Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:45

Dennis1812

Amateur prutser

BeefHazard schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:34:
[...]

If anything was het een leuke truc om mijn bloeddruk wat omhoog te krijgen gezien ik bijna flauwviel ;)

Vond het wel een grappige interactie. Kom je met je prikangst, zegt ze doodleuk "Joh, dit stelt niks voor, ik gebruik veel grotere naalden" :D
Zo direct kom je ze alleen in de kop van Noord-Holland tegen zullen we maar zeggen :+
Ja grote infuusnaalden of botnaalden inderdaad.

Maar daarmee zetten we geen vaccins.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 15:33
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:35:
[...]

Ja grote infuusnaalden of botnaalden inderdaad.

Maar daarmee zetten we geen vaccins.
Daar moet ik dus echt niet aan denken. Heb een familielid dat in het verleden regelmatig beenmergpuncties kreeg, die ging nu ook fluitend door de 3 prikjes heen.

Kan zijn dat ik verkeerd onthouden heb wat ze precies zei, maar op mij kwam vooral over dat je 'm blijkbaar ook in je dij kan krijgen. Lijkt me een stuk onhandiger dan mouwtje opstropen :p

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BeefHazard schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:40:
[...]

Daar moet ik dus echt niet aan denken. Heb een familielid dat in het verleden regelmatig beenmergpuncties kreeg, die ging nu ook fluitend door de 3 prikjes heen.

Kan zijn dat ik verkeerd onthouden heb wat ze precies zei, maar op mij kwam vooral over dat je 'm blijkbaar ook in je dij kan krijgen. Lijkt me een stuk onhandiger dan mouwtje opstropen :p
Dat kan. Maar dan heb je nog altijd dezelfde naald als in je arm.

Sommige patiënten vinden billen fijner. Dan zien ze het echt niet en daardoor voelen ze het minder ofzo. Bepaalde prikangst.
Nou die prik je dan in de bil. Helemaal prima.

Intramusculair is met 1 maat naald. Ongeacht welke spier je hem in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:05:
[...]

Maskers beschermen anderen vrij goed als jij besmet bent. Zeker als je de 'kosten' tegen de baten afweegt.
Bovendien verbetert het de 'awareness' als mensen binnen een masker moeten dragen. Ik ben ervan overtuigd dat de 1.5 /2 meter afstand er ook beter door wordt nageleefd.
Ik denk het juist niet. Ik zie het hier alleen maar minder "afstand hoeft niet want ik heb toch dat ding op". Bijv. in de winkels nu is het net zo druk als andere jaren voor de kerst. Het is meer anderhalve centimeter geworden.

[ Voor 74% gewijzigd door GekkePrutser op 09-12-2021 02:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Dennis1812 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:46:
[...]

Dat kan. Maar dan heb je nog altijd dezelfde naald als in je arm.

Sommige patiënten vinden billen fijner. Dan zien ze het echt niet en daardoor voelen ze het minder ofzo. Bepaalde prikangst.
Nou die prik je dan in de bil. Helemaal prima.

Intramusculair is met 1 maat naald. Ongeacht welke spier je hem in stopt.
Ik heb altijd gehoord dat vitamine B(12?) injecties wel met een redelijke toeter erin gaan.
BeefHazard schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:40:
[...]

1,5 jaar terug een IM in mijn dij gekregen, had hem liever in mijn arm gehad, dat doet minder pijn :/

Overigens zou het mij niet eens interesseren als ik iedere maand een booster moest krijgen, zolang het bij een dagje een zeurende arm blijft, boeit het me echt helemaal niks :P

1 of 2 keer per jaar een shotje, zolang het een beetje okay geregeld is moet dat toch kunnen? Er weer in totaal 60km voor rijden en een uur in de rij staan is wat kut, maar als je het griepprik-style doet waar je super lokaal terecht kan, en met 10 minuten klaar bent, ik ga ervanuit dat gemiddelde Nederlander daar geen moeite mee heeft.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

RobinHood schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:19:
[...]

Ik heb altijd gehoord dat vitamine B(12?) injecties wel met een redelijke toeter erin gaan.

[...]

1,5 jaar terug een IM in mijn dij gekregen, had hem liever in mijn arm gehad, dat doet minder pijn :/

Overigens zou het mij niet eens interesseren als ik iedere maand een booster moest krijgen, zolang het bij een dagje een zeurende arm blijft, boeit het me echt helemaal niks :P

1 of 2 keer per jaar een shotje, zolang het een beetje okay geregeld is moet dat toch kunnen? Er weer in totaal 60km voor rijden en een uur in de rij staan is wat kut, maar als je het griepprik-style doet waar je super lokaal terecht kan, en met 10 minuten klaar bent, ik ga ervanuit dat gemiddelde Nederlander daar geen moeite mee heeft.
Gewoon met een IM naald. Net als de prikpil

Loop een dagje met me mee. Laat ik je alle naalden zien. Van de naaldjes voor baby's tot ruggenprik en botnaalden en alles er tussenin.
Je mag ze ook nog best voelen (het gros, enkele zijn vrij prijzig en mag je niet voelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dennis1812 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:22:
[...]

Gewoon met een IM naald. Net als de prikpil

Loop een dagje met me mee. Laat ik je alle naalden zien. Van de naaldjes voor baby's tot ruggenprik en botnaalden en alles er tussenin.
Je mag ze ook nog best voelen (het gros, enkele zijn vrij prijzig en mag je niet voelen)
De meeste naalden ken ik wel, maar mijn ma, verzorgende, vertelde altijd dat B12 ofzo met een dikkere naald moest omdat dat spul veel dikker is.

Misschien 40 jaar geleden ofzo, ze loopt alweer bijna 50 jaar mee, en tijden veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het is een gevoelige prik. Dat zeker.
Maar de naald is weinig speciaals aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]

Ja die vaccins boeien me ook niet. Ik heb er totaal geen last van. En ik was beide keren in 2 minuten door de rij heen.

Nou moet je wel ook nog 15 minuten wachten na afloop, al vraag ik me af of dat echt nodig is als je het al eerder gehad hebt. Je weet immers al dat je niet allergisch bent? Maar ook geen probleem als het 1 a 2x in het jaar is.

Ik voelde er ook helemaal niks van. De mondkapjes daar heb ik veel meer last van maargoed dat heb ik net al toegelicht. Dat is echt iets waar ik me zorgen over maak of het blijvend wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 07-12-2021 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 21:58:
[...]

Dat is onzin.
Een IM naald is een IM naald. Of hij nou in je kont of arm gaat.
* Osiris *
Bij de juiste vaccinatietechniek lukt het meestal om i.m. te vaccineren met een 25 mm naald, ook bij mensen met meer subcutaan vet. Bij ernstige obesitas is het nodig om een langere naald te gebruiken (38 mm). Deze naalden worden niet standaard meegeleverd en moeten daarom op de locatie zelf voorradig zijn.
Ik weet niet wat je achtergrond is (ambu?), maar ook bij intramusculaire injecties moet je toch écht wel gewoon blijven nadenken en niet maar gewoon "de standaardnaald" erin jassen..

Zo zul je benzathinebenzylpenicilline waarschijnljk (ik heb er zelf ervaring met het toedienen hiervan) toedienen met een grotere naald dan een standaard vaccinatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Osiris op 07-12-2021 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
GekkePrutser schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:28:
[...]

Ja die vaccins boeien me ook niet. Ik heb er totaal geen last van.
ik vraag mij nog steeds af waarom de ene er wel heftig op reageert en de ander totaal niet.
Ik heb Gommers al paar keer horen zeggen dat het niks zegt over de werkzaamheid over het vaccin.
Maar wat is het dan wel? i want to know!! |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
tweakmember schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:33:
[...]

ik vraag mij nog steeds af waarom de ene er wel heftig op reageert en de ander totaal niet.
Ik heb Gommers al paar keer horen zeggen dat het niks zegt over de werkzaamheid over het vaccin.
Maar wat is het dan wel? i want to know!! |:(
Ik denk dat je immuunsysteem dan heftig reageert (dus juist heel goed werkt). Je hoort het ook vooral van hele gezonde jonge mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
[...]
Moet je even met de mensen van de GGD Schiphol praten, ik hoor dat ze daar wat makkelijker doen met de systemen :+

Zou 't ook met liefde doen. Eigenlijk wel interessant om te zien in hoeverre mijn naaldenangst vermindert met exposure :9

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

GekkePrutser schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:40:
[...]

Ik denk dat je immuunsysteem dan heftig reageert (dus juist heel goed werkt). Je hoort het ook vooral van hele gezonde jonge mensen.
Grappig, in mijn cirkel waren het juist de mensen die wat ouder en een minder lekker immuunsysteem hebben die echt ziek werden, terwijl alle jonge mensen die ik ken er totaal geen last van hadden.

Okay, vriendin kreeg een paniekaanval, maar dat heeft niks met het vaccin te maken. De tweede keer vertelde ze het aan de prikker ofzo dat ze een paniekaanval kreeg de vorige keer.

"Okay, dan prik ik bij 3, goed?"
"eh, ja, okay...."
"1 *prik* "

:+

En ze hoefde niet te wachten in de wachtruimte, maar kon bij mij in de auto gaan zitten om daar even af te wachten.

Resultaat: niks aan het handje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

tweakmember schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 17:18:
ik wist helemaal niet dat er een QR code bewijs op papier bestond.
Bedankt voor de hulp.
Het is de enige die ik heb. Ik ga geen app installeren op mijn telefoon die ik niet wil hebben, maar die de overheid zegt dat ik moet installeren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

GekkePrutser schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 23:28:
Nou moet je wel ook nog 15 minuten wachten na afloop, al vraag ik me af of dat echt nodig is als je het al eerder gehad hebt. Je weet immers al dat je niet allergisch bent? Maar ook geen probleem als het 1 a 2x in het jaar is.
Dat wachten is niet alleen voor een allergische reactie. Sommige mensen hebben een soort 'interne' paniekaanval tijdens/na het prikken, waardoor ze flauw kunnen vallen. Je wilt niet dat ze dat buiten hebben, op de fiets, in de auto, ...

Bij zoveel mensen prikken weet je statistisch gezien dat het zo vaak fout zal gaan. Een kwartiertje wachten voorkomt ellende voor de groep die er last van heeft.
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:02:
Het is de enige die ik heb. Ik ga geen app installeren op mijn telefoon die ik niet wil hebben, maar die de overheid zegt dat ik moet installeren.
De overheid zegt niet dat je die moet installeren en biedt zelfs een alternatief, bijvoorbeeld voor mensen zonder smartphone. Als de overheid het zou afdwingen, dan zouden ze geen alternatief aanbieden. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door The Zep Man op 08-12-2021 08:38 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

The Zep Man schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:33:
[...]

De overheid zegt niet dat je die moet installeren en biedt zelfs een alternatief, bijvoorbeeld voor mensen zonder smartphone. Als de overheid het zou afdwingen, dan zouden ze geen alternatief aanbieden. ;)
Ze hebben het niet echt gezegd, maar ze hebben ook niet echt benoemd (behalve tussen neus en lippen door) dat er ook een mogelijkheid is om een QR code op papier te zetten :p Overal gaan ze er toch vanuit dat mensen die app maar even installeren... (en ik heb dus wel een smartphone, maar heb deze niet eens altijd bij me, de papieren QR code zit in m'n portemonee, die ik wel altijd bij me heb)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:30

The Zep Man

🏴‍☠️

Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 09:28:
Ze hebben het niet echt gezegd, maar ze hebben ook niet echt benoemd (behalve tussen neus en lippen door) dat er ook een mogelijkheid is om een QR code op papier te zetten :p
Zij noemen het ook niet altijd dat je je belastingaangifte op papier kan doen, maar toch kan het. Niet alle opties hoeven met gelijke aandacht besproken te worden in het publieke debat, waarin tijd en aandachtsspanne beperkt is. Het is aan te nemen dat de meeste mensen iets op hun smartphone gebruiken, en dat daar dan met name naar gerefereerd wordt.

