Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 16:38
Wellicht hoeven ziekenhuis cijfers niet eens minder hard te zakken als we nog meer versoepelen. Vaccinatie word een steeds belangrijker wapen!
crimby schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:56:
[...]

Ik zeg toch nu niet we moeten versoepelen. Ik vraag mij gewoon af wanneer de volgende stap genomen kan worden. Als dat bij 20% extra daling is of 30% of 40% maakt het toch niet uit of de scholen open zijn of niet. Doel halen is doel halen.. of niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-09 09:47

Agent47

I always close my contracts.

gustaveau schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:52:
[...]

Eens, dit gaat nu de goede kant op, dus laten we hier de vruchten van gaan plukken.

Het zorgpersoneel verdient ook wat vrije tijd!

Als de aantallen dan straks onder de 3000/per dag vallen, dan hebben we ook weer meer controle ivm nabellen van nieuwe besmettingen en hun contacten.
Was gewoon een algemene opmerking, niet op de man/vrouw. Anders had ik je wel getagd :|

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 19:19

immetjes

HIER is BERN-E

Number10 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Maar wel in een level playing field. Dus bijvoorbeeld in een wetenschappelijke publicatie of andere openbaar gemaakte analyse.

Een talkshow of krantenartikel leent zich hier wat mij betreft helemaal niet voor, omdat het volkomen onduidelijk is waarop zo'n stelling gebaseerd is en hoe anderen de methodologische aspecten beoordelen bijvoorbeeld.
Toch niet alles hoeft technocrastisch te zijn? RIVM gaat het nog uitzoeken. Mooi. Of mag er niets wat morrelt aan de mainstream wetenschappelijk consensus in de krant staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

henkzelf schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:01:
[...]

Het zou natuurlijk wel kunnen dat er per gezin een 20+ er uit het park 's avonds terug naar huis kwam en daar gemiddeld drie gezinsleden besmette, toch?
Ja, alles kan. maar dat is niet het beeld wat de GGD ervan heeft. Het kan ook dat er massa's mensen besmet zijn in de parken maar dat die behoren tot een groep die allergisch is voor de GGD en zo onder de radar blijft.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AMARONE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:00:
[...]

En wij als normale Nederlander die ook hard werkt? Ik kan echt een vakantie gebruiken, een etentje in een restaurant, etc.
Ook hard werkt?

Je hebt toch niet het idee dat de normale Nederlander enigszins vergelijkbare inspanningen levert in vergelijk met de zwaarst getroffen medewerkers he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:57
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:10:
[...]

Ja, alles kan. maar dat is niet het beeld wat de GGD ervan heeft. Het kan ook dat er massa's mensen besmet zijn in de parken maar dat die behoren tot een groep die allergisch is voor de GGD en zo onder de radar blijft.
Jij hebt meer vertrouwen in het BCO dan ik. Zelfs bij de conclusie dat de meeste van deze besmettingen binnenshuis zijn opgelopen kan het nog zo zijn dat heel vaak de 1e besmette nou net die feestganger was.
Net zoiets als peuters krijgen geen corona maar ze steken wel het hele thuisfront aan.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Laatst online: 21:15

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:01
Mooie cijfers vandaag zeg. Als deze trend zich voortzet kan het wel eens snel gaan.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

henkzelf schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:16:
[...]

Jij hebt meer vertrouwen in het BCO dan ik. Zelfs bij de conclusie dat de meeste van deze besmettingen binnenshuis zijn opgelopen kan het nog zo zijn dat heel vaak de 1e besmette nou net die feestganger was.
Net zoiets als peuters krijgen geen corona maar ze steken wel het hele thuisfront aan.
Binnen raak je makkelijker besmet dan buiten. Mensen zijn na de buitenfeesten binnen door gaan feesten, waarschijnlijk met te veel mensen en gebrekkige ventilatie. Het is helemaal niet zo vreemd dat de meeste mensen op Koningsdag binnen besmet zijn, daar hoef je eigenlijk geen BCO voor te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 18:11
xzaz schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:18:
Mooie cijfers vandaag zeg. Als deze trend zich voortzet kan het wel eens snel gaan.
Inderdaad, gaat nu wel echt hard naar beneden ineens. Ruim 1700 minder dan vorige week woensdag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:38

franssie

Save the albatross

Blijf verbaasd hoe dat percentage positief mooi meeloopt met eerst de piek en nu de daling. Ik snap nog steeds het achterliggende principe niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:49
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Ook hard werkt?

Je hebt toch niet het idee dat de normale Nederlander enigszins vergelijkbare inspanningen levert in vergelijk met de zwaarst getroffen medewerkers he?
Laat ik hier maar niet te veel over zeggen anders word het toch weer gemod, maar je durft nogal wat te zeggen, volgens mij sta je een klein beetje buiten de werkelijkheid 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bubba76 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Laat ik hier maar niet te veel over zeggen anders word het toch weer gemod, maar je durft nogal wat te zeggen, volgens mij sta je een klein beetje buiten de werkelijkheid 8)7
Right back at you.

Je hebt denk ik niet helemaal in de gaten hoe erg zeker de zorgverleners in de ziekenhuizen te grazen zijn genomen de afgelopen tijd.

Vakantie? Vergeet het maar.
Parttime? Doe maar even niet.

Los van de politie ben ik zeer benieuwd welke beroepsgroepen een vergelijkbare druk hebben ervaren.
En de komende tijd nog gaan houden.

En nee; ik werk zelf niet in de zorg. Of bij de politie for that matter.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2021 15:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:30
Bubba76 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:24:
[...]

Ik durf te wedden dat het gros van de 'werkende' Nederlanders geen flauw benul heeft wat werken op een afdeling met COVID-patienten eigenlijk betekend. Hoe druk het is, hoeveel overuren er gedraaid worden, hoeveel stress er heerst, hoeveel slecht nieuws gesprekken er gevoerd moeten worden, hoeveel vakantiedagen er al zijn opgespaard maar niet opgenomen kunnen worden en ga zo maar door.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:57
AMARONE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:00:
[...]

En wij als normale Nederlander die ook hard werkt? Ik kan echt een vakantie gebruiken, een etentje in een restaurant, etc.
Ik denk dat iedereen graag op vakantie wil/ restaurant wil bezoeken, maar in de zorg hebben ze überhaupt bijna niet vrij moeten kunnen nemen en structureel over moeten werken. Daar zit nogal een verschil tussen hun situatie en de mijne - ik kon gewoon vrij nemen - en waarschijnlijk ook die van jou/ de meesten die niet in de zorg werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 12-09 12:54
Ik zou 'De Zorg' niet op één hoop willen gooien. Genoeg zorg die stilgelegd is waarbij personeel ook niet geschikt/gecertificeerd/geschoold is voor IC of COVID-afdelingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Misschien heeft de avondklok wel niets uitgemaakt maar dit is waar je mee te maken hebt op 12 januari.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cm82Hbk.jpg

Hiernaast nog 17 duizend besmettingen van onbekende oorsprong.

Hier is aanpak van 'Bezoek in the thuissituatie' duidelijk de beste methode en aangezien controle achter de deur niet kan kom je alleen nog maar uit bij het beperken van bezoek via beperken van verplaatsingen waar de overheid wel iets over kan zeggen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:36:
Ik zou 'De Zorg' niet op één hoop willen gooien. Genoeg zorg die stilgelegd is waarbij personeel ook niet geschikt/gecertificeerd/geschoold is voor IC of COVID-afdelingen.
Vandaar dat ik het ook vrij specifiek benoemde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:07:
[...]
Toch niet alles hoeft technocrastisch te zijn? RIVM gaat het nog uitzoeken. Mooi. Of mag er niets wat morrelt aan de mainstream wetenschappelijk consensus in de krant staan?
Natuurlijk mag een wetenschappelijke visie of conclusie in de krant staan. Maar het gaat om de volgorde. Dat heeft werkelijk niks met technocratie te maken.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:51
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:26:
[...]

En nee; ik werk zelf niet in de zorg. Of bij de politie for that matter.
Dan weet je toch helemaal niet wat voor uren ze maken en onder wat voor tijdsdruk? Ik vind het nogal raar dat je uit de hoogte gaat lopen doen over iets waar je totaal niets van af weet.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
IJzerlijm schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:37:
Misschien heeft de avondklok wel niets uitgemaakt maar dit is waar je mee te maken hebt op 12 januari.

