Acties:
  • +11 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:16
Jouw claim was dat er juist daar niet werd gecontroleerd en dat is aantoonbaar precies andersom. Er wordt alleen in de horeca gecontroleerd.

Verder kom je met een berg claims die je niet kan duiden. Is het probleem fraude of zijn het de vele inherente lekken in het systeem?

- Gevaccineerden zijn niet steriel en mogen ongetest naar binnen.
- Personeel mag je niet verplicht testen.
- Direct na Janssen mocht je gaan dansen.
- 40 uur tussen test en toegang.
- Test is 94% sensitief.

Ik snap dat de media goed loopt te stoken, maar al dat gekrakeel over frauderende personen noemt niet deze inherente problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

renedr schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:12:
[...]
Op een gegeven moment is het aantal mensen op toch?

https://www.sanquin.nl/ov...bij-77-procent-van-donors

77% van de donors heeft al antistoffen. Dus nog 23% over m te besmetten.

Hoe kan het dan ooit zo hard gaan met de besmettingen?

We hebben niet eerder zo’n forse stijging gezien, terwijl er minder mensen dan ooit zijn zonder antistoffen.
Als je met 4% van Nederland die niet is gevaccineerd al de hele zorg kan plat leggen in vorige golven, dan is de huidige 30 tot 40% van NL zonder antistoffen ruim genoeg om alles weer over de klif te jagen.
(Sanguin heeft geen standaard doorsnede van de bevolking bij het bloed geven)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
TheRicolaa10 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Hoe lang moeten we dit nog volhouden als straks iedereen de kans gehad heeft op een vaccinatie? Lijkt me dat we een keer door moeten. We zijn al 1,5 jaar bezig.
Je geeft zelf het antwoord. Dat moment ligt ergens medio september (dan is bijna iedereen die wil dubbel geprikt met twee weken activatie). Als we de tieners meeprikken dan komen daar nog wat weken bij.

En hoewel ik geen lockdown verwacht tenzij dingen echt misgaan kan het zijn dat we bepaalde dingen toch anders moeten gaan doen dan vroeger. Dat is niet leuk, maar continue je IC halfvol met Covid patienten doet ook een bak schade aan de maatschappij.

Denken dat we "terug naar normaal" gaan na deze crisis is heel makkelijk gedacht. Dit zijn altijd momenten waarop dingen veranderen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

CMD-Snake schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:24:
Waarom dan de paniek? Hebben we een soort smetvrees opgebouwd de afgelopen tijd en willen we nu naar een soort zero covid gaan?
Paniek lijkt me ook nog niet echt nodig.

Maar we kunnen retrospectief denk ik wel concluderen dat het heropenen van discotheken na 15 maanden, op het moment dat zo’n 20% van de doelgroep gevaccineerd is, niet het meest lumineuze idee ooit was, als je op schema ligt om één maandje later zo’n 70% van die groep gevaccineerd te hebben.

Ik ben niet van het alles eindeloos uitstellen om elk risico maar te minimaliseren, maar dit was wel echt low-hanging fruit om nog een maandje uit te stellen :)

[ Voor 12% gewijzigd door eamelink op 07-07-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

En niet testen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Nogmaals, "cooking the books". Als je de westerse landen tegen elkaar afzet zijn er wel verschillen in effectiviteit van de aanpak, maar bepaalde dingen zijn vrij constant.

Ik geloof niet dat een slecht gevaccineerd land zonder maatregelen geweldige cijfers heeft.. er zijn geen Roemeense kaboutertjes die het virus preventief ut de neus weg bezemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
Vraag me af of dat ook de nieuwe strategie van Urk is :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JV1X39c0qosM8EYsyYBD8Mmcze0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5s1W7iKWoNJo47vfOVEsYs8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48
roffeltjes schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Denken dat we "terug naar normaal" gaan na deze crisis is heel makkelijk gedacht. Dit zijn altijd momenten waarop dingen veranderen.
Voor mij is het al "normaal" genoeg als we nergens meer een algemene anderhalve-meter regel hoeven te houden, en ook de kleine poppodia gewoon weer volle bezetting kunnen draaien, no questions asked.

Als we dat niet bereiken in de endemische fase, dan zie ik het somber in, want dan kun je carnaval voor de rest van deze eeuw gewoon afschrijven, net zoals de vierdaagsefeesten, het WK voetbal, en koningsdag.

That will be the day the music dies.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 07-07-2021 20:43 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:19

Onbekend

...

roffeltjes schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:29:
[...]
Jouw claim was dat er juist daar niet werd gecontroleerd en dat is aantoonbaar precies andersom. Er wordt alleen in de horeca gecontroleerd.
Mijn claim is dat een deel van de horeca niet goed controleert. Nu moet je dat niet gaan verdraaien!
Verder kom je met een berg claims die je niet kan duiden. Is het probleem fraude of zijn het de vele inherente lekken in het systeem?
Ik kom met claims die je op vele nieuwssites terug kunt vinden. Bijvoorbeeld hier een uitgebreid artikel van de Volkskrant:
https://www.volkskrant.nl...eenshotje-delen~b1419271/

Het topic gaat te hard om al die links te gaan opzoeken, maar even Googlen kan je ook zelf.
- Gevaccineerden zijn niet steriel en mogen ongetest naar binnen.
- Personeel mag je niet verplicht testen.
- Direct na Janssen mocht je gaan dansen.
- 40 uur tussen test en toegang.
- Test is 94% sensitief.
Er zijn inderdaad wat bekende punten wat niet goed geregeld is. Dat je na een vaccin meteen de avond naar de horeca moest, daarvan wist iedereen dat dat niet kon omdat de volledige vaccinwerking pas na 1 of 2 weken komt. Als bezoeker weet je dat ook.
Ik snap dat de media goed loopt te stoken, maar al dat gekrakeel over frauderende personen noemt niet deze inherente problemen.
Uiteraard worden sommige dingen erg uitgebreid in de media aangehaald. Maar daarin tegen worden andere zaken nauwelijks belicht.
Uit de ervaring die ik van het weekend heb gehad, zie ik dat bepaalde horeca actief meewerkt aan het negeren van die toegangscontrole. Primair gaat het om zoveel mogelijk omzet draaien, en als je mensen buiten moet houden heb je die omzet niet. (Als ik een horeca-eigenaar zou zijn wist ik het ook wel, en liet ik die mensen ook gewoon naar binnen.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:40:
[...]

De veiligste gemeente in Nederland! Hoe duur is een huis in Urk? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
GAIAjohan schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:35:
[...]

En dan vergeet je bevolkingsdichtheid maar even mee te rekenen, wat natuurlijk ook van belang is.
Tevens heb ik als grensbewoner best mijn twijfels over de Duitse testen/testbereidheid. Gezien hoe extreem veel Duitsers hier komen tov de spontaan veel lagere cijfers in een buurgemeente al de hele crisis door (veel lager dan welke Nederlandse gemeente dan ook, zelfs 300km verderop).. Oké muv Schiermonnikoog..
Dus 5meter de grens over zijn spontaan de cijfers een kwart tov hier, maar nergens in NL of BE? Ik vind het toch ietwat ongeloofwaardig, zeker als je dan een situatie bij het outlet Roermond of retailpark kent, of de campings rondom Roermond..

[...]

Met hun insteek mogen ze van mij geboycot worden. De lonen tijdens de coronasluiting zijn in principe betaald door de belastingbetaler. Haal maar even gemiddeld 23 minuren in voor niks..
De werknemers zijn net zo goed slachtoffer van de coronasituatie..
Dit viel me ook al op.

Als er echt zo weinig mensen in de duits/nederlande gemeentes besmet zijn aan de duitse kant dan is dat zeker interessant. Maar niemand die er iets mee deed.

Ik weet dat Maurice de hond daar wel een theorie over had en dat was dat huizen vaak slechter geisoleerd zijn in Duitsland en/of meer natuurlijke ventilatie hebben.

Dat zou iig een verklaring kunnen zijn. (overigens ook de test bereidheid).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:03

ultimateharry

Team Slayer:-)

Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:40:
[...]

[Afbeelding]
Hebben wellicht al eerder groepsimmuniteit behaald, gemiddelde leeftijd is opeens 30 jaar en de lokale begrafenis-ondernemer heeft onlangs een nieuwe Porsche besteld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:42

franssie

Save the albatross

Wat mij vandaag opviel is dat ik weer meer mondkapjes zie in de supermarkten. Ben benieuwd hoe zich dat morgen ontwikkeld na de cijfers van vanmiddag. Zelf geloof ik er niet zo in maar heb er ook die 5 minuten in de winkel ook geen last van (en heb nog wel een voorraadje dat ik mag wegwerken).
Dus misschien als er meer mensen zijn die ze gaan dragen ik ook weer aan boord stap in het kader van alle beetjes helpen (maar dan moet de natte horeca ook weer dicht voor een maandje)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
YakuzA schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Als je met 4% van Nederland die niet is gevaccineerd al de hele zorg kan plat leggen in vorige golven, dan is de huidige 30 tot 40% van NL zonder antistoffen ruim genoeg om alles weer over de klif te jagen.
(Sanguin heeft geen standaard doorsnede van de bevolking bij het bloed geven)
Wat ik me ook afvraag is welke vaccinatiegraad we nu met deze Delta-variant nodig hebben om de (theoretische) groepsimmuniteit te bereiken, en hoe groot de R van een potentiële nieuwe variant zou moeten zijn om ook met 100% vaccinatiebereidheid niet op groepsimmuniteit uit te komen, en dus nooit onder een effectieve R van 1 te komen.

Met andere woorden, is er aan de (nabije) horizon met een besmettelijker variant kans op een no-win scenario waar we nooit meer uit kunnen komen zelfs als we dat allemaal willen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:20

Dennis1812

Amateur prutser

Stoney3K schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:25:
[...]