Verder wordt er vaak gesproken over 'coronapas', wat elk ondersteund medium omvat.

[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 08-12-2021 09:36 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
tweakmember schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 22:12:
[...]

wat voor naald word er gebruikt bij bloed afname? die zijn een stukje dikker/pijnlijker na mijn idee.
Ze hebben ook dunnere naalden, met een slangetje eraan, maar die zijn iets duurder dus gebruiken ze alleen als het nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:38
Valandil schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:59:
Even wat zaken van mij af schrijven.
Ik wil niet op ieder punt een discussie voeren, maar slechts wat zaken met jullie delen over mijn zorgen over deze crisis, de aanpak en vooral de weg die we langzaam aan het bewandelen zijn naar het nieuw normaal.

Ik hoop overigens niet op weer een ModBreak, want ik trek geen conclusies, heb hier veel tijd in gestoken en uit slechts zorgen op basis zoveel mogelijk betrouwbare bronnen.

Het zijn allemaal losse puzzelstukjes, maar ze zijn wel aan elkaar verbonden.

We zijn straks 2 jaar verder in deze crisis en ik zie op basis van alle maatregelen, wetswijzigingen en ook qua cijfers geen enkele reden waarom dit op korte termijn voorbij is.

Laat ik voorop stellen, dat ik Corona zeker niet wil ontkennen.
Ik geloof ook echt dat vaccineren van bepaalde doelgroepen helpt.

Echter zijn er een paar dingen waar ik wat ik niet kan staven, wat niet in de media komt en veel waarschuwingen van zijn geweest van artsen en wetenschappers die simpelweg niet gehoord worden.

Hierdoor maak me ernstig zorgen over een aantal zaken en ik zal zoveel mogelijk "officiele" bronnen gebruiken.

Door ons blind te staren op massale vaccinatie, lijkt het er op als of we andere data niet willen zien of alles op alles zetten om dat maar te ontkrachten dan wel verzwijgen.

Mijn zorgen:

1. de opkomst van vaccinatieplicht
(https://www.rd.nl/artikel...rijk-hoe-werkt-dat-straks)
Een zeer zorgelijke ontwikkeling om ons heen. Dit staat haaks op lichamelijk integriteit en zouden we als land echt niet moeten willen doorvoeren. Immers, waar ligt de grens?

2. het verplicht boosteren voor je QR code (in Engeland van 2x per jaar gaan ze naar 4x per jaar)
(https://inews.co.uk/news/...-12s-second-doses-1325151)

3. De tijdelijke status van QR paspoort naar definitief
(https://www.trouw.nl/buit...cinaties-genoeg~bc841925/)

Dit is een duidelijk signaal dat de QR app niet op korte termijn verdwijnt, ondanks de vurige belofte vanuit Hugo de Jonge.

Koppel hier de wijziging Wet Gegevensverwerking door Samenwerkingsverbanden aan vast en idee van een massa surveillance / "credit systeem" krijgt steeds meer vorm.

4. Geen booster, geen toegang:
(https://www.telegraaf.nl/...ijna-nergens-meer-toegang)

5. Oversterfte. Dit is een serieus probleem in landen waar ook de vaccinatiegraad hoog is en met name de leeftijdsgroep 65 en hoger. Oversterfte is zichtbaar bij een groep waarbij de meeste al volledige gevaccineerd zijn. (bron: our world in data)

6. De overheid die miljarden steekt in een controlestaat, BOA's, strafmaatregelen etc. Miljarden die nooit beschikbaar waren voor de zorg.

7. Landen met hoge vaccinatiegraad groeien ook weer explosief:
Portugal (60% toename ziekenhuis sinds 1 october en viervoudig toename positieve tests)

8. Immune escape. Hoge vaccinatiegraad zorgt voor "immune escape" waarvoor top immunologen al voor hebben gewaarschuwd. Zo ook inmiddels in de documentatie van UK overheid te lezen:

https://www.gov.uk/govern...d-19-response-7-july-2021 (zie punt 9)

9. De toenemende stigmatisering van ongevaccineerden door heftige beschuldigingen van de Minister van VWS. Dit neigt m.i. meer naar opruiing (met effect) terwijl dit echt onterecht is:

https://www.hpdetijd.nl/2...-voor-de-volksgezondheid/

https://wnl.tv/2021/10/23...men-aan-uitgestelde-zorg/

10. Het structureel onderschatten van natuurlijke immuniteit terwijl dit MOGELIJK juist een grote bijdrage kan leveren aan de oplossing:

https://www.thelancet.com...-6736(21)02243-1/fulltext

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.08.24.21262415v1

Kort samengevat:
  • Vaccineren helpt (voor bepaalde doelgroepen)
  • Massaal vaccineren heeft een keerzijde. Signalen zijn er genoeg, maar de vaccinatiegraad is een soort heilige graal geworden en men zit vast in tunnelvisie
  • Onderschat de kracht van natuurlijke immuniteit niet
  • We mogen echt gerust kritisch blijven
  • Stop de polarisatie aub. Dit land is echt gespleten geraakt en dat vind ik verdrietig om te zien. WIJ (jij en ik) zijn hierin de oplossing
  • Vaccinatieplicht opent een nieuw tijdperk wat we niet moeten willen, want waar trek je dan de grens?
Volgens mij goede punten en terechte zorgen Je hoeft geen complotdenker te zijn om je zorgen te maken over bepaalde ontwikkelingen.

Voor mij blijft het belangrijkste punt: waarom dwingen we farmaceuten niet om patenten (tijdelijk) af te slaan, om zo sneller en beter vaccins tegen maken en verspreiden?

Blijkbaar vinden we de winst van een aantal multinationals belangrijker dan uit de pandemie komen. Het is een beetje kort door de bocht want ik begrijp ook wel dat er meer bij komt kijken. Het is echter wel waar het op neer komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Fuujii schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:22:
[...]

Volgens mij goede punten en terechte zorgen Je hoeft geen complotdenker te zijn om je zorgen te maken over bepaalde ontwikkelingen.

Voor mij blijft het belangrijkste punt: waarom dwingen we farmaceuten niet om patenten (tijdelijk) af te slaan, om zo sneller en beter vaccins tegen maken en verspreiden?

Blijkbaar vinden we de winst van een aantal multinationals belangrijker dan uit de pandemie komen. Het is een beetje kort door de bocht want ik begrijp ook wel dat er meer bij komt kijken. Het is echter wel waar het op neer komt.
Dwingen patenten af te staan is risicovol want het schept een precedent. Als het aantoonbaar een significante bijdrage kon leveren aan het vaccineren van de hele wereld zou je het kunnen overwegen maar ik heb er sterke twijfels bij. Zelfs met het patent in hand moet je hoogwaardige productiefaciliteiten opzetten en kosten maken hiervoor. De vraag is of het patent de grootste barrière is voor vaccin beschikbaarheid. Ik denk zelf van niet.

Het voordeel weegt wmb niet op tegen het nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
RoD schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:30:
[...]

Dwingen patenten af te staan is risicovol want het schept een precedent. Als het aantoonbaar een significante bijdrage kon leveren aan het vaccineren van de hele wereld zou je het kunnen overwegen maar ik heb er sterke twijfels bij. Zelfs met het patent in hand moet je hoogwaardige productiefaciliteiten opzetten en kosten maken hiervoor. De vraag is of het patent de grootste barrière is voor vaccin beschikbaarheid. Ik denk zelf van niet.

Het voordeel weegt wmb niet op tegen het nadeel.
Ik vind dit echt te simpel gedacht en het is iets wat het bedrijfsleven graag roept, waardoor het een soort dogma wordt.

Hoe kan (suprieure) vaccins in veelvoud maken en verspreiden over de hele wereld geen significante bijdrage leveren aan de bestrijding van de pandemie? We willen toch zo snel mogelijk uit de pandemie komen?

Volgens mij is er genoeg mogelijk. In WO II konden fabrikanten ook opeens ander soort producten maken op massale schaal. Je maakt mij niet wijs dat er niets in mogelijk is.

De macht van dat farmaceutische is echt enorm, vergis je niet. Uiteindelijk blijven het commerciële blijven die gedreven worden door kortetermijnwinst. En ja, zelfs tijdens een pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En als ze dus omvallen kunnen ze de vaccins ook niet meer aanpassen...

En als ze geen financiële prikkel meer hebben gaan ze ook echt geen moeite meer in nieuwe vaccins stoppen.
Ze werken echt niet voor de goedheid van mensen hoor.
Als de directeur van Pfizer per morgen nog maar 2k netto krijgt stapt hij meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
Dennis1812 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:52:
En als ze dus omvallen kunnen ze de vaccins ook niet meer aanpassen...

En als ze geen financiële prikkel meer hebben gaan ze ook echt geen moeite meer in nieuwe vaccins stoppen.
Ze werken echt niet voor de goedheid van mensen hoor.
Als de directeur van Pfizer per morgen nog maar 2k netto krijgt stapt hij meteen op.
Ik denk niet dat vaccinfabrikanten iets te klagen hebben financieel, dus die zullen niet opeens omvallen. Het lijkt me overigens niet erg als overheden wat meer grip krijgen op de woekerwinsten van het bedrijfsleven, maar dat is een andere discussie.

Er kunnen constructies bedacht worden waarbij ze een royale vergoeding kunnen blijven ontvangen, terwijl meer fabrikanten gebruik kunnen maken van de patenten. Het is niet zo zwart-wit. Leesvoer.

We doen met alles in de samenleving alsof marktwerking de ultieme oplossing is. We zijn heilig daarin gaan geloven als maatschappij omdat het ons wordt wijsgemaakt. Met een gezondheids- (en maatschappelijke) crisis lijkt me dat niet al te wenselijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Fuujii op 08-12-2021 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freggel_United
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-07 16:21
Wailing_Banshee schreef op woensdag 8 december 2021 @ 08:02:
[...]

Ik gebruik een screenshot van de PDF, geen app, wel handig :)

By each crime and every kindness, we birth our future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
Poeh he, wat is het nu een zooitje bij de afsprakenlijn voor de covid vaccinaties zeg. Mijn vrouw wou zich nu laten vaccineren, nog niet gedaan ivm zwangerschap, en belde netjes voor een afspraak.

De eerste keer werd gezegd dat ze gelijk 2 prikken noest inplannen (dat klopt) maar dit nu nog niet kon inplannen want ze konden januari 2022 niet inzien, probeer het volgende week nog maar een keer.

Naja, ok. Week later nog eens gebeld. Ze kunnen januari nog steeds niet inzien dus er kunnen geen 2 prikken gezet worden. Hij had wel een idee, we plannen 1 prik in voor december en dan bel je in januari maar voor een afspraak voor je tweede prik. Dit vond ik al twijfelachtig want naar mijn weten wordt je altijd gelijk voor 2 prikken ingepland maar ok..

Toen kreeg ze een mail binnen dat ze maar 1 prik zou krijgen omdat ze al eens covid heeft gehad (wat ze dus nog niet heeft gehad). Nogmaals bellen, bleek ze zijn ingepland voor een prik met janssen en zou ze ook geen tweede prik meer mogen. Gelukkig dit keer wel een competente dame aan de lijn die zelfs met haar leidinggevende heeft overlegd en uiteindelijk 2 prikken met pfizer in kunnen plannen. Maar wat blijkt, ze konden al die tijd al januari inzien... dus wat er bij die eerste twee belletjes fout is gegaan?...

Wellicht toch het personeel nog eens goed instrueren dat iedereen op dezelfde manier werkt. Daarbij zijn er blijkbaar nog maar een paar locaties ingericht voor de 1e en 2e prikken en is de rest van de locaties ingericht voor boosterprikken... waarom dat verschil?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Milo85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:36:
Poeh he, wat is het nu een zooitje bij de afsprakenlijn voor de covid vaccinaties zeg. Mijn vrouw wou zich nu laten vaccineren, nog niet gedaan ivm zwangerschap, en belde netjes voor een afspraak.