[Afbeelding]

Hiernaast nog 17 duizend besmettingen van onbekende oorsprong.

Hier is aanpak van 'Bezoek in the thuissituatie' duidelijk de beste methode en aangezien controle achter de deur niet kan kom je alleen nog maar uit bij het beperken van bezoek via beperken van verplaatsingen waar de overheid wel iets over kan zeggen.
BCO was (en is?) natuurlijk ook wel een chaos waarbij 'thuis' de escape was zodat ze snel naar het volgende dossier konden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MainframeX schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:41:
[...]

Dan weet je toch helemaal niet wat voor uren ze maken en onder wat voor tijdsdruk? Ik vind het nogal raar dat je uit de hoogte gaat lopen doen over iets waar je totaal niets van af weet.
Oh nee? Ik ken er genoeg. En ik zie dat ze eraan onderdoor gaan. Evenals hun gezinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:29
Señor Sjon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:41:
[...]

BCO was (en is?) natuurlijk ook wel een chaos waarbij 'thuis' de escape was zodat ze snel naar het volgende dossier konden.
En deze bewering is gebaseerd op....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:54
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:14:
[...]

Ook hard werkt?

Ik zeg niet dat de zorg het niet zwaar heeft maar er zijn genoeg beroepsgroepen waar de druk ook constant hoog is, waar corona 0 doet, en ja dat is andere druk maar alleen roepen dat de zorg het zwaar heeft terwijl elke medewerker in Nederland lastig een uitlaatklep heeft doel ik even op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:41:
[...]
BCO was (en is?) natuurlijk ook wel een chaos
Of het een chaos was weet ik niet, maar door het beleid van sturen op zorgcapaciteit en dus een hoog aantal besmettingen te accepteren wordt het uiteraard steeds lastiger naarmate het aantal oploopt.

Daarom is sturen op een laag aantal besmettingen dus ook logischer, want dan is BCO makkelijker uit te voeren en zijn massale maatregelen zoals een avondklok minder waarschijnlijk nodig.

Veel zaken zijn terug te voeren op de gekozen strategie van sturen op zorg, wat bij R>1 en een groep die groot genoeg is om opgenomen te kunnen worden vanzelf gaat leiden tot maatregelen zoals een avondklok.

Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:29
Het ging mij met name om de bewering dat 'thuis' de escape was om snel verder te kunnen. Ze hebben nota bene een categorie 'onbekend', waarom die dan niet gebruiken als dat echt hun bedoeling was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
Ik ben benieuwd wat @t_captain er van maakt met deze cijfers ;) Wellicht kan je nog een ronde doen zonder dat dat de ziekenhuizen tegenwerkt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

AMARONE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:46:
[...]

Ik zeg niet dat de zorg het niet zwaar heeft maar er zijn genoeg beroepsgroepen waar de druk ook constant hoog is, waar corona 0 doet, en ja dat is andere druk maar alleen roepen dat de zorg het zwaar heeft terwijl elke medewerker in Nederland lastig een uitlaatklep heeft doel ik even op.
Niet naar de kroeg kunnen VS je vrije dagen opgeven
Niet naar je werk kunnen VS wekenlang ver boven je contracteren werken
Niet naar het voetbal kunnen VS vier doden in een dienst
Niet op vakantie kunnen VS überhaupt geen vakantie hebben
Niet kunnen winkelen VS je overuren niet betaald of überhaupt opgenomen krijgen
Niet naar de bios kunnen VS niet naar huis durven uit angst je partner te besmetten.

Nee dit geldt niet niet voor alle zorgmedewerkers. Maar er is een groep die er echt heel slecht vanaf komt. En dat zijn er geen tientallen of honderdtallen.

Ik wil maar zeggen; er zit een orde van grootte verschil in het 'ongemak'

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2021 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:51
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:42:
[...]

Oh nee? Ik ken er genoeg. En ik zie dat ze eraan onderdoor gaan. Evenals hun gezinnen.
Niet alleen het zorgpersoneel heeft een slecht jaar gehad. Het is niet aan jou om te besluiten wie het het ergst heeft. Ik werk als ondernemer gemiddeld 60 uur per week om de eindjes aan elkaar te breien (omdat door corona flinke inkomsten door de neus geboord zijn en ik niet onder compensatieregelingen val, maar de onkosten wel doorgaan). Dat komt bovenop het feit dat ik al 3 jaar welgeteld 1 week vakantie heb gehad.

Zwaar? Soms wel. Soms zou ik willen dat ik eens pauze kon nemen van het leven, maar dat gaat nou eenmaal niet. Het is wat het is, zo is de situatie nou eenmaal. Er is maar één weg en dat is vooruit.

Dat alles zonder dat ik toegeef aan angst, mijn rechten en vrijheden niet in de uitverkoop zet of andere mensen continue loop af te zeiken omdat ze anders dan mij denken. Ik denk dat jij (en anderen!) nog een hoop kan leren.

Idempotent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18:18
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Niet naar de kroeg kunnen VS je vakantie opgeven
Niet naar de bios kunnen VS niet naar huis durven uit angst je partner te besmetten.

Nee dit geldt niet niet voor alle zorgmedewerkers. Maar er is een groep die er echt heel slecht vanaf komt. En dat zijn er geen tientallen of honderdtallen.

Goh, ik werk niet eens in de zorg maar bovenstaand lijstje kan prima opgaan voor mij.
Er is meer dan de zorg, ik zal de laatste zijn die beweerd dat de zorg niet hard werkt, maar heel veel bedrijven op het moment zijn gewoon rete druk, vakmensen zijn niet meer te krijgen maar het werk stapelt lekker op.

En je ziet ze eraan onderdoor gaan, daar heb ik ook mensen van, alleen niet uit de zorg, maar mensen met een café of restaurant, die gaan er pas onderdoor. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door FabianGTI op 19-05-2021 16:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 22:49
joppe113 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 15:51:
Ik ben benieuwd wat @t_captain er van maakt met deze cijfers ;) Wellicht kan je nog een ronde doen zonder dat dat de ziekenhuizen tegenwerkt...
Ik had van de week al gepleit om de 2e en tenminste een deel van de 3e fase aan versoepelingen deze week te doen.

De actuele cijfers geven geen aanleiding om van koers te wijzigen. Vandaag fase 2, morgen de 1e helft van fase 3?

Ik zoom in op de IC-instroom de afgelopen weken. Alle week prognoses hebben stdev van 5 procentpunt.

Week 17: progonse vooraf -2%, gerealiseerd +1%
Week 18: progonse vooraf -15%, gerealiseerd -19%
Week 19: progonse vooraf -17%, gerealiseerd -24%
Week 20: prognose vooraf -23%
Week 21: prognose vooraf (met flinke extra onzekerheid omdat de positieve tests deze week nog maar 3 van de 7 dagen bevatten): -32%

De R-waarde heeft ook veel ruimte. Laatste historische observatie 0.80 (0.87 trendmatig -0.07 incidenteel) op 8 mei.

Schatting actuele R-waarde op infectiedatum 19 mei: 0.84
En voor de beoogde datum van fase 3, 2 juni: 0.76

De "datum < 1000 positieve tests" staat nu op 17 juni in mijn model.

Tot slot laat de kiemsurveillance laat geen zorgwekkende dingen zien. SA en P1 min of meer afgeschreven als bedreigingen. Gunstige cijfers van E484K (op mijn watchlist vanwege verdenking vaccinresistentie). Helaas wel een paar nieuwe gevallen van de Indiase variant. Maar dat is nog te klein om op te acteren.

[ Voor 11% gewijzigd door t_captain op 19-05-2021 16:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:37
Voor de mensen die niet heel de dag Stichting Nice zitten te refreshen :)

Het aantal mensen in de kliniek staat nu op 1294. Dat is onder het laagste punt van de derde golf (6 maart, 1296). De laatste keer dat het zo laag stond was op 11 oktober 2020.

