:
[...]

Dat inenten van jongen mensen al geen goed idee is en dat dat met de opkomst van omicron het wellicht een nog slechter idee is (en kinderen onder de 18 moet je echt met rust laten). Als je nu als twintiger of dertiger een booster gaat nemen neem je een onnodig risico op bijwerkingen voor geen enkele benefit behalve het "groene vinkje". Maar hé, dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.
Dit is onzin, er is aangetoond dat de benefit-risk voor alle leeftijdsgroepen positief is. Wat Omicron gaat betekenen voor de effectiviteit moeten we nog afwachten, maar we weten 2 dingen:
1. er blijft bescherming over na 2 vaccinaties
2. een booster verhoogt de bescherming aanzienlijk

Dus jouw bewering is nergens op gebaseerd.

• RoD
  • Niet online

RoD

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:57:
[...]

Wat misschien ook belangrijk om te beseffen is dat de "vaccins" niets uithalen tegen algemene oversterfte. Er verandert helemaal niets, in 2019 niet, in 2020 niet en in 2021 niet. Niet minder en ook niet meer doden (al twijfel ik wel over dat laatste omdat Dela inmiddels bij meerdere crematoria koelcontainers heeft staan). Het berekenen van oversterfte gebeurt mbv modellen. Deze modellen houden rekening met vergrijzing, bevolkingsgroei, etc etc. het WHO2015 model wat voor Europa gebruikt wordt is voor NL eigenlijk verkeerd gekozen omdat er hier door de baby boomers een apart vorm gegeven bevolkingspyramide is. Na een babyboom krijg je uiteindelijk ook een elderlyboom en een mortalityboom, die laatste zitten we nu in.

Orwell24 berekent het en legt het hier in detail uit:
https://orwell2024.substa...l-cause-mortality?r=zp558

"2021: Er is geen positieve of negatieve impact van het vaccin te zien. Het is in ieder geval niet van enige relevante dominantie op jaarbasis. Andere oorzaken domineren. Waarschijnlijk lockdown, of willekeurige seizoensinvloeden, want ook lockdown-hardliners zoals Frankrijk en Spanje doen het voorlopig goed. Gedetailleerde tijdvensteranalyse op leeftijd kan effecten van de tweede orde vinden. Misschien zullen we de mannelijke hartproblemen (na dosis 2) zien voor het 18-30 jaar cohort (in een tijdvensteranalyse). En we zouden enig voordeel moeten zien in 70+. Dat zijn de 2 routes. In het cohort van 30-70 jaar is het waarschijnlijk onmogelijk om iets te zien."
[..]
"De waargenomen oversterfte in Oostenrijk en Nederland wordt gedomineerd door de sterfte bij ouderen. Die zijn voor 95% gevaccineerd zoals in Zweden, Spanje en Frankrijk. Het vaccin vermindert noch verhoogt de mortaliteit door alle oorzaken. Het is niet de onderliggende oorzaak. QR-paspoorten en de eendimensionale paniekgedreven C19 gezondheidsfocus moet stoppen."
Vaccins werken niet tegen iets als "oversterfte". De klinische effectiviteit is vrij helder met ~95% bescherming op ziekenhuisopname/IC/dood. Dat er dan geen effect op oversterfte is te zien heeft met andere factoren te maken. Niet-gevaccineerden, mensen met een zwak immuunsysteem, en andere omstandigheden in tijdsvensters zoals de geldende maatregelen en de heersende variant.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 12:35:
[...]

Ik las 'oude traditionele vaccinaties' als de algehele handeling/ervaring op zich. Niet zo zeer de achterliggende technologie. De prikjes waar je als minderjarige tot voorheen mee te maken kreeg waren van die aard dat je niet elke zes maanden naar de GGD hoeft.

• monaldo
jadjong schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:12:
[...]

Ik las 'oude traditionele vaccinaties' als de algehele handeling/ervaring op zich. Niet zo zeer de achterliggende technologie. De prikjes waar je als minderjarige tot voorheen mee te maken kreeg waren van die aard dat je niet elke zes maanden naar de GGD hoeft.
Combinatie van idd, werking en ervaring. Voornaamste feit is ook dat we de lange termijn effecten van oude vaccinaties inmiddels weten, van de nieuwe nog niet kunnen weten (al is de kans waarschijnlijk extreem klein op ernstige bijwerkingen). En het feit dat je voorlopig 3 vaccinaties nodig hebt met geen zekerheid dat het daarna klaar is. Alles wijst er eerder naar uit dat je na 3 nog niet klaar bent.

