t_captain schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 21:34:
[...]
Zijn wel helaas wel lang bezig om de berg van 3000, of 6000 of 8000 dagelijkse positieve tests weer af te graven. We hebben in twee weekends onszelf voorzien van 2 a 3 maanden met verhoogde cijfers.
Ik heb ook even een back-of-the envelope berekening gemaakt, best case nemen we nu maatregelen die morgenochtend ingaan (De Jonge had geen OMT advies gevraagd, maar was gewoon gegaan). Dan hebben we nog twee dagen aan rapportage vertraging en neemt de R in 4 dagen af tot 1. Zitten we op ongeveer 10k.
Voor het weekend maatregelen, schat ik een kleine verdubbeling verder, 16k tot 20k. Hangt ook van de vrijdagavond af.
Na het weekend pas serieuze maatregelen en het kan zo 30k of 40k worden, behalve als echt heel veel clubs besluiten uit zich zelf dicht te gaan.
En dat is als we de R in één klap (maatregelenpakket) naar 1 krijgen.
Hier een heel lomp modelletje:
- 28.3% toename dagelijks
- 2 dagen vertraging maatregelen --> positieve testen
- In 4 dagen stapsgewijs naar R=1
Ik denk dat de aannames vrij conservatief zijn. 2 dagen vertraging zou ook 3 of 4 kunnen zijn, en wie weet wat er nog verstopt zit in het steeds maar stijgende percentage positief.
Exacte aantallen maken niet heel veel uit. Wat ik wil laten zien is nu het verschil tussen twee dagen later of eerder:
Respectievelijk 9k, 15k, 24k en 40k bij ingang maatregelen morgen, zaterdag, maandag en woensdag. Vanaf 940 per dag zitten we in code oranje, vanaf 2500 in code rood en boven de 6250 in code donderrood.
Voor buitenland reizen, maakt het al niet meer uit wat we doen. Ga uit van negatieve reisadviezen en/of inreisbeperkingen voor heel veel landen.