De eerste keer werd gezegd dat ze gelijk 2 prikken noest inplannen (dat klopt) maar dit nu nog niet kon inplannen want ze konden januari 2022 niet inzien, probeer het volgende week nog maar een keer.

Naja, ok. Week later nog eens gebeld. Ze kunnen januari nog steeds niet inzien dus er kunnen geen 2 prikken gezet worden. Hij had wel een idee, we plannen 1 prik in voor december en dan bel je in januari maar voor een afspraak voor je tweede prik. Dit vond ik al twijfelachtig want naar mijn weten wordt je altijd gelijk voor 2 prikken ingepland maar ok..

Toen kreeg ze een mail binnen dat ze maar 1 prik zou krijgen omdat ze al eens covid heeft gehad (wat ze dus nog niet heeft gehad). Nogmaals bellen, bleek ze zijn ingepland voor een prik met janssen en zou ze ook geen tweede prik meer mogen. Gelukkig dit keer wel een competente dame aan de lijn die zelfs met haar leidinggevende heeft overlegd en uiteindelijk 2 prikken met pfizer in kunnen plannen. Maar wat blijkt, ze konden al die tijd al januari inzien... dus wat er bij die eerste twee belletjes fout is gegaan?...

Wellicht toch het personeel nog eens goed instrueren dat iedereen op dezelfde manier werkt. Daarbij zijn er blijkbaar nog maar een paar locaties ingericht voor de 1e en 2e prikken en is de rest van de locaties ingericht voor boosterprikken... waarom dat verschil?..
En werkte de website wel normaal?

Met al die senioren die voor de boosterprikken bellen zal het idd wel chaos zijn bij de telefoondienst.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Fuujii schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:47:
[...]

Ik vind dit echt te simpel gedacht en het is iets wat het bedrijfsleven graag roept, waardoor het een soort dogma wordt.

Hoe kan (suprieure) vaccins in veelvoud maken en verspreiden over de hele wereld geen significante bijdrage leveren aan de bestrijding van de pandemie? We willen toch zo snel mogelijk uit de pandemie komen?

Volgens mij is er genoeg mogelijk. In WO II konden fabrikanten ook opeens ander soort producten maken op massale schaal. Je maakt mij niet wijs dat er niets in mogelijk is.

De macht van dat farmaceutische is echt enorm, vergis je niet. Uiteindelijk blijven het commerciële blijven die gedreven worden door kortetermijnwinst. En ja, zelfs tijdens een pandemie.
Simpel gedacht? Iets met een pot en ketel... Je roept zonder enige kennis iets over vaccinproductie waarbij je argumenten zijn: de tweede wereldoorlog en "big pharma bad".

Zo werkt het niet. Verdiep je eerst eens even in wat er allemaal nodig is om een vaccin geproduceerd, opgeslagen en gedistribueerd te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:25
YakuzA schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:46:
[...]

En werkte de website wel normaal?

Met al die senioren die voor de boosterprikken bellen zal het idd wel chaos zijn bij de telefoondienst.
Nope. De 1e en 2e afspraken kon je niet meer via de website inplannen. Dus je moest bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Milo85 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:49:
[...]

Nope. De 1e en 2e afspraken kon je niet meer via de website inplannen. Dus je moest bellen.
Das wel erg irritant inderdaad, wist niet dat dat niet meer via de website kon.
Wel raar dat het resultaat zo verschilt per persoon die de telefoon opneemt :/

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 15:19
RoD schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:46:
[...]

Simpel gedacht? Iets met een pot en ketel... Je roept zonder enige kennis iets over vaccinproductie waarbij je argumenten zijn: de tweede wereldoorlog en "big pharma bad".

Zo werkt het niet. Verdiep je eerst eens even in wat er allemaal nodig is om een vaccin geproduceerd, opgeslagen en gedistribueerd te krijgen.
Denk dat je wel een punt hier hebt overigens.
"even" een vaccin productielijn opzetten is niet heel snel geregeld en ook voorzien van alle kwaliteitseisen.

Wel vind ik dat ze veel meer effort hierin mogen steken en ook de druk mogen opvoeren.
Er zijn een aantal klassieke vaccins die wachten op goedkeuring.
Dit klassieke vaccin gaat een groot deel van de twijfelaars of mensen die mRNA niet willen wel over de streep trekken. Misschien niet uit gezondsheids overweging, maar wel voor de (voorwaardelijke) vrijheden.

Er is blinde tunnelvisie op vaccinatie (en dus de beruchte mRNA) en ik denk dat er veel meer mogelijk is om besmettingen etc terug te dringen.

Daarnaast is er natuurlijk nu een zogenoemd pfizer-gate gaande. Een klokkenluider, maar ook het gedoe om 55 jaar geheimhouding en de geheimzinnigheid omtrent de wurgcontracten met overheden.

Dit helpt niet aan het werken aan vertrouwen bij de mensen die het vaccin (nog) moeten nemen.

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:54

bert pit

asdasd

Mijn zoon doet bron en contactonderzoek voor de GGD. Hij belt dus besmette personen. Een van de eerste vragen is 'komt het uit dat ik u bel'.

Zojuist kreeg hij een besmette vrouw aan de lijn die antwoordde 'nee want ik moet eerst de kinderen van school halen'......

Onbegrijpelijk, geen grap.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
RoD schreef op woensdag 8 december 2021 @ 11:46:
[...]

Ik begrijp dat het niet eenvoudig is: ik ben zelf ook in delen van de wereld geweest waar mensen niet eens een paspoort hebben, laat staan verharde wegen. Ik zeg ook niet voor niets in mijn eerste bericht: dit is even kort door de bocht.

Dat er helemaal niets mee gedaan wordt (er is zelfs weinig maatschappelijke discussie erover) vind ik vrij bizar. Om een simpel voorbeeld te geven: waarom laten we suboptimale vaccinmakers (Janssen, AstraZeneca) ook niet allemaal Pfizer maken? Dat is - by far - een superieur vaccin. Het is maar een simpel voorbeeld. Zie ook Het Correspondent-artikel op de vorige pagina. In realiteit ligt het allemaal ingewikkelder, maar nu gebeurt er weinig tot niets mee en moeten we, maar accepteren hoe farmaceutische bedrijven hun keuzes maken.

Lijkt me niet wenselijk dat een groep bedrijven zo veel invloed heeft op de samenleving (en de wereld). Het is nu niet eens bespreekbaar, want anders 'is er geen financiële prikkel' meer. En dat heeft niets te maken met "big bad pharma". Wat ik overigens ook niet zeg, want zo denk ik er niet over.

Edit: als je trouwens goede bronnen hebt die weerleggen waarom mijn ik ongelijk heb en er niets in mogelijk is: enlighten me. Tot dusver heb ik nog geen overtuigend argument gehoord (in het algemeen, niet specifiek jou). Iets wat verder gaat dan 'financiële prikkel'. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Fuujii op 08-12-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Fuujii schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:32:
[...]

Dat er helemaal niets mee gedaan wordt (er is zelfs weinig maatschappelijke discussie erover) vind ik vrij bizar. Om een simpel voorbeeld te geven: waarom laten we suboptimale vaccinmakers (Janssen, AstraZeneca) ook niet allemaal Pfizer maken? Dat is - by far - een superieur vaccin. Het is maar een simpel voorbeeld.
Je zou het hooguit financieel aantrekkelijk kunnen maken. Keuze ligt uiteindelijk toch echt bij de bedrijven zelf. Dusdanig ingrijpen lijkt mij ondenkbaar. Vergelijking met een wereldoorloog gaat niet op vind ik.

Je zet de bedrijfsvoering compleet op zijn kop. Laat de overheden dan lekker zelf hun eigen vaccinproductie-clubje oprichten. Je zult zien dat dat geen succes wordt.
Maar om dan maar gelijk bedrijven deels te onteigenen (omdat zij wel succesvol en capabel zijn) gaat toch veel te ver.

Sterker nog, grote kans dat het juist door bemoeienis fout gaat. Farmaceuten hebben niet voor niets zo veel macht. Ze hebben de zaken over het algemeen zeer goed op orde, vervullen een belangrijke maatschappelijke rol en worden strak bestuurd. Sommigen zijn zelfs too big to fail.

[ Voor 29% gewijzigd door de Peer op 08-12-2021 13:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

[...]

Ik begrijp dat het niet eenvoudig is: ik ben zelf ook in delen van de wereld geweest waar mensen niet eens een paspoort hebben, laat staan verharde wegen. Ik zeg ook niet voor niets in mijn eerste bericht: dit is even kort door de bocht.

Dat er helemaal niets mee gedaan wordt (er is zelfs weinig maatschappelijke discussie erover) vind ik vrij bizar. Om een simpel voorbeeld te geven: waarom laten we suboptimale vaccinmakers (Janssen, AstraZeneca) ook niet allemaal Pfizer maken? Dat is - by far - een superieur vaccin. Het is maar een simpel voorbeeld. Zie ook Het Correspondent-artikel op de vorige pagina. In realiteit ligt het allemaal ingewikkelder, maar nu gebeurt er weinig tot niets mee en moeten we, maar accepteren hoe farmaceutische bedrijven hun keuzes maken.

Lijkt me niet wenselijk dat een groep bedrijven zo veel invloed heeft op de samenleving (en de wereld). Het is nu niet eens bespreekbaar, want anders 'is er geen financiële prikkel' meer. En dat heeft niets te maken met "big bad pharma". Wat ik overigens ook niet zeg, want zo denk ik er niet over.

Edit: als je trouwens goede bronnen hebt die weerleggen waarom mijn ik ongelijk heb en er niets in mogelijk is: enlighten me. Tot dusver heb ik nog geen overtuigend argument gehoord (in het algemeen, niet specifiek jou). Iets wat verder gaat dan 'financiële prikkel'. :)
Mijn punt is dat patenten alléén het verschil simpelweg niet gaan maken. Die moet je dus niet zomaar gaan opheffen ivm de bijwerkingen van die maatregel. Als je daadwerkelijk als wereld van mening bent dat we iedereen moeten gaan vaccineren en dat we alles moeten doen wat daar aan bijdraagt, dan moet je met veel meer maatregelen komen. Dan moet je fabrieken gaan bouwen in armere landen, kwaliteitscontrolesystemen gaan opzetten, distributiekanalen opzetten, etc, etc. Dat kost veel geld, kost heel veel tijd, en is enorm ingewikkeld. Natuurlijk kán het wel, maar ik zie het niet gebeuren. Ten eerste omdat elke overheid aan zichzelf denkt, en ten tweede omdat ik uberhaubt niet denk dat overheden dit kunnen bewerkstelligen, omdat ze daar de skills niet voor hebben.

Dus, zolang er geen goed doordacht plan ligt, zie ik geen reden om iets met die patenten te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Fuujii schreef op woensdag 8 december 2021 @ 10:22:
[...]

Er wordt hier in het westen gedacht vanuit onze eigen situatie, begrijpelijk. Het blijkt echter dat op andere continenten niet iedereen dezelfde doelstellingen, problemen en oplossingen heeft als wij.

Vandaag staat er een stuk in de Volkskrant over een Afrikaans land (Sierra Leone) waar mensen helemaal niet met Covid bezig zijn. Er heersen daar nog steeds basale ziekten waaraan mensen overlijden. Bovendien zijn onze westerse tweederangs vaccins daar gedumpt, hetgeen uitgebreid in de media is geweest. Zouden er voldoende vaccins zijn dan blijft de vaccinatiegraad toch laag en blijft corona zich daar lekker doorontwikkelen.