• monaldo
RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:09:
[...]

Dit is onzin, er is aangetoond dat de benefit-risk voor alle leeftijdsgroepen positief is. Wat Omicron gaat betekenen voor de effectiviteit moeten we nog afwachten, maar we weten 2 dingen:
1. er blijft bescherming over na 2 vaccinaties
2. een booster verhoogt de bescherming aanzienlijk

Dus jouw bewering is nergens op gebaseerd.
Wat is die benefit-risk analyse dan? Je verwijst vaag naar een algemene uitkomst die we zelf maar moeten zoeken, heb je een specifieke link waar er wordt verwezen naar die benefit-risk?
Een booster verhoogt de bescherming aanzienlijk, maar voor hoe lang? Dat is toch niet bekend, met de introductie van de eerste twee inentingen dacht men ook klaar te zijn, inmiddels zitten we in een andere situatie. Waarom zou een booster van enkele maanden geleden extreem goed werken tegen een variant die net uit is of een variant die in de toekomst zal komen?
Je presenteert je aannames wat betreft vaccins alsof het allemaal waterdicht is terwijl dat bij lange na niet zo is, kan ook niet aangezien we met een nieuw virus en nieuwe vaccinaties te maken hebben.

• RoD
  • Niet online

RoD

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:17:
[...]

Combinatie van idd, werking en ervaring. Voornaamste feit is ook dat we de lange termijn effecten van oude vaccinaties inmiddels weten, van de nieuwe nog niet kunnen weten (al is de kans waarschijnlijk extreem klein op ernstige bijwerkingen). En het feit dat je voorlopig 3 vaccinaties nodig hebt met geen zekerheid dat het daarna klaar is. Alles wijst er eerder naar uit dat je na 3 nog niet klaar bent.
Als je al weet wat het vaccin in het lichaam doet, hoe het wordt opgenomen, hoe het wordt afgebroken, hoe het zich gedraagt in de weefsels, wat voor producten er worden geproduceerd, en hoe het wordt uitgescheiden, gecombineerd met het feit dat het binnen 2 weken volledig uit je lichaam is verdwenen, dan is die "lange-termijnbijwerking" alleen een theoretische exercitie.

Wat betreft de noodzaak tot extra vaccinaties, dat weten we inderdaad niet. Wat we wel weten, is dat vaccins nu ziekenhuisopnames en dood voorkomen, in alle leeftijdsgroepen (meer of minder). Later, dat is later. Dat zien we dan wel weer.

• RoD
  • Niet online

RoD

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:21:
[...]

Wat is die benefit-risk analyse dan? Je verwijst vaag naar een algemene uitkomst die we zelf maar moeten zoeken, heb je een specifieke link waar er wordt verwezen naar die benefit-risk?
Een booster verhoogt de bescherming aanzienlijk, maar voor hoe lang? Dat is toch niet bekend, met de introductie van de eerste twee inentingen dacht men ook klaar te zijn, inmiddels zitten we in een andere situatie. Waarom zou een booster van enkele maanden geleden extreem goed werken tegen een variant die net uit is of een variant die in de toekomst zal komen?
De benefit-risk analyse staat in de EPAR van het vaccin waar je geïnteresseerd in bent. Dit is die van het Pfizer-vaccin. Zie de pdf met 'product information' en 'public assessment report'. Er staan ook addendums met de aanvullende informatie die in de afgelopen tijd is vergaard.

