Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Arrien schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Heb je ook al gekeken naar de klassieke vaccins die in ontwikkeling zijn zoals Novavax? Die werken op de old skool manier en dus zonder de mrna techniek.
Zelf wil ik niet gevaccineerd worden, maar als het leven zonder prik echt onmogelijk gemaakt zal worden en ik moet echt kiezen, dan maar een vaccin zoals deze denk ik.
Ik kan me voorstellen dat je bepaalde twijfels hebt, en je misschien vraagtekens hebt door bewoordingen van de techniek die gebruikt zijn om het vaccin te ontwikkelen.
en waar jij en ik totaal geen kaas van hebben gegeten, en geen echte mening over kunnen hebben.

Maar als je alsnog de keuze gaat maken omdat je anders misschien in je leven beperkt wordt, moet je misschien even nadenken dat jou "twijfels" kan zorgen voor een nog langere aanhouden van beperkingen, en er door de te grote groep "twijfelaars" er eerder virus mutaties kunnen ontstaan,
en waardoor het normale leven nog langer "onmogelijk gemaakt zal worden"

Ik had ook twijfels na het lezen van de bijwerkingen e.d., mijn keuze om het vaccin te nemen was puur vanwege het feit dat ik niet schuldig wilde zijn dat iemand anders door mij ziek zou worden, en misschien zelfs zou kunnen overlijden, of dat ik onderdeel zou worden van een mutatie variant die nog erger zou zijn.

Als het een keuze was die alleen mijzelf zou beïnvloeden zou ik er ook langer over nadenken, maar dit is een keuze die je niet alleen voor jezelf maakt maar ook voor anderen.

Lees anders hier even doorheen :)
https://www.reddit.com/r/COVIDAteMyFace/

[ Voor 17% gewijzigd door absrnd op 29-08-2021 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
absrnd schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Als het een keuze was die alleen mijzelf zou beïnvloeden zou ik er ook langer over nadenken, maar dit is een keuze die je niet alleen voor jezelf maakt maar ook voor anderen.
Ik begrijp jouw punt wel, maar ik ben er niet van overtuigd dat de hele wereld vaccineren (wat trouwens echt onmogelijk zal blijken) de oplossing is om uit deze crisis te komen. Ik probeer zoveel mogelijk te lezen van beide kanten en ik heb genoeg gezien om het (nog) niet te doen.

De voorbeelden die jij laat zien van reddit zijn er ook genoeg van mensen die heel erg veel spijt hebben van hun vaccinatie en die nu grote problemen hebben of zijn overleden. Misschien zijn dat er minder dan de ziekenhuisopnames door Corona of worden veel vaccinatieproblemen niet gemeld of als zodanig gezien.

Blijkbaar werken de vaccinaties goed genoeg om de zwakkeren in de samenleving goed te beschermen, dus je hoeft je niet schuldig te voelen als iemand in jouw omgeving ziek zou worden. Het is erger dat je nu als je gevaccineerd bent en je wordt positief getest dat je dan gewoon naar het cafe of school kan, je blijft je groene vinkje gewoon houden. Mocht ik klachten krijgen dan zal ik thuisblijven.

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Arrien schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:39:
[...]

Ik heb genoeg gezien om het (nog) niet te doen.
Let wel dat tegenstanders het hardst schreeuwen !

we gebruiken het vaccin nu al een tijdje, en er zijn wereldwijd vele miljoenen mensen gevaccineerd, het percentage van problemen is kleiner dan de bijverschijnselen van paracetamol, dus snap ik die redenatie niet goed :?
Ik begrijp jouw punt wel, maar ik ben er niet van overtuigd dat de hele wereld vaccineren (wat trouwens echt onmogelijk zal blijken) de oplossing is om uit deze crisis te komen.
En dat een heel stuk langer duren, en wordt de kans vele male groter op mutaties, en zullen er veel meer doden vallen.

En als je symptomen vertoond dan ben je al te laat om thuis te blijven, je bent eerder besmettelijk dan dat je je ziek gaat voelen :/

Ik snap dat je om je gezondheid zorgen maakt, maar blijkbaar ben je wel bereid je angsten/gezondheid opzij zetten om een biertje in een café te mogen drinken, ipv dat je, jezelf, je familie en anderen te helpen/beschermen tegen Corona O-)

Ik krijg toch helaas het sterk vermoeden dat jij je door facebook e.d. laat beïnvloeden, en ik heb al vaker hopeloze twijfelgevallen gesproken, die achteraf Facebookdeskundigen bleken te zijn.
en ze een soort koppigheid ontwikkelen die nergens voor nodig is, koppig zijn is prima, maar als je je medemens niet wil helpen dan gaat het in mijn ogen te ver :)

[ Voor 8% gewijzigd door absrnd op 29-08-2021 17:51 ]

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Vanmiddag Pfizer prik nummer 1 laten zetten :$

Nu ff bijkomen van alle stress die ik daarvan had / heb met mijn angststoornis. Heb naar mijn verstand geluisterd uiteindelijk.

Hoop dat ik er geen spijt van krijg.

Nu vooral veel rust nemen pfff. Hoop dat dit voorlopig de laatste pandemie is en een once in a lifetime ding blijft waar ik ooit eventuele kleinkinderen over mag vertellen.

Zoveel emoties gehad de afgelopen anderhalf jaar...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Lethalis schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:13:

Nu ff bijkomen van alle stress die ik daarvan had / heb met mijn angststoornis. Heb naar mijn verstand geluisterd uiteindelijk.

Nu vooral veel rust nemen pfff. Hoop dat dit voorlopig de laatste pandemie is en een once in a lifetime ding blijft waar ik ooit eventuele kleinkinderen over mag vertellen.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met wat voor gevoel je het prikproces hebt doorlopen. Ondanks dat ik er volledig van overtuigd ben dat vaccineren goed is, heb ik daarnaast ook een kleine prikangst. Zorgde er bij mij wel voor dat er nog allerlei irrationele gedachten opkwamen kort voor de vaccinatie. En ook een beetje een vreemd gevoel in de wachtruimte.

Maargoed, dat gaat allemaal weer voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:49

Je moet trots zijn op jezelf, respect.
Morgen misschien een lamme schouder of beetje verhoging of juist helemaal niks en je bent er door heen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 23:22

*O* .. ik had het fout .. toch nog de spuit erin dus !
Nouja hopelijk dat de stress dan nu gauw wat zakt dan, zal wellicht wel schelen dat je misschien wat minder tijd "hoeft" te besteden aan uitzoeken en overpeinzen.

En voor de toekomst, ach je wordt van zelf oud en dan is de kans we aanwezig dat er meer gebreken, prikken en behandelingen aan zitten te komen, dus of je het tegen de tijd van kleinkinderen nog interessant gaat vinden om door te vertellen is de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Goed bezig! Ik ben benieuwd hoe het zal gaan de komende dagen. Veel rust nemen kan geen kwaad.

Ongekend hoeveel prikken er zijn gezet inmiddels wereldwijd:
39.6% of the world population has received at least one dose of a COVID-19 vaccine.
5.21 billion doses have been administered globally, and 38.59 million are now administered each day.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
absrnd schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:03:
[...]

Ik snap dat je om je gezondheid zorgen maakt, maar blijkbaar ben je wel bereid je angsten/gezondheid opzij zetten om een biertje in een café te mogen drinken, ipv dat je, jezelf, je familie en anderen te helpen/beschermen tegen Corona O-)
Wij hebben hier thuis alle 4 Corona gehad een half jaar geleden, dus wij zijn als het goed is beter beschermd voor onszelf, familie en anderen dan 2x Pfizer ;) https://www.sciencemag.or...cine-no-infection-parties

http://www.avfoto.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:24

Ik heb in Ervaringen met betrekking tot de coronavaccinaties ook een aantal berichtjes van je gelezen waar je je zorgen en innerlijke conflict hebt geuit om wel/geen prik te halen. Daar heb ik mezelf best wel in herkend aangezien ik dankzij een burn-out nogal wat ervaring heb met veel stress en psychosomatische (maar ook hypochondrische) klachten; extreme uitputting, hartkloppingen, pijn op de borst et cetera. De potentiële bijwerking van Pfizer schrikt mij daardoor heel erg af, ondanks dat de kans erop natuurlijk klein is blijft het argument in mijn hoofd "maar ik wil niet nét die ene persoon zijn". Andersom geldt dat natuurlijk ook voor ziekte door covid/longcovid, maar probeer dat jezelf maar eens duidelijk te maken als dat niet het frame van je gedachten is.

Maarr nu lees ik jouw berichtje en heb ik toch niets anders dan respect, en zelfs een beetje jaloezie, dat je die knoop gewoon doorgehakt hebt en hem gehaald hebt. _/-\o_ De kans is groot dat mij dit gaat helpen hetzelfde te doen. Het verschilt bij mij tot zover namelijk echt per dag, de ene keer denk ik "fuck it, ik jas 'm er gewoon in", om de volgende dag weer te twijfelen en weer onderzoek te doen. Maar ik hoop in ieder geval dat het bij jou probleemloos verloopt, ben ook heel benieuwd naar je ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door Recrush op 29-08-2021 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Wat myocarditis betreft, volgens een Amerikaans onderzoek komt dit zo'n zes keer vaker voor na covid besmetting dan na vaccinatie. Helaas wordt dit in de (sociale) media en de "vaccin kritische" hoek vaak weggelaten. Misschien helpt dit één en ander te relativeren voor hen die nog twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 10:56

Wailing_Banshee

You're Next

RoD schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:56:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met wat voor gevoel je het prikproces hebt doorlopen. Ondanks dat ik er volledig van overtuigd ben dat vaccineren goed is, heb ik daarnaast ook een kleine prikangst. Zorgde er bij mij wel voor dat er nog allerlei irrationele gedachten opkwamen kort voor de vaccinatie. En ook een beetje een vreemd gevoel in de wachtruimte.

