Het advies is geen review, maar er wordt in het advies verwezen naar vier reviews. Die reviews zullen er dus vast wel zijn. Maar helaas zie ik geen literatuurverwijzing staan.
Je verdere vragen acht ik niet relevant voor een gevoelige maatregel als de avondklok. Als men wetenschappelijk niet kan aantonen dat het invoeren van een avondklok daadwerkelijk tot een reductie van besmettingen leidt of in het geval van ons beleid van ziekenhuisopnamen, dan komt die maatregel vooralsnog niet meer in de gereedschapskist terecht.
Zo werkt het dus niet. De vraag naar onderzoeksresultaten die bij herhaling wordt opgeworpen zou wellicht valide kunnen zijn als er de tijd is om dat onderzoek veilig te doen, maar ook als je vooraf duidelijk maakt welke criteria je hanteert waaraan het resultaat moet worden getoetst. Dat kun je vooraf aan welk onderzoek ook maar altijd benoemen.
Het is een essentieel omdat je anders altijd achteraf discussie kan blijven voeren dat jij (of iemand anders) niet overtuigd bent, zoals je nu ook doet wat betreft het OMT advies. Dat is de mening van experts op grond van ander onderzoek en daarmee vermoedelijk in dit geval de best haalbare vorm van bewijs. Een andere vorm van bewijs is bijvoorbeeld de uitkomst van een gecontroleerd onderzoek waar je denk ik op doelt.
Maar dan blijft de vraag: waaraan moet dat onderzoek volgens jou dan voldoen, zodat jij - en de meeste Nederlanders - na weken of maanden duur en ingewikkeld onderzoek antwoord dat je het (niet) 'goed genoeg' vindt. Zonder dergelijke criteria is het prijsschieten natuurlijk.
Cijfers zijn misschien nog wel te leveren en voor complexiteit kun je (voor sommige vormen van onderzoek) methodologisch corrigeren met een controlegroep, maar naarmate de complexiteit toeneemt wordt dat steeds lastiger.
En sommige fenomenen vereisen gigantische bouwwerken of investeringen zoals de LHC in Zwitserland en zelfs dan wordt het bewijs voor het bestaan van een deeltje soms afgeleid uit het gedrag van andere deeltjes en pas geaccepteerd bij een hele hoge mate van betrouwbaarheid.
TL;DR: Het is onmogelijk om bewijzen te leveren die de meeste mensen in Nederland - of tenminste de bewijsvrager - overtuigen.
Dat denk ik ook. Vooral omdat veel mensen vermoedelijk geen enkele ervaring hebben met wetenschappelijk onderzoek en ook geen idee hebben hoe ze het moeten waarderen.
En daarmee is het vaak een onmogelijke vraag om te beantwoorden, zeker als met de opkomst van een nieuwe variant de ziekenhuizen dreigen te overstromen.
Op grond van welke criteria?
Onder voorbehoud van (type)fouten. Handelen naar mijn reactie is voor eigen rekening en risico. Win zo nodig zelf (betaald) advies in bij een expert.