Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 4 juli 2021 @ 18:32:
[...]

Ook dat inderdaad, hoor je ook niets over bij dit incident.

Het lijkt wel of het journaille aan de leiband van de GGD/RIVM loopt en niet zelf op onderzoek gaat.

Disco plotsklaps dicht en vragen zijn niet meer mogelijk???
De eigenaar laat nu toch van zich horen, vooral om zijn eigen straatje schoon te vegen :+

@zacht
Mbt personeel in disco Enschede
Discotheek Aspen Valley in Enschede had extra voorzorgsmaatregelen genomen op 26 juni, de eerste openingsavond na de lockdown. De uitbater van de uitgaansgelegenheid in Enschede zegt in een verklaring aan het ANP dat de documenten van bezoekers dubbel werden gecheckt en het personeel twee keer per week werd getest. Toch blijken veel bezoekers die in de uitgaansgelegenheid zijn geweest besmet met corona. De discotheek blijft dicht totdat er meer duidelijkheid is over de coronabesmettingen, aldus de uitbater.
Dat er mogelijk is gesjoemeld met QR-codes uit de CoronaCheck-app, zoals enkele media schrijven, vindt het bedrijf zeer onwaarschijnlijk. „Bij het laten zien van de QR-code is een bewegend poppetje op een fiets te zien. Mocht iemand een screenshot van de code laten zien, dan beweegt het poppetje niet”, aldus een woordvoerder.
Het bedrijf vraagt zich af of alle achteraf positief geteste mensen wel in de discotheek in Enschede zijn geweest. Ook het feit dat er 40 uur mag zitten tussen het moment dat een bezoeker getest wordt en de negatief geteste persoon toegang krijgt tot een uitgaansgelegenheid, roept vragen op bij de uitbater. „In 40 uur kan een hoop gebeuren.” Daarnaast twijfelt de Khalid Oubaha Company aan het overheidsbeleid dat iemand na een prik met het Janssen-vaccin direct een geldige QR-code krijgt terwijl het vaccin pas na twee weken goed beschermt.
https://www.telegraaf.nl/...neren-is-een-mogelijkheid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:57

pro_6or

amateur_60r

CMD-Snake schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 00:06:
[...]

Een paar steden die een advies geven valt wel mee. De CDC is nog altijd van mening dat mondkapjes niet meer hoeven voor gevaccineerden in de VS.

[...]

Als het merendeel van de infecties onder jongeren c.q. niet risicogroepen vallen dan zullen de ziekenhuizen redelijk leeg blijven. De directe link tussen positieve tests en ziekenhuisbezetting zoals die vroeger was is sowieso doorbroken.

Het probleem is vooral, hoe lang moeten we dan regels houden? Corona gaat niet meer weg en er zijn nog genoeg letters over in het Griekse alfabet. Altijd bang onder het bed verstoppen is geen leven. Het lijkt mij in elk geval niet wenselijk dat vanaf augustus/september de wereld in winterslaap moet gaan om in mei of april weer te ontwaken.
Altijd of even wachten totdat tenminste de 40ers hun 2e prik en dan nog 2 weken tijd hebben gehad. Dat is zo’n beetje begin Augustus. De 40ers was nog best een behoorlijke groep van de in het ziekenhuis liggende patiënten. Maargoed, die tijd is dus niet genomen. Krijg zelf de 21e mijn 2e prik, zal blij zijn als hij erin zit.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Ankona schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:13:
[...]

Geeft niets joh, zijn maar jongeren. Die zijn niet zo kwetsbaar.

Long-covid komt bij jongeren niet voor en als het onder jongeren woekert loop je ook helemaal geen kans dat die toevallig eens in contact komen met iemand met een verminderd afweersysteem.

Lekker laten gaan dus. Een feestje is belangrijker dan dat virus dus we gaan echt niet nog een maandje wachten tot die jongeren ook enigszins fatsoenlijk gevaccineerd zijn.
Ik begin het vooral zorgelijk te vinden dat mensen zo vasthouden aan vaccinatie als DE oplossing voor alles.

Het is het meeste wat we kunnen doen, maar het gaat voorbeelden zoals jij noemt niet volledig voorkomen.

Van het RIVM:
“ Als je gevaccineerd bent kun je nog steeds besmet raken met het coronavirus. De vaccinatie beschermt tegen ziek worden door het coronavirus.”

Dus eigenlijk kent een gevaccineerde een zelfde verloop dan als een kind.

Daarvan zei men ook altijd, kinderen dragen niet bij aan verspreiding, omdat ze geen klachten ontwikkelen.

We weten inmiddels wel beter.

“ Viroloog Ann Vossen stelt dat er zeer waarschijnlijk geen "steriele immuniteit" wordt gevormd: een zodanige afweerreactie dat een ziekteverwekker het lichaam niet binnenkomt. "Zowel niet na doorgemaakte infectie als na vaccinatie, dus het virus zal blijven circuleren van mens op mens."”

https://www.google.nl/amp...s-gaat-niet-meer-weg.html

Dus vaccinatie hebt vooral om er niet ziek van te worden.

RIVM over eerdere studies die beweerden dat overdracht na vaccinatie onmogelijk te is:

“Er zijn inmiddels enkele studies verschenen die laten zien dat vaccinatie ook de overdracht van het virus van de ene persoon op de andere vermindert. Het aantal studies is beperkt en bewijs veelal indirect”

Dus dit is nog maar zeer de vraag. Het zal bijdragen, maar uiteindelijk zit je op een zelfde situatie als kinderen, geen klachten maar wel doorgeven.

Gelukkig spelen kinderen een stuk intensiever met elkaar dan de gemiddelde volwassene. Maar het punt blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sorcerer8472
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:27

Sorcerer8472

Mens sana?

renedr schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 06:52:
[...]

Dus vaccinatie hebt vooral om er niet ziek van te worden.
Nee, want dan zagen we geen enorme dalingen in landen waar er gevaccineerd wordt 8)&
RIVM over eerdere studies die beweerden dat overdracht na vaccinatie onmogelijk te is:
Niemand heeft dat beweerd.
“Er zijn inmiddels enkele studies verschenen die laten zien dat vaccinatie ook de overdracht van het virus van de ene persoon op de andere vermindert. Het aantal studies is beperkt en bewijs veelal indirect”
Dat heet wetenschap. Het duurt even voordat je getallen kunt duiden en dus iets met bewijs kunt onderbouwen ipv alleen met onderbuik of intuïtie.
Dus dit is nog maar zeer de vraag. Het zal bijdragen, maar uiteindelijk zit je op een zelfde situatie als kinderen, geen klachten maar wel doorgeven.
Sowieso lijkt het er toch redelijk op dat ook doorgeven sterk verminderd wordt, maar we moeten gewoon wachten op wat onderzoeken erover zeggen.

Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Wolly schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 00:37:
[...]
De eigenaar laat nu toch van zich horen, vooral om zijn eigen straatje schoon te vegen

Mbt personeel in disco Enschede

https://www.telegraaf.nl/...neren-is-een-mogelijkheid
Afgezien hoe laks de eigenaar eventueel is geweest vind ik het heel vreemd dat het blijkbaar werkt als jongeren QR-codes van de CoronaCheck app aan elkaar door kunnen sturen en deze ook geaccepteerd worden. Ja, natuurlijk. Heel onverantwoordelijk van de jongeren, maar dit had je natuurlijk kunnen verwachten.

Mijn dochter (18) is afgelopen weekend ook voor het eerst weer naar een 'massale' uitgaansgelegenheid geweest en schrok zich het leplazarus. Ook hier werden QR codes uitgewisseld. Ze wil over 2,5 week op vakantie en heeft besloten tot die tijd maar niet meer uit te gaan.

Maar eerlijk gezegd maak ik me er verder niet zoveel zorgen om. Er wordt nu massaal getest in de groep die zich het slechts aan de regels houdt, veelal nog niet volledig gevaccineerd is en waar Corona dus nog relatief vrij spel heeft. Zolang het aantal ziekenhuis- en ic-opnames niet significant stijgt neem ik het stijgend aantal besmettingen dan ook voor kennisgeving aan.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hoevenpe schreef op maandag 5 juli 2021 @ 23:57:
Een groot deel van de twintigers moet afgelopen week toch tenminste de eerste prik gehad hebben? Mijn dochter van 19 heeft gisteren de eerste Pfizer gehad.
Neefje van 22 mag eind deze week en was er snel bij met afspraak maken. Als je wat lakser bent dan is eind juli de eerste prik niet vreemd. Of misschien wel half augustus als je niet voor de vakantie een prik in weet te plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 00:37:
[...]

De eigenaar laat nu toch van zich horen, vooral om zijn eigen straatje schoon te vegen :+
Voelt een beetje als een Sywertje, alsof die duizenden andere gelegenheden zo veilig waren. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:47
stijnec1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:06:
[...]vooral omdat de risicogroepen inmiddels volledig zijn gevaccineerd
Het gaat sneller dan ik dacht, maar je loopt een groffe 2 weken voor in de tijd.

- Suiker en obesitas zitten mensen tussen die rond deze tijd hun tweede prik krijgen (zie de issues met de huisartsen lijst).
- Dan nog 2 weken activatie.

[ Voor 38% gewijzigd door roffeltjes op 06-07-2021 08:04 . Reden: Ik liep een week achter. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:06:
[...]

Nee, want dan zagen we geen enorme dalingen in landen waar er gevaccineerd wordt 8)&

Dat heet wetenschap. Het duurt even voordat je getallen kunt duiden en dus iets met bewijs kunt onderbouwen ipv alleen met onderbuik of intuïtie.