Maargoed, dat gaat allemaal weer voorbij.
Ik was ook erg blij dat ik niet heb hoeven wachten voordat ik aan de beurt was... Als ik iets niet goed durf, maar wat wel moet gebeuren, moet ik niet teveel tijd krijgen om na te denken :p
ChrisW schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:23:
[...]
Helaas kwamen er in de week voor onze vakantie al veel collega's terug van 3 weken buitenland of camping. Wel van mensen gehoord dat ze een paar dagen koortsig waren geweest maarja 2 prikken dus niemand laat zich meer testen. Door deze houding ontkomt niemand meer aan het virus vrees ik.
Als ik me niet lekker zou voelen, zou ik me ook niet laten testen. Maar ik zou ook niet naar kantoor gaan (eerst goed uitzieken) Vorig jaar had ik me wel laten testen, maar nu niet meer. Iedereen heeft de kans gehad om zich te laten vaccineren.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Arrien schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Wij hebben hier thuis alle 4 Corona gehad een half jaar geleden, dus wij zijn als het goed is beter beschermd voor onszelf, familie en anderen dan 2x Pfizer ;) https://www.sciencemag.or...cine-no-infection-parties
Dat is toch echt maar de vraag:

Ff doorklikken naar dat draadje…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
@Recrush Tot nu toe ben ik vooral moe en heb ik een lamme arm.

90% van mijn overige klachten zijn waarschijnlijk stress (buikklachten etc). Maar die heb ik dus altijd als ik iets spannends doe.

Heb vannacht nauwelijks geslapen... pieker nog teveel. Dat neemt hopelijk de komende dagen snel af.

Ik kan zelf ook nog niet geloven dat ik het gedaan heb. Ik werd op een gegeven moment echt kwaad op mezelf en had idd zo'n "fuck it" moment.

Alleen achteraf wel enigszins een paniekaanval gehad. Ik werd gelukkig uitgebreid begeleid op de priklocatie door allerlei mensen daar (arts, rode kruis, etc).

Nu nog proberen de boel weer los te laten zodat ik over een aantal dagen weer okee ben.

Ik voel me niet als iemand waar je jaloers op moet zijn _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:08

Laguna

Connaisseur

ZieMaar! schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 07:48:
[...]

Dat is toch echt maar de vraag:

[Embed]
Ff doorklikken naar dat draadje…
Waarom is dat zo moeilijk te bevatten? Middels vaccinatie wordt je lichaam enkel blootgesteld aan het spike-eiwit van het virus en bij infectie aan het gehele virus met alle risico's van dien. De uitkomst dat iemand beter beschermd is na een infectie te hebben doorgemaakt is niet meer dan logisch. Het zou juist vreemd zijn als het andersom zou zijn geweest.

Enige waar je over kan discussiëren is hoeveel beter natuurlijke immuniteit werkt en daar ligt de gebruikte methodologie bij het onderzoek ten grondslag.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:30:
[...]

Waarom is dat zo moeilijk te bevatten? Middels vaccinatie wordt je lichaam enkel blootgesteld aan het spike-eiwit van het virus en bij infectie aan het gehele virus met alle risico's van dien. De uitkomst dat iemand beter beschermd is na een infectie te hebben doorgemaakt is niet meer dan logisch. Het zou juist vreemd zijn als het andersom zou zijn geweest.

Enige waar je over kan discussiëren is hoeveel beter natuurlijke immuniteit werkt en daar ligt de gebruikte methodologie bij het onderzoek ten grondslag.
Dat je het met bepaalde logica zou kunnen beargumenteren wil niet betekenen dat het in de praktijk ook zo is.
Er kunnen nog wel meer invloedsfactoren zijn buiten de eventuele breedte van de herkenning van een virus, bovendien is het de vraag of die breedte er inderdaad altijd of uberhaupt is of dat het alleen zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:33:
[...]

Dat je het met bepaalde logica zou kunnen beargumenteren wil niet betekenen dat het in de praktijk ook zo is.
Er kunnen nog wel meer invloedsfactoren zijn buiten de eventuele breedte van de herkenning van een virus, bovendien is het de vraag of die breedte er inderdaad altijd of uberhaupt is of dat het alleen zou kunnen.
Dat geldt natuurlijk voor de mensen met een goed werkend immuunsysteem, waar gelukkig de overgrote meerderheid van de populatie over beschikt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RoD schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 19:56:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd met wat voor gevoel je het prikproces hebt doorlopen.
Het prikken zelf ging wel, maar direct erna ging ik mij druk maken om dingen waar statistisch gezien een hele kleine kans op is.

Dus heel bang voor allergische reactie etc.

Gelukkig bleven mensen met mij praten daar en hielden ze mij op die manier bezig. Ik werd in het begin serieus in de gaten gehouden, omdat een stress tic van mij is dat ik mezelf ga krabben.

Dus toen mocht het mondkapje af etc en werd er gevraagd of ik jeuk had. Kreeg ik een bekertje water.

Begeleiding was wel top daar d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:41:
[...]
Dat geldt natuurlijk voor de mensen met een goed werkend immuunsysteem, waar gelukkig de overgrote meerderheid van de populatie over beschikt.
De vraag is of dat ook zo "natuurlijk" is bij mensen met een goed werkend immuunsysteem.
Waarom zou het bijvoorbeeld onlogisch zijn dat een immuunsysteem ook voor het spike-eiwit zou gaan
als meest prominente kenmerk van het coronavirus ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:35
Lethalis schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:08:
@Recrush Tot nu toe ben ik vooral moe en heb ik een lamme arm.

90% van mijn overige klachten zijn waarschijnlijk stress (buikklachten etc). Maar die heb ik dus altijd als ik iets spannends doe.

Heb vannacht nauwelijks geslapen... pieker nog teveel. Dat neemt hopelijk de komende dagen snel af.

Ik kan zelf ook nog niet geloven dat ik het gedaan heb. Ik werd op een gegeven moment echt kwaad op mezelf en had idd zo'n "fuck it" moment.

Alleen achteraf wel enigszins een paniekaanval gehad. Ik werd gelukkig uitgebreid begeleid op de priklocatie door allerlei mensen daar (arts, rode kruis, etc).

Nu nog proberen de boel weer los te laten zodat ik over een aantal dagen weer okee ben.

Ik voel me niet als iemand waar je jaloers op moet zijn _O-
Dat laatste weet ik net zo niet, ik vind het bijzonder knap dat je zo openlijk alles met ons deelt en wat je zoal fysiek en geestelijk ondergaat. Zo'n hoge vorm van zelfreflectie is een bijzondere eigenschap, koester dat!

Het helpt mij om wat genuanceerder tegen prikangst aan te kijken omdat ik zelf daar heel anders mee omging. Voor mij was het juist meer een moment van verlichting, dat eindelijk die spuit erin zat :P

Anyway als het je helpt om je ervaringen te delen naast een constructieve bijdrage in dit topic, vooral doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:45:
[...]

De vraag is of dat ook zo "natuurlijk" is bij mensen met een goed werkend immuunsysteem.
Waarom zou het bijvoorbeeld onlogisch zijn dat een immuunsysteem ook voor het spike-eiwit zou gaan
als meest prominente kenmerk van het coronavirus ?
Omdat je het immuunsysteem qua werking niet kan vergelijken met een vaccin. Het immuunsysteem is niet selectief en kijkt niet alleen naar het spike-eiwit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:16

bert pit

asdasd

Arrien schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Ik denk het ook. Daarnaast denk ik dat we er op gegeven moment allemaal aan moeten geloven om het virus te ondergaan. Hopelijk met bescherming van het vaccin, waardoor je er geen ernstige klachten door krijgt.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Laatst online: 21:55
Lordy79 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:27:
[...]

Nou dat was mijn vraag... Ik lees dat her en der.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.06.01.21258176v2 (preprint)

https://www.smerconish.co...ines-and-natural-immunity

https://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/309762

Even een andere vraag/mening van medetweakers.

Wat mij het meeste zorgen baart is namelijk onderstaand: :?
https://www.telegraaf.nl/...-vaccinatie-van-personeel

Vooropgesteld; ik ben niet tegen vaccinatie. Heel goed zelf. Als kind als mijn vaccinaties gehad, evenals mijn eigen kinderen. Coronavaccinatie, daar heb ik een mening over, maar belangrijkste is, is dat iedereen die tot de risicogroep behoort of het het wilt, zich kan laten vaccineren. Dat vind ik een prima zaak.

Echter, ben ik per definitie, pro-keuze. Dat is voor mij een principe kwestie. Ook als het me niet uit komt.
Nu zie je echter wel degelijk een medische apartheid ontstaan en daar vind ik wel wat van.

Hoe kijken jullie daar tegen?

Hoe kijk je hier tegen op het moment dat je pas vanaf prik 3 volledig gevaccineerd bent (en straks prik 4 , 5 etc).

Ik ben oprecht benieuwd waar men een grens trekt tot wat acceptabel is en wanneer de morele grens wordt overschreden.

Hebben mensen zonder prik straks nog een bestaansrecht?
Ik mis wetenschappelijk onderbouwing om ongevaccineerden uit te sluiten, helemaal nu is gebleken dat vaccinatie niet uitmaakt mbt besmettelijkheid.

Wat is jullie mening?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Goed gedaan man. Ik had in de auto er naartoe ook een paniekaanval. Na de prik moest je dat kwartiertje blijven zitten. Ik ben toen gaan youtuben op mijn mobiel ter afleiding. 2e prik ging ik zitten en wist ik dat er niks kwam. 4 weken verder :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lethalis schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Het prikken zelf ging wel, maar direct erna ging ik mij druk maken om dingen waar statistisch gezien een hele kleine kans op is.

Gelukkig bleven mensen met mij praten daar en hielden ze mij op die manier bezig. Ik werd in het begin serieus in de gaten gehouden, omdat een stress tic van mij is dat ik mezelf ga krabben.

Dus toen mocht het mondkapje af etc en werd er gevraagd of ik jeuk had. Kreeg ik een bekertje water.

Herken het wel een beetje. Die kwartier die je dan moet wachten vond ik ook lichtelijk stressvol. En na dat kwartier was ik best opgelucht. Onzin natuurlijk, een allergische reactie heeft geen stopwatch ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:13:
[...]
Omdat je het immuunsysteem qua werking niet kan vergelijken met een vaccin. Het immuunsysteem is niet selectief en kijkt niet alleen naar het spike-eiwit.
Uhmm nee, dat zijn ook onvergelijkbare grootheden.

De vraag was dan ook of het immuunsysteem daadwerkelijke zo anders reageert op het virus zelf in vergelijking met de reactie op de diverse vaccins. Ik heb daar de kennis niet over, het zou kunnen, maar ik zie niet in waarom het zou moeten en waarom het de kwalificatie "natuurlijk" zou moeten verdienen zonder dat ik heb gezien dat dit specifiek is uitgezocht, op welk aspect of welke aspecten het immuunsysteem precies reageert na vaccinatie of eerdere infectie en of daar daadwerkelijk significant verschil in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:00:
[...]