Daar helpt geen patentverplichting, vaccin fabriek, et cetera aan.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:24
Omdat die productieprocessen vrij wezenlijk verschillen tussen de vaccins. Het is dus alles behalve een simpel voorbeeld. In ontwikkelingstopic over de vaccins heeft o.a. @JvS zijn licht laten schijnen op hoe dit werkt. Zeker een aanrader om is door te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Valandil schreef op woensdag 8 december 2021 @ 12:00:
[...]

Daarnaast is er natuurlijk nu een zogenoemd pfizer-gate gaande. Een klokkenluider, maar ook het gedoe om 55 jaar geheimhouding en de geheimzinnigheid omtrent de wurgcontracten met overheden.
Wat is er "natuurlijk" en wat is "pfizer-gate"? Gaat dat over die uitgelekte contracten met overheden van een paar maanden terug? Daar stond nu echt helemaal niets schokkends in voor mensen die regelmatig met normale bedrijfscontracten te maken hebben gehad. Dat een hoop mensen dat niet begrijpt kan, maar dan moeten ze er ook geen (onjuiste) conclusies aan gaan verbinden.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
hoorde zonet in het nieuws van bnr
"je kan behoorlijk ziek worden van omnikron als je 2x bent gevaccineerd"

Wat verstaat ben nou weer onder behoorlijk.... lekker duidelijk weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

tweakmember schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:17:

En op NOS:
WHO: omikron lijkt niet schadelijker dan andere varianten

...

Hij zegt dat de variant vrijwel zeker minder gevaarlijk is dan de deltavariant, maar houdt nog een slag om de arm omdat de nieuwe variant zich pas kortgeleden verspreidde.

[ Voor 19% gewijzigd door Metalfreak op 08-12-2021 14:21 ]

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

tweakmember schreef op woensdag 8 december 2021 @ 14:17:

Je kunt van de delta variant ook behoorlijk ziek worden na 2 vaccinaties. het zegt allemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 15:19
Metalfreak schreef op woensdag 8 december 2021 @ 13:55:
[...]

Wat is er "natuurlijk" en wat is "pfizer-gate"? Gaat dat over die uitgelekte contracten met overheden van een paar maanden terug? Daar stond nu echt helemaal niets schokkends in voor mensen die regelmatig met normale bedrijfscontracten te maken hebben gehad. Dat een hoop mensen dat niet begrijpt kan, maar dan moeten ze er ook geen (onjuiste) conclusies aan gaan verbinden.
Pfizergate gaat over mogelijk vervalste data tijdens het onderzoek en de FDA die Pfizer documenten 55 jaar achter slot en grendel wilt houden.

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
nos:
Pfizer en BioNTech: drie doses van ons vaccin beschermen goed tegen omikronvariant

BioNTech en Pfizer stellen na laboratoriumtesten dat drie doses van hun vaccin een neutraliserend effect hebben op de omikronvariant. Volgens de fabrikanten werkten twee prikken al goed in het aanmaken van neutraliserende antilichamen, maar worden er bij een derde prik 25 keer zoveel aangemaakt.

Tegelijkertijd is er nog veel onduidelijk over de nieuwe coronavariant. Kleinschalige onderzoeken in onder meer Zweden en Zuid-Afrika lijken aan te tonen dat de huidige vaccins minder goed zijn opgewassen tegen de variant dan tegen andere varianten, meldt ANP. Ook de WHO liet bij monde van Michael Ryan, die namens wereldgezondheidsorganisatie WHO verantwoordelijk is voor rampenbestrijding, weten dat het mogelijk is dat de huidige vaccins minder effectief zijn tegen de nieuwe variant.
we hebben het steeds over het boosteren van anti-lichamen en dat dit erg goed is.
Maar heeft dit niet ook een grens? Kan een teveel aan anti-lichamen geen schade brengen?

ik hoorde op Bnr dat een gezond ongevaccineerd persoon rond de 300 anti-lichamen heeft en een dubbel gevaccineerd tegen de 3000 anti-lichamen aantikt.
klinkt een beetje als onnatuurlijk hoog en als je dan ook nog een booster neemt.... maarja wat weet ik ervan.. :X

[ Voor 19% gewijzigd door tweakmember op 08-12-2021 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Valandil schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:17:
[...]

Pfizergate gaat over mogelijk vervalste data tijdens het onderzoek en de FDA die Pfizer documenten 55 jaar achter slot en grendel wilt houden.
Nou, ik heb even moeten zoeken, maar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/05/check-pfizergate/

Zo spannend is het dus allemaal niet :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

tweakmember schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:21:
nos:

[...]

maarja wat weet ik ervan.. :X
Helemaal niets, dat blijkt maar weer. laat je niet zo gek maken door wat getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
de Peer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:29:
[...]

Helemaal niets, dat blijkt maar weer. laat je niet zo gek maken door wat getallen.
bedankt voor je zeervolle informatieve reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Hij heeft wel een punt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Metalfreak schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:27:
[...]

Als je nog even verder zoekt kun je wel de rechtszaken en veroordelingen vinden van grote farmaceuten, en een inkijkje krijgen in hun werkwijze. Dan zie je veel fraude, misleiding, omkopen van artsen, dubieuze marketing, vervalsen van onderzoeksresultaten etc. etc.
Dus er zou ook vuur kunnen zijn bij deze rookpluim ;)

https://violationtracker.goodjobsfirst.org/parent/pfizer

https://healthwatch.eu/nl...veroordelingen-en-boetes/

https://universityofme.nl...getast%20en%20overwonnen.

https://decorrespondent.n...nen/596480879808-1bfbc015

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat veel nieuws'kanalen' vaak sensatie aan het nieuws toevoegen om 'urgenter' te zijn. Daarnaast weten ze vaak niet veel meer van de materie af dan jijzelf. Er is dus ruis.
Vervolgens ga jij daar enkele getallen van interpreteren en hier plaatsen (nog meer ruis).

Wat voegt jouw post toe? Het komt al heel anders over als je het als een concrete vraag zou stellen. Dan kan iemand je misschien e.e.a. uitleggen.
Nu insinueer je dat een 'hoog' (in jouw perceptie) antilichaamniveau mogelijk niet goed (onnatuurlijk hoog) zou zijn, en dat een booster het nog erger zou maken.

Dit staat compleet los van de realiteit. Het begint bij feiten en een bron, daarna nuance. Ohja en er is ook nog flink wat expertise nodig om het in de juiste context te kunnen plaatsen.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 08-12-2021 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Arrien schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:56:
[...]

Als je nog even verder zoekt kun je wel de rechtszaken en veroordelingen vinden van grote farmaceuten, en een inkijkje krijgen in hun werkwijze. Dan zie je veel fraude, misleiding, omkopen van artsen, dubieuze marketing, vervalsen van onderzoeksresultaten etc. etc.
Dus er zou ook vuur kunnen zijn bij deze rookpluim ;)

https://violationtracker.goodjobsfirst.org/parent/pfizer

https://healthwatch.eu/nl...veroordelingen-en-boetes/

https://universityofme.nl...getast%20en%20overwonnen.

https://decorrespondent.n...nen/596480879808-1bfbc015
Ow, ik zeg ook niet dat het de netste bedrijven ter wereld zijn, maar elk klein foutje wordt aangegrepen om aan te tonen dat het vaccin afgekeurd moet worden. Alsof die mensen zelf op hun werk nooit eens een foutje maken dat naderhand gecorrigeerd moet worden.

Ik had gisteren ook alweer een collega die begon te preken dat de vaccins niet werkten, want een collega die gevaccineerd was, was positief getest en toen begon het: in zijn Marokkaanse gemeenschap kende hij al 4 mensen die waren gevaccineerd en toch overleden. Op mijn vragen hoe oud ze dan waren en of ze nog andere gezondheidsproblemen hadden ging hij niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
de Peer schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:03:
[...]

Ik denk dat het goed is om te beseffen dat veel nieuws'kanalen' vaak sensatie aan het nieuws toevoegen om 'urgenter' te zijn. Daarnaast weten ze vaak niet veel meer van de materie af dan jijzelf. Er is dus ruis.
Vervolgens ga jij daar enkele getallen van interpreteren en hier plaatsen (nog meer ruis).

Wat voegt jouw post toe? Het komt al heel anders over als je het als een concrete vraag zou stellen. Dan kan iemand je misschien e.e.a. uitleggen.
Nu insinueer je dat een 'hoog' (in jouw perceptie) antilichaamniveau mogelijk niet goed (onnatuurlijk hoog) zou zijn, en dat een booster het nog erger zou maken.

Dit staat compleet los van de realiteit. Het begint bij feiten en een bron, daarna nuance. Ohja en er is ook nog flink wat expertise nodig om het in de juiste context te kunnen plaatsen.
Ik stelde een vraag en jij lokt hierop agressie uit door een totaal zinloos reactie op te geven waar niemand wat aan heeft.
Als je geen informatief antwoord kan geven, graag dan niet reageren,
Dit is een informatief forum dus houd het topic schoon en gezellig.
Voorbaat dank.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakmember op 08-12-2021 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

nos:

[...]

we hebben het steeds over het boosteren van anti-lichamen en dat dit erg goed is.
Maar heeft dit niet ook een grens? Kan een teveel aan anti-lichamen geen schade brengen?

ik hoorde op Bnr dat een gezond ongevaccineerd persoon rond de 300 anti-lichamen heeft en een dubbel gevaccineerd tegen de 3000 anti-lichamen aantikt.
klinkt een beetje als onnatuurlijk hoog en als je dan ook nog een booster neemt.... maarja wat weet ik ervan.. :X
@tweakmember Jij lokt hier ook iets uit.
Met je laatste zin lok je uit dat iemand zegt. Helemaal niks.
Wat dus de waarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

tweakmember schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:08:
[...]

Ik stelde een vraag en jij lokt hierop agressie uit.
Als je geen informatief antwoord kan geven, graag dan niet reageren,
Dit is een informatief forum dus houd het topic schoon en gezellig.
Voorbaat dank.
De vraag is wat erger is.
-anti-informatie, ongefundeerde paniekreacties, of (al dan niet onbewust) verdraaien van informatie.
-Hierop reageren omdat je het afkeurt en niet wenselijk vindt.

Je vraag stond er overigens nog niet toen ik mijn reactie typte, die voegde jij later toe in je edit.

Maar om je vraag te beantwoorden. Nee 3000 is niet 'veel'. Het zijn zeer kleine hoeveelheden. Booster houdt het een beetje op peil.
Sowieso werk je bij dit soort zaken met stappen van 10 (logarithmische schaal).

als jij geen verstand van de materie hebt kun je toch ook niet zeggen of 300, 3000 of 30.000 hoog is? wie weet is 30.000000000000000000 wel hoog ;)
en het effect van antilichamenniveau's worden uiteraard uitvoerig onderzocht voordat we de wereldbevolking ermee inspuiten.

[ Voor 36% gewijzigd door de Peer op 08-12-2021 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

BNR moet zich bij Business houden en niet medische informatie willen geven. Ik herinner me nog dat een van hun commentatoren meende dat covid patienten op de IC opnemen zinloos was want 90% ging toch dood dus moest alles gewoon open blijven. Zal wel goed zijn geweest voor z'n aandelen/bedrijven.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Een absoluut teveel aan antilichamen kán wel, maar dat zou dan komen door een enge ziekte als bepaalde vormen van bloedkanker. Door vaccinaties kan zoiets niet, dat houdt je lichaam prima in balans.
Zonder context kan ik hier, als inhoudsdeskundige (arts-microbioloog in opleiding), echt niets zinnigs over zeggen. "300" wat precies? "3000" wat precies?