Sowieso lijkt het er toch redelijk op dat ook doorgeven sterk verminderd wordt, maar we moeten gewoon wachten op wat onderzoeken erover zeggen.
Helemaal eens. De kans op ziekenhuisopname na 1 prik Pfizer neemt met 94% af. De kans op infectie na 1 prik is 36% lager en na 2 prikken (en 2 weken waarschijnlijk) tussen de 60 en 80%. En dat is bij de Delta variant.

https://www.volkskrant.nl...-heen-te-lekken~bdc8b7ca/

of (preprint) https://www.medrxiv.org/c...101/2021.05.22.21257658v1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:55
Ik begin het vooral zorgelijk te vinden dat mensen zo vasthouden aan vaccinatie als DE oplossing voor alles.

Het is het meeste wat we kunnen doen, maar het gaat voorbeelden zoals jij noemt niet volledig voorkomen.
Maar wat is het alternatief?

Nog een paar weken/maanden rustig aan doen totdat iedereen die dat wil volledig gevaccineerd is, maar afstand en mondkapjes zal nooit het 'nieuwe normaal' worden. Het beeld is dat je met een prik je geen zorgen meer hoeft te maken, mensen gedragen zich dan ook naar.

Bedenk ook dat (naar het nu laat aanzien) een volledig gevaccineerde er vrijwel niet meer ziek van wordt, zelfs als de besmettingscijfers blijven stijgen is de kans klein dat in de herfst de ziekenhuizen weer vollopen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
renedr schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:39:
[...]
Die 8 miljoen zijn vooral jongeren neem ik aan?
*ZUCHT*

https://www.cbs.nl/nl-nl/...olking/bevolkingspiramide

We hebben niet zoveel jongeren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
stijnec1 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 21:06:
[...]

Lijkt me een prima strategie, hoog tijd dat iedereen zijn eigen afweging gaat maken hoeveel risico hij wil lopen, dat doen we met andere ziektes namelijk ook. De beperkingen hebben meer dan lang genoeg geduurd, nu is het tijd om hen die vooral onder de beperkingen hebben geleden lucht te geven, vooral omdat de risicogroepen inmiddels volledig zijn gevaccineerd
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:47:
[...]

Het zou zo gaaf zijn als je dit controleerde in plaats van san te nemen dat het waar is.

Je loopt een groffe 4-5 weken voor in de tijd.

- Suiker en obesitas zitten mensen tussen die rond deze tijd hun tweede prik krijgen (zie de issues met de huisartsen lijst).
- 50-59 is ongeveer 40% met zijn tweede prik.

Het gaat hard, maar zo hard als je denk gaat het bepaald niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l0oPp5ja2LtWgX9eAt9UfL9HOuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/50L0fDvIBbFeUhrkroB921iJ.png?f=user_large
Aangezien 60-65 hier niet tussen zit heb je een klein gaat, maar de GGD zit inmiddels bij 55-60 op 80% vaccinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Dus eigenlijk kent een gevaccineerde een zelfde verloop dan als een kind.
Ga nou geen dingen verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jadjong schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:53:
[...]
Aangezien 60-65 hier niet tussen zit heb je een klein gaat, maar de GGD zit inmiddels bij 55-60 op 80% vaccinatie.
Ja, ik zie het nu ook, 50-54 heeft ook nieuwe cijfers en zitten ook al boven de 78%.

Dan activatie, maar over twee weken hebben we daar toch ongeveer de eindstreep gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

jadjong schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:53:
De leeftijden 60-65 zijn in twee stukken te verdelen, met een peildatum op mei 2021.

60 t/m 62 lag sinds april 2021 8 weken stil door AZ leveringsproblemen en bijwerkingen, waarna de vaccinatie (verplicht) over ging naar de huisartsen.
Begin juni kon weer verder worden gegaan bij de laatste provincies (Zuid-Holland en Gelderland), waarbij eind juli ook de 2e prik is uitgedeeld.

63 t/m 65 liep mee in de (toen) reguliere volgorde en is conform verwachtingen eind april 2021 geheel gevaccineerd - vergelijkbaar met de voorgaande leeftijden.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jadjong schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:40:
[...]
. Als je wat lakser bent dan is eind juli de eerste prik niet vreemd. Of misschien wel half augustus als je niet voor de vakantie een prik in weet te plannen.
Laks is niet zomaar het probleem, het hangt nogal af van waar je woont (en of je vervoer hebt)

Ik was er snel bij, maar Amsterdam had geen plekken, dus ik (1971) heb 16 dagen moeten wachten. Collega met Suiker (54) was twee dagen voor mij.

Bierviltje geeft 4 weken tot 50% van een cohort, 4 weken tot 80% (eindstation), en dan weer 4 weken voor prik 2. (en 2 weken activatie).

https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:47
Gaat weer lekker zo met al die feestjes, een kleine greep uit de besmettingen van de afgelopen dagen en de “Enschede disco” nasleep:

Er zijn vijftig nieuwe besmettingen vastgesteld na een feestje van de Haagse studentenvereniging La Confrérie.

De Utrechtse studentenroeivereniging Triton heeft de activiteiten voor komende week stopgezet vanwege coronabesmettingen die zijn opgedoken na een feest.
Geheel in lijn met de geldende coronamaatregelen organiseerde Triton afgelopen woensdag een feestje voor zijn leden, vertelt een bestuurslid van de vereniging. Toch ging het mis. „Iedereen werd voor het feestje getest via Testen voor Toegang en kon dus alleen naar binnen met een negatief testresultaat. Later bleken er twee leden op dat moment besmettelijk te zijn geweest.

Iedereen die zaterdag binnen is geweest bij dancing City Lido in Groenlo, wordt gevraagd zich te laten testen op corona. Dit nadat na afloop van de stapavond is gebleken dat er drie besmette bezoekers hebben rondgelopen.

Na eerste feestavond van studentenvereniging RKSV Albertus Magnus op woensdagavond in de stad Groningen zijn zes studenten positief getest.

Zeker zeventien mensen hebben het coronavirus opgelopen bij een feestje voor cafémedewerkers in Maastricht. Dat aantal kan verder oplopen, aldus de GGD in Zuid-Limburg na berichten in regionale media.

Het aantal mensen dat besmet blijkt met coronavirus na een bezoek aan discotheek Aspen Valley in Enschede is opnieuw gestegen. Het zijn er inmiddels 180. Dat zijn er 15 meer dan zondag.

Bron: https://www.ad.nl/binnenl...n-te-vaccineren~a632857b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DeBolle schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:09:
[...]
60 t/m 62 lag sinds april 2021 8 weken stil door AZ leveringsproblemen en bijwerkingen, waarna de vaccinatie (verplicht) over ging naar de huisartsen.
Voor zover ik zie/hoor in Amsterdam zijn het gros van die prikken twee weken geleden gezet. Dus die groep zal ook wel redelijk "klaar" zijn (altijd uitzonderingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:02:
[...]

Ja, ik zie het nu ook, 50-54 heeft ook nieuwe cijfers en zitten ook al boven de 78%.

Dan activatie, maar over twee weken hebben we daar toch ongeveer de eindstreep gehaald.
Die resterende 20% wordt nog steeds (ernstig) ziek op dit moment en met de besmettelijkere Delta variant is de kans dat ze ziek worden gewoon groter. Die 80% heb je nodig voor immuniteit werkt alleen over de hele populatie en niet voor kleine groepjes.
De zorg kon het aan met een zware lockdown ik ben er nog niet van overtuigd dat we ver genoeg voor liggen op de Delta variant om zo door te gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Nee, de resterende 20% heeft een kans om ernstig ziek te worden. Niet alle 50 plussers gaan direct aan de beademing bij het eerste kuchje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:10:
[...]

Laks is niet zomaar het probleem, het hangt nogal af van waar je woont (en of je vervoer hebt)

Ik was er snel bij, maar Amsterdam had geen plekken, dus ik (1971) heb 16 dagen moeten wachten. Collega met Suiker (54) was twee dagen voor mij.

Bierviltje geeft 4 weken tot 50% van een cohort, 4 weken tot 80% (eindstation), en dan weer 4 weken voor prik 2. (en 2 weken activatie).

https://www.rivm.nl/covid...jfers-vaccinatieprogramma
Je moet maar net mazzel hebben inderdaad.

Mijn vrouw kon binnen 2 dagen in Badhoevedorp, ik moest zes dagen wachten in Haarlem en mijn dochter 1 hele dag in de RAI

En nee voor de wijsneuzen we moesten niet op die locatie zolang wachten :+

[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 06-07-2021 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TrailBlazer schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:12:
[...]

Die resterende 20% wordt nog steeds (ernstig) ziek op dit moment en met de besmettelijkere Delta variant is de kans dat ze ziek worden gewoon groter.
Ik snap je punt, maar wat je daar zegt klopt gelukkig niet. Er zit onder de hand nogal war natuurlijke resistentie tussen en gros is asymptomatische/milde gevallen etc. ;)
Ik ben er nog niet van overtuigd dat we ver genoeg voor liggen op de Delta variant om zo door te gaan.
Ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
MikeyMan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:24:
[...]

Virologie is grotendeels (basale) statistiek. Punt is; de virologen/epidemiologen maken de keuze niet. Dat doet de politiek.

Maurice de Hond is vooral geschikt voor het creëren van ophef.
[...]

Dat maak jij ervan ;)

Kritiek is prima. Maar Koopmans afvallen omdat uitspraken van Gommers je beter liggen heeft weinig met kritiek te maken. Das cherrypicking.