Disclaimer, het zijn dagkoersen en onderhevig aan schommelingen, maar toch fijn nieuws.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Bij NICE wacht ik ongeduldig op een aantal IC patienten onder de 600. Onder ~dat aantal kan de planbare zorg worden uitgevoerd en bouw je op dat vlak geen schuld op.

kanttekening dat we nu nog wel lager moeten dan die 600, want er is een stuwmeer aan eerder-uitesgtelde-planbare zorg. Daarvoor hebben we dus wat extra capaciteit nodig. Niet meer uitstellen vs inlopen van de eerder opgebouwde backlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25

Laguna

Connaisseur

Number10 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:45:
[...]

Maar wel in een level playing field. Dus bijvoorbeeld in een wetenschappelijke publicatie of andere openbaar gemaakte analyse.

Een talkshow of krantenartikel leent zich hier wat mij betreft helemaal niet voor, omdat het volkomen onduidelijk is waarop zo'n stelling gebaseerd is en hoe anderen de methodologische aspecten beoordelen bijvoorbeeld.
Dat zou je aan Ernst Kuipers moeten vragen. Hij had desgevraagd ook de data met de hoogleraar infectieziektemodellering gedeeld om zijn analyse te controleren en kwam dus tot dezelfde conclusie, zoals @immetjes reeds had gemeld.

Overigens ben ik van mening dat het andersom moet zijn. Oftewel alvorens de avondklok ooit weer van stal zou worden gehaald moet men eerst kunnen aantonen dat het een positief effect heeft gehad, zolang dat niet lukt geen avondklok meer.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t_captain schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:33:
Bij NICE wacht ik ongeduldig op een aantal IC patienten onder de 600. Onder ~dat aantal kan de planbare zorg worden uitgevoerd en bouw je op dat vlak geen schuld op.

kanttekening dat we nu nog wel lager moeten dan die 600, want er is een stuwmeer aan eerder-uitesgtelde-planbare zorg. Daarvoor hebben we dus wat extra capaciteit nodig. Niet meer uitstellen vs inlopen van de eerder opgebouwde backlog.
Geldt dat aantal ook nog als we rekening houden met (ziekte)verzuim en achtergestelde vrije dagen? Kan me voorstellen dat er daar ook wat gaten door ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Goede vraag. De situatie zal van ziekenhuis tot ziekenhuis verschillen. En die 600 is maar een "ongeveer". Rond die tijd (half maart) kwamen de berichten over ziekenhuizen die weer planbare zorg moesten afschalen vanwede de covid-IC bezetting.

De slijtage-effecten op het personeel moeten toen ook wel hebben gespeeld. De IC zit sinds eind oktober boven de 500 patienten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Los van de patientkant van dat verhaal gaat dat stuwmeer aan uitgestelde zorg gaat nog lang een issue worden qua bezetting. Bezetting was al een issue voordat Corona begon.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:10
MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Niet naar de kroeg kunnen VS je vrije dagen opgeven

Het feit dat de zorg ‘ons’ in leven houdt maakt niet dat dat de enige groep is die een enorme druk heeft. Want je werk is uiteindelijk gewoon je werk. En dat betekent dat een IC verpleegkundige het hartstikke druk heeft en extra moet werken, geen vrij kan krijgen en tegenslagen kent (doden).

Maar ik vind het ontzettend kortzichtig dat dit de enige groep lijkt in jouw ogen. Want voor een IC verpleegkundige is een patient verliezen mogelijk even erg als bij een bedrijf 15 mensen moet vertellen dat ze kun baan verliezen. Dat is een niet te onderschatten verschrikkelijk nieuws om te brengen.

Er zijn genoeg branches waar het water aan de lippen staat en ook mensen die gewoon in loondienst zijn onder extreme druk en stress staan om hun baan te behouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

t14wo schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:47:
[...]

Het feit dat de zorg ‘ons’ in leven houdt maakt niet dat dat de enige groep is die een enorme druk heeft. Want je werk is uiteindelijk gewoon je werk. En dat betekent dat een IC verpleegkundige het hartstikke druk heeft en extra moet werken, geen vrij kan krijgen en tegenslagen kent (doden).

Maar ik vind het ontzettend kortzichtig dat dit de enige groep lijkt in jouw ogen. Want voor een IC verpleegkundige is een patient verliezen mogelijk even erg als bij een bedrijf 15 mensen moet vertellen dat ze kun baan verliezen. Dat is een niet te onderschatten verschrikkelijk nieuws om te brengen.

Er zijn genoeg branches waar het water aan de lippen staat en ook mensen die gewoon in loondienst zijn onder extreme druk en stress staan om hun baan te behouden.
Ik zeg nergens dat het de enige groep is. Ik geef aan dat het een ander soort druk is. En dat daar wel erg makkelijk over gedaan wordt.

In jouw voorbeeld; 15 man vertellen dat ze hun baan kwijt raken of 15 man vertellen dat ze hun partner kwijt raken. Allebei vervelend, maar m.i. niet te vergelijken.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 19-05-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Burnouts komen in bijna elke baansoort en beroep voor en dat is wel een universeel signaal hoor.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
MainframeX schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:02:
[...]

Niet alleen het zorgpersoneel heeft een slecht jaar gehad. Het is niet aan jou om te besluiten wie het het ergst heeft. Ik werk als ondernemer gemiddeld 60 uur per week om de eindjes aan elkaar te breien (omdat door corona flinke inkomsten door de neus geboord zijn en ik niet onder compensatieregelingen val, maar de onkosten wel doorgaan). Dat komt bovenop het feit dat ik al 3 jaar welgeteld 1 week vakantie heb gehad.

Zwaar? Soms wel. Soms zou ik willen dat ik eens pauze kon nemen van het leven, maar dat gaat nou eenmaal niet. Het is wat het is, zo is de situatie nou eenmaal. Er is maar één weg en dat is vooruit.

Dat alles zonder dat ik toegeef aan angst, mijn rechten en vrijheden niet in de uitverkoop zet of andere mensen continue loop af te zeiken omdat ze anders dan mij denken. Ik denk dat jij (en anderen!) nog een hoop kan leren.
Maar voor een ondernemer is het nog steeds een keuze om om wat voor reden dan ook die 60 uur per week te gaan werken. Iemand die op de IC werkt die heeft die keuze niet, die wil mensen kost wat kost in leven houden. Al was het maar om niet weer het 10e slecht nieuws bericht van deze werkweek te hoeven voeren.
En dan kan die ondernemer wel zeggen, ja, maar ik heb een dure hypotheek en een pand waarvan de huur doorloopt, maar als je zaak niet goed loopt en je gaat er zelf aan 'onderdoor' dan moet je misschien wel iets anders gaan doen. Daarvoor ben je ondernemer.
Die zorgmedewerker wil niet iets anders gaan doen, die wil levens redden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:29

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Modbreak:Laten we stoppen met het wedstrijdje wie het het zwaarst heeft gehad en al helemaal met het bagataliseren van de druk op het personeel dat belast is met Coronazorg. Die discussies hebben we al talloze keren gehad, dat leidt nergens toe dus dat gaan we niet nog een keer doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 19-05-2021 17:00 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• t_captain
Met @ZieMaar!

We zitten samen in deze crisis en we komen er samen uit. Tweestrijd tussen mensen en tussen groepen voegt niets goeds toe.

Na een jaar ergernis over onze regeringsleiders is dat ook wat me het meeste steekt. In plaats van te verbinden werden soms groepen tegen elkaar opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 16:34:
[...]
Hij had desgevraagd ook de data met de hoogleraar infectieziektemodellering gedeeld om zijn analyse te controleren en kwam dus tot dezelfde conclusie (…)
Mooi, maar als er - voor zover ik weet althans - geen wetenschappelijke publicaties zijn verschenen over specifiek deze stellingen, valt er weinig tot niks over te zeggen, anders dan wat er wordt gesteld. Dat is nu net het hele punt: hoe komt men methodologisch tot die conclusie? En wat vonden vakgenoten daarvan?

Uitspraken in de media van persoon A zijn toch net zo valide als de uitspraken van persoon B die het omgekeerde stelt? Of C die opmerkt dat er niets over te concluderen valt?
Overigens ben ik van mening dat het andersom moet zijn. Oftewel alvorens de avondklok ooit weer van stal zou worden gehaald moet men eerst kunnen aantonen dat het een positief effect heeft gehad, zolang dat niet lukt geen avondklok meer.
Dan heb ik relatief goed nieuws. Blijkbaar zijn er reviews verschenen over de effectiviteit van deze maatregel volgens het 96e OMT advies deel 2:
https://www.rijksoverheid.../01/19/advies-nav-96e-omt

Het probleem is vooral dat er in het publieke debat bij herhaling wordt gevraagd om bewijs voor maatregelen, maar ik zelden lees of hoor wat de criteria zijn waaraan dat bewijs dan moet voldoen zodat de meeste mensen in Nederland - of tenminste de bewijsvrager - overtuigd zijn.