We weten inderdaad niet hoe lang een booster beschermt, maar wat we wel weten is dat hij nu werkt, en nu ziekenhuisopnames voorkomt. De rest gaan we achterkomen over een aantal maanden. En waarom een booster werkt tegen een variant? Omdat dat al is aangetoond. Maar zoals ik zei, we moeten nog afwachten hoe de precieze vertaling is naar klinische effectiviteit. Varianten in de toekomst kennen we inderdaad niet, maar dat lijkt me eigenlijk wel logisch.
Je presenteert je aannames wat betreft vaccins alsof het allemaal waterdicht is terwijl dat bij lange na niet zo is, kan ook niet aangezien we met een nieuw virus en nieuwe vaccinaties te maken hebben.
Het is niet waterdicht, ik geef aan wat we wel en niet weten. De samenvatting is dat vaccineren op dit moment helpt om ziekenhuisopnames en doden te voorkomen, en dat de benefit-risk positief is voor elke leeftijdsgroep, ook met de booster. De omicron kent onzekerheden, maar de eerste voortekenen (met booster) zijn gunstig. Meer data krijgen we in de komende maanden en wachten we met spanning af.

• kippy
  • Laatst online: 20-12 14:02
Ondertussen is er wel wat veranderd. ~80% is geprikt en de pos. getesten vliegen de pan uit. Kijk op blz,. 25 van het RIVM weekrapport van 7 december:[Afbeelding]. Het is nu ongeveer 50-50 en daalt verder (ok, december lijkt een kleine trendbreuk).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LssiiRlEZA4_PSfln3R1tXRgJdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTM9GtIA7zR5zTPOzOvC48mz.png?f=user_large

Als ik die getallen zo zie, dan is het toch overduidelijk dat vaccineren echt super goed werkt.
80% van 18miljoen mensen zijn gevaccineerd. Dat betekend dat er 14,4 miljoen mensen in Nederland gevaccineerd zijn en 3,6 miljoen niet gevaccineerd zijn.

Van die 14,4 miljoen gevaccineerde zijn er 36 duizend besmet in december. 14400 / 36 = 400, betekend 1 op de 400 gevaccineerde Nederlander is besmet.
3600 / 40 = 90, betekend dat 1 op de 90 niet gevaccineerde Nederlander besmet is.

Dus 50/50 is het zeker niet.

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50
kippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:38:
[...]

[Afbeelding]

Als ik die getallen zo zie, dan is het toch overduidelijk dat vaccineren echt super goed werkt.
80% van 18miljoen mensen zijn gevaccineerd. Dat betekend dat er 14,4 miljoen mensen in Nederland gevaccineerd zijn en 3,6 miljoen niet gevaccineerd zijn.

Van die 14,4 miljoen gevaccineerde zijn er 36 duizend besmet in december. 14400 / 36 = 400, betekend 1 op de 400 gevaccineerde Nederlander is besmet.
3600 / 40 = 90, betekend dat 1 op de 90 niet gevaccineerde Nederlander besmet is.

Dus 50/50 is het zeker niet.
Wat ook duidelijk is geworden dat rekenen en wiskunde ook te lijden heeft gehad tijdens de pandemie.

In begrijpelijke taal nog maar eens een keer voor @immetjes:

• monaldo
RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:23:
[...]

Als je al weet wat het vaccin in het lichaam doet, hoe het wordt opgenomen, hoe het wordt afgebroken, hoe het zich gedraagt in de weefsels, wat voor producten er worden geproduceerd, en hoe het wordt uitgescheiden, gecombineerd met het feit dat het binnen 2 weken volledig uit je lichaam is verdwenen, dan is die "lange-termijnbijwerking" alleen een theoretische exercitie.

Wat betreft de noodzaak tot extra vaccinaties, dat weten we inderdaad niet. Wat we wel weten, is dat vaccins nu ziekenhuisopnames en dood voorkomen, in alle leeftijdsgroepen (meer of minder). Later, dat is later. Dat zien we dan wel weer.
Het komt er dus op neer omdat je heel veel niet weet je daarom de lange termijn bijwerking als een vage theorie moet aanschouwen? Dan is de vraag waarom Pfizer alle data omtrent het vaccin en de onderzoeken tegenhoudt en pas na 50 tot ruim 70 jaar vrij wil geven, als dus de producent niet alle risico's kan uitsluiten? Hoe is het dan met zekerheid vast te stellen dat er geen risicos zijn en dat het dus een vage theorie is?

• RoD
  • Niet online

RoD

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:45:
[...]