Ik val in herhaling; maar doordachte kritiek op beleid is altijd welkom. Kun je nog steeds ferme discussies hebben. Kritiek die gebaseerd is op 'antipathie' kan ik minder mee.
Dat geld andersom natuurlijk ook ;-).

En als virologie vooral statestiek is, wat maakt koopmans (iig vooraf) beter geschikt dan Maurice de Hond of andere peilers met veel statistische ervaring?

Behalve dat je achteraf (deels) kan zeggen dat Maurice geen gelijk had. (hoewel dat niet helemaal eerlijk is want hij stelde heel andere maatregelen voor die volgens hem veel beter zouden werken).

Mijn punt is, iedereen doet aan cherrypicking. Niet alleen jij en ik. Maar ook internationaal met het bestrijden. Je ziet het bv met Omtzigt nu, daar is door het CDA een "foutje" gemaakt in het cherrypicken.

Als je iets nieuws moet bestrijden moet je misschien kritisch zijn, maar als er dagen of weken over van alles gediscussieerd wordt op dat niveau dan weet je bijna zeker dat het mis gaat. Het is op elk niveau fijn om (ongeveer) gelijkgestemde te hebben. Daar kan je gewoon sneller mee handelen en haal je de grote fouten er wel uit, maar zit je wel in een soort tunnelvisie.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:17:
[...]

Ik snap je punt, maar wat je daar zegt klopt gelukkig niet. Er zit onder de hand nogal war natuurlijke resistentie tussen en gros is asymptomatische/milde gevallen etc. ;)

[...]

Ik ook niet.
https://www.ad.nl/gezond/...l-besmet-worden~a9a2f8a6/

80% heeft antistoffen. Dat zal alleen maar toenemen nu eind juli alles 30 plussers hun tweede vaccin hebben kunnen halen (als ze wilden). Ik denk dat grote groepen binnen mogelijk nog voor wat problemen kunnen zorgen, maar buiten zal het wel meevallen (dat deed het eigenlijk al).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:17:
[...]

[...]

Ik ook niet.
https://www.nrc.nl/nieuws...4048592#upd20210624165031

Volgens sanquin heeft 77% antistoffen. Dit zal nog wel wat achterlopen maar dit is gecombineerd van vaccin/infectie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jedi_Pimp
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-06 08:29
jadjong schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:16:
Nee, de resterende 20% heeft een kans om ernstig ziek te worden. Niet alle 50 plussers gaan direct aan de beademing bij het eerste kuchje.
De waargenomen kansen om 1) ernstig ziek te worden en 2) te overlijden na besmetting worden met enorme factoren overschat, zijn al meerdere (Amerikaanse) onderzoeken naar gedaan. Frappant genoeg lijkt het alsof dit steeds erger wordt.

"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Dracula schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:11:
Gaat weer lekker zo met al die feestjes
Ergens wel goed dat dit zo snel gevonden wordt, waarschijnlijk mede door testen voor toegang.
Alle berichten als reminder dat we nog een paar weken/maanden op moeten letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:31:
[...]

Ergens wel goed dat dit zo snel gevonden wordt, waarschijnlijk mede door testen voor toegang.
Alle berichten als reminder dat we nog een paar weken/maanden op moeten letten.
Ik hoor trouwens ook ineens bekenden die een melding krijgen van de coronamelder. Wellicht ook bijvangst van drukkere gelegenheden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:20
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:47:
[...]

Het gaat sneller dan ik dacht, maar je loopt een groffe 2 weken voor in de tijd.

dan stel ik voor dat mensen die door hun leefstijl bewust de keuze maken om risico te lopen (de overgrote meerderheid van deze klachten zijn leefstijl gerelateerd) zichzelf 2 weken isoleren, zodat de rest van de samenleving (verder) open kan en dat ook kan blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jedi_Pimp schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:29:
[...]
De waargenomen kansen om 1) ernstig ziek te worden en 2) te overlijden na besmetting worden met enorme factoren overschat, zijn al meerdere (Amerikaanse) onderzoeken naar gedaan. Frappant genoeg lijkt het alsof dit steeds erger wordt.
Ik vermoed dat een deel van die misconceptie komt omdat het in clusters gebeurd.

In maart 2020 was er een verjaardag in de familie met 2 doden (hoogbejaard), 1 ICU opname (59 jarige man zonder comorbidities) en een onbekend aantal ziekenhuisopnames (inclusief een jonge vader, gewoon fit). Voor de rest een heel aantal mensen echt goed ziek (ook jongeren). Voor wat ik zo meekrijg waren er twee man die geen echte klachten kregen (mijn topfitte zwager van 40, zijn helemaal niet zo fitte schoonmoeder van 60). Statistisch een outlier van heb ik jou daar.*

Ook in mijn omgeving merk je dat: Mensen die geen enkel zwaar geval kennen en mensen die verhaal na verhaal kunnen opdoen.

Dus ja, de kans is statistisch klein. Maar ik durf te wedden dat die gevallen niet zomaar op zichzelf staan (random verdeeld). En ik zou heel voorzichtig zijn met de staistiek en daar dan individuele risico's op afstemmen. Ik doe het natuurlijk ook, je moet wat, maar het individuele geval is elke keer weer een unieke gebeurtenis.

* Ik vraag me af in hoeverre viral-load hier een rol heeft gespeeld, of dat het genetisch mis ging. En er is natuurlijk ook iets als "toeval".

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 06-07-2021 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
Vraagje, ik weet niet of iemand het antwoord heeft hier. Ik kan het online ook niet vinden.

Na een coronabesmetting kan je tot 8 weken nog positief testen:
https://www.ggdnog.nl/cor...-of-negatieve-testuitslag

Nu gaan we massaal testen voor toegang. De positieve testen worden wel in de statestieken meegenomen, maar niet in de percentages.

Maar wordt er ook gevraagd (of gekeken) of je al positief getest was de laatste 8 weken. Deze mensen (er vanuitgaande dat ze beter zijn) zijn niet meer besmettelijk, maar hebben nog restanten bij zich. En met de hoge aantallen besmettelijke van 8 weken geleden krijg je vertekende cijfers lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kevinp schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:01:
Vraagje, ik weet niet of iemand het antwoord heeft hier. Ik kan het online ook niet vinden.

Nu gaan we massaal testen voor toegang. De positieve testen worden wel in de statestieken meegenomen, maar niet in de percentages.

Maar wordt er ook gevraagd (of gekeken) of je al positief getest was de laatste 8 weken. Deze mensen (er vanuitgaande dat ze beter zijn) zijn niet meer besmettelijk, maar hebben nog restanten bij zich. En met de hoge aantallen besmettelijke van 8 weken geleden krijg je vertekende cijfers lijkt mij.
Ik zou niet direct het antwoord op je vraag weten, maar ik vermoed niet dat het een heel vertekend beeld zal geven. Want je kan inderdaad na 8 weken nog positief testen, maar het is niet dat dat in hele hoge frequentie gebeurt. In de meeste gevallen test je gewoon negatief een tijdje nadat je hersteld bent.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 08:53:
[...]

dan stel ik voor dat mensen die door hun leefstijl bewust de keuze maken om risico te lopen (de overgrote meerderheid van deze klachten zijn leefstijl gerelateerd) zichzelf 2 weken isoleren, zodat de rest van de samenleving (verder) open kan en dat ook kan blijven
Ik vind het vervelende aan deze liberale zienswijze dat je wel de vruchten wil en niet de consequenties. Het is leuk om het een individuele keuze te noemen, maar een virus houdt zich daar niet aan. Dat weet jij ook, maar je toont echt geen enkele empathie en gooit het probleem bij de zwakkeren van de maatschappij.

Stel je eens voor dat jij ooit die zwakkere bent en dat iemand je zonder enig mededogen voor de trein smijt.

Aan het einde van de rit zullen we er mee moeten gaan leven, maar om nu al een voorschot te nemen met andere mensen voor mijn eigen dikke ikke vind ik niet netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Kevinp Worden voor testen voor toegang geen sneltesten gebruikt? Volgens mij speelt het daar minder mee. Ben inderdaad wel benieuwd of er mensen wekenlang een posiiteve uitslag krijgen.

Jack Plooij, F1 commentator bij Ziggo, had zelfs een paar negatieve testen tussen de positieven door.

Overigens staat het op de site die je linkt wat minder stellig ;)

In het verlengde daarvan overigens. Collega van me is afgelopen vrijdag positief getest; is nu nog ziek (niet ernstig gelukkig), maar zijn corona-check-app telt rustig af tot de acht dagen verstreken zijn om een QR code te genereren. Geen idee of ie dan al beter en/of niet besmettelijk is ook natuurlijk.
hoevenpe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:50:
[...]

Nog een paar weken/maanden rustig aan doen totdat iedereen die dat wil volledig gevaccineerd is, maar afstand en mondkapjes zal nooit het 'nieuwe normaal' worden. Het beeld is dat je met een prik je geen zorgen meer hoeft te maken, mensen gedragen zich dan ook naar.

Bedenk ook dat (naar het nu laat aanzien) een volledig gevaccineerde er vrijwel niet meer ziek van wordt, zelfs als de besmettingscijfers blijven stijgen is de kans klein dat in de herfst de ziekenhuizen weer vollopen.
Dat is zo jammer inderdaad. Tweede prik + twee weken en je hoeft je waarschijnlijk ook amper zorgen te maken nog.