Je lichaam hanteert de totale hoeveelheid antilichamen binnen een bepaald bereik in je bloed. Je hebt antilichamen, in meer of mindere mate, tegen vrijwel elk micro-organisme die je ooit tegen bent gekomen. Die antilichamen zelf zakken over het algemeen langzaam weer weg, maar van de bloedcellen die betrokken zijn geweest bij het aanmaken daarvan, blijven nog wél aanwezig.
SARS-CoV-2 is slechts één van de vele micro-organismen. Een beetje boosteren voor dat enkele virusje kan geen enkel kwaad. Zelfs áls het boosteren tot gevolg heeft dat andere antilichamen wat minder worden in je bloed (wat ik niet denk), dan heb je die geheugencellen nog, waardoor je zeer snel weer een bult antilichamen hebt tegen een ander micro-organisme als je dat weer eens tegen het lijf loopt.

Trouwens, soms spuiten artsen antistoffen direct in een bloedvat als behandeling.. Dán heb je pas veel antilichamen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Osiris op 08-12-2021 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 13:16

DevWouter

Creator of Todo2d.com

nos:

[...]

Zoals Osiris in "De Covid kroeg" al aangaf: Ja, leukemie, een variant op kanker. Maar denk ook aan autoimuunziektes waarbij wit bloedlichaampjes het lichaam zelf aanvallen.

Maar om je gerust te stellen, je lichaam maakt bloedlichaampjes aan die nodig zijn. Als je ziek ben gaat het omhoog simpel weg omdat je lichaam meer rotzooi (ziekteverwekkers) moet opruimen. Wanneer het niet meer nodig is gaat het weer omlaag. Het is niet zodat je lichaam verzadigt kan raken.
Geen flauw waar dat getal vandaan komt. Maar google (ik ben geen expert) komt met een goed antwoord.

Wat zijn de normaalwaardes van witte bloedcellen?

Met een differentiatietest wordt er gekeken naar de hoeveelheid en werking van de witte bloedcellen in je lichaam. De aantallen en typen leukocyten in het bloed kunnen variëren, maar normaal gesproken vertegenwoordigen de witte bloedcellen 1% van het totale bloedvolume. Dit zijn ongeveer 4 miljard witte bloedcellen per liter bloed.
En een mens heeft ongeveer 5 liter bloed, dus dat is 20 miljard per mens.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIHgbPzQrOPdKD_nIyrXB7t_JpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw79coG80dwOmaiE2MCNE4EZ.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.rijksoverheid...cinatie/boostervaccinatie

Is dit nou weer zo'n stukje politiek handig formuleren? RIVM sorteert wel heel nadrukkelijk voor op een 4e prik voor kwetsbaren. Helemaal prima voor mij hoor, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
DevWouter schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:49:
[...]

Zoals Osiris in "De Covid kroeg" al aangaf: Ja, leukemie, een variant op kanker. Maar denk ook aan autoimuunziektes waarbij wit bloedlichaampjes het lichaam zelf aanvallen.
Jep, zoals het gevolg dat leukemie (vooral voor de uitvinding van tyrosinekinaseremmers) en bijbehorende transplantatie kunnen hebben: Graft vs Host Disease. Absoluut verschrikkelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
BeefHazard schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:53:
[Afbeelding]

Is dit nou weer zo'n stukje politiek handig formuleren? RIVM sorteert wel heel nadrukkelijk voor op een 4e prik voor kwetsbaren. Helemaal prima voor mij hoor, overigens.
Een booster is normaal na 6 maanden, de derde prik voor mensen met een afweerstoornis kan eerder. Bovendien is een Moderna booster een halve dosering vergeleken met de andere Moderna prikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@DevWouter Witte bloedcellen zijn alleen heel iets anders dan antilichamen :)

Ik doelde zelf meer op multipel myeloom en het daarbij (meestal) optredende paraproteïne (ook wel M-proteïne genoemd) of, andere aandoening, macroglobulinemie (ook wel ziekte van Waldenström genoemd).

[ Voor 17% gewijzigd door Osiris op 08-12-2021 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

user109731 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:58:
[...]

Een booster is normaal na 6 maanden, de derde prik voor mensen met een afweerstoornis kan eerder. Bovendien is een Moderna booster een halve dosering vergeleken met de andere Moderna prikken.
Dat die bij Moderna gehalveerd is, lijkt niet zo raar, die originele dosis was 3x de Pfizer dosis :)
Each dose of Pfizer’s contains 30 micrograms of vaccine. Moderna went with a much larger dose of vaccine, 100 micrograms. It means the company is using a little more than three times as much vaccine per person as Pfizer is. While Moderna’s initial results didn’t seem to justify the much larger dose, data suggest the protection the company’s vaccine generates is declining at a slower rate than Pfizer’s is; some experts believe the higher dose may be at least partially responsible.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Zelf ben ik twee keer gevaccineerd met Pfizer. Persoonlijk zie ik de voordelen van een booster voor een jong, gezond iemand niet. Kan iemand mij dit uitleggen, loopt het beschermingspercentage echt zo ver terug? Mensen die kwetsbaar zijn kan ik nog begrijpen.

Ik hoor inmiddels zoveel berichten dat ik het serieus niet meer weet. Dat de booster volgend jaar verplicht wordt voor de geldigheid van de QR code vind ik geen fijne gedachte. Als dit zo door gaat kunnen we 1-2x per jaar een booster gebruiken, lijkt mij niet wenselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:58
BeefHazard schreef op woensdag 8 december 2021 @ 19:53:
[Afbeelding]

Ik zie er weinig politieks in, er staat ook iets specifiekers als "kwetsbaren", namelijk "mensen met een afweerstoornis". En ik denk dat de mensen die het betreft die "helemaal prima" wel zullen onderschrijven, zal niet de eerste keer zijn dat die afweerstoornis ze parten speelt of het is tijdelijk en onderdeel van een andere behandeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Nostordici schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:35:
Zelf ben ik twee keer gevaccineerd met Pfizer. Persoonlijk zie ik de voordelen van een booster voor een jong, gezond iemand niet. Kan iemand mij dit uitleggen, loopt het beschermingspercentage echt zo ver terug? Mensen die kwetsbaar zijn kan ik nog begrijpen.

Ik hoor inmiddels zoveel berichten dat ik het serieus niet meer weet. Dat de booster volgend jaar verplicht wordt voor de geldigheid van de QR code vind ik geen fijne gedachte. Als dit zo door gaat kunnen we 1-2x per jaar een booster gebruiken, lijkt mij niet wenselijk.
Ik ben dan ergens wel benieuwd wat je er dan precies niet zo wenselijk aan denkt te vinden ?

Het lijkt er ergens op dat sommige mensen toch ergens nog diep in het achterhoofd iets hebben van "vaccin, onnatuurlijk, of sterker troep, etc.". Dan vraag ik me als vervolg vraag af of ze 1-2 keer per jaar ziek worden van het virus een aangenamere gedachte vinden en waarom dan ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Metalfreak schreef op woensdag 8 december 2021 @ 15:27:
[...]

Nou, ik heb even moeten zoeken, maar:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/11/05/check-pfizergate/

Ah Pfizergate. Ik vroeg me al af wanneer dit voorbij zou komen. Toen ik dit voor het eerst las een paar weken geleden was ik er al bang voor dat dit door lieden zonder enig benul van medicijnontwikkeling uit z'n verband zou worden getrokken. Hier is niet zoveel aan de hand, en het is al helemaal de schuld niet van Pfizer (al dragen ze als sponsor wel de verantwoordelijkheid). Laten we het even langslopen.

Allereerst, er zijn hier vier verschillende partijen:
  • Pfizer. Die willen een onderzoek doen, en huren daar andere clubs voor in.
  • ICON. Een contract research organization. Die organiseren het onderzoek in opdracht van een farmaceut. Mijn vorige werkgever :Y
  • Ventavia. De "sites". Hier wordt het onderzoek uitgevoerd, en Ventavia is een netwerk van sites. Sites kunnen klinieken zijn, of ziekenhuizen, of in dit geval een clubje gespecialiseerde klinieken die vrijwilligers werven.
  • FDA. De goedkeuringsautoriteit, maar ook de waakhond die audits kan uitvoeren als ze vermoeden dat er iets fout is gegaan op het gebied van data-integriteit of de veiligheid van deelnemers. Of gewoon een random audit omdat ze daar zin in hebben.
In dit geval heeft Pfizer dus ICON in de arm genomen om het onderzoek te organiseren, sites te recruteren en de data te verzamelen. ICON is dus ook de club die primair het overzicht houdt over de site-activiteiten. Zo'n CRO als ICON kan een trial in zijn volledigheid overnemen, waarbij een sponsor zich dus verder weinig met de operationele kant bemoeit. Pfizer houdt de juridische verantwoordelijkheid, maar staan in principe meer op afstand. ICON recruteert dus Ventavia, maar daarnaast nog een groot aantal andere sites, om het onderzoek uit te voeren. Ventavia is dus een van de vele sites in de studie. In totaal waren er 166 sites, Ventavia heeft er in totaal 9.

Wat is er zoal misgegaan, volgens het artikel in de BMJ?

Needles discarded in a plastic biohazard bag instead of a sharps container box
Een slordigheid. Niet meer.

Vaccine packaging materials with trial participants’ identification numbers written on them left out in the open, potentially unblinding participants.
Een subject-nummer is niet deblinderend. Sterker nog een subject ID moet gewoon op de verpakking staan, dat is een labelling-vereiste.

Jackson told The BMJ that drug assignment confirmation printouts were being left in participants’ charts, accessible to blinded personnel.
Dit is duidelijk fout. Dit soort documentatie moet op de apotheek blijven en mag absoluut niet in de subject binders verschijnen. Dit lijkt overigens wel netjes opgemerkt en opgelost te zijn: As a corrective action taken in September, two months into trial recruitment and with around 1000 participants already enrolled, quality assurance checklists were updated with instructions for staff to remove drug assignments from charts.. Dit is een major audit finding, misschien zelfs critical als je denkt dat het de data beïnvloedt heeft, maar dat laatste lijkt me niet erg aannemelijk. Er zou hier goed gekeken moeten worden naar het hoe en waarom, en of die documenten bekeken/gebruikt zijn door het klinisch personeel.

Ventavia was not keeping up with data entry queries, shows an email sent by ICON, the contract research organisation with which Pfizer partnered on the trial.
Dit gebeurt in elke studie. Niets bijzonders, wel krijgt elke CRO hier hoofdpijn van :+

According to the trial protocol a telephone contact should have occurred “to ascertain further details and determine whether a site visit is clinically indicated.”
Niet goed opvolgen van subjects met bijwerkingen. Kwalijk, dat had zeker beter gemoeten. Maar ook niet iets dat heel bijzonder is. Gezien de opvolging van ICON is hier dus wel gewoon aandacht aan besteed. Het wijzen van sites op het opvolgen van adverse events die geopend zijn in het data management-systeem, is iets dat vaker voorkomt. Sommige subjects zijn overigens ook simpelweg niet meer te bereiken. Doorgaans zijn daar regels voor, dat je X aantal pogingen doet om het subject nog te bereiken. Niet heel bijzonder.

Nog een verzameling losse findings:
Participants placed in a hallway after injection and not being monitored by clinical staff
Lack of timely follow-up of patients who experienced adverse events
Protocol deviations not being reported
Vaccines not being stored at proper temperatures
Mislabelled laboratory specimens, and
Targeting of Ventavia staff for reporting these types of problems.
Allemaal dingen die dus uit de monitoring van ICON is gekomen. Dit zijn findings die in elke trial tevoorschijn komen en die gecorrigeerd moeten worden. Daarom doet een CRO monitoring.

In several cases Ventavia lacked enough employees to swab all trial participants who reported covid-like symptoms, to test for infection.
Dit is wel een serieus probleem, want het heeft invloed op je uitkomsten. Dit moet je goed uitzoeken en de data van de subjects om wie het gaat wellicht weggooien. Eigenlijk is dit het enige dat daadwerkelijk relevant is, maar de BMJ heeft het nogal suggestief opgeschreven, want we weten niet hoeveel swabs er gemist zijn. BMJ meldt namelijk cijfers van een ongerelateerde audit van de FDA. Dus wat was hier, bij Ventavia, nou daadwerkelijk aan de hand?