Uhmm nee, dat zijn ook onvergelijkbare grootheden.

De vraag was dan ook of het immuunsysteem daadwerkelijke zo anders reageert op het virus zelf in vergelijking met de reactie op de diverse vaccins. Ik heb daar de kennis niet over, het zou kunnen, maar ik zie niet in waarom het zou moeten en waarom het de kwalificatie "natuurlijk" zou moeten verdienen zonder dat ik heb gezien dat dit specifiek is uitgezocht, op welk aspect of welke aspecten het immuunsysteem precies reageert na vaccinatie of eerdere infectie en of daar daadwerkelijk significant verschil in zit.
Je immuunsysteem reageert op epitopen, ofwel delen van de binnendringer waar een antilichaam aan kan binden. De vaccins zijn alleen het S-eiwit, dus je krijgt alleen antilichamen tegen deze epitoop. Als je een natuurlijke infectie doormaakt, maak je meer verschillende antilichamen aan, ook tegen andere epitopen.

Hoe relevant is dat? Niet erg relevant wmb, om de volgende redenen:
  • De vaccins zijn al heel erg effectief. In theorie zou je nog een heel klein beetje winst kunnen boeken, maar het is maar zeer de vraag of het targetten van meer epitopen daar een bijdrage aan kan leveren. De voornaamste reden voor het niet 100% effectief zijn van het vaccin lijken mij gedeeltelijk normale biologische variatie en het feit dat er mensen zijn met zwakkere immuunsystemen.
  • Het virus evolueert, en als er evolutionaire druk komt op een eiwit, is de kans groot dat het weg wordt geëvolueerd. We targetten nou juist het S-eiwit omdat het virus die nodig heeft om een cel binnen te komen. Ofwel, als dat weggeëvolueerd wordt, werkt het virus ook niet meer. Bij andere eiwitten aan de buitenkant van het virus is dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:29:
[...]

Je immuunsysteem reageert op epitopen, ofwel delen van de binnendringer waar een antilichaam aan kan binden. De vaccins zijn alleen het S-eiwit, dus je krijgt alleen antilichamen tegen deze epitoop. Als je een natuurlijke infectie doormaakt, maak je meer verschillende antilichamen aan, ook tegen andere epitopen.

Hoe relevant is dat? Niet erg relevant wmb, om de volgende redenen:
  • De vaccins zijn al heel erg effectief. In theorie zou je nog een heel klein beetje winst kunnen boeken, maar het is maar zeer de vraag of het targetten van meer epitopen daar een bijdrage aan kan leveren. De voornaamste reden voor het niet 100% effectief zijn van het vaccin lijken mij gedeeltelijk normale biologische variatie en het feit dat er mensen zijn met zwakkere immuunsystemen.
  • Het virus evolueert, en als er evolutionaire druk komt op een eiwit, is de kans groot dat het weg wordt geëvolueerd. We targetten nou juist het S-eiwit omdat het virus die nodig heeft om een cel binnen te komen. Ofwel, als dat weggeëvolueerd wordt, werkt het virus ook niet meer. Bij andere eiwitten aan de buitenkant van het virus is dat niet het geval.
Dank voor de duiding, het immuunsysteem probeert dus altijd bruteforce alle epitopen ?

Dus als ik terug ga naar de eerste post waar ik op reageerde, is het dus in ieder geval niet zo vanzelfsprekend en logisch als daar in gesteld werd dat een natuurlijke infectie beter zou zijn vanuit de breedte gezien omdat er meer dingen meespelen.
Sterker nog het klinkt eerder als een hoop potentieel verspilde moeite om anti-lichamen te binden aan epitopen die niet of matig relevant zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 30-08-2021 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:52:
[...]

Dank voor de duiding, het immuunsysteem probeert dus altijd bruteforce alle epitopen ?
Min of meer inderdaad. Epitoop gevonden = antilichamen geproduceerd. Uiteraard zit daar nog wel nuance in, maar je krijgt dus een mix aan verschillende antilichamen die worden geproduceerd zolang de infectie gaande is.
Dus als ik terug ga naar de eerste post waar ik op reageerde, is het dus in ieder geval niet zo vanzelfsprekend en logisch als daar in gesteld werd dat een natuurlijke infectie beter zou zijn vanuit de breedte gezien omdat er meer dingen meespelen.
Het is zeker niet vanzelfsprekend. Je moet er ook nog bij bedenken dat een virus erop gebouwd is om je immuunsysteem te ontlopen, terwijl een vaccin juist gebouwd is om je immuunsysteem extra te stimuleren, naast de herkenning van de epitopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:54:
Min of meer inderdaad. Epitoop gevonden = antilichamen geproduceerd. Uiteraard zit daar nog wel nuance in, maar je krijgt dus een mix aan verschillende antilichamen die worden geproduceerd zolang de infectie gaande is.
Heeft het immuunsysteem dan nog een mechanisme om te leren wat (het meest) effectief is geweest, of blijft het altijd zoveel mogelijk targetten ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@gekkie ik heb nergens gesteld dat een natuurlijke infectie beter zou zijn. In het onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen mensen die een natuurlijke infectie hebben doorgemaakt en mensen die zijn gevaccineerd. Je kan niet op voorhand stellen dat natuurlijke infectie beter is, omdat dat proces gepaard gaat met aanzienlijk meer risico's dan vaccinatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:09:
@gekkie ik heb nergens gesteld dat een natuurlijke infectie beter zou zijn.
Nee je stelde slechts dat dat "niet meer dan logisch" zou zijn.
En het lijkt met de uitleg van @RoD dus toch een stuk minder evident en logisch dat het significant beter zou kunnen zijn.
In het onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen mensen die een natuurlijke infectie hebben doorgemaakt en mensen die zijn gevaccineerd. Je kan niet op voorhand stellen dat natuurlijke infectie beter is, omdat dat proces gepaard gaat met aanzienlijk meer risico's dan vaccinatie.
Dat is nog een los aspect wat er nog bij komt.

[ Voor 8% gewijzigd door gekkie op 30-08-2021 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Nee je stelde slechts dat dat "niet meer dan logisch" zou zijn.
En het lijkt met de uitleg van @RoD dus toch een stuk minder evident en logisch dat het significant beter zou kunnen zijn.

[...]

Dat is nog een los aspect wat er nog bij komt.
Wat ik daar zeg is heel wat anders, jammer dat je dat niet lijkt in te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Lethalis maar een belangrijkere vraag. Hoe goed is je 5G ondertussen?

Maar top dat je je over je angst heen hebt durven zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:21:
[...]
Wat ik daar zeg is heel wat anders, jammer dat je dat niet lijkt in te zien.
Ik ziet niet in wat hier nou spaans aan is en hoe ik dat verkeerd zou kunnen begrijpen:
De uitkomst dat iemand beter beschermd is na een infectie te hebben doorgemaakt is niet meer dan logisch.
Je geeft zelf al aan dat er nog allerlei andere zaken ook mee kunnen spelen in overwegingen om het vaccin te nemen ipv een infectie door te maken. Maar daar naast lijkt dus ook specifiek het bovenstaande stukje, minder evident te zijn als dat je het daar stelde.

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 30-08-2021 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RoD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Herken het wel een beetje. Die kwartier die je dan moet wachten vond ik ook lichtelijk stressvol. En na dat kwartier was ik best opgelucht. Onzin natuurlijk, een allergische reactie heeft geen stopwatch ofzo :P
Ook daar was ik blij dat we met z'n tweeën waren. Dat kwartier was zo voorbij :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Ik ziet niet in wat hier nou spaans aan is en hoe ik dat verkeerd zou kunnen begrijpen:

[...]

Je geeft zelf al aan dat er nog allerlei andere zaken ook mee kunnen spelen in overwegingen om het vaccin te nemen ipv een infectie door te maken. Maar daar naast lijkt dus ook specifiek het bovenstaande stukje, minder evident te zijn als dat je het daar stelde.
Het verschil is voor en na infectie, als ik @RoD z'n post juist interpreteer dan heeft hij het over de situatie voor infectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laguna schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:01:
[...]
Het verschil is voor en na infectie, als ik @RoD z'n post juist interpreteer dan heeft hij het over de situatie voor infectie.
Ik snap niet helemaal wat je probeert aan te geven met "voor infectie" "na infectie" en welk verschil en hoe dat relevant is in deze, dus misschien dat je er iets meer woorden voor kunt gebruiken om het duidelijk te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door gekkie op 30-08-2021 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 12:00:
[...]

Heeft het immuunsysteem dan nog een mechanisme om te leren wat (het meest) effectief is geweest, of blijft het altijd zoveel mogelijk targetten ?
Nee, het immuunsysteem heeft geen mechanisme om te begrijpen wat wel/niet werkt. Het is een ingenieus systeem, maar tegelijkertijd vrij dom (zoals eigenlijk alle biologische processen in het lichaam). Als er een epitoop wordt herkend, dan komt er een immuunreactie op gang, en na die tijd worden er geheugencellen gevormd, zodat er bij herhaalde exposure sneller/doeltreffender ingegrepen kan worden. Maar daar houdt het eigenlijk mee op. Je immuunsysteem evalueert niet zijn eigen "gedrag", en dat kan in sommige gevallen ook voor problemen zorgen (denk aan auto-immuunreacties, overreactie bij sepsis, kruisreacties met lichaamseigen eiwitten, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RoD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:31:
[...]

Nee, het immuunsysteem heeft geen mechanisme om te begrijpen wat wel/niet werkt. Het is een ingenieus systeem, maar tegelijkertijd vrij dom (zoals eigenlijk alle biologische processen in het lichaam). Als er een epitoop wordt herkend, dan komt er een immuunreactie op gang, en na die tijd worden er geheugencellen gevormd, zodat er bij herhaalde exposure sneller/doeltreffender ingegrepen kan worden. Maar daar houdt het eigenlijk mee op. Je immuunsysteem evalueert niet zijn eigen "gedrag", en dat kan in sommige gevallen ook voor problemen zorgen (denk aan auto-immuunreacties, overreactie bij sepsis, kruisreacties met lichaamseigen eiwitten, etc).
Thx :)
Ach het is uberhaupt al een wonder dat een hoop van die rond wandelende mechano-electro-chemische-fabrieken best wel goed en flexibel functioneren met best een aardige levensduur :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

gekkie schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:35:
[...]