[ Voor 51% gewijzigd door MikeyMan op 06-07-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:08
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:05:
@Kevinp Worden voor testen voor toegang geen sneltesten gebruikt? Volgens mij speelt het daar minder mee. Ben inderdaad wel benieuwd of er mensen wekenlang een posiiteve uitslag krijgen.
Dat moet je bij TvT ook niet vergeten natuurlijk: Er is een behoorlijke kans dat je positieve gevallen dubbel gaat tellen als iemand zich bijvoorbeeld 1 week laat testen en de volgende week opnieuw.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Laguna

Connaisseur

Kevinp schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:01:

Dat geldt alleen voor PCR-testen (GGD), sneltesten (TvT) zijn niet gevoelig genoeg om die restanten nadat je niet langer besmettelijk bent op te pikken.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Hoe kwam de samenwerking tussen hooligans en politie bij de avondklokrellen tot stand?

Het NRC heeft op basis van wob-verzoeken informatie verkregen over de 'samenwerking' tussen voetbalhooligans en de politie tijdens de avondklokrellen. Op meerdere plekken in het land gingen voetbalhooligans als zelfbenoemde ordedienst de straten op en de lokale autoriteiten hadden er niet of nauwelijks grip op de voetbalsupporters. Burgemeesters proberen het gebruik van deze harde kernen goed te praten, maar het schetst een ontluisterend beeld hoe de politie en lokale overheid al hun controle verloren tijdens de avondklokrellen. We hebben nog geluk gehad dat de rellen vanzelf ophielden.
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:04:
Ik vind het vervelende aan deze liberale zienswijze dat je wel de vruchten wil en niet de consequenties. Het is leuk om het een individuele keuze te noemen, maar een virus houdt zich daar niet aan. Dat weet jij ook, maar je toont echt geen enkele empathie en gooit het probleem bij de zwakkeren van de maatschappij.

Stel je eens voor dat jij ooit die zwakkere bent en dat iemand je zonder enig mededogen voor de trein smijt.

Aan het einde van de rit zullen we er mee moeten gaan leven, maar om nu al een voorschot te nemen met andere mensen voor mijn eigen dikke ikke vind ik niet netjes.
Een coronapas(poort) met daaraan gekoppelde privileges beschouw ik als dezelfde situatie, alleen omgekeerd. Dat idee kwam ook razendsnel op toen de zwakkeren die als eerste in de rij stonden meteen klaar waren met beperkingen. Rest mocht van hun nog een paar maanden op het spreekwoordelijke zolderkamertje doorbrengen als zij weer de bloemetjes buiten gingen zetten. Die zwakkeren waar ook meer als bereid om anderen onder de bus te smijten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:28
[...]

"Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt."

Eens met je betoog, maar het is juist verre van liberaal. ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
[...]

ik gooi niemand voor de trein, want ik laat iedereen een eigen keuze, en pleit juist voor het nemen van consequenties, door diegenen die nu nog risico lopen wel te verstaan, niet door de hele samenleving. We hebben net 16 maanden achter de rug waarin de hele samenleving een enorme empathie heeft getoond met de zwakkeren, en nu verwijt jij mij niet empatisch te zijn omdat ik diegenen die 16 maanden lang niets gemogen hebben het gun hun leven weer oppakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
CMD-Snake schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:13:
Een coronapas(poort) met daaraan gekoppelde privileges beschouw ik als dezelfde situatie, alleen omgekeerd.
Het één maakt het ander niet goed. Ik was vanaf het begin één van de felste tegenstanders van dit systeem.

Overigens is het niet omgekeerd, het is inderdaad precies een variant op hetzelfde thema: IK loop geen risico meer, dus IK mag weer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:15:
[...]

ik gooi niemand voor de trein, want ik laat iedereen een eigen keuze, en pleit juist voor het nemen van consequenties, door diegenen die nu nog risico lopen wel te verstaan, niet door de hele samenleving. We hebben net 16 maanden achter de rug waarin de hele samenleving een enorme empathie heeft getoond met de zwakkeren, en nu verwijt jij mij niet empatisch te zijn omdat ik diegenen die 16 maanden lang niets gemogen hebben hun leven weer oppakken?
Je laat niet iedereen de vrije keuze. Je geeft de brutalen de hele wereld en de rest mag het uitzoeken.

Ik loop waarschijnlijk geen (goed, amper) risico, maar vind het wel zo verstandig om mijn volledige vaccinatie af te wachten voordat ik weer 'los ga'. Tot die tijd wil ik me een beetje verstandig gedragen, en hou het dus lekker bij (buiten) uit eten en af en toe een terrasje. Die keuze wordt mij ontnomen op het moment dat iedereen die vindt dat ie nu al los kan dat ook doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:15:
[...]

ik gooi niemand voor de trein, want ik laat iedereen een eigen keuze, en pleit juist voor het nemen van consequenties, door diegenen die nu nog risico lopen wel te verstaan, niet door de hele samenleving.
Ik ben 50 en krijg volgende week prik 2 met nog 2 weken activatie. Wil jij mij straffen omdat ik toevallig in Amsterdam woon en geen auto heb?
We hebben net 16 maanden achter de rug waarin de hele samenleving een enorme empathie heeft getoond met de zwakkeren, en nu verwijt jij mij niet empatisch te zijn omdat ik diegenen die 16 maanden lang niets gemogen hebben hun leven weer oppakken?
Ja. Blijkbaar zijn een paar weken pas op de plaats je teveel omdat JIJ lekker los wil en mensen zoals ik dan maar een dikke vinger krijgen.

En jij weet dondersgoed dat ik net zolang in die lockdown heb gezeten als jij en dat ik dat ook deed voor mijn medemens. Ik heb heel goed door dat bepaalde groepen disproportioneel worden gegrepen, maar om dan maar alle fatsoensnormen overboord te zetten vind ik verwerpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:19:
[...]

Je laat niet iedereen de vrije keuze. Je geeft de brutalen de hele wereld.

Ik loop waarschijnlijk geen (goed, amper) risico, maar vind het wel zo verstandig om mijn volledige vaccinatie af te wachten voordat ik weer 'los ga'. Tot die tijd wil ik me een beetje verstandig gedragen, en hou het dus lekker bij (buiten) uit eten en af en toe een terrasje. Die keuze wordt mij ontnomen op het moment dat iedereen die vindt dat ie nu al los kan dat ook doet.
niemand (en ik zeker niet) verplicht jou toch om los te gaan voor jij je daar comfortabel bij voelt? Net zoals niemand jou verbiedt een mondkapje te dragen als je je daar goed bij voelt. Het problematische is dat de tolerantie de andere kant op een stuk kleiner is, mensen die problemen hadden met de maatregelen worden in dit topic nog altijd voor rotte vis (en erger) versleten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Emgeebee schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:13:
[...]

"Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt."

Eens met je betoog, maar het is juist verre van liberaal. ;-)
Dat degenen die zich liberaal noemen *kuch PVV, kuch VVD* het niet zo nou nemen met die definitie vind ik beetje lastig om uit te drukken (quasi-liberalen?) :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:23:
[...]

niemand (en ik zeker niet) verplicht jou toch om los te gaan voor jij je daar comfortabel bij voelt? Net zoals niemand jou verbiedt een mondkapje te dragen als je je daar goed bij voelt. Het problematische is dat de tolerantie de andere kant op een stuk kleiner is, mensen die problemen hadden met de maatregelen worden in dit topic nog altijd voor rotte vis (en erger) versleten
Als jij kan voorkomen dat een ander direct of via de keten jouw virusdeeltjes inademt had je een punt. Maar omdat je dat niet kan vermijden ben je bezig zelf de lusten te pakken en die lasten af te wentelen op degene die hier niet klaar voor is.

Het spijt me dat de dynamiek van een virus je quasi-liberale (^^) "het is een keuze" niet respecteert.

En vandaar ook het stukje tolerantie... de voorzichtigen zijn geen gevaar voor de gezondheid van de onvoorzichtigen. Die twee dingen zijn niet zomaar gelijk wegend.

En niemand zegt dat we alles maar dicht moeten houden, maar pas op de plaats of zelfs terugdraaien van TVT is een heel normale gedachte.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 06-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nee, maar je maakt het door alles los te laten wel vele malen lastiger om enigzins verantwoord door het leven te gaan. Door de toenemende prevalentie wordt het voor mij ongewenst en onnodig lastiger om niet besmet te raken. En belangrijker nog; na een eventuele besmetting nog anderen te besmetten.

We kunnen nu nog even met zijn allen veilig 70 op de snelweg, waar we vroeger 100 reden.
Probleem is alleen dat sommigen nu al 130 rijden, en dus degenen die 70 rijden constant van de weg drukken. Daarmee rijdt de ene helft nu 130 en de andere helft 50.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 06-07-2021 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-09 17:28
[...]

Maar het argument is juist dat het virus niet zo maakbaar is dat je de ene helft van de bevolking helemaal los laat gaan, terwijl de andere helft keurig beschermd nog even achter de geraniums blijft zitten. Er zit hoe dan ook kruisbestuiving tussen, en dat moet je niet willen. Niet in de laatste plaats om de zorg te ontzien.
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:24:
[...]

Dat degenen die zich liberaal noemen *kuch PVV, kuch VVD* het niet zo nou nemen met die definitie vind ik beetje lastig om uit te drukken (quasi-liberalen?) :+
Liberalisme is de laatste jaren inderdaad aan nogal wat inflatie onderhevig. :+

[ Voor 18% gewijzigd door Emgeebee op 06-07-2021 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:20:
[...]

Ik ben 50 en krijg volgende week prik 2 met nog 2 weken activatie. Wil jij mij straffen omdat ik toevallig in Amsterdam woon en geen auto heb?