En dan dit:
Documents show that problems had been going on for weeks. In a list of “action items” circulated among Ventavia leaders in early August 2020
Dit stuk, en ook eerder in het stuk, geeft aan dat ICON behoorlijk goed op de hoogte was en er een corrective action / preventive action (CAPA) plan is opgesteld om Ventavia weer compliant te krijgen en de data issues opgelost te krijgen. BMJ geeft ook aan dat er een audit is geweest, dus ICON heeft netjes aan de bel getrokken toen werd gezien dat er fouten werden gemaakt.

En dan nog even dit. De BMJ is hier wmb niet ter goeder trouw met dit soort opmerkingen:
“There’s just a complete lack of oversight of contract research organisations and independent clinical research facilities,” says Jill Fisher, professor of social medicine at the University of North Carolina School of Medicine
Ja joh, zet even een hele industrie weg met een oneliner |:( Als er iets is dat belangrijk is bij een clinical trial is als CRO aantonen dat je oversight hebt met je monitoring-activiteiten. ICON heeft, net als alle grote CROs, daar vrij heldere processen voor, ook in het geval van inspectie door een club zoals de FDA. De kwaliteit van de oversight zal tijdens het uitvoeren van de trial overigens wel minder goed zijn geweest, daar twijfel ik niet aan. Het was een bizar hectische tijd voor de mensen op de vaccintrials. Dat is zeker een risico.

In samenvatting. Ventavia lijkt me een zeer onprettig bedrijf om bij te werken, en ze hebben een aantal grote fouten gemaakt die bepaalde data mogelijk onbetrouwbaar maken. Dan gaat het vooral om de Covid-tests omdat die je trial-uitkomst kunnen beïnvloeden, maar zoals ik hierboven zei is de BMJ daar vaag en suggestief over. De mogelijke deblindering is ook kwalijk, maar minder ernstig. De andere findings zijn niet bijzonder. Het beïnvloedt de trial-uitkomst verder niet, en ook Pfizer is hier niet de kwade genius, dat is Ventavia. ICON, die belast was met de organisatie, lijkt gewoon in lijn met de geldende processen ingegrepen te hebben.

Je kan nog afvragen waarom de FDA niet langs is geweest, maar elders in het BMJ-artikel blijkt wel dat er een audit is uitgevoerd op andere sites. Ik denk overigens dat Ventavia nog wel een onaangekondigde inspectie kan verwachten.

Kortom, Ventavia op de FDA-blacklist, en er verder niet zo'n punt van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:21

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

gekkie schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:44:
[...]
Dan vraag ik me als vervolg vraag af of ze 1-2 keer per jaar ziek worden van het virus een aangenamere gedachte vinden en waarom dan ?
Niet alleen dat. Er zijn een heleboel mensen die nooit een ziekenhuis vanbinnen hebben gezien, jong en fit zijn, en toch maandenlang moeten revalideren. Langer dan de mensen die op de IC een korte en hevige infectie hebben gehad.

Ik ben geen vrouw van twintig, maar herken mijn eigen verloop heel erg in dit verhaal:

https://eenvandaag.avrotr...ren-ook-als-je-jong-bent/
Internist-infectioloog Luc Gelinck van het Haaglanden Medisch Centrum ziet een patroon. "Het gaat om mensen, vaak vrouwen, die gezond leefden, veel sportten en druk waren met hun studie of werk. Vrouwen die veel ballen in de lucht moesten houden. Juist zij lijken na corona helemaal in te storten."
Als het inderdaad 5% van de geïnfecteerden is, dan wordt dit een vergelijkbaar probleem als de overbelaste zorg, maar dan mogelijk chronisch.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mooie uitgebreide uitleg, ik zou hem maar pinnen.
Je geeft mooi weer hoe je als je achtergrondkennis hebt, wel goed tussen de lijntjes kunt lezen, waardoor alle sensatie verdwijnt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nostordici
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
[...]

Ik ben dan ergens wel benieuwd wat je er dan precies niet zo wenselijk aan denkt te vinden ?

Het lijkt er ergens op dat sommige mensen toch ergens nog diep in het achterhoofd iets hebben van "vaccin, onnatuurlijk, of sterker troep, etc.". Dan vraag ik me als vervolg vraag af of ze 1-2 keer per jaar ziek worden van het virus een aangenamere gedachte vinden en waarom dan ?
Begrijp me niet verkeerd, het nut van vaccineren zie ik wel. Maar om vervolgens elk jaar een booster nodig te hebben creëert een bepaalde afhankelijkheid. Natuurlijk willen farmaceuten deze afhankelijkheid faciliteren, echter is het echt nuttig? Zeker als ik hoor dat het reguliere vaccin voor jonge mensen nog zeer effectief is. Misschien heb ik dit verkeerd begrepen, maar zoals ik al zei, ik snap er zelf ook niks meer van. Het echte nut van een booster is mij nog niet duidelijk, kritische noot mag ook. Nu lijkt iedereen alleen maar aan die QR code te denken en doe mij maar gelijk die booster, zonder stil te staan of het echt nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
De verwachting is niet dat jan en alleman tot in den treure een booster nodig gaat hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Nostordici schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:13:
[...]

Natuurlijk willen farmaceuten deze afhankelijkheid faciliteren, echter is het echt nuttig?
Farmaceuten bepalen helemaal niets over benefit-risk en inzetbaarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09 16:11
[...]

Note: ik ben voor vaccins!

Maar ik hoop wel dat bij mijn booster ik minder bijwerkingen heb dan mijn eerste 2 prikken.
Als ik 1-2x per jaar een booster moet hebben en net zo ga reageren als bij mijn eerste (volledige) Pfizer vaccinatie, dan weet ik niet of ik hem wel blijf nemen.

Ik was na mijn vaccinatie (zowel prik 1 als prik 2) bijna een week echt ziek, kon niet mijn bed uitkomen/had het gevoel alsof ik "watten" in mijn hoofd had.
En heeft nog een week geduurd voordat ik weer 100% was. Alsof ik een zware griep had.

Sterk mijzelf met de gedachten dat een Corona-infectie mogelijk erger was dan de symptomen die ik had bij de vaccinatie, maar ik zit nu al een beetje "tegenaan te hikken" voor de booster. Wie weet valt het volledig mee deze keer, maar toch!

(Heb 2 weken geleden ook, vrijwillig/zelf betaald, de griepprik gehaald. Daar had ik helemaal geen problemen van trouwens!)

[ Voor 4% gewijzigd door Ryur op 08-12-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

RoD schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:30:
[...]

Farmaceuten bepalen helemaal niets over benefit-risk en inzetbaarheid.
Ze lobbyen alleen wel stevig, links- en rechtsom. Uiteindelijke besluit, nee, dat hebben ze inderdaad niet.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

TerraGuy schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:34:
[...]

Ze lobbyen alleen wel stevig, links- en rechtsom. Uiteindelijke besluit, nee, dat hebben ze inderdaad niet.
Dit is weer zo'n ongefundeerde verdachtmaking. Lees eens wat rapporten van de EMA en de Gezondheidsraad, en kijk hoe besluiten tot stand komen. Het is gewoon netjes wetenschappelijk onderbouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakmember
Osiris schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:55:
[...]

Een absoluut teveel aan antilichamen kán wel, maar dat zou dan komen door een enge ziekte als bepaalde vormen van bloedkanker. Door vaccinaties kan zoiets niet, dat houdt je lichaam prima in balans.

[...]

Zonder context kan ik hier, als inhoudsdeskundige (arts-microbioloog in opleiding), echt niets zinnigs over zeggen. "300" wat precies? "3000" wat precies?

Je lichaam hanteert de totale hoeveelheid antilichamen binnen een bepaald bereik in je bloed. Je hebt antilichamen, in meer of mindere mate, tegen vrijwel elk micro-organisme die je ooit tegen bent gekomen. Die antilichamen zelf zakken over het algemeen langzaam weer weg, maar van de bloedcellen die betrokken zijn geweest bij het aanmaken daarvan, blijven nog wél aanwezig.
SARS-CoV-2 is slechts één van de vele micro-organismen. Een beetje boosteren voor dat enkele virusje kan geen enkel kwaad. Zelfs áls het boosteren tot gevolg heeft dat andere antilichamen wat minder worden in je bloed (wat ik niet denk), dan heb je die geheugencellen nog, waardoor je zeer snel weer een bult antilichamen hebt tegen een ander micro-organisme als je dat weer eens tegen het lijf loopt.

Trouwens, soms spuiten artsen antistoffen direct in een bloedvat als behandeling.. Dán heb je pas veel antilichamen :+
Dankje voor je antwoord.
Hier heb ik wat aan ipv die kansloze reacties.
Ik ga ff de podcast terug zoeken en kijken wat die 300/3000 precies inhoud.
ik dacht eerst dat het om pure anti-lichamen ging... dus 300 stuk zeg maar, maar dat zal het wel niet zijn :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Nostordici schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:13:
[...]
Begrijp me niet verkeerd, het nut van vaccineren zie ik wel.
Kijk dat is mooi, de vaccinatie dus niet (alleen) genomen omdat het wel gemakkelijk was voor vakantie of overig plezier.
Maar om vervolgens elk jaar een booster nodig te hebben creëert een bepaalde afhankelijkheid. Natuurlijk willen farmaceuten deze afhankelijkheid faciliteren, echter is het echt nuttig?
Hier lijkt enig wantrouwen in te liggen richting farmaceuten vanuit de term "afhankelijkheid", maar hoe reëel is dat ? Als je beschouwd dat we in NL bijvoorbeeld (achteraf) vrij laat begonnen zijn met boosters, blijkt daar mijns inziens geen ontzettend grote afhankelijkheid uit die van invloed is op de keuze om het wel of niet te doen. De gezondheidsraad bijvb is tot nu toe vrij (en misschien wel te) terughoudend in haar adviezen, daar zie ik totaal geen beïnvloeding door farmaceuten in.
Bovendien die ik niet hoe een farmaceut, indien het virus geen bedreiging of last meer is, ons afhankelijk zou kunnen houden van een vaccin, dus dan ben ik wel weer benieuwd hoe jij dat voor je ziet ?
Zeker als ik hoor dat het reguliere vaccin voor jonge mensen nog zeer effectief is. Misschien heb ik dit verkeerd begrepen, maar zoals ik al zei, ik snap er zelf ook niks meer van.
Hier loop je al gauw de kans mee dat er meerdere dingen door elkaar gaan lopen, al was het maar door onzorgvuldig formuleren. Het hangt er een beetje vanaf of je je een beetje bekend bent met hoe je afweer ongeveer werkt, hoe we daar met vaccins handig gebruik van kunnen maken met (relatief) weinig risico's, maar ook de hebbelijkheden van ons lichaam om zaken na verloop van tijd op te ruimen, waardoor de reactiesnelheid van je afweer wat afneemt, waardoor je klachten bij een nieuwe infectie waarschijnlijk zullen toenemen (het virus kan wat langer z'n gang gaan voordat het na hernieuwde aanmaak van antilichamen als nog gestopt en opgeruimd wordt). Eigenlijk is het jouw getrainde afweer die afneemt in effectiviteit in de tijd (naast wat we nog hebben aan reductie door eventuele varianten) en niet zo zeer het vaccin (dat is inmiddels al lang en breed uit je lichaam verdwenen), maar dat klinkt misschien wat minder dan het te wijten aan een vaccin.