Wat ik me ook afvraag is welke vaccinatiegraad we nu met deze Delta-variant nodig hebben om de (theoretische) groepsimmuniteit te bereiken, en hoe groot de R van een potentiële nieuwe variant zou moeten zijn om ook met 100% vaccinatiebereidheid niet op groepsimmuniteit uit te komen, en dus nooit onder een effectieve R van 1 te komen.

Met andere woorden, is er aan de (nabije) horizon met een besmettelijker variant kans op een no-win scenario waar we nooit meer uit kunnen komen zelfs als we dat allemaal willen?
Er is vziw nog nooit een bedmettelijk virus gekomen waar we nooit meer vanaf gekomen zijn.
Ofwel doordat we er niet teveel last meer van hebben (influenza) of het virus is weg door andere oorzaken. Waarvan de meest extreme het uitroeien van de mensheid zou zijn. Dit zie ik alleen niet snel gebeuren door een corona virus. Hoe besmettelijker hoe minder ziek je er van wordt namelijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Elke pandemie dooft tot nu toe uiteindelijk een keer uit. Alleen is de route tot nu toe nooit zonder extreem veel pijn gegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:14:
[...]

De dominantie van de Delta-variant en het loslaten van de maatregelen zijn synchroon gebeurd. Dat is enkel achteraf uit elkaar te trekken met gedetailleerde kiemsurveillance data, het liefst per regio en per leeftijdsgroep. Nederland sequenced nou eenmaal niet zo heel veel positieve testen, en publiceert op dit moment ook nog geen gegevens over leeftijd of regio.

De vraag die ik vooral heb: Gaan we in de nabije toekomst nog wel onder een R-factor van 1 raken?

Oftewel, komt er een piek en daarna een daling, of blijven we (rustig) doorstijgen?

Voor Stap 4 zaten we vrij stabiel op een R-factor van 0,75 tot 0,80. Ondertussen weten we dat de Delta-variant 50% tot 60% besmettelijker is [...]
[...]
Het is nog iets erger. Delta lijkt 50 a 60% besmettelijker dan alpha. En daarbovenop werken vaccins 6 tot 35% minder tegen besmetting dan bij alpha. Bij de huidige vaccinatiegraad in NL moet je denken aan een totale factor tussen 1.8 en 1.9 en dat is zeer fors.

Het goede nieuws: die R[alpha] van 0.75 a 0.80 is niet statisch. Er zit een stevige dalende trend in door steeds verder toenemende vaccinatiegraad.

Iets verder in de toekomst meer goed nieuws: bij de alpha variant is het verschil tussen 1 en 2 prikken qua bescherming niet zo groot; de tweede verhoogt de bescherming slechts met een procent of 10. Bij delta heeft de tweede prik een veel groter effect. Dat betekent dat de R-waarde bij de delta variant initieel iets langzamer daalt dan voor alpha (immers: vaccins zijn iets minder effectief). Maar op langere termijn wel langer blijft doordalen (groter effect 2e prikken).

Ik geloof dat als we de TvT ellende elimineren, de R-waarde redelijk vlot weer onder de 1 kan. Maar met een getal dat slechts een klein beetje onder 1 zal zitten, zijn wel helaas wel lang bezig om de berg van 3000, of 6000 of 8000 dagelijkse positieve tests weer af te graven. We hebben in twee weekends onszelf voorzien van 2 a 3 maanden met verhoogde cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

t_captain schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:34:
[...]
<> We hebben in twee weekends onszelf voorzien van 2 a 3 maanden met verhoogde cijfers.
Ben dan ook erg benieuwd naar het advies van het OMT dat morgen zou kunnen/moeten komen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48

The Legend

*Plop*

[...]

Het is nog iets erger. Delta lijkt 50 a 60% besmettelijker dan alpha. En daarbovenop werken vaccins 6 tot 35% minder tegen besmetting dan bij alpha. Bij de huidige vaccinatiegraad in NL moet je denken aan een totale factor tussen 1.8 en 1.9 en dat is zeer fors.

Het goede nieuws: die R[alpha] van 0.75 a 0.80 is niet statisch. Er zit een stevige dalende trend in door steeds verder toenemende vaccinatiegraad.

Iets verder in de toekomst meer goed nieuws: bij de alpha variant is het verschil tussen 1 en 2 prikken qua bescherming niet zo groot; de tweede verhoogt de bescherming slechts met een procent of 10. Bij delta heeft de tweede prik een veel groter effect. Dat betekent dat de R-waarde bij de delta variant initieel iets langzamer daalt dan voor alpha (immers: vaccins zijn iets minder effectief). Maar op langere termijn wel langer blijft doordalen (groter effect 2e prikken).

Ik geloof dat als we de TvT ellende elimineren, de R-waarde redelijk vlot weer onder de 1 kan. Maar met een getal dat slechts een klein beetje onder 1 zal zitten, zijn wel helaas wel lang bezig om de berg van 3000, of 6000 of 8000 dagelijkse positieve tests weer af te graven. We hebben in twee weekends onszelf voorzien van 2 a 3 maanden met verhoogde cijfers.
Speelt niet ook nog mee dat we nu wel een situatie hebben met een hoog aantal besmettingen in een hele specifieke groep? Ik weet niet hoe dat uitpakt, maar het is wel wezenlijk anders dan de veel homogenere besmettingen in eerdere golven. Zou dat kunnen maken dat de golf ook sneller daalt?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

The Legend schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:43:
[...]

Speelt niet ook nog mee dat we nu wel een situatie hebben met een hoog aantal besmettingen in een hele specifieke groep? Ik weet niet hoe dat uitpakt, maar het is wel wezenlijk anders dan de veel homogenere besmettingen in eerdere golven. Zou dat kunnen maken dat de golf ook sneller daalt?
Goede vraag. Relatief zou dat kunnen maar dan nog, 5 dagen incubatie- besmetting etc etc, dan ben je al snel vele weken verder als in maanden. Het kan maar dan gaan we richting herfst ben ik bang onder code rood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Elke dag kijk ik gespannen uit naar het cijfer, en dan vooral het grafiekje op coronadashboard over de besmettingen per leeftijdsgroep. Tot nu toe zijn ze goed geisoleerd bij de tieners en twintigers, dat is hoopgevend.

Tieners zijn bezig hun schooljaar af te sluiten. Studenten ook. En bij de oudste twintigers beginnen de vaccins in te werken. De komende weken moet dit lokaal binnen deze groepen een scherpe daling van de R-waarde veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Als dit de komende weken geen ziekenhuisopnames oplevert... dan kun je toch eigenlijk zeggen dat hiermee een hoop twintigers ineens 'gratis' zijn gevaccineerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
@t_captain Dank voor jouw perspectief!

Ben jij toevallig ook aan 't kijken naar het aantal ziekenhuis opnames in het VK, en de relatie tussen het aantal besmettingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAFDhG_l6X0sk7fHCOQasvYrLBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOwVtOMdaYnZjMZKfBPSKJSj.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mL1oEx0djx-TEZrmk37495ZARW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KIYUo6mnY6ZSjlP5Ffoslj1V.png?f=fotoalbum_large
Links: Cases by specimen date
Rechts: Patients admitted to hospital
Bron: https://coronavirus.data.gov.uk/

In een periode waarin het aantal besmettingen vervijfvoudigd lijkt het aantal ziekenhuisopnames te verdrievoudigen. Kan jij daar wat meer over zeggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Kleine rant: nog steeds niet de vaccinatiebereidheid van 28-6 op coronadashbiard. Deze informatiebehoefte is nog nooit zo urgent geweest als nu. We zijn naar schatting voor 63% "om" naar delta en zullen heel vlot op >80% zitten.

We kunnen echt een stijging van de vaccinatiebereidheid gebruiken, maar de grafiek staat nog steeds op de waarde van 1 maand geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
franssie schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:41:
[...]

Ben dan ook erg benieuwd naar het advies van het OMT dat morgen zou kunnen/moeten komen.
Zal dat niet gewoon iets zijn rondom de clubs etc? Dus (toch) weer alles dicht waarbij anderhalve meter echt niet kan en waar wel veel mensen komen? Dat is volgens de overduidelijke bron nu. Of het echt kwaad kan, dat weten we niet (de stijgende besmettingen) maar ook in de kamer wordt het risico op reisbeperkingen nu genoemd.

De rest zorgt niet voor problemen, dus ik kan me niet voorstellen dat restaurants, sportscholen etc moeten sluiten of dat mondkapjes weer terug komen.

Dus of de clubs weer dicht, of een aanscherping van tvt, verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ZieMaar! schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:53:
[...]

Zal dat niet gewoon iets zijn rondom de clubs etc? Dus (toch) weer alles dicht waarbij anderhalve meter echt niet kan en waar wel veel mensen komen? Dat is volgens de overduidelijke bron nu. Of het echt kwaad kan, dat weten we niet (de stijgende besmettingen) maar ook in de kamer wordt het risico op reisbeperkingen nu genoemd.

De rest zorgt niet voor problemen, dus ik kan me niet voorstellen dat restaurants, sportscholen etc moeten sluiten of dat mondkapjes weer terug komen.

Dus of de clubs weer dicht, of een aanscherping van tvt, verwacht ik.
Ik verwacht inderdaad de natte TVT horeca. Natte Horeca die op 15dm werkt zou gewoon openmoeten kunnen blijven, wel eventueel met een sluitingstijd (ik hou ook wel van een borrel met vrienden en weet ook dat de gezelligheid het overwint van het verstand later op de avond).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:49:
@t_captain Dank voor jouw perspectief!

Ben jij toevallig ook aan 't kijken naar het aantal ziekenhuis opnames in het VK, en de relatie tussen het aantal besmettingen?

[Afbeelding][Afbeelding]
Links: Cases by specimen date
Rechts: Patients admitted to hospital
Bron: https://coronavirus.data.gov.uk/

In een periode waarin het aantal besmettingen vervijfvoudigd lijkt het aantal ziekenhuisopnames te verdrievoudigen. Kan jij daar wat meer over zeggen?
Ik zie dat ook de sterfgevallen relatief maar half zo hard stijgen als de positieve tests. Vergelijkbaar beeld dus.