Thx :)
Ach het is uberhaupt al een wonder dat een hoop van die rond wandelende mechano-electro-chemische-fabrieken best wel goed en flexibel functioneren met best een aardige levensduur :)
Het is echt fascinerend. Bedenk je ook dat er een miljoenmiljard lichaamseigen epitopen zijn die vooral niet aangevallen moeten worden. Een immuuncel weet dat bij geboorte niet, en moet dus getraind worden om niet lichaamseigen stoffen aan te vallen. Het is een wonder dat het werkt en goed gaat (in de meeste gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:18
Mag ik iets heel open opperen over de methodiek hoe we dit COVID probleem aanpakken?
Mag ik wachten op een pil of moet ik nu een spuit nemen tegen mijn wil?

voorbeeld:
Ik heb al covid gehad, en ben dus niet ten dode opgeschreven..
Ik neem een aspirine of paracetamol tegen hoofdpijn, en zo kom ik de verkoudheid/covid door.
Vroeger altijd zo geweest, en als het langer dan 2 week duurt dan ging ik naar de dokter en kreeg ik pillen. Maar nooit geen vaccinatie ofzo.
Zo deden we altijd als we ziek waren, we nemen een pil en eten gezond fruit en anderen benodigdheden.

Waarom neem je in dit geval dan toch nog een vaccinatie, of waarom wordt dat dan streng aangeraden om te nemen?
En dan vraag ik er eigenlijk heel oppervlakkig naar te kijken en zonder voorgenomen intentie dat een spuit door iedereen nu als 'de manier is om eruit te komen' wordt gezien. Dus, zeg maar even dat we ons voorstellen... we zitten in de 2018 tijd en gedachtegang.

Dan vind ik een heftige aanval van covid en dan na 2 weken een herstel, het niet meer nodig om mij dan nog te laten vaccineren in 2018.

Kijk er puur eens zo op deze manier naar,
Waarom moet ik mij nu dan vaccineren?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 09:41:
[...]

Fijn om te horen :) Hoop dat de bijwerkingen meevallen en dat er bij de 2e prik minder stress komt kijken d:)b

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:26:
Mag ik iets heel open opperen over de methodiek hoe we dit COVID probleem aanpakken?

voorbeeld:
Ik neem een aspirine of paracetamol tegen hoofdpijn, en zo kom ik de verkoudheid/covid door.
Vroeger altijd zo geweest, en als het langer dan 2 week duurt dan ging ik naar de dokter en kreeg ik pillen. Maar nooit geen vaccinatie ofzo.
Zo deden we altijd als we ziek waren, we nemen een pil en eten gezond fruit en anderen benodigdheden.

Waarom neem je in dit geval dan toch nog een vaccinatie, of waarom wordt dat dan streng aangeraden om te nemen?
En dan vraag ik er eigenlijk heel oppervlakkig naar te kijken en zonder voorgenomen intentie dat een spuit door iedereen nu als 'de manier is om eruit te komen' wordt gezien. Dus, zeg maar even dat we ons voorstellen... we zitten in de 2018 tijd en gedachtegang.

Dan vind ik een heftige aanval van covid en dan na 2 weken een herstel, het niet meer nodig om mij dan nog te laten vaccineren in 2018.

Dit is al honderden keren langsgekomen, dus heel kort:

- We hebben geen pil tegen COVID.
- COVID is geen hoofdpijn maar een ernstige luchtwegaandoening.
- Paracetamol en Vitamine C helpen niet tegen COVID.
- Een pil die wel werkt tegen COVID kun je lang op wachten, die is er tegen de griep (en heel veel andere infectieziektes) ook niet.
- Veel mensen kunnen we dan ook niet genezen, vandaar die 18.000 COVID-doden in Nederland.
- Als we op een pil zouden wachten i.p.v. te vaccineren dan hadden nu de ziekenhuizen en IC's zo vol gelegen dat je ouder/broer/kind/buurman/collega met kanker niet geopereerd had kunnen worden.
- Al hadden we wel een pil tegen COVID: voorkomen is beter dan genezen, vandaar dat we tegen heel veel ziektes vaccineren. Jij bent naar alle waarschijnlijkheid als kind ook tegen verschillende ziektes gevaccineerd --> https://rijksvaccinatieprogramma.nl/ dus 'niks geen vaccin vroeger' is zeer onwaarschijnlijk.

Misschien is je vraag oprecht bedoeld, maar zoals je het plaatst lijkt het wel verdacht veel op trollen. Ik kan me niet voorstellen dat je de afgelopen winter gemist hebt dat er operaties werden uitgesteld omdat de zorg het niet aan kon. Je 'ik heb al COVID gehad' hypo lijkt daarbij nogal gezocht; gezocht om een reden te kunnen vinden om ondanks alles vaccinatie als onnodig te kunnen bestempelen. Misschien zit ik ernaast, en daarom ga ik er nog op in, maar het riekt naar trollen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cocytus op 30-08-2021 20:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki

voorbeeld:

Waar wil je nu heen met je post?

De vraag of je je na een besmetting moet vaccineren is valide. De rest die je erbij haalt wekt bij mij irritatie op omdat je insinueert dat COVID-19 te behandelen is als onschuldige verkoudheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:28
Je moet niks. Gezien de meerderheid hem echter wel neemt zal je het in jou geval wel met de beperkingen moeten doen (testen) die daar bij horen. Maar dat is op individueel niveau. Op basis van de volksgezondheid is het in het kader van de gehele bevolking het beste als zoveel mogelijk mensen hem nemen. Daar zijn ondertussen toch echt wel talloze posts aan gewijd.
voorbeeld:
Als we de pandemie met medicatie onder controle konden krijgen hadden we dat naar alle waarschijnlijkheid gedaan. Die is er echter niet. Zo zijn er uit de geschiedenis meerdere ziektes te vinden waarbij het "uitzieken" niet voor iedereen op gaat. Je vergelijkt het nu eigenlijk met een griep en dat is het niet. Bij de eerste versie was die vergelijking al scheef, maar bij de Delta variant gaat dat toch echt niet meer op. Je kan het dan ook niet zo individualistisch opvatten als "ik heb het gehad en overleeft". Nog los van het feit dat als je de cijfers tussen COVID en gevolgen vaccin vergelijkt je al helemaal moeilijk kan beredeneren waarom je hem niet zou nemen.

Overigens is er iemand in mijn omgeving overleden aan COVID tijdens het uitzieken. Ging juist wat beter maar zonder enige aanleiding was hij zo weg. Geen verdere indicatie of voorgeschiedenis. Dan heb je niks meer aan een pil halen. Verder zijn er ook verhalen bekend van mensen die het bij een her-infectie alsnog tot het ziekenhuis geschopt hebben. Je moet het er maar op willen gokken.

Waarom denk je dat we in 2018 bij een dergelijke pandemie anders hadden gehandeld? We zouden vooral de pech hebben kunnen hebben dat de techniek voor de huidige vaccins nog niet af was. Het is geen griepje voor een voldoende hoeveelheid mensen waardoor je zonder vaccins of lockdowns gewoon met een flinke bult ellende zou zitten. Andere landen hebben het geprobeerd en hebben gefaald.

Als je de vraag op individueel niveau beantwoord wil hebben. Van mij hoeft het niet. Het wordt je alleen aangeraden toch minimaal die 1e prik te nemen i.c.m. eerdere besmetting. Tevens ben je dan solidair naar je medemens. Je loopt minder risico een besmetting en kan het volgens de laatste berichten veel minder snel doorgeven. Maar je stelt een "hoe we dit COVID probleem aanpakken" vraag waar je een individualistisch antwoord op verwacht. Misschien eerst even naar jezelf kijken. Of de rationaliseringen van @Lethalis eens rustig doorlezen die ook lang twijfelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Oke dus het voorkomt een stuk risico voor mijzelf het niet te krijgen.(66% of 70% als ik het goed begreep) en als ik het niet krijgt geef ik het niet door.
Ik hoop in de toekomst een pil of drankje, dat we op een injectie vaccinatie blijven, had ik niet verwacht.

de rest van mijn voorbeeld, komt niet goed over, excuses.
Ik had het eigenlijk over de methode van aanpak, en in mijn voorbeeld vergelijk ik het met een ziekte die overgaat na verloop van tijd..
Maar ik wilde met dat voorbeeld ook polsen, of men zonder dat men weet van covid heeft, of men dan ook een prik als oplossing zal accepteren, of dat men het gewoon uitziekt, als het voor jou geen ernstige complicaties heeft.

Maar de slag die we gemaakt hebben is nu, om anderen niet te besmetten en dat ik daarom de spuit neem of eigenlijk uit solidariteit moet gaan nemen. Ik had deze solidaire stap pas verwacht als we een heel goed werkend vaccin of medicijn hebben. Maar het wordt nu in de onzekere fase al deze stap genomen. en meer gedwongen door de noodzaak.

Ik probeerde er met een andere kijk op de methode van aanpak te kijken. Maar laat maar, is te moeilijk en ik zeg al snel iets verkeerd.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BlackMonkey
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:58:
Oke dus het voorkomt een stuk risico voor mijzelf het niet te krijgen.(66% of 70% als ik het goed begreep) en als ik het niet krijgt geef ik het niet door.
Ook de kans op het doorgeven na besmetting lijkt lager te zijn. Maar dat onderzoek wordt steeds ge-update en is ook afhankelijk van de actieve varianten.
Ik hoop in de toekomst een pil of drankje, dat we op een injectie vaccinatie blijven, had ik niet verwacht.
Vaccins met een andere manier van toepassing zijn in ontwikkeling. Maar dat veranderd weinig aan het principe van een vaccin. Prikken is gewoon een prima manier die weinig nadelen heeft. Enkel voor mensen met prikangst is de drempel wat groter, maar dat is emotie. Waarom je verwacht had dat ze dat zouden veranderen in het geval van covid zou ik niet weten. Waar je weerstand vandaan komt is mij een raadsel.
Ik had het eigenlijk over de methode van aanpak, en in mijn voorbeeld vergelijk ik het met een ziekte die overgaat na verloop van tijd..
Maar ik wilde met dat voorbeeld ook polsen, of men zonder dat men weet van covid heeft, of men dan ook een prik als oplossing zal accepteren, of dat men het gewoon uitziekt, als het voor jou geen ernstige complicaties heeft.
Maar dat is COVID dus niet. Dus het bespreken van die hypothetische situatie is niet echt relevant. Al denk ik persoonlijk dat je ook dan gewoon handelt op basis van de beschikbare middelen en feiten. Een beetje zoals we nu hebben gehandeld...We zien het huidige gedrag van mensen in de huidige omstandigheden. Er blijft weinig te raden over lijkt mij.