En wat er in de tussentijd zou zijn gebeurd als maatregelen met een verwacht effect worden onderzocht.

Heb jij die criteria en een alternatief voor de benodigde tijd om je vraag te onderzoeken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:25

Laguna

Connaisseur

Number10 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Mooi, maar als er - voor zover ik weet althans - geen wetenschappelijke publicaties zijn verschenen over specifiek deze stellingen, valt er weinig tot niks over te zeggen, anders dan wat er wordt gesteld. Dat is nu net het hele punt: hoe komt men methodologisch tot die conclusie? En wat vonden vakgenoten daarvan?

Uitspraken in de media van persoon A zijn toch net zo valide als de uitspraken van persoon B die het omgekeerde stelt? Of C die opmerkt dat er niets over te concluderen valt?

[...]

Dan heb ik relatief goed nieuws. Blijkbaar zijn er reviews verschenen over de effectiviteit van deze maatregel volgens het 96e OMT advies deel 2:

Het probleem is vooral dat er in het publieke debat bij herhaling wordt gevraagd om bewijs voor maatregelen, maar ik zelden lees of hoor wat de criteria zijn waaraan dat bewijs dan moet voldoen zodat de meeste mensen in Nederland - of tenminste de bewijsvrager - overtuigd zijn.

En wat er in de tussentijd zou zijn gebeurd als maatregelen met een verwacht effect worden onderzocht.

Heb jij die criteria en een alternatief voor de benodigde tijd om je vraag te onderzoeken?
Dat zijn geen reviews, dat zijn hypotheses en vermoedens.

Je verdere vragen acht ik niet relevant voor een gevoelige maatregel als de avondklok. Als men wetenschappelijk niet kan aantonen dat het invoeren van een avondklok daadwerkelijk tot een reductie van besmettingen leidt of in het geval van ons beleid van ziekenhuisopnamen, dan komt die maatregel vooralsnog niet meer in de gereedschapskist terecht.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]
[...]
Het probleem is dat bewijsvragers keiharde cijfers willen zien die los staan van andere variabelen en maatregelen, zo rollen wij in Nederland.
Een toestand over een bepaalde tijdsperiode waarin alle variabelen gelijk zijn, inclusief het weer. Bijvoorbeeld de helft van die periode zonder avondklok en de helft met avondklok. Vergelijk de cijfers en je ziet het effect.
Voor het gemak zal ik die periode even het Onmogelijke noemen.
Helaas is het ons nog niet gelukt het Onmogelijke te bewerkstelligen. Wel is het ons gelukt om een andere periode te creëren, die zal ik voor het gemak even Ja Maar noemen.
Helaas kan uit Ja Maar niet het effect van de avondklok afgeleid worden, zoals in het Onmogelijke wel kan. Ja Maar bestaat overigens uit een heleboel elkaar overlappende varianten, zoals o.a. Ja Maar Scholen Dicht/Open, Ja Maar Mooi Weer, Ja Maar Het Is Maar Een Griepje, Ja Maar MSM-Cijfer-Leugens, Ja Maar We Hebben Het Allemaal Al Gehad En Worden Nu Immuun en nog vele anderen.

TL;DR: Het is onmogelijk om bewijzen te leveren die de meeste mensen in Nederland - of tenminste de bewijsvrager - overtuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

zacht schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:45:
[...]

Het probleem is dat bewijsvragers keiharde cijfers willen zien die los staan van andere variabelen en maatregelen, zo rollen wij in Nederland.
Een toestand over een bepaalde tijdsperiode waarin alle variabelen gelijk zijn, inclusief het weer. Bijvoorbeeld de helft van die periode zonder avondklok en de helft met avondklok. Vergelijk de cijfers en je ziet het effect.
Voor het gemak zal ik die periode even het Onmogelijke noemen.
Helaas is het ons nog niet gelukt het Onmogelijke te bewerkstelligen. Wel is het ons gelukt om een andere periode te creëren, die zal ik voor het gemak even Ja Maar noemen.
Helaas kan uit Ja Maar niet het effect van de avondklok afgeleid worden, zoals in het Onmogelijke wel kan. Ja Maar bestaat overigens uit een heleboel elkaar overlappende varianten, zoals o.a. Ja Maar Scholen Dicht/Open, Ja Maar Mooi Weer, Ja Maar Het Is Maar Een Griepje, Ja Maar MSM-Cijfer-Leugens, Ja Maar We Hebben Het Allemaal Al Gehad En Worden Nu Immuun en nog vele anderen.

TL;DR: Het is onmogelijk om bewijzen te leveren die de meeste mensen in Nederland - of tenminste de bewijsvrager - overtuigen.
Dus doen we maar iets zonder bewijs dat het werkt op een manier dat het ook nooit meer te achterhalen valt.

Als er verder geen schade zou zijn is dat nog wel okay. Maar er is wel schade, al is die lastig in geld uit te drukken; zoals: Onnodige vrijheidsberoving, sociaal ongemak, minder menselijke contacten, racen tegen de klok, en het feit dat je een overheid je iets verplicht.

Voor de volgende keer: Enkel als het bewezen werkt. Er kon door het RIVM ook allerlei cijfers uit de hoge hoed worden getoverd waar ze beleid aan hingen ten faveure van het Lockdownisme. Dat moeten ze ook andersom kunnen. En hopelijk maken ze snel werk van jet beloofde avondklok effectiveitsonderzoek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:00:
[...]

Dus doen we maar iets zonder bewijs dat het werkt op een manier dat het ook nooit meer te achterhalen valt.

Als er verder geen schade zou zijn is dat nog wel okay. Maar er is wel schade, al is die lastig in geld uit te drukken; zoals: Onnodige vrijheidsberoving, sociaal ongemak, minder menselijke contacten, racen tegen de klok, en het feit dat je een overheid je iets verplicht.

Voor de volgende keer: Enkel als het bewezen werkt. Er kon door het RIVM ook allerlei cijfers uit de hoge hoed worden getoverd waar ze beleid aan hingen ten faveure van het Lockdownisme. Dat moeten ze ook andersom kunnen. En hopelijk maken ze snel werk van jet beloofde avondklok effectiveitsonderzoek.
Volgens deze logica hadden we nooit ook maar enige maatregel in kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
[...]
Onze Minister President heeft keer op keer aangegeven dat de regering 100% beslissingen moet nemen bij een kennisniveau wat in het begin van de pandemie op zowat 0% zat en nu nog steeds hooguit 75% is.
Dan neem je een weloverwogen risico om de bevolking zo goed mogelijk te beschermen, dat is ook de plicht van de overheid. Dat daarbij soms 'rechten' van inwoners geschonden worden is onvermijdelijk. Zo zit onze wet nou eenmaal in elkaar en om eerlijk te zijn ben ik daar eigenlijk wel blij mee.
Bij een volgende keer zal de regering waarschijnlijk op ongeveer dezelfde manier reageren, wellicht iets beter door de opgedane kennis van deze pandemie. Maar het blijft vechten tegen de natuur. En natuur is per definitie chaos, iets wat niet 100% te voorspellen of te bewijzen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Number10
  • Niet online
Laguna schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:32:
[...]
Dat zijn geen reviews dat zijn hypotheses en vermoedens.(…)
Het advies is geen review, maar er wordt in het advies verwezen naar vier reviews. Die reviews zullen er dus vast wel zijn. Maar helaas zie ik geen literatuurverwijzing staan.
Je verdere vragen acht ik niet relevant voor een gevoelige maatregel als de avondklok. Als men wetenschappelijk niet kan aantonen dat het invoeren van een avondklok daadwerkelijk tot een reductie van besmettingen leidt of in het geval van ons beleid van ziekenhuisopnamen, dan komt die maatregel vooralsnog niet meer in de gereedschapskist terecht.
Zo werkt het dus niet. De vraag naar onderzoeksresultaten die bij herhaling wordt opgeworpen zou wellicht valide kunnen zijn als er de tijd is om dat onderzoek veilig te doen, maar ook als je vooraf duidelijk maakt welke criteria je hanteert waaraan het resultaat moet worden getoetst. Dat kun je vooraf aan welk onderzoek ook maar altijd benoemen.