[...]

Ja. Blijkbaar zijn een paar weken pas op de plaats je teveel omdat JIJ lekker los wil en mensen zoals ik dan maar een dikke vinger krijgen.

En jij weet dondersgoed dat ik net zolang in die lockdown heb gezeten als jij en dat ik dat ook deed voor mijn medemens. Ik heb heel goed door dat bepaalde groepen disproportioneel worden gegrepen, maar om dan maar alle fatsoensnormen overboord te zetten vind ik verwerpelijk.
Ten eerste, hoezo wordt jij gestraft omdat jij in Amsterdam woont en geen auto hebt? ik begrijp even niet welk punt je wilt maken.
Daarnaast, niemand verbiedt jou toch om " pas op de plaats" te maken als jij je daar goed bij voelt? Andersom wil jij wel graag anderen hun plezier ontzeggen, terwijl vrijwel iedereen zich keurig houdt aan de door de overheid gestelde kaders, dus wat is het probleem, en welke fatsoensnormen worden volgens jou nu overboord gezet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
Volgens mij valt dat wel mee hoor. Je mag er gerust twisten over wat wel en niet mag, maar het is niet alsof hij voorstelt niet-gevaccineerde bejaarden in hun gezicht te gaan hoesten.

Op individueel risico: Het gros is al tenminste 1 keer ingeent en is de kans dat die (ziekenhuis-niveau) ziek worden is veel kleiner.
Risico op overspoelen van de zorg bestaat volgens mij ook niet meer.

Dan wordt de tegenstelling dus: Iedereen op het terras / 1,5 meter of een selecte groep naar de disco en een andere selecte groep niet meer op het terras.

Dat lijkt me een schijntegenstelling. voorlopig hebben de discoganger ondanks de schreeuwende koppen in de krant geen grote invloed op het besmettingsrisico op het terras.
Ik vind het vervelender dat het continue regent, dat heeft een veel grotere invloed op mijn terrasbezoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
Emgeebee schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Maar het argument is juist dat het virus niet zo maakbaar is dat je de ene helft van de bevolking helemaal los laat gaan, terwijl de andere helft keurig beschermd nog even achter de geraniums blijft zitten. Er zit hoe dan ook kruisbestuiving tussen, en dat moet je niet willen. Niet in de laatste plaats om de zorg te ontzien.
de vaccinaties zorgen er nu voor dat het deel van de bevolking wat het meest vatbaar is voor het virus in grote mate beschermd wordt, en dus ook zelf weer de keuze kan maken in hoeverre men erop uit wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Emgeebee schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:27:
[...]
Liberalisme is de laatste jaren inderdaad aan nogal wat inflatie onderhevig. :+
Geldt trouwens ook voor "progressief" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:27:
[...]

Nee, maar je maakt het door alles los te laten wel vele malen lastiger om enigzins verantwoord door het leven te gaan. Door de toenemende prevalentie wordt het voor mij ongewenst en onnodig lastiger om niet besmet te raken. En belangrijker nog; na een eventuele besmetting nog anderen te besmetten.

We kunnen nu nog even met zijn allen veilig 70 op de snelweg, waar we vroeger 100 reden.
Probleem is alleen dat sommigen nu al 130 rijden, en dus degenen die 70 rijden constant van de weg drukken. Daarmee rijdt de ene helft nu 130 en de andere helft 50.
ik vermoed dat wij inderdaad op een hele verschillende manier naar de wereld kijken en het niet eens gaan worden. Jouw vergelijking gaat in die zin niet op dat er inderdaad een deel is dat voorzichtig 50 blijft rijden, maar het deel wat harder dan 100 rijdt is heel beperkt, veruit de meesten rijden tussen de 70 en de 100 en dat is ook prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:30:
[...]
Ten eerste, hoezo wordt jij gestraft omdat jij in Amsterdam woont en geen auto hebt? ik begrijp even niet welk punt je wilt maken.
Omdat ik nog niet volledig beschermd ben tegen Delta is jouw pleziertje voor mij een potentieel risico.

Als je een paar weken wacht met versoepelen ga je een stuk minder treffen met je dikke IKKE gedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:50
update 2021-07-05

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agWotZcng3y0OF4v-JworFp9US0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bWIPzno7XWID0m7GDCKI3Yns.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ff-oXG2y01xG2Y2MOw_c7FIRIIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4BVCxVro2SKwpKUHiXqNpqC3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sX7hLgTFdEVnj0O334vnaJKGvWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZS1gOli8Bt3DmGtiX001pwZI.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzdd7qB9koR27b30MSzeuv6zXos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IcHg1JZuNIE7uWdVZCDNS87w.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iUI-a6OmFg2ih9R29svLD5eh_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dk9NaPap4RYnzkRne279jsHO.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7DRAwSy9AZgg6EoxKWMHOe4HlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2sLWS40eRfIojcf22YBU3EKC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wsnt7_n50cLuLlDkF0TeouRo_7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/B1zOEwnmZadrBNfu2IQSXj7D.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtQNB8SGB_hRhvmO1t4uELhha40=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nEQ3GV3a8bNczVUG8ea7v1Im.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fKnUgoUsAikmB12BHZ3PbU_mQk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dUFmKT6OWk4RnhzyJ6UWCVR6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PCdyCen_TKRM5QTmfPcELfcsCSw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aEZw9IxoF2MFrWqKSBtbv5Aq.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Daarnaast, niemand verbiedt jou toch om " pas op de plaats" te maken als jij je daar goed bij voelt? Andersom wil jij wel graag anderen hun plezier ontzeggen, terwijl vrijwel iedereen zich keurig houdt aan de door de overheid gestelde kaders, dus wat is het probleem, en welke fatsoensnormen worden volgens jou nu overboord gezet?
Neem aan dat hij bedoelt dat in Amsterdam er nou niet een overschot aan vaccinatie plekken zijn en hij niet makkelijk met de auto naar andere verdere rustigere locaties kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Dennis1812

Amateur prutser

roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:37:
[...]

Omdat ik nog niet volledig beschermd ben tegen Delta is jouw pleziertje voor mij een potentieel risico.

Als je een paar weken wacht met versoepelen ga je een stuk minder treffen met je dikke IKKE gedrag.
Je had met het OV prima naar een vaccinatie locatie buiten Amsterdam kunnen gaan? Of met een vacci-taxi? Of met de fiets? Of met familie/vrienden?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:35:
[...]

ik vermoed dat wij inderdaad op een hele verschillende manier naar de wereld kijken en het niet eens gaan worden. Jouw vergelijking gaat in die zin niet op dat er inderdaad een deel is dat voorzichtig 50 blijft rijden, maar het deel wat harder dan 100 rijdt is heel beperkt, veruit de meesten rijden tussen de 70 en de 100 en dat is ook prima
Punt is dat er mensen langzamer moeten omdat er anderen te hard gaan.

De vrijheid van de een botst met de vrijheid van de ander.

Als we het hier hadden over risico om neergeschoten te worden, had ik het volledig met je eens geweest. Neem dat risico lekker. Your loss als het mis gaat.

Maar helaas is het niet zo binair. Wel/niet ziek worden en alles er tussenin behoort tot de mogelijkheden. Evenals wel/niet anderen besmetten en alles er tussenin.

Wetende dat we een middel hebben om die risico's te mitigeren, met een doorlooptijd van nog enkele weken, vind ik niet dat dat risico genomen moet worden op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Auto-vergelijkingen zijn altijd leuk omdat ze nooit werkelijk vergelijkingen zijn.
Het suggereert alleen maar logica. Waarom zou de situatie vergelijkbaar zijn met een snelweg en zijn de risico's werkelijk vergelijkbaar met 130 rijden als iedereen 70 rijdt? En wat nou als er eigenlijk maar een kleine minderheid is die 70 willen rijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Wat ik me afvraag: de positives van TvT tellen niet direct mee, maar dan volgt toch automatisch een controle-test bij de GGD die wel meetelt?

Dat zou kunnen verklaren waarom zo snel de geconstateerde besmettingen stijgen, die waren er altijd al maar zonder TvT bleven die onder de radar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:35:
[...]

Als het zo heel beperkt was die harder rijders zouden we nu niet aardig wat uitbraak clusters zien en stijgende besmettings cijfers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
blissard schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:30:
[...]

Volgens mij valt dat wel mee hoor. Je mag er gerust twisten over wat wel en niet mag, maar het is niet alsof hij voorstelt niet-gevaccineerde bejaarden in hun gezicht te gaan hoesten.
Hij stelt niet voor om niet-gevaccineerden in het gezicht te hoesten, maar hij komt wel met het idee dat ongevaccineerden zich twee weken isoleren.

Ik vind het idee dat je anderen maar in isolatie stopt voor je dikke ikke inderdaad zwaar onfatsoenlijk. En het idee dat het allemaal eigen keuze is vind ik ook onfatsoenlijk. Het is de toon die de muziek maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
[...]

ik begrijp oprecht niet waarom ik een risico ben voor jou als ik naar een discotheek/feest/festival ga (met TvT) en jij niet. Daarbij kun je je ook afvragen wie " dikke ikke" gedrag vertoont, misschien ben jij dat wel door te willen dat iedereen thuis blijft zitten tot jij je weer veilig voelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:39:
[...]

Je had met het OV prima naar een vaccinatie locatie buiten Amsterdam kunnen gaan? Of met een vacci-taxi? Of met de fiets? Of met familie/vrienden?
Aan het einde van de rit is het zero-sum. Als ik eerder ga is iemand anders later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:39:
[...]