Je kan trouwens best naar wat geschiedenis kijken als je wil weten hoe mensen handelen als er minder bekend is doordat bijv het internet nog niet bestond. Daar hebben we juist van geleerd lijkt mij.
Maar de slag die we gemaakt hebben is nu, om anderen niet te besmetten en dat ik daarom de spuit neem of eigenlijk uit solidariteit moet gaan nemen. Ik had deze solidaire stap pas verwacht als we een heel goed werkend vaccin of medicijn hebben. Maar het wordt nu in de onzekere fase al deze stap genomen. en meer gedwongen door de noodzaak.
De vaccins zijn uitzonderlijk goed werkend. De werking is eigenlijk hoger dan op voorhand verwacht werd. Er zijn weinig onzekerheden en met miljoenen vaccinaties lijkt de kans hierop ook steeds kleiner te worden. Overigens neem je hem vooral om jezelf te beschermen, maar helpt het ook nog is in solidariteit naar je medemens. Een zogenoemde win win situatie.

Jij ziet waarschijnlijk ook nadelen, maar gaat hier niet op in. Ik kan niet onderbouwen waarom ik in deze situatie hem niet zou nemen dus zou in in een vergelijkbare situatie hetzelfde handelen.
Ik probeerde er met een andere kijk op de methode van aanpak te kijken. Maar laat maar, is te moeilijk en ik zeg al snel iets verkeerd.
Het is niet te moeilijk, je spiegelt een onwerkelijke hypothese voor en krijgt als antwoord dat het niet zo werkt. Als je bijvoorbeeld wat meer inging op je weerstand voor de vaccinatie en vanuit daar door gaat zal je prima een discussie kunnen voeren. Het voegt alleen weinig toe om een discussie te starten waar het doel totaal onduidelijk van is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:58:

Het is helemaal niet te moeilijk als je je niet bedient van stellingnames die heel sterk op conspiracy theorieën zijn gebaseerd.

In je post insinueer je dat de huidige vaccins niet heel goed werken. Nou als ze ergens een keer in de roos hebben geschoten dan is het wel met de mRNA vaccins. Mortaliteit en IC opnames zijn praktisch nul bij een eventuele besmetting, hoezo werken ze niet goed?

Er zijn wereldwijd verschillende wijzen van aanpak te aanschouwen. Geografisch en dan specifiek per werelddeel is goed zichtbaar dat ze hele andere keuzes maken hoe ze met besmettingen omgaan. Allemaal hebben ze hun voor- en nadelen en overigens hebben we ook een hoop kwakzalverij mogen aanschouwen met middelen als ivermectin, bleek, chloroquine en meer onzin middelen.

In Florida en Texas gaan de besmettingen door het dak en liggen de ziekenhuisbedden overvol doordat het virus regelrecht ontkend wordt. Waar zie jij kansen met het niet vaccineren dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@BlackMonkey Helder dankje, hier heb ik wat aan. Covid is voor mij geen gevaar, ik genees ervan.
Ik ben niet tegen vaccinatie. ik zeg ook niet of ik hem wel heb, of niet. Maar dat wordt wel gelijk gevraagd heb ik door.. Ik denk gewoon over deze methode die we nu doen na, en één van de vragen is ook, of we dit ook zo hadden gedaan als er geen internet was. Maar dat is een hele andere discussie.

Nee ach je kan het ook niet beantwoorden en af gaan vragen begrijp ik. en.. het gaat zoals het gaat, je zal wel moeten meegaan, ook als je er anders over denkt en het voor jou lichaam geen ziekte is. Helder

[ Voor 7% gewijzigd door Mel33 op 30-08-2021 22:25 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:12:
@BlackMonkey Helder dankje, hier heb ik wat aan. Covid is voor mij geen gevaar, ik genees ervan.
Ik ben niet tegen vaccinatie. ik zeg ook niet of ik hem wel heb, of niet. Maar dat wordt wel gelijk gevraagd heb ik door.. Ik denk gewoon over deze methode die we nu doen na, en één van de vragen is ook, of we dit ook zo hadden gedaan als er geen internet was. Maar dat is een hele andere discussie.
Je weet niet of covid voor jou een gevaar is want het kan bij iedereen een heftige reactie veroorzaken waardoor je in het ziekenhuis kunt belanden of long covid kunt krijgen. Daarom is die prik zo goed, de kans dat je t uberhaupt krijgt neemt af en als je t krijgt beschermt t voor 95% tegen ernstige klachten.
Nee ach je kan het ook niet beantwoorden en af gaan vragen begrijp ik. en.. het gaat zoals het gaat, je zal wel moeten meegaan, ook als je er anders over denkt en het voor jou lichaam geen ziekte is. Helder
Ik krijg toch echt de indruk dat je aan het trollen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja dat zou kunnen dat ik niet weet of het gevaarlijk is voor mij, ik heb al een covid gehad, flinke hoestbui en koppijn, en erger dan normaal, en een week lang. ik heb getest en was positief ook.
Heb ik die vaccinatie nodig of kan mijn lichaam het zelf veel beter op den duur. Ik wil dat eigenlijk gaan afwachten. de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ik krijg daar iig nu geen kans toe om te proberen.

Ja zet het onder trollen, maar ik ga gewoon nooit snel overstag. Ik hou daar niet van.
Maar ik heb deze nu geaccepteerd en nu begint bij mij wel een weerstand op te komen. om straks weer een andere of misschien meerdere te nemen.

want als ik dit dan accepteer met mij te laten doen, dan ben ik proefkonijn onder dwang, en dan wil ik mijn eigen lichaamproef eerst proberen. Misschien heeft mijn lichaam wel eigen weerstand. iig in mijn fam worden we oud en hebben weinig ernstige ziektes of complicaties.

Niemand die dit ook zo overdenkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:12:

Covid is geen gevaar, ik genees ervan zeg je.
Wie weet is de 2de keer als je die krijgt(ik hoop het echt niet) veel heftiger en moet je naar het ziekenhuis. Het is niet zo van : ik heb Covid gehad, nu kan mij niks meer gebeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Ja en jij bent er van overtuigd dat je niet zonder het vaccin die andere ergere 2de keer kan krijgen. we weten dat niet. dat is waar ik dan tegenaan loop, we gaan dus nooit weer zonder vaccineren proberen?

[ Voor 3% gewijzigd door Mel33 op 30-08-2021 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
Arjantje72 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:57:
[...]

Covid is geen gevaar, ik genees ervan zeg je.
Wie weet is de 2de keer als je die krijgt(ik hoop het echt niet) veel heftiger en moet je naar het ziekenhuis. Het is niet zo van : ik heb Covid gehad, nu kan mij niks meer gebeuren :)
De kans is wel extreem klein.
Net als dat je “volledig” gevaccineerd bent en toch ziek kan worden. (Hoewel dat schijnbaar toch steeds vaker voorkomt dan we denken)

Vooralsnog lijkt natuurlijke immuniteit een aanzienlijk betere weerstand te bieden dan vaccinatie.

Moet iedereen dan alleen natuurlijke immuniteit krijgen ? Nee. Vaccins beschermen zeker bepaalde risicogroepen. Wel vind ik dan men serieuzer moet kijken naar natuurlijke immuniteit. Deze personen hebben voldoende bescherming en daarmee kan hun vaccin beschikbaar gesteld worden aan landen die over onvoldoende vaccins beschikken.

[ Voor 3% gewijzigd door Valandil op 30-08-2021 23:16 ]

wijze woorden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:02:
Ja en jij bent er van overtuigd dat je niet zonder het vaccin die andere ergere 2de keer kan krijgen. we weten dat niet. dat is waar ik dan tegenaan loop, we gaan dus nooit weer zonder vaccineren proberen?
Je wil het leger ook de oorlog in sturen zonder training?

On the job leer je het veel beter tenslotte, als je het overleefd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arjantje72
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:02:
Ooh zeker kan ik het een tweede keer of derde keer krijgen, maar het ziekteverloop ziet er met wel veel beter uit.

Mijn dochtertje is geestelijk gehandicapt en als zij corona krijgt met haar zwak immuunstelsel gaat het waarschijnlijk niet goed komen.
Dus mijn vrouw, kind en ik hebben de 2 vaccinaties al een tijdje achter de rug. :)

Onze arts zei het heel overtuigend: Zonder vaccinaties komen we er gewoon niet uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BlackMonkey
Mel33 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:56:
Ja dat zou kunnen dat ik niet weet of het gevaarlijk is voor mij, ik heb al een covid gehad, flinke hoestbui en koppijn, en erger dan normaal, en een week lang. ik heb getest en was positief ook.
Heb ik die vaccinatie nodig of kan mijn lichaam het zelf veel beter op den duur. Ik wil dat eigenlijk gaan afwachten. de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Als dit werkelijk je redenatie is zou ik mij toch is verdiepen in hoe die vaccins nou werken. Ze doen niet meer dan je lichaam vast een blauwdruk geven van het virus. Je lichaam lost het dus nog steeds zelf op, maar kan veel gerichter aan de slag. Om het maar even simpel te zeggen. Tenzij het hele immuunsysteem anders gaat werken bestaat er in die context gewoon geen mogelijk wonder.

Maar je weerstand/angst/redenatie heb je nog steeds niet onderbouwd. Je vraagt enkel naar de weg of het ook anders/zonder kan. Er is een bizarre hoeveelheid onzin omtrent de vaccins verspreid, het lijkt alsof je er een paar hebt gelezen maar we gaan hier niet zitten gokken waar je weerstand vandaan komt. Genoeg mensen die er duiding aan kunnen geven hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Valandil schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 23:14:
[...]

De kans is wel extreem klein.
Net als dat je “volledig” gevaccineerd bent en toch ziek kan worden. (Hoewel dat schijnbaar toch steeds vaker voorkomt dan we denken)

Vooralsnog lijkt natuurlijke immuniteit een aanzienlijk betere weerstand te bieden dan vaccinatie.