Het is een essentieel omdat je anders altijd achteraf discussie kan blijven voeren dat jij (of iemand anders) niet overtuigd bent, zoals je nu ook doet wat betreft het OMT advies. Dat is de mening van experts op grond van ander onderzoek en daarmee vermoedelijk in dit geval de best haalbare vorm van bewijs. Een andere vorm van bewijs is bijvoorbeeld de uitkomst van een gecontroleerd onderzoek waar je denk ik op doelt.

Maar dan blijft de vraag: waaraan moet dat onderzoek volgens jou dan voldoen, zodat jij - en de meeste Nederlanders - na weken of maanden duur en ingewikkeld onderzoek antwoord dat je het (niet) 'goed genoeg' vindt. Zonder dergelijke criteria is het prijsschieten natuurlijk.
zacht schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 17:45:
[...]
Het probleem is dat bewijsvragers keiharde cijfers willen zien die los staan van andere variabelen en maatregelen, zo rollen wij in Nederland.(…)
Cijfers zijn misschien nog wel te leveren en voor complexiteit kun je (voor sommige vormen van onderzoek) methodologisch corrigeren met een controlegroep, maar naarmate de complexiteit toeneemt wordt dat steeds lastiger.

En sommige fenomenen vereisen gigantische bouwwerken of investeringen zoals de LHC in Zwitserland en zelfs dan wordt het bewijs voor het bestaan van een deeltje soms afgeleid uit het gedrag van andere deeltjes en pas geaccepteerd bij een hele hoge mate van betrouwbaarheid.
Dat denk ik ook. Vooral omdat veel mensen vermoedelijk geen enkele ervaring hebben met wetenschappelijk onderzoek en ook geen idee hebben hoe ze het moeten waarderen.

En daarmee is het vaak een onmogelijke vraag om te beantwoorden, zeker als met de opkomst van een nieuwe variant de ziekenhuizen dreigen te overstromen.
[...]
Enkel als het bewezen werkt
Op grond van welke criteria?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:06:
[...]

Volgens deze logica hadden we nooit ook maar enige maatregel in kunnen voeren.
Nee, mensen van elkaar scheiden helpt wel degelijk, maar met een avondklok zet je ze juist bij elkaar en als ik zag hoeveel mensen vlak voor de avondklok over straat gingen hielp het ook niet om de mobiliteit veel te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Number10 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:12:
[...]

[...]

Op grond van welke criteria?
Ja, daar moet je over nadenken. Virus load meten. Sociale virus simulatie maken? Proefdieren gebruiken. Er moet toch wel iets te bedenken zijn? Maar het lamlendige ach we doen maar iets misschien werkt het of niet en we weten het niet is geen goede manier om de volgende pandemie op te vangen.

[ Voor 69% gewijzigd door immetjes op 19-05-2021 18:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
[...]

[...]

De overheid heeft in mijn ogen compleet gefaald rondom de avondklok. En dat is om meerdere redenen.
1. in het OMT zitten allemaal virus gerelateerde experts. Waar juist voor deze maatregelen een expert op het gebied van gedrag moet zitten.
2. Zie deel 2 van puntje 1. Het kan zomaar zo zijn dat minder maatregelen die mensen goed naleven beter werken.
3. Ze hebben structureel gezegd we kunnen het niet meten, want we nemen x maatregelen tegelijk maar het pakket aan maatregelen.
4. Met afschalen hadden ze eerst andere maatregelen of de avondklok kunnen afschalen zodat je wel een beter idee kon krijgen wat het deed.

Wat ik in mijn omgeving zag is met name bij jongere dat ze juist bij elkaar bleven slapen. Misschien iets kleinere groepen. Maar er waren veel "feestjes" met slapers of overtreders van de avondklok met het naar huis gaan.

Ik zeg niet dat er geen maatregelen genomen moesten worden. Maar de manier waarop is in mijn ogen zo dom dat je niks weet .

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:24:
[...]

Ja, daar moet je over nadenken. Virus load meten. Sociale virus simulatie maken? Proefdieren gebruiken. Er moet toch wel iets te bedenken zijn? Maar het lamlendige ach we doen maar iets misschien werkt het of niet en we weten het niet is geen goede manier om de volgende pandemie op te vangen.
Ik kan me nog een toespraak van Rutte herinneren waar hij mensen opriep om met mogelijke oplossingen te komen om het virus aan te pakken zodat de impact zo laag mogelijk zou blijven.
Heb jij je oplossingen ook bij hem aangedragen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 19:06
Yaksa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:08:
[...]

Onze Minister President heeft keer op keer aangegeven dat de regering 100% beslissingen moet nemen bij een kennisniveau wat in het begin van de pandemie op zowat 0% zat en nu nog steeds hooguit 75% is.
Dan neem je een weloverwogen risico om de bevolking zo goed mogelijk te beschermen, dat is ook de plicht van de overheid. Dat daarbij soms 'rechten' van inwoners geschonden worden is onvermijdelijk. Zo zit onze wet nou eenmaal in elkaar en om eerlijk te zijn ben ik daar eigenlijk wel blij mee.
Kijk dan alleen niet gek op als je achteraf als beleidsmakers wel ter verantwoording wordt geroepen wanneer je maatregelen toepast die te zwaarwegend zijn voor de situatie of niet effectief.

Wat dat betreft komt zulke bevoegdheid ook met de nodige risico's van het vak.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:22:
[...]

Nee, mensen van elkaar scheiden helpt wel degelijk, maar met een avondklok zet je ze juist bij elkaar en als ik zag hoeveel mensen vlak voor de avondklok over straat gingen hielp het ook niet om de mobiliteit veel te beperken.
Ja maar wisten we van tevoren ook al 100% zeker dat het zou werken?

Ik blijf ervan overtuigd dat die avondklok niet geen effect heeft gehad. Was het veel? Wellicht niet. Maar kan net genoeg geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Stoney3K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:32:
[...]
Kijk dan alleen niet gek op als je achteraf als beleidsmakers wel ter verantwoording wordt geroepen wanneer je maatregelen toepast die te zwaarwegend zijn voor de situatie of niet effectief.
Volgens mij valt dat nog wel mee. De rechter heeft 10 dagen geleden nog geoordeeld dat alle tot nu toe genomen maatregelen voldoende wettelijke basis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
Yaksa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:37:
[...]

Volgens mij valt dat nog wel mee. De rechter heeft 10 dagen geleden nog geoordeeld dat alle tot nu toe genomen maatregelen voldoende wettelijke basis hebben.
Er is natuurlijk nog een behoorlijke kloof tussen "wettelijke basis" en "electoraal draagvlak".

Als je enige argument om iets te doen is het is niet illegaal dan moet je je misschien toch echt af gaan vragen of het een goed idee is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Stoney3K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:40:
[...]

Er is natuurlijk nog een behoorlijke kloof tussen "wettelijke basis" en "electoraal draagvlak".

Als je enige argument om iets te doen is het is niet illegaal dan moet je je misschien toch echt af gaan vragen of het een goed idee is.
Ga je nou serieus suggereren dat in een crisissituatie de wetgever rekening moet houden met electoraal draagvlak, ipv maatregelen te baseren op wat wettelijk gezien mogelijk is?

[ Voor 6% gewijzigd door Wokschotel op 19-05-2021 18:42 ]

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Yaksa schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Ik kan me nog een toespraak van Rutte herinneren waar hij mensen opriep om met mogelijke oplossingen te komen om het virus aan te pakken zodat de impact zo laag mogelijk zou blijven.
Heb jij je oplossingen ook bij hem aangedragen?
Dat is natuurlijk een kul vraag voor de Bühne om het “samen” te doen. Voor de rest hebben we wel een OMT maar geen OPT (outbreak preventie team). Heb jij wat bedacht?