Ja tuurlijk met het OV, mensen proberen juist drukke plekken te vermijden dus OV is nou niet een optie,

Taxi? Lekker goedkoop…

Fiets? Misschien dat Schiphol XL had gekund maar ja wie zegt dat dat een optie is voor de poster (fietsen).

Dit is nou precies wat hij bedoelt. Ikke ikke ikke want ja jij moet maar met het OV de fiets of een taxi want dan kan ik lekker los gaan.

Maar goed ik zeg dit in algemene zin en bedoel hier niet @Dennis1812 mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Hij stelt niet voor om niet-gevaccineerden in het gezicht te hoesten, maar hij komt wel met het idee dat ongevaccineerden zich twee weken isoleren.

Ik vind het idee dat je anderen maar in isolatie stopt voor je dikke ikke inderdaad zwaar onfatsoenlijk. En het idee dat het allemaal eigen keuze is vind ik ook onfatsoenlijk. Het is de toon die de muziek maakt.
ik heb gezegd, op basis van jouw opmerkingen dat iedereen 2 weken moet wachten om weer naar een feest etc te gaan omdat er nog mensen in risicogroepen *troll* niet dubbel gevaccineerd zijn, dat dan de mensen in de risicogroep zich wellicht 2 weken kunnen beperken, zodat de rest van de samenleving verder kan. Jouw redenering is dat iedereen zich allerlei beperkingen moet opleggen zodat jij je veilig kunt voelen, zo werkt de wereld niet. Dan hard gaan roepen dat iedereen die er anders in staat egoïstisch is helpt ook niet bepaald mee.

[ Voor 2% gewijzigd door tweakduke op 06-07-2021 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:42:
[...]

ik begrijp oprecht niet waarom ik een risico ben voor jou als ik naar een discotheek/feest/festival ga (met TvT) en jij niet.
*Not sure if serious*
Daarbij kun je je ook afvragen wie " dikke ikke" gedrag vertoont, misschien ben jij dat wel door te willen dat iedereen thuis blijft zitten tot jij je weer veilig voelt?
Wat zal het je dan ook een geruststelling zijn dat niemand dat voorstelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dracula
[...]

ik begrijp oprecht niet waarom ik een risico ben voor jou als ik naar een discotheek/feest/festival ga (met TvT) en jij niet. Daarbij kun je je ook afvragen wie " dikke ikke" gedrag vertoont, misschien ben jij dat wel door te willen dat iedereen thuis blijft zitten tot jij je weer veilig voelt?
Ehm mensen moeten ook boodschappen doen, spullen kopen en niet iedereen shopt online dus naar buiten moet men sowieso en ja dat zou je in theorie een risico kunnen zijn.

Daarnaast ben je een risico als jij iemand in jou omgeving besmet die weer iemand in zijn of haar omgeving besmet en die weer een kind in de klas van poster zijn kind en dat kind besmet weer de poster….

Maar ja zo kunnen we nog wel even doorgaan denk ik.

Moraal van verhaal is dat voor veel mensen denk ik het gevoel leeft dat we net wat te vroeg weer helemaal los kunnen en mogen gaan ipv nog een paar weken te wacnten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:40:
Wat ik me afvraag: de positives van TvT tellen niet direct mee, maar dan volgt toch automatisch een controle-test bij de GGD die wel meetelt?

Dat zou kunnen verklaren waarom zo snel de geconstateerde besmettingen stijgen, die waren er altijd al maar zonder TvT bleven die onder de radar.
Het verschil is dat de GGD zegt: klachten = testen en TvT zegt: sowieso testen anders kom je er niet in.
Ik gok dat een deel van de positieve allemaal zonder klachten rondlopen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]
willen dat iedereen thuis blijft zitten tot jij je weer veilig voelt?
Er zitten nogal wat gradaties tussen 'iedereen thuis todat je je weer veilig voelt' en 'nog even geen grote evenementen en massamigraties totdat er een bepaalde vaccinatiegraad is'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:45:
[...]

ik heb gezegd, op basis van jouw opmerkingen dat iedereen 2 weken moet wachten om weer naar een feest etc te gaan omdat er nog mensen in risicogroepen (vaak veroorzaakt door slechte leefstijlgewoonten) niet dubbel gevaccineerd zijn,
Van de 50-59 jarigen is er nog geen vijftig procent dubbel gevaccineerd. Dat heeft niets te maken met keuze maar met logistiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stijnec1
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Als we het hier hadden over risico om neergeschoten te worden, had ik het volledig met je eens geweest. Neem dat risico lekker. Your loss als het mis gaat.

Maar helaas is het niet zo binair. Wel/niet ziek worden en alles er tussenin behoort tot de mogelijkheden. Evenals wel/niet anderen besmetten en alles er tussenin.

Wetende dat we een middel hebben om die risico's te mitigeren, met een doorlooptijd van nog enkele weken, vind ik niet dat dat risico genomen moet worden op dit moment.
tja, het " nog even volhouden" credo is niet meer houdbaar op dit moment, zeker gezien het feit dat er 90% minder bezetting in het ziekenhuis is dan 2 maanden geleden. Er zal altijd een reden kunnen zijn om de versoepelingen nog een paar weken uit te stellen omdat we dan nog meer zekerheid hebben, maar, anders dan je in dit draadje zou geloven, is daar geen maatschappelijk draagvlak meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:45:
[...]

ik heb gezegd, op basis van jouw opmerkingen dat iedereen 2 weken moet wachten om weer naar een feest etc te gaan omdat er nog mensen in risicogroepen (vaak veroorzaakt door slechte leefstijlgewoonten) niet dubbel gevaccineerd zijn, dat dan de mensen in de risicogroep zich wellicht 2 weken kunnen beperken, zodat de rest van de samenleving verder kan. Jouw redenering is dat iedereen zich allerlei beperkingen moet opleggen zodat jij je veilig kunt voelen, zo werkt de wereld niet. Dan hard gaan roepen dat iedereen die er anders in staat egoïstisch is helpt ook niet bepaald mee.
Ehm slechte leefstijl gewoontes? Was dat nu weer voor flauwekul :?

Ja er zijn mensen met overgewicht of rokers, etc in de risico groep maar er zijn ook zat anderen die een risico lopen en om meerdere redenen niet meteen een prik hebben gehad en wel bijna aan de beurt zijn voor nummer twee maar nog net niet.

Over egoïstisch gesproken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:49:
[...]

tja, het " nog even volhouden" credo is niet meer houdbaar op dit moment, zeker gezien het feit dat er 90% minder bezetting in het ziekenhuis is dan 2 maanden geleden. Er zal altijd een reden kunnen zijn om de versoepelingen nog een paar weken uit te stellen omdat we dan nog meer zekerheid hebben, maar, anders dan je in dit draadje zou geloven, is daar geen maatschappelijk draagvlak meer voor
Tsjah, concreter dan de lopende vaccinatieplanning kan ik het niet maken. Om dat op dezelfde hoop te gooien als eerdere voorgestelde termijnen (waarvan ook altijd duidelijk was dat dit niet in beton was gegoten) is niet fair. Daarnaast ligt dit ook nogal aan de mensen waar je mee omgaat. Ik ken werkelijk niemand in mijn persoonlijke kring die niet z'n tweede vaccinatie netjes afwacht. En die gaan -net als ik- momenteel gewoon normaal naar een terras voor een hapje of een drankje, of naar een winkel als dat nodig is.

Kind met het badwater weggooien enzo... :X

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 06-07-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Van de 50-59 jarigen is er nog geen vijftig procent dubbel gevaccineerd. Dat heeft niets te maken met keuze maar met logistiek.
Nvm lezen is moeilijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Dracula op 06-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
Dracula schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:50:
[...]

Ehm slechte leefstijl gewoontes? Was dat nu weer voor flauwekul :?

Ja er zijn mensen met overgewicht of rokers, etc in de risico groep maar er zijn ook zat anderen die een risico lopen en om meerdere redenen niet meteen een prik hebben gehad en wel bijna aan de beurt zijn voor nummer twee maar nog net niet.

Over egoïstisch gesproken O-)
de discussie begon met een verhaal over mensen met overgewicht en diabetes. Dus ja, ziektes veroorzaakt in >95% van de gevallen door slechte gewoontes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Dus hij moet twee weken wachten tot jij gevaccineerd bent, waarom niet dan niet zes weken wachten tot iedereen die tien jaar jonger dan jou gevaccineerd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:55:
[...]

de discussie begon met een verhaal over mensen met overgewicht en diabetes. Dus ja, ziektes veroorzaakt in >95% van de gevallen door slechte gewoontes
Tsja of het >95% is durf ik te betwijfelen maar ok dat had ik even gemist.

Maar dan nog lang niet alle mensen met diabetes (type 1 bijvoorbeeld) of mensen met overgewicht (schildklier problemen, depressie, etc.) kunnen er wat aan doen, dan wel komen daar weer simpel vanaf. (Overgewicht).

Dus nog steeds de conclusie eigenschuld door slechte gewoontes trekken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• blissard
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:41:
[...]