Moet iedereen dan alleen natuurlijke immuniteit krijgen ? Nee. Vaccins beschermen zeker bepaalde risicogroepen. Wel vind ik dan men serieuzer moet kijken naar natuurlijke immuniteit. Deze personen hebben voldoende bescherming en daarmee kan hun vaccin beschikbaar gesteld worden aan landen die over onvoldoende vaccins beschikken.
Je bedient jezelf waarschijnlijk van een pre-print paper van een Israëlisch onderzoek. Ik hoop dat je beseft wat een pre-print is en dat je daar maar beperkte waarde aan kunt hechten.

De wetenschappelijke consensus is dat vaccineren altijd beter is dan zelf een besmetting ondergaan tenzij daar onderliggende medische indicaties zijn. Als is het alleen maar dat de kans en risico op ernstige ziektebeeld wordt voorkomen. Hiermee ontlast je de zorg los van andere bijkomstigheden zoals reductie in besmettelijkheid en duur daarvan. We zien in de zuidelijke Staten waar men het niet zo nauw neemt met vaccineren wat de gevolgen zijn voor het zorgstelsel. Ziekenhuizen liggen daar overvol, dat had niet nodig geweest met een simpele prik. De framing dat je met het vaccineren van enkel de risicogroepen, wat op zichzelf al een triviale selectie is, een serieus alternatief op de huidige strategie kunt noemen is niet realistisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
[...]

Deze discussie is net een pagina terug gevoerd meen ik. Leek toch een stuk lastiger te liggen. Dus of je moet een andere bron hebben dan daar gepost of je kan deze claim niet maken.
Gelukkig is hier dan ook al een hele tijd geleden naar gekeken en hoef je voor een QR-code maar 1 prik en een herstelbewijs. Vaccins beschermen trouwens alle groepen, maar jij vind ze enkel noodzakelijk bij de risicogroepen. Dat is iets anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
Pffffrrttt die studie met nog al wat omissies blijft z'n verwoestende werk wel doen zeg :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
gekkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:35:
[...]

Pffffrrttt die studie met nog al wat omissies blijft z'n verwoestende werk wel doen zeg :|
echt erg he?
Kijk eens naar Mexico of Brazilië, dat gaat echt goed.(dit is sarcastisch voor de duidelijkheid)
Ze kunnen dan ook geen land aanwijzen die vooruit gaan zonder vaccinaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjantje72 op 31-08-2021 00:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Voor mensen die op herd immunity blijven gokken en zich niet willen laten vaccineren:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E-CiF8XVcAIP9vQ.jpg

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

voorbeeld:

In de eerste plaats: paracetamol en aspirine zijn met name om de pijn te verlichten (waarbij aspirine ook nog een ontstekingsremmer is). Dit werkt dus niet tegen een virus (een virus is geen ontsteking), maar meer tegen de effecten die je persoonlijk ervaart (koppijn, spierpijn, etc) omdat je lichaam hard bezig is een ziekte uit te bannen.

Vaccinaties worden eigenlijk altijd aangeraden tegen virus ziekten. Ik ken 1 vaccinatie die niet per definitie per spuit ingebracht hoeft te worden, en dat is tegen polio.

Op dit moment is een vaccinatie door een injectie echt nog steeds de standaard methode. In de toekomst zal dat vast gaan veranderen, maar daar gaat echt nog heel veel tijd overheen (als je nu kijkt hoe mensen reageren op andere manieren waarop vaccinaties werken, denk ik dat de meeste een pil helemaal al niet niet zullen accepteren, die 5G chips zijn dan nog makkelijker in te brengen!)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Willybubba
  • Laatst online: 12-09 09:51

Willybubba

Nut up or shut up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U1-QF6wuv8IoQJKqDvTLqNQm5XQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZIgTifCuAhudObBpQuQCacAP.png?f=fotoalbum_large

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01

codex

Geen OpenAI agent :)

RoD schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 10:56:
[...]

Dat had ik niet van jou verwacht. Blijft bijzonder hoe het primitieve deel van het brein het rationele deel compleet kan overrullen.

Overigens, als je kampt met paniekaanvallen in dit soort situaties is Dare een goed boek. Heb ik veel aan gehad, maar kamp door hyperventilatie al 20 jaar met paniekaanvallen dus sijpelt er soms door.

Waar ik mij wel zorgen over maak, in Israël gaat de gevaccineerd-status pas worden toegekend na 3 prikken. Met de genoemde situatie van Leaseplan maak ik mij daar wel zorgen om. Als ik vanwege medische redenen geen 3 prik neem, dan ben ik wel bang voor de consequenties. Hoe zal daar mee worden omgegaan? Ik ben niet de enige die geen 3e prik kan nemen als dit gaat spelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

gambieter schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 01:27:
Voor mensen die op herd immunity blijven gokken en zich niet willen laten vaccineren:
[Afbeelding]
Vind je het zelf een beetje een geslaagde comic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
eamelink schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:54:
[...]

Ik had er ook m'n bedenkingen bij eerlijk gezegd :) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]
zelf kan ik niet tekenen, maar vanuit de tegenovergestelde hoek kun je een plaatje maken van een gesloten zwembad in Nederland met prikkeldraad en swat team ervoor omdat er in Australië nog een haai zwemt. We nemen het zekere voor het onzekere, zou je willen dat jouw kind opgegeten wordt omdat die haai de weg kwijt is en in Nederland uitkomt?

beide plaatjes doen geen recht aan iets wat op werkelijkheid lijkt, maar daar is het hier ook kroeg voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
gekkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 00:35:
[...]

studies

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.08.24.21262415v1

https://www.medrxiv.org/c...101/2021.06.01.21258176v2

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

https://science.sciencemag.org/content/371/6529/eabf4063
About 95% of subjects retained immune memory at ~6 months after infection

https://www.sciencedirect...cle/pii/S2352396421002036

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01557-z
evidence thus far predicts that infection with SARS-CoV-2 induces long-term immunity in most individuals.

Natuurlijke immuniteit biedt gewoon voldoende weerstand.
Geef de vaccins dan aan mensen/landen die het harder nodig hebben.

Helaas kan iedereen zich opmaken voor prik nr 3, anders geen groen vinkje :N

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Valandil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:33:
Natuurlijke immuniteit biedt gewoon voldoende weerstand.
Maar "voldoende "dat was niet waarop ik reageerde, dat was namelijk op het aspect "aanzienlijk beter".
Wellicht met het doel dat dat "aanzienlijk beter" aspect dan zou moeten opwegen tegen de doorgaans hogere risico's van een infectie tov vaccinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
gekkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:42:
[...]

Maar "voldoende "dat was niet waarop ik reageerde, dat was namelijk op het aspect "aanzienlijk beter".
Wellicht met het doel dat dat "aanzienlijk beter" aspect dan zou moeten opwegen tegen de doorgaans hogere risico's van een infectie tov vaccinatie.
Voldoende, meer dan genoeg, goed genoeg of beter.
Bij natuurlijke immuniteit is een derde shot niet nodig, dus naar mijn mening vind ik dat persoonlijk aanzienlijk beter.

Echter weigert politiek hier ook naar te kijken. En daar wringt voor mij de schoen.
Ik ben niet tegen vaccinatie, maar wel tegen vaccinatieplicht/dwang/drang.

De actie van Leaseplan van gisteren druist tegen al mijn principes in.
Dat ik niet naar een terras kan, so be it. Ik vind daar wel wat van en mis wetenschappelijk onderbouwing, maar een terras zal ik niet missen.

Echter waar leggen wij als maatschappij de grens?
Tot hoever laten we een tweederangs samenleving ontstaan?

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Valandil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:49:
[...]
Voldoende, meer dan genoeg, goed genoeg of beter.
Bij natuurlijke immuniteit is een derde shot niet nodig, dus naar mijn mening vind ik dat persoonlijk aanzienlijk beter.
Ah dus vaccinaties beschermen ook voldoende, ergo dus meer dan genoeg, goed genoeg of beter, dus aanzienlijk beter dan infectie ?
Wel interessant twee dingen die beide aanzienlijk beter zijn in vergelijking met elkaar :+

Verder dekt "natuurlijke immuniteit" dekt misschien de lading ook niet helemaal meer, er zal na natuurlijke infecties ook geen volstrekte immuniteit optreden net zoals bij vaccinaties helaas ook het geval is.

Daarnaast definieer "nodig" in dit geval en waarom dat bij "natuurlijke immuniteit" dan niet "nodig" zou zijn en bij vaccinaties wel en wat daar aan ten grondslag ligt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
gekkie schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:37:
[...]

Ah dus vaccinaties beschermen ook voldoende, ergo dus meer dan genoeg, goed genoeg of beter, dus aanzienlijk beter dan infectie ?
Wel interessant twee dingen die beide aanzienlijk beter zijn in vergelijking met elkaar :+

Verder dekt "natuurlijke immuniteit" dekt misschien de lading ook niet helemaal meer, er zal na natuurlijke infecties ook geen volstrekte immuniteit optreden net zoals bij vaccinaties helaas ook het geval is.

Daarnaast definieer "nodig" in dit geval en waarom dat bij "natuurlijke immuniteit" dan niet "nodig" zou zijn en bij vaccinaties wel en wat daar aan ten grondslag ligt ?
Nee vaccinaties beschermen niet voldoende, vandaar de komst van de 3e shot.

Natuurlijke immuniteit lijkt ook wederom betere bescherming te bieden bij de Delta:
https://fortune.com/2021/...ariant-pfizer-protection/

wijze woorden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Valandil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
[...]

Natuurlijke immuniteit lijkt ook wederom betere bescherming te bieden bij de Delta:
Het aantal linkjes posten sterkt je argumenten niet, zeker niet als dit artikel weer verwijst naar een eerder linkje van je.

Daarbij verwijs je naar preprints, dat betekent dat er over de gedane studies nog geen wetenschappelijke consensus is. Hetgeen wat bij de vaccins wel het geval is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Valandil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 11:40:
[...]
Wederom definieer "nodig" en hou je bijvb. ook rekening met wat er met vaccinaties nog leeft en wat er zonder vaccinaties al dood is als preselectie ?