Hier spelen twee effecten door elkaar:

1. de mate waarin het delta virus meer of minder ziekmakend is
2. de veranderde samenstelling van de groep die besmet wordt

Voor 1 hebben we niet veel gegevens, maar de factor lijkt nadelig te zijn. Maar factor 2 is een sterke gunstige factor. Corona gaat anno nu veel meer onder de jongeren rond vanwege de verschillen in vaccinatiegraad tussen generaties. Dat zet een sterke rem op de ziekenhuisopnames en sterfte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In het aller gunstigste geval weten we het tot een golfje aan besmettingen onder tieners en twintigers te beperken. Kan van positieve invloed zijn op vaccinatie en test bereidheid of eventueel houden aan nieuwe maatregelen.

Maar daarvoor moet wel snel voor een paar weken aan de handrem getrokken worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:48

The Legend

*Plop*

t_captain schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:51:
Kleine rant: nog steeds niet de vaccinatiebereidheid van 28-6 op coronadashbiard. Deze informatiebehoefte is nog nooit zo urgent geweest als nu. We zijn naar schatting voor 63% "om" naar delta en zullen heel vlot op >80% zitten.

We kunnen echt een stijging van de vaccinatiebereidheid gebruiken, maar de grafiek staat nog steeds op de waarde van 1 maand geleden.
De laatste meting geeft een bereidheid van 94% (vanaf 16+).

https://www.rivm.nl/gedra...nden/vaccinatiebereidheid

[ Voor 7% gewijzigd door The Legend op 07-07-2021 22:03 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
In alle hectiek helemaal niet meer langs zien komen: Er is zowel gisteren als vandaag geen nieuwe jaarlaag uitgenodigd voor vaccinatie. 2006 was eergister. Ben benieuwd of 2007 morgen aan de beurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:10:
In alle hectiek helemaal niet meer langs zien komen: Er is zowel gisteren als vandaag geen nieuwe jaarlaag uitgenodigd voor vaccinatie. 2006 was eergister. Ben benieuwd of 2007 morgen aan de beurt is.
2005 dan toch? edit; ik reken verkeerd om.

Maar inderdaad - ik heb het ook gemist.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 07-07-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Ik snap je fatalistische insteek niet helemaal, maar totdat we onze feestbeesten los lieten zaten we met de effectieve R ruim onder de 1 :)

En ook India zit met de Delta+ nu onder de R effectief van 1.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 07-07-2021 22:33 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:10:
Hugo had het in het debat er over dat ze nog een vrij lange backlog hadden van 15 t/m 17 jarigen en ze daarom 2007 nog niet hadden uitgenodigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Stoney3K schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:49:
Als dit de komende weken geen ziekenhuisopnames oplevert... dan kun je toch eigenlijk zeggen dat hiermee een hoop twintigers ineens 'gratis' zijn gevaccineerd?
Gratis met nogal wat 'bijwerkingen'

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17:34

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Mrlten schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Serieuze vraag ik ben niet zo goed geïnformeerd: Als ik volledig gevaccineerd ben evenals alle mensen waar ik contact mee heb (werk/vrienden), wat is dan het risico voor mij/ons als wij ons niet aan de 1,5 meter regel houden?
Je kan nog steeds het virus krijgen, maar de kans daar op is aanzienlijk gereduceerd.
Je kan nog steeds het virus verspreiden, maar de kans daar op is aanzienlijk gereduceerd.
Je kan nog steeds dood gaan aan het virus, maar de kans daar op is aanzienlijk gereduceerd.

Je risico is minder, maar niet nul. Als je volledig gevacinneerd ben (inclusief de 1 of 2 weken wacht tijd) dan is er voor jou persoonlijk weinig reden om afstand te houden, maar het handhaven van 1,5 meter (ook tegenover andere gevacineerde) doe je juist om andere te beschermen.

Het kan namelijk zijn (fictief scenario) dat jouw collega (volledig gevacinneerd) het virus oploopt bij een klant. Het op kantoor overdraagt naar jou (ook gevaccineerd), jij het overdraagt op je vriend/vriendin (volledige gevacineerd) en vervolgens zij/hij het overdraagt op aan iemand zonder bescherming.

Daarom is het belangerijk dat we nog even 1,5 meter hanteren (zeker vanwege de nieuwe variant) en onze handen blijven wassen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Stoney3K schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:33:
Hugo had het in het debat er over dat ze nog een vrij lange backlog hadden van 15 t/m 17 jarigen en ze daarom 2007 nog niet hadden uitgenodigd.
Dat is op zich een goed teken!

Leveringen, met name van Pfizer, nemen ook af komen de weken. En er staan nog heel veel tweede prikken gepland. Dus ook niet gek dat het nu iets langzamer gaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fulOHWN33ViQMRE-9LjZbMswJvU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WP0t17KR9WZv40AxRlOfsxKG.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:01
YakuzA schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:32:
[...]

Ik snap je fatalistische insteek niet helemaal, maar totdat we onze feestbeesten los lieten zaten we met de effectieve R ruim onder de 1 :)

En ook India zit met de Delta+ nu onder de R effectief van 1.
Tot we meteen konden dansen met Janssen, en de overheid een week nodig heeft om dat aan te passen naar niet meteen dansen met Janssen. Terwijl iedereen die ook maar het minimale weet van vaccinaties, weet dat dat gewoon niet zo werkt. Maar we moesten en we zouden versoepelen, sneller dan gepland, dan denken mensen dat het allemaal wel meevalt. En ik kan mensen geen ongelijk geven, alles kan toch weer, waarom dan niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
Balance schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Dat is op zich een goed teken!

Leveringen, met name van Pfizer, nemen ook af komen de weken. En er staan nog heel veel tweede prikken gepland. Dus ook niet gek dat het nu iets langzamer gaat.

[Afbeelding]
mijn kinderen van 15 hebben gisteren een afspraak gepland en dat is over 3 weken (eind juli). Veel meer dan dat moet je ook niet willen voor de motivatie dus dan is even wachten met uitnodigen beter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:31
Er zijn steeds meer clubs die niet meer open gaan dit weekend, o.a. Club Nyx en Exit Café in A'dam.
Bron: NOS Liveblog

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Toename van vandaag is enorm, ik schrik hiervan.
Als over de bekende 2 weken de ziekenhuizen nu weer vol gaan lopen dan is er maar 1 ding wat Hugo de Jonge zou moet doen: Aftreden, en wel per direct. Tegen alle adviezen alles opengooien, de flagrante flater van 'Dansen met Janssen" zit Nederland met de gebakken rode peren (lees rood reisadvies). Ik verwijt de jongeren niets, wel dit gezwabber van de politici. Het zou hem sieren.

Een epidemioloog of andere medicus tijdelijk achter de knoppen uitsluitend op basis van de volksgezondheid. Geen politicus meer die alle kanten op fladdert van de zoveelse lobby club. Ik denk aan Ab Osterhaus of Marcel Levi. Geen paniek, koersvast en de blik op vooruit.

Maar hopelijk valt het toch mee. Dan moet er wel een wondertje gaan gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Thanks.

Ik heb tot nu toe een uiteindelijke vaccinatiegraad van 72% (hele bevolking, Pfizer-equivalenten*) staan.

Met deze cijfers kan dat getal omhoog naar 75 a 77%.

*”pfizer-equivalenten”: dat is de vaccinatiegraad met een correctie voor de groepen die met minder effectieve vectorvaccins zijn geprikt. Totale vaccinatiegraad 74 a 75% is 72% pfizer ezquivalent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Vandaag heeft De Jonge aanpassingen aan de Twm gepresenteerd.

Meest saillante detail is de mogelijkheden van de Tweede Kamer in de zogenoemde voorhang en nahang procedures in gesnoeid is. De nahang procedure is vooral van belang, want dit was het mechaniek waarmee het parlement een beslissing van De Jonge achteraf kon terugdraaien. Die optie is nu ernstig beperkt. Een kwalijke zaak, want De Jonge blijft gemachtigd om regels in te voeren zonder het parlement te consulteren als hij het nodig acht. Afhankelijk van de lezing die je wil nemen beperkt De Jonge de Tweede Kamer behoorlijk om in invloed uit te oefenen op zijn beslissingen.

Een ander opvallende keuze van De Jonge is dat hij niet langer de Raad van State wil moeten consulteren voor de Twm. Het mag ook niet als verrassing komen dat het advies van de Raad van State ronduit vernietigend is.
eamelink schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 20:35:
Paniek lijkt me ook nog niet echt nodig.

Maar we kunnen retrospectief denk ik wel concluderen dat het heropenen van discotheken na 15 maanden, op het moment dat zo’n 20% van de doelgroep gevaccineerd is, niet het meest lumineuze idee ooit was, als je op schema ligt om één maandje later zo’n 70% van die groep gevaccineerd te hebben.

Ik ben niet van het alles eindeloos uitstellen om elk risico maar te minimaliseren, maar dit was wel echt low-hanging fruit om nog een maandje uit te stellen :)
Ik ben oprecht benieuwd welke getallen De Jonge in gedachte heeft als hij denkt aan de endemische fase. Uiteindelijk zal je toch moeten loslaten, toch lijkt het erop dat het loslaten niet komt.

Het toevoegen van corona aan de lijst met A ziektes en daarmee permanentere bevoegdheden krijgen voor de bestrijding ervan staat haaks op die endemische fase. Het idee was ooit dat corona uiteindelijk mee zal doen met andere ziektes als influenza en verkoudheid, dat zijn ook geen A ziektes.
CR2032 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:33:
Als over de bekende 2 weken de ziekenhuizen nu weer vol gaan lopen
Onwaarschijnlijk. De meest besmettingen vinden plaats in een groep welke niet in het ziekenhuis terecht komt. De sterke link tussen besmettingen en de ziekenhuisbedden is er niet meer, zie ook hoe de ziekenhuisbezetting blijft dalen ondanks de stijging van de besmettingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:23

CyBeRSPiN

sinds 2001

CMD-Snake schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:59:

[...]