Volgens mij is de tegenstelling veel te zwaar aangezet. Ook met de huidige besmettingen kun je relatief veilig op het terras zitten. Maar als je dat nog te veel risico vind, dan kun je jezelf ook isoleren. Het is een beetje een reactie op de steeds kleinere risico's die acceptabel geacht worden. Ook dat is immers een extreem standpunt.
Het is een beetje een hyperbool aan het worden. Juist nu de risico's sterk afnemen, worden de discussie in steeds extremere contexten geplaatst. Met 1 prik is de kans om opgenomen te worden met ruim 90% afgenomen. Volledig ongevaccineerden zijn er volgens mij niet meer in de grote risico groepen. De meeste zijn zelfs volledig gevaccineerd.
Op een gegeven moment mag iedereen voor zichzelf beslissen hoeveel risico men acceptabel vind. En dan kom je dus op het punt dat mensen die zeer risicomijdend zijn, weinig kunnen. Dat is extreem uitgedrukt met: "ga maar 2 weken thuis zitten", maar het is volgens mij meer de schijntegenstelling waar we vanaf moeten. Er zijn geen 2 groepen die in het extreme zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
jadjong schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:59:
[...]

Dus hij moet twee weken wachten tot jij gevaccineerd bent, waarom niet dan niet zes weken wachten tot iedereen die tien jaar jonger dan jou gevaccineerd is?
Ook een goed punt. Waar ligt de grens? Wanneer is het wel goed genoeg?

Nu men al bij 2006 is zou je zeggen rond begin September is een enorm groot deel die een prik wil wel geweest. Maar ja das nog wel even een poosje wachten.

[ Voor 23% gewijzigd door Dracula op 06-07-2021 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Dracula schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Ook een goed punt. Waar ligt de grens.
Ik heb geen idee, maar de overheid vond 26 juni wel een mooie dag.
Dracula schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:00:

Nu men al bij 2006 is zou je zeggen rond begin September is een enorm groot deel die een prik wil wel geweest. Maar ja das nog wel even een poosje wachten.
Wat betreft 'los gaan' is dat te laat. Zomervakantie afgelopen en de kans op mooi weer neemt ook af.

[ Voor 45% gewijzigd door jadjong op 06-07-2021 10:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
pro_6or schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 01:53:
[...]

Altijd of even wachten totdat tenminste de 40ers hun 2e prik en dan nog 2 weken tijd hebben gehad. Dat is zo’n beetje begin Augustus. De 40ers was nog best een behoorlijke groep van de in het ziekenhuis liggende patiënten. Maargoed, die tijd is dus niet genomen. Krijg zelf de 21e mijn 2e prik, zal blij zijn als hij erin zit.
Even cijfers erbij:

De oudste tweet (10 mei) die ik kon vinden had 75 (10%) mensen van 0-50 op de IC, 50+ was 683 personen. Van de 0-50 kan je nog afvragen of ze niet met onderliggend lijden sowieso al op de IC terecht zouden zijn gekomen.

De oudste verpleegzorg tweet (11 mei) geeft 266 (16%) personen van 0-50 op de verpleging op een totaal van 1.622.

Dat viel dus reuze mee. Met 0-50 had de zorg het makkelijk aangekund zonder maatregelen, eigenlijk als in een reguliere griepgolf, aangezien maar 10% van de IC-bezetting uit die groep bestaat en 15% van de verpleegzorg. In die tijd had vrijwel geen enkele 0-50 klant enig vorm van vaccinatie gehad, terwijl ouderengroepen dat al wel hebben gehad begin mei.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 06-07-2021 10:09 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jadjong schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:59:
[...]
Ja? Ik vind dat een hele logische discussie.

De reden dat ik de 59-50 groep pak is overigens niet zozeer omdat ik er in zit (ik ontloop het virus waarschijnlijk wel en ben bepaald geen typisch risico geval), maar omdat er in die groep de knip zit met toenemende ziekenhuisopnames/sterfte tov jongere cohorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:05
stijnec1 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:49:
[...]tja, het " nog even volhouden" credo is niet meer houdbaar op dit moment, zeker gezien het feit dat er 90% minder bezetting in het ziekenhuis is dan 2 maanden geleden. Er zal altijd een reden kunnen zijn om de versoepelingen nog een paar weken uit te stellen omdat we dan nog meer zekerheid hebben, maar, anders dan je in dit draadje zou geloven, is daar geen maatschappelijk draagvlak meer voor
We hebben het hier over een volledig nieuw virus wat iedereen die niet gevaccineerd is kan besmetten met mogelijke nare gevolgen die ondertussen algemeen bekend mogen zijn.
En de regering doet alle moeite om duidelijk te maken dat de adviezen die ze geven voor iedereen gelden.
En dan nog beweren dat het allemaal te lang duurt, je mag blij zijn dat de medische wetenschap in een recordtempo vaccins heeft weten te ontwikkelen.
En draagvlak in de samenleving is er nog genoeg hoor, kijk maar eens op deze pagina.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
blissard schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:00:
[...]

Volgens mij is de tegenstelling veel te zwaar aangezet. Ook met de huidige besmettingen kun je relatief veilig op het terras zitten.
Ik zie niemand die zegt dat dat niet mag? Er is heel veel lucht tussen alle regels afschaffen en alle deuren dichtschroeven.
Met 1 prik is de kans om opgenomen te worden met ruim 90% afgenomen.
We zitten nu met Delta en dat is een stuk minder voordelig qua 1 prik, vandaar dat je meer gaat kijken naar volledige vaccinatie.
Op een gegeven moment mag iedereen voor zichzelf beslissen hoeveel risico men acceptabel vind.
Uiteraard, maar of we over een maand dat moment nemen of nu is qua vaccinatiegraad een aanmerkelijk verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Señor Sjon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:02:
[...]Even cijfers erbij:
De oudste tweet (10 mei) die ik kon vinden had 75 (10%) mensen van 0-50 op de IC, 50+ was 683 personen. Van de 0-50 kan je nog afvragen of ze niet met onderliggend lijden sowieso al op de IC terecht zouden zijn gekomen.
[Twitter]
De oudste verpleegzorg tweet (11 mei) geeft 266 (16%) personen van 0-50 op de verpleging op een totaal van 1.622.
[Twitter]
Dat viel dus reuze mee. Met 0-50 had de zorg het makkelijk aangekund zonder maatregelen, eigenlijk als in een reguliere griepgolf, aangezien maar 10% van de IC-bezetting uit die groep bestaat en 15% van de verpleegzorg.
Hoe kun je nou zeggen dat iets meevalt wanneer gewoon bewezen is dat een groot deel van die IC opnames voorkomen hadden kunnen worden door een betere naleving van de ingestelde maatregelen?
Gaan we bij de volgende crisis (klimaat, zeespiegelstijging) straks ook zeggen: "Tja, 10% van de inwoners van lager gelegen delen in Nederland is verzopen, maar eigenlijk valt dat nog wel mee toch?".

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:44

Dennis1812

Amateur prutser

Yaksa schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:11:
[...]

Hoe kun je nou zeggen dat iets meevalt wanneer gewoon bewezen is dat een groot deel van die IC opnames voorkomen hadden kunnen worden door een betere naleving van de ingestelde maatregelen?
Gaan we bij de volgende crisis (klimaat, zeespiegelstijging) straks ook zeggen: "Tja, 10% van de inwoners van lager gelegen delen in Nederland is verzopen, maar eigenlijk valt dat nog wel mee toch?".
Om in je vergelijking te blijven.
Veel doden ten gevolge van fastfood, roken en alcohol hadden ook voorkomen kunnen worden met betere naleving van een gezonde levensstijl.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Je hebt het niet over 10% van de inwoners. Je hebt het over 10-15% van de zorglast tov 50+. Ga je doorrekenen hoeveel % van de 50- bevolking dit was, dan kom je op een lager getal uit dan je zou willen.

Ik ken mensen die nergens op letten en niks oplopen en ik ken ze ook die religieus elke maatregel volgen en achter elkaar besmet raken. Ik dacht dat we wel voorbij waren aan het mantra om 'besmet raken' gelijk te stellen aan 'maatregelen niet gevolgd'

edit
Je kan hier de aantallen optellen:
https://experience.arcgis...1779b4cdd9d81e44b9b1032d0
quick & dirty kom ik op
0-50: 9.179 levend + 25 overleden verpleegafdelingen (0.27% overleden)
0-50: 1.381 levend + 120 overleden IC (8,00% overleden)
0-50: 10.560 levend + 145 overleden totaal (1.35% overleden)

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 06-07-2021 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Stoney3K schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:09:
[...]

Dat moet je bij TvT ook niet vergeten natuurlijk: Er is een behoorlijke kans dat je positieve gevallen dubbel gaat tellen als iemand zich bijvoorbeeld 1 week laat testen en de volgende week opnieuw.
Moest je na een positieve test niet 10 dagen in quarantaine? Waarom zou je dan een week later weer een TvT test doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:09:

[...]

We zitten nu met Delta en dat is een stuk minder voordelig qua 1 prik, vandaar dat je meer gaat kijken naar volledige vaccinatie.
Pfizer/Moderna is nog steeds zeer effectief in het voorkomen van ziekenhuisopname na 1 prik. (>80%)
[...]

Covid wordt endemic, net als de griep. We gaan leven met Corona net zoals we leven met de griep.

Om het in perspectief te plaatsen, 400.000 mensen raakten besmet met het griepvirus in de winter van 2019/2020, naar schatting zijn er 600 mensen overleden.

Het is lastig in te schatten waar die grens ligt voor covid, de centrale vraag is daar: Wanneer is het virus ongevaarlijk genoeg voor de samenleving om te kunnen spreken van een acceptabel risico?

Die vraag zit vol met ethische dilemmas, vragen waar ik gelukkig geen antwoord op hoef te vinden. Er zullen altijd mensen zijn die elke dode er een te veel vinden net zoals er altijd mensen zullen zijn die zich totaal niet kunnen vinden in solidair zijn met mensen die vatbaarder zijn voor covid.