Nog los daar van zijn jonge mensen ook een stuk later gevaccineerd, het lijkt me niet onredelijk te verwachten dat uiteindelijk de effectiviteit van de afweer ook bij jonge mensen meetbaar achteruit gaat de komende maanden (de mechanismen van hun lichaam en afweer zijn immers niet wezenlijk anders), dus zo tegen de tijd dat die groepen worden uitgenodigd zou dat inmiddels prima het geval kunnen zijn.
Het echte nut van een booster is mij nog niet duidelijk, kritische noot mag ook. Nu lijkt iedereen alleen maar aan die QR code te denken en doe mij maar gelijk die booster, zonder stil te staan of het echt nodig is.
Hangt er vanaf wat je er in wenst te betrekken. Of dat puur het direct medische nut is voor jou als persoon, of dat je ook het nut voor anderen en het geheel als samenleving wenst te beschouwen.

Ik zelf heb liever weer een vaccin in m'n arm op mijn immuunsysteem weer antilichamen te laten aanmaken en op scherp te staan dan een infectie in m'n longen zonder die parate antilichamen, dat is de persoonlijke afweging.
Daarnaast de maatschappelijk dat ik graag de verspreiding zou zien verminderen en de overige zorg weer aan de gang zou zien, ik weet immers niet wanneer ik daar onverhoopt als nog gebruik van zou moeten maken, zowel ongelukken als ziekten zitten in een klein hoekje. Dus ook de effectiviteit op het vlak van verminderde verspreiding telt voor mij mee, het is daarin niet vervolmaakt, maar wel substantieel.
Die QR-code interesseert me eigenlijk betrekkelijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ryur schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:31:
[...]

Note: ik ben voor vaccins!

Maar ik hoop wel dat bij mijn booster ik minder bijwerkingen heb dan mijn eerste 2 prikken.
Als ik 1-2x per jaar een booster moet hebben en net zo ga reageren als bij mijn eerste (volledige) Pfizer vaccinatie, dan weet ik niet of ik hem wel blijf nemen.

Ik was na mijn vaccinatie (zowel prik 1 als prik 2) bijna een week echt ziek, kon niet mijn bed uitkomen/had het gevoel alsof ik "watten" in mijn hoofd had.
En heeft nog een week geduurd voordat ik weer 100% was. Alsof ik een zware griep had.

Sterk mijzelf met de gedachten dat een Corona-infectie mogelijk erger was dan de symptomen die ik had bij de vaccinatie, maar ik zit nu al een beetje "tegenaan te hikken" voor de booster. Wie weet valt het volledig mee deze keer, maar toch!

(Heb 2 weken geleden ook, vrijwillig/zelf betaald, de griepprik gehaald. Daar had ik helemaal geen problemen van trouwens!)
Mjah volgens mij nog genoeg raadselen te over, met hoe verschillend en in welke mate ieders lichaam en afweersysteem reageert. Niet desastreus maar wel vervelend inderdaad en ik kan me de drempel enigszins voorstellen om je daar vrijwillig hernieuwd aan over te geven.

Ik heb toch ook wel een paar dagen last gehad van m'n Janssen prik, maar doe mij die paar dagen last en lamlendig van die prik in m'n arm maar in een relatief gecontroleerde setting, boven het experimenteren met en live virus in m'n longen met een wat verlate afweer reactie van wat mijn afweer zich nog herinnert en er van weet te bakken nu die oorspronkelijke vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Nostordici schreef op woensdag 8 december 2021 @ 20:35:

Je slaat de spijker op zijn kop, want niemand weet het nog. Hoewel er wel een Scandinavisch onderzoek is dat aantoont dat de bescherming behoorlijk snel terugloopt.

Een tijdje ziek worden of een verkoudheid, daar kan iedereen wel mee leven, longcovid niet. Als je een ziekenhuis- of IC opname kunt voorkomen met een prikje, lijkt mij het evident om dat prikje te nemen.

Vermoedelijk komen we steeds meer te weten over wie er baat heeft bij vaccinatie en wie niet, echter het kan nog even duren. Ik zou daarbij vertrouwen op de wetenschap en zolang we niet weten wie er baat heeft behandel je iedereen. Dus eigenlijk tot het moment dat we weten wat longcovid veroorzaakt is een vaccin een veilige optie. Wat mij betreft wel met een vrije keuze maar een verhoogd eigen risico op de verzekeringspolis voor ongevaccineerden.

[ Voor 10% gewijzigd door bert pit op 08-12-2021 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Osiris schreef op woensdag 8 december 2021 @ 16:55:
[...]

[...]

Ze hebben het over waardes...
Ik heb covid doorgemaakt in 2020 en ik heb mijn antistoffen om de 3 maanden laten meten.
Ik begin in juni 2020 met een waarde van 128, en na een jaar zat ik in juni 2021 nog op een waarde van 69.
ik heb 2 vaccins genomen van pfizer en daarna ook mijn antistoffen laten meten.
Die zitten momenteel op 2844.
bron: https://www.bnr.nl/player/audio/10207393/10458157
Vanaf minuut 3:55

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
@tweakmember Helaas worden er geen eenheden genoemd. Of waar ze heeft laten testen. Ik hecht iig niet zoveel waarde aan zo'n anekdote. En dat die kerel 2844 reteveel vindt, is ook wel beetje suf :') Bij mij op 't lab hadden we een collega met 60.000 AU/mL rondlopen (Architect-waarden, maal 0,142 om om te rekenen naar BAU/mL). Die 2844 is niet weinig nee, maar ook echt niet belachelijk veel.

Plus, wat zeggen die waarden t.o.v. de rest van je antistoffen? Helemaal niets. Als je je totale antistoffen zou meten, bijv. IgG, dan wordt dat gemeten in g/L. Compleet andere meetmethode, compleet ander doel. Niet te vergelijken met die anti-SARS-CoV-2-testjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bowen_HAFX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-08 08:12
Osiris schreef op donderdag 9 december 2021 @ 00:28:
@tweakmember Helaas worden er geen eenheden genoemd. Of waar ze heeft laten testen. Ik hecht iig niet zoveel waarde aan zo'n anekdote. En dat die kerel 2844 reteveel vindt, is ook wel beetje suf :') Bij mij op 't lab hadden we een collega met 60.000 AU/mL rondlopen (Architect-waarden, maal 0,142 om om te rekenen naar BAU/mL). Die 2844 is niet weinig nee, maar ook echt niet belachelijk veel.

Plus, wat zeggen die waarden t.o.v. de rest van je antistoffen? Helemaal niets. Als je je totale antistoffen zou meten, bijv. IgG, dan wordt dat gemeten in g/L. Compleet andere meetmethode, compleet ander doel. Niet te vergelijken met die anti-SARS-CoV-2-testjes.
Zonder waarden zou je een relatief vergelijk kunnen maken, immers door te delen beide te delen op elkaar krijg je een dimensieloze waarde. Er lijkt dus gesuggereerd te worden dat door de beide vaccinaties er 20 keer meer anti lichamen aangemaakt zijn dan door de infectie?

Klopt dit? Zijn dit juiste waarden? Ik ben geen bioloog, dus ik weet het niet...

Every magical journey begins with a single step

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

RoD schreef op woensdag 8 december 2021 @ 22:48:
[...]

Dit is weer zo'n ongefundeerde verdachtmaking. Lees eens wat rapporten van de EMA en de Gezondheidsraad, en kijk hoe besluiten tot stand komen. Het is gewoon netjes wetenschappelijk onderbouwd.
Soms denk ik dat het jammer is dat de Gezondheidsraad niet in de zak van de farmaceuten zit, dan hadden ze geen maanden getreuzeld met de booster campagne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik ben benieuwd wat de komst van de booster als vereiste voor reizen gaat betekenen voor mijn vakantie het komend jaar. Gezien de belofte van De Jonge heb ik voor een Nederlandse QR al gebeld met de GGD, er is nog niks voor medische uitzonderingen ingeregeld. Gelukkig heb ik voorlopig nog een geldige QR en is dubbel gevaccineerd nu nog prima voor het buitenland, maar ik maak me er toch wel druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martwoutnl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13-08 14:11
codex schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:54:
Ik ben benieuwd wat de komst van de booster als vereiste voor reizen gaat betekenen voor mijn vakantie het komend jaar. Gezien de belofte van De Jonge heb ik voor een Nederlandse QR al gebeld met de GGD, er is nog niks voor medische uitzonderingen ingeregeld. Gelukkig heb ik voorlopig nog een geldige QR en is dubbel gevaccineerd nu nog prima voor het buitenland, maar ik maak me er toch wel druk om.
Als je jonger dan 60 bent, moet je wachten op je leeftijdsgroep. Volgens mij had de gezondheidsraad gesteld dat mensen met medisch risico jonger dan 60 net zo veel risico lopen als een leeftijdsgenoot zonder medisch risico. Zie https://www.gezondheidsra...rsonen-van-18-tot-60-jaar Ik was zelf met de 1e en 2e prik ook eerder maar heb me al verzoend dat ik moet wachten totdat mijn geboortejaar aan de beurt is. Vermoed zelf feb. Ik heb eind mei de 2e gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Bowen_HAFX schreef op donderdag 9 december 2021 @ 06:41:
[...]

Zonder waarden zou je een relatief vergelijk kunnen maken, immers door te delen beide te delen op elkaar krijg je een dimensieloze waarde. Er lijkt dus gesuggereerd te worden dat door de beide vaccinaties er 20 keer meer anti lichamen aangemaakt zijn dan door de infectie?

Klopt dit? Zijn dit juiste waarden? Ik ben geen bioloog, dus ik weet het niet...
Het is met name dat een vaccinatie na een besmetting je een shitload aan antistoffen oplevert. Meer dan vaccinatie zonder eerdere besmetting.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-09 23:50
Ik krijg er toch wel moeite mee dat een deel van de wappie theorieën uit lijken te komen. De EU geeft nu als richtlijn aan dat een QR 9 maanden een groen vinkje mag opleveren. Betekent dat dan ook dat we over 9 maanden (en langer) nog steeds aan die QR code vastzitten? De afgelopen 2 jaar ben ik een voorstander geweest van de maatregelen, maar inmiddels gaat het wel wringen. Wanneer denken we weer het normale leven op te kunnen pakken lees leren leven met de gevolgen van dit nieuwe virus en de keuze voor wel of geen vaccinatie en booster? We gaan toch zeker niet de komende 5 jaar nog een QR code nodig hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door Cobb op 09-12-2021 09:35 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:09

codex

Geen OpenAI agent :)

martwoutnl schreef op donderdag 9 december 2021 @ 07:49:
[...]

Als je jonger dan 60 bent, moet je wachten op je leeftijdsgroep. Volgens mij had de gezondheidsraad gesteld dat mensen met medisch risico jonger dan 60 net zo veel risico lopen als een leeftijdsgenoot zonder medisch risico. Zie https://www.gezondheidsra...rsonen-van-18-tot-60-jaar Ik was zelf met de 1e en 2e prik ook eerder maar heb me al verzoend dat ik moet wachten totdat mijn geboortejaar aan de beurt is. Vermoed zelf feb. Ik heb eind mei de 2e gehad.
probleem bij mij is dat ik vrijstelling moet krijgen zonder dat het mijn vaccinatiestatus beïnvloed. Ik weet nu niet wat handig is, moet ik al een medische verklaring opvragen en gaat de booster überhaupt effect hebben op QR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Cobb schreef op donderdag 9 december 2021 @ 09:31:
Ik krijg er toch wel moeite mee dat een deel van de wappie theorieën uit lijken te komen. De EU geeft nu als richtlijn aan dat een QR 9 maanden een groen vinkje mag opleveren. Betekent dat dan ook dat we over 9 maanden (en langer) nog steeds aan die QR code vastzitten? De afgelopen 2 jaar ben ik een voorstander geweest van de maatregelen, maar inmiddels gaat het wel wringen. Wanneer denken we weer het normale leven op te kunnen pakken lees leren leven met de gevolgen van dit nieuwe virus en de keuze voor wel of geen vaccinatie en booster? We gaan toch zeker niet de komende 5 jaar nog een QR code nodig hebben?
In Frankrijk had men het gisteravond op het nieuws al over een 2e booster (4e vaccinatie), dus we hebben nog ff...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:25
Dat is ook meteen het probleem vind ik.. Ben je ergens sceptisch over, of denk je maar een beetje dat er een andere agenda speelt dan het tegengaan van corona, dan ben je meteen een wappie met 5G injecties, pizza gate en Gates die duivels rituelen met jonge kinderen uitvoert op het darkweb.