Onwaarschijnlijk. De meest besmettingen vinden plaats in een groep welke niet in het ziekenhuis terecht komt. De sterke link tussen besmettingen en de ziekenhuisbedden is er niet meer, zie ook hoe de ziekenhuisbezetting blijft dalen ondanks de stijging van de besmettingen.
Sterke link niet, maar wel een zwakke die toch weer afschaling van de reguliere zorg in Leeds,UK veroorzaakt. Schrijnend voor diegenen die al te lang wachten op een noodzakelijke ingreep die erger had kunnen voorkomen.

Met de UK die een paar weken op ons voorloopt met de Delta variant en heropenen is dit geen goed teken voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
[...]
Zijn wel helaas wel lang bezig om de berg van 3000, of 6000 of 8000 dagelijkse positieve tests weer af te graven. We hebben in twee weekends onszelf voorzien van 2 a 3 maanden met verhoogde cijfers.
Ik heb ook even een back-of-the envelope berekening gemaakt, best case nemen we nu maatregelen die morgenochtend ingaan (De Jonge had geen OMT advies gevraagd, maar was gewoon gegaan). Dan hebben we nog twee dagen aan rapportage vertraging en neemt de R in 4 dagen af tot 1. Zitten we op ongeveer 10k.

Voor het weekend maatregelen, schat ik een kleine verdubbeling verder, 16k tot 20k. Hangt ook van de vrijdagavond af.

Na het weekend pas serieuze maatregelen en het kan zo 30k of 40k worden, behalve als echt heel veel clubs besluiten uit zich zelf dicht te gaan.

En dat is als we de R in één klap (maatregelenpakket) naar 1 krijgen.

Hier een heel lomp modelletje:
  • 28.3% toename dagelijks
  • 2 dagen vertraging maatregelen --> positieve testen
  • In 4 dagen stapsgewijs naar R=1
Ik denk dat de aannames vrij conservatief zijn. 2 dagen vertraging zou ook 3 of 4 kunnen zijn, en wie weet wat er nog verstopt zit in het steeds maar stijgende percentage positief.

Exacte aantallen maken niet heel veel uit. Wat ik wil laten zien is nu het verschil tussen twee dagen later of eerder:

Afbeeldingslocatie: https://svgshare.com/i/Yts.svg

Respectievelijk 9k, 15k, 24k en 40k bij ingang maatregelen morgen, zaterdag, maandag en woensdag. Vanaf 940 per dag zitten we in code oranje, vanaf 2500 in code rood en boven de 6250 in code donderrood.

Voor buitenland reizen, maakt het al niet meer uit wat we doen. Ga uit van negatieve reisadviezen en/of inreisbeperkingen voor heel veel landen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

Laguna

Connaisseur

Zo te lezen zitten er flink wat mensen in de stress vanwege hun geplande vakantie en de cijfers die momenteel oplopen, maar volgens mij is het helemaal geen gegeven dat je niet meer op vakantie kan indien Nederland rood zou kleuren op de kaart van het ECDC. Met het DCC zou reizen binnen Europa nog steeds mogelijk moeten zijn, behalve als landen zelf restricties gaan opleggen zoals Duitsland met Engeland heeft gedaan.

Vraag me ook af of de mensen die nu zo uit de emotie reageren, ook de hand in eigen boezem hadden gestoken indien het aantal positieve testen pas weer steeg nadat iedereen op vakantie was geweest, zoals vorig jaar is gebeurd. Of zou men dan weer een andere zondebok vinden om de schuld op af te schuiven (zoals feestende jongeren in het buitenland).

Het zou overigens wel een positief effect op de cijfers hebben als er ook deze zomer minder mensen naar het buitenland op vakantie gaan.

Daarbij mag het veroordelen hier wel wat minder zeg. De cijfers stijgen en men begint direct weer met vingers te wijzen, de jongeren, de horeca, de overheid. Jammer en voegt ook niks toe aan de discussie.
Wat dat betreft deed Boris Johnson het beter door vooraf de bevolking te waarschuwen dat als men verder zou gaan versoepelen de cijfers konden gaan oplopen, wat dus ook gebeurde.

Verder wordt er door veel mensen al op de zaken vooruit gelopen met een aanzienlijke stijging van het aantal ziekenhuisopnames in het vooruitzicht, terwijl daar nog geen enkele aanleiding voor is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Laguna schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 00:14:
Zo te lezen zitten er flink wat mensen in de stress vanwege hun geplande vakantie en de cijfers die momenteel oplopen, maar volgens mij is het helemaal geen gegeven dat je niet meer op vakantie kan indien Nederland rood zou kleuren op de kaart van het ECDC. Met het DCC zou reizen binnen Europa nog steeds mogelijk moeten zijn, behalve als landen zelf restricties gaan opleggen zoals Duitsland met Engeland heeft gedaan.
Europese landen waren altijd vrij om regels op te leggen aan reiziger uit andere EU landen. Het DCC voegde al weinig toe op dat gebied, afhankelijk van de oorsprong van je vinkje (vaccin/test/herstel) behandelen landen je anders. De een mag doorlopen, de ander krijgt alsnog een quarantaine cadeau. Garanties zijn er nooit geweest en willekeur kan ieder moment toeslaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

CR2032 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:33:
Toename van vandaag is enorm, ik schrik hiervan.
Als over de bekende 2 weken de ziekenhuizen nu weer vol gaan lopen dan is er maar 1 ding wat Hugo de Jonge zou moet doen: Aftreden, en wel per direct.
Hij is een paar maanden geleden al afgetreden he :P Niet dat we daar veel van gemerkt hebben overigens, behalve het woordje 'demissionair' voor zijn ministerstitel.
Een epidemioloog of andere medicus tijdelijk achter de knoppen uitsluitend op basis van de volksgezondheid.
Dat zou wel fijn zijn: meteen ook even een flinke suikertaks invoeren, groente en fruit belastingvrij, diëtist vergoeden, leefstijltrainingen vergoeden, gratis kooklessen voor minima, maandelijkse kookmiddagen op basis- en middelbare scholen, lessen over hoe marketing werkt, verbod op/minimaliseren van reclame voor ongezonde producten, en dan nog wat meer goede stappen voor de volksgezondheid erdoor drukken aub :*) 80% van de coronapatiënten op de IC heeft overgewicht, laten we onze maatschappij gezonder inrichten om échte vooruitgang te boeken, en dan ook meteen breder tegen allerlei (welvaart)ziekten.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:31
DevWouter schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:52:
[...]

Het kan namelijk zijn (fictief scenario) dat jouw collega (volledig gevacinneerd) het virus oploopt bij een klant. Het op kantoor overdraagt naar jou (ook gevaccineerd), jij het overdraagt op je vriend/vriendin (volledige gevacineerd) en vervolgens zij/hij het overdraagt op aan iemand zonder bescherming.
Ben benieuwd of zodra iedereen de kans heeft gehad een vaccin te halen de 1,5m eraf gaat. Want ik ben niet van plan de antivaxxers te beschermen, er zou dan genoeg plek op de IC moeten zijn voor deze groep >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:54
Zo te lezen zitten er flink wat mensen in de stress vanwege hun geplande vakantie en de cijfers die momenteel oplopen, maar volgens mij is het helemaal geen gegeven dat je niet meer op vakantie kan indien Nederland rood zou kleuren op de kaart van het ECDC.
Volgens mij heeft Frankrijk als regel dat niet gevaccineerde uit rode landen 10 dagen in verplichte quarantaine moeten. Wel gevaccineerde 7 dagen in zelf isolatie.
https://www.diplomatie.go...eign-nationals-in-france/

[ Voor 8% gewijzigd door TimDJ op 08-07-2021 07:02 ]

Freelance Drupal Developer

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 17:04
Balance schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 00:13:
[...]De Jonge had geen OMT advies gevraagd, maar was gewoon gegaan
De Jonge's eerste prioriteit (en dat van het hele kabinet) is het afschuiven van de Zwarte Piet. Zijn eigen maatregelen terugdraaien zonder 'advies' zal dus nooit gebeuren.

Wist dat de politiek in deze hard kan zijn, maar deze crisis is wat dat betreft wel de 'kers op de taart'. Alles voor de beeldvorming, alles voor de marketing.

Waar was de tijd dat we politici hadden die 'gewoon' impopulaire maatregelen durfden te nemen, in plaats van enkel dat doen wat goed 'verkoopt'?

Edit: het is toch van den zotte dat veel uitgaansgelegenheden nu zelf al hun verantwoordelijkheid nemen (wat ze formeel [nog] niet hoeven te doen en ze klauwen met geld kost) terwijl De Jonge eerst een adviesje afwacht zodat zijn maatregel 'ge-whitewashed' wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door alexbl69 op 08-07-2021 07:06 ]

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40

Sorcerer8472

Mens sana?

Ik zit inmiddels weer in het buitenland (nu kom ik er nog binnen :') )

Wat een ontzettende klucht is dit in Nederland. De Jonge mag wel een keer opstappen. Zet alsjeblieft Jan Paternotte er neer. Wat een typisch en zielig geval van hoe imago vóór landsbelang gaat. Ik vind het schandalig.

Op dit moment zie je in de grafiek nog vooral een zeer grote stijging bij de groepen 10-30, maar als dat straks toch overslaat naar oudere generaties kan er een vertraagd maar serieus ziekenhuiseffect optreden waar je u tegen zegt. Of dat gebeurt? Geen idee, misschien ook wel helemaal niet, maar nu wordt er gespeeld met vuur met die TvT-meuk.

En zelfs als het goed gaat allemaal dan gaan er heel veel mensen de boot in met quarantaineverplichtingen die hun vakantie verzieken, waardoor familie en geliefden elkaar niet meer kunnen zien, enzovoorts. Allemaal omdat het imago van De Jonge belangrijker is.