Edit: Nu ik erover nadenk zijn er wel burgers met ideeën geweest maar dat werd allemaal niet in dank afgenomen: Hospitaalschip, meer ventilatie en re-circulatie uit zetten (verzorgingshuizen), CO2 meters binnen plaatsen om luchtkwaliteit te meten, in een periode (zomer) dat de ziekenhuizen leeg zijn de maatschappij helemaal open gooien zodat mensen licht besmet raken en zo immuun worden. ALLEMAAL NIETS MEE GEDAAN door de overheid. Het was eenrichtingsverkeer van opgelegde maatregelen waarop kritiek verboden was (en is).

[ Voor 33% gewijzigd door immetjes op 19-05-2021 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
Wokschotel schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:41:
[...]

Ga je nou serieus suggereren dat in een crisissituatie de wetgever rekening moet houden met electoraal draagvlak, ipv maatregelen te baseren op wat wettelijk gezien mogelijk is?
Daar is het nu eenmaal een democratie voor. Je kan niet het hele democratische proces even opzij zetten voor "het is crisis!" tenzij het gaat om tanks aan de Nederlandse grens.

Dat je dan snel in moet grijpen is prima, maar ga dan ook niet zeuren als je tijdens de daarop volgende verkiezingen en politieke debatten compleet wordt doorgezaagd over beslissingen die achteraf beter genomen hadden kunnen worden. Ik denk dat er over avondklokken en mondkapjes in de Kamer het laatste woord nog niet is gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
[...]
Ik snap niet zo goed wat electoraal draagvlak met een pandemie te maken heeft, maar dat zal wel aan mij liggen.
Maar ik heb wel zo'n vermoeden dat wanneer bijvoorbeeld Sylvana Simons (of wie dan ook) minister president zou zijn geweest de aanpak niet veel zou hebben afgeweken van de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:36:
[...]

Ja maar wisten we van tevoren ook al 100% zeker dat het zou werken?

Ik blijf ervan overtuigd dat die avondklok niet geen effect heeft gehad. Was het veel? Wellicht niet. Maar kan net genoeg geweest zijn.
Net genoeg voor wat? Dezelfde piek in de IC als in 2020? Als dat zo is moet het effect wel ietsjes meer zijn geweest. Maar goed. Zoals gezegd we weten het niet en hebben vermoedens en ons RIVM gaat erin duiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TR1969
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:51
[...]

17 maart was er toch nog een behoorlijk draagvlak bij de verkiezingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
TR1969 schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:46:
[...]

17 maart was er toch nog een behoorlijk draagvlak bij de verkiezingen.
17 maart hadden we nog geen compleet beeld van hoe de crisis werd afgehandeld. Dat hebben we nu nog niet, dat zullen we over een jaar ook nog niet hebben.

Maar de volgende verkiezingsperiode zal een parlementaire enquètecommissie er zeker van gaan smullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AMARONE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:54
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:43:
[...]

Dat is natuurlijk een kul vraag voor de Bühne om het “samen” te doen. Voor de rest hebben we wel een OMT maar geen OPT (outbreak preventie team). Heb jij wat bedacht?
Een OPT had wel erg prettig geweest, of een OMT waar dan als tegenhanger ook vanuit de financiële kant tegengas gegeven kon worden of naar de lange termijn werd gekeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

AMARONE schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:54:
[...]

Een OPT had wel erg prettig geweest, of een OMT waar dan als tegenhanger ook vanuit de financiële kant tegengas gegeven kon worden of naar de lange termijn werd gekeken.
Na de zomer krijgen we ook nog wel gedoe. Zou nuttig zijn als de overheid daar eens over na gaat denken anders dan die debiele vaccinatie-paspoort app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Stoney3K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:32:
[...]

Na de crisis komt er vast een onafhankelijk onderzoek naar het handelen van de regering, en daar komen dan vast een aantal verbeterpunten uit. Maar er wordt doorgaans niemand ter verantwoording geroepen.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 00:13
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:22:
[...]

Het hele idee van de avondklok was mensen van elkaar scheiden zodat ze elkaar niet zouden besmetten, dat mensen vervolgens "creatief" stronteigenwijs gingen doen en dus maar afspraken eerder gingen plannen was niet de bedoeling.
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:24:
[...]

Als ze nou eens alle tijd hadden om dat uit te zoeken, maar die tijd hadden ze niet. Maar uit de modellen bleek toen dat de avondklok zou moeten werken (al dan niet in combinatie met bezoekbeperkingen), latere modelleringen van het RIVM bevestigden dat, dus er wordt volgens jouw criteria dus op een goede manier de pandemie op te vangen. Dat de maatregelen jou niet aanstaan doet daar niets aan af.
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:57:
[...]

Na de zomer krijgen we ook nog wel gedoe. Zou nuttig zijn als de overheid daar eens over na gaat denken anders dan die debiele vaccinatie-paspoort app.
Wat voor gedoe moeten we dan krijgen? Gedoe is zo vaag, zo niet concreet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Het heeft even geduurd maar het RIVM erkent nu ook de invloed van aerosolen. En nu dan doorpakken en de bestrijding/voorkoming van aerosolen speerpunt maken van de preventiecampagne.

https://www.trouw.nl/binn...nt-het-rivm-nu~b98c29c0/m

RIVM schrijft dan dit: “Overdracht van het SARS-CoV-2-virus via luchtkanalen van ventilatiesystemen is niet waargenomen”
(Bron)

Terwijl er dit artikel in de Volkskrant is:
https://www.volkskrant.nl...in-verpleeghuis~bdc4943d/

“ Toen er desondanks abrupt zo veel besmettingen onder het personeel plaatsvonden terwijl aanvankelijk maar één patiënt was besmet, werd het ventilatiesysteem in de gemeenschappelijke huiskamer onderzocht. Op het gaas van de airco-unit en in filters van vier ventilatiekasten werd vervolgens het virus in hoge waarden aangetroffen.

‘De combinatie van bevindingen (…) zijn suggestief voor een verdere verspreiding van het SARS-CoV-2-virus door een ventilatiesysteem’, aldus het RIVM in de vertrouwelijke rapportage, die op 23 juli in het instituut is besproken. Voor de betrokken onderzoekers is de bevinding ‘reden om andere instellingen te attenderen op de mogelijke risico’s van ventilatiesystemen met recirculatie van binnenlucht’.

Vreemd dat het RIVM dus stelt dat er geen overdracht via ventilatiekanalen is waargenomen.

[ Voor 68% gewijzigd door immetjes op 20-05-2021 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkzelf
Stoney3K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:49:
[...]

17 maart hadden we nog geen compleet beeld van hoe de crisis werd afgehandeld. Dat hebben we nu nog niet, dat zullen we over een jaar ook nog niet hebben.

Maar de volgende verkiezingsperiode zal een parlementaire enquètecommissie er zeker van gaan smullen.
Deel 1 van dit topic begon op maandag 16 maart 2020. Op 17 maart 2021 was er nog aardig wat politiek draagvlak. Ik heb de vorige 6 delen niet terug gelezen maar ik vermoed dat er toch wel Tweakers waren met enige kritiek op het gevoerde beleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
henkzelf schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:06:
[...]

Deel 1 van dit topic begon op maandag 16 maart 2020. Op 17 maart 2021 was er nog aardig wat politiek draagvlak. Ik heb de vorige 6 delen niet terug gelezen maar ik vermoed dat er toch wel Tweakers waren met enige kritiek op het gevoerde beleid.
Kritische Tweakers is één, maar een grondige analyse van de feiten door een onafhankelijke commissie vind ik toch echt een ander verhaal.

En die feiten zullen we pas na de crisis helemaal duidelijk hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Transportman schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:02:
[...]

Het hele idee van de avondklok was mensen van elkaar scheiden zodat ze elkaar niet zouden besmetten, dat mensen vervolgens "creatief" stronteigenwijs gingen doen en dus maar afspraken eerder gingen plannen was niet de bedoeling.

[...]

Als ze nou eens alle tijd hadden om dat uit te zoeken, maar die tijd hadden ze niet. Maar uit de modellen bleek toen dat de avondklok zou moeten werken (al dan niet in combinatie met bezoekbeperkingen), latere modelleringen van het RIVM bevestigden dat, dus er wordt volgens jouw criteria dus op een goede manier de pandemie op te vangen. Dat de maatregelen jou niet aanstaan doet daar niets aan af.

[...]