Die QR blijft nog wel hoor, wees maar niet bang.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:28

Mfpower

In dubio

Ik heb altijd al gezegd als het gaat om "dwang": kijk uit waar je om vraagt. Ik ben écht een voorstander van vaccineren (heb wel wat twijfels over de boosters voor jonge gezonde groepen overigens). Ik probeer de term wappies dan ook te vermijden omdat dat snel met kritiek verward wordt; als ik 1 groep daartoe wil rekenen zijn dat mensen die echt denken dat er een chip wordt meegespoten of iets dergelijks. Maar zelfs van hun kun je nog zeggen dat ze om een of andere reden heel slecht geinformeerd zijn. Bedenk het maar eens: als jij écht, écht overtuigt bent dat het zo is, zou jij dan het vaccin nemen?

Maar om verder te gaan op je zorg: vanuit angst en in een crisis worden er veel maatregelen genomen. Die maatregelen gaan ver omdat ze onze samenleving ingrijpend veranderen, in een richting waar je je gerust zorgen over mag maken. Juist door angst, en polarisatie gaan mensen achter dergelijke maatregelen staan maar beseffen imho te weinig dat die maatregelen die je dan zo graag wilt om een ander in een richting te duwen ook jou raken. Een QR is leuk, maar het verandert fundamenteel hoe wij met elkaar samenleven. De basis is niet langer vertrouwen maar controle (iets wat overigens al langer gaande is, vergelijk de toeslagenaffaire maar eens). Ook jij als gevaccineerde wordt niet langer vertrouwd, je wordt gecontroleerd. Elke keer dat je een restaurant in stapt, en straks ook misschien wel winkels. Dan kun je boos zijn op de mensen die zich niet vaccineren (en voor een deel is dat terecht) maar ook jij bent je vrijheid kwijt en bent ermee akkoord gegaan met een systeem waarbij controle boven vertrouwen staat. Ook jij wordt niet langer vertrouwd. Dit ligt heel fundamenteel en is volgens mij de oorzaak van wat je nu aan het ervaren bent: de technocratische samenleving.

Je mag je er gerust zorgen over maken want dit plan is niet geheel nieuw, het is wellicht versneld door Corona. Er lagen al plannen in de EU over digitale identiteit, gezondheidscertificaten en noem maar op. Blijkbaar is er al langer een politieke wil om dit te doen, terwijl er juist gecommuniceerd wordt over vrijheid. Maar wat is vrijheid eigenlijk? Die discussie ga ik nu niet aan, maar in mijn definitie hoort daar niet bij dat de controle en het wantrouwen naar de burger vanuit de overheid toeneemt. Sterker nog: het hoort andersom te zijn, een democratie is niets anders dan een stelsel van georganiseerd wantrouwen richting de overheid, omdat we weten uit het verleden wat absolute macht doet met mensen (en de samenleving).

Dan zitten we natuurlijk in een gezondheidscrisis, dus zonder maatregelen loopt de zorg over. Dat is me duidelijk. Het is dan van belang om elk besluit - zeker nu de nieuwigheid er een beetje af is - te wegen en een fundamenteel debat met betrekking tot proportianliteit en subsidiariteit aan te gaan. Dit gebeurt onvoldoende, zowel in de tweede kamer die enkel met details komen, door de overheid, en ook door de EU. De tijdelijkheid van maatregelen hoort ook telkens onderdeel van het debat te zijn. Al deze zaken gebeuren niet waardoor ik zelf vind dat het glijdende schaal argument wél van toepassing is. Als je een karretje op de helling zet maar geen rem inbouwt dan rolt ie vanzelf naar beneden.

Het nieuwe normaal - met qr codes, een technocratische samenleving, waar onze fundamentele rechten niet continu worden afgewogen - is absurd. Ik zoek naar een weg waarbij ik en mijn kinderen in vrijheid kunne leven zonder QR codes, ik doe er dus ook bewust niet aan mee, ondanks mijn vaccinatiestatus.

Tot slot, ik begon met desinformatie, ook de overheid maakt zich hier schuldig aan. Met als meest recente natuurlijk dat van begin af aan de stelling vol werd gehouden dat kinderen het virus niet echt konden verspreiden, en kijk nu eens! Maar dat wisten jij en ik allang natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wanneer heeft de overheid (een hele brede term) beweerd dat kinderen het virus niet kunnen verspreiden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De Covid19 blijkt toch hardnekkiger dan verwacht, de vaccins en vaccinatie graad en ziekenhuis belasting geven nog steeds geen aanleiding om de QR code af te schaffen.
Zolang er nog pieken met zorg overbelasting zijn en komen, zie ik ook de QR code voor het reizen niet worden afgeschaft.

Dat mensen een beetje klaar zijn met de Covid19 is wel duidelijk ondertussen, alleen de Covid19 is nog niet klaar met ons ;)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:37:
[...]

Het nieuwe normaal - met qr codes, een technocratische samenleving, waar onze fundamentele rechten niet continu worden afgewogen - is absurd. Ik zoek naar een weg waarbij ik en mijn kinderen in vrijheid kunne leven zonder QR codes, ik doe er dus ook bewust niet aan mee, ondanks mijn vaccinatiestatus.
Heel leuk relaas natuurlijk, maar dit laatste vind ik wel weer wat ver doorslaan. Jouw vrijheid houdt op, zodra het de vrijheid van anderen inperkt. En op dit moment behouden we zekere vrijheden dóór de QR-code. Dus om Janjaap v/d Wal maar te quoten: "Je doet niet meer mee."

Niemand zegt dat dit het "nieuwe normaal" gaat worden, dat is allemaal vrij voorbarig, een emotionele reactie op iets wat nog helemaal niet vaststaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

IJzerlijm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:44:
Wanneer heeft de overheid (een hele brede term) beweerd dat kinderen het virus niet kunnen verspreiden ?
niet zo letterlijk inderdaad maar aan het begin van de crisis is wel degelijk beweerd door RIVM dat naar verwachting kinderen een zeer minimale rol spelen bij verspreiding van het virus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

de Peer schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:48:
[...]

niet zo letterlijk inderdaad maar aan het begin van de crisis is wel degelijk beweerd door RIVM dat naar verwachting kinderen een zeer minimale rol spelen bij verspreiding van het virus.
Kijk, daar gaan we alweer van bewuste desinformatie naar een uitspraak vol met voorbehouden. En ook nog over een virus variant die al een jaar geleden uitgestorven is.

Dat een mens niet naar de maan kan reizen was heel lang een 100 procent correcte uitspraak die wetenschappelijk onderbouwd was. Maar dat maakt niet de maanlanding automatisch een fake in een studio, zaken veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Osiris schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:48:
[...]

Heel leuk relaas natuurlijk, maar dit laatste vind ik wel weer wat ver doorslaan. Jouw vrijheid houdt op, zodra het de vrijheid van anderen inperkt. En op dit moment behouden we zekere vrijheden dóór de QR-code. Dus om Janjaap v/d Wal maar te quoten: "Je doet niet meer mee."

Niemand zegt dat dit het "nieuwe normaal" gaat worden, dat is allemaal vrij voorbarig, een emotionele reactie op iets wat nog helemaal niet vaststaat.
Zoals ik al in een ander topic aangaf is dat een drogreden omdat deze alle kanten op geldt. Waarom zou jij vrijheid moeten krijgen en daarmee het recht op lichamelijke integriteit van een ander inperken, in de zin dat er een mate van drang inzit? Je hebt m'n relaas dus niet begrepen, en ook jij komt niet verder dan de pragmatiek. Wanneer straks de mist van dit alles optrekt kun je nog wel eens bedrogen uitkomen van wat er nog over is van de vrije samenleving, en dan zowel vrij als samen hebben dan een flinke deuk opgelopen. Ik vind het erg eng wat jan jaap van de wal daar zegt. We doen allemaal mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

IJzerlijm schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:52:
[...]

Kijk, daar gaan we alweer van bewuste desinformatie naar een uitspraak vol met voorbehouden. En ook nog over een virus variant die al een jaar geleden uitgestorven is.

Dat een mens niet naar de maan kan reizen was heel lang een 100 procent correcte uitspraak die wetenschappelijk onderbouwd was. Maar dat maakt niet de maanlanding automatisch een fake in een studio, zaken veranderen.
Die voorbehouden waren er toen niet, ik was daar nog zo pissed over in die tijd. Er was helemaal geen info beschikbaar en er werd geen voorzichtigheid betracht. Ze gingen zelf een onderzoek uitvoeren, wat ze halverwege gestopt zijn. Zelfs toen er maanden later wereldwijd studies uitkwamen waar het tegendeel bewezen werd, zelfs studies waarbij kinderen de motor van de pandemie werden genoemd konden leraren en ouders gewoon op het hakblok. Nu is er een vaccin en zie ik het anders maar ik heb er heel veel posts over geschreven in die tijd. Inclusief verwijzingen naar die studies en tegenstrijdige uitspraken van het RIVM en OMT uit die tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door Mfpower op 09-12-2021 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Osiris
  • Niet online
Mfpower schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:52:
[...]

Zoals ik al in een ander topic aangaf is dat een drogreden omdat deze alle kanten op geldt. Waarom zou jij vrijheid moeten krijgen en daarmee het recht op lichamelijke integriteit van een ander inperken, in de zin dat er een mate van drang inzit?
Dat doet onze overheid continu. Al jaren. Nog nooit iemand echt een groot probleem van gemaakt.
Mfpower schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:52:
Je hebt m'n relaas dus niet begrepen, en ook jij komt niet verder dan de pragmatiek. Wanneer straks de mist van dit alles optrekt kun je nog wel eens bedrogen uitkomen van wat er nog over is van de vrije samenleving, en dan zowel vrij als samen hebben dan een flinke deuk opgelopen. Ik vind het erg eng wat jan jaap van de wal daar zegt. We doen allemaal mee.
En wat als alles zometeen (wellicht nog wel een paar jaar, who knows) met een sisser afloopt? Dan hoor je niets meer van alle mensen die moord en brand hebben geroepen :D

(En je kent het stukje van Janjaap bij Dit Was Het Nieuws blijkbaar niet ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Osiris schreef op donderdag 9 december 2021 @ 10:56:
[...]

Dat doet onze overheid continu. Al jaren. Nog nooit iemand echt een groot probleem van gemaakt.

[...]

En wat als alles zometeen (wellicht nog wel een paar jaar, who knows) met een sisser afloopt? Dan hoor je niets meer van alle mensen die moord en brand hebben geroepen :D

(En je kent het stukje van Janjaap bij Dit Was Het Nieuws blijkbaar niet ;))
Dat klopt, maar mij zul je wel horen omdat de trend van wantrouwen en technocratie al langer gaande is, al voordat corona zijn intrede deed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Omdat dit de kroeg is, misschien kunnen we even proosten op Van Ranst, de Belgische viroloog die door Willem Engel beschuldigd werd van laster, maar die wederom heeft gewonnen en nu 4000 euro schadevergoeding van Willem krijgt.

Ook fantastisch als het geld van Engel naar een vaccinatie-doel zou gaan:
Engel moet de uitgesproken hoogleraar bovendien duizenden euro’s schadevergoeding betalen. Het geld gaat naar een goed doel, zegt Van Ranst tegen deze site. ,,Mogelijk vaccinatiegericht, maar daar moet ik nog goed over nadenken.”
Pagina: 1 ... 39 ... 85 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"