Dank voor je uitgebreide reactie, ik zie hem nu pas langs komen @
Jedi_Pimp. Dus bij deze alsnog een reactie

Jedi_Pimp schreef op zondag 4 juli 2021 @ 09:29:
[...]
Typerend hoe je niet alleen spreekt van mensen die (naar ik aanneem door onwenselijk gedrag?) een zomer voor elkaar "verpesten" terwijl je enkele zinnen later een hogere besmettelijkheid van +55% noemt als katalysator voor meer besmettingen. Welke is het nu?
Ik denk, al heb ik daar natuurlijk geen hard bewijs voor, dat het een hele ongelukkige samenloop is van versoepelingen en de Delta-variant. Precies in de week dat de Delta-variant dominant wordt (meer dan de helft van de besmettingen veroorzaakt) wordt ook een grote versoepelingsstap gezet. De twee zijn, zeker nu nog, moeilijk te scheiden, maar versterken elkaar wel.
Qua menselijk gedrag: het is heel logisch en menselijk dat mensen weer lekker doen wat mag. Maar ik denk dat het onverstandig is en daarom een zware rol bij de overheid ligt om daar nog even grenzen aan te stellen. Niet blijvend, maar gewoon tot we minimaal tweederde van alle volwassenen volledig gevaccineerd hebben, en het liefst meer.
Daarnaast bevestigt dit soort posts voor mij volledig dat we in een situatie terecht zijn gekomen waarin we het credo "flatten the curve" lang en breed achter ons hebben gelaten en we een nieuwe, gemeenschappelijke missie hebben: zero covid c.q. covid volledig eronder krijgen.
Een R-waarde van 1 vasthouden is exact even moeilijk bij 100 besmettingen per dag als bij 10.000, we kunnen precies hetzelfde gedrag vertonen. Sterker nog, een R van 1 vasthouden bij 100 besmettingen staat veel uitgebreider bron- en contactonderzoek toe, zorgt dat mensen veel minder vaak in quarantaine hoeven en verlaagt de gezondheidslast.
Ik sta nog steeds pal achter de "hammer and the dance"-strategie, alleen moeten we wel goed dansen nu. Laten we naar een vergelijkbaar niveau van Duitsland zakken (die zitten op ongeveer 1 besmetting per dag per 100.000 inwoners, voor Nederland zou dat dus 175 per dag betekenen).
Die 175 kunnen we dan serieus indammen. Heel duidelijke grenzen stellen: Onder de 125 per dag (over 7 dagen gemiddeld) versoepelen we een beetje, boven de 250 verzwaren we iets.
Men lijkt inderdaad te sturen op sec besmettingen en niet op achterliggende KPI's als opnames en volksgezondheid in het algemeen - anders zou je niet voorbij gaan aan allerlei nuances als vaccinatiegraad, leeftijdscohorten waarin het zwaartepunt van besmettingen nu ligt, etcetera. Nee, in plaats daarvan terugvallen op de troefkaart long-covid. Voor de "we moeten niet struikelen tijdens de eindsprint" roepers, vertel me eens, hoe lang gaat die eindsprint dan nog duren? Minstens tot en met einde jaar, zo niet tot het einde van de volgende winter, toch? Als het doemscenario van Delta(+) zich zou voltrekken, zouden we immers de verhoogde druk op de zorg gedurende de hele winter moeten mitigeren met nieuwe maatregelen. Realistisch zeg. Ik citeer columnist
Weijts van het NRC.
Goede column. We moeten inderdaad oppassen dat we - met name de zaken als privacy en vrijheid ingrijpende - maatregelen niet normaliseren. Maar persoonlijk vind ik het nog steeds geen normale tijd. We zitten met een virus wat twee maal zo besmettelijk is als vorige zomer, en hebben nog maar
6 miljoen mensen volledig gevaccineerd, slechts een derde van onze bevolking.
/f/image/KRm6yoaAxhAa257j6QOtHLwO.png?f=fotoalbum_large)
Bronnen: Afbeelding
BBC News, onderzoek
Estimating the Transmission Advantage for B.1.617.2 (PDF)