[ Voor 69% gewijzigd door n0pe op 06-07-2021 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Dennis1812 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:13:
[...]

Om in je vergelijking te blijven.
Veel doden ten gevolge van fastfood, roken en alcohol hadden ook voorkomen kunnen worden met betere naleving van een gezonde levensstijl.
fastfood roken en alcohol zijn eigen keuzes. Corona en klimaatverandering niet.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
n0pe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:17:
[...]Covid wordt endemic, net als de griep. We gaan leven met Corona net zoals we leven met Influenza.

Om het in perspectief te plaatsen, 400.000 mensen raakten besmet met het griepvirus in de winter van 2019/2020, naar schatting zijn er 600 mensen overleden.
Sorry, maar COVID vergelijken met griep? Serieus?
Na anderhalf jaar zou je toch beter moeten weten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:59
Yaksa schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:27:
[...]

Niet in ernst, wel in hoe we er uiteindelijk als samenleving mee moeten leven. Covid gaat niet weg, net als de griep. Zie ook edit van vorige bericht..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:49

boesOne

meuh

(jarig!)
[...]

Hij vergelijkt COVID niet met griep, maar hij zegt dat Corona endemisch wordt net zoals griep. Dat het twee verschillende beestjes zijn wordt niet ontkent.

We moeten wel onder ogen zien dat corona niet meer verdwijnt, net zoals griep, en we er dus mee moeten leren leven, linksom of rechtsom.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Señor Sjon schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:15:
[...]

Je hebt het niet over 10% van de inwoners. Je hebt het over 10-15% van de zorglast tov 50+. Ga je doorrekenen hoeveel % van de 50- bevolking dit was, dan kom je op een lager getal uit dan je zou willen.

Ik ken mensen die nergens op letten en niks oplopen en ik ken ze ook die religieus elke maatregel volgen en achter elkaar besmet raken. Ik dacht dat we wel voorbij waren aan het mantra om 'besmet raken' gelijk te stellen aan 'maatregelen niet gevolgd'
Is dat hetzelfde als mensen met een autogordel om zijn verdronken en zonder autogordel konden ze ontsnappen?

Je kan er niet heel veel aan doen om het te voorkomen maar de meeste mensen die ik persoonlijk ken die Corona hebben gehad hadden meer contact met anderen (soms genoodzaakt) of woonden bij zulke mensen in. Dat is toch ook vrij logisch bij een numbers game?

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 18:54
[...]

Wat daar staat klopt echter wel gewoon: corona wordt uiteindelijk endemisch en net als verkoudheid/griep kun je dat oplopen in het seizoen. Dat kan inderdaad wel heftiger zijn dan de griep, maar de kans is ook zeer aanwezig dat het ziektebeeld mettertijd minder erg wordt omdat je lichaam al meerdere varianten heeft meegemaakt. Corona is nu natuurlijk "nieuw" waardoor je lichaam het niet kent en elk trucje wat het kent werkt niet of nauwelijks, door te vaccineren train je het afweersysteem.

Corona is here to stay, dus het is vooral de vraag hoe er straks periodiek gevaccineerd gaat worden. Een reëel scenario is, lijkt mij, dat het straks net als de "griepprik" wordt aangeboden: dus voor de risicogroepen. Dan krijg je dus een griep- en coronaprik (of een cocktail van beide met een snufje 6G :+ ). Dat wil niet zeggen dat je niet (heel) ziek kan worden van corona. Dat kan overigens van griep ook: daarmee kun je ook met een longontsteking in het ziekenhuis belanden. Maar die kans is wel kleiner. Er is gewoon te weinig bekend over de lange termijn effecten van besmettingen, vaccinaties, etc. maar dit is wel zo'n beetje de gedachtegang. En als het nodig is haal ik gewoon elk jaar die vaccinatie, dat zij dan maar zo.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Voor een gevaccineerde wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
pro_6or schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:30:
[...]

Is dat hetzelfde als mensen met een autogordel om zijn verdronken en zonder autogordel konden ze ontsnappen?

Je kan er niet heel veel aan doen om het te voorkomen maar de meeste mensen die ik persoonlijk ken die Corona hebben gehad hadden meer contact met anderen (soms genoodzaakt) of woonden bij zulke mensen in. Dat is toch ook vrij logisch bij een numbers game?
Je hebt het over iets anders: pro_6or in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"
'Nog even de 40+ ook een tweede prik', terwijl ik probeer aan te tonen dat die groep helemaal niet zoveel de zorg belast en het een soort uitstelgedrag wordt om telkens nieuwe groepen erbij te halen om maatregelen te handhaven.
hoevenpe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:35:
[...]

Voor een gevaccineerde wel
Gemiddelde 50 minner uberhaupt...

[ Voor 9% gewijzigd door Señor Sjon op 06-07-2021 10:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renedr
Sorcerer8472 schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:06:
[...]

[...]

[...]

[...]

Was dat door de vaccinaties, of door de maatregelen?
Zie UK...
hoevenpe schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 07:50:
[...]

Maar wat is het alternatief?

Alternatief is dat we minder spastisch op het aantal besmettingen reageren en puur op basis van IC bezetting gaan reageren.
Ahh 5 miljoen van 0-25 jaar dus...
Ik verzin geen dingen, het is een logische conclusie. Viroloog Ann Vossen stelt dat vaccinatie het binnendringen van het virus niet tegenhoudt. Dus het virus is aanwezig in de neusholten en vanuit daar kun je anderen besmetten.

Dan val je terug op besmettelijkheid zonder klachten.

Nu hanteren kinderen een iets andere hygiene standaard dan volwassenen. Volwassenen zullen niet gezamelijk speelgoed in hun mond stoppen.

Maar je kunt wachten op sluitend bewijs en tot die tijd het voor onwaar aannemen.
Je kunt ook logisch nadenken en aannemen dat die kans aannemelijk is.

Dat laatste doe ik.
[...]

Doe even rustig man, je probeert nu een algemeen probleem op de man naar iemand te spelen, terwijl hij de regels niet verzint.

Ik vind roken op een terras ook asociaal, maar het mag gewoon (jaarlijks overlijden 20.000 mensen aan de gevolgen van (mee)roken). Dus een stuk dodelijker dan COVID.

Maar volgens de regels mag het gewoon, ga ik zo'n persoon toch ook niet op aanvallen.

Lastige van progressieve partijen is dat ze denken de waarheid alleen in pacht te hebben, dat het jouw mening is die waarheid moet zijn.

Je kunt (deels) gelijk hebben, maar de meerderheid bepaalt in Nederland. Democratie.
Ook al zou je gelijk hebben, ik ben voorstander van het loslaten van regels. Omdat de tijd rijp is.

Een paar meer doden doen daar niets aan af. Het is een afweging. Hoeveel doden is een verdere "lockdown" waard? En bij hoeveel zou het dan wél mogen volgens jou?

Allemaal zo selectief, iedere persoon kijkt hier anders naar. Maar wel de realiteit.
roffeltjes schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:48:
[...]

Oh?
Die hebben direct wanneer het kon een afspraak gemaakt?

Ik heb namelijk dezelfe dag nog gebeld. Ik kon 2 dagen later bij Schiphol terecht voor vaccinatie 1 en 17 juli 2.

50 jarigen konden veeeeeel eerder een afspraak maken dan ik als 30'er.

Lijkt dan toch een keuze. Ik heb er wat moeite voor moeten doen. Bellen en naar schiphol afreizen (OV is daar ook goed geregeld).
Maar waar een wil is, was een weg.
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Ziek worden heb je toch voornamelijk zelf in de hand?
Type mondkapje wat je gebruikt, draag je hem nog in de supermarkt? Ga je unberhaupt naar de supermarkt? Blijf je thuis, of ga je naar een drukke stad? Ga je naar die verjaardag of op visite bij iemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

renedr schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:50:

[...]

Ziek worden heb je toch voornamelijk zelf in de hand?
Type mondkapje wat je gebruikt, draag je hem nog in de supermarkt? Ga je unberhaupt naar de supermarkt? Blijf je thuis, of ga je naar een drukke stad? Ga je naar die verjaardag of op visite bij iemand?
Deels. Dat risico wordt wel bepaald door de prevalentie, die nu omhoog gaat.

Je noemt overigens vooral voorbeelden van zaken in het voorbijgaan. Of waar ook wat ruimte is voor wel/niet veilig.

Die verjaardag kan ook in de tuin. Met max 4 bezoekers, zonder knuffelen en/of zoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
MikeyMan schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 10:53:
[...]

Deels. Dat risico wordt wel bepaald door de prevalentie, die nu omhoog gaat.

Je noemt overigens vooral voorbeelden van zaken in het voorbijgaan. Of waar ook wat ruimte is voor wel/niet veilig.

Die verjaardag kan ook in de tuin. Met max 4 bezoekers, zonder knuffelen en/of zoenen.
Dan nog is het een keuze om erheen te gaan toch?
Je hebt een besmetting vaak (niet altijd) zelf in de hand.
Pagina: 1 ... 89 ... 119 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Lees even de topic start door voor de opzet, regels en handige links. Hier geldt uiteraard het beleid.

Vakantie zomer 2021: maatregelen in het buitenland voor alles waar je rekening mee moet houden als je op vakantie gaat, ook per land.

Nut van mondkapjes bespreken? ZieMaar! in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 7"

Je kunt in dit topic dus praten over de ontwikkeling van de cijfers, de maatregelen in het algemeen, de steunmaatregelen etcetera. N=1 en persoonlijke ervaringen horen in het Coronavirus slowchat #3.