En hoe langer er wordt gewacht hoe draconischer de benodigde maatregelen zijn om het af te remmen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, hoopa, toename van het aantal besmettingen met 100+ procent. Leuk experimentje, dat Testen voor Toegang. Alleen wel jammer dat het me niet zou verbazen dat "party-time" nu wel de vakantie van heel veel mensen om zeep gaat helpen. Reken maar op maatregelen in het buitenland als Nederland over een paar dagen rood kleurt. Dan kan er een streep door al die vakanties. Een vakantie is natuurlijk vrij nutteloos als je na aankomst eerst een week in quarantaine moet. Als deze trend zo doorgaat, gaat dit echt een kwestie van dagen zijn, geen weken.

Wel zonde van die bakken met geld wat al uitgegeven is aan TvT, want de "vakantieschade" gaat daar nog wel even bij komen. Duur geintje zo. Duitsers gaan bijvoorbeeld niet op vakantie komen als we hier weer rood zijn. Maarja, dat kunnen we misschien wat compenseren met alle Nederlanders die dan niet meer op vakantie kunnen.

Die vakantie was wel een speerpuntje voor Hugo. Als dit echt fout gaat, dan kan hij misschien net zo goed maar stoppen in de politiek. Dat wordt een forse deuk namelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021

Vraag me ook af of de mensen die nu zo uit de emotie reageren, ook de hand in eigen boezem hadden gestoken indien het aantal positieve testen pas weer steeg nadat iedereen op vakantie was geweest, zoals vorig jaar is gebeurd. Of zou men dan weer een andere zondebok vinden om de schuld op af te schuiven (zoals feestende jongeren in het buitenland).

Het zou overigens wel een positief effect op de cijfers hebben als er ook deze zomer minder mensen naar het buitenland op vakantie gaan.

Daarbij mag het veroordelen hier wel wat minder zeg. De cijfers stijgen en men begint direct weer met vingers te wijzen, de jongeren, de horeca, de overheid. Jammer en voegt ook niks toe aan de discussie.
Wat dat betreft deed Boris Johnson het beter door vooraf de bevolking te waarschuwen dat als men verder zou gaan versoepelen de cijfers konden gaan oplopen, wat dus ook gebeurde.

Verder wordt er door veel mensen al op de zaken vooruit gelopen met een aanzienlijke stijging van het aantal ziekenhuisopnames in het vooruitzicht, terwijl daar nog geen enkele aanleiding voor is.
Ik snap ook nog steeds niet dat negatieve TVT testen niet meegenomen worden.
Begin van de week aangekaart, zelfs RIVM stelt dat ze ernaar zouden kijken.

Dit moet gewoon binnen een dag gefixt worden.
Tjonge jonge, hoe moeilijk kan het zijn?!
Je weet hoeveel het er zijn. Verwerk ze in de cijfers. Dat scheelt in ieder geval een stuk. Ik weet niet of het voldoende is om oranje te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:30:
Zo, hoopa, toename van het aantal besmettingen met 100+ procent. Leuk expirimentje, dat Testen voor Toegang. Alleen wel jammer dat het me niet zou verbazen dat "party-time" nu wel de vakantie van heel veel mensen om zeep gaat helpen. Reken maar op maatregelen in het buitenland als Nederland over een paar dagen rood kleurt. Dan kan er een streep door al die vakanties. Een vakantie is natuurlijk vrij nutteloos als je na aankomst eerst een week in quarantaine moet. Als deze trend zo doorgaat, gaat dit echt een kwestie van dagen zijn, geen weken.

Wel zonde van die bakken met geld wat al uitgegeven is aan TvT, want de "vakantieschade" gaat daar nog wel even bij komen. Duur geintje zo.
Veel landen kennen zelf-quarantaine. Zou daar prima mee kunnen leven. Niemand houdt zich er al aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

renedr schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:34:
[...]

Veel landen kennen zelf-quarantaine. Zou daar prima mee kunnen leven. Niemand houdt zich er al aan.
Dat zou het eigenlijk alleen maar erger maken. Dan krijgen we dus niet de toeristen uit het buitenland (Duitsers gaan grotendeels bijvoorbeeld echt niet komen), maar de Nederlands reizen wel af. Dan hebben we een half leeg land in "code rood". De helft van de inwoners uit dat "rampgebied" zit dan verspreid over de rest van Europa. Als ik Frankrijk of Italië was, zou ik toch even ingrijpen denk ik. "Mais non!" "Non proprio!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theebag
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:15
TimDJ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 06:56:
[...]

Volgens mij heeft Frankrijk als regel dat niet gevaccineerde uit rode landen 10 dagen in verplichte quarantaine moeten. Wel gevaccineerde 7 dagen in zelf isolatie.
https://www.diplomatie.go...eign-nationals-in-france/
Met de kanttekening dat die kleur rood door de Franse regering wordt bepaald en dus niet het rood van de ECDC is. Portugal is wat dat betreft nog een “groen” land, want het is een EU land en staat niet tussen de oranje en rode landen vermeld.

Duitsland heeft Portugal wel als hoog risico aangemerkt. Komende van Portugal is het verplicht je inreis vooraf aan te melden. Moch je aan de voorwaarden voldoen (die hetzelfde zijn als van het paspoort) dan hoef je niet in quarantaine.

Duitse info : https://www.auswaertiges-amt.de/en/coronavirus/2317268

*mocht ik alle informatie sites van de verschillende overheden goed gesnapt hebben :D

[ Voor 7% gewijzigd door Theebag op 08-07-2021 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Balance schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 00:13:
[...]

Ik heb ook even een back-of-the envelope berekening gemaakt, best case nemen we nu maatregelen die morgenochtend ingaan (De Jonge had geen OMT advies gevraagd, maar was gewoon gegaan). Dan hebben we nog twee dagen aan rapportage vertraging en neemt de R in 4 dagen af tot 1. Zitten we op ongeveer 10k.

Voor het weekend maatregelen, schat ik een kleine verdubbeling verder, 16k tot 20k. Hangt ook van de vrijdagavond af.

Na het weekend pas serieuze maatregelen en het kan zo 30k of 40k worden, behalve als echt heel veel clubs besluiten uit zich zelf dicht te gaan.

En dat is als we de R in één klap (maatregelenpakket) naar 1 krijgen.

Hier een heel lomp modelletje:
  • 28.3% toename dagelijks
  • 2 dagen vertraging maatregelen --> positieve testen
  • In 4 dagen stapsgewijs naar R=1
Ik denk dat de aannames vrij conservatief zijn. 2 dagen vertraging zou ook 3 of 4 kunnen zijn, en wie weet wat er nog verstopt zit in het steeds maar stijgende percentage positief.

Exacte aantallen maken niet heel veel uit. Wat ik wil laten zien is nu het verschil tussen twee dagen later of eerder:

[Afbeelding]

Respectievelijk 9k, 15k, 24k en 40k bij ingang maatregelen morgen, zaterdag, maandag en woensdag. Vanaf 940 per dag zitten we in code oranje, vanaf 2500 in code rood en boven de 6250 in code donderrood.

Voor buitenland reizen, maakt het al niet meer uit wat we doen. Ga uit van negatieve reisadviezen en/of inreisbeperkingen voor heel veel landen.
Maatregels —> positieve tests is ongeveer 8 dagen.

Met de dagelijkse groeisnelheid zit je weer erg hoog. Laat de R-waarde momenteel tegen 1.5 zitten, dan is dat in 8 dagen een factor 2.25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@t_captain is met de data die je hebt ook iets te zeggen over de ratio besmettingen:opnames?

Zou eruit moeten kunnen toch, de percentage wetende...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:01:
@t_captain is met de data die je hebt ook iets te zeggen over de ratio besmettingen:opnames?

Zou eruit moeten kunnen toch, de percentage wetende...
Die modellen zijn gister al getoond in de presentatie van Jaap van Dissel, waaruit blijkt dat ziekenhuisopnames vooralsnog geen issue gaan zijn (behalve in het geval van een "immuun escape" variant).

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:17

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik weet niet of mensen die graag naar de Franse, Spaanse of Italiaanse camping willen in juli/augustus zich nou echt extreem zorgen moeten maken, die landen beslissen ook grotendeels met hun portemonnee hoe streng ze aan de grens zijn, verwacht ik. Landen waar t mogelijk wel strenger wordt, Scandinavische landen, hebben een minder groot belang bij (Nederlandse) toeristen.

De kans is denk ik groter dan in het staartje van het seizoen opeens wat landen die dan slecht scoren wat in reis maatregelen krijgen, maar meer vanuit een soort symboolpolitiek.

Vorig jaar was Nederland (misschien toen ook met uk?) een voorloper op een trend die daarna overal plaatsvond. Geen idee of dat nu weer zo is (denk dat het nachtclub experiment niet overal herhaald wordt)? Overigens was dit vorig jaar net zo, voor mensen die iets later op vakantie gingen. Die konden opeens ook bijna nergens meer heen door de stijging in Nederland (die toen vooral begon toen de massa net of bijna terug was van vakantie). In die zin zou ik er wel van balen als me dat weer gebeurt. Vorig jaar, los van de wintersporten, 2 vakanties moeten annuleren. Nu dus niets geboekt, wat me wel eens duur zou kunnen komen te staan als ik veroordeeld ben tot Nederlandse vakantiehuisjes…

Maar we zien het wel….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laguna schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:09:
[...]

Die modellen zijn gister al getoond in de presentatie van Jaap van Dissel, waaruit blijkt dat ziekenhuisopnames vooralsnog geen issue gaan zijn (behalve in het geval van een "immuun escape" variant).
Ja... Van een week of twee oud...
Waar we nu al boven de marges zitten :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:55

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

De boetes in het buitenland zijn niet zo kinderachtig als in Nederland. In Spanje, Frankrijk, Italie en bv Duitsland zijn die boetes zo hoog dat je daar echt wel rekening mee gaat houden. (Net als met de lokale wetshandhavers, die gaan een tandje harder dan hier vaak)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
CMD-Snake schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 23:59:
Vandaag heeft De Jonge aanpassingen aan de Twm gepresenteerd.