Het komt er dus op neer omdat je heel veel niet weet je daarom de lange termijn bijwerking als een vage theorie moet aanschouwen?
Zoals ik al zei, er is geen reden om aan te nemen dat er na 2 weken nog bijwerkingen optreden die je niet nu al weet. En we hebben nu al meer dan een jaar ervaring met de vaccins. Er is geen biologische of medische reden om te denken dat er op een of andere manier nog ernstige bijwerkingen naar voren komen, want dat was dan al gezien. Het zou in theorie kunnen dat er nog een hele, hele zeldzame bijwerking naar voren komt, omdat die simpelweg nog niet eerder gedetecteerd is. Maar dan heb je het over kansen van een op de miljoen oid, aangezien we kansen van 1 op de paar honderdduizend al hebben gedetecteerd. Dat gaat dus geen invloed hebben op de benefit-risk.

Nogmaals, lees de EPAR. Daar staat alles in over wat het vaccin in het lichaam doet en wat we gezien hebben.
Dan is de vraag waarom Pfizer alle data omtrent het vaccin en de onderzoeken tegenhoudt en pas na 50 tot ruim 70 jaar vrij wil geven, als dus de producent niet alle risico's kan uitsluiten? Hoe is het dan met zekerheid vast te stellen dat er geen risicos zijn en dat het dus een vage theorie is?
Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar de EMA krijgt gewoon alle data van de trials die gedaan zijn om marktautorisatie te ondersteunen. En als er twijfels zijn mag de EMA alles wat los en vast zit auditten.

[ Voor 7% gewijzigd door RoD op 14-12-2021 13:50 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:49:
[...]

Ik weet niet hoe je hier bij komt, maar de EMA krijgt gewoon alle data van de trials die gedaan zijn om marktautorisatie te ondersteunen. En als er twijfels zijn mag de EMA alles wat los en vast zit auditten.
En de EMA zit in de zak van de lobby en zo is het cirkeltje weer rond. Er is altijd wel iets dat achter gehouden wordt, dat is nooit te weerleggen.

• kippy
  • Laatst online: 20-12 14:02
IJzerlijm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:59:
[...]

En de EMA zit in de zak van de lobby en zo is het cirkeltje weer rond. Er is altijd wel iets dat achter gehouden wordt, dat is nooit te weerleggen.
En iedereen liegt wel eens. Dus iedereen is een leugenaar en daardoor nooit te vertrouwen.

Natuurlijk worden er dingen achter gehouden, en gaat er shit fout. Maar meeste van die dingen komen ook altijd weer boven water.
Maar als je met zo'n gedachte er in staat gaat dit nooit meer goed komen. En ik hoop heel erg dat je daar geen gelijk in krijgt. Maar dat is iets waar niemand op dit moment zeker van is.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Miki schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:42:
[...]

Wat ook duidelijk is geworden dat rekenen en wiskunde ook te lijden heeft gehad tijdens de pandemie.

In begrijpelijke taal nog maar eens een keer voor @immetjes:
[YouTube: Miguel-scharrelei-model | Even Tot Hier | Seizoen 6]
Ik weet prima dat bij een toeneemt aantal gevaccineerden logischerwijs ook het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis toeneemt. Hier een mooie uitleg waar expected rate heen gaat;
https://twitter.com/orwell2022/status/1455192278264426498

Het gaat erom dat de VE tegen besmetting naar nul gaat en dat de bescherming tegen ziekenhuisopname vooral voor ouderen ook daalt. In het CWZ is het aantal gevaccineerden inmiddels opgelopen tot bijna 70%, al is dat Nijmeegse ziekenhuis natuurlijk niet representatief voor heel Nederland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hANLpvu-t50guQ1ssJyMCqPr4P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FiN7fwLFJgNjKfMAQ7rHpVpP.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaar die boosters. Nadeel van al die "vaccinaties" zijn de bijwerkingen, die stapelen ook. Zeker voor 65+ met onderliggend lijden is het een catch21.

• RoD
  • Niet online

RoD

kippy schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:10:
[...]

En iedereen liegt wel eens. Dus iedereen is een leugenaar en daardoor nooit te vertrouwen.