Daarnaast kun je je afvragen of voor sommige landen juist het weigeren van vaccinaties niet een mede reden is van het grootschalig gaan voor een 3e shot ipv alleen aan specifieke groepen.
Iets wat mee zou kunnen mee wegen hun overweging is om te proberen met het zo hoog mogelijk houden van de weerstand in het bereidwillige deel, te compenseren voor het zorgaandeel van die niet gevaccineerden.
En dan zijn we weer terug bij de studie met omissies waarmee we gestart zijn :+.
(want dat wordt weer geciteerd in dit artikel)

[ Voor 26% gewijzigd door gekkie op 31-08-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
Pre-print is niet een document dat uit de lucht is gegrepen.
Het is een onderzoek incl onderbouwing van een of meerdere wetenschappers dat wacht op een review van collega's.

wijze woorden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Valandil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:49:
[...]
Bij natuurlijke immuniteit selectie is een derde shot niet nodig, dus naar mijn mening vind ik dat persoonlijk aanzienlijk beter.
Fixed that for you :P

Voordat ik mijn prik ging halen, heb ik nog gelezen over de afnemende bescherming ervan. En toen viel mij op dat het elke keer ging om de afnemende bescherming tegen besmetting, maar dat de effectiviteit nog steeds behoorlijk hoog was als het ging om het voorkomen van ziekenhuisopname en erger. Ook bij Delta.

Tsja, als ik dan kan kiezen tussen corona light of corona extra, dan ga ik maar voor de light variant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Valandil schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:18:
Pre-print is niet een document dat uit de lucht is gegrepen.
Het is een onderzoek incl onderbouwing van een of meerdere wetenschappers dat wacht op een review van collega's.
Zie volgens mij was het @RoD in dit topic met al enige kritiek op de onderzoeksopzet en tevens posts die doen vermoeden dat als er al een verschil zou zijn, dit naar verwachting klein zou zijn, ipv "aanzienlijk beter".

Bovendien zie ik nergens waarom een mogelijke infectie na vaccinatie, minder zou zijn dan dan die veronderstelde geweldige "natuurlijke infectie" bij de eerste keer ?

[ Voor 14% gewijzigd door gekkie op 31-08-2021 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
De anti-vax beweging doet graag alsof het of-of is: ik neem de prik niet want ik vertrouw op m'n afweersysteem (want dat is beter volgens mij). Alsof de prik een deel van je afweersysteem vervangt en je een keuze voor het leven moet maken. Dat zou inderdaad een vrij stressvolle beslissing zijn :+

Het is gewoon een lesje Covid 101 waarbij je lichaam leert hoe een stukje van het virus eruit ziet, daarna werkt je afweersysteem als voorheen (maar dan iets sneller tegen dit virus) en zal het alsnog nieuwe antistoffen aanmaken als het virus gezien wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

codex schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:50:
[...]

Dat had ik niet van jou verwacht. Blijft bijzonder hoe het primitieve deel van het brein het rationele deel compleet kan overrullen.
Klopt ja, ik vind het dan ook best wel stom :P Ik werk de hele dag met dit soort zaken (veilig vanaf een bureau :+ ) en dan zelf bang zijn voor een mini-naaldje.
Overigens, als je kampt met paniekaanvallen in dit soort situaties is Dare een goed boek. Heb ik veel aan gehad, maar kamp door hyperventilatie al 20 jaar met paniekaanvallen dus sijpelt er soms door.
Het valt in die zin best mee hoor. Ik vind het een zeer onprettige gebeurtenis, waarbij ik dat primitieve deel van het brein even koest moet houden, maar het lukt wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
BarôZZa schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:23:
<stomzinnig filmpje van een stel droeftoeters>

_O-
:?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die reacties.. :')
Dat doet "onze" regering al bijna twee jaar! Iedere dag herhalen en angst zaaien. "U gaat dood, wanneer je geen vaccin neemt en geen kapje opdoet en niet 1,5 meter afstand houdt! Onze "koning" tekent hiervoor! Heel veel mensen zijn nog niet wakker! Ikzelf al meerdere jaren. In 2017 was er al een patent op de naam "Covid 19". In 2017 was het vaccinatiepaspoort al klaar! Fauci (Amerikaanse RIVM) heeft biljarden Amerikaanse dollars betaald om een vaccin te laten maken in Wuhan. Ruim 3000 emails zijn geopenbaard. En weet je wat ..... de naam Marianne Koopmans kwam er ook in voor. Minister de Jonge zijn broer heeft een hoge functie bij Aztra! Ga zo maar door! Bijna alle ministers zijn lid van het WEF! George Soros wil ons niet beschermen met het vaccin. Deze wil de mensheid terug dringen naar 500 miljoen mensen! Allemaal te lezen op het internet! Het duurt niet lang meer! Het komt allemaal en nog meer uit!
Die heeft de laatste paar hersencellen die ze over had maar besteed om dit te typen?

Oja, en Elvis Presley is nog steeds in leven en club of 27 is stiekem illuminati.

Wij hebben er hier ook eentje rondlopen, chipimplants en 5G activeren om ons allemaal drones te maken, zodat we als slaven in de mijnen van China kunnen werken. Humor, maar ergens best gevaarlijk.. er is altijd nog ergens een idioot die het nog geloofd ook.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:50
IJzerlijm schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:50:
[...]

https://ourworldindata.or...A&Metric=Confirmed+deaths

Alles was toch zoveel beter geregeld daar ? Mondkapjes en geen gezeik over maatregelen negeren zoals hier.
Als je de grafiek ziet, dan zie je dat het ook beter was geregeld tot halverwege dit jaar. Ik ben in mei teruggekomen, toen het daar net mis ging en ze lakser werden(delta + massaal sri lankanees nieuw jaar vieren en de geest was uit de fles). Overigens hebben ze daar nog steeds veel minder doden dan hier in totaal met meer mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eamelink schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 08:54:
Zet het je aan het denken? Dan wel. Dat bug53 er een <censuur> reply aan waagt suggereert dat het bij hem niet is gelukt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
[Afbeelding]
Als de haaien maar eerst hun buikjes vol eten aan de oudjes en de zwakkere in het zwembad heb ik er niet zo'n moeite mee... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

vj_slof schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:43:
Als de haaien maar eerst hun buikjes vol eten aan de oudjes en de zwakkere in het zwembad heb ik er niet zo'n moeite mee... ;)
Het lijken me allemaal kinderen. Ook meer logisch qua timing met het openen van de scholen? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
Cartman! schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 22:33:
[...]

Je weet niet of covid voor jou een gevaar is want het kan bij iedereen een heftige reactie veroorzaken waardoor je in het ziekenhuis kunt belanden of long covid kunt krijgen. Daarom is die prik zo goed, de kans dat je t uberhaupt krijgt neemt af en als je t krijgt beschermt t voor 95% tegen ernstige klachten.
Hetzelfde geld toch voor verkoudheid en griep. Iedereen komt(kwam) ermee in aanraking en 99% had er geen last van.

Ik weet zelf 99.9% zeker dat ik lange tijd in contact bij geweest binnen met iemand die covid (iig zeer waarschijnlijk) heeft gehad.

Iedere betrokkene daar heeft er verder geen last van gehad.

Ik weet niet of als ik ziek wordt ik ernstig ziek wordt. Maar ik weet wel dat het lichaam heel goed werkt om heel veel infecties te voorkomen. En dat een vaccinatie maar een klein deel van een oplossing is. Juist gezond zijn in alle opzichte is erg belangrijk.

Een gezond lichaam kan zo goed als alles zelf aan. maar we doen nog steeds alsof het merendeel dood gaat door Corona.

Het stukje van de NOS ook weer zo "telegraaf" 3500 patienten verwacht deze winter. Wat toch klinkt als we hebben 3500 bedden op het IC nodig. Maar in de tekst staat in heel de winter.

We vergeten massaal hoe goed een menselijk lichaam werkt. Daarom zijn we ook met zoveel op de aarde. Als een of ander corona virus ons zou uitroeien dan waren we er al lang niet meer geweest.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Don't feed the troll.

[ Voor 94% gewijzigd door Cartman! op 31-08-2021 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valandil
user109731 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:39:
De anti-vax beweging doet graag alsof het of-of is: ik neem de prik niet want ik vertrouw op m'n afweersysteem (want dat is beter volgens mij). Alsof de prik een deel van je afweersysteem vervangt en je een keuze voor het leven moet maken. Dat zou inderdaad een vrij stressvolle beslissing zijn :+

Het is gewoon een lesje Covid 101 waarbij je lichaam leert hoe een stukje van het virus eruit ziet, daarna werkt je afweersysteem als voorheen (maar dan iets sneller tegen dit virus) en zal het alsnog nieuwe antistoffen aanmaken als het virus gezien wordt.
Denk dat je redelijk kort door de bocht gaat.
Mijn lichaam heeft door eerder besmetting al lesje Covid 101 doorgemaakt.
Vaccineren voegt niks toe behalve schikken in de vaccinatiedrang van de overheid in ruil voor een stukje "vrijheid"

[ Voor 5% gewijzigd door Valandil op 31-08-2021 15:03 ]

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Lekkere selectieve quote.

Als je de rest had gelezen had je gezien dat ik zeg dat we zo gezond mogelijk moeten zijn om zo beter bestand te zijn tegen welke vorm van ziekte dan ook.

Juist de focus leggen op het puur voorkomen is echt een utopie.

edit: ow dat is lekker om dan maar je inhoud aan te passen.

Ik blijf erbij Vaccins zijn een hulpmiddel. Maar we moeten echt anders gaan denken over corona willen we weer een beetje normaal kunnen leven. En een onderdeel zou sowieso moeten zijn voor iedereen om gezond te leven. (en nee ik doe dat ook echt niet voor 100%).

[ Voor 29% gewijzigd door Kevinp op 31-08-2021 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Het is eerder om te huilen dat we schijnbaar advocaten en huisartsen hebben die in sprookjes geloven. Dan ben je toch wel diep afgegleden en goed van het padje geraakt.

De Nuremberg code waar onze “advocaat” prat op gaat heeft geen enkele juridische status maar zit hem meer in de achterliggende context over experimenten. Dat is hetgeen je bij alle conspiracy aanhangers hoort terugkomen, dat het vaccineren een experiment is.

Met dat betreft is het wel ironisch dat net zoals COVID-19 de conspiracy theorieën zeer besmettelijk zijn en over landsgrenzen heen waaien met nagenoeg exact dezelfde inhoudt. Een blik op wat Amerikaanse conservatieve Reddit draadjes leert mij dat niet veel later dezelfde ridicule onzin in onze GoT Corona topics opduikt. Wellicht zouden ze daar ook een vaccin voor moeten ontwikkelen ;)
Kevinp schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Hetzelfde geld toch voor verkoudheid en griep. Iedereen komt(kwam) ermee in aanraking en 99% had er geen last van.