Meest saillante detail is de mogelijkheden van de Tweede Kamer in de zogenoemde voorhang en nahang procedures in gesnoeid is. De nahang procedure is vooral van belang, want dit was het mechaniek waarmee het parlement een beslissing van De Jonge achteraf kon terugdraaien. Die optie is nu ernstig beperkt. Een kwalijke zaak, want De Jonge blijft gemachtigd om regels in te voeren zonder het parlement te consulteren als hij het nodig acht. Afhankelijk van de lezing die je wil nemen beperkt De Jonge de Tweede Kamer behoorlijk om in invloed uit te oefenen op zijn beslissingen.

Een ander opvallende keuze van De Jonge is dat hij niet langer de Raad van State wil moeten consulteren voor de Twm. Het mag ook niet als verrassing komen dat het advies van de Raad van State ronduit vernietigend is.

[...]

Ik ben oprecht benieuwd welke getallen De Jonge in gedachte heeft als hij denkt aan de endemische fase. Uiteindelijk zal je toch moeten loslaten, toch lijkt het erop dat het loslaten niet komt.

Het toevoegen van corona aan de lijst met A ziektes en daarmee permanentere bevoegdheden krijgen voor de bestrijding ervan staat haaks op die endemische fase. Het idee was ooit dat corona uiteindelijk mee zal doen met andere ziektes als influenza en verkoudheid, dat zijn ook geen A ziektes.

[...]
Zeer kwalijk. We we zien een minister die niet goed functioneert het moeilijk heeft met zijn werk en uit compensatiedrang neigt naar autoritair gedrag.

Meer dan eens is hij teruggeroepen de specialisten uit zijn eigen sector, door de Tweede Kamer of door het brede publiek. In plaats van zich kwetsbaar op te stellen en open te staan voor input van anderen, kiest hij om zich autoritair op te stellen.

Nu plaveit hij voor zichzelf de weg om in de toekomst makkelijker door te gaan met deze aanpak. Gezien zijn track record denk is dat dat levensgevaarlijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:11:
[...]

Ja... Van een week of twee oud...
Waar we nu al boven de marges zitten :X
Zoals al meerdere keren is gezegd het gaat onder jongeren rond, die komen niet massaal in het ziekenhuis terecht. Ja ze kunnen het in theorie doorgeven aan hun ouders, maar die hebben over het algemeen reeds 1 prik gehad waardoor de kans klein is dat die er erg ziek van gaan worden (en onder de 50 jaar was die kans sowieso al klein).

[ Voor 6% gewijzigd door Laguna op 08-07-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
Indoubt schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:13:
[...]

De boetes in het buitenland zijn niet zo kinderachtig als in Nederland. In Spanje, Frankrijk, Italie en bv Duitsland zijn die boetes zo hoog dat je daar echt wel rekening mee gaat houden. (Net als met de lokale wetshandhavers, die gaan een tandje harder dan hier vaak)
Italie mag je zelfs zonder test of vaccinatiebewijs binnen.
Alleen moet je dan in zelfquarantaine. Waarvan onze eigenaresse van de accomodatie letterlijk zegt: je kunt ook gewoon komen, is hier de midle of nowhere en er is geen controle op quarantaine.

Vooralsnog heb ik nog steeds een groen vinkje in de Italiaanse scanner app, met slechts 1 Pfizer vaccinatie.

We gaan wel een vakantie test doen voor het hele gezin, die zijn toch gratis.

[ Voor 12% gewijzigd door renedr op 08-07-2021 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laguna schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:19:
[...]

Zoals al meerdere keren is gezegd het gaat onder jongeren rond, die komen niet massaal in het ziekenhuis terecht. Ja ze kunnen het in theorie doorgeven aan hun ouders, maar die hebben over het algemeen reeds 1 prik gehad waardoor de kans klein is dat die er erg ziek van gaan worden (en onder de 50 jaar was die kans sowieso al klein).
Dat heb ik zelf ook meermaals gezegd.

Maar die poule met ongevaccineerde of half gevaccineerde ouders is nog best groot.

De ratio ligt lager, maar is echt niet ineens 0.

Punt is, als het een beetje tegenvalt heb je over drie tot vier weken ineens een hoos te pakken die je niet meer ombuigt.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2021 08:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is vandaag dus even afwachten op het spoedadvies van het OMT.

Na alle adviezen van het OMT die Hugo de Jonge heeft genegeerd en de situatie zo uit de klauwen is gelopen zal hij dit advies ongetwijfeld gebruiken om te zeggen hoeveel belang hij hecht aan dit advies van de experts :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
ZieMaar! schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:09:
Ik weet niet of mensen die graag naar de Franse, Spaanse of Italiaanse camping willen in juli/augustus zich nou echt extreem zorgen moeten maken, die landen beslissen ook grotendeels met hun portemonnee hoe streng ze aan de grens zijn, verwacht ik. Landen waar t mogelijk wel strenger wordt, Scandinavische landen, hebben een minder groot belang bij (Nederlandse) toeristen.

De kans is denk ik groter dan in het staartje van het seizoen opeens wat landen die dan slecht scoren wat in reis maatregelen krijgen, maar meer vanuit een soort symboolpolitiek.

Vorig jaar was Nederland (misschien toen ook met uk?) een voorloper op een trend die daarna overal plaatsvond. Geen idee of dat nu weer zo is (denk dat het nachtclub experiment niet overal herhaald wordt)? Overigens was dit vorig jaar net zo, voor mensen die iets later op vakantie gingen. Die konden opeens ook bijna nergens meer heen door de stijging in Nederland (die toen vooral begon toen de massa net of bijna terug was van vakantie). In die zin zou ik er wel van balen als me dat weer gebeurt. Vorig jaar, los van de wintersporten, 2 vakanties moeten annuleren. Nu dus niets geboekt, wat me wel eens duur zou kunnen komen te staan als ik veroordeeld ben tot Nederlandse vakantiehuisjes…

Maar we zien het wel….
Dat last minute afwachten en evt in NL boeken was hier ook lang het plan. Toch 2 weken terug onze camping in Frankrijk geboekt vanaf volgend weekend, immers kon het vorig jaar ook makkelijk achteraf. Goed.....nu dus weer onzeker. Ik hoop heel erg dat je eerste alinea onze werkelijkheid gaat worden, maar toch zo balen dat dit nu weer uit de hand loopt. Hopelijk gaan met het weekend in aantocht de uitgaansgelegenheden direct dicht, maar moet het nog zien.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 18:03
ik ben zelf 51 en heb nog geen tweede prik gehad. Nu hoeft dat in mijn persoonlijke situatie ook niet omdat ik toevallig al corona gehad heb, maar dat betekent dus wel dat er nog een enorm potentieel aan besmetbare mensen is die ook het risico lopen in het ziekenhuis te belanden. Die kans is ook groter met Delta dus we zitten nu in een zeer riskante fase.
Op een of andere manier wordt er telkens gebagatelliseerd. We zagen het in de UK gebeuren, maar "wij lopen niet zo'n risico want die rare Engelsen hebben (haha) met Astra Zenica geprikt". Nu zegt men dat het aantal ziekenhuisopnames wel mee zal vallen want de kwetsbare groep is geprikt.
Straks krijgen we te horen dat de buitenlanders wel erg flauw zijn dat ze ons gaan weigeren. Herinnert niemand zich de reflex in Nederland bij opkomst Indiase variant? De grenzen moesten dicht, geen vliegtuigen meer etc. Misschien zouden we in Nederland eens wat minder arrogant en eigenwijs moeten zijn en gewoon de gemiddelde maatregelen zoals deze in de rest van Europa ingevoerd zijn volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
renedr schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:20:
[...]

Italie mag je zelfs zonder test of vaccinatiebewijs binnen.
Alleen moet je dan in zelfquarantaine. Waarvan onze eigenaresse van de accomodatie letterlijk zegt: je kunt ook gewoon komen, is hier de midle of nowhere en er is geen controle op quarantaine.
Ik geef je mee dat er wel degelijk gecontroleerd wordt. Of dat een 100% controle is, en hoe groot de regionale verschillen zijn, geen idee. Mijn ouders zijn vorig jaar gecontroleerd, en een echtpaar wat nu (sinds afgelopen zaterdag) in quarantaine zit is gisteren gecontroleerd. Dat is in Umbria. Dat was op basis van BCO, dus voor inreizenden zal het anders liggen, maar gezien het ePLF en de standaard toeristenregistratie hebben ze de benodigde data in principe.

[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 08-07-2021 08:49 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:31
xzaz schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:45:

Ja, ik ben erg van het eigen verantwoordelijkheid. Gaat het goed? Dan hebben we dat zelf gedaan. Gaat het niet goed? Dan gaat het niet goed. We kunnen ten alle tijden zaken gaan verbieden en limiteren maar we zullen op een gegeven moment toch weer terug moeten naar het oude normaal waarin mensen zelf het risico moeten kunnen inschatten.
Er is niets mis met eigen verantwoordelijkheid van mensen te verwachten, maar je kunt niet van een bevolking van 17 miljoen mensen verwachten dat ze zelfstandig getallen gaan interpreteren en daardoor zichzelf beperkingen gaan opleggen. Of denk je soms dat er kroegbazen zijn die vrijwillig hun kroeg gaan sluiten nu de cijfers rap oplopen?

Ik denk dat Marino het leuk vind dat de huidige cijfers weer wat hoger uitvallen en hij hiermee relevant blijft. Zijn betoog is steeds sterk negatief over het beleid van de overheid; dat mag maar doe het dan wel inhoudelijk en niet 'ze hebben er niets mee gedaan'. Dat is gewoon niet waar. Ze hebben een andere afweging gemaakt en daar kan je het mee eens zijn of niet.
Het kabinet heeft een hoop van de adviezen van het OMT ofwel niet opgevolgd, ofwel opgerekt. Dan mag je best stellen dat ze er niets mee hebben gedaan. Overigens verzint Marino die cijfers niet zelf, he. In dezelfde alinea waarin je zegt dat het over de inhoud moet gaan roep je dat je denkt dat Marino het leuk vindt dat hij weer relevant blijft. Lekker inhoudelijk, ja.
Dan moet je wel een toename zien bij de risicogroepen; die zien we niet. Het limiteert zich vooral op de jeugd.
Als je maar voldoende verspreiding toestaat komt die toename vanzelf. Bovendien zorgt testen voor toegang voor een toename van testafname onder de leeftijdsgroep die nu veel positieve testen laat zien. Maar buiten dat stijgt ook het percentage positieve testen, dus dat het alleen door TVT komt is helaas ook niet het geval.