Natuurlijk worden er dingen achter gehouden, en gaat er shit fout. Maar meeste van die dingen komen ook altijd weer boven water.
Maar als je met zo'n gedachte er in staat gaat dit nooit meer goed komen. En ik hoop heel erg dat je daar geen gelijk in krijgt. Maar dat is iets waar niemand op dit moment zeker van is.
Die dingen komen inderdaad doorgaans weer boven water. En dat is niet omdat mensen te vertrouwen zijn, maar omdat er goede processen ingericht zijn om te voorkomen dat data (onbedoeld of bedoeld) niet klopt. In de klinische ontwikkeling van geneesmiddelen zijn die processen over decennia opgebouwd, na letterlijk door schade en schande wijs geworden te zijn.

Uiteraard heb je nooit 100% zekerheid, maar dan komen we zo langzamerhand wel in het filosofische domein terecht.

• Ankona
monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:45:
[...]

Het komt er dus op neer omdat je heel veel niet weet je daarom de lange termijn bijwerking als een vage theorie moet aanschouwen? Dan is de vraag waarom Pfizer alle data omtrent het vaccin en de onderzoeken tegenhoudt en pas na 50 tot ruim 70 jaar vrij wil geven, als dus de producent niet alle risico's kan uitsluiten? Hoe is het dan met zekerheid vast te stellen dat er geen risicos zijn en dat het dus een vage theorie is?
Over wat het vaccin doet en wat je ervan op de lange termijn kan verwachten is heel wat meer bekend dan over de stoffen die in een frikandel zitten.

Nou zijn er diverse goede redenen om geen frikandel te eten (bijvoorbeeld omdat die dingen helemaal niet lekker zijn ) maar lange termijn onzekerheid hoor ik eigenlijk nooit als argument.

Waarom zou je zo graag in angst willen leven en zo op je onderbuik gevoelens baseren? Wat is dat toch voor een drang naar angst (niet alleen bij jou, maar ik merk het bij meer mensen, heel Facebook staat er vol mee)

alles kan off-topic

• Miki
immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:11:
[...]

Ik weet prima dat bij een toeneemt aantal gevaccineerden logischerwijs ook het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis toeneemt. Hier een mooie uitleg waar expected rate heen gaat;
https://twitter.com/orwell2022/status/1455192278264426498

Het gaat erom dat de VE tegen besmetting naar nul gaat en dat de bescherming tegen ziekenhuisopname vooral voor ouderen ook daalt. In het CWZ is het aantal gevaccineerden inmiddels opgelopen tot bijna 70%, al is dat Nijmeegse ziekenhuis natuurlijk niet representatief voor heel Nederland.

[Afbeelding]

Vandaar die boosters. Nadeel van al die "vaccinaties" zijn de bijwerkingen, die stapelen ook. Zeker voor 65+ met onderliggend lijden is het een catch21.
En wat is nu precies je punt :?

Statistisch bekeken ben je met een COVID-19 besmetting als het gaat om bijwerkingen toch echt wel slechter af dan met de huidige vaccins waar ze in de hele wereld mee aan het vaccineren zijn.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Ankona schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:24:
[...]

Over wat het vaccin doet en wat je ervan op de lange termijn kan verwachten is heel wat meer bekend dan over de stoffen die in een frikandel zitten.

Nou zijn er diverse goede redenen om geen frikandel te eten (bijvoorbeeld omdat die dingen helemaal niet lekker zijn ) maar lange termijn onzekerheid hoor ik eigenlijk nooit als argument.

Waarom zou je zo graag in angst willen leven en zo op je onderbuik gevoelens baseren? Wat is dat toch voor een drang naar angst (niet alleen bij jou, maar ik merk het bij meer mensen, heel Facebook staat er vol mee)
Je moet het omdraaien: Waarom zou je een medische ingreep nemen die je medisch geen voordeel geeft en ook anderen niet beschermt omdat die prik geen steriele immuniteit biedt? Voor kwetsbaren en ouderen ligt dat wellicht anders natuurlijk.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Miki schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:34:
[...]

En wat is nu precies je punt :?

Statistisch bekeken ben je met een COVID-19 besmetting als het gaat om bijwerkingen toch echt wel slechter af dan met de huidige vaccins waar ze in de hele wereld mee aan het vaccineren zijn.
*knip* die frikandel vergelijking is wat achterhaald, maar dat is het argument van de lange termijn ook. Lees even de TS van het algemene topic door.