Ik weet zelf 99.9% zeker dat ik lange tijd in contact bij geweest binnen met iemand die covid (iig zeer waarschijnlijk) heeft gehad.

Iedere betrokkene daar heeft er verder geen last van gehad.

Ik weet niet of als ik ziek wordt ik ernstig ziek wordt. Maar ik weet wel dat het lichaam heel goed werkt om heel veel infecties te voorkomen. En dat een vaccinatie maar een klein deel van een oplossing is. Juist gezond zijn in alle opzichte is erg belangrijk.

Een gezond lichaam kan zo goed als alles zelf aan. maar we doen nog steeds alsof het merendeel dood gaat door Corona.

Het stukje van de NOS ook weer zo "telegraaf" 3500 patienten verwacht deze winter. Wat toch klinkt als we hebben 3500 bedden op het IC nodig. Maar in de tekst staat in heel de winter.

We vergeten massaal hoe goed een menselijk lichaam werkt. Daarom zijn we ook met zoveel op de aarde. Als een of ander corona virus ons zou uitroeien dan waren we er al lang niet meer geweest.
En hoe verhoudt zich dit tot al die slachtoffers die zijn overleden door COVID-19?

[ Voor 36% gewijzigd door Miki op 31-08-2021 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Wie heeft hier dan de wijsheid in pacht?
De pro of de antie?

En als je zegt dat je de wetenschap geloofd dat is prima maar waarom hebben we na 70 jaar dan nog de honger niet opgelost. Want de wetenschap kan het al.

Dus waar ligt dat nu aan dat het nog niet is opgelost…
Je komt dan ergens bij ‘lobby’ en ‘overtuigen’ en ‘macht’ uit. Daar zit dan de crux dat het nog niet is opgelost.
En zolang alles dus een ‘mening’ is, hou ik overal een slag om de arm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinp
Miki schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:25:
[...]

En hoe verhoudt zich dit tot al die slachtoffers die zijn overleden door COVID-19?
Realiserend dat griep en verkoudheid al 100'd en zo niet duizenden jaren onder ons zijn en de mensen die evolutionair er beter tegen kunnen waarschijnlijker voor nageslacht hebben gezorgd is daar geen zinnig woord over te zeggen.

Maar iedereen ziet hopelijk wel in dat de eerste griepgolf ooit waarschijnlijk veel dodelijker was, zeker als je gaat kijken naar populatie en dichtheid van populatie.

We moeten er alles aan doen om zwakke te beschermen. Maar het mogen ook duidelijk zijn dat de maatregelen waarschijnlijk meer levensjaren kosten dan dat ze opleveren. Dat heeft het ministerie ons zelf voorgerekend ca 1.5 jaar geleden.

En zeggen dan moeten we keuzes maken op het IC dat doen we nu ook. We kiezen voor een corona patiënt die gemiddeld nog 3 jaar te leven heeft ipv een operatie voor iemand die nog veel langer te leven heeft, maar deze operatie niet perse nu nodig heeft, en we niet weten hoeveel levensjaren uitstellen kost.

Ik ontkent Covid niet, vaccinaties lijken te werken, hoewel we dat pas echt over een paar maanden kunnen zeggen als het echt herfst wordt en het aantal positieve testen snel zal toenemen.

Maar blijkbaar willen mensen graag nog een winter verplicht opgesloten zitten. Want mijn vermoedde is dat we daar naartoe gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Kevinp schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:57:
[...]

Ik weet niet of als ik ziek wordt ik ernstig ziek wordt.
Hey grappig, precies de redenen waarom ik mij wel heb laten vaccineren. Omdat ik het niet weet.

Mijn vrouw heeft vorig jaar corona gehad. Heeft dagen naast mij lopen hoesten, voordat ik haar naar de teststraat bracht. Mijn dochter en ik kregen praktisch niks (dochter van destijds 4 jaar oud een paar dagen schor, ik een beetje snotterig). Maar ja, ik wou mijn kind van 4 jaar oud niet meesleuren naar de teststraat, dus heb ik mij destijds niet getest. En ik heb daarna ook nooit een positieve antistoffen test gehad (mijn vrouw wel).

Dus ik heb geen enkele garantie dat het de volgende keer weer zo zou gaan.

Met een vaccin (erbij) vergroot ik de kans dat mijn immuunsysteem bij een volgende besmetting wel weet wat het moet doen. Want dat is uiteindelijk wat dit is, een kansspel. Je kunt een kans op ernstige ziekte vergroten of verkleinen. Wat doe jij liever?

Daarnaast heb ik nog het argument dat ik nu dan iig iets ertegen heb geprobeerd te doen. Dus als ik nu ook met vaccin alsnog ziek word van corona, kan ik tenminste zeggen dat ik mijn best gedaan heb. Shit happens. Maar stel je ligt straks in het ziekenhuis naar lucht te happen als ongevaccineerde, dan baal je wel.

PS
Ik merk in mijn omgeving dat het een behoorlijke impact heeft dat ik mij heb laten vaccineren als 1 van de grootste twijfelaars die er zijn :) Ik hoor links en rechts van mensen dat ze nu misschien toch ook maar een prik gaan halen. Bizar. En daar zitten mensen tussen die tot voor kort riepen dat ze het absoluut niet wilden.

Misschien ook wel onder het mom van "als zelfs het opperhoofd van de angsthazen het aandurft, dan kan ik het ook" _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kevinp schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:07:
[...]

Ik blijf erbij Vaccins zijn een hulpmiddel. Maar we moeten echt anders gaan denken over corona willen we weer een beetje normaal kunnen leven. En een onderdeel zou sowieso moeten zijn voor iedereen om gezond te leven. (en nee ik doe dat ook echt niet voor 100%).
'gezond', je trekt nu een complete vracht aan nieuwe discussies open :P

Het hele probleem is juist het denken, dat gaat bij het gros blijkbaar verkeerd. 'ik heb vrijheid', 'ik eet gezond', 'covid is nep', 'zolang ik er niet aan dood ga, prima', na ruim 1,5 jaar kan je maar 1 ding zeker zeggen: de mens is een gewoontedier en zal altijd terug (willen) vallen in z'n oude vastgeroest patroon.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlackMonkey
Kevinp schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:02:
En zeggen dan moeten we keuzes maken op het IC dat doen we nu ook. We kiezen voor een corona patiënt die gemiddeld nog 3 jaar te leven heeft ipv een operatie voor iemand die nog veel langer te leven heeft, maar deze operatie niet perse nu nodig heeft, en we niet weten hoeveel levensjaren uitstellen kost.
De vaccins hebben de druk op de zorg zover weten terug te krijgen dat we die geplande zorg weer kunnen uitvoeren. Er zijn talloze voorbeelden te vinden dat dit zonder vaccins gewoon niet mogelijk is. Je slaat namelijk ook voor het gemak even over dat een patient die planbare zorg nodig heeft ook het best niet besmet kan zijn, of hij nou daadwerkelijk veel nadeel van covid heeft of niet.
Ik ontkent Covid niet, vaccinaties lijken te werken, hoewel we dat pas echt over een paar maanden kunnen zeggen als het echt herfst wordt en het aantal positieve testen snel zal toenemen.
Ze werken zeer effectief tegen ziekenhuisopname. Dat is het doel en hoe de effectiviteit word gemeten. Zie ook:

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E9zxqgbWUAwS3s3?format=jpg&name=medium
Maar blijkbaar willen mensen graag nog een winter verplicht opgesloten zitten. Want mijn vermoedde is dat we daar naartoe gaan.
Mensen willen dat graag want jij vermoed dat. Juist 8)7. Fijn ook dat je de complete nuancering of mist dat mensen dat dan zouden "willen" omdat het noodzakelijk is. Jij twijfelt aan die noodzakelijkheid (mede door een idiote vergelijking dat we vroeger geen ernstige ziektes gehad zouden hebben, spoiler dat hebben we wel), dat geldt niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:35

Agent47

I always close my contracts.

Lethalis schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:06:
[...]

Hey grappig, precies de redenen waarom ik mij wel heb laten vaccineren. Omdat ik het niet weet.

Mijn vrouw heeft vorig jaar corona gehad. Heeft dagen naast mij lopen hoesten, voordat ik haar naar de teststraat bracht. Mijn dochter en ik kregen praktisch niks (dochter van destijds 4 jaar oud een paar dagen schor, ik een beetje snotterig). Maar ja, ik wou mijn kind van 4 jaar oud niet meesleuren naar de teststraat, dus heb ik mij destijds niet getest. En ik heb daarna ook nooit een positieve antistoffen test gehad (mijn vrouw wel).

Dus ik heb geen enkele garantie dat het de volgende keer weer zo zou gaan.

Met een vaccin (erbij) vergroot ik de kans dat mijn immuunsysteem bij een volgende besmetting wel weet wat het moet doen. Want dat is uiteindelijk wat dit is, een kansspel. Je kunt een kans op ernstige ziekte vergroten of verkleinen. Wat doe jij liever?

Daarnaast heb ik nog het argument dat ik nu dan iig iets ertegen heb geprobeerd te doen. Dus als ik nu ook met vaccin alsnog ziek word van corona, kan ik tenminste zeggen dat ik mijn best gedaan heb. Shit happens. Maar stel je ligt straks in het ziekenhuis naar lucht te happen als ongevaccineerde, dan baal je wel.

PS
Ik merk in mijn omgeving dat het een behoorlijke impact heeft dat ik mij heb laten vaccineren als 1 van de grootste twijfelaars die er zijn :) Ik hoor links en rechts van mensen dat ze nu misschien toch ook maar een prik gaan halen. Bizar. En daar zitten mensen tussen die tot voor kort riepen dat ze het absoluut niet wilden.

Misschien ook wel onder het mom van "als zelfs het opperhoofd van de angsthazen het aandurft, dan kan ik het ook" _O-
Hoe voel je je nu? 2 dagen na je vaccinatie?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Pagina: 1 ... 17 ... 85 Laatste

Let op:
De persoonlijke afweging om je te vaccineren kun je hier bespreken. Echter we gaan hier geen medische discussies voeren over de werking van het vaccin of eventuele bijwerkingen. Daar zijn de overige topics voor en voor persoonlijke medische kwesties: bespreek dit met je eigen specialist.
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Ontwikkeling, werking ed van de Coronavaccins
Het Coronavirus in Nederland en België - deel 13

Let op: het themaforum gaat sluiten: ZieMaar! in "Themaforum: Coronavirus - Feedbacktopic"