Bovendien is het een slecht idee om je alleen te laten leiden door ziekenhuisopnames, long covid bestaat ook nog steeds (en dat zie je niet terug in de getallen). Ah wacht, op long covid had je ook gereageerd:

Dat risico neemt iemand zelf wanneer hij zich nu zo onder de mensen bevindt. Iets met eigen verantwoordelijkheid.
Als iemand "zich nu zo onder de mensen bevindt" terwijl hij zich gewoon aan de nu geldende maatregelen houdt (ofwel: zijn eigen verantwoordelijkheid neemt) loopt hij bij een almaar toenemende besmettelijkheid van de bevolking alsnog een goede kans om besmet te raken.

Ik snap niet zo waarom je verwacht dat mensen zich, zonder dat het beleid dat van ze verwacht, vrijwillig thuis gaan opsluiten. Daarom zijn er maatregelen nodig. Als eigen verantwoordelijkheid zo ver viel op te rekken dan hadden we alle wet- en regelgeving wel kunnen afschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

maxtrash schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:40:
Misschien zouden we in Nederland eens wat minder arrogant en eigenwijs moeten zijn en gewoon de gemiddelde maatregelen zoals deze in de rest van Europa ingevoerd zijn volgen.
En gewoon 'thuis' blijven deze vakantie (binnen nederland dus). Hoef je je ook niet druk te maken om groene vinkjes, testen, quarantaine of rood gekleurde vakjes op een kaartje.

Nee, ik snap nog steeds die drang niet om gelijk weer in de auto/camper/vliegtuig te springen. Ik hoop dat het ons niet in de kont gaat bijten dit najaar.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
t_captain schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 07:53:
[...]
Maatregels —> positieve tests is ongeveer 8 dagen.
Damn we zijn fucked…
Met de dagelijkse groeisnelheid zit je weer erg hoog. Laat de R-waarde momenteel tegen 1.5 zitten, dan is dat in 8 dagen een factor 2.25.
Die 28% dagelijkse groeisnelheid die ik gebruikte kwam uit op een R-waarde van 2.6 (met incubatietijd van 4 dagen). Daarmee zit ik nog aan de onderkant van het spectrum van de nowcasts die nu gemaakt worden.
Ik heb zelf deze vraag nog: Het percentage positieve testen stijgt ook gigantisch hard. Betekent dat dat mensen zich later laten testen en/of er te weinig capaciteit is, en we dus nog heel veel besmettingen onder de radar missen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:22
Gunner schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:51:
[...]

En gewoon 'thuis' blijven deze vakantie. Hoef je je ook niet druk te maken om groene vinkjes, testen, quarantaine of rood gekleurde vakjes op een kaartje.

Nee, ik snap nog steeds die drang niet om gelijk weer in de auto/camper/vliegtuig te springen. Ik hoop dat het ons niet in de kont gaat bijten dit najaar.
Ik snap nog steeds niet die drang om mensen die op vakantie willen met het vingertje toe te wijzen. Bij een gemiddelde vakantie kom ik niemand tegen en dan zou het in 1x slecht zijn om op vakantie te gaan? Denk dat het op de gemiddelde Nederlandse camping een grotere mierenhoop is dan het huisje in Italië wat ik boek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ijdod schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:46:
[...]

Ik geef je mee dat er wel degelijk gecontroleerd wordt. Of dat een 100% controle is, en hoe groot de regionale verschillen zijn, geen idee. Mijn ouders zijn vorig jaar gecontroleerd, en een echtpaar wat nu (sinds afgelopen zaterdag) in quarantaine zit is gisteren gecontroleerd. Dat is in Umbria. Dat was op basis van BCO, dus voor inreizenden zal het anders liggen, maar gezien het ePLF en de standaard toeristenregistratie hebben ze de benodigde data in principe.
zelfquarantaine vereist ook een accomodatie met eigen sanitair, voor een deel van de vakantiegangers zit dat niet in hun tent of wat dan ook, dus zou sowieso lastig worden.
Begin het wel meer een meer en stompzinnig en ook onsolidair idee te vinden die hele club openstelling met mogelijk dus gevolgen voor iedereen. Van deze gelegenheden maakt maar een beperkt deel van de bevolking ( even los van leeftijd) gebruik.
Met restaurants, musea, dierentuinen terrassen en weet ik wat voor buitenlocaties of 'zittende' binnenlocaties en geopende winkels (met evt max aantallen , de rest buiten wachten) was er ook voor elke leeftijdscategorie wat te doen geweest met een beetje aanpassen en was het evt 'opgesloten' gevoel ook weggeweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Balance schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Damn we zijn fucked…

[...]

Die 28% dagelijkse groeisnelheid die ik gebruikte kwam uit op een R-waarde van 2.6 (met incubatietijd van 4 dagen). Daarmee zit ik nog aan de onderkant van het spectrum van de nowcasts die nu gemaakt worden.
[Embed]Ik heb zelf deze vraag nog: Het percentage positieve testen stijgt ook gigantisch hard. Betekent dat dat mensen zich later laten testen en/of er te weinig capaciteit is, en we dus nog heel veel besmettingen onder de radar missen?
Bekijk vooral ook even de discussie eronder. HK Nienhuys maakt wat goede punten.

Zit je nog op 2.7 Maargoed :X

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:32
Boinkie schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Ik snap nog steeds niet die drang om mensen die op vakantie willen met het vingertje toe te wijzen. Bij een gemiddelde vakantie kom ik niemand tegen en dan zou het in 1x slecht zijn om op vakantie te gaan? Denk dat het op de gemiddelde Nederlandse camping een grotere mierenhoop is dan het huisje in Italië wat ik boek.
Echt he. Zeker na een jaar thuiswerken met ook nog de kinderen thuis is het toch niet gek dat je daar juist enorm naar uitkijkt. Maar goed niemand kan momenteel meer iets goeds doen kijkend naar de online reacties op nieuwsberichten momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Goh waarom irriteren mensen zich nou aan die onschuldig vakantieganger, *klote jongeren die QR's kopieren* 8)7

Ik vind deze toon zo ontzettend onverantwoordelijk en asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Southern Sun schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:55:
[...]

Echt he. Zeker na een jaar thuiswerken met ook nog de kinderen thuis is het toch niet gek dat je daar juist enorm naar uitkijkt. Maar goed niemand kan momenteel meer iets goeds doen kijkend naar de online reacties op nieuwsberichten momenteel.
Ik moet even nuanceren denk ik; vakantie vieren in het binnenland vind ik niet problematisch. Bewust drukke plekken en vakantieoorden opzoeken wel. En ja drukke binnenlandse campings kan je daar misschien ook onder scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
roffeltjes schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Goh waarom irriteren mensen zich nou aan die onschuldig vakantieganger, *klote jongeren die QR's kopieren* 8)7

Ik vind deze toon zo ontzettend onverantwoordelijk en asociaal.
Prima toch, in Nederland mag iedereen vinden wat hij/zij wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Laatst online: 17:04

Vind vakanties eerlijk gezegd toch niet helemaal vergelijkbaar met wat er hier in Nederland nu mis is gegaan.

Wat hier mis is gegaan is dat we 2 weekenden met bomvolle disco's en kroegen hebben gehad waarbij de toegangstesten gefaald hebben. Gevolg: het was met name party-time voor een virus dat zo besmettelijk is dat op het moment van schrijven 1/3e van de bezoekers (Aspen Valley, Enschede) na een paar uur besmet is geraakt. Dit is door het hele land gebeurd.

Op vakantie sta je natuurlijk niet zo dicht op elkaar. Integendeel, de meeste mensen zoeken toch iets meer de ruimte.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
[...]

En gewoon 'thuis' blijven deze vakantie. Hoef je je ook niet druk te maken om groene vinkjes, testen, quarantaine of rood gekleurde vakjes op een kaartje.

Dit is een sentiment dat elke paar pagina's wel langskomt.
Prima dat jij geen behoefte hebt, maar voor veel mensen is het een belangrijke uitlaatklep. Het heeft een psychische functie. Een lichtpuntje na een langere, minder leuke tijd. Ook niet iedereen staat in een volle disco aan de Spaanse costa's.

Je hoeft zelf niet de behoefte te hebben of het ermee eens te zijn. Maar elke zo veel pagina's met soms een ietwat neerbuigende toon over mensen die 'per se op vakantie moeten, blijf gewoon thuis' (niet specifiek naar jou gericht) voegt niet zo veel toe aan de discussie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
Er staan sinds vandaag trouwens nieuwe infomatiebrieven met leefregels en quarantaine adviezen op https://lci.rivm.nl/leefregels

O.a. mensen die volledig gevaccineerd hoeven niet meer in quarantaine bij besmetting van een huisgenoot of nauw contact. Ook lijken er geen brieven meer te zijn voor “Overige contecten”.

Of dit daar nu het moment voor is…

[ Voor 7% gewijzigd door Balance op 08-07-2021 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 21:56
Klopt, we zijn beide gevaccineerd maar hebben er nog niet eens over nagedacht om dit jaar weer naar het buienland te gaan. We blijven mooi in Nederland. Snap persoonlijk ook niet dat men daar bang voor is dat ze niet naar het buitenland mogen. Wederom een verzuipende zorg, achterstallige "normale zorg"een heel veel leed is toch een veel groter risico....
[...]