[ Voor 69% gewijzigd door ZieMaar! op 15-12-2021 10:52 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:41:
[...]

98% merkt niets van een besmetting en komt niet in het ziekenhuis. Wat een mRNA prik met je doet op lange termijn weten we niet en op de korte termijn is het ook niet zo dat er helemaal geen bijwerkingen zijn. Maar nogmaals als je je veilig voelt met een prik moet je dat doen, maar kom niet met dat belachelijke frikandel verhaal aan.
[Afbeelding]
Wat is de bron van deze afbeelding?

En als bron 'RIVM' noemen vind ik niet genoeg. Waar op de RIVM website staat deze afbeelding?

edit: Ok je hebt inmiddels de afbeelding vervangen door een andere.

[ Voor 10% gewijzigd door de Peer op 14-12-2021 14:47 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:43:
[...]

Wat is de bron van deze afbeelding?

En als bron 'RIVM' noemen vind ik niet genoeg. Waar op de RIVM website staat deze afbeelding?

edit: Ok je hebt inmiddels de afbeelding vervangen door een andere.
Hier staat de link: https://www.tweedekamer.n...n-sport/thema-coronavirus

Het RIVM heeft duidelijk wat gedaan met het commentaar op hun pyramide.

[ Voor 7% gewijzigd door immetjes op 14-12-2021 14:48 ]

• Miki
immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:41:
[...]

98% merkt niets van een besmetting en komt niet in het ziekenhuis. Wat een mRNA prik met je doet op lange termijn weten we niet en op de korte termijn is het ook niet zo dat er helemaal geen bijwerkingen zijn. Maar nogmaals als je je veilig voelt met een prik moet je dat doen, maar kom niet met dat belachelijke frikandel verhaal aan.
[Afbeelding]
*knip*

Ten tweede als je wetenschap en bijbehorende onderbouwing niet begrijpt of je ogen er voor wilt sluiten dan heeft het weinig zin om hier proberen je punt te maken. Het is hier geen Baudet en Haga kookclub waar met je gegoochel met cijfers en uit zijn verband trekken van feiten maar ongebreideld onzin kunt spuien.

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 15-12-2021 10:52 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:47:
[...]

Hier staat de link: https://www.tweedekamer.n...n-sport/thema-coronavirus

Het RIVM heeft duidelijk wat gedaan met het commentaar op hun pyramide.
Was er uberhaupt een andere piramide dan?
Je had er eerst een fake-news-plaatje neergezet. Man man, overal wat achter zoeken. Alsof van Dissel bewust de boel probeert te misleiden door gebruik van zijn afbeeldingen.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 14-12-2021 14:52 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

de Peer schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:50:
[...]

Was er uberhaupt een andere piramide dan?
Je had er eerst een fake-news-plaatje neergezet. Man man, overal wat achter zoeken. Alsof van Dissel bewust de boel probeert te misleiden door gebruik van zijn afbeeldingen.
Ja, dat plaatje wat ik eerst liet zien was uit de presentaties van het RIVM van dit voorjaar. Daar was nogal commentaar op omdat de verhoudingen niet klopten. Gelukkig heeft het RIVM wat met dat commentaar gedaan. Dus linker plaatje is van RIVM, rechter plaatje zet de verhoudingen goed. Het linker plaatje is geen fake plaatje, het rechter plaatje is de fix:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYH4YBf0i4EaA5An1bO0BPlkREc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emT8tsTG12anOndshbKY0hXQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Indoubt

Indoubt

immetjes schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:56:
[...]

Ja, dat plaatje wat ik eerst liet zien was uit de presentaties van het RIVM van dit voorjaar. Daar was nogal commentaar op omdat de verhoudingen niet klopten. Gelukkig heeft het RIVM wat met dat commentaar gedaan. Dus linker plaatje is van RIVM, rechter plaatje zet de verhoudingen goed. Het linker plaatje is geen fake plaatje, het rechter plaatje is de fix:
[Afbeelding]
En wat wil je daarmee zeggen?

Dat je het niet goed snapt als de plaatjes niet in verhouding zijn?

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Zo'n plaatje helpt alleen maar het idee te voeden dat er niks aan de hand is. Want het is maar 0,35%.