Wat voor gedoe moeten we dan krijgen? Gedoe is zo vaag, zo niet concreet.
Je maakt het veel te groot. Achteraf bleek de avondklok niet te werken (moet nog uitgezocht worden). We draaien het niet meer terug. Ik begrijp de snelle gedachte van de overheid. Nu gaat het RIVM er in duiken voor de volgende keer: Prima!

Over na de zomer: Ik denk dat we escape mutaties gaan krijgen waarvoor weer booster vaccins nodig zijn. Een aantal mensen zijn weer wat ouder geworden. Dan komt Influenza weer terug vanuit Oost-Azië, dat kan wel eens harder gaan toeslaan omdat het een jaar is weg geweest. Dit moet allemaal genoteerd worden in het vaccinatie-paspoort met al het gedoe wat we bij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:11:
[...]

Over na de zomer: Ik denk dat we escape mutaties gaan krijgen waarvoor weer booster vaccins nodig zijn. Een aantal mensen zijn weer wat ouder geworden. Dan komt Influenza weer terug vanuit Oost-Azië, dat kan wel eens harder gaan toeslaan omdat het een jaar is weg geweest. Dit moet allemaal genoteerd worden in het vaccinatie-paspoort met al het gedoe wat we bij hoort.
Dat lijkt me vooral een logistiek probleem wat te overzien valt. Tenminste, als je het niet over een worst-case mutatie hebt die zo resistent is dat ie mét vaccins nog een R van >2 over houdt én even veel druk op de zorg oplevert, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat dan nog het 'klassieke' coronavirus is.

Een 'escape' mutatie die resistent is maar minder ziekmakend? Absoluut geen probleem, mooi meegenomen zelfs, want dat zijn vaccinaties die je gratis krijgt.

De grootste aanloopproblemen van het uitbreken van de pandemie zijn nu goed en wel voorbij, en de kans dat we een herhaling van zetten krijgen nu de vaccinatiegraad hard omhoog gaat is gewoon erg klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Stoney3K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:16:
[...]

Dat lijkt me vooral een logistiek probleem wat te overzien valt. Tenminste, als je het niet over een worst-case mutatie hebt die zo resistent is dat ie mét vaccins nog een R van >2 over houdt én even veel druk op de zorg oplevert, maar je kunt je afvragen in hoeverre dat dan nog het 'klassieke' coronavirus is.

Een 'escape' mutatie die resistent is maar minder ziekmakend? Absoluut geen probleem, mooi meegenomen zelfs, want dat zijn vaccinaties die je gratis krijgt.

De grootste aanloopproblemen van het uitbreken van de pandemie zijn nu goed en wel voorbij, en de kans dat we een herhaling van zetten krijgen nu de vaccinatiegraad hard omhoog gaat is gewoon erg klein.
Nou ja, misschien moet ik ophouden met doemdenken. Ik ben nu de iemand waar ik altijd grappen over maakte bij het begin van een project. “Team dit gaat helemaal fout, technisch onuitvoerbaar en een te krap schema”. Later als het goed ging ontkurkte diegene de champagne want we hadden het toch mooi gefixt, als het fout ging ook want “hij had het allemaal al voorspeld”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

Vanwege lichte keelpijn vanmiddag toch maar even naar de teststraat (Ede) geweest. Afspraak was om 15:00 maar ik vond het echt bijzonder rustig. Volgens mij was er maar 1 testruimte in gebruik. Heb ook alleen maar iemand weg zien gaan voor mij en verder niemand meer.

Wat ik achteraf gezien eigenlijk wel bijzonder vond was dat de (open) prullenbak voor de gebruikte zakdoekjes gewoon pal naast m'n stoel stond. Ik ga er maar vanuit dat virusdeeltjes daar niet zomaar uit 'ontsnappen' (toch?), maar vond het achteraf toch wel een beetje een gek idee...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

tijn.online schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:42:
Vanwege lichte keelpijn vanmiddag toch maar even naar de teststraat (Ede) geweest. Afspraak was om 15:00 maar ik vond het echt bijzonder rustig. Volgens mij was er maar 1 testruimte in gebruik. Heb ook alleen maar iemand weg zien gaan voor mij en verder niemand meer.

Wat ik achteraf gezien eigenlijk wel bijzonder vond was dat de (open) prullenbak voor de gebruikte zakdoekjes gewoon pal naast m'n stoel stond. Ik ga er maar vanuit dat virusdeeltjes daar niet zomaar uit 'ontsnappen' (toch?), maar vond het achteraf toch wel een beetje een gek idee...
Ik denk dat het ontsnappen wel meevalt. Oppervlakken zijn niet zo besmettelijk. Verder doet het me denken aan de containers met weg gegooide waterflesjes op luchthaven. Dat is namelijk een potentiële bom je mag niet voor niets vloeistoffen mee aan boord nemen. Maar ik heb zo het idee dat die weg gegooide waterflesjes gewoon zo de stort op gaan ipv onschadelijk gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:19
Of de ziekenhuizen hebben het te druk met nieuwe opnames of er komt niks bij!
Op NICE staat de IC al een tijd op 634 en Kliniek op 1294!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:34

Wokschotel

Op 6 wielen

Stoney3K schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Daar is het nu eenmaal een democratie voor. Je kan niet het hele democratische proces even opzij zetten voor "het is crisis!" tenzij het gaat om tanks aan de Nederlandse grens.

Dat je dan snel in moet grijpen is prima, maar ga dan ook niet zeuren als je tijdens de daarop volgende verkiezingen en politieke debatten compleet wordt doorgezaagd over beslissingen die achteraf beter genomen hadden kunnen worden. Ik denk dat er over avondklokken en mondkapjes in de Kamer het laatste woord nog niet is gezegd.
Rekening houden met electoraal draagvlak wat je zei, is echt heel wat anders dan ‘het democratische proces’. Ik hoop dat je dat zelf ook inziet.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Tsjonge, dat gaat echt geweldig goed zeg. We hoopten natuurlijk dat met het vaccineren van kwetsbare groepen de druk op de zorg zou afnemen, zelfs bij gelijkblijvende of licht toenemende besmettingscijfers. Wat blijkt? De besmettingscijfers knallen óók al hard omlaag. Dat betekent extra snelle afname van de druk op de zorg.

Tegen het einde van Juni zijn we Corona helemaal vergeten joh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 12-09 11:04
crimby schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:03:
Dit is ook iets waarvan ik denk hoe kan dat nou.

Vind je als overheid deze bezetting zo belangrijk huur je 100 man in die dagelijks even de administratie per ziekenhuis controleren.

Ik snap werkelijk niet dat we niet weten hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen. Maar dat dat een gok is met cijfers.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Daar heeft hij het niet over. Zijn aandachtspunt was electoraal draagvlak, dat is iets heel anders dan democratisch proces. Immers, waar machtsdynamiek gevuld wordt dient het collectieve belang voorop te staan. Niet electoraal draagvlak.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Kevinp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Vind je als overheid deze bezetting zo belangrijk huur je 100 man in die dagelijks even de administratie per ziekenhuis controleren.

Ik snap werkelijk niet dat we niet weten hoeveel mensen er in het ziekenhuis liggen. Maar dat dat een gok is met cijfers.
Of er komt gewoon echt niks bij! Mja ijdele hoop denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijn.online
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 19:40

tijn.online

hier had uw tekst kunnen staan

immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat het ontsnappen wel meevalt. Oppervlakken zijn niet zo besmettelijk. Verder doet het me denken aan de containers met weg gegooide waterflesjes op luchthaven. Dat is namelijk een potentiële bom je mag niet voor niets vloeistoffen mee aan boord nemen. Maar ik heb zo het idee dat die weg gegooide waterflesjes gewoon zo de stort op gaan ipv onschadelijk gemaakt.
Ook zoiets bijzonders als je erover nadenkt ja... Het viel me zelf ook op dat ik er op het moment zelf ook helemaal niet over nadacht. Maar goed, ik neem maar aan dat een GGD teststraat niet zomaar een potentiële besmettingsbron zo in een testruimte plaatst, maar eigenlijk heb ik geen idee in hoeverre virusdeeltjes uit zo'n prullenbak zouden kunnen 'opwaaien'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Kevinp schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:45:
[...]

Waar heb je het over?

