bert pit schreef op maandag 13 december 2021 @ 13:54:
[...]
Wellicht dat het te maken heeft met aanleg, ieder mens is verschillend. Zo bestaan er slanke mensen met een hoog cholesterol en dikke met laag cholesterol.
Longcovid wordt mogelijk geassocieerd vitamine D tekort, maar het fijne is nog onbekend. Ik denk dat dat de werkelijk oorzaak van longcovid een van de belangrijke zaken is die nu snel boven water zou moeten komen, want een griepje of ernstige griep is nog te overzien, maar longcovid is nog even een ander verhaal.
Ik ben iig voor de zekerheid vitamine D gaan slikken, iets wat in de Scandinavische landen standaard door bepaalde voedingsproducten wordt gemengd wegens een tekort aan zonlicht. Mensen met een donkere huid in Noordelijke streken doen er altijd goed aan om dit bij te slikken omdat een tekort aan zon een tekort aan vitamine D veroorzaakt.
Ik denk dat het vooral genetisch bepaald is. Dus een kwestie van pech/geluk. Zowel vatbaarheid als ernstigheid van verloop.
Mijn neefs vrouw (43) heeft al 2 keer Corona gehad. 1 keer ongevaccineerd en 1 keer gevaccineerd. Eerste keer echt heeel erg ziek geweest en tweede keer ook flink. Haar ouders (70) hadden geen (bekend) onderliggend lijden maar ging in een week allebei het hoekje om (december 2020). Mijn neef? Die is beide keren zonder ziek zijn ervanaf gekomen. De 2e keer ook meermalen getest, altijd negatief.
Ik ken ook een man van 67, toen nog ongevaccineerd. Buikje, sigaretje. Alleen een kuchje. Vrienden van me, (rond de 40) oktober 2020. Gezond, veel sporten, eigen groente uit moestuin, niet roken/drinken.. Lagen er helemaal af en zij werkt nog steeds niet. Ze hebben het daar nu weer binnen via de kinderen en ze zijn weer goed ziek…
Zo ken ik nog tal van voorbeelden; Mensen waarvan je het verbaast dat ze zo ziek zijn vs mensen waarvan je denkt dat ze toch echt het hoekje om zouden moeten gaan bij Covid en die er dan met een kuchje vanaf komen.. Zoals bijvoorbeeld de beroepsalcoholisten van 3 huizen verderop…
Zelf heb ik nu mijn vriendin binnen zitten die sinds donderdag Covid heeft. We houden wel afstand maar met een kind van 4 is isolatie echt te lastig. Vooralsnog ben ik nog klachtenvrij…
Dat gezegd hebbende is vitamine D nooit een slecht idee. Ik heb in 2012 een tijdlang met vage klachten rondgelopen tot mijn toenmalige huisarts eens vitaminen ging prikken. Mijn D was schrikbarend laag en het heeft een half jaar geduurt voor ik dat orde had. En daarmee verdwenen de klachten ook. Betreffende huisarts (en ook mijn huidige) blijven beweren dat je dergelijke klachten niet kan hebben van zo’n tekort.. Maargoed, ik blijf trouw de boel op peil houden. Recentelijk weer even gecontroleerd en ik zat zelfs bijna te hoog, dus inname iets aangepast.
[
Voor 5% gewijzigd door
FreakNL op 13-12-2021 18:38
]