Voor de gemiddelde IC patient aan de ventilator kan je ook zo'n piramide maken met percentages ontstoken en gezonde cellen.

• monaldo
Ankona schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:24:
[...]

De vraag over angst kun je ook omdraaien, waarom leef jij in angst voor het virus?

• monaldo
IJzerlijm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:59:
Zo'n plaatje helpt alleen maar het idee te voeden dat er niks aan de hand is. Want het is maar 0,35%.

Voor de gemiddelde IC patient aan de ventilator kan je ook zo'n piramide maken met percentages ontstoken en gezonde cellen.
Het is vooral zaken in het perspectief plaatsen, RIVM laat het in eerste instantie lijken alsof 30% in het ziekenhuis belandt terwijl dat niet zo is. Als het rechter plaatje voor jou zo verbloemend is, waarom is het linker plaatje dat niet? Terwijl juist het rechter plaatje meer de realiteit weergeeft.

• Ankona
monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:00:
[...]

De vraag over angst kun je ook omdraaien, waarom leef jij in angst voor het virus?
Die kan ik je gelijk teruggeven. Jouw aanname dat ik in angst leef klopt niet.

Het virus ontwricht de maatschappij en er zijn mensen die er erg slecht op gaan. Dat is voor mij voldoende reden om te vaccineren. Mooie is ook nog dat voor mij toch wel zeer overtuigend bewezen is dat voor mij de risico's ook alleen maar afnemen. Geen enkele reden dus om de adviezen van de deskundigen in de wind te slaan en op basis van onderbuik sentimenten eigenwijs te doen.

alles kan off-topic

• Indoubt

Indoubt

monaldo schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 15:02:
[...]

Het is vooral zaken in het perspectief plaatsen, RIVM laat het in eerste instantie lijken alsof 30% in het ziekenhuis belandt terwijl dat niet zo is. Als het rechter plaatje voor jou zo verbloemend is, waarom is het linker plaatje dat niet? Terwijl juist het rechter plaatje meer de realiteit weergeeft.
Als je niet in staat bent zulke plaatjes te lezen, lees ze dan niet

Voor grafiekjes met breuklijnen op de assen geld hetzelfde. Dit is echt begin middelbare school stuff waar men zich nu druk over maakt.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

IJzerlijm schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 14:59:

De gemiddelde IC patient is tussen de 60 en 64 en de gemiddelde SEH patient is tussen de 70 en 84. De gemiddelde C19 overledene is ~83. C19 is een ouderdomsziekte vooral heersend onder obese mensen of met vasuclaire aandoeningen. Prik die, geef ze medicijnen maar laat jongere mensen met rust.

Ziekenhuis: https://covid-analytics.nl/hospital.html
ICU: https://covid-analytics.nl/index.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLKWk6hoxlLyorCXhdlShKnyEzw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2S0rKl5mGEC9CCrLl8fvxipQ.png?f=fotoalbum_large
bron

• monaldo
RoD schreef op dinsdag 14 december 2021 @ 13:49:
[...]

Zoals ik al zei, er is geen reden om aan te nemen dat er na 2 weken nog bijwerkingen optreden die je niet nu al weet. En we hebben nu al meer dan een jaar ervaring met de vaccins. Er is geen biologische of medische reden om te denken dat er op een of andere manier nog ernstige bijwerkingen naar voren komen, want dat was dan al gezien. Het zou in theorie kunnen dat er nog een hele, hele zeldzame bijwerking naar voren komt, omdat die simpelweg nog niet eerder gedetecteerd is. Maar dan heb je het over kansen van een op de miljoen oid, aangezien we kansen van 1 op de paar honderdduizend al hebben gedetecteerd. Dat gaat dus geen invloed hebben op de benefit-risk.

Nogmaals, lees de EPAR. Daar staat alles in over wat het vaccin in het lichaam doet en wat we gezien hebben.

[...]

Hierbij de bron over het feit dat FDA en Pfizer niet alle data vrij geven: https://www.reuters.com/l...-vaccine-data-2021-11-18/

Dus spreken over lange termijn en doen alsof dat niet bestaat is wat mij betreft erg vreemd wanneer de product zo geheimzinnig blijft doen over de hele vaccin.
Pagina: 1 ... 42 ... 85 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"