Ieder ziekenhuis geeft 3x per dag de cijfers door aan NICE.

Wil je dat ze bij elk bed een webcam gaan hangen om realtime +1 en -1 te gaan doen? 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door YakuzA op 19-05-2021 21:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkzelf
crimby schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 20:03:
Elk half uur updaten kan gelijk blijvende getallen opleveren. Maar inmiddels 635 en 1293.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
YakuzA schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:14:
[...]

Waar heb je het over?

Ieder ziekenhuis geeft 3x per dag de cijfers door aan NICE.

Wil je dat ze bij elk bed een webcam gaan hangen om realtime +1 en -1 te gaan doen? 8)7
Sensoren kan best! Maargoed de hele dag zie je de cijfers fluctueren dus wellicht positief dat het stil valt. Morgenochtend even een hoop naar huis sturen en op naar de <1000

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

crimby schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:28:
[...]

Sensoren kan best! Maargoed de hele dag zie je de cijfers fluctueren dus wellicht positief dat het stil valt. Morgenochtend even een hoop naar huis sturen en op naar de <1000
Op dagcijfers focussen ipv trends over dag/week gemiddeldes heen is al vrij enthousiast, laat staan elke minuut F5’en op deze cijfers :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
YakuzA schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 21:36:
[...]

Op dagcijfers focussen ipv trends over dag/week gemiddeldes heen is al vrij enthousiast, laat staan elke minuut F5’en op deze cijfers :)
Ach ja moet wat he haha! Tijd dat het allemaal voorbij is en ik weer een leven krijg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:50

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Sagat schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 14:23:
[...]

Goede vraag, ik heb daar zelf ook geen enkel idee over, gezien ik (jaja sheeple he) zowaar geloof dat de overheid zijn best doet zonder snode plannen ala 'the great reset' of weet ik het allemaal.

Wel geloof ik ook dat waar het kan belangverstrengeling die financiele voordelen kunnen opleveren wellicht even vergeten worden als er gevraagd wordt dit aan te geven. Niets menselijks is ons vreemd.

Maar goed makkelijk voorbeeld de avondklok, de tegenstanders gingen er hier vanuit dat dit iets waar we nog heel lang aan vast zouden zitten. En ja zelfs ik als iemand die geen moeite met deze regel had (simpelweg omdat het koud en donker was en ik dan toch al niet vaak buiten kom, op die tijdstippen) snap dat je dit kan vinden. Evenals dat het niet goed is als een maatregel voor 2 weken zou zijn en ook als eerste weer zou verdwijnen en dit dan niet het geval bleek te zijn.

Stel nou dat ze nu nog aan de avondklok vast zouden houden, dan had ik verwacht dat er absoluut meer tegengeluiden zouden komen, en hoewel ik niet geloof in koffiedrinken (aka gaan rellen) had ik dan zeker wel een petitie willen tekenen, of bericht aan mijn politieke partij willen sturen etc etc.

test maatschappij ook, op dit moment wordt ik er al niet vrolijk van maar ik snap de noodzaak. Maar als straks iedereen gevaccineerd / een kans daar toe gekregen heeft, dan lijkt me dit overbodig, dus ja in die situatie zou ik daar dan ook tegengas proberen te geven.

TLDR:
Hoewel zeker niet perfect, lijkt het me dat de overheid zijn best doet om ons zo goed mogelijk door de pandemie te loodsen, en daarbiij mogen ze heel veel. Maar op het moment dat alles onder controle is, dan moeten die maatregelen ook stoppen.....nood situtie = noodmaatregelen, geen nood meer, geen maatregelen meer (nou ja op dit vlak dan :P )
Aha, zodoende :) In principe (vind ik) is de overheid erbij gebaat dat deze ellende eindigt, en daarmee ook de maatregelen. Het kost alleen maar geld (en veel) en levert weinig inkomsten op, want lichte recessie momenteel. En het vreet tijd, die ze ook liever aan de dagelijks zaken, zoals het besturen van ons land, besteden. Ik kan dus altijd erg weinig met die complottheorieën dat wereldwijd de overheden deze pandemie in stand houden voor macht of zo.

Maar goed, die discussie zal hier al wel vaker gevoerd zijn, geen noodzaak om die weer op te halen :)

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

XWB schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 18:59:
[...]

Na de crisis komt er vast een onafhankelijk onderzoek naar het handelen van de regering, en daar komen dan vast een aantal verbeterpunten uit. Maar er wordt doorgaans niemand ter verantwoording geroepen.
Parlementaire enquête zal wel komen, daarvoor is er genoeg geld verbrand. Dan legt iedereen verantwoording af. Dat ze niet strafrechtelijk vervolgt worden is wat anders.. Maar dat wordt jij ook niet als je een "fout" maakt. Eerlijk gezegd vind ik dat de regering over de hele linie redelijk goed gehandeld heeft. Let wel niemand heeft ooit ket een crisis van deze omvang gedeald.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:24

DevWouter

Creator of Todo2d.com

immetjes schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 19:11:
[...]

Je maakt het veel te groot. Achteraf bleek de avondklok niet te werken (moet nog uitgezocht worden). We draaien het niet meer terug. Ik begrijp de snelle gedachte van de overheid. Nu gaat het RIVM er in duiken voor de volgende keer: Prima!
Minder contact = Minder verspreiding
En de avondklok was bedoeld om het aantal contacten te verminderen.
De enige manier waarop de avondklok geen effect had op besmetting als mensen om de maatregel heen gaan werken.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 19 mei 2021 @ 23:51:
[...]

Parlementaire enquête zal wel komen, daarvoor is er genoeg geld verbrand.
Vergeet het maar. Wanneer zelfs een Toeslagenaffaire met alle perikelen van beleidsfundamenten achter het drama er geen krijgt, dan dit ook niet.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 01:15:
[...]

Vergeet het maar. Wanneer zelfs een Toeslagenaffaire met alle perikelen van beleidsfundamenten achter het drama er geen krijgt, dan dit ook niet.
:? Ehm.. Voor de toeslagaffaire komt een parlementaire enquête..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 01:27:
[...]

:? Ehm.. Voor de toeslagaffaire komt een parlementaire enquête..
Eheh. Een enquête beperkt tot de beperkte enquête.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:35
[...]

Parlementaire enquête zal wel komen, daarvoor is er genoeg geld verbrand. Dan legt iedereen verantwoording af. Dat ze niet strafrechtelijk vervolgt worden is wat anders.. Maar dat wordt jij ook niet als je een "fout" maakt. Eerlijk gezegd vind ik dat de regering over de hele linie redelijk goed gehandeld heeft. Let wel niemand heeft ooit ket een crisis van deze omvang gedeald.
Wat gaan we dan doen? Het "demissionair kabinet wat missionair is op Corona gebied maar wat over een paar maanden vervangen wordt door een nieuw missionair kabinet" een tik op de vingers geven ergens in december 2021 wanneer het demissionair kabinet allang opgedoekt is?

En al komt er wel een onderzoek of enquête. Dan hebben mensen opeens geen actieve herinnering meer, krijgen we argumenten als "ja, maar Corona" waardoor alles goedgepraat wordt. En als er dan toch een vernietigend rapport komt, dan zal het nieuwe kabinet aftreden 3 jaar, 51 weken en 6 dagen in haar regeertermijn en geen dag eerder. Want zo rollen we in Den Haag.

En aan het einde van de rit stemt Nederland nog steeds VVD en gaan we verder met Rutte 5. En er veranderde niets...

[ Voor 5% gewijzigd door Robkazoe op 20-05-2021 07:12 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

De laatste keer dat dat gebeurde heeft dan ca. 2 procent van de Nederlandse bevolking gedood in 5 jaar. Een ongecontroleerde covid pandemie doet dat en meer in een paar maanden als niemand meer in een ziekenhuis terecht kan.

Maar goed, ik heb hier al zat mensen zien redeneren dat het beter is dat 2 procent (waar ze niet bij horen) dood gaat dan dat de overheid hun grondrechten schendt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
[...]

Tja, als Mark, Hugo, of Wopke een foutje maken dekken we dat toe met de mantel der liefde. Kan gebeuren toch? Maar o wee als je een foutje maakt met de toeslagen! Wat een gaaf land is dit toch. 👍
Pagina: 1 ... 10 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.