En gewoon 'thuis' blijven deze vakantie (binnen nederland dus). Hoef je je ook niet druk te maken om groene vinkjes, testen, quarantaine of rood gekleurde vakjes op een kaartje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

joppe113 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:25:
Klopt, we zijn beide gevaccineerd maar hebben er nog niet eens over nagedacht om dit jaar weer naar het buienland te gaan. We blijven mooi in Nederland. Snap persoonlijk ook niet dat men daar bang voor is dat ze niet naar het buitenland mogen. Wederom een verzuipende zorg, achterstallige "normale zorg"een heel veel leed is toch een veel groter risico....

[...]
Och, in NL is het inmiddels overal stervesdruk. Dus ik snap wel dat men naar het buitenland wil eerlijk gezegd.

Even tussen de Nederlanders vandaan lijkt me overigens ook heerlijk inmiddels :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:26:
Even tussen de Nederlanders vandaan lijkt me overigens ook heerlijk inmiddels :X
Daarom boek ik de all-inclusive vakantie ook nog niet >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
Dat is altijd heerlijk! Maar ik bedoel meer de gedachte dat vakantie een groter gemis is dan de negatieve gevolgen en leed voor de zorg en een ieder die daar mee te maken heeft.
MikeyMan schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:26:
[...]

Och, in NL is het inmiddels overal stervesdruk. Dus ik snap wel dat men naar het buitenland wil eerlijk gezegd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
Verwijderd schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:54:
[...]

zelfquarantaine vereist ook een accomodatie met eigen sanitair, voor een deel van de vakantiegangers zit dat niet in hun tent of wat dan ook, dus zou sowieso lastig worden.
Hangt van de camping af, uiteraard. Maar het is een risico wat je neemt als je nu gaat reizen zonder alle vinkjes te kunnen zetten om dat niet te hoeven doen.

@joppe113 Ik maak me in die context eerder druk om de vakanties van die zorgmedewerkers...

[ Voor 9% gewijzigd door ijdod op 08-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joppe113
Ik ook!
ijdod schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:28:
[...]

Hangt van de camping af, uiteraard. Maar het is een risico wat je neemt als je nu gaat reizen zonder alle vinkjes te kunnen zetten om dat niet te hoeven doen.

@joppe113 Ik maak me in die context eerder druk om de vakanties van die zorgmedewerkers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gunner schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Daarom boek ik de all-inclusive vakantie ook nog niet >:)
Hoezo nog?
1x gedaan, kreeg na een halve dag al zelfmoordneigingen.
joppe113 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:28:
Dat is altijd heerlijk! Maar ik bedoel meer de gedachte dat vakantie een groter gemis is dan de negatieve gevolgen en leed voor de zorg en een ieder die daar mee te maken heeft.

[...]
Nou, op zich roep ik dat al anderhalf jaar. Maar als jan en alleman er schijt aan heeft, moet ik het dan in m'n eentje regelen? Wetende dat ik helemaal niet op drukte zit te wachten en lekker de natuur in ga?
Kan mezelf wel van alles blijven ontzeggen, maar dat is nieteens een druppel op een gloeiende plaat.

[ Voor 57% gewijzigd door MikeyMan op 08-07-2021 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Balance schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 08:53:
[...]

Damn we zijn fucked…

[...]

[Embed]Ik heb zelf deze vraag nog: Het percentage positieve testen stijgt ook gigantisch hard. Betekent dat dat mensen zich later laten testen en/of er te weinig capaciteit is, en we dus nog heel veel besmettingen onder de radar missen?
Met een R-waarde van 3.7 zou de wekelijkse groeisnelheid een factor 9.9 zijn. Ik tel echter een factor 6 (600 -> 3600) in 9 dagen. Die die schatting lijkt me wat overdreven. Maar ook met een factor 6 in 9 dagen, zouden we zomaar naar de 20.000 (nieuw record!) kunnen.

Een iets gunstiger beeld ontstaat als je saturatie meeneemt in de prognose. Een epidemie kan hard om zich heen grijpen, maar naarmate meer mensen reeds geinfecteerd zijn, remt dat de verdere verspreiding af.

Als je kijkt op de coronadashboard, dan zie je twee nadrukkelijke concentratie-effecten:

(1) bijna volledige concentratie op tieners en twintigers.

(2) vrij sterke concentratie in de wat grotere steden. Opmerkelijk: vooral universiteitssteden hebben een kleur aangenomen die veel donkerder is dan de omliggende plaatsen. Tel maar mee:

* Groningen 97.9
* Leiden 63.9
* Rotterdam 61.4
* Amsterdam 55.5
* Delft 50.2
* Enschede 37
* Eindhoven 29.9
* Maastricht 28.8
* Wageningen 22.7
* Tilburg 15.8 (gunstige uitzondering)
* Nijmegen 15.2 (gunstige uitzondering)

Landelijk gemiddelde: 21.0

Die concentratie is goed nieuws, als hij maar intact blijft. Het betekent dat de besmettingen een beperkt deel van de bevolking betreffen. Daardoor zal het saturatie-effect sneller inzetten en kunnen bovendien veel gerichter maarregelen worden genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als ik zo de reacties lees in het green certificate topic doet het mij denken aan vorig jaar toen de stations vol stonden met op stel en sprong vertrekkende Italianen uit de stad toen Italie had aangekondigd de steden in lockdown te plaatsen.

Nog even snel de grens over wippen voor de nieuwe regels waarvoor gevreesd wordt actief zijn.

Blijkbaar toch niet uitsluitend een 'Nederlanders' dingetje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Dan zou je dus met gerichtere maatregelen deze golf ook sneller ( in theorie) moeten kunnen breken? Hij breekt al overal een beetje bij gevacineerden....
t_captain schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Met een R-waarde van 3.7 zou de wekelijkse groeisnelheid een factor 9.9 zijn. Ik tel echter een factor 6 (600 -> 3600) in 9 dagen. Die die schatting lijkt me wat overdreven. Maar ook met een factor 6 in 9 dagen, zouden we zomaar naar de 20.000 (nieuw record!) kunnen.

Een iets gunstiger beeld ontstaat als je saturatie meeneemt in de prognose. Een epidemie kan hard om zich heen grijpen, maar naarmate meer mensen reeds geinfecteerd zijn, remt dat de verdere verspreiding af.

Als je kijkt op de coronadashboard, dan zie je twee nadrukkelijke concentratie-effecten:

(2) vrij sterke concentratie in de wat grotere steden. Opmerkelijk: vooral universiteitssteden hebben een kleur aangenomen die veel donkerder is dan de omliggende plaatsen. Tel maar mee:

* Groningen 97.9
* Leiden 63.9
* Rotterdam 61.4
* Amsterdam 55.5
* Delft 50.2
* Enschede 37
* Eindhoven 29.9
* Maastricht 28.8
* Wageningen 22.7
* Tilburg 15.8 (gunstige uitzondering)
* Nijmegen 15.2 (gunstige uitzondering)

Landelijk gemiddelde: 21.0

Die concentratie is goed nieuws, als hij maar intact blijft. Het betekent dat de besmettingen een beperkt deel van de bevolking betreffen. Daardoor zal het saturatie-effect sneller inzetten en kunnen bovendien veel gerichter maarregelen worden genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Dat denk ik wel. Vier ingredienten die de golf op korte termijn kunnen breken:

1. maatregelen tegen uitbundige "f*ck covid" feesten (zowel in regels als in handhaving)
2. een hersteld besef dat corona nog steeds een probleem is en we dus niet helemaal los kunnen
3. einde school- en collegejaar
4. toenemende vaccinatiegraad in de leeftijdsgroep 25-29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Het lijkt erop dat we niet (snel althans) nieuwe maatregelen hoeven te verwachten.
Als we inderdaad blijven sturen op het aantal ziekenhuis/ic opnames dan is dat wel in lijn met het beleid wat we tot nu toe hebben gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Een rant:

https://www.nu.nl/coronav...dvies-over-nederland.html

Nee. Dit is een verdraaiing. De Jonge waarschuwt niet dat we "op rood" gaan. Het internet waarschuwt dat we "op rood" gaan en met een vertraging van 2 dagen horen we het als een echo terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Wolly schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:34:
Als ik zo de reacties lees in het green certificate topic doet het mij denken aan vorig jaar toen de stations vol stonden met op stel en sprong vertrekkende Italianen uit de stad toen Italie had aangekondigd de steden in lockdown te plaatsen.

Nog even snel de grens over wippen voor de nieuwe regels waarvoor gevreesd wordt actief zijn.

Blijkbaar toch niet uitsluitend een 'Nederlanders' dingetje 8)
En dan heb je dan de Jonge, die stelt dat de verwachte kleurcode 'pas' volgende week veranderd.
nu.nl: De Jonge verwacht dat de eerstvolgende update nog geen gevolgen heeft voor Nederland, maar die daarop waarschijnlijk wel.
Dat lijkt me dan weer een faal voor dat hele kleurcode systeem... met deze ontwikkeling is een pas op de plaats en een snelle move richting rood mijns inziens terecht.

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 08-07-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRicolaa10
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:30
stylezzz schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:45:
Het lijkt erop dat we (niet snel althans) nieuwe maatregelen hoeven te verwachten.

[...]

Als we inderdaad blijven sturen op het aantal ziekenhuis/ic opnames dan is dat wel in lijn met het beleid wat we tot nu toe hebben gehad.
Ik hoop dan maar dat "this will age well" dan. Verstandig vind ik het niet, maarja om nu de geest nog terug de fles in te krijgen is ook wel een dingetje. Ik ben deze week een hoop gezeik gehad met m'n ouders en broertje dat ik nog niet uit eten wilde, binnen.

[ Voor 4% gewijzigd door TheRicolaa10 op 08-07-2021 09:50 ]

DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
t_captain schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 09:32:
...

* Groningen 97.9
...
Groningen telt ongeveer 50 a 55 duizend studenten. In totaal zijn er in de afgelopen twee weken 672 positief getest, met dus waarschijnlijk de Delta-variant. Ik denk dat het helaas nog wel even duurt voordat we in het saturatie-gedeelte van de S-curve zitten.
Pagina: 1 ... 99 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.